Memaparkan catatan dengan label Perkongsian. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Perkongsian. Papar semua catatan

20 Januari 2019

Januari 20, 2019

Cara Jaga Cermin Mata Supaya Tahan Lama

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Cara Jaga Cermin Mata Supaya Tahan Lama | Tips untuk yang berkaca mata... sekarang ni mahal nak buat cermin mata kan... MF pernah buatkan untuk suami... koman-koman pun 300 gak lah.. tu kira yang biasa je tu... kalau power lebih, canggih sikit lebih lagi...

Bagi ada cermin mata, ikut tips dari pakar mata ni... cara jaga cermin mata...


Cara Jaga Cermin Mata Supaya Tahan Lama

Cara Jaga Cermin Mata Supaya Tahan Lama

Ikuti tips dari Optometris Puan Hanun Nadiah Rozi ini tentang kepentingan menjaga cermin mata.

Orang kata cermin mata ni sejenis pelaburan. Kita labur duit untuk penglihatan lebih baik.

Tapi kadangkala, pelaburan ni tak bertahan lama. Baru enam bulan pakai, dah calar sana sini.

Jadi, bagaimana nak bagi cermin mata tahan lebih lama supaya bertahun-tahun boleh pakai?

Saya kongsikan tips ya.

+ Jika mahu lap kesan cap jari atau habuk atas kanta cermin mata, pastikan bukan dalam keadaan kanta kering. Lalukan cermin pada air dulu supaya habuk berlalu pergi. Boleh kalau nak lap masa kering. Cumanya, kanta tu akan lagi cepat bercalar kalau ada habuk melekat semasa dilap.

+ Disebabkan kanta tu seeloknya basah, jangan pula sewaktu tiada sumber air, anda sedekah air liur pula pada kanta. Tahukah anda, air liur mungkin mengandungi minyak dan unsur lain yang boleh sebabkan lapisan antisilau kanta rosak.

+ Lap kanta guna kain lembut contohnya kain mikrofiber. Boleh kalau nak guna tisu atau kain biasa, cuma nanti cermin lagi senang ada kesan calar sebab material kasar. Ibarat seperti kesan parut pada kulit sebab terhiris duri pokok bunga ros. Akibatnya nanti, lagi cepat pula perlu melabur pada kanta lain.

+ Masa nak tidur, buka cermin mata, letak elok-elok di tepi bantal atau atas meja terdekat. Pastikan kantanya menghadap siling (ke atas). Supaya kanta tak bergeser dengan permukaan kasar. Tapi kalau letak dalam bekas khas bingkai tersebut, diizinkan.

+ Jaga cermin mata ni macam jaga cermin kereta. Contohnya, masa memandu, mesti nak cermin depan bersih, betul tak.. Baru rasa puas bila nak 'aim' potong kereta depan. Jadi kalau dah rasa comot tu, jemput lap ya.

Tips di atas akan jadi mudah jika benar benar sayang pada peneman setia mata anda. Sayangilah mereka.

Besar harapan saya agar jodoh anda panjang dengan cermin mata masing-masing. 😊

P/s : Perkenalkan 'nyawa kedua' saya. Faham-faham sajalah kalau power tinggi ni. Hilang arah kalau tiada cermin mata.

Hanun Nadiah Rozi
Optometris

Kredit: Sinar.my

16 Januari 2019

Januari 16, 2019

Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat | Darah tinggi, penyakit biasa, tapi boleh jadi luar biasa kesannya.

Suami MF dah mewarisi penyakit ni... memang dah mula makan ubat dah pun setiap hari.

Apa pun, penyakit ni perlu dikawal. Supaya badan sihat dan tak mudah diserang sakit darah tinggi.

Ini dia cara penyediaan makanan sihat untuk pesakit darah tinggi.

Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat

Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat

1.  Garam

Aspek yang paling penting yang perlu diubah dalam tabiat pemakanan pesakit adalah MENGEHADKAN PENGAMBILAN GARAM.

Secara saintifik, garam dikenali sebagai sodium atau natrium. Pengambilan sodium berlebihan menyumbang kepada tekanan darah tinggi. Diet rendah sodium akan dapat membantu untuk mengawal tekanan darah pesakit.

Anda boleh menerima pakai Pendekatan Pemakanan Untuk Hentikan Hipertensi (DASH) untuk memerangi tekanan darah tinggi.

Pelan DASH boleh diikuti dengan 2 peringkat iaitu :

  • Pelan pengambilan natrium 1500 miligram (mg) sehari
  • Pelan pengambilan natrium 2300 mg sehari.
  • Berbincanglah dengan pegawai dietetik atau doktor anda untuk mendapatkan nasihat pengambilan natrium yang sesuai untuk anda.

Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat


Antara contoh makanan tinggi kandungan garam yang perlu dielakkan adalah :

  • Makanan diproses dan yang ditinkan
  • Makanan yang diawet (contoh : belacan)
  • Ikan/telur masin
  • Makanan segera.


Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat

Selain mengamalkan diet rendah sodium, individu yang mempunyai tekanan darah tinggi mungkin perlu mengurangkan pengambilan kalori dan mengekalkan berat badan normal.

Individu yang mempunyai berat badan berlebihan perlu menurunkan berat badan.
Berat badan berlebihan merupakan satu lagi faktor yang menyumbang kepada tekanan darah tinggi.
DASH merangkumi makanan yang tinggi serat dan protein dan kaya dengan kalium, magnesium dan kalsium – semua nutrien ini  diperlukan untuk membantu mengurangkan tekanan darah tinggi.

2.  Lemak

Pesakit perlu mengawal pengambilan makanan yang mengandungi lemak terutamanya jenis lemak tepu.

Lemak tepu adalah lemak yang boleh dijumpai dalam makanan sumber haiwan seperti ayam, daging, hasil tenusu serta makanan yang menggunakan santan.
Lemak tak tepu boleh diambil bagi menggantikan lemak tepu.

Lemak tak tepu adalah lemak yang terdapat dalam ikan, kekacang, biji-bijian dan minyak daripada sumber tumbuhan (seperti minyak zaitun, minyak jagung dan minyak bunga matahari).

3.  Serat

Pesakit digalakkan untuk mengambil makanan yang tinggi serat (fibre). Dalam sehari, pesakit perlu mengambil sekurang-kurangnya 4-5 hidangan sayur dan 4-5 hidangan buah.


4.  Tabiat Makan Di Luar

Pesakit juga perlu mengurangkan tabiat makan di luar terutamanya di restoran makanan segera. Pengambilan garam dan lemak untuk pesakit adalah lebih mudah dikawal jika kita memasak di rumah.
Sumber: MyHealth

Bukan mudah nak control makan orang yang biasa makan... Tapi itulah kalau dah ada penyakit ni kena banyak pantang. Setakat ni, 3 dan 4 tu memang usaha untuk buat... cuba masak kat eumah... sebab anak ramai kan.. riuh sangat kalau nak makan kat luar..  Jadi, selamat lagi dapat kawal yang tu... 

11 Januari 2019

Januari 11, 2019

Ramai Yang Munafik Selepas Dah Kaya, Hati-hati

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ramai Yang Munafik Selepas Dah Kaya, Hati-hati | Dulu pernah tengok satu sketsa kat TV, ringkas tapi bermakna...

Kisah bagaimana orang miskin yang nak jadi kaya...

Sebelum kata tu, macam-macam lah keinginannya ... Nak bantu orang miskin... Nak pergi haji, nak tolong anak yatim dan orang miskin, nak sedekah sana sini, nak wakaf itu ini...

Tapi, bila Allah takdirkan dia kaya... Terus hilang semua janji itu... Bahkan jadi sombong dan bongkak pula...

Orang miskin minta sedekah, diherdik dan dihina... sedangkan dia lupa itulah dia dahulu...

Hati-hati bila berjanji bab nak kaya ni...
Allah uji nanti...


Kata Dr Muhammad Yusuf Abdu dalam buku karangannya iaitu Tanda Tanda Orang Munafik Di Dalam Al Quran, "saya menemui bahawa sifat orang munafik di dalam Al Quran mencapai 20 sifat".
Memungkiri janji adalah salah satu sifat munafik dimana perbahasan tentangnya agak panjang.
Kata pengarang, "memungkiri janji adalah  salah satu sifat orang munafik. Mereka berjanji akan bersyukur dan menunaikan zakat apabila menerima kurniaan rezeki yang banyak daripada Allah. Tetapi setelah mereka mendapat kurniaan rezeki tersebut, mereka ingkar terhadap janji yang mereka ikrarkan dan sewenang wenangnya melakukan kemungkaran" 

Begitulah apa yang dilakukan oleh sebahagian mereka yang berkuasa hari ini. Setelah mereka "in power", mereka tidak sedikit pun merasa takut untuk mengingkari janji janji yang mereka ikrarkan dahulu semasa sebelum mendapat kuasa.
Owh! Mungkin kita tidak pelik dengan sifat mereka itu kerana kehidupan mereka sememangnya telah larut dengan sifat sifat nifak yang tersembunyi disebalik wajah dan kata kata manis mereka. Itulah kebiasaan mereka. Wal'iyyazubillah.
Kredit: #AkhiAdifGorment

Ramai Yang Munafik Selepas Dah Kaya, Hati-hati



Kadang, kerana risaukan sifat ini... biarlah rezeki tak kaya... asalkan cukup untuk hidup dan tidak meminta-minta.

Sebenarnya, nak sedekah dan tolong orang susah tak perlu tunggu kaya... sedekah itu dari hati... jika hati tu memang dilatih untuk ringan tangan memberi... dia akan memberi walaupun sedikit.

Sedekah itu tanda syukur, bukan niat sedekah nak jadi kaya semata-mata... ikhlaskan diri bila bersedekah... untuk sucikan rezeki kita dan mohon redha Allah semata-mata...

Nak sedekah yang paling mudah ialah sebarkan kebaikan... Insha Allah.. ada barakahnya.. mudah bukan...

Sekali kita sebarkan kebaikan yang membawa kepada ingatnya orang lain kepada Allah, pahalanya akan berbalik kepada kita juga.. insha Allah...

Salam Jumaat...

10 Januari 2019

Januari 10, 2019

Cara Nak Kira dan Buat Pinjaman Perumahan Kali Pertama

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Cara Nak Kira dan Buat Pinjaman Perumahan Kali Pertama | Dah hampir lapan tahun perkhidmatan, memang tengah survey rumah untuk dijadikan aset masa depan.

Tapi sebenarnya memang nak mencari rumah yang lebih besar... sebab anak 4 kan... Bila dah makin besar, pasti nak rumah yang lebih besar dan selesa.

Pernah juga la beberapa kali pergi lihat beberapa rumah contoh...

Tapi bila fikirkan kewangan sekarang, terpaksa lah simpan dulu niat tu...

Moga, 2 tahun lagi, mungkin ada rezeki beli rumah lain.

Apa pun, nak beli rumah pertama, nak buat pinjaman tetap kena ada ilmu...
Kalau penjawat awam, boleh buat pinjaman perumahan kerajaan atau pinjaman bank.

Lebih kurang je... cuma kita nak kira berapa layak kita dapat pinjaman tu... itu ada formulanya.

Dalam mencari tips dan info, terjumpa info ni... menarik untuk MF kongsi... dan MF simpan kat blog ni untuk rujukan masa depan.

Cara Nak Kira dan Buat Pinjaman Perumahan Kali Pertama

Cara Nak Kira dan Buat Pinjaman Perumahan Kali Pertama

Cara Bank Kira Pinjaman Yang Kita Layak Dapat


Ehem, ini adalah contoh yang biasa bank gunakan dalam mengira berapakah jumlah pinjaman yang layak kita terima.
.
Sistem pengiraan ini biasa dipanggil sebagai DSR (Debt Service Ratio). Jika tetuan berjumpa pegawai bank bahagian pinjaman perumahan dan tunjuk yang tuan tahu tentang DSR, maka mereka lebih suka untuk berurusan dengan kita kerana lebih mudah.
.
Memahami DSR adalah kunci yang membuka dunia pinjaman hartanah. :)
.
Pertama sekali, kita perlu kira berapakah bayaran ansuran bulanan yang sepatutnya kita bayar berdasarkan jumlah pinjaman kita. Cara congak yang paling mudah adalah Jumlah Pinjaman bahagi 200.
Jumlah pinjaman (bahagi) 200 = Jumlah anggaran ansuran bulanan yang kena bayar kat bank.
Contohnya:
Jumlah Pinjaman = RM 350 000
Ansuran Bulanan = RM 350 000 / 200 = RM 1750

Ehem, ini cara congak kasar ya. Kalau kita rujuk pegawai bank pun mereka akan congak lebih kurang begini juga.
.
Maka, katakan kita ambil RM 1750 sebagai jumlah ansuran bulanan pinjaman perumahan kita.
.

Formula dan cara kira DSR

Seterusnya adalah mengira DSR. Formula dan cara kira DSR adalah:
.
DSR = (Hutang Bulanan / Pendapatan Bulanan) x 100
.
Contohnya, kita gunakan maklumat seperti di bawah:
.
Pendapatan sebulan = RM 3500
.
Hutang kereta = RM 450
Hutang motor = RM 250
Hutang Peribadi = RM 500
Hutang Kad kredit = RM 750
.
Total hutang = RM 1950
.
Ya, hanya gunakan hutang yang masuk dalam sistem CCRIS ya. Hutang kawan dan duit beri pada ibu bapa setiap bulan tidak termasuk dalam kiraan ini.
.
Maka, DSR = (1950/3500) x 100% = 55%
.
Itu adalah DSR semasa sekarang.
.
Untuk kiraan DSR selepas pinjaman, kita perlu masukkan ansuran bulan yang telah kita congak tadi ke dalam kiraan DSR:
.
DSR = (1950 + 1750 / 3500) x 100% = 105%
.
DSR yang bank akan luluskan setiap bulan adalah kurang daripada 70%. Namun ia berubah-ubah mengikut bank dan juga selera pegawai pinjaman yang menguruskan pinjaman kita. Maka sila semak dengan pegawai yang menguruskan pinjaman kita.
.
Merujuk contoh kiraan di atas, permohonan ini akan ditolak oleh pegawai pinjaman kerana ia jauh melebih kadar yang dibolehkan. Daripada formula DSR tadi juga, kita boleh kira berapakah harga rumah yang mampu kita beli berdasarkan DSR semasa:
.
Katakan kita rujuk DSR maksimum adalah 70%, maka kita boleh ubahsuai formula DSR agar memfokus pada hutang bulanan:

Hutang Bulanan Maksium = (DSR maksimum / 100%) x Pendapatan Bulanan
.
HBm = (70% / 100%) x 3500 = 0.7 x 3500 = RM 2450
.
Hutang Bulanan Maksimum (HBm) - Total Hutang Sekarang = Ansuran Perumahan Bulanan
2450 - 1950 = RM 500
.
Kita boleh 'congak' total pinjaman perumahan daripada ansuran bulanan berdasar Rule 200 pada permulaan post ini:
.
Jumlah Ansuran Bulanan * 200 = Total Pinjaman Perumahan
.
RM 500 x 200 = RM 100 000
.
Ya, dalam contoh ini, kita hanya mampu meminjam RM 100 000 untuk beli rumah berdasarkan DSR semasa kita.
.
Bagaimana caranya untuk meningkatkan jumlah ini? Rujuk semula formula DSR dan tetuan akan dapat jawapannya.

Kredit: Izwan Wahab
Januari 10, 2019

4 Cara Nak Balas Kebaikan Orang Lain

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Pepatah Melayu mengatakan... 

Orang memberi kita merasa
Orang berbudi kita berbahasa

Pepatah ni selari dengan saranan Islam... Iaitu membalas kebaikan yang orang pernah buat kat kita. 

Tapi.. Kalau kita buat kebaikan kat orang, janganlah harapkan balasan... Kerana perbuatan atau kebaikan tu akan jadi sia-sia... 

Nak Balas kebaikan orang yang pernah berbudi dengan kita.. Ada 4 Cara menurut Hadis Nabi s.a.w. 

4 Cara Nak Balas Kebaikan Orang Lain

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم-  مَنْ أُعْطِىَ عَطَاءً فَوَجَدَ فَلْيَجْزِ بِهِ فَإِنْ لَمْ يَجِدْ فَلْيُثْنِ بِهِ فَمَنْ أَثْنَى بِهِ فَقَدْ شَكَرَهُ وَمَنْ كَتَمَهُ فَقَدْ كَفَرَهُ.

Jabir bin Abdullah RA berkata: “Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang diberikan sebuah hadiah, lalu ia mendapati kecukupan maka hendaknya ia membalasnya, jika ia tidak mendapati maka pujilah ia, barangsiapa yang memujinya, maka sesungguhnya ia telah bersyukur kepadanya, barangsiapa menyembunyikannya sesungguhnya ia telah kufur.” (HR. Abu Daud No: 4179) Status: Hadis Sahih.

 Pengajaran:

1.  Islam mengajar umatnya membalas kebaikan yang diberikan oleh orang lain.

2.  Cara membalas kebaikan dan pemberian orang lain:

a. Membalas pemberian tersebut dengan sebaiknya

b.  Memuji kebaikan atau pemberian orang tersebut

c. Mengucapkan Jazakallah khairan kepada orang tersebut

d.  Mendoakan orang tersebut

Balaslah kebaikan serta pemberian orang lain dengan sebaiknya.

Kalau tak mampu balas kebaikan orang dengan sama nilai dengan kebaikan itu... Doakan lah orang itu dengan kebaikan... 

Jangan jadi kacang lupakan kulit... 
Jangan sombong dan bangga diri... Sedangkan kita lemah dan sesekali perlukan pertolongan orang lain dalam hidup kita... Sebagaimana kita perlukan Allah dalam hidup kita... 


Kredit: telegram.me/hadisharian_ikram


09 Januari 2019

Januari 09, 2019

Zikir dan Doa Yang Afdhal

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Zikir dan Doa Yang Afdhal


حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ كَثِيرٍ الأَنْصَارِيُّ قَالَ: سَمِعْتُ طَلْحَةَ بْنَ خِرَاشٍ قَالَ: سَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: أَفْضَلُ الذِّكْرِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَفْضَلُ الدُّعَاءِ الحَمْدُ لِلَّهِ

Telah menceritakan kepada kami Musa bin Ibrahim bin Katsir al-Ansari berkata, aku mendengar Talhah bin Hirasyh berkata: Aku mendengar Jabir bin Abdullah berkata, Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Zikir yang paling afdhal (utama) ialah, “Tidak ada Tuhan selain Allah,” dan doa yang paling afdhal ialah, “Segala puji bagi Allah.” (HR Tirmizi No: 3383) Status: Hadis Hasan

Zikir dan doa yang afdhal

Zikir dan doa yang afdhal


Pengajaran:

1. Berzikir dan berdoa adalah suatu tuntutan dan keperluan kepada setiap Muslim

2. Zikir yang utama adalah kalimah:

لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ

3. Doa yang paling utama adalah kalimah:

الحَمْدُ لِلَّهِ

Segala pujian hanyalah untuk Allah

Kalimah Alhamdulillah adalah lafaz lisan yang diucapkan sebagai pujian dan bersyukur seseorang di atas segala nikmat yang Allah SWT berikan kepadanya.

4. Kalimah Alhamdulillah lebih baik dari harta yang dimiliki oleh seseorang walaupun harta itu sepenuh langit dan bumi.

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " لَوْ أَنَّ الدُّنْيَا كُلَّهَا بِحَذَافِيرِهَا بِيَدِ رَجُلٍ مِنْ أُمَّتِي " ثُمَّ قَالَ : " الْحَمْدُ لِلَّهِ لَكَانَتِ الْحَمْدُ لِلَّهِ أَفْضَلَ مِنْ ذَلِكَ كُلِّهِ

Anas RA juga meriwayatkan , bahawa Nabi SAW bersabda: seandainya dunia dan semua isinya berada ditangan seseorang dari ummatku kemudian ia mengucapkan Alhamdulillah, nescaya kalimat (Alhamdulillah) yang ucapkan itu lebih baik dari dunia dan isinya (Dailami 3/359 No: 5083)

Marilah kita memperbanyakkan lafaz zikir dan doa terafdhal.

Kredit: telegram.me/hadisharian_ikram

07 Januari 2019

Januari 07, 2019

5 Cara Elak Tabiat 'Membawang' - #azam2019

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


5 Cara Elak Tabiat 'Membawang' - #azam2019 | Membawang sinonim dengan mengumpat. Kira istilah baru bagi kegiatan yang tak berfaedah lagi berdosa ini.

Membawang ni seronok tambah kalau dok sembang ramai-ramai... Tapi sebenarnya, itulah yang berdosa.

Buat dosa memang sedap kan.. Tapi azabnya tak nampak lagi kan.

Mengumpat ni tak kira lelaki ke perempuan... Sama je... Bila dah dok ramai-ramai.. Mulalah nak bercerita pasal orang.

Kalau dulu kena cari kawan atau geng kat rumah jiran.. Sekarang kat WhatsApp, telegram dan Facebook lagi senang nak mengumpat.

Kita bukan tak tau dosa mengumpat... Bahkan banyak ancaman Allah kepada dosa orang mengumpat... Tapi... Kadangkala... Perkara tu bila dah jadi tabiat susah nak buang kan.

Apa pun, jika kita berusaha nak berubah.. Kena kuatkan semangat.

Boleh cuba beberapa usaha ni.. Untuk elak membawang perkara yang tidak elok.

Membawang


5 Cara Elak Tabiat 'Membawang' - #azam2019

1. Banyak kan zikir...

Bila kita banyak kan zikir... Insha Allah.. Takde masa kita nak kata kat orang sebab lidah kita sibuk dengan zikir.

Amalkan je apa sahaja zikir yang simple dan senang.. Nak mudah dan nak mulakan.. Pasang je zikir ni kat smartphone kita.. Insha Allah.. Automatik, lidah akan mengikut.

2. Banyak doa

Doa... Doakan senjata mukmin..
Doakan untuk diri sendiri dan doakan untuk orang lain. Bila kita biasakan doa.. Insha Allah... Kurang aktiviti nak kata kat orang.

3. Banyak kan diam

Cuba elakkan diri dari bercakap.. Insha Allah... Bila kita cuba buat perkara di atas.. Kita akan jadi lebih pendiam. Cakap perkara yang perlu sahaja. Insha Allah...

4. Jauhi kumpulan membawang

Bergaul dan berkomunikasi bagus.. Tapi bila orang mula nak membawang... Kita buat-buatlah ada kerja dan buat kerja sendiri...

Kalau dalam WhatsApp group tu... Just silent atau... Clear chat bagi yang suka membawang. Nak left group nanti nampak sangat pula kan..

Jadi, diam itu lebih baik.

5. Banyak kan muhasabah diri

Cuba letakkan diri kita dalam keadaan orang yang kita umpat.

Cuba bayangkan kita sedang makan daging saudara kita sendiri. Sebab orang yang mengumpat ni ibarat makan daging saudara sendiri.

Mesti kita tak sanggup nak makan kan..

Banyak kan muhasabah diri dan tengok diri sendiri.. Kita sendiri pun banyak dosanya...

Itulah sedikit sebanyak usaha kita untuk elak mengumpat orang lain.

Kita kadangkala bukan nak umpat orang.. Tapi situasi dan kadangkala sikap orang tu buatkan kita geram dan nak kata kat dia kan..

Cuba tarik nafas dan bertenang... Sesuatu sikap yang tak menyenangkan kita... Anggap itu ujian buat kita.

Jom... #azam2019... Jauhi membawang dan mengumpat... Moga kita dapatkan kurang kan dosa dan gandakan pahala di tahun baru ini... Insha Allah...

Sebab...

Usia kita semakin bertambah dan semakin dekat dengan kubur... Jadi.. Bila lagi kan nak berubah kan.. Kalau bukan sekarang...


Sama-sama muhasabah diri..
#peringatanbersama 

04 Januari 2019

Januari 04, 2019

Motivasi Buat Guru - 13 Rutin dan Sifat Sebagai Guru dan Pendidik

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Motivasi Buat Guru - 13 Rutin dan Sifat Sebagai Guru dan Pendidik | Dah tahun baru, moga semangat juga baru buat semua guru.

Awal tahun cikgu antara yang sibuk dengan pelbagai urusan.

Kesibukan dengan kerja pengkeranian lain menjadikan kita rasa lelah dan penat dengan tugas kita sebagai pendidik.

Jadi, awal tahun ni... Jom kita motivasi diri kita untuk jadi pendidik yang cemerlang dunia akhirat serta di redha Allah.

Motivasi Buat Guru - 13 Rutin dan Sifat Sebagai Guru dan Pendidik



1. Mulakan mengajar dengan Basmalah.
2. Menjadi contoh dan teladan buat pelajar.
3. Pemberi semangat kepada pelajar.
4. Memelihara syariat Islam dalam kehidupan seharian.
5. Jauhi larangan Allah.
6. Sentiasa menjaga masa.
7. Kurang bergurau hal yang sia-sia.
8. Luas pengetahuan dan pengalaman dengan ilmu.
9. Wajah sentiasa ceria dan bersemangat.
10. Selalu berlapang dada.
11. Berpenampilan kemas.
12. Selalu bersedia dan cukup berkemampuan dalam mengajarkan ilmu.
13. Luas pembacaan mengenai ilmu pendidikan dan pedagogi.

Motivasi ini untuk diri sendiri juga... Moga terus bersemangat dan dapat tepis semua unsur negatif di tempat kerja. Sebab biasalah kita kerja dengan manusia kan.. Dalam positif mesti ada juga aura negatif tu sebagai cabaran untuk kita sentiasa positif.

Semoga terus bersemangat untuk menjadi pendidik. Dan kita semua Juga adalah pendidik untuk diri sendiri.. 

03 Januari 2019

Januari 03, 2019

Bahayanya Penyakit Duduk

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Bahayanya Penyakit Duduk | Penyakit duduk atau malas bergerak satu penyakit yang boleh membunuh.

Dengan canggih teknologi menjadikan kita makin malas nak bergerak dan berjalan.

Terutamanya, akhir zaman ni...

Tengok aje kat Pasaraya, mesti parking dekat pintu yang penuh dulu.
Tak pun tengok kat masjid, sanggup parking bertindih sebab malas nak bergerak dan berjalan jauh.

Bahayanya Penyakit Duduk

Bahayanya Penyakit Duduk

Bahayanya Penyakit Duduk


Berapa jam anda “duduk” setiap hari?

☑️ Secara purata, seseorang “duduk” selama 11 jam setiap hari

☑️ Bekerja, memandu dan hanya duduk seharian memang sungguh meletihkan!

☑️ Walaupun meletihkan, hakikatnya kita TIDAK bergerak dan aktif secara fizikal

☑️ Di rumah, kita berehat dan masih lagi terus duduk menonton tv dan aktivti santai lain.
.
Setiap hari, 5 hari seminggu, 20 hari setiap bulan... ini akhirnya mendatangkan masalah kesihatan.

Duduk boleh melemaukan sebenarnya.. memang rasa lesu dan malas bila terlalu lama duduk atau baring.

Kalau tengok orang Jepun atau orang kampung, tak senang duduk diam kan..

Cuba ajak mak atau nenek kita yang masih bertenaga dok dengan rumah kita di taman perumahan yang tertutup..

Pasti tak lama duduknya.. rimas dia tak boleh buat aktiviti dan kerja.

Itu rahsia, orang tua-tua sihat dan bertenaga...
Berbanding orang muda tapi dah undang pelbagai penyakit.

Boleh je berjalan walaupun kerja pejabat... setiap 15 ke 20 minit, bangun berjalan... pergi tandas ke pantri ke... asalkan ada berjalan...

Parking la jauh sikit asalkan dapat berjalan dan gerakkan jantung dan lancarkan perjalanan darah kita.

Jangan malas berjalan... nanti dapat pelbagai penyakit...
Ingatkan diri sendiri...

01 Januari 2019

Januari 01, 2019

Ini Azam 2019 | 6 Tips Untuk Mencapai Cita-cita dan Azam Yang Berjaya

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ini Azam 2019 | 6 Tips Untuk Mencapai Cita-cita dan Azam Yang Berjaya | Alhamdulillah... 1.1.19 dah... Dah masuk tahun baru dah kita.

Bertambah lagi satu angka..

Sebut pasal tahun baru... Mesti sana sini sebut pasal azam.

Apa itu azam?
Azam ni satu tekad atau matlamat yang kita nak cuba capai...

Azam ni biasa orang letak target 1 tahun, tapi boleh kalau nak letak azam setiap minggu, bulan atau pun setiap hari.

Sebaiknya azam setiap hari... Untuk jadikan diri kita lebih baik.

Rasulullah SAW berpesan yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang paling berjaya ialah orang yang hari ini lebih baik daripada semalam dan orang yang gagal adalah orang yang hari ini lebih teruk daripada semalam manakala orang yang terpedaya adalah orang yang hari ini sama dengan hari semalam.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Setiap tahun, MF tak pernah bersungguh dengan azam.

Tahun ni rasa macam nak target sesuatu... Sampai berjaya...

Azam 2019

Azam Ku 2019

Mestilah nak jadi yang lebih baik dari yang terbaik...

Nak cemerlang dalam segala hal di dunia dan di akhirat...

Usaha untuk settle kan hutang...
Nak buat duit simpanan tetap
Nak travel satu Malaysia
Nak amalkan pemakanan sihat #sukusukuseparuh
Nak kurangkan makan dan banyak kan puasa
Nak kurangkan marah
Nak jadi lebih penyabar
Nak jadi cantik dan gojes
Nak lebihkan amalan sunat sepertiga malam
Nak tadabbur al-Quran
Nak lebarkan sayap bisnes

Untuk blog
Nak mantapkan income adsense
Nak maintain kan PV dan UV
Nak maintain update Blog setiap hari

Untuk diri sendiri
Tak mau malas-malas lagi
Tak mau sentap lebih2
Mohon lebih matang
Mohon kerja on time
Solat on time and overtime
Nak Kurangkan cakap
Tak mau buang masa lagi
Dan paling penting... Nak bersihkan hati dari sifat mazmumah....

Hah... Banyak betul wishlist 2019...

Dan rangkuman segala dari wishlists di atas ialah.. Moga dipermudahkan segala perancangan dan urusan...

Semoga ianya selari dengan perancangan Allah jua...

Tapi macam mana nak pastikan azam dan cita-cita ni tercapai...

MF kongsikan tips dan cara nak capai azam dan cita-cita.. Perkongsian ini MF petik dari catatan Mufti Wilayah Persekutuan...

Jom kita lihat... Macam mana nak capai cita-cita.

Cara capai Azam baru

Azam 2019 | 6 Tips Untuk Mencapai Cita-cita dan Azam Yang Berjaya

#1. Buat Keputusan untuk Tingkatkan Tahap yang Ingin Dicapai

Kehidupan seseorang boleh berubah sepenuhnya selepas membuat keputusan untuk menaikkan tahap yang ingin dicapai ke peringkat yang lebih tinggi.

Tulis dengan jelas apa yang diingini, dan beri komitmen sepenuhnya untuk mencapainya.

Masukkan juga, apakah kualiti diri yang sepatutnya dimiliki untuk mencapai perkara tersebut seperti sikap positif dan tidak menangguhkan kerja.

#2. Bersama Tekad, Binakan Keazaman yang Utuh

Seperti yang dinyatakan di atas, keazaman dalam meraih cita-cita hendaklah disusun dengan penuh strategi dan pengalaman. Maka insya Allah, sebaik-baik natijah akan digapai. Pujangga menyatakan:

إذا كُنتَ ذا رأيٍ فَكُنْ ذا عَزيمَةٍ                فإنَّ فَسادَ الرأيِ أنْ تَترددا

                             “Jika kamu mempunyai pemikiran yang baik, maka sertakan dengan azam
  Ini kerana rosaknya pemikiran apabila kamu tidak tetap pendirian.”

#3. Tulis Impian dan Cita-Cita yang Ingin Dicapai

Jadikan setiap apa yang ingin dicapai dalam bentuk bertulis. Begitu juga semua perkara yang boleh menghalang dan cara mengatasinya.

Tulis secara terus menerus setiap perkara yang dibayangkan. Curahkan semua idea berkaitan impian dan cita-cita yang ingin dicapai.

Susun dalam bentuk garis masa, mungkin sehingga 5 atau 10 tahun akan datang. Jangan sekali-kali berfikir bahawa impian kita tersebut tidak realistik.

Jangan meletakkan batas pada diri kita. Yakinlah, jika orang lain boleh mencapainya, mengapa tidak kita?

Dengan menulis impian, daripada itu kita dapat mengetahui secara terperinci berkaitan cita-cita kita serta mendapat gambaran yang jelas. Jadikan diri kita tidak dapat hidup tanpa impian dan matlamat tersebut.

#4. Beri Komitmen Sepenuhnya

Menulis impian sahaja masih belum mencukupi. Bulatkan tekad dan beri komitmen sepenuhnya untuk mencapai impian tersebut.

Beri komitmen sehingga sanggup melakukan apa sahaja demi untuk merealisasikannya. Bertindak untuk mengubah strategi jika perlu.

Tanamkan pemikiran bahawa sekiranya kita berhenti dan menyerah bermakna kita telah menjual impian kita. Yakinlah, sekiranya kita betul-betul memberi komitmen, pasti ada jalan untuk mencapainya.

Untuk melakukan perubahan, hakikatnya ia bukanlah soal kemampuan. Sebaliknya ia adalah berkaitan kemahuan dan motivasi. Cari alasan atau sebab yang kuat untuk berubah, dan setelah itu beri komitmen sepenuhnya bagi mencapainya.

#5. Tempohkan Cita-cita yang Hendak Dicapai

Dengan hanya bercita-cita sahaja untuk menggapai dan mencapai sesuatu matlamat, namun tidak diberikan tempoh dan had masa untuk mencapainya, ia biasanya tidak tercapai. Kalau tercapai sekalipun, ia akan mengambil sejumlah masa yang besar.

Makanya, kejayaan yang sepatutnya diraih hanya sia-sia dan habis begitu sahaja. Malang sekali jika kejadian seperti ini sering kali berulang saban tahun dengan cita-cita yang tak pernah kunjung tiba sekalipun ditekad dan diazamkan pada permulaan tahun.

Jadikanlah cita-cita sebagai tangga yang perlu dinaiki di mana melangkah semestinya dari satu tahap ke satu tahap yang seterusnya agar kehendak cita-cita dapat direalisasikan dalam kehidupan kita. Amin.

#6. Bersahabatlah dengan Orang yang Berjaya Meraih Cita-cita

Ini kerana sahabat menjadi cerminan kejayaan seseorang. Cerdik pandai pernah menyebut: “Beritahu kepadaku siapa sahabatmu, nescaya aku boleh memberitahu siapa diri kamu sebenar.” Hal ini berbetulan dengan hadis Nabi SAW:

الْمَرْءُ عَلَى دِينِ خَلِيلِهِ فَلْيَنْظُرْ أَحَدُكُمْ مَنْ يُخَالِلْ

Maksudnya: Seseorang itu mengikut agama rakannya. Maka lihatlah seorang kamu siapa yang dia berkawan.

Riwayat Abu Daud (4833), al-Tirmizi (2378)
dan Ahmad (8398)

Sejarah membuktikan orang yang berjaya biasanya mempunyai rakan-rakan yang telah berjaya.

Dengan sebab itu gandingan antara yang berjaya dengan yang berjaya menghasilkan kejayaan yang lumayan dan berganda. Justeru, pilihlah rakan-rakan yang telah berjaya dan bukannya yang kecewa dan gagal dalam kehidupan.

Moga tahun ni lebih bersemangat... Tak mau malas-malas dan lebih tersusun dalam segala hal.

Insha Allah... Moga dipermudahkan Allah segala urusan kita semua.

Moga tahun ini lebih diberkati Allah dan dilapangkan rezeki dalam segala hal.. Insha Allah..

Selamat tahun baru 2019 buat semua pembaca setia dan pembaca baru Blog www.mariafirdz.com ini...

Moga anda semua juga diberkati dan dirahmati Allah sentiasa... 😊😊😊

26 Disember 2018

Disember 26, 2018

Motivasi Pagi - Positif Dengan Allah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Motivasi Pagi - Positif Dengan Allah

Positif Dengan Allah

 Dalam menjalani hidup yang berbagai bentuk mehnah dan tribulasinya, satu perkara yang penting bagi kita namun sering kita lupa, iaitu untuk senantiasa berbaik sangka terhadap Sang Maha Pencipta, Allah Yang Maha Esa lagi Maha Sempurna.

Berbaik sangka kepada Allah adalah kunci bagi menghadapi segala kekangan dan rintangan hidup.

Manusia yang penuh kekurangan, seribu satu kelemahan, pun kita dituntut oleh agama untuk sentiasa berbaik sangka. Lalu, apalagi terhadap Allah Yang Maha Sempurna Dan Maha Suci daripada segala sifat kekurangan?

Mungkin kita lupa, satu kisah yang selalu kita baca dan disebutkan sendiri dalam al-Qur'an, kisah Ibu Musa a.s.

Dalam surah Thaha (surah ke 20, ayat ke 39), Allah menyebutkan (yang bermaksud):

"(Iaitu) letakkanlah dia (Musa) di dalam peti, kemudian hanyutkanlah dia ke sungai. Maka biarkanlah (arus) sungai itu membawanya ke tepi. Dia akan diambil oleh (Fir'aun) musuhku dan musuhnya".

Ketika Fir'aun menitahkan supaya anak-anak lelaki Bani Israil ditangkap dan dibunuh, ibu Nabi Musa a.s mengambil langkah menghanyutkannya ke sungai. Apa yang mendorong beliau untuk berbuat sedemikian? Padahal, jika menghanyutkan anaknya ke sungai, risikonya tetap sama dengan menunggu Fir'aun datang membunuhnya. Boleh jadi anaknya mati tenggelam dan lemas, boleh jadi anaknya dimakan binatang buas. Lalu, kenapa ibu Musa a.s begitu tekad melakukan sedemikian?

Semua itu adalah kerana dia berbaik sangka pada Allah 'Azzawajalla. Hasilnya, Musa menjadi Nabi yang terulung dalam kalangan Bani Israil. Semua itu bertitik tolak daripada berbaik sangka terhadap Allah Ta'ala.

Sekalipun permulaannya kelihatan berat dan memerlukan pengorbanan yang besar, korbankan jiwa dan perasaan. Namun, natijahnya adalah kemenangan.

Di dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Abu Daud, al-Tirmizi, Ahmad dan lain-lain daripada Abi Hurairah r.a, bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda:

"Sesungguhnya berbaik sangka terhadap Allah Ta'ala termasuk sebaik-baik ibadah". (Hadith tersebut dinilai hasan oleh al-Muhaddith al-Syeikh 'Abd al-Qadir al-Arnauth. Lihat: Jami' al-Ushul oleh al-Imam Ibn al-Atsir, juz 11 m/s 693, hadith no 9331. Tahqiq oleh al-Syeikh 'Abd al-Qadir al-Arnauth. Cetakan tahun 1392 H/1972 M. Maktabah al-Hilwani, Helwan)

Al-Imam Sufyan al-Tsauri ketika menafsirkan ayat (yang bermaksud):

"Dan berbuat baiklah, sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik". (Surah al-Baqarah, surah ke 2, ayat ke 195)

Kata al-Imam Sufyan al-Tsauri menafsirkan maksud "berbuat baik" tersebut:

"Berbaik sangkalah kamu terhadap Allah". (Husn al-Zhan Bi Allah oleh al-Imam Ibn Abi al-Dunya, m/s 85, riwayat no 140. Tahqiq oleh 'Abd al-Hamid Syanuhah. Cetakan pertama, tahun 1413 H/1993 M. Muassasah al-Kutub al-Tsaqafiyyah, Beirut)

Mulakan langkah awal kita dalam menuju kemenangan dengan bersangka baik dan positif terhadap Allah!👍🏻

Wallahua'lam.

Kredit :Page Jalan-Jalan Cari Ilmu.

Allah tahu apa yang terbaik untuk kita. 

Allah tahu kita mampu.. 

Allah tahu kita kuat.. 

Semuanya atas urusan Allah... 
Allah Yang gerakan untuk jadi begitu dan begini... 

Redha dan sangka baik dengan Allah... 

Insha Allah... Semuanya akan baik-baik sahaja. 

22 Disember 2018

Disember 22, 2018

Sebab Althea Stay Fresh Body Sparkling Mist Aku Kena Kebas…

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Sebab Althea  Stay Fresh Body Sparkling Mist Aku Kena Kebas… | MF ni dah lama tau tak pakai benda yang wangi-wangi atau spray-spray kat badan ni tau.

Kalau ada pun just pakai minyak wangi jenis golek-golek kat lengan tu aje…

Sebab apa tak pakai…
Sebab dok cari yang wangi dan tahan lama tu susah.
Kalau ada pun tahan kejap, lepas tu bila badan kita mula bergerak dan berpeluh, dah hilang dah bau tu.

Tapi kan… dalam dok belek-belek apps Althea kan.. MF tertarik dengan satu pewangi badan ni… Jenis spray-spray kan… dia kata wangi bunga… MF pun try la dapatkan.. Mana tau kan wangi…
Sekali dah sampai rumah.. tak sempat nak rakam MF buka box pink  dari Althea tu… terus je zapp zapp… koyak plastic… sebab nak cuba body spray tu…

Zettt… sembur sikit kat badan… fuhhh…. Menusuk hidung hingga ke qalbu ko…
Wangi gilerr… tapi pelik.. tak bau kuat… ringan-ringan je…
Bila bau tu macam terbuai-buai je gitu…
Ahhh…. Fresh… melayang-layang je… rasa macam sedang terbaring kat lading yang penuh bunga…
Boleh bayang tak bau wangi bunga tu macam mana kan…

Sebab Althea Stay Fresh Body Sparkling Mist Aku Kena Kebas… 

Althea  Stay Fresh Body Sparkling Mist
Althea  Stay Fresh Body Sparkling Mist

Pastu nak citer la ni…
Sekali letak aje atas meja…
Encik somi dating…mana barang dalam kotak pink tu katanya…
Dia pun ambil je terus belum sempat nak jawab soalan tu…

ZApp… zettt… dia spray terus kat badan dia..
Lepas je spray… tau apa kata dia..
“Bagi kat saying terus la ye… B mana boleh pakai wangi-wangi”.

Cett… haha… kan dah kena kebas…
Jadinya.. itulah kisah Body Spray Mist by Althea ni kena kebas…
Sebab apa dia kena kebas, sebab wangilah… orang lelaki pun suka..

Althea Stay Fresh Body Sparkling Mist 

Apa lagi yang best dengan Body Spa ni..
Meh sini MF nak kasi tau…

Body mist terbaru dari Althea colloborate dengan artis terkenal dari Indonesia iaitu Titi Kamal.
Bau dia adalah hasil gabungan fruity dan floral iaitu orange, peach dan rose memang ngam! Baunya rasa segar dan bertenaga.

Sesuai bagi orang yang aktif dan suka bersukan…  Tapi kalau orang kerja pejabat, boleh guna juga… sebab bau dia menjadikan kita segar dan bertenaga.. rasa kuyu je, ambil body mist ni dan spray sikit… Pasti segar lepas tu.

Saiz yang comel dan sesuai dibawa ke mana saja.

Berminat untuk mencuba Althea Stay Fresh Body Sparkling Mist?

Boleh dapatkan Althea Stay Fresh Body Sparkling Mist ini di << my.althea.kr >>. Sekarang ni  ada promo iaitu BUY 1 FREE 1 sementara stok masih ada!

Untuk maklumat lanjut serta pelbagai promosi menarik, layari :
Facebook : Althea
Instagram : @altheakorea

#TitixAltheaKorea #AltheaAngels #AltheaKorea

Disember 22, 2018

Huggies Dry Pants Diaper Seluar Cepat Serap dan Selesa Untuk Anak Kami

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Huggies Dry Pants Diaper Seluar  Cepat Serap dan Selesa Untuk Anak Kami | Bila ada anak, sememangnya segala pasal barang baby dan anak kita akan survey di pasaraya sama ada online atau offline.

Salah satunya lampin pakai buang... Orang kita biasa panggil pampers... Sedangkan pampers ni juga merupakan salah satu jenama Diapers yang pernah popular satu ketika dulu.. Sebab tu semua jenis lampin pakai buang orang kita panggil pampers.

Diaper sekarang ni dah macam-macam jenis dah…

Ada jenis tebal, nipis, mahal, murah dan paling penting ada dua kategori… Jenis tape atau pelekat dan satu lagi jenis seluar… Terus sarung je.

Diapers jenis sarung ni, sebelum ni pernah pakai pelbagai jenama untuk anak. Tapi disebabkan anak bongsu MF ni lelaki, jadi MF kena cari Diapers yang cawat labuh sikit. Pepaham la kan sebab apa… hehe

Masa anak belum boleh merangkak dan bergerak sana sini senang pakai yang tape aje…

Tapi sekarang ni, MF kena cari jenis seluar… sebab… lepas mandi atau salin diapers, nak pakaikan diapers semula, macam nak berperang gayanya…

Susah yang amat… dia punya meronta… aduii… macam kena dera… adehh…
Tu, MF cari juga lah diapers yang cawatnya labuh dan potongnya bagus serta mampu milik..

Belek pun belek… tilik punya tilik akhirnya MF cuba Huggies Dry Pants.

Pilihan MF tepat.



Diapers seluar jenama Huggies ni kena dengan citarasa MF… sebab… ada 3 sebab utama..

Huggies Dry Pants Diaper Seluar  Cepat Serap dan Selesa Untuk Anak Kami

1. Cepat serap


Huggies Dry Pants ni cepat serap betul berbanding diapers biasa lain… Dan ini ada orang buat demo kat pasaraya. Korang boleh tengok video kat bawah ni.




Padanlah dia pakai hashtag #HuggiesMyFastest sebab memang pantas menyerap pun…

2. Ada 1000 Lubang Mikro Pantas Serap

Inilah sebab kenapa Huggies Dry Pants ni cepat serap.


Sebab ada micro halus yang berfungsi menyerap cecair dengan cepat. Bila anak kencing, diapernya terus serap, dah serap terus lubang mikro tu akan lock cecair tu tadi…

Jadi takdelah cecair tu naik ke permukaan diapes tu tadi.  jadinya diapers sentiasa kering dan anak pun tak mudah meragam.

3. 5 Langkah Untuk Keselesaan Anak

Apa ke benda pula la 5 langkah tu?
Senang kata, 5 langkah tu adalah rekaan atau design Huggies Dry Pants ni memang sesuai untuk keselesaan anak kita. Terutama yang tengah melasak bagai nak rak tu…


Rekaan pada pinggang yang grip tapi elastik… memeri dengan elok je pada pinggang tak melorot bila diapers penuh. 

Lepas tu, rekaan getah lembut pada celah kelangkang, jadi tak mudah nak bocor walaupun anak kerap berjalan dan berlari.

Boleh kata, memang bestlah diapes ni… dan sesuai dengan anak.
Sebab dia cepat serap dan kering, anak MF tak mudah nak alah atau naik ruam.

Memang Huggies Dry Pants ni pilihan terbaik untuk anak yang tengah melasak kan… Tapi kalau tak lasak pun boleh pakai juga terutama bila kita travel.. senang nak pakaikan diapers anak dalam toilet, kat RnR dan sebagainya.

Bagi mak-mak yang dok pening nak cuba Diaper apa untuk anak yang tak reti diam ketika nak salin diapers… MF suggest Huggies Dry Pants ni… Harga pun mampu milik… kakak MF pun guna jenama ni untuk anak-anak dia…

Kalau nak harga lebih murah… Boleh je klik kat link ni  http://bit.ly/2LgcBwt … jimat dan berbaloi…

21 Disember 2018

Disember 21, 2018

Sinopsis dan Pengajaran Drama Selafaz Cinta

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sinopsis dan Pengajaran Drama Selafaz Cinta | Susah nak lekat dengan drama bersiri kalau drama tak betul-betul best.

Selepas tamat drama "Cinta Tiada Ganti", MF dan suami sekali lagi terjebak dengan drama bersiri.

Cinta Tiada Ganti tu pun tengok sebab mak mentua tengok... Pastu kami laki bini pun layan sampai habis.


Sinopsis dan Pengajaran Drama Selafaz Cinta

Tapi drama "Selafaz Cinta" ni, dari mula promo tu dah nampak best sebab papar kisah rumahtangga dan suami isteri, menjadikan kami laki bini mula tunggu kat TV setiap hari Isnin hingga Jumaat jam 6 hingga 7 petang. Kalau terlepas, kami layan online je lah.

Kenapa kami boleh layan drama ni?

Sebab dalam drama ni banyak sangat ilmu rumahtangga yang kita boleh pelajari dan ambil pengajaran.

Sebelum tu... ini sinopsis ringkas drama ni..

Sinopsis Selafaz Cinta

Reza Ammar seorang eksekutif perniagaan di syarikat hartanah miliknya. Seorang suami yang baik, menjaga agama dan penyayang pada keluarga. Bukan jenis yang mudah tergoda dengan wanita namun kekhilafannya membuatkan Reza jatuh cinta pada Liza, seorang pramugari. Namun Reza tetap mencintai dan menyayangi Jannah dan anak mereka Shila.

Zahratul Jannah seorang pengusaha fesyen hijab, motivator. Isteri Reza ini selain cantik juga seorang muslimah yang taat. Patuh pada suami. Dulunya seorang gadis yang manja, suka bersosial dan tidak matang. Kini, menjadi seorang yang taat pada agama hasil bimbingan Reza. Setia dan percaya kepada suami namun mula meragui suaminya ketika Reza mula berubah.

Liza Lyana berkenalan dengan Reza ketika berada di satu penerbangan luar negara. Menjalinkan hubungan skandal dengan Reza. Semakin lama, Liza bukan hanya jatuh cinta kepada Reza. Namun dia semakin obses dengan Reza sehingga sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan Reza

Kalau baca sinopsis tu nampak macam biasa je... Tapi sebab ianya berkisarkan dengan rumahtangga dan suami isteri, jadi drama ni bagus jika ditonton oleh suami isteri untuk sama-sama ambil pengjaran. Tapi MF yakin, tak ramai para suami layan drama TV kan..

Drama ni belum habis lagi ditayang. Sebab ada 30 episod keseluruhannya. Lebih kurang ada 2 minggu tayangan lagi.

Namun, apa yang menarik... drama ni dari awal hingga sekarang, banyak konflik, main dengan perasaan dan penuh pengajaran buat suami isteri. Dari awal tengok rasa geram je.. sedih pun ada...

Apa pun MF cuba la kongsi sikit pengajaran dari drama ni... selebihnya korang boleh ajak suami/isteri layan drama ni sama-sama... untuk belajar macam mana nak jadi suami atau isteri yang baik. Macam mana nak pertahankan rumahtangga dan hadapi fitnah dalam rumahtangga.

Sinopsis dan Pengajaran Drama Selafaz Cinta
Sinopsis dan Pengajaran Drama Selafaz Cinta

Pengajaran dari drama "Selafaz Cinta"

1. Jangan terlalu exposed kisah cinta dan rumahtangga di media sosial

Seperti Jannah yang suka exposed pasal diri, keluarga dia yang bahagia hingga mengundang dengki dalam diri bekas kekasih Reza. 

2.  Jangan ada rahsia antara suami isteri kecuali aib sebelum kahwin.

Suami isteri jangan ada rahsia. Bila salah seorang berahsia, itu yang jadi punca.

3. Suami atau Isteri Jangan berkawan dengan berlainan jantina bila dah berkahwin.

Sikap Reza yang kembali berkawan dengan bekas kekasihnya mengundang padah.

4. Fitnah dalam rumahtangga

Jangan buka ruang untuk orang fitnah dalam rumahtangga kita. 

5. Setiap manusia boleh berubah



Itu antara 5 yang boleh MF senaraikan... selebihnya... korang kena tonton.. Memang banyak pengajaran. 

Lagipun, ni drama terbitan Suhan Movies kan.. memang pasti tak mengecewakan dan penuh pengajaran. 


P/S:
Menariknya... dalam drama ni... MF puji lah kat pengarah dan penerbit drama ni... tiada lakonan pegang atau sentuh tangan ke walaupun berlakon suami isteri.. masing-masing menjaga batas tu.. Walaupun tak menutup aurat sempurna kan.. sebab biasalah artis kan... apa pun bagus lah masih jaga batas sebagai isteri dan suami orang dalam berlakon. 
Disember 21, 2018

Doa Makbul Pada Hari Jumaat Pada 4 Waktu Ini

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Jumaat, sering di nanti...

Bagi yang kerja swasta...
Hari Jumaat hari yang pendek masa kerja dan masa rehat yang panjang.

Bagi guru,
Jumaat hari untuk bersama keluarga...

Bagi anak remaja,
Jumaat hari untuk keluar dengan kengkawan ke masjid...

Namun...
Bagi yang beriman...
Jumaat dinanti kerana hari termakbulnya doa.
Digandakan amalan dan selawat.

Jumaat... Makbul ya doa pada 4 Waktu Ini...



Rebutlah 4 Waktu ini..
Kerana Jumaat hanya seminggu sekali...
Belum tentu lagi. .
Kita akan Jumaat akan datang... 

17 Disember 2018

Disember 17, 2018

7 Tips Guna Online Banking Yang Selamat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

7 Tips Guna Online Banking Yang Selamat | Online banking sesuatu yang memudahkan. Memang mudah… segala urusan di hujung jari. Tanpa perlu penat nak beratur panjang dikaunter.

Tapi dalam mudah-mudah ni, ada banyak juga risiko. Antaranya risiko hilang duit dari bank.
Banyak kes, duit hilang dari bank dan dipindahkan secara online dengan mudah.
Tapi sebenarnya, kes ni bukan hanya melibatkan orang yang guna online banking, yang tak pernah guna pun boleh kena je sebenarnya.

Namun, bagi yang selalu guna online banking, ini 9 tips untuk pastikan online banking kita selamat. Insha Allah… Ini usaha kita… selebihnya doalah kepada Allah kan… Allah pemilik segalanya.

7 Tips Guna Online Banking Yang Selamat

7 Tips Guna Online Banking Yang Selamat
sumber: google images

#1 Jangan Guna Rangkaian WiFi ditempat awam

Menggunakan rangkaian Wifi untuk melakukan perbankan internet adalah tidak selamat. Ini disebabkan kita berkongsi rangkaian dengan orang lain. Banyak teknik yang dilakukan penggodam dalam rangkaian untuk mencuri kata laluan anda seperti teknik Man In The Middle Attack (MITM) dan lain-lain.

WiFi hotel atau di kedai mamak, elakkan guna… Takpe guna internet sendiri asalkan segala data kita selamat.

#2 Jangan Menggunakan Komputer Awam di Cafe Cyber

Tidak digalakkan melakukan transaksi perbankan internet di Cafe Cyber. Apa yang perlu dibimbangkan adalah jika Cafe Cyber tersebut memasang perisian Keylogger, dimana setiap apa aktiviti kita akan dirakam untuk tujuan tidak baik.

Kena juga  berhati-hati menggunakan komputer yang dipinjam dari orang lain. Adalah lebih selamat jika melakukan perbankan internet menggunakan komputer sendiri dan menggunakan sambungan Internet peribadi.  Jangan lupa membuang cookies atau browser cache setiap kali sesi.

Caranya dengan clear je history setiap kali lepas selesai guna online banking. Nak selamat boleh juga guna Incognito Tab…atau Private Tab pada browser.

#3 Jangan Login Ke Akaun Bank Melalui Link Yang Di berikan Dalam Email

Perhatian! Pihak bank tidak akan sesekali menghantar email kepada. Pihak bank selalunya akan menghantar surat berdaftar dan meminta kita ke bank berdekatan dan bukannya melalui email.
Jika ada terima email daripada pihak bank yang menyuruh anda mengemaskinikan maklumat akaun dan meminta kita klik pada link yang diberikan di dalam email tersebut. JANGAN KLIK!. Ia sebenarnya adalah email palsu atau cubaan mencuri identiti anda seperti username dan password perbankan internet kita.

#4 Taip Secara Manual Website Adress Bank Di Web Browser

Sentiasa taip secara manual di browser www.maybank2u.com.my untuk mengakes Maybank2u atau menaip www.cimbclicks.com.my untuk mengakses Cimbclicks. Jika malas untuk menaip di web browser dan menggunakan search engine seperti Google dan Yahoo untuk log in, sila pastikan alamat website itu betul.

#5 Jangan Dedahkan Username & Password

Username dan password  hendaklah dirahsiakan. Hafalkannya dan elakkan ianya daripada ditulis walau di mana sekalipun. Selalu menukar kata laluan atau nombor PIN dan elakkan daripada menggunakan kata laluan yang mudah diteka dengan tepat seperti nama atau tarikh lahir.

Sekarang ni bank menggunakan system TAC iaitu Transaction Authorization Code dimana pemilik perlu mendaftar nombor telefon bimbit mereka di mesin ATM terlebih dahulu. Sebelum membuat sebarang transaksi online, kita perlu meminta nombor TAC terlebih dahulu. Nombor ini akan disms ke telefon bimbit. Ia adalah angka 6 digit. Transaksi tidak dapat dilakukan jika tiada nombor TAC ini. Jadi jangan serahkan telefon bimbit kepada sesiapa yang mengetahui maklumat perbankan internet.

Aktifkan Firewall dan pasangkan perisian Antivirus yang boleh dipercayai.

Pastikan perisian Antrivirus dan Web Browser sentiasa di kemaskini untuk mendapatkan ciri-ciri perlindungan terbaru.

Kat smartphone pun sama… Pastikan ada antivirus dan selalu clearkan cache dan history web browser.

#6 Berhati-hati Apabila Muatturun Sebarang Perisian

Jangan memuat turun sebarang fail atau perisian daripada laman web atau sumber yang kurang diketahui atau memasuki link yang dihantar oleh seseorang yang tidak dikenali.

Pembukaan fail sedemikian boleh mendedahkan sistemanda kepada virus komputer yang boleh mencuri maklumat peribadi kita, termasuk kata laluan atau nombor PIN.

#7 Log Out Selepas Guna

Apabila selesai melaksanakan transaksi perbankan Internet, pastikan log keluar. Padamkan browser cache selepas log keluar daripada laman web untuk menghapuskan sebarang maklumat tentang akaun bank. Ini adalah penting untuk mengelakkan maklumat yang tersimpan daripada diambil oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Elakkan juga guna debit card dalam buat online banking…

Nak kata bank itu tak selamat, bank lain pun ada yang tak selamat.

Mana-mana bank pun tak selamat sebab yang buat system ni manusia.

Jadi, kita boleh usaha… selebihnya doa dan berserah kepada Allah je lah.. Allah sebaik-baik pelindung dan pemelihara.
Memang risau juga kes CIMB tu … tapi tawakal je.. Allah kan ada…

Disember 17, 2018

16 Cara Rawat Diri Dengan Buah dan Sayur

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Allah jadikan tumbuhan  itu sebagai nikmat untuk manusia. 

Selain untuk makan dan kenyang, tumbuhan seperti buah dan sayur ada khasiat tersendiri terutama kalau kita sakit. 

Apa kata... Kita rawat diri sendiri dengan Buah dan sayur bila badan kita ada yang tak kena. 

Buah dan sayur

Ini ada 16 rawatan untuk sakit badan hanya guna buah dan sayur je... 

Maksud rawatan ni... Bila kita sakit..  Banyak kan ambil buah atau sayur ini untuk rawat secara alami. 

Bila secara natural ni... Kesannya pun tak lah sepantas kilat... Ambil masa... Tapi insha Allah selamat tanpa kesan sampingan. 

Jom... Banyak kan peti sejuk rumah kita dengan sayur dan buah. 

Kalau tengok carta di atas.. 
Buah yang banyak manfaat untuk pelbagai masalah badan ialah carrot, timun, apple, bayam Dan beberapa yang lain pun boleh diperbanyakkan ambil dalam diet seharian. 

Jom makan sayur dan buah banyak-banyak. 

14 Disember 2018

Disember 14, 2018

14 Etika Makan Cara Rasulullah SAW

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Punya lah lengkapnya Islam sampai cara makan pun diajar dengan cara yang betul.

Kalau nak ikut makan semua orang boleh makan ikut cara yang disukai. Tapi, binatang juga makan.. Tak kan kita sebagai manusia nak ikut macam binatang kan.

Jadi, Nabi s.a.w ajar kita 14 Etika Makan Mengikut Sunnah.

Dan setiap etika ni pasti ada hikmah yang tersembunyi dan sememangnya hikmah itu adalah untuk menjaga diri kita dan kesihatan kita.

Sumber : Google images

14 ETIKA MAKAN CARA RASULULLAH S.A.W.

1. Makanan mesti halal.
2. Makan apabila perlu dan lapar.
3. Berniat apabila makan.
4. Baca Basmallah.
5. Makan makanan yang paling hampir terlebih dahulu.
6. Tidak mengkritik makanan.
7. Makan secara berjemaah, lebih berkat.
8. Tidak bersandar ketika makan.
9. Menjilat jari bagi mencari barakah.
10. Menimbang makanan terlebih dahulu ketika membeli. Tanda perlu perancangan.
11. Membaca Alhamdulillah dan doa selepas makan.
12. Makan dari bahagian tepi terlebih dahulu.
13. Makan 1/3, simpan 1/3 untuk air dan 1/3 lagi untuk pernafasan sihat.
14. Beli makanan dengn wang dan harta halal.

Menurut tulisan Dr. Zaharuddin...
Makanan sunnah adalah yang memberi kesihatan dan kecergasan walau tidak wujud pada zaman Nabi. Jenama makanan sunnah jangan hanya disempitkan kepada apa yang ada di zaman Nabi.

Menjual produk makanan dengan jampi adalah hars dengan syarat pada harga biasa produk yang sama, contoh air mineral biasa RM 1.50, air mineral jampi juga RM 1.50. Ini kerana dalam hadis yang menyebut sahabat mendapat upah atas jampian, adalah apabila terbukti berkesan, justeru selagi belum berkesan, menaikkan harga makanan tersebut adalah dikira syubhah yang membawa penipuan.

Kredit : #DrZaharuddinAbdRahman

11 Disember 2018

Disember 11, 2018

Kisah Teladan - Ini Akibat Jika Terlalu Jaga Bab Halal Haram

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Jaga yang haram dan syubhah, Allah gantikan yang terlebih baik.

Di kota Damsyiq, ada sebuah masjid besar yang bernama Masjid Al-Taubah.

Kira-kira tujuh puluh tahun yang lalu, masjid ini pernah diduduki oleh seorang pemuda, penuntut ilmu yang bernama Sulaim Al-Suyuthi.

Beliau terkenal pandai dalam ilmu agama dan sangat soleh, tetapi ia sangat fakir. Dia tidak memiliki tempat berteduh selain sebuah bilik di dalam masjid Al-Taubah.

Suatu hari, Sulaim merasa sangat lapar.

Sudah dua hari beliau tidak makan dan tidak memiliki apa-apa untuk membeli makanan. Pada hari ketiga, beliau merasa hampir mati.

Otaknya berfikir; apa yang harus dilakukan?

Malah dia berasa telah sampai kepada batasan darurat yang membolehkan dirinya memakan bangkai atau mencuri sesuai keperluan.

Dia memilih untuk mencuri.

Masjid Al-Taubah pada waktu itu berada di tengah-tengah kota raya. Rumah-rumah pada saat itu saling berdekatan dan atapnya saling berhampiran.

Jika seseorang mahu, dia dapat berjalan hingga ke akhir kota dengan melangkah di atas atap-atap rumah.

Syeikh Sulaim segera memanjat dinding masjid.

Dia terus melangkah ke atap rumah penduduk. Dia melihat seorang wanita dari atap tersebut, dia segera menutup matanya dan menjauh.

Kemudian dia tiba ke sebuah rumah kosong, dia mencium dari dalamnya bau sebuah masakan. Bau itu macam magnet yang menarik dirinya untuk turun.

Dia segera melompat ke dalam rumah itu dan terus berlari ke dapur. Dia segera mengangkat penutup kuali dan melihat terung-terung (bazinjan mahsyi) yang sedang dimasak.

Tangannya mengambil salah satu dari terung tersebut dan segera menggigitnya.

Namun sebelum ia berhasil menelan gigitan tersebut, akal dan agamanya kembali.

Hatinya segera berkata, “Auzu billah. Saya seorang pelajar agama yang tinggal di masjid. Tidak patut saya menceroboh rumah orang lain dan mencuri makanannya.”

Dia menjadi sangat menyesal.

Dia lalu beristighfar dan mengembalikan terung yang telah digigitnya itu ke tempatnya semula.

Dia  kembali ke masjid dan duduk di sebuah majlis ilmu. Namun kerana sangat lapar, dia hampir tidak mengerti apa yang didengar.

Setelah majlis itu selesai dan semua orang telah kembali ke rumah masing-masing, tidak ada yang masih berada di dalam masjid kecuali Syeikh Sulaim dengan gurunya.

Dalam keadaan itu seorang wanita berniqab tiba-tiba datang dan berbicara dengan sang guru, suaranya sangat halus.

Kemudian guru itu memanggil Syeikh Sulaim lalu berkata kepadanya, “Perempuan ini memberitahuku bahawa suaminya baru sahaja meninggal dunia. Dan ia seorang yang asing di negeri ini. Tidak ada yang menjaganya selain pak ciknya yang sudah sangat tua.

Dia mewarisi rumah dan semua harta suaminya. Untuk itu, ia meminta dicarikan seorang suami yang dapat menjaga dirinya dari orang-orang jahat. Mahukah engkau menikahinya?”

Syeikh Sulaim berkata, “Ya.”

Lalu Syeikh itu bertanya kepada perempuan itu, “Mahukah engkau menerimanya sebagai suami?”

Ia menjawab, “Ya.”

Pakcik perempuan itu  hadir bersama dua orang saksi. Akad nikah pun dilaksanakan segera.

Syeikh itu lalu berkata, “Bawalah suamimu ini.”

 Perempuan itu lalu memimpinnya ke rumah tempat tinggalnya. Apabila perempuan itu menyingkap niqabnya, ternyata dia adalah seorang wanita yang sangat muda dan cantik.

Juga ternyata, rumah kediamannya adalah rumah yang tadi dicerobohinya.

Isterinya  bertanya, “Mahukah engkau makan?”

 Dia menjawab, “Ya.”

Isterinya segera membuka penutup kuali dan melihat terung-terungnya. Dia segera berkata, “Hairan sekali, siapa yang telah masuk ke rumah dan memakan terungku?”

Syeikh Sulaim segera menangis dan menceritakan kisahnya kepada isterinya.

Isterinya itu segera berkata, “Inilah buah daripada sifat amanah. Engkau meninggalkan sebiji terung yang haram, Allah lalu memberikan kepadamu rumah ini berserta seluruh seisinya melalui cara yang halal.”


Kisah Teladan - Ini Akibat Jika Terlalu Jaga Bab Halal Haram

Kisah ini diceritakan oleh Allahyarham Syeikh Ali Al-Thantawi, seorang ulama besar di Syria yang wafat beberapa tahun lalu, di dalam muzakarahnya.

Beliau berkata, “Cerita ini kisah nyata. Saya sendiri mengenali tokoh-tokohnya dan saya masih ingat perincian ceritanya.”

Masya-Allah, ketika membaca kisah ini saya kembali teringat kota Damsyiq yang penuh dengan ilmu dan keberkatan. Kejadian luar biasa sering terjadi di kota ini bagi orang-orang yang ikhlas menuntut ilmu kerana Allah.

Pengajaran yang terkandung di dalam kisah ini sangat jelas.

Satu biji terung haram yang di tinggalkan kerana Allah akan dibalas dengan rumah besar berserta isinya dan isteri yang cantik di dunia ini.


Kredit:
Jafri Mahmoodi
Dar AlFaizin



Moga kita ambil pengajaran... Berhati-hati bab halal haram sesuatu perkara.

Bukan dalam bab makan sahaja... Tapi juga sumber rezeki kita. 

10 Disember 2018

Disember 10, 2018

Ini Cara dan Adab Nak Panggil Nama Orang

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ini Cara dan Adab Nak Panggil Nama Orang | Tidak elok sekiranya sedang bercakap, kita memperbanyak penggunaan kata ganti nama untuk merujuk seseorang seperti awak/kamu/saudara/anta.

Amat lembut dan lebih harmonis sekiranya kita boleh menukar kata ganti nama dengan menyebut nama mereka sendiri, kerana panggilan nama mereka lebih membawa kepada rasa kasih sayang dan lebih mesra daripada hanya berkata awak/kamu/saudara/anta.

Kata-kata seperti
-kamu silap
-kamu kata
-kamu sebut
-kamu buat

Tidaklah semanis berbanding kita mengungkapkan nama mereka tanpa kita menyebut ganti nama, bahkan kata ganti nama ini kadang-kadang lebih membawa kekasaran berbanding kelembutan.

Seyogianya seseorang menyebut nama pembicara berserta rasa hormat, jika dia mampu menyebut apa-apa panggilan yang menyenangkan pembicara itu lebih baik.

Adab sebegini amat dituntut sekiranya pembicara itu orang yang lebih rendah, seperti orang lebih tua dengan orang muda, para pengetua dengan orang bawahan. Tetapi orang bawah apabila berbicara dengan yang lebih senior, hendaklah mereka menggunakan perkataan-perkataan yang menunjukkan rasa hormat dan panggilan yang beradab.

Adab ini diambil daripada beberapa firman Allah, seperti "Wahai Ahli Kitab" ketika berbicara dengan Ahli Kitab, dan "Wahai orang yang mempunyai mata hati" .

Jauhilah daripada panggilan-panggilan yang buruk kerana nama itu ialah mahkota seseorang.

Kredit: Page Jalan-jalan Cari Ilmu



Ajarlah anak kita dengan adab panggil nama orang ni.. Walaupun dengan kawan sebaya. 

Kadang tengok budak sekarang gelar kan kawan dia macam-macam. 

MF dulu pun selalu digelar dengan gelaran yang tak sedap... Di panggil dengan kata yang tak best. 

Panggil dengan nama... Itu yang terbaik... Sebab tu dulu MF suka guna kata diri aku dalam Entry... Kemudian saya... Dan sekarang ni dengan singkatan nama pena MF... Nampak lebih manis dan sopan kan walaupun orangnya takde lah manis mana.. Hehe... 😁

Jadi... Jomlah kita betulkan nama panggilan yang enak dan sopan... Insha Allah menambah silaturahim. 

P/s: Tapi orang utara.. Kalau dia dah rapat dengan kawan dia.  Dia tak panggil pangkat abang atau kakak dah... 'hang - aku' aje cukup menandakan mereka serasi dalam berkawan.. Kalau kat orang luar dengar. . Macam kurang ajar je kan.. Tapi itulah style dialog orang di sebelah utara...