بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging | Daging, jarang orang alah tapi kadang boleh jadi alahan tertentu sebab tindak balas badan yang berlainan.

MF sendiri takde alahan apa makan daging. Tapi kadang jadi pening kepala lepas makan daging.

Sebab apa jadi macam tu?

Sebab Tyramine akibat daging beku yang lama.
Kalau daging fresh jarang nak rasa pening ni.

Tapi jangan risau... Ada cara untuk hilangkan pening kepala akibat makan daging ni.

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

1# Minum Air Asam Gelugor

Caranya:
Rendam asam keping (asam gelugor) 2-3 keping dalam air panas dan ditutup supaya wap tak keluar.
Selepas dah suam-suam air tersebut…..kita minum air tersebut sampai habis.
Mula-mula memang masam sangat……selepas 30-40 minit …rasa pening kepala akan mula hilang.

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

Kalau tak lalu nak telan air asam gelugor, boleh cuba cara kedua.

2# Minum Teh O Panas

Teh O panas membantu melarutkan kandungan zat besi yang terdapat di dalam daging terutama daging kambing.

Minumlah teh O panas selepas makan daging.

Lagipun, teh ni berfungsi sejukkan badan... Bagus lah kalau minum teh lepas makan daging.

Tapi, ada orang jadi berangin badan pula bila minum teh.

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

Jadi, boleh cuba cara ketiga.


3# Minum Air Limau Kasturi

Perah limau kasturi di dalam air suam dan minum. atau;
Makan sebiji limau kasturi sekali dengan kulitnya.
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

4# Minum Air Halia Bakar

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

  • Ambil halia segar dan bersihkan.
  • Bakar menggunakan arang/dapur sekali dengan kulit-kulit tu, tapi jangan sampai rentung.
  • Kemudian, kupas kulit halia yang dibakar tadi.
  • Bersihkan dan masukkan di dalam gelas.
  • Tuang air panas. Tunggu lebih kurang 5 minit supaya pati halia larut.
  • Selepas satu jam, insyaallah pening kepala akan hilang, dengan izinNya.


4 petua semulajadi ini bolehlah diamalkan sekiranya pening atau sakit kepala akibat makan daging. Bahan-bahan pun mudah  je. sebab guna bahan yang ada kat dapur.

MF pun tadi, kena kat sekolah.... rasa lain macam peningnya.. mana nak cari limau dan segala benda tu kan... terus la minum je air banyak-banyak... Alhamdulillah..

Agaknya tindak balas daging dengan badan, menjadikan badan panas dan kepala pusing.

Nasib makan tak banyak mana pun tadi... kalau tak pengsan... 

4 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. Minum air halia tu pernah buat..

    BalasPadam
  2. Ooooo ada petua ye, terima kasih sharing info yang bermanfaat ni.

    BalasPadam
  3. Nice info kak. Setakat ni xpening makan daging Alhamdulillah, cuma gigi je sakit haha! Tapi kalau pening nanti boleh cuba ni, mungkin pilih minum Teh O kot Hahaa

    BalasPadam
  4. Air asam gelugor tu tak pernah try!!!

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama