Barang Antik!

Barangan Antik | Barangan antik yang masih ada kat kampung MF dan masih berguna hingga kini... Iaitu Batu Giling dan Jam Randik!

Batu giling memang selalu guna... Selalu buat giling inai je sekarang... Dulu sebelum ada blender, batu giling ni lah kami guna buat giling cili... Adik beradik memang di ajar cara menggiling... Dulu MF kerap la giling inai... Bahkan buat serunding masa hari raya pun... MF jadi tukang giling... Tu kenangan masa zaman anak dara la... Sekarang dah jarang pegang... Nak pegang pun dah tak sempat... Baru pegang... Dah bunyi si anak-anak... Jadi, mak je la melayan anak-anak menantunya sesekali balik kampung.

Barang antik kedua... Yang masih berfungsi ialah jam randik. Jam ni memang dah lama... Seingat MF, memang ginilah rupanya... Cuma dulu ada pintunya... Lepas tu dah reput dan tertanggal... Biar je begitu tanpa pintu... Jam ni masih berfungsi dengan baik... Tak guna bateri... Tapi kena selalu kunci... Bapa MF la buat... Kuncinya macam kita nak main kereta mainan bebudak tu... Pusing-pusing krekk...krekkk...krekk...dan lepas... Gtu la kekdahnya... Tapi jam ni sekali kunci tahan la dua minggu camtu...

Jam ni berbunyi setiap setengah jam... Pukul 12 bunyi 12 kali... Kalau pukul 12.30 bunyi sekali je... Memang kuat bunyi... Jam ni juga la penanda dan pengejut bangun tido...

Ni antara barang antik yang ada... Banyak lagi barangan antik kat kampung... Antaranya seterika arang, kelarai mengkuang, bakul mengkuang...rumah padi... Mesin getah... Dan banyak lagi... Semua tu disimpan elok demi generasi dan keturunan nenek moyang kami... Seronok jadi anak kampung... Macam-macam tahu... Tu lah simpan tu... Supaya anak-anak kami tahu segala barang antik ni suatu hari nanti... Insha Allah...


Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. jam 12 tengahmalam berbunyi mesti rasa seram..(pengaruh cerita seram la ni)

    BalasPadam
  2. kat rumah mak di kampung, ada lagi batu giling tu
    ingat lagi time raya duk sibuk giling inai

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^