Memaparkan catatan dengan label Perkongsian. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Perkongsian. Papar semua catatan

17 November 2018

November 17, 2018

Tak Pernah Letak Harapan Yang Tinggi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Tak Pernah Letak Harapan Yang Tinggi | Akhir tahun, musim peperiksaan akhir tahun bagi kebanyakan sekolah di negara kita.

Debaran keputusan peperiksaan anak-anak sudah berakhir bila ibu bapa dah mula upload keputusan peperiksaan di media sosial.

Alhamdulillah... MF kira baru pertama kali la tahun ni login dan guna SAPS ONLINE IBU BAPA. Sebelum ni dok guna bahagian guru untuk key in markah anak murid je.


Bila ramai up status kejayaan anak-anak... MF pun teruja nak tengok juga...


Sekali bila login... Memang terkejut dan sangat terkejut..

Betul ke ni keputusan peperiksaan anak aku...

keputusan peperiksaan anak di saps


Alhamdulillah... Tak pernah terjangka dan tak pernah letak harapan tinggi untuk anak sendiri.

Namun, Alhamdulillah. Rezeki ..

Pandai rupanya anak aku di sekolah. Monolog dalam hati.

Alhamdulillah...

Apapun bagi MF perjalanan masih jauh.

Baru Tahun 1, banyak lagi liku dan cabaran masa akan datang.


Tak Pernah Letak Harapan Yang Tinggi

Sebenarnya memang tak sangka si anak sulung MF yang kami panggil kakak... Boleh dapat nombor 1 dalam kelas dan Top 5 dalam Darjah.

Tapi, itulah... Bebel kat rumah sebab tak nak belajar.

Main dan tengok tv aje kerja dia.

Itu yang tak sangka sungguh...

keputusan peperiksaan anak di saps

Insha Allah... Ahad ni ada majlis anugerah... Kena lah korbankan masa kejap untuk raikan dia di sekolah.

Harap Tak Perlu Sental Lagi Baju Putih Tahun Depan

Selepas KPM umum pemakaian kasut hitam... MF selalu gak kata.. Harap tahun depan kakak tak pakai baju putih. Sebab tak larat nak sental... Stress tengok baju sekolah dia.

Alhamdulillah... Tak sangka.. Allah makbulkan lagi doa MF...

keputusan peperiksaan anak di saps

Tahun depan dia pakai baju purple.. Kerana dilantik jadi Pengawas Perpustakaan Sekolah.

Alhamdulillah... Sesuai la tu dengan minat dia yang suka membaca...

Harap dapat la dia jadi top wakil Nilam sekolah ke kan...

Alhamdulillah...

Sebenarnya, saja coretkan kegembiraan ni kat blog ni... Dah lama takde kisah peribadi untuk kenangan kan...

Kat Facebook nanti ada yang cemburu.. Kat blog ni macam diari.. Tiada siapa nak halang kan.

Lagi pun sebagai kenangan kami...

Bukan nak menunjuk kata anak pandai ke apa ke..

Tapi sekadar simpan kenangan tu di sini.

Lagi pun MF tahu... Baru tahun 1 masih jauh perjalanan tu...

Moga jadi pemangkin untuk anak-anak lain juga berjaya.

MF bukan apa.. Rasa syukur dengan kejayaan anak mf ni.. Sebab MF sendiri bukan dari pelajar yang pandai di sekolah dulu...

Bahkan tak pernah pegang jawatan apapun kat sekolah dulu... MF seronok bila cikgu pandang anak MF...

Suami mf lagi lah.. bukan dari kalangan pelajar yang bijak suatu masa dahulu.

Dia pun belajar tahap Tingkatan 3 je.. Sambung SPM sebagai calon persendirian ketika dah bekerja...

Jadi, bila anak MF mula nampak potensi di sekolah... Kami tumpang happy..

Moga si kakak terus cemerlang... Jadi contoh buat adik-adik dia.

Tak perlu bandingkan keputusan anak-anak

Sebenarnya kita tak perlu jeles atau nak bandingkan keputusan anak-anak kita dengan orang lain.

Sebab sekolah lain-lain kan.. Tahap pencapaian budak pun lain-lain... Jadi... Tak perlu rasa cemburu pun....

Kalau nak bandingkan, cuma bandingkan keputusan antara peperiksaan. Contohnya antara peperiksaan pertengahan tahun dengan peperiksaan akhir tahun.

Itu lebih baik.

MF doa, semoga anak-anak kita.. Dilapangkan dada untuk menerima ilmu... Diperteguhkan ingatan untuk mengingati ilmu... Dan diaplikasikan ilmu itu dalam kehidupan.

Dalam kita mengejar keputusan peperiksaan jangan lupa adab...
Selalu mf pesan kat anak sendiri dan anak murid.

Tak guna pandai.. Kalau sombong dan tak de adab.

Jadi didik anak kita dengan adab... Kerana orang beradab itu lebih mulia dan berjaya... Insha Allah...

16 November 2018

November 16, 2018

Kenapa dalam neraka ramai wanita?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Kenapa dalam neraka ramai wanita? | Ini bukan tuduhan tapi fakta berdasarkan Hadis Sahih daripada Rasulullah s.a.w:

“Aku melihat ke dalam Syurga maka aku melihat kebanyakan penghuninya adalah fuqara’ (orang-orang fakir) dan aku melihat ke dalam Neraka maka aku menyaksikan kebanyakan penghuninya adalah wanita.” (Hadis Riwayat al Bukhari dan Muslim)


Bukan takde kaum lelaki masuk neraka, tapi masalahnya lagi ramai wanita dari lelaki di neraka.

Ustaz kata, orang perempuan ni, nak masuk syurga pun senang, tapi nak masuk neraka pun senang juga.

Kenapa dalam neraka ramai wanita? 

Kenapa dalam neraka ramai wanita?
Kenapa dalam neraka ramai wanita? 


Kenapakah Rasulullah s.a.w mengatakan bahawa ramai ahli neraka adalah terdiri daripada golongan wanita?


Apakah kesalahan golongan ini yang menjadikan penghuni Neraka majoritinya adalah wanita? Berikut merupakan beberapa sebab kesalahan wanita tersebut;


#1 – Tidak Mentaati Suami

Seorang isteri yang mengingkari segala kebaikan yang dilakukan oleh suaminya.

Padahal yang harus dilakukan oleh seorang isteri adalah bersyukur dengan nikmat setiap rezeki yang dibawa balik oleh suaminya.

Allah s.w.t juga tidak akan memandang golongan isteri seumpama ini, seperti yang dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w;

“Allah tidak akan melihat kepada wanita yang tidak mensyukuri apa yang ada pada suaminya dan tidak merasa cukup dengannya.” (Hadis Riwayat Nasaie)

Bahkan golongan wanita seperti ni adalah mereka yang sangat gemarkan kemewahan dan perhiasan yang yang berharga, berjenama dan cantik-cantik.

#2 – Derhaka Kepada Suami

Derhaka yang dimaksudkan terbahagi kepada tiga bentuk, iaitu;

#1- Derhaka dengan ucapan.


  • Derhaka dalam bentuk ucapan adalah dengan berkata-kata yang menyakitkan dan tidak segera memenuhi panggilan suaminya.

#2- Derhaka dengan perbuatan.


  • Memenuhi permintaan suami tapi dengan wajah yang tidak senang atau lambat mendatangi suaminya.


  • Isteri tidak mahu melayani keperluan batin suaminya, bermasam muka ketika melayani suami, menghindari suami ketika hendak disentuh, mengalang suami daripada mendatanginya dan perkara-perkara lain seumpamanya.


  • Isteri keluar rumah tanpa izin suaminya walaupun mengunjungi orang tuanya.
  • Isteri enggan untuk bersafar (melakukan perjalanan) bersama suaminya, mengkhianati suami dan hartanya, menerima tetamu tanpa izin suaminya menunjukkan aurat selain daripada suaminya.


  • Isteri enggan mencantikkan diri untuk suaminya sedangkan suaminya menginginkan hal itu.


  • Berjalan di tempat umum tanpa mahram, berbicara dengan lemah lembut dengan lelaki yang bukan mahramnya, puasa sunat tanpa kebenaran suaminya dan lain-lain lagi.


#3- Derhaka dengan ucapan dan perbuatan.


  • Seorang isteri juga menceritakan perihal suami yang tidak disukai oleh suami kepada rakan atau keluarganya tanpa sebab yang dibenarkan oleh syarak, sehingga menjatuhkan pandangan buruk terhadap suaminya itu.


  • Meminta cerai tanpa sebab syarie atau mendakwa dirinya telah dianiaya atau dizalimi suaminya.




#3 – Mengingkari Suami

Daripada Abdullah bin Umar r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud;

“Wahai kaum wanita! Bersedekahlah kamu dan perbanyakanlah istighfar iaitu memohon ampun kepada Allah s.w.t. Ini kerana aku melihat kaum wanitalah yang lebih ramai menghuni neraka.”


Lalu seorang wanita di antara mereka bangkit bertanya kepada Nabi;
“Wahai Rasulullah s.a.w, kenapa kami kaum wanita yang lebih ramai menjadi penghuni neraka?”


Baginda s.a.w bersabda;
“Ini kerana kamu banyak mengingkari perintah suami. Maka aku tidak pernah melihat mereka yang kekurangan akal dan agama melainkan daripada golongan kamu.”

Wanita itu bertanya lagi;
“Wahai Rasulullah s.a.w, Apakah maksud kekurangan akal dan agama itu?

Lalu Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud;
“Maksud kekurangan akal ialah penyaksian dua wanita adalah sama dengan penyaksian seorang lelaki. Inilah yang dikatakan kekurangan akal. Adapun yang dimaksudkan dengan kekurangan agama adalah wanita yang tidak mendirikan solat pada malam-malam yang dilaluinya kemudian berbuka pada bulan Ramadan disebabkan kedatangan haid.”


Selain itu, wanita sering derhaka pada suaminya juga suka membantah dan hanya mahu menegakkan pendapatnya tanpa memikirkan perasaan suaminya.


#4 – Bertabarruj


Tabarruj ialah seorang wanita yang  suka menampakkan keindahan perhiasannya serta batasan yang wajib ditutupnya dari pandangan lelaki bukan mahramnya.

Allah s.w.t telah melarang hal ini dalam firman-Nya yang bermaksud;

“Dan tinggallah kamu di rumah-rumah kamu dan janganlah kamu bertabarruj dengan tabarrujnya orang-orang jahiliyyah pertama dahulu.” (Surah al-Ahzab:33)


Terdapat sabda Rasulullah s.a.w tentang golongan wanita yang berpakaian tapi hakikatnya bertelanjang dengan pakaian mereka yang nipis, ketat dan tidak menutup aurat.

Mereka adalah golongan wanita yang suka dan gembira dengan menampakkan perhiasan mereka itu.

Padahal perbuatan seperti ini secara tidak langsung turut menyeret kaum lelaki ke dalam Neraka. Rasulullah sendiri menyatakan di dalam hadis yang sahih bahawa;

“Fitnah yang paling besar yang paling ditakutkan atas kaum lelaki adalah fitnahnya wanita.”

Oleh itu, hanya wanita yang bijaksana yang sentiasa mahu bertaubat kepada Allah s.w.t akan sentiasa memohon maaf dan keredaan daripada suaminya atas segala kesalahan yang dilakukannya.

Bahkan, akan sentiasa berusaha dan berazam untuk mencintai dan mentaati suaminya itu. Rasulullah s.a.w pernah menerangkan satu amalan yang dapat menyelamatkan kaum wanita dari azab neraka.


Cara Untuk Menyelamatkan Dari Azab Neraka buat Kaum Wanita

Ketika beginda selesai berkhutbah hari raya, Baginda pun bangkit dan mendatangi kaum wanita lalu mengingatkan mereka tentang akhirat kemudian baginda bersabda;

“Bersedekahlah kamu semua, kerana kebanyakan kamu adalah kayu api Jahanam!”

Maka berdirilah seorang wanita yang duduk di antara wanita-wanita lainnya yang berubah kehitaman kedua pipinya dan dia pun bertanya;

“Mengapa demikian, wahai Rasulullah?”

Baginda menjawab;
“Kerana kamu banyak mengeluh dan kamu kufur terhadap suami!” (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Oleh itu, bersedekahlah sebagai salah satu jalan untuk menyelamatkan kaum wanita dari azab neraka.

Saling bermaafanlah antara suami isteri dan tutuplah aurat dengan sempurna. Semoga Allah s.w.t menyelamatkan kita semua dari azab api neraka, Amin.

Wahai kaum lelaki, sayangi dan selamatkanlah wanita-wanita kita dari api neraka Allah swt yang ramai penghuninya adalah wanita.

Semoga bermanfaat.

15 November 2018

November 15, 2018

Nak murah rezeki? Jangan Kedekut Dan Berkira Dengan Anak!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Nak murah rezeki? Jangan Kedekut Dan Berkira Dengan Anak! 


Tips lapang rezeki dengan rezeki anak-anak. 


1. Selalulah belanja anak-anak makan. Kita kerja susah payah pun sebab nak bagi anak-anak kita dapat makan sedap-sedap macam orang lain.
.
2. Minta anak-anak doakan kita selalu. Bebudak kan tiada dosa. Doa mereka cepat sampai pada Rabb tanpa halangan. Makbul.
.
3. Kalau anak minta sesuatu jika mampu belikan lah. Jika tak mampu bagitau mereka nanti ada rezeki lebih mummy akan belikan. insya-Allah.
.
4. Jangan sombong dengan anak, jangan sombong dengan ALLAH. Jika sombong, semua rezeki tersebut boleh ditarik ALLAH.
.
5. Jangan takbur dengan anak, setiap rezeki ada bahagiannya untuk anak. Anak jadi penyebab kepada rezeki. Bukan datang dari usaha keras kita semata-mata.
.
6. Sediakan keperluan yang terbaik buat mereka. Prihatin terhadap perkembangan dan emosi anak2.
.
7. Ketika sedang marah, jangan keluarkan kata-kata kesat pada anak-anak kerana mereka akan belajar dari sikap kita. Lebih baik diam, minum air dan istighfar banyak2.
.
8. Bersyukurlah kerana dikurniakan anak. Ramai orang yang masih tidak diberikan rezeki mempunyai anak. Jadi hargailah kurniaan Ilahi yang tak ternilai dengan wang ringgit ini.
.

Akhir kata,
setiap anak yang lahir itu sudah Allah tetap kan rezekinya sejak dari awal kandungan lagi.
Apa kita nak risau, anak adalah magnet rezeki, penyejuk hati.❤️

.
Kredit : Facebook Maryam Salleh


MF pernah ditegur sebab bagi anak susu mahal, pampers mahal.

Bagi MF, dengan anak buat apa nak berkira. Sedangkan kita sendiri tumpang rezeki dia aje.

Jika sebelum kahwin, kita susah.. Lepas kahwin senang sikit.. Tapi lepas ada anak bertambah senang...

Alhamdulillah rezeki tak pernah putus walaupun anak ramai.

Insha Allah... Setiap anak tu ada rezeki untuk dia...

Jadi, jangan berkira dengan anak. 

14 November 2018

November 14, 2018

DOA YANG KERAP DIBACA OLEH NABI ﷺ.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


DOA YANG KERAP DIBACA OLEH NABI ﷺ.


حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ عَنْ أَنَسٍ قَالَ
كَانَ أَكْثَرُ دُعَاءِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Terjemahan:

Telah menceritakan kepada kami Musaddad telah menceritakan kepada kami Abdul Warits dari Abdul Aziz dari Anas dia berkata; "Do'a yang paling banyak dipanjatkan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam adalah: 'RABBANAA AATINAA FID DUN-YAA HASANAH WAFIL AAKHIRATI HASANAH WAQINAA 'ADZAABAN NAAR Wahai Rabb kami, kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia dan akhirat, dan hindarkanlah kami dari siksa api neraka.'" (HR Sahih Bukhari, hadis no. 5910)


Berbahagialah orang yang berdoa dan janganlah berputus asa dengan rahmat Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani. Wallahualam.

Sumber: Page Kempen Semak Status Hadith Sebelum Sebarkan

Doa yang sangat simple dan senang... 

Bebudak pun suka baca doa ni... 

boleh ajar anak doa ni dengan mudah... boleh ajar nasyid ni... 


13 November 2018

November 13, 2018

Cara Sujud Syukur

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Cara Sujud Syukur | Sujud syukur adalah sujur kerana mendapat kegembiraan dan nikmat.

Sujud Syukur disunatkan untuk dilakukan dalam 2 keadaan ini:

1. Ketika baru memperolehi anugerah atau nikmat

seperti seseorang yang diberitakan dengan kelahiran anak, kemenangan atau kejayaan yang diimpikan, dan apa jua berita yang menggembirakan.

2. Ketika terselamat daripada musibah. 

Contohnya, berlaku kebakaran besar di kawasan tempat tinggal kita, namun nyawa ahli keluarga kita terselamat walaupun waktu itu kita mengalami kerugian besar akibat kehilangan harta benda.

Antara situasi lain yang disunatkan sujud syukur:

  • Mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan
  • Mendapat zuriat yang diimpikan
  • Terselamat daripada kemalangan atau bencana yang menimpa
  • Mendapat kemenangan dalam pertandingan
  • Bertunang atau berkahwin
  • Mendapat pekerjaan yang baik atau dinaikkan pangkat
  • Menang pilihanraya
  • Bebas daripada fitnah yang merosakkan nama baik dan keluarga
  • Dibebaskan daripada penjara
  • Sembuh daripada sakit
  • Diselamatkan daripada lemas
  • Harta benda yang dicuri atau dirompak, ditemui kembali atau dikembalikan


Sujud syukur ialah ibadat yang mempunyai syarat-syarat sah yang tersendiri.

Syarat sah sujud syukur:

1. Suci daripada hadas kecil dan besar dengan berwuduk dan mandi junub atau alternatifnya
2. Suci tubuh, pakaian dan tempat daripada najis.
3. Menghadap kiblat
4. Menutup aurat

Syarat harus sujud syukur:

1. Islam.
2. Berakal.
3. Baligh.
4. Suci daripada haid dan nifas.

Mengikut mazhab Syafii, sujud syukur tidak boleh dilakukan ketika sedang bersolat.

Sekiranya dilakukan juga, solat itu batal.

Ia perlu dilakukan ketika tidak bersolat apabila menerima berita menggembirakan atau sebagainya.


CARA SUJUD SYUKUR

Rukun sujud syukur adalah seperti berikut:

1. Niat
Sahaja aku Sujud Syukur kerana Allah Taala

2. Takbiratul Ihram

3. Sujud (sekali sahaja)

4. Bangun daripada sujud (duduk) dan memberi salam

Tapi ada juga sebahagian ulama mengharuskan sujud tanpa wuduk.. Macam kita tengok kat TV kan.. Bila menang sesuatu anugerah atau menang bola ke.. Terus sujud kan.. Dibolehkan.

Tapi lebih afdhal ikut kata majoriti ulama... Ada wuduk dan mengadap kiblat. 

12 November 2018

November 12, 2018

Panduan Pilih Vitamin C Yang Terbaik

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Panduan Pilih Vitamin C Yang Terbaik | Vitamin C adalah vitamin yang larut dalam air. Ia tidak disimppan dalam tubuh. Jadi ia harus diambil secara berterusan dalam makanan.

Banyak makanan terutamanya buah-buahan yang membekalkan vitamin C.

Antaranya buah oren dan pelbagai jenis limau tempatan, mangga, cili hijau, brokoli,dan tomato.

Ada kalanya pemakanan yang kita makan tidak cukup dengan vitamin C, terutama jika makan makanan yang berproses.

Makanan segar yang kita makan membekalkan sebahagian kecil peratusan yang diperlukan oleh tubuh.

Jika kita mengambil makanan berproses, tiada vitamin yang dapat dibekalkan ke dalam tubuh.

Oleh itu kita perlukan suplemen vitamin C.

Untuk mencapai tahap membantu rawatan, (therapeutic dose) kita memerlukan dos yang lebih tinggi iaitu antara 500 mg dan 1,000 mg vitamin setiap hari.

Dos yang sebegini boleh didapati dari kenanyakan farmasi dan ia bukanlah dos berbahaya.

Doktor Zubaidi Ahmad mencadangkan agar berbincang dengan doktor yang faham tentang penggunaan Vitamin C, agar tidak keliru dengan fakta yang salah selalu diberikan kepada masyarakat.

Panduan Pilih Vitamin C Yang Terbaik

Panduan Pilih Vitamin C Yang Terbaik

Ada beberapa jenis suplemen Vitamin C.

1. Ascorbic acid

Ia boleh didapati dalam bentuk natural atau sintetik. Ia ada dalam bentuk pil kunyah (chewable tablet) atau kapsul, cecair dan powder.

Ia boleh menyebabkan keradangan perut jika diambil dalam dos yang tinggi dan perut yang kosong.

2. Buffered vitamin C

Ia mengandungi garam mineral bersama ascorbic acid.

Kurang berasid dan sesuai untuk mereka yang mempunyai masalah gastritis. Contohnya calsium ascorbate.

3. Vitamin C dengan bioflavonoids

Bioflavonoids adalah komponen tumbuh-tumbuhan yang menambahkan fungsi antioksida pada vitamin C.

Ia juga menambahkan kadar penyerapan vitamin dalam usus.

4. Topical vitamin C

Ia adalah serum yang mengandungi vitamin C yang pekat.

Ia sesuai digunakan sebagai sapuan pada kulit sebagai salah satu cara melambatkan penuaan terutamanya kulit muka.

Semoga bermanfaat.

Kredit : Facebook Dr Zubaidi Ahmad

Boleh la lepas ni cari vitamin yang sesuai.

Ingat nak beli.. Tapi macam confius nak pilih yang mana sesuai... 

Setakat ni MF cuma minum oren je.  Tapi kadang skip tak minum.. Jadi rasa lemau juga.. 

Rasanya kena juga la beli vitamin C sebab banyak manfaat vitamin C terutama untuk stress dan juga kulit. 
November 12, 2018

Rasa Nak Marah? Cepat-cepat Ucap Ayat Ini

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Rasa Nak Marah? Cepat-cepat Ucap Ayat Ini | Marah adalah dari syaitan.

Marah lawannya sabar.

Tapi kadang bila berlaku sesuatu yang mencabar kesabaran itu yang buatkan kita hilang sabar.

Tapi, marah ni boleh dikawal. Nabi s.a.w ajar kita untuk kawal marah.


عَنْ عَدِيِّ بْنِ ثَابِتٍ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ صُرَدٍ قَالَ اسْتَبَّ رَجُلَانِ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَحْنُ عِنْدَهُ جُلُوسٌ وَأَحَدُهُمَا يَسُبُّ صَاحِبَهُ مُغْضَبًا قَدْ احْمَرَّ وَجْهُهُ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنِّي لَأَعْلَمُ كَلِمَةً لَوْ قَالَهَا لَذَهَبَ عَنْهُ مَا يَجِدُ لَوْ قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ فَقَالُوا لِلرَّجُلِ أَلَا تَسْمَعُ مَا يَقُولُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنِّي لَسْتُ بِمَجْنُونٍ

Dari Adi bin Tsabit telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Shurd dia berkata; "Ada dua orang yang saling mencerca dihadapan Rasulullah, sementara kami duduk di sisi baginda, salah seorang darinya mencerca temannya sambil marah, hingga wajahnya merah, maka Nabi SAW bersabda: Aku akan ajarkan satu kalimah dimana jika dia membacanya, kemarahan itu akan hilang daripadanya. Baginda membaca (istiazah – aku berlindung daripada syaitan yang direjam). Lalu salah seorang lelaki yang mendengar, bangun mendapatkan lelaki tersebut sambil berkata: Apakah kamu tahu apa yang diperkatakan Nabi tadi? Lalu beliau mengulangi apa yang disebutkan Nabi. Lelaki itu berkata kepadanya: Apakah engkau tengok aku seperti orang gila?" (HR Bukhari No: 5650) Status: Hadis  Sahih

Cara kawal marah

Pengajaran:

1.  Marah itu dipengaruhi oleh syaitan. Mengikut Imam al-Ghazali, berlakunya sifat marah itu kerana urat saraf manusia ditarik oleh syaitan.

2.  Orang yang sedang marah, jika tidak dikawal, boleh menyebabkan hilang pertimbangan seperti orang hilang akal. Dia boleh bertindak diluar kewarasan.

3.  Caranya... Tarik nafas dalam-dalam dan hembus perlahan... Kemudian bacalah ayat ni. Iaitu Istiazah
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم

Firman Allah:

وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

Dan jika Engkau dihasut oleh sesuatu hasutan dari Syaitan, maka hendaklah Engkau meminta perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui. Fussilat: 36

Kawallah kemarahan kita dengan sentiasa membaca istiazah memohon perlindungan dari hasutan Syaitan.

Jadi, kita tukar... Biasa kita sebut istighfar bila nak marah...

Salah tu... Kena sebut istiazah sebab belum terlepas marah.

Tapi kalau dah terlepas tanpa sempat dikawal... Baru lah sebut istighfar...

Jom kita jadi sabar...

Ya Allah, jadikanlah aku ibu yang penyabar... 

09 November 2018

November 09, 2018

7 Warna Yang Menenangkan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

7 Warna Yang Menenangkan | Tenangkan diri dengan warna yang tenang. Bila kita stress... Terapi kan diri dengan warna yang tenang supaya fikiran kita tak serabut. 

Kalau kat rumah... Digalakkan cat dinding dengan warna yang tenang dan cool ini... Supaya bila kita penat bekerja.. Lihat dinding warna tenang... Kita pun jadi cool. 



7 Warna Yang Menenangkan

Ada 7 Warna Yang menenangkan... Iaitu... 

1. Biru

Warna ini adalah warna yang menjadikan sensasi mendamaikan, tenang dan lembut, sehingga dapat digunakan untuk mengendalikan stres. Biru boleh menenangkan minda, memperlambat degupan jantung, menurunkan tekanan darah dan mengurangi kecemasan.


Biru diyakini mempunyai kesan beku dan zat astringent (zat yang menyebabkan jaringan biologi berkontraksi atau mengerut). Warna ini biasanya digunakan untuk warna bilik supaya dapat memberikan kesan yang tenang ketika hendak tidur.

2. Hijau

Hijau adalah warna menenang dan melambangkan warna alam. Selain itu, warna ini memberi kesan paling indah dan menghibur yang menarik perasaan harmonis.


Hijau juga boleh meredakan kecemasan dan membuat kita selalu tenang dan segar. Warna hijau lumut ​​dan hijau lembut adalah warna yang paling baik mengurangkan rasa stress s dari semua 'keluarga' warna hijau.

3. Merah jambu (Pink)

Merah muda atau merah jambu mempromosikan ketenangan dan kedamaian. Bahkan Feng Shui menyatakan merah jambu menenangkan pelbagai tenaga di ruang dan menciptakan suasana bersahaja.


Walaupun warna merah jambu dianggap sebagai warna feminin, biasanya untuk ruang bayi di hospital dicat warna ini, tapi pink tetap cantik untuk hampir semua jenis ruangan.

4. Putih

Putih melambangkan kesegaran. Warna ini boleh digunakan untuk menguruskan stress sekaligus meredakan fikiran yang kusut.


Ruang bercat putih disebut-sebut sebagai ruang yang ideal bagi wanita hamil. Tapi, perlu diingat, warna putih yang diperlukan adalah putih polos atau bersih. Kalau putih kusam, boleh saja mempengaruhi emosi juga 'kusam'.

5. Ungu (Violet)

Violet menandakan kekuatan, kedamaian, dan kebijaksaan. Warna ini membawa keseimbangan dan ketenangan batin.


Violet juga dipercaya baik untuk pertumbuhan tulang, menjaga kalium dan natrium keseimbangan tubuh. Bahkan kajian menunjukkan bahawa kekuatan meditasi boleh sepuluh kali besar di bawah sinar violet. Atau kalau tidak, boleh menggunakan ruang berwarna ungu untuk dekorasi ruangan yang boleh dimanfaatkan meditasi.

6. Kelabu

Ramai berfikir warna kelabu membosankan dan menyedihkan. Padahal warna kelabu mampu menyerahkan ketenangan dan menyejukan fikiran.



Nak lebih berkesan untuk rasa sejuk dan tenang bila digabungkan dengan warna biru atau putih. 

7. Kuning

Warna ini memberikan sensasi hidup lebih hidup dan energik. Jadi, kalau rasa nak semakin produktif, tak ada salahnya mewarnakan ruang kerja dengan warna ini.


Boleh juga kat dapur jika yang ada hobi memasak supaya jadi lebih produktif memasak.

Pilih warna-warna ni kalau nak cat dalaman rumah atau pejabat.. 

Warna yang menenangkan ini juga baik untuk emosi. 

Warna ni juga baik untuk anak-anak yang sedang membesar... Mempengaruhi mood dan emosi mereka. 
November 09, 2018

CARA MUDAH NAK TAUBAT!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


CARA MUDAH NAK TAUBAT! | Taubat, maknanya minta ampun dengan Allah. Menyesal sebab buat dosa.

Tak payah nak tunggu buat dosa besar baru nak taubat. Dosa kecil pun kalau dibiarkan lama, nanti boleh jadi bertambah dan besar.

Jadi, kalau kita sentap, terasa dan rasa nak berubah dan bertaubat.. segerakan... jangan tangguh sebab mati pun takde tangguh-tangguh...

Ada orang tanya, macam mana nak taubat...

Taubat ni mudah... dosa kita direct dengan Allah, jadi secara direct tanpa wayar juga kita mohon Allah ampunkan dosa kita.

Cara nak taubat mudah sahaja... Yang penting, ianya betul datang dari lubuk hati kita... tanda penyesalan kita dengan dosa kita.


CARA MUDAH NAK TAUBAT!

Beristighfarlah...

Istighfar kalimat yang sangat pendek, tapi memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita

Istighfar memiliki dua makna.

Pertama, setiap kali kita mengucapkan astaghfirullahal’adzim,
bererti kita minta ampun kepada Allah,
minta dimaafkan kesalahan kita, minta ditutupi segala aib kita.

Semakin kerap kita beristighfar maka semakin bersih diri kita daripada dosa.
Allah sangat menyukai hambanya yang suka beristighfar.

Kerana tidak ada satu pun antara kita yang terlepas dari melakukan dosa,
maka istighfar adalah kewajipan dan keperluan bagi kita agar Allah mengampuni dosa kita,
memaafkan kesalahan kita dan menutupi aib kita.



Kedua setiap kali kita mengucapkan astaghfirullahal’adzim,
bererti kita minta kepada Allah, mohon agar Allah memperbaiki hidup kita dengan menguatkan akidah kita,
memberi kita nikmat dalam ibadah yang khusyuk dan menjadikan akhlak yang mulia.

Rasulullah s.a.w bersabda, ” Barangsiapa yang membiasakan dan selalu beristighfar kepada Allah,
maka Allah memudahkan saat ia sulit,
Allah gembirakan saat ia sedih dan
Allah beri rezeki dari jalan yang tidak pernah ia duga.”

Kemudian, di dalam al-Quran surah Nuh ayat 10, 11,dan 12, Allah s.w.t berfirman, maksudnya

"Beristighfarlah kepada Tuhanmu,
sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun.
Nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat,
dan membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai”.

Jadi, adalah kewajipan bagi kita sebagai hambaNya, perlu sentiasa beristighfar.

Rasulullah s.a.w tidak akan bangun dari tempat tidur baginda kecuali setelah beristighfar sebanyak 70 kali, dalam hadis lain menyebut sebanyak 100 kali.

Walaupun Rasulullah maksum,
bebas daripada dosa,
dijamin masuk syurga tapi begitu hebat istighfarnya kepada Allah..
apatah lagi kita yang banyak dosa.

Beristighfarlah kepada Allah,
nescaya Allah akan permudahkan urusan kita,
mengurniakan generasi yang soleh dan memberikan kehidupan yang sejahtera kepada kita. InsyaAllah

Kredit: Facebook Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan - JAWI

Jadi, mudahnya nak taubat... mulakan dengan istighfar... 
lazimi dengan lidah kita... 
bila nampak maksiat, nampak dosa atau kita sendiri buat dosa, segeralah beristighfar. 

Ibarat kata.. baju kena kuah kari, cepat-cepat kita basuh, 
supaya kuah tu tak melekat terus kat baju kita yang menyebabkan baju kita susah nak disental. 

Kalau kita biarkan baju dengan kuah kari tu kering melekat kat baju, 
kena guna sabun yang power untuk sental kan. 

Macam tu lah dosa kita ni.. 
Bila kita biarkan dosa kita yang kecil, 
lama-lama hati kita susah dah nak disental... 

Jadi, istighfarlah sentiasa.. kerana kita kadang tak sedar buat dosa.

Peringatan buat diri sendiri dan semua... 

Semoga kita sentiasa mendapat keampunan Allah.

08 November 2018

November 08, 2018

7 Cara Lebatkan Rambut Nipis Atau Gugur

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


7 Cara Lebatkan Rambut Nipis Atau Gugur | Bagi wanita yang pernah bersalin, bab rambut gugur ni macam satu kelaziman.

Tapi tak boleh nak pandang ringan.. Silap hari bulan.. Botak kepala.

Kalau kat kampung, MF tau nak buat camne.. Tapi kat bandar ni macam buntu plak nak buat apa kan.

Apa pun kita usaha juga la nak lebat kan balik rambut. Tapi jangan lebih penting kurangkan gugur rambut.

Apa pun boleh cuba beberapa petua untuk lebat kan semula rambut yang gugur.

Cara Lebatkan Rambut Nipis Atau Gugur
Sumber : Google image 

7 Cara Lebatkan Rambut Nipis Atau Gugur


1. KACANG HIJAU

Ambil kacang hijau dan rendam sepanjang malam.

Kemudian tapiskan kacang hijau tadi dan ambil air dari kacang hijau tersebut.

Air kacang hijau itu kemudian disapu ke kulit kepala anda dan sila sapu dan picit kulit kepala anda pelahan-lahan.

Cara ini biasa digunakan oleh orang-orang zaman dahulu untuk menyuburkan semula kulit kepala dan merangsang pertumbuhan rambut yang baru.


2. DAUN PANDAN

Gunakan daun pandan yang sudah ditumbuk dan campurkan dengan sedikit air dan perah.

Ambil santan dan campurkan dengan pandan tadi dan kacau sehingga rata.

Biarkan setengah hari dan anda boleh ambil campuran bahan tadi dan sapukan pada rambut anda.

Biarkan untuk selama lebih kurang 45 minit (lagi lama lagi bagus) sebelum bilas dengan air.

Lakukan seberpa kerap yang boleh bagi mendapatkan hasilnya.


3. MINYAK KELAPA HIJAU

Lebatkan rambut anda dengan gunakan minyak kelapa hijau dan sapukan pada rambut dan biarkan semalaman sebelum bilas dengan air bersih.

Lakukan beberapa kali dan lihat hasilnya.


4. DAUN LIDAH BUAYA

Gunakan lidah buaya dan daun bunya raya yang telah ditumbuk sehingga hancur.

Kemudian sapukan dan perap bahan-bahan tadi pada rambut anda dan biarkan selama lebih kurang sejam sebelum bilas dengan air.

Lakukan 3 atau 4 kali seminggu.


5. BUAH NANAS

Ambil buah nanas dan kisarkan sehinggan menjadi seperti jus dan biarkan selama sehari.

Selepas itu, anda boleh sapukan jus nanas tadi ke kepala anda dan biarkan selama lebih kurang setengah jam.

Sila lakukan 3,4 kali seminggu dan tengok ada perubahan atau tidak.


6. VITAMIN NATURAL

Benda yang anda makan juga memainkan peranan dalam cara lebatkan rambut anda dengan berkesan.

Ambil banyak makanan yang mengandungi Vitamin seperti Vitamin A, vitamin B atau vitamin D.Banyakan makan sayuran hijau dan buah-buahan sebab ia mengandungi nutrisi yang menguatkan akar rambut anda.


7. SYAMPU RAMBUT HERBA

Sila gunakan syampu rambut yang terdiri daripada herba-herba dan bahan-bahan neutral asli.

Gunakan dengan kerap dan secara berkala dan tengok hasilnyan selepas 2,3 bulan.

Elakan menggunakan syampu rambut yang mengandungi banyak bahan kimia.

Sumber: Telegram channel

Ini adalah petua tradisional dan moden untuk jaga rambut.

Pokoknya kena rajin...

07 November 2018

November 07, 2018

WW | 9 Foods You Should Eat Everyday

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Boleh tahan RM juga la kalau nak beli 9 jenis sayur dan buah ni kan..

Tapi kalau nak sihat... No excuse..
 Dan sebenarnya, inilah yang terbaik dari ambil supplements yang telah diproses kan... 
November 07, 2018

5 Cara Atasi Malas!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

5 Cara Atasi Malas! | Malas ni satu penyakit sebenarnya... Jangan biasakan dan selesa dengan penyakit ni.

Malas ni biasa, salah satu sifat manusia...

Tapi jika dibiarkan tanpa dirawat... akan menjadi sifat ni.

Sifat malas ni ada doa untuk merawatnya. Tapi perlu juga rawatan ni untuk mengubatinya.

Ada 5 ubat untuk penyakit malas ni.


5 Cara Atasi Malas!

1. Jadikan mati sebagai motivasi.

Ingat mati, bahawa mati tak tahu bila. 

2. Jadikan syurga sebagai motivasi

Letakkan matlamat utama nak capai syurga. Orang yang malas tak dapat masuk syurga.

3. Amalkan doa

Allahumma inni a’uudzubika minal hammi wal hazan.
Ya Allah ya Tuhan kami, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada keluh kesah dan dukacita.

Wa a’uudzubika minal ‘ajzi wal kasal.
Dan aku berlindung kepada-Mu dari lemah kemahuan dan malas.

Wa a’uudzubika minal jubni wal bukhl.
Dan aku berlindung kepada-Mu daripada sifat penakut dan kedekut.

Wa a’uudzubika minal ghalabatiddaini wa qohrirrijaal.
Dan aku berlindung kepada-Mu daripada tekanan hutang dan kezaliman manusia.

4. Bergaul dengan orang yang rajin

Bila kita kawan dengan orang rajin, insha Allah kita jadi rajin juga. Kalau kawan dengan orang malas, maka malas lah jadinya kita. 

5. Mujahadah paksa diri kalahkan malas.

Ingat! Malas satu penyakit. Jadi, kena lawan. 

Malas ni kalau dilayan, makin menjadi... Jadi, kena lawan juga. Banyakkan doa dan jadikan sesuatu yang indah untuk motivasi diri.

06 November 2018

November 06, 2018

4 Ciri Orang Yang Negatif

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


4 Ciri Orang Yang Negatif | Orang yang negatif akan mempengaruhi orang lain menjadi negatif dalam tak sedap.

Dalam hidup kita yang bersosial dengan orang lain ni, tak terkecuali kita akan jumpa dengan orang negatif ni sama ada di dunia nyata atau di media sosial.

Sebaiknya, hindarilah diri dari berkawan rapat dengan orang negatif sebab dia akan pengaruhi kita dalam senyap untuk jadi negatif.

Ada 4 Ciri Orang Yang Negatif orang mudah untuk kita ketahui.

4 Ciri Orang Yang Negatif

4 Ciri Orang Yang Negatif
sumber: google images

Tidak ramai yang tahu bahawa orang negatif ada pelbagai wajah.

1. Manipulator. 

4 Ciri Orang Yang Negatif


Selalu merendah-rendahkan orang lain dan menganggap dirinya orang yang paling kaya, hensem, pandai, bahagia etc. Orang lain tidak berhak mendapat semua itu kecuali dia. Dia akan menggunakan kelemahan orang lain agar sentiasa dipandang tinggi.

2. Gossiper. 

4 Ciri Orang Yang Negatif

Suka bercakap tentang orang. Dia akan bercakap perkara yang betul (mengumpat) tetapi dari sisi negatif, atau bercakap perkara yang dusta (menfitnah). Hatinya rasa puas bila orang sekeliling memandang buruk dan rendah pada orang yang benci.

3. Blammer. 

4 Ciri Orang Yang Negatif

Sering menyalahkan orang lain terutama orang yang dia benci. Dia akan mencari salah walaupun sekecil kuman, dan akan membesarkannya sebesar gunung. Semua orang lain salah kecuali dia.

4. Complainer. 

4 Ciri Orang Yang Negatif

Satu lagi ciri negatif iaitu selalu mengadu perkara yang kecil. Suka membandingkan dengan orang atau tempat yang dibanggakan. Orang ini akan compliant sesuatu yang tidak boleh dikawal, seperti hujan lebat, cuaca panas.

Bila kita bersama orang negatif seperti ini, kita akan rasa panas, mahu marah saja. Malaikat rahmat akan lari jauh. Kita tidak tenang dan bahagia. Paling bahaya kalau perangai dia masuk ke dalam diri kita dan kita akan menjadi berperangai sama.

Jangan berfikiran negatif. Maafkan semua orang.

Kredit: #DrZubaidiHjAhmad

Mengelak dari orang yang negatif bukanlah bermakna kita ni baik dan orang positif sangat. Tapi kita tak kuat nak dakwah orang negatif menjadi positif, jadi lebih baik kita elakkan dan jauhkan. 

Kita tak positif, jadi lebih baik kita elakkan dari orang negatif supaya kita tak jadi lebih negatif... 

Ada orang marah saya dan sangka buruk dengan saya... kononnya saya menyuruh orang boikot orang negatif... saya tak suruh orang boikot... Tapi kalau rasa kita ni negatif, berubahlah jadi positif... Bukannya mempengaruhi orang menjadi negatif seperti dia. 

Moga kita sentiasa positif untuk membina hati yang positif dan bahagia.

Sumber gamabr: google images

05 November 2018

November 05, 2018

20 Tips Jaga Rambut Supaya Cantik dan Sihat Walaupun Bertudung

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


20 Tips Jaga Rambut Supaya Cantik dan Sihat Walaupun Bertudung | Ada orang kata. . Susah la jaga rambut kalau bertudung. MF pernah statement macam ni orang seorang yang bertudung kemudian dah tak bertudung.. Moga dia kembali bertudung.

Sebenarnya, bertudung lagi senang nak jaga rambut daripada rosak akibat terkena cahaya matahari atau pencemaran.

Melakukan 20 rutin ni lagi lah memudahkan kita jaga rambut kita daripada rosak dan rapuh serta gugur.


20 Tips Jaga Rambut Supaya Cantik dan Sihat Walaupun Bertudung

20 Tips Jaga Rambut Supaya Cantik dan Sihat Walaupun Bertudung

1. Cuci rambut secara berkala. 

Disarankan selang sehari untuk cuci rambut. Tapi kalau rasa kulit kepala berminyak atau tak selesa... Boleh saja cuci setiap hari. Sambil cuci tu urut kulit kepala. Pasti rasa fuhh..  Me Time dalam bilik mandi gitu..


2. Pilihlah syampu dan perapi yang betul

Pilih syampu dan perapi yang betul dan tepat ikut jenis rambut. Nak bagus pergi salon rambut.. Nanti dia akan cadangkan syampu dan perapi jenis apa yang sesuai dengan rambut kita.


3. Elakkan cuci rambut dengan air hangat/suam

kerana ia menjadikan rambut kasar, kering dan susah untuk diurus. Bilas dengan air sejuk untuk melembutkan kutikel rambut.


4. Jangan pakai tudung ketika rambut masih basah. 

Pastikan rambut betul-betulkering sebelum pakai tudung. Rambut yang bertutup dalam keadaan basah boleh menyebabkan kelemumur dan hujungnya bercabang. Malah kulit kepala yang tidak kering menyebabkannya berminyak.

MF tak kan basahkan rambut kalau nak pergi kerja. Balik kerja baru basahkan rambut.


5. Sikat rambut sebelum cuci rambut.

Lepas buka tudung dan nak cuci rambut tu, sikat dahulu rambut dengan sikat bergigi lebar. Teknik ni bagus untuk elak rambut gugur begitu banyak ketika mandi.



6. Jangan terus cuci rambut lepas buka tudung.

Lepas balik rumah... Penat-penat tu.. jangan terus cuci rambut. Buka tudung dan lepaskan rambut. Biarkan dahulu peluh pada liang kulit kepala kering sebelum dicuci.



7. Pilih anak tudung yang betul

Sebaiknya anak tudung yang diperbuat daripada kapas. Dan elakkan anak tudung yang terlalu ketat menekup kepala.


8. Jangan pakai anak tudung yang sama sebelum dicuci. 

Ye lah.. Kuman ke bakteria ke yang terperangkap pada rambut dan anak tudung tu... Tu yang buatkan rambut kita pun tak sihat.


9. Pilih gaya tudung yang tak terlalu tebal.

Sekarang ni banyak fesyen tudung berlapis-lapis, tapi kalau nak jaga rambut, sebaiknya pilihlah gaya tudung yang tak tebal sangat lapisannya. Ini bagi membolehkan kulit kepala ruang bernafas dan mengelakkannya memerangkap banyak peluh dan minyak.



10. Ambil supplemen.

Untuk mendapatkan kulit kepala yang sihat, diet yang baik juga sangat penting. Penjagaan dalaman! Ambillah makanan tambahan seperti biotin, silica, Vitamin B, C dan E, besi dan Omega-3.

20 Tips Jaga Rambut Supaya Cantik dan Sihat Walaupun Bertudung
20 Tips Jaga Rambut Supaya Cantik dan Sihat Walaupun Bertudung


11. Lepaskan rambut bila tidak bertudung.

Sepanjang memakai tudung, biasanya rambut diikat ketat. Justeru, apabila berada di rumah, lepaskannya selama yang boleh. Rambut yang kerap diikat menjadikannya mudah gugur dan mengubah tekstur halusnya.



12. Elakkan mengikat rambut terlalu ketat. 

Longgarkan ikatan getah rambut agar rambut mampu ‘bernafas’.


13. Trim hujung rambut sebulan sekali.

Sebulan sekali, lakukan trim di hujung rambut untuk membuang bahagian yang bercabang atau merekah.


14. Gunakan pewangi rambut.

Gunakan pewangi rambut untuk disembur ke serata rambut sebelum dan selepas memakai tudung sekirangnya ada bau yang kurang enak.


15. Serum rambut.

Guna lah serum rambut, sebaiknya oleskan beberapa jam sebelum memakai tudung atau pakai sahaja pada waktu malam sebelum tidur.


16. Beri ruang dan peluang untuk rambut bernafas.

Dalam masa bertudung itu, kalau ada peluang tanggalkan tudung (macam kat surau atau ketika ke tandas), bolehlah dilakukan urut ringan ke kepala untuk memberi kelegaan dan rasa relaks.


17. Rawatan di salon rambut.

Sebulan sekali kunjungi salun rambut untuk mendapatkan rawatan rambut dan kulit kepala. Mengurut kulit kepala membantu melancarkan aliran darah agar rambut dapat tumbuh dengan sihat dan mengurangkan stres setelah seharian dipekup.


18. Pilih tudung yang berwarna cerah.

Tahu tak, memilih tudung yang berwarna lembut mampu memberikan kesan sejuk kepada kulit kepala, seterusnya menggalakkan pertumbuhan rambut? Jadi, elakkanlah memakai tudung berwarna gelap.

20 Tips Jaga Rambut Supaya Cantik dan Sihat Walaupun Bertudung

19. Buat scrub rambut.

Seperti juga kulit wajah, kulit kepala pun perlu sentalan atau eksfoliasi untuk singkirkan sel kulit mati.

Cara mudah, campurkan beberapa camca gula bersama syampu dan gosokkan ke kulit kepala. Gosok dengan hujung jari dengan lembut. Lakukannya seminggu sekali.


20. Pakai perapi selepas syampu.

Selepas bersyampu, jangan culas memakai perapi rambut. Sapukan perapi hanya pada bahagian helaian rambut. Jangan terkena pada kulit kepala untuk mengelakkan kulit kepala berminyak.


Nak cantik kena lah usaha ye dak... Harap anak kecik dah lepas setahun dapatlah manjakan diri pula lepas ni...

DAh berusia kena bertambah cantik... bukan untuk siapa.. untuk diri sendiri dan untuk suami juga kan.. 

04 November 2018

November 04, 2018

Ujian Saringan Mental Online - Uji Tahap Kemurungan Anda!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ujian Saringan Mental Online - Uji Tahap Kemurungan Anda! | Kemurungan satu penyakit. Dan ianya adalah penyakit mental yang berbahaya jika dibiarkan dan tidak dirawat.

Kemurungan ni tak nampak.
Orang perempuan mudah alami penyakit ni.

Tapi kadang kita sendiri tak sedar kita ada penyakit kemurungan ni.

Kemurungan ni adalah disebabkan tekanan yang tidak terkawal.

Ada masalah pendam sendiri.

Akhirnya memakan diri.

Betul Ke mental kita sihat?
Jom buat ujian saringan kemurungan ni.

Jawab beberapa soalan mudah dengan JUJUR.

Dan anda akan terus dapat jawapannya nanti.

Jika tidak normal, boleh bawa keputusan ujian ni kepada klinik kesihatan terdekat untuk rawatan dan kaunseling.

Jangan biarkan...

Sayang diri dan keluarga kita.

Sedihkan kalau biarkan.
Kesannya, itulah yang berlaku...

Mak kelar anak, gantung diri, mak tinggalkan anak dan macam-macam kes tak masuk akal.

Jadi, jom buat ujian ringkas ini..

Ujian Saringan Mental Online - Uji Tahap Kemurungan Anda!

Ujian Saringan Mental Online - Uji Tahap Kemurungan Anda!

Panduan ringkas ujian saringan kesihatan minda oleh Public Health Malaysia.

1⃣ Lakukan ujian saringan kesihatan minda yang disediakan secara atas talian oleh Public Health Malaysia di pautan www.tinyurl.com/phmdass2.


2⃣ Bawa keputusan saringan ke klinik kesihatan atau klinik swasta yang berdekatan. Nyatakan gejala yang dihadapi.

3⃣ Jika perlu, doktor akan merujuk anda ke Jabatan Psikiatri dan Kesihatan Mental yang terdekat.

4⃣ Bawa surat tersebut untuk membuat temujanji bersama doktor di hospital berkenaan.

Harus diingat
1⃣ Ujian DASS merupakan satu saringan, BUKAN DIAGNOSIS

2⃣ TIDAK semua pesakit kemurungan perlu memakan ubat.

3⃣ Mendapatkan RAWATAN dan mengadakan pertemuan berkala BUKAN bererti anda kurang siuman atau gila.

Namun,
1⃣ DASS merupakan saringan kesihatan mental, dan kesihatan mental sama penting untuk dibuat ‘medical check-up’ setiap 6 bulan sekali

2⃣ Jika anda perlu memakan ubat, teruskan dengan saranan doktor untuk mendapatkan kesihatan yang lebih baik.

3⃣ Tidak mengapa untuk mendapatkan rawatan psikiatri kerana kesihatan mental juga sama penting dengan kesihatan fizikal.

Semoga sentiasa dikurniakan kesihatan yang sejahtera dari aspek mental ataupun fizikal.

MF sendiri dah buat ujian saringan ni... Alhamdulillah... Ada sedikit la tahap kemurungan tu...

Ujian Saringan Mental Online - Uji Tahap Kemurungan Anda!
Ujian Saringan Mental Online - Uji Tahap Kemurungan Anda!



Masih boleh dikawal...

Alhamdulillah tiada penyakit mental dan semuanya normal.

Korang cubalah buat ujian ni...
Periksa sendiri..

KLIK URL INI:
www.tinyurl.com/phmdass2.


Jika tak normal jangan panik dan jangan rasa korang ni gila.

Cuma korang perlu kawal..

Amalkan zikir dan al-Quran.. Insha Allah... Penyakit mental dapat dicegah dan dikawal. 

01 November 2018

November 01, 2018

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging | Daging, jarang orang alah tapi kadang boleh jadi alahan tertentu sebab tindak balas badan yang berlainan.

MF sendiri takde alahan apa makan daging. Tapi kadang jadi pening kepala lepas makan daging.

Sebab apa jadi macam tu?

Sebab Tyramine akibat daging beku yang lama.
Kalau daging fresh jarang nak rasa pening ni.

Tapi jangan risau... Ada cara untuk hilangkan pening kepala akibat makan daging ni.

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

1# Minum Air Asam Gelugor

Caranya:
Rendam asam keping (asam gelugor) 2-3 keping dalam air panas dan ditutup supaya wap tak keluar.
Selepas dah suam-suam air tersebut…..kita minum air tersebut sampai habis.
Mula-mula memang masam sangat……selepas 30-40 minit …rasa pening kepala akan mula hilang.

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

Kalau tak lalu nak telan air asam gelugor, boleh cuba cara kedua.

2# Minum Teh O Panas

Teh O panas membantu melarutkan kandungan zat besi yang terdapat di dalam daging terutama daging kambing.

Minumlah teh O panas selepas makan daging.

Lagipun, teh ni berfungsi sejukkan badan... Bagus lah kalau minum teh lepas makan daging.

Tapi, ada orang jadi berangin badan pula bila minum teh.

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

Jadi, boleh cuba cara ketiga.


3# Minum Air Limau Kasturi

Perah limau kasturi di dalam air suam dan minum. atau;
Makan sebiji limau kasturi sekali dengan kulitnya.
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

4# Minum Air Halia Bakar

4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging
4 Cara Hilangkan Pening Kepala Akibat Makan Daging

  • Ambil halia segar dan bersihkan.
  • Bakar menggunakan arang/dapur sekali dengan kulit-kulit tu, tapi jangan sampai rentung.
  • Kemudian, kupas kulit halia yang dibakar tadi.
  • Bersihkan dan masukkan di dalam gelas.
  • Tuang air panas. Tunggu lebih kurang 5 minit supaya pati halia larut.
  • Selepas satu jam, insyaallah pening kepala akan hilang, dengan izinNya.


4 petua semulajadi ini bolehlah diamalkan sekiranya pening atau sakit kepala akibat makan daging. Bahan-bahan pun mudah  je. sebab guna bahan yang ada kat dapur.

MF pun tadi, kena kat sekolah.... rasa lain macam peningnya.. mana nak cari limau dan segala benda tu kan... terus la minum je air banyak-banyak... Alhamdulillah..

Agaknya tindak balas daging dengan badan, menjadikan badan panas dan kepala pusing.

Nasib makan tak banyak mana pun tadi... kalau tak pengsan... 
November 01, 2018

10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah | Dulu masa dok kat KL, dok kat pinggir bandar... Rumah masih ada pokok.. Suasana kampung.. Jadi kurang habuk dalam rumah.

Tapi sekarang, dok rumah taman... Hampir dengan jalan besar. Banyak lori lalu lalang... Memang tak dapat elak dari habuk.

Setiap hari kena sapu rumah.. Dan kena mop juga...

Walaupun camtu, tetap usaha untuk kurangkan habuk dan tambah habuk lagi dalam rumah.

10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah
10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah

10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah


1. Elakkan menggunakan tilam dan bantal dari kapas. 

Tilam memang tak lah.. Tapi bantal jenis kekabu.. Memang agak berhabuk la..

Tapi itulah bantal yang selesa.. Nampaknya kena beli bantal hotel la lepas ni.


2 Gunakan perabot yang diperbuat daripada kayu atau plastik. 

Selain pembersihan mudah, bahan kayu dan plastik juga tidak membuat habuk terperangkap.

3. Lap habuk dengan kain lembap. 

Keluarkan habuk dengan kain lembap, supaya tidak terbang dan cepat bersih.
Elak menggunakan penyapu.

4. Vakum permaidani. 

Bersihkan permaidani sekali seminggu dengan pembersih vakum dan basuh di dobi.
Jika ia bersih dan tidak digunakan, sebaiknya menggulung permaidani dan bungkusnya dengan plastik supaya habuk tidak melekat.

5. Kurangkan hiasan gambar di dinding. 

Kurangkan pemasangan lukisan, gambar dan gambar yang dibingkai di dinding.
Debu akan dilekatkan di tempat-tempat kecil macam ni. Kita pun kadang lupa nak bersihkan.

6. Sebelum bilik dibersihkan, jangan menghidupkan kipas. 

Kerana habuk akan terbang ke tempat lain.

7. Letakkan buku dalam almari bertutup

Jangan memaparkan buku di luar.
Letakkannya di dalam almari bercermin.


8. Tanam pokok di luar rumah. 

Rumput tumbuhan dan tumbuh-tumbuhan kecil yang lain di halaman rumah.
Dengan cara itu, habuk jalan boleh dihalang dan tidak memasuki rumah.

9. Tutup pintu pada siang hari. 

Tanpa sedar, itulah debu yang sering masuk, terutama ketika matahari sangat panas.

10. Jangan letak barang atas almari. 

Tempat ini sering dimanfaatkan untuk menyimpan benda-benda yang jarang terpakai. Sebab jarang guna itulah, barang jadi dihinggapi debu.

Itu yang mengakibatkan atas lemari sering menjadi sarang debu.

Habuk boleh cetuskan penyakit. Antaranya asma.

Jadi, pastikan habuk dapat diminimumkan sehabis mungkin.

31 Oktober 2018

Oktober 31, 2018

Wordless | 5 Kelebihan Tidur Iring Ke Kanan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


5 Kelebihan Tidur Pada bahagian kanan badan


1. Rehatkan otak kiri
2. Rehatkan kaki kiri
3. Ringankan beban jantung
4. Jaga kesihatan paru-paru
5. Rehatkan pundi kencing

Simple sunnah Nabi s.a.w yang sangat baik untuk kesihatan.

Apa yang Nabi buat tu, mesti ada manfaat dan hikmahnya kan. 

Jom amalkan sunnah walaupun sedikit asalkan  berterusan... 😊

30 Oktober 2018

Oktober 30, 2018

Hayati Lirik Lagu Yang Terindah - Achey

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Hayati Lirik Lagu Yang Terindah - Achey | Dah lama tak dengar lagu-lagu baru ni... Sekali terdengar lagu yang menusuk qalbu...

Liriknya memang penuh makna...

Sekali dengar rupanya Achey nnyanyi... haha.. ketinggalan betul daku...

Kalau lagu zaman 80-an 90-an tahulah... lagu baru ni jarang ikuti.. tambah pula dah lama tak dengar radio kan...

Hayati Lirik Lagu Yang Terindah - Achey


Lirik Lagu Yang Terindah - Achey

Lihat Diriku
Aku Merayu walaupun secebis kasih beri kepadaku
Ia Cukup bermakna sebelum ku terlena
Lena Untuk selamanya

Yang Terindah
Engkau Tetap didalam ingatan
Yang Terindah manis mengatasi kepahitan

Cintaku Tetap satu
Hanyalah Kepadamu
Yang Tersemat diragaku

Yang Terindah
Ku Pintakan di dalam doaku
Yang Terindah
Bila Tercipta cinta padamu

Setia Dijiwaku
Setia Dihatiku
Kaulah Yang terindah

Lihat Diriku
Aku Merayu secebis kasihmu
Ia bermakna sebelum lena
Lena selamanya

Cintaku Tetap satu
Hanyalah Kepadamu
Yang Tersemat diragaku

Yang Terindah
Ku Pintakan di dalam doaku
Yang Terindah
Bila Tercipta cinta padamu

Setia Dijiwaku
Setia Dihatiku
Kaulah Yang terindah

Yang Terindah
Ku Pintakan di dalam doaku
Yang Terindah
Bila Tercipta cinta padamu

Setia Dijiwaku
Setia Dihatiku
Kaulah Yang terindah

Ku Pintakan di dalam doaku
Yang Terindah
Bila Tercipta cinta padamu

Setia Dijiwaku
Setia Dihatiku
Kaulah Yang terindah..


Lagu ni berunsurkan ketuhanan sebenarnya... 
Yang Terindah ialah Allah... 
Yang Terindah dalam hidup kita jika kita dapat capai cinta Allah. 

Tiada yang lebih indah melainkan Yang Terindah ialah Allah Yang Maha Esa.

29 Oktober 2018

Oktober 29, 2018

Larangan Membujang

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Larangan Membujang | Zaman sekarang, nak kahwin fikir 100 kali. Kos segala kos tinggi... Tambah pula dengan gembar gembur hal rumahtangga kat Facebook dan Kisah Rumah Tangga, buatkan yang bujang jadi takut nak kahwin.

Tapi,

Jika ada niat nak membujang sebab takut nak kahwin, duit tak cukup... susah nak cari jodoh... baik hentikanlah niat tu... sebab Nabi s.a.w melarang perbuatan dan keinginan untuk membujang....


Larangan Membujang


Sa'ad bin Abu Waqqas berkata;

'Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melarang Utsman bin Mazh'un untuk membujang. Jika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengizinkan (membujang) baginya, maka kami akan mengebiri (kasi) diri kami sendiri'." - Sahih: Muttafaq 'alaih

Abu Isa berkata, "Hadith ini hasan sahih."

(Sahih Sunan at-Tirmidzi)

Matan Arab;

حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ الْخَلَّالُ وَغَيْرُ وَاحِدٍ قَالُوا أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ قَالَ رَدَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى عُثْمَانَ بْنِ مَظْعُونٍ التَّبَتُّلَ وَلَوْ أَذِنَ لَهُ لَاخْتَصَيْنَا

Kredit : Page Jalan-Jalan Cari Ilmu


Maksud kasi ialah memandulkan ... 

Maksud Kasi menurut Kamus Dewan 
sudah dihilangkan alat jantannya; tidak ada sifat jantannya lagi; kembiri: Tuan laksana lembu ~, galak saja melawan tidak. mengasi menghilangkan alat jantannya; mengembiri. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
sumber: google images

Jadi, yang lelaki ke, perempuan ke jangan ada niat nak membujang.

Teruskan usaha mencari Jodoh,... Jangan percaya sangat dengan kisah rumah tangga.

Banyak aje kisah manis dan indah rumah tangga yang tak digembar gemburkan...

Nak cari Jodoh, kena usaha.... Jangan terlalu memilih nak cari mr. atau mrs. perfect...

Baikkan diri kita sendiri, insha Allah yang dapat juga akan baik-baik...

Niatkan nak kahwin itu, kerana Allah... Nak dapat pahala lebih... Nak ikut sunnah Rasulullah s.a.w dan meramaikan umat Islam untuk kemaslahatan umat... Insha ALlah, Allah akan permudahakn.