18 Disember 2013

Petua Hilangkan Kepedasan Cili

Sumber: google images

Kisah cili lagi aku kongsikan... sebabnya semalam aku buat ayam goreng cili padi... haha.. memang berasap telinga... pedas gilerrr... jadi aku nak la kongsi beberapa petua yang aku tahu cara nak hilangkan pedas akibat makan cili... 

1. Makan roti atau biskut
Ni petua abang aku la bagi... memang berkesan dan cepat hilang rasa pedas. 

2. Minum air panas/suam
Memang perit la nak telan mula-mula tu, macam berlawan je rasa tu.. pijar je rasa tapi sekejap je rasa tu nanti lama-lama akan hilang... berbanding kalau kita minum air berais atau sejuk.

3. Kebam garam
Kalau pedas sangat, amik sedikit garam dan kebam dalam mulut..nanti rasa masin tu akan atasi rasa pedas dan pijar.

4. Makan gula-gula
Makan gula-gula yang masam juga boleh hilangkan rasa pedas tapi cara ni lambat nak hilang... 

Dalam cara-cara di atas, makan roti adalah cara yang cepat aku rasa untuk hilangkan pedas dan pijar... sebabnya, pedas tu dah bercampur dengan minyak yang kita makan... minyak dan pedas dah melekat dlam mulut... minyak kalis dengan air, sebab tu lambat hilang rasa pedas bila minum air terutama air sejuk, jadi roti adalah bahan yg boleh serap minyak di dalam mulut kita.... sebab tu rasa pedas tu cepat hilang... begitu juga dengan biskut... 

Petua hilangkan pijar pada tangan pula, iaitu rendamkan tangan ke dalam air bercampur dengan sedikit gula... aku tak ingat mana aku dpat petua ni... tapi berkesan la juga bila aku buat... 

Cubalah ea petua2 di atas... mungkin korang de cara lain untuk dikongsikan untuk hilangkan rasa pedas??? boleh komen ea... supaya sama-sama dapat manfaat... 

11 ulasan:

  1. makan roti ...petua yang berguna...nice sharing

    BalasPadam
  2. macam SA selalu kemam gula pasir kalau pedas sgt..x tau la orang lain kan...hhehhehe

    BalasPadam
  3. Saya selalu nkn coklat atau biskut bila pedas.menjadi jugak

    BalasPadam
  4. deqla suka mkn pedas... tp kalo pedas sgt pun mana tahan kan...mau berair hidung...huhu

    BalasPadam
  5. huuu /... minum air panas .. dah pernah tengok orang buat mcam tu dah .. tapi takut jugak nak try buat tu .. nasib baik yang l=paling senang makan roti aje .. ahahaha !!

    BalasPadam
  6. thanks kak.baru tahu.
    selalu nya kalau pedas sy buat derk je.haaa

    BalasPadam
  7. sy pernah tgk rncngn mkn2..dia ada bg tips mnum susu utk hilangkn pedas..

    BalasPadam
  8. dlu tb klu pedas terus carik air sejuk lps tuh kejap je ilg pastu pedas blk..aduii

    BalasPadam
  9. sangat bermanfaat petua ini.. baru aiza tahu yang nak hilangkan pijar di tangan guna air dan gula.. kalau kena lagi lepas ni boleh cuba..

    BalasPadam
  10. salam kak.. ada lagi satu,minum susu..!!dengar2 ini pun bagus nak hilangkan rasa pedas dgn cepat ..hehe ^^

    BalasPadam
  11. minum air suam tu mmg menjadi, tp dahi & kepala pasti berpeluh2 hahaa :D

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^