Perlu ke berjenama???

Sejak bergaul dan bersosial dengan ramai org ni.. macam jenis wanita aku jumpe.. Tapi yang paling ketara ialah wanita yg memntingkan jenama.. hmm.. sanggup berhabis wang asalkan barangan tu berjenama... Hmm.. Aku ni dah biasa hidup susah, org pedalaman, org kampung, tak pernah plak nak pikir pasal jenama, asalkan cantik, baik kualiti dan murah.. ok lah.. Tapi sejak dok bandar dan bergaul dengan golongan elit ni.. Jenama jadi satu kemestian... dan ada yg dah jadi kewajipan.. 

Bagi aku berjenama penting bagi barangan elektrik sebab untuk jaminan kualiti.. Kalau beli barangan elektrik, kna tengok yg berjenama macam panasonic, khind, samsung, toshiba dan lain2 yg kita kenali.. Jangan beli barangan elektrik yg cap ayam dan murah serta rendah kualitinya... sebab barangn elektrik menjamin kualiti... kalau barangan yg xde cop sirim atau rendah kualiti boleh bahayakan pengguna... mungkin boleh jadi litar pintas dan terbakar. 

Tapi kalau barangan2 peribadi, jarang sangat aku beli yg berjenama... tambah2 baju bajan.. xde yg bejenama.. kat pasar malam atau yg dilelong pun aku beli asalkan cantik dan padan dengan badan serta tutup aurat... Sama juga dengan tudung... bila org citer pasal jenama tudung beberapa jelah yg aku kenal, tapi aku tak beli sebab mahal.. hmm.. kalau boleh yg murah2 sudah asalkan cntik dan labuh.

Kasut pun, ada jenama cuma jenama yg kurang popular... Aku suka kasut jenam XES sebab murah, ringan dan selesa... pernah beli satu je jenama popular dan mahal iaitu Sembonia.. tu jelah sepasang... Beg tangan tak pernah de yg bejenama... sebab aku mudah jemu pakai yg sama.. so, beli je yg murah2 dan banyak koleksi beg tgn aku.. hehe... 

Mujur juga suami aku bukan jenis yg pentingkan jenama, cuma baju dan barangan lelaki mmg bayk yg mahal2 dan berjenama sebab mahal dan tahan lama... Faiqah pun aku tak pernh beli yg bejenama... kecuali brgan utk menyusu dan juga car seat dan stroller je ada jenama.. kalau baju bajan ni, yg longgok dan lelong pun aku beli.. sebab aku pikir budak2 kan, buat apa nk mahal sebab pakainya sekejap... nnt dah tak leh pakai... pastu tak berbaloi kot nak pakai mahal2 dok kat rumah je.. nanti kotor dah tak cantik.. budak2 tgh membesarkan.. pakai yg murah2 sudah.. 

Ini pendapat dan pandangan aku... jangan ada yg terasa plak.. terpulang lah kalau korang suka yg berjenama sebab kalau duit banyak apa salahnya kan.. Tapi itulah bagi aku berjenama tgk pada barang lah.. Dan tak salah berjnama jika mampu... 


autopublish

10 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. tak perlu kot..asal selesa cik nor hentam jer..hihik

    BalasPadam
  2. salam yang.. betul tu..mcm barangan elektrik ya memang kena betul2 pilh sebab untuk ketahanan yg lama kan..setakat baju atau beg idakler berjenama..asalkan sedap dan selesa memakai udah la

    BalasPadam
  3. pakai sesuatu barang or beli sesuatu barang biarlah yang mengikut kemampuan serta keselesaan sendiri...kalau mahal tapi x selesa dan tak berkualiti serta x tahan lama pun x guna... apa guna jenama kalau alah membeli alah memakai... hu hu hu...

    BalasPadam
  4. aku pun cam kamu gk dik, jenama tk penting sgt ikut pd keadaan lah, mcm brg2 letrik, utk pakaian ada yg takde jenama ada yg ada jenama... cumenyer kalu akak beli kst atau hbeg, wallet or jam atau apa je brg peribadi yg akak akan pakai selalu n yg tahan lama mmg akak pilih jenama skit,tp yg ikut kemampuan bkn la yg sampai berhutang beribu riban...

    BalasPadam
  5. terpulang msg2 lah kan !

    BalasPadam
  6. @Normi Nieza tu lah.. kalau bab pakaian asalkan selesa...

    BalasPadam
  7. @norhidana miswan kalau mmpu x salah kak sekali sekala... ehehe

    BalasPadam
  8. @Kesuma Angsana ya terpulang pda diri memasing kan... :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama