div id='header-inner'>

MUNAFIK!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Filem yang tengah meletop-letop di sana sini... Semalam, ada anak murid tanya MF, Ustazah dah tengok filem munafik??? Aku jawab belum... Sekali tanya dia balik, "Munafik tu apa??? Diam dan tak boleh jawab... Terus ku komen... Korang ni tahu tebgok je... Bukan nak ambil pengajaran pun... Lain kali kalau tengok filem ke drama tv, jangan tahu tengok je... Tapi kena tahu isinya, meseg yang nak disampaikan...

Haa... Yang dah tengok munafik, tahu ke munafik tu apa???

Ok... Meh sini nak cerita..
Munafik tu adalah orang yang mempunyai sifat nifak... Apa itu nifak???

Ok, rujuk hadis Nabi s.a.w:

Ni MF ambil gambar ni dari buku teks Pendidikan Islam Tingkatan 4:

Orang yang ada sifat nifak atau munafik, mempunyai 4 ciri ini atau salah satu daripadanya. Apa 4 ciri itu???:

1. Apabila dia bercakap, Dia berbohong! 
Orang munafik ni, cakapnya tak boleh dipercayai... Kalau dia cakap memang tak boleh nak pakai.

2. Apabila diberi amanah, Dia khianat! 
Orang yang munafik ni tak amanah. Pecah amanah... Memang tak boleh harap kalau minta dia buatkan sesuatu pekerjaan atau amanah. Contohnya, jadi bendehari ke...nanti dia songlap duit.

3. Apabila berjanji, Dia mungkiri!
Orang munafik memang tak boleh dipakai janji dia.... Memang tak boleh percaya apa yang dijanjikan.

4. Apabila bertengkar, Dia melampaui batas! 
Bila bergaduh, bertekak dia pula yang lebih... Dia je nak menang dan tak mengaku kalah dan salah.


Itulah ciri orang munafik!!! Rasanya zaman moden memang ramai orang munafik. Memang bahaya geng munafik ni sebab dia sifat yang tersembunyi...  Nauzubillah... Moga kita dijauhkan dari sifat begini dalam diri kita dan ahli keluarga serta sahabat kita.

Catat Komen

3 Ulasan

  1. owh, MF ustazah ye.. :)

    dah lama tak baca jawi, nasib baik boleh baca lagi.. :)

    betul tu, budak2 sekarang tahu tnegok je, tak ambil mesej. wawa tak tengok pun filem2 seram macam tu.. hehe

    BalasPadam
  2. nauzubillah.. jauhla dari semua2 ni..

    BalasPadam
  3. Macam kenal sangat dengan pelaku ini kan..:(

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)