GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

INFO: Contoh Perbuatan RIBA' Yang Kita Wajib Tahu!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

INFO: Contoh Perbuatan RIBA' Yang Kita Wajib Tahu! | Waktu pagi, MF suka membaca dan jenjalan di blog atau page-page ilmiah di facebook.. Sekali jenjalan terjumpa info grafik yang menarik untuk MF kongsi iaitu berkaitan dengan RIBA'. Orang Islam wajib tahu dan pasti tahu bahawa Riba' tu haram. Dan yang biasa kita tahu, Riba' ni macam pinjaman bank, pinjaman peribadi yang ada faedah. Tapi sebenarnya, ada beberapa perbuatan berkaitan dengan Riba' yang pernah atau terbuat... Tapi kita tak sedar itu adalah Riba'. Jom lihat info grafik ni, supaya kita tahu dan kenal jenis-jenis riba' serta contoh perbuatan riba':

Banyakkan, contoh perbuatan riba' yang kita tahu dan tak sedar itu riba. Tapi, lepas ni dah tahu, jangan buat lagi dan jangan pula buat-buat tak tahu. 

Riba' hukumnya HARAM. dan memakan harta Riba' jadi darah daging kita... Mungkin itulah sebab rezeki tak berkat, sering sakit, krisis rumahtangga, anak nakal dan sebagainya. Jadi, kalau dah termakan harta riba' camne nak buat? Mudah sahaja, taubat bersungguh-sungguh (taubat nasuha), dan rajinlah bersedekah dan infakkan harta ke jalan Allah, sebagai tanda penyesalan, taubat dan juga untuk bersihkan harta kita... Sebab tulah juga sedekah digalakkan dalam Islam, sebab nak bersihkan harta-harta kita dari sumber yang kita tak tahu, atau tak perasan hukum halalnya... mungkin ada syubhah atau haram di dalam... maka, sedekah dan zakatlah cara menyucikan harta. Semoga bermanfaat.

1Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ