Mungkin ada yang tahu, tapi ada juga yang tahu... sebenarnya penggunaan zikir dan kalimah Allah wajib betul dan tepat pada tempatnya... 

Masha Allah 

Maksudnya "Keagungan Allah" atau ALLAH YANG MAHA AGUNG. Penggunaan Masya Allah ni selalu di salah gunakan.. Masya Allah digunakan bila kita lihat sesuatu yg menakjubkan, atau melihat tentang kebesaran dan sesuatu yg tak tercapai dek akal.. Atau pun melihat sesuatu yg semulajadi dan cantik dipandangan mata. Umpamanya melihat pemandangan yg indah. Tapi banyak yg guna perkataan ni ditempat yg salah. JANGAN gunakan Masya Allah ketika melihat maksiat dan perbuatan yg dilarang Allah.

Subhana Allah (سبحان الله)
Kalimah pujian yg digunakan bila melihat sst yg taajub... Mksud subhanaallah.. MAHA SUCI ALLAH... 

Astaghfirullah (أستغفرالله)
Maksudnya AKU MEMOHON AMPUN DARI ALLAH.. Gunakan kalimah ni apabila melihat maksiat atau kemungkaran. Mohon ampun bila lihat perbuatan yg Allah tak suka. Mohon ampun jika sedar kesilapan dgn segera... Nabi s.a.w pun istighfar 70 kali sehari... Maka kita hamba biasa patutnya lebih dr tu kn.. Sbb selalu buat dosa sama ada sedar atau tidak.

Inshaa Allah (إن شاء الله)
SESUNGGUHNYA DENGAN KEIZINAN ALLAH... Ucapkan inshaa Allah jika berjanji atau menerima jemputan tapi dgn niat utk hadir jemputan tu. Kalau tak nak hadir atau tak boleh hadir wajib bgtau tak boleh hadir.

Alhamdulillah (الحمدلله)
SEGALA PUJI BAGI ALLAH. Memuji Allah ketika mendapat nikmat dan kurniaan yg menyeronokkan... 

Allahu Akbar (الله اكبر)
Bila melihat kebesaran Allah...

La Ilaha IllaAllah (لااله إلاالله)
Ucapkan lah dan sentiasa lah mengeluh dengan kalimah ini... Tapi wajib ucap smpai habis... Biasa sebut "La Ila"... Maksdnya tiada tuhan...so.. Wajib hati2 bila menyebut... Sebut smpai hbis..

Innalillah...
Kalimah ketika ditimpa musibah... Sama ada kecil atau besar. Bukan ketika kematian shja... Tapi org slh faham kan...

Moga kita manfaatkn puji dan zikir pada Allah ni dalam setiap detik kehidupan seharian... Yang lain2 xdr mslh kan... Cuma mashaa Allah tu yg byk org slh guna kn... Dan yg pling sy mrh bila perkataan tu dibuat gurauan dan lawak dlm drama2 dan filem komedi...

Moga kita sedar akan kelebihan dan kekurangan ni.. 

2 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama