PBS apa cerita???

Rasa tertarik plak dgn pic ni.. ni luahan hati ckgu sek rendah, sek men blum bersuara... tapi tak tahu la bila 
Salam... terasa nak mencoret malam2 gini... mata dah segar lepas pekena tido 20 minit, lpas balik sekolah tadi.. Letih dgn agenda sukan,,.. seawal pagi dah tercongok kat pintu pagar sekolah, dan hampir senja tiba di rumah.. itulah rutin guru.. menghabiskan masa untuk "anak didik" melebihi anak sndiri je kadang2.. Tapi aku tak pernah merungut dgn kerja tu.. ku terima dengan ikhlas hati dan redha, perbetulkan niat jika rasa malas, lesu dan longlai,, Guru juga manusia biasa kan...


Sekarang kat sekolah aku mmg tengah hangat dengan isu PBS.. Apa tuh??? Sistem Pentaksiran Beasaskan Sekolah yang baru diperkenalkan oleh KPM... untuk menggantikan sistem peperiksaan yang sedia ada.. sbg persedian menghapuskan UPSR dan PMR... Sukatan mengikut KBSM dan menjadi KSSM... apa tuh.. korang gugel la wey.. mlas nk celoteh panjang bab2 fakta ni.. aku nak citer apa yg jadi hangat skrg..

Memang riuh sekampung dh pasal isu ni.. cikgu2 yg masih 'pening2 lalat'... sbb baru diberi taklimat dan kena buat sistem ni.. Memang agak riuh bila ibu bapa pelajar tingkatan 1 datang utk menandatangani buku rekod kedatangan, tapi tingkatan 1 xde apa yg nk ditandatanganinya.. diorg rasa pelik.. mcm mana nak tahu prestasi anak saya cikgu.. ahhh.. parah.. nk jawab apa ea... ada yg ckp bagus, tapi menentang.. aku pun x faham.. 

Aku sbg org bawah, guru baru mengikut perintah je hal ni.. memang rasa la sedikit bebanan, tapi itu bkn bebanan tapi amanah sbg cikgu.. kena redha je lah.. buat kerja.. Tapi aku harap juga, masyarakat membuka minda, dan jgn memandang guru ni satu pekerjaan yg "mudah"... betullah.. kami guru2 mmg sntiasa ceria dan tersenyum, wlaupun beban menyesak dada... 

smbil makan dan layan anak pun pikir pasal sekolah lagi.. yang org terdekat dgn cikgu dia akan faham macam mana kerja cikgu... Yang tak tahu dok senyap2.. sbb cikgu2 tak pernah pertikaikan kerja org lain ... sbb semua kerja da cabaran yg penting LILLAHI TAALA... 

P/S: kepala masih pening dgn sistem ni.. tapi ku relax je.. don't kalut2.. yang penting enjoy... hahaha.. (blh ke gtu)

Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. Moga tabah mnjdi seorg guru. :) . InsyaAllah byk pahala d ats ilmu yg dicurahkan^^,

    BalasPadam
  2. semoga dipermudahkan segala urusan...alynn follow cni :)

    BalasPadam
  3. Salam.

    Kak..yang pastinya, saya tahu tugas pendidik dizaman skrg ni jauh mencabar dgn yg sebelumnya. Tak cukup dengan anak murid, ada masa2nya mak bapak murid pun nak kena handle juga (-_-)

    hehehe, saya ada ibu angkat yg bekerja disebuah sekolah..kasihan saya melihatnya..kdg2 hjg mngu pun org lain cuti, dia masih sibuk uruskan hal2 disekolahnya..

    BalasPadam
  4. Tq ataskomen2 dan sokongan anda.. Yup.. Mmg mncbr.. Tapi sy antra yg terpilih utk bergelar guru.. Redha dan indah sgt jadi ckgu.. Mmg pnt tapi enjoy.. :-)

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^