20 April 2017

Makan Banyak Tapi Kurus, Ini Rahsianya!

Makan Banyak Tapi Kurus, Ini Rahsianya!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Biasakan kita dengar kan.. kalau diet jangan makan nasi.. gantikan nasi dengan sumber karbohidrat yang lain seperti mee, roti ataupun pasta... Tapi sebenarnya nasi bukan musuh pun bagi orang berdiet... Cuma cara kita yang salah dalam ambil pemakanan dan cara kita makan nasi tu yang salah... Jadi, MF petik perkongsian dari saudara Khairul Hafidz ni tentang diet cara yang betul... Makan banyak tapi tetap kurus dan badan tak naik tanpa perlu berlapar ekstrem... 

[Kenyang Tapi Tetap Turun Berat]
Sebenarnya ada cara mudah untuk rasa kenyang tetapi tidak menambah kalori per hari. Jawapannya ada pada pinggan saya. 
Ini adalah pinggan makanan tengah hari setiap hari saya. Nasi saya cuma satu setengah senduk sahaja setiap hari, tapi kenapa saya boleh rasa sangat kenyang setiap kali makan? Jawapannya adalah pada sayur dalam pinggan saya. 
Setiap kali saya makan tengah hari, saya akan mengambil banyak sayur, melebihi nasi yang saya ambil. 
Pengambilan sayuran sangat baik kerana tinggi serat, dan serat boleh memenuhkan ruang perut dan ia akan mempercepatkan rasa kenyang. 
Jadi, lepas ni buat yang nak turunkan berat badan, bukannya tak boleh makan nasi, nak makan nasi tu makan lah, NASI BUKAN PENYEBAB GEMUK. 
Ikuti petua pinggan suku-suku-separuh, kurangkan nasi (jangan pula tinggal terus) dan banyakkan sayuran dan buahan. 
Cubalah, pasti akan rasa kelainannya selepas ini.
Anda kenyang, tapi tetap turun berat badan.

Jadi, yang dok diet tu jangan tak makan nasi tau ambil karbo... Kena ambil... Tapi tukarkan kuantiti dan kualiti menu lauknya... InshaAllah tak kan menggemukkan... 

Memang betul pun petua ni... MF ni sekarang ni kena sindrom lapar ekstrem.. biasalah ibu menyusu kan... MF ingat memang nak kena sediakan stok buah banyak-banyak dalam peti sejuk... MF nak awetkan bagi tahan dua minggu... Sebab kat tempat MF Ni susah nak dapat buah yang segar dan murah... 

Itulah... Nanti nak borong buah dan sayur la banyak-banyak... Biar rasa kenyang tapi sihat... Dan paling penting sihat dan kurus... 

06 April 2017

3 Petua Kesihatan dan Kecantikan Wanita Dengan Daun Pegaga!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

3 Petua Kesihatan dan Kecantikan Wanita Dengan Daun Pegaga! | Daun pegaga, daun herba yang banyak khasiatnya... MF masih mencari benih pokok pegaga nak tanam, sebab susahnya nak cari benih pokok ni.. Kalau dah tumbuh senang membiak pokok ni... 

Pegaga ni banyak khasiat untuk kecantikan dan kesihatan wanita... Dulu MF tak makan pegaga, tapi sekali mak suruh cuba, sedap pula.. Jadi, hingga ke sekarang MF makan pegaga cuma susah nak jumpa.. 

MF nak kongsi beberapa petua lama untuk kecantikan dan kesihatan wanita... dengan menggunakan daun pegaga.


1.Hilangkan bintik hitam
Ambil dalam 10 helai daun pegaga dan cuci dengan sesudu air garam. Selepas itu tumbuk hingga halus lalu dicampurkan dengan air garam dan bedak sejuk. Kemudian tambahkan sedikit air suam. Dah siap! Tempekkan campuran tersebut d sekitar muka pada waktu malam dan bersihkan muka pada esok paginya. Amalkan petua ini setiap malam sehingga bintik-bintik hitam di muka hilang. Amalkan secara konsisten la ye.. sebab petua lama ni kesannya lambat tapi selamat.

2.Serikan wajah
Ambil secekak daun pegaga bersama akarnya. Rebus dengan 2 gelas air sehingga menjadi segelas. Kemudian tapis air rebusan tersebut dan biarkan ia sejuk. Air rebusan ini boleh diminum sekali sehari selepas makan malam. Amalkan 3 kali dalam seminggu. Amalkan selalu... dapat makan ulam selalu pun bagus dah pegaga ni kan.

3.Kecutkan peranakan
Bagi wanita yang alami masalah peranakan kembang atau selepas kedatangan haid boleh la mencuba petua ini. Amalkan beberapa helai pucuk pegaga dan boleh la dimakan buat ulam atau dijadikan ramuan dalam masakan. Contohnya boleh dibuat kerabu, masak lemak, dan pelbagai lagi. Sebab itu daun pegaga sangat bagus dimakan buat ulam bagi wanita yang baru lepas melahirkan. Nyum...nyum... sedapnya kerabu pegaga kan...

24 Mac 2017

Cara Baca Tekanan Darah!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Setiap orang pasti pernah kena periksa tekanan darah. Hatta kita demam, pergi klinik atau hospital, mesti akan diperiksa tekanan darah kita.. Setiap kali bacaan darah diambil, mesti doktor akan tulis dua nombor, atas dan bawah... owh.. kadang doktor tulis, yang atas tinggi, bawah macam ok sikit tapi paras jaga-jaga... ada kan macam tu...

Jadi, macam mana nak baca tekanan darah tu??? Apa maksud nombor atas bawah tu???

Jom faham, cara tekanan darah kita dibaca...

 

Jadi, faham dah kan.. MF pun dah faham, cara darah kita dibaca oleh doktor.. takde la terpinga-pinga lagi.. 


Info Grafik ini dibawakan oleh: MedikTV

Cara Mudah Tukarkan Lemak Kepada Duit!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)




Ada yang nak?

.......... kalau betul lah kan, anda sanggup tak bersenam setiap hari demi menghilangkan lebihan lemak pada badan anda demi wang tunai?


Itulah cara paling mudah dan jimat nak kurus atau bakar lemak, bersenam setiap hari... 20 minit setiap sesi 3 kali seminggu... 

dan selain tu amalkan:



Cara paling mudah ialah minum banyak air masak, ambil makanan karbohidrat dan sertakan lima sayuran seperti dalam gambar untuk menyingkirkan lemak perut. 

Sumber: MedikTV 


Jadi, sebenarnya, untuk berjaya nak kurus kena disiplin amalkan gaya pemakanan dan gaya hidup sihat setiap hari... 

Kalau dah pagi telan nasi lemak dengan teh tarik kaw selepas bersenam, jangan mimpi nak kurus ya! Belilah produk ribuan ringgit sekali pun, kalau takde disiplin, tidak ke mana kurus tu... 

20 Mac 2017

7 AIR AJAIB UNTUK BUANG TOKSIN DALAM BADAN!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Badan penuh toksin... Apa itu toksin.. toksin ni macam racun la dalam badan... Ada tanda-tanda tertentu yang boleh kita kenal pasti yang badan kita penuh toksin.. antaranya:


1. Sering rasa letih
Walau pun cukup tidur tapi anda tetap rasa mengantuk dan kurang bertenaga.

2. Berat badan sukar turun
Sudah bersenam sudah, makan pun dikawal tapi berat badan tak juga kurang.

3. Mulut berbau
Walau pun sudah memberus gigi, berkumur dan makan gula-gula getah tapi mulut masih berbau. Bau mulut memang ada kaitan dengan masalah pencernaan yang mengganggu proses penyingkiran toksin dari tubuh.

4. Sembelit
Usus menyingkirkan banyak racun setiap hari dari tubuh kita. Tapi ketika sembelit, tubuh menyimpan semua racun tersebut, yang akan memberi kesan negatif pada kesihatan. Sembelit ini akan menyebabkan sakit kepala, lenguh badan dan keletihan.

5. Daya ingatan dan tumpuan yang lemah
Selain itu anda juga kerap rasa cemas.

6. Alahan dan masalah sinus
Ini kerana sistem imun yang lemah. Boleh jadi juga anda jadi sensitif kepada bau terutama wangian.

7. Masalah kulit
Jerawat, ruam, dan masalah kulit lainnya mungkin menandakan tubuh anda banyak toksin. Awas juga jika mata bengkak atau mengalami psoriasis. Ia boleh jadi tanda bahawa kandungan racun dalam tubuh sudah terlalu banyak.



Toksin ni boleh disingkirkan dengan detox air semulajadi... Tak susah pun.. di sini MF nak kongsikan ada 7 jenis air ajaib untuk detox, buang toksin dalam badan dan sekaligus dapat turunkan berat badan juga. 

Cara paling mudah adalah dengan meminum air. Minimum 6 hingga 8 gelas air sehari mampu memberikan hidrasi yang cukup untuk badan dan juga menjadikan organ dalaman anda lebih sihat. Tetapi kadang-kadang air kosong semata-mata tidak mencukupi.

Jadi kita tambah sedikit nutrien ekstra pada air minuman biasa tu dan tingkatkan kebaikannya! 

1. Air halia

Cara membuat: Satukan air dan halia dalam periuk saiz sederhana di atas api tinggi, biarkan sehingga mendidih. Kemudian perlahankan api dan biar ia mereneh selama 15 minit dan tapiskan setelah selesai.

Kebaikan: Air halia memang tidak boleh disangkal kebaikannya. Ia boleh digunakan sebagai air rawatan untuk senggugut, kembung perut, angin, mual-mual dan muntah-muntah yang selalunya dikaitkan dengan sakit lain. Minum air halia dapat membantu mengurangkan keradangan, bengkak sendi dan juga kesakitan yang dikaitkan dengan penyakit osteoarthritis dan rheumatism.

2. Air timun

Cara membuat: Buang kulit timun tetapi jangan buangkan semua. Tinggalkan sedikit. Buang kedua-dua hujung kemudian potong setengah mengikut panjangnya. Potong kecil (1/2 inci). Campurkan air dan timun tersebut dalam jug besar dan biarkan selama 1 jam. Lebih sedap jika dihidangkan bersama ais.

Kebaikan: Air ini bagus untuk otot; timun mengandungi silica yang mana ia merupakan mineral yang diperlukan untuk menjamin kesihatan tisu penghubung ini. Ia juga boleh memastikan kulit anda bersih dan gebu.

3. Air ros (untuk kegunaan luaran sahaja)

Cara membuat: Pilih ris yang segar dan wangi. Mula dengan mencuci mereka dan cabut kesemua kelopak. Masukkan kelopak ros ke dalam periuk dan masukkan air secukupnya. Tutup periuk dan hangatkan (jangan samapi mendidih!). Tapis dan simpan air dalam balang kaca.

Kebaikan: Air ros membantu maintain keseimbangan pH kulit dan juga mengawal minyak berlebihan. Ia juga memiliki properti anti-radang yang membantu mengurangkan kemerahan kulit, menghilangkan jerawat, dermatitis dan juga eczema. Boleh juga digunakan pada rambut untuk rambut lebih lembut dan bersinar.

4. Air beras

Cara membuat: Rendam beras dalam air selama tiga jam. Selepas tiga jam, didihkan campuran ini kemudian perlahankan api dan biarkan ia selama 30 minit sebelum tutup api. Pastikan ia sejuk dahulu sebelum anda pureekan campuran ini. Tapis menggunakan kain atau penapis halus.

Kebaikan: Air beras boleh menjadi pembilas rambut yang baik. Apabila ia dicampur dengan sabun castile, ia boleh menjadi syampu yang natural. Ia juga sesuai digunakan sebagai toner. Air beras boleh menjadikan rambut lebih bersinar, kulit halus dan bebas-cela dan juga baik untuk kesihatan apabila diminum.

5. Air pudina

Cara membuat: Isi air ke dalam jug. Campurkan hirisan lemon dan daun pudina bersama dalam satu mangkuk, isi air dan kacau. Masukkan campuran ini ke dalam jag air dan sejukkan dalam peti sejuk. Kacau sekali sehari selama 2 - 3 hari sehingga air itu sebati dan bergabung dengan baik.

Kebaikan: Daun pudina adalah appetizer yang baik atau pembersih palate dan juga membaiki sistem penghadaman. Ia juga mempu mengurangkan sakit perut yang berpunca dari ketidakhadaman atau radang perut. Jika perut anda sakit, minum air pudina boleh memberikan kelegaan.

6. Air lemon

Cara membuat: 1/2 cawan jus lemon + 2 sudu besar air panas + air sejuk (secukupnya).

Kebaikan: Lemon mengandungi vitamin C, walaupun tidak tinggi tetapi cukup untuk badan. Ia juga mengandungi potassium. Meminum air lemon setiap pagi sebelum sarapan mampu memberikan tubuh badan anda peluang untuk menyerap vitamin dengan lebih mudah. Lemon juga mampu meningkatkan sistem imunisasi anda.

7. Air madu

Cara membuat: Isi air panas dalam mug + 1 - 2 sudu besar madu. Kacau sehingga sebati.

Kebaikan: Air madu yang diambil setiap pagi boleh membantu anda menurunkan berat badan. Ia juga boleh meningkatkan sistem imunisasi anda, mencegah alergi, melegakan sakit tekak, membuang angin dan detoks badan anda.

Memang mudah sangat nak buat.. bahan pun mudah nak dapat.. cuma jadikan air itu berperisa je... sekurang-kurangnya bila berperisa tu kita minum lebih sikit kan... resepi ni sesuai untuk mereka yang tak suka air kosong... Selamat mencuba!

Sumber rujukan: Hijabista

02 November 2016

WW | 7 TEKNIK URUTAN UNTUK MELEGAKAN KESAKITAN

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)








01 November 2016

4 PETUA MUDAH JAGA KULIT WAKTU MALAM UNTUK WANITA 30-AN KE ATAS

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Dah masuk 30 series memang waktu yang buatkan wanita lebih banyak berfikir cara untuk kelihatan dan kekal cantik... 

Mau tak nya... sememangnya kena jaga tambah kalau bergelar isteri. Yang dah beranak pinak lagilah kan sebab waktu ni si suami juga mula dah nak tegur atau komplen pasal diri kita... 

Jadi, ada cara untuk jaga kulit untuk kekal remaja pada waktu malam. 

Kenapa malam?? Habis dah siang sibuk siapkan  segala kerja yang ada kan... jadi la kita dapat layan kulit kita... lagi pun waktu malamlah waktu yang cukup sesuai untuk kulit bekerja. Ikuti panduan bersihkan kulit sebelum tidur...



1. Mandi dengan air suam
Sekiranya menggunakan tab mandi, penuhkan tab dengan air suam terlebih dahulu dan campurkan buih mandian aroma terapi. Apabila tubuh berada dalam keadaan selesa, secara tidak langsung ia akan membuatkan minda dan badan jadi lebih relaks. Fuhh.. rasa macam spa dah ni kan... 

2. Sapu losen, minyak
Selesai mandi, lumurkan losen badan atau minyak bayi agar kulit badan atau minyak bayi agar kulit badan dapat mengekalkan kelembapan semalaman. Tidak lupa juga pada tangan dan kaki, sapu krim khas untuk tangan dan kaki, ia amat penting bagi menyediakan tangan yang lembut dan lembap keesokan hari. MF guna minyak zaitun je sekarang ni... Lepas sapu baby..sapu pula tangan dan kaki sendiri.

3. Guna krim pelembap
Jika mengalami masalah kulit kaki yang kering dan mengelupas atau cekam bulu, oleskan krim yang mengandungi bahan seperti glycolic dan asid sali silik. Ia mampu menyingkirkan bakteria, selain melembapkan kulit. Jadikan ia satu rutin setiap kali sebelum tidur. Nak kena cari krim pelembap untuk kulit lepas ni sebab kulit kering sikit terutama tang kaki.

4. Pengudaraan
Pastikan udara dalam bilik sentiasa lembap kerana udara yang lembap dapat memastikan kulit sentiasa berada dalam keadaan lembap serta bersinar keesokan harinya. Yang ni bermasalah..  bilik tertutup terus..  nak kena beli aromaterapi la ingat.. untuk kekalkan kesegaran bilik... 

Tak susah nak buat tapi yang penting istiqamah...  

Diolah dari: karangkraf.com

29 September 2016

Cara Buat Jamu Untuk Kesihatan Dalaman Wanita dan Awet Muda!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Masuk 3 series, mula fikir sesuatu untuk kekal awet muda dan kekal bertenaga luaran dan dalaman... Tambahan lepas bersalin anak ketiga memang fikirkan sesuatu... Maklumlah.. aset wanita kena jaga bebetul... WAJIB ok... supaya suami sentiasa sayang... bukan untuk orang lain, untuk suami dan untuk kesihatan diri sendiri juga... Tambahan pula MF ni cikgu kan... banyak bergerak sana sini... nak kerja, nak urus rumahtangga, nak jaga suami... jadi, memang fikirkan sesuatu untuk kesihatan dalaman dan luaran... Itulah perempuan kan... memang kena fikir... 

Jika dulu fikir nak makan supplement, tapi sekarang ni, MF fikir nak amalkan yang tradisional pula... seperti jamu...selain dari amalkan makanan sunnah dan pemakanan sihat seimbang... Tapi semua tu tak cukup juga untuk kesihatan dalaman wanita terutama bab penjagaan rahim. Bila terbaca satu perkongsian di Facebook resepi buat jamu sendiri.. teruja ok..

Jadi, atas keizinan tuan post untuk share atas kebaikan bersama .. MF nak coretkan di blog ni untuk rujukan MF dan sesiapa yang mencari resepi ni... sebab bagi MF ni resepi jamu yang paling mudah nak buat..serta bahan-bahannya mudah nak dapat.

Antara khasiat air jamu ini adalah untuk:
  • Kesihatan Dalaman wanita
  • Mengurangkan keputihan
  • Seri wanita
  • Awet muda
  • Mengeluarkan aura positif
  • Memberi tenaga dan mencantikkan luaran kita



Bahan-bahan yang diperlukan: 
  • 4 ulas kunyit saiz 2 inci (merawat luka dalaman)
  • Seulas halia saiz 2 inci (membuang angin)
  • Sebiji buah manjakani (mengetatkan bahagian dalaman wanita)
  • Sesudu asam jawa (mengempiskan perut)
  • Sedikit gula merah (saja letak gambar besar)

Semua bahan-bahan tak kisah sangat nak guna banyak mana pun sebenarnya. Cuma berhati-hati dengan manjakani sebab pahit. 



Cara membuatnya:
  1. Tumbuk kunyit dan biji manjakani serta hiris halia. Nak tumbuk halia pun boleh tetapi akan rasa tajam halia kalau tumbuk sekali. 
  2. Rebus halia, kunyit dan biji manjakani dengan dua cawan air. Tunggu sehingga mendidih. 
  3. Setelah mendidih, tambah dengan air asam jawa. Campurkan asam jawa tadi dengan dua cawan air juga. Biar sampai mendidih lagi. 
  4. Selepas mendidih sekali lagi, letak gula merah. Gula merah ini bertujuan mengurangkan rasa pahit manjakani itu. Kalau korang jenis yang suka pahit-pahit ini, tak perlu letak pun tak apa. Ini pun dibiarkan sehingga mendidih dan air kering sedikit dalam suku dari jumlah air asal. Boleh tutup api dan tunggu sehingga sejuk. 
  5. Bila sudah sejuk, dah boleh tapis dan simpan dalam bekas bertutup.


Cara Minum:
Ambil dua atau tiga sudu pati jamu ini dan dicampurkan dengan setengah cawan air suam. Minum tiga kali seminggu.

Cara Penyimpanan:
Boleh diletakkan dalam peti sejuk... Tapi kalau boleh jangan simpan sampai berbulan-bulan... Buatlah agak-agak untuk 3 kali minum dalam seminggu... supaya khasiatnya tak hilang... Sebab bahan semulajadikan...tiada bahan pengawet ni kan... kalau simpan lama-lama dalam peti pun tak bagus juga jadinya. Sukatan di atas ni, ikut tuan post akan tahan selama 1 bulan.

Amaran:
Bagi anak dara yang nak cuba ramuan jamu ni, jangan letak kunyit dan manjakani... sebab nanti mengganggu peranakan...maklumlah..rahim tak kembang lagi...ramuan ni sangat digalakkan bagi wanita yang pernah mengandung... Tapi bagi anak dara, jangan letak kunyit dan manjakani je ok.

Ramuan ni sesuai untuk ibu menyusu, dan digalakkan untuk wanita lepas bersalin.. tapi kalau nak amal selepas anak bebas jaundice la...  
Sumber: Sahira Lim

Memang menarik dan nampak sedap jamu ni berbanding yang pernah MF jumpa.. TU yang teruja gak nak mencuba... Jadi, takut hilang.. MF kongsikan kat blog ni... Terima kasih buat pemilik resepi asal iaitu Sahira Lim... Tuan post ni pun muda lagi.. dan memang nampak awet muda pun.. Jadi, itu buatkan orang teruja nak cuba juga kan.. sebab amalan dia sendirikan,,,


P/S: info ni original dari tuan post ye.. siap dari komen-komen pun MF baca satu persatu... sebab tahu dah, tak ramai yang nak baca info dari komen post asal... Jadi, entry ni MF lengkapkan cuma olah untuk lebih kefahaman bersama.

10 Ogos 2016

11 Bahaya Durian Kepada Ibu Mengandung!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sekarang tengah musim buah durian... dan yang tengah jadi bualan hangat dalam kalangan ibu mengandung ni ialah, bahaya durian kepada ibu mengandung... Bahkan ada yang mengkaitkan durian punca kematian mengejut janin dalam kandungan. Betul ke durian berbahaya kepada wanita mengandung??? 

Jom teliti dan baca artikel ni... 

Durian merupakan makanan yang perlu dielakkan oleh ibu hamil kerana kandungan yang ada di dalam buah durian itu sendiri. Durian tinggi glukosa, kalori, asam arachidonat, alkohol dan kolesterol yang tinggi. Segala sesuatu tidak akan dilarang jika tidak ada penyebabnya, alasan durian dilarang adalah kerana ada kandungan di dalam buah durian tersebut yang dilarang masuk ke dalam tubuh ibu hamil. Kandungan bahaya alkohol yang ada di dalam buah durian tersebutlah yang tidak boleh masuk ke dalam  tubuh ibu hamil, arachodonat juga berbahaya bagi ibu hamil. Kesan kandungan alkohol dalam buah durian sama membahayakannya dengan  minuman alkohol.



Berikut ini bahaya durian bagi ibu hamil yang harus diketahui :

1. Bayi Lahir Secara Pramatang
Semua ibu mengandung tak ingin melahirkan bayi pramatang kan? Oleh sebab itu, ada baiknya ibu menghadkan pengambilan durian. Durian yang diambil secara berlebihan boleh menyebabkan bayi lahir secara pramatang. Bayi pramatang tentu saja tidak boleh survive, selain peluang hidupnya sedikit, bayi pramatang akan terkena komplikasi  seperti komplikasi paru-paru, jantung dan lain-lain.

2. Keguguran
Ibu yang sedang hamil pada trimester pertama dan kedua dilarang keras untuk makan durian. Hal itu kerana  kandungan alkohol di dalam durian tersebut boleh mengakibatkan rasa panas di dalam perut atau rahim. Sudah dijelaskan sebelumnya jika janin yang ada di dalam kandungan tidak boleh bertahan dengan suhu tubuh yang panas. Suhu tubuh di dalam rahim yang panas akibat memakan durian tidak boleh diterima oleh janin yang ada di dalam kandungan, akibatnya adalah janin tersebut akan mudah gugur. 

3. Kontraksi
Kesan selepas memakan durian menyebabkan ibu hamil mengalami kontraksi pada perutnya. Penyebabnya adalah asam arachidonatlah yang merangsang pembentukan prostaglandin. Dimana bahan tersebut mampu mencetus kontraksi pada ibu yang sedang hamil. Kontraksi tersebut merupakan salah satu tanda akan melahirkan, jika ibu hamil belum saatnya melahirkan ada baiknya ibu segera buat pemeriksaan doctor.

4. Cacat Janin
Alkohol dalam durian jika diambil secara berlebihan boleh menjadi penyebab janin cacat dalam kandungan. Kandungan alkohol yang tinggi pada durian secara perlahan tapi pasti akan merosak organ-organ penting janin, alkohol juga akan menyekat pertumbuhan organ janin. Jika organ vital janin tersebuat pertumbuhan dan perkembangannya, janin akan memiliki organ yang tidak berfunsgi dengan maksima. Organ yang tidak maksima tersebut menyebabkan janin menjadi cacat.

5. Mengalami Diabetes
Ibu yang mengambil terlalu banyak durian boleh terkena diabetes. Alasannya sangat mudah sekali, hal ini kerana kandungan glukosa yang tinggi di dalam durian tersebut, boleh menyebabkan ibu diabetes. Diabetes adalah penyakit yang tidak boleh diabaikan sebab diabetes boleh mencetuskan komplikasi kehamilan dan komplikasi ketika proses bersalin. Jika sudah terkena diabetes, ibu yang akan kawal kehamilan disuruh untuk selalu check kadar gula darah di dalam tubuhnya.

6. Mengalami Hipertensi
Durian boleh menyebabkan hipertensi dalam kehamilan. Ini disebabkan di dalam durian mengandungi kolesterol tinggi. Kadar kolesterol yang tinggi di dalam tubuh ibu hamil boleh menyebabkan penyempitan pembuluh darah yang boleh mengakibatkan tekanan darah tinggi atau hipertensi.

7. Mengalami Kolesterol
Ibu yang sedang hamil tidak boleh mengabaikan penyakit kolesterol sebab, penyakit kolesterol boleh diturunkan ke janinnya. Orang yang terkena kolesterol boleh mengakibatkan nyeri badan sehingga tubuh ibu hamil akan terasa tidak nyaman. Kolesterol sendiri boleh mencetus penyakit komplikasi lainnya misalnya saja jantung bahkan stroke. Kolesterol boleh menyebabkan penyempitan pembuluh darah sehingga aliran darah menuju jantung tidak lancar, tidak hanya itu saja kolesterol boleh menyebabkan jantung harus bekerja lebih keras kerana penyempitan pembuluh darah.

8. Mengalami Preeklamsia
Ibu hamil yang selalu mengalami hipertensi akibat makan durian boleh membuat ibu hamil terkena preeklamsia. Tanda terkena preeklamsia dengan pembengkakan muka dan tangan ibu. Preeklamsia yang sudah parah boleh membuat seluruh tubuh ibu hamil mengalami penbengkakan. Pre eklamsia yang tidak diatasi dengan segera  boleh menyebabkan janin yang meninggal dalam kandungan dan kematian ibu.

9. Bayi dengan Berat Badan Besar
Kandungan kalori yang tinggi pada buah durian memungkinkan bayi akan mengalami berat badan yang besar. Kandungan glukosa yang tinggi pada durian juga boleh menyebabkan bayi di dalam kandungan memiliki berat badan besar. Jika sampai itu terjadi, kemungkinan untuk melahirkan normal agak tipis. Berat badan bayi yang besar memungkinkan ibu yang sedang hamil untuk melahirkan secara pembedahan caesar.

10. Janin Kekurangan Oksigen
Penyempitan pembuluh darah membuat aliran darah serta aliran oksigen di dalam tubuh ibu hamil tidak lancar begitu pula ke tubuh bayi. Hal tersebut boleh menyebabkan janin yang ada di dalam kandungan kekurangan oksigen. Jika janin kekurangan oksigen, janin akan lemas berada di dalam rahim ibu sehingga gerakannya menjadi tidak aktif.

11. Kekurangan Darah
Aliran darah ke janin yang tidak lancar membuat janin kekurangan sel darah merah. Sel darah merah tersebut sangat diperlukan bayi. Sel darah merah yang kurang membuat bayi terkena kelainan darah seperti anemia dan lain sebagainya. Jika bayi mengalami anemia, bayi harus mengalami transfusi darah ketika dilahirkan nanti.

Tips Pengambilan Durian Ketika Hamil

Berikut ialah beberapa tips untuk ibu hamil yang mengidam nak makan durian:

Kuantiti yang Sedikit
Makanlah durian dengan porsi yang sedikit. Cubalah untuk memakan maksima 4 ulas buah durian. Jangan lebih dari itu. Jika sebelum menghabiskan 4 ulas ibu sudah merasakan mual dan juga pening jangan diteruskan. Mual dan pening merupakan reaksi penolakan tubuh terhadap buah durian tersebut.

Jangan Terlalu Kerap
Selain mengambil dalam jumlah yang sedikit, yang harus diingat adalah jangan terlalu kerap. Meskipun ibu hamil mengambil buah durian dalam jumlah yang sedikit namun setiap hari, hal tersebut akan sama saja. Sebab sedikit demi sedikit lama kelamaan akan menjadi bukit. Kawal pengambilan durian maksima sebanyak dua kali seminggu.

Banyak Minum Air Putih
Selepas makan durian, jangan meminum minuman berwarna seperti teh atau kopi. Di dalam teh atau kopi terdapat kandungan bahaya kafein bagi ibu hamil yang tinggi, merupakan penyebab hipertensi. Jika jenis makanan dan minuman penyebab hipertensi bertemu dengan kandungan dalam durian akibatnya tubuh orang tersebut yang tidak akan kuat menerimanya. Kesannya orang tersebut akan merasakan Pening yang amat hebat, pandangan berpinar bahkan boleh pengsan.

Manfaatkan Rongga Kulit Buah Durian
Bagi ibu hamil yang sehabis memakan durian dan ingin meneutralkan bau durian tersebut pada mulutnya, ibu hamil boleh letakkan air putih diantara rongga kulit buah durian kemudian meminumnya. Selain meneutralkan bau durian, hal tersebut boleh digunakan untuk menghindari rasa pening akibat memakan buah durian tersebut.

Hindari Daging Berlemak Tinggi
Kandungan lemak tinggi pada daging boleh memunculkan kolesterol pada ibu hamil. Penyakit kolesterol tersebut akan mudah didapatkan ibu hamil jika selepas makan durian, ibu hamil memakan daging yang memiliki lemak tinggi. Selepas makan durian sebaiknya ibu hamil ambil sayuran tinggi serat, untuk mencegah bahaya obesiti bagi ibu hamil.

Ambil Makanan Olahan Durian
Sebenarnya ibu hamil boleh saja makan durian asalkan dalam kuantiti yang sedikit. Kandungan alkohol yang ada di produk olahan buah durian lebih rendah jika dibandingkan dengan buah durian yang segar. Namun ibu harus memperhatikan:
  • Perhatikan kandungan glukosa di dalam produk olahan durian tersebut. Kandungan gula yang tinggi boleh menyebabkan ibu hamil mengalami diabetes dan berat badan bayi besar.
  • Perhatikan pemanis buatan di dalamnya, jika mengandung fruktosa yang tinggi sebaiknya dihindari. Boleh makan sekali-kali tapi jangan kerap.
  • Perhatikan komposisi bahannya, jika banyak pengawet, pewarna buatan dan bahan yang tidak bagus untuk ibu hamil sebaiknya dihindari.

Sumber: http://hamil.co.id/

Jadi, makan tu berpada-pada... 

23 Mei 2016

Redakan Demam Anak Dengan Telur Rebus!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Rawatan pelik, tapi dah ada yang cuba buat dan dengan izin Allah berjaya... Kuasa Allah, siapa tahu kan... Ni satu lagi natural remedy yang memang tak memberi kesan negatif, tapi mudah sangat nak buat kat rumah, hanya dengan telur rebus... 

Rawatan ni bukan untuk anak je, ibu bapa dan orang dewasa yang demam juga boleh cuba buat. 

Caranya:


1. Basuh telur dengan bersih dan rebus hingga masak sepenuhnya.

2. Kupas kulit telur dengan sebaiknya dan jangan sampai pecah.



3. Balut telur menggunakan napkin atau tuala bersih. Ketebalan kain untuk membalut berdasarkan suhu telur.

4. Golek-golekkan telur di seluruh badan anak yang demam terutama di kawasan yang panas. Golek selembut mungkin bagi mengelakkan telur pecah. Berbual dengan anak untuk memastikan dia boleh duduk diam sambil berdoa dalam hati supaya diberikan kesembuhan segera kepada anak.


5. Apabila telur sudah suam, boleh keluarkan daripada kain lapik. Anda akan nampak telur sudah mula menggerutu. Abaikan keadaan telur dan teruskan menggolek sampai telur sejuk (lebih kurang setengah jam proses menggolek telur).

6. Ketepikan telur dan biarkan telur dalam masa 10 hingga 15 minit. Kemudian pecahkan telur putih dengan berhati-hati. Anda akan nampak kuning telur menggerutu.

7. Sekiranya panas badan anak belum reda, boleh ulang lagi langkah-langkah di atas. Untuk kesan yang elok, telur itu makan lama makin kurang gerutunya. Anda boleh buat tiga kali rawatan dalam sehari.

InshaAllah dengan izin Allah SWT, selepas rawatan ini suhu badan anak akan normal kembali. Pastikan anda beri anak banyak minum air masak dan kerap mandikan dia.

Sumber: Majalah PaMa
Gambar: Kredit to Fb Bini Redza

03 Mei 2016

2 Senduk Nasi Bersamaan....

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Bagi yang tengah nak kuruskan badan, atau nak jaga kesihatan agar tak terlebih karbohidrat tu, pasti kena tahu, kandungan dua senduk nasi yang biasa kita makan tu, sama kuantiti karbonya dengan makanan-makanan lain.
















Jadi, lepas makan roti jangan makan nasi lagi...
Lepas makan bihun atau mee jangan tambah dengan nasi pula lagi... 

Kalau nak makan nasi ambeng, 1 senduk nasi + 1 senduk mee/bihun = 2 senduk nasi... 

Penting juga tahu formula ni, agar tak terlebih karbo dalam badan... 
Karbo diproses jadi gula, gula berlebihan akan menyebabkan diabetes... 

Makan beringat... Jangan ikut raasa..
Pesanan untuk diri sendiri juga.. sebab MF ni perut Melayu, mesti nak kena makan nasi juga walaupun makan roti ke, mee ke atau makaroni sekali pun... rasa macam tak kenyang je, walaupun berpinggan makan makaroni atau speghati... hehe...susah juga kalau dah perut melayu ni kan.. 

23 Mac 2016

WW | 19 Gambar Cadangan Menu Untuk Kuruskan Badan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ada yang nak kurus, tapi tak nak makan apa, dan diet apa untuk kurus...
Ini MF kongsikan 19 Gambar Cadangan Menu untuk mereka yang sedang berusaha untuk kuruskan badan:




















Semua menu ni nampak sedap dan ada yang sesuai juga untuk ibu dalam pantang. 

Boleh la mencuba, sehari satu menu... Insha Allah, jika konsisten boleh kurus dengan sihat tanpa diet melampau. 


Sumber gambar: Facebook