div id='header-inner'>

Semak graf perkembangan bayi...


"eh.. cubbynye anak awk.. ",
"eh, kurusnya nak awk.." 
"eh, berat anak saya banyak ni... ok tak.." 
"anak saya dah pandai ni..anak awk??"

Biasakan dengar ayat2 ni.. Ramai ibu, sibuk nak bandingkan baby dia dengan org lain.. tak pun org yg bandingkan anak kita dgn anak org lain..

Aku tak berapa nk berkenan la jenis mcm tu.. sebab setiap anak ni istimewa Allah jadikan tak sama perkembangannya, walaupun pernah lahir dari rahim ibu yang sama.. dan kembar pun tak kan sama perkembangannya... itulah kuasa Allah.. tapi manusia biasa la.. tambah2 ibu dan bapa, tak sabar tunggu step dan perkembangan baby ni..

Lepas dah boleh meniarap, tunggu dia mengiring, pastu tunggu maju ke depan... tunggu boleh merangkak, berjalan.. hinggakan ada yg cmparekan dia kata anknya tak normal.. sbnrnya semua anak normal.. sebab tgk lah dlm buku baby yg bawa g klinik tu, ada carta perkembangan baby kan...

begitu gak dgn berat.. setiap berat baby berkembang ikut graf kelahirannya..dan juga jantina.. berat bayi lelaki dan perempuan tak sama.. so tak patut jika nak dibandingkan.. sebab sampai akhir hayat lelaki dan perempuan mmg tak sama..

So, biarlah anak2 kita membesar secara natural.. tak perlu cari produk untuk bg cepat berjalan ke, bercakap ke.. biarlah dia membesar dgn secara semula jadi.. kita cuma bg tunjuk ajar sedikit demi sedikit itu lebih baik...

p/s: bersabarlah dan nikmatilah perkembangan anak anda... 

Catat Komen

1 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)