03 April 2017

3 Perkara Yang Manusia Tak Boleh Nak Lari Di Atas Muka Bumi!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

3 perkara yang manusia tak boleh lari di atas muka bumi ini.



MATI: 
Dah tahu tak boleh lari dari kematian. Maka, solusinya buatlah persiapan sebelum mati.


UMPATAN ORANG:
Buat baik pun, orang umpat.
Buat jahat pun, orang umpat.
Maka, solusinya abaikan apa orang nak kata. Orang kata apa pun, buat tak tahu sudah. Orang kata apa pun, buat tak ambil peduli. Orang kata apa pun, butakan mata pekakkan telinga.


SUSAH WAKTU HIDUP:
Manusia, nak lepas dari semua masalah. Manusia, nak lepas dari rasa serabut. Susah hati. Itu mustahil untuk dapat. Bila kita hidup di atas muka bumi pasti akan sentiasa dilanda masalah.
.
Maka, bersabarlah dan jangan asyik merungut.

09 Februari 2017

Iman itu bukan hanya diserlahkan dengan Pakaian!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Renungkan kata-kata Ustaz Don Daniyal ni:

"Kunci kepada meningkatnya iman adalah adab dan akhlak.
Hari ni, orang mengaji hukum halal dan haram tetapi tiada akhlak tiada apa-apa makna."

Mendalam maksudnya, realiti di akhir zaman kan... 
Ramai orang berlumba-lumba nak buat kebajikan, kebaikan tapi akhlak dan sekecil-kecil akhlak tak dijaga... 

Contoh mudah, saya bagi berdasarkan pengalaman sendiri.. 
Ialah dijalan raya dan kedai makan...

Situasi 1:
si pemandu yang keretanya mahal namun ada sticker Islamik dan juga ucapan kalimah, tapi langgar lampu merah, menghimpit, bawa laju... 

Situasi 2:
Seorang imam masjid, duduk di kedai makan berborak dan mengumpat bersama ahli-ahli masjid yang lain... 

Situasi 3:
Pemandu yang bertudung labuh bahkan berniqab, serta lelakinya berserban... dan ada pula situasi, ternampak seorang suami membaca al-Quran di dalam kereta semasa menunggu si isteri uruskan sesuatu hal.. Namun, ketika memandu, nauzubillah... 

Situasi bukan untuk buka aib orang...saya pun tak nyatakan siapa..cuma secara umumnya, pasti ada yang pernah jumpa kan... jadi, renungan apa persepsi atau apa orang kata bila lihat yang berpakaian islamik ni tak ada adab dan tak jaga adab yang dianggap remeh ni... 



Renungkanlah... kena seimbangkan... bila pakai tudung dan berserban atau bersongkok, maknanya kita bawa imej Islam... jadi janganlah rosakkan agama sendiri kerana sikap kita... 

08 Januari 2017

Berdosakah Aku Dikurniakan Anak Sama Jantina???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Berdosakah Aku Dikurniakan Anak Sama Jantina | Tajuk macam tajuk drama gitu... Tapi tajuk ni sekadar luahan atas persepsi orang kepada pengalaman MF sendiri...

Anak sama jantina... Salahkah??? Apa maksudnya???  Maknanya...  Anak 1 hingga yang seterusnya sama je jantina nya... Kalau lelaki, lelaki semuanya... Kalau perempuan, perempuan semuanya...

MF mula lihat fenomena ni makin kuat...  Jantina anak itu satu masalah bagi orang...hmmm... MF pun tak pasti mana hukum seakan satu kemestian bahawa sepasang suami isteri tu kalau ada anak mesti ada anak lain-lain jantina baru dikira lengkap...

MF dah ada dua anak... Bila mengandung anak ketiga mula orang tanya kan jantina... Kita jawab juga... Tapi dalam senyuman...



Alhamdulillah... Anak ketiga MF juga perempuan... Maknanya MF ada 3 anak perempuan...

Tapj bila bagitau orang... Macam-macam orang kata...

"Wah, kena mengandung lagi tu... Muda lagi kan."

"Takpe...usaha lagi..."

Yang paling tak tahan nurse boleh kata...
"Kalau tak nak, bagi je kat saya...". Ada ke... Walaupun sama jantina tetap anak aku... Jawab dalam hati...

Paling best... Ada yang kata...
"Untung tu 3 perempuan... Kahwin nanti kaya.." Perghhh...  Ingat aku jual anak???

Itulah persepsi orang bila anak sama jantina... Macam dosa besar je ada anak sama jantina ramai ni...

Jantina anak bukan kita yang tentukan...  Tapi Allah Yang Punya Kuasa...

Apa pun... Sangat bahagia dan HAPPY je bila lihat gelagat tiga anak puteri solehah ni.... Berseri rumahtangga...

Paling best bila masing-masing nak tolong buat kerja rumah walaupun masih kecil...

Walaupun orang kata Macam-macam... Tapi yang manisnya MF rasa.   Tak pernah rasa kecewa sikit pun walaupun anak kami semua sama jantina...

Alhamdulillah... Itu semua amanah dan kurniakan Allah... Moga dapat jaga dengan sebaiknya... Besar sangat tanggungjawab tu...

Bagi yang dapat anak sepasang ke.. Ada anak lain jantina ni... Jangan dok kecam orang yang ada anak sama jantina ni... Bukan kami dok rancang jantina anak...

Ada jua yang kata... Anak rapat sebab dok usaha nak dapatkan lelaki... Huh..  Kami rancang takde lah rapat... Selang 2 atau 3 tahun je... Sebab nanti dah tua tak larat nak beranak lagi... Jadi muda nilah nak ada anak kecik pun kan..

Itulah...ragam dunia... Tak tenang kalau ikut kata orang... Apa pun kami bahagia cuma tak kan nak canang satu dunia kan...

Alhamdulillah... 

05 Januari 2017

"SAYA SOLAT WALAUPUN TAK TUTUP AURAT"

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


BIAR AURAT TERBUKA, ASALKAN SOLAT TERJAGA?

Soalan : Saya beranggapan bahawa apa guna bertudung TETAPI tidak ikhlas? 
Bukankah itu dinamakan MUNAFIK?
Saya tidak mahu hipokrit dan berubah kerana DISURUH.



Jawapan : Allah swt mengarahkan agar Muslimah bukan hanya untuk BERTUDUNG, tetapi juga MENUTUP AURAT.

Sama ada seseorang itu IKHLAS atau tidak, SUKA atau tidak, disuruh orang lain atau terbit dari hatinya sendiri, DIA TETAP WAJIB di sisi Allah untuk melaksanakan kewajipan itu.

CONTOH - Seorang warganegara Malaysia yang TIDAK BERHEMAH menetap di United Kingdom (UK), terpaksa menukar cara pemanduannya kerana jika di sana sesiapa sahaja yang memandu secara kurang berhemah pasti akan ditegur oleh pemandu lain. Mereka akan segera mencatat nombor plat kereta dan melaporkan pada polis.

Hakikatnya, dia perlu berubah kerana itu adalah PERATURAN, dan sama juga seperti MENUTUP AURAT dan BERTUDUNG yang mana ianya adalah peraturan -Syariat Islam.

PENDEK KATA; HIPOKRIT bukanlah penghalang untuk mengerjakan semua kewajipan agama sama sekali ^_^

Selamat beramal semua.

Sumber : telegram.me 

Buat lah walaupun terpaksa... 

05 Oktober 2016

Nak Bergaya, Biarlah Kena Dengan Usia Kita!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

BEZA BUDAK DARJAH 6 DULU DAN SEKARANG!!!

MF dulu dok berlomoi kata orang utagha... darjah 6 MF gaya macam tomboi ok.. haha... tu yang tak sangka boleh jadi ustazah plak sekarang ni... adehhh...

Tapi tu kisah darjah 6.. matang??? entah la bila matangnya MF ni.. rasanya dah kahwin la kot baru matang.. kalau tak perangai bebudak lagi..

Nak cerita bab gaya.. haishhh.. jauh beza kot dulu dan sekarang... dulu pun ada tv, surat khabar, tengok artis gak.. tapi bebudak dulu sekadar tengok je dah.. bukan jenis nak mengikut.. tapi bebudak zaman sekarang memang kuat terpengaruh...

Tak kata kat anak orang.. anak sendiri pun gitu lah juga.. cuma bab pakaian MF kawal lagi... tapi kalau bab tengok kartun, tv dan gadjet kena kawal.. kalau tak mengikut.. sebab tak semua kartun dibiarkan anak-anak tengok... tapis dan kawal sebelum bagi anak-anak tengok.. bahkan drama dan iklan pun boleh mengikut... tu memang gaya budak sekarang... jadi tak hairan/. fesyen pun nak ikut juga.. 


memang beza sangat...

Tapi MF rasa, biarlah nampak serabai pun, asalkan kita tak nampak tua sebelum usia..
Terlalu terpengaruh dengan drama, artis dan fesyen trend sekarang tapi tak sesuai dengan usia mereka menjadikan kita nampak tua..

Samalh juga gayanya mak cik-makcik yang dah veteran, kalau pakai ikut model sangat, ye tak sesuai kan..

Bergaya biarlah ikut usia...
Sebenarnya, peranan ibu bapa juga.. kalau dah dari kecil dah ajar bergaya sangat.. sampai ke besar la macam tu.. MF jenis simple.. dulu pernah belikan instant shawl kat si kakak, tapi bila fikir balik tak sesuai gaya tu dengan usia si kakak.. akhirnya simpan je, sampai la usia yang sesuai, mujur juga instant shawl tu besar dan labuh kan.. takde lah membazir, ingat sekolah menengah nanti pun kakak boleh pakai.. 

28 September 2016

[INFO GRAFIK] 7 JENIS GAMBAR YANG DIHARAMKAN SEBAR DIFACEBOOK

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)














Ulasan:
------------

No 1-3 berkaitan isu syariah iaitu melibatkan soal tidak patuh syariah berkaitan aurat dan cara gambar itu diambil dan hukum gambar orang yang sudah mati.

4-7 berkaitan isu akhlaq iaitu melibatkan kesesuaian penampilan di hadapan umum. Lagi mulia seseorang itu, lagi kena mempunyai penampilan yang baik di hadapan umum. Gunalah MALU sebagai kunci ketika ingin menyebar sesuatu di Facebook kerana ia melibatkan khalayak umum.

Sabda Rasulullah S.A.W:
"Kalau kamu tiada MALU buatlah apa yang kamu suka"

27 Julai 2016

WW | UNTUK APA SAHABAT YANG RAMAI

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Untuk apa punyai kawan dan sahabat yang ramai,
Jika tiada seorang pun tak mampu ingatkan kita kepada Allah...

Untuk apa punyai kawan dan sahabat yang ramai,
Jika tiada seorang pun membawa kita ke syurga...



p/s: Motivasi diri untuk follower yang semakin surut...dan ziarah blogwalking tak macam dulu... rindu zaman kegemilangan bersahabat blog dulu-dulu... huhu...

09 Jun 2016

BEZA PUASA KITA DAN PUASA MEREKA KAN.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Alhamdulillah, masuk hari keempat Ramadhan tahun ni...cepat pula rasa masa berlalu...
Bagaimana kualiti puasa kita??? Harap lebih baik setiap masa.

Nak tahu kualiti puasa kita kan, cuba lihat cara kita berbuka puasa.
Puasa mengajar kita bersederhana.. Tapi dalam berbuka masih ada sikap membazir, cuba muhasabah diri... renungkan 

Bezanya Ramadhan kita dan mereka

Ramadhan di Gaza

Beza kita dan mereka sangat ketara... Mewahnya kita makan... buffet Ramadhan di sana sini... makan berbuka hingga maghrib tinggal di hujung-hujung saja. 

Jadi, kalau rasa nak membazir tu fikir-fikirkan orang yang susah. 
Print dan tampal gambar begini, untuk mendidik hati dan diri kita supaya menghayati erti Ramadhan yang sebenar. 

Beringat semasa nak membeli di Bazar Ramadhan... beli apa yang perlu bukan ikut nafsu... 

_Selamat Berpuasa_

04 Mei 2016

WW | SIAPAKAH IBU YANG TERBAIK???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


SEMUA IBU NAK JADI IBU YANG TERBAIK!

TAK PERLU BANDINGKAN DIRI DENGAN SESIAPA DAN TAK PERLU NAK KONDEMKAN ORANG/IBU LAIN!


08 April 2016

Beg Tangan Perempuan Berubah Selepas Ada Anak???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Beg tangan atau Handbag..  Satu aset keperluan wanita... Tapi anan sekarang.. Lelaki pun ada beg tangan juga... Aset lelaki pun dah banyak kalau nak keluar rumah sekarang ni..


Handbag wanita sebelum kahwin dan selepas kahwin memang beza yang amat... Kebanyakan lah... MF macam tu juga...



Jika sebelum kahwin suka beg tangan kecil dan simple... Boleh masukkan beg duit dan handphone dah ok...

Tapi lepas ada anak, segalanya berubah...
Saiz beg tangan pun berubah... segala benda nak diletakkan dalam beg tangan.

Tapi selepas anak dah besar, MF selesa bawa beg tangan kecil jenis sling dan beg untuk anak diasingkan. Beg tu biar anak yang galas.. dan MF galas beg sendiri.

MF tak suka beg tangan yang besar sebab nanti bersepah di dalamnya...
Jadi, yang kecil simple  ringan lebih dimintai.

Beg tangan besar, biasa MF guna masa nak pergi kerja je,..sebab boleh letak pek,buku, dan marker dalam tu...maklumlah cikgu...hehe...sumbat segalanya...

Jadi, bila dah jadi mak ni segalanya berubah tak macam zaman anak dara lagi dah...Segalanya lebih kat anak... termasuk makan dan keperluan lain... 

04 April 2016

Anak Kurang Ajar!!!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Anak Kurang Ajar ?
Henti Salahkan Pelajar !
Usah Tuding Jari Kepada Remaja !
Stop Merungut-rungut Anak Kita.
Bukan sepenuhnya salah anak !

SEMUANYA ....
Angkara Orang Dewasa !!
Angkara Kita Ibubapa !
Wow ... keras ayat tu !!
Itu dah main kasar !
Setiap program hiburan
Semua program realiti
Setiap konsert ....


Siapa ...
Pencetus ideanya ? Orang dewasa
Pengarahnya ? Orang dewasa
Pembiayanya ? Orang dewasa
Jurinya ? Orang dewasa
Tukang promonya ? Orang dewasa
Pemegang besar saham TVnya ?

Ya pasti orang dewasa.
Malah Menteri yg ada kuasa dan pengaruh yg boleh menegur semua ini tetapi tidak tegur dan tidak guna kuasa dan pengaruh mereka juga ORANG DEWASA

Malah
Setiap angkara anak muda
Setiap keterlanjuran remaja
Setiap ketidaktentuan pelajar
Sebahagian saham besarnya
Dipegang oleh orang dewasa

Siapa lagi selain mereka di atas ?
Kita ibu dan bapa !
Kita ... termasuk saya.

Bila anak dikatakan "kurang ajar"
Betul kata-kata tu kerana ibubapa mereka ...
Kurang ajar mereka
Kurang bimbing mereka
Kurang tegur mereka
Kurang tegas dgn mereka
Kurang disiplinkan mereka

Kesimpulan:
Peringatan buat saya, buat anda yg digelar ibubapa. Semuga anak kita tidak "kurang ajar".
Kerana sayang anak, kita tegas.
Kerana kasih anak, kita tegur
Kerana kesian anak, kita tak ikut semua kemahuan mereka
Kerana masa depan mereka, kita disiplinkan

KERANA ANAK, KITA JADI IBU
KERANA ANAK, KITA JADI BAPA
Bapa ... jangan biar ibu seorang saja!!!

- Nukilan Dr Shukri Abdullah -


Memang masalah pelajar...
Masalah anak-anak berpunca dari kita sebagai ibu...
Kita banyak khilafnya...
Itulah... Nak mengandung, nak beranak lebih senang dari nak mendidik amanah Allah jadi manusia berguna... Jadi khalifah Allah yang taat agama...

Sama-sama kita muhasabah diri...
Bukan mudah bila bergelar ibu bapa...
Memang seronok indah masa kecil...
Tapi panjang soal jawabnya di akhirat kelak... Huhuhu...


31 Mac 2016

Hentikan Budaya Bandingkan Anak!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Setiap anak itu berbeza... Kerana memang Allah ciptakan manusia berbeza... Tapi tak nama manusia jika dia bandingkan orang lain dengan yang lain... Jika perbandingan itu untuk motivasi dan semangat takpe juga... Tapi kalau anak kecil yang tengah meningkat dan membesar apa rasionalnya kita buat perbandingan??? 

Setiap anak berbeza dan tak kan sama bahkan lahir dari rahim yang sama. 
Tapi memang ada orang jenis suka nak bandingkan... 
"eh, perangai dia macam si ..... dulu"
"muka dia macam ni la"
"eh, si .... kecik dulu pun macam ni."

Dialog ni memang MF sendiri tak senang... Tapi biasanya MF tak menjawab, senyum dan diam je.. Kang kalau balas sentap pula.... 

Tak perlu bandingkan anak-anak... Kita pun tak suka orang bandingkan diri kita dengan orang lain kan... Jadi, begitulah juga anak kita... Pasti kalau dia tahu, dia pun tak suka orang bandingkan dia dengan sesiapa walaupun adik beradik sendiri.

Setiap manusia tu ada keistimewaannya tersendiri... Jadi, tak perlu nak "macamkan dia" dengan sesiapa... Jika masa kecil perangainya sama itu adalah fitrah anak kecil... Tapi tak bermakna ianya sama... 

Hentikan budaya bandingkan anak-anak... 

03 Februari 2016

WW | MAK DAN RISAU TAK DAPAT DIPISAHKAN!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Segala benda memang mak la yang risau lebih... Tapi semalam anak demam, badanku dah tak larat... Penat kerja merewang semalam... Suamilah ambil alih jaga si anak... Alhamdulillah... 

Tapi hati risau, hanya Allah yang tahu... Kalau MF terbalik sikit dengan si suami... Haha... MF jenis cool dan tak tunjuk sangat risau tu, tapi suami sebaliknya... Gitulah... Lain orang lain ragamnya kan...

Eh... Kata Word less... Terlebih word pula... Layan je la bila idea nak menaip tu datang... 

01 Februari 2016

Hutang WAJIB Dibayar Walaupun Antara Adik Beradik!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Bila bercakap pasal hutang... Hmmm... Diakhir zaman, tak lari dari berhutang...

Hidup kita tak selalu senang, adakala diuji dengan kekurangan wang ringgit...  Masa inilah kita mula berfikir untuk meminjam... Antara kawan, adik beradik ataupun orang tak dikenali... Siapa orang yang sesuai, boleh kita pinjam...

Biasanya... Ada orang senang berhutang dengan kawan... Ada orang dengan adik beradik...

Pengalaman kami... Masa memula kahwin dulu, memang susah... Kerap juga meminjam... Alhamdulillah.. Dengan izin Allah... Selesai segala hutang tu, termasuklah hutang kepada adik beradik dan juga mak sendiri...


Hutang WAJIB dibayar...walaupun dengan saudara sendiri... Jika niat nak pinjam maka wajib bayar balik... Tak dapat banyak sekali gus, bayar sikit-sikit...  Jangan kita anggap, owhh... Adik beradik buat tak kan tu pun nak berkira...

Tak kira adik beradik kita orang miskin atau kaya hutang wajib dibayar sebab kita pinjam... Hutang wajib dibayar.. Dan warisnya wajib tahu tentang hutang tersebut... Selagi orang yang beri hutang tak halalkan, maka wajib bayar.

Hutang antara adik beradik yang tak mampu nak balas ialah hutang budi... Sebab tu orang kata hutang budi dibawa mati... Apa pun selagi terdaya kita balaslah hutang budi tersebut... Insha Allah...  Allah lebih mengetahui...

Kerana itu juga, kami bertekad nak berbisnes untuk bantu keluarga dan kerabat sendiri, kerana kita bukan orang senang... Moga Allah permudahkan... 

27 Januari 2016

WW | PELIK TAPI BENAR!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Prihatin dan busy body berbeza bukan... 
Jadilah orang prihatin bertempat bukan busy body tak tentu masa... 

22 Januari 2016

Hakikat Otak Orang Perempuan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Memang hakikatnya kan... Otak bersilang macam line Internet...  Haha... 

Itulah indahnya ciptaan Allah nih..
Boleh fikir dan boleh buat banyak perkara dalam satu masa... 

Sebelum tidur dah fikir... Esok nak masak apa.. Tengah masa sarapan pun fikir nak masak untuk tengah hari dan malam pula.. 

Kalau ada anak-anak  ramai lagilah berselirat otak dia fikir... Tapi apa yang dia fikir dia akan buat dan realisasikan...  

Itulah indahnya otak perempuan yang Allah ciptakan...

Hargailah wanita.... Kerana disebalik kelemahan ada kekuatannya...

20 Januari 2016

Ini Yang Akan Terjadi Jika Anak Anda Sarapan Setiap Pagi!!!

Bila tengok info grafik ni... Teringat... Ada benarnya... Pengalaman MF sendiri...

Sepanjang MF bersekolah mak MF tak pernah jemu sediakan sarapan pagi... Alhamdulillah... Walaupun cekodok je... Tapi mak buat dan mak bekalkan sekali...

MF bawa juga duit bekal, tapi jarang membeli... Duit simpan je ataupun guna untuk kelas agama waktu petang.

Tapi MF memang tak pernah tinggalkan sarapan masa sekolah...  Ingat-ingat balik, besar sangat pengorbanan mak MF ni.. Dan alhamdulillah juga Allah beri kesihatan yang cukup baik untuk mak MF ni... Jarang mak MF demam atau tak sihat... Hingga sekarang la... Alhamdulillah... Moga Allah terus pelihara kesihatan mak pak MF ni...

Bahkan rutin sediakan sarapan hingga sekarang... Sesekali MF balik kampung, memang mak akan memasak sarapan... Memang tak membeli... Bahkan walaupun ada roti, mak tetap masak... Walaupun nasi goreng ataupun cekodok masin sahaja...

Tapi tu la... MF tak reti nak memilih makanan... Makan saja apa yang mak masakkan... Berkat air tangan ibu kan... Tapi tu la anak MF ni agak memilih bab makan... Macam mana ye nak buat... Dan tak banyak makan... Takpe la.. Bebudak kan... Tapi MF atau suami MF akan cuba memasak untuk anak-anak sebelum keluar kerja...

Membeli juga tapi dah kurangkan sikit... MF beli juga, masak pun masak juga...

Tapi MF memang bertekad nak jadi macam mak MF...  Moga Allah beri MF kesihatan yang baik untuk sediakan sarapan untuk keluarga... Siapa tak nak anak pandai bijak kan... Tapi ini rahsianya...

Dah jadi mak memang MF akui apa Dr ni katakan...

Moga ini jadi motivasi buat mak-mak diluar sana untuk kuatkan diri sediakan sarapan setiap hari...  Insha Allah...


19 Januari 2016

Kamera AES Yang Berhantu!!!

Tadi sambil makan tengah hari, sempat belek surat khabar berita harian... Lama tak baca surat khabar... 

Antara berita yang menarik ialah pasal isu kamera AES... Dulu pernah kecohkan masa memula sistem kamera ni diperkenalkan...  Ramai yang mengamuk juga... Tapi reda...

Tahun ni timbul semula...selepas kerajaan mula ambil langkah untuk kuatkuasakan sistem aes ni mulai bulan Mac depan.

Komen MF... Ini antara langkah je untuk didik pemandu jalan raya supaya bawa ikut had laju... Memang bahaya bawa laju... Tapi entah la kan... Orang Malaysia ni kalau dah dapat stereng dan pedal minyak tekan tak ingat dunia dah...

Tapi yang kelakarnya... Kamera AES ni memang berhantu tau... Apa tidaknya... MF pernah rakam, ragam pemandu jalan raya terutama di Lebuhraya...  Bila nampak je papan tanda KAWASAN KAMERA tu... Terus tekan brek... Yang tadi pecut 120-140 km/j terus jadi 50-60 km/j. Ini bukan cerita dongeng tapi realiti depan mata MF... 

Memang tergelak sungguh... Takutnya dengan kamera AES tu... Tapi lepas kamera tu, tekan pedal cilok sana sini lah...

Tapi senang je... Buat pe nak takut kan kalau tak buat salah... Bawa je ikut had laju... Setiap had laju yang ditetapkan tu ada la tu piawaian dan ciri yang dinilai sebelum diletakkan papan tanda had laju kan...

Jadi, didik diri... Bukannya bawa kereta ikut had laju sebab takutkan saman aes tuh... Tapi fikirkan keselamatan kita sendiri dan orang lain... Fikirkan orang lain pun guna juga jalan yang kita guna tuh... Buang sifat pentingkan diri sendiri bila kat atas jalan raya... Itu sebaiknya...


Orang KL Jangan Salah Faham Dengan Kelantan Ya!

Uniknya Malaysia bila ada kepelbagaian bahasa, loghat negeri dan budaya...

Seronok bercampur dengan orang diluar budaya dan loghat kita... Kita jadi banyak pengalaman...

MF mula bercampur dengan orang luar masa belajar di universiti... Antaranya orang Kelantan, Negeri Sembilan, Johor, Melaka dan Sabah.

Bagi MF tak susah MF nak faham loghat Kelantan... Sebab lebih kurang loghat Baling je... Tapi bagi orang KL, Johor memang bermasalah juga nak faham kan... Hehe...

Dialeknya lain... Loghat Baling sendiri pun berbeza ikut kawasan... Memang pening juga... Tapi itulah uniknya...

Belajar lah bahasa dan loghat bahasa orang lain...supaya pengetahuan kita lebih luas... Insha Allah... Tak rugi belajar, bahkan memudahkan kita bila kita melencong ke negeri lain dalam negera...


15 Januari 2016

5 Kesalahan Ketika Solat Jumaat!

Lima kesalahan ni memang biasa dibuat oleh kaum muslimin...

Jika kita sebagai kaum muslimat, jadilah penasihat... Jika suami kita ada buat, kita tegur, adik abang atau bapa kita ada buat, kita tegur secara berhemah... 

Insha Allah,  kita turut dapat pahala...