Memaparkan catatan dengan label Petua kesihatan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Petua kesihatan. Papar semua catatan

19 November 2018

November 19, 2018

10 Rahsia Pucuk Paku Yang Ramai Orang Tak Tahu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

10 Rahsia Pucuk Paku Yang Ramai Orang Tak Tahu | Pucuk paku, makanan hutan yang tumbuh meliar.

Dulu kat kampung, selalu kutip aje kat tepi jalan.

Sekarang ni, nak makan kena beli la kat pasar.

Pucuk paku nampak biasa tapi khasiatnya luar biasa.

Jangan pandang lekeh dengan tumbuhan hutan ni.. Sebab ada khasiat yang tersendiri.

10 Rahsia Pucuk Paku Yang Ramai Orang Tak Tahu

10 Rahsia Pucuk Paku Yang Ramai Orang Tak Tahu

1. Menjaga daya tahan tubuh

Pucuk paku ialah sayur sihat yang dapat menjaga daya tahan tubuh.

Daya tahan tubuh yang baik akan membuat anda memiliki perlindungan yang kuat terhadap serangan penyakit, sehingga tubuh tidak mudah terjangkit penyakit yang mudah merebak.

2. Baik untuk metabolisme tubuh

Membantu metabolisme menjadi normal. Metabolisme yang tak normal menyebabkan penyakit senang datang...

3. Ubat Gout

Khasiat pucuk paku dapat menjadi sumber makanan untuk mengatasi Gout.
Kandungan dalam pucuk paku untuk meredakan gejala gout yang sering menyerang sendi dan juga tulang dengan rasa ngilu yang boleh mengganggu aktiviti seharian.

4. Baik untuk kesihatan tulang

Khasiat pucuk paku baik untuk membuat tulang menjadi lebih sihat.

Apa kriteria penting yang membantu tulang yang sihat itu?
Tidak mudah patah dan tidak mudah terjangkit penyakit, terutama penyakit kemerosotan tulang yang terjadi pada orang yang mengalami osteoporosis. Tulang akan semakin sihat dan juga terjaga.

Bagi yang tidak suka susu... Boleh amal makan pucuk paku.

5. Menyembuhkan luka

Khasiat pucuk paku dapat jadikan bahan sayuran yang mampu menyembuhkan luka.

Sayuran unik yang satu ini akan membantu mempercepat proses penyembuhan luka, terutama dalam membentuk jaringan sel kulit baru untuk menutupi luka.

Kandungan semulajadi dalam sayur ini sangat baik untuk kesihatan kulit.

6. Mencegah penuaan secara semulajadi

Penuaan yang terlalu cepat di usia ketika masih muda akan membuatkan kita hilang kepercayaan pada diri sendiri.

Ni pun akan menyebabkan beberapa jenis penyakit. Cegahlah penuaan ini dengan banyak mengambil sayuran, salah satunya pucuk paku. Sayur ini akan membuat kita nampak awet muda.

7. Menyihatkan mata

Kandungan semulajdi yang ada dalam pucuk paku salah satunya adalah vitamin A. Sayuran unik dan hijau ini mengandungi cukup banyak vitamin A yang baik untuk kesihatan mata.

Selain mencegah iritasi dan kemungkinan penyakit mata lainnya, sayuran ini akan membantu mata dari penyakit rabun.

8. Menurunkan berat badan

Berat badan berlebihan tidak hanya akan membuat badan terlihat gemuk namun juga menyebabkan banyak penyakit kerana kegemukan.

Dengan rajin berolahraga dan mengambil sayur pucuk paku, Insha Allah akan mendapat berat badan yang ideal. Tapi kena konsisten lah baru berjaya.

9. Mencegah hipertensi

Penyakit hipertensi dapat anda cegah sejak awal dengan menggunakan pucuk paku.

Sayuran ini sebaiknya makan setiap hari jika ada mengalami gejala hipertensi.
Khasiatnya yang semulajadi dalam mengawal tekanan darah sehingga tidak akan terjadi kenaikan.

10. Mencegah kenaikan kolesterol

Kolesterol yang berlebih di dalam tubuh menambah banyak risiko gangguan kesihatan, terutama risiko timbulnya banyak penyakit.

Cara yang paling mudah untuk menurunkan kadar kolesterol iaitu dengan mengamalkan sayuran seperti pucuk paku. Mengapa? Kerana sayur ini bersifat anti kolesterol yang tinggi.

Sumber

Jom makan pucuk hutan untuk sihat...

Sedapnya pucuk paku masak lemak kan.. Nyum..... 

15 November 2018

November 15, 2018

5 Teknik Masakan Sihat, Bagus Untuk Yang Nak Kuruskan Badan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


5 Teknik Masakan Sihat, Bagus Untuk Yang Nak Kuruskan Badan! | Dah diet macam-macam, tapi tak turun berat badan.

Orang kata, diet kena makan nasi juga... Tapi kenapa makin bertambah berat?

Ok, cuba check balik, menu yang kita makan.

Apa jenis masakan yang kita makan..

Adakah menu yang sihat?

5 Teknik Masakan yang berkesan untuk jaga kesihatan dan sekaligus membantu menurunkan berat badan.


5 Teknik Masakan Sihat, Bagus Untuk Yang Nak Kuruskan Badan!

resepi diet
5 Teknik Masakan Sihat, Bagus Untuk Yang Nak Kuruskan Badan!

1. Celur

Biasanya, kalau celur ni ialah sayur-sayuran seperti bendi, asparagus, carrot, dan brokoli. Kacang boleh di celur dalam 30 saat hingga1 minit.

Jangan celur terlalu lama nanti khasiat sayur akan larut dalam air celur tadi.


2. Kukus

Memasak dengan teknik kukus juga sangat baik untuk kesihatan sebab kita tak guna minyak langsung Banyak resepi mudah dengan teknik kukus ni.

Contoh resepi, ikan siakap kukus halia sangat mudah dan di tambah dengan herba halia yang menyihatkan.


3. Rebus

Teknik Rebusan ini boleh kita buat masakan asam pedas ikan atau ayam, Asam pedas atau masak singgang antara resepi yang boleh kita aplikasikan.


4. Sup

Sup ini lebih kurang dengan teknik rebusan cuma sup ada herba-herba seperti kulit kayu manis , bunga cengkih dan herba lain.

Teknik sup ini juga tak memerlukan minyak dan sangat sihat. Letak pula rempah ... sedapnya hirup panas-panas di musim hujan...


5. Bakar

Teknik bakar, salah satu teknik yang sangat mudah, kalau nak pilih makanan kat luar pun boleh ambil ikan bakar atau ayam bakar.

Jadi, menu jenis grill sangat sesuai untuk orang diet.


Bagi yang nak diet, kurangkan makan makanan bergoreng dan berminyak.

Kalau nak makan daging, pilih part dada dan yang kurang lemak. 

13 November 2018

November 13, 2018

Peria Memang Pahit, Tapi Banyak Khasiat Untuk Kesihatan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Peria Memang Pahit, Tapi Banyak Khasiat Untuk Kesihatan | Peria, sejenis sayuran yang memang pahit.

Orang lama-lama suka makan peria sebab tau banyak khasiat. Tapi orang muda sekarang, jarang la makan sayur ni.

Sebab pahit tu la kan...


Namun ia mempunyai khasiat yang tinggi. Peria mempunyai pelbagai khasiat termasuk protein, lemak, mineral, serat, karbohidrat, vitamin dan kalsium.


Peria Memang Pahit, Tapi Banyak Khasiat Untuk Kesihatan


1. Peria digunakan untuk merawat penyakit kencing manis. 

Caranya minum perahan daripada empat atau lima biji peria setiap pagi.
Bijinya yg dihancurkan boleh dicampur ke dalam makanan. Selain itu, ia boleh dijadikan air rebusan atau serbuk.

2. Daunnya pula boleh merawat buasir. 

Caranya, campurkan perahan daun peria ke dalam segelas susu dan minum setiap pagi selama sebulan. Akar yang dihancurkan boleh disapu pada tempat buasir.

3. Merawat masalah darah kotor

Peria juga boleh mengatasi masalah darah kotor yang menyebabkan bisul, kudis buta dan rasa gatal.

Yang perlu dilakukan, campur segelas perahan peria dan secamca teh perahan limau. Ia perlu diminum sedikit demi sedikit setiap hari selama empat hingga enam bulan.

4. Atasi Ketagihan Minum Alkohol

Masalah ketagihan alkohol juga boleh diatasi dengan meminum air daun peria.

Ia juga boleh mengatasi masalah hati disebabkan pengambilan alkohol berlebihan.

Bagi orang Islam, haram minum Arak, tapi kalau terminum dan nak ubati ketagihan dan usaha untuk berhenti, cepat amalkan buah peria ni.

5.Sejukkan Badan

Air rebusan peria boleh digunakan untuk menyejukkan bahagian dalaman tubuh. Sesuai juga diambil ketika musim panas.


6. Atasi Masalah Pernafasan

Campurkan jus peria katak dengan madu untuk tujuan menjaga kesihatan paru-paru. Ia juga boleh diamalkan dengan minum setiap hari untuk merawat masalah lelah. Mengikut Pakar perubatan Cina, dengan menggunakan air rebusan peria dapat  merawat penyakit lelah dan haid yang terlewat.


7.  Menggalakkan Penghasilan Susu

Jika ingin banyakkan lagi penghasilan susu badan, anda hanya perlu rebus peria dan jadikan sebagai ulaman bersama dengan nasi.


8. Atasi Masalah Haid

Bagi wanita yang mengalami masalah haid yang lama akibat darah yang keluar sedikit-sedikit, bolehlah mengambil peria sepanjang tempoh haid. Tapi, buah peria tidak digalakkan diambil oleh ibu mengandung sebab katanya boleh mengecutkan uterus dan menggalakkan kelahiran bayi pra-matang.

9.   Cantikkan kulit

Peria juga dikatakan berkesan dalam penjagaan kecantikan kulit. Peria dapat membantu menghalang jerawat tumbuh pada kulit muka kerana sebab ada ciri penulenan darah.


10. Tambah Tenaga Untuk Wanita Berpantang

Wanita yang baru bersalin, disyorkan mengamalkan makan peria sepanjang waktu berpantang. Lebih-lebih lagi apabila sudah kehilangan banyak darah sewaktu melahirkan anak. Peria akan dapat mengembalikan tenaga untuk ibu kembali aktif dan sihat.


11. Mengurangkan Masalah Mata

Antara isi peria dan biji peria terdapat satu bahagian yang berwarna kuning oren. Di situlah terdapatnya beta-karotena yang baik untuk mata.


12.    Baik Untuk Perut

Peria sememangnya agen pencernaan yang bagus dan membantu menghalang daripada terjadinya sembelit kerana peria mengandungi selulosa yang merupakan sumber serat terbaik.


13.    Bantu Turunkan Berat Badan

Peria dapat merangsang hati untuk rembesan jus hempedu yang sangat penting untuk tingkatkan metabolisme badan. Jadi ia turut berfungsi dalam membantu menurunkan berat badan jika diamalkan



Petua kurangkan rasa pahit peria

Untuk mengurangkan rasa pahit, rendam ia ke dalam air garam sebelum dimasak.

Khasiat makanan
* Buahnya yang belum masak dijadikan sebagai sayur yang digoreng, dibuat sup, dikukus, direbus, masak kari dan sebagainya.
* Buah, pucuk dan bunganya dijadikan sebagai perisa dalam masakan.
* Buahnya boleh dijadikan sebagai jeruk, dikeringkan dan ditinkan.
* Mengandungi khasiat makanan kerana mengandungi banyak mineral dan vitamin.
* Isi yang meliputi biji peria boleh dibuat manisan.


Sepahit-pahit peria, masih boleh dimakan sebenarnya... tapi kalau pahit timun, fuhh.. melekat kat lidah.. tak mampu nak telan ...

Jadi, sedapnya kalau dapat buat keropok peria ni... Hmmm...

Sumber: Pelbagai

07 November 2018

November 07, 2018

WW | 9 Foods You Should Eat Everyday

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Boleh tahan RM juga la kalau nak beli 9 jenis sayur dan buah ni kan..

Tapi kalau nak sihat... No excuse..
 Dan sebenarnya, inilah yang terbaik dari ambil supplements yang telah diproses kan... 

01 November 2018

November 01, 2018

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging | Daging, jarang orang alah tapi kadang boleh jadi alahan tertentu sebab tindak balas badan yang berlainan.

MF sendiri takde alahan apa makan daging. Tapi kadang jadi pening kepala lepas makan daging.

Sebab apa jadi macam tu?

Sebab Tyramine akibat daging beku yang lama.
Kalau daging fresh jarang nak rasa pening ni.

Tapi jangan risau... Ada cara untuk hilangkan pening kepala akibat makan daging ni.

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

1# Minum Air Asam Gelugor

Caranya:
Rendam asam keping (asam gelugor) 2-3 keping dalam air panas dan ditutup supaya wap tak keluar.
Selepas dah suam-suam air tersebut…..kita minum air tersebut sampai habis.
Mula-mula memang masam sangat……selepas 30-40 minit …rasa pening kepala akan mula hilang.

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

Kalau tak lalu nak telan air asam gelugor, boleh cuba cara kedua.

2# Minum Teh O Panas

Teh O panas membantu melarutkan kandungan zat besi yang terdapat di dalam daging terutama daging kambing.

Minumlah teh O panas selepas makan daging.

Lagipun, teh ni berfungsi sejukkan badan... Bagus lah kalau minum teh lepas makan daging.

Tapi, ada orang jadi berangin badan pula bila minum teh.

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

Jadi, boleh cuba cara ketiga.


3# Minum Air Limau Kasturi

Perah limau kasturi di dalam air suam dan minum. atau;
Makan sebiji limau kasturi sekali dengan kulitnya.
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

4# Minum Air Halia Bakar

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

  • Ambil halia segar dan bersihkan.
  • Bakar menggunakan arang/dapur sekali dengan kulit-kulit tu, tapi jangan sampai rentung.
  • Kemudian, kupas kulit halia yang dibakar tadi.
  • Bersihkan dan masukkan di dalam gelas.
  • Tuang air panas. Tunggu lebih kurang 5 minit supaya pati halia larut.
  • Selepas satu jam, insyaallah pening kepala akan hilang, dengan izinNya.


4 petua semulajadi ini bolehlah diamalkan sekiranya pening atau sakit kepala akibat makan daging. Bahan-bahan pun mudah  je. sebab guna bahan yang ada kat dapur.

MF pun tadi, kena kat sekolah.... rasa lain macam peningnya.. mana nak cari limau dan segala benda tu kan... terus la minum je air banyak-banyak... Alhamdulillah..

Agaknya tindak balas daging dengan badan, menjadikan badan panas dan kepala pusing.

Nasib makan tak banyak mana pun tadi... kalau tak pengsan... 
November 01, 2018

10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah | Dulu masa dok kat KL, dok kat pinggir bandar... Rumah masih ada pokok.. Suasana kampung.. Jadi kurang habuk dalam rumah.

Tapi sekarang, dok rumah taman... Hampir dengan jalan besar. Banyak lori lalu lalang... Memang tak dapat elak dari habuk.

Setiap hari kena sapu rumah.. Dan kena mop juga...

Walaupun camtu, tetap usaha untuk kurangkan habuk dan tambah habuk lagi dalam rumah.

10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah
10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah

10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah


1. Elakkan menggunakan tilam dan bantal dari kapas. 

Tilam memang tak lah.. Tapi bantal jenis kekabu.. Memang agak berhabuk la..

Tapi itulah bantal yang selesa.. Nampaknya kena beli bantal hotel la lepas ni.


2 Gunakan perabot yang diperbuat daripada kayu atau plastik. 

Selain pembersihan mudah, bahan kayu dan plastik juga tidak membuat habuk terperangkap.

3. Lap habuk dengan kain lembap. 

Keluarkan habuk dengan kain lembap, supaya tidak terbang dan cepat bersih.
Elak menggunakan penyapu.

4. Vakum permaidani. 

Bersihkan permaidani sekali seminggu dengan pembersih vakum dan basuh di dobi.
Jika ia bersih dan tidak digunakan, sebaiknya menggulung permaidani dan bungkusnya dengan plastik supaya habuk tidak melekat.

5. Kurangkan hiasan gambar di dinding. 

Kurangkan pemasangan lukisan, gambar dan gambar yang dibingkai di dinding.
Debu akan dilekatkan di tempat-tempat kecil macam ni. Kita pun kadang lupa nak bersihkan.

6. Sebelum bilik dibersihkan, jangan menghidupkan kipas. 

Kerana habuk akan terbang ke tempat lain.

7. Letakkan buku dalam almari bertutup

Jangan memaparkan buku di luar.
Letakkannya di dalam almari bercermin.


8. Tanam pokok di luar rumah. 

Rumput tumbuhan dan tumbuh-tumbuhan kecil yang lain di halaman rumah.
Dengan cara itu, habuk jalan boleh dihalang dan tidak memasuki rumah.

9. Tutup pintu pada siang hari. 

Tanpa sedar, itulah debu yang sering masuk, terutama ketika matahari sangat panas.

10. Jangan letak barang atas almari. 

Tempat ini sering dimanfaatkan untuk menyimpan benda-benda yang jarang terpakai. Sebab jarang guna itulah, barang jadi dihinggapi debu.

Itu yang mengakibatkan atas lemari sering menjadi sarang debu.

Habuk boleh cetuskan penyakit. Antaranya asma.

Jadi, pastikan habuk dapat diminimumkan sehabis mungkin.

31 Oktober 2018

Oktober 31, 2018

Wordless | 5 Kelebihan Tidur Iring Ke Kanan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


5 Kelebihan Tidur Pada bahagian kanan badan


1. Rehatkan otak kiri
2. Rehatkan kaki kiri
3. Ringankan beban jantung
4. Jaga kesihatan paru-paru
5. Rehatkan pundi kencing

Simple sunnah Nabi s.a.w yang sangat baik untuk kesihatan.

Apa yang Nabi buat tu, mesti ada manfaat dan hikmahnya kan. 

Jom amalkan sunnah walaupun sedikit asalkan  berterusan... 😊
Oktober 31, 2018

15 Perasa Semulajadi Ini Boleh Gantikan Garam dalam Masakan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

15 Perasa Semulajadi Ini Boleh Gantikan Garam dalam Masakan | Masakan tanpa garam, tak sedap rasanya.

Macam petikan dalam filem Allahyarham Tan Sri P.Ramlee "Ahmad Albab".

Marah bapak mentua Syawal bila dia makan kuah capati yang tidak bergaram... Begitulah pentingnya garam dalam masakan.

Tapi terlalu banyak garam atau istilah moden sodium boleh mengundang penyakit.

Biasanya penyakit darah tinggi lah yang dikaitkan dengan pengambilan garam berlebihan.

Tapi, jangan risau, ada perisa atau bahan lain untuk menjadikan masakan kita tetap sedap walaupun menggunakan garam yang minimum.

15 Perasa Semulajadi Ini Boleh Gantikan Garam dalam Masakan
15 Perasa Semulajadi Ini Boleh Gantikan Garam dalam Masakan

15 Perasa Semulajadi Ini Boleh Gantikan Garam dalam Masakan

Pengambilan garam secara berlebihan adalah tabiat yang sukar untuk dihentikan, tetapi ia bukan sesuatu yang mustahil.
Daripada bergantung kepada sodium sebagai perisa utama makanan, anda boleh menggunakan kaedah berikut sebagai perisa makanan supaya tidak menyumbang kepada tekanan darah tinggi :
  1. Bawang putih dapat menambahkan satu lagi dimensi rasa dalam kebanyakan jenis masakan.
  2. Kunyit sesuai digunakan sebagai perasa, aroma dan pewarna bagi makanan seperti nasi, ikan, daging dan ayam.
  3. Halia, serai, lengkuas, daun sup, daun bawang, daun ketumbar dan daun limau purut juga dapat memberi rasa yang berbeza dan aroma yang harum dalam kebanyakan masakan.
  4. Serbuk kari, lada hitam dan lada putih memberikan rasa luar biasa pada daging tanpa lemak terutamanya kambing serta masakan-masakan berkuah.
  5. Jintan dapat memberikan rasa pedas kepada roti, mi dan sayuran seperti kobis .
  6. Jus lemon meningkatkan rasa salad, sayur-sayuran dan ikan.
  7. Daun kucai menambah kerangupan untuk salad dan sayur-sayuran.
  8. Kayu manis sedap dicampur ke dalam kebanyakan buah-buahan.
  9. Cuka epal dapat memantapkan rasa sos dan sayur-sayuran.
  10. Peppermint dan ekstrak lain dapat memberikan rasa tambahan untuk buah-buahan dan puding.
  11. Basil (segar atau kering ) boleh digunakan pada ikan, daging tanpa lemak , dalam sup dan sos.
  12. Thyme menambahkan perisa untuk sos dan sup.
  13. Rosemary berfungsi dengan baik dalam hidangan enak seperti daging cincang, kentang dan kacang.
  14. Daun Bay sesuai digunakan dalam sup dan stew.
  15. Paprika memberikan rasa pedas untuk daging panggang dan sayur-sayuran.
Cuba ELAKKAN penggunaan :
  • Monosodium glutamate (MSG)
  • Serbuk/kiub perasa
  • Perencah yang mengandungi MSG.
Kaedah memasak yang menggunakan bahan mentah, sos, atau perasa yang tinggi garam (natrium) perlu dikurangkan dan digantikan dengan perisa dan perasa semula jadi seperti yang disebutkan di atas.

30 Oktober 2018

Oktober 30, 2018

Kacang Bendi Berkhasiat Cegah Kencing Manis

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Kacang Bendi Berkhasiat Cegah Kencing Manis | Kacang bendi... Satu kacang yang berlendir tapi penuh khasiat.

MF suka kacang bendi tapi dah lama tak makan sebab dalam rumah, MF sorang je makan. Yang lain tak makan.

Sedap kacang bendi goreng cili atau dicampur dengan kari kepala ikan... Memang ummppp...

Walaupun biasa-biasa je kacang ni.. Tapi kacang ni sangat bagus untuk cegah kencing manis ataupun diabetics.

Kacang Bendi Berkhasiat Cegah Kencing Manis

Kacang Bendi Berkhasiat Cegah Kencing Manis


Biji kacang bendi telah lama digunakan di Turki untuk membantu masalah diabetis

Ini kerana;

a. Biji kacang bendi kaya bahan 'procyanidin' (bahan antidiabetis)


b. Kacang bendi juga kaya fiber larut air (fiber larut air akan kawal gula dalam darah)


c. Kacang bendi bantu kawal aktiviti enzim 'amylase' dan 'glucosidase' (bantu kawal pemecahan kanji kepada gula)


Fiber larut air dalam dalam kacang bendi juga bantu kawal kolesterol darah

Mengurangkan rasa letih 

Makan kacang bendi juga boleh kurangkan rasa letih. Ia bertindak dengan kurangkan 'asid laktik ' dan tingkatkan antioksidan darah

Kredit: #DrSuriRoowi 

Jadi, bagi yang susah nak control manis dan makanan bergula, bagus juga amalkan makan kacang bendi ni.

Tapi, nak bagus kurangkan gula. Terutamanya gula putih dan gula yang tersembunyi dalam air minuman atau kuih muih.

MF pun sedang usaha untuk latih diri kurangkan manis ni.

Kena lah jaga makan bila usia meningkat ni.. Sebab penyakit senang nak lekat kan...

Moh lerr Kita jaga kesihatan supaya sihat hingga ke tua... Mudah untuk beribadah... Insha Allah..                                                                  

26 Oktober 2018

Oktober 26, 2018

AWAS! 3 BAHAYA MENANTI JIKA SELALU MAKAN LEWAT MALAM

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Perasan tak... Bila tengok drama Melayu... Selalu ada babak makan malam dan dinner...

Sebab itulah budaya di Malaysia iaitu makan makan.

Tapi ada kalanya kita terbabas hingga makan lewat malam.

Kalau betul nak jaga makan... Kita disarankan jalan makan lebih dari jam 8 malam.

8 malam ke atas elakkan ambil makanan berat. Sebab ada kesannya yang mungkin boleh memudaratkan kesihatan kita.



Jadi, kawal makan... Sebab bila umur meningkat... Segalanya meningkat dengan cepat.

Dan penyakit pun senang lekat.

Pesan untuk diri sendiri juga ni... Sebab selalu terbabas makan lewat malam.

Seluar banyak dah sempit.. Senam pun seminggu sekali... Aduhai.  Bila nak insaf ntah ni.. Haha.. 

25 Oktober 2018

Oktober 25, 2018

9 Cara Untuk Control Lapar

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

9 Cara Untuk Control Lapar | Dah tengah hari ni kawan.. Dah makan ke korang?

MF belum lagi ni hah... Bukan nak diet.  Tapi takde selera plak dengan menu kantin hari ni..

Sekarang ni tengah control lapar la ni..

Kalau yang tengah diet bagus la amal.. MF nak amal apanya.. Sebab takde apa yang patut di kuruskan.. Di kecik kan ada lah..

Bagi yang nak diet... Ada 9 Cara Untuk korang control lapar...


9 Cara Untuk Control Lapar


Minum air, dan makan buah atau sayur ketika lapar memang boleh control kurus punya...

Tapi tak sangka pula minum kopi pun boleh kawal lapar kan...

Tapi yang tips paling tengah tu payah nak buat tu bagi mak ada anak kecik... haha... Itulah sebabnya mak anak kecik payah nak kurus kan... Asal jaga malam je lapar... lepas tu sibuk nak kurus... hihi...

Jom, lepas ni standby buah je... Lapar makan buah... Insha Allah cepat kurus... 
Oktober 25, 2018

5 Tips Sihat Cantik Cara Islam

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

5 Tips Sihat Cantik Cara Islam | Islam agama yang lengkap... Kalau kita ikut betul-betul cara hidup Islam.. Insha Allah.. Kita akan sihat, kuat dan cantik...

Salah satu tips mudah yang diajar Nabi s.a.w untuk sihat dan cantik ialah dengan cara menjaga makan.

Amalkan makan dengan cara bersederhana. Bukan berlebihan.

Tips Sihat Cantik Cara Islam

Tips Sihat Cantik Cara Islam


عَنْ مِقْدَامَ بْنَ مَعْدِ يكَرِبَ يَقُولُسَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَا مَلَأَ آدَمِيٌّ وِعَاءً شَرًّا مِنْ بَطْنٍ حَسْبُ الْآدَمِيِّ لُقَيْمَاتٌ يُقِمْنَ صُلْبَهُ فَإِنْ غَلَبَتْ الْآدَمِيَّ نَفْسُهُ فَثُلُثٌ لِلطَّعَامِ وَثُلُثٌ لِلشَّرَابِ وَثُلُثٌ لِلنَّفَسِ

Dari Miqdam bin Ma'dikarib berkata, "Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Tidaklah memenuhkan anak Adam itu sebuah bekas yang lebih hina melainkan memenuhkan perutnya. Sekiranya ia makan memadai dengan beberapa suapan yang dapat menegakkan (menguatkan) tulang sulbi (tulang belakangnya). Jika dia dikuasai oleh nafsunya maka (hendaklah diisi perutnya) sepertiga untuk makanan, sepertiga untuk minum dan sepertiga untuk bernafas." (HR Ibnu Majah No: 3340) Status: Hadis Sahih

Makan secara sederhana


Pengajaran Hadis

1. Wajib jaga kesihatan

Menjadi tanggungjawab setiap Muslim untuk memelihara kesihatan tubuh badan supaya dapat melaksanakan tugas dan tanggungjawab sebagai hamba Allah dengan baik dan sempurna.

2. Waspada dengan makanan yang diambil 

Setiap Muslim hendaklah sentiasa berjaga-jaga dengan makanan yang diambil. Ambillah makanan dengan kadar yang sederhana dan mampu memberikan tenaga untuk melakukan amal, jangan berlebihan yang boleh mendatangkan mudarat.

3. Mudarat jika makan berlebihan

Mudarat pada kesihatan adalah berpunca daripada makanan yang keterlaluan. Obesiti atau kegemukan akibat makan yang berlebihan boleh mengakibatkan pelbagai penyakit seperti darah tinggi, kencing manis, lemah jantung dan sebagainya. Kata al-Harith bin Abi Kaladah, seorang ahli perubatan Arab: 

"Perut itu adalah rumah penyakit dan banyak makan itu punca segala penyakit" (Al-Kasyf al-Ilahi, m/s 499).

4. Jauhi sifat tamak

Al-Quran menyarankan agar makan dan minum dengan kadar yang sederhana dan menjauhi sifat tamak, mementingkan diri sendiri serta membazir. Firman Allah:

وَكُلُواْ وَٱشۡرَبُواْ وَلَا تُسۡرِفُوٓاْۚ إِنَّهُۥ لَا يُحِبُّ ٱلۡمُسۡرِفِينَ

“Makanlah serta minumlah dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas. (al-Araf: 31)

5. Amalkan amalan 1/3 untuk sihat

Kita dianjurkan agar mengamalkan pemakanan yang sihat iaitu 1/3 dari perut di isi dengan makanan, 1/3 diisi dengan air dan 1/3 dikosongkan untuk bernafas.

Sumber: telegram.me/hadisharian_ikram


17 September 2018

September 17, 2018

Inilah 15 Sebab Kenapa Daun Kari Sedap Berkhasiat dibuat Ulam

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Inilah 15 Sebab Kenapa Daun Kari Sedap Berkhasiat dibuat Ulam | Ulam pucuk daun kari.. Pernah makan tak?

Kalau orang kampung, rasanya mungkin pernah makan... MF mula makan ulam pucuk daun kari ni sejak anak dara.. Pertama kali cuba, terus suka.. Rasa lemak dan wangi... Fuhh... Boleh bertambah nasi... Tambah sedap kalau ada sambal tumbuk kan..

Daun kari bukan sekadar perencah untuk wangi kan masakan, tapi ada khasiatnya yang tersendiri...

Banyak manfaat amalkan ulam pucuk daun kari... Sebab banyak sumber nutriti semula jadi ada dalam daun kari.

Antara khasiat pemakanan dipercayai terkandung dalam daun kari adalah karbohidrat, tenaga, serat, kalsium, zat besi, mineral dan pelbagai vitamin seperti C, A, B dan E.

Dan nutrisi ni baik untuk kulit dan usus...

Apa manfaat daun kari untuk kesihatan?

Ini khasiat daun kari jika selalu amalkannya.

Inilah 15 Sebab Kenapa Daun Kari Sedap Berkhasiat dibuat Ulam

Inilah 15 Sebab Kenapa Daun Kari Sedap Berkhasiat dibuat Ulam


1. Mengatasi penyakit diabetes


Khasiat daun kari yang pertama adalah mengatasi penyakit diabetes. Siapa sangka jika daun wangi yang satu ini punya manfaat penting untuk menjaga kadar gula di dalam darah untuk mencegah diabetes.

2. Mencegah anemia


Hal ini didapatkan dari kandungan zat besi yang ada di dalam daun ini sangat bagus untuk menambah produksi sel darah merah dalam tubuh dalam mencegah anemia.

3. Penghilang letih

Daun  kari juga berkesan untuk meredakan keletihan. Jika memiliki kegiatan yang cukup padat, minumlah teh dari daun kari untuk kembalikan kesegaran tubuh.

4. Bagus untuk pencernaan


Fungsi daun ini iaitu akan membantu melancarkan pencernaan dan mencegah banyaknya gangguan pencernaan seperti susah buang air besar.

5. Rawat cirit birit


Khasiat daun kari untuk sistem pencernaan iaitu mengatasi penyakit cirit birit. Daun herbal ini akan menghentikan cirit birit secara semula jadi tanpa memberikan kesan sampingan pada sistem pencernaan.

7. Menambah selera makan


Nafsu makan yang tidak tinggi merupakan gejala gangguan kesihatan yang perlu diatasi segera. Masalah ini boleh diatasi dengan daun kari sebagai daun penambah selera makan.

Patut la semalam... Buat ulam masa tengah hari... Petangnya ku bantai lagi Sepinggan besar nasi... 😅😅😅

8. Meredakan muntah


Muntah yang tidak reda disebabkan kerana rasa mual yang menyerang perut. Untuk meredakan muntah,  boleh menggunakan daun kari. Daun yang satu ini akan menormalkan rasa mual di perut agar tidak menimbulkan rasa ingin muntah.

9. Ubat sembelit


Penyakit sembelit tidak perlu ubati dengan ubatan moden yang mungkin memiliki kesan sampingan. Cukup dengan menggunakan daun kari sebagai ubat, maka sembelit akan hilang dengan izin Allah.

10. Baik untuk kesihatan perut


Jagalah kesihatan perut mulai dari sekarang dengan memanfaatkan khasiat daun kari. Daun ini tidak akan membuat asid perut naik atau pun menimbulkan sakit perut. Manfaat daun wangi ini akan membuat perut terasa lega dan tak sebu.


Selain 10 manfaat dan khasiat daun kari untuk kesihatan, ada lagi 5 manfaat lain

5 Manfaat dan Khasiat Daun Kari:


  1. Mengatasi jangkitan kulit
  2. Ubat bisul
  3. Menyembuhkan luka
  4. Mengubati gatal-gatal pada kulit
  5. Mencegah penuaan kulit


Banyak kan khasiatnya..., rasa yang lemak dan wangi tu buatkan selera membuak... Dan penambah selera memang salah satu dari khasiat daun kari.

Kalau yang tak pernah cuba, boleh cuba.. Pasti memikat..

Sumber rujukan:
www.khasiat.co.id
www.harianmetro.com.my

13 September 2018

September 13, 2018

7 Sebab Sakit Tekak, Makan Belacan Salah Satu Puncanya

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

7 Sebab Sakit Tekak, Makan Belacan Salah Satu Puncanya | Dah lama tak sakit tekak... Gatal dan sakit tekak  naik ke hidung.. Hidung mula berair dan kepala mula berdenyut.. Tonsil mula membengkak...

Itulah gatai sangat makan sambal belacan tak hingat... Haha... Mendapat la kan..

Masih bersisa perit tekak... Tapi penawar perit tekak ni, telan aiskrim vanila.. Insha Allah reda la sikit...


7 Sebab Sakit Tekak, Makan Belacan Salah Satu Puncanya
Tapi ada orang selalu sangat sakit tekak kan... Kenapa berlaku?

7 Sebab Sakit Tekak, Makan Belacan Salah Satu Puncanya

1. Masalah tonsil

Jangkitan pada tonsil atau dipanggil sebagai ‘acute tonsillitis’ akan menyebabkan pesakit mengalami masalah sakit tekak, kesukaran ketika menelan, demam dan gejala berkaitan.

2. Jangkitan pada kawasan tekak

Acute pharyngitis iaitu jangkitan pada bahagian tekak boleh berlaku dan mengakibatkan masalah sakit tekak. Berbagai-bagai puncayang menyebabkan ia boleh berlaku sama ada jangkitan virus, bakteria dan sebagainya.

3. Masalah hidung

Pernah kan kita temui pesakit sinusitis atau resdung turut mengalami masalah sakit tekak? Kerap tidak selesa pada tekak. Rasa ada sesuatu tidak seronok ketika menelan. Mukus daripada hidung akibat masalah resdung yang tidak terkawal boleh mengalir ke belakang dan menyebabkan jangkitan pada tekak juga. Kawal masalah sinus anda!

4. ‘Foreign body’

Kadang-kadang pesakit tak sedar. Selepas makan ada tertinggal tulang ikan pada tekak. Rasa tak selesa dan mencucuk-cucuk pada tekak. Bawa periksa doktor, kami akan keluarkan.

5. Quinsy atau peritonsillar abscess

Pengumpulan nanah pada sekitar kawasan tonsil atau dipanggil ‘quinsy’ boleh berlaku kepada pesakit. Pesakit akan mengalami sakit tekak teramat sangat, sukar menelan, sehingga sukar untuk membuka mulut. Nanah ini perlu dikeluarkan segera.

6. Tonsilolith atau tonsil stone

Anda akan perhati sesuatu keputihan atau tidak normal pada salah satu tonsil anda. Akibat daripada serpihan makanan yang tertinggal atau terlekat pada tonsil, lama-kelamaan ia akan menjadi tonsil stone. Sesetengah pesakit tidak menyedari keadaan ini, namun ada kes dimana pesakit kan mengalami kesakitan teramat sangat. Ia perlu dikeluarkan.

7. Ulser pada tekak.

Ini juga boleh ditemui di kalangan pesakit. Jangkitan kuman, traumatic cause dan sebagainya boleh menyebabkan ia berlaku. Periksa doktor jika anda alami maslah sakit tekak.

Kredit : Facebook Dr. Ezairy M.Sallih


Punca makan belacan boleh sebabkan sakit tekak bagi orang yang ada alahan je... MF ada alahan kepada makanan tertentu...


Lama tak makan sambal belacan kan... Tanggung la sendiri... Gelak kan diri sendiri la kan...

Apa pun... Redha je la.. Itu asbab dengan izin Allah.. Segalanya ketentuan Allah untuk hapuskan dosa kecil kita... #redha. 

27 Ogos 2018

Ogos 27, 2018

Owhhh... Ini Punca Lemak Berkumpul Kat Perut, Pinggang, Peha dan Pinggul

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Owhhh... Ini Punca Lemak Berkumpul Kat Perut, Pinggang, Peha dan Pinggul


Lemak anda lebih kat BAHAGIAN MANA?


1. Lemak di Perut

Jika anda jenis yang mudah stress, hormon kortisol akan banyak keluar dan lemak dalaman (visceral) senang bertambah di sekeliling organ terutamanya di perut.

Cara baik untuk mengatasinya adalah dengan meditasi atau kawal stress anda.

2. Lemak di pinggang 

Jika anda jenis yang suka makanan manis, anda mungkin jenis lebar di sisi.

Oleh itu, kawal pengambilan gula anda dan makanan tinggi karbohidrat supaya gula dalam darah terkawal & selera makan terjaga.

Senaman interval juga bagus untuk bakar kalori lebihan dalam badan.

3. Lemak di pinggul

Jika anda jenis besar di bahagian pinggul, ini biasa terjadi kepada ibu2 yang dulunya menyusu.

Anda perlu lebihkan makan sayur seperti brokoli dan boleh buat senaman squat ikut kemampuan anda langkah demi langkah.


4. Lemak di bawah lengan

Jika anda jenis menggelebeh di lengan, mungkin tona otot lengan anda tak cukup serta badan tak keluarkan hormon testosterone dengan baik. Biasanya perempuan lebih mudah menggelebeh di lengan kerana hormon testosterone yang dikeluarkan adalah lebih sedikit berbanding lelaki.

 Anda perlukan lebih banyak protein, calcium serta vitamin D. Anda juga boleh buat senaman untuk kuatkan otot seperti angkat dumbell atau barbell ikut kemampuan anda.

Sumber: Doctor Oz via Instagram

Baru tau... Bila tau punca baru kita tahu cara nak atasi kan..

Ok.. Lepas ni jangan stress ok... Haha.. Boleh ke.. Dengan hujung tahun segala macam due date ada nih... Haha.. Tapi kita cuba la kan...

Korang jenis yang mana... Moh lerr.. Kita senam dan atasi selepas ketahui puncanya... 

05 Julai 2018

Julai 05, 2018

5 Sebab Berat Badan Mudah Naik Lepas Raya

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


5 Sebab Berat Badan Mudah Naik Lepas Raya | Raya seronok ke main kan... lepas raya menangis... itulah yang terjadi bagi yang mudah sangat naik berat badan.

Tapi biasalah, alasan setahun sekali raya kan...

Sementara nak habis Syawal tu, dengan pasrahnya biarlah kan naik, nanti kita diet lah kan...

Kalau MF, berat badan naik takpe lagi, jangan ada part tertentu yang naik... Itu yang tak best...

Sebenarnya, kalau kita tahun punca berat badan naik, senang kita kawal supaya dia tak naik mendadak... Setakat sekilo dua tu ok lah kan... Tak kan terusan menurun je kan...

Tahu tak apa punca berat badan mudah naik?

Ada 5 Sebab Kenapa Berat Badan Kita Mudah Sangat Naik... Terutama lepas raya ni...

5 Sebab Berat Badan Mudah Naik Lepas Raya

Berat badan naik
5 Sebab Berat Badan Mudah Naik Lepas Raya

-Sumber: Google images-

1. Overeating

Terlebih makan... Itu biasa, sebab dah raya kan... makan dan mengunyah tak kira masa. Macam balas dendam sebab puasa, siang tak boleh makan. Bila raya, dari Subuh sampai Isyak makan je... hehe... jadinya overeating... 

Jadi, kawal makan... dan makan ikut masa... Pagi, tengahari, petang dan malam. Jangan lebih makan dari pukul 10 malam.

Ambil kuantiti yang sedikit....

Tu belum kira open house sana sini kan... Sampai ke malam kengkadang kan... Makan tak hingat.. semua menu makan...

Kita boleh kawal makan kita, insha Allah takdelah mendadak naik berat lepas raya.

2. Terlebih Gula, Kalori dan Lemak

Menu raya memang tinggi kalori, lemak dan gula...
Kuih raya semua manis, mana ada yang masam pahit

Lemang tu dah tentu tinggi kalori dan lemak... Setakat sepotong tak sedap kan... Mestilah lebih tambah pula rendang dia sedap... hehe... sebatang boleh habis...

Ketupat memang ketupat nasi, tapi kuah lemak lontong dan kacang tu pun tinggi kalori... Kalau boleh makan ketupat nasi dengan sup baru sihat... hehe...

Jangan salahkan makan, tapi salahkan diri tak dapat kontrol nafsu.

5 Sebab Berat Badan Mudah Naik Lepas Raya

3. Minuman Bergula

Ini pasti sangat, mana ada lagi rumah hidang air kosong waktu raya... Kalau ada pun, kita pilih manis berais juga kan...

Gula putih ni membuatkan berat kita susah nak turun tapi senang nak naik...

Jadi, kita kawal dengan bawa bekal air kosong bila pergi beraya...

4. Stress dan Tidur Tak Cukup

Stress buatkan tidur tak cukup... Kadang tak stress tapi tidur tak cukup sebab bebanan kerja, layan movie dan sebagainya.

Kalau raya ni, maklumlah cerita raya sampai pagi...
Kalau kaum Adam, World Cup pula kan... tu yang tidur tak cukup.
Bila berjaga malam, kita berpotensi lapar... dan lapar kita makan malam... itu yang mempercepatkan proses lemak dalam badan...

5. Malas Bersenam

Bersenam bukan lama.. Tapi kadang takde masa...
Kalau kerja pejabat, lagilah... Jam 8 pagi masuk kerja, 5 petang baru bangun dari kerusi... Makan bawa bekal atau orang bekalkan , lagilah menyebabkan badan kita tak bergerak dan kurang gerak melainkan jari dan mulut je... Jadi, jangan tanya kenapa berat badan naik.

Dah tau kan punca kenapa berat naik lepas raya... nak turun balik ada gayanya...
Jangan risau, tapi cuba elakkan 5 punca ini... Jangan bagi berat naik lagi... walaupun rasa masih berbaki seminggu lagi...

Kena kawal berat badan...badan yang berat menyukarkan pergerakan, susah nak beribadah dan ziarah... dan menyebabkan pelbagai sakit dalaman dan sakit fizikal.. sebab itu kenapa kita kena dapatkan berat badan ideal bukannya kurus kering....

Sekian... 

14 Mac 2018

Mac 14, 2018

Macam Ni Rupanya Orang Rabun Nampak!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Macam Ni Rupanya Orang Rabun Nampak! | Penglihatan satu anugerah Allah... Alhamdulillah dan syukur jika kita dikurniakan penglihatan yang sempurna. Tapi ada juga Allah uji sesetengah orang yang terpilih dengan sedikit kekurangan penglihatan iaitu Rabun.

Rabun ni bukan sampai tahap buta... Tapi ianya menyebabkan penglihatan seseorang tu terhad. Kena guna bantuan kaca mata untuk melihat.

Punca Rabun

Ada banyak punca rabun. Antaranya:

  • Terlalu banyak melihat komputer atau gadjet.
  • Mata selalu terdedah dengan kemasukan cahaya yang tinggi terus ke dalam mata. Contohnya, orang yang welding tanpa pakai penghadang cahaya.
  • Faktor pemakanan dan gaya hidup juga menyebabkan seseorang itu mengalami rabun.


Suami MF pernah alami rabun teruk sebab welding besi tak guna penghadang cahaya tu. Memula pedih merah matanya. Dia ingat pedih biasa.  Dia beli ubat titik mata. Tapi makin teruk pula...

Dia kata rabun dan tak nampak... Tapi MF tak tahu nak faham macam mana tahap tak nampak dia tu... Tapi gambar-gambar ini menyebabkan MF mula faham maksud rabun dia tu..

Tips atasi rabun

Macam Ni Rupanya Orang Rabun Nampak!

Rabun

Rabun

Rabun

Rabun

Rabun

Rabun

Rabun

Rabun

Jadi, faham dah la... Macam ni rupanya orang rabun nampak... Dia nampak tapi samar-samar... Berbintik dan berbelang gitu... Jadi jangan marah kat orang rabun. Sebab itu juga rezeki dia... ada kelebihan dia... Dia kurang nampak bab-bab maksiat  dan aurat orang  kalau dia tak ambil spek pakai...

Bagi yang dikurniakan penglihatan yang baik, jagalah anugerah itu sebaiknya... Caranya dengan tidak melihat perkara yang Allah larang dan makan makanan yang sihat untuk mata seperti lobak merah dan makanan yang kaya vitamin A.

Boleh juga amalkan doa ini:

Doa Sembuhkan Rabun Mata:

Tips rabun

Boleh juga amalkan petua mudah dengan membasuh muka dalam mata sedikit terbuka dengan air ramasan daun sirih... Ini petua mak MF ni... Alhamdulillah... umur dia 65 tahun lebih pun mampu lagi masukkan benang dalam jarum tanpa bantuan kaca mata.

Sekian, semoga bermanfaat.


Sumber gambar: Facebook

26 Februari 2018

Februari 26, 2018

9 Tips Mudah Kurangkan Resdung

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


9 Tips Mudah Kurangkan Resdung | Resdung memang merimaskan. Orang yang ada resdung kena banyak pantang kalau tak nak resdung. MF sendiri pantang makan untuk elak resdung. Pantang lah sebab kalau sekali kena resdung sekali dengan asma kena.

Memang teruk juga... Resdung dalam istilah perubatan disebut sinus. Ubat resdung takde tapi boleh kurangkan dan redakan resdung dengan ubatan moden.

Kalau pergi klinik doktor akan bagi ubat selesema warna kuning. Lepas makan confirm mengantuk. Kuat betul ubat tu. Tapi sejak lepas kahwin, jarang kena resdung sebab kawal punca resdung.

Mencegah lebih baik dari mengubati kan. Ada 9 tips untuk elak penyakit resdung di rumah. Ikuti perkongsian dari Dr Ezairy yang merupakan doktor hidung, tekak dan telinga.

9 Tips Mudah Kurangkan Resdung

9 Tips Mudah Kurangkan Resdung


Nak tahu macam mana untuk kurangkan masalah resdung di rumah?

'Do and don't' untuk anda yang mengalami resdung.

1.Persekitaran baik

Create suasana nyaman dan kondusif di dalam rumah. Jika cuaca tidak elok di luar rumah, berdebu contohnya, berada di dalam rumah adalah langkah paling baik. Merokok tak boleh!

2.'Warm compression'

Anda boleh buat sendiri di rumah. Basahkan kain bersih, perah dan letak di dahi dan kawasan muka anda. Ia akan mengurangkan kesakitan pada muka dan membuka rongga-rongga bukaan sinus ke hidung.


3.Cuci hidung 'nasal douching'

Teknik ni biasanya akan diajar oleh doktor ENT apabila anda mendapat follow up bersama kami. Pastikan anda menggunakan air yang bersih atau air yang telah dimasak. Masukkan air ke hidung, biar ia keluar melalui mulut.

4.Air yang cukup

'Stay hydrated'. Air yang cukup di dalam tubuh penting untuk sistem tubuh kita. Minum air panas dapat membantu mengurangkan ketidakselesaan pada hidung. Boleh cuba di rumah!

5.Don't fly!

Sekiranya anda sedang mengalami jangkitan sinusitis, seeloknya cuba elakkan penerbangan. Kalau boleh. Kalau memang tugas tak mengapa. Kenapa? Jangkitan sinusitis akan menyebabkan anda mengalami sakit telinga ketika kapal terbang sedang berlepas. Jika terpaksa apa perlu buat? Sediakan apa-apa makanan untuk dikunyah atau dimakan, minuman pun boleh. Ini akan membantu anda di dalam kapal terbang.

6.Ubat semestinya

Apabila anda jumpa doktor, setelah menerima nasihat daripada doktor, anda akan diberi ubat. Ini sudah semestinya akan membantu anda mengurangkan simptom yang dialami seperti sakit pada muka, dan juga masalah lain pada hidung.

7.Jangan tergesa-gesa ke kolam

Bagi anda yang gemar aktiviti air. Berenang dan berkelah contohnya. Cuba seboleh-bolehnya pastikan jangkitan sinusitis anda benar-benar sembuh baru lakukan aktiviti tersebut. Ini bagi mengelakkan jangkitan sinus lewat sembuh, bahkan menjadi bertambah teruk.

8.Senaman riadah dan aktiviti luar

Perkara terakhir ini khusus untuk anda yang kerap melakukan aktiviti luar. Anda perlu berhati-hati juga kerana serangan sinusitis selalunya akan menyebabkan gejala sakit muka dan kepala. Elakkan aktiviti yang berat. Cukuplah sekadar berjalan, bersiar-siar dan aktiviti ringan.

9. Kurangkan debu dalam rumah

Dalam rumah sendiri, kalau boleh elakkan penggunaan karpet yang berbulu. Haiwan peliharaan seperti kucing juga menyebabkan alahan hidung bertambah teruk.

Nak tip lagi? Jumpa doktor ya, lakukan pemeriksaan. Kami akan cerita satu persatu lebih detail setelah pemeriksaan dilakukan.

Siapa ada pengalaman alami resdung atau sinusitis kat sini?

Dr. Ezairy M.Sallih
#doktorhidungtelingatekak
Sila #SHARE artikel ini kepada semua yang anda sayang. Moga kesihatan sentiasa bersama kita semua.

Sumber: Facebook Dr. Ezairy M.Sallih

Memang MF amalkan 9 tips ni di rumah. Selain pantang makan makanan tertentu yang boleh mencetuskan sakit resdung dari berulang. Selain tu, MF ada juga amalkan VCO bila kena resdung... Dapat la kurangkan dari jadi lebih teruk. 

11 Disember 2017

Disember 11, 2017

7 Kelebihan Jintan Manis Yang Ramai Orang Tak Tahu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


7 Kelebihan Jintan Manis Yang Ramai Orang Tak Tahu | Jintan manis satu jenis rempah masakan yang biasa digunakan untuk masak sup, kari, rendang dan masakan berempah.

Jintan manis baunya sedikit manis berbanding jintan putih yang baunya sedikit kuat.

Jintan manis biasa orang buh dalam masakan je... Tapi sebenarnya, jintan manis boleh dijadikan sebagai minuman untuk kesihatan dan perubatan tradisional Merawat beberapa masalah tubuh badan.


7 Kelebihan Jintan Manis Yang Ramai Orang Tak Tahu

7 Kelebihan Jintan Manis Yang Ramai Orang Tak Tahu


1. Cuci usus

Jintan manis sejenis herba berserat tinggi, bertindak seperti ‘julap’ untuk mencuci usus kecil dan usus besar secara sederhana. Herba ‘pelawas’ ini melancarkan proses perkumuhan dan mencuci dinding usus dari toksin, kotoran dan mendapan degil. Yang bagusnya, ia tidak mengakibatkan cirit-birit.. proses pembuangan lebih bersahaja dan tidak terasa senak perut! Sistem metabolisma menjadi lebih teratur dan semestinya ia membantu melangsingkan badan!

2. Mengatasi masalah kembung perut akibat terlebih angin, gas dan asid

Jintan manis dapat merawat masalah ketidakhadaman, radang perut dan usus dengan cara mengeluarkan gas, angin dan asid yang berlebihan dalam perut. Secara tak langsung ia membuatkan perut menjadi leper dan kemas! Sesuai sangat bagi sesiapa ada masalah perut buncit.

3. Mengawal tahap kolesterol

Jintan manis kaya dgn vitamin C-B-A, bermanfaat mengekalkan daya tahan badan terhadap serangan penyakit di samping dapat mengurangkan kadar kolesterol berbahaya dalam badan. Kadar seratnya yang tinggi dapat mencegah berlakunya buasir dan kanser usus.

4. Merawat bengkak sendi, sakit badan dan lenguh-lenguh otot

Jintan manis mengandungi ‘anethole’, sangat perlu untuk merawat masalah bengkak atau radang pada sendi, tulang dan otot! ‘Anethole’ juga diyakini dapat mengurangkan risiko keberulangan (recurrennce) penyakit kanser. Kajian menunjukkan penggunaan ‘anethole’ dapat menyekat kemaraan ‘tumor necrosis factor’ dalam tubuh manusia.

5. Diuretik

Jintan manis bersifat diuretik, bermakna ia dapat mengeluarkan bendungan air di dalam badan.. justeru merawat sembab muka, perut kembung, buncit dan senak perut!

6. Meningkatkan kuantiti dan kualiti susu ibu

Jintan manis merangsang pengeluaran susu ibu (lactation) dan memberi kesan yang sama pada tubuh sepertimana tugas estorgen. Ia juga boleh merawat masalah kesakitan pra-haid & menopos, masalah rendah-libido dan ketegangan saraf. Dengan meminum secawan teh jintan manis waktu malam, ia dapat menenangkan saraf dan membuatkan lebih mudah tidur malam.

7. Merawat gejala pra-haid, pra-menopos dan rendah libido

Jintan manis dapat mengatasi masalah kesakitan dan kekejangan saraf pra-haid (senggugut) , mengurangkan simptom-simptom pra-menopos dan menggalakkan daya keinginan seksual secara semula jadi.


Selain itu, Jintan manis dapat mengekang selera makan, menyegarkan nafas, menurunkan panas badan, merawat jangkitan mata, meredakan sakit tekak, memulih batuk dan membuang kahak.

Resepi Air Jintan Manis

1 sudu makn jintan manis
1 cawan air panas mendidih
Rendam 30 minit bertutup...minum suam sebelum sarapan pagi dan sebelum tidur malam.
Sumber: Facebook 

Sebenarnya, banyak bahan kat dapur tu boleh jadi ubat dan penawar... Tapi kita ni nak cepat, cari ubat la senang kan.. Lagipun nak telan penawar traditional ni tak tau lagi kesan pada tubuh... Sesuai ke tidak.. Tu yang tak cuba kan.. Tapi yang ni simple je.. Cuma air jintan manis... Takde kesan sampingan yang memudharatkan asalkan untuk permulaan cuba la sikit dulu dan jangan kerap... Niat untuk buat penawar diri... Insha Allah.. Ciptaan Allah ada manfaatnya...

Semoga bermanfaat... 

07 Disember 2017

Disember 07, 2017

Kelebihan dan Khasiat Pokok Lidah Buaya (Aloe Vera)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kelebihan dan Khasiat Pokok Lidah Buaya (Aloe Vera) | Aloe Vera atau lidah buaya adalah sejenis pokok berdaun runcing yang penuh duri kecil di hujung daunnya.

Hampir 100 peratus pokok Aloe Vera mengandungi air. Bahagian dalam pelepahnya dipenuhi isi berbentuk gel yang mempunyai banyak kegunaan dan khasiat untuk kesihatan dan kecantikan.

Aloe Vera mengandungi lebih 200 komponen aktif antaranya vitamin, mineral, asid amino, enzim serta lemak asid malah sudah digunakan masyarakat dunia sebagai terapi untuk kesihatan sejak lebih 5,000 tahun lalu.

Aloe Vera kaya dengan vitamin A, C dan E serta asid folik, choline, B1, B2, B3, B6 dan B12 di samping mineral seperti kalsium, magnesium, zink, kromium, selenium, sodium dan zat besi.


Kelebihan dan Khasiat Pokok Lidah Buaya (Aloe Vera)

Tumbuhan yang dikenali sebagai sabir dalam Bahasa Arab juga dipenuhi khasiat asid amino dan asid lemak yang penting untuk pertumbuhan tubuh yang sihat di samping mempunyai kemampuan mengurangkan jumlah lemak dalam darah.

Semua bahan yang terkandung di dalam Aloe Vera bertindak membantu mengurangkan simptom alahan dan masalah penghadaman tidak lancar. Malah pokok Aloe Vera dikatakan mempunyai khasiat yang mampu meningkatkan ketahanan badan bagi melawan penyakit.

Aloe Vera mampu menyegar dan membersihkan saluran penghadaman seterusnya memperbaiki masalah penyingkiran toksin dari badan, yang sememangnya boleh menyebabkan seseorang tertekan atau stress.

Aloe Vera juga membantu masalah cirit birit dan merawat masalah pencernaan serta pedih ulu hati, selain mengurangkan bakteria dan menyeimbangkan flora dalam perut. Malah ia juga membantu menurunkan berat badan secara tidak langsung apabila sistem penghadaman menjadi lebih sihat.

Aloe Vera Gel juga mampu mencantikkan dan menyihatkan kulit serta merawat masalah seperti jerawat, luka kecil, psoriasis, gigitan serangga, melecur dan memudarkan parut yang masih baru. Ini kerana ia bertindak seperti penawar yang bukan saja dapat melegakan rasa sakit, gatal dan mengurangkan pendarahan, malah mempercepatkan proses penyembuhan.

Sifat Aloe Vera yang kaya dengan air bertindak sebagai pelembap untuk menyegarkan kulit dan membantu memulihkan keadaan kulit yang kering dan rosak. Mereka yang kerap terdedah pada sinaran matahari boleh menggunakan Aloe Vera untuk melegakan keadaan kulit yang terbakar akibat panahan matahari. Sebab itu, banyak produk kosmetik menjadikan aloe vera antara ramuan utama untuk kecantikan wajah dan kulit.

Amalan menyapu Aloe Vera Gel pada kulit muka sebelum mengenakan mekap menjadikan kulit lebih lembut, lembab dan segar.

Khasiat Aloe Vera juga mampu melembutkan, melebatkan dan mencantikkan rambut.

Kelebihan dan Khasiat Pokok Lidah Buaya (Aloe Vera)

Selain untuk kecantikan Aloe Vera juga mempunyai banyak kelebihan dan khasiat untuk kesihatan tubuh badan.
  1. Membantu mengawal kolestrol dalam darah. Ambil bersama Artic-Sea.
  2. Membantu mengurangkan masalah akibat gout.
  3. Memperbaiki sel darah.
  4. Membantu menghalang penyakit batu karang.
  5. Melancarkan sistem penghadaman dan penyakit ulser
  6. Menyingkirkan toksin dalam usus dan melindungi usus.
  7. Membantu memberi KESEIMBANGAN asid/alkali dalam badan
  8. Membantu menyingkirkan kafein yang terhasil dari kopi atau teh
  9. Mengurangkan masalah tekanan darah tinggi.
  10. Membekalkan mineral, vitamin dan enzim yang tidak boleh dihasilkan oleh badan.
  11. Melegakan sakit buasir
  12. Melegakan sembelit kerana bertindak sebagai pelincir untuk sistem perkumuhan.
  13. Membantu mengawal kadar gula dalam darah
  14. Menguatkan daya ketahanan atau sistem imunisasi badan.
  15. Memelihara kesihatan buah pinggang.
  16. Mengawal dan memulihkan gastrik
  17. Mencantikkan kulit.
  18. Membekalkan tenaga
  19. Mengawal berat badan.
  20. Mengawal kolestrol dalam badan.

Petua Kesihatan dan Kecantikan Dengan Lidah Buaya

1. Mengubati luka terbakar,

caranya adalah: daun lidah buaya dicuci bersih, lalu dibelah menjadi dua, di dalamnya akan terdapat lendir seperti gel disapu pada luka bakar maka dalam masa 2-3 hari akan sembuh. Jika luka juga boleh buat perkara yang sama... Cepat berhenti darah dan luka lebih cepat sembuh.

2. Mengeluarkan racun tubuh,

Iaitu adanya kandungan gelatin yang boleh berkhasiat menyerap racun dalam usus dan mengeluarkannya bersama feses, caranya sangat mudah iaitu dengan membuat jus lidah buaya.

3. Menurunkan diabetes,

iaitu dengan cara mengambil jus lidah buaya setengah sudu diminum rutin selama 14 hari dipercayai dapat menurunkan kadar gula 45%.

4.Menghilangkan jerawat merah yang besar atau jerawat batu,

caranya: ambil saja lidah buaya, kemudian belah, lalu ambil getahnya atau lendir yang terdapat didalamnya. Sapukan pada bahagian wajah yang terkena jerawat sekali dalam sehari kurang lebih selama 10-15 minit kemudian bilas dengan air suam.

5. Menghilangkan bintik hitam pada wajah,

caranya: wajah dibersihkan terlebih dahulu menggunakan facial foam, ambil jelly lidah buayanya, lalu bersihkan dari lendir–lendirnya dan usapkan ke wajah setiap pagi juga malam hari. Biarkan selama 30 minit. Selepas itu bersihkan dengan air bersih lalu keringkan. Lakukan sekurang-kurangnya 2x sehari berturut–turut. Cara ini memakan masa lama, namun bila dilakukan secara rutin, hasilnya pun akan maksimum.

Kalau MF, lepas sapu aloe vera tu, ambil tisu muka dan tekap pada wajah... Biar sampai kering,kemudian dah kering tarik tisu tadi dan akan nampak bintik hitam dan putih pada muka tertanggal. Cubalah!

6. Menguatkan akar bulu mata,

caranya: sebelum tidur, cuci bulu mata agar terbebas dari bahan kimia seperti maskara, lalu ambil lendir lidah buaya, oleskan pelan- pelan pada bulu mata, biarkan selama 30 minit, lalu cuci dengan air biasa hingga bersih. Bila teratur menggunakannya, dijamin bulu mata tidak mudah gugur dan tebal.

7. Merawat rambut agar tidak mudah gugur, mengurangkan kelemumur, dan mempercepatkan pertumbuhan rambut,

caranya adalah ambil dua pelepah lidah buaya yang sudah dicuci, kemudian gosokkan isinya pada kulit kepala yang telah dicuci. Kemudian balut rambut dengan kain dan bilas keesokan harinya, usahakan melakukan rawatan ini setiap hari untuk mendapatkan hasil maksimum.

8. Digunakan sebagai gel cukur,

caranya sangat mudah, oleskan lendir lidah buaya sebelum mencukur janggut atau misai, cara ini sangat berkesan untuk mencegah iritasi kulit, kulit akan terasa sejuk dan tidak pedih.

9. Merawat buasir,

caranya adalah parut lidah buaya, tambahkn madu dan setengah cawan air masak pada parut tersebut, kacau hingga rata, tapis, lalu diminum 3 kali sehari.

10. Diproses menjadi minuman bernilai ekonomi tinggi,

NATA DE ALOE, bentuknya seperti nata de coco atau sari kelapa, bila dimakan dapat berkhasiat untuk mencegah bengkak sendi, mencegah sel kanser, serta membantu penyembuhan luka selepas pembedahan.

11. Mengatasi Batuk

– 20 g daun lidah buaya
– Cuci kupas kulit dan durinya lalu potong-potong
– campurkan 2 sudu makan madu lebah asli.
– Minum 2 kali sehari
– Ulangi selama 10 hari

12. Mengatasi Sakit Tekak

– 1 daun lidah buaya
– Cuci lalu kupas kulit dan durinya
– Isinya dipotong-potong atau diblender
– Tambahkan 1 sudu makan madu asli
– Minum 3 kali sehari

13. Mengatasi Sembelit

– Setengah (1/2) batang daun lidah buaya
– Cuci lalu kupas kulit dan durinya
– Potong kecil-kecil isinya
– Tambahkan dengan setengah (1/2) gelas air
– Campurkan 1 sudu makan madu
– Makan 2 kali sehari

14. Ubat Diabetes Diabetes

– 2 batang daun lidah buaya
– Cuci dan buang durinya lalu potong-potong.
– Rebus dengan 3 gelas air hingga mendidih
– Tapis air rebusan tersebut
– Minum 1/2 gelas – 3 kali sehari sesudah makan

15. Menurunkan Kadar Gula Dalam Darah

– 1 pelepah lidah buaya ukuran besar (kira-kira seukuran telapak tangan)
– Bersihkan dengan mengupas kulit dan durinya
– Rendam sekitar 30 minit dalam air garam
– Ramas sebentar lalu bilas di bawah air yang mengalir
– Rebus dengan 3 gelas air hingga mendidih
– Sejukkan dan tapis
– Minum 1/2 gelas – 2 sampai 3 kali sehari.


Cara Membuat Minuman Lidah Buaya

  1. Ambillah daun lidah buaya yang segar dan berukuran besar agar memiliki banyak gel yang dapat dijadikan campuran minuman.
  2. Kupas kulit daun lidah buaya hingga tinggal gel lidah buaya yang jernih.
  3. Potong-potong gel lidah buaya tersebut dalam bentuk dadu.
  4. Rebus pandan dengan air hingga mendidih sehingga naik aroma pandan dari air tersebut.
  5. Rendam potongan gel lidah buaya dengan air pandan kurang lebih selama 2 jam.
  6. Setelah 2 jam tapiskan gel lidah buaya dan simpan dalam peti sejuk.
  7. Gel lidah buaya tersebut sudah dapat dijadikan campuran minuman yang lazat dan sihat lagi menyihatkan.

Banyak betul petua dan khasiat dari lidah buaya ni... Patut la banyak produk gel lidah buaya dijual dipasaran sekarang ni...

Antara pengalaman sendiri dengan pokok ni.. MF pernah guna untuk berhentikan darah luka. Kalau luka, terbelah kulit ambil aje aloe vera dan sapu pada luka.. Sekejap je luka akan bercantum dan darah berhenti.

Selain tu, MF sendiri pernah jadikan aloe vera ni untuk rawat demam. Ambil aloe vera, buang kulit dan tekapkan gel alo vera pada kepala...  Sekejap je akan reda panas badan diserap oleh aloe vera gel ni...

Jadi, aloe vera ni boleh di jadi kan salah satu tanaman yang patut ada di setiap rumah untuk saat-saat kecemasan. Sebab sangat banyak manfaat nya... Walaupun sekarang ada yang siap di proses jadi gel... Tapi tetap tak sama dengan yang original...


Sekian, semoga bermanfaat..

Sumber rujukan : internet