بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Hari ni katanya hari bapa ikut kalendar Masihi... 
.
Jadi, aku nak kongsikan sikit kisah bapa ku... 
.
Bapa aku, aku anggap hero yang tiada tandingan. 
.
Aku agak rapat dengan bapak... Satu² anak perempuan yang banyak ikut minat dia... Suka binatang... Dan suka ikut dia pergi bangsal lembu, kais tahi lembu... Perambat lembu masuk kandang. 
.
Aku agak manja... Diriku yang sering sakit masa kecik dulu, buatkan aku diberi perhatian lebih sikit. Maaf kalau kakak abangku terasa bab ni... Tapi aku kerap sakit waktu kecik kan... Tapi pada aku... Kasih sayang mak pak tak pernah berbeza antara kita 7 beradik...sama saja...
.
Aku lambat belajar basikal... Sampai darjah 5 pak masih kayuh basikal tuanya hantar aku ke sekolah... Nak masuk darjah 6, baru aku beranikan diri bawa basikal ke sekolah. 
.
Habis sekolah rendah... Aku teringin nak masuk sekolah terbaik di daerah ku... Pengorbanan pak turun naik PPD untuk mohon.. tapi tak berjaya.. aku tak nak sekolah... Pak pujuk, bawa aku temuduga sekolah Arab dekat sikit dengan rumah... 
.
Aku lulus temuduga... Belajar lah.. tapi habis tingkatan 3, sekali lagi pak turun naik PPD mohon ke tingkatan 4 sekolah tu.. sebab pak tau aku minat sains dan nak jadi doktor.. tu yang pak usaha juga... tapi tak dapat... Aku tak jadi tukar sekolah... Habiskan sekolah di sekolah Arab.
.
Dapat keputusan SPM sederhana saja... 
Minta kerja kilang tak dapat... Minta masuk universiti pun tak dapat... Akhirnya, pak suruh ambil Tingkatan 6. 
.
Sekali lagi pengorbanan pak turun naik PPD, ambilkan borang.. isi dan hantar..semua pak uruskan... 
.
Alhamdulillah.. aku diterima masuk ke tingkatan 6.. lewat dari kengkawan yang lain. 
.
Masa ni pemikiran dah matang sikit..jadi aku belajar bersungguh-sungguh... Pulun habis... 
.
Alhamdulillah.. berjaya harumkan nama mak pak... Top 10 STPM Daerah Baling... Nampak riak wajah Pak bangga... Lihat anak dia naik pentas... Alhamdulillah... 
.
Aku mohon sambung belajar ke universiti... Mohon UPU... Mak kata nak tengok anak dia jadi cikgu..Allahu.. aku mana minat cikgu.. tapi takpe.. mak pak punya pasal..aku mohon juga kursus perguruan... 7 pilihan ... 4 kursus perguruan aku pilih... 
.
Dapat 2 temuduga... 2 2 bidang perguruan... Satu di USM dan satu di UTM..
.
Mak suruh aku ambil di USM je sebab dekat.. tapi kurang minat kursus tu.. aku pilih UTM... Sebab jauh, bapa jual lembu untuk tampung keperluan aku di universiti sebelum mohon PTPTN.
.
Itulah sepanjang hidup aku berpisah jauh dari keluarga.. 19 tahun dok dengan mak pak.. tu pertama kali pisah jauh... 
.
Belajar lah aku 4 tahun kursus perguruan di UTM Skudai, Johor. 
.
Hari paling gembira... Bila aku nak konvokesyen... Tapi bertukar menjadi duka... 
.
Esoknya aku nak pergi rehearsal konvo... Bapak aku diserang sakit jantung... Menangis semahunya aku malam tu... 
.
Jadinya tak pergilah keluarga aku pergi konvokesyen aku. Peristiwa yang paling sedih dalam hidup aku rasa yang ni. Aku tak dapat lupa.. 
.
Bapa aku amanah kan bakal suami aku (sekarang dah jadi suami la) jadi wakil keluarga... jadi, masa konvokesyen memang takde keluarga aku yang menemani... Mujurlah ada juga en.bakal suami waktu tu ada..kalau tak... Lagilah sedih... 
.
Alhamdulillah.. lepas rawatan demi rawatan... Bapa semakin pulih... Tapi doktor suggest pasang Spring pada salur darah untuk elak serangan jantung kembali. 
.

Lepas habis konvo sementara tunggu tawaran kerja... Aku kerja... Struggle juga kerja. Dan dalam tempoh tu, aku berkahwin. 
.
Aku konvo bulan 9, bulan 11 aku kahwin..  riak wajah bapa nampak dia sedih... Tapi aku tau ini perjalanan hidup aku yang terbaik buat aku... 
.

Aku dah tak susahkan bapa aku jaga aku... Sebab aku sering sakit.. tanggungjawab tu beralih kepada suami aku.. 
.
Alhamdulillah tercapai impian mak pak nak tengok aku jadi cikgu... selepas 3 bulan kerja cikgu..  aku dapat gaji, aku usahakan duit untuk pak buat rawatan pasang Spring untuk jantung... 
.
Alhamdulillah... Syukur aku dikurniakan bapak yang bertanggungjawab, penyayang walaupun tak nampak kan... 
.
Kisah aku dan bapak

Alhamdulillah... Kini usia bapa aku dah 78 tahun... Masih sihat dan kuat... Penyakit dia pun dah beransur sembuh... 
.
Moga bapa aku terus dikurniakan kesihatan yang baik..  
.
Aku sayang sangat bapak aku... Dan aku syukur, rupanya Allah kurniakan aku seorang suami yang mirip bapak aku perangai dia.. kebolehan yang mirip bapa aku ada... Alhamdulillah... Allah sebaik-baik perancang kan...
.
Moga mak pak sentiasa dalam pemeliharaan Allah. Terlalu banyak jasa bapa aku yang tak kan aku lupa... 
.
Itu kisah bapa aku... 
.
Maaf dalam entry ni saya guna aku... Entry ni sebagai monolog dalam diri sendiri... Kerana itu penggunaan kata nama "aku" digunakan. 
.
Terima kasih pak... Doa anak mu ini tak pernah lekang di bibir untuk ku titip kan buat mak pak dari jauh... Moga Allah mengampunkan dosa mu Dan mengasihi MU sebagaimana kau mengasihi ku semenjak kecil... 

3 تعليقات

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. Alhamdulilah...
    Kalau Sis arwah Abah dah lama meninggal, tak sempat nak berjasa padanya lama sikit, tapi sempat juga arwah nengok cucu pertamanya dan bermain-main dengan cucu...

    ردحذف
  2. Alhamdulillah seronok baca
    semoga bapa sis diberikan kesihatan yang baik sentiasa
    amin

    ردحذف
  3. Sayu hati baca..tiba2 teringat kat ayah..huhuu

    ردحذف

إرسال تعليق

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

أحدث أقدم