02 Mac 2017

Realitinya Kehidupan Kita Berbeza!

Realitinya Kehidupan Kita Berbeza!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

 قيصه سوامي بكرجا د رومه دان استري بكرجا د لوار رومه

قيصه بنر يڠ برلاكو...

كهيدوڤنكو بربيذا دڠن اورڠ لاين... بروبه دان بربيذا سجق سواميكو مولا تمت كرجا كراجأن.

كڤوتوسن اونتوق دي تمتكن ڤرخدمتن دان تق سمبوڠ كرجا لاڬي اداله حاصيل ڤربينچڠن كامي سوامي استري دان جوڬ حاصيل صلاة استخارة يڠ دبوات.

الحمدلله.. الله ڤرمودهكن...

كڤوتوسن سوامي نق كرجا سنديري دري رومه سمبيل منجاڬ انق... اداله ساتو كڤوتوسن يڠ اورڠ لاين موڠكين فيكير بركالي-كالي.. تاڤي باڬي اكو.. دسببكن دي امبيل كڤوتوسن بڬيتو كران انق... جادي اڤ سالهڽ. بوكن دي تيدق بكرجا، چوما بكرجا... دي ماسيه تاهو تڠڬوڠجواب ممبري نفقه ايت تڠڬوڠجواب دي.

تيڬ تاهون سبلوم امبيل كڤوتوسن ايت، دي بوات بيسنيس اتس تالين. اكو باڽق بنتو دي جوڬ.. چاري ڤلڠڬن.. الحمدلله.. ستاهون لڤس تو، ڤرنياڬان ايت ددفتركن د سسم. ڤرنياڬان ستابيل والاوڤون تق ماجو دان تق كاي، تاڤي سنتياس اد.

تاهون لڤس كهيدوڤن كامي بروبه.. سواميكو امبيل اليه سموا كرجا رومه... سمبيل بوات كرجا رومه، دي بكرجا... اكو ڤولا هاڽ ڤرڬي دان باليق كرجا.. سبنرڽ باڽق يڠ سواميكو بنتو دري سڬي كرجا رومه دان اوروسكن انق-انق. ميمڠ راس ماچم مم بسر... اكو هاڽ اوروسكن رومهتڠڬ كامي د هوجوڠ ميڠڬو تق ڤون وقتو چوتي سهاج.

جادي كهيدوڤن كامي بربيذا دڠن اورڠ لاين.. ميمڠ لوار كبياساان اورڠ لاين.. اڤ ڤون شكور ساڠت دڠن رزقي يڠ اد.. تق ميواه تاڤي اد... چوكوڤله ايت سوده ممبهاڬياكن.

يڠ ڤنتيڠ، سكارڠ تق ڤنيڠ نق اوروسكن انق-انق... تق ريساو انق كنا درا، باليق رومه بوليه ريحت-ريحت... ميمڠ سرونوك والاوڤون تق د دويت يڠ ميواه... نق بربلنجا ڤون ترحد... سبب لڤس هجرة، كواڠن بلوم ستابيل لاڬي... جادي... باڽق برتولق انسور د سيتو..."

*************************************

ايتله ساله ساتو رياليتي قيصه كهيدوڤن رومه تڠڬ دالم هيدوڤ كيت ني تق سام... جادي، مان موڠكين كيت نق سامكن دڠن كهيدوڤن كيت دان اورڠ لاين... تق بوليه كات "إيه، اورڠ لاين بوليه، كناڤ كلوارڬ كاو تق بوليه."

هيدوڤ كيت عاديل.. اد اورڠ باڽق دويت، تاڤي تقد انق، اد اورڠ دويت تقد باڽق تاڤي رزقي انق راماي.

اد اورڠ دويت باڽق، نق بلي اڤ تق قيصه تاڤي رومهتڠڬ تق امان... اشيق برڬادوه سهاج.
اد اورڠ ڤولا دويت چوكوڤ ماكن، تاڤي بهاڬيا ماچم تياد مسئله لڠسوڠ.

جادي، برشكور سأداڽ... كران كهيدوڤن كيت بربيذا.. بروسها اونتوق منجاديكن كهيدوڤن كيت يڠ ڤاليڠ بهاڬيا... بردعا سنتياس اونتوق منچاڤأي ايمڤين دان توكل كڤد دي، موڬ هيدوڤ كيت دبركتي دان درحمتي الله سنتياس.


Tahniah bagi yang dapat baca hingga ke akhinya... 😊

28 Februari 2017

8 TANDA SUAMI TAK KISAH LAGI PADA ISTERI

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Lama tak kongsikan tips dan info rumahtangga kan... 

Ini MF nak kongsikan sikit.. Tips berguna buat para isteri tentang suami... iaitu 8 perubahan suami atau tanda suami tak berminat / tertarik lagi dengan isteri. 



1. Suami tidak peka di atas perubahan yang isteri lakukan

Jika anda menggunakan baju baru atau memotong rambut dengan gaya baru, suami tidak lagi memperhatikan anda kecuali jika anda memberitahukannya.

2. Suami sering lupa dengan apa yang anda sampaikan kepadanya untuk dilakukan

Sebelumnya, suami selalu ingat dan melakukan apa pun untuk isterinya. Tetapi kini ia tidak memperhatikan dan sering terlupa.

3. Dia tidak memberikan hadiah kejutan lagi

Isteri tidak mendapatkan hadiah lagi dari suami kecuali ada momen yang special.

4. Suami ‘acuh tak acuh’ dengan perbualan anda

Sebelumnya ketika anda berbicara, suara anda penting untuknya. Sekarang, kata-kata anda ibarat angin lalu sahaja. Kini dia tidak pernah mengambil serius apa yang anda katakan.



5. Suami kerap pulang lewat malam

Salah satu tanda adalah suami sering pulang lewat. Dahulunya dia tidak sabar untuk pulang ke rumah, namun kini dia sering memberi alasan untuk pulang lebih awal.

6. Dia tidak lagi berbicara tentang masa depan bersama

Sewaktu awal perkahwinan dia sering sekali berbicara mengenai keinginan dan cita-cita masa depannya seperti bercuti bersama anda dan sebagainya. Sekarang, tidak lagi. Seolah-olah dia tidak melihat masa depan bersama anda.

7. Hubungan intim yang hambar

Setiap kali anda mendekatinya di tempat tidur, dia selalu memberi alasan letih atau mengantuk. Hubungan intim anda hampir tiada lagi.

8. Dia mulai bersuara tentang wanita lain

Dia mulai memerhatikan wanita lain secara terang-terangan di hadapan anda. Tanpa rasa bersalah dia memuji kecantikan wanita lain dan sebagainya.

Sumber: Nona.my


Jika ada tanda-tanda ni, isteri jangan sibuk nak marah suami dulu... tapi koreksi dan muhasabah diri.. kat mana kurangnya kita... jangan tau marah je.. cuma selami di mana silapnya kita... jangan salahkan suami 100%.. mungkin ada khilaf kita buatkan suami tak suka... lelaki ni dia banyak memendam rasa... tanpa bercerita.. itu yang bahayanya.. jadi, kita sebagai isteri kena bijak ambil peranan... tanya secara direct atau tulis surat cinta... guna apa medium untuk bersemuka... mencari puncanya... 

13 Februari 2017

NAFKAH UNTUK ISTERI

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Nafkah untuk Isteri



Kisah pedoman buat suami dan juga isteri. 

Sengaja aku menghulurkan duit nafkah bulanan buat isteriku di hadapan anak-anak kami. Tersengeh-sengeh KakLong & Adila  melihat wang yang bertukar tangan. Itu bukan pertama kali mereka melihat aku menjalankan tanggungjawabku sebagai seorang suami itu.  
"Kenapa Papa kena bagi duit kat Mama?" Hasif masih terlalu kecil untuk faham namun tahap curiosity beliau begitu tinggi. Dia akan sentiasa bertanya apa-apa yang dia tidak faham.  
"Suami memang WAJIB beri nafkah setiap bulan pada isteri tahu Hasif. Nanti Hasif dah jadi suami pun, Hasif pun kena beri duit kat isteri".  
Kena belajar ilmu kehidupan & kewajipan.
"Kalau gaji suami lagi sikit dari gaji isteri dia pun, dia masih kena beri nafkah setiap bulan. Kena bagi, walaupun sedikit. WAJIB. Melainkan kalau isteri dia kata tak payah la...". 
Ramai suami yang pandang remeh Nafkah Bulanan buat isteri masing-masing. Ada  yang BUAT-BUAT TAK TAHU. Ada jugak LANGSUNG TAK AMBIL TAHU.  
Jangan terkejut kita seorang lelaki yang bergelar suami yang tidak memberi nafkah buat isteri itu WAJIB sebab BUAT TAK TAHU. 
Ada yang tidak pernah beri wang kepada isteri. Jika isteri tidak memaafkan & menghalalkan, maka suami akan sentiasa berada dalam keadaan BERDOSA. 
Berilah Duit Nafkah bulanan kepada isteri kita. Tak mampu banyak, beri sedikit. Tak mampu RM500, berilah RM400. Jika tak mampu juga, berilah RM300. Jika masih tidak mampu juga, suami perlu minta isteri halalkan perbelanjaan yang dibuat dengan menggunakan wang isterinya.  
"Okay sayang, bulan ni, bil air sayang bayar, bil letrik abang bayar yer?" 
Biasa dengar tak dialog kat atas? Atau biasa buat? Sebenarnya, kalau kita nak bahagi-bahagikan pembayaran bil letrik, air, pinjaman kereta atau rumah sekalipun, kita kena minta isteri halalkan.  
"Sayang, sayang halalkan bil air yang sayang bayarkan bulan ni yer!" Cakap macam tu kat isteri anda. Kalau cakap baik-baik, pasti isteri kita gembira aje nak tolong kita dengan perbelanjaan rumahtangga.  
Aku takut berdosa. Aku juga pernah TIDAK AMBIL TAHU  mengenai wang nafkah buat isteri dan urusan perbelanjaan keluarga.  
Aku tidak beri duit nafkah kepada isteriku kerana waktu itu aku TIDAK AMBIK TAHU  mengenai perkara ini. Lagi pun, sangkaku, gaji isteriku pun sama banyak dengan gaji aku. Kenapa nak kena beri lagi.  
Tapi sangkaanku silap. Gaji aku hanya cukup-cukup sahaja. Cukup bulan gaji habis. Pernah terjadi, duit tinggal RM10 sahaja sehari sebelum gaji masuk.  
Perkara ini berubah lebih kurang 10 tahun yang lalu (aku tak ingat tarikh sebenar) apabila kami mula AMBIL TAHU mengenai Duit Nafkah seorang isteri ini. Duit untuk isteri belanja beli apa sahaja yang dia mahu & bila sahaja dia mahu.  
Duit ini tidak termasuk duit belanja dapur, ikan, ayam, sayur. Tidak termasuk baju kain isteri. Tidak termasuk syampu, ubat gigi & toiletries lain. Perbelanjaan ini semuanya mesti ditanggung oleh Suami. Tapi kalau isteri tersayang nak tolong, takde salahnya kan?  
Aku mula memberi Duit Nafkah Bulanan buat isteriku & aku mohon beliau halalkan setiap sen yang aku tidak lunaskan sebelumnya. AlhamdulilLah isteriku halalkan. AlhamdulilLah leganya hati. Lapangnya dada.  
Pasti ada suami yang merasakan ia seakan tidak adil. Namun percayalah, terdapat keberkatan dalam memberikan Duit Nafkah isteri kita. Islam itu Adil. Percayalah.  
Sejak memberi wang nafkah bulanan buat isteri, rezekiku bertambah & mencurah-curah. Kehidupan menjadi lapang & mudah. Segala keperluan sentiasa dalam kecukupan. Isteri apatah lagi, gembira sokmo. Bibir sentiasa dihiasi Senyuman manis.  
Ada keberkatan dalam pemberian Wang Nafkah Bulanan isteri kita.
A Happy Wife leads to a Happy Home & Happy Family. (A grumpy wife... Anda jawab sendiri...) 
Jika anda belum lakukan, mulai dengan hari ini. Berilah Duit Nafkah belanja isteri anda. Anda akan lihat perubahan positif dalam kehidupan anda sekeluarga, InsyaAllah.  
Semoga kita semua beroleh keberkatan rezeki & kelapangan dalam kehidupan.
#DrMahyuddin
Sumber: Facebook 

Apa pun sebagai isteri tetap kena ingat..  Walaupun rezeki isteri itu memang hak mutlak isteri tapi jangan lupa bahawa...tanpa keizinan suami haram kita bekerja dan mencari rezeki... 

MF pernah dapat satu kes suami isteri... Dimana isterinya sangat berkira bab ini.. Dah suami bagi keizinan untuk bekerja dengan harapan dapat bantu perbelanjaan keluarga tapi sebaliknya... Semua perbelanjaan diletakkan atas bahu suaminya 100% duit gajinya disimpan semuanya dan hanya untuk dia... Tak boleh la camtu...  dia lupa yang beri izin dia kerja itu suami dia juga... Jadi kena la bantu mana yang perlu. 

Itulah.. Dalam rumahtangga kena ada toleransi barulah boleh aman rumahtangga.. Kalau masing-masing ego dah camne kan... Kesian juga dengan kes ini... 


P/s: Jadi ustazah ni itulah... Hal rumahtangga orang pun jadi tempat rujukan dan pertanyaan bab hukum... Walaupun masih muda dalam hal rumahtangga ni... Nak tak nak kena la cari ilmu berkaitan supaya dapat lebih pengetahuan untuk bantu orang lain... Bukan senang pegang title ustaz ustazah ni...

23 Januari 2017

PERKAHWINAN ITU BUKAN MENGENAI AKU!!!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)





NASIHAT BUAT PASANGAN YANG DAH BERKAHWIN

Sebuah perkahwinan itu bukan mengenai AKU.

Clichè. Memanglah bukan mengenai AKU. Tapi ia mengenai AKU dan KAU.

Berapa ramai orang yang mendabik dada mencanang cinta yang takkan mati, cinta aku dan kau, walhal kehidupan dalam rumah tangganya hanya berkisar tentang AKU.

"Aku ke je yang buat keje. Dia balik-balik terus tidur rehat. Ingat aku kuli ke?"

"Dia ni tak memahami aku. Asyik aku je yang mengalah, dia asyik nak menang je!"

"Awak tak pernah tukar pampers anak, asyik aku je yang buat! Awak ni pasangan yang teruk!"

Ayat-ayat clichè selepas beberapa tahun berkahwin. 

Bahkan, wujud juga pasangan yang meluahkan rasa tidak puas hatinya kepada pasangannya di Media sosial. Apakah semua ini? Seolah membuka aib pasangan di khalayak umum. Mengapa perlu sebegitu.

Mungkin kita lupa, bahawa kita berkahwin dengan manusia, bukan malaikat..

Mungkin juga kita lupa;

"Sebaik-baik kalian adalah mereka yang paling baik terhadap isteri dan aku adalah yang terbaik diantara kalian terhadap isteriku." ( HR. Tirmizi)

Dan..

“Mahukah aku beritakan kepadamu tentang sebaik-baik perbendaharaan seorang lelaki, iaitu isteri solehah yang bila dipandang akan menyenangkannya, bila diperintah, akan menaatinya, dan bila dia pergi si isteri ini akan menjaga dirinya..” 
(HR. Abu Dawud)

Terlalu ramai yang lupa status dirinya dalam sesebuah perkahwinan.

Isteri lupa untuk tunduk dan taat pada suaminya.

Dan suami lupa untuk mengasihi dan berbuat baik pada isterinya.

Kebahagiaan sesebuah perkahwinan itu bukan diukur dari hebatnya puitis dan swafoto/selfie mesra dia alam maya.

Bukan juga diukur dari gahnya harta dan berapa banyak bilangan negara yang telah dilawati.

Malah jauh sekali diukur dengan berapa banyak 'like' dan 'follower'..

Mawaddah(cinta) wa rahmah(kasih sayang) yang sebenar adalah apabila si suami merendahkan ego dan menghargai serta membantu sang isteri dalam hal rumah.

Juga apabila sang isteri menjaga lisan dari biadap dan mengeluh kesah dan membanting tulang menguruskan rumah dan keluarga.

Juga apabila saling bantu membantu menegakkan kalimah Allah, berhempas pulas mengajak manusia kepada Allah, serta saling memberi semangat pabila salah satu pasangan sedang futur dan putus asa.

Kerana yakin dengan janji Allah bahawa syurga itulah satu-satunya tempat beristirehat.

Mana mungkin dunia ini menawarkan kerehatan dan kemanisan setiap masa!

Itulah ketenangan.
Itulah kasih sayang.
Dan, itulah keberkatan...

Jangan sia-siakan sesebuah ikatan halal hanya kerana hal picisan dan emosi. Kerna syurga menanti mereka yang sabar dan bersyukur!
Sumber: tarbiahsentap

SETUJU SANGAT...
PERKAHWINAN ITU PERKONGSIAN!!!

18 Januari 2017

JAGA AIB RUMAHTANGGA YA KAWAN-KAWAN!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


ISTERI DERHAKA DI FACEBOOK BANYAK...
SELAIN YANG JENIS SUKA TAYANG AURAT...
YANG JENIS POST PASAL SUAMI PUN BANYAK...


Semak balik apa yang kita post...

Hal suami isteri memang kena hati-hati post kat facebook..

Antara ciri-ciri mengaibkan suami:

Suami tak pandai masak
Suami tak romantik
Suami salah beli barang dapur
Suami salah beli ubat


Dan pelbagai lagi kesalahan yang lain...

Nauzubillah...
Jom kita sama-sama semak post kita...

Suami juga wajib semak post-post isteri ya... 
Ambil tahu apa yang isteri buat di laman sosial... 
Sebab dosa isteri, suami pun terpalit sama,,, nak kena jawab semua tu kat akhirat nanti... 



SEKADAR PERINGATAN DAN RENUNGAN BERSAMA
BUAT

PARA ISTERI AKHIR ZAMAN YANG IMPIANNYA INGIN MENJADI ISTERI SOLEHAH

23 Disember 2016

20 TANDA ISTERI SAYANG SUAMI!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Biasa tengok suami sayang isteri je kan.. Meh kita tengok pula.. tanda isteri yang sayang suami dia macam mana..



1.  Jaga aurat dan maruah
Satu-satunya paling utama kalau isteri tu sayang suami dia... dia akan usaha untuk pelihara auratnya dari tontonan lelaki lain... Dia tak nak kongsikan body dia dengan mata lelaki lain... hanya suami dia sahaja layak tatap kecantikan body dia. Isteri berusaha menghias diri supaya 
kelihatan sopan dan cantik di mata suami dia... Sepatutnya baju kita di hadapan suami lebih mahal dari baju kita g jenjalan atau majlis kenduri kahwin.

2. Isteri tidak mengungkit atau memburukkan kekurangan suami di hadapan suami atau orang lain.
Ni ada isteri zaman lo ni... suami salah beli barang dapur pun post kat Facebook... tak ke itu mengaibkan suami sendiri???

3.   Isteri tidak merungut sekiranya tidak dapat apa yang dihajati.
Nak beli pape, tag nama suami kat Facebook... hmm... suami tak mampu beli mula dicanang sana sini... Nauzubillah.

4. Isteri marah dan berleter sekiranya suami tidak memberitahu atau merahsiakan perkara buruk yang terjadi terhadap suaminya. Marah la kan... risau kan apa-apa jadi... tapi marah-marah sayang..

5. Isteri bersabar dengan karenah suami

6. Isteri berusaha menjalankan kewajipannya dengan baik

7. Isteri tidak membantah teguran suami yang tidak melanggar syariat. 
Suami suruh kurangkan selfie... kurangkan aktiviti bersosial, wajib ikut... 

8.   Isteri sering mengajak suami ke arah kebaikan
Sentiasa musyawarah dan tegur suami jika suami buat salah dengan penuh hikmah, lemah lembut dan kasih sayang.

9.  Isteri sering memasak makan kesukaan suami.
Yang ni takde masalah la kan... sebab tu kebanyakan suami ni asyik tukar saiz seluar tiap-tiap tahun.. hehe

10. Isteri sering membuat kejutan kepada suami melalui hadiah dan perkara dan peristiwa yang istimewa pada suami
Belilah hadiah online dan suprisekan suami sesekali kan.. mesti dia suka dan bertambah sayangkan isteri dia. 

11. Isteri berusaha melayani suami dengan baik di ranjang walau dalam keadaan agak penat
Yang ni pepaham la kan... sebab tu wanita kena sentiasa bertenaga dan sihat luar dalam... bukan senang nak layan suami... 

12. Isteri tidak mengungkit hal-hal tanggungjawab suami yang tidak mampu suami lakukan.
Kalau dah suami tak reti menukang... tak payah nak ungkit.. suami kita tak reti jaga anak.. tak payah canang kat Facebook... ajarlah dia..insha Allah lama-lama boleh punya.

13. Isteri berusaha menjaga anak-anak dengan baik
Jaga makan pakai dan kebajikan anak dengan baik..

14. Isteri melayani keluarga suaminya dengan baik
Layan mak mentua dan adik beradik suami macam keluarga sendiri

15.  Isteri sering membantu suami menguruskan rumah tangga yang merupakan tanggungjawab suami
Kalau ikutkan tanggungjawab isteri hanya layan suami... dan segala urusan rumahtangga tu tanggungjawab suami... tapi takde salahnya isteri tolong suami buat tanggungjawab dia cuma jangan ambil alih terus tanggungjawab tu... sesekali suami kena buat... contohnya basuh kain, sidai kain, basuh pinggan dan sebagainya.. 

16. Isteri sering mengucapkan atau melafazkan isi hatinya kepada suami seperti ‘I love u’ , ‘honey sayang ayg’, syg sayangkan abg’ kepada suaminya. 
Romantik dalam ucapan.. tak payah hari-hari... sesekali barulah best... kalau hari-hari nanti jemu plak dengar dan mungkin tak ikhlas kan.. 

17. Isteri manja dan buat perangai keanak-anakan, mudah merajuk dengan suami dan cepat tersentuh sekiranya suami berkasar dengannya tetapi cepat baik apabila dipujuk.

18. Isteri cemburu apabila suami mempunyai hubungan lain dengan perempuan bukan mahram secara akrab
Cemburu biar berpada... kawal cemburu dengan iman dan akal bukan nafsu... 

19. Isteri tidak sanggup berjauhan dengan suaminya walau sehari.
Cukuplah sekali PJJ masa baru-baru kahwin dulu... huhu... 

20.Isteri susah hati dan menjaga suaminya sepenuh hati ketika sakit.
Siapa yang tak susah hati kan... pengalaman pahit MF ni ialah ketika suami hilang ingatan sekejap sebab jatuh masa main bola takraw... huhu... tak tau nak cerita macam mana.. mujur ada anak penguat masa tu.. Alhamdulillah.. Allah pelihara lagi suami MF... mujur orang pertama dia ingat semula ialah isteri dia... 

Tengok list ni.. betui ka wahai isteri hangpa sayang laki hangpa??? suami pun checklist tengok ni... ada tak bini-bini hangpa sayang hangpa... kalau kurang salah satu, maka kena dan wajib perbaiki... barulah capai rukun dalam rumahtangga.. 

05 Oktober 2016

WW | KETEPIKAN KEKURANGAN, CARILAH KELEBIHAN!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ada suami tak pandai uruskan rumahtangga; tapi pandai berjenaka memeriahkan suasana.
Ada suami yang jarang hadiahkan isterinya bunga, tapi selalu membelanjakan anak dan isteri dengan makanan istimewa.
Dan ramai juga suami yang tidak reti memujuk, bermain kata, tapi mudah bertoleransi bila diminta bantu sana dan sini.

Jadi,
ketepikan kekurangannya dan ambil kelebihannya... pasti akan rasa bertuah beroleh suami!

19 September 2016

11 Zikir Amalan Ketika Memasak Untuk Bentuk Keluarga Bahagia!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Masakan sedap bukan sahaja terletak kepada teknik dan bahan serta cara memasak. Tetapi unsur kerohaniaan yang diterapkan ketika memasak boleh menjadikan satu-satu masakan itu sedap. Ini sekaligus dapat membentuk peribadi ahli keluarga, 


Ini adalah 11 zikir dan doa semasa memasak yang boleh diamalkan oleh wanita yang bergelar ibu atau bapa yang suka memasak untuk keluarganya. Jangan tak tahu, ada lelaki/suami yang hobinya memasak. memang untuk isterinya... 



  1. Berwuduk dan solat sunat dua rakaat sebelum memulakan urusan memasak. Solat sunat apa pun tak kisah, asalkan yang bersesuaian la... seperti solat sunat hajat, solat sunat Dhuha, atau paling kurang solat sunat wuduk.

  2. Doa masuk dapur iaitu surah Al-Kahfi, ayat 10 yang bermaksud “Ya Tuhan kami, berilah kami rahmat yang besar dari sisi-Mu dan persiapkan petunjuk terhadap urusan kami.”

  3. Doa mengambil beras iaitu surah An-Nahl  ayat 96  yang bermaksud “Apa yang di sisi mu akan lenyap dan apa yang di sisi Allah adalah kekal.”

  4. Doa simpan beras iaitu surah Ali Imran ayat 27 yang bermaksud “Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya."

  5. Doa memotong sayur atau daging iaitu surah Al-Baqarah 71 yang bermaksud “Musa berkata: "Sesungguhnya Allah berfirman bahawa lembu betina itu adalah lembu betina yang belum pernah dipakai untuk membajak tanah dan tidak pula untuk mengairi tanaman, tidak cacat, tidak ada belangnya". Mereka berkata: "Sekarang barulah kamu menerangkan hakikat sapi betina yang sebenarnya". Kemudian mereka menyembelihnya dan hampir saja mereka tidak melaksanakan perintah itu.”

  6. Doa memotong sayur ialah surat Al-Kautsar 1–3  yang bermaksud “Sesungguhnya kami telah memberikan kepada mu nikmat yang banyak. Maka dirikanlah solat kerana Tuhan mu dan berkorbanlah. Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu dialah yang terputus."

  7. Doa meletak kuali atas dapur ialah surah Al-Baqarah  137 yang bermaksud “Maka Allah akan memelihara kamu daripada mereka. Dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

  8. Mulakan dengan bacaan Basmalah. Dan setiap kali hendak masukkan bahan dalam periuk atau kuali, dahulukan dengan ucap Basmalah untuk mendapatkan keberkatan.

  9. Waktu mengacau masakan, kacau ikut lawan arah jam. Maksudnya dari kanan ke kiri. Itu sunnah Rasulullah.

  10. Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa surah Al-Imran ayat 200 yang bermaksud “Hai orang-orang yang beriman! Sabarlah dan lawanlah sabar, dan bersedialah dan berbaktilah kepada Allah supaya kamu mendapat kejayaan.” Doa ini boleh melembutkan hati ahli keluarga.

  11. Zikir penyedap sajian yang dimasak ialah selawat dan istighfar sepanjang proses memasak.
Sumber rujukan: Karangkraf.com


Memasak dengan keikhlasan insha Allah pasti sedap... Nak mudah amalkan zikir ni.. print dan tampal di dapur. Ataupun masa memasak, pasanglah zikir-zikir lazim atau zikir munajat.. insha Allah, jika telinga sentiasa mendengar zikir, lama-kelamaan lidah akan terbiasa mengikut.. Jom... kita amalkan bersama dalam usaha membentuk keluarga bahagia. 

07 September 2016

WW | Pemenang Keputusan Mewarna Anak Beranak!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Ada orang bangga la dia menang... hehe...

NO.1 : Hasil mewarna En.Somi... bangga betul dia menang dan orang puji warna dia kreatif... 
NO.2 : Hasil MF, hehe... terima kasih la atas komen kemas dan nampak smooth tu ye..
NO.3 : Hasil mewarna si kakak umur 5 tahun... memang la bendera dia warna warni sebab dia belum tahu warna bendera Malaysia... 


19 Ogos 2016

Jangan Biarkan Isteri Anda Berperangai Begini!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


SITUASI INI SANGAT BAHAYA!!!
JANGAN PANDANG REMEH...


JIKA DALAM RUMAHTANGGA DAH HILANG MAKNA PERKONGSIAN SUAMI ISTERI, MAKANYA KEBANYAKANNYA AKAN BERAKHIR DENGAN PENCERAIAN!

BILA BERLAKU PENCERAIAN, SYAITAN MULA BERPESTA GEMBIRA...
SANGGUPKAN ANDA LIHAT SYAITAN YANG ANDA ANGGAP MUSUH ITU MERAIKAN KEGEMBIRAAN KERANA PENCERAIAN YANG BERPUNCA DARI KEEGOAN DIRI YANG ADA PADA SUAMI DAN ISTERI????

DALAM RUMAHTANGGA, PELIHARALAH KOMUNIKASI DUA HALA... WALAUPUN PASANGAN ANDA PENDIAM SEKALIPUN, CARILAH ALTERNATIF UNTUK WUJUDKAN KOMUNIKASI ITU...

JANGAN BIARKAN SYAITAN TERUS BERGELAK GEMBIRA!

08 Ogos 2016

5 Punca Utama Pasangan Mudah Curang!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Semalam sekali lagi tonton telemovie "Khilaf Seorang Isteri". Dan drama ni pernah dimainkan kat kaca TV tahun lepas. MF pernah review tentang drama ni >>>DI SINI<<<.

Banyak isu yang dikupas dalam drama ni... Banyak pengajaran dan moralnya terutamanya bab kecurangan seorang lelaki atau perempuan (suami/isteri). Bila sebut bab curang, sinonim betul dengan suami... Tapi sebenarnya, ramai juga isteri curang zaman sekarang ni... Bila sebut hal kecurangan, kita akan salahkan si pelaku... sedangkan kita kurang sedari apakah punca kecurangan itu bermula dari kita sendiri...

Berikut adalah, 5 punca utama kenapa hati seorang lelaki atau perempuan itu mudah berpaling arah.

1. Tidak menyediakan keperluan
Kalau pun benar sibuk dengan urusan kerja, jangan pula sampai abaikan keperluan harian seperti makan minumnya. Apabila pasangan asyik makan di luar, sudah pasti si dia akan bertemu dengan ramai orang dan mungkin ada antaranya yang berkenan di hati. Jadi jangan salahkan suami jika dia bersikap curang di belakang kita.

Ini MF suka ambil pengajaran dari drama "Isteriku Bukan Tukang Masak". Drama komedi tapi ada maknanya. Isterinya yang tak reti masak dan pandang remeh bab memasak... Akhirnya, suaminya mudah nak berpaling arah... Bahkan teringat kembali memori kekasih lama yang pandai memasak. Dan konflik berlaku bila si suami berjumpa semula dengan kekasih lamanya yang pandai masak tu.

2. Sukar beri layanan seks
Masih ada yang kurang ambil berat apabila masuk bab ini. Tambah pula selepas punya anak, ada yang curi peluang bagi alasan sibuk anak. Bahaya, sebelum terlambat boleh ubah. Seks menjadi keutamaan dalam hidup seorang lelaki. Penat mana sekalipun, jangan sesekali menolak pelawaannya untuk melakukan seks. Lakukan dalam keadaan ekspres dan yang penting memuaskan kehendaknya. Lagi bahagia buat si dia jika anda boleh beri lebih daripada itu. Jangan fikir suami akan faham dengan kita yang penat dengan kerja dan urus rumah tangga, kita pun kena faham, itulah nafkah batin suami yang wajib si isteri jaga.


3. Buat seperti orang suruhan
Mungkin kadang tidak mampu kawal emosi, tetapi lelaki cukup tidak suka jika pasangan memarahi mereka sesuka hati di khalayak ramai. Pendek kata, ini berkait dengan soal maruah lelaki. Paling penting, jangan bersikap ‘queen control’ kerana lelaki akan rasa dirinya diubah dan disekat. Mereka juga ada ego tersendiri dan hormatilah dia sebagai suami dan ketua keluarga.


4. Amalkan gaya hidup sosial
Ada di antara pasangan yang berkahwin mengamalkan gaya hidup sosial dengan tidak ambil peduli dengan siapa mereka berhubungan. Alasan selalu diguna, itu kawan dan ini juga kawan. Gaya hidup sebegini juga boleh menyebabkan pasangan curang terutamanya suami kerana isteri tidak pernah ambil peduli dengan kehidupannya.

5. Berpenampilan tidak menarik
Suami juga tidak gemar jika melihat pasangannya dalam keadaan tidak berpenampilan menarik. Lebih-lebih lagi jika anda hanyalah suri rumah dan menjadikan kain batik serta baju lusuh sebagai pakaian harian. Apa kata walaupun tidak bekerja, anda mengubah penampilan yang lebih menarik dan kemas. Bak kata pepatah sedap mata memandang dan mungkin juga melihat penampilan baru membuatkan dia tidak sabar untuk mengajak berhubungan intim.

Sumber: Majalah Keluarga

Jika kelima-lima ni terjaga elok, ada lagi satu iaitu mungkin tiada berkat dalam rumahtangga, sama ada lalai solat, culas solat dan tak amalkan cara hidup Islam... Koreksi diri, cari kelemahan diri... Tapi jika memang jenis mata keranjang tak boleh kata apa la kan... sempurna macam mana pun isteri/suami tetap nak cari lain... puncanya diri sendiri kerana tidak dekatkan hati kepada Ilahi. 


Jadi, untuk memelihara kerukunan rumahtangga, wajib patuhi perintah Allah dan Rasul... amalkan cara hidup Islam yang sebenar, insha Allah rumahtangga akan terpelihara. 

02 Julai 2016

KISAH TELADAN | UNTUK MENGUBAH KEADAAN, KITA SENDIRI MESTI BERUBAH.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

(Satu petikan cerita...)

Satu hari saya bersembang sama2 dengan anak perempuan saya. Dia beritahu saya, "Abah nak tahu tak, masa kecil2 dulu, satu perkara yang paling saya takut sekali, ialah bila abah dangan emak sering bergaduh dan hampir2 nak bercerai. Tapi saya syukur sangat ia tak terjadi sampai hari ini". Saya hanya tersenyum saje.. teringat kisah lama.

Bila saya imbau kembali pengalaman tersebut, saya rasa ada baiknya saya kongsikan dengan anak perempuan saya ini, semoga ia boleh dijadikan pengajaran pada mereka nanti.

Dahulu abah berkahwin dengan emak engkau atas dasar suka sama suka, tetapi abah sendiri tak berapa pasti apa yang abah suka pada emak engkau, tapi apa yang abah tahu, makin lama masa berlalu, makin banyak perkara yang tak bersesuaian antara kami. Kadang2 nak buat keputusan nak makan kat mana pun boleh jadi gaduh. Makin lama, perbezaan semakin ketara. Salah sikit, emak engkau merajuk berhari-hari. Salah sikit, abah sendiri naik angin, kadang2 sampai baling barang kesana kemari. Abah tahu, anak2 semua jadi takut pada abah, tapi abah rasa emak engkau selalu buat perkara yang abah tak suka. Pergaduhan kami jadi semakin kerap, ia berlarutan bertahun-tahun. Masing-masing tak boleh salah sikit, dua-dua nak melenting, tidur pun kadang2 asing2. Kami rasa perkahwinan ini sudah semakin mustahil untuk diselamatkan, penyelesaian yang mampu difikirkan hanyalah PENCERAIAN sahaja. Cuma apabila fikir pasal anak-anak, abah jadi sebak dan sering kali cuba buang pemikiran tersebut.


Satu hari abah kerja outstation, cuba telefon emak engkau nak bertanya khabar, abah tak tahu macamana ianya berakhir dengan pertengkaran. Emak engkau terus hempas telefon. Waktu itu abah benar2 frust, give up, rasa keseorangan, marah, abah jerit sorang2 dalam kereta dan waktu itu abah rasa ia betul2 dah sampai limit. Sudah habis tahap kesabaran yang ada dalam diri ini.

Malam tu abah tidur disebuah hotel budget. Malam tu cuba nak tidur, tapi mata tak boleh lelap. Sakit hati dekat emak engkau dah sampai tahap maksima. Jam dah tunjuk pukul 2 pagi, mata masih tak boleh lelap. Nak call emak engkau semula seperti mana yang abah buat selalu, sebab abah selalu mengalah akhirnya, rasanya kali ini tidak lagi lah. Kali ini abah nekad, apa nak jadi, jadilah. Abah dah tak sanggup hidup bersama emak engkau lagi. Kepala batu, kuat merajuk, sombong, tak pernah nak jaga hati suami, buat perkara yang suami tak suka, tak dengar nasihat, suka melawan, tak jaga makan minum abah dan tak mahu-mahu berubah jadi isteri yang baik.

Dalam keadaan yang tak karuan itu, abah tak sedar bila masa abah bangun dan abah ambil sejadah dan abah solat ditengah2 malam. Ini jalan terakhir, abah berdoa dan mengadu pada Tuhan. Itulah malam yang abah tak boleh lupa hingga hari ini. Abah mengadu yang kahwin dengan emak engkau adalah satu kesilapan dan abah dah tak mahu terusnya lagi. Memang abah benci dan menderita dengan perkataan cerai, apa lagi bila terbayang muka anak2, tetapi meneruskan hidup dengan emak engkau juga satu penderitaan. Tetapi semakin lama abah berdoa dan mengadu kepada Tuhan, tiba-tiba abah mula konfius, abah rasa abah orang baik, abah selalu betul dan emak engkau bukanlah orang jahat, dia tak pernah menduakan abah, dalam hidup dia bukan ada orang lain pun, hanya abah sahaja, tapi kenapa perkahwinan kami tidak bahagia, kenapa banyak sangat perbezaan pendapat, kenapa dia tak mahu berubah ikut cakap abah?

Akhirnya, suatu keajaiban berlaku. Dalam keadaan air mata masih berlinangan di pipi abah, dalam keadaan yang sangat putus asa dengan emak engkau, tiba-tiba abah seperti terasa sesuatu memaksa masuk dalam fikiran abah. Seperti abah mendapat kekuatan bercakap dengan diri abah sendiri. "Abah tak boleh nak ubah emak engkau, abah hanya boleh ubah diri abah sendiri. Abah pun berdoa, ya Allah, jika memang benar aku tidak boleh mengubah isteri ku ini, tolonglah ubah diriku pula. Bantulah aku ya Allah."

Esoknya, abah naik kereta dan mulakan perjalanan balik kerumah kerana kerja outstation abah sudah habis. Sesampai dirumah, anak2 riang gembira sambut abah balik, tapi emak engkau bergegas pergi kedapur, buat kerja dia, dan langsung tak salam dengan abah, langsung tak bercakap dengan abah pada hari itu.

Malam tu, abah tidur, tapi emak engkau bagi belakang aje kat abah. Bila abah dah rasa emak engkau benar2 tidur, abah selimutkan dia, dan abah perasan tiba2 terjaga dan buang selimut tersebut. Kali ini abah tersenyum saje, tak seperti selalu.

Esok pagi, abah datang dekat2 emak engkau, abah bagi salam, dan abah tanya dia "Saya nak tanya awak, apa yang saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?"

Emak engkau lihat abah dengan marah dan merajuk, "Cakap apa ni?"

Abah ulang lagi "Saya nak tanya awak, apa yang saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?"

"Awak memang tak boleh, dah bertahun wak. Pasal apa awak tanya ni?"

"Saya benar2 ingin berubah kali ini, saya benar2 ingin tahu apa yang saya boleh buat supaya awak bahagia."

Emak engkau menjeling sinis, "Ha, kalau awak betul2 nak buat, tu, pergi lah cuci baju, basuh pinggan mangkuk kat dapur tu"

Mesti waktu tu emak engkau jangka abah akan mengamuk lagi seperti biasa, bertengkar lagi, tapi abah hanya senyum dan mengangguk, nyut nyut abah pergi kedapur, cuci pinggan, ambil semua pakaian, masuk ke dalam washing machine, tunggu sampai kering dan sidai di ampaian, bila siap, barulah abah bersiap2 untuk pergi kerja. Seperti biasa kalau emak engkau merajuk, jangan harap apa2 sarapan pagi yang ada. Tapi kali ini abah tak kisah. Bila dah siap, abah cium kepala emak engkau dan abah terus pergi kerja.

Esok pagi abah buat perkara yang sama, pagi-pagi abah bangun, abah bagi salam kat emak engkau dan abah tanya dia, "Saya nak tanya awak, apa yang saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?"

Mata emak engkau masih pandang kelain, "Hendak sangat buat, buatlah sarapan pagi untuk anak2"

Abah tarik nafas dalam2, emak engkau tahu, abah kalut nak pergi kerja, dan abah rasa dia sengaja nak tengok abah nak mengamuk lagi, tapi kali ini abah hanya senyum, abah mengangguk, dan abah terus pergi kedapur buatkan sarapan roti bakar, telur goring dan air kopi panas. Semuanya abah letak bawah tudung. Lepas tu, abah sendiri tak makan, dan abah bersiap utk pergi kerja pasal dah lewat. Sebelum pergi abah cium kepada emak engkau dan baru abah pergi kerja.

Esoknya, pagi2 lagi abah dah bangun, abah gerak emak engkau, bagi salam dan abah tanya soalan yang sama, "Saya nak tanya awak, apa yang saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?"

"Tak ada apa wak, tak ada yang awak boleh buat pun, saya minta maaf, hati saya dah terlalu sakit. Tolonglah jangan tanya soalan tu lagi. Tapi kenapa awak buat semua ni?"

"Saya dah berjanji pada diri saya sendiri, mulai hari ini sehingga akhir nyawa saya, saya akan berusaha untuk buat perkara yang boleh membahagiakan awak"

Emak engkau diam, mata dia pandang ketempat lain, tapi abah perasan, ada manik jernih dimatanya. Bila abah berlalu kerana bersiap nak pergi kerja, abah perasan emak engkau lap mata dia.

Esoknya dan esoknya dan esoknya seperti biasa abah tanya soalan yang sama pada emak engkau, sehinggalah pada minggu kedua, satu pagi tu, satu keajaiban berlaku. Seperti biasa pagi tu abah tanya soalan yang sama pada emak engkau, tiba2 emak engkau menangis dan peluk kaki abah, "Tolonglah jangan tanya soalan tu lagi, awak bukan masalahnya, sebenarnya saya yang masalah, saya keras hati, saya tak tahu kenapa awak boleh tahan hidup dengan saya".

Perlahan2 abah angkat dagu emak engkau dan abah cakap,

"Kerana awak penting dalam hidup saya, kerana awak ibu kepada anak2 saya, kerana awak teman saya sebelum ini, kerana awak tak pernah tinggalkan saya walau bagaimana pertengkaran kita sekali pun, kerana saya nak selamatkan perkahwinan kita dan kerana saya sangat sayang awak"

Abah tanya lagi "Apa yang saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?"

"Patutnya saya yang tanya soalan itu"

"Awak memang patut tanya, tapi bukan hari ini, kerana saya yang perlu DIUBAH DAN BERUBAH, saya nak awak tahu betapa bermaknanya diri awak dalam hidup saya. Saya sayang awak sangat. Jadi apa saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?"

Emak engkau renung abah dan dia kata " Boleh kita spend masa dua-dua bercuti, kita tinggal budak2 kat rumah atok dia"

"Cadangan yang baik, jom kita plan hari ini kita nak pergi mana?"

Saya terus lakukan perkara yang sama selama lebih dua bulan, dan keadaan berubah perlahan-lahan. Bertengkar sudah tiada lagi. Emak engkau pun dah pandai tanya soalan yang sama pada abah. "Apa yang awak nak dari saya? Macamana saya boleh jadi isteri yang lebih baik?"

Dinding yang memisahkan kami selama ini telah runtuh. Kehidupan emak dengan abah lebih bahagia. Kadang2 masih juga terjadi pertengkaran, tetapi cara pertengkaran tersebut jauh berbeza, kami berselisih faham sahaja, tidak lagi bertengkar sehingga menyakitkan hati masing2, tidak seperti dulu lagi.

Abah dan emak kahwin dah lebih 30 tahun, abah bukan saje sayang emak engkau, abah suka dia, abah perlukan dia. Banyak perbezaan pendapat abah lihat ia menjadi kekuatan dalam kehidupan kami, selebihnya abah dah tak kisah. Abah telah belajar bagaimana mengambil berat antara satu sama lain dan yang terpenting, kami mendapat kekuatan untuk buat perkara itu.

Perkahwinan sesuatu yang sukar nak. Tetapi mendapat teman didalam hidup merupakan satu anugerah besar daripada Tuhan. Sering bertanya apa yang boleh saya lakukan untuk menjaga anugerah ini.

Diubah dan berubahlah !

Sumber: FB Pakar Diari Hati


29 Jun 2016

WW | Sama-sama Penat Baru Bahagia!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Tips rumahtangga

BUAT SAMA-SAMA ..
BIAR SAMA-SAMA PENAT... 

INSHA ALLAH... BAHAGIA SELAMANYA...

30 Mei 2016

Hukum Isteri Tidur Membelakangi Suami!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللّهُ تَعَالى عَنْهُ عَنْ رَسُوْلِ اللّه صَلَى اللّه عَلَيْهِ وَآلِهِ وصَحْبِه وَسَلَمْ
قَالَ; ((إِذَا بَاتَتِ المَرْأَةُ مُهَاجِرَةً فِرَا شَ زَوْجِهَا لَعَنَتْهَا المَلَٰائكة حَتَى تَرْجِعَ)) ۔رواه البخاري ومسلم۔

Ertinya; Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda:-
"Jika seorang isteri berpisah katil dengan suaminya, malaikat melaknatnya sampai dia pulang" (H.R Bukhari dan Muslim)

Huraian Hadis:

إذا باتت المرأة Yang ertinya apabila telah tertidur seorang wanita iaitu tidur di malam hari, kenapa di maksudkan di malam hari? kerana kebanyakan hajatnya itu di waktu malam masa yang tenteram (bagi suami isteri)'' dan ketika seorang isteri menjauhi suaminya atau sampai pisah ranjang seorang isteri membiarkan suaminya tidur dalam bersendirian atau seorang isteri tidur dekat dengan suaminya akan tetapi membelakangi suaminya kecuali sudah tertidur kerana tidak sengaja, maka wanita yang seperti itu لعنتها الملائكة di laknat oleh malaikat حتى ترجع sampai dia balik lagi maksudnya adalah sampai pagi hari di laknat oleh malaikat.

Inilah adab yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w, maka di sini perlu di perhatikan maksiat kepada suami bermakna maksiat terhadap Allah SWT, kemurkaan suami bererti kemurkaan Allah SWT, buktinya adalah ketika seorang isteri membelakangi suami malaikat ikut melaknatnya. Manakala seorang anak wanita telah berkahwin maka patuhnya seorang isteri bukan kepada ayah ibunya lagi akan tetapi dengan seorang suami. kalau suami kata jangan keluar maka wajib di turuti selagi seorang suami tidak menyuruh maksiat maka wajib mematuhinya.

Ciri-ciri wanita Solehah:-
'' Sebaik-baik wanita Kalau lihat wajahnya membuat engkau bahagia dan kalau di suruh maka akan taat, dan kalau di tinggal akan menjaga dirinya (kehormatannya) dan dia menjaga hartamu ''

-Gambar Hiasan-
Sumber: Google images
Di ceritakan ada isteri dari salah seorang sahabat Nabi Muhammad s.a.w Abu Talhah beliau mempunyai seorang isteri namanya Umu Sulaim dia punya anak yang bernama Umair. Anak ini adalah kesayangannya. Abu Talhah sahabat Nabi Muhammad s.a.w, dan beliau Abu Talhah sangat-sangat sayang kepada anaknya.

Rasulullah S.A.W juga pernah bermain dengan Abu Umair. Pada suatu hari, Abu Umair telah ditimpa sakit dan pada ketika itu Abu Talhah sedang berpuasa. Abu Talhah meninggalkan rumahnya untuk menguruskan kerjanya, setelah Abu Talhah meninggalkan rumahnya untuk beberapa jam, maka anaknya Abu Umair pun meninggal dunia.

Ummu Sulaim memandikan jenazah anaknya dan membalutinya dengan kain lalu diletakkan diatas tempat tidur, kemudian Ummu Sulaim pun mandi dan menyalin pakaian dan menghiaskan dirinya. Setelah Abu Talhah pulang untuk berbuka puasa maka berkata Abu Talhah: "Wahai Ummu Sulaim, bagaimanakah keadaan anak kita?"

Ummu Sulaim berkata: "Anak kita sekarang berada dalam keadaan aman."

Setelah Abu Talhah mendengar kata-kata isterinya itu, maka dia pun merasa gembira, pada malam tersebut, Ummu Sulaim melayani suaminya dengan baik dengan harapan suaminya akan merasa gembira.

Pada keesokan paginya, ketika suami isteri itu sedang berbual-bual, maka berkata Ummu Sulaim: "Saya mempunyai satu soalan yang hendak dikemukakan kepadamu."

Abu Talhah berkata: "Katakan kepadaku, apakah soalan itu Ummu Sulaim?"

Ummu Sulaim pun berkata: "Andai seseorang itu telah diamanahkan untuk menjaga sesuatu barang itu, kemudian orang yang mengamanahkan barang itu datang dan mengambilnya kembali, maka patutkah kita memberinya kembali atau tidak?"

Abu Talhah menjawab: "Kita mestilah mengembalikan barang yang diamanahkan itu apabila tuannya hendak mengambilnya, kita tidak ada hak untuk menyimpannya."

Ummu Sulaim berkata lagi: "Abu Umair telah diamanahkan Allah S.W.T kepada kita, kini Allah S.W.T telah mengambilnya kembali."

Apabila Abu Talhah mendengar kata-kata isterinya itu, hatinya menjadi pilu dan beliau berkata: "Wahai Ummu Sulaim, mengapakah kamu tidak memberitahu ku terlebih dahulu?"

Kemudian Abu Talhah pergi berjumpa dengan Rasulullah S.A.W dan menceritakan tentang kematian anaknya itu dan layanan isterinya pada malam tersebut. Setelah Rasulullah S.A.W mendengar segala kata-kata dari Abu Talhah itu, maka beliau pun berdoa: "Mudah-mudahan Allah akan memberkati pergaulan dengan isterimu itu."

Hasil dari keberkatan doa Rasulullah S.A.W, maka mereka dikurniakan oleh Allah S.W.T seorang anak lelaki yang diberi nama Abdullah. Dan Abdullah pula apabila telah dewasa dan mendirikan rumahtangga, maka dia dikurniakan anak seramai 9 orang, kesemua anak Abdullah adalah lelaki dan kesemua anaknya itu menjadi Qari.

Pengajaran dari kisah ini... 
Kuatnya isteri solehah lagi beriman... walaupun dalam keadaan sedih tidak menunjukkan kesedihan dan menolak ajakan suami, bahkan menunaikan hak suaminya...sedangkan anaknya telah meninggal dunia.. 

Kuatnya wanita Ummu Sulaim ini... Fuhhh... tak tahu la kan.. kita mampu jadi sekuat beliau atau tidak... huhu... 


Apa pun.. Hukum isteri yang sengaja membelakangi suami atas sebab merajuk atau bertengkar, malaikat akan melaknat isteri tersebut hingga ke Subuh... Nauzubillah... 

huhuu,,,, Kalau boleh bermaafan sebelum tidur... mana tahu, malam itu malam terakhir sebagai suami isteri... mana tahu kan... hhu... insaf bila sebut pasal mati... Jadi, jangan merajuk sebelum tidur... Kalau tertidur sebab penat tu lain citer la kan... berpaling tanpa sengaja tu lain cerita... tapi kalau sengaja berpaling itu yang berdosa. 

29 Mei 2016

Posisi Tidur Suami Isteri Yang Bersesuaian Mengikut Sunnah!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Seperti yang kita tahu, posisi tidur terbaik yang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w ialah tidur dengan berwuduk dan baring sebelah kanan. 

Sebagaimana disebut dalam hadis sahih Riwayat Bukhari dan Muslim:

إِذَا أَتَيْتَ مَضْجَعَكَ فَتَوَضَأْ وُضُوءَكَ للصَلاةِ، ثُمَّ اضْطَّجِعْ على شِقِّكَ الأَيْمَنِ

“Jika engkau hendak menuju pembaringanmu, maka berwudhulah seperti engkau berwudhu untuk solat, kemudian berbaringlahlah di rusukmu sebelah kanan…” (HR. Al Bukhari dan Muslim)


Jadi, jika para isteri nak amalkan sunnah ini dan dalam masa yang sama nak eratkan hubungan suami isteri ialah berpelukan semasa tidur... dan dalam masa yang sama amalkan sunnah..

-Gambar Hiasan-
Sumber: google images

Jadi, posisi tidur suami isteri yang bersesuaian dengan kedua-dua sunnah tersebut ialah:

“Suami isteri tetap miring ke kanan. Isteri ada di depan, suami ada di belakang sambil memeluk isterinya. Jadi keduanya dapat sunnah posisi tidur miring ke kanan"

Hal ini memang tak de jumpa dalam hadis pun.. yang dalam hadis ialah tidur miring ke kanan. cuma yang nak diterangkan posisi tidur suami isteri yang bersesuaian dengan sunnah... faham ye.. "Yang sesuai dengan sunnah" bukan "mengikut sunnah". 

Yang ikut sunnah ialah miring ke kanan... Jadi, kalau suami isteri nak dapat sunnah tidur tu.. sama-sama lah miring ke kanan, dan peluk isteri juga satu sunnah... Jadi, ianya bersesuaian kan dengan sunnah.. jadi, dua pahala sunnah kita dapat iaitu sunnah tidur miring ke kanan dan sunnah bermesraan/berpelukan antara suami/isteri.

12 April 2016

Doa Agar Suami Isteri Saling Mengasihi

Doa Agar Suami Isteri Saling Mengasihi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Keyword doa supaya suami tak pandang wanita lain selalu je singgah kat blog ni... Takut sangat tu nampaknya.. Apa kata, kita ubah pula doa kita... supaya hati suami isteri saling bertaut kasih sayangnya hingga ke syurga... Bila hati dan bertaut, insya Allah juga tak kan berpaling kepada yang lain.. 

Jom amalkan doa ini..

اللَّهُمَّ حَبِّبْ عَبْدَكَ هَذَا إِلَى عِبَادِكَ الْمُؤْمِنِينَ وَحَبِّبْ إِلَيَّ الْمُؤْمِنِينَ

Maksudnya: 
“Ya Allah jadikanlah hamba-Mu ini mencintai orang yang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku.” (Riwayat Muslim no. 2491)

Amalan dalam hadis sahih riwayat Muslim, Abu Hurairah r.a. telah memohon Nabi s.a.w. agar berdoa kepada Allah s.w.t. agar memberikan hidayah kepada ibunya supaya memeluk Islam.

Dengan doa Nabi s.a.w. yang juga menunjukkan mukjizat Baginda, ibu Abu Hurairah r.a. telah memeluk Islam. Kemudian beliau meminta kepada Nabi s.a.w. agar dia dan ibunya dicintai oleh sekalian orang-orang yang beriman. Nabi s.a.w. telah mendoakan untuk mereka dengan doa di atas dengan sedikit penambahan iaitu kalimah “wa ummuha” (dan ibunya) selepas kalimah “abdaka haza”.

Hasil doa Nabi s.a.w. ini, setiap orang beriman yang lahir akan melahirkan rasa cinta apabila mendengar tentang Abu Hurairah. Oleh sebab itu, doa ini boleh digunakan oleh pasangan suami isteri untuk mengikat serta menyuburkan rasa kasih sayang sesama mereka.

Sekadar renungan:

"Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya....Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu..."

Sumber: Dipetik daripada Doa Menjadi Pengantin Baru Setiap Hari, Zahazan Mohamed, terbitan Telaga Biru.
Sumber: Facebook

25 Mac 2016

Punca Kehancuran Rumahtangga

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Berumahtangga adalah permulaan kepada kita untuk lebih berdikari. Kita bina keluarga sendiri... Dan cabaran dan halangan kita tempuhi bersama dalam keluarga yang kita bina.

Berkahwin dan bina rumahtangga adalah satu amanah dan tanggungjawab. Bukan sekadar bercinta lepas tu kahwin... ada anak, hidup bahagia. Itu adalah cerita cinta novel dan telenovela dalam drama je. Tapi hakikatnya. rumahtangga itu penuh dugaa, cabaran dan onak duri.

Bila berumahtangga, jadilah isteri dan suami yang matang dalam tindakan. Belajarlah selesaikan masalah sendiri. Berusaha untuk selesaikan bersama. Jangan ada masalah je, mengadu kat keluarga... Ada masalah mengadu di Facebook, Ada masalah mengadu pada kawan.. Tapi masalah dalam rumahtangga boleh diselesaikan jika besama-sama selesaikan masalah tu besama tanpa campur tangan orang lain.


Jaga aib keluarga kita.. 
Jaga aib pasangan kita... 
Pelihara rukun suami isteri. Kurangkan mengadu pada manusia, lebihkan mengadu pada Yang Esa. 

Jika tak boleh nak bersemuka...
SMS, Whatsapp serta surat kan ada...
Luahkan segala pada pasangan kita...
Bukan mencari orang lain untuk diluahkan masalah yang ada...
Takut masalah lain pula yang melanda... 

Sebab tu, berterus terang itu lebih baik dalam rumahtangga...
Sakit hati mungkin sekejap sahaja...
Tapi dari situ kita akan perbaiki kekurangan yang ada..
dan akan belajar untuk bina bahagia... 

23 Mac 2016

Suami Macam Ni Jangan "Show Off" Sangat! BAHAYA!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sekarang ni zaman orang suka "show off"...
Suami pun nak diceritakan juga kat umum...

Tapi satu ke nak pesan...
kalau dapat suami macam ni, tolong sorok sikit...
Jangan show off,
Jangan tag secara umum,
Jangan terlalu bercerita kepada umum...

Iaitu suami yang:

v
v
v


Sebab apa MF kata, suami begini berharga zaman sekarang ye...
Sebab nak cari suami berkualiti susah zaman la ni..
Jadi, kalau dapat suami cam caption kat dalam gambar tu, 
Minta tolong sorokkan ye..
Jangan dok tag suami..
Cukuplah PM dan ucap terima kasih secara personal...

Sebab Bahaya..
Bahaya kenapa..
Inilah kesempatan perempuan lain nak mengurat..
Korang jangan fikir lelaki baik macam tak boleh tergoda..
Syaitan dan Iblis tak pernah putus asa ye..
Nafsu manusia pula tak pernah kalah untuk terus menggoda...
Nauzubilllah...

Sekadar pesanan untuk peringatan kita bersama...

13 Mac 2016

❤“Lelaki seperti apa, menghasilkan isteri seperti apa.” ❤

❤“Lelaki seperti apa, menghasilkan isteri seperti apa.” ❤

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

KISAH TELADAN, NAK SALAHKAN ISTERI KERANA PERANGAI TERUK 100% PUN TAK BOLEH... IKUTI KISAH NI. KISAH NI JUGA MACAM PERNAH DI DRAMAKAN SATU KETIKA DULU... MOGA BEROLEH PENGAJARAN:

======================================

Seorang teman merasakan isterinya semakin lama semakin mementingkan diri sendiri dan kasar. Kerana itu, mereka bertengkar setiap hari.

Atas alasan seringnya bertengkar, lelaki ini mempunyai hubungan intim.

Akhirnya, mereka bercerai dan sang suami berkahwin lagi dengan wanita skandalnya. Sang mantan isteripun tak lama kemudian berkahwin lagi.

Mereka masih belum dikurniakan anak. perkahwinan baru keduanya masing masing berjalan dengan sangat lancar.

Tetapi selepas berkahwin, isteri baru dari lelaki ini semakin lama sekalipun kelembutannya semakin pudar. Rumah tangga mereka berakhir sama seperti yg dulu, sedikit sedikit bertengkar.

Isteri barunya bahkan tidak mau mengerjakan pekerjaan rumah, rakan saya terpaksa membersihkan rumah sendiri.

Rakan saya merasa nasibnya tidak baik, mengapa ia selalu memilih isteri yg kurang baik, setiap hari ia mengeluh.

Sampai suatu hari, di suatu majlis makan malam ia secara kebetulan bertemu dengan suami baru bekas isterinya.

Pada awalnya kedua lelaki ini tidak bercakap apa apa, tetapi setelah saling menyapa mereka pun minum bersama.

Akhirnya rakan saya tak boleh menahan diri lagi dan bertanya bagaimana keadaan rumah tangga mereka. Suami baru bekas isterinya ini tidak kacak, tetapi sangat teliti dalam berbicara.

Ia berkata, "Isteri saya adalah wanita yg sangat hebat, sangat perihatin dan lembut, ia mengerjakan seluruh pekerjaan rumah tanpa mengeluh. Juga sangat menyayangi saya, ia sentiasa bersikap baik kepada ibu bapa, saudara, dan teman teman saya. Saatnya jujur dia akan jujur, saatnya butuh perhatian, dia akan memberi perhatian penuh. Wanita seperti ini, sudah sedikit sekali. "

Teman saya setelah mendengarnya merasa bingung, dan berfikir apa dia memang sebaik itu? Mengapa dulu ia sama sekali tidak menyedarinya? Pasti ini semua cuma bualan suami baru isterinya ini untuk membuat dia bingung.

Tak lama kemudian, kebetulan sekali, rakan saya pergi berbelanja ke pasar raya dan melihat bekas isteri dan suami barunya sedang membeli-belah.

Dia bersembunyi dan memerhatikan, akhirnya ia menyedari pasangan itu benar benar bahagia.

Kebahagian itu boleh dilihat dari senyuman bekas isterinya yg selalu mekar. Juga boleh dilihat dari pelukan lembut yg diberikan oleh lelaki di sebelahnya itu.

Sebenarnya, di bermacam situasi, isteri berubah menjadi malaikat atau berubah menjadi nenek sihir, semua bergantung pada lelaki.

Pada detik wanita memutuskan untuk berkahwin, dia juga memutuskan untuk menjalani hidup dengan bahagia bersama suaminya.

Walaupun dalam perkahwinan, kesabaran merupakan suatu kebajikan, tetapi jika ada cinta maka ada toleransi.

Saat anda merasa tidak puas dengan wanita anda, wanita pun tidak peduli lagi.

Jadi, jika anda mahukan wanita baik seperti malaikat, terlebih dahulu perlakukan dia sebagai malaikat.

Kerana semua wanita di dunia yang sudah menjadi "isteri seseorang" mempunyai potensi menjadi malaikat.

Saat anda boleh melakukannya dengan baik, anda akan menyedari bahawa perubahan sikap anda dapat membentuk sesosok malaikat yg sempurna.

Cinta wanita muncul kerana kasih sayang lelaki, Kebencian wanita muncul kerana kebohongan lelaki; Keluhan wanita muncul kerana kedinginan lelaki. Kebahagiaan wanita muncul kerana kehangatan lelaki. Kecantikan wanita muncul kerana dimanjakan lelaki. Kerosakan wanita adalah hutang lelaki.

Wanita adalah sebuah piano, jika bertemu dengan seorang pemain piano handal, suara yg dihasilkan adalah lagu kelas dunia, jika dimainkan oleh orang biasa, maka akan menghasilkan lagu pop, tetapi apabila dimainkan oleh orang sembarangan, pasti tidak akan membentuk sebuah lagu.

Umpama satu peribahasa melayu, “bagaimana acuan, begitulah kuihnya.”
(sumber: internet)


BETUL ORANG KATA: TERDIDIK SEORANG ISTERI DARI SUAMINYA

03 Mac 2016

20 SOALAN MENDUGA PERKAHWINAN UNTUK BAKAL PENGANTIN!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Untuk menduga sama ada pemilihan pasangan hidup anda itu sesuai atau tidak, silalah tiap-tiap seorang yang mahu mengikatkan pertunangannya itu menjawab pertanyaan-pertanyaan yang berikut dengan "Ya" atau "Tidak".

Sediakan pen dan kertas, tulis no 1 hingga 20. Kalau jawap "Ya" tanda ( / ), kalau "Tidak" tanda ( x ).

Soalan-soalannya...

(1) Adakah anda berdua mempunyai semangat pergaulan yang sama atau hampir sama? Maknanya, komunikasi, jika anda sahaja yang banyak bercakap dan si dia banyak diam, maknanya komunikasi bermasalah.

(2) Adakah anda berdua mempunyai sikap yang sama terhadap nilai-nilai hidup yang luhur, juga sama-sama bersikap lapang fikiran?

(3) Adakah tiap-tiap seorang dari anda berdua ini saling hormat-menghormati dan berpuas hati terhadap pekerjaan masing-masing? Walaupun sama jenis pekerjaannya, jangan ingat boleh serasi...

(4) Adakah bakal tunang anda itu sudah matang umurnya? Matang dari segi pemikiran, percakapan dan tingkah laku.

(5) Adakah bakal tunang anda itu terkenal dalam kalangan sahabat temannya sebagai seorang yang amanah, jujur dan tidak selalu menguzurkan diri?  Siasat si dia melalui rakan sekerja, kawan rapat serta adik beradiknya...

(6) Adakah anda berdua sudah lama berkenalan? Ini tak menjamin kebahagiaan, kerana ada yang lama kenal, bercinta bagai nak rak tapi masih tak kenal satu sama lain.

(7) Selama perkenalan anda dengannya pernahkah terjadi sesuatu yang mengeruhkan perhubungan anda berdua? Jika pernah, cari punca dan belajar dari kesilapan.

(8) Adakah si dia itu seorang yang tidak meninggalkan solatnya? Inilah ciri utama dalam mencari pasangan.

(9) Adakah rancangan perkahwinan anda berdua ini dipersetujui oleh keluarga kedua belah pihak? Restu keluarga sangat penting.

(10) Adakah bakal tunang anda itu seorang yang patuh kepada kewajipan-kewajipan agamanya?

(11) Adakah bakal tunang anda seorang yang yang bukan kaki muzik dan bukan juga kaki rockers? 

(12) Adakah anda sudah memikirkan semasak-masaknya mengenai pilihan anda tersebut atau lebih didorong oleh nafsu?

(13) Adakah bakal tunang anda itu mempunyai perhubungan yang rukun damai dengan keluarganya? Pasangan yang jaga silaturrahim dengan ahli keluarganya, insha Allah baik juga akhlaknya dan akan menjaga keluarganya.

(14) Adakah bakal tunang anda itu bukan merupakan kaki pokai atau pemboros?

(15) Adakah bakal tunang anda itu seorang yang mudah cemburu dan syak wasangka?

(16) Adakah bakal tunang anda itu seorang yang bertabiat tenang dan damai walaupun anda sendiri seorang yang pemanas dan perungus? 

(17) Adakah anda berdua mempunyai pengetahuan dan pengertian yang wajar tentang kehidupan berumahtangga?

(18) Adakah bakal tunang anda itu seorang yang sederhana tabiatnya dan tidak termasuk dalam golongan kaki motor dan kaki perempuan? 

(19) Adakah bakal tunang anda itu boleh memberikan didikan agama kepada anak-anak anda nanti? 

(20) Dan yang penting sudahkah anda sembahyang sunat istikharah untuk menentukan pilihan anda itu baik untuk anda dan agama anda? 

Kalau tiap-tiap seorang dari anda berdua dapat menjawab dengan "Ya" sebanyak 16 atau lebih dari pertanyaan-pertanyaan di atas, maka itu membuktikan bahawa perkahwinan anda berdua akan berlangsung dalam kebahagiaan dan kejayaan. Kalau anda dapat menjawab "ya" kurang dari 15 pertanyaan, maka perkahwinan anda mungkin berjaya, tetapi banyak menghadapi gelombang-gelombang yang pahit. Sebaliknya kalau jawapan-jawapan "Ya"  itu  tidak sampai sepuluh, maka perkahwinan anda sukar bertemu kerukunan dan kedamaian.


Soalan-soalan ni seingat MF pernah ambil dari internet dan MF simpan sebagai koleksi bacaan MF sebelum berumahtangga... MF jawab soalan selidik ni sendiri untuk buat pilihan dalam mencari Jodoh. Jadi, ini soalan panduan untuk anda yang bakal kahwin... Moga dapat buat pilihan yang tepat dalam mencari pasangan hidup. 

Apa pun, ini hanya asas... selebihnya, kerukunan rumahtangga perlu diusahakan untuk mencari cinta dan kebahagiaan berteraskan redha Ilahi.