Julai 28, 2018

Angkara Husna?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Angkara Husna? | Sejak seminggu lepas ramai geng mak-mak dok meroyan pasal nama Husna.

MF sendiri pun tak tau apa ke benda sebab tak kisah sangat la pasal trending ni.. Tapi agak dah.. Tak lain tak bukan mesti pasal drama.

Angkara Husna?

Rupanya dahsyat juga kesan drama tu... Hingga semua media sosial kecoh pasal si Husna ni.

Ada yang fobia betul pasal nama nih... Aduhai... Terbawa betul depa ni kan kalau tengok drama.. Relax la kak...

Bukan apa... Sebab kes poligami dan kes orang ketiga dalam hubungan suami isteri memang la perempuan akan meroyan lebih...

Angkara Husna?

Buktinya... Tengok komen kat bawah yang melekat kat blog den ni hah...

http://www.mariafirdz.com/2017/05/Hukum-Minta-Cerai-Sebab-Suami-Poligami.html

Kan... Marah betul cik kak anonymous ni...

Hmm... Itu hukum kot.. Takpe lah... Mungkin terbawa dek drama atau angkara husna?

Atau pun memang dia jadi mangsa poligami yang tak adil...

Tapi memang betul la apa dia katakan... Lelaki yang berpoligami tanpa patuh syariah  memang akan menyebabkan rumahtangga huru hara...

Tapi kalau ikut hukum betul. . Boleh je bahagia..  Ramai kawan dan sedara MF sendiri berpoligami dan bahagia. . Jadi... Poligami tak salah asalkan ikut hukum yang Allah tetapkan iaitu.. 

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا

“Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yatim (bilamana kamu mengawininya), maka kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi: dua, tiga, atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka (kawinilah) seorang saja, atau budak-budak yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.” [An-Nisaa’/4: 3].

Jangan Terbawa-bawa Emosi Dek Drama TV 

Apa pun.. Pesan MF, dalam poligami MF tak mau komen... Cuma kita sebagai wanita yang terlalu menentang dan jangan terlalu menyokong... Suam-suam je..

Doa yang baik-baik untuk rumahtangga kita...

Jangan terbawa ke alam realiti bila tonton drama sebab nanti jadi satu fikiran yang buatkan kita rasa takut ianya terjadi dalam rumahtangga kita.

Kadang drama Melayu ni kuat juga pengaruh dia...sebab aura lakonan dari pelakon tu menjadi.

Tengok drama biasa dah la.. Tak payah nak fikir atau emosional sangat...

Tengok dari mata, tak payah simpan di hati atau di minda...

Ok... Jangan salahkan Husna ye.. Husna tu satu waktu je..

Maksud husna tu pun baik, indah... Jadi, tak payah fobia sangat dengan nama husna... Nama dan sikap takde kena mengena sangat pun... Ramai je nama sebaik nama syurga tapi perangai macam neraka... Ada juga sebaliknya..

Walaupun orang kata nama tu doa kan.. Tapi, setakat doa dari panggilan nama ni, tak terkesan mana kalau tak datang dari hati yang ikhlas.

Ok.. Done bebel pasal husna..

Sebab trending betul nama ni 2 3 hari ni... Penuh Wall pasal husna...

Mujur tak layan... Dan memang tak minat nak layan drama TV3 kalau tak betul-betul best...

OK, sekian... Angkara Husna...
Jangan benci Husna ya.. Husna di alam realiti insha Allah.. Baik-baik belaka... 

2 ulasan:

  1. Cikla pun terjebak tgk drama ni. Tp watak Husna dlm ni mmg grrrrr... Geram tgk. Tambah dgn nek Pah pulak. Lagilah geram berganda2. Hahaaa...

    BalasPadam
  2. nasib baik tak terjebak dengan drama2 ni sbb tkde masa nk layan..

    https://aerillhassan.blogspot.com

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^