Bila tengok info grafik ni... Teringat... Ada benarnya... Pengalaman MF sendiri...

Sepanjang MF bersekolah mak MF tak pernah jemu sediakan sarapan pagi... Alhamdulillah... Walaupun cekodok je... Tapi mak buat dan mak bekalkan sekali...

MF bawa juga duit bekal, tapi jarang membeli... Duit simpan je ataupun guna untuk kelas agama waktu petang.

Tapi MF memang tak pernah tinggalkan sarapan masa sekolah...  Ingat-ingat balik, besar sangat pengorbanan mak MF ni.. Dan alhamdulillah juga Allah beri kesihatan yang cukup baik untuk mak MF ni... Jarang mak MF demam atau tak sihat... Hingga sekarang la... Alhamdulillah... Moga Allah terus pelihara kesihatan mak pak MF ni...

Bahkan rutin sediakan sarapan hingga sekarang... Sesekali MF balik kampung, memang mak akan memasak sarapan... Memang tak membeli... Bahkan walaupun ada roti, mak tetap masak... Walaupun nasi goreng ataupun cekodok masin sahaja...

Tapi tu la... MF tak reti nak memilih makanan... Makan saja apa yang mak masakkan... Berkat air tangan ibu kan... Tapi tu la anak MF ni agak memilih bab makan... Macam mana ye nak buat... Dan tak banyak makan... Takpe la.. Bebudak kan... Tapi MF atau suami MF akan cuba memasak untuk anak-anak sebelum keluar kerja...

Membeli juga tapi dah kurangkan sikit... MF beli juga, masak pun masak juga...

Tapi MF memang bertekad nak jadi macam mak MF...  Moga Allah beri MF kesihatan yang baik untuk sediakan sarapan untuk keluarga... Siapa tak nak anak pandai bijak kan... Tapi ini rahsianya...

Dah jadi mak memang MF akui apa Dr ni katakan...

Moga ini jadi motivasi buat mak-mak diluar sana untuk kuatkan diri sediakan sarapan setiap hari...  Insha Allah...


4 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. Ya,rindu zaman bawa bekal ke skolah

    BalasPadam
  2. Allhamdulillah... bgsnya mak MF... akak dan adik membesar tanpa sarapan pagi... mak ayah bz keje kan... sebelum subuh mak ayah dah keluar kerja... tiap pg akak yg akan sediakan minum tuk adik masa sekolah dulu... tp allhamdulillah, bila dah ada anak motivasi nak sediakan tuk anak tu tinggi, anak sslu request nak bw bekal, kena sediakan...

    BalasPadam
  3. mak sue dulu bekalkan kami makanan sebelum ke sekolah, alhamdulillah sekarang Sue pula bekalkan anak ke sekolah. walaupun pergi tadika jer, untuk membiasakan diri sblm masuk darjah 1 thn depan inshaa Allah.

    BalasPadam
  4. saya dulu tak boleh bersarapan...jika bersarapan akan sakit perut.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama