Memaparkan catatan dengan label Petua kesihatan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Petua kesihatan. Papar semua catatan

16 Januari 2019

Januari 16, 2019

Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat | Darah tinggi, penyakit biasa, tapi boleh jadi luar biasa kesannya.

Suami MF dah mewarisi penyakit ni... memang dah mula makan ubat dah pun setiap hari.

Apa pun, penyakit ni perlu dikawal. Supaya badan sihat dan tak mudah diserang sakit darah tinggi.

Ini dia cara penyediaan makanan sihat untuk pesakit darah tinggi.

Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat

Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat

1.  Garam

Aspek yang paling penting yang perlu diubah dalam tabiat pemakanan pesakit adalah MENGEHADKAN PENGAMBILAN GARAM.

Secara saintifik, garam dikenali sebagai sodium atau natrium. Pengambilan sodium berlebihan menyumbang kepada tekanan darah tinggi. Diet rendah sodium akan dapat membantu untuk mengawal tekanan darah pesakit.

Anda boleh menerima pakai Pendekatan Pemakanan Untuk Hentikan Hipertensi (DASH) untuk memerangi tekanan darah tinggi.

Pelan DASH boleh diikuti dengan 2 peringkat iaitu :

  • Pelan pengambilan natrium 1500 miligram (mg) sehari
  • Pelan pengambilan natrium 2300 mg sehari.
  • Berbincanglah dengan pegawai dietetik atau doktor anda untuk mendapatkan nasihat pengambilan natrium yang sesuai untuk anda.

Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat


Antara contoh makanan tinggi kandungan garam yang perlu dielakkan adalah :

  • Makanan diproses dan yang ditinkan
  • Makanan yang diawet (contoh : belacan)
  • Ikan/telur masin
  • Makanan segera.


Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat

Selain mengamalkan diet rendah sodium, individu yang mempunyai tekanan darah tinggi mungkin perlu mengurangkan pengambilan kalori dan mengekalkan berat badan normal.

Individu yang mempunyai berat badan berlebihan perlu menurunkan berat badan.
Berat badan berlebihan merupakan satu lagi faktor yang menyumbang kepada tekanan darah tinggi.
DASH merangkumi makanan yang tinggi serat dan protein dan kaya dengan kalium, magnesium dan kalsium – semua nutrien ini  diperlukan untuk membantu mengurangkan tekanan darah tinggi.

2.  Lemak

Pesakit perlu mengawal pengambilan makanan yang mengandungi lemak terutamanya jenis lemak tepu.

Lemak tepu adalah lemak yang boleh dijumpai dalam makanan sumber haiwan seperti ayam, daging, hasil tenusu serta makanan yang menggunakan santan.
Lemak tak tepu boleh diambil bagi menggantikan lemak tepu.

Lemak tak tepu adalah lemak yang terdapat dalam ikan, kekacang, biji-bijian dan minyak daripada sumber tumbuhan (seperti minyak zaitun, minyak jagung dan minyak bunga matahari).

3.  Serat

Pesakit digalakkan untuk mengambil makanan yang tinggi serat (fibre). Dalam sehari, pesakit perlu mengambil sekurang-kurangnya 4-5 hidangan sayur dan 4-5 hidangan buah.


4.  Tabiat Makan Di Luar

Pesakit juga perlu mengurangkan tabiat makan di luar terutamanya di restoran makanan segera. Pengambilan garam dan lemak untuk pesakit adalah lebih mudah dikawal jika kita memasak di rumah.
Sumber: MyHealth

Bukan mudah nak control makan orang yang biasa makan... Tapi itulah kalau dah ada penyakit ni kena banyak pantang. Setakat ni, 3 dan 4 tu memang usaha untuk buat... cuba masak kat eumah... sebab anak ramai kan.. riuh sangat kalau nak makan kat luar..  Jadi, selamat lagi dapat kawal yang tu... 

08 Januari 2019

Januari 08, 2019

Minuman yang Menakjubkan untuk Cairkan Lemak Dalam Tempoh 4 Hari

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Minuman yang Menakjubkan untuk Cairkan Lemak Dalam Tempoh 4 Hari | Lepas bersalin anak keempat, alhamdulillah... Dapat capai BMI badan normal. 

Tapi masalahnya... 

Badan takde lah gemuk... Cuma part-part tertentu dah ditimbuni lemak. 

Kalau orang lelaki... Biasanya perut lah kan.. 
Perempuan pula kat peha, pinggul, lengan dan perut biasanya akan ada lemak berlebihan. 

Tapi kena usaha juga untuk hapuskan lemak ni dengan senaman. 

Tapi dikatakan minuman ini bagus untuk cairkan lemak dalam badan... 

Boleh ke.. 

Kena cubalah kalau nak tau... 

Insha Allah.. Tak bahaya sebab semuanya guna bahan semula jadi. 

Untuk membuat minuman ini, kita memerlukan bahan-bahan berikut:

8 ½ cawan air ditapis
1 sudu teh halia parut (atau satu sudu halia organik serbuk akar)
1/2 timun, dihiris nipis
1/2 lemon, dihiris nipis
12 daun pudina

Cara kurangkan lemak dalam badan

Minuman cairkan lemak

 Cara penyediaanya:

Campurkan semua bahan dan gaul sehingga sebati. Keluarkan kepingan lemon, halia dan daun pudina sebelum menuangkan minuman tersebut ke dalam gelas. 

Minum je minuman ni... Jangan minum air manis... Kalau tak habis boleh sejukkan dalam peti sejuk. 

Boleh minum minuman ini setiap hari dalam masa 4 minggu, kerana ia selamat dan sangat menghidratkan.

Bagaimana ia berfungsi dan mengapa ia begitu berkesan?


Semua bahan-bahan yang disenaraikan diatas mempunayai pelbagai manfaat kesihatan dan kesan pembersihan, tetapi apabila digabungkan, mereka mampu menghasilkan BOM yang sihat dimana ia membantu menyucikan badan dan membantu membuang lemak yang berlebihan.

Sekarang jom kita lihat satu persatu khasiat bahan yang telah kita gunakan tadi.

Timun:
timun adalah rendah kalori, bertindak sebagai diuretik, kaya dengan serat pemakanan dan membantu menjaga alkali badan. Timun adalah makanan yang sesuai untuk penurunan berat badan.

Halia
Dalam satu kajian yang dilakukan di Institut Pemakanan Manusia di Universiti Columbia menunjukkan, apabila seseorang individu minum minuman panas dengan halia, mereka berasa lebih kenyang dan mempunyai peluang kurang daripada makan berlebihan.

Lemon
Walaupun pada dasarnya lemon mengandungi asid, tetapi apabila diproses di dalam badan manusia hasilnya adalah dalam keadaam beralkali. Lemon mengandungi kedua-dua sitrik dan asid askorbik,asid-asid lemah mudah dimetabolismakan dalam badan membolehkan kandungan mineral lemon untuk membantu pengalkalian darah(ph optmal darah ialah:7.35 – 7.45). darah yang ber Ph rendah dari itu (berasid) sangat “subur” untuk sel-sel kanser dan bakteria jadi mengundang pelbagai jenis penyakit.

Pudina
Anda mungkin tidak terfikir bahawa pudina sebagi penahan selera makan. Tetapi sebenarnya ia memang penahan selera. Pudina bukan sahaja memberikan rasa segar malah dapat membendung rasa ketagihan untuk makan.

Air
Anda semua mesti sudah tahu manfaat kesihatan apabila minum air yang mengcukupi. Air menyokong kehidupan kita, menghidratkan badan, meringankan sendi dan otot semasa senaman,dan jika minum secara teratur ia dapat mengurangkan ketagihan makanan

Selamat mencuba.. 

Olahan dari sumber : Telegram Channel

06 Januari 2019

Januari 06, 2019

Pantang Larang Kalau Nak Kurangkan Lemak Dalam Badan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Pantang Larang Kalau Nak Kurangkan Lemak Dalam Badan


  1. Kurangkan makanan bergoreng: Tidak lebih daripada dua kali seminggu
  2. Hadkan makanan segera – ayam goreng, kentang goring, ‘milkshakes’ dan burger.
  3. Hadkan snek berlemak – kerepek, kek, biskut, kacang. Kuih nyonya.
  4. Pilih daging kurang lemak, ikan dan ayam tanpa kulit.

Semasa penyediaan makanan

  1. Buang kulit dan lemak pada daging atau ayam sebelum masak
  2. Gunakan minyak sayuran
  3. Elakkan menggunakan minyak kelapa
  4. Tukar mayonis dengan jus limau nipis.

Semasa memasak

  1. Rebus. Panggang , bakar dan kukus
  2. Gunakan susu tanpa lemak , susu skim, yogurt atau santan cair bagi menggantikan santan pekat.
  3. Buang lemak berlebihan daripada sup atau masakan
  4. Gunakan rempah-ratus sebagai perasa.
  5. Goreng tanpa miyak atau kuali tidak melekat atau ketuhar gelombang mikro.
  6. Mengurangkan pengambilan kolestrol
  7. Pemilihan makanan rendah kolestrol dan rendah lemak akan membantu merendahkan paras kolestrol dalam darah
  8. Makan lebih banyak bijirin, buahan dan sayuran
  9. Kurangkan pengambilan gula dan garam
  10. Elakkan makanan segera, makanan tin, burger dan lain-lain
  11. Jauhi jeruk dan makanan tinggi garam seperti ikan dan telur masin, jeruk sayuran dan buah-buahan
  12. Kurangkan makanan ringan yang kaya MSG (Monosodium glutamate), gula dan garam.

03 Januari 2019

Januari 03, 2019

Bahayanya Penyakit Duduk

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Bahayanya Penyakit Duduk | Penyakit duduk atau malas bergerak satu penyakit yang boleh membunuh.

Dengan canggih teknologi menjadikan kita makin malas nak bergerak dan berjalan.

Terutamanya, akhir zaman ni...

Tengok aje kat Pasaraya, mesti parking dekat pintu yang penuh dulu.
Tak pun tengok kat masjid, sanggup parking bertindih sebab malas nak bergerak dan berjalan jauh.

Bahayanya Penyakit Duduk

Bahayanya Penyakit Duduk

Bahayanya Penyakit Duduk


Berapa jam anda “duduk” setiap hari?

☑️ Secara purata, seseorang “duduk” selama 11 jam setiap hari

☑️ Bekerja, memandu dan hanya duduk seharian memang sungguh meletihkan!

☑️ Walaupun meletihkan, hakikatnya kita TIDAK bergerak dan aktif secara fizikal

☑️ Di rumah, kita berehat dan masih lagi terus duduk menonton tv dan aktivti santai lain.
.
Setiap hari, 5 hari seminggu, 20 hari setiap bulan... ini akhirnya mendatangkan masalah kesihatan.

Duduk boleh melemaukan sebenarnya.. memang rasa lesu dan malas bila terlalu lama duduk atau baring.

Kalau tengok orang Jepun atau orang kampung, tak senang duduk diam kan..

Cuba ajak mak atau nenek kita yang masih bertenaga dok dengan rumah kita di taman perumahan yang tertutup..

Pasti tak lama duduknya.. rimas dia tak boleh buat aktiviti dan kerja.

Itu rahsia, orang tua-tua sihat dan bertenaga...
Berbanding orang muda tapi dah undang pelbagai penyakit.

Boleh je berjalan walaupun kerja pejabat... setiap 15 ke 20 minit, bangun berjalan... pergi tandas ke pantri ke... asalkan ada berjalan...

Parking la jauh sikit asalkan dapat berjalan dan gerakkan jantung dan lancarkan perjalanan darah kita.

Jangan malas berjalan... nanti dapat pelbagai penyakit...
Ingatkan diri sendiri...

25 Disember 2018

Disember 25, 2018

Khasiat Tersembunyi Buah Markisa Yang Ramai Orang Tak Tau

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Pernah makan buah markisa? Kenal ke tak...

Tak ramai yang kenal buah markisa ni. MF rasa buah ni buah hutan asalnya. Tapi sekarang dah dikomersialkan sebab ada khasiat yang tersendiri.

Dulu kat kampung MF, memang tumbuh melata je pokok ni...

Musim buah, MF petik dan terus makan.

Rasa masam-masam manis..  Nak lagi sedap... Tabur sikit garam halus dan makan. . Fuhhh.. Slruuppp... Terliur plak...

Sekarang ni payah juga nak dapatkan buah ni.

Buah ni ada dua jenis setakat yang MF tau. . Jenis kulit warna puprle dan satu lagi warna kuning. Rasanya sama je... Cuma warna kuning ni jenis airnya banyak dan sesuai dibuat jus.

Buah Markisa ni banyak khasiatnya juga... Tapi tak ramai yang tau.

Khasiat Tersembunyi Buah Markisa Yang Ramai Orang Tak Tau 


Buah Markisa atau dikenali sebagai Passion Fruit. Bahasa botaninya ‘Passiflora edulis’. 

Ia bukan ubat, tetapi bagus diamalkan kerana mengandungi banyak vitamin terutama mereka yang ada masalah penyakit kronik. 

Ambil secara bersederhana. Jika berlebihan ia mungkin memudaratkan. 

Ia  sangat kaya dengan vitamin vitamins A (1274 IU 43%) dan vitamin C 30 mg 50%), potassium (348 mg 7%) , dan fiber (10,40 g 27%) dan mempunyai 16 calories dalam setiap biji. 

Ia boleh dimakan begitu saja, atau sebagai jus atau dijadikan salad dicampur dengan sayur-syuran yang lain.

Sangat baik untuk pesakit terutama yang ada mengalami masalah saraf.

Kredit: Facebook Dr Zubaidi
#dietdrzubaidi 
#nutrisidrzubaidi 

(Sumber: USDA National Nutrient data base)

Jadi, yang ada masalah saraf... Sakit lutut ke... Sakit lengan... Selalu ada masalah sakit urat bagus amalkan buah ni... Cuma jangan tanya kat mana nak beli.. MF pun tak pasti... Hehe...

Tapi kat Johor ada satu ladang Markisa di UK Farm... Boleh makan dan beli kat sana... 

17 Disember 2018

Disember 17, 2018

16 Cara Rawat Diri Dengan Buah dan Sayur

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Allah jadikan tumbuhan  itu sebagai nikmat untuk manusia. 

Selain untuk makan dan kenyang, tumbuhan seperti buah dan sayur ada khasiat tersendiri terutama kalau kita sakit. 

Apa kata... Kita rawat diri sendiri dengan Buah dan sayur bila badan kita ada yang tak kena. 

Buah dan sayur

Ini ada 16 rawatan untuk sakit badan hanya guna buah dan sayur je... 

Maksud rawatan ni... Bila kita sakit..  Banyak kan ambil buah atau sayur ini untuk rawat secara alami. 

Bila secara natural ni... Kesannya pun tak lah sepantas kilat... Ambil masa... Tapi insha Allah selamat tanpa kesan sampingan. 

Jom... Banyak kan peti sejuk rumah kita dengan sayur dan buah. 

Kalau tengok carta di atas.. 
Buah yang banyak manfaat untuk pelbagai masalah badan ialah carrot, timun, apple, bayam Dan beberapa yang lain pun boleh diperbanyakkan ambil dalam diet seharian. 

Jom makan sayur dan buah banyak-banyak. 

07 Disember 2018

Disember 07, 2018

Khasiat Teh Serai Yang Mungkin Ramai Tak Tahu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Khasiat Teh Serai Yang Mungkin Ramai Tak Tahu | Serai, semua orang tau dan kenal kan..

Serai ni satu dari bahan masakan sebagai penambah perisa dan pewangi dalam masakan.

Tapi, kita sendiri tak tau... Rupanya ada khasiat yang baik untuk badan si serai ni rupanya.

Khasiat Teh Serai Yang Mungkin Ramai Tak Tahu


Siapa sangka, tumbuhan yang tumbuh merimbun di tepi jalan di Malaysia ini mendapat perhatian hebat di Israel!

Benny Zabidov, seorang ahli botani berasa hairan mengapa begitu ramai pesakit kanser dari seluruh Israel datang menyerbu ladangnya untuk mendapatkan serai.

Rupa rupanya, ia merupakan respon dari penemuan pengkaji dari Ben Gurion University yang menemui kesan antikanser pada serai. Kajian tersebut mendapati aroma dari herba citrus seperti serai mampu membunuh sel kanser tanpa menjejaskan sel sel yang sihat.

Kajian makmal tersebut mendapati, sel kanser yang di kaji di dalam tabung uji "bunuh diri" mengunakan mekanisma apoptosi iaitu sejenis program yang membunuh sel sel secara semula jadi.

Sejak itu, ladang serai beliau perlu menghasilkan beratus ratus kilo serai setiap minggu untuk memenuhi kehendak pasaran tempatan.

⚠ Kajian ini masih di peringkat awal ya, jangan ada pesakit kanser yang enggan dapatkan rawatan semata mata mahu mengambil serai 🙏
.

Selain dari potensi fungsi antikanser, serai juga memiliki pelbagai manfaat dan khasiat lain. 

Manfaat lain serai adalah;

✅ Membantu penghadaman
✅ Mencegah ulser perut
✅ Membantu gejala PMS
✅ Membantu mengawal tekanan darah
✅ Mengurangkan berat badan
✅ Antioksidan
✅ Antikuman
✅ Antiradang

Khasiat Teh Serai Yang Mungkin Ramai Tak Tahu

Cara dapatkan khasiat serai

Tak perlu membeli supplement khas atau jus campuran serai, kita boleh dapatkan manfaat serai dengan hanya mengamalkan teh serai setiap hari.

Sediakan 1 cawan air panas, masukkan 1-3 sudu hirisan serai (segar atau kering). Biar selama 5 minit dan teh serai telah sedia untuk di minum!

Serai tumbuh dengan mudah dan boleh didapati dengan harga yang murah di pasar.

Ianya juga SELAMAT diambil dalam bentuk pemakanan, sapuan ke kulit dan sebagai terapi aroma.

Amazing sungguh khasiat serai !

* Walaubagaimanapun, masih banyak kajian perlu dilakukan untuk mengetahui keberkesanan serai kepada kesihatan khususnya dalam fungsi anti kanser.

Kena dapatkan nasihat doktor sebelum mengamalkan tips ini.

Sumber:
https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-719/lemongrass
https://www.thieme-connect.com/DOI/DOI?10.1055/s-2005-864146
https://www.israel21c.org/fresh-lemon-grass-fields-in-israel-become-mecca-for-cancer-patients/

Kredit: Facebook Public Health Malaysia 

Tak sangka pula ada sifat anti kanser dalam serai ni.

Kalau serai wangi... Tau la.. Khasiatnya untuk halau serangga dan haiwan perosak seperti lipas dan tikus...

Tapi rupanya serai biasa pun berkhasiat juga untuk kita.

Lepas ni nak try pula la teh serai.. Hmmm.. Apa rasanya agaknya... 

30 November 2018

November 30, 2018

Ini 8 Makanan Terbaik Untuk Hilangkan Perut Buncit

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)





Ini 8 Makanan Terbaik Untuk Hilangkan Perut Buncit | Buncit satu igauan ngeri bagi wanita. Bagi lelaki, sesetengahnya Nampak seksi.

Tapi kalau perempuan… euwww… buruk rupa… Memang kalau boleh nak sorok sebaiknya.

Cara terbaik nak kuruskan perut adalah senaman secara berkala… Tapia da juga boleh diusaha dengan makan, makanan tertentu untuk kuruskan perut buncit.


Ini 8 Makanan Terbaik Untuk Hilangkan Perut Buncit

1. Tembikai

Tembikai terdiri daripada 91 peratus air. Ini boleh menjadi makanan pembuka selera yang baik. Makan tembikai menjadikan kita kenyang dengan cepat tanpa mengambil sejumlah besar kalori.
American Dietetic Association mendedahkan bahawa tembikai adalah makanan yang sempurna untuk mengurangkan lemak pada perut.
Selain itu, tembikai juga menjadikan kita kenyang lebih lama dan membantu mencegah dehidrasi sebab buah ni banyak air.
Tembikai mengandungi banyak vitamin B1, B6, dan C, potasium, dan magnesium. Jadi, tembikai adalah satu buah yang baik untuk diet rendah kalori dan lemak.

2. Badam

Badam atau almond mengandungi sejumlah lemak yang sihat yang boleh membantu kita makan secara sederhana dan tak makan  terlalu banyak.
Satu kajian dalam American Journal of Clinical Nutrition telah membuktikan bahawa makan badam boleh menahan kelaparan.
Badam mengandungi banyak magnesium yang merupakan komponen penting untuk membina otot.
Badam juga katanya boleh mengurangkan risiko penyakit jantung.
Dan lagi, badam mempunyai kurang kalori, jadi tidak akan menambah lemak ke perut. Oleh itu, makanan ini sangat sesuai untuk dinikmati sebagai makanan ringan.

3. Daun Saderi

Sebut saderi teringat kartun Wonder Pet… hehe…
Saderi adalah salah satu sayuran yang rendah kalori.
Saderi juga mengandungi kalsium dan vitamin C yang boleh mengurangkan berat badan.
Kalau tak suka daun saderi dalam salad atau sup, boleh memprosesnya menjadi jus. Jus daun saderi sangat bagus, terutama sebelum makan tengahari atau makan malam. Tapi MF pilih makan dalam sup atau buat sayur campur… wangi dan sedap…

4. Timun

Timun adalah makanan rendah kalori yang disukai ramai orang.
Setiap 100 gram timun mengandungi kira-kira 96 peratus air dan hanya mempunyai 45 kalori.
Dikatakan makan timun setiap hari adalah satu cara yang sihat yang berkesan untuk membersihkan racun berbahaya dalam tubuh badan. Kira macam detox la kan…
Timun mengandungi banyak mineral, serat, dan vitamin yang baik untuk sistem pencernaan dan secara tidak langsung adalah baik untuk mengurangkan berat badan.

5. Tomato

Tomato yang masak dan mentah baik untuk dimakan setiap hari.
Tomato mengandungi sedikit kalori, tetapi menyimpan sebatian 9-oxo-ODA. Ini dapat membantu mengurangkan lipid dalam darah dan mengawal lemak perut.
Antioksidan kuat yang dipanggil lycopene yang dimiliki oleh tomato juga mempunyai pelbagai manfaat tambahan iaitu mengurangkan kedutan, melawan kanser, dan mengurangkan tahap kolesterol.

6. Alvakado

Alvakado kaya dengan serat yang mampu membantu kenyang lebih lama.
Buah ini merupakan sumber dari asam amino bernama lecithin yang berguna untuk mengendalikan berat badan.
Alvakado juga mengandungi lemak yang sihat, sehingga mampu meningkatkan proses pembakaran lemak perut.
Dan lagi buah ini mempunyai khasiat anti penuaan awal, anti kulat, dan anti-bakteria yang bermanfaat untuk kesihatan dan kecantikan.
Tapi buah ni boleh tahan juga mahal kalau nak amal selalu…

7. Epal

Epal mempunyai limpah serat, flavonoid, fitosterol, dan beta-Karoten, yang akan menjadikan perut terasa kenyang.
 Satu kajian di Brazil, seseorang yang makan tiga biji epal atau lebih setiap hari beratnya berkurangan berbanding yang tidak.
Serat pektin dalam epal dikenali berguna untuk menurunkan berat badan. Malah, pektin ini dapat mengurangkan risiko terkena kanser usus besar.

8. Nenas

Nanas mengandungi enzim bromelain yang mempunyai keupayaan anti-radang. Enzim yang memetabolisma protein berkaitan secara langsung dengan saiz ukuran perut.
Penyelidikan di University of Maryland mendedahkan keupayaan anti-bakteria pada bromelain membantu melawan bakteria yang menyebabkan cirit-birit.
Dan, ia sangat berkesan untuk menyembuhkan gangguan usus. Oleh itu, saiz perut boleh menjadi lebih kecil kerana perut kita bebas dari aduan perut kembung.

8 jenis makanan ni biasa-biasa je… tapi khasiatnya luar biasa..

Lepas ni boleh la penuhkan peti sejuk dengan makanan ini selalu…
Tapi ingat, makan makan juga, tapi senaman tetap kena buat… baru lah dapat kesan yang lebih maksima…

Semoga bermanfaat…


22 November 2018

November 22, 2018

9 Tanda Badan Kekurangan Vitamin C

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


9 Tanda Badan Kekurangan Vitamin C | Vitamin C (asid askorbik) melindungi tubuh daripada kekurangan sistem imun. Tubuh memerlukan dos tetap vitamin C untuk cegah penyakit. Vitamin C bukan hanya untuk cantik... tapi penting juga untuk sihat.

Sumber vitamin C banyak terdapat dalam buah.. Tapi kadang kita tak ambil dan mungkin ada yang tak makan buah. Terutamanya kanak-kanak. Dan ini menjadikan orang tu tak mendapat nutrien penting ini dengan secukupnya.

Apabila badan kekurangan vitamin C, gejala-gejalanya dapat diketahui dalam banyak cara. Antaranya:

Tanda kurang vitamin c

 9 Tanda Badan Kekurangan Vitamin C


1. Gusi bengkak dan mudah berdarah

Jika badan kekurangan vitamin C, gusi cenderung membengkak, meradang, dan berdarah dengan mudah. Vitamin C rendah telah dikaitkan dengan periodontitis, penyakit ini membawa kepada jangkitan gusi dan kerosakan yang boleh menyebabkan kehilangan gigi juga.

2. Hujung rambut kering dan berpecah

Akar rambut tidak akan dapat memberi faedah sebanyak yang diperlukan. Kesannya, akan menyebabkan rambut kering dengan hujung berpecah.

Vitamin C membantu dalam pertumbuhan rambut yang lebih cepat, kerana ia membantu tubuh menyerap lebih banyak khasiat.

Kekurangan vitamin C mungkin tidak hanya melambatkan pertumbuhan rambut, ia juga boleh menyebabkan keguguran rambut.

3. Hidung berdarah

Jika korang mengalami hidung berdarah yang kerap,  mungkin mempunyai tahap vitamin “C” yang tidak mencukupi dalam sistem badan korang.

Hidung berdarah juga dikenali sebagai epistaxis, adalah salah satu daripada gejala skurvi, atau keadaan yang menonjolkan kekurangan asid askorbik dalam badan.

4. Kulit kemerahan, kering dan kasar

Kulit kering, kasar, dan merah juga adalah beberapa petunjuk bahawa tidak ada asid askorbik yang mencukupi dalam sistem badan.

Tubuh badan memerlukan vitamin C untuk mensintesiskan kolagen kulit, jadi kulit  tetap kelihatan merah jambu.

Kekurangan vitamin “C” mungkin juga membawa kepada perkembangan keadaan kulit yang disebut keratosis pilaris. 

Walaupun yang paling biasa di kalangan golongan muda, keadaan ini boleh berlaku pada sesiapa sahaja tanpa mengira usia. Ini dapat dilihat dengan patch kasar atau benjolan kecil yang muncul di paha, punggung, lengan atas, dan pipi.

Vitamin c

 5. Anggota badan mudah lebam

Kerana kapilari lemah tanpa vitamin C, mungkin mengakibatkan lebam segera – lebam juga mungkin menunjukkan keadaan kesihatan yang asas.

Jadi, jangan ingat hantu gigit... tapi vitamin C yang kurang rupanya.

6. Parut anda lambat sembuh

Luka mungkin tidak cepat sembuh kerana tidak mempunyai cukup vitamin C yang membantu tisu penghubung mengikat dengan luka.

“C” mempunyai peranan penting dalam pembaikan tisu – Ia juga boleh mencegah jangkitan luka.

7. Sakit dan Bengkak Sendi

Sendi yang membengkak dengan rasa sakit boleh meradang. Ini adalah perkara biasa bagi mereka yang mengalami arthritis rheumatoid.

Orang yang mempunyai paras vitamin C yang rendah mempunyai risiko sebanyak tiga kali untuk mengembangkan penyakit ini berbanding mereka yang mempunyai pengambilan Vitamin C biasa.

8. Mudah terdedah kepada batuk dan selsema

Vitamin C membantu dengan pengeluaran sel darah putih yang menyerang virus dan bakteria. Ia juga antioksidan yang melindungi sel-sel badan dari jangkitan.

Jika badan rendah “C”, mungkin terdedah kepada selesema biasa, dan lemah terhadap virus selesema atau jangkitan tekak.


9. Sentiasa terasa penat dan lemah

Kekurangan vitamin C telah terbukti mempunyai hubungan dengan psikologi juga.

Kajian berasingan di pesakit hospital dan pelajar sekolah menengah dengan kegelisahan menunjukkan bahawa mood mereka menjadi lebih positif sebanyak 34 peratus selepas mengambil makanan tambahan vitamin C.


Kalau tengok ciri dan tanda tu, macam ada je tanda .. kena banyak makan vitamin C la lepas ni... 

19 November 2018

November 19, 2018

10 Rahsia Pucuk Paku Yang Ramai Orang Tak Tahu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

10 Rahsia Pucuk Paku Yang Ramai Orang Tak Tahu | Pucuk paku, makanan hutan yang tumbuh meliar.

Dulu kat kampung, selalu kutip aje kat tepi jalan.

Sekarang ni, nak makan kena beli la kat pasar.

Pucuk paku nampak biasa tapi khasiatnya luar biasa.

Jangan pandang lekeh dengan tumbuhan hutan ni.. Sebab ada khasiat yang tersendiri.

10 Rahsia Pucuk Paku Yang Ramai Orang Tak Tahu

10 Rahsia Pucuk Paku Yang Ramai Orang Tak Tahu

1. Menjaga daya tahan tubuh

Pucuk paku ialah sayur sihat yang dapat menjaga daya tahan tubuh.

Daya tahan tubuh yang baik akan membuat anda memiliki perlindungan yang kuat terhadap serangan penyakit, sehingga tubuh tidak mudah terjangkit penyakit yang mudah merebak.

2. Baik untuk metabolisme tubuh

Membantu metabolisme menjadi normal. Metabolisme yang tak normal menyebabkan penyakit senang datang...

3. Ubat Gout

Khasiat pucuk paku dapat menjadi sumber makanan untuk mengatasi Gout.
Kandungan dalam pucuk paku untuk meredakan gejala gout yang sering menyerang sendi dan juga tulang dengan rasa ngilu yang boleh mengganggu aktiviti seharian.

4. Baik untuk kesihatan tulang

Khasiat pucuk paku baik untuk membuat tulang menjadi lebih sihat.

Apa kriteria penting yang membantu tulang yang sihat itu?
Tidak mudah patah dan tidak mudah terjangkit penyakit, terutama penyakit kemerosotan tulang yang terjadi pada orang yang mengalami osteoporosis. Tulang akan semakin sihat dan juga terjaga.

Bagi yang tidak suka susu... Boleh amal makan pucuk paku.

5. Menyembuhkan luka

Khasiat pucuk paku dapat jadikan bahan sayuran yang mampu menyembuhkan luka.

Sayuran unik yang satu ini akan membantu mempercepat proses penyembuhan luka, terutama dalam membentuk jaringan sel kulit baru untuk menutupi luka.

Kandungan semulajadi dalam sayur ini sangat baik untuk kesihatan kulit.

6. Mencegah penuaan secara semulajadi

Penuaan yang terlalu cepat di usia ketika masih muda akan membuatkan kita hilang kepercayaan pada diri sendiri.

Ni pun akan menyebabkan beberapa jenis penyakit. Cegahlah penuaan ini dengan banyak mengambil sayuran, salah satunya pucuk paku. Sayur ini akan membuat kita nampak awet muda.

7. Menyihatkan mata

Kandungan semulajdi yang ada dalam pucuk paku salah satunya adalah vitamin A. Sayuran unik dan hijau ini mengandungi cukup banyak vitamin A yang baik untuk kesihatan mata.

Selain mencegah iritasi dan kemungkinan penyakit mata lainnya, sayuran ini akan membantu mata dari penyakit rabun.

8. Menurunkan berat badan

Berat badan berlebihan tidak hanya akan membuat badan terlihat gemuk namun juga menyebabkan banyak penyakit kerana kegemukan.

Dengan rajin berolahraga dan mengambil sayur pucuk paku, Insha Allah akan mendapat berat badan yang ideal. Tapi kena konsisten lah baru berjaya.

9. Mencegah hipertensi

Penyakit hipertensi dapat anda cegah sejak awal dengan menggunakan pucuk paku.

Sayuran ini sebaiknya makan setiap hari jika ada mengalami gejala hipertensi.
Khasiatnya yang semulajadi dalam mengawal tekanan darah sehingga tidak akan terjadi kenaikan.

10. Mencegah kenaikan kolesterol

Kolesterol yang berlebih di dalam tubuh menambah banyak risiko gangguan kesihatan, terutama risiko timbulnya banyak penyakit.

Cara yang paling mudah untuk menurunkan kadar kolesterol iaitu dengan mengamalkan sayuran seperti pucuk paku. Mengapa? Kerana sayur ini bersifat anti kolesterol yang tinggi.

Sumber

Jom makan pucuk hutan untuk sihat...

Sedapnya pucuk paku masak lemak kan.. Nyum..... 

15 November 2018

November 15, 2018

5 Teknik Masakan Sihat, Bagus Untuk Yang Nak Kuruskan Badan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


5 Teknik Masakan Sihat, Bagus Untuk Yang Nak Kuruskan Badan! | Dah diet macam-macam, tapi tak turun berat badan.

Orang kata, diet kena makan nasi juga... Tapi kenapa makin bertambah berat?

Ok, cuba check balik, menu yang kita makan.

Apa jenis masakan yang kita makan..

Adakah menu yang sihat?

5 Teknik Masakan yang berkesan untuk jaga kesihatan dan sekaligus membantu menurunkan berat badan.


5 Teknik Masakan Sihat, Bagus Untuk Yang Nak Kuruskan Badan!

resepi diet
5 Teknik Masakan Sihat, Bagus Untuk Yang Nak Kuruskan Badan!

1. Celur

Biasanya, kalau celur ni ialah sayur-sayuran seperti bendi, asparagus, carrot, dan brokoli. Kacang boleh di celur dalam 30 saat hingga1 minit.

Jangan celur terlalu lama nanti khasiat sayur akan larut dalam air celur tadi.


2. Kukus

Memasak dengan teknik kukus juga sangat baik untuk kesihatan sebab kita tak guna minyak langsung Banyak resepi mudah dengan teknik kukus ni.

Contoh resepi, ikan siakap kukus halia sangat mudah dan di tambah dengan herba halia yang menyihatkan.


3. Rebus

Teknik Rebusan ini boleh kita buat masakan asam pedas ikan atau ayam, Asam pedas atau masak singgang antara resepi yang boleh kita aplikasikan.


4. Sup

Sup ini lebih kurang dengan teknik rebusan cuma sup ada herba-herba seperti kulit kayu manis , bunga cengkih dan herba lain.

Teknik sup ini juga tak memerlukan minyak dan sangat sihat. Letak pula rempah ... sedapnya hirup panas-panas di musim hujan...


5. Bakar

Teknik bakar, salah satu teknik yang sangat mudah, kalau nak pilih makanan kat luar pun boleh ambil ikan bakar atau ayam bakar.

Jadi, menu jenis grill sangat sesuai untuk orang diet.


Bagi yang nak diet, kurangkan makan makanan bergoreng dan berminyak.

Kalau nak makan daging, pilih part dada dan yang kurang lemak. 

13 November 2018

November 13, 2018

Peria Memang Pahit, Tapi Banyak Khasiat Untuk Kesihatan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Peria Memang Pahit, Tapi Banyak Khasiat Untuk Kesihatan | Peria, sejenis sayuran yang memang pahit.

Orang lama-lama suka makan peria sebab tau banyak khasiat. Tapi orang muda sekarang, jarang la makan sayur ni.

Sebab pahit tu la kan...


Namun ia mempunyai khasiat yang tinggi. Peria mempunyai pelbagai khasiat termasuk protein, lemak, mineral, serat, karbohidrat, vitamin dan kalsium.


Peria Memang Pahit, Tapi Banyak Khasiat Untuk Kesihatan


1. Peria digunakan untuk merawat penyakit kencing manis. 

Caranya minum perahan daripada empat atau lima biji peria setiap pagi.
Bijinya yg dihancurkan boleh dicampur ke dalam makanan. Selain itu, ia boleh dijadikan air rebusan atau serbuk.

2. Daunnya pula boleh merawat buasir. 

Caranya, campurkan perahan daun peria ke dalam segelas susu dan minum setiap pagi selama sebulan. Akar yang dihancurkan boleh disapu pada tempat buasir.

3. Merawat masalah darah kotor

Peria juga boleh mengatasi masalah darah kotor yang menyebabkan bisul, kudis buta dan rasa gatal.

Yang perlu dilakukan, campur segelas perahan peria dan secamca teh perahan limau. Ia perlu diminum sedikit demi sedikit setiap hari selama empat hingga enam bulan.

4. Atasi Ketagihan Minum Alkohol

Masalah ketagihan alkohol juga boleh diatasi dengan meminum air daun peria.

Ia juga boleh mengatasi masalah hati disebabkan pengambilan alkohol berlebihan.

Bagi orang Islam, haram minum Arak, tapi kalau terminum dan nak ubati ketagihan dan usaha untuk berhenti, cepat amalkan buah peria ni.

5.Sejukkan Badan

Air rebusan peria boleh digunakan untuk menyejukkan bahagian dalaman tubuh. Sesuai juga diambil ketika musim panas.


6. Atasi Masalah Pernafasan

Campurkan jus peria katak dengan madu untuk tujuan menjaga kesihatan paru-paru. Ia juga boleh diamalkan dengan minum setiap hari untuk merawat masalah lelah. Mengikut Pakar perubatan Cina, dengan menggunakan air rebusan peria dapat  merawat penyakit lelah dan haid yang terlewat.


7.  Menggalakkan Penghasilan Susu

Jika ingin banyakkan lagi penghasilan susu badan, anda hanya perlu rebus peria dan jadikan sebagai ulaman bersama dengan nasi.


8. Atasi Masalah Haid

Bagi wanita yang mengalami masalah haid yang lama akibat darah yang keluar sedikit-sedikit, bolehlah mengambil peria sepanjang tempoh haid. Tapi, buah peria tidak digalakkan diambil oleh ibu mengandung sebab katanya boleh mengecutkan uterus dan menggalakkan kelahiran bayi pra-matang.

9.   Cantikkan kulit

Peria juga dikatakan berkesan dalam penjagaan kecantikan kulit. Peria dapat membantu menghalang jerawat tumbuh pada kulit muka kerana sebab ada ciri penulenan darah.


10. Tambah Tenaga Untuk Wanita Berpantang

Wanita yang baru bersalin, disyorkan mengamalkan makan peria sepanjang waktu berpantang. Lebih-lebih lagi apabila sudah kehilangan banyak darah sewaktu melahirkan anak. Peria akan dapat mengembalikan tenaga untuk ibu kembali aktif dan sihat.


11. Mengurangkan Masalah Mata

Antara isi peria dan biji peria terdapat satu bahagian yang berwarna kuning oren. Di situlah terdapatnya beta-karotena yang baik untuk mata.


12.    Baik Untuk Perut

Peria sememangnya agen pencernaan yang bagus dan membantu menghalang daripada terjadinya sembelit kerana peria mengandungi selulosa yang merupakan sumber serat terbaik.


13.    Bantu Turunkan Berat Badan

Peria dapat merangsang hati untuk rembesan jus hempedu yang sangat penting untuk tingkatkan metabolisme badan. Jadi ia turut berfungsi dalam membantu menurunkan berat badan jika diamalkan



Petua kurangkan rasa pahit peria

Untuk mengurangkan rasa pahit, rendam ia ke dalam air garam sebelum dimasak.

Khasiat makanan
* Buahnya yang belum masak dijadikan sebagai sayur yang digoreng, dibuat sup, dikukus, direbus, masak kari dan sebagainya.
* Buah, pucuk dan bunganya dijadikan sebagai perisa dalam masakan.
* Buahnya boleh dijadikan sebagai jeruk, dikeringkan dan ditinkan.
* Mengandungi khasiat makanan kerana mengandungi banyak mineral dan vitamin.
* Isi yang meliputi biji peria boleh dibuat manisan.


Sepahit-pahit peria, masih boleh dimakan sebenarnya... tapi kalau pahit timun, fuhh.. melekat kat lidah.. tak mampu nak telan ...

Jadi, sedapnya kalau dapat buat keropok peria ni... Hmmm...

Sumber: Pelbagai

07 November 2018

November 07, 2018

WW | 9 Foods You Should Eat Everyday

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Boleh tahan RM juga la kalau nak beli 9 jenis sayur dan buah ni kan..

Tapi kalau nak sihat... No excuse..
 Dan sebenarnya, inilah yang terbaik dari ambil supplements yang telah diproses kan... 

01 November 2018

November 01, 2018

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging | Daging, jarang orang alah tapi kadang boleh jadi alahan tertentu sebab tindak balas badan yang berlainan.

MF sendiri takde alahan apa makan daging. Tapi kadang jadi pening kepala lepas makan daging.

Sebab apa jadi macam tu?

Sebab Tyramine akibat daging beku yang lama.
Kalau daging fresh jarang nak rasa pening ni.

Tapi jangan risau... Ada cara untuk hilangkan pening kepala akibat makan daging ni.

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

1# Minum Air Asam Gelugor

Caranya:
Rendam asam keping (asam gelugor) 2-3 keping dalam air panas dan ditutup supaya wap tak keluar.
Selepas dah suam-suam air tersebut…..kita minum air tersebut sampai habis.
Mula-mula memang masam sangat……selepas 30-40 minit …rasa pening kepala akan mula hilang.

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

Kalau tak lalu nak telan air asam gelugor, boleh cuba cara kedua.

2# Minum Teh O Panas

Teh O panas membantu melarutkan kandungan zat besi yang terdapat di dalam daging terutama daging kambing.

Minumlah teh O panas selepas makan daging.

Lagipun, teh ni berfungsi sejukkan badan... Bagus lah kalau minum teh lepas makan daging.

Tapi, ada orang jadi berangin badan pula bila minum teh.

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

Jadi, boleh cuba cara ketiga.


3# Minum Air Limau Kasturi

Perah limau kasturi di dalam air suam dan minum. atau;
Makan sebiji limau kasturi sekali dengan kulitnya.
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

4# Minum Air Halia Bakar

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

  • Ambil halia segar dan bersihkan.
  • Bakar menggunakan arang/dapur sekali dengan kulit-kulit tu, tapi jangan sampai rentung.
  • Kemudian, kupas kulit halia yang dibakar tadi.
  • Bersihkan dan masukkan di dalam gelas.
  • Tuang air panas. Tunggu lebih kurang 5 minit supaya pati halia larut.
  • Selepas satu jam, insyaallah pening kepala akan hilang, dengan izinNya.


4 petua semulajadi ini bolehlah diamalkan sekiranya pening atau sakit kepala akibat makan daging. Bahan-bahan pun mudah  je. sebab guna bahan yang ada kat dapur.

MF pun tadi, kena kat sekolah.... rasa lain macam peningnya.. mana nak cari limau dan segala benda tu kan... terus la minum je air banyak-banyak... Alhamdulillah..

Agaknya tindak balas daging dengan badan, menjadikan badan panas dan kepala pusing.

Nasib makan tak banyak mana pun tadi... kalau tak pengsan... 
November 01, 2018

10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah | Dulu masa dok kat KL, dok kat pinggir bandar... Rumah masih ada pokok.. Suasana kampung.. Jadi kurang habuk dalam rumah.

Tapi sekarang, dok rumah taman... Hampir dengan jalan besar. Banyak lori lalu lalang... Memang tak dapat elak dari habuk.

Setiap hari kena sapu rumah.. Dan kena mop juga...

Walaupun camtu, tetap usaha untuk kurangkan habuk dan tambah habuk lagi dalam rumah.

10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah
10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah

10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah


1. Elakkan menggunakan tilam dan bantal dari kapas. 

Tilam memang tak lah.. Tapi bantal jenis kekabu.. Memang agak berhabuk la..

Tapi itulah bantal yang selesa.. Nampaknya kena beli bantal hotel la lepas ni.


2 Gunakan perabot yang diperbuat daripada kayu atau plastik. 

Selain pembersihan mudah, bahan kayu dan plastik juga tidak membuat habuk terperangkap.

3. Lap habuk dengan kain lembap. 

Keluarkan habuk dengan kain lembap, supaya tidak terbang dan cepat bersih.
Elak menggunakan penyapu.

4. Vakum permaidani. 

Bersihkan permaidani sekali seminggu dengan pembersih vakum dan basuh di dobi.
Jika ia bersih dan tidak digunakan, sebaiknya menggulung permaidani dan bungkusnya dengan plastik supaya habuk tidak melekat.

5. Kurangkan hiasan gambar di dinding. 

Kurangkan pemasangan lukisan, gambar dan gambar yang dibingkai di dinding.
Debu akan dilekatkan di tempat-tempat kecil macam ni. Kita pun kadang lupa nak bersihkan.

6. Sebelum bilik dibersihkan, jangan menghidupkan kipas. 

Kerana habuk akan terbang ke tempat lain.

7. Letakkan buku dalam almari bertutup

Jangan memaparkan buku di luar.
Letakkannya di dalam almari bercermin.


8. Tanam pokok di luar rumah. 

Rumput tumbuhan dan tumbuh-tumbuhan kecil yang lain di halaman rumah.
Dengan cara itu, habuk jalan boleh dihalang dan tidak memasuki rumah.

9. Tutup pintu pada siang hari. 

Tanpa sedar, itulah debu yang sering masuk, terutama ketika matahari sangat panas.

10. Jangan letak barang atas almari. 

Tempat ini sering dimanfaatkan untuk menyimpan benda-benda yang jarang terpakai. Sebab jarang guna itulah, barang jadi dihinggapi debu.

Itu yang mengakibatkan atas lemari sering menjadi sarang debu.

Habuk boleh cetuskan penyakit. Antaranya asma.

Jadi, pastikan habuk dapat diminimumkan sehabis mungkin.

31 Oktober 2018

Oktober 31, 2018

Wordless | 5 Kelebihan Tidur Iring Ke Kanan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


5 Kelebihan Tidur Pada bahagian kanan badan


1. Rehatkan otak kiri
2. Rehatkan kaki kiri
3. Ringankan beban jantung
4. Jaga kesihatan paru-paru
5. Rehatkan pundi kencing

Simple sunnah Nabi s.a.w yang sangat baik untuk kesihatan.

Apa yang Nabi buat tu, mesti ada manfaat dan hikmahnya kan. 

Jom amalkan sunnah walaupun sedikit asalkan  berterusan... 😊
Oktober 31, 2018

15 Perasa Semulajadi Ini Boleh Gantikan Garam dalam Masakan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

15 Perasa Semulajadi Ini Boleh Gantikan Garam dalam Masakan | Masakan tanpa garam, tak sedap rasanya.

Macam petikan dalam filem Allahyarham Tan Sri P.Ramlee "Ahmad Albab".

Marah bapak mentua Syawal bila dia makan kuah capati yang tidak bergaram... Begitulah pentingnya garam dalam masakan.

Tapi terlalu banyak garam atau istilah moden sodium boleh mengundang penyakit.

Biasanya penyakit darah tinggi lah yang dikaitkan dengan pengambilan garam berlebihan.

Tapi, jangan risau, ada perisa atau bahan lain untuk menjadikan masakan kita tetap sedap walaupun menggunakan garam yang minimum.

15 Perasa Semulajadi Ini Boleh Gantikan Garam dalam Masakan
15 Perasa Semulajadi Ini Boleh Gantikan Garam dalam Masakan

15 Perasa Semulajadi Ini Boleh Gantikan Garam dalam Masakan

Pengambilan garam secara berlebihan adalah tabiat yang sukar untuk dihentikan, tetapi ia bukan sesuatu yang mustahil.
Daripada bergantung kepada sodium sebagai perisa utama makanan, anda boleh menggunakan kaedah berikut sebagai perisa makanan supaya tidak menyumbang kepada tekanan darah tinggi :
  1. Bawang putih dapat menambahkan satu lagi dimensi rasa dalam kebanyakan jenis masakan.
  2. Kunyit sesuai digunakan sebagai perasa, aroma dan pewarna bagi makanan seperti nasi, ikan, daging dan ayam.
  3. Halia, serai, lengkuas, daun sup, daun bawang, daun ketumbar dan daun limau purut juga dapat memberi rasa yang berbeza dan aroma yang harum dalam kebanyakan masakan.
  4. Serbuk kari, lada hitam dan lada putih memberikan rasa luar biasa pada daging tanpa lemak terutamanya kambing serta masakan-masakan berkuah.
  5. Jintan dapat memberikan rasa pedas kepada roti, mi dan sayuran seperti kobis .
  6. Jus lemon meningkatkan rasa salad, sayur-sayuran dan ikan.
  7. Daun kucai menambah kerangupan untuk salad dan sayur-sayuran.
  8. Kayu manis sedap dicampur ke dalam kebanyakan buah-buahan.
  9. Cuka epal dapat memantapkan rasa sos dan sayur-sayuran.
  10. Peppermint dan ekstrak lain dapat memberikan rasa tambahan untuk buah-buahan dan puding.
  11. Basil (segar atau kering ) boleh digunakan pada ikan, daging tanpa lemak , dalam sup dan sos.
  12. Thyme menambahkan perisa untuk sos dan sup.
  13. Rosemary berfungsi dengan baik dalam hidangan enak seperti daging cincang, kentang dan kacang.
  14. Daun Bay sesuai digunakan dalam sup dan stew.
  15. Paprika memberikan rasa pedas untuk daging panggang dan sayur-sayuran.
Cuba ELAKKAN penggunaan :
  • Monosodium glutamate (MSG)
  • Serbuk/kiub perasa
  • Perencah yang mengandungi MSG.
Kaedah memasak yang menggunakan bahan mentah, sos, atau perasa yang tinggi garam (natrium) perlu dikurangkan dan digantikan dengan perisa dan perasa semula jadi seperti yang disebutkan di atas.

30 Oktober 2018

Oktober 30, 2018

Kacang Bendi Berkhasiat Cegah Kencing Manis

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Kacang Bendi Berkhasiat Cegah Kencing Manis | Kacang bendi... Satu kacang yang berlendir tapi penuh khasiat.

MF suka kacang bendi tapi dah lama tak makan sebab dalam rumah, MF sorang je makan. Yang lain tak makan.

Sedap kacang bendi goreng cili atau dicampur dengan kari kepala ikan... Memang ummppp...

Walaupun biasa-biasa je kacang ni.. Tapi kacang ni sangat bagus untuk cegah kencing manis ataupun diabetics.

Kacang Bendi Berkhasiat Cegah Kencing Manis

Kacang Bendi Berkhasiat Cegah Kencing Manis


Biji kacang bendi telah lama digunakan di Turki untuk membantu masalah diabetis

Ini kerana;

a. Biji kacang bendi kaya bahan 'procyanidin' (bahan antidiabetis)


b. Kacang bendi juga kaya fiber larut air (fiber larut air akan kawal gula dalam darah)


c. Kacang bendi bantu kawal aktiviti enzim 'amylase' dan 'glucosidase' (bantu kawal pemecahan kanji kepada gula)


Fiber larut air dalam dalam kacang bendi juga bantu kawal kolesterol darah

Mengurangkan rasa letih 

Makan kacang bendi juga boleh kurangkan rasa letih. Ia bertindak dengan kurangkan 'asid laktik ' dan tingkatkan antioksidan darah

Kredit: #DrSuriRoowi 

Jadi, bagi yang susah nak control manis dan makanan bergula, bagus juga amalkan makan kacang bendi ni.

Tapi, nak bagus kurangkan gula. Terutamanya gula putih dan gula yang tersembunyi dalam air minuman atau kuih muih.

MF pun sedang usaha untuk latih diri kurangkan manis ni.

Kena lah jaga makan bila usia meningkat ni.. Sebab penyakit senang nak lekat kan...

Moh lerr Kita jaga kesihatan supaya sihat hingga ke tua... Mudah untuk beribadah... Insha Allah..                                                                  

26 Oktober 2018

Oktober 26, 2018

AWAS! 3 BAHAYA MENANTI JIKA SELALU MAKAN LEWAT MALAM

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Perasan tak... Bila tengok drama Melayu... Selalu ada babak makan malam dan dinner...

Sebab itulah budaya di Malaysia iaitu makan makan.

Tapi ada kalanya kita terbabas hingga makan lewat malam.

Kalau betul nak jaga makan... Kita disarankan jalan makan lebih dari jam 8 malam.

8 malam ke atas elakkan ambil makanan berat. Sebab ada kesannya yang mungkin boleh memudaratkan kesihatan kita.



Jadi, kawal makan... Sebab bila umur meningkat... Segalanya meningkat dengan cepat.

Dan penyakit pun senang lekat.

Pesan untuk diri sendiri juga ni... Sebab selalu terbabas makan lewat malam.

Seluar banyak dah sempit.. Senam pun seminggu sekali... Aduhai.  Bila nak insaf ntah ni.. Haha.. 

25 Oktober 2018

Oktober 25, 2018

9 Cara Untuk Control Lapar

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

9 Cara Untuk Control Lapar | Dah tengah hari ni kawan.. Dah makan ke korang?

MF belum lagi ni hah... Bukan nak diet.  Tapi takde selera plak dengan menu kantin hari ni..

Sekarang ni tengah control lapar la ni..

Kalau yang tengah diet bagus la amal.. MF nak amal apanya.. Sebab takde apa yang patut di kuruskan.. Di kecik kan ada lah..

Bagi yang nak diet... Ada 9 Cara Untuk korang control lapar...


9 Cara Untuk Control Lapar


Minum air, dan makan buah atau sayur ketika lapar memang boleh control kurus punya...

Tapi tak sangka pula minum kopi pun boleh kawal lapar kan...

Tapi yang tips paling tengah tu payah nak buat tu bagi mak ada anak kecik... haha... Itulah sebabnya mak anak kecik payah nak kurus kan... Asal jaga malam je lapar... lepas tu sibuk nak kurus... hihi...

Jom, lepas ni standby buah je... Lapar makan buah... Insha Allah cepat kurus...