Memaparkan catatan dengan label Puasa. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Puasa. Papar semua catatan

07 Jun 2018

Jun 07, 2018

Ini Kebaikan Berbuka Dengan Buah Tembikai

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ini Kebaikan Berbuka Dengan Buah Tembikai | Buah kurma sinonim dengan juadah wajib berbuka.

Tapi tak semestinya dengan buah kurma je... Sebab orang makan kurma untuk dapat keberkatan dan pahala.

Tapi ada lagi satu makanan yang ternyata banyak juga manfaatnya jika kita ambil ketika berbuka.

Iaitu buah Tembikai...

Sebut Tembikai sedapnya lahai... Terbayang buah Tembikai merah yang berjus tu kan...

Tapi memang bermanfaat buah tembikai dan amat baik diambil ketika berbuka...

Apa manfaatnya? Jom kita ikuti apa kata Doktor tentang manfaat buah Tembikai ketika iftar.

Ini Kebaikan Berbuka Dengan Buah Tembikai 

Khasiat buah Tembikai
Ini Kebaikan Berbuka Dengan Buah Tembikai 

MANFAAT MENGAMBIL TEMBIKAI KETIKA BERBUKA (IFTAR)

Ramai di antara kita yang berpuasa pada bulan Ramadhan mengambil tembikai ketika berbuka puasa (Iftar). Sama ada buah yang dipotong atau diambil sebagai jus tembikai. Tetapi tidak ramai yang tahu manfaat buah tembikai ini.

Ada hadis yang mengatakan bahawa Rasulullah S.A.W pernah memakan buah tembikai. Ini menunjukkan buah tembikai adalah buah yang bernutrisi, selamat dan baik untuk dimakan.

Ada ulama (tidak diketahui sumber) memberitahu wanita yang hamil digalakkan untuk memakan tembikai kerana anak yang bakal dilahirkan akan baik akhlaknya dan sempurna sifatnya.

Mengikut kajian sains pula , buah tembikai ini sangat sesuai dijadikan hidangan pertama ketika berbuka puasa bersama dengan kurma. Satu atau dua ulas tembikai bersama beberapa biji kurma dan segelas air kosong cukup untuk memberikan tenaga segera bagi mereka yang berpuasa.

Tembikai mempunyai Glycemic Index yang tinggi, bermakna penyerapan gula ke dalam darah berlaku dengan pantas. Oleh kerana kita hanya mengambil beberapa ulas saja, ia tidak memudaratkan.

Nasi putih    GI: 72 (tinggi)      150 kalori/100g
Tembikai     GI :72 (tinggi)          30 kalori/100g
Kurma         GI: 42 (rendah)         282 kalori/100g

Semasa menjalankan ibadah puasa, beberapa perubahan fisiologi dalam tubuh akan berlaku. Antaranya enzim yang berada dalam tubuh dikeluarkan secara perlahan-lahan disebabkan kita tidak makan sepanjang hari. Lapisan lendiran yang menyelaputi dinding dalam saluran penghadaman (perut dan usus) menipis. Oleh itu apabila kita berbuka puasa, mulakanlah dengan makanan yang bersifat mudah (simple real food). Antaranya buah-buahan seperti tembikai, anggur, pisang dan betik.

Tembikai mengandungi Vitamin A, C, thiamin, riboflavin, niacin, vitamin B6 dan folate. Vitamin-vitamin ini membantu menstabilkan mood dan menguatkan ingatan. Berbuka puasa dengan tembikai dapat mengekalkan kesihatan tubuh. Ia mengandungi 92% air dan nutrisi yang tinggi, sesuai untuk menghilangkan dahaga ketika berbuka puasa dan menggalakkan perpeluhan ketika musim panas.

Tembikai juga mengandungi sebatian lycopene iaitu sebatian antioksida yang boleh didapati dari buah-buahan berwrna merah seperti tomato. Satu gelas  tebikai mengandungi 10mg lycopene, sementara satu gelas tomato mengandungi 5-6 mg  lycopene. Lycopenen sangat baik untuk merendahkan risiko mendapat penyakit jantung dan osteoporosis, juga membantu mengelakkan penyakit kanser pada payudara dan prostat.

Lycopene juga merupakan antioksida yang bagus diamalkan bagi pesakit  diabetes, katarak, kulit dan juga membantu dalam masalah kesuburan.

Tembikai juga mengandungi sebatian citrulline, yang merangsangkan pengeluaran bahan nitric oxide, yang berfungsi sebagai  merehatkan, melembutkan dan mengembangkan saluran darah yang sangat sesuai diamalkan oleh pesakit yang mengalami mati pucuk (erectile dysfunction) dan tekanan darah tinggi. Bila salur darah mengembang ia mengekalkan perjalanan darah dalam saluran koronari pada jantung.

Selamat berbuka dan Semoga bermanfaat.

#HealthDrZubaidi

Kredit : Facebook Dr. Zubaidi Ahmad

Hmm... Lepas baca artikel ni rasa nak buat just Tembikai untuk berbuka hari ni... Nyum-nyum... Selain jus, apa lagi eh menu yang boleh guna Tembikai???

04 Jun 2018

Jun 04, 2018

Berbuka Nak Dapat Pahala, Tapi Dapat Murka Allah!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Berbuka Nak Dapat Pahala, Tapi Dapat Murka Allah! | Berbuka puasa memang mendapat pahala. Bahkan berbuka adalah kemenangan dan kegembiraan buat orang yang berbuka.

Tapi kadang ada perbuatan kita nak dapat pahala tapi sebaliknya dapat murka Allah saja.

Apa itu?

Berbuka Nak Dapat Pahala, Tapi Dapat Murka Allah!

Berbuka Nak Dapat Pahala, Tapi Dapat Murka Allah!

1.    Jika kita bercadang berbuka di luar seperti kedai atau mall bersama keluarga atau kawan, pastikan di kawasan tersebut terdapat kemudahan ruang solat berdekatan. 
Maknanya utama kan tempat yang ada sediakan ruang solat. Terutama yang pergi buffet Ramadhan.

2.    Andai mudah untuk kita lakukan solat di tempat tersebut, dan anggaran berbuka kita cuma sekitar 20 minit tempohnya (boleh sambung balik lepas solat), silakan. 
Maknanya, jika kita boleh makan, pastu sambung makan semula lepas solat boleh la attend buffet atau majlis berbuka tu.

3.    Kalau kita rasakan tempat tersebut tiada atau sukar didapati tempat solat, dan makanan berbuka yang dirancang agak berat, saya cadangkan untuk berbuka dahulu dengan kurma atau apa-apa yang ringan sahaja dahulu, dan tunaikan solat maghrib, baru pergi keluar makan di kawasan yang dirancangkan.

4.    Bulan Ramadan ini kita dapati mana-mana restoran termasuk di mall-mall selalu penuh ketika berbuka sehingga perlu ditempah dahulu tempatnya.
Ramai yang memesan juadah berbuka yang berat, lalu mengambil masa yang lama untuk menghabiskan hidangan berbuka sehingga terlalu melewatkan solat maghrib.
Pukul 8.10 (hampir sejam selepas waktu berbuka) pun masih ramai yang berat punggung lagi!
Belum lagi untuk mencari surau yang entah di mana.

5.    Ada yang makan dan bersembang habis-habisan, kemudian solat maghrib sipi-sipi sebelum Isyak.
Ini bukanlah erti hadis “dahulukan makanan yang dihidang dari solat”!

6.    Ada juga yang sampai habis waktu maghrib, makan-sembang tak habis-habis lagi!

7.    Bila puasa menjadi bulan berpesta makan dan hanya sekadar adat, inilah hasilnya.
Sakan berbuka rukun Islam ketiga, rukun kedua diabaikan.

Sedangkan syariat berpuasa demi menjadikan kita hamba Allah yang lebih bertaqwa, bukan menghabiskan waktu berbuka sambil leka tertawa!

* Orang yang berpuasa seharusnya mendapat dua kegembiraan: Ketika berbuka & ketika bertemu dengan Sang Pencipta.
Jangan pula kita hanya gembira berbuka, namun kelak berduka mendapat murka!

Kredit: Dr Kamilin Jamilin

Masa anak pertama kedua pernah la pergi majlis berbuka puasa... Bila dah ramai anak ni, rasa makan kat rumah lagi selesa. Kalau nak makan kat luar pun beli bungkus je bawa balik... 

01 Jun 2018

Jun 01, 2018

Bau Mulut Orang Berpuasa

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Bau Mulut Orang Berpuasa


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قال النبي صلى الله عليه وسلم: وَالَّذِي نَفْسُ ‏ ‏مُحَمَّدٍ ‌‏ بِيَدِهِ ‌‏ لَخُلُوفُ ‌‏ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ

Dari Abu Hurairah RA, Bersabda Nabi SAW: Demi diriku berada ditangannya, sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa lebih baik di sisi Allah pada hari kiamat daripada bau kasturi.  (HR Bukhari No: 1771) Status: Hadis Sahih

Bau Mulut Orang Berpuasa

Pengajaran:

1.  Setiap kesusahan dan rasa kelaparan yang timbul kerana ketaatan akan memperolehi ganjaran yang manis di akhirat kelak.

2.  Pada hari kiamat, ketika manusia dibangkitkan dari kubur, ciri-ciri orang yang berpuasa adalah bau harum yang akan keluar dari mulut mereka, yang keharumannya melebihi harumnya minyak kasturi.

3.  Allah akan mengganti bau mulut orang yang berpuasa  dengan ganjaran yang besar di hari akhirat. Mengikut Ibnu Rajab, Segala sesuatu yang dianggap kurang di dunia menurut pandangan manusia namun jika disebabkan melakukan taat kepada Allah dan mencari redhaNya, maka hakikatnya kekurangan tersebut adalah  kesempurnaan di sisi Allah (Latoiful Maarif, hal 288).

4.  Allah lebih menghargai dan menghormati bau mulut orang berpuasa daripada bau mulut orang tidak puasa. Jadi maksud kalimat tersebut lebih merupakan penghormatan kepada orang yang berpuasa. Kerana orang yang berpuasa, baunya mulut adalah sesuatu yang sukar untuk dihindari.

5.  Menurut al-Qadhi Iyadh, di akhirat kelak Allah SWT akan membalas orang yang berpuasa dengan bau wangi di mulutnya yang mengalahkan wanginya minyak kesturi. Oleh kerana itu ulama mengatakan bahwa balasan wangi bau mulut untuk orang berpuasa berlaku di akhirat.

6.  Hal ini bukan bererti digalakkan kepada orang berpuasa agar mulut berbau tidak enak dengan tidak menggosok gigi. Menggosok gigi adalah amalan Rasulullah SAW setiap kali sebelum solat termasuk ketika berpuasa.

7.  Orang yang benar-benar berpuasa semestinya hati orang tersebut bersih dan suci dari segala kotoran dan niat jahat.

8.  Segala ucapan yang keluar dari mulut orang yang berpuasa tiada lain adalah yang baik, zikrullah dan perkataan menasihat serta mengajak orang lain kepada jalan Allah.

Orang yang berpuasa seperti itu, Allah memberi penghargaan  kepada bau mulut orang tersebut dengan darjat yang indah dan tinggi kerana di hari akhirat nanti bau mulutnya menjadi wangi lebih dari kesturi.

RAMADAN MUBARAK MEMBINA GENERASI RAHMAH
Kredit:telegram.me/hadisharian_ikram

30 Mei 2018

Mei 30, 2018

Hukum Berkumur dengan Listerine Ketika Berpuasa

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Hukum Berkumur dengan Listerine Ketika Berpuasa


Lama tak buat entry pendek ringkas... So, hari ni MF buat entry bergambar je... 

Sempena wordless Wednesdays katanya... Hehe.. 


Ok.. Back to topik .. 

Apa hukum Berkumur dengan bahan kumur seperti Listerine Ketika berpuasa.. 

Ok.. Ini jawapannya..  Dari Mufti Wilayah... 


Jelaskan... 

Semoga bermanfaat.... 

28 Mei 2018

Mei 28, 2018

11 Manfaat Puasa Bagi Ibu Hamil

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

11 Manfaat Puasa Bagi Ibu Hamil | Isu puasa dengan ibu mengandung tak pernah habis.

Bagi yang pertama kali mengandung memang risaukan anak dalam kandungan. Takut tak cukup zat, takut tak membesar lah.. Macam-macam takut ada.

Tambah pula bila ada yang ambil ringan dengan keringanan yang Allah bagi. Hinggakan tak puasa terus.

Betul ke puasa ni memudaratkan kepada ibu hamil?

Sebenarnya tidak!

Puasa ada kebaikan dan manfaatnya kepada ibu hamil.

Sebab tu berbuka puasa kepada ibu hamil harus sahaja hukumnya.

Kalau memudaratkan mesti Allah dah kecualikan dari berpuasa.. Tapi Allah tak kecualikan... Cuma beri kemudahan dan kelonggaran je kepada ibu hamil.

Apa manfaat puasa kepada ibu hamil?

Ini jawapannya.

11 Manfaat Puasa Bagi Ibu Hamil
11 Manfaat Puasa Bagi Ibu Hamil

11 Manfaat Puasa Bagi Ibu Hamil


1. Membantu pembakaran lemak tubuh

Puasa mampu membantu untuk pembakaran lemak yang tidak berguna di dalam badan. Sebab beberapa kesan ketara dari lemak berlebihan yang ada di dalam tubuh ibu hamil boleh menyebabkan keadaan bahaya obesiti bagi ibu hamil.

2. Menyeimbangkan zat kimia dalam darah

Ternyata puasa juga berguna sebagai penstabilan tubuh. Maksudnya berguna untuk membuat keseimbangan zat kimia yang ada di dalam badan. Kesannya ibu hamil tidak akan mengalami gangguan kehamilan, seperti terlebih atau kekurangan suatu zat apapun. Semuanya jadi seimbang.

3. Terhindar dari morning sickness

Morning sickness ringan seperti mual-mual di waktu pagi dapat diatasi dengan berpuasa... Sebab takde bau makanan yang boleh menyebabkan kita mual.

4. Mencegah sembelit

Gangguan pencernaan memang menjadi masalah utama ibu hamil. Salah satunya adalah sembelit. Tapi dengan puasa menjadi tips dan triks mencegah sembelit pada ibu hamil.

5. Mengawal kadar gula darah

Gula darah di dalam tubuh harus di kawal supaya tetap stabil. Tapi kebanyakan dari kita mengambil gula dalam jumlah banyak. Untuk itu dengan berpuasa menjadi trik untuk menstabilkan gula darah.

6. Mencegah kolesterol tinggi

Ibu hamil sangat di nasihatkan agar jangan sampai dapat kadar kolesterol tinggi. Untuk itu dengan puasa agar tingkat kolesterolnya tetap rendah dan stabil pada tahap normal.

7. Mencegah jantung tersumbat

Penderita jantung tersumbat biasanya mereka yang memiliki berat badan lebih. Puasa mampu menekan kelebihan makanan pada wanita hamil. Untuk itulah, puasa juga menjadi perisai untuk mencegah jantung tersumbat pada wanita hamil.

8. Mencegah kencing manis

Kencing manis merupakan penyakit yang di sebabkan kerana buah pinggang tidak dapat menapis bahan yang masih boleh di gunakan oleh badan. Salah satunya adalah zat gula. Kegagalan buah pinggang melakukan tugasnya juga dipengaruhi kerana buah pinggang bekerja terlalu berat. Ketika melakukan puasa mampu meringankan ginjal untuk melakukan tugasnya.

9. Melancarkan metabolisme tubuh

Menurut pendapat Dr. dr. H. Imam Rasjidi, Sp. OG (K) Onk menyatakan bahawa makan makanan sihat untuk ibu hamil setelah solat terawih memiliki manfaat lebih. Salah satunya adalah membantu mempelancar sistem metabolisme badan ketika mencerna makanan.

10. Membantu detoksifikasi

Puasa juga berguna untuk membantu pembuangan racun atau detoksifikasi pada tubuh. Selama badan kita tidak di masuki makanan, ketika itulah badan berusaha membuang zat-zat yang merupakan larangan ibu hamil yang tidak berguna dalam badan.

11. Mencegah obesiti

Pengambilan makanan yang di kawal dari luar, akan berguna sebagai pencegah obesiti. Sebab ibu hamil memiliki kebiasaan ngidam makanan yang pelik-pelik. Dan bila pelik tu memang ada je lah.. Tapi bila puasa, dapat kawal sikit keinginan tu... Dan ini membantu mencegah obesiti ketika hamil.

Terjemahan dari : hamil.co.id

Jadi, puasa itu barakah dan banyak hikmahnya. Alhamdulillah... Setakat ni takde lah dengar orang mati sebab puasa... Mati tak makan atau terlebih makan adalah...

Puasa itu dari Allah dan untuk Allah.. Insha Allah, ibadah yang Allah perintahkan untuk kebaikan kita juga... Allah lebih mengetahui kan..

Semoga bermanfaat...

P/s: dengan mengandung je la chance untuk puasa penuh sebulan.. Hihihi
Mei 28, 2018

Perbezaan Puasa Orang Bukan Islam dengan Puasa Orang Islam

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Perbezaan Puasa Orang Bukan Islam dengan Puasa Orang Islam | Bila sebut puasa, semua orang tahu, termasuk orang yang bukan beragama Islam.

Jika zaman Rasulullah s.a.w, ahli kitab juga berpuasa. Kalau zaman kita sekarang orang bukan Islam juga berpuasa.

Cuma ada satu perkara yang kita digalakkan buat ketika puasa untuk membezakan antara puasa orang Islam dengan puasa orang bukan Islam.

Perbezaan Puasa Orang Bukan Islam dengan Puasa Orang Islam
Add captionPerbezaan Puasa Orang Bukan Islam dengan Puasa 

Perbezaan Puasa Orang Bukan Islam dengan Puasa Orang Islam

Yang membezakan puasa umat islam dengan umat yang lain di antaranya adalah adanya perintah makan sahur sebelum terbit fajar. Di dalam hadis riwayat Amr bin Ash, Rasulullah saw bersabda:-

عن عمرو بن العاص رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (فصل ما بين صيامنا وصيام أهل الكتاب أكلة السَّحَر) رواه مسلم

“Perbezaan antara puasa kita dengan puasa ahli kitab adalah pada makan sahur…” (HR Imam Muslim)

Kelebihan Sahur

عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (إن الله وملائكته يصلّون على المتسحّرين) رواه ابن حبّان.

Daripada Abdullah bin Umar radiallahu anhuma berkata: Sabda Rasulullah saw: Sesungguhnya Allah dan para MalaikatNya berselawat ke atas mereka yang bersahur.
(HR Ibnu Hibban)

Oleh itu bangunlah sahur walaupun dengan segelas air kerana ada keberkatannya.

عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (تسحّروا ولو بجرعة من ماء) رواه ابن حبّان.

Daripada Abdullah bin Umar Radiallahu anhuma berkata: Sabda Rasulullah saw: Bersahurlah, walaupun dengan segelas air.
(HR Ibnu Hibban)

Sabdanya lagi:

عن أنس بن مالك - رضي الله عنه - قال: قال النبي - صلى الله عليه وسلم -: ((تسحروا؛ فإن في السحور بركة))؛ متفق عليه.

Daripada Anas bin Malik Radiallahu anhu berkata: Sabda Rasulullah saw: Bersahurlah,  maka dengan bersahur itu ada keberkatannya.
(Muttafaqun Alaih)

Selain itu, puasa yang dilakukan kaum muslimin pada bulan Ramadhan berlangsung selama sebulan penuh, berbeza dengan ahli kitab yang melaksanakan puasa di luar bulan Ramadhan. Dalam hadis riwayat Abu Hurairah, Rasulullah saw bersabda,

“…Sungguh, telah datang bulan Ramadhan, bulan yang diberkati. Allah telah memerintahkan kepada kalian untuk berpuasa di dalamnya…” (HR Ahmad dan Nasa’i)

Kredit: Ustaz Ahmad Fariz Haji Jalaludin via Telegram Channel Tazkirah & Ilmu ii.

Jadi, bangunlah sahur... Jangan sahur terlalu awal... Awal sangat juga tak dapat pahala kerana sunnahnya sahur dilewatkan waktunya... Asalkan tak terbabas sampai azan subuh... 😊

27 Mei 2018

Mei 27, 2018

Jangan Tinggal 10 Perkara Ini Dalam Bulan Ramadhan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Jangan Tinggal 10 Perkara Ini Dalam Bulan Ramadhan | Bulan Ramadhan, bulan yang istimewa untuk kita. Dari Allah untuk kita... Bulan ni segalanya istimewa yang takde pada bulan lain.

Jadi, sebaiknya amalan bulan ni lebih istimewa dari bulan lain.

Apa amalan yang istimewa  kita tak boleh tinggal sepanjang bulan Ramadhan?

Jangan Tinggal 10 Perkara Ini Dalam Bulan Ramadhan 

Jangan Tinggal 10 Perkara Ini Dalam Bulan Ramadhan
Jangan Tinggal 10 Perkara Ini Dalam Bulan Ramadhan 

1. Niat. 

Berniatlah untuk berpuasa kerana Allah mengharap keredhaanNya. Bukan tunjuk-tunjuk kat orang. Niat setiap malam Ramadhan kerana ia memperbaharui tujuan sebenar kita berpuasa. Lillah. Baca lafaz niat ke tidak..yang penting kita niat.

2. Sahur. 

Jangan lupa bersahur sebab ia penuh berkat. Lewatkan di akhir malam sebelum Fajar Subuh. Jangan makan kalau dah azan subuh. Mula-mula bangun ingat Allah dulu pastu selawat atas Nabi kemudian baru fikir nak makan apa.

3. Baca Quran. 

Berazamlah khatam Quran 30 juz Ramadhan kali ini. Sekali pun takpe. Baca molek usah laju-laju. Lepas subuh baca Quran jangan baca fesbuk.

4. Solat 5 waktu. 

Berjemaahlah. Surau masjid banyak. Kat rumah dan ofis pun boleh. Time wuduk jangan minum air.

5. Terawih. 

Jangan tinggal sekali pun. Kalau terlepas di masjid boleh solat kat rumah. Ajak anak-anak. 8 ke 20 ke 200 ke tak kisahlah yang penting buat. Usah gaduh-gaduh nanti muka cepat kedut.

6. Cari Ilmu. 

Tambahkan ilmu agama setiap hari. Ahli Sunnah Wal Jamaah. Jangan ngaji kitab Wahabi/Syiah. Khatamkan 1 kitab pun ok. Dengar tazkirah tu catat. Kita ni melayu mudah lupa.

7. Berbuka. 

Banyakkan doa tika berbuka puasa. Pastikan maghrib dah masuk baru makan. Makan tamar dulu. Kalau takde air dulu. Makan ala kadar pelan-pelan makanan tu tak lari tak habis sebab ramai orang buang jek.

8. Bagi orang makan. 

Orang susah..Fakir miskin..Anak yatim.. anak sendiri Jangan lupa bagi makan yang halal. Biar sedikit asalkan berkat.

9. Ziarah. 

Eratkan silaturrahim. Calling kenalan-kenalan lama Jangan lupa kaum kerabat. Mak Ayah nombor 1 takde mereka takdelah kita. Kubur Jangan lupa. Ziarah ia ingatkan mati.

10. Sabar. 

Laksana semua ibadah dengan sabar dan tabah. Ingat kita tak hidup lama. Mati bila-bila. Jaga mulut. Kalau dihina katakan “Saya Berpuasa”. Jangan balas. Sila Sabar...

Kredit: Bahagian Dakwah JAKIM

Memang sentap ayat dia… menusuk ke qalbu… huhu…

Jom kita sama-sama jom… jadikan Ramadhan kita lebih baik… insha Allah…

25 Mei 2018

Mei 25, 2018

Kebaikan Sahur Dengan Kurma Kering

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kebaikan Sahur Dengan Kurma Kering | Buah kurma, antara satu yang wajib MF ambil ketika sahur. Tak sempat makan, tapi sahur tu wajib makan kurma paling kurang sebiji, paling banyak 3 biji.

Dalam banyak-banyak kurma, kurma ajwa jadi pilihan.

Tapi baru ni beli kurma ajwa, ntah kenapa kurma nya tak seperti selalu... Kering dan keras... susah nak makan...

Tapi rupanya kurma kering lah yang terbaik dimakan ketika sahur.
Ini berdasarkan hadis Nabi s.a.w:

Kebaikan Sahur Dengan Kurma Kering


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ نِعْمَ سَحُورُ الْمُؤْمِنِ التَّمْرُ

Dari Abu Hurairah, dari Nabi SAW baginda bersabda: Sebaik-baik makanan ketika seseorang mukmin bersahur adalah tamar (kurma kering).” (Hadis Riwayat Abu Daud, 6/290, no. 1998. Shahih Ibnu Hibban, 8/253, no. 3475) Status: Hadis Sahih

Kebaikan Sahur Dengan Kurma Kering

Sumber: google images

Pengajaran Hadis

1.  Bersahur adalah sunnah Rasulullah

2.  Sebaik-baik makanan untuk bersahur adalah kurma kering

3.  Kurma merupakan makanan paling kaya kandungan gula glukosa sekitar 55% gula dalam kurma berbentuk glukosa, sedangkan 45% lagi membentuk fruktosa.

4.  Glukosa dalam kurma akan cepat berubah menjadi fructosa, kemudian diserap melalui sistem pencernaan untuk menjadi tenaga. Khususnya jaringan yang perlu tinggi energi, seperti: sel-sel otak, sel-sel saraf, sel-sel darah merah dan sel-sel tulang belakang.

5.  Selain glukosa, kurma juga mengandung sejumlah lemak, protein, dan beberapa vitamin seperti vitamin A, B2, B12. Kurma mengandung beberapa mineral, terutama kalsium, sulfat, sodium, fosfor, potassium, magnesium, florin, kuningan, manganese, cobalt, zinc, serta sejumlah selulosa

Ayuh jangan tinggalkan kurma kering ketika sahur.

Kredit: telegram.me/hadisharian_ikram

Jenis buah kurma

Buah kurma ada 3 jenis iaitu:  Tamar, Rutob dan Balah.

Tamar ialah kurma kering, sama ada yang dibiarkan kering di tangkai atau kering selepas dijemur.

Rutob pula ialah kurma basah atau segar yang biasa kita makan dan apabila dimakan ia lembik sahaja.

Balah ialah kurma muda.

Ketika berbuka, elok makan Rutob, hikmahnya berbuka puasa dengan memakan tamar atau makanan yang manis ialah mencerahkan semula penglihatan kerana mata atau penglihatan menjadi lemah dengan sebab berpuasa.

Dan sahur dengan buah kurma kering... Hikmahnya seperti penjelasan di atas... untuk memberi lebih tenaga dan tak mudah letih untuk bertahan hingga waktu berbuka. 

24 Mei 2018

Mei 24, 2018

[Info Grafik] 11 Tips Berbuka Puasa Yang Sihat Dari KKM

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Paling utama ada kurma
Makan sikit
Ulang makan lepas solat
Kurangkan makanan berminyak
Kurangkan kafein
Banyak kan minum air

Moga istiqamah amal ni juga selepas puasa...

Jaga semua ni confirm memang boleh menang ratu kebaya.. Hehe
Mei 24, 2018

Puasa Seperti Ulat vs Puasa Seperti Ular

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Puasa Seperti Ulat vs Puasa Seperti Ular | Kewajiban puasa sesungguhnya tidak hanya diwajibkan kepada manusia saja. Beberapa jenis makhluk hidup melakukan puasa sebelum mendapatkan kualiti dan biologi hidupnya. Contohnya puasa induk ayam yang mengeram sehingga berubah telur menjadi makhluk baru yang berbeza bentuk yang disebut anak ayam.

Di antara puasa haiwan yang dapat kita ambil pelajaran agar puasa kita mencapai darjat taqwa, ialah puasa ULAR dan puasa ULAT.

Puasa Seperti Ulat vs Puasa Seperti Ular
Puasa Seperti Ulat vs Puasa Seperti Ular

Puasa Seperti Ulat vs Puasa Seperti Ular

A. PUASA ULAR 🐍

Agar ular mampu menjaga kelangsungan hidup, salah satu yang mesti dilakukan adalah menggantikan kulitnya secara berkala.

Ular tidak dapat menanggalkan kulit lama serta merta. Ia mesti BERPUASA tanpa makan dalam tempoh waktu tertentu. Setelah PUASANYA TUNAI, kulit luar terlepas dan muncullah kulit baru.

Hikmahnya:
1. WAJAH ular sebelum dan sesudah puasa tetap SAMA.
2. NAMA ular sebelum dan sesudah puasa tetap sama yakni ULAR.
3. MAKANAN ular sebelum dan sesudah puasa tetap SAMA.
4. CARA BERGERAK sebelum dan sesudah puasa tetap SAMA.
5. TABIAT dan SIFAT sebelum dan sesudah puasa tetap SAMA.

B. PUASA ULAT 🐛

Ulat atau lebih tepat "ulat bulu" adalah termasuk serangga paling rakus kerana hampir sepanjang waktu hidupnya dihabiskan untuk makan. Tapi bila sudah bosan makan, ia lakukan perubahan dengan cara berpuasa. Puasa yang benar-benar dipersiapkan untuk mengubah kehidupannya. Untuk itu ia mengasingkan diri, badannya dibungkus rapat dan tertutup dalam kepompong sehingga tak dapat lagi melampiaskan hawa nafsu makannya.

Setelah berminggu-minggu puasa, maka keluarlah dari kepompong seekor makhluk baru yang sangat indah bernama RAMA-RAMA.

Hikmahnya:
1. WAJAH ulat sesudah puasa berubah INDAH MEMPESONA
2. NAMA ulat sesudah puasa berubah menjadi RAMA-RAMA.
3. MAKANAN ulat sesudah puasa berubah MENGHISAP MADU
4. CARA BERGERAK ketika masih jadi ulat menjalar, setelah puasa berubah TERBANG di udara.
5. TABIAT dan SIFAT berubah secara total. Ketika masih jadi ulat menjadi perosak alam pemakan daun. Selepas menjadi kupu-kupu menghidupkan dan membantu kelangsungan kehidupan tumbuhan dengan cara membantu PENDEBUNGAAN.
__________________

Beza dari susut Kiasan makna

'ULAR' - Orang yang Sebelum, Semasa, Selepas puasa di bulan Ramadhan, sikap dan amalannya SAMA sahaja buat keburukan dan kekejian dan tiada perubahan ke arah kebaikan maka tiada beza ia dengan sifat seperti Ular semua keadaan sama sahaja seperti seolah-olah tiada apa manfaat melainkan penat menahan lapar dan dahaga sahaja.

ULAT - Orang yang Sebelum, Semasa, Selepas puasa Ramadhan ia menjurus ke arah semakin baik dan cantik amalannya maka ia seperti Ulat yang Sebelum dan Selepasnya berubah ke arah yang lebih baik dan semakin cantik keadaannya.
_______________

Ibrah pengajarannya

Semoga ibadah puasa kita mampu menghijrahkan diri kita agar semakin taqwa dan mampu "khairunnas anfa'uhum linnas" (sebaik-baik manusia ialah yang dapat memberikan manfaat bagi manusia lainnya). Puasa kita tidak mengubah fizikal secara ketara seperti ulat, tetapi mampu mengubah secara ketara pada Rohani kita. Semoga puasa kita diterima Allah SWT... Aamiin Allahumma Aamiinnn

Sumber: Facebook Ustaz Iqbal Zain

22 Mei 2018

Mei 22, 2018

7 Menu Sahur Yang Simple Tapi Mengenyangkan dan Berkhasiat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

7 Menu Sahur Yang Simple Tapi Mengenyangkan dan Berkhasiat | Topik hari kat tempat kerja, ialah terlambat bangun sahur... Haha...

Boleh pula kami ramai-ramai pakat lambat bangun sahur. Ada kawan MF tak terbangun langsung... Jaga-jaga dah pukul 6 lebih... hehe...

Bila kes terlambat macam ni, jenuh la kan... Mesti fikir menu yang simple, cepat tapi mengenyangkan.

Jadi, ada 7 menu sahur yang simple tapi mengenyangkan... sesuai dengan perut Melayu juga... hehe...

7 Menu Sahur Yang Simple Tapi Mengenyangkan dan Berkhasiat



#1. Roti tinggi serat (whole grain) + mentega kacang + hirisan pisang


peanut banana


Mentega kacang mempunyai kandungan serat yang tinggi, di samping kaya protein dan sumber vitamin E, B6, zat besi, folat dan kalsium. Pisang pula, seperti yang diketahui ramai, merupakan sumber tenaga. Malah pengambilan pisang mengekalkan tenaga dalam tempoh masa yang lebih lama daripada pengambilan gula.



#2. Roti bakar gandum (whole wheat)  + tomato + telur goreng 'mata'

roti telur

Gabungan biasa untuk sandwic ringkas, namun ianya kaya khasiat. Telur adalah antara makanan yang punyai kandungan protein yang tinggi dan sering dicadangkan pakar pemakanan untuk diambil pada waktu pagi.

#3. Paket 'Smoothie'

smoothie packet

Kisarkan pilihan buah-buahan bersama secawan susu, yogurt dan oat untuk menghasilkan satu 'protein smoothie' yang mengenyangkan. Antara buah-buahan yang sesuai bagi tujuan ini adalah kurma, pisang, epal, pelbagai jenis beri, mangga dan juga avocado selain kacang. Sediakan bahan-bahan ini di dalam paket-paket kecil dan simpan di dalam peti sejuk untuk dikisarkan setiap pagi.

#4. Telur hancur + bayam + keju dibalut dalam tortilla gandum

telur

Bayam antara sayuran dengan kandungan zat besi yang tinggi yang dapat membekalkan tenaga. Gabungkan ia dengan telur hancur, keju serta cendawan atau tomato dan balutkan dengan roti tortilla untuk satu hidangan yang cukup mengenyangkan. Contoh resipi di sini

#5. Roti bakar gandum + kale (kubis daun) + telur dadar + keju

cheddar

Cuba campurkan apa sahaja hidangan anda dengan sayuran bernutrien tinggi, seperti kale. Mungkin ramai yang tidak tahu, kale adalah sejenis sayuran paling kaya dengan pelbagai khasiat seperti vitamin A, B, K, kalsium dan magnesium.

#6. Oatmeal bakar

baked oat

Tak gemar oatmeal tradisional? Bolehlah cuba oatmeal dengan cara ini. Lebih sedap dan khasiatnya juga tak banyak yang berubah. Setelah dibakar, boleh disimpan di dalam peti ais dan hanya panaskan sahaja apabila hendak makan.

Tapi oat memang makanan yang lebih mengenyangkan dari nasi sebenarnya.


#7. Paket oatmeal

packet oatmeal

Jika anda mahukan oatmeal dengan rasa dan rupa yang lebih menarik, mungkin ini sesuai untuk anda. Kisarkan oatmeal bersama buah-buahan yang digemari seperti epal, beri biru atau strawberi. Ia boleh disimpan selama kira-kira seminggu di dalam peti ais dan tentunya menjimatkan masa.

Kredit: Astro Awani


MF kalau terlambat, memang telan kurma la dulu.. Kurma dan air suam... Pastu tawakal dan doa je la moga mampu puasa sampai habis... insha Allah... 

18 Mei 2018

Mei 18, 2018

11 Sebab Kenapa Puasa Ramadhan Tu Best

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

11 Sebab Kenapa Puasa Ramadhan Tu Best | Puasa Ramadhan, hari ni dah masuk hari kedua. Sekejap betul masa berlalu. Tak terasa sangat puasa di akhir zaman ni. Masa berlalu pantas.

Bulan puasa, ramai yang tertunggu-tunggu. Majoriti suka bulan Ramadhan ni.

Bulan Ramadhan, bulan dilimpahkan rezeki… Orang yang berniaga dapat rezeki berganda bulan ni, orang susah juga dapat rezeki lebih bulan ni…sebab ramai yang buat amal sedekah, zakat dan fidyah bulan ni.

Bulan Ramadhan,kanak-kanak pun suka sebab dapat makan sedap… Dapat upah jika berpuasa dan paling best, anak-anak ini akan dapat raya selepas puasa.

Bulan Ramadhan juga, bulan yang menyeronokkan buat suri rumah..sebab dapat rehat dari memasak tengah hari…

Boleh kata, semua orang seronok bila tiba Ramadhan ni..

Tapi ada yang lebih menyeronokkan bila tiba bulan Ramadhan…


kelebihan puasa ramadhan
Sumber: google images

11 Sebab Kenapa Puasa Ramadhan Tu Best 

#1. Puasa Ramadhan Menghapuskan Dosa Yang Lalu

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
Dari Abu Hurairah RA berkata, Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang berpuasa Ramadan kerana iman dan penuh keikhlasan (mengharap rahmat Allah), maka akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu". (HR Bukhari No: 37) Status: Hadis Sahih

#2. Puasa Menjauhkan Dari Api Neraka

مَنْ صَامَ يَوْمًا فِى سَبِيلِ اللَّهِ بَعَّدَ اللَّهُ وَجْهَهُ عَنِ النَّارِ سَبْعِينَ خَرِيفًا
Barangsiapa melakukan puasa satu hari di jalan Allah (dalam melakukan ketaatan pada Allah), maka Allah akan menjauhkannya dari neraka sejauh perjalanan 70 tahun. (HR Bukhari No: 2840) Status Hadis Sahih

#3. Bulan Ramadhan, Dosa Diampunkan

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ وَرَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ دَخَلَ عَلَيْهِ رَمَضَانُ ثُمَّ انْسَلَخَ قَبْلَ أَنْ يُغْفَرَ لَهُ وَرَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ أَدْرَكَ عِنْدَهُ أَبَوَاهُ الْكِبَرَ فَلَمْ يُدْخِلَاهُ الْجَنَّةَ

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu anhu, ia berkata, “Rasulullah SAW bersabda: “Rugi (celaka) orang yang disebutkan namaku (nama Rasulullah SAW) di hadapannya, tetapi ia tidak mahu berselawat kepadaku. Rugi (celaka) orang yang masuk Ramadan, kemudian Ramadan itu berlalu sebelum dosa-dosanya diampuni. Rugi (celaka) seorang yang mendapatkan kedua orang tuanya di waktu tua (lanjut usia), tetapi keduanya tidak dapat menyebabkannya masuk Syurga.” (HR Tirmizi No: 3464) Status: Hadis Sahih

Ramadan adalah bulan anugerah Allah kepada umat Nabi Muhammad SAW. Puasa di siang hari, ibadat solat terawih, baca quraan,  iktikaf wirid zikir istighfar dengan penuh keimanan dan keikhlasan akan menjadi instrument penghapus dosa.

Rugi kita jika tidak berusaha melakukan ibadat puasa bersungguh-sungguh sehingga ibadat puasa menjadi penghapus dosa yang lalu.

Rugi kita jika tidak berusaha bersungguh-sungguh menjadikan ibadat di malam hari bermula daripada berbuka puasa, solat maghrib, solat isya, solat terawih, solat tahajud, solat witir, solat sunat yang lain, tilawah, bersahur dan berdoa diwaktu sahur – sebagai instrumen pengampunan dosa yang lalu.

#4. Dua Kegembiraan Orang Berpuasa

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قال رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ …. لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ فِطْرِهِ وَفَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ .....

Dari Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda…Bagi orang yang berpuasa dua kegembiraan; kegembiraan ketika berbuka dan kegembiraan ketika bertemu Tuhannya nanti…. (H.R. Muslim No : 1945)  Status: Hadis Sahih

#5. Bau Mulut Orang Berpuasa

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قال النبي صلى الله عليه وسلم: وَالَّذِي نَفْسُ ‏ ‏مُحَمَّدٍ ‌‏ بِيَدِهِ ‌‏ لَخُلُوفُ ‌‏ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ
Dari Abu Hurairah RA, Bersabda Nabi SAW: Demi diriku berada ditangannya, sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa lebih baik di sisi Allah pada hari kiamat daripada bau kasturi.  (HR Bukhari No: 1771) Status: Hadis Sahih

#6. Ar-Rayyan Pintu Khas Syurga Untuk Orang Berpuasa

عَنْ سَهْلٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ فِي الْجَنَّةِ بَابًا يُقَالُ لَهُ الرَّيَّانُ يَدْخُلُ مِنْهُ الصَّائِمُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ يُقَالُ أَيْنَ الصَّائِمُونَ فَيَقُومُونَ لَا يَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ فَإِذَا دَخَلُوا أُغْلِقَ فَلَمْ يَدْخُلْ مِنْهُ أَحَدٌ

Dari Sahl RA, Nabi SAW telah bersabda: "Sesungguhnya dalam syurga ada satu pintu yang disebut dengan Ar-Rayyan, yang pada hari Kiamat tidak akan ada orang yang masuk ke syurga melewati pintu itu kecuali orang-orang yang berpuasa. Tidak akan ada seorangpun yang masuk melewati pintu tersebut selain mereka. Lalu dikatakan kepada mereka; Mana orang yang berpuasa?, maka orang yang berpuasa berdiri menghadap. Tidak akan ada seorang pun yang masuk melewati pintu tersebut selain mereka. Apabila mereka telah masuk semuanya, maka pintu itu ditutup dan tidak akan ada lagi seorang pun yang masuk melewati pintu tersebut". (HR Bukhari No: 1763) Status: Hadis Sahih

#7. Pahala berganda buat orang berpuasa

Demikian juga banyak hadis yang menunjukkan sesuatu amalan itu boleh digandakan tanpa hisab seperti makna dalam sebuah hadis, “Semua amal (soleh yang dikerjakan) manusia dilipatgandakan pahalanya, satu kebaikan diberi ganjaran sepuluh sampai tujuh ratus kali lipat. Allah Ta’ala berfirman: “Kecuali puasa (ganjarannya tidak terbatas), karena sesungguhnya puasa itu (khusus) untuk-Ku dan Akulah yang akan memberikan ganjaran (kebaikan) baginya.” (riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim)

“ Menunaikan yang sunat diberi balasan pahala fardu dan amal fardu diberi balasan 70 kali ganda. Sebagai contoh solat Jumaat, sekiranya ada 5 kali Jumaat pada bulan itu, maka 5 x 70 = 350 Jumaat di luar Ramadhan, bersamaan 7 tahun solat jumaat. Pahala solat Jumaat sama dengan pahala haji bagi orang miskin yang tidak mampu mengerjakan haji. Solat Jumaat pada minggu akhir Ramadhan adalah solat Jumaat yang istimewa. Qadha solat fardhu juga diberi 70 kali ganda pahala. Sedekah RM1 dalam bulan Ramadhan adalah sama dengan RM70 di luar Ramadhan.

“Daripada Salman r.a. ia berkata: Telah berkhutbah Rasulullah S.A.W. pada hari terakhir bulan Syaaban dan sabdanya:- Wahai manusia sesungguhnya telah datang kepada kamu satu bulan yang agung lagi penuh keberkatan (bulan Ramadhan) iaitu bulan yang ada padanya satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan, bulan yang Allah jadikan berpuasa padanya suatu kewajipan dan berqiamullail (beribadat pada malam-malamnya) sebagai amalan sunat. Sesiapa yang mendekatkan dirinya kepada Allah pada bulan itu dengan melakukan amalan kebajikan (amalan sunat) maka ia mendapat pahala seperti melaksanakan perintah yang wajib dan sesiapa yang melakukan suatu amalan yang wajib pada bulan Ramadhan maka ia mendapat pahala seperti orang yang melakukan tujuh puluh (70) amalan fardhu.”.

Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi Muhammad s.a.w., sabdanya: “Apabila bermula malam yang pertama dari bulan Ramadhan .. menyerulah malaikat, katanya: “Wahai orang-orang yang mahukan kebaikan! Tampillah mengerjakannya dan wahai orang-orang yang hendak melakukan kejahatan! Berhentilah dari meneruskannya; (ketahuilah), Allah Taala banyak membebaskan orang-orang yang dijanjikan dengan neraka – daripada memasukinya”. Seruan dan keampunan yang demikian, diberikan pada tiap-tiap malam (dalam bulan Ramadhan).” (Riwayat Tirmizi dan Nasa’i)

#8. Dibelenggu para syaitan dan jin.


Menurut Imam As-Syafie hanya jin dan syaitan yang bengis sahaja dibelenggu, manakala yang lain masih bebas lalu kerana itu masih terdapat yang membuat maksiat di bulan ini.

“Apabila tiba awal malam dalam bulan Ramadhan, diikat semua syaitan dan jin-jin yang derhaka,….(Riwayat at-Tirmizi dan Ibn Majah)

Menurut Imam Abu Hanifah pula, semua jin dan syaitan dibelenggu. Namun masih ada orang melakukan kejahatan kerana syaitan telah menggunakan 11 bulan untuk menerapkan nilai-nilai buruk dalam diri kita. Kebiasaan buruk ini mampu mendorong seseorang kearah kejahatan walau di ketika Syaitan di belenggu.Jadi dalam 1 bulan inilah kita harus ambil peluang utuk menyucikan segalanya.
Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda; “Apabila masuk bulan Ramadhan terbukalah pintu-pintu syurga dan terkuncilah segala pintu neraka manakala sekelian syaitan dirantai dan dibuka segala pintu rahmat.”(Bukhari & Muslim)


#9.  Pintu neraka ditutup.

Pada bulan Ramadhan, kepanasannya tidak sampai ke alam barzakh (alam perantaran). Seksaan dihentikan pada bulan ini. Sesiapa yang mati dibulan Ramadhan tidak diseksa dan disoal oleh Malaikat Mungkar dan Nakir. Ada yang berpendapat ia ditangguh sehingga lepas Ramadhan.

#10.  Dibuka semua pintu syurga.

Dari Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Apabila datang bulan Ramadhan, terbukalah pintu-pintu syurga”.(Hadith Sahih – Riwayat Bukhari). Banyak rahmat diturunkan pada bulan ini. Orang mukmin ditambah rezekinya seperti makanan yang sedap-sedap semuanya ada di bulan ini. Orang-orang miskin juga dapat menikmatinya pada bulan ini.

#11. Ramadhan ialah tetamu yang mendatangkan keampunan Allah

Dalam sebuah hadis, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: Telah datang kepadamu Ramadan, penghulu segala bulan. Maka selamat datanglah kepadanya, telah datang kepadanya bulan puasa yang membawa segala rupa keberkatan, maka alangkah mulianya tetamu yang datang itu.” Layanlah tetamu mengikut apa yang dia suka, misalnya jika dia suka makan ikan, hidangkanlah masakan ikan. Sepertimana orang yang melayan tetamu dengan baik, seluruh ahli rumah itu akan diberi keampunan setelah tetamu itu pulang, begitu juga Ramadhan, jika kita mengikut kehendak dan disiplin yang ditetapkan pada bulan itu, maka kita juga akan mendapat keampunan.

Ini tawaran dari Allah… memang menarik sangat… dan seronok kalau kita dapat buat semuanya..

Semoga bermanfaat. 

17 Mei 2018

Mei 17, 2018

Macam Mana Nak Dapat Kualiti Puasa Yang Paling Baik?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Macam Mana Nak Dapat Kualiti Puasa Yang Paling Baik? | Puasa, semua orang boleh berpuasa. Budak kecik pun boleh puasa.

Tapi, macam mana nak dapatkan puasa yang paling baik? Ada nilai dan kualiti. Dan yang paling penting diterima oleh Allah.

Ini jawapannya...

Macam Mana Nak Dapat Kualiti Puasa Yang Paling Baik? 

Kualiti Puasa
Sumber : Google images 

Q & A: Apakah caranya untuk kita mendapat Ramadan yang paling baik dan berkualiti?

Jawapannya:

Ada pada ayat pensyariatan ibadah puasa yang Allah abadikan dalam al-Quran. Peringkat demi peringkat yang telah disusun cantik oleh Allah supaya kita mendapat kesudahan terbaik.

Allah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 183: "Hai orang-orang yang beriman, di wajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa."

Cuba kita perhatikan peringkat-peringkat ini:

1. Peringkat pertama - Allah menyatakan, 'wahai orang-orang yang beriman'.

Arahan berpuasa dikhususkan hanya bagi orang yang beriman. Dalam erti kata yang lain, orang yang asli imannya sahaja yang boleh berpuasa dengan baik dan dapat naik ke peringkat seterusnya.

Timbul persoalan, bukankah kalau kita belajar ilmu feqah, syarat wajib puasa antaranya Islam. Mengapa ayat tadi tidak menyebut, wahai orang-orang Islam sebaliknya menyebut, wahai orang-orang yang beriman?

Jawapannya, kalau semata-mata Islam tidak semestinya boleh berpuasa dengan baik. Sebab itulah kita melihat ada orang Islam yang berpuasa tetapi tidak solat atau tidak menutup aurat atau menipu atau masih melakukan maksiat-maksiat yang lain. Ini kerana dia hanya berpuasa kerana dia seorang Islam tetapi tidak disertai dengan iman.

2. Peringkat kedua - Allah menyatakan 'diwajibkan kamu berpuasa'.

Berpuasa dalam erti kata yang sebenarnya bukan sahaja tidak makan, tidak minum dan tidak bersama pasangan pada siang hari malah, seluruh anggota dan jiwanya berpuasa. Waktu Ramadannya diisi dengan pelbagai amalan yang paling baik. Bagaimana kita ingin mengetahui amalan yang terbaik pada bulan Ramadan ini? Jawapannya ada pada peringkat ketiga.

3. Peringkat ketiga - Allah menyatakan 'sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu'.

Timbul persoalan, mengapa perlu Allah menyuruh kita memikirkan puasa orang-orang terdahulu sebelum daripada kita? Kalau Allah hanya menyebut, 'Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa agar kamu bertaqwa tanpa menyebut 'sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang yang terdahulu'.

Itu sudah memadai untuk kita memahami arahan berpuasa dan untuk mendapat takwa. Jawapannya disebut oleh Imam Ibnu Kathir dalam tafsirnya iaitu kerana pada mereka ada contoh yang baik untuk diikuti.

Kalau pada zaman nabi, Rasulullah dan para sahabat melihat bagaimana nabi-nabi dan umat terdahulu berpuasa untuk mencari teladan dan sempadan. Begitu juga kita pada hari ini melihat bagaimana orang terdahulu berpuasa dan contoh yang paling baik ialah puasa Rasulullah dan para sahabat.

Siang mereka bukan setakat tidak makan dan tidak minum malah penuh proaktif dengan kerja, dakwah dan jihad. Waktu malam mereka pula dihidupkan dengan ibadah menyucikan hati sehingga tidur mereka yang sedikit itu pun dipenuhi pahala. Hasilnya terlihat diperingkat yang keempat.

4. Peringkat keempat - Allah menyatakan 'agar kamu bertakwa'.

Selepas lulus ketiga-tiga peringkat itu. Barulah Allah mengurniakan kepada kita sijil takwa.

Takwa bermakna pemeliharaan dan penjagaan. Orang yang bertakwa ialah orang yang dijaga Allah. Hidup matinya sentiasa dalam pemeliharaan Allah. Maksiat tidak akan mampu menembusi dirinya kerana takwa adalah baju kalis maksiat yang istimewa daripada Allah.

Puncak anugerah bagi orang yang bertakwa ialah reda dan syurga Allah SWT. Allah menegaskan dalam surah Ali Imran ayat 133:

"Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan daripada Tuhan kamu dan (mendapat) syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan hanya bagi orang-orang yang bertakwa."

Selamat mengejar takwa di bulan Ramadan al-Mubarak ini.

Sumber: Artikel analisis Kosmo!, Peringkat Kejayaan dalam 'Universiti' Ramadan, oleh Imam Muda Mohd Fakhrurrazi Hussin via Telegram Channel 

15 Mei 2018

Mei 15, 2018

Sepatutnya Macam Ni Cara Kita Sambut Ramadhan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sepatutnya Macam Ni Cara Kita Sambut Ramadhan | Ramadhan semakin hampir. Moga kita sempat bertemu lagi dengan Ramadhan.

Sana sini orang masih sibuk bercerita pasal PRU14, hingga cerita Ramadhan tenggelam.

Masih tak kurang kisah 'bawang' PRU14...

Kutuk sana-sini...
Umpat dan fitnah tanpa rasa berdosa...

Sedangkan bulan rahmat dan pengampunan Allah semakin tiba...
Harap perbuatan dihentikan segera.

Tak kurang juga, ramai yang mula bercerita pasal raya...
Ada pula cerita tentang kuih yang beraneka...

Semuanya fikirkan dunia...
Sepatutnya, bagaimana cara kita nak terima kedatangan Ramadhan yang hampir tiba...

Ini yang sepatutnya kita lakukan bila Ramadhan hampir menjelma...

cara sambut ramadhan

Sepatutnya Macam Ni Cara Kita Sambut Ramadhan

Dari ustazah Norhafizah di IKIM.

#1. Syukur

Bila Ramadhan tiba sambutlah dengan sujud syukur...tanda terima kasih pada Allah kerana memilih kita untuk terus beribadah dibulan yang mulia ini

#2. Ucapan

Bila bertemu dengan ahli keluarga, sanak saudara, sahabat handai atau sesiapa sahaja ucapkanlah "Ramadhan Kareem" dan orang yang mendengar menjawab  "Allahu Akram"
Maksudnya "Ramadhan Mulia" dan jawapannya "Allah lebih Mulia"

#3. Wajah Berseri

Sambutlah Ramadhan ini dengan wajah yang berseri-seri tanda kegembiraan yang tidak terhingga dan berazam untuk mendekatkan diri kepada Allah dengan selalu berbicara dengan Allah walau dlm hati.
Contohnya...Ya Allah aku berpuasa ya Allah ... terimalah puasaku ini...aku berpuasa hanya untukMu Ya Allah.

#4. Hias Rumah

Hiaslah rumah kita sebaik-baiknya dengan bersih dan cantik kerana terlalu banyak rahmat yang Allah hendak berikan di bulan yang mulia ini.

Moga Ramadhan ini lebih baik dari Ramadhan yang telah lalu...hiasilah diri dengan AMALAN  dan TAQWA

Tak salah fikirkan hal dunia, namun matlamat utama menuju Ramadhan jangan dilupa.

Moga Allah terima amalan dan ibadat kita di bulan yang penuh barakah dan bulan mulia.

Ramadhan Kareem untuk sahabat semua

Maaf Zahir Batin

14 Mei 2018

Mei 14, 2018

Nak Niat Puasa Setiap Malam Atau Niat 30 Hari Sekaligus?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Nak Niat Puasa Setiap Malam Atau Niat 30 Hari Sekaligus? | Puasa dah dekat ni... niat puasa ingat ke? 

Niat puasa Ramadhan setahun sekali... pasti ada yang menyemak lagi nak baca niat ni kan... 

Nak niat sebulan ke setiap hari eh... 

 Ini jawapannya...


Nak Niat Puasa Setiap Malam Atau Niat 30 Hari Sekaligus?


Nak Niat Puasa Setiap Malam Atau Niat 30 Hari Sekaligus?

Soalan:

Bagaimanakan caranya untuk berniat puasa? Perlukah saya memperbaharui niat pada setiap malam atau boleh saya niatkan 30 hari sekaligus?


Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad ﷺ, ahli keluarga baginda ﷺ, sahabat baginda ﷺ serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda ﷺ.

Niat merupakan syarat sah berpuasa dan hukumnya adalah wajib. Tanpa niat maka tidak sah puasa seseorang itu. Ini kerana berpuasa itu adalah satu ibadah (ibadah mahdhoh) dan sesuatu ibadah itu tidak sah melainkan disertakan bersamanya niat seperti mana solat. Firman Allah ﷻ:

وَمَآ أُمِرُوٓاْ إِلَّا لِيَعۡبُدُواْ ٱللَّهَ مُخۡلِصِينَ لَهُ ٱلدِّينَ

Maksudnya: “Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya”.

(Al-Bayyinah: 5)



Begitu juga dengan sabda Nabi ﷺ:

إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ

Maksudnya: Hanyasanya perbuatan-perbuatan itu dengan niat

                               Riwayat Al-Bukhari (1)

 

Syarat-Syarat Niat

Dalam berniat untuk berpuasa, terdapat beberapa syarat yang perlu dipenuhi agar ianya dinamakan dengan berniat. Kebanyakan kitab-kitab fiqh telah menggariskan beberapa panduan dalam berniat ketika berpuasa bagi memudahkan umat Islam memahaminya. Antara yang disebutkan ialah:

Al-Jazm (الجزم): yang dimaksudkan di sini adalah benar-benar memastikan tanpa ragu-ragu.
Al-Ta’yiin (التعيين): iaitu penentuan jenis puasa. Seseorang yang ingin berpuasa perlulah menentukan jenis puasanya sama ada ianya puasa Ramadhan, wajib (qadha’, kaffarah, nazar) ataupun sunat (Isnin-Khamis, hari Arafah, ‘Asyura dsb.). Tidak memadai dengan berniat secara mutlaq untuk berpuasa.
Al-Tabyiit (التبييت): menetapkan niat pada malam hari. Waktunya adalah selepas tenggelamnya matahari sehinggalah terbitnya fajar sadiq (waktu bersahur juga masih dikira sebagai waktu untuk berniat). Ini adalah syarat di sisi al-Malikiyyah, al-Syafi’iyyah dan juga al-Hanabilah. Ini berdasarkan sebuah hadith Nabi ﷺ riwayat Hafsah R.Anha:
مَنْ لَمْ يُجْمِعِ الصِّيَامَ قَبْلَ الْفَجْرِ فَلاَ صِيَامَ لَهُ

Maksudnya: Barangsiapa yang tidak berniat (pada malam hari) sebelum terbit fajar, maka tiada puasa baginya (pada hari tersebut).

Riwayat Abu Daud (2454). Status Hadith: Sahih.





Adakah perlu memperbaharui niat pada setiap malam atau berpada dengan niat 30 hari sekaligus dipermulaan niat?

Ini merupakan antara permasalahan yang sering timbul dikalangan masyarakat Islam dan menurut pembacaan kami, para ulama’ telah terbahagi kepada dua pendapat di dalam permasalahan ini:

Pertama: Boleh diniatkan terus sebulan berpuasa dan ini merupakan pendapat al-Imam Zufar dan al-Imam Malik. Mereka mengatakan bahawa berpadalah bagi seseorang itu untuk berniat sekali sahaja iaitu dengan meniatkan sebulan berpuasa pada awal permulaan niat.[1] Ianya sepertimana solat yang mana seseorang itu hanya perlu niat dipermulaan solat dan tidak perlu mengulanginya pada rakaat-rakaat yang lain. Begitu juga pendapat mereka bagi puasa yang berturutan seperti puasa kafarah dan juga puasa kafarah bagi had zihar.
Kedua: Tidak berpada dengan niat sebulan sekaligus bahkan perlulah memperbaharui niat pada setiap malam.[2] Ini adalah pendapat jumhur berdasarkan keumuman hadith Hafsah R.Anha sebelum ini. Ini kerana, puasa itu setiap harinya adalah ibadah yang bersendiri (mustaqil). Ia tidak terikat antara satu sama lain (dengan hari lain-lainnya). Puasa pada hari berikutnya juga tidak rosak sekiranya pada hari ini rosak. Tidak seperti solat yang mana sekiranya batal di rakaat pertama, maka batallah keseluruhan solat itu.


Kesimpulannya
Berdasarkan dalil dan juga alasan yang diberikan dalam permasalahan ini, kami lebih cenderung kepada pendapat jumhur dan ianya juga adalah pendapat mazhab kita, mazhab al-Syafi’ie iaitu niat perlulah diperbaharui pada setiap malam untuk berpuasa. Adapun pendapat yang mengatakan boleh berniat sekaligus untuk berpuasa selama sebulan di permulaan niat, maka kami katakan tiada masalah untuk melakukannya sebagai langkah berjaga-jaga dan dalam masa yang sama hendaklah seseorang itu berniat juga pada setiap malam.

Wallahu a’lam.

Akhukum fillah,


Sumber:
S.S Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan
Mei 14, 2018

MANIFESTO RAMADAN - JANJI 30 HARI

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


MANIFESTO RAMADAN - JANJI 30 HARI | Sekarang ni semua orang sibuk tuntut manifesto dari pihak kerajaan yang dibuat sebelum PRU14.

TAPI,
Sebenarnya, sekarang ni sepatutnya kita rebut manifesto yang memang kita pasti akan dapat... Dalam masa 30 hari ni kita akan dapat... Jika kita yang laksanakan sendiri.

Manifesto Ramadhan yang akan menjelang tak lama lagi... Bermula Ramadhan, makan manifesto ni pun akan bermula.

MANIFESTO RAMADAN - JANJI 30 HARI

MANIFESTO RAMADAN - JANJI 30 HARI


💚 Pintu SYURGA dibuka, ditutup pula pintu NERAKA
💚 DIJAUHKAN dari api NERAKA
💚 Beroleh 2 KEGEMBIRAAN iaitu sewaktu berbuka dan semasa berjumpa Tuhannya
💚 Doa sangat MUSTAJAB
💚 DIAMPUN segala dosa yang lalu
💚 Segala AMALAN pahalanya berganda-ganda
💚 PERISAI dari api NERAKA
💚 BAU mulut orang berpuasa lebih wangi dari KASTURI
💚 Masuk ke dalam syurga melalui pintu khusus (AR-RAYYAN)
💚 Ada SOLAT TERAWIH pada malamnya
💚 Ada satu malam yang lebih baik dari 1000 bulan (LAILATUL QADAR)

Manifesto Ramadan

MANIFESTO RAMADAN ini offer dari Allah setahun sekali je. Semoga kita ada ruang masa baca sebentar dan fikir sejenak sebagai persediaan menuju Ramadan meraih keredhaan Allah s.w.t. 😍

Jom bantu kempen. 😊

Kredit: Facebook Bahagian Dakwah JAKIM 

12 Mei 2018

Mei 12, 2018

Resepi Jus Sedap Lazat Untuk Kekal Bertenaga Sepanjang Puasa Bagi Ibu Menyusu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Resepi Jus Sedap Lazat Untuk Kekal Bertenaga Sepanjang Puasa Bagi Ibu Menyusu | Minggu depan dah nak puasa.

Insha Allah, ikutkan kali ni, kali keempat lah MF berpuasa sebagai status ibu menyusu. Ibu menyusu yang berpuasa ni termasuk dalam golongan yang harus berbuka puasa. Tapi ada syaratnya, wajib puasa ya.. cuma jika tak larat, harus berbuka.

Sebagai ibu menyusu, memang kerap lapar. Bila bulan puasa memang risau kan.. larat ke tak nak menyusu anak nanti.. cukup ke susu untuk anak... Ini sentiasa jadi kerisauan mak yang menyusukan anak.

Tapi, ikut pengalaman MF, bulan Ramadhan bulan rahmat. Makan sikit tapi boleh kenyang... minum tak banyak, tapi insha Allah susu tak kering selagi kita berfikiran positif dan asalkan amalkan pemakanan yang betul dan seimbang. Paling penting jangan skip sahur.


Tapi ada satu resepi mudah untuk beri tenaga khususnya kepada ibu menyusu dan ibu mengandung ketika berpuasa.

Resepi Jus Sedap Lazat Untuk Kekal Bertenaga Sepanjang Puasa Bagi Ibu Menyusu
sumber: google images

Resepi Jus Sedap Lazat Untuk Kekal Bertenaga Sepanjang Puasa Bagi Ibu Menyusu

Antara bahan-bahannya ialah kurma dan susu. Seperti yang semua tahu kurma mengandungi banyak khasiat. Susu pula mengandungi kalsium untuk menguatkan badan. Bila bergabung bertambah la tenaga.

Bahan² jus kurma susu :
- kurma
- air kosong
- susu kambing / susu segar / susu UHT (elakkan susu tepung atau susu pekat)

Cara² buat jus kurma susu
1. Buang biji kurma
2. Rendam kurma dengan air kosong sehingga menutupi bahagian paling atas kurma (rendam selepas berbuka hingga ke sahur)
3. Ketika sahur, campurkan kurma dan air tadi bersama susu.
4. Blend ke semua bahan sehingga halus
5. Siap! Sedia untuk diminum.

Boleh juga campurkan buah-buahan lain yang berkhasiat. Boleh juga campurkan halia atau halba. Halba salah 1 milkbooster terbaik. Nak campur badam pun boleh.. menjadikan jus susu kurma lebih rasa lemak dan manis.



Walaupun ada jual susu kurma ni kat pasaraya, tapi MF tak lalu nak telan.. Lebih baik buat sendiri... Lagipun tak susah mana.. semudah ABC...

Jus ni bukan untuk kaum ibu je.. untuk semua golongan dan peringkat usia...

Selamat mencuba dan semoga bermanfaat.

11 Mei 2018

Mei 11, 2018

Doa Ihya' Ramadhan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Doa Ihya' Ramadhan

DOA MAJLIS MENYAMBUT KETIBAAN BULAN RAMADAN


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيْمِ الْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَرَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِيْمِ الْمَلِكِ الْقُدُّوْسِ السَّلاَمِ الْمُؤْمِنِ  وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، الأَمِيْنِ المَبْعُوْثِ رَحْمَةً لِلْعَالَمِيْنَ.

Doa Ihya' Ramadhan
sumber: google images

Ya Allah, sesungguhnya kami memohon kepada-Mu pemeliharaan dan keamanan dalam memasuki bulan Ramadan yang akan menjelang tidak lama lagi. Bersempena Majlis Sambutan Ketibaan Bulan Ramadan pada kali ini, kami menadah tangan dengan penuh pengharapan dan rendah diri agar kami dikurniakan kesihatan dan kekuatan, jiwa yang tenang dan tenteram. Hiasilah hati kami dengan sifat syukur, redha, sabar, ikhlas, amanah dan bertanggungjawab, tekad dan azam yang tinggi untuk terus berjaya serta dapat menjalankan tugas sebagai hamba-Mu ya Allah.

Ya Allah, bantulah kami dalam menjalankan urusan agama kami, elokkanlah urusan dunia kami, yang padanya tempat kami mencari kehidupan. Elokkanlah urusan akhirat kami, yang padanya tempat kami akan kembali untuk selama-lamanya. Jadikanlah kehidupan kami ini sebagai tambahan segala kebaikan kepada kami, dan jadikanlah kematian kami sebagai ketenangan kepada kami dari segala kejahatan. Sesungguhnya kami ingin kembali kepada-Mu dengan jiwa yang tenang.

Ya Allah, berkatilah kami, rahmatilah kami dan tekunkanlah kami dalam melaksanakan ibadah puasa Ramadan yang bakal tiba nanti. Perbaikilah segala keadaan dan akhlak kami serta segala amal kami dalam berpuasa Ramadan. Panjangkanlah usia kami dengan keberkatan Ramadan. Perbaikilah akhlak kami dengan ketibaan Ramadan. Jadikanlah puasa kami mengikut segala puasa yang dilakukan oleh Nabi kami, Nabi Muhammad S.A.W.

Ya Allah, pertemukanlah kami dengan Ramadan yang bakal menjelang tidak lama lagi. Kurniakanlah kepada kami rezeki yang halal lagi diberkati, kekuatan dan kesabaran dalam menempuh dugaan di sepanjang bulan Ramadan yang penuh keberkatan, penuh kerahmatan dan penuh keampunan itu nanti. Moga-moga nanti kami berpeluang melaksanakan ibadah dengan penuh kesungguhan dan keikhlasan bagi merebut seribu ganjaran yang telah engkau janjikan.

اللَّهُمَّ اجْعَلْ جَمْعَنَا هَذَا جَمْعًا مَرْحُوْمًا وَتَفَرُّقَنَا مِنْ بَعْدِهِ تَفَرُّقًا مَعْصُوْمًا. وَلاَ تَجْعَلْ فِيْنَا وَلاَ مَعَنَا شَقِيًّا وَلاَ مَطْرُوْدًا وَلاَ مَحْرُوْمًا.رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَة وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ .وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ .وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.


Kredit: Himpunan Doa (Telegram Channel)

Sekolah-sekolah di Malaysia, pasti sibuk sekarang dengan persiapan program Ihya' Ramadhan. Jadi, doa ini salah satu yang penting dalam program/majlis Ihya' Ramadhan. Semoga bermanfaat.

04 Mei 2018

Mei 04, 2018

Hukum Puasa Selepas Nisfu Syaaban

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Hukum Puasa Selepas Nisfu Syaaban | Puasa selepas 15 Syaaban... Ada hukumnya. Mungkin ada yang tahu dan mungkin ada yang tidak.

Masih ramai orang Islam yang keliru dengan hukum berpuasa selepas Nisfu Syaaban. Ada yang menyangka, logiknya makin hampir dengan Ramadan makin elok kita puasa untuk membiasakan dengan puasa fardu itu.

Memang ulama berselisih pendapat dalam hal ini. Ada yang membenarkan puasa selepas 15 Syaaban dan ada juga yang melarangnya. Menurut qaul yang muktamad dalam Mazhab Syafie hukum berpuasa selepas Nisfu Syaaban adalah haram dan tidak sah. Tapi, ada beberapa pengecualian yang akan dijelaskan di bawah. Baca sampai habis ya...

Hukum Puasa Selepas Nisfu Syaaban 

Dalil-dalil yang melarang puasa selepas 15 Syaaban antaranya:

* Dari Abu Hurairah ra, katanya: Rasulullah SAW ber­sabda yang bermaksud: “Apabila telah tertinggal separuh dari bulan Syaaban, maka janganlah kamu berpuasa.” (Riwayat Tirmidzi dan Abu Daud).

* Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Jika telah separuh bulan Syaaban, maka tidak ada puasa sehingga tibanya Ramadan”. (Riwayat Ibnu Majah)

Walaupun dihukumkan haram, pengharaman berpuasa pada nisfu kedua Syaaban ini tidaklah mutlak. Ia bukan seperti pengharaman berpuasa pada lima hari yang diharamkan secara mutlak berpuasa iaitu pada 1 Syawal dan 10 Zulhijah (hari raya puasa dan haji) dan juga tiga hari tasyrik.

Hukum Puasa Selepas Nisfu Syaaban 

Sebaliknya, peng­haraman berpuasa selepas Nisfu Syaaban dan hari Syak tidaklah mutlak kerana ianya mempunyai pengecualian. Maka hukum haram dan tidak sah puasa selepas nisfu kedua Syaaban mempunyai pengecualian seperti berikut:-

1. Puasa sunat itu disambungkan atau dihubungkan dengan hari-hari yang berada dalam nisfu pertama (separuh pertama) Syaaban walaupun dengan hanya satu hari (yakni dihubungkan dengan berpuasa pada hari 15 Syaaban) dengan syarat ia berterusan sehingga Ramadan.

Jika terputus walaupun dengan uzur maka tidaklah boleh disambung lagi puasa tersebut. Contohnya, jika seseorang berpuasa sunat pada 15 Syaaban, maka bolehlah dia berpuasa pada 16 Syaaban dan hari-hari berikutnya. Tetapi jika setelah berpuasa pada 15, 16, 17 Syaaban, dia tidak berpuasa pada 18 Syaaban, dengan atau tanpa uzur, maka tidaklah boleh lagi dia berpuasa sunat pada 19 Syaaban dan hari-hari yang berikutnya sehinggalah masuk Ramadan.

2. Puasa sunat yang dilakukan menjadi amalan biasa seseorang (orang yang ahli puasa). Contohnya, seseorang yang mengamalkan puasa setiap Isnin dan Khamis, maka tidaklah jadi halangan untuknya meneruskan puasanya itu.

3. Puasa qada sama ada qada puasa fardu atau qada puasa sunat yang berwaktu.

4. Puasa kaffarah atau puasa nazar dengan syarat ia tidak dilakukan dengan sengaja dan dengan tahu yang hari yang dinazarkan itu adalah hari-hari nisfu kedua Syaaban.

Contohnya, seseorang bernazar mahu berpuasa pada hari Khamis minggu hadapan tanpa menyedari bahawa Khamis itu sudah masuk dalam separuh kedua Syaaban, maka bolehlah dia berpuasa pada hari tersebut. Namun, jika dia tahu yang Khamis tersebut adalah dalam nisfu kedua Syaaban, tidaklah boleh dia berpuasa dan tidak sah nazarnya itu.


Kesimpulan 


5 Kategori Puasa Yang Dibenarkan Selepas Nisfu Sya'baan

.
- Puasa Qadha'
- Puasa Nazar
- Puasa Kaffarah
- Puasa Sunat Yang Ada Kebiasaan
- Puasa Yang Berterusan Sebelum Nisfu Sya'baan

Kalau selain daripada 5 kategori ini macam mana?

Dalam Mazhab Syafie, pandangan yang paling kuat mengatakan HARAM berpuasa selepas Nisfu Sya'baan selain daripada 5 kategori di atas.

Pandangan kedua pula mengatakan MAKRUH jika berpuasa selepas Nisfu Sya'baan.

Kredit FB : Nur El-Hikmah
Sumber: http://www.utusan.com.my/rencana/hukum-puasa-8232-selepas-nisfu-syaaban-1.332282

28 Jun 2017

Jun 28, 2017

Bolehkah Gabungkan Puasa Qadha Dengan Puasa Enam Syawal???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Bolehkah Gabungkan Puasa Qadha Dengan Puasa Enam Syawal? | Dah masuk raya keempat, mungkin dah kurang dah tetamu datang, ramai juga yang mula berkira-kira nak puasa. Bila bab puasa di bulan Syawal ni, timbul persoalan yang sering ditanya oleh kaum wanita terutamanya... Antara puasa qada dan puasa enam, kalau gabung sekali camne...  Jadi, isu diperjelaskan dengan huraian yang cukup jelas. 

Persoalan berkaitan niat puasa ganti Ramadan yang tertinggal adakah mendapat pahala puasa sunat Syawal.

Persoalan ini terdapat khilaf (perbezaan pandangan) di kalangan ulama.

Pendapat pertama: Sebahagian ulama berpendapat, tidak boleh mencampurkan niat puasa sunat dengan niat puasa fardhu yang lain atau dengan puasa sunat yang lain. Sekiranya dilakukan, maka puasa itu tidak sah, sama ada bagi yang fardhu ataupun yang sunat. Pendapat ini bertepatan dengan sabda Nabi SAW:

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ صَامَ الدَّهْر
Maksudnya: “Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadan kemudian diikuti dengan puasa enam hari bulan Syawal maka seakan-akan ia berpuasa setahun”. (HR Muslim)

Bagi memenuhi maksud hadis ini, dalam usaha memperolehi pahala yang dijanjikan iaitu pahala berpuasa setahun, maka hendaklah seseorang itu menyempurnakan puasa Ramadan (yang merupakan puasa wajib) kemudian ditambah dengan puasa enam hari di bulan Syawal (yang merupakan puasa sunat). [Syeikh Muhammad Sholih Al-Munajid – www.islamqa.com]

Pendapat kedua: Di kalangan ulama Syafie ada yang berpendapat bahawa ganjaran puasa enam Syawal tetap akan diperolehi apabila seseorang berpuasa qadha sekalipun dia tidak berniat menggabungkan kedua-duanya. Namun, pahala yang diperolehi itu adalah kurang berbanding seorang yang berpuasa kedua-duanya secara berasingan. [Fatawa al-Azhar 9/261]

Setelah diteliti, dapat disimpulkan bahawa pendapat kedua iaitu pandangan ulama yang membolehkan ‘puasa dua dalam satu’ ini tidak disandarkan kepada mana-mana nas Al-Quran ataupun Al-Sunnah yang sahih. Mereka juga mengatakan bahawa amalan ini hanya mendapat pahala kerana kebetulan berpuasa qadha pada bulan Syawal, sama seperti pahala sunat tahiyyatul masjid dengan solat fardhu (orang yang terus mengerjakan solat fardhu apabila masuk ke dalam masjid akan mendapat juga pahala sunat tahiyyatul masjid)

Timbul persoalan, yang manakah yang lebih afdal untuk dilakukan bagi memperoleh pahala kedua-duanya; mendahulukan puasa sunat enam hari dalam Syawal atau mengqadhakan puasa Ramadan? 

Dalam persoalan ini terdapat dua pendapat.

Pendapat pertama: Boleh mendahulukan puasa sunat Syawal, berdasarkan hadis Aishah RA yang menyatakan bahawa:

( كَانَ يَكُونُ عَلَيَّ الصَّوْمُ مِنْ رَمَضَانَ ، فَمَا أَسْتَطِيعُ أَنْ أَقْضِيَ إلَّا فِي شَعْبَانَ. قال يحيى:الشغل من النبي أو بالنبي )
Maksudnya: “Aku berpuasa di bulan Ramadan dan aku tidak mengqadha kecuali dalam bulan Syaaban”. Kerana sibuk melayani Rasulullah SAW.” (HR Bukhari:1950, penjelasan “kerana sibuk melayani Rasulullah SAW” ialah penjelasan salah seorang perawi hadis yang bernama Yahya bin Said.)

Para ulama yang mengemukakan pendapat pertama berhujah bahawa sudah tentu isteri Rasulullah SAW iaitu Aishah RA tidak meninggalkan puasa sunat enam Syawal. Tindakannya yang mengqadhakan puasa Ramadan pada bulan Syaaban menunjukkan bahawa adalah dibolehkan untuk berpuasa sunat Syawal meskipun seseorang itu belum mengqadhakan puasa Ramadan.

Pendapat kedua: Tidak boleh mendahulukannya, berdasarkan hadis yang menyatakan kelebihan puasa sunat Syawal tadi. Rasulullah SAW mensyaratkan puasa Ramadan terlebih dahulu sebelum mengiringinya dengan puasa enam Syawal bagi mendapatkan ganjaran pahala yang dijanjikan.

“Jika seseorang tertinggal beberapa hari dalam Ramadan, dia harus berpuasa terlebih dahulu, lalu baru boleh melanjutkannya dengan enam hari puasa Syawal, kerana dia tidak boleh melanjutkan puasa Ramadan dengan enam hari puasa Syawal, kecuali dia telah menyempurnakan Ramadannya terlebih dahulu.” [Fataawa Al-Lajnah Ad-Daa’imah lil Buhuuth wal Ifta’, 10/392]

Sekiranya diteliti dan dihalusi, maka pendapat kedua adalah lebih rajih (kuat) kerana ia bertepatan dengan dalil puasa sunat Syawal itu sendiri. Selain itu, membayar hutang yang wajib hendaklah didahulukan daripada memberi sedekah yang sunat.

Namun, sekiranya seorang itu tidak berkesempatan kerana keuzuran untuk melakukan qadha kemudian berpuasa enam, tetapi dia berkeyakinan bahawa akan sempat mengqadhakannya sebelum Ramadan tahun berikutnya, maka pendapat yang pertama tadi boleh diterima, berdasarkan apa yang dilakukan oleh Aishah RA.

Manakala berkaitan hari-hari yang tertentu pula, dinyatakan bahawa:
“Hari-hari ini (berpuasa dalam bulan Syawal) tidak harus dilakukan langsung setelah Ramadan. Boleh melakukannya satu hari atau lebih setelah hari raya, dan mereka boleh melakukannya secara berurutan atau terpisah selama bulan Syawal, mana-mana yang lebih mudah bagi seseorang. … dan ini (hukumnya) tidaklah wajib, melainkan sunnah.”
[Fataawa Al-Lajnah Ad-Daa’imah lil Buhuuth wal Ifta’, 10/391]

Imam An-Nawawi RH berkata:
“Sahabat-sahabat kami berkata: Adalah dianjurkan untuk berpuasa 6 hari Syawal. Dari hadis ini mereka berkata: Sunnah mustahabah melakukannya secara berurutan pada awal-awal Syawal, tapi jika seseorang memisahkannya atau menunda pelaksanaannya hingga akhir Syawal, ini juga dibolehkan, kerana ia masih berada pada makna umum dari hadis tersebut. Kami tidak berbeza pendapat mengenai masalah ini dan inilah juga pendapat Ahmad dan Abu Daud.” [Al-Majmu’ Syarh Al-Muhazzab]

Adalah dianjurkan untuk menyegerakan dan berlumba-lumba dalam melakukan puasa enam Syawal berdasarkan umum firman Allah Taala:
وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ
Maksudnya: “Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amalan yang baik untuk mendapat) ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa.” [Surah Ali Imran:133]

Wallahu a’lam.
Sumber: Islamituindah




Penjelasan dari Mufti Wilayah Persekutuan:

Hukum Puasa Qada’ Ramadhan Beserta Dengan Puasa Sunat Syawal


Dalam hal ini, para ulama telah khilaf kepada beberapa pendapat:.

PERTAMA: SAH

Hukumnya sah dan terjadi kepada kedua-duanya, iaitu qada’ dan sunat.

Inilah pendapat:
Imam Ibn Hajar al-Haitami
Syeikh Muhammad Ramli. Lihat al-Nihayah (1/162)
dan juga Fatawa al-Ramli (2/339)
Imam al-Barizi.
Lihat al-Ashfah wa al-Nazhair (1/161)
Syeikhul Islam Syeikh Zakaria al-Ansari dalam Haasyiah al-Syarqawi ala al-Tahrir (1/427)
Inilah juga pendapat kebanyakan ulama mutakhirin

KEDUA: TIDAK SAH

Tidak sah tetapi terhasil yang fardhu sahaja iaitu puasa qada’ Ramadhan tidak kepada puasa sunat Syawal.

Inilah pendapat:
Imam al-Asnawi
Syeikh Ibn al-Solah
Abu Makhramah
Lihat Bughiah al-Mustarsyidin (3/95-96)
Hujah mereka tidak boleh tasyrik atau sekutukan dua jenis ibadah dalam satu ibadah.

Tarjih

Setelah meneliti dua hujah, kami lebih cenderung kepada pendapat yang membolehkannya. Ini kerana ia merupakan jenis ibadah yang sama tetapi dengan dua niat. Ini juga pendapat sebahagian ulama berdasarkan pengamatan kepada beberapa nas. Walaupun begitu, yang terbaiknya adalah memisahkan antara qada’ puasa Ramadhan dengan puasa enam Syawal untuk keluar daripada khilaf.

Imam Ibn Hajar menggunakan bahasa dengan katanya terhasil asal pahala tetapi bukan dalam bentuk sempurnanya jika ia berniat untuk kedua-duanya (niat qada Ramadhan dan sunat Syawal). Lihat al-Tuhfah (3/390).

Semoga dengan penjelasan ini, akan memberi kefahaman kepada kita berkenaan dengan isu puasa qada’ Ramadhan dan puasa enam Syawal.


Kesimpulan ringkas yang MF boleh simpulkan ialah:
  • Tidak digalakkan gabung puasa syawal dan puasa qadha, namun jika nak gabungkan tak salah kerana ada ulama (minoriti) mengharuskannya tetapi pahalanya separuh-separuh la.
  • Lebih afdhal dahulukan puasa qadha kerana hukum puasa qadha adalah wajib. 
  • Dibolehkan puasa syawal dahulu dan kemudiankan puasa qadha jika puasa qadha tu banyak sehingga tak sempat nak puasa syawal. Namun, kita tak tahu bila kita meninggal... Jika kita meninggal dalam keadaan berhutang kepada Allah... wajib selesaikan hutang dulu kan.. 
Apa pun, moga ketaatan kita membayar hutang puasa, mendapat pahala sunat Syawal juga.. bab pahala tak boleh nak kata apa, sebab ianya hak milik Allah... 

Moga dipermudahkan urusan kita membayar hutang puasa.. insha Allah...