Jerebu dan Ramadhan

Kisah yang kecoh sekarang ni.. tentang cuaca sekarang... Jerebu dan panas.. ada yang tak tahan akan demam, batuk dan selsema.. 

Memang terasa betul.. aku pun terasa bahang tambah2 dok kat KL kan.. memang panas je.. keluar rumah bila g kerja je.. mmg kurangkan aktiviti luar.

Teruk jerebu sekarang ni, tadi masa keluar kejap ke SG.Besi KLCC tak nampak langsung, cuaca panas dan kering.. Tapi sebenarnya aku tak hairan dengan cuaca sekarang, sebabnya dah hampir ramadhan... emmm.. apa kaitan Ramadhan dengan cuaca sekarang. 

Sebenarnya, bila Ramadhan, memang kita akan hadapi cuaca panas dan kering. Jarang2 sgt la musim hjan bila bulan Ramadhan.. sebabnya Ramadhan tu sendiri bermaksud "Panas Terik". Memang kena la hadapi musim panas dan kering sepanjang Ramadhan. Semua tu tak lain tak bukan ujian dan dugaan untuk manusia. Kita di Malaysia ni kira syukur sebab kawasan panas lembap, bayangkan zaman Nabi s.a.w kita dulu, panas terik di padang pasir, pastu siap berperang lagi bulan Ramadhan. 

Bulan Ramadhan melatih diri kita untuk bersederhana segala hal kecuali ibdah yg kena pergiatkan.. kena banyakkan ibadah sebanyak mungkin, setiap niat yg baik dikira ibadah...

sumber: FB

Moga Ramadhan kali ni, lebih baik dari Ramadhan yang sebelumnya... moga aku dapat lakukan ibadah pada tahun ni dengan sempurna..dan moga sempat bertemu Ramadhan yg lagi 2 minggu ni.. moga Allah perkenankan dan permudahkan segalanya bagiku dan keluargaku.. ameen... 

Catat Ulasan

7 Ulasan

  1. Betul kan..masalah jerebu semakin hari semakin teruk..Semoga tak menjejaskan ibadah posa kita nanti.. ;p

    BalasPadam
  2. semoga semuanye baik baik saje , ramdhan dan nak dekat ini, semoga ada hikmah apa yang berlaku

    BalasPadam
  3. In shaa Allah...hrp2 sume baik2 jer

    BalasPadam
  4. Selamat menyambut bulan Ramadhan dear :)

    BalasPadam
  5. insyaallah dik
    semoga kita kuat hadapi cuaca yg mencabar di bulan mulia itu nanti

    BalasPadam
  6. Semua ni untuk menguji keimanan kita..

    Salam Ramadhan

    BalasPadam
  7. selamat menyambut ramadhan almubarak

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^