AFB

12 Mac 2017

Kecut Perut

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kecut perut pagi tadi... Kereta datang dari arah bertentangan...

Itulah yang terjadi pagi tadi... Waktu nak oergi kerja... Lalu jalan yang sunyi...kiri kanan jalan hanya hutan dan pokok kelapa sawit je...

Itu rutin biasa tahun ni... Tahun lepas suami MF hantar.. Tahun ni tak dapat la sebab anak dah sekolah.. Suami uruskan anak pula..

Alhamdulillah.. Sepanjang perjalanan dalam gelap pekat tu... Sentiasa berhati-hati.. Walau pun tak de jem.. Kereta tak banyak.. Tapi keadaan jalan yang tak rata dan lori pasir dan lori sawit yang lalu lalang.. Buatkan MF tak pandu laju... Kecuali terdesak sangat la...

Pagi tadi pergi seperti biasa... Kebiasaan MF amalkan zikir dalam kereta... Biasa baca Hasbi Rabbi... Tapi pagi tadi bibir baca zikir
لَيْسَ لَهَا مِنْ دُونِ اللَّهِ كَاشِفَةٌ

Bukan nak cerita MF ni rajin berzikir.... Tak... Tapi ni rutin MF sejak dari sekolah lagi... Memang biasa gitu... Kalau tak zikir nyanyi... Tapi biasa zikir sebab dapat hilangkan rasa takut tu...

Tapi nak jadi cerita.. Pagi tadi zikir kejap tapi dok berkhayal dan bebel dalam kereta sorang2... Dok plan nak buat itu ini... Tiba-tiba ada satu lori besar lalu dari arah bertentangan... Mulanya biasa ja... Tapi bila hampir dekat nampak ada kereta memotong lori tu... Laju je.. MF terkejut... Tergamam... Tapi Allah nak lindung... Kaki tu macam automatik pijak brek... Mujur lepas... Jarak dalam 20 meter je antara kereta MF dan kereta tu...

Ya Allah... Bila sedar tu... Kecut perut... Berderau darah.. Menggigil tangan... Mujur juga masa tu tak bawa laju... Dalam pada tu geram juga la... Sebab kedua-duanya guna lampu putih... Buatkan mata MF silau...

Istighfar.. Dan zikir untuk tenankan diri... Menangis sendiri... Syukur Allah lindung...

Dan pagi ini ada kes eksiden dan meninggal dunia.. Rakan sejawat... Satu PPD tapi lain daerah... Allahu... Allah masih lindungi aku... Mungkin masih banyaknya dosa aku yang tak terampun...

Sama-sama kita sedekah kan Al-Fatihah buat Ustaz Basri... Dan takziah buat keluarganya...

Itulah.. dalam kita dah berhati-hati, bila jumpa orang yang pentingkan diri sendiri, kita yang jadi mangsa... 

SHARE THIS

Author:

Etiam at libero iaculis, mollis justo non, blandit augue. Vestibulum sit amet sodales est, a lacinia ex. Suspendisse vel enim sagittis, volutpat sem eget, condimentum sem.

2 ulasan:

  1. Allhamdulillah MF selammmmmat, Allah Ya Hafiz Ya Muhaimin... klu ingat mmg kecut perutkan MF...

    BalasPadam
  2. reckless driver antara punca berlakunya kemalangan jlnraya

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^