Jom Tengok Gerhana Matahari 26 Disember ni!

Jom Tengok Gerhana Matahari 26 Disember ni!  | Gerhana Matahari, satu fenomena alam yang biasa terjadi di bumi.

Selain gerhana bulan, gerhana matahari juga boleh kita lihat sendiri apabila ianya berlaku. 

Jika zaman dulu susah nak dapat lihat gerhana matahari, tapi selalu juga berlaku gerhana bulan, tapi di akhir zaman ni sering berlaku gerhana. 

MF ingat last tengok gerhana matahari 3 tahun lepas kot. Masa tu berlaku di sekolah. Tetiba gelap je alam ni kan.. Seram masa tu... 

Dengan berkat solat sunat gerhana, akhirnya kembali cerah. 




Gerhana Matahari 26 Disember 2019

Jom Tengok Gerhana Matahari 26 Disember ni! 


Insha Allah, jika di izinkan Allah, kita dapat tengok lagi gerhana matahari yang dijangka berlaku 26 Disember 2019.

Laluan gerhana cincin ini akan bermula dari Semenanjung Tanah Arab, kemudian memasuki selatan India dan Sri Lanka, seterusnya  Asia Tenggara merentasi Malaysia, Indonesia, Singapura dan Filipina sebelum ia berakhir di lautan Pasifik.

Gerhana Matahari 26 Disember 2019

Gerhana Matahari ini, adalah gerhana matahari cincin yang akan dapat dilihat di kebanyakan negeri di Malaysia. 
Gerhana Matahari 26 Disember 2019

Tapi tak semua negeri.. Menurut falak online, sesiapa yang berada di Tanjung Piai betul-betul dapat lihat gerhana matahari cincin penuh. Lain-lain tempat dapat lihat separa saja.


Waktu berlaku gerhana matahari ini jam 11.26am, puncak gerhana penuh jam 1.22 pm dan berakhir jam 3.17pm. 

Gerhana Matahari 26 Disember 2019

Tempat lain dapat tengok juga cuma tak jadi cincin lah.. Tapi separa saja merupakli bentuk bulan sabit. 

Orang ramai, yang dapat melihat fenomena ini buatkan solat sunat gerhana ya... 

Kenapa kena solat sunat gerhana? 

Boleh baca penulisan MF sebelum ni di artikel ini:
APA KAITAN GERHANA MATAHARI DENGAN KIAMAT?

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. Betoi kan, sekarang banyak sangat gerhana

    BalasPadam
  2. kagum betapa hebatnya Allah buat fenomena gerhana matahari ni, tapi dalam masa yang sama 'seram' juga kan.

    BalasPadam
  3. tungu2 gak smlm kat masai.. tp nmpk matari silau jak., huhu

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^