Ticker

6/recent/ticker-posts

Bil Elektrik Meningkat 3 Kali Ganda Sebab TNB Upgrade Sistem Pembilan?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Terkejut lihat bil elektrik bulan ni... Sebelum terima bil ni pun MF ada juga baca kisah dan VIRAL pasal pesanan seseorang supaya tak terkejut dengan bil bulan Ogos...

Rupanya pesanan lelaki tu ada benarnya...
Ramai yang mengadu bil elektrik bulan ni berganda-ganda naiknya...

Rata-rata memang banyak naik... Sampai 3 4 kali ganda...


Bil kami bulan lepas RM90 lebih je... 
Bulan ni kena lebih dari RM300... Fuhh... Masak lah... Nasib juga kami dah buat pembayaran negatif dalam bil... Jadinya tak kena la bayar lagi untuk bulan ni... Tapi baki tu dah nak kena topup jika tak... Bulan depan sakit la juga kalau bil masih melambung macam ni... 

Tu pun kami semak sama ada tunggakan ada ke tak... Bil terdahulu... Takde masalah... Cuma terkejut betul... Sebab rasanya tak de pula mengumumkan tarif naik kan... 


Dapat notis dan invoce cuma kata Upgrade Sistem Pembilan je... Adakah ini punca bil naik berganda-ganda??? 

Haishh... Nasib-nasib... 
Nak merungut memberontak pun tak guna... Kena la berjimat lepas ni... Terpaksa juga... 

Sekarang ni dah la musim jerebu pula kat Johor ni... Panas membahang lain macam... Berpeluh la kami berkurung dalam rumah... Nak buat camne... Jimat la selagi boleh... Kalau tak lari bajet kalau bil sampai 3 4 ratus sebulan... 

Hai la TNB... Harap bulan depan kembali kepada sedia kala ye... Jangan la upgrade sistem yang menyusahkan pengguna... Dah Macam-macam kos hidup kami tanggung... Tak kan yang ni pun nak 'cekik' juga kan... Huhu... 


Bil air pun naik juga lepas tukar meter... Bulan lepas RM15 je, bulan ni RM60 lebih.. Rasa nak meraung gak... Tapi redha je lah... Moga ada rezeki Allah tunjukkan kepada kami nanti... Yakin sahaja rezeki Allah tu luas... Insha Allah.... 

Catat Komen

1 Ulasan

  1. Apa yang diviralkan ada benarnya..
    Pihak TNB melakukan update kepada sisitem termasuk bil kita semua..
    Jika dilihat pada no akaun bil TNB pun sudah berbeza sebelum ogos 2016 dan bulan ogos 2016.

    Alhamdulillah..Bil rumah sewa AM tak berubah masih lagi stabil tunggakan memnag ada sebb dah 4 bulan lupa nak bayar..hihihi

    Ada tiga orang pakar penyelidik dan mereka ini selalu sahaja bersama ke mana saja mereka pergi.
    Tapi ketiga-tiganya memiliki kesukaan yang amat berbeza antara satu sama lain.
    Suatu hari mereka pergi berjumpa dengan seorang Dukun Sakti. Lalu mereka memilih kesesuaian dengan kegemaran masing-masing.

    *Si A*: ”Aku mahu perempuan² muda serta gadis jelita yang seksi dari berbagai bangsa dan makanan serta minuman yang cukup. Letakkan dalam gua tertutup dan jangan ganggu kami selama 10 tahun".

    *Si B:* “Aku mahu semua jenis arak dari seluruh dunia dan bekalan makanan yang cukup letakkan dalam gua tertutup dan jangan ganggu aku selama 10 tahun".

    *Si C:* ”Aku mahu semua jenis rokok dari seluruh dunia dan makanan yang cukup letakkan dalam gua tertutup dan jangan ganggu aku selama 10 tahun.”

    Selepas 10 tahun kemudian, Dukun Sakti membuka pintu gua masing² sesuai dengan perjanjian mereka.
    Ketika pintu gua pertama dibuka, keluarlah si A, kurus kering, berdiri pun tidak mampu karena lutut sudah goyang hampir kebas, sebab hari-harinya dihabiskan dengan perempuan.
    Beberapa saat kemudian si A pun jatuh ke tanah lalu mati..

    Pintu gua ke dua dibuka, maka keluarlah si B, perut buncit dan mata merah kerana hari-harinya dihabiskan dengan minuman arak, jalan terhuyung hayang dan tak berapa lama jatuh ke tanah lalu mati.

    Akhirnya tibalah dukun itu ke pintu gua yang ke tiga, TAHU APA TERJADI???
    Tatkala pintu ke tiga dibuka, keluarlah si C, sihat walafiat bahkan lebih sihat dari 10 tahun yang lalu.
    Dia berjalan tangkas ke arah Dukun Sakti itu dan terus menumbuk kepalanya serta berkata:
    “Dasar DUKUN BENGONG!!! LIGHTERNYA MANA???! Kempunan aku 10 tahun dalam tu.... lighter takde....!”

    Kesimpulannya, rokok tidak merbahayakan kepda kesihatan selagi tidak ada apinya. Dalam erti kata lain, perokok tidak dapat merokok jika rokok tidak dinyalakan dan itu sangat tidak bahaya. Hahaa

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^