Memaparkan catatan dengan label Selawat. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Selawat. Papar semua catatan

20 November 2018

November 20, 2018

Ini Cara Nabi s.a.w Makan Yang Patut Kita Amalkan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ini Cara Nabi s.a.w Makan Yang Patut Kita Amalkan | Nabi Muhammad s.a.w bukan sahaja dilahirkan dan diutuskan sebagai Rasul untuk membetulkan aqidah, tapi juga memperbaiki akhlak.

Sangat detail dan complete dalam al-Quran dan hadis tentang perlaksanaan etika dan adab kita seharian, sampaikan cara makan pun diajar dalam Islam.

Kalau ikut cara ni, bukan sahaja dapat pahala... Tapi dapat keberkatan dan menjadikan badankan sihat dan tidak mudah kena penyakit.

Ini Cara Nabi s.a.w Makan Yang Patut Kita Amalkan


makan ikut sunnah

1. Cara Makan di Meja Makan

عن عمربن ابي سلمة, قال : كُنتُ غُلامًا في حَجْرِ النبي صلى الله عليه وسلم, وكانَتْ يَدِيْ تَطِيشُ في الصَّحْفَةِ, فقال : "ياَ غُلامُ , سَمِّ الله, وكُلْ بِيَمِيْنِك , وكُلْ مِمَّا َلِيْك"(رواه مسلم والطبراني والبيهقى )

Dari umar bin abi salamah ia berkata: “Sewaktu aku kecil pada masa nabi SAW. tanganku selalu bergerak kesana kemari dalam piring makan, kerana itu Nabi berkata: hai Anak sebutlah nama Allah, makanlah dengan tangan kanan engkau, dan makanlah yang ada di sekitarmu”. ( HR. Muslim, thabrani dan baihaqi )


2. Perintah Makan Menggunakan Tangan Kanan

عن ابي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: " اِذَا اَكَلَ اَحَدُكُمْ فَلْيَاْكُلْ بِيَمِيْنِهِ وَاِذَا شَرِبَ فَلْيَشْرَبُ بِيَمِيْنِهِ فَاِنَّ الشَّيْطَانَ يَاْكُلُ بِشِمَالِهِ وَيَشْرَبُ بِشِمَالِهِ ( رواه مسلم والنسائ في السنان الكبرى)

Dari abi hurairah ra dari Nabi SAW bersabda: “ jika salah seorang dari kalian makan, makanlah dengan menggunakan tangan kanan dan jika minum, minumlah juga dengan tangan kanannya. Sesungguhnya syaitan itu makan dengan tangan kirinya dan juga minum dengan tangan kirinya. ( HR. Muslim dan Nasa’i di dalam sunan Kubro)


3. Perintah Makan, Minum, dan Berpakaian Tanpa Berlebihan

عن عمرو بن شعيب عن ابيه عن جده عن النبي صلى الله عليه وسلم , انه قال : كُاُوْا وَشْرَبُواْ وَ الْبَسُوْا وَتَصَدَّقُواْ فِي غَيْرِ سَرَفٍ وَلَا مَخِيْلَةٍ ( رواه البيهقى في شعب الايمان)

Dari umar bin syu’aib dari ayahnya dari kakeknya dari Nabi SAW, sesungguhnya Nabi Bersabda: makanlah, minumlah, berpakaianlah dan bersedekahlah tanpa berlebihan dan sikap sombong.( HR. Baihaqi pada bab iman)


4. Membahagikan Perut Menjadi 3 Bahagian

عن المقدام بن معدي كرب اَنَّ رَسُولَ الله صلى الله عليه وسلم قال: مَا مَلاَءَ اَدَمِيُّ وِعَاءَ شَرًّا مِنْ بَطْنِهِ, بِحَسْبِ ابْنِ اَدَمَ لُقَيْمَةٌ يُقِمْنَ صُلْبَهُ فَاِنْ كَانَ لاَمحَاَلةَ فَاعِلًا فَثُلُثٌ لِطَعَامِه وثُلُثٌ لِشَرَا بِه وثُلُثٌ لِنَفْسِه   ( رواه الترمذى وابن حبان )

Dari miqdam bin ma’dikariba sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda:“Tidaklah seorang anak Adam mengisi sesuatu yang lebih buruk dari perutnya sendiri ,  cukuplah bagi anak adam beberapa suap yang dapat  menegakkan tulang punggungnya, jikapun ingin berbuat lebih, maka sepertiga untuk makanan dan sepertiga untuk minum dan sepertiga lagi untuk nafasnya. ( HR. Tirmidzi dan Ibnu Hibban)

Rumusan
Secara umum tatacara makan dan minim yang baik yang harus dilakukan adalah:

Adab dan Etika ketika Makan


  • Mencuci tangan sebelum makan
  • Membaca basmallah
  • Makan di mulai dari yang berada di sebelah kanan dahulu
  • Mengecilkan suap dan menghaluskan kunyahan
  • Tidak memandang kepada wajah teman makan
  • Ambil makanan yang berhampiran dulu.
  • Tidak sambil bersandar
  • Tidak makan ketika kenyang
  • Mengambil makanan dari sisi piring/wadah
  • Menjilat anak jari ketika selesai makan
  • Membaca hamdallah


Adab dan Etika ketika Minum


  • Memandang kedalam gelas sebelum meminum airnya
  • Membaca basmallah
  • Mengesap air dan tidak menenggaknya
  • Tidak sambil berdiri
  • Membaca hamdallah
November 20, 2018

10 Waktu Terbaik Berselawat Ke Atas Nabi s.a.w

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



10 Waktu Terbaik Berselawat Ke Atas Nabi s.a.w


  1. Sesudah laungan azan
  2. Ketika hendak masuk dan keluar daripada masjid
  3. Dalam solat jenazah.
  4. Dalam takbir hari raya.
  5. Dalam tahiyat ketika solat.
  6. Pada awal dan akhir doa.
  7. Pada hari jumaat sama ada malam atau siang.
  8. Dalam khutbah dan doa qunut.
  9. Ketika orang lain menyebut nama Rasulullah s.a.w.
  10. Di dalam majlis ilmu, ketika dan sebagainya. 


Jom perbanyakkan selawat.

Moga dengan banyak nya selawat ini, kita dipanggil dan rapat dengan Nabi serta mendapat syafaat di akhirat nanti. Insha Allah...


19 November 2018

November 19, 2018

Ini Kelebihan Alunan Selawat Ketika Dodoikan Anak Tidur

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Insha Allah.. Esok bukan sekadar cuti... 

Tapi cuti semata-mata untuk ingat Nabi Muhammad s.a.w... Rasul dan Nabi yang sangat cintakan umatnya. 

Kita ingat tak kat Baginda? 

Kita ni patut bersyukur sangat dilahirkan sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w... 

Sebab salah satu kelebihannya kita akan dapat syafaat di akhirat nanti jika kita... Banyak kan ingat Nabi Muhammad s.a.w. 

Nak ingat Nabi macam mana? 

Mudah saja... 

Dengan perbanyakkan selawat dan salam kepada Baginda. 

Selawat sebagai tanda rindu kepada Baginda ﷺ ☺️

‎💕 اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

‎💕 اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

‎💕 اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

Semoga cinta kita pada baginda ﷺ semakin bertambah dan mendapat syafaatnya dikelak nanti ☺️

Ini Kelebihan Alunan Selawat Ketika Dodoikan Anak Tidur

Banyak kelebihan selawat...

Antaranya :
1. Orang yang banyak selawat antara orang yang paling mulia di akhirat. 

2. Allah akan balas selawat tu dengan 10 kali ganda. 

3. Keutamaan selawat di hari Jumaat. 

4. Selawat kita di dunia tetap akan sampai kepada Rasulullah SAW. 

5. Rasulullah akan menjawab salam orang yang memberi salam kepada Baginda. 

6. Doa tidak makbul tanpa selawat. 

7. 100 kali selawat membuka 100 pintu rahmat. 

Ini Kelebihan Alunan Selawat Ketika Dodoikan Anak Tidur

Selain tu.. 

Kelebihan jika selalu dengarkan selawat kepada anak-anak kecil. (pengalaman sendiri) 

1. Mampu lembutkan hati anak-anak yang kurang dengar cakap. 

2. Mudah untuk kawal marah.

3. Mudah untuk ibu bapa kawal emosi.

4. Anak mudah tidur dan lebih tenang. 

5. Kurang tantrum dan jika tantrum pun ibu tak tantrum sekali... 😅

Selalulah pasang alunan zikir dan selawat dalam rumah. 

Insha Allah... Rumah tangga akan ada kelainannya. 😊