11 Januari 2019

Januari 11, 2019

Gambar Viral Remaja dan Kerbau Buatkan Aku Sebak Teringatkan Didi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Gambar Viral Remaja dan Kerbau Buatkan Aku Sebak Teringatkan Didi | Dari semalam, ternampak kat page Mufti Wilayah, gambar yang menarik dan betul-betul natural keakraban kawanan kerbau dengan seorang remaja lelaki di Terengganu.

Hari ni, gambar itu jadi viral di page-page dan blog viral di malaysia...

Dan sememangnya, lihat gambar tu... terbit satu perasaan yang sangat rindu dan sebak buat diriku...

Gambar Viral Remaja dan Kerbau

Gambar Viral Remaja dan Kerbau Buatkan Aku Sebak Teringatkan Didi

MF dulu masa kecil... sejak sekolah rendah.. ada haiwan kesayangan iaitu lembu...

Lembu MF diberi nama Didi... Sangat rapat dan jinak... boleh sangat nak naik atas...

Jinaknya tak boleh digambar...

Keluarga MF memang bela lembu sejak arwah Tok dan Tok Wan lagi... dah beranak pinak lembu tu hingga sekarang. Dah tak tahu berapa generasi dah...

Tapi dulu masa kecil takde kamera nak rakam kan moment indah ni kan... Jadi, tersimpan erat kat memori je la...

MF memang rapat dengan Didi... setiap petang, bagi dia makan nasi sejuk bungkus... lepas je balik dari cari makan... pasti kat tangga dia tunggu... nantikan nasi sejuk bungkus...

Itulah... memang gemuk, manja... Tak pernah dia nak tanduk atau kejar MF pun... kecuali kalau dia tengah menggatal dengan lembu betina...

Rindu kat dia...

Pengorbanan Didi

Didi berkorban... untuk masa depan MF, kerana nak tampung kos pelajaran MF dijual... Didi dijual... hasil jualan dia, MF guna beli Laptop... sampai sekarang MF ada laptop tu.. simpan walaupun rosak... memori yang sangat indah.

Memang seronok dekatkan diri dengan makhluk Allah yang lain iaitu haiwan dan pokok-pokok.. Itu juga salah satu cara nak lembutkan hati kita dan juga akan mendekatkan diri kita dengan Pencipta.

Januari 11, 2019

Ramai Yang Munafik Selepas Dah Kaya, Hati-hati

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ramai Yang Munafik Selepas Dah Kaya, Hati-hati | Dulu pernah tengok satu sketsa kat TV, ringkas tapi bermakna...

Kisah bagaimana orang miskin yang nak jadi kaya...

Sebelum kata tu, macam-macam lah keinginannya ... Nak bantu orang miskin... Nak pergi haji, nak tolong anak yatim dan orang miskin, nak sedekah sana sini, nak wakaf itu ini...

Tapi, bila Allah takdirkan dia kaya... Terus hilang semua janji itu... Bahkan jadi sombong dan bongkak pula...

Orang miskin minta sedekah, diherdik dan dihina... sedangkan dia lupa itulah dia dahulu...

Hati-hati bila berjanji bab nak kaya ni...
Allah uji nanti...


Kata Dr Muhammad Yusuf Abdu dalam buku karangannya iaitu Tanda Tanda Orang Munafik Di Dalam Al Quran, "saya menemui bahawa sifat orang munafik di dalam Al Quran mencapai 20 sifat".
Memungkiri janji adalah salah satu sifat munafik dimana perbahasan tentangnya agak panjang.
Kata pengarang, "memungkiri janji adalah  salah satu sifat orang munafik. Mereka berjanji akan bersyukur dan menunaikan zakat apabila menerima kurniaan rezeki yang banyak daripada Allah. Tetapi setelah mereka mendapat kurniaan rezeki tersebut, mereka ingkar terhadap janji yang mereka ikrarkan dan sewenang wenangnya melakukan kemungkaran" 

Begitulah apa yang dilakukan oleh sebahagian mereka yang berkuasa hari ini. Setelah mereka "in power", mereka tidak sedikit pun merasa takut untuk mengingkari janji janji yang mereka ikrarkan dahulu semasa sebelum mendapat kuasa.
Owh! Mungkin kita tidak pelik dengan sifat mereka itu kerana kehidupan mereka sememangnya telah larut dengan sifat sifat nifak yang tersembunyi disebalik wajah dan kata kata manis mereka. Itulah kebiasaan mereka. Wal'iyyazubillah.
Kredit: #AkhiAdifGorment

Ramai Yang Munafik Selepas Dah Kaya, Hati-hati



Kadang, kerana risaukan sifat ini... biarlah rezeki tak kaya... asalkan cukup untuk hidup dan tidak meminta-minta.

Sebenarnya, nak sedekah dan tolong orang susah tak perlu tunggu kaya... sedekah itu dari hati... jika hati tu memang dilatih untuk ringan tangan memberi... dia akan memberi walaupun sedikit.

Sedekah itu tanda syukur, bukan niat sedekah nak jadi kaya semata-mata... ikhlaskan diri bila bersedekah... untuk sucikan rezeki kita dan mohon redha Allah semata-mata...

Nak sedekah yang paling mudah ialah sebarkan kebaikan... Insha Allah.. ada barakahnya.. mudah bukan...

Sekali kita sebarkan kebaikan yang membawa kepada ingatnya orang lain kepada Allah, pahalanya akan berbalik kepada kita juga.. insha Allah...

Salam Jumaat...

10 Januari 2019

Januari 10, 2019

Cara Nak Kira dan Buat Pinjaman Perumahan Kali Pertama

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Cara Nak Kira dan Buat Pinjaman Perumahan Kali Pertama | Dah hampir lapan tahun perkhidmatan, memang tengah survey rumah untuk dijadikan aset masa depan.

Tapi sebenarnya memang nak mencari rumah yang lebih besar... sebab anak 4 kan... Bila dah makin besar, pasti nak rumah yang lebih besar dan selesa.

Pernah juga la beberapa kali pergi lihat beberapa rumah contoh...

Tapi bila fikirkan kewangan sekarang, terpaksa lah simpan dulu niat tu...

Moga, 2 tahun lagi, mungkin ada rezeki beli rumah lain.

Apa pun, nak beli rumah pertama, nak buat pinjaman tetap kena ada ilmu...
Kalau penjawat awam, boleh buat pinjaman perumahan kerajaan atau pinjaman bank.

Lebih kurang je... cuma kita nak kira berapa layak kita dapat pinjaman tu... itu ada formulanya.

Dalam mencari tips dan info, terjumpa info ni... menarik untuk MF kongsi... dan MF simpan kat blog ni untuk rujukan masa depan.

Cara Nak Kira dan Buat Pinjaman Perumahan Kali Pertama

Cara Nak Kira dan Buat Pinjaman Perumahan Kali Pertama

Cara Bank Kira Pinjaman Yang Kita Layak Dapat


Ehem, ini adalah contoh yang biasa bank gunakan dalam mengira berapakah jumlah pinjaman yang layak kita terima.
.
Sistem pengiraan ini biasa dipanggil sebagai DSR (Debt Service Ratio). Jika tetuan berjumpa pegawai bank bahagian pinjaman perumahan dan tunjuk yang tuan tahu tentang DSR, maka mereka lebih suka untuk berurusan dengan kita kerana lebih mudah.
.
Memahami DSR adalah kunci yang membuka dunia pinjaman hartanah. :)
.
Pertama sekali, kita perlu kira berapakah bayaran ansuran bulanan yang sepatutnya kita bayar berdasarkan jumlah pinjaman kita. Cara congak yang paling mudah adalah Jumlah Pinjaman bahagi 200.
Jumlah pinjaman (bahagi) 200 = Jumlah anggaran ansuran bulanan yang kena bayar kat bank.
Contohnya:
Jumlah Pinjaman = RM 350 000
Ansuran Bulanan = RM 350 000 / 200 = RM 1750

Ehem, ini cara congak kasar ya. Kalau kita rujuk pegawai bank pun mereka akan congak lebih kurang begini juga.
.
Maka, katakan kita ambil RM 1750 sebagai jumlah ansuran bulanan pinjaman perumahan kita.
.

Formula dan cara kira DSR

Seterusnya adalah mengira DSR. Formula dan cara kira DSR adalah:
.
DSR = (Hutang Bulanan / Pendapatan Bulanan) x 100
.
Contohnya, kita gunakan maklumat seperti di bawah:
.
Pendapatan sebulan = RM 3500
.
Hutang kereta = RM 450
Hutang motor = RM 250
Hutang Peribadi = RM 500
Hutang Kad kredit = RM 750
.
Total hutang = RM 1950
.
Ya, hanya gunakan hutang yang masuk dalam sistem CCRIS ya. Hutang kawan dan duit beri pada ibu bapa setiap bulan tidak termasuk dalam kiraan ini.
.
Maka, DSR = (1950/3500) x 100% = 55%
.
Itu adalah DSR semasa sekarang.
.
Untuk kiraan DSR selepas pinjaman, kita perlu masukkan ansuran bulan yang telah kita congak tadi ke dalam kiraan DSR:
.
DSR = (1950 + 1750 / 3500) x 100% = 105%
.
DSR yang bank akan luluskan setiap bulan adalah kurang daripada 70%. Namun ia berubah-ubah mengikut bank dan juga selera pegawai pinjaman yang menguruskan pinjaman kita. Maka sila semak dengan pegawai yang menguruskan pinjaman kita.
.
Merujuk contoh kiraan di atas, permohonan ini akan ditolak oleh pegawai pinjaman kerana ia jauh melebih kadar yang dibolehkan. Daripada formula DSR tadi juga, kita boleh kira berapakah harga rumah yang mampu kita beli berdasarkan DSR semasa:
.
Katakan kita rujuk DSR maksimum adalah 70%, maka kita boleh ubahsuai formula DSR agar memfokus pada hutang bulanan:

Hutang Bulanan Maksium = (DSR maksimum / 100%) x Pendapatan Bulanan
.
HBm = (70% / 100%) x 3500 = 0.7 x 3500 = RM 2450
.
Hutang Bulanan Maksimum (HBm) - Total Hutang Sekarang = Ansuran Perumahan Bulanan
2450 - 1950 = RM 500
.
Kita boleh 'congak' total pinjaman perumahan daripada ansuran bulanan berdasar Rule 200 pada permulaan post ini:
.
Jumlah Ansuran Bulanan * 200 = Total Pinjaman Perumahan
.
RM 500 x 200 = RM 100 000
.
Ya, dalam contoh ini, kita hanya mampu meminjam RM 100 000 untuk beli rumah berdasarkan DSR semasa kita.
.
Bagaimana caranya untuk meningkatkan jumlah ini? Rujuk semula formula DSR dan tetuan akan dapat jawapannya.

Kredit: Izwan Wahab
Januari 10, 2019

4 Cara Nak Balas Kebaikan Orang Lain

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Pepatah Melayu mengatakan... 

Orang memberi kita merasa
Orang berbudi kita berbahasa

Pepatah ni selari dengan saranan Islam... Iaitu membalas kebaikan yang orang pernah buat kat kita. 

Tapi.. Kalau kita buat kebaikan kat orang, janganlah harapkan balasan... Kerana perbuatan atau kebaikan tu akan jadi sia-sia... 

Nak Balas kebaikan orang yang pernah berbudi dengan kita.. Ada 4 Cara menurut Hadis Nabi s.a.w. 

4 Cara Nak Balas Kebaikan Orang Lain

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم-  مَنْ أُعْطِىَ عَطَاءً فَوَجَدَ فَلْيَجْزِ بِهِ فَإِنْ لَمْ يَجِدْ فَلْيُثْنِ بِهِ فَمَنْ أَثْنَى بِهِ فَقَدْ شَكَرَهُ وَمَنْ كَتَمَهُ فَقَدْ كَفَرَهُ.

Jabir bin Abdullah RA berkata: “Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang diberikan sebuah hadiah, lalu ia mendapati kecukupan maka hendaknya ia membalasnya, jika ia tidak mendapati maka pujilah ia, barangsiapa yang memujinya, maka sesungguhnya ia telah bersyukur kepadanya, barangsiapa menyembunyikannya sesungguhnya ia telah kufur.” (HR. Abu Daud No: 4179) Status: Hadis Sahih.

 Pengajaran:

1.  Islam mengajar umatnya membalas kebaikan yang diberikan oleh orang lain.

2.  Cara membalas kebaikan dan pemberian orang lain:

a. Membalas pemberian tersebut dengan sebaiknya

b.  Memuji kebaikan atau pemberian orang tersebut

c. Mengucapkan Jazakallah khairan kepada orang tersebut

d.  Mendoakan orang tersebut

Balaslah kebaikan serta pemberian orang lain dengan sebaiknya.

Kalau tak mampu balas kebaikan orang dengan sama nilai dengan kebaikan itu... Doakan lah orang itu dengan kebaikan... 

Jangan jadi kacang lupakan kulit... 
Jangan sombong dan bangga diri... Sedangkan kita lemah dan sesekali perlukan pertolongan orang lain dalam hidup kita... Sebagaimana kita perlukan Allah dalam hidup kita... 


Kredit: telegram.me/hadisharian_ikram


09 Januari 2019

Januari 09, 2019

Zikir dan Doa Yang Afdhal

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Zikir dan Doa Yang Afdhal


حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ كَثِيرٍ الأَنْصَارِيُّ قَالَ: سَمِعْتُ طَلْحَةَ بْنَ خِرَاشٍ قَالَ: سَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: أَفْضَلُ الذِّكْرِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَفْضَلُ الدُّعَاءِ الحَمْدُ لِلَّهِ

Telah menceritakan kepada kami Musa bin Ibrahim bin Katsir al-Ansari berkata, aku mendengar Talhah bin Hirasyh berkata: Aku mendengar Jabir bin Abdullah berkata, Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Zikir yang paling afdhal (utama) ialah, “Tidak ada Tuhan selain Allah,” dan doa yang paling afdhal ialah, “Segala puji bagi Allah.” (HR Tirmizi No: 3383) Status: Hadis Hasan

Zikir dan doa yang afdhal

Zikir dan doa yang afdhal


Pengajaran:

1. Berzikir dan berdoa adalah suatu tuntutan dan keperluan kepada setiap Muslim

2. Zikir yang utama adalah kalimah:

لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ

3. Doa yang paling utama adalah kalimah:

الحَمْدُ لِلَّهِ

Segala pujian hanyalah untuk Allah

Kalimah Alhamdulillah adalah lafaz lisan yang diucapkan sebagai pujian dan bersyukur seseorang di atas segala nikmat yang Allah SWT berikan kepadanya.

4. Kalimah Alhamdulillah lebih baik dari harta yang dimiliki oleh seseorang walaupun harta itu sepenuh langit dan bumi.

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " لَوْ أَنَّ الدُّنْيَا كُلَّهَا بِحَذَافِيرِهَا بِيَدِ رَجُلٍ مِنْ أُمَّتِي " ثُمَّ قَالَ : " الْحَمْدُ لِلَّهِ لَكَانَتِ الْحَمْدُ لِلَّهِ أَفْضَلَ مِنْ ذَلِكَ كُلِّهِ

Anas RA juga meriwayatkan , bahawa Nabi SAW bersabda: seandainya dunia dan semua isinya berada ditangan seseorang dari ummatku kemudian ia mengucapkan Alhamdulillah, nescaya kalimat (Alhamdulillah) yang ucapkan itu lebih baik dari dunia dan isinya (Dailami 3/359 No: 5083)

Marilah kita memperbanyakkan lafaz zikir dan doa terafdhal.

Kredit: telegram.me/hadisharian_ikram

08 Januari 2019

Januari 08, 2019

Minuman yang Menakjubkan untuk Cairkan Lemak Dalam Tempoh 4 Hari

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Minuman yang Menakjubkan untuk Cairkan Lemak Dalam Tempoh 4 Hari | Lepas bersalin anak keempat, alhamdulillah... Dapat capai BMI badan normal. 

Tapi masalahnya... 

Badan takde lah gemuk... Cuma part-part tertentu dah ditimbuni lemak. 

Kalau orang lelaki... Biasanya perut lah kan.. 
Perempuan pula kat peha, pinggul, lengan dan perut biasanya akan ada lemak berlebihan. 

Tapi kena usaha juga untuk hapuskan lemak ni dengan senaman. 

Tapi dikatakan minuman ini bagus untuk cairkan lemak dalam badan... 

Boleh ke.. 

Kena cubalah kalau nak tau... 

Insha Allah.. Tak bahaya sebab semuanya guna bahan semula jadi. 

Untuk membuat minuman ini, kita memerlukan bahan-bahan berikut:

8 ½ cawan air ditapis
1 sudu teh halia parut (atau satu sudu halia organik serbuk akar)
1/2 timun, dihiris nipis
1/2 lemon, dihiris nipis
12 daun pudina

Cara kurangkan lemak dalam badan

Minuman cairkan lemak

 Cara penyediaanya:

Campurkan semua bahan dan gaul sehingga sebati. Keluarkan kepingan lemon, halia dan daun pudina sebelum menuangkan minuman tersebut ke dalam gelas. 

Minum je minuman ni... Jangan minum air manis... Kalau tak habis boleh sejukkan dalam peti sejuk. 

Boleh minum minuman ini setiap hari dalam masa 4 minggu, kerana ia selamat dan sangat menghidratkan.

Bagaimana ia berfungsi dan mengapa ia begitu berkesan?


Semua bahan-bahan yang disenaraikan diatas mempunayai pelbagai manfaat kesihatan dan kesan pembersihan, tetapi apabila digabungkan, mereka mampu menghasilkan BOM yang sihat dimana ia membantu menyucikan badan dan membantu membuang lemak yang berlebihan.

Sekarang jom kita lihat satu persatu khasiat bahan yang telah kita gunakan tadi.

Timun:
timun adalah rendah kalori, bertindak sebagai diuretik, kaya dengan serat pemakanan dan membantu menjaga alkali badan. Timun adalah makanan yang sesuai untuk penurunan berat badan.

Halia
Dalam satu kajian yang dilakukan di Institut Pemakanan Manusia di Universiti Columbia menunjukkan, apabila seseorang individu minum minuman panas dengan halia, mereka berasa lebih kenyang dan mempunyai peluang kurang daripada makan berlebihan.

Lemon
Walaupun pada dasarnya lemon mengandungi asid, tetapi apabila diproses di dalam badan manusia hasilnya adalah dalam keadaam beralkali. Lemon mengandungi kedua-dua sitrik dan asid askorbik,asid-asid lemah mudah dimetabolismakan dalam badan membolehkan kandungan mineral lemon untuk membantu pengalkalian darah(ph optmal darah ialah:7.35 – 7.45). darah yang ber Ph rendah dari itu (berasid) sangat “subur” untuk sel-sel kanser dan bakteria jadi mengundang pelbagai jenis penyakit.

Pudina
Anda mungkin tidak terfikir bahawa pudina sebagi penahan selera makan. Tetapi sebenarnya ia memang penahan selera. Pudina bukan sahaja memberikan rasa segar malah dapat membendung rasa ketagihan untuk makan.

Air
Anda semua mesti sudah tahu manfaat kesihatan apabila minum air yang mengcukupi. Air menyokong kehidupan kita, menghidratkan badan, meringankan sendi dan otot semasa senaman,dan jika minum secara teratur ia dapat mengurangkan ketagihan makanan

Selamat mencuba.. 

Olahan dari sumber : Telegram Channel