Recents in Beach

Susu Ibu di Internet

salam bloggers...

Hui.. baru dapat mencoret setelah berjaya tidokan si kecil Faiqah.. dah makin susah nak tido siang si kecil tu.. maklumlah dah besarkan... Lepas tido kan dia baru dapat pegang laptop ni..

Back to our topik... isu hangat yang diperkatakan hari ni... Tajuk artikel dalam sisipan akhbar Berita Harian, tabloid RATU yang bertajuk "Tawar susu ibu di internet"... isu ni mmg hangat diperkatakan terutama di Facebook... sbb maksud tawar disini = jual beli, internet plak menjurus kpd maksud laman sosial popular masa kini iaitu Facebook (FB). 

Aku tak nak komen ape2 la .. t x pasal2 kena hentam dgn group HM4HB... (Human Milk 4 Human Babies)... Cuma artikel yg dikeluarkan ni menjurus kepada menyalahkan ibu2 yg dalam group tu. dan mengatakan mereka menjual beli susu ibu... Hakikatnya di Malaysia xde isu tawar menawar ni sbb, mereka memberi susu kpd org yg dikenali dan memberi dgn ikhlas... Sebenarnya xde salahnya memberi susu kpd org lain, kerana ibu susuan digalakkan sbb susu ibu adalah yg terbaik. Lagipun, apa yg pasti ibu-ibu di Malaysia sudah cukup bijak tentang konsep ibu susuan dan anak susuan menurut Islam... Sebenarnya tiada istilah jual beli, sebab wajar memberi upah kepada orang yang menyusukan anak tersebut sbagaimana yg tercatat dalam al-Quran: dalam surah al-Baqarah ayat 233 yg bermaksud:

"...Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah kamu kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan."

Jurnalis yg menulis artikel ni dihentam terus-terusan krana fakta yg mengelirukan... ada betul dan ada salah artikel yg ditulis... Tapi bila fakta tersebut salah dan didakwa menghentam pihak lain, maka dia pun kena hentam la balik kan... so, wartawan2 patut pikir dlam2 lau nk tulis pasal artikel susu ibu ni, sbb mmg ada persatuan dan NGO yg bergerak mengwar-warkan dan kempen mengenai kesedaran susu ibu.. Komuniti susu ibu ni sgt besar di Malaysia.. so, kalau dia tulis artikel pasal susu ibu di luar negara, kena tulis dgn jelas. Di Malaysia komunitinya terdiri dari ibu-ibu yg beragama ISlam... so, pasti mereka juga tahu hukum hakam dan kalau x tau pasti mereka merjuk pakar dan para ilmuwan Islam sebelum buat sesuatu keputusan yg membabitkan hukum syarak...

Komen aku, xde masalah tntg ibu susuan dan anak susuan.. cuma bila org yg x faham pasal ni, tu yg jd masalahnya... Ialah, masih baru sbnrnya org Malaysia nk sedar ttg kepentingan susu ibu sbb tu, kdg2 tgk org pump susu kt tempat awam org tgk pelik... sbb nye dh biasa dgn susu tepung... 

aku tetap akan meneruskan fully breasfeeding utk puteriku genap 2 tahun.. Insya-Allah.. semoga aku diberi semangat dan kekuatan... moga Allah lapangkan rezeki utk Faiqah Mu'affah...

Jumpe lagi di entry akan dtg... :)

Catat Ulasan

0 Ulasan