Aku Seorang Isteri

Ala2 novel tajuknya... Entry sebagai peringatan dan reminder untuk tukang tulis dan juga semua yg bergelar isteri...

Sebenarnya...sediakah kita dgn gelaran isteri??? Seronok ke jadi isteri kepada seorg suami... Ada org..seronoknya dh kahwin..dh terlepas dh dari gelaran andartu... Ada org kahwin sebab nak elak dr org mengata...

Sebenarnya..jadi isteri tak semudah yg disangka.. Bila kita bergelar seorg isteri maknanya kita dah bersedia lepaskan segala keseronokan ketika zaman bujang dan anak dara... Bila kahwin..tumpuan kita pada suami dan rumahtangga... Bukan lagi perkara2 kesronkan..

Dah tak boleh nak enjoy macam zaman bujang.. Kuar shopping2.. Huhahuha dengan kengkawan.. Semua apa yg kita buat semuanya dgn izin si suami... Bahkan jika puasa sunat tanpa izin suami pun tak sah dan x berpahala... Banyak hadis2 pasal ketaatan isteri pada suami...

Betullah kata ustaz... Akhir zaman nanti memang ramai wanita dr para isteri masuk neraka..kerana tak mampu nak taat pada suami.. Jika tgk zaman dulu2... Isteri ni nak angkat muka pun x berani pd suami... Taatnya.. Jika suami suruh..terus je buat... Bila suami marah atau cakap isteri diam dan dengar... Tapi beza dh zaman sekarang tamabh2 isteri yg bekerjaya... Kdg2 lupa diri bila bekerja..

Bila kita kerja..suami bagi izin kerja.. Tapi hnya ke tempat kerja.. Jika nak ke tempat lain wajib bagtau suami dulu... S
Walaupun suami tak sama taraf dgn isteri...tapu dirumah suami ialah raja... Wajib isteri taat suami wpun di pejabat isteri ialah big boss berkuasa...

Jom lah para isteri sekalian.. Betulkan niat bila bekerja... Zaman skrg ramai suami berkorban utk isteri..sebab syg...tapi masih ada isteri tak syg suami...masih lagi pakai dedah sana dan sini...

Renungkanlah... Jomlah kita berusaha jadi ketua bidadari di syurga... Dan jadi penghias dunia sbg isteri solehah... Aku bukannya nak kata aku isteri solehah..tapi aku nak kita sama2 baiki diri..muhasabah diri... Kdg2 terlanjur kata..terlajak perbuatan... Renungkanlah... Jom jadi solehah...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. ada sesetengah isteri tidak meluahkan rasa sayang,kasih cintanya pada suami,,namun suami dapat mengetahuinya melalui tindkan isterinya..jaga aurat,korban kegembiraannya dan lain-lain..dan ada juga suami menggalakkan isteri bergaya seksi..moga suami kita bersyukur punya isteri yang tak seksi dan pandai menjaga diri.. v*,~v

    BalasPadam
  2. Peringatan yang baik...

    Syukurlah dgn jodoh yg kita ada. Mcm prof muhaya cakap, janganlah kita masukkan suami kita ke dalam neraka dengan kelakuan kita yang tak sepatutnya.

    BalasPadam
  3. sebab tu ena tak berani lagi ambil risiko untuk berkahwin... bukan apa, takut free2 buat dosa nanti, takut tak tertunai tanggungjawab... teringin sangat nak berkhwin tapi entah la.. hati masih berat.. Apapun kak, terima kasih untuk nasihat ini.. InsyaAllah

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^