Memaparkan catatan dengan label Ucapan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Ucapan. Papar semua catatan

15 Jun 2018

Jun 15, 2018

Tatkala - Salam Aidilfitri

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Tatkala orang menabur kebencian,
biarlah diri kita menguatkan kesabaran.

Tatkala orang merancang perpecahan,
biarlah kita mempererat persatuan.

Tatkala orang menyinggung perasaan,
biarlah kita belajar memaafkan.

Tatkala hidup dinaungi keraguan,
biarlah kita menguatkan keimanan.

Tatkala di sekeliling kita dinaungi kegelapan,
biarlah kita cuba membawa setitik pelita penerang.

Saudaraku,
takkan jatuh harga diri kita karana memaafkan.

Takkan jatuh martabat kita karana kebaikan.

Sesungguhnya akhlak mulia akan membawa kita kepada keindahan bukan karana kecantikan dan ketampanan,

namun karana terbentuknya peribadi mulia yang menawan.


Selamat Hari Raya Aidilfitri.
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas.
Maaf Zahir Dan Batin.
Salam Lebaran Buat Semua Sahabat dan Pembaca blog www.mariafirdz.com. 😊

Kredit : Bahagian Dakwah Jakim 

13 Jun 2018

Jun 13, 2018

41 Ucapan dan Pantun Hari Raya Aidilfitri

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

41 Ucapan dan Pantun Hari Raya Aidilfitri | Zaman sekarang dah canggih... kad raya dah lama pupus tapi tak pupus terus, cuma dah kurang orang gunakan kad raya. Tambah dengan servis dari pos laju yang bermasalah akibat kekurangan pekerja, lagilah orang dah malas nak hantar kad raya.

Jadi, ucapan raya secara digital melalui SMS atau Whatsapp menjadi pilihan masa kini.

Ucapan raya , mesti ayatnya canggih sikit kan... Jadi MF kongsikan koleksi ucapan dan pantun hari raya aidilfitri yang best.

41 Ucapan dan Pantun Hari Raya Aidilfitri
41 Ucapan dan Pantun Hari Raya Aidilfitri

41 Ucapan dan Pantun Hari Raya Aidilfitri

#ucapanraya 1

Tangan dihulur maaf dipinta,
Erat hubungan sesama kita,
Semoga gembira di hari yang mulia ini,
Salah dan silap harap dimaaf,
Selamat Hari Raya Aidilfitri,
Maaf Zahir dan Batin.

----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 2

Katak kenyang lalu tertidur,
Gajah pitam lantas terjatuh,
Andai tak sampai tangan menghulur,
Ku pohon keampunan dari jauh.

Satu Syawal menjelang tiba,
Takbir bergema mengegarkan jiwa,
Sekiranya ada salah dan dosa,
Ampun dipinta dihari mulia.
Selamat Hari Raya maaf zahir dan batin.

----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 3

Gemersik takbir mengundang hiba,
Salam diutus tanda ingatan,
Syawal dinanti menjelang tiba,
Salam diutus pohon kemaafan.
Maaf zahir dan batin.

----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 4

Cahaya ramadam berlalu pergi,
Menyambut tibanya Aidilfitri,
Ampun maaf segala peri,
Semoga ikatan kekal dihati.
Selamat Hari Raya Maaf zahir batin.

----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 5

Andai jemari tak sempat berjabat,
andai raga tak dapat bertatap,
seiring beduk yang menggema,
seruan takbir yang berkumandang,
ku aturkan salam menyambut
hari raya idul fitri,
jika ada kata serta khilafku membekas lara,
mohon maaf lahir dan batin.
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 6

Jika jiwa sebening air,
maka jangan keruhkan.
Jika hati seputih awan,
jangan mendungkan.
Raih kemenangan dengan saling bermaafan.
Selamat Hari Raya Idul Fitri.
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 7

Ramadhan bakal beransur pergi,
Syawal menjelma di aidilfitri,
Seikhlas hati menyusun jari,
memohon dimaaf kekhilafan diri,
Salam Aidilfitri, maaf zahir batin
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 8

Bakar lemang sambil berdiri,
Untuk juadah AIDIL Fitri,
NAk antar KAD RAYA Posmen dah cuti,
SMS aje penggganti diri.
Maaf Zahir dan Batin,
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 9

Jambangan indah lagi Berseri,
Mnjadi hiasan di Aidilfitri,
SMS dkirim pengganti diri.
Tanda ingatan tk lupa dihati,
SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI MAAF ZAHIR BATIN
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 10

Ketupat pulut di atas para,
Hendak direbus di tepi perigi,
SMS dihantar pengganti kad raya,
Tanda ingatan tak luput di hati.
Selamat Hari Raya Aidilfitri,
Mohon maaf Zahir dan Batin.
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 11

Tiba kita di musim perayaan,
Ramai juga yang shopping sakan.
Salam lebaran daku ucapkan,
Di hari raya saling bermaafan.
Salam aidilfitri, maaf zahir dan batin.
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 12

Kian Berlabuh Tirai Ramadhan,
Lambaian Syawal Kian Dinanti,
Luhur Hati Ikhlas Kemaafan,
Semoga Kesalahan Dimaafi,
Selamat Hari Raya,
Maaf Zahir Batin.
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 13

Ada mata pandanglah keindahan,
Ada mulut berbudilah pertuturan;
Ada hati berilah kesayangan,
Ada salah silap silalah maafkan.

Terlebih bisa tutur bicara,
Disimpan jangan ampun dipinta,
Syawal dinanti kan kunjung tiba,
Ikhlas dari hamba yang cantik jelita.. ;b

Buat meriam pasang pelita,
Asap keluar bunyi tak de,
Ucapan raya maaf dipinta,
Harap tak de yang mengguris jiwe.
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 14

Ucapan Raya bahasa Nogori 9:

Kalau dilipek sebosar kuku. Kalau dibontang sebosar alam.
Kok hilang dicaghi. Kok hanyut dipinteh. Kok tonggolam disolam.

Datang biarla nampak muko. Kok poei biarla nampak belakang.

Jauh diimbau,dokek digamit. Seuntai salam,sojambak kato.

Dogup bicagho, meghisik raso.

Salam Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin daripada (nama penghantar dan family)
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 15

Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi,
Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa,
Dalam kelembutan lidah ada juga keterlanjuran kata

Dalam gurau dan senda tentu ada khilaf dan dosa.

MOHON AMPUN dan MAAF DI ATAS SEGALANYA…
Selamat Hari Raya Aidilfitri..Moga silaturahim diberkati Allah (nama penghantar dan family)

----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 16

Ada ketikanya…
MATA silap memandang,
TELINGA salah mendengar,
LIDAH terlanjur berkata,
FIKIRAN khilaf menafsir,
 dan HATI silap mnduga.
Mohon maaf atas segalanya, Salam Aidil Fitri.
 ----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 17

I Meet IMAN, TAQWA, PATIENCE, PEACE, JOY, LOVE, HEALTH dan WEALTH today. They need a permanent place to stay, I gave them your address. Hope they arrived safely to celebrate RAMADHAN with U. May ALLAH bless U dan family.
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 18

Sepuluh jari tersusun rapi,
Bunga melati pengharum hati,
SMS dikirim pengganti diri,
Memohon maaf setulus hati,
Mohon Maaf Zahir Dan Batin.
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 19

Sebelum lidah keluh,
sebelum hati kembali membeku,
sebelum tangan kaku dan sulit hanya untuk sekedar minta maaf lewat sms
dan sebelum semua operator sibuk..
MOHON Maaf atas semua khilaf yg ku lakukan
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 20

Buat meriam pasang pelita,
Asap keluar bunyi tak de,
Ucapan raya maaf dipinta,
Harap tak de yang mengguris jiwe.
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 21

secebis kasih membuatkan kita sayang
seucap janji membuatkan kita percaya
sedikit luka membuatkan kita kecewa
tapi sebuah persahabatan selamanya bermakna
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR DAN BATIN
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 22

Satu Syawal menjelang tiba,
Takbir bergema mengegarkan jiwa,
Sekiranya ada salah dan dosa,
Ampun dipinta dihari mulia.
Ketupat pulut di atas para,
Hendak direbus di tepi perigi,
Page amanz dihantar pengganti kad raya,
Tanda ingatan di Aidilfitri.
* 。 • ˚ ˚ ˛ ˚ ˛ •
• ˚Selamat★* 。 • ˚ ˚ ˛ ˚ ˛ •
•。★Hari Raya!★ 。* • ˚。
° 。 ° ˛˚˛ * _Π_____*。*˚
˚ ˛ •˛•˚ */______/~\。˚ ˚ ˛
˚ ˛ •˛• ˚ | 田田 |門| ˚
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR DAN BATIN…

----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 23

Jinak2 burung merpati,
jinak lagi burung sendiri,
Burung merpati di pegang lari,
burung sendiri di pegang berdiri,
Selamat menyambut Aidil Fitri ;p
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 24

Kata telah terlafaz,
tangan telah tergerak,
prasangka telah terungkap,
Tidak boleh diundur lagi,
Kecuali “saling maaf” jalain ukhuwah dan kasih sayang raih indahnya kemenangan hakiki,
Selamat Hari Raya Iedul Fitri 1439 H.Maaf zahir batin
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 25

“”!J+!J 7!p!e eheJ !JeH fewe7aS
“”u!feq dan J!He7 dvvw uOHOw
*Terbalikkan dulu HPnya kalau mau baca :)
Taqaballahu minna wa minkum. Semoga spirit Ramadan terus bersama kita di sebelas bulan berikutnya.
Selamat Hari Raya Aidilfitri

----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 26

Heroin Hindustan sangatlah cun,
dikenali ramai namanya Kajol,
sayangkan anak beli la mercun
supaya senang dan cepat kojol

Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin :)

----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 27

Main mercun dimalam hari
main bersama anak Pak Ali
Hari raya meriah sekali
disambut sanak dan juga saudari (Nama)

 Selamat Hari Raya Aidilfitri
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 28

Kata Al-Ghazali : yang jauh itu WAKTU, yang dekat itu MATI,yang besar itu NAFSU,yang berat itu AMANAH,yang mudah itu BERBUAT DOSA,yang panjang itu AMAL,SOLEH yang indah itu SALING MEMAAFKAN”Salam aidilfitri maaf zahir dan batin”.
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 29

UCAPAN RAYE KHAS DR TEMAN, OGHANG PERAK

Ayo sungei bukan selalunye jeghoneh
Gitu juge labun teman
Kapeh pun idok juge nyemedang putih..
Ghopetu juge hati ini
Langit juge kekadang idok nyemedang bighu
Ghopetu juge hidup ini
Jalan pun idok juge selalu lughuih
Macam tu juge langkoh teman
Adakalenye jatuh tejeghombab juge
Mengkalu maap itu boleh diungkap haghi ini
Meghonjang ape nok nunggu ghaye tiba?
Sedangkan hembusan napeh⏳ pun Kite pun tak penoh tahu bile akan beghenti
Ate.........bile dikenangkan......
Make daghi itu........TEMAN ingin Mohon Maap bebanyok ateh
Segale dan seknike......
Kesalahan dan Kekhilafan mawupun
Kelaku buwat....saloh
yg sengaje dan idok sengaje......
yg boleh nyakitkan hati mengkome
......(sedehhhh).......
.. Sebelum ghemadhan pegi
.. Sebelum aeidul peteghi datang
Sebelum umat islam makin sebuk...lagut....hingke.....dan nyebukkan dighi
Sebelum wassap line tak mandang......
Sebelun line tepun tesangkut...sangkut......biyo le teman update siap2.....
Dighi ni mohon maap...bebanyok ateh semuwe kesalahan...
selamat menikmati haghi haghi akhir Ghomadhan.
Mohon le bebanyok doa pada Illahi.
Selamat nyambut haghi kemenangan.....eidul piteghi.....daghi diri teman pada yg mengenali teman seadanye🚘🚍🚖

----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 30

#HIDUP CUMA SEBENTAR#
SEBENTAR senang
SEBENTAR sedih
SEBENTAR Susah
SEBENTAR berduit
SEBENTAR ketawa
SEBENTAR lagi…
$SALAM LEBARAN Aidil Fitri$
Mohon Maaf Zahir dan Batin

----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 31

Ya Allah, Ya Rabbi Ya Tuhan Kami,
Sempena kedatangan Syawal yang barakah ini,
Muliakan dan sayangilah sahabatku yang sedang membaca SMS INI.
Bahagiakan keluarganya, sihatkan tubuh badannya,
Berkati rezekinya, kuatkan imannya.
Berikan kepadanya kenikmatan ibadah,
Jauhkanlah dirinya daripada fitnah,
Suburkan benih Keislaman pada diri dan keturunannya, dan
Masukkanlah dia ke dalam syurga-Mu tanpa hisab.
Amin Ya Rabbul’alamin
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 32

Adakala, kapas tak selalunya putih, begitulah ucapanku.
manakala jalan tak selalunya lurus, begitulah langkahku.
kadangkala air tak selalunya jernih, begitulah hatiku
namun apakala, Syawal datang menjelma, maaf kupinta zahir dan batin

----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 33

Jika langkah membekas lara,
Jika kata merungkai dusta,
Jika jelingan jadi bisa,
Jika tingkah menoreh luka,
Jika suara menikam rasa,
Ampun dan maaf dipinta,
Hapuskan dosa tanpa dikira,
Agar sempurna sedia kala,
Tiada prejudis tiada wasangka,

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI.
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 34

Hari Raya Semua Bagai Nak Gila,
Bila Puasa Buat-buatlah Lupa,
Berpakaian Semua Harus Sepadan,
Tapi Puasa Tak Cukup Sebulan.

----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 35

Dalam kerendahan hati

Ramadhan telah kita tinggalkan, hampir menjelma syawal mulia. Aidilfitri berbahang gembira, di sambut dgn rasa suka. Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin dari (nama penghantar dan family)
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 36

Awal Syawal rai kemenangan,
Umat Islam saling berkunjungan,
Tahmid bertukar erti ketenangan,
Selamat menyambut hari lebaran.

.A.Y.A P.E.R.T.A.M.A C.A.N.T.I.K B.E.R.S.E.R.I
B.E.R.B.A.J.U K.U.R.U.N.G B.A.G.A.I P.U.T.E.R.I
D.U.I.T R.A.Y.A J.A.N.G.A.N L.U.P.A D.I.B.E.R.I
S.E.L.A.M.A.T H.A.R.I R.A.Y.A A.I.D.I.L.F.I.T.R.I
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 37

Makan nasi dalam pinggan,
Minum air dalam gelas,
Selamat Hari Raya Aidilfitri saya ucapkan,
Maaf dipinta, sambut tangan dibalas..

Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir Dan Batin
 ----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 38

_Eid Mubarak_

_Saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri dan Maaf Zahir Batin atas segala kekhilafan kepada guru-guru dan sahabat-sahabat semua._

تَقَبَّلَ اللّهُ مِنَّا وَ مِنْكُمْ

صِيَمَنَا وَ صِيَمَكُمْ

وَجْعَلْنَا مِنَ الْعَائِدِين وَالْفَائِزِين

كُلُّ عَامٍ وَ أَنْتُمْ بِخَيْرٍ

_Semoga berbahagia dan bergembira bersama keluarga dan sahabat handai menyambut Aidilfitri yang menjelang tiba_...😊

_Salam Aidilfitri daripada: ………… dan keluarga,
2018M/1439H
------------------------------------------------------------------

#ucapanraya 39

Malam ni LAST terawih
Pagi nanti LAST sahur
Esok pulak LAST puasa dan
Maghrib esok LAST berbuka
Harap Ramadhan Tahun Nie
Bukan LAST Untuk Kita Semua
Dalam GURAU ada terkata,
Dalam BICARA terkasar bahasa,
Dalam TINDAKAN terguris rasa,
Dalam HIDUP ✗ada yg ✗buat dosa..
Satu Syawal menjelang tiba,
Takbir bergema mengegarkan jiwa,
Sekiranya ada salah dan dosa,
Ampun dipinta dihari mulia.
Ketupat pulut di atas para,
Hendak direbus di tepi perigi,
Text dihantar pengganti kad raya,
Tanda ingatan di aidil fitri.
* 。 • ˚ ˚ ˛ ˚ ˛ •
• ˚Selamat★* 。 • ˚ ˚ ˛ ˚ ˛ •
•。★Hari Raya!★ 。* • ˚。
° 。 ° ˛˚˛ * _Π_____*。*˚
˚ ˛ •˛•˚ */______/~\。˚ ˚ ˛
˚ ˛ •˛• ˚ | 田田 |門| ˚
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR DAN BATIN...
----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 40

          Kelantan
Make ikke cicoh budu
Jange lupo tamboh satar
Kelik rayo taksir laju
Nanti rayo dale sepita

           Terengganu
Makang ubi jamang jepong
Makang kepok cicah cuke
Bulang pose mung bengong
Bulang raye mung gile

               Pahang
Sepadan Pahang ada kasino
Nasi dagang ikan patin
Jange mu masam muko
Raya makan rendang sadin

                Johor
Cegitu cegini awak suke ek
Awak suke kite tak suke ek
Esok luse hari raye ek
Sama-sama bersuke rie ek

              Melaka
Hawau kau berak merate
Kaki bengkak ulau patok
Kalu balik naik kerete
Jangan pandu kalau ngantok

      Negeri Sembilan
Masak lomak cili api
Campo dongan ! daun turi
Hari rayo kolumpo sopi
Tinggal penyamun dongan pencuri

 Selangor dan K.Lumpur
Wa cakap lu wa tak tau
Tapi wa tipu sama lu
Raya jangan buat tak tau
Angpau ada bagi gua dulu

                 Perak
Gulei tempoyak ikan mayong
Doroyan busok tebok dek tupei
Pandu hemat ingat kampong
Asal teman selamat sampei

                Kedah
Aloq Staq terketaq-ketaq
Lapaq perut makan pau
Macam mana tak ketaq
Kena paksa bagi angpau

               Penang
Nasi kandaq kedai mamak
Anak mami juai pesemboq
Lepas raya usah dok triak
Kalu ceti mai ikut dapoq

               Perlis
Padang besaq kecik aja
Tempat siam lalu lalang
Hari raya kita berbelanja
Jangan sampai menambah utang

                Sabah
Gunong kinabalu tinggi bah,
Org sabah bawah bayu..
Hari raya jgn lupa bah,
Ok bah kalau kau...

               Sarawak
Bulan posa sik boleh bebulak,
Makan megi betapok tapok,
Iboh takut asuk menyalak
rilek lah pok.....

                  Jawa
Nyimpan jenong nang jero tin
Ngesok arek digowo mareng suro
Keluputan kulo lahir batin
Salah silap njlok dingopuro.

                  Hatyai
ดังนั้นที่นี่คุณชอบไม้โอ๊ค
ฉันรักคุณชอบว่าวโอ๊ค
วันหลังจากวันพรุ่งนี้ raye
โอ๊ค โอ๊คพอ ๆ กันความสุข

----------------------------------------------------------------

#ucapanraya 41

We wish you all the love and happiness that this year brings! Happy holidays and have an awesome time with your friends and family.


Fuh... panjang kan...

kesemua ucapan ni MF dapat dari whatsapp, telegram, dari SMS yang dulu-dulu dan juga media sosial yang lain. MF kumpul dan tapis sebab ada ucapan yang tak sesuai...

Korang boleh copy mana-mana ucapan dan hantar kepada sesiapa yang korang suka... kalau nak share semua, guna je butang share yang ada...

Semoga bermanfaat dan semoga raya kali ni... dapat hubungkan silaturahim yang terputus... insha Allah... 

24 Jun 2017

Jun 24, 2017

Salam Aidilfitri dari Kami Sekeluarga

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi,
Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa,
Dalam kelembutan lidah ada juga keterlanjuran kata,
Dalam gurau dan senda tentu ada khilaf & dosa.
MOHON AMPUN & MAAF DI ATAS SEGALANYA…
Selamat Hari Raya Aidilfitri..Moga silaturahim diberkati
Allah

Selamat Hari Raya Aidilfitri dari Maria Firdz sekeluarga

08 Mei 2016

Mei 08, 2016

Hari Ibu : Anak Sulung Patut Dirai Hari Ini!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


 Mulai semalam lagi dah ada yang mula zahirkan ucapan hari ibu... Hari-hari ibu... Tapi hari ni saja diabadikan sebagai hari ibu satu dunia sambut. Bahkan di Facebook dari semalam naik remindernya...

Apa hukum hari ibu?

HARI IBU DALAM ISLAM

Pendapat MF, tak salah nak rai sekadar beri ucapan dan hadiah.. Jangan kita sambut macam hari raya sudah la kan.. Sekadar jadikan hari ibu hari yang terlebih istimewa buat insan bergelar ibu. Macam kita sambut hari guru, hari jururawat dan sebagainya. Setiap hari memang ibu tetap ibu... Bukan hari ni je jadi ibu.. Tapi hari ni, hari istimewa untuk ibu... 

Bagi MF, hari ni adalah hari untuk para ibu meraikan dan mengucapkan terima kasih kepada semua yang bergelar anak pertama atau anak sulung. Sebab apa,kerana kurniaan Allah memberikan kita anak pertama itulah lahirnya perkataan yang membolehkan kita digelar IBU/MAMA/UMMI/MOMMY dan boleh sambut hari ibu. 

Bagi yang belum bergelar ibu, hari ni adalah hari untuk kita meraikan ibu kita... Kerana jasa dan pengorbanan ibu tak kan dapat dibalas sampai syurga... 

Insha Allah.. Setiap wanita di dunia suatu hari dengan izin Allah akan bergelar ibu... Moga kita menjadi ibu yang terbaik dan sentiasa perbaiki diri untuk beri yang terbaik untuk anak-anak kita... 

Terima kasih buat ibu... Yang tak mampu nak gambarkan dengan kata-kata... Cukuplah digambarkan harapan dan ucapan tu dalam setiap doa... 

Hayatilah... 


Di saat kau lena dia berjaga
Kau bersenang dia bekerja
Untuk mu tiada terbatas
Memberi tidak minta dibalas
Ingin dibinanya untuk mu
Kehidupan yang sempurna
Punya kekuatan jiwa
Punyai maruah

Leterannya dari rasa luhur
Menegur sebelum terlanjur
Itulah yang diwarisi
Pesan ibu terpahat di hati
Beringat-ingatlah berpesan pesan
Untuk kebaikan
Marah bukan kebencian
Tapi tanda sayang

Engkau semakin dewasa
Berjiwa merdeka
Sedang dia semakin tua
Membilang usia
Di saat kau berjaya
Dia tiada berdaya
Semoga kau tak lupa
Jasa bonda


~ SELAMAT HARI IBU ~

01 Januari 2016

Januari 01, 2016

15 Blogger Top Komentor Disember 2015!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Alhamdulillah, hari ni diberi ruang dan kesempatan untuk MF keluarkan carta 15 blogger yang jadi pengomen setia di blog ini. Ini sebagai penghargaan buat pengunjung setia blog ni... Jom lihat.. 15 blogger pengomen setia blog ini sepanjang bulan Disember 2015.


Inilah 15 blogger yang menjadi top komentor sepanjang bulan Disember 2015. Tahniah dan terima kasih buat blogger yang rajin komen di sini sama ada yang tersenarai ataupun tak tersenarai dalam carta ini. Komen anda inspirasi buat MF untuk terus mencoret sesuatu yang bermanfaat untuk hidup kita semua di dunia dan di akhirat sana. Insha Allah, MF akan keluarkan senarai 15 Top Blogger untuk tahun 2015.

Happy Blogging Uuoolllss.. 

14 Oktober 2015

Oktober 14, 2015

Remaja OKU Yang DIjumpai Ditinggal Di Rumah Kosong Tahun Lalu, MENINGGAL DUNIA!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sumber: Berita Harian Online

Masih ingatkah kepada remaja OKU yang ditinggalkan dirumah kosong di Nilai Tahun lalu. Kecoh kes tu... dan teruk ibunya dihentam kerana meninggalkan anaknya kurus kering tak terurus begitu. MF pernah juga coretkan kisah adik Mohd Firdaus ni DI SINI.

Beliau telah pun dijemput mengadap Ilahi pada tanggal 1 Muharram 1437Hijrah bersamaan 14 Oktober 2015. Allah lebih sayangkan dia... 

Al-Fatihah buat adik Mohd Firdaus, moga dia ditempatkan di dalam kalangan orang-orang yang beriman... 

Sama-sama kita sedekah doa untuk beliau...

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَاعْفُ عَنْهُ وَعَافِهِ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِمَاءٍ وَثَلْجٍ وَبَرَدٍ وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ الأَبْيَضُ مِنَ الدَّنَسِ وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ وَأَدخِلْهُ الجَنَّةَ وَقِهِ فِتْنَةَ الْقَبْرِ وَعَذَابَ النَّارِ


Maksudnya:  “Rasulullah SAW telah melakukan solat jenazah, lalu aku mendengar Baginda berdoa. Ya Allah! Ampunilah dan rahmatilah dia, lepaskanlah dia daripada apa-apa yang tidak disukainya dan maafkanlah dia, muliakanlah keadaannya dan luaskan kuburnya. Mandikanlah dia dengan air, salji dan air yang dingin. Bersihkanlah dia daripada segala kesalahan sebagaimana dibersihkan baju yang putih daripada segala kekotoran. Gantikanlah rumahnya yang lebih baiki daripada rumahnya, keluarga yang lebih baik daripada keluarganya dan pasangan yang lebih baik daripada pasangannya. Masukkanlah dia ke dalam syurga dan peliharalah dia daripada fitnah kubur dan azab neraka. Auf berkata: Aku berharap biarlah aku menjadi mayat itu kerana doa Rasulullah SAW ke atas mayat tersebut.”

Sumber: google images


Psst: Lepas dah bahagian dia... Kita tak tahu lagi macam mana... 

05 Oktober 2015

Oktober 05, 2015

15 Pengomen Aktif di Blog www.mariafirdz.com Sepanjang September 2015!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Seperti biasa, blogger semalaya akan keluarkan senarai pengomen tegar blog masing-masing. Maaf, MF lambat keluarkan senarai untuk bulan lepas... Sibuk uruskan kehidupan walaupun beberapa cuti jerebu kan... Sibuk kat rumah lagi ekstra dari kat tempat kerja kan...

Ok.. dari terus melalut, baiklah MF umumkan 15 Blogger yang menjadi Pengomen Setia dan Tegar di blog MF sepanjang bulan September 2015. Calon-calonya ialah:

PeRdU cINta (41)
Athirah Diyana (36)
adianiez AIDA (36)
Mardiah Diana (33)
Azhafizah Md Nor (15)
Nurfaezah Abdullah (15)
Kathy R'bain (13)
aeinna Musa (11)
Diana Rashid (11)
Farah Waheda Wahid (11)
Mizz Aiza (10)
Nieyl (9)
sayidah napisah (9)
Eintan Nurfuzie (8)
Fendi Rocka (8)

Tahniah dan terima kasih buat mereka yang rajin komen di sini... 

Terima kasih buat semua blogger yang sudi bertandang, singgah dan komen di sini.
terima kasih juga buat silent reader dan sesiapa sahaja yang memberi sokongan kepada blog ini.
Terima kasih semua... 

Oktober 05, 2015

5 Oktober | Hari Guru Sedunia!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Info baru... Hehe.. Kalau kawan sekerja tak tag, tak tahu gak yang hari ni adalah hari guru sedunia... 

Cari info, dapat info ringkas dari Wikipedia Indonesia:
Hari Guru Sedunia diperingati setiap tanggal 5 Oktober sejak tahun1994. Tujuan diperingatinya hari ini adalah untuk memberikan sokongan kepada para guru di seluruh dunia dan meyakinkan mereka bahawa keberlangsungan generasi pada masa depan ditentukan oleh guru. 
Menurut UNESCO, Hari Guru Sedunia mewakili sebuah keprihatinan pemahaman, dan penghargaan kepada kerjaya guru utama, iaitu mengajarkan ilmu pengetahuan dan membangun generasi. 
Education International (EI), sebuah federasi yang mewakili pengajaran profesional di seluruh dunia, yakin bahwa Hari Guru Sedunia harus dikenal dan dirayakan di seluruh dunia. EI juga percaya bahwa prinsip-prinsip Rekomendasi 1966 dan 1997 harus dipertimbangkan untuk diimplementasikan ke seluruh dunia. 
Lebih dari seratus negara memperingati Hari Guru Sedunia. Dorongan bagi Education International dan 401 lebih anggotanya telah berkontribusi pada tersebarnya prinsip ini. 

Jadi, dikesempatan ini, MF nak ucapkan Selamat Hari Guru buat semua guru di dunia.. Kita semua adalah pendidik... Ya.. Pendidik kepada diri sendiri...kerana setiap hari kita mendidik diri kita untuk menjadi lebih baik... 


Selamat hari guru sedunia juga buat ibu dan bapa seluruh dunia kerana ibu bapa adalah guru pertama kita..  

Selamat hari guru sedunia semua... Semoga kita menjadi guru yang berilmu dan beriman serta tabah mendidik anak-anak syurga kita... Insha Allah.. Ameen...

24 September 2015

September 24, 2015

Koleksi Ucapan Kreatif Hari Raya Aidil Adha!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Salam Aidil Adha semua...
MF nak kongsikan beberapa ucapana Hari Raya Qurban yang MF dapat yang kebanyakan nya dari whatsapp la... Mungkin boleh jadi rujukan untuk sesiapa nak buat ucapan raya.

Sumber: Google images

اَللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ وَالِلَّهِ الْحَمْدُ.
 اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللَّهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلاً، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُوْنَ، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ اْلأَحْزَابَ وَحْدَهُ، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ وَالِلَّهِ الْحَمْدُ.
.....人
.. ( ◎)_________人
..║ ∩║____.-:''''''"''";-.
..║ ∩║___ (*(*(*|*)*)*)
..║ ∩║_  ║∩∩∩∩∩∩∩∩∩║

Indah langit kerana awan,
Indah laut kerana kebiruan,
Indah Aidilfitri kerana kemaafan,
Indah Aidiladha kerana pengorbanan.

Selamat Hari Raya Aidiladha

--------------------------------------------------------------

💥Selamat      💭✨      
                 ✨💭Menyambut  
       😗✨ 💭 💥AiDiLAdHa💥      
               __|  |_______
             /__________/_\
🌷🌹  | 四 |目| 四 |目|  🌳🌳
╭⌒╮ 🌙╭⌒╮✨
✨╭⌒╭⌒╮╭⌒╮✨
,✨︶︶︶︶ ︶~~
╬ ╱◥███◣✨n
╬ ︱田︱田 田 ︱╬╬╬
🌾🌾..🐂🐄🐃🌾🌾
Dengan ingatan tulus ikhlas, disusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf tersalah laku, terkasar bahasa...
Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha..
 👻👻👻👍👍👍⛔⛔⛔✌👌😜

---------------------------------------------------------------

Pabila kerbau berpantun.

bapak kerbau hilang di sawah, 🐃💨🐂💨................
Orang kampung sibuk mencari,
 😱😧🙀🙊😿👀🏃🙇😣
                                         
Kalau Tuan scroll ke bawah,
👀..................................................................🚓💨..........................................................🙀 .......................🚣..................................😖................,.............................................................🚜💨..............................................................😴.................. ........................................🙈
TUANlah KERBAU Yg kami cari..!!🐮🐂🐃
Haha.. Haha..😂😂😂😂😂
                                             
Kalau ada jarum yang patah,
Jangan simpan di dalam peti,
Jangan ler marah2,😤👺🔇
Aku pun terkena tadi..😭😭😭😭😭😭😭😭😭
     
Kalau ada spender yg basah,                
Jangan diperam di dlm besin,          
Kalau mau hilangkan marah hahahah 😎😂      
Send lah msg ni pd yang lain.! 😊😊😊😊😜😬😑😻😘
Haaa... kasi kureng itu stress cket..
Slmt mnyambut aidil adha. 💂👳🐑🐴🐘🐔🐇🐐🐫

----------------------------------------------------------------------------

Bยคt รє๓ยค รคђค๒คtкย,
Kคย๓ кєгค๒คtкย,๔คภ yﻮ ๓єภﻮєภคlเ ๔เгเ เภเ
Aรรคlค๓ยคlคเкย๓
 ♥รคyค🌹😊
    ♥๓ยภﻮкเภ😳
         ♥๒คภyคк💐😣
          ♥รคlคђ קค๔ค
          ♥к๏гคภﻮ😱
          ♥รєภﻮคןค😁
          ♥คtคย😲
          ♥tเ๔คк🙅
          ♥รє๒єlย๓☝
         ♥๓ครยк🚶
    ♥ђคгเ гคyค
          คเ๔เlค๔ђค ✨
♥รคyค😌
♥๓๏ђ๏ภ
      ♥๓คคモ☺
          ♥zคђเг👄
          ♥๒คtเภ💚
          ♥кєקค๔ค😉
          ♥รє๓ยค😃
          ♥รєtยlยร✌
      ♥ђคtเ💘
 ♥รคyค🙇
✨ кєtยקคt гєภ๔คภﻮ кยเђ гคyค  ,
Mคгเ ๔เ ๓คкคภ ๔เ ђคгเ гคyค
Iภﻮคtlคђ קєรคภคภ P๏lเร Dเгคןค Mคlคyรเค
 Bєгђคtเ2 ๔ ןคlคภ гคyค...... קєгﻮเ кє קครคг ๓є๓๒єlเ รค๒ยภ
Bєгןคlคภ2 tєгรєקคк кคฬคђ
Aภ๔คเ ค๔ค รคlคђ ๔คภ รเlคק
M๏ђ๏ภ ђคгคק ๔เ ค๓קยภ
✨ คภคк คyค๓ קครคภﻮ קєlเtค
Aภคк เtเк кєtคฬค ๒คﻮคเ ภคк ﻮเlค
Ayค๓ ๔คภ เtเк א ๔є кєภค ๓єภﻮєภค
Jยรt ภคк ยςคק รєlค๓คt ђคгเ гคyค
🌺🎉🎉🎉🎉🎉🎉......🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🌺🎧🎧🎧🎶🎵รєlค๓คt ђคгเ гคyค🎧🎧🎧🎧🎵🎤
Dคгเ кค๓เ รєкєlยคгﻮค ๓คคモ zคђเг ๒คtเภ ..😊

---------------------------------------------------------------------

Dαlαm GURAU αdα тerкαтα,
Dαlαm BICARA тerкαsαr вαнαsα,
Dαlαm TINDAKAN тerguris rαsα,
Dαlαm HIDUP ✗αdα yg ✗вuαt dosα..
Sαтu Aidilαdнα мenjelαng тiвα,
тαквir вergeмα мengegαrкαn jiwα,
Seкirαnyα αdα sαlαн dαn dosα,
Ampun dipinтα diнαri мuliα.
Keтupαт puluт di αтαs pαrα,
Hendαк direвus di тepi perigi,
Whαтsαpp diнαnтαr penggαnтi kαd rαyα,
Тαndα ingαтαn di αidiLαdнα
* 。 • ˚ ˚ ˛ ˚ ˛ •
• ˚Selαmαt★* 。 • ˚ ˚ ˛ ˚ ˛ •
•。★Hαri Rαyα!★ 。* • ˚。
° 。 ° ˛˚˛ * _Π_____*。*˚
˚ ˛ •˛•˚ */______/~\。˚ ˚ ˛
˚ ˛ •˛• ˚ | 田田 |門| ˚
     ••●❥✾SELAMAT✾❥●••
 ╰••●❥✾HARI RAYA✾❥●••╮ 
╰••●❥✾AIDILADHA✾❥●••╮ 
╰••●Maaf Zahir...Batin Tak Salah yo....HiHiHi●••╮ dari BLÆÇK@JÅÇK 😁

-----------------------------------------
اَللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ وَالِلَّهِ الْحَمْدُ.
 اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللَّهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلاً، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُوْنَ، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ اْلأَحْزَابَ وَحْدَهُ، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ وَالِلَّهِ الْحَمْدُ.


Saya mengambil kesempatan pada 10 Zulhijjah ini untuk mengucapkan selamat Hari Raya Aidiladha. Marilah kita mengambil kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail dan menghayatinya betapa tiada perintah yang lebih utama dan terpenting melainkan perintah Allah S.W.T. Di bulan yang penuh keberkatan ini, saya doakan kita semua beroleh rahmat Allah sebanyak-banyaknya tanpa henti. Aamiin.

-------------------------------------------

Ini antara ucapan hari raya Aidil Adha yang MF dapat... Banyak lagi ucapan kreatif yang telah dicipta oleh sang kreatif.... Terima kasih buat pencipta ucapan kreatif ni... Semoga orang yang cipta ucapan ni beroleh barakah... 

Selamat hari raya semua....😁
September 24, 2015

Salam Aidil Adha!!!

Selamat Hari Raya Aidiladha buat semua rakan, sahabat dan taulan... Di alam maya atau di alam nyata...

Maaf zahir dan batin atas salah silap sepanjang mengenali entry dan blog ini dan sepanjang yang mengenali tuan blog ini...

Moga sama-sama kita ambil barakah dan hayati makna pengorbanan yang sebenar...

Untuk dapatkan sesuatu yang lebih baik banyak pengorbanan yang perlu dilakukan... Hanya dengan iman yang mantap dan kekuatan emosi yang tinggi mampu menjadikan pengorbanan itu bernilai di sisi Allah...


31 Ogos 2015

Ogos 31, 2015

Selamat Hari Ulang Tahun Kelahiran Kakak!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Semalam ramai tunggu detik jam 12 malam semalam... MF juga sama-sama menghitung detik itu semalam... Bukan sambut merdeka...tapi sambut hari ulangtahun kelahiran anak sulung kami, si kakak Faiqah. 

Alhamdulillah... Acara sambutan yang ringkas je... Rancangan last minit, hanya beli makan-makan sikit.. Dan kek coklat untuk kakak... 

Alhamdulillah... Kakak gembira dan terkejut bila kami buat kejutan untuk dia... 

Alhamdulillah... Syukur kepada Allah atas nikmat kurniaan Dia... Anugerah seorang anak yang cerdik sempurna...

Syukur juga bila kakak free drypers sebelum usia empat tahun... Memang itu target kami... Free drypers tanpa potty training dan paksaan... Kerana MF yakin dengan perkembangan anak secara semulajadi...  Jadi buat apa nak paksa-paksa kan... Alhamdulillah... Berjaya. 

Kalau ikutkan usia empat tahun, jiwanya masih kanak-kanak kan... Jadi, MF biarkan dia nikmati sepuasnya... Tanpa paksaan untuk belajar... Biarlah dia tak reti lagi ABC, 123 insya Allah, masa akan datang dia akan belajar semua tu... 

Kenangan melahirkan kakak, tak kan dilupakan... Kerana melahirkan kakak... MF tak dapat raya tahun 2011... Pagi raya dah masuk hospital...  Huhu..kenangan indah semua tu...

Alhamdulillah...  
Selamat hari lahir kakak... Terima kasih jadi penghibur hati... Walaupun selalu kena tegur Dan marah itulah tanda sayang... 

Terima kasih Allah atas pinjaman amanah ini.. 
Insha Allah,  akan kami didik sebaik mungkin agar dia menjadi hamba Mu yang beriman kepada Mu... 

Si kakak, anak merdeka kami..
Moga kakak betul-betul merdeka hati dan mindanya dari sifat dan akhlak yang keji... Moga Allah pelihara kakak dari sifat dan akhlak yang Allah tak suka... Jadilah kakak anak merdeka yang merdeka hati dan akalnya dari belenggu penjajahan moden... Ameen.  

23 Ogos 2015

Ogos 23, 2015

Tahniah! JDT JUARA LIGA SUPER 2015!

Tahniah Johor, kerana berjaya kekalkan Juara untuk musim ini... Tumpang gembira...  Walaupun bukanlah peminat sejati bola sepak, tapi kengkadang layan juga la..

Walaupun, MF dah lama tak tonton Tv, tapi tahu perkembangan semasa melalui perkongsian di Facebook, dan berita online...

Semestinya sokong Johor la kan... Empat tahun jadi warganegeri Johor...dan bertemu jodoh dengan orang Johor... Dan insha Allah bakal menetap di Johor... Jadi, Johor hampir sebati dan serasi dalam diri MF walaupun MF adalah anak jati negeri Jelapang Padi...

Tapi, kalau Johor lawan Kedah... Haha... Sokong dua-dua la kan... Moga Kedah kembali bangkit dalam arena bola sepak seperti dulu... Kedah kan pantang kalah...

Bola sepak, permainan masa zaman kanak-kanak dulu... Walaupun perempuan... Tak terkecuali untuk main bola sepak.. Tapi MF jadi penjagaan gol je.... Abang MF tak bagi jadi pemain... Nanti kena tolak dengan budak lelaki tak pasal je kan... Hehe.. Jadi, bola sepak bukan sesuatu yang asing la dalam kehidupan MF...

#Tahniah Johor...  #JDT BOLEH... #Luaskan kuasamu JDT...


21 Ogos 2015

Ogos 21, 2015

Entry Khas | Salam Takziah Buat Sahabat!

Al-Fatihah...

Salam takziah buat sahabat MF yang baru sahaja kehilangan suami tersayang awal pagi di hari Jumaat.

Luluh hati dapat berita ni usai Subuh tadi... Perginya suamimu di Malam Penghulu Segala Hari... Insha Allah... Dia mulia dan bakal ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman...  Ameen...


Suami sahabat sekerja MF telah menderita kanser testis... Hanya tiga tahun penyakit tu merebak... Macam-macam dia usahakan namun, Allah lebih sayangkan suami dia... Kini pun dia tengah cuti tanpa gaji demi jaga suami dia... Insha Allah kau juga isteri solehah sahabat... Banyak pengorbanan mu demi suamimu itu... Tapi kamu memang kuat sahabat... Mampu senyum walaupun kau derita... Allahu Akbar...

Tapi sayu hati... Mengenangkan tiga orang anak amanah dan peninggalan arwah suaminya... Yang si bongsu baru berusia 1 tahun 6 bulan... Sebaya si adik... Allahu Akbar...

Buat sahabat...
Kuatkan semangat dan tabahkan hati... ALLAH tahu kamu kuat... Kerana itu Dia uji kamu... Allah uji kamu untuk tingkatkan keimanan kamu... Allah sayang suamimu dan tak ingin dia menderita lagi...

Al-Fatihah buat suami sahabat... Moga arwah ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman...

إنا لله وإنا إليه راجعون..
اللهم اغفر له وارحمه وعافه واعف عنه..اللهم لا تعذبه فانه عبادك وإن تغفر له فإنك أنت الغفور الرحيم ...اللهم إن رحمتك ومغفرتك أوسع من ذنوبه فاغفر له وارحمه...اللهم آمين

Psst: Bila dapat berita kematian suami ni... Memang terasa...inilah teguran Allah untuk kita yang hidup dan punyai suami lagi ni... Sebagai isteri tetap kena bersedia dengan segala kemungkinan... Perlu sentiasa ingatkan diri bahawa suami itu adalah pinjaman Allah bukan hak tapi anugerah sementara...

15 Ogos 2015

Ogos 15, 2015

My Simple Birthday Present!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Alhamdulillah... Hadiah simple je tahun ni...
Tak pernah sangka pun dapat hadiah...

Cuma yang bestnya...
Suami nak buat suprise la kononnya, tapi tak jadi sebab di anak yang mulut banyak celoteh tu dah pecah rahsia dulu kat ummi dia... haha...  

Jadi, kalau nak balut hadiah jangan depan anak ek.. hehe...
Apapun.. terima kasih buat en.somi.. 
Sentiasa ingat hari-hari penting dalam hidup kita bersama ni.. 

Alhamdulillah,,,
Anugerah Dia untuk Maria Firdz...


Nak Tempah Baju Sweet Couple dengan Design dan Idea sendiri???
Boleh Tempah SINI
Ogos 15, 2015

15.08.15 | Bertambah Lagi Usia!

15.08.15
Bertambah lagi usia...
Makin menginjak dewasa...
Makin hampir kepada Pencipta...

Alhamdulillah...
Allah beri ruang dan peluang untuk aku bernafas hingga ke saat ini...
Moga terus diberi ruang dan peluang untuk nikmati nikmat Islam, Iman dan keindahan dunia yang fana selagi ada...

Moga kehidupan dan iman makin bertambah seiring bertambah usia ini...
Moga kehidupan lebih baik...
Amalan baik makin bertambah... Dan dosa makin berkurang...

Tiada yang istimewa...
Cuma syukur dengan segala kurniaan Yang Maha Esa...

Alhamdulillah....
Syukur atas segala nikmat dan kurniaan Mu...

Tiada terhitung banyaknya...
Kadangkala ku rasa, aku bukan hamba Mu yang baik... Namun Kau tetap beri yang terbaik untuk ku...

Terima Ya Allah...

Selamat hari lahir buatku...
Moga lebih tabah, sabar, cemerlang, bahagia di dunia dan akhirat... Ameen....


01 Ogos 2015

Ogos 01, 2015

Selamat Datang Bulan Ogos!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Sekejap je masa berlalu, dah masuk bulan Ogos dah... Bulan Ogos bulan yang menggembirakan MF... sebab ianya bulan kelahiran MF dan si kakak.. bila tarikhnya tunggu je la notification kat Facebook.. hehe... Terasa makin tua pula...

Alhamdulillah.. masih diberi nikmat Iman, nikmat Islam hingga ke saat ini..
Moga bulan Ogos ini, menjadikan bulan yang meninggalkan moment indah, menggembirakan dan lebih baik dari sebelumnya. ameen...

Kenangan Berblog Sepanjang Julai:
Tiada apa yang istimewa pun, cuma bulan Julai agak slow momentom berblog sebab sibuk dengan tugas hakiki sebagai guru dan juga suri rumahtangga bekerjaya...

Blog memang sentiasa update, tapi blogwalking tak selalu...
Moga bulan Ogos, mood dan momentom berblog lebih meningkat dan idea lebih banyak untuk mencoret sesuatu yang bermanfaat untuk semua... Insha Allah...

Moga bulan Ogos, lebih lapang rezeki dari Nuffnang dan Innity... serta offer dari mana-mana pengiklan ke kan.. hehe... Tapi apa-apa pun itu bukan tujuan utama MF berblog.. kalau ada, adalah.. sebab tu MF tak buat dan tak usaha sangat la pasal iklan atau advertorial... Jadi, syukur apa yang ada...

Moga bulan Ogos lebih baik dari bulan sebelumnya .. moga amal pun lebih banyak.. insha Allah.. ameen.. 

17 Julai 2015

Julai 17, 2015

Selamat Hari Raya Aidilfitri!

MF sekeluarga ucapkan selamat hari raya Aidilfitri buat semua rakan-rakan blogger dan juga rakan-rakan yang pernah bersua atau pun rakan di alam maya...

Mohon ampun maaf, jika ada yang terasa dengan entry-entry MF, mohon MF jika ada yang terkecik hati ke dengan MF ya...

Jangan yang simpan di dalam hati pula ya...
Kosong -kosong...

Semoga semua bergembira dengan sanak keluarga...

Selamat hari raya...
Maaf zahir dan batin... 


10 Julai 2015

Julai 10, 2015

Lagu Untuk Dia Yang Bakal Pergi!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sedih lagu ni... Minggu depan dia bakal berakhir.. entah dapat atau tak jumpa Dia lagi..



Ku menantimu saban waktu bangkit jiwaku
Kau suluh hatiku dengan sinar kudus kasihmu
Ku harapkan terus bersamamu selamanya

*chorus*
Ramadhan, Ramadhan, Ramadhan di hati
Ramadhan, Ramadhan, Ramadan usah pergi

Rahmat melimpah damainya ku rasakan
Ramadhan bulan Al Quran mendidik jiwaku menyuburkan iman
Ku harapkan terus bersamamu selamanya

*ulang chorus*

Sememangnya kau ku nantikan
Hadirmu hidupkan suram di jiwaku
Dan ku berjanji akan ku teruskan
semangatku itu sepanjang hidupku
Oh Ramadhan

*ulang chorus 2x*
Ku mohon usah pergi...


Lagu untuk mu Ya Ramdhan.. Minggu depan dah habis Ramadhan.. cepat sangat masa berlalu.. entah dapat jumpa lagi ke tak tahun depan.. Minggu akhir yang mesti dihargai sebaiknya, kerana Ramadhan bakal pergi... 

17 Jun 2015

Jun 17, 2015

Ucapan Ramadhan Yang Dikongsi Di Whatsapp!



Antara ucapan Ramadhan yang MF terima dari ramai rakan-rakan di Whatsapp... Sangat kreatif orang pertama buat ucapan ni..

Anak katak makan ketupat.
Makan ketupat sambil melompat.
Ramadan pun sudah nak dekat.
Saya nak mintak maaf sebelum terlambat.
kosong kosong ok 
Pergi ke Kedai dgan Manap,
ternampak pulak mak siti,
kalau saya ada buat salah dan silap,
jgn disimpan didalam hati.
selamat menyambut bulan ramadhan al mubarrak
Biar kulit segelap ALMOND LONDON, Asalkan hati sesuci KUIH BANGKIT, Biar iman sekental DODOL,
Asalkan jangan senipis TEMPEYEK, Biar jiwa selembut BAHULU,  Asalkan akhlak secantik BISKUT DAHLIA, Senyumlah semanis WAJIK, Agar puasamu penuh bermakna...
. Saya dengan ini ingin memohon kemaafan dari anda semua sebelum tibanya bulan Ramadhan ini " SELAMAT  MENYAMBUT RAMADAN AL-MUBBARRAK "


Lagi se hari rumah kita akan didatangi tetamu, Suaminya bernama Ramadhan, isterinya brnama Terawih, anaknya bernama Sahur, cucunya bernama Iftar...mereka akan menumpang di rumah kita selama sebulan shj maka layanlah mereka dgn baik2 supaya kita mndpt ganjaran drpdNya...selepas sebulan dia akan pergi meninggalkn kita dan dia pulang dgn pesawat Syawal Air....
Salam Ramadhan semua Moga bertambah amalan kita...amin

Selamat menaiki penerbangan
RAMADHAN AIR, bernombor 1436H..
Kita akan terbang dengan ketinggian
30/30 atas permukaan haus dan lapar..
Para penumpang diwajibkan untuk memasang
niat PUASA dan menegakkan kerusi SOLAT..
Penerbangan ini bebas daripada asap PERSELISIHAN..
Saya selaku anak kapal yang bertugas mengucapkan
SELAMAT MENEMPUH MADRASAH TARBIAH RAMADHAN.



Ni antara yang MF terima... Kebanyakannya adalah gambar yang diforward dari group lain dan individu lain...

Alhamdulillah makin ramai kawan makin banyak ucapan...

MF pun mohon maaf ye buat rakan-rakan blogger dan para pembaca blog ini... Jika ada artikel dan penulisan MF mengguris hati  rakan sekalian... Moga ibadah puasa kita dipermudahkan dan diterima oleh Allah...  Insha Allah...  Ameen...