Ticker

6/recent/ticker-posts

Cookies Kismis Pemanggang Ajaib

Resepi semalam aku buat...
Bila en.somi mengidam maka wajib tunaikan..
Hehe...

Sepanjang hidupku... Ni pertama kali cubaan buat biskut...
Takut juga sebenarnya nak buat...
Tapi buat juga untuk tidak hampakan permintaan suami kan...

Resepi sendiri...tak de dan nak belek resepi...guna bahan yang mana ada...

Mudah sangat resepinya...
Planta, gula, tepung, putih telur dan kismis...

Cara nak buatpun mudah... Tak sampai sejam pun...
Pukul planta dan gula smpai sebati...
Masukkan tepung...putih telur dan kismis...
Gaul sampai jadi doh...

Dah uli doh sampai sebati... Bentukkan ikut suka2 hati...
Lepas tu bakar dalam pemanggang ajaib je la.. Sebab aku xde oven nak bakar kuih...
Dalam 20 hgga 30 minit api yg perlahan... Maka... Siap untuk dimakan...

Yang pasti en.somi suka dan Faiqah pun suka... Hehe... Menjadi juga percubaan pertama...
Ok lah.. Yang penting air tangan tu kan...

"masak dari hati;masak dengan iman"

Sapa2 nak try boleh aje... Pandai2 lah modified sendiri resepinya... Resepi suka2 hati.. Hihi...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Catat Komen

14 Ulasan

  1. senang resepinya.. =)
    mesti sedap ni kan..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha..a mudah aje nak buatnya...
      rasanya boleh la,, mkn pns2 sedap juga... :)

      Padam
  2. wah.. sedap tu.. tak payah gunakan oven lagi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebab itu je ada aiza.. mgkin guna oven lagi mudah kot... :)

      Padam
  3. Wah dah kira passlah tu kalau somi dan anak anak kata sedap!
    Kenapa kena buh putih telur je MF?

    BalasPadam
    Balasan
    1. yes.. lulus.. hehe...
      sbb klu guna kuning telur, biskut jadi keras..

      Padam
  4. Balasan
    1. rangup lmbut klu mkn pns2.. dh sejuk agak keras la.. sbb tepung aje.. hehe

      Padam
  5. xpernah lagi cuba bakar biskut guna pemanggang ajaib..bolela cuba lepas ni..

    BalasPadam
  6. waaaaaaaaaaa bgs nih... walaupun rupe dia ikut suke tp yg penting rasa tu kan.... akak sejak ada magic pan nih pun mls dh nk gune oven... sume nk gune magic pan je heheheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe... sebab cepat dan senang di masak kan.. hehe

      Padam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^