Recents in Beach

Cara Kuruskan Badan Dengan Amal Makan Nasi Sejuk!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Cara Kuruskan Badan Dengan Amal Makan Nasi Sejuk! | Sebut kurus, yang excited ialah orang perempuan, sebab kurus menjadikan kita sihat, muda dan bertenanga dan tak kurang juga kelihatan cantik.

Tapi, pertama kali dengar, makan nasi sejuk boleh jadikan seseorang tu kurus.

Tapi ini bukan cobaan.. ini berdasarkan kajian sainstifik bagaimana nasi sejuk boleh jadikan seseorang tu kurus.

Mana mana tu?

Jom apa kata artikel ni:


CARA KURUS MAKAN NASI
--------------------------------------------

Orang kata makan nasi boleh jadi gemuk.
Padahal diet macam paleo kata nasi putih ni sumber kanji paling selamat jika ambil sederhana.

Isunya, nasi putih tak macam nasi beras perang, senang jadi gula serap dalam darah. Gula darah mudah naik, bila berlebihan simpan jadi lemak pulak.

Orang diabetes dan takut obes cukup risau makan nasi ni. Jadi apa caranya nak kurangkan serap gula dari nasi ni ke dalam darah?

Tadaa..

cara kurus dengan makan nasi, kurus sihat
sumber: google images

Cara Kuruskan Badan Dengan Amal Makan Nasi Sejuk!

NASI SEJUK korang pernah dengar?

Tahukah anda, bila kita masak nasik..
# Lepas tu biarkan sejuk.. atau simpan dalam peti 
# Lepas tu panaskan balik
# Molekul nasi jadi kristal..kanji dalam nasi macam ni kita panggil KANJI DEGIL..sebab susah serap badan.

# Jadi, kalori..tenaga kurang dapat daripada nasi sebegini..

# Sebab susah serap, nasi beri tenaga lebih lama..Maka kita jadi lebih lama kenyang.

# Menariknya, kajian juga menunjukkan jika kita panaskan balik nasi sejuk tu..ia masih tak jejaskan kedegilan nasik tu.

Mentang-mentang nama nasi sejuk..tak semestinya dimakan sejuk ya 
.

Haa..teruja dok..
Apa tunggu lagi..sejukkan nasi anda supaya kurus dan gula darah lebih terkawal lepas makan nasik.

Kredit : Hafiz Sulaiman,



Sebenarnya, makan nasi yang dah sejuk pun boleh... Bukan nasi yang panas-panas tu... Dan bagi yang ada angin, memang kena olah la cara masak, supaya tak berangin... Kata Doktor Hafiz, betullah kata orang tua dulu, bagi yang ada angin dan wanita berpantang, elakkan makan nasi sejuk.

Korang boleh follow doktor ni kalau nak tau pasal angin dalam badan, bentan dan sebagainya... Sebab dia buat kajian sains pasal ni... Bukan saja dok cakap kosong. MF suka follow doktor yang macam ni... bercakap dari pengalaman dan fakta kajian sendiri... Baru betul... Bukan sekadar petik kajian-kajian luar... Tapi juga buat eksperimen sendiri... 

Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. baru tahu hehe kalau macam tu kena selalu makan nasi sejukla ni
    x perlu panaskan lagi

    BalasPadam
  2. makan nasi sejuk2 rasa macam makan sushi pula. haha. dah terbiasa makan panas-panas.

    BalasPadam
  3. Saya suka makan nasi yg dah betul2 sejuk atau yang disejukkan dari peti, saya rasa lebih sedap berbanding panas...

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^