Ticker

6/recent/ticker-posts

Terperangkap dalam Banjir

Hari ni adalah sejarah dan kenangan yg tak kan ku lupakan sepanjang aku hidup di Kota Metropolitan Kuala Lumpur. Hari ni aku terperangkap dalam banjir. Kalau dulu, aku dok rumah dekat dgn sungai risau, takut banjir, jalan naik air, xleh nak g sekolah. Kini, aku dok kat kota besar, masih kekal dgn kerisauan tu. cuma bezanya, jika kat kampung, hujan lebat berhari2 baru timbul kerisauan tu, tapi kini kat kota besar, tgk mendung je dah risau.. lagi dasyat kan..


Hari ni, aku bertugas sbg cikgu bertugas SPM di sekolah. Aku kena sesi petang yang berakhir 4.30 ptg.. Dalam hati, sedari pagi aku berdoa, jangan lah hujan.. dan aku rasakan doaku dimakbulkan kerana cuaca amat-amat cerah.. ALhamdulillah.. tapi tepat jam 4.30ptg, aku diduga, mendung berarak, hujan mulai turun, angin menyusul. Aku harapkan hujan tak lebat la kan.. tapi silap.. elok start kete, haluanku menuju ke rumah pengasuh, untuk amik Faiqah.. jaraknya 5 minit je..

Tapi, rupanya, belum kuar simpang dr mindef, hujan selebat-lebatnya.. smpai tak nmpk jalan.. hati dh risau dh.. elok kuar dr pintu mindef, kerisauanku jadi kenyataan... banjir melebihi paras lutut dgn hujan tak smpai 15 minit.. mmg dasyat.. Aku dan kete viva kesyangan..dgn pnuh pengharapan dan tawakal, aku redah juga.. Alhamdulillah.. power juga viva 660 tu.. x mati di tengah jalan.. 

Elok smpai di rumah pengsuh, ku tggu reda dulu baru la nk balik.. elok dah redasikit, trus ku mulakan perjalanan, Ku tak lalu lagi jalan tadi, tapi ikut jalan kampung Keramat.. huhu.. rupanya lagi dasyat.. baru smpai kat trafic light je, dah nmpk kete sangkut mati tengah jalan.. kat situ lagi dasyat..air paras pinggang.. hhu.. dasyat lagi banjir kat KL, berbanding di kampung.. 

Ku terpksa patah balik, lalu juga laluan tadi, tapi tak leh lalu gak lagi, terpksa patah balik dan tggu kat kawasan perumahan umah pengasuh Faiqah.. dekat 45 minit juga tggu kat situ, dalm kul 6 baru aku gerak balik.. Alahamdulillah.. dah surut air bah.. harap2 tak jam la nnt.. tapi jem juga, dekat Tol Sentul, gara2 Smart Tag tak berfungsi.. dekat sejam dok kat Tol tu je.. naik kebas kaki tekan cluth.. 

Di duga lagi dgn Faiqah yg tak reti dok diam dalam kete.. memanjat seat.. dah la xnak pakai seat belt.. amat berbahaya.. Tapi ku bebel dan dia menangis.. dugaan betul hari ni.. bukan budak SPM je amik pekse, aku pun amik pekse gak.. 

Sampai kat rumah elok2 azan maghrib berkumandang... dah gaya mcam pergi balik sekolah dah.. uhu.. NI lah kenangan yg pasti ku tak lupa, kenagn sepanjang hidup di KL... 

p/s:teringat msa sekolah, terpkasa lalu batas bendang, sebab jalan utama tenggelam air.. buka kasut sekolah dan tolak basikal, dan tolak basikal atas batas bendang... :)

Catat Komen

7 Ulasan

  1. uishh kesiannya kat sis.. hurmmm... sekarang ni asyik hujan je kan, tu yang banjir sekarang ni... Apepun, alhamdulillah sis dah selamat sampai rumah.. =D

    BalasPadam
  2. berjiran lah kite yek, akak keje kt jupem... smlm pun kete akak hampir2 terperangkap kt banjir, ntah naper smlm akak blh lalu shortcut kg keramat tuh... nsb lah lps gk air tuh, rasanyer ada lah separuh kete... pekrh... rsanyer kejap je ujan nyer... tp sampai hiway mrr2 tak ujan lak

    BalasPadam
  3. Tula sekarang ni kalo pagi smpai tengahari panas sangat..tapi bile tiba pukul 4 petang ke atas dah start mendung n hujan selebat-lebatnya..haih bahaya banjir ni..jaga diri ye kalo drive time hujan..

    BalasPadam
  4. @✿A I N A A✿tu la.. alhamdulillah.. twakal sungguh2 pada Allah..

    BalasPadam
  5. @norhidanaha..a.. hujan x smpai stgh jam.. mmg dasyat..

    BalasPadam
  6. @~MommyAida~mmg bhya.. tu la,.. menggigil kaki drive time hujan lebat.. dh la dgn kilat lagi.. mmg rasa nyawa dihujung tnduk...

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^