Memaparkan catatan dengan label Viral. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Viral. Papar semua catatan

28 September 2018

September 28, 2018

Lagu Nasyid Agama Kedamaian Nyanyian Dato' Aliff Syukri dan Datin Nur Syahida

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Lagu Nasyid Agama Kedamaian Nyanyian Dato' Aliff Syukri dan Datin Nur Syahida | Lepas dikecam akibat lagu Bobo di Mana, selepas minta maaf, akhirnya Dato' Aliff Syukri buat lagu nasyid...

Lagu ni berduet dengan isteri dia sendiri Datin Nur Syahida.

Lagu berjudul Agama Kedamaian adalah hasil idea dari Hafiz Hamidun...

Alhamdulillah... sedap juga lagi ni... lirik yang santai dan musik yang mendayu... sedap didengar...

Kan bagus begitu Dato', ada juga manfaat... orang yang dengar pun senang... dan Dato' pun dapat manfaatnya...

Kalau kita buat kebaikan kan dapat pahalanya...

Jom dengar lagu nasyid Agama Kedamaian...

Lagu Nasyid Agama Kedamaian Nyanyian Dato' Aliff Syukri dan Datin Nur Syahida
sumber: google

Lagu Nasyid Agama Kedamaian Nyanyian Dato' Aliff Syukri dan Datin Nur Syahida



Kalla hadzil ard mataqfii masahah
Lau na'isibila samahah
Wanta'ayasna bihab
Lau tadiqil ardi naskan kalla kolb
                 
Kalla hadzil ard mataqfii masahah
Lau na'isibila samahah
Wanta'ayasna bihab
Lau tadiqil ardi naskan kalla kolb
             
Abtahiyyat wabsalam
Ansyuru ahlal kalam jainuddin yahtirom
Abmahabbat wabtisam
Ansyuru bainil anam hadahu din assalam
               
Hadirlah kedamaian
Sebarkanlah ucapan
Yang penuh kemanisan
         
Kasih sayang
Dan senyuman
Sebarkan seluruh alam
Agama kedamaian

06 September 2018

September 06, 2018

Penjelasan : Golongan LGBT Layak Terima Zakat Selangor

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Penjelasan : Golongan LGBT Layak Terima Zakat Selangor | Kecoh betul isu ni kat media sosial semalam...

Ini gara-gara berita dari TV3, yang buat tajuk hangat berita.. "10 Golongan Songsang Layak Terima Zakat".

Ramai lah melatah bila isu ni timbul... Dan semestinya yang kurang usul periksa dan tabayyun.. Cari gali ilmu akan terus share dan mengecam.. Itu memang sikap orang kita kan... 😔


Sebelum nak melenting... Baik baca dulu berita yang sahih...

Cari dulu apa itu golongan Asnaf al-Riqab... Cari dulu penjelasan ulama silam dan ulama kontemporari dalam isu ni... Jangan melenting dulu...

Lepas timbul isu ni barulah keluar penjelasan dari berita sebenar...

 Penjelasan : Golongan LGBT Layak Terima Zakat Selangor

ZAKAT ITU BUKANLAH DIBERI SECARA TERUS KEPADA GOLONGAN LGBT

Mari bertenang dan hadam perlahan-lahan..

Apa itu Asnaf Al-Riqab?

Dari segi bahasa ialah golongan Hamba.

Tahun 2012, Mufti negeri Selangor dah bersidang pun dan keluarkan fatwa tentang golongan Asnaf ni. Tapi kita mana cakna kan... Bila timbul isu baru tahu rupanya dah ada fatwa... 6 tahun yang lalu dah..

Majlis Fatwa Selangor telah memperluas peruntukan terhadap beberapa kategori lagi yang membolehkan peruntukan wang diberi kepada Badan NGO atau Rumah Pemulihan Akhlak bagi menyantuni dan membantu mereka kembali ke jalan Allah dan membebaskan dari belenggu dan gejala permasalahan.

Antara permasalahan yang boleh Badan NGO tuntut ialah seperti:

(A)Terbelenggu dengan dadah:
i. Penagih dadah.
ii. Bekas penagih dadah.

(B) Terbelenggu dengan masalah jenayah syariah:
i. Minum arak.
ii. Zina.
iii. Judi.
iv. Khalwat
v. Buang anak
vi. Mengandung luar nikah.
vii. Mempersendakan Al-Quran dan Hadis.
viii. Sumbang mahram.
ix. Persetubuhan haram.
x. Muncikari (ibu ayam).
xi. Menjual atau memberikan anak kepada orang bukan Islam.
xii. Dan lain-lain yang berkaitan Enakmen Jenayah Syariah (Negeri
Selangor) 1995.

(C) Terbelenggu dengan amalan salah Islam:
i. Tidak solat.
ii. Tidak puasa.
iii. Buang anak.
iv. Usaha ingin bunuh diri.
v. Hidup bersama pelacur.

(D) Terbelenggu dengan gaya hidup sonsang:
i. Pelacur.
ii. Lesbian.
iii. Mak Nyah (Transexual).
iv. Gay.
v. Homoseksual.
vi. Gigolo.

#Sekali lagi #ditegaskan peruntukan #Zakat #AlRiqab diberi kepada #BadanNGO dan #PusatPemulihan yang berdakwah menyantuni golongan ini seperti golongan LGBT atau pekerja seks dan yang berkaitan senarai di atas kembali ke Jalan Allah bagi membantu mereka keluar dari belenggu dan permasalah di atas, Insyallah. WALLAHU A’LAM

Sumber rujukan fatwa Selangor 20 Jun 2012

 Penjelasan dan rujukan dari ahli Terminal Insani.

Penjelasan Mufti Selangor sendiri melalui BERNAMA,

SHAH ALAM, 5 Sept — Golongan yang terbelenggu dengan gaya hidup songsang seperti lesbian, gay, mak nyah dan pelacur merupakan antara penerima bantuan zakat Al-Riqab di Selangor, kata Mufti Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abd Wahid.

Beliau berkata Fatwa Jenis Penerima Asnaf Al Riqab Negeri Selangor itu telah diputuskan oleh Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor pada 14 Mei 2012, atas dasar kebajikan dan kasih sayang dalam Islam supaya golongan ini tidak terpinggir serta merasa seolah-olah didiskriminasi.

“Di dalam fatwa tersebut telah dinyatakan senarai jenis penerima agihan asnaf Al Riqab yang layak menerima bantuan zakat berkenaan melalui perantaraan mana-mana institusi, pusat, NGO (badan bukan kerajaan) lslam dan individu perseorangan, yang dibenarkan oleh undang-undang dan hukum syara’.

“Pihak-pihak ini berfungsi melaksanakan tugas-tugas membebas, mengurus, melindungi, merawat dan memulih asnaf Al Riqab supaya dapat menjalani kehidupan sempurna secara lslam,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Menurut kenyataan itu, antara golongan yang turut tersenarai sebagai penerima asnaf Al Riqab adalah homoseksual, gigolo, biseksual, pengkid, tomboy dan mereka yang bersedudukan dengan orang bukan Islam.

Mohd Tamyes menegaskan golongan lesbian, gay, biseksual, dan transgender atau lebih dikenali sebagai LGBT dianggap sebagai satu penyakit mental dan amat membimbangkan kerana telah melawan fitrah.

Beliau berkata berdasarkan kepada Al-Quran dan Hadith-hadith Rasulullah S.A.W, hukum yang berkaitan dengan LGBT adalah jelas haram serta bertentangan dengan ajaran lslam.

“Melihat kepada impak negatif gejala ini dalam masyarakat, maka Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor telah mengambil inisiatif proaktif dengan memutuskan beberapa panduan hukum yang jelas bagi merungkai persoalan hukum berkaitan isu-isu LGBT.

“Antaranya hukum perkahwinan mak nyah dengan lelaki, hukum menukar jantina mak nyah dan hukum wanita menyerupai lelaki (pengkid).

“Menjadi harapan kami agar masyarakat lebih peka serta perlu lebih penuh keimanan dalam memahami dan melaksanakan hukum-hukum yang telah diputuskan oleh para ulama berautoriti dalam negara kita ini,” katanya. — Bernama

JADI, KAT MANA KATA GOLONGAN NI TERIMA ZAKAT???

Bukan golongan songsang ni yang terima zakat, tapi badan NGO yang membantu memulihkan golongan songsang ini... Yang nak berubah..

Harap jelas dengan isu ni...

Sebenarnya kalau fikir logik.. Tak kan lah diorang ni terima zakat kan... Bukan ada keistimewaan apa pun.. Bahkan lagi kaya..

Cuma... Kita ni cepat sangat melatah... Berita pun saja timbulkan isu.. Tambah kan zaman orang malas baca isi.. Baca tajuk je dah buat kesimpulan sendiri...

Blogger macam MF selalu kena macam ni.. Baca tajuk je, lepas tu kena kecam.. Sedangkan kita dah letak sumber rujukan... 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️


Sedih kan... Tapi nak buat camne.. Itulah realiti akhir zaman.. Fitnah berleluasa sangat dah.. Sampai tak tau mana betul dan salah..

Harap... Kita jenis orang yang relax ye bila ada isu... Cari sumber yang sahih, selidik dan periksa... Jangan cetusan fitnah dan kontroversi. Tak de faedahnya... Kot jenuh nak jawab di akhirat sana...

Sama-sama kita beringat ye.. 

28 Julai 2018

Julai 28, 2018

Angkara Husna?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Angkara Husna? | Sejak seminggu lepas ramai geng mak-mak dok meroyan pasal nama Husna.

MF sendiri pun tak tau apa ke benda sebab tak kisah sangat la pasal trending ni.. Tapi agak dah.. Tak lain tak bukan mesti pasal drama.

Angkara Husna?

Rupanya dahsyat juga kesan drama tu... Hingga semua media sosial kecoh pasal si Husna ni.

Ada yang fobia betul pasal nama nih... Aduhai... Terbawa betul depa ni kan kalau tengok drama.. Relax la kak...

Bukan apa... Sebab kes poligami dan kes orang ketiga dalam hubungan suami isteri memang la perempuan akan meroyan lebih...

Angkara Husna?

Buktinya... Tengok komen kat bawah yang melekat kat blog den ni hah...

http://www.mariafirdz.com/2017/05/Hukum-Minta-Cerai-Sebab-Suami-Poligami.html

Kan... Marah betul cik kak anonymous ni...

Hmm... Itu hukum kot.. Takpe lah... Mungkin terbawa dek drama atau angkara husna?

Atau pun memang dia jadi mangsa poligami yang tak adil...

Tapi memang betul la apa dia katakan... Lelaki yang berpoligami tanpa patuh syariah  memang akan menyebabkan rumahtangga huru hara...

Tapi kalau ikut hukum betul. . Boleh je bahagia..  Ramai kawan dan sedara MF sendiri berpoligami dan bahagia. . Jadi... Poligami tak salah asalkan ikut hukum yang Allah tetapkan iaitu.. 

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا

“Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yatim (bilamana kamu mengawininya), maka kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi: dua, tiga, atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka (kawinilah) seorang saja, atau budak-budak yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.” [An-Nisaa’/4: 3].

Jangan Terbawa-bawa Emosi Dek Drama TV 

Apa pun.. Pesan MF, dalam poligami MF tak mau komen... Cuma kita sebagai wanita yang terlalu menentang dan jangan terlalu menyokong... Suam-suam je..

Doa yang baik-baik untuk rumahtangga kita...

Jangan terbawa ke alam realiti bila tonton drama sebab nanti jadi satu fikiran yang buatkan kita rasa takut ianya terjadi dalam rumahtangga kita.

Kadang drama Melayu ni kuat juga pengaruh dia...sebab aura lakonan dari pelakon tu menjadi.

Tengok drama biasa dah la.. Tak payah nak fikir atau emosional sangat...

Tengok dari mata, tak payah simpan di hati atau di minda...

Ok... Jangan salahkan Husna ye.. Husna tu satu waktu je..

Maksud husna tu pun baik, indah... Jadi, tak payah fobia sangat dengan nama husna... Nama dan sikap takde kena mengena sangat pun... Ramai je nama sebaik nama syurga tapi perangai macam neraka... Ada juga sebaliknya..

Walaupun orang kata nama tu doa kan.. Tapi, setakat doa dari panggilan nama ni, tak terkesan mana kalau tak datang dari hati yang ikhlas.

Ok.. Done bebel pasal husna..

Sebab trending betul nama ni 2 3 hari ni... Penuh Wall pasal husna...

Mujur tak layan... Dan memang tak minat nak layan drama TV3 kalau tak betul-betul best...

OK, sekian... Angkara Husna...
Jangan benci Husna ya.. Husna di alam realiti insha Allah.. Baik-baik belaka... 

29 Jun 2018

Jun 29, 2018

Tak kan Sebab Makan 3 Biji Karipap Sardin?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Tak kan Sebab Makan 3 Biji Karipap Sardin? | Sardin, menu paling last MF akan masak jikalau takde lauk dah nak makan.

Dah kurang makan sardin dah sekarang ni...

Tapi sekarang ni kecoh pula bab cacing  dalam sardin tin. Sebelum ni pernah kecoh tapi rupanya palsu...

Kali ni betul punya bukan cobaan.

Lepas tengok berita semalam... Teringat pula yang MF ada makan karipap sardin semalam. Dan lepas makan karipap tu MF demam kuat hingga cecah 40.5 darjah celcius suhu panasnya.

Sakit satu badan.

Tak kan sebab makan karipap sardin semalam?

Tak kan terus begitu kesannya?

Betul ke sardin tu yang ada cacing?

Tapi mungkin juga sebab ada 8 jenis sardin dalam tin yang disahkan ada cacing. Dan jenama ni popular di pasaran sebab harganya yang murah.

8 Jenama Sardin Dalam Tin Disahkan Mengandungi Cacing
Tak kan Sebab Makan 3 Biji Karipap Sardin?

8 Jenama Sardin Dalam Tin Disahkan Mengandungi Cacing


KKM melalui Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan sedang menjalankan pemantauan ke atas produk ikan dalam tin (sardin dan mackerel) yang diimport serta di pasaran tempatan.

Selain daripada 2 jenama produk ikan sardin yang telah dikesan mengandungi bendasing iaitu cacing Filum Nematoda daripada genus Anisakis spp. sebelum ini iaitu TL Tan Lung dan TLC, hasil pemantauan terkini mendapati produk ikan sardin jenama Cinta, Sea Fresh dan HS Brandjuga mengandungi cacing FilumNematoda daripada genus Anisakis spp..

8 Jenama Sardin Dalam Tin Disahkan Mengandungi Cacing
8 Jenama Sardin Dalam Tin Disahkan Mengandungi Cacing

Di samping itu, produk ikan mackerel dalam sos tomato jenama King Cup, Bintang dan TC Boy didapati mengandungi bendasing iaitu cacing Filum Nematoda daripada genus Anisakis spp.

KKM telah mengambil tindakan penguatkuasaan di mana syarikat terlibat telah diarah menarik balik produk tersebut dari pasaran.

KKM juga telah mengenakan tindakan Tahan, Uji dan Lepas terhadap pengimportan produk ikan dalam tin di semua pintu masuk negara.

Tahan, Uji dan Lepas  merupakan tindakan di mana sampel akan diambil untuk analisis dan produk tersebut hanya akan dilepaskan sekiranya keputusan analisis menunjukkan tiada pelanggaran dikesan iaitu dalam hal ini, cacing Filum Nematoda daripada genus Anisakis spp.. Manakala bagi produk ikan dalam tin keluaran tempatan, verifikasi di semua kilang pengeluaran dijalankan oleh KKM.

Bagi produk ikan dalam tin, risiko kepada kesihatan adalah amat rendah kerana cacing tersebut telah mati disebabkan proses memasak atau pengetinan.


Walaupun begitu, bila timbul berita macam ni orang mesti dah risau nak makan sardin dalam tin kan...

KKM kata cacing tu mati lepas dimasak dan semasa proses mengetin... Jadi, bukan sebab karipap la kot kan MF demam kuat semalam.

Sampai ke hari ni masih tak reda sakit badan dan pening kepala...

Mujur dah lama tak beli jenama King Cup, jenama Botan dan Ayam Brand je kalau beli sardin sekarang.

P/s : sebut cacing teringat satu movie Korea pasal bahayanya penyakit cacing. Tapi ingat plak tajuk nya... Pandai lah korang cari kalau nak tengok ye.. 

18 Mei 2018

Mei 18, 2018

Kasut Jenama BATA Bakal Laku Keras Kerana Tun M

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Kasut Jenama BATA Bakal Laku Keras Kerana Tun M | Sejak dua menjak ni. . Tun Dr. Mahathir kembali menjadi tumpuan dunia dan netizen.

Selepas menang PRU14 yang lepas dan dilantik sebagai Perdana Menteri ke-7 Malaysia... Tun M semakin menjadi tumpuan semua.

Apa sahaja yang dibuat, dipakai dan apa sahaja pasal Tun M pasti akan menjadi tumpuan ramai mata... Hinggakan baru-baru ni kasut Tun M pun jadi tumpuan hingga jadi tular di media sosial.

Tujuannya cuma buat perbandingan dengan PM yang lepas... Gaya hidup Tun M kini jadi tumpuan ramai. Barulah orang nampak Tun M seorang pemimpin yang tidak mementingkan kebendaan sebenarnya.

Kasut Tun M pakai kini jadi tumpuan semua. Bahkan dulu, kasut atau selipar tu takde harga... Bahkan takde orang nak pandang. Tu selipar orang tua yang tinggal di ceruk kampung saja. Tapi kini, selipar itu kembali popular kerana Tun M.

Kasut yang Tun M pakai tu jenama Bata. Jenama yang biasa di Malaysia... Tiada gah mana.. Tapi dah lama bertapak di Malaysia.

Kasut Jenama BATA Bakal Laku Keras Kerana Tun M

Kasut Jenama BATA Bakal Laku Keras Kerana Tun M

Ikuti tulisan ini jika nak tau pasal Syarikat kasut BATA.. 

Tahu tak Bata ni berasal dari mana?

Oleh kerana harganya murah, ramai ingat ia syarikat tempatan. Hakikatnya Bata ni berasal dari Republik Czech. Saya baru tahu tentang hal itu semasa melawat negara itu pada tahun 2009. Itu pun sebab terbaca sebuah majalah di dalam keretapi dalam perjalanan menuju bandar Prague.

Syarikat Bata diasaskan pada tahun 1894 oleh keluarga Bata. Pada mulanya Bata hanya hasilkan kasut kulit, namun setelah masalah kewangan mereka terpaksa hasilkan kasut kanvas untuk meneruskan kelangsungan perniagaan.

Kasut kanvas itu jadi sangat popular di kalangan masyarakat marhaen kerana harganya berpatutan. Mulai itu, Bata mula sinonim dengan kasut ekonomi. Ia juga mula dieksport ke luar negara. Perniagaan Bata melonjak naik lagi apabila Perang Dunia Pertama bermula. Mereka terima banyak tempahan kasut kulit daripada pihak tentera. Susulan itu, Bata jadi semakin gah.

Malangnya selepas Perang Dunia Pertama tamat, Eropah dilanda kegawatan ekonomi yang teruk. Tak ramai orang nak beli kasut. Orang semua nak beli makanan dan pakaian. Jadi, jualan kasut merundum.

Bagi menangani krisis itu, Tomas Bata, pemilik Bata telah lakukan sesuatu yang drastik tetapi berjaya memenangi hati rakyat dan pekerjanya. Harga kasut Bata diturunkan sebanyak 50% setelah para pekerja setuju gaji mereka dipotong sebanyak 40% dan memperkenalkan perkongsian untung dengan pekerja.

Bermakna, pekerja-pekerjanya jadi pemegang saham syarikat. Jika syarikat ada untung lebih, maka gaji akan meningkat setara dengan keuntungan syarikat. Selain itu, Bata juga membekalkan barang keperluan harian seperti makanan dan pakaian kepada pekerjanya pada separuh harga.

Berikutan langkah itu, produktiviti pekerja meningkat, dan Bata kembali membuang keuntungan. Melihat kesan positif daripada langkah itu, model perniagaan ini telah dibawa ke India. Kilang di India ada kantin vegetarian. Masyarakat di sana menyambut baik model ini, dan berebut-rebut orang nak bekerja di kilang Bata di sana.

Selain di Indian Bata mula juga mula bertapak ke seluruh pelusuk dunia. Seperti di India, kilang Bata di setiap negara yang ia bertapak, akan disesuaikan dengan masyarakat setempat. Ini termasuk aspek kemahuan pekerja dan pembeli.

Semasa Perang Dunia Kedua, pelbagai masalah dihadapi Bata. Ada asetnya di rampas oleh pihak tentera, di tuduh pengkhianat negara, dan ada usahawan mereka di penjarakan. Namun Bata berjaya harungi semua masalah ini kerana memiliki model perniagaan yang mengutamakan pekerja dan rakyat (baca: pembeli)

Hari ini, kasut dan selipar Bata ni, dipakai oleh berbillion-billion manusia seluruh dunia. Ini jenama-jenama di bawah naung Bata: North Star, Weinbrenner, Bubblegummers, Power, Bata Industrials (but keselamatan).

Siapa tak pernah pakai Bata? Atuk kita pakai, Ayah kita pakai, kita pakai, anak kita pakai, malah Perdana Menteri kita pun pakai Bata.

Kenapa dapat teruskan mandiri, dan menjadi pilihan?

Kerana Bata mengamalkan model perniagaan yang menurut citarasa dan kemampuan orang ramai, tanpa ketepikan kebajikan pekerja. Harapnya, kerajaan kita pun macam Bata jugalah. Hehe.

Kredit: Dr. Kamarul Ariffin Nor Sadan

Selipar Tun M pakai ni pak MF pun pakai. Murah je harganya... Tak sampai RM15.



MF pernah sarung kat kaki... Berat kot... Tapi orang tua-tua majoriti suka selipar ni. Kalau MF pakai selalu terkeluar jari kot tepi... Hehe...

Disebabkan itu, Tun M menunjukkan beliau tak kisah pakai pakaian yang biasa-biasa... Insha Allah..  Moga ini juga jadi model dan teladan buat rakyat jelata agar bersederhana dalam kehidupan sebagai hamba biasa.

P/S: Sebelum ni tular juga cara Makan Tun M kan... Rahsia beliau kekal cergas walaupun berusia. 

04 April 2018

April 04, 2018

Cara Mudah Masak Rendang Ayam Crispy

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Cara Mudah Masak Rendang Ayam Crispy | Rendang ayam crispy satu resepi baru yang mencetuskan fenomena di media sosial... Sana sini kecoh pasal rendang ayam crispy ni...

Tadi, MF saja dok sembang isu ni dengan suami... Dia layankan aje bini dia bercerita isu tular terkini... Kat wall dia takde isu begini sebab semuanya pasal kereta je... hehe...

Lepas MF cerita pasal chef UK yang komen pasal rendang ayam yang tak crispy dalam resepi rendang ayam tu... suami senyum je...

Tapi, dalam senyum tu suami MF beri idea macam mana nak hasilkan rendang ayam crispy... Mudah je katanya...

Cara Mudah Masak Rendang Ayam Crispy


Cara Mudah Masak Rendang Ayam Crispy

Goreng ayam tu rangup-rangup... se"crispy" yang boleh... Kemudian, masak kuah rendang tu asing... Bila nak makan... taruk la kuah rendang atas ayam tu... jadilah rendang ayam crispy... 


Ha...a... MF pun tak terfikir idea masak macam tu... kalau macam tu memang boleh hasilkan rendang ayam crispy pun... haha... Itulah bab masak ni suami MF lebih kreatif sebenarnya.

Cara Mudah Masak Rendang Ayam Crispy

Tapi kalau ikut resepi asal rendang ni... ianya ibarat rendam ayam dalam rempah ratus dimasak sehingga sebati semuanya... Jadi mustahil nak jadi crispy kan... Tapi kalau dah si Masterchef UK tu nak resepi Rendang Ayam Crispy... Boleh la cuba masak macam cadangan suami MF tu... Masak kuah rendang ayam... kemudian tuang kuah atas ayam goreng crispy... Jadilah rendang ayam Crispy... Mudah kan... haha...

Siapa nak cuba idea resepi ni dipersilakan... MF, next time MF cuba ya... kalau menjadi ayam rendang crispy ... boleh lah kita komersialkan sampai ke UK sana... hehe... 

03 Mac 2018

Mac 03, 2018

Resepi Biskut Alien Viral 4 Bahan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Resepi Biskut Alien Viral 4 Bahan | Biskut alien viral, yang memang jadi viral kat Facebook. Mulanya macam biasa je... malas nak try buat... sekali terbaca orang post, biskut viral tu namanya Biskut Susu Viral 4 bahan...

Teruja bila sebut 4 bahan je... nampaknya biskut ni senang.. Apa lagi, dengan pantas cari resepi... alahai... senang benar bahannya... memang guna 4 bahan je... Terus bagitau en.somi untuk sediakan bahan untuk buat.

Semalam suami dah beli bahan, tapi tak larat betul semalam, kelam kelibut layan anak sambil buat kerja rumah.. penat sangat rasa, jadi ditunda ke hari ini...

Disebabkan dia mudah... Jadi, pepagi lagi keluarkan bahan untuk siapkan...

Resepi Biskut Alien Viral 4 Bahan


Resepi Biskut Alien Viral 4 Bahan

Resepi Biskut Alien Viral 4 Bahan

Bahan-bahan untuk Biskut Alien Viral 4 Bahan:

1/2 Buttercup
1/2 tin susu pekat
400 gram tepung jagung
4 sudu besar susu tepung

Cara membuatnya:

Masukkan aje semua bahan dan gaul sebati hingga jadi doh dan tak melekat... Kalau rasa tak cukup lembut, tambahkan lagi 2 sudu besar butter.

Resepi Biskut Alien Viral 4 Bahan


Lepas tu, bentukkan saja biskut ikut citarasa sendiri... MF buat bentuk yang seperti diviralkan tu la... MF bentukkan anak-anak dara cheq tolong 'make-up' kan... Part ni yang leceh la sikit sebab nak kena bentukkan satu-satu... Kalau rasa tak rajin, korang canaikan aje dan terapkan ikut citarasa sendiri...

Resepi Biskut Alien Viral 4 Bahan
sebelum dibakar


Lemak alien dah cair bila dibakar... 😂

Dah siap bentukkan, bakar dalam oven dengan suhu 165-170 darjah celcius, selama 25-30 minit bergantung kepada suhu oven masing-masing.. guna api atas bawah la kalau ikut oven MF ni...sebab takde plak setting api bawah saja. Ikut resepi asal api bawah je... Ikut korang la, pepandai adjust tang ni ye...

Dah bunyi 'ting' oven, tanda biskut dah masak... Teruja beb nak rasa... hehe...

Kejadian Biskut Alien menjadi... cuma bila bakar dia kembang sikit, maklumlah 'lemak' alien tu cair bila kena panas... haha... Tapi still cantik kejadiannya.

Resepi Biskut Alien Viral 4 Bahan
Dah masak... Yang baris belakang tu suami request bentuk minion..hehe...

Rasanya... of course... sedap beb... cair dalam mulut baq hang... memang anak-anak suka la... kudapan depa kan.. Yang si Muasyira pula.. tak nak makan biskut tu... marah kalau orang makan, sebab dia nampak biskut tu comel... haha... anak oh anak...


Misi siapkan resepi viral di Facebook berjaya... 

19 Disember 2017

Disember 19, 2017

Trending : Kes Cikgu Azizan Didakwa Ibu Bapa Pelajar Jadi Sejarah Terbesar Pendidikan Tahun 2017

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Trending : Kes Cikgu Azizan Didakwa Ibu Bapa Pelajar Jadi Sejarah Terbesar Pendidikan Tahun 2017 | Alhamdulillah... Sepanjang jadi cikgu, inilah kes yang paling trending dan penuh viral serta debaran kami para guru.

MF tak pernah lihat guru Malaysia punya kekuatan dan bersatu kerana kes ini... Tapi kes cikgu Azizan ini memberi gambaran bahawa kami guru Malaysia memang sentiasa bersatu..

Sejak dua minggu lepas sana sini memperkatakan kes ini... Mulanya hanya tular di media sosial, akhirnya menarik perhatian pemberita...

Kronologi Kes Cikgu Azizan

31 Oktober 2017: Sebutan Kes. Berhadapan dengan pertuduhan di bawah Seksyen 323 Kanun Jenayah di Mahkamah Majistret Seremban.

Beliau tidak menyangka disabitkan atas seksyen tersebut. Mengaku tidak bersalah di atas tuduhan itu sebaik sahaja Hakim membicarakan dan dibenarkan ikat jamin sebanyak RM500

Semasa proses ikat jamin oleh seorang rakan, beliau telah di tempatkan di lokap mahkamah bersama-sama pesalah jenayah lain yang terlibat dengan dadah dan lain-lain.

Dalam lokap itu ada lebih kurang 13 org pesalah .Tangan beliau DIGARI bersama seorang pesalah dadah sepanjang perjalanan dari lokap mahkamah ke lobi mahkamah untuk urusan ikat jamin yang jaraknya 100 meter.

Dakwaan ke atas beliau dibuat atas tuduhan mendenda seorang murid atas kesalahan:

  • Menghidu gam dalam kawasan sekolah dan turut mempengaruhi murid lain (3 orang) supaya turut serta.Kesalahan tersebut dilakukan sejak 2016.
  • Buli.
  • Memukul murid lain.
  • Ponteng dengan memanjat pagar sekolah.


27 November 2017: Dokumen pertuduhan telah diserah kepada beliau.

19 Disember 2017: Perbicaraan akan bermula.

Alhamdulillah... Sejak kes ni tular.. Dan mendapat sokongan banyak pihak... Akhirnya hari ini, kes cikgu Azizan ditarik balik oleh Peguam Pendakwaraya.

Screenshoot dari: Pendidik2u

Alhamdulillah, kuasa Allah dengan kehendak dan keizinannya juga segala ini berlaku... Berkat bersatu nya para guru, orang ramai serta NUTP dan PIBG sekolah tersebut serta beberapa persatuan guru yang lain.

Cikgu-cikgu ni dah berpakat macam-macam andai kata beliau disabitkan kes ni atau kalah dalam perbicaraan.

Semua rakyat Malaysia yang ikut kes ni mengucap syukur atas kes ni.. Hatta mereka bukan guru, tapi masih ramai yang hormat cikgu.

Alhamdulillah... Walaupun kes ni berat tapi disebabkan tindakan pelajar itu, sekurang-kurangnya ianya untuk beri pengajaran kepada ibu bapa sekalian... Guru bertindak sedemikian kerana ingin mendidik...

Kadang MF sendiri rasa pelik... Ibu bapa sekarang over protective sampai orang lain nak tegur anak orang yang buat salah pun tak boleh nak terima... Sedangkan zaman kita jadi Kanak-kanak dulu pun kalau buat salah kena bedal juga dengan cikgu.. Kalau balik mengadu siap kena tambah lagi... Tapi memang pelik perasaan tu... MF sendiri pun kadang ada rasa gitu, kalau suami marah anak, cukup terasa tapi MF tak layan perasaan tu.. Sebab tahu, jangan manjakan anak... Sesekali kena bertegas juga...

Buat ibu bapa sekalian, belajarlah ilmu keibubapaan setiap masa... Jangan sakiti hati guru jika ingin ilmu yang berkat... Jangan sampai cikgu terasa hati...

Tapi kagum dengan cikgu Azizan ni.. Seorang yang lembut hati.... Kerana dia buat macam bukan ikut tapi kerana nak mendidik... Bahkan dia tak berdendam... Dan bertambah baik hatinya, dia tak dedahkan siapa pelajar dan ibu bapa yang mendakwanya tu... Ramai nak tengok tapi dia sangat jaga aib orang... Kerana itu tak hairan Allah bela dia dan berikan berita gembira hari ini... Allah itu bersama orang-orang yang sabar kan..


Untuk ibu bapa di luar sana...

BILA HATI SEORANG GURU MULA TERLUKA

Bila hati seorang guru mula terluka
ketahuilah bahawa
pintu berkat dan rahmat untuk anak-anakmu mulai hilang
Maka..
kau renung akan apa jadi
pd anakmu 5 tahun lagi.

Bila hati seorang guru mula terluka
Akan lahirlah generasi terbiar
Dibiarkan ibu bapa
Dibiarkan guru-gurunya
Dibiarkan masyarakatnya

Bila hati seorang guru mula terluka
Bait2 bicara kan hilang hikmahnya
Rajuk yang kecil menjadi barah
Melatari seluruh sistem taadib
Tarbiyah kan layu
Nilai kan runtuh dimamah masa

Bila hati seorang guru mula terluka
Masyarakat sedang sakit
Harapan tinggal harapan
Impian berkecai dek keegoan dan keras kepala
Ada pesalah ada pengalah
Yang hak dibatilkan, yang batil dihakkan

Bila hati seorang guru mula terluka
Lukanya dalam
Parutnya kekal berlekatan
Ibarat sang ibu yang kecewa
Sayang masih ada
Namun luka yang tidak berdarah
Adalah sesakit-sakit bahasa

Bila hati seorang guru mula terluka
Awan menjadi merah
Penghuni langit kan turut berduka
Kerana guru sejati adalah pewaris para nabi

Nukilan : Ustazah Aizah - 18 Disember 2017

Alhamdulillah... Moga kes ini jadi pengajaran buat semua... Sama ada kita sebagai ibu bapa, guru ataupun orang biasa...

18 November 2017

November 18, 2017

Kek Coklat Viral 2 Bahan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kek Coklat Viral 2 Bahan | Alahai... Terjebak juga akhirnya... Sebab utama, bila kek coklat ni tunjuk aje resepi kat suami, confirm la menjadi sebab suami den peminat setia coklat dari dulu.

Memang senang sungguh la resepi kek ni.. Guna biskut Oreo dan susu kotak Dutch Lady saiz kecil tu je...

Jadi, bila en.somi belikan bahan terus lah buat sebab tak sampai setengah jam pun nak siapkan. MF gunakan biskut Cream-O sebab tak gemar biskut Oreo.


Sebelum diletakkan topping

Resepi Kek Coklat 2 Bahan

Kek Coklat Viral 2 Bahan
Beli susu kotak besar, dan sukat bagi cukup 200ml untuk 2 bungkus biskut

Bahan-bahan :


  • 2 bungkus Cream-O  (beli kat kedai RM2.12 je)
  • Susu kotak Dutch Lady perisa coklat.

Cara membuatnya :


  • Blender biskut dan 200ml susu coklat Dutch Lady iaitu sama dengan 1 kotak kecil susu coklat Dutch Lady. Blend je sampai halus dan sebati.
  • Tuang adunan dalam bekas dan kukus dalam periuk pengukus selama 20-25 minit. MF kukus guna periuk nasi Tefal je.. Sebab  takde periuk pengukus pun...
  • Lepas 20 ke 25 minit, cuba cucuk dengan garpu.. Kalau tak melekat tu maknanya dah masak la tu...
  • Lepas dah masak terpulang nak letak topping apa...
MF letak topping keju Cheddar sebab memang ada stok tu aje kat rumah.. Coklat masakan takde pula nak buat topping coklat.



Dah siap Topping, makan aje la... Hehe... Memang sedap... Moist dan cukup rasa.

Kek Coklat Viral 2 Bahan

Tambah sedap dengan topping cheese tu... Kalau coklat mungkin muak la pula.. Tapi ikut citarasa masing-masing.

Untuk dua bungkus biskut tu boleh dapat satu bekas kecil... Jadi, kalau nak buat banyak gandakan sahaja bahan asas tu.

Modal untuk sebekas kecil tu.. MF kira-kira...
Biskut Cream-O x 2 = RM4.40
Susu Dutch Lady 200ml = RM1.80
TOTAL MODAL = RM5.20

Kira ok lah tu sebab boleh buat desert dan minum petang yang ringkas tanpa modal yang besar dan tenaga yang banyak.

Anak-anak yang muda remaja.. Baru nak belajar masuk dapur pun  boleh buat kek ni.. Mudah dan ringkas... Cubalah! 

23 Ogos 2017

Ogos 23, 2017

Viral Khasiat Minum Air Halba | Benarkah Halba Makanan Sunnah?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Viral Khasiat Minum Air Halba | Benarkah Halba Makanan Sunnah? | Sekarang tengah viral tentang air rendaman halba terutama dalam kalangan wanita dan para ibu... Yang menjadi viral tu tak kisah, cuma yang kisahnya bila ada yang sebarkan dalil hadis bersandarkan kepada Rasulullah s.a.w tentang halba. Betul ke hadis tu hadis sahih? Sahih ke cerita tu? Zaman sekarang, banyak fitnah kepada Rasulullah s.a.w... Jangan buat main-main...dan jangan main sebar aje... 

Antara hadis popular yang disebarkan ialah:

Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda “jika umatku tahu apa yang ada pada hulbah, mereka pasti membeli dan membayarnya dengan emas”.

Tapi dalam hadis ini tak dinyatakan siapa perawinya... 

Jadi, ulama ada membahaskan hadis ini:
Komentar ulama hadith
Kata Abū ‘Abd Allah Badr Al-Dīn Muḥammad bin ‘Abd Allāh Al-Zarkashī dalam Al-Laāli‘ Al-Manthūrah Fī Al-Aḥādīth Al-Masyhūrah¹:

الحَدِيث التَّاسِع لَو يعلم النَّاس مَا فِي الحلبة لاشتروها بوزنها ذَهَبا

Hadith ke-9, Sekiranya umatku tahu akan kelebihan Halba nescaya mereka sanggup membelinya dengan sebanyak timbangan emas

اخرجه ابْن عدي فِي كَامِلَة عَن جحدر عَن بَقِيَّة بن الْوَلِيد عَن ثَوْر بن يزِيد عَن خَالِد بن معدان عَن معَاذ بن جبل مَرْفُوعا

Ia telah dikeluarkan oleh Ibn ‘Adiy dalam kitab kamilnya dari Jahdar dari Baqiyyah bin Al-Walid dari Thawr bin Yazid dari Khalid bin Ma’dan dari Mu’adh bin Jabal secara marfu’².

وَلَا اعْلَم رَوَاهُ عَن بَقِيَّة غير جحدر وَهُوَ احْمَد بن عبد الرَّحْمَن وَهُوَ ضَعِيف يسرق الحَدِيث

Dan aku tidak tahu adakah ianya diriwayatkan dari Baqiyyah selain dari Jahdar, iaitu dia adalah Ahmad bin ‘Abd Al-Rahman dan dia adalah seorang yang da’if serta pencuri hadith.

Kata Shams Al-Dīn Abū Al-Khayr Muḥammad bin ‘Abd Al-Raḥmān Al-Sakhāwī dalam kitab beliau Al-Maqāṣid Al-Ḥasanah Fī Bayān Kathīr Min Al-Ahādīth Al-Mushtahirah ‘Ala Al-Alsinah³

الطبراني في الكبير من حديث سليمان بن سلمة الخبائري حدثنا عتبة بن السكن الفزاري حدثنا ثور بن يزيد عن خالد بن معدان عن معاذ بن جبل مرفوعا به،

Al-Tabarani [telah mengeluarkannya] dalam [kitabnya] Al-Kabīr dari hadith Sulaymān bin Salamah Al-Khabāirī dari ‘Utbah bin Al-Sakn Al-Fazārī dari Thawr bin Yazīd dari Khālid bin Ma’dān dari Mu’āz bin Jabal secara marfu’.

والخبائري كذاب، وهو عند ابن عدي في كامله،

Dan Al-Khabāirī adalah pendusta dan [perkara tersebut tercatat] disisi Ibn ‘Adiy dalam kitab Kāmil-nya

من حديث أحمد بن عبد الرحمن الملقب جحدر وهو ممن يسرق الحديث ثنا بقية عن ثور به،

[Ia juga] adalah hadith dari Ahmad bin ‘Abd Al-Rahmān yang digelarkan Jaḥdar. Dan dia adalah dari kalangan mereka yang mencuri hadith yang diriwayatkan dari Baqiyyah dari Thawr tentangnya.

¹Muḥammad bin ‘Abd Allāh Al-Zarkashī. (1986). Al-Laāli‘ Al-Manthūrah Fī Al-Aḥādīth Al-Masyhūrah. (Muṣṭafā ‘Abd Al-Qādir ‘Aṭā, Ed.). Bayrut: Dar Al-Kutub Al-‘Ilmiyyah, halaman 153.

²Marfu’ bermaksud, periwayatannya sampai kepada Nabi sal Allah ‘alayhi wa sallam, tidak hanya terhenti pada peringkat sahabat atau tabi’in.

³Muḥammad bin ‘Abd Al-Raḥmān Al-Sakhāwī. (1985). Al-Maqāṣid Al-Ḥasanah Fī Bayān Kathīr Min Al-Ahādīth Al-Mushtahirah ‘Ala Al-Alsinah. (Muḥammad ‘Uthmān Al-Khasht, Ed.). Bayrut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, halaman 556.

Sumber: http://semakhadis.com/sekiranya-umatku-tahu-akan-kelebihan-halba/

Kesimpulan:
Hadis ini tersangat lemah, tidak boleh disebarkan.

khasiat halba

Khasiat Halba

Namun begitu, tak dinafikan halba memang banyak khasiatnya... 

Antara khasiat hulbah (halba) membantu pengaliran haid dan berguna untuk menyembuhkan sakit perut (memulas).

Halba atau nama botaninya trigonella foenumgraceum tergolong dalam keluarga fabaceae. Ditanam di seluruh dunia sebagai tanaman separa gersang, ia digunakan sebagai kedua-dua herba (daunnya) dan rempah (bijinya). Halba juga sering digunakan untuk memasak kari. Perkataan bahasa Melayu, ‘halba’, berasal daripada nama bahasa Arab, ‘Hilbeh’ (حلبة).

Negara pengeluar halba yang terutama termasuk India, Argentina, Mesir, Perancis, Sepanyol, Turki, Maghribi dan China, dengan India merupakan pengeluar yang terbesar di dunia. Negeri Rajasthan mengeluarkan 80% daripada jumlah pengeluaran di India, dengan negeri-negeri pengeluar utama yang lain termasuk Gujarat, Uttaranchal, Uttar Pradesh, Madhya Pradesh, Maharashtra, Haryana, dan Punjab. Halba memang terkenal sebagai herba perubatan di zaman purba, terutamanya di kalangan masyarakat China, Mesir, Rome dan Yunani.

Ahli botani masih tidak dapat memastikan jenis liar Trigonella yang menghasilkan halba tanaman. Bagaimanapun, halba dipercayai ditanam buat pertama kali di Timur Tengah, berdasarkan penemuan yang berikut:

* biji halba yang hangus di Tell Halal, Iraq (pentarikhan radiokarbon: 4000 SM);
* biji halba yang hangus di kota Lachish (Zaman Gangsa);
* biji kering di makam Tutankhamen.

Ðikenali juga dengan nama fenugreek (Inggeris), hu lu ba chai (China), keerai (Tamil), dikatakan halba merupakan tumbuhan semulajadi di bahagian Timur Eropah dan Ethopia. Malah halba juga dikatakan telah digunakan semenjak zaman silam sebagai makanan dan ubatan oleh penduduk yang tinggal di persisiran pantai Mediterranean dan Asia.

Pokok halba boleh dikenali melalui batangnya yang menegak setinggi kira-kira 30 hingga 60 cm dan berbau kuat. Ðaun halba berbentuk seperti titisan air mata dan tumbuh dalam kumpulan bertiga dari batangnya yang halus. Bunga pokok halba berwarna kuning. Biji halba berwarna kuning kecoklatan dan mengeluarkan bau yang agak pelik. Halba dikenali sebagai saurian berdaun namun bijinya yang banyak digunakan dalam masakan mahupun dijadikan sebagai ubat. Ðaun halba mempunyai bau yang kuat terutamanya jika dimakan mentah.

Selalunya daun halba banyak digunakan dalam masakan India, terutama sekali India Utara, di mana daun ini dianggap sebagai bahan istimewa dan dimasak dengan pelbagai cara. Ðaun ini juga dikatakan gandingan sesuai bagi bahan-bahan berkanji seperti gandum dan ubi kentang. Ðaun halba mempunyai perisa saderi, bayam dan mempunyai kepahitan tersendiri yang akan membangkitkan selera makan. Kepahitan daun boleh dihilangkan sedikit dengan mencelur daun halba di dalam air mendidih, kemudian dimasukkan ke dalam air sejuk sebelum digunakan, tetapi sedikit perisanya juga akan hilang.

Daun Halba

Ðaun rawat masalah penghadaman

Ðaun halba mengandungi protein, beta karotena, besi dan zat-zat galian yang lain. Ðaun ini menyejukkan dan dikatakan mampu menaikkan selera makan seseorang jika diambil dengan cara yang betul. Ðaun halba jika ditumbuk halus dikatakan boleh disapu kepada muka kerana ia mampu menghilangkan jerawat, bintik-bintik hitam, muka kering dan kemunculan awal kedutan muka. Jika pes daun ini disapu pada kulit kepala sebelum mandi, dikatakan mampu memanjangkan rambut, mengekalkan warna semula jadi rambut dan menjadikan rambut halus dan lembut.

Ðaun halba juga dikatakan mampu digunakan dalam merawat masalah penghadaman dan masalah kembung perut. Air rebusan daun halba pula dikatakan boleh digunakan sebagai ubat kumur bagi masalah ulser mulut. Ðaun halba juga dikatakan mampu membantu pembentukan darah. Ðaun yang telah dimasak dikatakan amat berguna untuk gadis remaja mengelak anemia dan keadaan yang berkaitan dengan masalah pembesaran dan cukup umur.

Berikutan dengan kesan yang menyejukkan, daun yang telah ditumbuk boleh ditampalkan pada bahagian yang mengalami bengkak dan kesan terbakar.

Teh halba merawat demam

Biji halba merupakan sumber yang kaya dari galactomannan polisakarida. Ia juga merupakan sumber saponin diosgenin, yamogenin, gitogenin, tigogenin, dan neotigogens. Unsur bioaktif lain yang terdapat dalam halba termasuk lendir, minyak atsiri, dan alkaloid seperti Kolin dan trigonelina.

Biji halba pula dikatakan bersifat melegakan, melawaskan kencing, mengeluarkan angin, menambahkan air susu ibu serta sesuai dijadikan sebagai tonik perangsang dan penaik selera makan. Biji halba dikatakan mampu digunakan untuk merawat kolik, kembung perut, disentri, diarea dan dispepsia di mana semuanya berkaitan dengan masalah dalaman perut. Teh yang dibuat daripada biji halba juga dikatakan amat bernilai dalam mengurangkan demam. Teh halba juga berguna sebagai minuman pencuci dan pelega badan dan ia juga dikatakan mempunyai kelebihan untuk membuang bahan melekit dalam tubuh.

Biji halba jika diambil dengan menelannya secara mentah (sekitar 2-3 gram) atau direndam dengan air hangat setiap pagi sebelum memberus gigi atau sebelum meminum teh/kopi dikatakan mampu memberikan kesan terapi dan penyembuhan untuk sakit-sakit sendi, tanpa memberikan efek sampingan.

Merawat sakit tekak

Ubat kumur yang dihasilkan daripada biji halba dikatakan amat berguna dalam merawat sakit tekak. Apabila menyediakan ubat kumur ini, ia seharusnya lebih pekat daripada teh. Teh ini juga dikatakan boleh dijadikan sebagai ubat untuk menghilangkan bau mulut dan bau badan.

Membantu pesakit diabetes

Biji halba juga dikatakan mempunyai kesan hipoglisemia yang ringan dan dipercayai mampu membantu pesakit diabetes dengan mengurangkan glukosa serum dan meningkatkan toleransi glukosa.

Penggalak pengeluaran susu ibu

Biji halba yang telah dihancurkan dan dijadikan seperti kanji dikatakan boleh dimakan oleh ibu yang baru melahirkan anak terutamanya bagi membolehkan mereka meningkatkan pengaliran susu badan. Halba digunakan sebagai galactagogue (agen pengeluaran susu) oleh ibu yang menyusu untuk menambah susu yang kekurangan bekalan. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa halba adalah stimulator pengeluaran susu ibu dan penggunaannya dikaitkan dengan peningkatan pengeluaran susu sebanyak 900%.

Walaupun terdapat banyak kegunaan biji dan daun halba, namun begitu sebelum menggunakannya hedaklah mendapatkan nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari.
Sumber: https://rempahratuswannura.wordpress.com

Kesimpulannya:
Tak salah nak amal, tapi sebelum nak letak dalil semak dulu dalil itu sahih ke tidak... Mungkin ada yang kata...alah... Hadis dhaif (lemah), bukan hadis palsu... memang benar ada ulama membenarkan mengamalkan hadis dhaif selain perkara yang tak melibatkan aqidah dan hukum... Tapi ada syaratnya iaitu:

  1. Hendaklah dhaif itu bukan dhaif yang bersangatan.
  2. Hendaklah hadis dhaif itu bukan berkaitan dengan hukum hakam, tetapi hanya berkaitan dengan kelebihan-kelebihan beramal. Jadi sekiranya hadis dhaif itu membentuk satu hukum, ia tertolak.
  3. Tidak boleh meyakini bahawa hadis itu datang dari Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam.
  4. Tidak boleh menyeru manusia beramal dengannya. Haram hukumnya menyebarkan hadis dhaif dan kemudian menyeru manusia beramal dengannya.
  5. Hendaklah hadis dhaif itu terhasil dari hukum yang asal yang telah sedia ada. Contohnya, hukum mentaati ibu bapa adalah wajib berdasarkan dalil dari Al-Quran dan hadis sahih. Maka kelebihan mentaati ibubapa termasuk dalam kelebihan beramal, at-targhib wat tarhib. Ia mestilah terhasil dari hukum asal yang sabit dari Al-Quran atau hadis sahih. Sekiranya kelebihan beramal itu membentuk suatu hukum baru maka ia tidak boleh diterima. Untuk membentuk hukum solat dengan kelebihan tertentu tidak dibolehkan, sebab itulah Imam Al-Nawawi sendiri menolak solat Raghaib sempena awal bulan Rejab kerana tiada hadis Nabi SAW tentang solat Raghaib.

Inilah lima syarat yang diperuntukkan oleh Imam Al-Nawawi sebelum membolehkan beramal dengan hadis dhaif. Sedangkan adakah orang yang beramal dengan hadis dhaif mengikuti semua syarat-syarat ini? Mereka menyeru orang beramal dengannya, bahkan orang awam tidak mampu membezakan hadis yang kurang daif atau bersangatan daifnya. Jadi jika tidak mampu memenuhi syaratnya  maka jangan beramal, tinggalkanlah yang dhaif kerana di sana terdapat banyak hadis-hadis sahih yang belum diamalkan. Beramallah dengan hadis-hadis sahih. 
Sumber: https://ustazfathulbari.wordpress.com


Jadi, lebih baik elakkan guna hadis dhaif kecuali dah takde hadis lain untuk dibuat hujah untuk menguatkan  amal. Belajarlah ilmu hadis... Sekarang ni nak cedok ilmu hadis kat Google jangan sebarang... 

Di sini,MF kongsikan tempat rujukan kalau nak semak hadis...
Telegram:   

Jadi, amallah..semua bahan alami yang Allah jadikan untuk kita ada khasiatnya... semua baik untuk kesihatan kita...Jangan taksub sangat dalam beramal... sederhana itu lebih baik.. Bahkan kisah tentang Rasulullah s.a.w menyuruh Sa'ad bin Abi Waqas rawat dengan halba juga dikatakan tak sahih sebab tiada perawi yang menepati taraf sahih... 

Jadi, hati-hati... Nak amalkan halba.. silakan.. nak kongsikan kebaikan silakan.. Jangan letakkan dalil tak sahih sahaja, itu sahaja... 

Kita mestilah hati-hati dalam penyebaran hadis, kerana kata Nabi SAW, “Barangsiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja maka siaplah tempatnya di dalam neraka.” (Riwayat Muslim)

Berkata Ibnu Mas’ud ra., “Lebih baik kamu menyekat dirimu dari melakukan satu sunnah dari kamu menyibukkan dirimu melakukan bid’ah.” Bukan beliau melarang melakukan sunnah, tetapi bagi riwayat yang kita tidak pasti kesahihannya, lebih selamat kita tinggalkan. Kalau beramal kita mungkin melakukan bid’ah sedangkan ia dilarang, jadi tidak mengapa kita tidak beramal dengannya jika tidak pasti.

12 Julai 2017

Julai 12, 2017

Gaji Bulan Julai Diawalkan Kepada 20 Julai?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Terkejut terima berita ni... Siapa pandai buat cerita ni??? Kenapa? Nak kata kat penjawat awam ni terdesak dan sengkek tunggu hari gaji ke hapa ek... Pandai je dok edit dan sebarkan berita palsu ni....


Viral palsu yang tersebar ini dinafikan oleh ANM, Di website e-Penyata gaji... 


Penjawat awam sekarang dah tak bergantung kepada gaji semata-mata dah sekarang ni.. menyahut seruan kerajaan supaya buat lebih dari satu kerja kan... 

Apa pun... Jika pandai bajet.. Insha Allah.. takde masalah nak tunggu gaji bulan Julai di hujung bulan nanti... 

Alhamdulillah.. setakat ini masih ada rezeki Allah beri... Takde lagi sampai meminta-minta... 

Pandai sangat orang buat cerita... Hai... Beringatlah orang yang buat fitnah tu ye... Bawa lah bertaubat sebelum terlambat... 

12 Jun 2017

Jun 12, 2017

Minum Air Sejuk Ketika Berbuka Boleh Rosakkan Buah Pinggang??? Betul ke?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ingat bulan puasa ni kurang la syaitan viral rupanya makin banyak... Bukan sekadar bab hukum... Ustaz ustazah jadian, doktor dan pakar pemakanan jadian pun banyak dah... 

Bulan puasa ni air sejuk menjadi pilihan ramai.. walaupun hairan kosong je.. tapi kalau sejuk menyelerakan ketika berbuka.. apatah lagi kalau air jus atau air yang berperisa... 

Atas sebab tu muncul la viral tak tahu punca kata air sejuk dan gas boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang... 



Jadi, Root of Sciences, iaitu penulis dari kalangan doktor tampil menjelaskan isu tural ini.. 


Telah menular satu mesej di dalam whatsapps mahupun FB mengenai larangan meminum air sejuk mahupun air gas(Carbonated drink)

Kami ada beberapa perkara yang hendak diterangkan berkenaan perkara tersebut

1) Ketika berpuasa badan akan sedikit kekeringan(dehydration). Bermaksud ia kekurangan air. Kekeringan itu juga bergantung kepada jenis kerja yang kita buat. Jika kerja yang melibatkan yang berat dan dibawah sinaran cahaya matahari, ia akan menyebabkan kekeringan yang lebih.

Manakala, istilah buah pinggang kekeringan seperti dalam artikel yang viral tersebut adalah salah. Tiada doktor yang akan cakap "your kidney is dehydrated" iaitu buah pinggang awak kekeringan. Tetapi doktor akan cakap awak sedang kekeringan.

2) Pengambilan air sejuk menghentikan fungsi buah pinggang?

Pengambilan air sejuk tidak menghentikan fungsi buah pinggang, malah ia mampu menurunkan suhu badan ketika kepanasan. Ini kerana saluran permakanan tidak sama dengan saluran buah pinggang.

Penerangan:
Makanan dan minuman akan masuk ke dalam esophagus, kemudian perut dan usus. Seterusnya akan diserap masuk melalui usus dan masuk ke dalam saluran darah dahulu Daripada saluran darah inilah baru akan disalurkan ke bahagian buah pinggang.

Fakta yang perlu diketahui adalah apabila air masuk ke dalam perut, suhu air itu akan dikawal supaya sama dengan suhu badan. Oleh itu, sebelum sampai ke buah pinggang, air sudah tidak menjadi sejuk

Oleh itu, jangan takut minum air sejuk, buah pinggang anda takkan beku ataupun rosak

3) Pengambilan air sejuk dan air gas akan merosakkan buah pinggang?

Pengambilan air sejuk dan air gas dibulan Ramadhan tidak akan merosakkan buah pinggang anda pada Ramadhan ini. Tetapi jika anda ambil air gas itu selalu, mungkin anda akan mengalami kerosakkan buah pinggang pada bulan-bulan Ramadhan yang akan datang.

Penerangan:
Ini kerana, air bergas mempunyai kandungan gula yang terlampau tinggi. Kajian menunjukkan pengambilan air bergas meningkatkan risiko kencing manis. Dan seperti yang kita tahu kencing manis boleh menyebabkan kerosakkan buah pinggang.

Kesimpulan:

Ambil air sejuk waktu puasa tidak merosakkan buah pinggang.

Ambil air bergas pula tidak merosakkan buah pinggang anda ketika itu. Tetapi anda akan berisiko menghidapi kencing manis yang berakhir dengan kerosakkan buah pinggang.

Nasihat saya, bulan ramadhan adalah bulan ibadat. Bukan bulan buat maksiat dengan memviralkan berita palsu.

Sumber: Root of Science

Bulan puasa akhir zaman ni nampaknya syaitan dan iblis boleh senang lenang walaupun kena ikat... Sebab dah ramai manusia dia hasut supaya jadi syaitan macam dia... 

Apa pun.. air sejuk dan air gas tak bagus untuk badan sebab kandungan gula yang terlalu tinggi. Lagipun air sejuk menyebabkan badan lemah dan cepat haus. Jadi, setakat nak minum seteguk buat basah tekak tu ok.. kemudian minum air kosong banyak-banyak. Jangan amalkan selalu... Apa-apa minuman atau makanan jika ambil pada kadarnya tidak memudharatkan... Jangan berlebih-lebihan... Yang lebih tu memang bahaya.. sama juga la lebih percaya kepada viral pun bahaya juga.

30 Mei 2017

Mei 30, 2017

Ibu Mengandung dan Menyusu Anak Tak Wajib Berpuasa???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ibu Mengandung dan Menyusu Anak Tak Wajib Berpuasa??? | Kecoh ni.. kecoh... viral bermula sejak puasa... Mula bertebaran di Facebook pasal ibu Mengandung dan menyusukan anak tak diwajibkan berpuasa... 

Golongan yang reti agama .. belajar ilmu betul memang tak kan share viral tu sebab ada salah dari segi hukum... Bahkan kami juga tak meleraikan kekusutan tu sebab nanti kena hentam la... Biasa dah.. MF pernah betulkan satu statement hukum pun kena cop Ustazah Facebook... 

Apa yang salahnya... Salahnya sebab ... Statement awal "ibu mengandung dan menyusu anak tak diwajibkan berpuasa" dan statement Dan ayat tu dikuatkan lagi... "Islam itu tak memaksa bahkan memudahkan" begitulah lebih kurang ayatnya ya... 

Why??? Kenapa salah..

Memang salah la. Sebab takde dalil pun kata ibu Mengandung dan menyusukan tak wajib puasa.... 

Ok... Back to basic... 

Siapa yang wajib puasa??? 

Ada 4 golongan: 

(1) Islam, 
(2) Berakal, 
(3) Sudah baligh,
(4) Bebas dari uzur syarie. (Berhadas besar)

Ok... Jika diteliti syarat di atas tiada pun ibu Mengandung dan menyusu tak wajib puasa kan..

Baik..ini pula kenyataan yang dikeluarkan oleh Mufti Wilayah Persekutuan... 

Perempuan hamil dan yang menyusukan anak diberikan keringanan untuk berbuka atau tidak berpuasa. Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam Fiqh al-Siyam tidak menukilkan sebarang syarat khas untuk perempuan yang hamil untuk tidak berpuasa kerana tidak terdapat sebarang dalil mengenainya. Walaubagaimanapun, terdapat dalil umum dalam isu ini:

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ وَضَعَ عَنِ الْمُسَافِرِ شَطْرَ الصَّلَاةِ، وَعَنِ الْمُسَافِرِ وَالْحَامِلِ

 وَالْمُرْضِعِ الصَّوْمَ، أَوِ الصِّيَامَ

Maksudnya: “Sesungguhnya Allah meringankan daripada orang yang musafir dengan separuh solat dan meringankan daripada  puasa bagi perempuan hamil dan menyusukan anaknya.”

          (Riwayat al-Nasaie (2775) dan Ibn Majah (1667))

           
Pun begitu, ada khilaf mengenai apakah perlu perempuan berkenaan menggantikan puasa atau tidak. Berikut perbezaan pendapat secara ringkas:

Pertama: Mazhab Hanafi: Jika perempuan hamil atau menyusu yang meninggalkan puasa, wajib mengqada’kan puasa sahaja.  Pendapat ini juga dinyatakan oleh al-Hasan, Atha’ al-Nakhaie, al-Zuhri, al-Auzair, Sufyan dan juga al-Thauri.

Kedua: Mazhab Syafi’i dan Hanbali: Wajib qada’ dan perlu membayar fidyah bagi perempuan hamil atau menyusu yang meninggalkan puasa jika mereka takut kesihatan janin atau anaknya.

Ketiga: Mazhab Maliki: Wajib mengqada’ dan fidyah hanya dikenakan kepada yang meninggalkan puasa kerana menyusukan bayi tidak kepada yang hamil.

Keempat: Pendapat sahabat antaranya Ibn Abbas, Ibn Umar, Ibn Sirin: Jika kedua-duanya yakni perempuan yang hamil dan menyusu bimbang ke atas dirinya atau anaknya maka bolehlah ia berbuka dan membayar fidyah sahaja berdasarkan umum ayat

وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ

Maksudnya: “Dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin.”

(Surah al-Baqarah: 184)


Berdasarkan kesemua pendapat mazhab ini, Sheikh Attiyyah Saqr dalam Seen Wa Jeem Lil-Mar’atil-Muslimah (soal jawab muslimah) mengatakan boleh saja memilih salah satu dari pendapat di atas. Namun Dr Yusuf Qaradhawi mengatakan pendapat yang rajih ialah pendapat yang dikemukakan oleh Ibn Abbas R.Anhuma.

Tarjih

Selepas meneliti dalil, kami lebih cenderung kepada pendapat mazhab Syafie dan Hanbali yang menyatakan hendaklah qadha sahaja jika kedua-duanya bimbang terhadap diri sendiri sahaja. Sebaliknya jika juga dibimbangi terhadap anak dan dirinya maka hendaklah diqadha dan membayar fidyah. Pendapat ini juga adalah pendapat jumhur dengan berkata sepertimana kaedah: Hukum memberi makan kekal kepada hak yang tidak mampu berpuasa.

Imam al-Turmuzi berkata: “Dan amalan di sisi ahli ilmu kebanyakannya bahawa perempuan tersebut boleh berbuka dengan memberi makan orang miskin sebagai fidyah dan juga qadha.”

Artikel penuh: Baca SINI


Ibu Mengandung dan Menyusu Anak Tak Wajib Berpuasa???


Menurut Imam Syafie, rukhsah puasa iaitu kelonggaran untuk berbuka puasa kepada ibu menyusu (sama seperti ibu hamil) atas  dua sebab iaitu:-
  1. Risau tentang keselamatan dirinya
  2. Risau tentang keselamatan anaknya


Dari Anas R.A.:

“Rasulullah S.A.W bersabda ‘Sesungguhnya Allah SWT telah mengangkat puasa orang yang bermusafir (bole berbuka) dan telah mengurangkan solatnya (qasar), dan diangkat puasa(boleh berbuka) orang yang hamil dan menyusukan anaknya‘.”

Ibu menyusu yang mengalami kekurangan susu tidak perlu memberikan anaknya formula semata-mata kerana nak terus berpuasa, kerana ibadah di bulan Ramadhan ni bukan semata-mata berlapar dahaga (puasa) tapi ia lebih lagi. Rukhsah juga satu ibadah berdasarkan hadis:

“Sesungguhnya Allah menyukai rukhsah-Nya dilaksanakan sebagaimana Allah membenci maksiat dilakukan” (HR Ahmad)

Akan tetapi, tak semua ibu menyusu yang kurang susu semasa puasa boleh berbuka. Ibu yang wajib meneruskan puasa:
  • Ibu yang dah campur susu, kerana anaknya memang dah minum susu formula.
  • Ibu yang ada stok susu berbotol-botol, kerana anaknya masih ada bekalan susu ibu untuk diminum.


Jadi, bukanlah sewenang-wenangnya ibu menyusu dan mengandung tu tidak berpuasa... Yang pasti hukumnya tetap WAJIB berpuasa... Melainkan jika disahkan doktor dan pakar perubatan... Ibu itu kalau berpuasa adalah mudaratnya kepada diri atau anaknya... Tapi kebanyakan doktor pakar luar negara sekalipun mengesahkan puasa sangat baik untuk diet ibu Mengandung dan menyusu anak... Dan sebenarnya puasa tak buatkan susu ibu terjejas pun bahkan lebih berkualiti... Yang buat susu ibu terjejas mind set kita kata.. puasa buatkan susu sikit.... 


Jangan ambil mudah... Jangan ingat dah bayar fidyah dah lepas dah... Itu khilaf... Sebaiknya, qada'juga... Sebab kadang nafsu kata... Eh.. bayar je la senang.. settle... Bahkan fidyah ni lebih rumit dari zakat... Sebab sebaiknya kita bayar terus kepada orang miskin dengan memberi makanan asasi ikut jumlah hari yang ditinggalkan... Cuma ulama kontemporari mengharuskan ganti dengan duit yang sama nilai... 

Sebelum nak nyatakan hukum... Baik rujuk kepada yang pakar... Jangan jadi macam drama yang viral dulu tu sampaikan mufti kena berfatwa... 

Jadi, kesimpulannya Ibu mengandung dan menyusu wajib Berpuasa seperti mukallaf yang lain ... Cuma diberikan kelonggaran untuk berbuka puasa jika mudarat kepada diri atau anaknya... Jangan salah faham disitu... Semoga bermanfaat...

12 November 2016

November 12, 2016

[VIRAL] MAKSUD SEBENAR NAMA DAMIA! (Updated)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Tertiba dapat whatsapp orang tanya pasal nama Damia.. lorr.. tertinggal kereta pi lagi... terus la search apa yang trending sangat ni... 

Terus la keluar berderet kat Facebook pasal nama ni.. 

Rupanya kes pasal menukaran nama Damia... Ada orang nak tukar nama dia di JPN, JPN pun rujuk mufti... itu yang jadi kecoh kejap..

Sumber: Sinar Harian

GEORGETOWN - Mufti Pulau Pinang, Datuk Dr Wan Salim Wan Mohd Noor mengesahkan telah menerima permohonan pertukaran nama ‘Damia'. 
Jelasnya, pihaknya terpaksa meneliti nama berkenaan setelah dirujuk oleh Jabatan Pendaftaran Negeri  (JPN) Pulau Pinang untuk menjelaskan hal tersebut.
“Seorang yang asal namanya Nur Damia Sufiyya memohon daripada JPN untuk menukar namanya kepada Putri Nur Safiyya. 
“JPN seperti kelazimannya merujuk kepada pihak kami kerana ia melibatkan hal orang Islam, melalui semakan kamus berbahasa Arab dan mendapati perkataan ‘Damia’ bermaksud tempat keluar darah iaitu مخرج الدم,” katanya kepada Sinar Harian. 
Beliau berkata demikian bagi menjelaskan isu surat daripada Jabatan Mufti Pulau Pinang yang menjadi viral di laman sosial termasuk Facebook dan juga WhatsApp. 
Melalui surat bertarikh 7 November 2016 itu, Wan Salim yang mewakili jabatan mufti memberi penjelasan kepada JPN Pulau Pinang bahawa permohonan pertukaran nama baru berkenaan adalah perlu bagi mengelakkan kekeliruan dan fitnah. 
Tulis Wan Salim lagi, ia memandangkan nama sedia ada pada pemohon iaitu Damia, membawa maksud kurang baik iaitu tempat keluarnya darah. 
Surat berkenaan kemudiannya tersebar luas di laman sosial sehingga menjadi perbalahan di kalangan netizen. 
Malah ada ibu-bapa yang mempunyai nama anak Damia tidak bersetuju dan menganggap maksud sebenar Damia ialah bijaksana. 
“Saya pun tidak tahu dari mana mereka ambil makna tersebut kerana beberapa kamus Bahasa Arab yang dirujuk, Damia memberi maksud tempat keluar atau mengalirnya darah.
“Perkataan ini berpangkal daripada perkataan damun (دم) yg bererti darah,” katanya.
Mufti Pulau Pinang itu menegaskan sepatutnya pemberian nama kepada anak perlu dirujuk kepada individu yang lebih arif termasuk alim ulama. 
“Jangan beri nama anak yang sedap didengar sahaja. Malah ada yang berikan nama ‘Bahimah’ (binatang), Zani (penzina), Syarrul Bariyyah (sejahat-jahat makhluk) dan sebagainya. 
“Bagaimanapun, melalui isu ini, ia ditujukan khas kepada kes pemohon saja. Tapi jika orang ramai hendak menukar nama sendiri atau nama anak-anak yang sebelum ini membawa maksud tidak baik, kami alu-alukan dan terpulanglah kepada masing-masing,” katanya. -Sumber: Sinar Harian-

MF juga rujuk isu ni kepada kak ipar MF selaku pengasas Kumpulan Nama-nama Indah Yang Bermakna.. Memang betul apa yang mufti kata tu.,.. Tapi tu la.. dah lama pun kak ipar MF perjelaskan nama tu kat group dia.. bila timbul isu ni dia terpalit sekali..  

Itulah.. nama kan.. sensitif sungguh orang kita ni.. tapi nama pun bukan 100% mempengaruhi akhlak walaupun orang kata sungguh pun nama tu bila dipanggil jadi doa.. Didikan dan faktor sekeliling itu lebih utama... 

Lagi satu, jangan lagi beli buku nama-nama kat pasaran jika betul nak letak nama dalam bahasa Arab.. rujuklah pakar yang arif tentang nama dan bahasa... dan tak wajib pun letak nama dalam bahasa Arab.. buh je nama kenanga ke melati ke macam orang dulu, takde masalah dah kan... 

Apa pun isu ni... bukannya besar sangat.. sampai nak tukar nama pula... kita doa yang baik-baik sudah la.. walaupun kita tahu maksudnya ada yang tak baik... tak pun biarkan aje nama tu dalam kat pengenalan dan tukar nama panggilan kepada yang lebih baik.. 

Tidak perlu berpening kepala menyukarkan NAMA ANAK dengan nama yang luar biasa, terlalu panjang serta pelik. Cukup meletakkan nama mereka pada makna yang baik atau nama-nama para nabi, ummul mukminan, para solehin dan solehat. Kemudian ber'pening'lah dalam merancang dan bertindak menjadikan mereka SEBAIK nama mereka. Agar kita tidak PENING di kemudian hari. 
Dan TIDAK semua nama yang bunyinya arab akan ada ertinya dalam bahasa melayu, kerana sebahagiannya dicampur secara salah dan tatabahasa juga salah hingga tidak mempunyai erti, justeru, tidak perlu rasa kecewa jika ustaz-ustaz gagal memberi makna bagi nama yang pelik, kerana memang tiada sebarang maksud di sebalik nama sebegitu. -Dr Zaharuddin@telegram channel-
Apa pun, bagi yang nak tahu makna nama dalam bahasa Arab boleh rujuk laman web ni:

http://www.almaany.com/en/dict/ar-en/

sebab kak ipar MF pun banyak rujuk web ni untuk cari maksud nama dalam bahasa arab.

Jadi, bab nama ni, biar rujuk yang pakar... jangan nak ikut trend sangat... dan fikir sedalamnya... bagi ibu bapa nak pilih nama anak ada 9 bulan untuk cari dan buat semakan nama.. jadi, sama-sama fikirkan,.


p/s: entry ini atas pandangan dan pendapat peribadi penulis.. tiada kena mengena dengan sesiapa..


Updated

Nama Damia boleh digunakan cuma tukar sahaja dengan sebutan yang betul dan ejaan arabnya iaitu دامياء / Damia' / Damiyak maknanya baik dan berkat.

Sebutan yang sebenarnya perlu diperbetulkan kerana tulisan atau ejaan bahasa ini berlainan tafsirannya jika dieja dengan sistem bahasa yang lain; bahasa Arab, Cina atau Jepun, tidakkah berlainan tafsirannya? Bayangkan pula, mereka yang sama nama pada hakikatnya tapi berbeza ejaan sahaja. Contohnya Muhammad, Mohamed, Mohamad, Mehmech.

Begitu juga ejaan dalam bahasa melayu ada yang dibuang huruf hamzah diakhir kalimah. Contohnya Aulia - Aulia'/Auliyak,
Humaira - Humaira'/Humairak, Zahra - Zahra'/Zahrak, Ulama - Ulama'/Ulamak, Hana - Hana'/Hanak, Damia - Damia'/Damiyak.

Isu nama Damia..
Makna دامية  = Tempat keluar darah
Makna دامياء=kebijaksanaan


Sumber: telegram channel @jaim_melaka

02 November 2016

November 02, 2016

SUNK INTO THE WOMB | Baca Sinopsis Pun Dah Rasa Lain Macam!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Filem yang jadi Viral kat Facebook seminggu dua ni... Filem Jepun pula kali.. kisah kekeluargaan, tak pernah tahu pasal filem ni... lepas diviralkan baru tahu.. Filem Sunk Into The Womb dikatakan filem adaptasi dari kisah benar... Filem ni katanya menyentap naluri keibuan bagi sesiapa yang menontonnya... Filem ni dikeluarkan tahun 2013, tapi 2016 jadi viral kat Malaysia. 


Sedikit perkongsian sinopsis dan jalan cerita filem ni secara ringkas. 

Sebuah cerita berdasarkan kisah benar yang berlaku di Osaka, Japan.  
Mengisahkan seorang isteri dan ibu yang bertanggungjawab dan penyayang diabai suami kerana suaminya curang dengan perempuan lain.
Anak sulung perempuan Sachi berusia dalam lingkungan 3 - 4 tahun dan Sora dalam lingkungan 1 1/2 tahun ke bawah. 
Seorang ibu yang tidak berpendapatan mula mencari kerja untuk menyara anak-anak tetapi tersilap langkah kerana bergaul dgn kawan lama yang agak sosial dan bekerja sebagai pelayan bar.
Sepanjang ibu bekerja, Sachi menjaga diri sendiri dan adiknya Sora. Sehingga ibu tersebut terlalu lalai dan mula membawa lelaki balik ke rumah. 
Sachi mula pandai meniru (makeup dan dress up seperti ibunya ke kelab). Dia juga meniru aksi ibunya dengan lelaki lain dengan melakukan aksi itu ke atas adiknya Sora. (Nauzubillahiminzalik) 
Sehingga suatu hari, ibunya pergi kerja dan tidak balik-balik ke rumah selama 3 hari. Nasi yang digoreng pada pagi terakhir sebelum si ibu pergi amat menggunung. Seolah-olah memang disediakan untuk 3 hari. 
Sepanjang ketiadaan ibu, Sora tidak berhenti meragam. Maka Sachi lah yang membuat susu, menyuap makan, mendodoikan adiknya. Sehingga bekalan air masak habis, Sachi berebut susu dengan adiknya sendiri. Si adik kehausan sehingga mencapai Clorox untuk diminum tetapi kakaknya melarang. 
Bermalam sendiri dalam kegelapan dan kepanasan, perkataan "Mama" tidak lekang dari mulut Sachi berharap agar ibunya balik. Dengan menelefon ibunya dgn telefon mainan namun semuanya hampa. "Ma hari dah lewat, baliklah" sambil menjenguk keluar jendela tetapi masih hampa. 
Malam itu dia dodoikan adiknya Sora dengan lagu Happy Birthday, tetapi Sora telahpun mati. Mungkin kelaparan. Maka keseorangan lagi Sachi. 
Siang dengan rumah yang agak semak, mayat Sora dah berulat di muka. Sachi sentiasa berada disisi adiknya. Makanan dalam sampah dah habis dimakan. Tapi perut masih lapar. Akhirnya Sachi makan mainan playdoh / tanah liat dan minum air paip untuk teruskan hidup.
Siang itu juga si ibu balik tapi tanpa perasaan dan sepatah kata, dia membersihkan mayat Sora dan membungkus mayat tersebut, memenuhkan tab mandi dan melemaskan anaknya Sachi. -Sumber: Olahan dari Facebook -


Fakta Sebenar dari Filem Sunk Into The Womb

Sunk Into The Womb atau tajuk asalnya Shikyu ni Shizumeru, filem arahan Takaomi Ogata pada tahun 2013, mendapat rating tinggi di laman IMDB, 8.2/10. 
Filem ini mengisahkan kehidupan seorang ibu dan dua orang anaknya yang tidak terurus selepas ditinggal oleh suaminya. 
Menurut laporan Japan Today pada tahun 2013, seorang wanita berusia 25 tahun didakwa telah membiarkan dua anak kecilnya hidup dalam rumah yang dikelilingi sampah, mengalami kebuluran sehingga mati. 
Sanae Shimomura, meninggalkan anak perempuannya, Sakurako Hagi, 3, dan Kaede, 1, dalam rumah yang dikunci di barat Osaka, sementara dia menghabiskan masa di rumah teman lelakinya. 
Sanae mula meninggalkan dua anaknya bersendirian sejak Mac 2010. Pada Jun tahun yang sama, Sanae dikatakan tidak pulang ke rumah untuk sekian lamanya. Namun, sebulan kemudian ketika Sanae pulang ke rumah, dia mendapati dua anaknya itu telah meninggal dunia. 
Laporan autopsi mendedahkan bahawa, mangsa adik beradik itu mati akibat kebuluran, bagaimanapun punca sebenar kematian tidak dapat dipastikan. 
Lapor Phunu Online, jiran yang tinggal berhampiran pernah terdengar dua beradik berkenaan menangis. Namun tidak pernah cuba untuk memasuki rumah tersebut mahupun melaporkan kejadian itu kepada polis. 
Polis menemui mayat Sakurako Hagi dan Kaede dalam keadaan tidak berpakaian, mereput dan tinggal tulang, dipercayai telah mati sebulan atau dua bulan yang lalu. 
Menurut seorang jiran yang tidak didedahkan identitinya, dia telah melaporkan kejadian itu kepada pihak kebajikan sebanyak tiga kali, kerana mereka kerap menangis hampir setiap malam. 
Panggilan telefon pertama dibuat pada jam 9 pagi, 30 Mac 2010 di mana jiran terbabit memaklumkan dua kanak-kanak terbabit menjerit, “Mama! Mama!” sehingga lewat malam. 
Dua pegawai kebajikan datang melawat rumah berkenaan pada jam 3 petang pada hari laporan dibuat, jam 10 pagi keesokkan hari 1 April dan jam 6 petang pada 2 April. Namun tiada sebarang respon dari penghuni rumah berkenaan. 
Jiran itu sekali lagi menghubungi pihak kebajikan untuk kali kedua pada jam 7 pagi, 8 April. Namun apabila pegawai kebajikan datang ke rumah tersebut pada jam 2 petang dan keesokkan harinya, hasilnya masih sama, tiada respon yang diberikan. 
Laporan ketiga dibuat pada jam 5.30 pagi, 18 Mei 2010. Sekali lagi pegawai kebajikan datang melawat pada jam 3 petang. Namun hasilnya tetap sama. 
Berdasarkan garis panduan Kementerian Kebajikan di negara itu, pegawainya perlu memastikan kanak-kanak yang dilaporkan itu selamat dalam tempoh 48 setelah menerima aduan. 
Bagaimanapun, pegawai kebajikan berkenaan gagal mencari jalan masuk ke kediaman tersebut. Malah mereka juga tidak dapat menghubungi saudara mara penghuninya kerana mereka tidak tahu siapa yang tinggal di kediaman itu. Ekoran itu, tiada sebarang laporan polis yang dibuat. 
Menurut kenyataan media pihak berkenaan, situasi pada ketika itu tidak menampakkan kes tersebut penting kerana tiada sebarang jeritan meminta tolong dan tiada laporan kanak-kanak didera. Malah, pegawai berkenaan tidak menyoalsiasat jiran-jiran berhampiran kerana bimbang ia akan mengeruhkan hubungan kedua-dua pihak. 
Menurut pengadu, kanak-kanak malang itu sudah berhenti menangis sudah hampir sebulan sebelum jiran sebelah rumah mangsa terhidu bau busuk yang datang dari rumah mereka pada bulan Julai. 
Beberapa pakar berpendapat, jika pegawai kebajikan bertindak pantas, nyawa kedua-dua mangsa mungkin dapat diselamatkan. Di bawah undang-undang, pihak kebajikan boleh mendapatkan waran untuk memasuk rumah tanpa memerlukan keizinan pemiliknya bagi melindungi kanak-kanak yang menjadi mangsa penderaan. 
Ekoran kejadian itu, Sanae Shimomura ditahan pada lewat Jun 2010 selepas rakannya yang dihubungi oleh penjaga pangsapuri berkenaan berhubung penemuan mayat dua beradik itu. Sanae didakwa atas tuduhan sengaja meninggalkan dua anaknya tanpa sebarang makanan sehingga kedua-dua mangsa mati kebuluran. 
Ketika ditahan, Sanae berkata, “Saya ingatkan mereka akan mati selepas ditinggalkan selama seminggu. Saya tak rasa saya sepatutnya pulang ke rumah untuk menyelamatkan mereka,” katanya. 
Ekoran itu, Sanae dijatuhkan hukuman penjara selama 30 tahun.
Sumber:  http://eberita.org/

Fuh.. tragis betul filem ni... baca sinopsis pun dah rasa semacam... tapi katanya jalan cerita filem ni agak slow... kena tengok dan hayati... kalau tengok sambil layan anak, memang tak jadi la kalau camni kan.. Apa pun.. dah download filem ni.. tunggu masa nak tengok je ni... filem camni biasa MF akan ajak suami tengok sekali... sama-sama belajar dan ambil pengajaran... 

Baca kisah filem ni, teringat juga kes kat Malaysia... ingatkan seorang budak OKU ditinggalkan dirumah kosong di negeri Sembilan beberapa tahun yang lepas dan remaja tu dah meninggal dah tahun lepas... ada MF kongsikan kisahnya di SINI dan SINI.