Kisah Pasar Malam

Lama tak pergi pasar malam.. semalam terasa nak pergi sebab Faiqah rindu nak jenjalan naik motor... Lepas solat maghrib misi rider ke pasar malam batu 6 jalan Gombak... cuaca yang cerah, ramai juga pengunjung pasar malam... 

Misinya nak jenjalan cari makan aje.. di samping nak cari kasut untuk Faiqah...sebab kasutnya banyak yang dah sempit.. maklumlah..budak cepat membesar kan.. Masuk aje pasar malam, memang gerai orang jual kasut-kasut budak disbelah kiri... belah kanan orang lelong buah tembikai.. dua potong tiga ringgit.. tapi kami tak beli tembikai.. tengok kasut Faiqah.. 

Maka, dibelek-belek satu persatu.. suami cadangkan belikan seliper je... tapi aku berkenan tengok kasut bertali dibelakang.susah nak jatuh.. kalih tengok tapak kasut sebab nak tengok saiz.. tapi yang mengejutkan aku corak pada tapak kasut tu.. terus tak jadi beli... tahu corak apa??? jelas dan terang lagi.. iaitu corak Khinzir... alamak... terus tak jadi beli.. pengajaran kat situ.. kalau nak beli kasut, tengok biar habis, jangan tengok cantik sahaja ea.. kami beli seliper je kat Faiqah tak jadi beli kasut tu.. 

Lepas tu jalan lagi... nampak pula gerai buah... banyak pula buah delima kat pasar malam ni.. musim agaknya... mula macm nak beli.. tapi nampak macam tak masak sngt.. canceled dan beli buah anggur... sepinggan lima ringgit je.. kemudian.. jenjalan la lagi.. beli makanan serba sedikit... 

Pasar malam ni mariah juga sebab banyak makanan dan ikan basahnya pun segar-segar...sayur-sayur pun murah dan segar... tapi memandangkan dah beli stok ikan dan sayur kami tak beli la sayur dan ikan.. beli kuih-muih aje.. 

Lepas penat berjalan, balik rumah...sesampai dirumah.. tengok buah dulu.. uh! sedikit keciwa dengan peniaga buah ni.. sebab ada unsur penipuan di sini.. dia jual buah yang lama... buah yang dah buruk di tutup dengan buah yang elok.. beberapa biji terpkasa dibuang sebab dah buruk dan berair... huhu... patut la murah... 


Buat peniaga pasar malam khususnya dan seluruh peniaga amnya, berniagalah dengan jujur..insha Allah berkat dan maju.. nilah sikap orang kita.. nak untung sanggup menipu... sebenarnya orang yang jujur tu lagi berkat dan lapang rezekinya.. itu janji Allah... usahlah menipu.. rezeki haram dan tak berkat.. ingatlah.. rezeki tulah nak beli makanan dan sara keluarga... 

Biarlah untung sedikit dari menipu.. memang tak respek dengn peniaga macam ni... sebab tu kadang-kadang aku nak beli pun tengok dulu gaya peniaganya... jika yang boleh dipercayainya... insha Allah aku beli... Hmm.. itulah kisah pasar malam... macam-macam ragam... 

p/s: teringat kawan aku dulu, dia suka beli makanan dekat makcik-makcik yang berusia, sebab kesian je tgk makcik tu mencari rezeki.. rezeki kita rezeki dia juga kan... 

Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. Rinduunya suasana pasar malam di sana..sini jarang ada...
    sesekali pegi mesti byk yg dilihat...hehe

    BalasPadam
  2. deqla setiap jumaat pegi pasar mlm.. mmg dkt area umah jer... tp bosan gak..sbb mknn sama jer..xtau mkn apa dah.. haha

    BalasPadam
  3. Kita pun dah tak selalu singgah pasar malam...nanti esok nak gi lah!!!

    BalasPadam
  4. bru ni tb bru g..kekadang ade yg tgh2 membeli ade yg minx derme..sihat je lg tp minx derme.hurmm xphm

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^