Memaparkan catatan dengan label Realiti. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Realiti. Papar semua catatan

17 November 2018

November 17, 2018

Setiap Orang Ada Zon Masa Sendiri

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Setiap Orang Ada Zon Masa Sendiri  


Dalam dunia ni, semua benda bergerak dalam zon masa masing-masing

Ada yang masih single...

Ada yang nikah 20 ribu belanja, sebulan dah berpisah..

Ada yang dah nikah 10 tahun tapi masih belum ada anak.

Ada yang baru nikah bulan lepas, hari ni dah mengandung.

Ada yang grad umur 23 tapi terpaksa tunggu 5 tahun sebelum dapat kerja tetap.

Ada juga yang grad umur 29 tapi lepas grad terus dapat kerja jawatan tetap.

Ada yang muda lagi umur 25 jadi CEO tapi umur 50 dah meninggal.

Ada juga yang umur 50 baru jadi CEO dan hidup sampai umur 90.

Zon masa kita semua tak sama...

Jadi tak perlu merasa kita 'tertinggal' hanya bila nampak org lain lebih berjaya,masa kita belum sampai...

Obama retired masa umur dia 55, tapi Trump 'bermula' pada umur 70.

Hanya zon masa mereka saja yang berbeza.
Tapi sama-sama dapat jadi Presiden.

Ada yang dipanggil Datuk pada usia 47 tahun, dan ada yang dah ada cucu di umur yang sama...

Malah ada yang baru menimang cahaya mata pertama di umur yang sama...

Ada yang 'depan' dari kita...

Tapi ada juga yang 'belakang' kita.

Semua orang bergerak dalam laluan yang berbeza pada zon masa yang berlainan.

ALLAH ada perancangan berbeza utk kita semua.

Jangan dengki, jangan sakit hati, jangan sedih...

Mereka bergerak dengan zon masa mereka dan kita pun ada zon masa sendiri.

You are not late.
You are not early
You are just on time.
Jangan stress.

Keep going..teruskan dengan apa yang dikerjakan.

Percayalah bahawa perancangan ALLAH jauh lebih baik, rezeki kita telah dicatit olehNya.

Siapa nak jaga kita bila kita dah tua?

Ada orang, dia susah hati kerana belum bertemu jodoh.

Difikiran nya siapa lah yang akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada orang, dah berkahwin tapi belum punya anak, pun terfikir siapa kah yang akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada orang, ada anak, tapi hanya seorang, pun terfikir, kalau dia kerja jauh siapalah yang nak jaga aku nanti.

Ada orang, anaknya semua lelaki.....

Juga terfikir siapalah yang akan jaga aku nanti.

Nak ke menantu perempuan aku nanti jaga aku???

Ada orang, anaknya semua perempuan, sama juga.

Terfikir kalau semua tu nanti ikut suami masing-masing .. siapalah yang nak jaga aku nanti.

Apa masalah kita sebenarnya?

Kita letakkan masa depan kita di tangan manusia.
Di tangan anak.
Di tangan suami.

Walhal yang jaga kita itu ALLAH.

Berapa ramai orang yang anaknya ramai, cukup nisbah lelaki perempuannya, namun masih terabai hidup bersendirian di rumah usangnya sehingga meninggalnya juga seorang diri.

Berapa ramai juga orang yang ada hidupnya tidak bertemu jodoh, namun pada usia 60 70 80 masih sihat, boleh urus diri jauh lebih baik daripada orang yang usianya baru jejak 50-an namun sudah sakit lutut jalan bertongkat walau anak-anak ada di sisi menjaga.

ltulah kita kata rezeki.
Dan rezeki itu hak ALLAH.
Yakin
Yakin
Yakin

Jangan runsingkan kerja ALLAH.
Runsingkan kerja kita yang asyik tak siap ni.

Jangan runsing belum ketemu jodoh
Jangan bising masih belum ada zuriat
Jangan sedih hanya kerana beranak sorang
Jangan kalut kalau hanya ada anak lelaki
Jangan cemas jika hanya ada anak perempuan.

Lebih dari itu jangan takbur sangat kita ada jodoh, anak ramai, cukup laki perempuan.

Jangan pertikaikan...
"eh nanti tua siapa nak jaga kau."
Kita sendiri pun belum tahu nasib kita nanti
Sempat ke kita tua?

Masa depan kita sentiasa dalam kekuasaan ALLAH.
Dan ALLAH itu Maha adil.
Setiap orang akan dapat apa yang ALLAH kata dia layak dapat.
Kuatkan pergantungan kepada ALLAH, itu yang paling penting.

Pendek kata ALLAH ada. Jangan takut
ALLAH sebaik-baik perancang
ALLAH sebaik-baik pelindung

Sumber: WhatsApp Group

08 November 2018

November 08, 2018

3 Perkara Ni Patut Kita Rahsiakan Dari Orang Lain

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


3 Perkara Ni Patut Kita Rahsiakan Dari Orang Lain | Ada beberapa perkara yang sepatutnya dirahsiakan daripada pengetahuan orang ramai.

Ini adalah seperti yang ditanyakan oleh Imamuna al-A'dzom Muhammad bin Idris al-Syafie rahimahullah kepada al-Imam Darul Hijrah Malik bin Anas rahimahullah.

3 Perkara Ni Patut Kita Rahsiakan Dari Orang Lain

3 rahsia
Sumber: Google images

Pertama : Rahsiakan Umurmu. 

Ini kerana jika orang mengetahui umur kita mungkin orang akan memandang rendah kepada ilmu dan kedudukan kita jika yang bertanya itu lebih tua daripada kita.

Kedua: Rahsiakan tentang hal ehwal keluarga kita. 

Ini kerana jika keluarga kita bahagia mungkin orang yang tidak bahagia terasa hati dan iri hati. Jika tidak bahagia maka mengundang fitnah jika diceritakan kepada orang yang tidak sepatutnya.

Ketiga : Rahsiakan tentang HARTA kita. 

Ini akan mengundang hasad dan iri daripada orang yang mengetahui kedudukan harta kita.

Ini kerana setiap nikmat itu sudah pasti ada yang akan hasad.

‎لكل نعمة حسود

Tetapi umat mutaakhir ini sudah jauh daripada mengikuti akhlaknya Solihin terdahulu. Kesemua perkara nak diceritakan kepada orang ramai.

Pendapatan kita nak dikhabarkan kepada orang ramai atas nama strategi pemasaran. Maka kita lebih mengikuti hak pemasaran daripada mengikuti akhlak kekasih Allah taala.

Dibimbangi, jika kita menyalahi akhlaknya para solihin terdahulu. Maka akan hilang berkat dan kebaikannya.

Semoga kita semua diberikan kebaikan dan keberkatan di dalam hidup kita.

Syeikh Nazrul Nasir Al Azhari

(Dipetik daripada facebook Mohammad Yaakub Yusra)

Itulah bencana media sosial zaman sekarang.

Bila orang tegur macam ni, dikatakan kita ni dengki dengan dia.

Sebenarnya sikap suka menunjuk dengan riak tu nipis sangat border nya.

Asalnya kita publish bukan niat menunjuk tapi bila ada yang komen, like, puji, share... Niat asal tu dah boleh tergelincir sebab syaitan ni akan sentiasa usaha untuk gelincir kan hati kita.

Bagi blogger... Boleh nak kongsi dengan niat itu memang kerja kita... Tapi jika bukan berkaitan hal review lebih baik tak usah berlebihan dalam berkongsi.

Peringatan untuk diri sendiri.

Masing-masing jaga hati... Insha Allah akan beroleh keberkatan dan ketenangan serta kebahagiaan. 

06 November 2018

November 06, 2018

4 Ciri Orang Yang Negatif

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


4 Ciri Orang Yang Negatif | Orang yang negatif akan mempengaruhi orang lain menjadi negatif dalam tak sedap.

Dalam hidup kita yang bersosial dengan orang lain ni, tak terkecuali kita akan jumpa dengan orang negatif ni sama ada di dunia nyata atau di media sosial.

Sebaiknya, hindarilah diri dari berkawan rapat dengan orang negatif sebab dia akan pengaruhi kita dalam senyap untuk jadi negatif.

Ada 4 Ciri Orang Yang Negatif orang mudah untuk kita ketahui.

4 Ciri Orang Yang Negatif

4 Ciri Orang Yang Negatif
sumber: google images

Tidak ramai yang tahu bahawa orang negatif ada pelbagai wajah.

1. Manipulator. 

4 Ciri Orang Yang Negatif


Selalu merendah-rendahkan orang lain dan menganggap dirinya orang yang paling kaya, hensem, pandai, bahagia etc. Orang lain tidak berhak mendapat semua itu kecuali dia. Dia akan menggunakan kelemahan orang lain agar sentiasa dipandang tinggi.

2. Gossiper. 

4 Ciri Orang Yang Negatif

Suka bercakap tentang orang. Dia akan bercakap perkara yang betul (mengumpat) tetapi dari sisi negatif, atau bercakap perkara yang dusta (menfitnah). Hatinya rasa puas bila orang sekeliling memandang buruk dan rendah pada orang yang benci.

3. Blammer. 

4 Ciri Orang Yang Negatif

Sering menyalahkan orang lain terutama orang yang dia benci. Dia akan mencari salah walaupun sekecil kuman, dan akan membesarkannya sebesar gunung. Semua orang lain salah kecuali dia.

4. Complainer. 

4 Ciri Orang Yang Negatif

Satu lagi ciri negatif iaitu selalu mengadu perkara yang kecil. Suka membandingkan dengan orang atau tempat yang dibanggakan. Orang ini akan compliant sesuatu yang tidak boleh dikawal, seperti hujan lebat, cuaca panas.

Bila kita bersama orang negatif seperti ini, kita akan rasa panas, mahu marah saja. Malaikat rahmat akan lari jauh. Kita tidak tenang dan bahagia. Paling bahaya kalau perangai dia masuk ke dalam diri kita dan kita akan menjadi berperangai sama.

Jangan berfikiran negatif. Maafkan semua orang.

Kredit: #DrZubaidiHjAhmad

Mengelak dari orang yang negatif bukanlah bermakna kita ni baik dan orang positif sangat. Tapi kita tak kuat nak dakwah orang negatif menjadi positif, jadi lebih baik kita elakkan dan jauhkan. 

Kita tak positif, jadi lebih baik kita elakkan dari orang negatif supaya kita tak jadi lebih negatif... 

Ada orang marah saya dan sangka buruk dengan saya... kononnya saya menyuruh orang boikot orang negatif... saya tak suruh orang boikot... Tapi kalau rasa kita ni negatif, berubahlah jadi positif... Bukannya mempengaruhi orang menjadi negatif seperti dia. 

Moga kita sentiasa positif untuk membina hati yang positif dan bahagia.

Sumber gamabr: google images

03 September 2018

September 03, 2018

Masih Ramai Yang Minum Minuman Potong Kaki Ketika Sarapan Pagi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Jemput Minum “Minuman Potong Kaki”


☑️ Kajian menunjukkan kebanyakan rakyat Malaysia mengambil gula tambahan dalam kuantiti yang BANYAK dan berlebihan menerusi minuman

☑️ Pengambilan gula yang tinggi, obesiti dan tidak aktif dalam aktiviti fizikal merupakan FAKTOR RISIKO untuk penyakit kencing manis

☑️ Setakat ini 20.3% atau hampir 2.8 juta rakyat Malaysia menghidap kencing manis 😱😱

☑️ Penyakit ini akan menyebabkan saraf di kaki kurang sensitif, kulit mudah di jangkiti kulat dan luka sukar sembuh.

☑️ Hal ini menjadi punca kepada komplikasi ULSER DI KAKI

☑️ Menyedihkan, 7% pesakit diabetes terpaksa di potong kaki (amputasi) akibat komplikasi ulser di kaki.

Sumber : Facebook Public Health Malaysia 


Budaya sarapan pagi yang tidak sihat di Malaysia.

Makan nasi lemak, roti canai takde masalah... Tapi pastikan minuman bukan minuman manis.. Ambil air asam, limau atau jus buah itu yang terbaik...

Gaya hidup yang dah sebati dengan masyarakat kita... Payah nak ubah kan kengkadang..

Kalau kita amalkan pemakanan sihat.. Tak perlu lagi suplemen tambahan.


21 Julai 2018

Julai 21, 2018

Zaman Bodohkan Diri Sendiri

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Zaman Bodohkan Diri Sendiri | Jika dulu, orang bodoh malu dia bodoh... Bahkan marah kalau orang panggil dengan panggilan "bodoh".

Tapi zaman sekarang, bodoh tu takde makna dah... biasa saja.

Kalau tengok budak sekolah zaman sekarang, memang panggil kawan dia bodoh... dan si kawan tu tak marah sedikit pun... Bahkan rela dipanggil dengan panggilan sebegitu.

Inilah bukti ringkas, dunia sekarang ni teruk sangat dah...

Anak remaja kita dah terlalu sakit dah...

Sanggup bodohkan diri sendiri untuk popular...

Macam-macam perangai pelik ada zaman sekarangnya...

Dengan tittok nya, dengan menari yang pelik-pelik... huhu...Nauzubillah... minta dijauhkan.

Sebenarnya, dalam Islam sendiri pun melarang perbuatan sebegini... Kerana ianya satu aib... Aib diri sendiri...

Wajib pelihara aib sendiri...

Jangan sengaja bodohkan diri... Takde untung pun... huu...

Popular kat dunia, tapi azab kat Akhirat...

Zaman Bodohkan Diri Sendiri
Kredit: Instagram #artortoise

Zaman Bodohkan Diri Sendiri

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda :

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، يَقُولُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: كُلُّ أُمَّتِي مُعَافَاةً إِلَّا الْمُجَاهِرِينَ، وَإِنَّ مِنَ الْإِجْهَارِ أَنْ يَعْمَلَ الرَّجُلُ فِي اللَّيْلِ عَمَلًا، ثُمَّ يُصْبِحَ، وَقَدْ سَتَرَهُ رَبُّهُ، فَيَقُولُ: يَا فُلَانُ قَدْ عَمِلْتُ الْبَارِحَةَ كَذَا، وَكَذَا، وَقَدْ بَاتَ يَسْتُرُهُ رَبُّهُ، وَيَبِيتُ فِي سِتْرِ رَبِّهِ وَيُصْبِحُ يَكْشِفُ سِتْرَ اللَّهِ عَنْهُ

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu anhu, ia berkata: Aku mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Setiap ummatku diampuni kecuali mujahir (orang yang membuka aib sendri), dan termasuk perbuatan membuka aib, seperti seorang hamba yang melakukan sebuah perbuatan pada malam hari kemudian keesokan harinya ia berkata, ‘Wahai, fulan ! Tadi malam aku telah melakukan ini dan itu,’ padahal malam harinya Allah menutupkan perbuatannya, akan tetapi keesokan harinya dia membuka penutup yang Allah telah berikan”. [HR. Muslim]

Ketika ini ramai orang suka membuka aib diri sendiri di media sosial. Jika kita tergelincir maka bertaubatlah itu lebih baik. Membuka aib sendiri ini akan mendapat celaan manusia malah yang lebih takut lagi ialah murka Allah.

Mengapa perlu kita bercerita aib kita kepada orang? Membuka aib kita kepada orang akan merosakkan kita. Kita akan dimalukan, kita akan di hina dengan pelbagai celaan dan yang yang paling parah lagi kita akan semakin menjauhkan diri kita kepada agama seolah-olah diri kita ini teruk dan tidak layak lagi hidup dan dengan itu kita akan berfikiran yang bukan-bukan dan kita akan membuat yang bukan-bukan itu seperti membunuh diri.

Dan kepada yang mendengarnya pula, berhati-hatilah ketika memberi komen. Kerana ditakuti apa yang kita katakan akan berbalik kepada kita pula. Ingatlah setiap apa yang kita perkatakan dan tulis akan menjadi saksi kita di akhirat nanti. Wallahualam.

Kredit: Page Jalan-Jalan Cari Ilmu

Moga Allah pelihara zuriat keturunan kita dari sifat tercela sebegini... RIsau memikirkan masa depan anak-anak nanti... Moga Allah lindung dan pelihara anak-anak kita semua. 

Buat yang dah terlanjur buat perkara yang memperbodohkan diri sendiri tu, bertaubatlah... 

Takde faedah pun buat video ke, gambar ke dengan gimik sebegitu tambah pula dengan imej bertudung yang melambangkan agama Islam. Sedangkan Islam itu datang dengan penuh sopan, akhlak mulia dan cantik budinya... Jangan cemarkan agama dan diri sendiri sebab nak popular di mata manusia... 


Sekian... 

24 April 2018

April 24, 2018

M.A.L.U

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


M.A.L.U | Malu senang disebut tapi susah nak amal. Malu satu sifat yang sinonim dengan wanita, tapi tak bermakna lelaki tak perlu ada sifat malu.

Malu Adalah Akhlak Islam


عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ لِكُلِّ دِينٍ خُلُقًا وَخُلُقُ الْإِسْلَامِ الْحَيَاءُ

Dari Annas, Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya setiap agama memiliki akhlak, dan akhlak Islam adalah malu.” (HR Ibnu Mâjah No: 4181) Status: Hadis Sahih


Pengajaran:

1.  Islam adalah agama RAHMAH yang dibawa oleh Rasulullah SAW.

2.  Sebagai Rasul, baginda diutus untuk menyempurnakan akhlak umat.

3.  Setiap agama memiliki akhlak dan akhlak Islam antaranya adalah sifat malu

4.  Malu mempunyai hubungan yang erat dengan akhlak yang lain seperti menjaga kemuliaan diri (iffah). Buah dari rasa malu adalah ‘iffah (menjaga kehormatan diri). Siapa saja yang memiliki rasa malu hingga mewarnai seluruh amalnya, niscaya ia akan berlaku ‘iffah

5.  Ibnul Qayyim: Malu berasal dari kata hayaah (hidup). Hidup dan matinya hati seseorang sangat mempengaruhi sifat malu seseorang. Hilangnya rasa malu, dipengaruhi oleh kadar kematian hati dan ruh seseorang. Sehingga setiap kali hati hidup, pada saat itu pula rasa malu menjadi lebih sempurna.

Kredit: telegram.me/hadisharian_ikram

Orang yang takde sifat malu ibarat binatang... Bila hampir kiamat, sifat malu ni dah makin hilang. Tengok saja zaman sekarang, tanpa segan silu, sanggup perbodohkan diri semata-mata nak disebut... Malu dah takde dalam diri.

Anak perempuan pun sukar dibentuk dengan malu zaman sekarang... Ya.. Mencabar, tapi sebagai ibu bapa tetap usaha untuk didik dan bentuk sifat malu dalam diri anak perempuan.

Mencabar dan memang sangat mencabar... Tapi kena usaha untuk tanamkan sifat malu dalam diri kita dan zuriat keturunan kita. insha Allah selamat dunia akhirat kalau ada sifat malu dalam diri...

M - Maruah
A - Aku
L - Lambang
U - Ugama

26 Mac 2018

Mac 26, 2018

Hidup Bukan Untuk Kecam dan Dikecam Orang

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Hidup Bukan Untuk Kecam dan Dikecam Orang | Di akhir zaman ni, nampak sangat rupanya wujud orang dengan istilah "BAWANG"... Kesian kat bawang kan... Bawang ni mungkin sebab selalu buatkan orang pedih mata tu yang dapat istilah bawang tu... kesian betul kat bawang yang tak bersalah.

Sumber: Facebook

Memang ada manusia begitu, kerjanya asyik nak kecam orang... Sampai dalam hati ni, tak kan tak boleh nak nampak kebaikan orang sampai kerjanya asyik nak kecam orang aje...

Kalau lah mereka tahu hakikat singkatnya hidup, pasti tak sempat nak kecam orang lain...

Bacalah nasihat hati ini:

1. Apabila meninggal dunia ayah kamu , maka matilah pimpinan dan nasihatnya...

2. Apabila meninggal dunia ibu kamu, maka terpadamlah cahaya kelembutan belaian dan tunjuk ajar nya...

3. Apabila meninggal dunia abang kamu, maka longlailah cita2 yg dikongsi bersama...

4. Apabila meninggal dunia kakak kamu, maka hilanglah senyuman kasihnya...

5. Apabila meninggal dunia adik2 kamu, maka hilanglah tempat tumpang kasih, nakal, gurauan dan keceriaanya...

6. Apabila meninggal dunia pasangan kamu, maka pudarlah perkongsian harapan, perasaan dan keceriaannya...

7. Apabila meninggal dunia sahabat kamu maka pudarlah sinar nasihat dan doa tulus dari bersih hatinya...

Ketahuilah.... hidup ini sangat singkat utk kedengkian, kemarahan, kebencian dan memutuskan hubungan kerana ESOK semuanya hanya tinggal kenangan.

Maka..
senyumlah, berlapang dadalah, maafkanlah sesiapa yang menyakitkan kamu lantaran kita tidak tahu.... bila kita akan berangkat ' meninggalkan' dunia yg fana ini....

Andai kamu melihat kanak-kanak yang sedang bermain, itulah masa silam kita.

Andai kamu melihat orang tua yang berjalan menggunakan seluruh kudrat kerana tidak larat. Maka, itulah masa depan kita.

Andai kamu melihat pula jenazah yang sedang diusung ke tanah perkuburan. Maka, ingatlah itulah nanti pengakhiran hidup kita didunia ini.

(Manfaatkanlah masa yg mulia ini...sebelum kesempatan berlalu pergi....)

Kredit: FB Bahagian Dakwah JAKIM

14 Februari 2018

Februari 14, 2018

Tak Kisah Halal Ke Haram

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Tidak Kesah Soal Halal dan Haram 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَيَأْتِيَنَّ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُبَالِي الْمَرْءُ بِمَا أَخَذَ الْمَالَ أَمِنْ حَلَالٍ أَمْ مِنْ حَرَامٍ

Dari Abu Hurairah RA dari Nabi SAW bersabda: "Akan datang pada suatu  zaman, manusia ketika itu tidak peduli lagi dari mana dia mendapat sumber harta sama ada halal atau haram". (HR Bukhari No: 1941) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

1.  Keimanan seseorang berkait rapat dengan segala amal sama ada oleh lisan mahupun perbuatannya.

2.  Apabila iman pada seseorang telah hilang, soal halal dan haram tidak dihiraukan lagi.

3.  Akan ada pada suatu masa, manusia tidak kesah soal halal dan haram dalam pemilikan harta.

Allah S.W.T. berfirman dalam mencari dan menggunakan harta:

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا

“Wahai orang-orang beriman! Janganlah kalian saling memakan harta sesama kalian dengan jalan yang batil. Tetapi dihalalkan mendapatkan harta dengan cara jual beli secara suka rela. Janganlah kalian membunuh diri kalian sendiri. Sungguh Allah Maha Penyayang kepada kalian.” (QS. An-Nisa [4]: 29)

Ibnu Katsir:  cara batil yang dilarang dalam mencari harta adalah cara-cara yang tidak sesuai dengan syariah. Antaranya melalui riba, perjudian, rasuah, mencuri, menipu dalam jual beli dan sebagainya.

Ketahuilah setiap sen yang kita perolehi dan kita belanjakan akan ditanya oleh Allah di hari akhirat nanti.

Kredit: telegram.me/hadisharian_ikram

Tak Kisah Halal Ke Haram
Sumber: Google images

Tak Kisah Halal Ke Haram


Zaman yang Nabi s.a.w sebutkan dalam hadis di atas adalah zaman yang sedang kita hadapi sekarang.

Zaman sekarang, orang alami tekanan ekonomi... Semua benda guna duit... menyebabkan orang dah tak fikir soal halal haram asalkan dapat duit.

Orang sibuk sana sini nak kaya.. nak ada duit, nak puaskan tuntutan nafsu, nak berlumba kumpul aset dan harta benda.

Hal ni jelas kelihatan dalam laman sosial sendiri... Jika dulu blogger berblog kerana minat dan lebarkan silaturrahim... Tapi kini tak lagi, berblog sebab nak duit... Nak jana pendapatan sampingan. Hinggakan isi dan konten blog diketepikan dan setiap sudut blog penuh iklan...

Sama juga kalau lihat di Facebook dan Instagram... Sana sini orang berniaga. Yang tak pernah berniaga pun mula berniaga... Mudah terikut bila orang tunjuk perniagaan itu banyak income... Terus pakat menjual...

Itulah realitinya.. zaman yang Nabi s.a.w sebut tu sedang berlaku... Obsesi dengan duit hingga tak fikir halal haram.. bukan bab duit je.. bab makan, bab nak cantik semua tak kisah.. tak selidik dah.  Asalkan dapat capai apa yang dikehendaki..

Nauzubillah.. sama-sama kita muhasabah diri.  

06 Februari 2018

Februari 06, 2018

Balasan Kepada Si Mami Jarum

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Balasan Kepada si Mami Jarum | Mami Jarum satu watak yang popular dalam filem yang pernah popular zaman 90-an dulu.

Dikenali sebagai Mami Jarum sebab wataknya yang suka bercerita hal orang lain bahkan mengaibkan orang lain. Kerjanya hanya cari aib orang dan sebarkan.

Itu dalam filem. Realitinya zaman sekarang tak perlu lagi nak jadi macam mami jarum macam zaman dulu.. nak kena berjalan dari rumah ke rumah sebab nak cerita hal orang... Sekarang ni Mami Jarum di hujung jari..  kisahkan hal orang dan sebarkan dengan klik butang share. Mudah kan.

Tapi renungkan... Inilah balasan yang Allah sediakan buat si mami jarum...

Sumber: google images

BALASAN ALLAH KEPADA ORANG YANG SUKA MENGHINA DAN MENGAIBKAN ORANG LAIN 


Sesiapa yang suka mengaibkan atau menghina orang lain cepat-cepatlah bertaubat sebelum balasan Allah SWT datang kepada mereka.

Rasulullah SAW menjelaskan, tatkala ditanya oleh seorang sahabat, "Wahai Rasulullah, apakah itu ghibah (maksudnya menyebutkan keburukan orang lain meskipun benar/mengumpat) ?"

Lalu jawab Baginda, "Menyebut sesuatu yang tidak disukai oleh saudaramu di belakangnya!".

Kemudian baginda ditanya lagi, "Bagaimana jika apa yang disebutkan itu benar?"

Jawab baginda, "Kalau sekiranya apa yang disebutkan itu benar, maka itulah ghibah, tetapi jika hal itu tidak benar, maka engkau telah melakukan buhtan (kebohongan besar)."  (Hadits Riwayat Muslim, Abu Daud dan At-Tarmizi)

Islam mengharamkan dan melarang ghibah kerana boleh mengakibatkan putus ukhwah, rosak kasih sayang, timbul permusuhan, tersebar aib dan wujud kehinaan.

Rasulullah SAW bersabda: "Seseorang hamba yang membicarakan sesuatu yang belum jelas baginya (hakikat dan akibatnya), akan dilempar ke neraka jahanam sejauh antara timur dan barat." (Hadis Riwayat Muslim)

Di dalam media sosial ramai  yang suka aibkan golongan lain secara  sindiran, menghina, melecehkannya, memanggil dengan panggilan yang di buruk dan saling memfitnah.

Allah SWT berfirman (yang ertinya), “Wahai orang-orang yang beriman, kenapa kalian mengatakan apa yang tidak kalian kerjakan. Sungguh besar kemurkaan di sisi Allah kerana kalian mengatakan apa-apa yang tidak kalian kerjakan.” (Surah Ash Shaff [61] ayat 2-3)

Di dalam shahih Bukhari dan Muslim diriwayatkan hadits Usamah bin Zaid, dia berkata, “Aku pernah mendengar Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda, “Pada hari kiamat nanti akan ada seseorang yang didatangkan kemudian dilemparkan ke dalam neraka. Isi perutnya terburai, sehingga ia berputar-putar sebagaimana berputarnya keledai yang menggerakkan penggilingan. Penduduk neraka pun berkumpul mengerumuninya. Mereka bertanya, ‘Wahai fulan, apakah yang terjadi pada dirimu? Bukankah dahulu engkau memerintahkan kami untuk berbuat kebaikan dan melarang kami dari kemungkaran?’. Dia menjawab, ‘Dahulu aku memerintahkan kalian berbuat baik akan tetapi aku tidak mengerjakannya. Dan aku melarang kemungkaran sedangkan aku sendiri justru melakukannya’.”

kerjanya setiap hari menghina saudaranya melalui facebook, twiter, whatsapp, pesanan ringkas dan  mencari-cari aib mereka dan menyebarkannya maka Allah SWT akan buka aib orang tersebut walaupun dia berada dirumahnya sendiri.

Kadangkala saja cari permusuhan di status-status facebook mereka, membuka ruang fitnah memfitnah, aib mengaibkan.

Nabi SAW bersabda maksudnya, “Janganlah kalian mengganggu hamba Allah, dan janganlah mengusik rahsia mereka, dan jangan pula mencari-cari aib dan cacat mereka. Sesungguhnya barang siapa menuntut (ingin tahu) aurat saudara sesama muslim, pasti Allah menuntut auratnya sehingga ia membuka aibnya sendiri di rumahnya sendiri pula.” (HR Ahmad)

Jagalah rumah tangga kita sendiri dan janganlah melemparkan tuduhan, dakwaan dan penghinaan secara sedar atau pun tidak kepada orang lain walaupun hati kita membencinya kerana setiap keburukan  hasil daripada ucapan dan tulisan kita pasti akan terima akibatnya.

Nabi SAW bersabda maksudnya,  “Tidak akan masuk syurga Nammaam (orang yang suka menyebar fitnah).” (HR. Bukhari dan Muslim).

Hudzaifah radhiyallahu ‘anhu berkata :

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam pernah bersabda:
‎لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ نَمَّامٌ. (متفق عليه)
“Tidak masuk Syurga orang yang suka mengadu domba.” (Muttafaq ‘alaihi).

Hadis riwayat Jubair bin Muth`im ra.: Dari Nabi SAW bahawa baginda bersabda: "Tidak akan masuk Syurga orang yang memutuskan hubungan kekeluargaan." (Hadis Shahih Riwayat Muslim )

Setiap orang muslim yang mengaku beriman dengan rukun Iman yang enam, dan masih percaya orang yang mengucap dua kalimah  syahadah adalah saudaranya maka cukuplah kalian berhenti bergaduh sesama saudara seagama.

Cukuplah dosa yang dihimpunkan setiap hari, tidak ada manfaatnya pun. Apakah kita rasa kita mampu menampung dosa di alam maya yang di buat setiap hari dengan amal soleh yang kita yang tak seberapa tu? Tahukah kita golongan muflis di hari akhirat? Salah satu sifat orang muflis akhirat adalah suka maki hamun, menghina, melecehkan, mengaibkan orang lain, dan membuat fitnah.

Sama-sama kita renungkan.

Itu aibkan orang, kalau aibkan suami atau isteri..??? Nauzubillah...

Rujukan : Telegram channel

05 Februari 2018

Februari 05, 2018

Reda Dengan Maksiat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Reda Dengan Maksiat | Zaman sekarang, orang buat maksiat pun redha. Maksiat bukan sekadar couple dan bercinta, tapi segala perbuatan atau perkataan yang Allah tak suka itulah maksiat. Contoh lain seperti meredakan orang yang tak tutup aurat. Bersentuhan antara lelaki dan anak perempuan bukan mahram... seperti gambar bertunang zaman sekarang ni kan.. ada photoshoot pre-wedding la katanya...  itu semua maksiat ye... Dan banyak lagi dosa maksiat yang orang anggap biasa dan ikut trend zaman sekarang. Bila ada yang tegur dikatakan jumud, kuno tak ikut perkembangan zaman dan sebagainya.

Sumber: Google images

Reda Dengan Maksiat Itu Berdosa


عَنْ الْعُرْسِ ابْنِ عَمِيرَةَ الْكِنْدِيِّ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا عُمِلَتْ الْخَطِيئَةُ فِي الْأَرْضِ كَانَ مَنْ شَهِدَهَا فَكَرِهَهَا وَقَالَ مَرَّةً أَنْكَرَهَا كَانَ كَمَنْ غَابَ عَنْهَا وَمَنْ غَابَ عَنْهَا فَرَضِيَهَا كَانَ كَمَنْ شَهِدَهَا

Dari Al 'urs bin Amirah Al Kindi dari Nabi SAW, baginda bersabda: "Apabila ada satu maksiat dikerjakan dimuka bumi, maka orang yang melihat lalu membencinya, dalam riwayat lain, "lalu ia mengingkarinya, maka ia sama seperti orang yang tidak melihatnya. Barangsiapa tidak melihatnya, namun ia reda dengan maksiat tersebut, maka ia seperti orang yang melihatnya."  (Abu Daud No: 3782)  Status: Hadis Hasan

Pengajaran:

1.  Barangsiapa melihat kemungkaran lalu ia membencinya atau mengingkari dengan berusaha mencegahnya maka ia seperti orang yang tidak melihat mungkar tersebut (seorang yang beriman).

2.  Barangsiapa mengetahui suatu maksiat yang berlaku dan dia reda dengannya (tidak berusaha mencegah dengan kuasa, lisan atau benci dengan hati) sesungguhnya dia telah melakukan dosa.

3.  Muslim yang tidak melihat kemungkaran tetapi reda dengannya, maka dosanya adalah sama dengan orang yang melihat dan tidak mengingkarinya.

4.  Reda terhadap maksiat akan menghilangkan perasaan ingin mengingkarinya dengan hati. Sedangkan mengingkari maksiat dengan hati adalah fardhu ain.

5.  Jadilah Mukmin yang berjaya. Firman Allah:

وَلۡتَكُن مِّنكُمۡ أُمَّةٞ يَدۡعُونَ إِلَى ٱلۡخَيۡرِ وَيَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَيَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِۚ وَأُوْلَٰئِكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ ١٠٤ 

Dan hendaklah ada di antara kamu sekumpulan yang menyeru (berdakwah) kepada kebaikan  dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. (Ali Imran: 104).

Semoga kita sentiasa memiliki sifat mukmin dengan tidak meredhai kemungkaran yang berlaku.

Kredit: telegram.me/hadisharian_ikram

Jadi, setiap perbuatan atau aktiviti yang ada maksiat di dalamnya cegahlah... Tak mampu cegah guna kuasa ,gunalah lidah dengan memberi nasihat, jika tak mampu juga cegahlah guna hati kerana itu selemah-lemah iman.

Jangan anggap dosa itu biasa. Orang yang meredhakan dia sama juga berdosa.

Kadang MF lihat je situasi ni tapi sungguh tak mampu nak tegur... Jadi berdoa je lah moga mereka berubah dan yang paling penting kita tak meredhakan perkara itu berlaku. 

03 Februari 2018

Februari 03, 2018

8 Sebab Kenapa Lelaki dan Wanita Selalu Salah Faham

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


8 Sebab Kenapa Lelaki dan Wanita Selalu Salah Faham | Lelaki dan wanita makhluk istimewa yang Allah ciptakan di dunia ini. Hingga kiamat pun  lelaki dan wanita adalah 2 makhluk yang berbeza  tapi dapat hidup bersama.

Walaupun dalam boleh hidup bersama tu, sering terjadi perbalahan dan  antara lelaki dan wanita. Maksud hidup bersama ni bukan dalam konteks suami isteri sahaja, tapi termasuk hidup bersama menjalani kehidupan sebagai rakan sekerja, rakan sosial dan sahabat.

Kenapa wanita dan lelaki sering bertelagah? Ini sebab ada perbezaan komunikasi antara lelaki dan wanita. Dalam komunikasi lelaki lebih banyak menggunakan otak kiri; wanita pula menggunakan otak kanan dan kiri. Ini menunjukkan bahawa kaum wanita mempunyai lebih kapasiti dan kompleksiti dalam penggunaan bahasa. Jadi, tak hairanlah kalau wanita banyak bercakap berbanding lelaki.

 8 Sebab Kenapa Lelaki dan Wanita Selalu Salah Faham


8 Sebab Kenapa Lelaki dan Wanita Selalu Salah Faham

Selain itu, cara berkomunikasi lelaki dan wanita juga berbeza dalam beberapa perkara, iaitu:

1. Sekumpulan wanita boleh bercakap pada masa yang sama kerana wanita bercakap dan mendengar lebih pantas berbanding lelaki. 
Sebab itu bila lelaki bercakap dengan wanita bercakap akan berlaku sedikit pertelingkahan. Sepatutnya, bila wanita bercakap, lelaki kena bercakap untuk beri respon. Tapi bila lelaki bercakap, wanita kena diam tapi ianya berlaku sebaliknya.

Contoh dalam komunikasi suami isteri... Bila isteri bercakap, suami diam, isteri akan marah sedangkan suami diam sebab sedang dengar apa yang suami cakap, tapi isteri tak faham dia marah suami dia diam sebab wanita bila bercakap kita kena respon dengan apa yang dia cakap. 😁

2. Wanita bercakap dalam nada yang lebih perlahan serta menggunakan pitch dan lenggok untuk menekankan sesuatu. Nada percakapan lelaki lebih kuat dan menggunakan kelantangan untuk memberi penekanan.

Itulah yang akan berlaku, bila suami cakap tegas sikit isteri ingat suami dia marah dia.. hehe...

3. Lelaki lebih cenderung membuat keputusan sendiri berbanding wanita yang memilih kata sepakat.

Ini biasa, isteri nak pilih apa, biasa dia akan tanya pendapat suami... Tapi jarang suami nak tanya pendapat isteri dalam membuat sesuatu keputusan.

Tengok perempuan nak pilih handbag kat shopping mall dia boleh ambil gambar dan post kat Facebook Tanya kawan Facebook dia... Yang mana banyak Like Yang tu dia beli.. 😁

4. Bercerita tentang perasaan, kehidupan peribadi dan perhubungan adalah sukar bagi lelaki berbanding wanita kerana ia menggambarkan kelemahan dan merendahkan status mereka sebagai jantina yang dominan.

Ini terbukti... Kalau tengok page luahan suami isteri, wanita yang mendominasi kan... Tengok ajelah page KRT di Facebook tu... Wanita lebih ramai dan banyak kisah luahan pasal isteri lebih banyak dari kisah luahan suami.

5. Dalam perbualan, wanita suka membuat perkaitan; lelaki pula suka berdebat.


6. Wanita menunjukkan keprihatinan dan cuba mewujudkan empati dan sokongan kepada orang lain, manakala lelaki cuba untuk membetulkan keadaan dan memberi nasihat.

Wanita lebih kepada emosi dan perasaan manakala lelaki pula lebih kepada rasional.


7. Wanita lebih gemar mengambil masa untuk berbincang dan meneroka semua aspek akan sesuatu topik. Lelaki pula mahu menyelesaikan masalah dengan cepat dan selalunya tidak mengkaji situasi sepenuhnya.

Lelaki ni dia malas nak fikir banyak sebab banyak benda dia nak fikir... Jadi, sesuatu tu dia nak cuba selesaikan dengan cepat.. tapi wanita ni dia fikir jauh dan dalam... Kalau macam ni, macam ni. Begini dan begini... Itu kadang lambat dapat kata putus bila tanya isteri...

8. Salah satu cara wanita mengukuhkan perhubungan ialah dengan membincangkan masalah dan meminta pandangan orang lain.

Ya, ini realiti yang para suami kena faham. Bila ada masalah rumahtangga, berbincang dengan isteri... Isteri ni dia tak suka nak pendam dan simpan.. jadi, jadilah pendengar yang setia dan luahan hati dia dan bincanglah bila ada masalah bersama.

Sebab tu wanita dia post kat KRT tu jika suami dia jenis yang tak reti berbincang tu...

Itu MF kongsikan 8 fakta komunikasi lelaki dan wanita yang berbeza. Disebabkan perbezaan ini selalu jadi salah faham kan... Tapi, isteri dan suami saling belajar memahami antara satu sama lain, walaupun sampai kiamat kita tak kan faham. Namun, dengan sifat tolak ansur dan sabar InshaAllah rukun dalam rumahtangga itu dapat dipelihara hingga ke syurga.

30 Januari 2018

Januari 30, 2018

Yang Tak Bermanfaat Itulah Orang Suka Buat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Yang Tak Bermanfaat Itulah Orang Suka Buat | Akhir zaman, orang suka buat perkara yang sia-sia dan takde manfaat.

Antara yang banyak orang suka buat ialah jadi keyboard worrior... Sibukkan hal orang lain. Bercerita pasal keluarga orang lain sedangkan keluarga sendiri tak terjaga. Sebarkan berita dan aib orang.

Kadang tak faham orang sebegini... Apa masalahnya ya... Apa manfaat bagi dia sibukkan hal orang lain yang tak bertempat.

Sedangkan Nabi SAW pernah bersabda, jika seseorang itu betullah seorang Muslim dia akan tinggalkan yang tidak bermanfaat baginya.


Tinggalkan Yang Tidak Bermanfaat


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: مِنْ حُسْنِ إِسْلاَمِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لاَ يَعْنِيْهِ

Dari Abu Hurairah RA dia berkata : Rasulullah  SAW bersabda : Merupakan tanda baiknya Islam seseorang, dia meninggalkan sesuatu yang tidak berguna baginya .(HR Tirmizi No: 2239 )  Status: Hadis Sahih

Pengajaran

1.  Termasuk sifat orang Muslim adalah dia menyibukkan dirinya dengan perkara-perkara yang mulia dan bermanfaat untuk diri, keluarga, masyarakat dan Negara.

2.  Termasuk sifat seorang Muslim adalah menjauhkan diri dari perkara yang tidak bermanfaat baginya, perbuatan yang sia-sia, serta maksiat dan berdosa.

3.  Menyibukkan diri dengan sesuatu yang tidak bermanfaat adalah sia-sia dan merupakan tanda kelemahan iman.

4.  Anjuran untuk memanfaatkan waktu dengan sesuatu yang bermanfaat untuk dunia dan akhirat.  Kerana waktu yang berlalu tidak akan kembali.

Pastikan sesuatu yang tidak bermanfaat dan mendatangkan faedah kita tinggalkan. Apatah lagi ianya mendatangkan mudarat dan dosa.

Kredit  : http://telegram.me/hadisharian_ikram

Apa manfaat kita buat dosa? Apa pula manfaatnya kita terlalu kongsi hal rumahtangga di media sosial?

Zaman teknologi maklumat ni kita kena bijak... Bukan ikut orang, ikut nafsu layan perkembangan zaman.

Jadilah Muslim yang sejati
Bukan hanya Muslim pada IC.

Renungan bersama 

19 Januari 2018

Januari 19, 2018

Bolehkah Ibu Bapa Cium Mulut Anak Sebagai Tanda Kasih Sayang?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Bolehkah Ibu Bapa Cium Mulut Anak Sebagai Tanda Kasih Sayang? | Persoalan ini ditimbulkan oleh en.somi, sebab dia tengok satu fenomena ibu bapa cium mulut anak-anak yang bersekolah rendah semasa hantar anaknya ke sekolah. Dua situasi, bapa cium anak perempuan dan mak cium mulut anak lelaki.

Boleh ke mak bapak cium mulut anak? Persoalan ni, berkait dengan hukum juga. Seperti yang kita tahu, menyayangi anak kecil sangat digalakkan oleh Nabi s.a.w. Pelukan dan ciuman kasih sayang kepada anak-anak salah satu terapi yang baik untuk membentuk akhlak yang mulia. Tapi persoalannya boleh ke cium kat mulut. JIka dalam masyarakat kita, cium mulut ni satu perkara yang janggal sangat dibuat dikhalayak umum. Hatta suami isteri sekalipun... Itu adab dan tatasusila orang kita. Tapi di barat, perkara tu jadi kebiasaan mereka.

Bila sebut boleh tak boleh ni.. puas juga menggodek, membelek buku fiqh dan website para ustaz mencari hukum dan perbahasannya. Setakat ni takde hadis yang melarang. Yang ada hadis tentang Saidina Abu Bakar mencium puterinya di pipi.

"Aku masuk bersama Abu Bakar menemui keluarganya, ternyata Aisyah putrinya sedang berbaring kerana di serang sakit panas yang tinggi. maka aku melhat ayahnya Abu Bakar, mencium pipi seraya bertanya:"bagaimana kedaanmu, wahai putriku." [HR. Bukhari]

Bolehkah Ibu Bapa Cium Mulut Anak Sebagai Tanda Kasih Sayang?


Bolehkah Ibu Bapa Cium Mulut Anak Sebagai Tanda Kasih Sayang?


Apa pun ada beberapa syarah ulama yang menegah perbuatan tersebut dengan alasan yang tersendiri.

Seorang bapa memeluk dan mencium anak perempuannya di bahagian kepala, pipi atau antara kedua matanya dalam bentuk kasih sayang adalah harus, sekalipun anak perempuannya telah baligh, besar dan dewasa dengan syarat bebas dari fitnah atau bebas dari rangsangan syahwat.

Namun dilarang dari mencium mulut, kerana ciuman mulut hanya di antara suami dan isteri kerana kebiasaannya ia dapat merangsangkan syahwat. Pernah ditanya kepada al-Imam Ahmad: “Bolehkah seorang lelaki mencium wanita yang mahram dengannya?” Jawab Imam Ahmad:

Maksudnya:  “(Boleh) Jika dia (lelaki itu) baru pulang dari permusafiran, dan dia tidak bimbangkan dirinya (dari fitnah).”

Kata Ibn Muflih:

Maksudnya: “akan tetapi tidak boleh melakukan ciuman pada mulut sama sekali, (sebaliknya) pada dahi atau kepala.” (al-Adab al-Syar’iyyah 2/256)

Di dalam al-Iqna’ (3/156) dinyatakan pula:

Maksudnya:  “Dan tidak mengapa bagi yang baru pulang dari permusafiran mencium wanita-wanita mahram dengannya, jika dia tidak bimbangkan (fitnah) terhadap dirinya. Akan tetapi jangan melakukan ciuman pada mulut, sebaliknya pada dahi atau kepala.” 

Di dalam al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah 13/130 dinyatakan:

Maksudnya: “Tidak boleh bagi seseorang lelaki mencium mulut lelaki lain atau tangannya atau anggota lain, demikian juga tidak boleh seorang wanita mencium wanita lain, berpelukan dan bersentuhan badan dan seumpamanya. Semua itu (dilarang) jika dalam bentuk bersyahwat. Perkara ini tiada perbezaan di kalangan fuqaha’… adapun jika ciuman itu bukan pada mulut dan dalam bentuk kebaikan dan kemuliaan atau bertujuan kasih sayang ketika bertemu dan berpisah, maka tidak mengapa.”

Pernah ditanya kepada al-Syeikh Ibn Baz RH: “Apakah boleh seorang lelaki mencium anak perempuannya yang telah dewasa dan melepasi umur baligh, sama ada anak perempuan itu telah berkahwin atau belum, sama ada ciuman di tangan atau mulutnya dan seumpamanya. Jika anak perempuannya yang menciumnya di tempat-tempat itu apa pula hukumnya?”

Jawab beliau: “Tidak mengapa seorang lelaki mencium anak perempuannya yang telah dewasa mahupun yang kecil tanpa syahwat, dan dilakukan di pipi jika anak perempuan itu telah besar berdasarkan apa yang telah thabit daripada Abu Bakr al-Siddiq RA, yang pernah mencium anak perempuannya ‘Aisyah RA di bahagian pipi. (Namun) ciuman pada mulut kadang-kadang boleh menimbulkan syahwat, maka tidak melakukannya adalah lebih afdhal dan lebih berhati-hati. Demikian juga anak perempuan seseorang, boleh mencium bapanya di hidung atau kepada tanpa syahwat. Adapun jika beserta dengan syahwat, maka diharamkan semua perkara itu bagi mengelak fitnah dan menutup jalan kepada perkara yang keji.” (Fatawa Islamiyyah 3/78,79)




Ada sebab kenapa ciuman mulut antara anak dengan ibu bapa dilarang... 

3 Sebab Dilarang Cium Mulut Anak

1. Bibir merupakan kawasan sensitif yang boleh merangsang syahwat

Dr Charlotte Reznick, seorang penulis, psikolog pendidikan dan anak di Universitas California Los Angeles ,UCLA, berpendapat mengenai kesan buruk jika terlalu sering mencium anak-anak di bibir.

“Ketika seorang anak mencapai 4 atau 5 atau 6 dan pada usia sekitar itu keinginan seksualnya mulai muncul (dan beberapa anak-anak keinginan seksualnya muncul lebih awal, terkadang muncul pada usia 2 atau 3) dan ciuman di bibir akan mendorong keinginan seksual(syahwat) mereka.”

2. Rasul dan Sahabat hanya mencium pipi putra-putrinya

Mencium pipi merupakan bentuk kasih sayang orangtua pada anaknya, maka hal ini diperbolehkan sering-sering dilakukan. Sedangkan mencium anak di bibir sebaiknya mulai dihentikan jika sudah terbiasa melakukannya.

"Aku masuk bersama Abu Bakar menemui keluarganya, ternyata Aisyah putrinya sedang berbaring kerana diserang sakit panas yang tinggi. Maka aku melihat ayahnya, Abu Bakar, mencium pipinya seraya bertanya: “Bagaimana keadaanmu, wahai putriku?” (HR. Al-Bukhari no. 3918)

3. Mulut sarang kuman

Ada bayi yang terkena penyakit kerana sering diciumi bibirnya. Ingatlah bahawa mulut boleh memindahkan kuman melalui ciuman bibir, kerana kuman tersebut boleh masuk ke dalam tubuh.

Jadi, harap jelas.. walaupun takde hadis khusus, tapi sebaiknya memang tak digalakkan. Tak perlu nak tiru gaya mat salleh sangat. Cukup dengan pelukan dan ciuman di pipi.

Tempat Yang Digalakkan Mak Ayah Cium Anak

Ada 4 tempat ciuman dan 6 tempat gosokan yang kita kena hafal.

1. Ciuman di kepala adalah CIUMAN KEBANGGAN. Bila kita rasa bangga dengan pencapaian anak kita contohnya dia boleh skor A dalam exam dia cepat-cepat kita cium bahagian tengah kepala anak kita.

2. Ciuman di dahi adalah tanda REDHA. Bila anak kita buat sesuatu yang buat kita rasa redha dan ikhlas pada anak kita, dahi adalah tempat terbaik untuk kita cium.

3. Ciuman di pipi adalah ciuman RINDU. Bila ambil anak daripada taska atau bila anak baru balik daripada sekolah tempat terbaik nak cium adalah di pipi. Kadangkala tu kalau rindu sangat gomol je pipi pau si comel kita tu.

4. Cium kat tangan adalah bila kita rasa KASIH sangat kat anak kita. Ciuman di tangan ni istimewa sangat sebab tu kita kena ajar anak kita cium tangan kita. Ramai budak-budak bukan cium tangan tapi sujud kat tangan orang tua. Salah tu! Bersalam kena guna bibir atau hidung. Bukan dahi. Kalau pak Arab mesti dia tegur kalau budak-budak guna dahi masa bersalaman. Katanya dia tu tanda sembah, bukan tanda hormat.

Untuk tempat gosok tu sama je dengan 4 tempat ciuman tadi cuma tambah extra 2 tempat lagi.

1. Gosok di belakang leher ye kalau anak-anak nampak risau atau tak tenteram.

2. Gosok di dada pulak sangat mujarab untuk kurangkan kenakalan anak-anak. Sambil gosok tu mak ayah boleh cuba selawat atau baca surah surah pendek macam Al Fatihah atau Ayat Kursi.

PANTANG LARANG!

Jangan sesekali cium anak kat bahagian bibir. Memang nampak kiut tapi bibir sebenarnya dikhususkan untuk pasangan halal kita je. Area bibir adalah area yang penuh dengan reseptor yang membuatkan tempat tu jadi supersensitif.

Dikhuatiri boleh membangkitkan nafsu syahwat. Anak-anak pun akan jadi keliru bila umurnya dah agak meningkat ke umur 5 - 6 tahun nanti. Kalau dah terlanjur amal cium mulut nak buat camne? Hentikan sekarang!

Sumber: Dr. Taufiq Razif.. Follow Telegram beliau untuk dapatkan lebih ilmu keibubapaan.

02 Januari 2018

Januari 02, 2018

Belajar dari Ragam Perangai Manusia

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Belajar dari Ragam Perangai Manusia  | Kadang letih hadap perangai manusia akhir zaman ni kan... Tambah pula rakan kita di Facebook... Kadang tak tahan sangat terus unfriend.

Tapi sebenarnya ada juga kebaikan dan hikmah di sebalik ragam manusia yang pelbagai ni...


JANGAN PUTUS SILATURAHIM KERANA KARENAH MANUSIA. HADAPINYALAH DENGAN BERHEMAH

Sumber: Google image 

Kerana Silaturrahim banyak membawa Faedah dan Makna kepada kita. Jika kita sorot ia banyak ertinya dan mengandungi Berbagai Karakter Manusia yang Membuat Kita Menjadi CERDIK dalam menilai dan berhadapan dengannya:

1. Ada TEMAN yang
    bersifat KERAS...
    dari dialah yang
    mendidik kita untuk
    berani dan bersikap
    tegas serta TAHAN     
    LASAK.....

2. Ada TEMAN yang
    LEMBUT, dialah
    mengajar kita cinta
    dan kasih sayang
    terhadap sesama makhluk...

3. Ada TEMAN yang
    DUNGGU dan
    BODOH, dari dialah
    membuat kita
    berfikir bagaimana
    agar kita bersikap
    perhatian terhadap
    orang lain...

4. Ada TEMAN yang
    tidak boleh dipercaya
    dan kata-katanya
    sukar dipegang
    kebenarannya, dari
    dialah yang
    membuat kita
    berfikir dan merasa
    betapa tidak
    baiknya bila dikhianati,
    maka belajarlah
    untuk menjadi orang
    yang amanah dan dapat
    dipercaya.

5. Ada TEMAN yang
    JAHAT yg
    hanya ambil kesempatan
    memanfaatkan dirinya
    melalui kebaikan orang
    lain saja,  dari
    dialah  kita dapat
    belajar, bagaimana kita
    bertindak dan dapat
    berbuat banyak
    kebaikan, namun
    tetap dalam keadaan
    waspada (agar tidak ditipu)...

• Setiap karakter
  manusia di atas jika kita PEKA
  dapat
  mendidik kita, bagaimana
  sebaiknya kita patut
  bersikap... untuk mencari keredhan Allah..

Kata Hukamak: "Besi menajamkan besi dan  manusia  menajamkan sesamanya."

Tanpa golongan orang  seperti di atas itu kita mungkin terlena dalam zon nyaman & fikiran tidak berkembang.

Oleh itu, bersyukurlah selalu dalam setiap keadaan dan terimalah setiap orang yg pelbagai ragam dalam hidup kita.

Kerana Allah tidak pernah silap mempertemukan kita dengan sesiapa pun, cuma terserah kepada kita bagaimana cara kita menghadapi dan mengurusnya.

Karakter orang seperti di atas tadi juga secara tidak langsung selain melatih kita bersabar, juga membuat kita semakin DEWASA & BIJAKSANA.

Ketika ada orang bicara mengenai kita di belakang, itu adalah tanda bahawa kita sudah ada di depan mereka

Saat orang bicara merendahkan diri kita, itu adalah tanda bahawa kita sudah berada di tempat yang lebih tinggi dari mereka

Saat orang bicara dengan nada iri-hati mengenai kita, itu adalah tanda bahawa kita sudah jauh lebih baik dari mereka.

Saat orang bicara buruk mengenai kita, padahal kita tidak pernah mengusik kehidupan mereka, itu adalah tanda bahawa kehidupan kita sebenarnya lebih indah dari mereka.

Payung tidak dapat menghentikan hujan, tetapi Dengan Payung membuat kita boleh berjalan merentas hujan lebat untuk mencapai Tujuan.

Orang pintar pernah gagal,
Orang  hebat pernah jatuh,
Tetapi orang yang RENDAH HATI & SABAR
dalam segala hal akan selalu mendapat jalan untuk menempatkan diri dengan seimbang kerana KETEGUHAN PENDIRIANNYA..

SEMOGA KITA SENTIASA BERSABAR DAN RENDAH HATI
SILA SHARE DAN SEBARKAN

Kredit : Facebook Ustaz Iqbal Zain

26 Disember 2017

Disember 26, 2017

10 TIPS ELAK MENJADI MANGSA SCAMMER

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


10 TIPS ELAK MENJADI MANGSA SCAMMER | Zaman makin canggih, makin canggih juga orang nak menipu. Jika zaman dulu, pukau adalah jenis penipuan yang dikira paling canggih dah zaman P.Ramlee ... Tapi zaman sekarang dengan kecanggihan teknologi internet makin banyak orang menipu.

Penipu paling canggih zaman sekarang dinamakan Scammer... Apa pun, dari mengelak dari jadi mangsa penipuan scammer yang cerdik, kita kena cerdik juga untuk kenali scammer dan cara mengelak dari kena tipu.


10 TIPS ELAK MENJADI MANGSA SCAMMER

10 TIPS ELAK MENJADI MANGSA SCAMMER

1. Jangan jawab panggilan daripada nombor telefon dari luar negara yang tidak dikenali, melainkan nombor tersebut adalah senarai kenalan anda.

2. Jangan berikan sebarang maklumat peribadi anda seperti nombor akaun bank, password perbankan online, kod CVV pada kad bank anda atau pun nombor TAC anda kepada pihak yang tidak dikenali. Jika pihak tersebut meminta maklumat tentang kad debit/kredit dan perbankan online anda, lebih baik anda tamatkan sahaja panggilan tersebut.

3. Jika anda menerima panggilan daripada bank atau pihak penguatkuasa undang-undang mengenai sebarang masalah undang-undang melibatkan anda, catat butiran daripada pihak yang menghubungi anda dan maklumkan kepada mereka yang anda tidak dapat bercakap pada waktu tersebut dan akan menghubungi mereka semula. Bertenang dan jangan panik. Semak nombor telefon bank anda atau pihak penguatkuasa undang-undang di laman web rasmi mereka seterusnya hubungi mereka untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Alternatif lain, anda boleh ke pejabat mereka untuk menyelesaikan urusan berkenaan.

4. Jangan memuat turun sebarang aplikasi jika anda diminta berbuat demikian kerana dikhuatiri mengandungi Malware atau Spyware yang mungkin dapat mendedahkan butiran peribadi anda.

5. Hubungi Penyedia Perkhidmatan anda jika anda menerima panggilan yang tidak dikenali berulang kali.

6. Gunakan aplikasi seperti "Truecaller" bagi mengenal pasti panggilan dan menyekat panggilan spam.

Selain itu, pengguna juga perlu mengambil beberapa langkah proaktif bagi melindungi data peribadi agar tidak terdedah dan menjadi sasaran sindiket penipuan, tanpa perlu menghentikan semua aktiviti dalam talian. Berikut merupakan beberapa tips daripada CFM:

1. Jangan beri nombor telefon peribadi anda untuk mendapatkan hadiah percuma atau baucar promosi. CFM menasihati pengguna agar membuat emel alternatif jika terdapat keperluan untuk mendaftar menggunakan alamat emel yang hanya mempunyai maklumat peribadi minimum untuk boleh dikenal pasti bagi mendapatkan hadiah percuma dan baucar promosi.

2. Berhati-hati apabila mendaftar untuk sebarang pertandingan dan cabutan bertuah. Baca terma pertandingan dengan teliti sama ada penganjur pertandingan akan berkongsi data anda kepada pihak lain.

3. Sentiasa waspada apabila mendaftar maklumat peribadi anda di mana-mana laman web. Beri nombor telefon anda jika ia benar-benar diperlukan.

4. Sebelum memuat turun sebarang aplikasi pada telefon pintar anda, baca polisi privasi dan dapatkan maklumat yang tepat. Buat semakan di Google bagi mendapatkan ulasan tentang aplikasi tersebut yang akan membantu anda untuk mengenal pasti sebarang aplikasi yang mencurigakan.

Kredit: Bernama

Zaman sekarang, kena berhati-hati. Facebook, telefon kita bukan selamat 100%.. Jangan terlalu mendedahkan maklumat peribadi seperti alamat rumah dan tarikh lahir di laman sosial. Bahkan dari email kita pun scammer ni boleh dapat kan segala data termasuk gambar kita... sebab bagi pengguna android kan guna akaun google... Jadi, jangan terlalu terbuka mendedahkan segala maklumat kepada umum di media sosial. 

Semoga bermafaat.


p/s: Aplikasi tilik nasib kat Facebook tu tak selamat untuk guna dan main.. Jangan cuba-cuba untuk seronok sebab ada bahayanya.

25 Disember 2017

Disember 25, 2017

Jangan Kata Sebelum Hadap!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Jangan Kata Sebelum Hadap! 


SEBELUM memperolehi isteri cantik, manusia menyangkakan bahawa isteri cantik itulah BAHAGIA. SELEPAS memperolehi isteri cantik, hati mereka berbisik “Oh, BIASA je”.

SEBELUM bergelar jutawan, manusia menyangkakan bahawa memperolehi sejuta ringgit itulah BAHAGIA. SELEPAS bergelar jutawan, hati mereka berbisik “Oh, BIASA je”.

SEBELUM memandu kereta mewah, manusia menyangkakan berkereta mewah itulah BAHAGIA. SELEPAS memandu kereta mewah hati mereka berbisik “Oh, BIASA je”.

Dunia ini hanyalah fatamorgana. tak pernah selesai jika dikejar. Benarlah kata pujangga Dr Hamka “Dunia ini indahnya SEBELUM di tangan"...

(Dipetik daripada facebook Bahagian Dakwah, Jakim)


Sebelum kita hadap sesuatu jangan berani nak kata..

Macam MF dulu pernah juga la... Tak mengumpat.. Tapi bila tengok orang ada anak kecil-kecil... Dari jauh kata.. Rapatnya ada dia... Itu je... Sekali Allah bagi pula kat kami perkara yang pernah MF tegur orang tu...

Itulah.. Selagi kita tak hadapi jangan berani kata kat orang Macam2...

Dalam hidup ni kita banyak dok judge hidup orang lain.. Orang tak kahwin berani dah dok komplen hidup orang yang kahwin. Orang ada anak 1 dok kecam orang ada anak ramai... Sekali dia dah hadap baru tau... Bahkan kadangkala lebih teruk ALLAH beri..

Jadi, jangan  kata selagi tak hadap.. Cukuplah doakan yang baik-baik aje...

Sekian, 

13 Disember 2017

Disember 13, 2017

5 Kesan Asap Rokok Kepada Bayi dan Kanak-kanak

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

5 Kesan Asap Rokok Kepada Bayi dan Kanak-kanak | Di Malaysia, bilangan perokok masih meningkat walaupun telah bermacam-macam kempen dijalankan. Sumber menyatakan bahawa pada tahun 2013 peratusan perokok meningkat kepada hampir 25% dan ia adalah angka tertinggi sejak Tinjauan Kesihatan Kebangsaan (NHMS) 2006.

Buatlah kempen ke, naikkan harga ke kalau dah perokok tetap nak merokok juga... Dah jadi tabiat...

Rokok difatwakan haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaan... Atas alasan dan dalil, merokok memudharatkan diri dan orang lain... Tapi perokok tegar ibarat masuk telinga kanan keluar telinga kiri...

Jika merokok hanya membahayakan diri orang yang merokok Takpe la juga, masalahnya merokok tu membahayakan kesihatan orang lain terutama bayi dan kanak-kanak.

Berikut adalah antara risiko yang dihidapi oleh bayi yang terdedah kepada asap rokok, walaupun bukan secara ‘direct’.

5 Kesan Asap Rokok Kepada Bayi dan Kanak-kanak

5 Kesan Asap Rokok Kepada Bayi dan Kanak-kanak

1. POTENSI KEMATIAN MENGEJUT


Seperti yang dilaporkan oleh The Health Consequence of Tobacco Use, kebarangkalian untuk bayi kecil mendapat sindrom kematian mengejut (SIDS) adalah tinggi bagi bayi yang terdedah kepada asap rokok mahupun bayi yang dalam kandungan.

Selain itu, bayi dalam kandungan juga berisiko lahir kurang berat badan dan komplikasi lain yang membawa kepada ancaman kesihatan secara kekal.

2. MASALAH SALURAN PERNAFASAN

Bentuk peparu kanak-kanak yang lebih kecil dan masih dalam peringkat perkembangan amat penting untuk dijaga demi mengelakkan masalah jangka masa panjang.

Pakar Perubatan Respiratori Pediatrik Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr. Norzila Mohamed Zainudin berkata, “Kalau orang dewasa bernafas dalam 15 atau 16 kadar pernafasan seminit, kanak-kanak pula kadar pernafasan mereka adalah lebih tinggi, dalam 40 hingga 50.

“Itu bermakna bahawa dengan kadar pernafasan yang lebih laju, mereka akan menyedut lebih daripada orang dewasa,”
Jelasnya lagi, hampir 90% daripada kanak-kanak yang menghidap penyakit paru-paruadalah daripada keluarga yang sekurang-kurangnya mempunyai seorang perokok.

3. SERANGAN LELAH

Selain faktor genetik dan persekitaran, bayi yang tinggal dengan ibu atau bapa yang merokok lebih berkemungkinan menghidap lelah (asthma)  jika dibandingkan dengan bayi yang tinggal dalam rumah yang tidak mengandungi asap rokok.

Walaupun kini terdapat rawatan untuk penyakit lelah, pendedahan kepada asap rokok yang berterusan sebenarnya boleh menyebabkan serangan lelah yang amat serius.

Yang menyedihkan, terdapat kajian mendapati bahawa kandungan nikotin dalam rokok boleh menyebabkan ubat lelah tidak dapat memberi kesan 100%. 

4. MENJEJASKAN PERKEMBANGAN IQ ANAK

Menurut data oleh American For Non-Smokers’ Right, kesan asap rokok ‘basi’ ini boleh merencatkan keupayaan anak kecil untuk belajar. Ia dibuktikan dengan skor IQ 2.87 poin lebih rendah berbanding anak kecil yang tidak terdedah kepada asap rokok.

Selain itu, kajian Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics turut mengaitkan asap rokok sebagai salah satu punca anak yang hiperaktif, ganas, tertekan dan mengalami masalah ADHD (attention deficit hyperactivity disorder), terutamanya di kalangan anak lelaki.

5. PENYAKIT LAIN YANG SERIUS

Selain daripada masalah di atas, banyak lagi penyakit lain yang boleh dihidapi akibat kesan asap rokok.

Antaranya termasuklah jangkitan telinga dan saluran pernafasan, seperti telinga bernanah dan inflamasi pada telinga tengah.

Selain itu, mereka boleh terdedah kepada masalah keradangan paru-paru (bronkitis). Lebih kronik lagi, ia boleh bertukar kepada penyakit lebih serius seperti pneumonia di mana kanak-kanak mula mengalami demam, batuk, meragam, tidak mahu minum susu dan tidak aktif.

BETULKAN MENTALITI, AMBIL PEDULI!

Kata Dr Mohd Shaiful Ehsan melalui artikelnya di Malaysian Medical Gazette, “Percaya atau tidak, kita semua adalah perokok…’Perokok ketiga’. Justeru, sila ambil peduli. Perokok pertama adalah mereka yang aktif merokok dan menghidu asap rokoknya sendiri. Perokok kedua atau pasif pula adalah mereka yang menghidu asap rokok yang dibebaskan oleh perokok pertama. Manakala perokok ketiga adalah mereka yang terdedah pada saki baki bahan rokok yang tersisa selepas ditinggalkan oleh perokok pertama dan kedua. Sedar atau tidak, hampir semua penghuni dunia kini adalah perokok ketiga."

Sumber: Internet 

Jadi, MF tak hairan kenapa anak kami boleh dapat penyakit batuk berpanjangan... Bukan nak tuduh, tapi kalau ikut fakta di atas... Memang betullah... Asap rokok walaupun tak secara direct ada kesan kepada kita...


ASAP rokok boleh masuk Kat dalam rumah kita juga walaupun jiran kita yang isap... Adakah patut MF berpindah rumah? Hmm... Sedang difikirkan juga bab ni... Jika untuk kesihatan, mungkin berpindah adalah lebih baik kan. 

12 Disember 2017

Disember 12, 2017

Lidah Tak Bertulang Pandai Bermain Kata-kata

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Lidah Tak Bertulang Pandai Bermain Kata-kata| Lidah, satu nikmat Allah bagi tapi amat bahaya daripada pedang.

Sebab tu ada lagu... Lidah tak bertulang pandai bermain kata-kata...

Tapi zaman sekarang ni lidah dah bertambah dok kat jari pula... Lagi bertambah bahayanya...

Menghuni Neraka Kerana Dosa Lisan

عن أبي هريرة رضي الله عنه قَالَ: قِيْلَ لِلنَّبِيِّ صلى الله عليه و سلم يَا رَسُوْلَ اللهِ إِنَّ فُلاَنَةً تَقُوْمُ اللَّيْلَ وَ تَصُوْمُ النَّهَارَ وَ تَفْعَلُ وَ تَصَدَّقُ وَ تُؤْذِي جِيْرَانَهَا بِلِسَانِهَا  فَقَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه و سلم: لاَ خَيْرَ فِيْهَا هِيَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ قَالُوْا: وَ فُلاَنَةً تُصَلِّى اْلمَكْتُوْبَةَ وَ تَصَدَّقُ بِأَثْوَارٍ وَ لاَ تُؤْذِي أَحَدًا فَقَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه و سلم: هِيَ مِنْ أَهْلِ اْلجَنَّةِ

Dari Abu Hurairah RA berkata, pernah ditanyakan kepada Rasulullah SAW, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya si Fulanah rajin solat sunat malam, puasa di siang hari, mengerjakan (berbagai kebaikan) dan bersedekah, Cuma ia suka mengganggu para tetangganya dengan lisannya?”. Bersabda Rasulullah SAW, “Tiada kebaikan padanya, dia termasuk penghuni neraka”. Mereka bertanya lagi, “Sesungguhnya si Fulanah (yang lain) mengerjakan (hanya) solat wajib dan bersedekah dengan sepotong keju, namun tidak pernah mengganggu seorangpun?”. Bersabda Rasulullah SAW, “Dia termasuk penghuni syurga”. (HR Bukhari di dalam al-Adab al-Mufrod: 119)


Pengajaran:

1.  Seseorang akan ditempatkan kedalam syurga atau neraka bukan hanya bergantung banyaknya amal fardhu dan sunat atau tidak.

2.  Ada orang yang rajin solat sunat malam, rajin puasa sunat, banyak melakukan kebaikan dan bersedekah, tetapi masuk neraka kerana mengganggu para tetangganya dengan lisannya (habis segala pahala kebaikannya)

3.  Ada orang yang hanya mengerjakan yang fardhu seperti solat fardhu dan puasa fardhu, sedekahnya sedikit namun masuk syurga kerana tidak pernah menganggu orang lain.

4.  Pada hari ini dosa lisan banyak digantikan dalam bentuk tulisan yang kadang kala lebih kesat, buruk, penuh dengan adu domba, umpatan, kejian dan fitnah termasuk yang ditularkan di FB, Twitter, Whatsapp, Telegram dll.

5.  Ingatlah amaran Allah kepada pengumpat, pemfitnah dan pencela dalam surah al-Humazah

وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ

Kecelakaanlah bagi setiap pengumpat lagi pencela

-  Humazah menurut Mujahid, pengumpat termasuk cemohan dengan lisan dan ucapan.

-  Lumazah menurut Abi Hayan dalam Tafsir al-Bahrul Muhith bererti hinaan dengan isyarat mata, tangan dan sebagainya

Syed Qutb: ini gambaran manusia jahiliah – jiwa manusia yang lemah dan hina kerana tidak memiliki iman dan kehormatan diri, kerjanya mengumpat dan mencemoh.


Ingatlah bahawa pengumpat akan dihumban ke neraka hutamah.

كَلا لَيُنْبَذَنَّ فِي الْحُطَمَةِ (٤) وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْحُطَمَةُ (٥) نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ (٦) الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الأفْئِدَةِ (٧) إِنَّهَا عَلَيْهِمْ مُؤْصَدَةٌ (٨) فِي عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ (٩)

Sekali-kali tidak! Sesungguhnya dia benar-benar akan dilemparkan ke dalam Huthamah. (4) dan tahukah kamu apa Huthamah itu? (5) (iaitu) api (yang disediakan) Allah yang dinyalakan (6) yang (membakar) sampai ke hati. (7) Sesungguhnya api itu ditutup rapat atas mereka (8). (sedang mereka itu) diikat pada tiang-tiang yang panjang (9) (Al-Humazah)

Marilah kita pelihara ibadat fardhu dan bersungguh-sungguh menjaga lisan dan tulisan. Sesungguhnya dosa lisan mungkin hanya didengar oleh beberapa orang namun dosa tulisan berkekalan dan tersebar keseluruh dunia di alam tanpa sempadan ini.

Sumber : telegram.me/hadisharian_ikram

Jadi, jaga hati jaga lidah dan jaga jari dari mengata orang lain... Banyak kan cermin diri sendiri...

Itu Allah jadikan lidah 1 kalau banyak lidah ntah macam mana agaknya... 

08 Disember 2017

Disember 08, 2017

Makan Gaji Atau Kerja Sendiri, Mana Yang Lebih Baik?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Makan Gaji Atau Kerja Sendiri, Mana Yang Lebih Baik? | Pernah terjadi perbalahan di Facebook... Orang yang kerjanya makan gaji, pergi jam 8 balik jam 5 petang...Diperlekehkan kerja tu dengan orang yang kerja sendiri terutama yang buat bisnes terutama geng MLM.

Geng MLM kata kerja diorang paling best dan bagus.. Duit banyak masuk dan tak penat kerja... Orang yang makan gaji akan terasa.

Tapi betul ke kerja depa paling bagus? Dalam Islam ada jawapannya.

Pekerjaan Paling Baik


عن سعيد بن عمير الأنصاري قال : سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- أَىُّ الْكَسْبِ أَطْيَبُ قَالَ : عَمَلُ الرَّجُلِ بِيَدِهِ وَكُلُّ بَيْعٍ مَبْرُورٍ

Daripada Said bin Amir al-Ansari berkata, Rasulullah SAW ditanya, “Pekerjaan apakah yang paling baik?” Baginda menjawab, “Pekerjaan seseorang dengan tangannya sendiri dan setiap perniagaan yang baik.” (HR. Baihaqi No: 1222) Status: Sahih lighairihi

Makan Gaji Atau Kerja Sendiri, Mana Yang Lebih Baik?


Makan Gaji Atau Kerja Sendiri, Mana Yang Lebih Baik?

Pengajaran:

1.  Setiap kita wajib melakukan usaha dan ikhtiar bekerja mencari nafkah dan perbelanjaan kehidupan.

2.  Sumber nafkah hendaklah diperolehi daripada sumber yang halal dan diharuskan syarak.

3.  Pekerjaan yang paling baik ialah yang dilakukan dengan tangan sendiri juga perniagaan yang halal.

4.  Pekerjaan dengan tangan sendiri bermaksud pekerjaan yang dilakukan seseorang tanpa meminta-minta. Pekerjaan tersebut termasuk yang menggunakan tulang empat kerat seperti buruh, tukang, operator juga yang menggunakan kelayakan akademik seperti doktor, guru dan yang lain-lain.

5.  Perniagaan yang baik bermaksud perniagaan atau perusahaan yang bersih dari penipuan dan kecurangan. Baik kecurangan timbangan mahupun kecurangan dengan menyembunyikan cacatnya barang yang dijual.

Kesimpulan:

Makan gaji atau berniaga sama-sama baik... Keduanya pekerjaan yang baik kerana hasil usaha sendiri. Yang makan gaji untuk dapat gaji yang baik perlu kerja kan... Kalau tak kerja, tup2 dapat gaji, gaji tu tak berkat namanya.

Yang berniaga tak kira MLM atau berniaga biasa-biasa asalkan jujur dan patuh syariat ianya dikira pekerjaan yang paling baik...

Jadi, tak payah mengeji antara satu sama lain.. Kerja makan gaji atau sendiri, kerja kerajaan atau swasta sama sahaja... Bukan gaji yang kita kejar tapi kejarlah keberkatan dari kerja kita. Insha Allah lebih bahagia.

Tak perlu merendahkan kerja orang lain jika kita tak berada ditempatnya. Suri rumah walaupun tiada gaji, tapi ladang pahala hingga akhirat jika segala kerja rumah dan tanggungjawab suami dilaksanakan ikhlas. Yang bekerja, walaupun bergaji sedikit tapi ikhlas, insya Allah lebih berkat.

Justeru, syukur seadanya rezeki kurniaan Dia. Usaha sedayanya dengan ikhlas untuk mengejar keberkatan daripada Nya. Insha Allah bahagia selama nya.

07 September 2017

September 07, 2017

Ikan Bilis Bukan Lagi Makanan Orang Miskin

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ikan Bilis Bukan Lagi Makanan Orang Miskin | Zaman dah berubah... Segala benda yang dulu jadi makanan orang miskin dah jadi makanan yang tak mampu dimakan oleh orang miskin.

Dulu ikan bilis adalah makanan hujung bulan... Takde apa nak makan, ikan bilis, telur adalah stok makanan waktu poket sesak...

Tapi zaman sekarang tak lagi... Ikan bilis bukan lagi makanan orang miskin... Mahalnya mengalahkan harga intan berlian pula...

Pernah sekali MF tahun 2015 beli ikan bilis segar di Tanjung Dawai... Harga sekilo RM19 waktu tu... Beli tak banyak lah kan... Dok tahun berikutnya, pergi lagi sekali.. Dah naik harga sekali ganda... Harga RM19 tu hanya untuk 500 gram... Tu kira bilis gred C, kalau gred A siap kopek lagi mahal... 500gram cecah RM25 pun ada...

Itu menunjukkan bilis dah sama harga emas dah... Makin lama makin mahal... Tapi ikan bilis ni sedap.. Macam-macam boleh dimasak dengan ikan bilis... Kaya dengan zat besi... Sesuai untuk orang nak tambah darah dan naikkan HB ketika mengandung.. Tapi tu lah... Mahalnya, Ya Rabbi...

Itu tanda bilis dah hampir pupus atau apa ye...


Baru ni pun beli ikan bilis 200 gram di pasar malam... RM10... Boleh la sebalang kecik siap goreng... Beli yang tak dikopek lagi... Kalau siap kopek RM7.50 setiap 100 gram... Fuhh.... Berpeluh rasa.. Tapi nak makan... Beli juga...

Itulah yang ditanggung oleh rata-rata rakyat marhean sekarang ni... Berat tapi hidup juga diteruskan... Kehidupan semakin sesak... Barang semakin mahal.. Duit semakin jatuh nilainya...

Dalam berat, rakyat tetap syukur lagi... Kita ni nampak senang, tapi perit tu kita simpan kan...

Kita fikir kita susah, tapi ada yang lebih susah... Ikan bilis mahal dapat juga makan sekali sekala bila ada duit.. Tapi bagi yang kurang berkemampuan apalah yang dia orang makan kan... Kicap dan telur pun makin mahal... Ianya bukan lagi makanan orang miskin...

Apa pun syukur dengan rezeki Allah.. Walaupun dapat makan sekali sekala...