GuidePedia

0
Salam tengah hari..


hari ni rasa rajin nak coret2.. smbil2 layan si Faiqah...

entry ni ditulis lepas je melayan satu kartun kat TV al-Hijrah.. tak tahu lak tajuknya.. mula2 layan biasa2 je smbil bagi si Faiqah makan menyanyi2 depan dia sbb nk bagi dia makan susu dan nestum, sbb petang karang baru bagi makan puree carrot dan nasi... 

Tapi, tengok kartn tu mcam best plak.. kisah ibu dan anak2 burung... ibu burung jaga anak2 burung yang ada lebih kurang 10 ekor... masa dia bawa anak2 dia jalan2 anak2 burung ni nampak belalang lompat2, semua anak2 burung kejor belalang tu sampai kat umah peladang... peladang xde, tapi anjing peladang ada.. 

Belalang tu lompat atas hidung anjing peladang yg sedang tido... anjing terkejut, terus bangun dan kejar anak2 burung... Ada seekor tu dia nmpk belalng hingga atas batang penyodok simen.. so anakburung tu kejar dan berdiri atas btg penyodok tu.. Anjing tadi plak terjatuh atas pnyodok so melantun la anak burung tu tadi.. terbang tinggi hingga jatuh dalam kasut dan kasut tu plak dok betul2 tepi sungai.. elok jatuh dlm kasut, kasut tu msuk dlm air.. so, terayun2 la ank burung sekor tu dlm kasut dlm sungai ikut arus sungai tu... 

Mak si burung ni, cari2 dan jumpe anak2 dia, kecuali seekor tu.. so, bila adik beradik yg lain bagi tau, seekor dh ilang, mak si burung terus terbang dan cari dia ikut arus sungai dan jumpe.. elok smpai kt air terjun mak si burung dan cemas, tapi peladang ada selamatkan si anak burung.. 

Elok smpai part tu, tegendala la aku nk tonton, dok sibuk angkat kain lak.. pastu smbung part aku tgk mak burung dh terbakar, dan elok je anak2 dia keluar dr celah sayap mak dia.. anak2 dia semua selamat.. memang sedih sebb pengorbanan mak burung tu, nk selamatkan anak2 dia, dia korbankan diri. Tapi bagusnya, smpai la ke anak2 burung tu besar (anak2 burung tu dibela oleh peladang)... diaorg x penah lupa tempat mak dia mati tu.. ari2 diorg g tgk 'kubur' mak diorg.. memang kagum dan sedih sgt... Binatang yg tak de akal boleh hargai emak diorg, kita manusia yg Allah bg akal mesti boleh pikir kan sepatutnya.. 

Tetiba rindu sgt emak dan rasa kasih pada anak sendiri lebih mendalam.. memang menyentuh hati betul kartun tu... TV al-Hijrah memang byk ilmu yg dismpaikan... memang bagus utk tontonan umum... So, sama2 kita berhijrah... 

Ok.. stop here.. si Faiqah dah merengek... Wassalam...
Thanks for reading: Cartun Feeling

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

 
Top