Anggaran Perbelanjaan Persekolahan 2015!

Jika tengok pun dah tahu... Huu... Berpeluh juga... 

Itulah... Makin besar...makin bertambah..  Kos hidup dah makin mahal... 

Kadang tak tahu nak jimat camne... Cuma... Patut...kita ajarlah anak-anak rasa kasih dan sayang dengan harta yang ada... Jaga harta yang ada sebaiknya...

Macam beg sekolah, kasut dan baju pakailah selagi muat... MF dulu pun... Selagi muat pakai je... Beg dan kasut berjahit dengan tali tangsi... Tak kisah semua tu... 
Jadi, zaman ini... Kena juga ajar nk hidup susah... Tak payah malu dengan susah... Biar apa kata orang... Biar orang kata kita kedekut... Tapi itu untuk pengajaran agar anak-anak hargai masa senang.... 

Maaf .. Sekadar pendapat MF... Sekarang ni pun MF terapkan kat anak-anak tak mewah tentang makanan... Makan apa yang ada... Syukur dengan apa yang ada... Sesekali je makan lebih dan diluar... Biarlah... Supaya mereka hargai sedikit makanan yang ada... 
Itu cara kami... Terpulang kepada pendapat masing-masing kan... Sekadar berkongsi pandangan....

Biar berjimat bukan kedekut... 

Posted via Blogaway: Entry Autopublish

Catat Ulasan

11 Ulasan

  1. anak2 aida ada skit manja, semua nak baru.
    aida akan tgk semua brg diorang.
    if boleh di pakai semula ~ kasut, beg, pencil box, pakai semula.
    like ayat ni ~berjimat, bukan kedekut :)

    BalasPadam
  2. betul..sy pon setuju..pakai selagi boleh muat dan tak koyak....biar hidup sederhana dan ikut kemampuan... :)

    BalasPadam
  3. setuju..kalau boleh guna,guna je la..dah rosak nanti baru beli lain.tak semestinya bila masuk tahun baru,semua pun kena baru..macam saya selalu cakap.."kalau nak baru periksa nanti dapatkan markah yang bagus"..Bagi ada semanagt sikit...

    BalasPadam
  4. Tahun ni 4 anak2 saya semua bersekolah... Terasa juga aliran kos kewangan yg bertambah... mmg kena berjimat cermat..

    BalasPadam
  5. tahun 2015 ekonomi dijangka bertambah teruk

    BalasPadam
  6. masa zaman kita dulu , hidup sedanya , ringkas . budak zmn sekrg , klu nak terapkan cara yg sama , kena bermula dari awal . mmg bukan mudah tapi tak mustahil ...

    BalasPadam
  7. Hmmm...semuanya memerlukan ongkoskan Maria..so kena pandai merancang perbelanjaan kitakan..yalah 2015 ni macam-macam akan berlaku..

    BalasPadam
  8. zaman sekarang serba serbi perlu duit dan kos pun makin meningkat..phew~ memang berpeluh nak membayar ni

    BalasPadam
  9. Bila dah diajar untuk berjimat, nanti mereka akan mula faham sedikit demi sedikit yg kita bukanlah orag senang..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^