Memaparkan catatan dengan label Sedih. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Sedih. Papar semua catatan

10 Julai 2015

Julai 10, 2015

Lagu Untuk Dia Yang Bakal Pergi!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sedih lagu ni... Minggu depan dia bakal berakhir.. entah dapat atau tak jumpa Dia lagi..



Ku menantimu saban waktu bangkit jiwaku
Kau suluh hatiku dengan sinar kudus kasihmu
Ku harapkan terus bersamamu selamanya

*chorus*
Ramadhan, Ramadhan, Ramadhan di hati
Ramadhan, Ramadhan, Ramadan usah pergi

Rahmat melimpah damainya ku rasakan
Ramadhan bulan Al Quran mendidik jiwaku menyuburkan iman
Ku harapkan terus bersamamu selamanya

*ulang chorus*

Sememangnya kau ku nantikan
Hadirmu hidupkan suram di jiwaku
Dan ku berjanji akan ku teruskan
semangatku itu sepanjang hidupku
Oh Ramadhan

*ulang chorus 2x*
Ku mohon usah pergi...


Lagu untuk mu Ya Ramdhan.. Minggu depan dah habis Ramadhan.. cepat sangat masa berlalu.. entah dapat jumpa lagi ke tak tahun depan.. Minggu akhir yang mesti dihargai sebaiknya, kerana Ramadhan bakal pergi... 

17 Januari 2015

Januari 17, 2015

Kisah Adik Ainaa Amanda yang Menyentuh Hati!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Sepanjang awal minggu persekolahan..ada satu video viral tentang seorang kanak-kanak istimewa yang dilahirkan dengan tiada tapak tangan kanan....

MF biasa lah,.busy betul waktu tu.. mana la nak sempat layan isu semasa sangat... cuma tengok pasti ignore... hingga lah semalam...MF terdetik nak tengok video yang jadi viral tu... alahai,,, indahnya kejadian dia,,, comel sangat adik Amanda ni...

Video yang jadi viral tu... adalah rakaman perbualan adik amanda mengenai pengalaman pertama dia ke sekolah... video perbualan dua beranak itu...kisahkan tentang si adik Amanda yang menceritakan dia diejek ketika disekolah... bahkan apa yang menyentuh hati juga, bagaimana kasih si ibu memujuk dan memberi galakan kepada anak istimewa itu...


Kisah adik Amanda memang jadi viral hangat hingga para wartawan mencari keluarga adik ini untuk ditemuramah... Pernah masuk Harian Metro muka hadapan dan juga rancangan Nasi Lemak Kopi O TV9.

Disebalik kisah video viral ini...ada yang lebih menyentuh hati MF... rupanya adik amanda adalah anugerah Allah...setelah 11 tahun ibu bapa Adik Amanda berusaha mendapatkan zuriat... sehinggalah suatu hari,.. ibu adik Amanda ni disahkan hamil ketika ingin mendapatkan suntikan sebelum menunaikan umrah...

11 tahun diuji dengan tiada zuriat,,. Bila dah lahir...tak sempurna fizikal,,, huh,,, kena kuat iman bila diuji sebegini... lemah iman...memang habis disalahkan tuhan.., begitu juga dengan ibu adik amanda ni... 3 hari selepas melahirkan adik amanda...dia tak dapat terima hakikat... dia tak nak jumpa anaknya sendiri...

Namun, berkat doa keluarga dan pujukan nurse serta kakitangan hospital,,, ibu adik Amanda...terima hakikat tu... naluri keibuannya datang stelah melihat senyuman indah adik amanda... sejak itu lah dia bertekad membesarkan Amanda walau apa pun terjadi,..

Adik Amanda ketika kecil

Gelang yang dibeli ibu adik Amanda dari Mekah...dipakaikan semuanya ditangan kiri....
Pendapat MF...ibu adik Amanda insan istimewa yang dipilih Allah untuk ujian ini... bahkan sampai ke besar dia kena cekal sebab adik Amanda ni sering bertanya tentang diri dia sendiri.. ibunya kena kuatkan semangat dan bertuah kerana dipilih Allah....

Doa MF semoga Allah sentiasa melimpahi rahmat dan perlindungan buat adik Amanda dan keluarga... dan moga jadi insan yang cemerlang di dunia dan akhirat...

Ya,.. tangan adik Amanda ada di syurga... adik akan jadi insan yang sempurna di syurga nanti,,,. Semoga berjaya adik Amanda...

Diolah dari sini

26 Disember 2014

Disember 26, 2014

Banjir di Kelantan: Hospital Terputus Bekalan Eletrik, Nyawa Pesakit Dalam Bahaya!!!

Kisah menyayat hati, luahan seorang doktor dari Hospital Kuala Krai, Kelantan:

Seorang pakar bius terpaksa memberi rawatan "intubation" (bius melalui hidung) kepada seorang bayi dalam gelap untuk menyelamatkan nyawanya selepas generator di Hospital Kuala Krai kehabisan minyak hari ini.
   
Ini merupakan pengalaman yang menakutkan seperti dinyatakan melalui mesej WhatsApp oleh Dr Adibah Abdullah, seorang pegawai perubatan di hospital
   
Hospital itu beroperasi dengan menggunakan generator selepas bekalan elektrik terputus kira-kira 5 petang semalam, akibat peras air meningkat dengan cepat dalam apa yang disifatkan sebagai banjir terburuk dalam sejarah Kelantan.
   
Bagaimanapun, tidak dapat dipastikan dengan tepat bila generator telah kehabisan diesel.
   
Dalam rentetan mesej WhatsApp untuk memberi maklumat terkini kepada seorang rakan mengenai keadaan yang semakin teruk di hospital, Dr Adibah menjelaskan bahawa pesakit di unit rawatan rapi (ICU) dan unit penjagaan kritikal (CCU) bernafas menggunakan mesin yang berfungsi melalui kuasa bateri

"Kalau bekalan tak pulih, kami akan bergilir-gilir membuat manual bagging ... tapi sampai bila?" beliau menulis.
   
Beliau berkata bekalan diesel untuk generator dijanjikan dihantar pada 8.30 malam oleh helikopter. Bagaimanapun, masalahnya ialah hospital itu berada dalam kegelapan sepenuhnya.
   
"Kami tidak mempunyai suar tetapi kami memerlukan lampu untuk menunjukkan kepada mereka di mana kami berada.
   
"Kuala Krai telah bertukar menjadi sungai yang besar, dan hospital kami adalah satu daripada beberapa pulau yang tidak bersinar dalam kegelapan," beliau dalam catatannya.
   
Dalam satu lagi detik yang menyayat hati, Dr Adibah berkata, helikopter telah tiba sebelumnya pada sebelah malam tetapi tidak dapat mendarat kerana ketiadaan ruang.
   
"Kipasnya berputar begitu kuat sehingga air terpercik dari kawasan yang digenangi air, serpihan berterbangan, dan mereka berkata bumbung akan runtuh jika helikopter menghampiri lebih dekat. Satu-satunya cara untuk menyelamatkan pesakit ialah dengan mengangkat mereka ke atas, seperti dalam filem. Dari bot, atau dari kawasan yang berhampiran dengan pinggir air.

"Tetapi kita bercakap mengenai pesakit yang sakit di sini. Yang bernafas dengan mesin, bayi-bayi baru lahir, orang tua patah tulang," beliau menulis.
   
Beliau berkata, helikopter akhirnya terpaksa berlepas tanpa memindahkan mana-mana-mana pesakit.
   
"Helikopter berlegar-legar ... dan tidak menghantar apa-apa. Kenderaan amfibia milik bomba datang. Kemudian ia pergi semula. Matron mengumumkan "tak jadi pindah, sila pulang ke wad masing-masing.
   
"Dan kerana lif tidak berfungsi (menggunakan lif dalam keadaan elektrik on-off begini adalah tindakan amat bahaya), kebanyakan pesakit mengheret badan menaiki tangga," katanya.
   
Dr Adibah berkata, pesakit berasa kecewa apabila mereka melihat kenderaan amfibia itu berlepas dan tidak dapat sampai kepada mereka.
   
Beliau berkata, satu-satunya bantuan perubatan yang tiba sejak krisis itu bermula ialah seorang doktor tentera, yang tiba di hospital beberapa jam lalu. - Bernama

YA ALLAH..SUNGGUH SEDIH DAN MENYAYAT HATI KITA MENDENGARNYA.. SUNGGUH HEBAT "TEGURAN" ALLAH KALI INI... TERUSKAN DOA, ISTIGHFAR DAN SOLAT HAJAT... 

PSST: tak dapat nak bayangkannya keadaan di hospital tu... Allahhu akbar...

12 Oktober 2014

Oktober 12, 2014

Kisah Sedih Buat Peminat Tupperware

Sumber: google images

Kisah ini benar-benar menyentuh hati bagi sesiapa sahaja yang membacanya. Membaca kisah kesusahan orang lain tanpa kita menduga air mata ini mengalir.

Cerita ini mengisahkan tentang dua orang sahabat baik. Ia telah diceritakan oleh seorang ibu yang mana anaknya ada berkawan dengan seorang perempuan yang bernama Amira (bukan nama sebenar). Semuanya bermula dengan kisah nasi goreng.

Begini kisahnya..waktu rehat di sekolah anak saya akan makan bekal yang dibawa dari rumah, makan bersama-sama kawannya Amira (bukan nama sebenar) di kantin sekolah. Anak saya selalunya akan bawa nasi goreng dan Amira selalunya bawak roti kosong 2 keping yang dibungkus dalam plastik. Roti itu dia akan cicah dengan air sirap yang dia bawa dari rumah.

Itulah rutin bekalan harian yang di bawa oleh Amira setiap hari. Anak saya pun selalunya memang bawa nasi goreng sebab itu memang kesukaan dia. Amira memang suka sangat makan nasi goreng tu dan anak saya tak kisah untuk berkongsi nasi bersama-sama.Dia memang hari-hari bagi Amira makan nasi goreng tu.Mungkin Amira dah jemu agaknya, hari-hari bawak roti kosong cicah air sirap jer.

Suatu hari..anak saya bersuara kepada Amira.Mira..aku teringin nak makan nasi goreng ko..ko asyik bawak roti jer..apa kata esok kita bawak nasi goreng sama-sama nak.. Nanti kita makan tukar-tukar kat kantin..

Amira termenung..nampak muka dia macam tak sedap.
“ Alahh..tak nak lah..nasi goreng aku tak sedaplah, mesti ko tak nak makan nanti”
“Ala, ko bawa jelah, belum bawak, dah kata nasi goreng ko tak sedap..ko bawak je lah..mesti sedap punya.”

“Ok lah,ko punya pasal esok aku bawak ya.Aku bawak nasi goreng special untuk ko.”
Yeeaaahhh..anak saya suka sangat bila Amira bersetuju nak bawak nasi goreng esoknya.
Sampai di rumah,malam hari sebelum tidor Amira cakap kat mak dia yang esok dia nak bawak bekal nasi goreng.Dia tak mahu bawa roti kosong 2 keping tu.

Keesokkannya dalam dalam kelas..anak saya bertanya Mira.
“Mira ko bawa nasik goreng tak..?”
“Aku bawak ni”.Mira senyum..

“Ok..cayalah..tak sabar nak makan nasi goreng ko Mira oiii.”
Tepat pukul 10.00 pagi loceng rehat bunyi,mereka berdua berlari ke kantin..nak tukar-tukar nasi. goreng..

Sampai di kantin. Anak ku membelikan air minuman untuk mereka minum bersama.
“Jom kita buka bekal sama-sama.”

Anak ku mengeluarkan bekas nya.Amira pun keluarkan ‘bekas’ nasi goreng dia dari dalam beg plastik.

Tiba-tiba mata anak saya tidak berkelip..
“Amira mana nasi goreng ko? Ko bawa apa ni..?”
“Ni lah nasi goreng aku..ko buka je lah..”

Tuan/Puan nak tau..? Nasi Goreng tu diletakkan dalam bekas sabun Axion pencuci pinggan cap Lemon bekas warna kuning tu.

“Amira..kenapa ko letak nasi goreng dalam bekas Axion ni..? Mak ko tak marah ker..? Tak rasa sabun ke nanti..?”

“Tak lah.mak aku yang bubuh dalam bekas tu.Kat rumah aku mana ada tupperware macam ko..memang kami pakai balik bekas sabun tu, dah biasa dah pakai bekas macam ni”
Air mata anak saya mula bergenang..tunggu masa untuk tumpah..

“Mira,kenapa ko tak cakap yang ko tak de bekas untuk bawak nasi ni.aku boleh bagi ko bekas.kenapa ko tak cerita dengan aku Mira.ko ni kan..”

Mira tunduk..tolong jangan nangis boleh tak..? Semalam ko yang cakap ko nak makan sangat nasi goreng aku kan? Sekarang aku dah bawak apasal ko nangis plak..?? Makan je lah..

“Mira..aku rasa bersalah sangat sebab menyusahkan ko.Tak pe lah Mira jom kita makan..ko makan nasik goreng aku ya..aku nak rasa nasi goreng ko..”

“Ehhh..tak per..tak per..ko makan jer nasik goreng ko..nasi goreng aku tak sedap..bubuh dalam bekas sabun plak tu..”

“Mira..jangan ckp mcm tu..bak sini aku rasa nasi goreng ko.”
Anak saya pun makan rasa sesudu..memang betul pun..tak sedap..nasi goreng Amira putih meleset..tak de rencah..tak de rasa pun..tawar je..tapi anak saya tak kisah..dia tak komplen pun..
Cuma masa Mira suap nasi goreng tu..air mata dia pulak berlinang..anak saya tanya kenapa ko menangis.Dia cakap tak ada apa.Tak pe lah.Kita makan aje lah.

Semasa anak saya cerita kisah ini kepada saya,.saya menangis.Tapi saya tidak menangis semasa itu,saya tidak mahu menangis didepan anak sayaSaya kuatkan semangat untuk mendengar cerita dia sampai habis..

Selesai anak saya bercerita..saya cakap kat anak saya.
“Esok bawak bekas tupperware kat dapur tu..bagi kat Amira ya..cakap kat Amira bekas ni hadiah dari keluarga kita.”

Kemudian saya bangun terus keluar tengok-tengok kereta.Sebenarnya bukan saya tengok kereta,saya menangis semahunya kat tepi keta tu.Tak sangka sangat,dizaman moden ni masih ada lagi anak-anak kita yang hidup menderita,sedih dan sayu hati ni.

Kepada orang kaya di luar sana,ingatlah.Dalam kemewahan yang kamu kecapi sekarang ni ada saudara kita yang hidup dalam keadaan memilukan

Saya berdoa kepada Allah,agar semua orang yang tidak berkemampuan ini di murahkan rezeki oleh Allah dan ditabahkan hati mereka dalam menghadapi segala dugaan..Aminnn..
Semoga kisah ini boleh celik kan mata kita.

Sumber: whatsapps

Kisah pengajaran buat semua... Walaupun kita mampu, sebenarnya kemampuan kita itu untuk bantu orang yang lain yang lebih memerlukan...

Walaupun kita mampu, janganlah melihat orang juga mampu seperti kita... Tak semua orang yang kelihatan senyum itu sempurna dan bahagia...

Kisah ini untuk renungan bersama... Tiada kaitan dengan sesiapa jua...


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

23 September 2014

September 23, 2014

Bertabahlah Wahai Hati!

Bertabahlah wahai hati...
Kuatkan semangatku...
Berikan aku kekuatan...
Berikan aku kesabaran...

KAU tahu aku kuat...
Maka, berilah aku kekuatan itu...

Moga sedikit ujian ini...
Mampu menghapuskan dosa-dosa kami...

P/s: Kepada yang membaca entry ni... Usah bertnya kenapa dan apa... Aku mohon doa kalian moga urusan aku dipermudahkan... Keluargaku dalam pemeliharaan Allah... Serta doakan aku dan keluarga ku diberikan kekuatan... Terima kasih bagi yang mendoakan...


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

15 Ogos 2014

Ogos 15, 2014

Di Malaysia vs Di Gaza!!!

Bayi baru lahir yang dibuang ke longkang... Masih bertali pusat... Kejadian dilaporkan berlaku di Sepang
4500 bayi baru dilahirkan di GAZA

Sedih... Itu pedih...
Tak mampu nak kata apa-apa...

Sedih dengan gambar yang pertama...
Korang lihat dan nilai lah sendiri...
Beza memang berbeza

Di mana kita???
Apa punca??!
Apa peranan kita???
Apa tindakan kita??? Kutuk? Maki hamun? Bangga?

Sama-samalah muhasabah diri...
Bagi ibu-ibu dan bapa-bapa yang ada anak tu... Buka minda dan mata... Fikirkan dengan mata hati...

Ayuh..usah terlena dan terleka dengan keselesaan yang ada...


Posted via Blogaway

14 Ogos 2014

Ogos 14, 2014

Betul Ustaz Kata...

Dah tiga hari aku not in good mood... Entah kenapa... Aku tahu sebabnya... Tapi tak kan ku nak cerita pada orang kan... Biar Allah saja yang tahu..

Mood ni makin parah ditambah keadaan aku yang tengah ngadap sakit gigi nih... Tapi bila baca dan buat macam ustaz Kazim kata... Rasa nak nangis dan lega sikit...

Aku buat berulang kali... Hingga aku reda... Layan anak-anak solehah aku...untuk pulihkan mood... Huhu... Memang lemah tul bila diuji main dengan perasaan ni... Sesak dada...

Tapi Allah tahu yang terbaik...
Terima kasih ustaz atas pesanan yang sungguh berguna...


Posted via Blogaway

11 Julai 2014

Julai 11, 2014

Teruskan Berdoa dan Menabung untuk Palestin!

Semalam masa tengok berita... meruntun jiwa... melihat Israel menyerang Gaza bertubi-tubi... Mereka berpuasa dalam keadaan perang.. tapi mereka tetap berpuasa. setiap lima minit kedengaran bom-bom yang bertubi-tubi... Mereka tak berani keluar rumah sebab takut tak kembali ke rumah dah selepas tu... 

Ya Allah... kami hamba-Mu yang hina... memohon... Kau hantarlah tentera-tentera-Mu membantu rakyat Palestin menghadapi musuh-Mu Israel Laknatullah... 






Gambar-gambar ni bukan nak buatkan anda tak lalu makan... tak lena tidur, tapi nak kita semua teruskan berdoa, dan keluar dari zon selesa. Kita biarkan anak-anak kita bermain mercun di kala orang berterawih, tapi anak-anak di sana, nyawa dihujung tanduk... bom bila-bila masa saja akan menyebabkan mereka kehilangan orang tersayang...


Aman Palestin telah menyediakan satu kaedah menyumbang kepada rakyat Palestin melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS). Kaedah yang telah diperkenalkan sejak tahun 2009 ini amat mudah dilakukan.


Berikut adalah cara menyumbang melalui SMS:

1. Taip PALESTIN  RM10 / RM5 / RM3 / RM1
2. Hantar ke 39111

Semoga cara yang mudah ini dapat dimanfaatkan dengan sebaiknya.


Berita terkini... Israel dalam bersedia nak serang Palestin! Apa usaha kita????


TERJEMAHAN DOA QUNUT NAZILAH

"Ya Allah, sesungguhnya kami letakkan Engkau di batang leher musuh-musuh kami, dan kami berlindung denganMU dari kejahatan mereka. Ya Allah, hancur leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka! Kacau-bilaukan persatuan mereka! Cerai-beraikan pakatan mereka! Goncangkan pendirian mereka! Hantarkan ke atas mereka anjing-anjing Kamu! Wahai Tuhan Yang Gagah Perkasa, Wahai Tuhan Yang Bersifat Murka, Wahai Tuhan Yang Maha Menyiksa, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah. Wahai Tuhan yang menurunkan Al-Quran, wahai Tuhan yang menggerakkan awanan, wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera Ahzab, kalahkanlah mereka, menangkanlah kami ke atas mereka…"

Ya Allah, sesungguhnya kami bermohon pertolonganMU, kami meminta ampun kepadaMU, kami memohon petunjuk dariMU, kami beriman kepadaMU, kami berserah kepadaMU dan kami memujiMU dengan segala kebaikan, kami mensyukuri dan tidak mengkufuriMU. Ya Allah, hentikanlah segala macam kezaliman dan permusuhan, bantulah saudara-saudara seIslam kami di mana sahaja mereka berada. Angkatlah dari mereka kesusahan, bala, peperangan dan permusuhan. Ya Allah, selamatkanlah saudara seIslam kami di Gaza yang dizalimi oleh kekejaman rejim zionis dari segala keburukan dan hindarkanlah mereka segala bala, kerana tiada sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau, ya Allah. Allahumma Aameen.


Pihak Homemadestickers, melancarkan membeli sambil menabung untuk Palestin... RM1 dari belian anda akan disumbangkan ke Tabung AmanPalestin. 

21 Mei 2014

Mei 21, 2014

Menggigil Terima Berita Kematian Mengejut!

Pepagi hari, terima satu berita kematian... Allahu Akbar, bangun untuk solat Subuh, belek handphone tengok banyaknya mesej dari Group rakan sekerja... Ya Allah, rupanya satu berita yang sungguh menyedihkan... Aku terima berita kematian suami rakan tempat sekerja... Yang memang agak rapat dengan kami, sebab kami rakan sekerja ibarat sebuah keluarga... Allahu Akbar... meluru air mataku jatuh... berjurai... 

Aku terkejut, sungguh aku terkejut... Semalam sebelum balik, kereta kami parking berdekatan... Sahabat aku tegur, "suami mariah suka sticker ek, penuh sticker kat kereta... dengan senyum dia tegur aku"... Allahu Akbar... bila terima je berita ni, terbayang senyuman tu, rasanya manis je senyum dia padaku... Terus juga aku terbayangkan anak-anaknya, dua orang puteri yang masih kecil... 

Sungguh, aku tak mampu nak tahan air mata, hatiku hiba... merewang fikiranku... besarnya dugaan Allah kepada-Nya, tapi bila aku ingat semula kata-kata Allah dalam surah al-Baqarah ayat 286 yang bermaksud "Allah tidak membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya...." hatiku kembali tenang... Doaku tak putus-putus, moga sahabatku ini tabah dan kuat... Aku tahu dia kuat dan dia tabah sebab tu Allah mengujinya... Berita ini memang mengejut, sebab suaminya tak pernah sakit apa-apa pun, dan memang muda lagi pun... dalam 30-an je umurnya... Rasa sedih, sebab tak dapat nak pergi ziarah dia juga... mampu doa dari kejauhan saja... 

Ya Allah, Kau berikanlah kekuatan dan ketabahan buat sahabat kami ini, Kau lindung dan peliharalah dia serta anak-anaknya, tempatkanlah roh arwah suaminya dalam kalangan orang-orang yang beriman...

***************************************
Berita macam ni, buatkan aku menangis kerana macam-macam perasaan ada... terkenangkan cerita pasal kiamat Ustaz Badli Shah iaitu kematian mengejut salah satu tanda kiamat juga... Dan aku ambil positif, berita ni juga teguran dan peringatan Allah untuk kita yang masih hidup juga... Mati tak mengenal usia, tak perlukan sebab juga untuk mati... انّا للہ و انّا الیہ راجعون (Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali)

Sama-sama kita sedekahkan al-Fatihah untuk arwah...dan salam takziah buat sahabatku:
al-Fatihah:

10 Disember 2013

Disember 10, 2013

Dah buat pasal, suka hati je campak aku!!!

Ipoh: “Bayi itu pasti mati jika saya dan rakan tidak menjumpainya,” kata Chong Lean Fatt, 48, yang menemui bayi baru dilahirkan dibuang dalam keadaan bogel di tepi longkang berhampiran Jalan Lapangan Perdana 19, Taman Lapangan Setia, di sini, pagi semalam.

Bayi perempuan cukup sifat dan masih bertali pusat itu dicampak di kawasan sunyi berhampiran lokasi projek pembinaan rumah kedai yang baru disiapkan. 

Chong yang juga seorang kontraktor berkata, dia bersama seorang rakan serta wakil syarikat pemaju menemui bayi malang itu pada jam 11 pagi selepas terdengar tangisannya. 

Menurutnya, dia datang ke kawasan itu untuk memasang jeriji besi di sebuah unit kedai dan segera memaklumkan kepada rakan.


“Saya beritahu rakan mengenai suara bayi menangis, tapi dia kata itu mungkin bunyi anjing liar atau kucing. Saya tidak puas hati dan memaklumkannya kepada wakil pemaju projek kedai itu yang datang untuk memantau kerja pengubahsuaian.

Sumber: Harian Metro Online

Di pantai timur sibuk dengan bencana banjir yang belum reda, tapi di negeri yang tak dilanda banjir maksiat dan dosa terus berleluasa, tiada siapa peduli dan berfikir, kenapa Allah hukumkan musibah dasyat kepada kita hari ini... 

Kesian tengok bayi, Alhamdulillh Allah peliharanya untuk terus hidup di dunia... Kesian dia, orang lain buat pasal, dia pula yg jadi pengemis jalanan... Mujur dijumpai orang, jika tidak, apalah nasib bayi yg tak berdosa dan kenal erti dunia ni... 

Ya Allah, tengok kucing bawa anak pun buatkan aku sayu, tapi bila lihat perangai manusia sebegini, lebih teruk dari binatang, lebih teruk dari perangai Firaun yg kejam... inilah Jahiliiyah Moden... tanda kiamat semakin hampir, tapi manusia masih juga asyik dan leka dengan dunia yg makin tua ini... 

Ya Allah, peliharalah zuriat keturunan kami... lindungilah mereka dari perbuatan keji dan mungkar... ameen... 

07 Oktober 2013

Oktober 07, 2013

Enam beradik ditinggal kelaparan

6 beradik yang ditinggalkan 24jam oleh ibu bapanya
Bayi 7 bulan tertido kelaparan di atas kerusi kayu
KUALA SELANGOR - Hanya disebabkan tidak puas hati, sepasang suami isteri sanggup meninggalkan enam anak mereka yang masih kecil bersendirian di sebuah rumah di Jalan Bukit Panjang, Jeram, kira-kira jam 1 pagi semalam dan hilang tanpa khabar berita.

Lebih menyedihkan, keenam-enam beradik itu terpaksa makan apa sahaja termasuk cebisan roti terbuang demi mengisi perut, manakala adik bongsu mereka berusia tujuh bulan hampir 'nyawa-nyawa ikan' akibat kelaparan.

Salah seorang penduduk di situ, Samsuri Sulaiman, 57, berkata, pada mulanya dia ternampak lima beradik berkenaan berjalan kaki sambil memikul beg baju tanpa arah tujuan di kawasan perumahan di situ.

"Apabila saya tanya, abang sulung yang berusia sembilan tahun memberitahu mahu balik ke Kelantan kerana 'emak dah mati'.

“Saya pelik melihat kelakuan mereka dan meminta ketua taman memeriksa keadaan rumah yang dihuni sejak setahun lalu, kalau-kalau kedua ibu bapa mereka ada di rumah.

“Namun, alangkah terkejutnya apabila saya sendiri ke rumah mereka, yang ada cuma bayi berusia tujuh bulan ditinggalkan tertidur kerana terlalu lama menangis akibat kelaparan di sebuah kerusi kayu.

"Bayi itu adalah adik bongsu kepada kanak-kanak malang ini," katanya.

Menurut Samsuri, kawasan perumahan itu memang terletak jauh dari jalan besar dan jika mereka dibiarkan merayap, kemungkinan besar boleh hilang.

Terkenal sikap suka 'perang besar'
Dalam pada itu, seorang wakil penduduk, Daud Jaumar, 41, berkata, tidak mustahil bayi berusia tujuh bulan itu menghembuskan nafas terakhir jika tidak dijenguk oleh mereka.

“Saya cuba gerakkan badannya bila lihat terbaring begitu sahaja dan nasib baik matanya buka sedikit dan bergerak. Keadaan itu cukup melegakan hati.

“Saya terus menghubungi penghulu mukim kerana tidak tahu nak buat macam mana lagi. Ibu dan bapa budak itu tidak dapat dikesan," katanya.

Menurut Daud, ibu bapa kepada enam beradik itu memang terkenal dengan sikap mereka yang suka 'berperang' besar.

"Penduduk di sini pun selalu mengadu tentang perangai buruk mereka itu. Pernah juga mereka bergaduh besar sampai nak berparang, mujurlah kami sempat  campur tangan," katanya.

Bagaimana pun katanya, dia tidak sangka kedua-dua suami isteri itu mementingkan diri sendiri dan sanggup meninggalkan anak-anak kecil lebih sehari tanpa memikirkan makan minum mereka.

“Sebelum ini ada juga mereka 'hilang', tapi sekejap-sekejap dan jiran rumah selalu bagi anak-anak ini makan.

"Tapi kalau dah hilang lebih sehari sampai anak-anak hampir melarikan diri, saya rasa ini dah melampau. Apa nasib anak-anak ini nanti?" katanya.

Anak-anak tak banyak karenah
Seorang  jiran mereka, Jamilah Yusof, 53, memberitahu Sinar Harian, dia juga sering melihat-lihat keadaan enam beradik itu setiap kali ditinggalkan ibu bapa mereka selepas bergaduh besar.

“Saya sendiri yang menyambut kelahiran anak bongsu mereka di rumah itu. Memang kasihan, anak-anak itu pula tak banyak karenah apabila ditinggalkan seolah-olah faham masalah keluarga mereka.

"Tapi sangat menyedihkan apabila mereka tidak diberi makan dan minum lebih 24 jam.

“Ada ramai orang yang begitu mahukan anak tapi tak bernasib baik, mereka yang dikurniakan ramai 'amanah' ALLAH ini sanggup biarkan mereka begitu saja. Sampainya hati," katanya sebak.

Sementara itu, Penghulu Mukim Jeram, Kamarudin Abd Rahman berkata, pihaknya sudah memaklumkan perkara itu kepada agensi yang bertanggungjawab untuk tindakan lanjut.

“Keluarga ini saya kenal sejak rumah sewa mereka terbakar beberapa tahun lalu dan mereka sanggup tidur anak beranak di tepi pantai. Bila dapat tahu, saya tempatkan mereka di sebuah rumah sebelum ditempatkan di sini.

“Bila kita bantu, mereka pula buat perkara menyedihkan seperti ini. Bergaduh macam mana pun tak perlulah libatkan anak-anak yang tidak berdosa ini,” katanya.

Sumber: Sinar Harian

Tak tahu nak kata per... sebak sungguh rasanya... aku yang bekerja ni pun dah sebak tinggalkan anak sebab nak g kerja, ni diorang boleh tinggal gitu tanpa makan minum selama 24jam... Moga Allah lindung dan pelihara anak-anak yang tak berdosa ni... :'(

02 September 2013

September 02, 2013

Berbaju Kurung ke Pesta Arak Merdeka


KUALA LUMPUR - Sambutan ambang merdeka yang sepatutnya berlangsung dengan penuh kesyukuran dicemari pesta minuman keras oleh pengunjung beragama Islam di sebuah kelab hiburan di Jalan Sultan Sulaiman, di sini.

Lebih memalukan apabila ia berlangsung dalam keadaan pengunjung wanita berpakaian baju kurung dan kebaya dipercayai sempena tema ‘rumah terbuka Aidilfitri’ anjuran kelab berkenaan.

Ketika serbuan dijalankan pihak penguat kuasa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), kira-kira jam 2 pagi itu, rata-rata pengunjung sedang asyik berhibur bersama ‘bintang-bintang’ ternama dalam kalangan pengunjung tetap kelab berkenaan, yang menyertai pertandingan karaoke di situ.

Pada awalnya, serbuan kira-kira jam 1.30 pagi itu berlangsung aman, bagaimanapun beberapa pengunjung gagal memberi kerjasama membuatkan pihak penguat kuasa Jawi terpaksa mengambil masa lebih dua jam sebelum dapat menyelesaikan ketegangan yang berlaku.

Beberapa petugas media juga menjadi ‘mangsa’ sasaran pengawal kelab yang bertindak mengarahkan semua rakaman dipadamkan sambil mengeluarkan kata-kata berbaur ugutan.

Ketua Penolong Pengarah Cawangan Operasi Jawi, Mohamad Rais Rasid berkata, dalam serbuan berkenaan, seramai 30 pengunjung yang disyaki meminum minuman keras, ditahan untuk siasatan lanjut manakala 20 lagi diberi notis perintah hadir kerana berkelakuan tidak sopan di tempat awam.

“Setiap tahun kita laksanakannya tetapi kali ini agak mencabar kerana membabitkan pengunjung yang terlalu ramai dalam kalangan Melayu Islam dan itu amat menyedihkan kerana tempat ini tidak sesuai untuk sambut merdeka. Ada hidang arak serta pencampuran lelaki dan perempuan,” katanya selepas operasi berkenaan.

Operasi bermula jam 12 tengah malam itu berakhir kira-kira jam 4 pagi melibatkan 71 anggota penguat kuasa Jawi dan juga polis.

Mohamad Rais berkata, siasatan turut dijalankan ke atas penjual arak yang mana jika sabit salah boleh membawa didenda tidak melebihi RM5,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya.

Sementara itu, dalam operasi sama, dua remaja berusia 20 tahun ditahan kerana berkhalwat hasil serbuan ke atas sebuah hotel bajet di Bandar Tasik Permaisuri, Cheras.

Pihak penguat kuasa Jawi terpaksa menunggu kira-kira empat minit sebelum pintu dibuka dan mendapati remaja perempuan itu cuba menyembunyikan diri dalam tandas bilik hotel dalam keadaan separuh bogel.

Kedua-duanya dibawa ke Jawi sebelum diikat jamin dan kes disiasat mengikut seksyen 27 kerana berkhalwat dan jika sabit salah denda tidak lebih RM3,000 atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya.

Sumber: Sinar Harian

Nota Ungu: Merdeka kah kita???? Secara zahirnya memang kita bebas, tapi secara batinnya kita tetap dijajah minda dan rohani kita tetap dijajah... Ayuh,,, bangunkan diri kita dari belenggu penjajahan ini... 

26 Mac 2013

Mac 26, 2013

Note Ku Kena "Peram"

Salam semua.. 


Semalam kisah pasal Note Aku yang Sakit kan.. semalam aku dan suami dah bawa dia jumpe "doktor" .. kat tempat di mana dia dibeli... 

Lepas tengok2, rupanya screen nya terbelah... huhu.. camne boleh terbelah??? hmm.. mmg xde rezeki betul.. warranty x boleh guna sebab mmg warranty tak cover pun untuk screen pecah... huhu.. maka kena la kuar duit poket sendiri... 

Sekali tanya kos repair.. huhu.. tokey cina tu kata, tambah duit sikit lagi bleh angkat Galaxy Grand yang baru... huhu... kos repair screen RM700-RM800 ke atas... sebabnya Note guna screen LED.. mmg mhl... sma mcm tv LED la... mhl kosnya..

Di sebabkan itu, maka aku peram je lah dulu Note aku nih.. hingga duit poket mencukupi.. AKu tak nak beli lain..sebab sayang dgn Note nih.. huhu.. xpe lah aku usahakan juga duit utk repair note aku nih.. sementara ni aku guna NOte suami aku, dan suami aku beli Handphone Nokia yg paling murah dan tahan lasak tu je.. 

Terima kasih en.somiku... nanti kita cepat2 repair Note tu ea.. insha-Allah adalah rezeki tu nanti... sabar dan redha je lah... Nak menyesal pun dah tak guna... Allah lebih mengetahui.. lagipun ni harta dunia je.. tak yah nak sedih2 sgt... positifkan diri... huhu... Sedih tu sedih, tapi ingat Allah sdg menguji aku..dgn menarik sedikit harta ku.. maka redha dan terima dgn lapang dada dan pikir positif je... Allah lebih mengetahui.. 

08 Februari 2013

Februari 08, 2013

Syurga Buat Mu Adik Adam

walaupun dia derita, namun dia tetap tersenyum... :'(

Tadi layan MHI kat TV3 jap.. part ending yang last buat air mataku berjurai macam hujan yang tengah membasahi bumi KL sekarang ni... 


Sedih sangat..lihat adik adam yang telah kembali ke Rahmatullah... Mmg syurga tempatmu sayang... mmg aku menangis melihat video di tayang dalam MHI... 

Allah lebih sayangkannya... dia membawa rahmat dan 'saham' utk ibu bapanya ke syurga nanti.. Namun mmg meruntun hati keibuanku.. tak tergambar sedihnya... 

Al-Fatihah buat adik Adam dan takziah buat keluarga adik Adam... moga tabah dan sabar dalam dugaan ni... inshaa Allah ada yg lebih indah menanti selepas ini... 

02 Februari 2013

Februari 02, 2013

Apa perasaan anda???


Apa perasaan anda melihat kekejaman ke atas anak kecil ini..??? Hanya orang tak de perasaan je mampu menatap gambar ni lama2... Aku yang tengok kejp je pun menitik air mata..

Ni lah yang berlaku di Syria.. Kesian anak kecil ni, yang baru nak kenal dunia.. ditoreh dan dikelar macam ikan.. Nauzubillah.. saat kita lihat anak kecil kita ketawa, anak ini menderita.. 

Nah dunia, ini adalah hasil kezaliman regim Basyar. Gambar ini diambil di salah sebuah hospital medan di wilayah Halab. Ini adalah kesan torehan pisau, bukan luka kesan bom atau lain-lain.

Jika di Palestin, kanak2 terus saja dibunuh, namun di Syria anak2 ini diperlakukan sedemikian rupa.. Ya Allah apalah nasib anak2 ini.. Ya Allah, lindungilah kaum Muslimin di Syria... 

Saya izinkan kengkawan blogger SHARE entry ni, untuk sma2 kita berdoa.. 

Sumber gambar: Facebook

01 November 2012

November 01, 2012

Seramnya hadapi dunia akhir zaman

Sumber gambar: Facebook

Tak mampu nak kata apa.. sekadar berdoa, moga Allah lindungi aku dan zuriat keturunan ku dari tergolong dalam golongan yang dimurkai Allah dan golongan yg melakukan dosa kecil berpanjangan dan dosa2 besar.. Ameen... 

Alhamdulillah, Allah berikan aku da suamiku rezeki utk kahwin awal.. dan bagi yang belum kahwin, cepat2 lah kahwin.. jangan diikut sgt adat yg membebankan kerana syariat dan berkat lagi penting... 

03 Oktober 2012

Oktober 03, 2012

Berakhir sudah kehidupan Pak Tam

Tadi telefon mak kat kampung.. dah lama tak sembang kan... lama gak bersembang... dalam dok sembang2 tu.. tetiba mak kata "Pak Tam dah tak da".. aku, terkjut la.. HAH!!!.. Dah tak da.. huhu... sedihnya.. 

Pak Tam penyeri keluarga kami.. teman mak pak dan abgku di kampung... amat menghiburkan dan suka buat org tergelak... 

baik budi dan tak penah susahkan mak pak dan abg... Dia paling rapat dgn Mak la.. hinggakan mak nak g ke surau dia nak ikut.. dah berkali kaki mak calar akibat kena gigit dgn dia la.. 

Penah dulu, mak g umah kak aku kat Butterworth...jaga kak yg dalam pantang seminggu.. tinggal Pak Tam dgn pak dan abg,,,pak tam cari mak satu rumah, dia geram cari tak jumpe, dia terjumpe baju mak yg belum basuh, masih ada bau mak lagi, terus dia carik2 kan baju tu.. mmg koyak habis baju kurung kedah tu.. mak dah tak boleh pakai.. 

Kini, pak tam dah tak da.. usia tuanya menghadap pencipta.. dah hukum alam kan.. terima dgn redha.. tapi mmg sedih la.. sbb mak dh xde tempat nk smbang2... tak pe lah mak.. nanti mak cari pak tam yang baru k... abgku pun tgh usaha carikan pengganti pak tam.. 


Nota Kaki:
Ni bukan pak tam kami.. tapi wajahnye gini la.. serius je.. :-)

Pak Tam, ialah kucing peliharaan keluargaku di kampung.. warnanya hitam pekat, ekor kontot.. tapi periang... sangat baik..tak curi lauk, dan tak pandai makan tikus... 

Dulu aku penah bela seorg pak tam juga, tapi pak tam tu tak tahu asal usul... dia datang ke rumah ku.. manja dan jinak.. boleh tidur bersama dan aku tak alergik dgnnya (pak tam yg baru xleh dkat, lau dkat aku bersin)...dan paktamku dulu, rapat dgnku, tapi akhirnya dia hilang, lepas seminggu aku belajar ke UTM... sebab tu aku terpikir, adakah dia betul2 kucing??? haha... misteri di situ... tapi ku tetap ingat dia kucingku yg ku syg... 

29 Jun 2012

Jun 29, 2012

Akhirnya jatuh juga air mata itu...

Tadi kuceret smbil menahan sebak.. tapi kini, sebak tak tertahan lagi... akhirnya jatuh juga air mata itu... Rasa pedih di hati.. Rasa lemahnye diri... rasa kerdil di bumi.. 

Ya Allah.. berilah hamba-Mu ni kekuatan utk hadapi hidup ni... Ya Allah... kuatkanlah hatiku... tabahkan hatiku.. 

Ya Allah kembalikan kebahagiaan kami.. hnya pada-Mu ku pinta.. bantulah aku.. kuatkanlah semangatku...

P/S: ku tak mmpu nk coret lagi... kena air mata tak dapat dibendung lagi.. doa dan terus berdoa wahai hati..
Jun 29, 2012

Siang Gembira, Malam Sedih

Ya Allah.. tak tergambar rasa sebak di dada saat dapat berita yang menyeronokkan... Alhamdulillah... Allah permudahkan urusanku pagi tadi... Tapi kegembiraanku diragut petang tadi...


Saat aku memandu kereta nak pulang ke rumah, dapat satu panggilan telefon.. huhu.. nombor tak dikenali.. tapi aku angkat, manalah tahu parent pelajar ke kan.. tapi rupanya, kawan sekerja suamiku... Saat dia perknalkan diri... aku dah cuak... huhu.. knpa ni??? 

Lepas dia perkenalkan diri, dia bgtau suamiku bersamanya di HUKM... huhu.. knapa??? Firdaus terjatuh masa main sukan futsal di kem tadi.. HUh! aku dah cuak... sebak terus terasa di dada, tapi boleh kawal lagi perasaan tu... mengucap panjang dalam hati.. 

KU tnya, pdaus macam mana??? Dia dh ok sikit sekrang.. tadi dia mcm hilang ingatan, sbb dia xleh ingat apa2... sbb tu xle telepn.. Dalam hatiku... Ya Allah... trus ku doa.. hnya Allah bersama ku... Lepas pggilan telefon dimatikan... menggigil kaki dan lututku... namun, ku istighfar dan zkir, pndangan dah bergenang dgn air mata.. namun ku kuatkan smgt utk drive smp umah,,, Kptn K x bagi aku dtg sbb jauh lagi pun dh malam.. nnt dia akn mklumkan perkembangan.. 

Ku gagahkan kaki memandu smp rumah, smbil menahan tangis.. sesampai je kat parking di umah, terus suamiku telefon... huhu,,, tnya kan keadaannya.. dia sakit kepala katanya... bila ditnya, mcm mana jadi, dia tak ingat, tnya makan ke tak tadi, cakap tak ingat gak... huhu... mmg nangis dlm hati.. ku tak ngis dpan Faiqah... ku tak nk dia tgk ku sedih.. so, aku buat biasa dpn Faiqah.. tapi hakikatnya dlm hati Allah je tahu.. 

Tak lama lpas tu, suamiku telefon, khabarkan rumah kami di JOhor kena pecah lagi.. tapi tak pasti de barang hilang ke tidak.. Ya Allah.. rasa mcm sudah jatuh ditimpa tangga je.. Tapi ku redha, dan ku nangis sbb Allah syg aku, sbb tu Dia uji aku begini.. 

Moga Allah terus lindungi suamiku.. moga cepat sembuh dan kembali ke pangkuanku.. Ya Allah makbulkanlah doaku ini... ameen.. :'(

Nota kaki: Patutlah rasa tak sedap hati je dua tiga hari ni.. suamiku pun lain mcam je... Hnya Allah yang tahu hikmah disebalik semua yang terjadi... Ya Allah tabahkan hatiku.. 

15 Jun 2012

Jun 15, 2012

Qada' dan Qadar

Qada' dan qadar, rukun iman yg terakhir... huhu... kenapa diletakkan paling akhir dalam susunan rukun iman??? Sebabnya, rukun iman yang keenam nilah paling susah org nak beriman... dan sesorg tu blh jadi kufur, hanya sebab rukun iman yg keenam ni... 

Qada' dan qadar Allah, sesuatu ketentuan Allah, yag mmg Allah tntukan sejak kita mula dijadikan... tidak dapat lari dari ketentuan Allah.. Bila Allah jadikan sesuatu ujian, itulah qada' dan qadar Allah... Orang yang beriman kpada Allah, Malaikat, RAsul, Kitab dan Hari KIamat belum tentu dia dikatakan org beriman, hinggalah Allah timpakan ujian padanya, untuk tentukan bahawa org tu blh beriman dgn qada' dan qadar Allah.. 

Kadang2 kita sedih, menangis dan menyalah kan diri sndiri bila terjadi sesuatu musibah, tapi jika kita fikir2kn, itulah qada' dan qadar Allah... jika redha dengn ujian, terima seadanya dengan ujian tu, barulah dia berjaya membuktikan bahawa dia org beriman kerana menyempurnakan rukun iman yg keenam... 

Ya Allah.. tenangkan lah hatiku.............. Ku terima ujian ni daripada-MU tanda kasih syang-Mu padaku.. Ya Allah, berilah aku kekuatan, ketabahan dan kesabaran dan lindungilah insan2 yg ku sayangi di dunia ni.. YA Allah, permudahkanlah segala urusanku... Ameen...