Pelik Ada Air!

Macam satu kejutan je bila pulas kepala paip ada air... Haha.. Itulah gara-gara sebab dah terbiasa dengan catuan air ni... 

Sumber: google images
Alah bisa tegal biasa... 
Semalam dan hari ni sepatutnya air kat rumah kena catu, tapi, elok je air tu laju keluar... Aikk.. Dah habis catuan dah ke??? Kata rabu ni??? 

Apa-apa pun, seluruh penduduk yang alami catuan air, bersyukur sebab dah habis musim catuan... Tapi air tadahan tetap ada... Bukan apa..beringat.. Kang tetiba je takde air.. Masak la nk angkut air bertong-tong kan... Payah plak nak beristinjak dan sebagainya... 

Alhamdulillah... Hujan pun dah makin kerap... Segala puji bagi Allah yang kurniakan air... 

Catuan air ni mengajar kita supaya berjimat cermat... Hargai air... Jangan dah takde baru nak hargai ea dak... 


P/s: teringat ustaz aku dulu kata... Kat Malaysia ni memang sinonim dengan pembaziran air tambah-tambah bab amik wuduk... Sebesar-besar buka air... Padahal Nabi s.a.w pernah bersabda:

Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW pernah melewati Saad yang sedang berwudhu, lalu Baginda SAW bertanya:

"Mengapa engkau berlebih-lebihan seperti ini wahai Saad?"

Saad bertanya:

"Apakah di dalam wudhu juga ada istilah berlebih-lebihan?"

Baginda SAW menjawab:

"Benar, sekalipun engkau berada di sungai yang mengalir."

~Riwayat Ahmad~

Jadi... Membazir amalan syaitan, jika sebelum solat kita dh ikut syaitan..agak-agak khusyuk tak solat kita???
Sama-sama renungkan...

Catat Ulasan

17 Ulasan

  1. Air kat rumah kita pun ok je semalam & hari ni..kalau ikut dah tak ada..Apa-apa pun Alhamdulillah...Kena belajar berjimat sebab nanti kolam tadahan cepat surut..musim kemarau belum tiba lagi..

    BalasPadam
  2. semoga kita dijauhi dari sikap suka membazir

    BalasPadam
  3. salam. alhamdulillah..dekat sabah takda gangguan :)

    BalasPadam
  4. cik siti msh menunggu air nie..

    BalasPadam
  5. tempat ktorg still dalam catuan lagi, so kenalah menadah air setiap malam..

    BalasPadam
  6. cikgu rabu nie habis catuan air tu...alhamdulillah

    BalasPadam
  7. terima kasih peringatannya ^_ ^

    BalasPadam
  8. Alhamdulillah...boleh di katakan setiap hari hujan...tapi kena bersedia juga...mana tau tiba2 musim kemarau...^_^

    BalasPadam
  9. alhamdulillah... akhirnya berakhir... tp akak kt umah jarang takde air walaupun umah kami ada sekali dlm jadual catuan...

    tp ttp berjaga2.... lega skt tak sampai pose takde air nyer

    BalasPadam
  10. tak de elektrik ok lagi kan..kalo tak de air..adoiii rasa susah sangat..nak2 pulak tak de air time perot memulas..haha

    BalasPadam
  11. Alhamdulillah dh ad air...rasa hilang 1 beban

    BalasPadam
  12. tu tanda syabas lupa tutup paip air tuh...untung laa kak..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    BalasPadam
  13. air kalo tk ada mng payah sikit..lebih2 kalo ada ank kecil..

    BalasPadam
  14. Berjimat cermat amalan mulia..

    BalasPadam
  15. Rumah saya pun dlm minggu ni terus ada air.. pelik & risau juga. Tp alhamdulillah.. syukurlah..

    BalasPadam
  16. alhmdulilah, berakhir juga dugaan tidak berair ni..selamat tempat CN air ok, kalau tak jenuh gak ler, dah la ada anak kecik, mmg sangat2 mencabar !

    BalasPadam
  17. ini pelik sbb air tak da lagi ni
    dh lima hari hari ni.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^