17 Julai 2017

Petua Mudah Simpan Halia, Serai, Lengkuas dan Kunyit Supaya Tahan Lama

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Petua Simpan Halia, Serai, Lengkuas dan Kunyit Supaya Tahan Lama | Masa raya hari tu masih ada lagi baki halia, serai, lengkuas dan bahan-bahan lain untuk buat rendang. Bahan basah macam ni tak boleh nak beli sikit, sebab kita guna pun tak banyak kan... dalam 2 3 inci je sekali masak... dan tak semua masakan akan guna bahan ni setiap hari...

Bahan basah begini tak kan tahan lama kalau simpan secara biasa dalam peti sejuk. Tapi jangan risau, ada teknik mudah nak bagi bahan ini tahan lama .. bahkan sampai 2 3 bulan tahannya... Tanpa kecut atau busuk... Mak mentua MF la buat ni... Jadi, MF faham rupanya itulah petua nak bagi bahan basah ini tahan lama...

Petua Simpan Halia, Serai, Lengkuas dan Kunyit Supaya Tahan Lama


BAHAN-BAHAN:
Serai
Lengkuas
Kunyit
Halia
Bekas bertutup
Air bersih



CARA-CARA:
1.    Bersihkan bahan-bahan masakan diatas. Kemudian masukkan  ke dalam bekas.
2.    Masukkan air bersih dengan secukupnya. Tutup bekas.
3.    Simpan di dalam peti ais. Tukar air dua minggu sekali. Hasilnya, bahan masakan anda akan kekal segar dalam tempoh masa yang lama.

Kredit: Karangkraf.com


Zaman gawat macam ni, kena jimat sehabis mungkin... 

24 Ogos 2016

WW | CARA NAK BAGI PISANG TAHAN LAMA!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Tak pernah terfikir cara ni.. 
Tapi ada yang kata pisanga yang kulitnya licin cantik tu diperam dengan karbait... 
Yang ada bintik-bintik tu masak original..

15 September 2015

Tahukah Anda | Kelebihan Coklat Untuk Suri Rumah!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Coklat antara makanan yang boleh bantu kurangkan stress... Terbukti secara klinikal.

Pengalaman sendiri...
Setiap hari mesti minum air coklat dan biskut coklat.
Coklat bar tu kurang minat. Suami dan anak-anak je minat...
Tapi memang rasa relaks la.. Sehari tak minum air coklat rasa macam tak best je..

Jadi, mak-mak ... Jom la amalkan makan coklat ye.. Jangan risau.. Coklat tak menggemukkan sebenarnya.

Macam nak standby coklat juga kat tempat kerja.. Stress je makan coklat kan.. Mesti relaks je..

Coklat sebenarnya pembekal tenaga tau. Tentera dibekalkan coklat bar apabila ada operasi dalam hutan.. Jika tak larat, itulah sumber tenaga diorang.. Sebab kalau penat, minum air kita jadi mengah dan lagi tak larat. Jadi, makan coklat boleh pulihkan tenaga yang hilang.

Lepas ni nak buat stok coklat lah...
Cuba untuk mencintai coklat macam en.somi... Kalau boleh la... Kalau tak makan je la biskut coklat atau air coklat kan..




Entry lain yang berkaitan coklat:
10 Makanan Yang Membakar Lemak
Makanan Yang Boleh Elakkan Mengantuk
Makanan Untuk Kesihatan Wanita
Makanan Yang Harus Dielakkan Ketika Haid
Mitos dan Fakta Tentang Coklat

14 Julai 2015

Petua Mudah Hilangkan Bau Mulut!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



1. Menghisap Kulit Kayu Manis :
Kulit kayu manis mengandungi sebatian yang dapat membantu untuk menghilangkan masalah nafas berbau. Selain daripada itu, ia juga mampu untuk mengurangkan bakteria yang menjadi punca masalah nafas berbau.

Kunyah sebatang kulit kayu manis yang kecil setiap malam sebelum tidur. Telan airnya, hampasnya dibuang. Amalkan setiap malam. Jika anda menghisap kulit kayu manis setiap hari, ia dapat mengurangkan kehadiran bakteria punca nafas berbau sebanyak 50% berbanding orang yang tidak menghisapnya.

2. Bunga Lawang :
Bunga lawang bersifat sebagai antibakteria dan antikulat, serta kandungan ‘linalool’ dalam bunga lawang bersifat sebagai antioksidan sehingga sangat baik untuk kesihatan tubuh.

Ambil sekuntum atau 3 kuntum bunga lawang kemudian direbus dengan air secukupnya atau rendamkan ke dalam segelas air panas selama kira-kira 5 minit. Setelah itu dibiarkan hingga suam dan airnya boleh digunakan untuk minum atau berkumur. Amalkannya pada waktu pagi dan petang iaitu 2 kali sehari.

Bunga lawang juga boleh dikunyah untuk menghilangkan nafas berbau busuk. Secara tak langsung, ia juga dapat merawat penyakit asma, bronchitis dan batuk kering, antara penyebab nafas berbau.

3. Sirih : 
Sirih adalah antiseptic yang baik bagi mengatasi bau mulut, maka gunakanlah untuk atasi bau mulut. 

Cuci bersih daunnya kemudian di rebus menggunakan air anggaran 1.5 gelas. Setelah itu dibiarkan hingga air rebusan sirih menjadi sejuk, dan gunakan untuk berkumur selepas antum menggosok gigi.

Rendam beberapa helai daun sirih dalam air suam selama 5 minit. Minum air tersebut. Antum amalkan setiap hari.

4. Serai Wangi Dan Kulit Limau Kasturi :
Ambil 3 batang serai wangi dan 3 biji kulit limau kasturi. Tumbuk kedua-duanya hingga lumat. Masukkan ke dalam periuk kecil dan tuang air sehingga ¾ tinggi periuk kemudian, jerangkan sehingga mendidih. Tutup api dan biarkan sejuk. Tapis dan ambil airnya untuk dikumur sebanyak 2-3 kali sehari. Amalkan selalu.

5. Daun Jambu Batu :
Ambil anggaran 15 helai pucuk jambu batu atau daun yang muda. Tumbuk daun tersebut hingga lumat dan masukkan ke dalam gelas yang berisi separuh air. Tambahkan sedikit garam dan kacau. Tapis dan ambil airnya untuk dikumur sebanyak 2-3 kali sehari. Amalkan selalu.

6. Cengkih :
Ambil anggaran 3 atau 5 kuntum bunga cengkih kemudian direbus dengan air secukupnya atau rendamkan ke dalam segelas air suam selama kira-kira 5 minit. Setelah itu dibiarkan hingga sejuk dan air rebusannya digunakan untuk berkumur. Amalkannya pada waktu pagi dan petang iaitu 2 kali sehari.

7. Asam Jawa Dan Gula Merah :
Satu cara lagi bagi menghilangkan nafas dan mulut berbau. Bancuh sedikit asam jawa, gula merah dengan air panas. Minumlah setiap malam sebelum tidur. Amalkan sekerap mungkin, InsyaAllah tiada lagi nafas berbau yang memalukan.

8. Gorengan Hampas Kelapa :
Ambil anggaran segenggam hampas kelapa dan gorengkan di dalam kuali tanpa minyak. Gorengkannya hingga kekuningan. Angkat dan dibiarkan sejuk. Kemudian, ambil dan kunyah-kunyahkannya hingga hancur. Ia boleh dimakan atau diluahkan.

Di samping itu, amalkan meminum air suam dengan kerap. InsyaAllah kesannya akan dapat dilihat beberapa hari selepas itu.

9. Meminum Teh Hijau Dan Daun Pudina :
Cara lain yang mungkin boleh dilakukan secara amalan tradisi, dengan minum air teh hijau atau minum air rendaman daun pudina sekurang-kurngnya 2 kali sehari.

Sumber: Facebook

Kalau time raya, dengan mulut berbau, pasti orang tak selesa kan... Jadi, make sure jaga kesihatan mulut kalau nak pergi beraya kan... Tapi time puasa takpe,,, bau mulut orang berpuasa kan wangi... 

01 Februari 2015

Cara Menghilangkan Jerawat Mengunakan Putih Telur

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Telur ayam dipergunakan secara meluas untuk berbagai-bagai hidangan, baik yang manis mahupun yang tidak. Telur juga boleh dijeruk, direbus keras dan disejukkan, atau juga dimakan secara mentah walaupun cara ini tidak disyorkan untuk mereka yang mudah terjejas oleh salmonela, umpamanya orang tua, orang uzur, dan wanita yang mengandung.

Selain sebagai makan telur juga boleh digunakan dalam mencantikan kulit dan menghilangkan jerawat.
Mula-mula , pisahkan kuning telur dengan putih telur, ambil putih telurnya sahaja. Pukul sebentar lalu pakaikan ke wajah anda selama 15 minit. Putih telur ini berfungsi membantu mengurangkan minyak di wajah anda yang seringkali menjadi penyebab timbulnya jerawat.Selepas itu cuci dengan air suam.

Selain itu, telur putih ini boleh buang blackhead dan whitehead dengan korang rendamkan tisu dengan telur putih kemudian tampalkan tisu pada hidung. Selepas kering, tengok blackhead dan whitehead melekat pada tisu. Kelemahannya bau hanyir pada telur.

Memang selalu buat kaedah ni masa zaman anak dara sebab MF guna telur ayam kampung... Sekarang ni nak buat macam tak konfident sebab telur ayam dah disuntikkan... risau pula kesan pada muka... Untuk hilangkan hanyir  telur perahkan air limau nipis sikit... jangan banyak sangat nanti gatal muka pula.. memang best...lepas tisu tu kering, tanggalkan perlahan... anda akan rasa perubahan..kulit rasa licin ibarat telur baru dikupas.. cubalah!

22 Januari 2015

7 Tabiat Harus Dihentikan Untuk Sihat!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Mungkin anda tidak sedar, apa yang anda lakukan seharian boleh membahayakan kesihatan. Memakai seluar jeans yang terlalu ketat, menyilangkan kaki ketika duduk atau mendengar ‘walkman’ semasa tidur. Kebiasaan inilah yang boleh meningkatkan risiko terkena penyakit tertentu.

SILANG KAKI
• Duduk dengan menyilang kaki boleh meningkatkan tekanan darah systolic (tekanan ketika jantung berdenyut sambil mengepam darah) sehingga 7% dan tekanan darah dialostic sehingga 2%. Sebaiknya, elakkan menyilang kaki lebih daripada 15 minit dan jangan duduk dengan posisi dan tempat yang sama lebih dari 45 minit.

TIDUR MENIARAP SEPANJANG MALAM
• Posisi ini memang membuatkan anda lebih mudah untuk tertidur. Namun, elakkan dari tidur terlalu lama dalam posisi ini kerana leher anda boleh mengganggu peraliran darah. Posisi tidur yang baik adalah terlentang atau mengiring sambil memeluk bantal di antara kaki.

MENGENAKAN TALI PINGGANG TERLALU KETAT
• Mengikat tali pinggang terlalu ketat juga boleh mengganggu sistem penghadaman anda dan akan menekan perut serta organ dalaman. Kesannya, proses penghadaman tidak berjalan dengan baik. Pastikan anda mengenakan tali pinggang dengan ukuran yang normal. Duduk dengan selesa, tidak membongkok dan bernafas dengan normal.

BEG TANGAN DI SISI
• Kebanyakan anda membawa beg tangan yang disangkut di bahu pada sisi yang sama. Kebiasaan inilah yang mengakibatkan ketidakseimbangan otot dan menyebabkan rasa sengal. Sebaiknya, jangan membawa barang terlalu banyak dalam beg dan keraplah berganti antara bahu kiri dan kanan.

TERUS LAKUKAN REGANGAN SELEPAS BANGUN TIDUR
• Ketika bangun tidur, anda biasa melakukan regangan badan. Jangan begitu, kerana kebiasaan ini boleh merosakkan sendi pada tulang belakang. Kesannya anda sakit pada bahagian punggung dan leher. Disarankan selepas bangun tidur, lebih baik anda terus bangun, berjalan di sekeliling rumah, minum air putih atau menggosok gigi.

KERAP MEMBONGKOK
• Dengan membongkok, ia boleh menyebabkan rasa sakit pada bahagian bahu dan member tekanan kepada tulang belikat anda.

MEMAKAI JEANS TERLALU KETAT
• Skinny jeans atau jeans terlalu ketat memang menjadi trend sekarang ini. Namun, jika dipakai setiap hari, ia boleh menyebabkan masalah kesihatan kerana ia menghadkan gerakan badan anda dan merasa kurang selesa dengan aktiviti yang anda lakukan. Malah, jeans terlalu ketat juga berpotensi menekan pengaliran darah.

sumber

Ada juga yang MF buat... Lepas ni kena ubah la perangai...sebab suka snagta duduk silang kaki... Huhu

13 Januari 2015

Kasut Putih Semula Dengan Ubat Gigi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

MF pernah kongsikan kegunaan lain ubat gigi kat sini...
Salah satunya, memutihkan kasut..

Semalam MF buat eksperimen...nak tengok betul ke.. kebetulan juga kasut getah MF tu memang dah kotor betul... tapi MF lupa pula nak ambil gambar sebelum... takpe lah... sebab tak terpikir nak kongsi kat blog...


Sekali MF basuh semalam..guna ubat gigi... sental dengan berus... masa lepas basuh tak nampak sanagt... tapi lepas kering... memang betullah... putih betul.. macam kasut baru pula.. memang betullah ubat gigi boleh putihkan kasut juga...bukan putihkan gigi je tau... hhehe...

Jadi, buat ibu-ibu yang kena sental kasut sekolah anak tu, boleh la beli extra ubat gigi... buat basuh kasut... hehe... memang ternyata putih...

Suka tengok kasut lama jadi kasut baru semula.. hhe... dah empat tahun kasut ni.. tapi masih selesa di pakai... sebab kasut getah kan. lembut dan ringan... tak sakit kaki.. 

08 Januari 2015

Kegunaan Lain Ubat Gigi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Kegunaan lain ubat gigi yang jarang kita buat... 












Memang MF tak pernah buat semua yang di atas... MF cuma buat gosok gigi, bersihkan cincin emas dan juga sapu kat tempat kena minyak/air panas... yang memang tak pernah cuba... boleh la cuba... nak bersihkan kasut... kot-kot putih cam baru kan... 

11 Disember 2014

Bahan Semulajadi untuk Halau Semut!

Bahan Semulajadi untuk Halau Semut!



Semburkan air limau nipis di kawasan yang dikenal pasti kubu semut. Limau nipis mengandungi asam yang mampu menghalangi gerak semut.

Tanam beberapa jenis pohon seperti Lavender atau tumbuhan Mint. Tumbuhan ini memiliki aroma yang tidak digemari serangga seperti semut.  Sebaiknya tanamlah di halaman yang sering menjadi tempat berkumpulnya semut.

Selain itu, anda juga boleh menggunakan bahan-bahan seperti kayu manis, bunga cengkeh, serbuk penaik, kulit limau dan kapur dengan ditaburkan di kubu semut.

Sumber: Karangkraf

02 September 2014

Petua Merawat Ruam Bayi!

Petua Merawat Ruam Bayi!

sumber: google images

Kulit bayi lembut dan sangat sensitif. Pengalaman si adik dinaiki ruam teruk sampai ingatkan kena campak dah... tapi rupanya ruam panas... Kaedah moden dengan sapu krim atau pun mandi dengan sabun khas untuk redakan ruam... tapi banyak juga kaedah tradisional untuk redakan ruam bayi... 

Buah manjakani
Tumbuk beberapa biji buah manjakani sehingga halus. Campurkan dengan bedak sejuk. Kemudian sapukan pada bahagian tubuh yang terdapat ruam. Lakukan setiap malam.

Daun buluh
Ambil sengenggam daun buluh dan tumbuk sehingga lumat. Bancuh dengan bedak sejuk dan sedikit air. Kemudian sapukan pada bahagian yang terdapat ruam.

Tepung ubi
Ambil sesudu besar tepung ubi kayu dan bancuh dengan air sejuk, kemudian sapukan ke bahagian badan anak yang ada ruam.

Limau purut
Ambil buah limau purut yang telah masak dan dibelah dua. Bakar sehingga kehitaman kulitnya. Biarkan sehingga sejuk kemudian sapukan isi limau pada bahagian yang dijangkiti ruam.

Yang paling mudah nak dapa ialah tepung ubi dan limau purut.. yang lain-lain tu memang susah la nak cari kat bandar macam kat KL ni... petua lain untuk redakan ruam panas ialah guna bedak sejuk.. berkesan juga.. kalau boleh bedak sejuk yang original di buat sendiri... kalau yang kat kedai banyak dah campur macam-macam... kurang sesuai gak untuk kulit bayi... 

26 Ogos 2014

Petua Mudah Bersalin!

Sumber: fb

Selain petua di atas, banyak lagi petua tradisional yang boleh diamalkan oleh ibu-ibu hamil menjelang tarikh kelahiran bayi mereka. Jom semak petua tersebut yang mudah diamalkan.

Makan kurma
Kurma terkenal sebagai pembekal tenaga segera. Sepanjang hamil, ibu sememangnya digalakkan makan kurma. Ia berperanan membekalkan tenaga ketika sedang sakit kontraksi dan mengecutkan rahim.

Minum air kelapa
Sebaik sahaja usia kandungan masuk tujuh bulan, banyakkan minum air kelapa agar bayi mudah dilahirkan.

Makan bendi
Semasa hamil, ibu-ibu digalakkan makan kacang bendi. Pastikan ia direbus terlebih dahulu. Lendir yang ada pada bendi dipercayai memudahkan proses bayi keluar dari rahim ketika dilahirkan.

Telur ayam
Supaya mudah bersalin, ibu-ibu hamil disarankan agar makan sebiji telur ayam kampung mentah setiap pagi seminggu sebelum tiba saat untuk melahirkan. InshaAllah proses kelahiran menjadi mudah.

Minyak kelapa
Untuk memudahkan proses bersalin, minum satu sudu minyak kelapa setiap hari bermula selepas kandungan berusia sembilan bulan. InshaAllah berkesan.

Amalan melalui pengalaman:
Amalkan membaca Surah al-Insyirah setiap kali selepas solat sebanyak 3 kali sambil mengusap pada perut mengikut arah lawan jam, sambil berdoa dalam hati, moga dipermudahkan urusan sepanjang kehamilan dan kelahiran. Ini amalan yg diamalkan penulis sendiri sejak tahu dan disahkan hamil. Moga bermanfaat. 

03 Julai 2014

Petua Rawat Ulser Mulut

Petua Rawat Ulser Mulut

Seksakan kena ulser mulut, tengok makanan sedap jadi tak sedap kan... nak sembuh memang amik masa juga kan... 
Sumber: google images

Punca berlakunya ulser mulut : 
  1. Kecederaan pada lapisan nipis mulut disebabkan tergigit bibir, termakan makanan yang tajam atau pun air yang terlalu panas smpai melecur mungkin. 
  2. Kekurangan zat dalam tubuh badan macam zat besi dan acid folic 
  3. Tekanan perasaan 
  4. Imuniti yang lemah 

Petua tradisional : 
  1. Berkumur dengan menggunakan air garam 
  2. Ambil secubit asam keping dan tekapkan di bahagian yang terkena ulser 
  3. Ambil sedikit bawang putih,tekapkan di bahagian yang mengalami ulser 


Petua moden : 
  • Banyak minum air suam 
  • Berehat dan tidur dengan cukup 
  • Amalkan tabiat menjaga kebersihan mulut dan gigi supaya ia berada dalam keadaan yang baik.
  • Mengambil makanan yang berkhasiat dan seimbang. Pastikan vitamin B12 dan C cukup diambil.
Petua yang aku pernah buat:
  • Sapukan dengan celak serbuk yang biasa orang beli dari Makkah tu... sapu je kat tempat ulser tu, insha Allah dengan izin-Nya dua hari sembuh la...
  • Sapu dengan getah pokok sena. Memang dapat kat hutan je lah ek spesis pokok ni... tapi kat kampung aku ada pokok ni... getah dari kulit pokok sena boleh cepat smbuhkan.. insha Allah.
Sumber rujukan: Says.com

Dugaan sebelum Ramadhan berlarutan hingga masuk Ramadhan... Makin menjadi-jadi ulser kat mulut ni... Kali ni kena kat tengah dalam tepi lidah, nak tengok pun tak nampak... memang seksa nak makan... huhu... Sekali tengok ada tiga... Fuhh... Patut la... Redha je la... Tanda Allah sayang... Nak bercakap pun susaih juga... Tapi dah nama cikgu kan... Kena gak bercakap... Mana boleh tak bercakap. Redha... Inilah tanda Allah sayang... Ni dah reda sikit, aku amal je minum air sunquick suam hari-hari... Betuk lah tu gamaknya... Kurang vitamin C... Hehe

19 Jun 2014

Petua Bersihkan Seterika!

sumber: google images

Seterika yang biasa kita guna lama-lama akan jadi gelap dan kadang-kadang melekit dan melekat pada pakaian. Leceh kan camni.. Terutama kalau gosok baju putih, kesan kadang-kadang melekat... Dah tak cantik seterika kita... Jadi, ada beberapa petua mudah kita boleh cuba buat untuk hilangkan kesan hitam pada seterika. 

1. Daun Pisang
Ambil daun pisang tua, yang masih basah dan hijau. Buka seterika dengan kepanasan sederhan dan gosokkan permukaan seterika berulang kali hingga seterika terasa licin.

2. Garam
Bahan yang  diperlukan adalah beberapa sudu besar garam. Apa-apa jenis garam boleh digunakan. Caranya ialah dengan hidupkan seterika pada kepanasan sederhana. Apabila seterika mulai menjadi panas, letakkan garam dan gosok sehingga kesan hitam yang melekat pada permukaan seterika itu hilang. Matikan seterika, dan biarkan ia sejuk sepenuhnya, dan lap plat bawah dengan kain lembap. (sumber: karangkraf)

3. Kertas pasir halus
Gosok permukaan seterika menggunakan kertas pasir yang paling halus. Gosok tanpa panaskan seterika terlebih dahulu.

4. Daun mempelas
Ni kaedah orang dahulu bagi yang tiada kertas pasir. Boleh gunakan daun mempelas dan gosok permukaan seterika berulang kali secara perlahan-lahan dan sekata.

Mudah dan senang. Selamat mencuba. 

Tips:
  1. Jangan seterika jenis kain sintetik bergetah seperti kain lycra.
  2. Panaskan seterika dengan kepanasan sederhana sebelum laraskan ikut jenis kain semasa seterika.
  3. Cuba gosok pada permukaan papan seterika sebelum gosok terus pada pakaian. 


11 Jun 2014

Petua Hilangkan Bengkak Mata Akibat Menangis!

Petua Hilangkan Bengkak Mata Akibat Menangis!

Sapa pernah menangis sampai bengkak mata??? Bohong lah jika dalam seumur hidup tak pernah menangis sampai bengkak mata... Aku sebelum kahwin, selepas kahwin pun pernah... Tapi tak rahsia lah kenapa aku nangis... Yang pasti kerana sedih la kan... Ingat zaman sekolah dulu, malu ooo... nak g sekolah kalau malamnya nangis sampai bengkak-bengkak mata ni... Jadi, ada penyelesaiannya untuk hilangkan bengkak tu... Jom baca... 


♒ AIS BATU
Ambil beberapa ais batu dan balutkan ia dengan kapas atau kain lembut yang mampu menyerap air. Kemudian tekapkan di bahagian mata selama beberapa minit. Lakukan sehingga bengkak semakin surut.

♒ TEH UNCANG
Pilih teh jenis hitam atau hijau, kemudian rendamkan ia dengan air panas selama beberapa minit. Tunggu sehingga uncang tersebut kembang sepenuhnya kemudian letakkan ia di kawasan mata yang bengkak. Sebagai langkah penjagaan, tutup uncang teh tersebut yang terletak di kawasan mata itu dengan sehelai kain supaya ia tidak terdedah dengan kotoran.

♒ NASI PANAS
Percaya atau tidak, nasi yang panas boleh mengurangkan masalah mata bengkak secara efektif dan cepat. Caranya mudah sahaja. Kepalkan nasi yang tidak terlalu panas supaya tidak keradangan kemudian letakkan di kawasan bengkak selama beberapa minit.

♒ TIMUN
Potong beberapa keping timun yang segar dan sejuk kemudian letakkan di kawasan lingkaran mata. Ia bukan sahaja boleh menyelesaikan masalah lingkaran gelap bawah mata, malah ia juga boleh membantu mengurangkan masalah mata bengkak kerana mengandungi astringent. Biarkan selama 10 minit.

♒ KENTANG
Selama beberapa ratusan tahun, masyarakat europah mempercayai khasiat kentang sebagai penawar kepada sakit kepala dan pelbagai masalah kesehitan yang lain. Malah, mereka juga bersetuju kentang mampu membantu mengurangkan masalah mata bengkak. Caranya kupas dahulu kulit kentang, bersihkan dan biarkan sehingga ia kering. Parut atau potong halus kemudian bungkuskan ia pada kain lali tuamkan di kawasan mata.

♒ AIR GARAM
Ambil ¼ cawan air yang telah di larutkan dengan beberapa sudu garam. Kemudian celupkan cotton bud ke dalam air dan oleskan di kawasan bawah mata beberapa kali. Ini kerana, secara logiknya garam mempunyai kelebihan menyerap air, jadi teknik ini sesuai untuk di praktikkan.

Moga Bermanfaat

27 Mei 2014

Petua Atasi Keguguran Rambut

Sumber: google images
Ramai juga wanita yang mengalami masalah rambut lambat panjang. Ini semua bergantung kepada keadaan genetik wanita itu sendiri. Pun begitu jangan khuatir kerana terdapat petua yang boleh membantu anda untuk mendapat rambut yang panjang dengan cepat dan selamat. Ikuti panduan petua seperti di bawah.

Agar rambut yang dimiliki cepat panjang, dapatkan lima batang serai. Tumbuk tetapi jangan hingga hancur. Rebus serai sehingga airnya mendidih. Biarkan sejuk dan siram di atas kepala. Kemudian, perapkan rambut selama lima hingga 10 minit dan bilas dengan air yang bersih. Lakukan dua kali seminggu.

Sumber: karangkraf

Petua tambahan yang pernah diamalkan:
Ramas daun bunga raya dan daun rambutan yang muda, kemudian gosok air tu ke seluruh kulit kepala dan rambut... Biarkan 15-20 minit, pastu bilas seperti biasa... Agak menjadi petua ni... Cubalah ea... Sesuaia juga bagi yang selalu keguguran rambut... 

Info:
Elakkan makan dan ambil makanan berminyak...Lebihkan protein untuk hasilkan rambut yang sihat dan kurang gugur... 

Bayi sembur air liur, sebabkan keguguran rambut???
Itu hanyalah mitos orang melayu lama... Secara saintifiknya, rambut ibu gugur selepas bersalin kerana berlaku perubahan hormon... Tambahan pula, jika ibu mengamalkan jamu juga mempengaruhi faktor keguguran rambut selepas bersalin... 

03 Mei 2014

Tips Hilangkan 'Moody' Di Pagi Hari!

Sumber: google images

Bangun pagi dah masam mencuka...tambah-tambah hari minggu ni kan.., memang lesu nak bangun pagi...Ini da beberapa tips untuk naikkan 'mood' di waktu pagi...

1-     SIAPKAN PAKAIAN
Sebelum tidur, siap sediakan pakaian yang bakal kamu pakai esok hari. Jika ia perlu di gosok, lakukan di waktu malam. Jangan buat keesokannya kerana jika terjadi kes-kes kecemasan seperti baju terbakar atau terkoyak ia akan membuatkan mood kamu bertukar menjadi negatif dan akhirnya akan membuatkan kamu rasa masam dan tidak ceria.

2-     CHARGE ALATAN ELEKTRONIK
Ambil semua alatan elektronik seperti telefon bimbit, portable wifi, ipod, ipad dan apa sahaja alatan yang kamu dan cas ia sehingga bateri penuh. Ini kerana secara psikologi, apabila kamu bangun dan kamu lihat bateri telefon atau apa sahaja alatan gajet yang ada dalam keadaan full energy akan membuatkan minda kamu terasa positif dan lebih bersemangat untuk mulakan hari.

3-     BUAT LIST TO-DO
Untuk mengelakkan rasa tertekan di pagi hari memikirkan apa yang harus kamu lakukan, apa kata buat senarai pekara yang perlu kamu lakukan supaya memudahkan kamu menyelesaikannya. Malah secara tidak langsung ia akan mengaturkan waktu kamu dan tidak menyebabkan kamu terlupa.

4-     SENYUM
Sebaik sahaja kamu buka mata, cuba senyum sambil mengeliat. Pekara ini dapat membuatkan kamu teringat pekara-pekara yang indah dan secara tidak langsung akan membuatkan semangat positif mula timbul dalam diri. Jadi elakkan bangun dalam keadaan terpaksa dan muka ‘ketat’ ya!

5-     MANDI SAMBIL MENYANYI
Sewaktu sedang mandi, tiada salahnya jika kamu menyanyi. Tak perlu kuat-kuat cukuplah sekadar hanya kamu sahaja yang mendengarnya sambil menari sedikit. Jangan malu, tiada siapa yang akan nampak! Bukan apa, ia akan membuatkan lebih segar dan bersemangat untuk terus bersiap. Tak percaya ? Cubalah!

6-     PASANG LAGU KEGEMARAN
Sedang bersiap-siap untuk ke pejabat / kampus, cubalah sesekali pasang radio atau putarkan lagu-lagu kegemaran di ipod kamu. Hasilnya sama seperti kamu mandi sambil menyanyi.

Sumber: Majalah REMAJA

TIPS Tambahan:
Niat sebelum tido untuk bangun awal pagi iaitu sebelum subuh, mandi awal, sebelum tido maafkan semua orang dan doa supaya hari esok lebih baik dari hari ini... bangun pagi tengok cermin dan senyum kepada diri sendiri... mandi, solat dan buat hobi kesukaan di pagi hari... serta ucapankan kata-kata indah kepada orang lain... cubalah, pasti harimu akan berseri... 

Doa Amalan:
Amalkan membaca surah al-Insyirah sebelum tido dan niat dipermudahkan segala urusan esok. Insha Allah, Allah akan permudahkan urusan kita dengan lapang dan mudah... 

27 April 2014

Petua Atasi Ruam Bayi

Petua Atasi Ruam Bayi

Sumber: google images

Disebabkan kulit bayi yang dilahirkan begitu lembut dan sangat sensitif maka mudah baginya terdedah kepada pelbagai jenis penyakit kulit. Ibu bapa jangan sesekali mengambil ringan perihal bayi anda kerana masalah penyakit kulit seperti ruam, amat mudah dihidapi bayi. Terdapat beberapa kategori ruam yang biasa dialami oleh bayi. Di bawah berikut adalah jenis-jenis ruam berserta beberapa petua yang boleh dipraktikkan mengikut kemudahan dan kemampuan anda:

Ruam Lampin
Bayi akan mengalami ruam lampin jika dia dibiarkan memakai lampin untuk satu tempoh yang lama kerana air kencing akan bertindak balas dengan kulit bayi seterusnya menyebabkan timbul bintik-bintik merah. Bintik ini boleh bernanah jika tidak dirawat degera. Oleh itu, pastikan anda kerap menukar lampin bayi untuk mengelak masalah ini.

Ruam Panas
Cuaca panas menyebabkan bayi berpeluh. Peluh-peluh yang terkumpul di celah pelipat tubuh kemudiannya akan bertindak balas dengan kulit bayi sehingga menyebabkannya mengalami keradangan. Memakaikan bayi pakaian yang sesuai adalah langkah terbaik mengelakkan mereka daripada mendapat ruam panas.

Ruam susu
Ruam ini juga disebut sebagai ‘kurap susu’. Masalah ini terjadi kerana lebihan susu yang meleleh ketika bayi minum tidak segera dibersihkan. Akibatnya berlakulah tindak balas bakteria dan fungus terhadap kulit bayi.

Cara-cara mengatasinya

Cara mengatasi ruam-ruam ini adalah boleh dengan menggunakan beberapa petua tradisional melayu. Seperti ambil sebiji ragi bersaiz sederhana dan tumbuk sehingga hancur. Kemudian, ayak dan campurkan dengan bedak talkum. Sapukan pada kulit bayi.

Petua yang kedua adalah, tanak nasi sehingga menjadi bubur. Kemudian, ambil sedikit dan letakkannya ke dalam kain jarang. Ikat dan picit sehingga keluar kanjinya. Air kanji yang keluar itu kemudiannya disapukan pada tempat yang meruam.

Ketiga,  dengan mengambil satu senduk tepung ubi kayu dan masukkan ke dalam kain jarang dan bungkus. Selepas anak mandi, sapukan bungkusan tepung ubi tadi pada bahagian yang ada ruam. Lakukan dua kali sehari.

Cara yang seterusnya, menggunakan tepung kanji dan sedikit bedak bayi, kemudian lumurkan pada bahagian badan yang ada ruam.

Selain itu, bedak sejuk  (bedak yang diperbuat daripada beras), tumbuk halus dan sapukan pada bahagian tubuh yang dijangkiti ruam.

Akhir sekali, gunakan dua helai daun sirih muda bersama sedikit air dan ketepikan. Selepas itu, tumbukkan ibu kunyit sebesar jari kelingking. Campurkan kedua-dua bahan tadi dan bancuh bersama bedak sejuk. Sapukan pada kulit yang terkena ruam. 

Untuk elakkan ruam susu, bersihkan atau lapkan mulut atau badan bayi yang terkena susu tu cepat-cepat selepas menyusu. Jangan biarkan susu kering sendiri pada kulit bayi. 

Cara mudah rawat ruam, ialah dengan amalkan menyapu minyak zaitun atau minyak kelapa dara selepas mandikan bayi... selain menghangatkan badan bayi, ia juga merawat kulit supaya lebih tahan alahan. elakkan sapu bedak atau sapu losyen kerana kandungan bahan kimia yang kita tak tahu kesan jangka panjangnya... Jadi menyapu minyak yang diproses semula jadi itu, alternatif yang lebih baik...insha Allah... 

22 April 2014

Kajian Luar Biasa: Keistimewaan dan Keindahan Kucing!

Sumber:fb

Kucing, antara binatang kesukaan Nabi s.a.w dan para sahabat... banyak kelebihan dan keistimewaan kucing... 

# Penghilang stress
Waktu ku bela kucing, balik sekolah main kucing.., cium, peluk dan bergurau dengannya.., hilang penat balik dari sekolah,,,

# Kurangkan risiko sakit jantung
Bila tak stress, otak dan badan kita relax... kajian kata orang bela kucing mengurangkan risiko kena sakit jantung sebanyak 40%.. huii,,, banyak tu.. jom bela kucing...

# Menyembuhkan luka
Yang ni first time dengar ni... Getaran dari kucing mampu sembuhkan luka dalaman... Wa.. Sapa de pengalaman??? 

# Memulihkan otot
Getaran bunyi dari kucing, mampu sembuhkan otot... 

# Mengurang risiko Disponea 
Dispnea iaitu penyakit yang berkaitan penafasan...sukar bernafas atau sesak nafas.

# Kesihatan Tulang
Best ni... Tak yah sibuk-sibuk nak minum susu tinggi kalsium... Hihi

# Tekanan Darah
Getaran dan berinteraksi dengan kucing mampu meredakan tekanan darah... 

Ini antara kajian keistimewaan yang terdapat dalam getaran kucing... Macam mana nak tahu getaran kucing tu??? Sesiapa yg pernah main dengan kucing manja, bila manja kucing ada bunyi getaran di lehernya... Pastu dia suka gesel-gesel manja kat kaki dan badan kita sambil bunyi getaran tu... 

Tapi hakikat luaran kucing ada bahayanya juga... Seperti kes ni... Teruk kena cakar... 

Kuku dan gigi kucing bahaya dan ada bisa... Begitu juga bulu kucing, ada habuk dan hama... Memang sangat tak bagus bagi pesakit asma... 

Petua:
Jika dicakar kucing, ambil lendir aloe vera atau lidah buaya dan sapukan kat tempat luka... Kiranya tanpa dibasuh, terus je sapu dengan lendir lidah buaya tu... Nanti bisanya akan keluar... Insha Allah dengan izin Allah cepat sembuh... 

Pengalaman bela kucing hampir 20 tahun... Sampai sekrang mak bapakku bela kucing lagi... Buat peneman... Orang kata lapang rezeki bela kucing... Jangan disepak atau dihina kucing.. Ajarlah anak-anak untuk sayangi kucing... 

Tapi aku ibarat terkena sumpahan kucing... Nak baca kisahnya??? Pernah ku coretkan di entry INI... 

Alhamdulillah... Keluarga memang sayangkan kucing... 

27 Februari 2014

Petua Mencegah Bayi Kembong dan Selesema

Mencegah lebih baik dari mengubati... Ramai yang cari penawar bagi bayi yang kembung... Tapi sejauh mana kita mencegahnya... Sedikit perkongsian berdasarkan pengalaman dan pemerhatian... Insha Allah... Moga bermanfaat...

1. Menjaga Pemakanan
Bagi ibu yang menyusu badan, kena berpantang dan jaga pemakanan... Walaupun dah habis pantang kena pantang juga dan tak boleh makan sebarangan... Badan kita mungkin boleh terima, tapi badan anak kita masih belum cukup matang nak terima semua jenis makanan...

2. Amalkan sapu minyak
Yang ni pasti ramai buat... Tapi sejauh mana dan berapa lama amalkan amalan menyapu minyak ni? Biasanya orang sapu minyak di perut je kan... Tapi cara terbaik untuk elak kembung dan selesema, ialah menyapu di atas ari-ari bayi, betis, tapak kaki dan ubun-ubun bayi...

Kenapa perlu sapu diubun-ubun bayi? Biasa aku perhatikan, bagi yang bawa bayi lepas pantang, tak ditutup kepala bayi dengan topi atau kain... Sebenarnya, tak sia-sia orang buat dan cipta topi bayi tapi ada kepentingannya... Ubun-ubun bayi masih lembut dan tak tertutup sepenuhnya... Bagi bayi yang lahir awal dari duedate, biasanya ubun-ubunnya lebih luas berbanding yang overdue... Ubun-ubun tu, mudah masuk angin... Info ni juga dari nurse... Salah satu punca bayi mudah kembung dan selesema sebab tak dijaga bahagian ubun-ubun ni lah..

3. Kurangkan terdedah dengan sejuk
Kurangkan bayi didedahkan dengan sejuk... Sama ada aircond, kipas atau cuaca sejuk... Jika terdedah lama, pastikan sapu seluruh tubuh dengan minyak... Badan bayi perlu hangat sentiasa... Jika terdedah dengan sejuk tu yang mudah kembung dan selesema... Bagi yang ada bayi, elakkan pergi tempat ramai orang..

Mencegah lebih baik dari mengubati... Cara mengubati kembong dan selesema...

1. Tuam perut bayi dengan tuala atau kain yang hangat.. Tetapi nak lagi berkesan, tuam dengan daun ubi keledek atau daun sirih yang dilayur atas api...

2. Sapu minyak dan urut pada betis dan tengah tapak kaki hingga bayi kentut atau membuang...

3. Bagi selesema pula, sapukan minyak diubun-ubun dan batang hidung...  Jika bayi susah bernafas, ambil secebis tisu, basahkan dan letak dibatang hidung bayi,tinggikan bantal atau biarkan bayi tidur mengiring...

Itulah petua ringkas yang dapat ku kongsikan... Tapi ambil langkah mencegah lebih baik dari mengubatikan... Moga bermanfaat... :-)


Posted via Blogaway

20 Februari 2014

Petua-petua Untuk Bayi

Pelbagai petua melayu lama yang menggunakan bahan-bahan semulajadi dan tumbuhan sekitar... Memang banyak petua, dan panjang sikit entry ni... Daku dapat dari ensiklopedia Melayu Lama... Memang banyak dan boleh la mencuba.. 

SUPAYA BAU BAYI LEBIH SEGAR
Sekiranya bayi yang berusia antara sebulan hingga setahun berbau kurang menyenangkan anda boleh mencuba dengan mengambil ketumbar kira-kira segenggam dicuci bersih-bersih. Setelah itu goreng tanpa minyak sambil membalik-balikannya hingga berwarna kekuning-kuningan barulah diangkat dan disejukkan. 

Malah bagi ibu yang hamil bolehlah memakan dua atau tiga biji begitu saja. Baki ketumbar boleh disimpan dalam botol yang bertutup rapat untuk dimakan pad masa berikutnya.

JIKA KANAK2 LAMBAT BERCAKAP
Sekiranya anak anda masih lambat bercakap walau sudah berusia tiga tahun ke atas, petuanya mudah: Tarik lidah kanak-kanak itu keluar lalu kerik lidah itu dengan cincin. Menurut orang tua-tua, ini ialah supaya ludahnya keluar sempurna, tidak bertakung di dalam mulut lantas dapat menggalakkan kanak-kanak itu segera bercakap.

PENYAKIT KULIT PADA BAYI
1. Bayi menderita penyakit kulit (ruam radang kulit) mesti dijauhakn dari binatang peliharaan, gebar, permaidani, boneka atau mainan yang dibuat dari bahan bulu. Begitu juga dengan bulu dan debu yang melekat pada pakaian.

2. Jauhi bayi dari makanan yang dibuat dari tepung terigu, air limah cokelat dan ikan. Mintalah nasihat doktor pakar makanan bayi.

3. Jangan memandikan bayi dengan sabun. Sebaliknya mandikan bayi selama 30 minit dengan air suam-suam kuku. Campurkan satu sudu tepung jagung ke dalam air suam yang berjumlah 5 liter kacau hingga larut, dengan ini akan menghaluskan kulit bayi. 

4. Bilas bersih-bersih napkin dan pakaian bayi setelah dibasuh dengan sabun mandi, elakkan membasuh pakaian bayi dengan sabun serbuk.

5. Untuk membersih kulit bayi, gunakan krim khas pembersih kulit bayi sebagai pengganti sabun. Setelah dibersihkan, sapu badan bayi dengan air mawar atau ubat sapu hidrofilik petrolatum yang boleh di dapati difarmasi.

6.Dalam keadaan ruam yang parah atau ruam yang datang semula. Gunakan ubat sapu kortikosteroid, setelah mendapat nasihat atau petunjuk dari doktor.

SUPAYA ANAK NYENYAK TIDUR
Cari sebiji buah pala, rebus dan tapis airnya. Berikan anak minum air buah pala itu tiga kali sehari. Mudah-mudahan dia akan terlelap tidur.

KURAP SUSU
Ambil beberapa biji ubi bemban diparut dan diperah untuk dapatkan airnya. Campurkan air perahan itu bersama sedikit bedak sejuk, kemudian sapukan di tempat berkenaan. Amalkan beberapa hari. (Petua ini juga boleh digunakan untuk sebarang jenis ruam).

HILANGKAN RUAM
Selepas anda mandikan bayi, lapkan tempat beruam itu. Kemudian saputkan minyak zaitun atau minyak kelapa di tempat itu. Lakukan pada setiap kali mandi.

LELAH
Bersihkan dua tangkai bunga belimbing buluh. Masukkan ke dalam bekas tahan panas dan campurkan 5 gm gula batu (lebih kurang besar ibu jari) Masukkan bekas ini ke dalam periuk nasi masak, keluarkan bekas ini dan biarkan sejuk, kemudian berikan pesakit lelah minum air terumata kanak-kanak kurang dari lima tahun dalam bekas itu (lebih elok jika ditapis dahulu) Ulangi amalan ini setiap hari selama seminggu dan lihatlah hasilnya.

RUAM PANAS
Beli daun peria sejenis sayur pahit yang telah dikeringkan. Panaskan aiar hingga mendidih dan tuangkan ke dalam besen mandi. Masukkan daun peria itu ke dalamnya. Biarkan sejuk sedikit baru dimandikan bayi anda. Buatlah setiap kali bayi anda mandi hingga hilang ruam panas di badannya.

DEMAM CAMPAK
Mula-mula berikan anak anda yang mengidap demam campai dengan segelas air kelapa hijau (mawar) yang dibubuh secamca besar madu dan dibacakan selawat tiga kali. Apabila bintik-bintik merah campak habis keluar, sapukan pupur yang dibuat daripada beras direndak semalaman, ditumbuk atau dikisah halus bersama-sama daun cermai dan kunyit basah. Sapukan rata-rata di seluruh badan anak anda dan biarkan kering. Sapukan sekurng-kurangnya tiga kali. Kesan campak berbintik hitam) akan hilang dan demam akan sembuh sepenuhnya).

HIDUNG BAYI TERSUMBAT
Asahkan ibu kunyit kepada batu atau belakang pasu yang bersih, dan sapukan airnya secara nipis di sekeliling hidung bayi. awas! jangan biarkan air itu meleleh ke dalam hidung.

UNTUK MENGHILANGKAN KEMBONG PERUT
Ambil 3 helai daun mengkudu muda dan sapukan minyak kelapa. Kemudian layurkan ke atas api selama 2 minit. Setelah itu, daun yang masih panas ditekapkan kepada perut.

BUANG KERAK DI KEPALA BAYI
Ambil segenggam kelapa parut yang dicampurkan dengan dua atau tiga ketul garam kasar. Masukkan ke dalam kain perca dan ikat kemas. Ramas sedikit sehingga keluar santan. Setelah itu sapulah di atas kepala bayi dan biarkan seketika. Bukan sahaja kerak akan hilang tetapi rambut bayi akan lebat dan hitam. 

LEBATKAN RAMBUT BAYI
Untuk melebatkan rambut bayi, ambil daun rambutan jantan yang tidak berbuah atau daunnya yang berwarna merah. Campurkan daun bersama air dan embunkan semalaman. Keesokan harinya sapukan air tersebut pada kepala bayi. Jika diamalkan hasilnya pasti memuaskan. 

KULIT BAYI SENTIASA HALUS
Sejak dari bayi lagi sapukan bedak sejukdiseluruh tubuh bayi sebelum memandikannya. Selepas 15 minit, mandikan bayi seperti biasa. Jika dilakukan setiap hari, kulit bayi akan sentiasa lembut dan halus. Malah bayi tidak mudah mendapat ruam.

MELENTIKKAN BULU MATA BAYI
Untuk melentikkan bulu mata bayi, setiap kali selepas menyusukan bayi anda, sapukan susu ibu ke bulu matanya. Anda akan dapati bulu mata bayi anda akan menjadi bertambah lebat, lentik dan cantik.

MENCANTIKKAN KULIT JANIN
Amalkan meminum air kelapa sewaktu mengandung agar anak yang bakal lahir nanti mempunyai kulit yang putih dan halus serta terhindar dari mendapat ruam lampin.
Sumber

Entry autopublish