17 Mei 2017

Suami WAJIB SCAN Isteri Sebelum Benarkan Isteri Keluar Rumah!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ramai suami buat tak kisah apa isteri pakai bila keluar rumah... Macam takde perasaan je orang dok perati bini dia kan...hmmm... 

Abang-abang yang sungguh sayang bini... scan la bini abang sebelum izinkan dia keluar rumah sama ada ke tempat kerja atau ke pasar. 

Tak tau nak scan apa??? Meh sini cheq nak cerita... 


Sumber: google images

Mudah je. Cuma pastikan;

👀 Tudung menutupi dada.

👀 Check belakang pula sama ada nampak tali baju dalam ke tak. Kalau nampak, suruh si dia tukar tudung yang labuh dan belakang tudung tak melekap ke badan.

👀 Check ada bonggol unta ke tak.

👀 Baju labuh melepasi punggung.

👀 Baju longgar dan tidak menampakkan bentuk badan. Kalau boleh kira berapa lipatan lemak tu kira tak pass la ye.

👀 Baju, tudung dan kain/seluar tak 'see-through'. Yang ni kena tengok dekat cahaya matahari. Nak tahu 'tembus' ke tak, bayang badan akan nampak bila cahaya matahari terang. Kira pass kalau tak nampak bayang.

👀 Pakai handsock kalau lengan baju luas.

👀 Stokin jangan lupa. Kaki pun aurat.

👀 Kalau isteri pakai skirt, jubah, dress, terbaiknya pakai seluar panjang kat dalam. Bila melangkah naik tangga, stokin tak berapa cukup nak cover aurat. Still nampak bentuk betis. Yang naik motorsikal lagi la kena pakai ye.

👀 Last sekali, tenung muka isteri. Tengok berapa inci mekap dipakainya. Pastu tanya, "Sayang melawa ni nak mengorat bos ke? Ni bos ada depan mata ni. Ngorat kat rumah puas²".

Sebagai lelaki, cuba pandang isteri anda dengan pandangan lelaki lain. Agak² ada yang menarik perhatian (warna pakaian or anything), sila jalankan tanggungjawab anda sebagai inspektor pakaian.

Kenapa dalam list ni takde suggestion "pakai pakaian yang boleh bawa solat"?

Sebab orang lelaki akan fikir cara mudah dengan menyuruh pakai telekung je bila nak solat 😂.

Dapat sesuatu braders? :)

Sumber: Facebook

Aurat isteri kita tanggungjawab kita... 

20 Mei 2016

Tazkirah Jumaat | Bila ALLAH...

Tazkirah Jumaat | Bila ALLAH...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sahabat...

Dalam hidup kita ini..

Bila ALLAH sembuhkan kita daripada kesakitan melalui ikhtiar ubat yang kita ambil.. Kita hanya nampak ubat yg menyembuh.. Kita tak nampak ALLAH.

Bila ALLAH berjayakan kita dalam peperiksaan melalui bijaknya kita dalam pelajaran.. Kita hanya nampak kebijaksanaan kita.. Kita tak nampak ALLAH.

Bila ALLAH bagi kita kerjaya yang selesa melalui cemerlangnya kita dalam bidang yang diceburi..Kita hanya nampak kecemerlangan kita.. Kita tak nampak ALLAH.

Sahabat,

Bila ALLAH bagi kita kekayaan harta melalui asbab gigihnya usaha kita dlm perniagaan.. Kita hanya nampak kegigihan usaha kita.. Kita tak nampak ALLAH.

Bila ALLAH kurniakan kita pasangan yang soleh/solehah serta keluarga yang bahagia.. Kita hanya nampak baiknya kita.. Kita tak nampak ALLAH.

Bila ALLAH keluarkan kita daripada masalah melalui bantuan manusia di sekeliling.. Kita hanya nampak baiknya manusia tersebut.. Kita tak nampak ALLAH.

Sahabat,

Bila ALLAH masyhurkan kita di pandangan mata manusia di dunia melalui asbab kelebihan kita.. Kita hanya nampak hebatnya kita.. Kita tak nampak ALLAH.

Bila ALLAH bagi segala jenis nikmat yang mudah kita perolehi dan tak terhitung.. Kita hanya nampak indahnya nikmat itu.. Kita tak nampak ALLAH.

Sungguh, mata hati kita masih buta dan terhijab... Dek keangkuhan seorang hamba atau kotornya segumpal daging yang bernama hati. Kita masih gagal untuk melihat Yang Maha Pencipta disebalik sesuatu kejadian..

Bukan senang untuk didik diri dan hati melihat ALLAH dalam setiap langkah kita.. Tapi itulah hakikat kehidupan kita di sini.. Hakikatnya kita datang dari ALLAH, hidup untuk ALLAH dan kembali kepada ALLAH.

Sahabat,

Semoga ruh para rasul, nabi, tabien, syuhada, para pejuang agama, ulama, saudara mara, sahabat handai kita yang telah pulang kepada ALLAH dicucuri rahmat.. Yang PASTI kita semua akan menyusul..

Salam Ukhuwwah kerana ALLAH.
Semoga ada kebaikan dan manafaat untuk kita semua, In Shaa ALLAH.
Sumber: Daie Media Sosial Jakim

Sama-sama kita muhasabah diri... meletakkan Allah yang utama dalam diri dan kehidupan kita.. segalanya dari Allah da untuk Allah sebagai mana doa iftitah dan ikrar kita dalam solat setiap hari...

06 Mac 2016

Entry Ni Untuk Wanita Yang Sayangkan Ayah dan Suaminya!

Entry Ni Untuk Wanita Yang Sayangkan Ayah dan Suaminya!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Pinjam 5 Minit Kejap Je





Ramai perempuan - sangat ramai sebenarnya - dia TAK RASA BERSALAH bila tak tutup aurat sempurna.

Sebab apa? Mungkin juga sebab dia TAK TAHU macamana nak tutup aurat sempurna. So, kalau dia TAK TAHU apa yang dia buat tu dosa, insyaAllah moga Allah ampunkan. Amin!

Tapi, yang dah tahu, tolonglah tutup aurat sempurna!!

Jadi petang ni, yang TAK TAHU tu, saya nak kongsi biar korang jadi TAHU. Tapi ingat, jangan buat-buat TAK TAHU.

Amanah ilmu wei. Err, jangan pula menyesal bila dah tahu. Hish..

Asas menutup aurat :
1) Menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan.
2) tudung tutup dada dan bahu
2) pakaian tak ketat serta longgar.
3) tudung dan pakaian tak jarang (nampak dalam).
4) warna jangan terang sangat (contoh warna traffic light).
5) pakai stongan dan stokin yang longgar.

Itu asas. Kalau korang nak labuhkan lebih lagi, itu lebih baik. Tapi pointnya adalah BERUBAHLAH selepas tahu perkara ni.

Moga Allah redha. Berubahlah walaupun terpaksa merangkak perlahan-lahan. Dan TIADA istilah terlambat untuk berubah, selagi belum jadi mayat.

At least korang usaha nak berubah, dan USAHA ITU YANG ALLAH PANDANG. Walaupun ramai manusia tak nampak. Pedulikan je kata2 manusia, mereka bukan tahu susah payahnya korang nak berubah. Kan?

Yang dah pakai sempurna tu, doa sungguh-sungguh moga Allah beri istiqomah pakai sampai jadi mayat. Dan ingat seperkara lagi.

Tutup aurat sempurna satu perkara lain. Hias diri dengan sifat MALU pun adalah satu perkara yang lain. Tak cukup hanya tutup aurat sempurna, mesti ada juga sifat MALU. So, tinggikan frekuensi malu tu. JANGAN JADI FITNAH untuk agama !!

Berapa ramai orang yang bertudung, tetapi berzina. Ramai, bahkan tudung labuh pun ada. Naudzubillahi min zalik.

Takut. Moga dijauhkan dan diberi kekuatan untuk tinggalkan.. Amin..

‪#‎TarbiahSentap‬
‪#‎kopipes‬ dari page Tarbiah Sentap

08 Oktober 2015

Tazkirah #7: Jangan Bersifat Langit!

Tazkirah #7: Jangan Bersifat Langit!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Jangan bangga dan jangan terlalu bersifat langit kerana apa yang kita ada sekarang kepunyaan Dia dan kita hanya peminjam sahaja. 

Jangan terlalu bangga dengan mempamerkan dan mempertontonkan, kerana mana tahu ada yang terasa dengan kita.

Jangan bangga ini itu kita punya, kerana mungkin apa yang kita punyai hari ni, berkat doa orang sekeliling kita. Bila berjaya dan punya segala kita bersifat langit dengan mereka sekeliling. 

Jangan bersifat langit, kerana langit juga pinjaman Allah walaupun dia sentiasa di atas, hari kiamat nanti dia tetap gugur ke dan jatuh. 

30 September 2015

WW | Yang Baik-baik Aje...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Yang baik-baik aje ye... 
Selamat beramal.. ^_^

27 Mei 2015

14 Hikmah Sakit!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Allah memberi kita sakit, sesuai dengan daya tahan hambaNya, dan banyak hikmahnya, bukti:

  1. Sakit itu Zikrullah. Bukti: Mereka yang diuji dengan sakit, lebih sering menyebut nama Allah berbanding di waktu sihatnya.

  2. Sakit itu Istighfar. Bukti: Kita akan mudah teringat akan dosa ketika sakit sehingga lisan mudah untuk memohon ampun.

  3. Sakit itu juga Muhasabah. Orang yang sakit akan lebih banyak waktu merenung diri dalam sepi, menghitung-hitung bekal untuk kembali.

  4. Sakit itu Jihad. Orang yang sakit tidak boleh menyerah kalah, diwajibkan untuk berikhtiar demi kesembuhan.

  5. Sakit itu Ilmu. Sakit akan membuat kita memeriksa dan mencari ilmu untuk tidak mudah sakit.

  6. Sakit itu juga Nasihat. Yang sakit selalu suka menasihati yang sihat agar jaga diri. Yang sihat menasihati yang sakit agar bersabar.

  7. Sakit itu Silaturrahim. Keluarga yang jarang datang jengok akan datang menziarahi, penuh senyum dan rindu mesra dan dapat buah tangan lagi.

  8. Sakit itu gugur dosa. Anggota badan yg sakit akan mendapat penyucian.

  9. Sakit itu Mustajab Doa. Imam As-Suyuthi keliling kota mencari orang yang sakit agar mendoakannya dan kita juga selalu begitu.

  10. Sakit itu menyusahkan Syaitan. Diajak maksiat tak mahu dan tak mampu, malah disesalinya.

  11. Sakit itu sedikit tertawa dan banyak menangis. Satu sikap keinsafan yang di sukai Rasulullah saw dan makhluk di langit.

  12. Sakit meningkatkan kualiti ibadah. Rukuk sujud kita lebih khusyuk, Tasbih Istighfar lebih sangat. Tahyat juga jadi lebih lama.

  13. Sakit itu memperbaiki akhlak. Kesombongan terkikis, Sifat tamak dipaksa tunduk, Peribadi akan jadi santun, lembut dan tawadhu.

  14. Sakit mengingatkan kita akan Mati, Membuatkan kita sentiasa beringat untuk menghadapinya.
Sakit itu nikmat bagi orang yang berfikir dan mengambil pengajaran. Lihatlah sakit itu dari sudut positif, insha Allah segalanya akan positif dan indah pada waktunya... 

Semoga perkongsian pagi ini bermanafa'at.. Ayuh Zikir, fikir, syukur dan sabar...