31 Disember 2016

Ini Yang Patut Kita Buat Di Ambang Tahun Baru

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Hari ini hari terakhir tahun 2016

Esok bermula lah tahun 2017

🌾Assalammualaikum

🌾Berkata Imam Abu Hurairah radhiallahu anhu:
🌾Setiap kali datang nya tahun baru
🌾Membuat daku risau dan resah selalu
🌾Kerana semakin singkat umur ku
🌾Semakin dekat ajal ku
🌾Semakin tipis pengampunan ALLAH terhadap ku
🌾Dan semakin dekat nya hari perhitungan ku.

🌾Selagi ada KEHIDUPAN
🌾UMUR adalah KESEMPATAN
🌾MUDA lah dengan KESUNGGUHAN
🌾DEWASA lah dengan PENGAJARAN
🌾TUA lah dengan PENGALAMAN
🌾LAPANG lah dengan KEMAAFAN
🌾SIBUK lah dengan KEMANFAATAN
🌾KAYA lah dengan KEBAIKAN
🌾MISKIN lah dengan KEBENCIAN
🌾KUAT lah dengan KESABARAN
🌾HIDUP lah dengan KETAATAN
🌾MATI lah dengan KEIMANAN
🌾Dan BERBAHAGIA lah dengan BAIK SANGKAAN
🌾In shaa Allah...

Jangan melihat seseorang dari masa lalunya. Berilah kesempatan seseorang untuk berubah. Karena seseorang yang hampir membunuh Rasul pun kini terbaring disebelah makam beliau iaitu Saidina Umar Al Khattab..    

          🚧🚧🚧🚧🚧🚧🚧    

Jangan melihat seseorang dari masa lalunya. Seseorang yang pernah berperang melawan agama Allah pun akhirnya menjadi pedang-nya Allah(saifullah) iaitu Saidina Khalid Ibnu Walid.  

          🚧🚧🚧🚧🚧🚧

Jangan menilai orang dari rupanya. Karena Rasulullah saw melihat si pendek tak menawan iaitu sahabat beliau Saidina Julaybib r.a dikejar - kejar oleh para bidadari syurga.      

          🚧🚧🚧🚧🚧🚧🚧

Jangan memandang orang dari  status dan hartanya. Karena sepatu emas fir'aun pun berada di neraka, sedangkan sandal lusuh Saidina Bilal bin Rabah kedengaran langkahnya di syurga  
Subhanallah....



Semua orang sudah mula bercakap 📢 tentang permulaan tahun baru 2017🎉


Di sini saya ada satu idea yang kalau kamu semua suka  kamu boleh buat. Nak tahu tak apa dia?!

Apabila kita telah sampai kepada hari yang bertarikh 31/12/2016 jam 11:59 malam 🕛

Pada waktu malam kamu bangun dan ambil wudhuk 💧 5 minit sebelum waktu tersebut ✋

Seterusnya kamu solat dari jam 11:59 hingga jam 12:05 misalnya

Iaitu lebih kurang 6 minit saja, atau paling kurang dua rakaat solat kerana Allah azza wa jalla ✊

Jadi perkara terakhir yang kamu telah lakukan pada tahun 2016 🌙 adalah solat

Dan perkara pertama yang kamu mula lakukan pada tahun 2017 juga 🌙 adalah 🌙 solat

Apakah ada perkara yang lebih cantik daripada tahun yang kamu mulakan dengan solat!!!

Orang-orang lain semua menari 🎄🎇🎄 dengan lagu-lagu dan bunyian seruling syaitan 👹🎶🎤👹🎸🎼👹
Tetapi kita sedang bersujud kepada Tuhan kita 🍇🍇🍇

🌹Wahai saudaraku yang ku cintai kerana Allah🌹

Jom kita jadika solat ini dilakukan secara bersama-sama oleh setiap Muslim💞💖

Klik lah "Share"

Sampaikan kepada setiap orang yang kamu cintai agar mereka juga turut menutup tirai tahun 2016 ini bersama kamu dengan solat dua rakaat 👏👏

Dan memulakan tahun yang baru dengan amalan yang paling dicintai oleh Allah ini 🌞 💐

Jangan jadikan pesanan ini terhenti kepada kamu sahaja 🌺 🍁

Jangan halang diri kamu daripada menjadi sebab untuk mendapatkan kebaikan.... 

CADANGAN WARNA PAKAIAN IKUT HARI DALAM SEMINGGU

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Dok depan almari mesti menung.. nak pakai baju warna apa hari ni... Memikir je... Bagi yang ada uniform ok la kan... macam MF ni.. memang takde uniform.. mula la pening kepala...

Akhirnya, capai la yang mana rasa selesa...

Tapi satu info menarik...
Untuk naikkan mood bekerja kita.. kita boleh pakai baju ikut aura warna..
Setiap hari ada aura warna yang tersendiri...

Sumber: Google images
Jadi, elok juga dijadikan sebagai panduan kan... boleh print dan tempek kat almari... rasa takde baju nak pakai.. boleh pilih ikut aura warna ni...

Warna ni tak semestinya warna plain.. tapi warna yang banyak bagi baju kita tu... kalau baju latar hitam, bunga merah.. kira hitam la tu...

Esok cikgu-cikgu dah start kerja dah...bagi negeri Johor dan negeri yang tak ambil cuti tahun baru... Jadi, boleh la ikut plan warna ni... 

Baru NIAT Dah Sampai Depat Pintu!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Alhamdulillah... rezeki Allah tu dengan pelbagai cara.. Alhamdulillah sungguh la..
Semalam baru niat nak makan rendang ayam... minta suami belikan bahan la pagi ni... tapi suami tak beli lagi... takpe la kan... sebab nak masak pun tengah hari...

Sedang bersantai dengan anak di pagi sambil kemas dapur pagi tadi... zuppp...suami hulur sepinggan ayam rendang... aik??? Rupanya jiran sebelah rumah dah siap masak dan hulur kat kami...

Jiran kata ni ayam ungkep.. tapi rasa rendang sikit

Alhamdulillah.. baru niat je dah sampai depan pintu... rezeki sungguh...

Kebetulan juga pagi ni niat nak siapkan kerja sekolah sekali tadi... Jadi Allah permudahkan tak payah masak pagi ni...

Alhamdulillah.. terima kasih Allah..
Ini Orang Yang Paling Baik dan Bijak

Ini Orang Yang Paling Baik dan Bijak

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Jadi Mukmin Paling Utama dan Bijaksana

عَنْ ابْنِ عُمَرَ أَنَّهُ قَالَ كُنْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَاءَهُ رَجُلٌ مِنْ الْأَنْصَارِ فَسَلَّمَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيُّ الْمُؤْمِنِينَ أَفْضَلُ قَالَ أَحْسَنُهُمْ خُلُقًا قَالَ فَأَيُّ الْمُؤْمِنِينَ أَكْيَسُ قَالَ أَكْثَرُهُمْ لِلْمَوْتِ ذِكْرًا وَأَحْسَنُهُمْ لِمَا بَعْدَهُ اسْتِعْدَادًا أُولَئِكَ الْأَكْيَاسُ

Dari Ibnu Umar bahwa dia berkata; Saya bersama dengan Rasulullah SAW, tiba-tiba datang seorang laki-laki Ansar kepada baginda, lalu dia mengucapkan salam kepada Nabi SAW dan bertanya; "Ya Rasulullah, bagaimanakah orang mukmin yang utama?" baginda menjawab: "Orang yang paling baik akhlaknya." Dia bertanya lagi; "Orang mukmin yang bagaimanakah yang paling bijak?" baginda menjawab: "Orang yang paling banyak mengingat kematian, dan yang paling baik persiapannya setelah kematian, merekalah orang-orang yang bijak." (HR Ibnu Majah No: 4249) Status: Sahih

Pengajaran:

1.  Mukmin yang utama ialah yang paling baik akhlaknya

2.  Mukmin yang bijak ialah yang paling banyak mengingati kematian

3.  Mukmin yang paling bijak ialah paling banyak mengingati mati dan membuat persediaan menghadapi hari akhirat.

JOM jadi mukmin yang paling utama dan paling bijak.

Sumber: telegram.me/hadisharian_ikram

30 Disember 2016

Tukarkan REACT Kepada RESPOND

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Pilih untuk 'Respond' kepada Situasi Anak-anak Bukan 'React'
=============================================


1. Adik berhenti menangis sekarang! (Arahan mengejut)

--> Tukar ke: Adik nampak sangat sedih. Adik nak mak peluk? (atau Adik nampak sedih sangat, meh sini mak peluk)(Time In).
.

2. Kalau awak berdua tak berhenti bergaduh sekarang, Mama patah balik kereta ni. (Ugutan)

--> Tukar ke: Mama tak selesa dengar bising macam ni. Mama berhenti kereta sat, bila kereta ni dah senyap, Mama akan sambung memandu semula. (luahan asertif dan solusi)
.

3. Apa? Adik tumpahkan lagi air jus ni? (herdikan)
--> Tukar ke: Ok ow, air dah tumpah, jum ambil kain dan kita lap. (solusi)
.

4. Memang betul tak adil. Hidup ni tak adil. Adik kena biasakan diri dengan keadaan macam ni. (tertutup,pasrah)

--> Tukar ke: Mama tahu adik sangat kecewa dengan apa yang berlaku. Hidup ni adakalanya tak semua yang kita nak kita akan dapat. Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita. (perspektif baru)
.

5. Dapat C lagi? Apa tak kena dengan awak ni ya? (Questionning)
--> Tukar ke: Nampak macam kakak ni susah sedikit dengan subjek Math. Ada apa-apa yang Mama boleh bantu kakak tak? (tawar bantuan)
.

6. Cukup-cukup dah lah tu...... adik ni asyik merengek/minta minta aja... (mengeluh)

--> Tukar ke: Boleh tolong gunakan suara rendah skit masa minta mama sesuatu? (beritahu option baru) (atau: Mama tak faham bila adik merengek macam tu, tak jelas. Boleh tak adik bagitahu Mama betul-betul, apa yang adik nak?) (option baru)
.

7. Mak dah tak tahan dah dengan adik ni. (keluhan dan pasrah tertutup)

--> Tukar ke: Mak rasa kecewa sekarang. Mak nak jalan kejap untuk tenangkan diri mak. Nanti dah tenang mak datang balik. (so anak tahu mak berlalu pergi semata untuk tenangkan diri bukan meminggirkan / abaikan dia) (option / kefahaman/ asertif)
.
.
Sumber:
Translasi dan edit oleh,
Maznah Ibrahim.


Nak betulkan yang sudah jadi kebiasaan ni satu cabaran... apa pun kenajuga ubah kan... sebab anak sekarang bukan kita zaman dulu... jadi pendekatan pun kena ubah juga... 

Renungan: IKUT SUKA DIA JE NAK IKUT KE TAK!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Islam pada Kad Pengenalan... itulah realiti zaman sekarang...
Amalkan ajaran Islam yang mana dia rasa nak buat...
Buat yang mana rasa senang je...
Yang susah ditinggalkan...

Bila ditanya, jawabnya "belum dapat hidayah", "belum sampai seru"

Senangkan hidayah itu perlu dicari... Dan seruan Allah dah ada... Rasulullah s.a.w. dah sampaikan seruan tu 1400 tahun yang lalu...



Masuklah ke dalam Islam keseluruhannya... bukan amalkan ikut suka... 
Rasa nak buat, buat..  rasa tak nak dia tinggal... boleh pilih-pilih pula. 

Islam bukan pada keturunan, bukan juga pada kad pengenalan... Islam itu indah... kerana ianya agama yang penuh rahmat dan ketenangan... 

29 Disember 2016

PERHATIAN KEPADA IBU-BAPA YANG MEMPUNYAI ANAK YANG LAHIR PADA 1 JANUARI!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Baru-baru ni taklimat hari pendaftaran pelajar Tingkatan 1, PK HEM ada ingatkan para pelajar amanat dari PPD dan JPN juga... minta cikgu-cikgu buat semakan tarikh lahir pada surat beranak semasa pelajar mendaftar.. Pertama untuk sahkan kewarganegaraan... Tapi yang paling untuk pastikan pelajar yang lahir 1 Januari sudah dilompatkan tahunnya.

Ini keistimewaan anak yang lahir 1 Januari sebenarnya dan memang ada pekeliling KPM tentang ini...







sumber: mysumber



Anak yang lahir 1 Januari dia akan naik satu tangga awal dari rakan yang lahir sama tahun dengannya.. Contoh.. Lahir tahun 1.1.2011, kalau ikutkan dia 6 tahun kan... tapi sebenarnya dia dah boleh masuk darjah 1 untuk tahun 2017. Bukan lagi pra-sekolah.

Inilah yang pihak sekolah menengah pun kena tengok.. kot kalau tak dilompatkan.. maka dia kena lompat la naik tingkatan 2 juga...

Jadi kena faham dan ambil perhatian bab ni.. 

HARUM TAPI HARAM!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Hati-hati bagi wanita yang suka pakai minyak wangi... 
Jangan terlalu wangi apabila keluar rumah... 

Takutlah jika ada lelaki lain tegur tentang minyak wangi kita pakai....
Tak salah nak wangi... tapi jangan terlalu wangi hingga tertarik orang lain... 

Nauzubillah... 
Perempuan yang pakai minyak wangi yang terlalu wangi sama dengan pelacur... nauzubillah... nampak begitu hina sekali wanita yang sedemikian... 

Sederhana sahaja lah dalam pemakaian dan penggunaan minyak wangi bagi wanita...

Kat rumah... depan suami... wajib berwangi-wangian... 

Tiga Penyebab Doa Tidak Makbul

Tiga Penyebab Doa Tidak Makbul

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Tiga Penyebab Doa Tidak Makbul

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ لَا يَزَالُ يُسْتَجَابُ لِلْعَبْدِ مَا لَمْ يَدْعُ بِإِثْمٍ أَوْ قَطِيعَةِ رَحِمٍ مَا لَمْ يَسْتَعْجِلْ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الِاسْتِعْجَالُ قَالَ يَقُولُ قَدْ دَعَوْتُ وَقَدْ دَعَوْتُ فَلَمْ أَرَ يَسْتَجِيبُ لِي فَيَسْتَحْسِرُ عِنْدَ ذَلِكَ وَيَدَعُ الدُّعَاءَ

Dari Abu Hurairah dari Nabi SAW baginda bersabda: Doa seseorang sentiasa akan dikabulkan selama ia tidak berdoa untuk perbuatan dosa ataupun untuk memutuskan tali silaturahim dan tidak tergesa-gesa. Seorang sahabat bertanya; 'Ya Rasulullah, apakah yang dimaksud dengan tergesa-gesa? ' Rasulullah SAW menjawab: 'Yang dimaksud dengan tergesa-gesa adalah apabila orang yang berdoa itu mengatakan; 'Aku telah berdoa dan terus berdoa tetapi belum juga dikabulkan'. Setelah itu, ia merasa putus asa dan tidak pernah berdoa lagi. (HR Muslim No: 4918) Status: Sahih

Pengajaran:

1.  Setiap doa akan diperkenankan Allah selagi seseorang tidak melakukan 3 perkara:

a.  Tidak berdoa untuk perbuatan  dosa
b.  Tidak memutuskan silaturahim
c.  Tidak tergesa-gesa meminta dikabulkan

2.  Orang yang tergesa-gesa ialah yang tidak sabar doanya dikabulkan dan mudah berputus asa dan enggan berdoa kembali.

Sumber: telegram.me/hadisharian_ikram

28 Disember 2016

DOKTOR, INJECTION KASI MATI ADA TAKK??

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Baru sebentar tadi seorang pesakit tua dalam lingkungan 80an datang ke dalam bilik rawatan saya ditemani anak lelakinya.

Sepanjang konsultasi dijalankan, saya melihat anaknya tidak berhenti-henti memarahi bapanya yang kelihatan sudah sedikit nyanyuk, namun masih petah berbicara.

Pesakit tua tersebut mengalami masalah pening akibat tersalah memakan ubat yang diberikan, mungkin kerana nyanyuk, ubat kencing manis dan darah tinggi beliau sy lihat sudah bercampur aduk.

Timbul rasa kasihan dan simpati, saya pon menasihati beliau termasuk anak lelakinya akan kepentingan memakan ubat darah tinggi dan kencing manis tepat pada waktunya agar pesakit tidak lagi kepeningan.

Selanjutnya, anaknya meminta agar saya memberikan suntikan bagi menghilangkan pening ayahnya itu. Setelah menilai beberapa risiko lain, saya pon bersetuju utk memberikan suntikan utk menghilangkan pening supaya pesakit dapat pulang dalam keadaan selesa.

sumber: google images

Saat hendak dicucuk, beberapa kali anaknya menengking bapanya. Bayangkan seorang tua yg sudah hampir mencecah satu abad, dengan pergerakan yang terketar2, dan suara yang lemah, pesakit itu berkata, "Doktor, injection kasi mati ada tak?"...Anaknya yang sedari tadi menengking2 kini terdiam. Termasuk saya.

Bagi menenangkan pesakit itu, saya bertanya, "Kenapa pakcik mau itu injection?" Dia menjawab, "Wa sudah tua, takde guna lagi hidup kasi susah orang saja"

Allahu.. lihatlah betapa hati dan perasaan orang tua ini sudah begitu remuk dengan kerenah anaknya, sehinggakan beliau tidak lagi sanggip hidup.

Saya menenangkan pesakit dan anaknya lagi, " Pakcik, masa you kecik, you sudah jaga you punya anak baik2 sampai besar, sekarang dia sudah besar, dia punya turn la jaga you maa.. Jangan sedih2 ok?"

Beliau tidak menjawab, hanya dengan berlinangan air mata beliau mengangguk. Anaknya pula sudah mula berdiam diri, mungkin baru tersedar akan perbuatannya yg melampaui batas sebentar tadi.

Sampai saat hendak keluar, pesakit tidak henti2 mengucapkan terima kasih, dan anaknya pula sudah mula memimpin tangan ayahnya untuk keluar dari bilik rawatan, perkataannya juga lebih lembut nadanya.

Wahai anak2, berbaktilah kepada kedua ibu bapamu, janganlah pernah jemu melontarkan kata2 yang lembut kepadanya, dan jangan pernah lupa jasa mereka membesarkan mu selama ini.

Kepada mereka yg baru bergelar ibu bapa pula, janganlah pernah melemparkan kata2 kesat terhadap anak anda semasa mereka kecil, mana tau nanti saat anda sudah tua tidak berdaya, mereka pula akan melayan anda dengan kasar hasil perbuatan anda sendiri suatu ketika dahulu.

P/s: Cerita di atas adalah kisah benar dan tiada yg benar melainkan yg benar belaka, peringatan buat kita semua

Sumber: Muhammad Uwais Al Qorni


Sangat terkesan di hati kisah ni... terutama ayat terakhir tu...

HARI CUTI KELEPASAN AM IKUT NEGERI 2017

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Rasa macam pelik sikit bila dok Johor ni... sebab dah lama tak rasa cuti Jumaat Sabtu kan.. dan tambah pelik bila sekolah negeri lain mula 3hb tapi Johor 1hb dah mula sekolah. Rupanya tahun ni Johor tak ambil cuti awal tahun... Jadi sekolah mula awal tahun ni..

Boleh rujuk jadual di bawah untuk tengok cuti am bagi negeri-negeri seluruh malaysia.

Sumber: Google Images
Nasib juga hari Sabtu jarang ada program sekolah.. jadi padanlah tak banyak cuti pun kan..

D.I.Y KALENDAR 2017

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Lagi 3 hari nak jengah tahun baru... salah satu benda baru yang wajib diubah ialah kalendar...

Tahun lepas banyak dapat kalendar... tapi tahun ni macam tak banyak... Baru dapat satu je..

Jadi kita download dan print je sendiri...



Dalam banyak-banyak patern dan Design kalendar ni..kalendar kuda juga MF suka... sebab senang nak tengok...

Tak susah... MF dapatkan dari Facebook je gambar kalendar ni... kemudian MF compilekan dalam bentuk PDF dan print... 

Guna printer Canon Super Jet Ink...memang cantik dan jimat ink..warna pun cantik.. 

Selesai dah satu persediaan untuk 2017.

WW | BILA TERPANDANG WAJAHNYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


"JADIKAN WAJAHMU, 
MENJADI WAJAH YANG KETIKA DIPANDANG ORANG, 
MENGINGATKAN ORANG ITU INGAT KEPADA ALLAH."

-RENUNGKAN-

27 Disember 2016

9 TANDA HUBUNGAN SUAMI ISTERI KACAU AKIBAT JIN ATAU SIHIR DAN CARA MENGATASINYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Walaupun kita masuk zaman moden... tapi bab sihir menyihir rumahtangga ni tak juga hilang... tak rasa kolot pula kan orang kita bab ni... tapi kalau bab fesyen sentiasa nak up to date...

Dengki dan dendam mendorong untuk buatkan penyakit sihir ni... rasa marah dan benci atau rasa sayang terlampau kepada suami buatkan ada isteri yang sanggup sihirkan suaminya sendiri... jangan tak tahu.. perbuatan sihir seperti minyak dagu, ilmu penunduk dan juga nasi kangkang masih wujud zaman ini... 

Semua ini adalah dosa besar yang sangat Dasyat azab nya di akhirat nanti... orang yang tak fikir mati dan tak takut dengan Allah je sanggup buat sihir ni... Dan juga minta pertolongan jin ni... 

Apa pun terdapat tanda-tanda yang mana sesuatu hubungan suami isteri itu disyaki terkena sihir atau diganggu jin.

ANTARA :

1. Suami atau isteri atau kedua-duanya sekali tidak berasa hendak melakukan hubungan seks. Jika berlaku hubungan pun, sangat kurang nikmatnya.

2. Suami (atau ada juga isteri) berasa sangat rimas berada di rumah tetapi berasa tenang apabila berada di luar rumah.

3. Isteri (atau ada juga suami) yang berasa sangat tidak selesa apabila pasangannya pulang ke rumah.

4. Suami atau isteri terlihat pasangannya kelihatan hodoh.

5. Mudah bertengkar walaupun dalam hal-hal yang kecil.

6. Suami berasa mudah untuk memberi cerai, ataupun isteri mudah untuk meminta cerai apabila berlaku perbalahan.

7. Suami atau isteri sering diganggu mimpi-mimpi buruk.

8. Suami atau isteri beberapa kali melihat lintasan atau bayangan sesuatu di dalam dan di sekitar rumah. 

9. Suami atau isteri sering mengalami kesakitan yang tidak jelas puncanya seperti sakit kepala, sakit di perut, sakit kaki tangan dan sebagainya.


Sekiranya ada banyak daripada tanda-tanda di atas, ADA KEMUNGKINAN suami isteri itu terkena gangguan jin ataupun sihir.



ANTARA ikhtiar yang boleh dibuat untuk menyelesaikan masalah ini, suami isteri ataupun kedua-duanya ataupun pihak lain hendaklah mendapatkan rawatan dan saranan perawat. Selain itu, boleh juga diusahakan sendiri agar gangguan dan sihir itu menjadi lemah (dan mungkin juga terbatal terus atas izin Allah) dengan cara:


1. Pastikan tidak ada gambar-gambar dan lukisan makluk bernyawa yang dipamerkan (di dinding, almari, meja dan lain-lain). Begitu juga dengan patung-patung kecuali patung mainan anak-anak. Gambar dan patung yang dipamer merupakan tarikan yang kuat kepada jin-jin, dan menjauhkan para malaikat daripada berkunjung ke rumah kita.

2. Tambah ibadah seharian. Biasakan buat amalan-amalan sunat. Bacalah Al-Quran setiap hari dengan menatapnya, walaupun sekadar satu ayat.

3. Banyakkan memohon ampun atas dosa-dosa silam dan terkini, dan berusaha buat perubahan dengan meninggalkan terus perlakuan-perlakuan berdosa itu. Apabila dosa-dosa kita terampun dan terhapus, doa dan harapan kita mudah untuk dikabulkan Tuhan.

4. Elakkan daripada berkumandangnya lagu-lagu dan bahan tontonan yang tidak mendekatkan kita dengan agama. Perkara-perkara ini mengundang kehadiran jin-jin.

5. Wujudkan majlis taklim harian di rumah. Suami atau isteri kumpulkan ahli keluarga lalu dibacakan bahan agama selama lebih kurang 5 ke 10 minit sehari. Contohnya beli apa-apa buku yang mudah (seperti buku hadis), seorang bacakan (sepotong hadis contohnya) secara lantang manakala yang lain-lain mendengarnya. Walaupun majlis ini kecil dan singkat, tetapi ia sangat kuat menarik kunjungan para malaikat, dan mengecewakan syaitan-syaitan. Sebarang perbincangan yang berlaku dalam majlis ini biasanya berlangsung dalam suasana yang tenang dan terkawal, berbeza dengan perbincangan yang berlaku di luar majlis. Tak percaya? Cubalah buat. Mengapa jadi begitu? Antaranya kerana kita sedang berada di bawah naungan sayap para malaikat dan kerana turunnya sakinah. “Mood’ untuk bertengkar dan meninggikan suara jarang berlaku dalam majlis taklim. Wallahualam.

6. Ahli keluarga yang lelaki (suami dan anak-anak) yang tidak ada sebarang urusan penting, hendaklah berusaha agar dapat solat fardhu berjemaah di masjid ataupun di surau kerana ia adalah tuntutan.

7. Mengadakan kenduri doa selamat jika berkemampuan.

Akhirnya, banyakkan berdoa kerana doa itu senjata orang-orang beriman.

Sumber: Abu Zulfiqar Al-Amsyari

Antara yang penulis sendiri amalkan untuk elakkan gangguan jin dan sihir sebagai benteng dan pendinding ialah amalan membaca surah al-Hasyr ayat 3 terakhir... amalkan setiap kali selepas solat... penulis amalkan sejak dari umur 16 tahun selepas diajar oleh Ustaz disekolah agama tempat penulis belajar..  InshaAllah amalan dengan keyakinan kepada Allah... InshaAllah ada keberkatan dan rahmat dari Nya.. jauhkan diri dari amalan yang melalaikan dan guna perantaraan yang bukan2... 

Cikgu Dina Pakai Prada: Drama Pencetus Semangat Cikgu Untuk 2017

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Cikgu Dina Pakai Prada: Drama Pencetus Semangat Cikgu Untuk 2017

Semalam ada drama di TV9... Slot Skrin D9... Best la juga... Kisah ringkas pasal cikgu...

MF anggap drama ni sebagai penaik semangat untuk cikgu-cikgu yang bakal kembali beraksi di sekolah minggu depan...

Kisah ringkas tentang cabaran seorang anak gadis muda yang jadi guru sandaran... Cabaran dari ibunya jika dia inginkan beg Prada dia perlu jadi cikgu selama 6 bulan di sebuah sekolah rendah di luar bandar...

Demi beg Prada dan impiannya nak ke Paris... Demi cita-citanya nak jadi Fashion Designer...dia sahut cabaran ibunya...

Dia kena ajar dan tingkatkan prestasi bahasa Inggeris...

Sumber: google images

Apa yang MF nampak dalam drama ni memang boleh diambil pengajaran juga...

Salah satunya... Sebagai guru kena kena kelihatan kemas dan bergaya.. Asalkan tak langgar syariat la... Janganlah ikut pula gaya cikgu Dina tu...

Selain tu MF nampak... Dalam pengajaran hari ni cikgu kena kreatif dalam mengajar... Macam cikgu Dina dia ajar anak murid dia kuasai bahasa Inggeris dari nyanyian dan lagu...

Selain tu tak boleh putus asa dan kena teruskan kuat semangat sahut cabaran yang ada...

Dalam drama ni juga diselit sedikit hal suami isteri..

Isteri mestilah kelihatan cantik... Ini juga MF nak combine pengajaran dari Movie Mat Motor Otai... Dalam movie ni pun ada pengajaran pasal ni..

Orang lelaki bila makin berusia dia makin manja tapi orang perempuan ni bila berusia dia lagi matang dan kurang fikirkan nak manja dan merajuk dah...

Jadi pengajaran juga buat MF dan para isteri di luar sana...

Drama yang santai camni pun ada pengajaran juga... Jadi dalam gelak ketawa ada pengajarannya...

Moga tahun ni lebih bersemangat untuk didik anak didik yang serba serbi mencabar nih... Tahun lepas kurang semangat sebab tempat baru dan suasan baru dan tengah mengandung pula kan... Apa pun semua rasa tu hilang bahkan buatkan MF bersemangat bila lihat prestasi untuk mata pelajaran yang MF ajar meningkat banyak dalam PT3 2016... Alhamdulillah... Tu yang buat lagi semangat tahun ni.. Moga dipermudahkan dan diberikan kesihatan serta kekuatan.. Insha Allah... 

Tarikh-Tarikh Penting Dalam Islam Tahun 2017/1438 - 1439H Bagi Malaysia

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Tarikh-Tarikh Penting Dalam Islam Tahun 2017/1438 - 1439H Bagi Malaysia

Penting untuk tahu... terutama buat guru-guru agama dan juga jabatan kerjaan.. sebab tarikh ni akan dibuat majlis khas...

Memang nak kena tampal satu kat meja buat rujukan nanti... mudah untuk rancang program...

Moga perkongsian ini bermanfaat juga untuk semua...

Ehemmm... jangan tengok tarikh raya je ye... Hehe... puasa dulu... 

Puas Makan KFC Crispy Tender

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ada yang cakap KFC ada yang menipu tak sama dengan iklan.... tapi kali ni sangat puas hati dengan KFC promosi baru... 

KFC Crispy Tender...
Memang puas hati dan sedap...  saiz memang besar macam dalam iklan... sos bawang putihnya memang sedap... 

Promosi KFC kali ni memang puas hati.. dah 2 kali beli... lagipun isi ayam (filet) sahaja yang disalut Crispy yang rangup...  memang puas makan...

Memang tak menyesal beli... 

Pendidikan Anak Yang Betul

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Pendidikan Anak Yang Betul

Berkata al-Imam Abu al-Qasim al-Qusyairi :

"أول ما يجب على المكلف أن يحصل من علوم الشرع ما يصحح به عقد توحيده كي لا يستهويه الشيطان بوساوسه ثم يحصل من العلوم ما يؤدي به فرضه ليكون بناء أمره على أساس محكم"

"Perkara pertama yang wajib ke atas setiap orang mukallaf ialah menuntut ilmu syarak (agama) di mana ilmu tersebut dapat mengabsahkan akidah dan tauhidnya supaya dia tidak digoda oleh syaitan dengan bisikan waswasnya. Kemudian daripada itu, hendaklah dia menuntut ilmu-ilmu yang lain sekira-kira dia boleh menunaikan segala yang difardukan ke atasnya. Perkara ini bertujuan supaya pembinaan urusannya (pendidikannya) itu dibentuk atas asas yang kuat lagi mantap".

والله أعلم وآحكم


Utamakan pendidikan agama dalam pendidikan anak-anak...  Pendidikan agam bermula sejak dari dalam kandungan... Kemudian berterusan hingga lahir dan berpanjangan hingga ke akhir hayat...

Tapi malangnya akhir zaman... Hanya sedikit yang memberi peringatan dan pengetahuan agama... Bahkan majlis ilmu agama hanya dihadiri oleh orang berusia... Anak-anak muda leka dengan dunia dan gilakan mencari harta yang tak pernah rasa puas dengan nafsu...

Renungkan... 

26 Disember 2016

IKUT FESYEN TREND TERKINI KERANA APA????

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


FESYEN KERANA ALLAH ATAU ?
Imam Ibn Jawzi mencerita kisah lelaki soleh yang ingin memotong pokok yang disembah masyarakatnya bagi mengelak syirik, namun berjaya dipujuk oleh syaitan (dalam rupa manusia) agar tidak menebangnya dengan menjanjikan 2 dinar setiap pagi sebagai balasan. 

Namun apabila di satu pagi, lelaki soleh mendapati tiada dua dinar lagi, dia bergegas ingin menebang pokok. Tatkala itu, syaitan memukulnya dan mengalahkannya dengan mudah 

Syaitan mengatakan jika dahulu dia gagal menewaskan pemuda tersebut kerana niat ikhlas pemuda untuk menebang pokok syirik itu hanya kerana Allah, namun kini niat TELAH terpesong KERANA MARAHKAN TIADA DUA DINAR. atas sebab itu, dia mudah dikalahkan oleh Syaitan.

Begitulah juga Fesyen dan PENUTUPAN AURAT. Barangsiapa yang BERHABIS WANG DAN FIKIRAN bagi mencari jalan menutup aurat kerana ALLAH swt, maka syaitan tiada dapat menguasainya dan menipunya, 

Barangsiapa menurut aurat kerana ingin dilihat cantik menawan, lebih ayu, mengikut aliran fesyen dan lain-lain. Wanita sebegini BAKAL di kuasai dan ditewaskan oleh Syaitan. Moga diselamatkan oleh Allah swt. (Petikan ceramah Dr Zaharuddin A Rahman "fesyen & Aurat, Masjid Rahimah, 21 Dis 14) -sumber:@telegram DrZaharuddin-


Sumber : Google images 

MF kongsikan di sini untuk renungan bersama... dah nak masuk tahun baru ni... moh lerr kita perbaiki niat dalam berfesyen... setiap kali pakai baju dan nak beli baju niatkan kerana Allah... tapi bila kita pakai baju tu... hadap cermin.. niat kita boleh berubah... Selain nak tutup aurat..niatkan supaya dapat pahala juga... Tapi bila ada yang memuji...niat kita boleh terpesong... kerana itu amalkan bismillah dan baca doa hadap cermin... 

Moga ALLAH pelihara niat baik kita dalam berpakaian...  kita nakkan syurga Allah kan.  tapi kena la usaha ke arah itu... 

MAKSIAT HATI

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


📚 At-Tazkirah

Rasulullah SAW. bersabda : “Orang yang berhijrah adalah yang meninggalkan keburukan, sedangkan orang yang berjihad adalah yang berjuang melawan hawa nafsunya.”

Ketahuilah bahawa ketika engkau bermaksiat sesungguhnya engkau melakukan maksiat tersebut dengan anggota badanmu padahal ia merupakan nikmat dan amanah Allah yang diberikan kepadamu.

Mempergunakan nikmat Allah dalam bermaksiat kepada-Nya adalah puncak kekufuran.

Dan berkhianat terhadap amanah yang dititipkan Allah kepadamu betul-betul merupakan perbuatan yang me­lampaui batas.

[Bidayatul Hidayah - Imam Al Ghazali]



Sebenarnya ramai sangat buat maksiat hati dalam tak sedar... nauzubillah... Allah bagi rezeki dan nikmat tapi hanya ucapan syukur di bibir tapi digunakan nikmat tu ke arah kemaksiatan.

Maksiat bukannya faham kita...iaitu berduaan lelaki dan perempuan yang bukan mahram... tapi maksiat ni segala apa yang Allah tak suka... itulah maksuat... 

KENAPA MESTI AKU???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Motivasi...

Hari pertama persediaan persekolahan...
Rasa yang pelbagai rasa..

Tapi bersangka baik dengan Allah...

Kenapa mesti aku??? sedangkan orang lain masih ada???

Jawapannya :

Insha Allah..
Aku mampu... Allâh tahu aku mampu...
Bantu aku Ya Allah...

Inilah yang patut kita katakan pada diri bila diuji dengan sesuatu yang kita rasa berat sangat nak kita hadapi.. 

25 Disember 2016

KEMUDAHAN CUTI KUARANTIN KEPADA PENJAWAT AWAM

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Pekeliling Perkhidmatan Bil. 11/2016
KEMUDAHAN CUTI KUARANTIN

Diberi kemudahan untuk menjaga anak yang menghidap penyakit berjangkit (diperakukan oleh mana-mana pegawai perubatan kerajaan atau swasta yg menyatakan anak perlu dikuarantin).



Tempoh yang diluluskan maksimum lima (5) hari.

Syarat anak dikuarantin:
i.  Bawah 18 tahun; dan
ii. Bawah 21 tahun jika masih belajar.

Senarai Penyakit Berjangkit:
1. HFMD;
2. Demam Denggi & Denggi Berdarah;
3. Campak (Measles);
4. Chickenpox;
5. Difteria;  dan
6. Malaria.

Cara memohon, perlu lengkapkan:
1. Borang Permohonan Cuti Kuarantin (lampiran B dalam pekeliling).
2. Perakuan oleh pegawai perubatan Kerajaan atau swasta.

Tarikh kuat kuasa 1 Januari 2017.

Layari http://www.moh.gov.my/index.php/database_stores/store_view_page/31/300 untuk mendapatkan keterangan lanjut dan borang.

BILA SAYA PERLU BERHIJAB?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Tudung itu bukan wajib tapi tutup aurat itu wajib...
Tutuplah kepalamu hingga belahan dadamu...

Itulah perintah Allah dalam al-Quran mengenai kewajipan menutup kepala...

Menutup aurat hukumnya wajib sebagaimana kesepakatan para ulama berdasarkan firman Allâh Azza wa Jalla:

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman, “Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allâh maha mengatahui apa yang mereka perbuat.” Katakanlah kepada wanita yang beriman, “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau anak-anak lelaki mereka, atau anak-anak lelaki suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allâh, wahai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. [an-Nûr/24:31]


Jadi... menutup aurat itu wajib sejak mula baligh... bukan tunggu baik baru nak pakai tudung... 


Jadilah wanita yang taat perintah Allah... 
InshaAllah... semua sayang.. 

24 Disember 2016

DIMANA ITU KEBAHAGIAAN??

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)




Menurut cerita, seorang suami memarahi isterinya.

Suami : Nanti akan aku lenyapkan kebahagiaanmu.

Isteri : Abang tidak sanggup melenyapkan kebahagiaanku sebagaimana abang tidak sanggup memberikan kebahagiaan kepadaku.

Suami : Mengapa aku tidak akan sanggup melenyapkan kebahagiaanmu?

Isteri : Kalau seandainya kebahagiaanku terletak dalam perbelanjaan, tentu abang akan sanggup menghilangkannya. Dan kalau terletak dalam pakaian dan perhiasan, tentu abang juga sanggup menahannya. Tetapi kebahagiaanku sesuatu yang bukan kepunyaan abang dan tidak dapat abang kuasai, baik abang sendiri ataupun orang lain. 

Suami : Di mana itu kebahagiaan?



Isteri : Sesungguhnya aku memperolehi kebahagiaan dalam keimananku. Dan imanku itu dalam hatiku. Tiada seorang pun yang dapat menguasai hatiku selain dari Tuhanku.

Dalam hal kebendaan, sememangnya kita tidak membantah/menafikan bahawa barang kebendaan mempunyai kedudukan penting untuk mencapai kebahagiaan. Malah ia juga diterangkan daripada hadith yang sahih dimana Baginda Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud :
"Termasuk kebahagiaan hidup seseorang manusia, ialah memperoleh isteri yang baik, kediaman yang baik dan kenderaan yang baik." (Hadith riwayat Imam Ahmad)

Hadith ini menerangkan beberapa perkara kebendaan yang menyumbang kepada kebahagiaan didalam sebuah keluarga.

Adapun hal hal yang dapat menghilangkan kebahagiaan seseorang adalah diantaranya pasangan yang jahat dan buruk tingkahlaku, kediaman yang sempit dan kotor, kenderaan yang buruk dan perhubungan yang sukar. Semuanya sangat menyusahkan dan menyesalkan hati.

Sebagai kesimpulan ringkas, kebahagiaan itu dapat digambarkan bagai sebuah pohon yang rendang. Tempat tumbuh ialah jiwa dan perasaan kemanusiaan (hati nurani). Keimanan kepada Allah itulah pengairan dan makanannya, menjadi udara dan cahaya yang membantu pertumbuhan.

[Kitab Iman dan Kehidupan-Dr Yusuf Al Qaradawi]

Sumber: Telegram

Mesej Tersirat Di Sebalik Gambar!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Apa yang kita faham dari gambar ni.  
Perkara ni selalu terjadi dalam kehidupan kita...


Apa makna disebalik gambar ini???

Babi Je Ke Yang Haram?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

HALAL bukan pada makanan sahaja,

HALAL merangkumi seluruh aspek kehidupan manusia.

Pastikan...

SEMUANYA HALAL

Renungkan dan sebar-sebarkan.

#YakiniHalalMalaysia
#SemakSebelumSebar


Renungan :

Haram
Mereka hanya tahu babi
Mereka tak kata hati
Mereka tak sangka peribadi
Mereka tak rasa pekerti
Bagi mereka hanya babi
Yg lain mereka tolak ke tepi
Babi haram dimakan
Dengki halal dihadam
Menolak perintah tuhan tak haram
Boleh pegang yg bukan mahram
Berdisco macam berihram
Aurat timbul tenggelam
Berpeluk cium dah macam gam
Diri sendiri 'TAK MACAM HARAM'?

HARAM
Mereka hanya tahu BABI

Harap pengertian, dalam
Kata terbuka, jangan salah faham

-nukilan Qaseh Maghfirah-

23 Disember 2016

20 TANDA ISTERI SAYANG SUAMI!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Biasa tengok suami sayang isteri je kan.. Meh kita tengok pula.. tanda isteri yang sayang suami dia macam mana..



1.  Jaga aurat dan maruah
Satu-satunya paling utama kalau isteri tu sayang suami dia... dia akan usaha untuk pelihara auratnya dari tontonan lelaki lain... Dia tak nak kongsikan body dia dengan mata lelaki lain... hanya suami dia sahaja layak tatap kecantikan body dia. Isteri berusaha menghias diri supaya 
kelihatan sopan dan cantik di mata suami dia... Sepatutnya baju kita di hadapan suami lebih mahal dari baju kita g jenjalan atau majlis kenduri kahwin.

2. Isteri tidak mengungkit atau memburukkan kekurangan suami di hadapan suami atau orang lain.
Ni ada isteri zaman lo ni... suami salah beli barang dapur pun post kat Facebook... tak ke itu mengaibkan suami sendiri???

3.   Isteri tidak merungut sekiranya tidak dapat apa yang dihajati.
Nak beli pape, tag nama suami kat Facebook... hmm... suami tak mampu beli mula dicanang sana sini... Nauzubillah.

4. Isteri marah dan berleter sekiranya suami tidak memberitahu atau merahsiakan perkara buruk yang terjadi terhadap suaminya. Marah la kan... risau kan apa-apa jadi... tapi marah-marah sayang..

5. Isteri bersabar dengan karenah suami

6. Isteri berusaha menjalankan kewajipannya dengan baik

7. Isteri tidak membantah teguran suami yang tidak melanggar syariat. 
Suami suruh kurangkan selfie... kurangkan aktiviti bersosial, wajib ikut... 

8.   Isteri sering mengajak suami ke arah kebaikan
Sentiasa musyawarah dan tegur suami jika suami buat salah dengan penuh hikmah, lemah lembut dan kasih sayang.

9.  Isteri sering memasak makan kesukaan suami.
Yang ni takde masalah la kan... sebab tu kebanyakan suami ni asyik tukar saiz seluar tiap-tiap tahun.. hehe

10. Isteri sering membuat kejutan kepada suami melalui hadiah dan perkara dan peristiwa yang istimewa pada suami
Belilah hadiah online dan suprisekan suami sesekali kan.. mesti dia suka dan bertambah sayangkan isteri dia. 

11. Isteri berusaha melayani suami dengan baik di ranjang walau dalam keadaan agak penat
Yang ni pepaham la kan... sebab tu wanita kena sentiasa bertenaga dan sihat luar dalam... bukan senang nak layan suami... 

12. Isteri tidak mengungkit hal-hal tanggungjawab suami yang tidak mampu suami lakukan.
Kalau dah suami tak reti menukang... tak payah nak ungkit.. suami kita tak reti jaga anak.. tak payah canang kat Facebook... ajarlah dia..insha Allah lama-lama boleh punya.

13. Isteri berusaha menjaga anak-anak dengan baik
Jaga makan pakai dan kebajikan anak dengan baik..

14. Isteri melayani keluarga suaminya dengan baik
Layan mak mentua dan adik beradik suami macam keluarga sendiri

15.  Isteri sering membantu suami menguruskan rumah tangga yang merupakan tanggungjawab suami
Kalau ikutkan tanggungjawab isteri hanya layan suami... dan segala urusan rumahtangga tu tanggungjawab suami... tapi takde salahnya isteri tolong suami buat tanggungjawab dia cuma jangan ambil alih terus tanggungjawab tu... sesekali suami kena buat... contohnya basuh kain, sidai kain, basuh pinggan dan sebagainya.. 

16. Isteri sering mengucapkan atau melafazkan isi hatinya kepada suami seperti ‘I love u’ , ‘honey sayang ayg’, syg sayangkan abg’ kepada suaminya. 
Romantik dalam ucapan.. tak payah hari-hari... sesekali barulah best... kalau hari-hari nanti jemu plak dengar dan mungkin tak ikhlas kan.. 

17. Isteri manja dan buat perangai keanak-anakan, mudah merajuk dengan suami dan cepat tersentuh sekiranya suami berkasar dengannya tetapi cepat baik apabila dipujuk.

18. Isteri cemburu apabila suami mempunyai hubungan lain dengan perempuan bukan mahram secara akrab
Cemburu biar berpada... kawal cemburu dengan iman dan akal bukan nafsu... 

19. Isteri tidak sanggup berjauhan dengan suaminya walau sehari.
Cukuplah sekali PJJ masa baru-baru kahwin dulu... huhu... 

20.Isteri susah hati dan menjaga suaminya sepenuh hati ketika sakit.
Siapa yang tak susah hati kan... pengalaman pahit MF ni ialah ketika suami hilang ingatan sekejap sebab jatuh masa main bola takraw... huhu... tak tau nak cerita macam mana.. mujur ada anak penguat masa tu.. Alhamdulillah.. Allah pelihara lagi suami MF... mujur orang pertama dia ingat semula ialah isteri dia... 

Tengok list ni.. betui ka wahai isteri hangpa sayang laki hangpa??? suami pun checklist tengok ni... ada tak bini-bini hangpa sayang hangpa... kalau kurang salah satu, maka kena dan wajib perbaiki... barulah capai rukun dalam rumahtangga.. 

15 PENGAJARAN PENTING DARI DRAMA 7 HARI MENCINTAIKU

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Semalam berakhir sudah drama yang menjadi trending hebat tahun 2016. MF rasa, drama ini lah satu-satunya drama yang memang hangat diperkatakan orang pada tahun ni... Yang bestnya drama ni juga menjadi perbualan hangat kaum Adam. Orang lelaki ni payah nak layan drama adaptasi novel ni.. Tapi MF tengok ramai lelaki join tengok drama ni... 

Suami MF pun layan drama ni.. memula MF tengok gitu-gitu je... tengok online.. tapi lama-lama seronok dan suami pun terjebak sekali.. jadi setiap hari kami tengok bersama la... 

Drama ni bukan drama cinta biasa, sebab tu kaum Adam ni boleh layan drama ni.. plot ceritanya menarik, lakonan yang mantap dan pembawakan watak tu menjadi... 

Dalam drama ni sangat banyak pengajaran sebab ianya berkisar tentang kisah kekeluargaan. 


Antara pengajaran yang boleh diambil dari drama ni:

#1. Jangan sombong
Itu point utama drama ni... hidup kita jangan sombong... ke mana pun kita pergi, sekaya mana pun kita jangan rasa bangga dan sombong sebab akhir sombong kita tu makan diri sendiri.. Tengoklah Mia Adriana yang sombong sebab dia orang bandar dan kaya... pandang lekeh kepada Khuzairi orang kampung yang nampak selekeh dan miskin.

#2. Jangan benci sangat, sebab lama-lama nanti sayang
Hati kita ni Allah pegang... dalam hati jangan nak benci orang tu sangat-sangat, sebab lama-lama nanti kita akan sayang... sama lah jangan sayang sangat dengan seseorang tu, takut lama-lama jadi benci.. 
Bagaimana dari bencinya Mia Adriana kepada Khuzairi, akhirnya dia betul-betul sayang. Sedangkan hati dia sayang sangat dengan Khalil akhirnya orang tu dia benci. 

#3. Jadilah orang yang amanah
Menunaikan wasiat dan amanah, itu yang utama. Bagaimana kita lihat Khuzairi dan Pak Samad memegang amanah ayah Mia. dan juga lihat bagaimana Pak Cik Rahim pegang amanah ayah Mia untuk bantu keluarga Mia. 

#4. Jadilah ketua keluarga yang tegas
Watak Pak Samad yang menyerlah sebagai ketua keluarga yang tegas. Walaupun Mak Leha begitu lantang berkata-kata, tapi ketegasan Pak Samad sebagai ketua keluarga buatkan Mak Leha tunduk. Sebab itu Mia mampu tinggal di rumah kampung tu 7 hari kerana Pak Samad tegas dengan keputusannya.

#5. Jangan ukur kebaikan seseorang dari pakaiannya
Ini watak Syakila... Walaupun nampak macam perlekehkan orang bertudung. Tapi realitinya ada... sebab tudung tak mencerminkan akhlak yang baik... tapi tudung tu wajib pakai sebagai cara menutup aurat. Tapi itulah nak kata.. dan sebenarnya orang bertudung tapi perangai buruk ni sebenarnya dia mempermainkan agama serta menjatuhkan maruah agama Islam tanpa dia sedar. Jadi, ingat! Tudung di kepala bukan sekadar buat tutup kepala, tapi membawa imej agama. 

#6. Sabar melayan karenah isteri
Bagaimana watak Pak Samad dan Khuzairi yang sabar melayan karenah isteri. Pak Samad memang lelaki penyabar... dia tak pernah naik tangan ke Mak Leha walaupun Mak Leha tu lantang suaranya. Khuzairi pun begitu juga bila dia sabar sungguh bila mana waktu Mia masih tak dapat terima Khuzairi. 

#7. Kasih ibu kepada anak
Naluri ibu kepada anak sampai ke mati... itulah babak yang banyak dimainkan.. iaitu watak Mia dan Alisa... Mak Leha kepada Helmi dan Khuzairi dan juga akhir sekali babak Hayati dan Mia... Kasih ibu dan anak jangan sesekali pisahkan. Anak ni penguat kepada seorang ibu... walau badai melanda, ibu jadi kuat kerana anaknya. 

#8. Berhak dapat peluang kedua
Sedangkan setinggi gunung dan sebanyak buih di lautan dosa kita Allah akan ampunkan... begitulah kita... kenapa perlu nak berdendam kan.. kemaafan itu indah sebenarnya... lihat sahaja ending drama ni... akhirnya semua insaf dan bertaubat...serta mohon maaf. Itulah sebaiknya... bila kita berdosa dengan Allah, bertaubatlah.. tetapi bila berdosa dengan manusia, mohon maaf dan tebus kesilapan yang kita buat. Macam Mia kan.. dia pernah hina orang kampung, pernah bencikan mak tiri dia., pernah benci Buntat tapi akhirnya dia insaf dan tebus silap dia dengan jaga kebajikan mak bapak buntat, tubuh Yayasan Roziah dan ambil mak cik yang pernah dihina kerja dengan dia. 

#9. Berpantang
Ini mesej penting juga.. berpantang itu penting bagi wanita lepas bersalin. Semoden mana pun zaman, berpantang secara betul dan lama itu penting untuk kesihatan diri jangka panjang.. Macam Mak Leha kata... Moden moden juga, tapi pantang tetap kena pantang sebab badan kita nak pakai lama. 

#10. Menantu vs Mentua
Bab ini penting juga ni.. sebab realitinya ada... Khuzairi yang tersepit antara mak dan isteri... memang hebat... dan konflik berlaku bila Khuzairi terlalu dengar cakap mak dia.. sedangkan dia tak melindungi isteri dia. Memang babak tu rasa geram.. memang emosi betul masa babak tu... hehe.. dan sebaiknya sebagai suami... sepatutnya sediakan rumah lain untuk isteri... biarlah dekat pun asalkan tinggal asing... bab menantu dan mentua ni.. bukan mudah menantu dan mentua nak serasi tau.. 

#11. Dendam
Dendam memusnahkan. Dendam juga boleh makan diri sendiri... Begitulah yang terjadi... kerana dendamkan Hayati, rumahtangga anaknya sendiri musnah... dan mujur juga semuanya berakhir dan mak leha insaf dengan perbuatannya. 

#12. Siapa kita nak menidakkan jodoh?
Jodoh itu indah... Kadang dengan orang kita tak suka boleh jadi suka... itulah jodoh.. sejauh mana pun kita lari... tapi jika itu jodoh kita.. akhirnya akan bersama juga... selain itu... sebagai suami jangan mudah lafazkan talak.. kerana takut makan diri... Khuzairi tak pernah ceraikan Mia.. tapi biarkan Mia buat keputusan dan tenangkan diri dia... 

#13. Berdoalah
Doa itu senjata mukmin.. banyak dalam babak ini, sebut pasal doa.. walaupun doa tu macam dimohon waktu diuji je... tapi tak kisahlah.. berdoalah... kerana doa itu senjata paling tajam untuk merubah segala keadaan dengan izin dan kehendak Allah. insha Allah. 

#14. Setiakawan
Bagaimana watak Zaidi dan Sophie adalah dua watak sahabat yang boleh dijadikan contoh... Susah senang bersama... sentiasa tegur jika kawan dia salah dan beri semangat waktu kawan dia jatuh.. Inilah sahabat sejati namanya. 

#15. Duit bukanlah segala-galanya
Kekayaan tak membawa kebahagiaan. Lihat sahaja kerana duit bapa Sophie jadi gila... Khalil mati bunuh diri dan mak Mia di simbah asid... Terlalu kejar kekayaan akan membawa kepada kemusnahan. 

Itulah antara pengajaran penting dalam drama ni... Sebab tu MF kata, drama ni bukan drama cinta biasa... garapan dan plot dari drama ni sangat cantik dan ada terjadi dalam masyarakat kita hari ni... drama ni lebih kepada kisah kekeluargaan...kasih ibu kepada anak, kasih suami kepada isteri dan kisah sahabat sejati... 

Tahniah kepada Penerbit, Pengarah, Pelakon dan yang utama sekali penulis novel 7 Hari Mencintaiku... Satu drama lain dari yang lain dan menjadi bualan dan trending hangat hujung tahun 2016. 

Ada yang tak layan drama begini... mungkin sebab pelakonnya tak best... tapi MF layan drama bukan atas faktor pelakon... tapi pengajaran dan penceritaannya... pelakon tu memainkan watak dan peranan untuk menjayakan jalan cerita tu... Kalau pelakon hensem dan cantik je.. drama kisah cinta manusia semata-mata...memang tak layan... 

CARA POTONG BAWANG MEMPENGARUHI KEENAKAN MASAKAN

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

MF suka layan program masakan... antara yang suka sangat layan , kalau dulu Chef Wan... kalau buat kek dan kuih Chef Ismail... tapi sekarang ni suka tengok cara Chef Ammar... 

Sebenarnya, bukan belajar resepi je... tapi teknik memasak tu yang penting.. sebab kesedapan makanan tu bergantung kepada teknik memasak... Resepi yang sama tapi rasa yang berlainan kerana masing-masing ada teknik memasak yang lain. 

Salah satu yang MF perhatikan... bila memasak.. kebanyakan chef suka potong bawang cara potong dadu... MF tak tahu kenapa... pada awalnya hanya sekadar tengok.. kemudian MF cuba praktikkan potong bawang bentuk dadu.. terutama bawang merah atau bawang besar untuk menumis. 



Ini kaedah ni, kalau waktu MF malas nak menumbuk la ni.. Bawang besar atau bawang merah potong dadu dan bawang putih pula MF ketuk dulu kemudian baru racikkan halus-halus.. 

Rupanya, memang mempengaruhi walaupun sekadar cara potong bawang dalam masakan kita... memang rasa lain.. masak tumis sayur air pun boleh rasa lain sedap dia tu... 

Baru MF tahu kenapa chef suka guna teknik potong dadu tu kalau nak tumis bawang... dan satu lagi teknik... panaskan minyak menumis, jangan terlalu panas.. dan tumis hingga naik bau sahaja bukan sehingga garing.. ini teknik dan petua MF banyak belajar dari rancangan masakan. 

Selain tu, kalau Chef Ammar dia selalu pesan apa... amalkan zikir dan selawat ketika memasak... ikhlas memasak dari hati dan dari iman.. insha Allah masakan kita jadi sedap.. walaupun sekadar telur dadar je.. 

Kalau nak rasa kelainan boleh la mencuba.. 

KAU TUNGGU!!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


JIKA NIKMAT NIKMATNYA TELAH MELALAIKAN KITA.

Firmah Allah SWT :

قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ.
[Surat At-Tawbah 24]

Terjemahan :
"Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk ugamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka)."


Sumber: google images

Amaran Allah dalam surah at-Taubah ayat 24 ini kepada orang yang Allah telah berikan nikmat yang banyak kepadanya, tetapi Dia terus lalai daripada mengingati Allah... 

Contoh nikmat yang Allah beri ialah:
- keluarga yang bahagia
- perniagaan yang berjaya
- rumah dan harta yang banyak

Jika perkara diatas buatkan kita leka... maka Alla warning kita... Tunggulah!!! Allah akan datangkan azab yang dasyat kepada kita  nanti... Allah tak kan beri petunjuk kepada orang yang derhaka kepada dia... 

Jadi, dalam mencari harta perlu satu kita doa... iaitu moga Allah tetapkan hati kita dalam kesyukuran dan jauhkan kita dari kekufuran!... 

22 Disember 2016

4 Rahsia Untuk Mencapai Rumahtangga Yang Sakinah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)







Mencari Sakinah (ketenangan dalam berumah tangga) :

1) Betulkan niat - Nikah bukan sekadar untuk tuntutan nafsu, bahkan sebagai tuntutan ibadah.
Ini yang perlu diperbetulkan dari awal.. Betulkan niat... Nikah bukan sekadar untuk elak maksiat...bukan kerana cinta...tapi niatkan kerana Allah..  

2) Bertoleransi (Tasamuh)
Bertolak ansur dalam segala hal... Kewangan, kerja rumahtangga, hal anak, giliran balik kampung dan lain-lain. 

3) Berkomunikasi sekiranya ada masalah (Musyawarah)
Amalkan mesyuarat sebelum tidur... Bila anak-anak dah tidur, ambilkan sikit masa untuk musyawarah... Tinggalkan dunia sosial luar, gadjet kerja dan segala hal yang tiada kena mengena dengan rumahtangga. 

4) Sabar dan syukur di atas setiap taqdir yang berlaku.

"َ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا"

"Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa."

(Surah Al-Furqan: Ayat 74)

Redha dalam segala hal... Susah senang terima dengan redha dan usaha bersama untuk menjaga keharmonian rumahtangga. 

Rujukan: myjakim@telegram


5 PETUA ELAK KAKI MELECET BILA PAKAI KASUT

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


MF sejak ada anak, MF suka pakai kasut dari sandal... ini juga salah satu buatkan kita istiqomah nak stokin... insha Allah... tapi bila pakai kasut, kaki memang mudah melecet kan... tak depan kat belah belakang...  tau-tau pedih je.. ni ada petua mudah MF nak Share untuk elak kaki melecet... 



PETUA 1
Gosokkan lilin di sekeliling sebelah dalam kasut sebelum memakainya buat kali pertama

PETUA 2
Lekatkan plaster pada bahagian belakang kaki atau kasut sebelum memakainya 

PETUA 3
Gigit belakang kasut (petua orang dahulu)

PETUA 4
Sapukan sedikit minyak masak pada belakang kaki atau kasut

PETUA 5
Pakai stokin yang bersesuaian dengan kasut

Ini pula petua kalau dah melecet... cara nak rawatnya ialah dengan menyapubawang merah pada kaki melecet.

Cubalah mana-mana yang bersesuaian ya... 

Best pakai kasut... orang yang mula belajar dan nak istiqamah pakai stokin, pakailah kasut... InshaAllah... Lama-lama akan rasa janggal bila pakai sandal.

INI RAHSIA NAK POPULAR DAN MURAH REZEKI!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Rezeki Luas dan Meninggalkan Nama Yang Baik Selepas Kematian

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ سَرَّهُ أَنْ يُبْسَطَ لَهُ فِي رِزْقِهِ أَوْ يُنْسَأَ لَهُ فِي أَثَرِهِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ

Dari Anas bin Malik radliallahu 'anhu berkata; Aku mendengar Rasulullah SAW  bersabda: "Siapa yang ingin diluaskan rezekinya atau meninggalkan nama sebagai orang baik setelah kematiannya hendaklah dia menyambung silaturrahim". (HR Bukhari No: 1925) Status: Sahih


Pengajaran:

1.  Setiap kita sentiasa mengharap sesuatu yang baik sama ada semasa hidup mahupun selepas mati.

2.  Siapa yang ingin diluaskan rezekinya semasa hidup serta  meninggalkan nama sebagai orang baik setelah kematiannya hendaklah dia menyambung silaturrahim.

Ayuh hubungkan silaturahim. Moga rezeki kita murah dan kematian kita meninggalkan kebaikan.

Sumber: telegram.me/hadisharian_ikram

Ustaz kata.... maksud sambung silaturahim kat sini bukannya sekadar bertegur dengan orang yang kita kenal... tapi ialah kembali sambung silaturahim kepada yang pernah menjadi musuh kita...

Fuhhh... rasa mencabar betul bila ustaz kata gitu... nak jaga silaturahim dengan orang yang kita tak kenal pun susah... apatah lagi yang pernah bermusuh kan... 

21 Disember 2016

WW | INI YANG BUATKAN MAK-MAK TERASA MACAM CANTIK JE...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Yes.. Anak-anak... buatkan mak rasa sentiasa cantik... 
Tak percaya???
Cuba pakai baju lain dari yang lain...
Pasti anak akan tanya...  
"Mak nak pergi mana, cantik-cantik ni?" Hehe 

WW | 4 PERINGATAN PENTING BUAT LELAKI!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Pesanan untuk lelaki bergelar suami dan bakal suami...

Yang no.4 tu ramai lelaki tak buat!

WW |" UKUR BAJU DI BADAN SENDIRI"

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Allah sendiri pun pesan kat kita... 
Berbelanja ikut kemampuan bukan ikut kehendak.. 

Ikut poket sendiri bukan poket orang lain... 
Berhati-hatilah kita dalam berbelanja...