Soalan popular yang ku terima ketika Ramadhan..



Alhamdulillah.. Masih diberi nafas untuk menikmati ibadah puasa.. Semua umat Islam seluruh dunia menyambut Ramadhan dengan penuh syukur... Tahun ni sambut Ramadhan kali kedua bersama suami dan anak tersayang.. Tahun lepas Faiqah dalam perut.. Tahun ni di luar perut dah...

Sebagai cikgu yang pegang title Ustazah.. Pastilah ku busy bila tiba Ramadhan.. Dengan aktiviti yang disusun sepanjang Ramadhan... Memanh letih gak kan.. Tapi enjoy la.. Sebab jika ikhlas dapat ganjaran lagi kan.. Extra ganjaran di bulan Ramadhan..

Setiap tahun pasti dapat soalan-soalan hot dari pelajar-pelajar aku.. Macam-macam ditanya.. Antaranya...

Ustazah... Lah kentut batal puasa ke?
Jawapan: batal lau kentut dalam air...

Ustazah.. Lau buang air besar leh batal puasa ke?
Jawapan: (dlm hati.. tak pernah sangka ada pelajar nak tnya soalan gini... ) ku jwp gini je...hbis tu.. Tak kan kamu nk thn spnjng kamu berpuasa.. Blh sembelit la syg ooiii... Hehe.. X batal dik ooii... Laj hdas besar ea btl..

Ustazah.. Wajib ke kita puasa ari pertama puasa.. Lau sy xnk puasa blh tak...
Jawapan: blh.. Tapi berdosa sbb tgglkn tnpa sbb dan nnt kena la gnti balik sbb kamu berhutang gn Allah.. Kena wajib sebulan dik ooi.. Bukan leh tggl suka2 je..

Ustazah.. Lau x smpt gnti puasa thun nu.. Thun depan kena double ke?
Jawapan: kena bayar fidyah.. Dan kena ganti puasa.. Tapi tak double. .. Lau 7 hari tinggl 7 ari la gnti...

Itulh soalan2 spot yg ku dpt sblum puasa.. Msa puasa t x thu soaln mcm mna lak nk tnya.. So. . Kna la sedia utk mnjwb.. N cari gali ilmu lagi...

P/S: soalan x msuk dek akal pun ditnya.. So.. Jwb je wpun soaln tu main2 je..

Catat Ulasan

1 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^