24 Mac 2017

Cara Baca Tekanan Darah!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Setiap orang pasti pernah kena periksa tekanan darah. Hatta kita demam, pergi klinik atau hospital, mesti akan diperiksa tekanan darah kita.. Setiap kali bacaan darah diambil, mesti doktor akan tulis dua nombor, atas dan bawah... owh.. kadang doktor tulis, yang atas tinggi, bawah macam ok sikit tapi paras jaga-jaga... ada kan macam tu...

Jadi, macam mana nak baca tekanan darah tu??? Apa maksud nombor atas bawah tu???

Jom faham, cara tekanan darah kita dibaca...

 

Jadi, faham dah kan.. MF pun dah faham, cara darah kita dibaca oleh doktor.. takde la terpinga-pinga lagi.. 


Info Grafik ini dibawakan oleh: MedikTV

23 Mac 2017

30 Cara mudah Jimatkan Air!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sejak pindah ke Johor bajet untuk bil air dan elektrik berubah... Berubah banyak... Kalau bil api masih boleh bajet lagi... Tapi bila air tak dapat nak bajet sangat.. sebab katanya tarif bil air meningkat di Johor.. tak tau la kan.. tapi sekarang ni.. kami bayar bil air setiap bulan mesti lebih RM50... Kalau dulu, RM50 tu adalah bajet bil air dan api masa kami dok di KL. jauh beza kan...

Tapi tetap usaha untuk jimatkan air supaya tak dikira membazir dan melambung bil air...



Jadi, ada beberapa tips mudah untuk kita amalkan bagi menjimatkan air..

Tandas

  • Gunakan tandas yang mempunyai keupayaan curahan yang rendah (contohnya memlih sistem curahan yang berkeupayaan sebanyak 6 liter atau kurang) atau letakkan sebotol air ke dalam tangki curahan untuk mengurangkan air yang dicurah.
  • Kurangkan kekerapan curahan dalam sehari.
  • Sentiasa  melakukan pemeriksaan untuk mengenal pasti sebarang kebocoran.
  • Masukkan pewarna ke dalam tangki curahan dan memeriksa sekiranya terdapat air bewarna yang meleleh keluar ketika dan selepas curahan.


Bilik Mandi

  • Kurangkan masa mandian dan gunakan pancuran mandian bertekanan rendah.
  • Letakkan sebuah baldi berhampiran dengan pancuran ketika mandi untuk mengumpul air yang berlebihan. Air ini boleh digunakan untuk mencurah tandas atau menyiram taman.
  • Tutup pancuran mandian ketika bersabun.
Sinki

  • Jangan biarkan air mengalir ketika mencuci muka, menggosok gigi atau bercukur. Cara terbaik ialah menggunakan air di dalam bekas.
  • Baiki sebarang paip yang bocor atau yang sentiasa menitiskan air.


Taman

  • Siram taman dan pokok bunga ketika senja atau awal pagi untuk mengelakkan kehilangan air melalui penyejatan akibat daripada kepanasan.
  • Jangan menyiram pokok bunga secara berlebihan dan elakkan penyiraman ketika musim hujan.
  • Ubahsuai pemercik di taman supaya kadar air yang digunakan tidak berlebihan. Jika kawasan taman yang kecil, gunakan baldi atau salur getah.
  • Sentiasa memeriksa dan meugubah suai pemercik mengikut cuaca.
  • Elakkan penggunaan baja yang berlebihan dan gunakan baja nitrogen berasaskan air.
  • Pilih landskap taman yang tidak memerlukan air yang banyak.
  • Pastikan ketinggian rumput di taman lebih kurang 6 sm kerana rumput yang sederhana panjang dapat menyimpan air dengan lebih berkesan.
  • Gunakan penyapu untuk membersihkan kawasan luar rumah dan tepi rumah serta elakkan daripada menjirus air untuk membersihkan sampah sarap.
  • Sebaik mungkin gunakan bekas tadahan bagi menyiram taman.


Dapur

  • Jangan gunakan air yang mengalir untuk mencuci pinggan dan mangkuk, gunakan air yang ditadahkan di dalam sinki.
  • Pastikan paip ditutup dengan ketat untuk mengelakkan air terus menitis.
  • Simpan sebotol air di dalam peti sejuk atau gunakan ais jika memerlukan air sejuk.
  • Cuci sayur- sayuran, buah- buahan atau makanan di dalam sinki yang berisi air dan elakkan air mengalir.
  • Pastikan mesin basuh penuh muatan cucian kerana setiap cucian akan menggunakan air yang sama walaupun pakaian hanya sedikit sahaja.


Garaj

  • Gunakan baldi untuk mencuci kereta dan elakkan pengunaan salur getah.
  • Elakkan tumpahan minyak kerana minyak memerlukan air yang banyak dan sabun untuk membersihkannya.


Cara-Cara Menjimatkan Air

  • Pastikan anda sentiasa menghadiri perjumpaan dan perbincangan mengenai air di kawasan anda.
  • Sentisa melakukan pemeriksaan terhadap sistem paip dalaman di rumah untuk mengelakkan sebarang kebocoran.
  • Maklumkan sebarang kerosakkan paip kepada pihak berkuasa dengan serta merta.
  • Galakkan aktiviti- aktiviti kesedaran dan penjimatan air di sekolah yang berhampiran kawasan rumah anda.
  • Bekerjasama dengan pihak kerajaan dalam penjimatan dan pemuliharaan air.
  • Gunakan air tadahan hujan untuk kegunaan di garaj, ditaman dan sekiranya boleh untuk curahan tandas simbah.
Sumber: FOMCA

Itu antara langkah mudah nak jimatkan air... Kadang orang tak faham cara menjimatkan air ni... Tu yang dikatakan pengotor dan sebagainya. Selagi boleh jimat kita jimatkanlah kan... Sebab membazir itu amalan syaitan...

22 Mac 2017

Betul Ke Ada Istilah Bercinta #TillJannah???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Bercinta hingga ke syurga... Betulkah istilah ini... Betulkah kita akan jumpa suami kita semula di syurga nanti??? Dan kalau lelaki atau perempuan yang belum kahwin akan berkahwin di syurga... Betul ke???

Pertanyaan ini sebenarnya mewakili setiap pasangan yang memang cinta #tilljannah. Menjadi kemusykilan sama ada mereka akan berjumpa dengan pasangannya atau sebaliknya.


sumber: google image

Ini jawapan daripada Imam Muawwidz Al-Ansori Dzulkefly. Ikuti perkongsiannya.

Bismillahir rahmannir rahim,
Terima kasih kerana bertanya, saya menjawab dengan membawakan ayat Al-Quran, hadis dan juga pandangan ulama'
1. “Masuklah kamu ke dalam syurga, kamu dan isteri-isteri kamu digembirakan.” (QS. Az Zuhruf: 70) 
Jika seorang wanita meninggal sebelum dia sempat menikah dengan seorang lelaki maka Allah lah yang menikahkannya kelak di surga dengan seorang lelaki dunia, sebagaimana sabda Rasulullah SAW 
2. ”Tidaklah ada di syurga seorang bujang.” (HR. Muslim). 
3. Al-Syeikh Ibnu Utsaimin mengatakan bahawa jika seorang wanita belum menikah di dunia maka Allah SWT yang menikahkannya dengan seseorang yang menyedapkan pandangan matanya di syurga. Kenikmatan di syurga tidaklah terbatas untuk kaum lelaki akan tetapi untuk kaum lelaki dan wanita dan diantara kenikmatan itu adalah pernikahan. Demikian halnya dengan seorang wanita yang meninggal dalam keadaan sudah dicerai.

Demikian pula terhadap seorang wanita yang suaminya tidak masuk syurga. Syeikh Ibnu Utsaimin mengatakan bahawa seorang wanita yang masuk syurga dan belum menikah atau suaminya tidak termasuk ke dalam ahli syurga maka jika wanita itu masuk syurga dan di syurga terdapat lelaki dunia yang belum menikah maka seorang dari merekalah yang menikahinya.

Adapun seorang wanita yang meninggal setelah menikah dan dia termasuk ahli syurga maka di syurga dia akan bersama suaminya yang menikahinya saat meninggalnya.

Adapun seorang wanita yang ditinggal suaminya terlebih dahulu kemudian ia tidak menikah lagi setelahnya hingga dia meninggal dunia maka wanita itu akan menjadi isterinya di syurga.

Adapun seorang wanita yang ditinggal suaminya terlebih dahulu kemudian ia menikah lagi setelah itu maka wanita itu menjadi isteri bagi suaminya yang terakhir walaupun wanita itu pernah menikah dengan beberapa lelaki, sebagaimana sabda Rasulullah saw, ”Seorang isteri untuk suaminya yang terakhir.” (Silsilatu al Ahadits ash Shahihah Lil Albani)
Semoga ia menjawab..
Wallahualam.. 

Jadi faham lah sekarang... Nak bercinta till jannah kan... Kena la usaha sama-sama ke Jannah... Jangan sebut je bercinta hingga ke syurga.. rumahku syurgaku tapi amalan dan perangai macam nak ke neraka je... Sama-sama beringat!!! 

21 Februari 2017

13 KISAH BURUNG MENURUT AL-QURAN

13 KISAH BURUNG MENURUT AL-QURAN

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Baru-baru ni berlaku fenomena burung purple menyerang Facebook... dah reda sikit dah sekarang... MF takde lah terjebak dengan burung tu... Takde faedah rasanya... Dan sekarang ni lagilah tak layan icon pelik-pelik sebab dah uninstall facebook dan guna Facebook Lite yang lebih ringan.. maklumlah handphone tua dah kan.. Smartphone ni kalau lebih 3 tahun kira tua dah tu... Tak kan tukar atau beli smartphone lain selagi boleh guna yang tu.. walaupun dah retak seribu dah screen belakang tu.. 


Sumber: Google images

Ok.. Back to our topic... Disebabkan burung tu jadi viral.. MF nak kongsikan artikel menarik iaitu kisah burung yang terdapat dalam al-Quran... 

Jom baca..


# KISAH 1
Burung adalah makhluk ciptaan Allah. 

Firman Allah SWT:

Maksudnya: "Dan tiadalah binatang-binatang yang ada di bumi dan burung-burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan umat (juga) seperti kamu. tiadalah kami alpakan sesuatupun dalam Al-Kitab, kemudian kepada Tuhanlah mereka dihimpunkan." [Surah 6 Al-An’am: 38] 

Sebahagian Mufassirin menafsirkan Al-Kitab itu dengan Luh Mahfudz dengan erti bahawa nasib semua makhluk itu sudah dituliskan (ditetapkan) dalam Luh Mahfudz. Dan ada pula yang menafsirkannya dengan Al-Quran dengan erti: dalam Al-Quran itu telah ada pokok-pokok agama, norma-norma, hukum-hukum, hikmah-hikmah dan pimpinan untuk kebahagiaan manusia di dunia dan akhirat, dan kebahagiaan makhluk pada umumnya.

# KISAH 2
Burung terbang dengan izin Allah.

Firman Allah SWT:

Maksudnya: "Tidakkah mereka memperhatikan burung-burung yang dimudahkan terbang di angkasa bebas. tidak ada yang menahannya selain daripada Allah. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang beriman." [Surah 16 An-Nahl:79] 

Maksudnya: "Dan apakah mereka tidak memperhatikan burung-burung yang mengembangkan dan mengatupkan sayapnya di atas mereka? Tidak ada yang menahannya (di udara) selain yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Dia Maha melihat segala sesuatu." [Surah 67 Al-Mulk: 19] 


# KISAH 3
Bilakah Burung Bertasbih Memuji Allah?


Burung bertasbih dengan mengembangkan sayapnya. Subhanallah ! Firman Allah SWT:

Maksudnya: "Tidaklah kamu tahu bahwasanya Allah: kepada-Nya bertasbih apa yang di langit dan di bumi dan (juga) burung dengan mengembangkan sayapnya. masing-masing telah mengetahui (cara) sembahyang dan tasbihnya, dan Allah Maha mengetahui apa yang mereka kerjakan." [Surah 24 An-Nuur: 41] 

# KISAH 4
Burung bertasbih bersama Nabi Daud.

Maksudnya: "Dan telah kami tundukkan gunung-gunung dan burung-burung, semua bertasbih bersama Daud. dan Kamilah yang melakukannya." [Surah 21 Al-Anbiyaa’: 79]

Maksudnya: (Kami berfirman): "Hai gunung-gunung dan burung-burung, bertasbihlah berulang-ulang bersama Daud", [Surah 34 Saba’: 10]

# KISAH 5
Belajar dari burung gagak.

Maksudnya: "Kemudian Allah menyuruh seekor burung gagak menggali-gali di bumi untuk memperlihatkan kepadanya (Qabil) bagaimana seharusnya menguburkan mayat saudaranya. Berkata Qabil: "Aduhai celaka aku, mengapa aku tidak mampu berbuat seperti burung gagak ini, lalu aku dapat menguburkan mayat saudaraku ini?" Kerana itu jadilah dia seorang diantara orang-orang yang menyesal." [Surah 5 Al-Maidah : 31] 

Dipahami dari ayat Ini bahawa manusia banyak pula mengambil pelajaran dari alam dan jangan segan-segan mengambil pelajaran dari yang lebih rendah tingkatan pengetahuannya.

# KISAH 6
Hidup setelah mati.

Maksudnya: "Dan (Ingatlah) ketika Ibrahim berkata: "Ya Tuhanku, perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan orang-orang mati." Allah berfirman: "Belum yakinkah kamu ?" Ibrahim menjawab: "Aku telah meyakinkannya, akan tetapi agar hatiku tetap mantap (dengan imanku) Allah berfirman: "(Kalau demikian) ambillah empat ekor burung, lalu cincanglah semuanya olehmu. (Allah berfirman): "Lalu letakkan diatas tiap-tiap satu bukit satu bagian dari bagian-bagian itu, kemudian panggillah mereka, nescaya mereka datang kepadamu dengan segera." dan ketahuilah bahawa Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." [Surah 2 Al-Baqarah: 260] 

# KISAH 7
Nabi Isa menciptakan burung dari tanah.

Maksudnya: "Dan (sebagai) Rasul kepada Bani Israil (yang Berkata kepada mereka): "Sesungguhnya aku telah datang kepadamu dengan membawa sesuatu tanda (mukjizat) dari Tuhanmu, yaitu aku membuat untuk kamu dari tanah berbentuk burung; Kemudian aku meniupnya, maka ia menjadi seekor burung dengan seizin Allah;" [Surah 3 Ali Imran: 49] 

Maksudnya:  "Dan (ingatlah pula) diwaktu kamu membentuk dari tanah (suatu bentuk) yang berupa burung dengan izin-Ku, kemudian kamu meniup kepadanya, lalu bentuk itu menjadi burung (yang sebenarnya) dengan izin-Ku." [Surah 5 Al-Maidah:110] 

# KISAH 8
Burung dalam mimpi.

Maksudnya: "Dan bersama dengan dia masuk pula ke dalam penjara dua orang pemuda. berkatalah salah seorang diantara keduanya: "Sesungguhnya aku bermimpi, bahwa aku memeras anggur." dan yang lainnya berkata: "Sesungguhnya aku bermimpi, bahwa aku membawa roti di atas kepalaku, sebahagiannya dimakan burung." berikanlah kepada kami ta'birnya; Sesungguhnya kami memandang kamu termasuk orang-orang yang pandai (mena'birkan mimpi)." [Surah 12 Yusuf:36] 

Menurut riwayat dua orang pemuda itu adalah pelayan-pelayan raja; seorang pelayan yang menguruskan minuman raja dan yang seorang lagi tukang buat roti.

Maksudnya: "Hai kedua penghuni penjara: "Adapun salah seorang diantara kamu berdua, akan memberi minuman tuannya dengan khamar; adapun yang seorang lagi maka ia akan disalib, lalu burung memakan sebahagian dari kepalanya. Telah diputuskan perkara yang kamu berdua menanyakannya (kepadaku)." [Surah Yusuf: 41] 

# KISAH 9
Burung; Nabi Daud dan Sulaiman.

Maksudnya: "Dan Sulaiman telah mewarisi Daud, dan dia berkata: "Hai manusia, kami telah diberi pengertian tentang suara burung dan kami diberi segala sesuatu. Sesungguhnya (semua) Ini benar-benar suatu kurnia yang nyata". Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tentaranya dari jin, manusia dan burung lalu mereka itu diatur dengan tertib (dalam barisan)."  [Surah An-Naml: 16-17] 

Nabi Sulaiman menggantikan kenabian dan kerajaan nabi Daud 'alaihissalam serta mewarisi ilmu pengetahuannya dan Kitab Zabur yang diturunkan kepadanya.

Maksudnya: "Dan (Kami tundukkan pula) burung-burung dalam keadaan terkumpul. masing-masingnya amat taat kepada Allah." [Surah 38 Shaad: 19] 

# KISAH 10
Hud-hud burung yang beriman.

Firman Allah SWT:

Maksudnya: "Dan dia (Nabi Sulaiman) memeriksa burung-burung lalu berkata: "Mengapa aku tidak melihat hud-hud (sejenis burung pelatuk), apakah dia termasuk yang tidak hadir. Sungguh aku benar-benar akan mengazabnya dengan azab yang keras atau benar-benar menyembelihnya kecuali jika benar-benar dia datang kepadaku dengan alasan yang terang". Maka tidak lama kemudian (datanglah hud-hud), lalu ia berkata: "Aku telah mengetahui sesuatu yang kamu belum mengetahuinya; dan kubawa kepadamu dari negeri Saba suatu berita penting yang diyakini. Sesungguhnya aku menjumpai seorang wanita (ratu Balqis) yang memerintah mereka, dan dia dianugerahi segala sesuatu serta mempunyai singgasana yang besar. Aku mendapati dia dan kaumnya menyembah matahari, selain Allah; dan syaitan telah menjadikan mereka memandang indah perbuatan-perbuatan mereka lalu menghalangi mereka dari jalan (Allah), sehingga mereka tidak dapat petunjuk, Agar mereka tidak menyembah Allah yang mengeluarkan apa yang terpendam di langit dan di bumi dan yang mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu nyatakan. Allah, tiada Tuhan yang disembah kecuali Dia, Tuhan yang mempunyai 'Arsy yang besar". Berkata Sulaiman: "Akan kami lihat, apa kamu benar, ataukah kamu termasuk orang-orang yang berdusta. Pergilah dengan (membawa) suratku ini, lalu jatuhkan kepada mereka, Kemudian berpalinglah dari mereka, lalu perhatikanlah apa yang mereka bicarakan" [Surah 27 An-Naml: 20-28] 

# KISAH 11
Jatuh disambar burung.

Maksudnya: "Dan barangsiapa mempersekutukan sesuatu dengan Allah, maka adalah ia seolah-olah jatuh dari langit lalu disambar oleh burung, atau diterbangkan angin ke tempat yang jauh." [Surah 22 Al-Hajj: 31]

# KISAH 12
Burung pelempar batu.

Maksudnya: "Dan dia mengirimkan kapada mereka burung yang berbondong-bondong, yang melempari mereka dengan batu (berasal) dari tanah yang terbakar," [Surah 105 Al-Fiil: 3-4]

# KISAH 13
Daging burung makanan penghuni Surga.

Maksudnya: "Dan daging burung dari apa yang mereka (penghuni surga) inginkan." [Surah 56 Al-Waqi’ah: 21] 

Semoga Allah memberi kita nikmat makan daging burung di dunia dan di akhirat. Amiiin! Susah nak dapat makan daging burung ni... Pernah MF mengidam nak makan burung puyuh... punyalah susah nak dapat... ALhamdulillah.. rezeki juga.. dapat makan masa bulan Ramadhan.

17 Februari 2017

MINTALAH DOA PADA 18 WAKTU INI, INSHA ALLAH SENANG DAPAT!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Diantara usaha yang boleh kita upayakan agar doa kita dikabulkan oleh Allah Ta’ala adalah dengan memanfaatkan waktu-waktu tertentu yang dijanjikan oleh Allah
bahawa doa ketika waktu-waktu tersebut dikabulkan. Diantara waktu-waktu terbaik untuk berdoa adalah:

1. Ketika Sahur atau Sepertiga Malam Terakhir
Allah Ta’ala mencintai hamba-Nya yang berdoa disepertiga malam yang terakhir. Allah Ta’ala berfirman tentang ciri-ciri orang yang bertaqwa, salah satunya:
“Ketika waktu sahur (akhir-akhir malam), mereka berdoa memohon ampunan” (QS. Adz Dzariyat:18)
Sepertiga malam yang paling akhir adalah waktu yang penuh berkah, sebab pada ketika itu kita Allah turun ke langit dunia dan mengabulkan setiap doa hamba-Nya yang berdoa ketika itu. Rasulullah S.a.w bersabda:
“Rabb kita turun ke langit dunia pada sepertiga malam yang akhir pada setiap malamnya. Kemudian berfirman: ‘Orang yang berdoa kepada-Ku akan Ku kabulkan, orang yang meminta sesuatu kepada-Ku akan Kuberikan, orang yang meminta ampunan dari-Ku akan Kuampuni‘” (HR. Bukhari no.1145, Muslim no. 758)

Dari hadits ini jelas bahawa sepertiga malam yang akhir adalah waktu yang dianjurkan untuk memperbanyak berdoa. Lebih lagi di bulan Ramadhan, bangun di sepertiga malam akhir bukanlah hal yang susah sebab waktu tu dekat dengan waktu makan sahur. Oleh kerana itu, manfaatkanlah sebaik-baiknya waktu tersebut untuk berdoa.

2. Ketika Berbuka Puasa
Waktu berbuka puasa pun merupakan waktu yang penuh keberkahan, kerana diwaktu ini manusia merasakan salah satu kebahagiaan ibadah puasa, iaitu diperbolehkannya makan dan minum setelah seharian menahannya, sebagaimana hadits:
 “Orang yang berpuasa memiliki 2 kebahagiaan: kebahagiaan ketika berbuka puasa dan kebahagiaan ketika bertemu dengan Rabb-Nya kelak” (HR. Muslim, no.1151)
Keberkahan lain di waktu berbuka puasa adalah dikabulkannya doa orang yang telah berpuasa, sebagaimana sabda Rasulullah S.a.w:
‘”Ada tiga doa yang tidak tertolak. Doanya orang yang berpuasa ketika berbuka, doanya pemimpin yang adil dan doanya orang yang terzhalimi” (HR. Tirmidzi no.2528, Ibnu Majah no.1752, Ibnu Hibban no.2405, diSahihkan Al Albani di Sahih At Tirmidzi)

Oleh itu, jangan lewatkan kesempatan baik ini untuk memohon apa saja yang termasuk kebaikan dunia dan kebaikan akhirat.

3. Ketika Malam Lailatul Qadar
Malam lailatul qadar adalah malam diturunkannya Al Qur’an. Malam ini lebih utama dari 1000 bulan. Sebagaimana firman Allah Ta’ala:
“Malam Lailatul Qadr lebih baik dari 1000 bulan” (QS. Al Qadr: 3)
Pada malam ini dianjurkan memperbanyak ibadah termasuk memperbanyak doa. Sebagaimana yang diceritakan oleh Ummul Mu’minin Aisyah Radhiallahu’anha:
“Aku bertanya kepada Rasulullah: Wahai Rasulullah, menurutmu apa yang sebaiknya aku ucapkan jika aku menemukan malam Lailatul Qadar? Beliau bersabda: Berdoalah:
‘Ya Allah, sesungguhnya engkau Maha Pengampun dan menyukai sifat pemaaf, maka ampunilah aku‘”(HR. Tirmidzi, 3513, Ibnu Majah, 3119, At Tirmidzi berkata: “Hasan Sahih”)
Pada hadits ini Ummul Mu’minin ‘Aisyah Radhiallahu’anha meminta diajarkan ucapan yang sebaiknya diamalkan ketika malam Lailatul Qadar. Namun ternyata Rasulullah S.a.w mengajarkan lafaz doa. Ini menunjukkan bahawa pada malam Lailatul Qadar dianjurkan memperbanyak doa, terutama dengan lafaz yang diajarkan tersebut.

4. Ketika Azan Berkumandang
Selain dianjurkan untuk menjawab azan dengan lafaz yang sama, ketika azan dikumandangkan pun termasuk waktu yang mustajab untuk berdoa. Rasulullah S.a.w bersabda:
“Doa tidak tertolak pada dua waktu, atau minimal kecil kemungkinan tertolaknya. Yaitu ketika azan berkumandang dan ketika perang berkecamuk, ketika kedua kubu saling menyerang” (HR. Abu Daud, 2540, Ibnu Hajar Al Asqalani dalam Nata-ijul Afkar, 1/369, berkata: “Hasan Sahih”)

5. Di Antara Azan Dan Iqamah
Waktu antara azan dan iqamah adalah juga merupakan waktu yang dianjurkan untuk berdoa, berdasarkan sabda Rasulullah S.a.w:
 “Doa di antara azan dan iqamah tidak tertolak” (HR. Tirmidzi, 212, ia berkata: “Hasan Sahih”)
Dengan demikian jelaslah bahawa amalan yang dianjurkan antara azan dan iqamah adalah berdoa, bukan selawat, atau membaca zikir dan sebagainya. 

6. Ketika sedang sujud dalam solat
Rasulullah S.a.w bersabda:
“Seorang hamba berada paling dekat dengan Rabb-nya ialah ketika ia sedang bersujud. Maka
perbanyaklah berdoa ketika itu” (HR. Muslim, no.482)

7. Ketika Sebelum Salam Pada Solat Fardhu.
Rasulullah s.a.w bersabda: “Ada yang bertanya: Wahai Rasulullah, bilakah doa kita didengar oleh Allah? Beliau bersabda: “Di akhir malam dan di akhir solat fardhu” (HR. Tirmidzi, 3499) 

Ibnu Qayyim Al Jauziyyah dalam Zaadul Ma’ad (1/305) menjelaskan bahawa yang dimaksud ‘akhir solat fardhu’ adalah sebelum salam. Dan tidak terdapat riwayat bahawa Nabi s.a.w dan para sahabat merutinkan berdoa meminta sesuatu setelah salam pada solat wajib. Ahli fiqh masa kini, Syaikh Ibnu Utsaimin
Rahimahullah berkata: “Apakah berdoa setelah solat itu disyariatkan atau tidak? Jawabannya: tidak disyariatkan. Kerana Allah Ta’ala berfirman:
“Jika engkau selesai solat, berzikirlah” (QS. An Nisa: 103). Allah berfirman ‘berzikirlah’, bukan ‘berdoalah’. Maka setelah solat bukanlah waktu untuk berdoa, melainkan sebelum salam” (Fatawa Ibnu Utsaimin, 15/216).

Namun sungguh disayangkan kebanyakan kaum muslimin merutinkan berdoa meminta sesuatu setelah salam pada solat wajib yang sebenarnya tidak disyariatkan,
kemudian justeru meninggalkan waktu-waktu mustajab yang disyariatkan iaitu diantara azan dan iqamah, ketika azan, ketika sujud dan sebelum salam.

8. Hari Juma’at
Rasulullah S.a.w bersabda:
“Rasulullah S.a.w menyebutkan tentang hari Jumat kemudian beliau bersabda: ‘Di dalamnya terdapat waktu. Jika seorang muslim berdoa ketika itu, pasti diberikan apa
yang ia minta’. Lalu beliau mengisyaratkan dengan tangannya tentang sebentarnya waktu tersebut” (HR. Bukhari 935, Muslim 852 dari sahabat Abu Hurairah Radhiallahu’anhu)
Ibnu Hajar Al Asqalani dalam Fathul Baari ketika menjelaskan hadits ini beliau menyebutkan 42 pendapat ulama tentang waktu yang dimaksud. Namun secara umum terdapat 4 pendapat yang kuat. Pendapat pertama, yaitu waktu sejak imam naik mimbar sampai selesai solat Juma’at, berdasarkan hadits:
“Waktu tersebut adalah ketika imam naik mimbar sampai solat Jum’at selesai” (HR. Muslim, 853 dari sahabat Abu Musa Al Asy’ari Radhiallahu’anhu). Pendapat ini dipilih oleh Imam Muslim, An-Nawawi, Al Qurthubi, Ibnul Arabi dan Al Baihaqi.

Pendapat kedua, yaitu setelah ashar sampai terbenamnya matahari. Berdasarkan hadits: “Dalam 12 jam hari Juma’at ada satu waktu, jika seorang muslim meminta sesuatu kepada Allah Azza Wa Jalla pasti akan dikabulkan. Carilah waktu itu di waktu setelah asar” (HR. Abu Daud, no.1048 dari sahabat Jabir bin Abdillah Radhiallahu’anhu. Disahihkan Al Albani di Sahih Abi Daud). Pendapat ini dipilih oleh At Tirmidzi, dan Ibnu Qayyim Al Jauziyyah. Pendapat ini yang lebih masyhur dikalangan para ulama.

Pendapat ketiga, iaitu setelah asar, namun diakhir-akhir hari Juma’at. Pendapat ini berdasarkan riwayat dari Abi Salamah. Ishaq bin Rahawaih, At Thurthusi, Ibnul Zamlakani menguatkan pendapat ini.

Pendapat keempat, yang juga dikuatkan oleh Ibnu Hajar sendiri, iaitu menggabungkan semua pendapat yang ada. Ibnu ‘Abdil Barr berkata: “Dianjurkan untuk bersungguh-sungguh dalam berdoa pada dua waktu yang disebutkan”. Dengan demikian seseorang akan lebih memperbanyak doanya di hari Juma’at bukan pada beberapa waktu tertentu saja. Pendapat ini dipilih oleh Imam Ahmad bin Hambal, Ibnu ‘Abdil Barr.




9. Ketika Turun Hujan
Hujan adalah nikmat Allah Ta’ala. Oleh kerana itu tidak boleh mencelanya. Ada orang mengeluh dengan turunnya hujan, padahal yang menurunkan hujan tidak lain adalah Allah Ta’ala. Oleh kerana itu, daripada buang keluhan tu dan lebih baik memanfaatkan waktu hujan untuk berdoa memohon apa yang diinginkan kepada Allah Ta’ala:
“Doa tidak tertolak pada 2 waktu, yaitu ketika azan berkumandang dan ketika hujan turun” (HR Al-Hakim, 2534, disahihkan Al Albani di Sahih Al Jami’, 3078)

10. Hari Rabu antara Zuhur dan Asar
Sunnah ini belum diketahui oleh kebanyakan kaum muslimin, iaitu dikabulkannya doa diantara solat Zuhur dan Asar di hari Rabu. Ini diceritakan oleh Jabir bin Abdillah Radhiallahu’anhu:
 “Nabi shallallahu ‘alahi Wasallam berdoa di Masjid Al Fath 3 kali, iaitu hari Isnin, Selasa dan Rabu. Pada hari Rabu lah doanya dikabulkan, iaitu diantara dua solat. Ini diketahui dari kegembiraan di wajah beliau. Berkata Jabir : ‘Tidaklah suatu perkara penting yang berat pada saya kecuali saya memilih waktu ini untuk berdoa, dan saya mendapati dikabulkannya doa saya‘”Dalam riwayat lain:
“Pada hari Rabu lah doanya dikabulkan, iaitu diantara solat Zuhur dan Asar” (HR. Ahmad, no. 14603, Al Haitsami dalam Majma Az Zawaid, 4/15, berkata: “Semua perawinya tsiqah”, juga disahihkan Al Albani di Sahih At Targhib, 1185)

11. Ketika Hari Arafah
Hari Arafah adalah hari ketika para jema’ah haji melakukan wukuf di Arafah, iaitu tanggal 9 Dzulhijjah. Pada hari tersebut dianjurkan memperbanyak doa, sama ada jema’ah haji mahupun bagi seluruh kaum muslimin yang tidak sedang menunaikan ibadah haji. Sebab Rasulullah s.a.w bersabda:
“Doa yang terbaik adalah doa ketika hari Arafah” (HR. At Tirmidzi, 3585. Disahihkan Al Albani dalam Sahih At Tirmidzi)


12. Ketika Perang Berkecamuk
Salah satu keutamaan pergi ke medan perang dalam rangka berjihad di jalan Allah adalah doa dari orang yang berperang di jalan Allah ketika perang sedang berkecamuk, diijabah oleh Allah Ta’ala. Dalilnya adalah hadits yang sudah disebutkan di atas:
“Doa tidak tertolak pada dua waktu, atau minimal kecil kemungkinan tertolaknya. Iaitu ketika azan berkumandang dan ketika perang berkecamuk, ketika kedua kubu saling menyerang” (HR. Abu Daud, 2540, Ibnu Hajar Al Asqalani dalam Nata-ijul Afkar, 1/369, berkata: “Hasan Sahih”)

13. Ketika Meminum Air Zam-zam
Rasulullah S.a.w bersabda:
“Khasiat Air Zam-zam itu sesuai niat peminumnya” (HR. Ibnu Majah, 2/1018. Disahihkan Al Albani dalam Sahih Ibni Majah, 2502). 

14. Setelah Solat Fardhu
Setelah mengerjakan solat fardhu, hendaknya seseorang tidak meninggalkan kesempatan yang baik ini untuk berdoa. Sesungguhnya pada ketika ini adalah ketika yang mustajab untuk berdoa. Abu Umamah menceritakan bahawa Rasulullah Saw. ditanya tentang doa yang paling didengar oleh Allah SWT. Beliau menjawab:
“Di pertengahan malam yang akhir dan setiap selesai solat fardhu.” (HR. Tirmidzi).

15. Ketika Hati Sedang Lembut
Pada ketika iman sedang meningkat, biasanya hati menjadi terasa lembut, serasa dekat dengan Allah SWT., dan penuh kasih sayang kepada sesama. Pada ketika seperti ini, hendaknya jangan lupa untuk berdoa kepada Allah SWT agar lebih mudah dikabulkan. Rasulullah s.a.w. bersabda:“Ambillah kesempatan berdoa ketika hati sedang lemah lembut kerana itu adalah rahmat.” (HR. Dailami).

16. Ketika Sedang dalam Perjalanan/Musafir
Ketika kita sedang dalam musafir asalkan bukan musafir itu dengan maksiat. Jangan
sampai lupa untuk menggunakan kesempatan ini untuk berdoa kepada Allah SWT. Inilah salah satu waktu yang mustajab untuk berdoa. Rasulullah Saw. bersabda:“Tiga macam doa dikabulkan tanpa diragukan lagi, iaitu doa orang yang dizalimi, doa kedua orang tua, dan doa seorang musafir (yang berpergian untuk maksud dan tujuan baik).” (HR. Ahmad dan Abu Daud).

17. Ketika Mendengar Ayam Berkokok
Pada ketika kita mendengar ada ayam berkokok, segera kita memanjatkan doa kepada Allah SWT.
Menurut junjungan kita Nabi Muhammad Saw., pada ketika seperti ini ayam yang sedang berkokok tersebut sedang melihat malaikat. Rasulullah Saw. bersabda:“Apabila kamu mendengar ayam berkokok, maka mohonlah anugerah-Nya kerana ayam itu melihat malaikat.” (HR. Bukhari dan Muslim).
“Jika kamu sekalian mendengar suara kokok ayam jantan, maka mohonlah kurnia Allah kerana sesungguhnya binatang tersebut telah melihat malaikat dan jika kamu sekalian mendengar suara ringkikan keledai, maka mohonlah perlindungan kepada Allah dari godaan setan, kerana binatang tersebut telah melihat setan.” (HR. Muslim).

18. Ketika Sedang Berpuasa
Pada ketika kita sedang berpuasa, baik itu puasa wajib di bulan Ramadhan maupun sedang mengerjakan puasa sunnah, hendaknya kita memperbanyak doa kepada Allah SWT. Keadaan seperti ini adalah ketika yang mustajab bagi sebuah doa yang disampaikan kepada-Nya.Rasulullah Saw. bersabda: “Tiga bentuk doa yang dimustajabkan Allah, doa ibu bapa terhadap anak, doa orang yang berpuasa, dan doa orang yang sedang dalam perjalanan.” (HR. Baihaqi).

Banyaknya waktu mustajab doa... waktu-waktu ni kadang kita biarkan berlalu sepi... yang biasa kita lihat ialah waktu azan tu la kan... time tu orang buat tak kisah je kan..

Moga kita dapat manfaatkan waktu-waktu mustajab doa ini... doa dengan penuh khusyuk pada waktu yang tepat,.. insha Allah mudah makbul.. 

16 Februari 2017

7 SYARAT DOA MUDAH DIMAKBULKAN ALLAH!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Isu valet doa buatkan MF terus nak kongsi ilmu sikit tentang doa... MF ada juga terbaca ayat copywriting kat page tu... Serius kalau baca, memang boleh terpedaya dengan tawaran admin page tu... 

Tapi sebenarnya, dalam Islam ni simple... dan kita jangan susahkan... yang pertama sekali kena yakin bahawa Allah ada di mana sahaja... 

Kita boleh sahaja bayar dengan duit dan minta orang doakan di hadapan Ka'abah tapi sebelum tu teliti dulu 7 syarat ini untuk pastikan doa kita mudah makbul.

Antara syaratnya:

#1 Makan yang Halal, Jauhi yang Haram

Rasulullah s.a.w bersabda, “Hai Sa’ad (bin Abu Waqqash), makanlah makanan yang baik-baik, niscaya engkau menjadi orang yang doanya dikabulkan.”

Rasulullah mengisahkan seseorang yang rambutnya acak-acakan dan berdebu lalu menengadahkan tangannya ke langit untuk berdoa, “Ya Rabi, ya Rabi.’ Padahal, makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan keluarganya diberi makan dari sumber yang haram. Bagaimana doanya akan dikabulkan?” [HR Muslim, At-Tirmidzi, dan Ahmad]

Semakin banyak masuk makanan haram — termasuk dari hasil riba (bunga)– semakin kecil doa kita diterima.

Rasulullah berkata, “Wahai Sa’ad, perbaikilah (murnikanlah) makananmu, niscaya kamu menjadi orang yang terkabul do’anya. Demi yang jiwa Muhammad dalam genggamanNya. Sesungguhnya seorang hamba melontarkan sesuap makanan yang haram ke dalam perutnya maka tidak akan diterima amal kebaikannya selama empat puluh hari. Siapapun yang dagingnya tumbuh dari yang haram maka api neraka lebih layak membakarnya.” (HR. Ath-Thabrani)

Rasulullah pernah menjelaskan dosa-dosa riba. Dan yang paling ringan adalah seperti bersetubuh dengan ibu sendiri.

“Riba itu memiliki tujuh puluh pintu dan yang paling ringan adalah seperti seseorang yang bersetubuh dengan ibunya sendiri.” (Riwayat Ibnu Majah). [ Riba dan Makanan Haram Menutup Semua Pintu Doamu!]

Jadi, walaupun berdoa depan Ka'abah tapi dari sumber dan rezeki yang haram... tiada gunanya.

#2 Berprasangka Baik Pada Allah

Berdoa itu meminta segala sesuatu di hadapan Allah yang Maha Agung. Maka jangan pernah sesekali buruk sangka terhadap Allah S.W.T. Bersangka baiklah apabila berdoa kepadaNya, jangan ada keraguan terhadapNya.

Sesungguhnya Allah berfirman: “Aku akan mengikuti persangkaan hambaKu kepadaKu. dan Aku selalu menyertainya apabila ia berdo’a kepadaKu.” [HR. Bukhari dan Muslim]

Yakin Allah akan makbulkan doa kita tepat pada masanya... 

#3 Beradab Ketika Berdoa dengan Merendahkan Suara

Menghadap Allah dengan penuh harapan, perasaan rendah hati dan khusyuk. Mulakanlah memuji Allah atau selawat kepada Rasulullah s.a.w.

Sesungguhnya Allah mempunyai malaikat yang mewakili-Nya bagi barangsiapa yang berdo’a dengan berkata: “Yaa arhamarraahimiin. Maka siapa saja yang menyebutnya 3 kali, maka menjawablah malaikat itu: Sesungguhnya Allah arhamarraahimiin telah (berkenan) mengabulkan permohonanmu. Maka mintalah kepadaNya.” [HR. Hakim]

Telah diterima dari Abu Musa Asy-ari bahwa ketika orang-orang mendoa dengan suara keras beliau bersabda; “Hai manusia! berdoalah dengan suara perlahan, kerana kamu tidaklah menyeru orang yang tuli ataupun berada di tempat yang jauh. yang kamu seru itu ialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat, dan tempat kamu memohon itu lebih dekat lagi kepada salah seorangmu dari leher kendaraannya! Hai Abdullah bin Qeis! Maukah kamu kutunjuki sebuah kalimat yang merupakan salah satu perbendaharaan surga? Yaitu: ‘Laa haula walaa Quwwata illaabillaah’.”

Macam kita la kan.. nak mohon cuti dari bos.. pastu pergi tengking-tengking bos, agak-agak dapat cuti??? Begitulah juga... nak mohon sesuatu dari Allah, biarlah penuh adabnya.


Sumber: google images

#4 Doa Tidak Keluar Dari yang Disyariatkan

Sesungguhnya pada doa yang keluar dari yang disyariatkan itu ada pelanggaran atau padanya ada sesuatu yang lebih besar dari itu. Berdoa kepada selain Allah maka keberadaan pada doa itu mengandung kesyirikan seperti meminta pertolongan kepada selain Allah.

#5 Ikhlas
Kelima, seorang yang berdoa harus mengikhlaskan (ditujukan) hanya kepada Allah di dalam do’anya, mengikhlaskan niat kerana Allah, mengikhlaskan aqidah (keyakinan) kepada Allah maka keberadaan orang yang berdoa harus mengikhlaskan do’anya hanya kepada Allah.

Misalnya; “Doa seorang Muslim untuk saudaranya (sesama muslim) dari tempat yang jauh (tanpa diketahuinya) akan dikabulkan.” [HR. Muslim]

#6 Doa Para Pemimpin Yang Adil, Anak Yatim dan Orang Teraniaya

Di antara doa yang tidak akan ditolak Allah adalah; “Orang yang berpuasa, pemimpin yang adil, dan orang yang teraniaya.” [HR. Tirmidzi]

#7 Tahu Kunci Waktu dan Tempat Dikabulkannya Doa

Imam Muslim meriwayatkan dari dari Jabir ia berkata; Saya mendengar Nabi s.a.w bersabda: “Sesungguhnya di waktu malam terdapat suatu saat, tidaklah seorang muslim mendapati saat itu, lalu ia memohon kebaikan kepada Allah ‘azza wajalla baik kebaikan dunia maupun akhirat, kecuali Allah memperkenankannya. Demikian itu terjadi pada setiap malam.”

Di antara tempat-tempat ustajab untuk berdoa, adalah: Di Multazam. Dari Ibnu Abbas r.a bahwa Rasulullah bersabda:

“Multazam adalah tempat dikabulkannya doa. Tidak ada satu pun doa seorang hamba di Multazam kecuali akan dikabulkan.” (HR. Ahmad dalam Musnad Imam Ahmad Jilid V, hal. 347).

Rasulullah bersabda: “Tempat antara rumahku dan mimbarku adalah taman dari taman-taman surga.” (HR. Muslim).

Itulah 7 syarat makbulnya doa... nampaknya dalam valet doa diutamakan syarat ketujuh... tapi yang 6 syarat sebelum tu macam mana... 

Sebenarnya, doa kita dengan Allah direct terus... tiada perantara bahkan tiada hijab... cuma makbul dengan tak cuba kita teliti baliklah syarat-syarat yang keenam tadi tu... Yang penting doa dengan bersungguh dan penuh rendah diri... 

Doa ini, Allah akan makbulkan tepat pada waktunya... 
Allah akan makbulkan doa kita ikut apa yang kita perlu, bukan apa yang kita mahu. 

12 Februari 2017

9 Perkara Yang Ibu Patut Tahu Sebelum Beli Produk Banyakkan Susu Ibu!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

9 Perkara Yang Ibu Patut Tahu Sebelum Beli Produk Banyakkan Susu Ibu! | Zaman sekarang bersepah dah produk banyakkan susu ibu... Pelbagai... Dari bentuk serbuk, tablet, cecair dan yang terbaru bentuk gula-gula pun ada... Memang Dasyat... Dan semestinya masing-masing akan mengatakan produk mereka yang terhebat... Dengan menggunakan testimonial yang hebat dalam promosi produk mereka yang belum kita pasti kesahihannya...

Baik... MF nak kongsikan sedikit pengalaman dan ilmu mengenai produk untuk banyakkan susu ibu yang ada... Segalanya jadi satu pengalaman berharga bila MF melahirkan anak ketiga...

Kedua-dua anak MF yang sebelum ni alhamdulillah... Meriah susu badannya..  Memang tak risau langsung pasal stok susu... Tapi Allah uji dengan susu yang tak semeriah anak pertama dan anak kedua...

Namun, masa dalam pantang MF dah mula simpan susu kerana dalam pantang susu banyak tapi baby masih kecil dan tak minum banyak... Jadi, sempatlah buat stok sikit...

Tapi, serius MF cakap... Susu kali ni betul-betul menguji... Tak pernah lagi masa anak pertama kedua dulu pam dapat 1 atau  2oz je... Tapi anak ketiga ni nak dapat 1 atau 2oz sangat mencabar... Sangat stress.... Serius memang tertekan juga... Tapi MF cuba kawal... Jangan fikirkan susu sikit... Fikirkan susu itu memang ada je untuk anak... Cuba kawal... Sebab kalau stress lagi susu tak de kan.. Takpe... MF teruskan juga pump walaupun dapat 1 atau 2oz tu..

Bila masuk kerja... Anak MF kuat menyusu bahkan dia lebih sukakan botol dari direct... Sebab 5 hari kerja kan.. Jadi mestilah banyak minum botol dari df... Itu buatkan ianya menambah ujian yang ada... Huhu...

Tapi MF cuba tenangkan diri sendiri... Tetapkan pump dalam waktu yang tak berapa nak konsisten...

Untuk makan, MF hanya amalkan kurma ajwa... Tapi masih sama... Susu tak meriah mana... Akhirnya cari resepi yang natural.. Try pula longan kering..  Cuba buat... Cuma ada peningkatan sedikit sahaja...

Dan mula mencari dan terpikat nak banyakkan susu badan dengan produk yang dipasarkan..  Mula gigih mencari di Internet...  MF cuba lah beli satu produk untuk tambahkan susu badan ni... Katanya diorang memang pakar la bab ni kan... Cuba beli yang murah je dari banyak-banyak produk depa tu... Nak cuba dulu kan.. Adakah benar selepas 10 minit susu terus meriah...

MF cuba makan... Dan akhirnya MF dapat jawapan... Dan MF juga pernah tanya kawan-kawan MF yang susunya tak meriah... Pernah ambil beberapa jenis produk susu badan dan kesannya....

Akhirnya..  MF dapat simpulkan... Bahawa... Sebenarnya jangan mudah tertipu dengan produk banyakkan susu badan sebab untuk banyakkan susu badan tak perlukan produk yang mahal pun...




Apa yang perlu ialah:

1. Mind set dan minda yang sentiasa positif. Jangan sesekali fikir susu tak cukup atau nak bagi susu apa kepada anak selain susu ibu.

2. Jangan stress. Stress buatkan susu pun stress nak keluar.

3. Banyakkan minum air paling kurang 3 liter satu hari.

4. Disiplin yang tinggi. Konsisten dalan jadual mengepam. Yang ni memang mencabar... Anak ketiga ni. Hanya 2 waktu MF konsisten pam.. Iaitu di tempat kerja.. Kat rumah.  Memang df dan kosongkan setiap 2 atau 3 jam.

5. Sabar dan semangat. Kena sabar... Nak berjaya kena kuatkan semangat... Kenapa nak sangat bagi susu badan.. Kena ada matlamat tu.. Tapi memang rasa sangat bahagia dan satu kepuasan bila kita dapat susukan anak dengan susu badan secukupnya.

6. Yakin susu itu benar-benar cukup untuk anak kita. Tawakal kepada Allah sebab susu badan tu dari Allah juga... Tak kira anak lelaki atau perempuan... Sama saja keperluan ikut anak tu sendiri...

7. Doa supaya susu untuk anak tu cukup... Amalkan zikir dan doa yang berterusan.

8. Sokongan suami... Suami berperanan penting bab ni... Sokonglah isteri... Bantu dia buat kerja rumah dan berikan isteri lebih rehat... Tak lama pun... 2 tahun je...


9. Makanan yang sihat dan seimbang. Boleh juga ditambah dengan mengurut dan mandi herba untuk lancarkan peredaran darah.

Insha Allah...  Cuba buat 9 perkara ni sebelum mencuba mana-mana produk banyakkan susu badan.... Saya tahu penerima produk pada setiap orang tu berlainan... Tapi 9 perkara ni kalau anda buat... Kita dapat jimat banyak dah kan...

Entry ni bukan nak merendahkan mana-mana produk pun... Tapi sebagai peniaga produk... Perkara ini patut anda kongsikan dengan customer sebelum mereka membeli...

Akhirnya MF dah tak beli mana-mana produk untuk banyakkan susu badan.. MF cuma amalkan minum air banyak dan suami pula berperanan HAPPY kan isteri untuk menjayakan sesi breastfeeding ni..

Tapi MF cuma nak kongsi...  MF jenis payah sikit nak istiqamah minum air banyak setiap hari... Tapi Ephyra buatkan MF mampu minum air yang banyak sebab produk ni buatkan kita rasa nak minum air aje..  Jadi secara tak langsung kita minum banyak air kan... Tapi MF tak kata ephyra ni boleh banyakkan susu badan ye... Bukan nak Promo produk ni... Cuma kongsikan pengalaman.

KALAU DAH USAHA 9 PERKARA NI, TAPI TAK MERIAH DAN TAK BERHASIL JUGA, BELILAH PRODUK YANG BAIK LAGI HALAL, DAN SETERUSNYA TAWAKAL KEPADA ALLAH SEPENUHNYA.. 

MOGA ALLAH PERMUDAHKAN USAHA KITA UNTUK SUSUKAN ANAK SEHINGGA 2 TAHUN... AMEEN...

07 Februari 2017

ANTARA BOS LELAKI VS BOS PEREMPUAN

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Kerja makan gaji ni ada la jawatan peringkat atasan.. kalau kita sebagai kuli ni sentiasa kena ikut arahan bos di atas.. Secara normalnya, bila kita bekerja dalam organisasi yang besar, bos kita pasti sentiasa bertukar-tukar orang... Ada yang lelaki dan ada perempuan.. dan sememangnya, pasti akan berbeza cara pengurusan organisasi itu bila melibatkan bos lain jantina ni kan... 

Ada beberapa perbezaan karakter antara bos lelaki dan perempuan yang membuat 

Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh onepoll.com, sebahagian besar pekerja perempuan ternyata lebih suka bekerja dengan bos dibandingkan bos perempuan. Dalam buku Why Men Can’t Listen and Women Can’t Reads Maps karangan Barbara and Allan Pease juga disebutkan bahawa terdapat perbezaan dalam cara memimpin antara lelaki dan perempuan.



Bos perempuan

Positif
1. Lebih berempati. Kerana sesama perempuan, cenderung boleh memahami bila kita perlu meninggalkan pejabat untuk alasan keluarga.

2. Tidak perlu risau mengenai gangguan seksual di pejabat.

3. Lebih baik dalam berbincang dalam tugasan.

4. Lebih sering memberi pujian pada bawahannya dan merupakan pendengar yang baik.

5. Boleh membicarakan banyak hal dalam satu waktu. Mereka boleh menyampaikan visi, misi, dan keadaan pengurusan lengkap dengan cerita mengenai perasaannya terhadap pengurusan dan organisasi tersebut.

Negatif
1. Seringkali, melibatkan emosi dalam pekerjaan.

2. Cenderung sering terpengaruh mood dan kerap membawa permasalahan peribadi ke pejabat.

3. Lebih senang membicarakan masalah perasaan dan segala lika-likunya (meskipun di luar jam kerja!)

Bos lelaki

Positif
1. Lebih logik dan profesional.

2. Jarang menggunakan emosi. Memberi hukuman sesuai dengan peringkat kesalahan.

3. Lebih baik dalam membuat keputusan dan juga memiliki visi yang lebih baik dalam menjalankan tugas untuk jangka panjang.

4. To the point dan tidak meleret.

5. Lebih banyak bicara fakta. Rencana kerja dan strategi perusahaan pasti menjadi prioriti.

Negatif
1. Lebih rentan dengan isu penganiayaan dan pelecehan seksual. Paling tidak, menimbulkan gosip tak sedap.

2. Lebih senang bawahan perempuan yang mudah diatur dalam menjalankan tugas, daripada yang terus bertanya.
Diolah dari: http://www.parenting.co.id

MF juga pernah alami dan berpengalaman sekejap je dengan bos lelaki... dan berpengalaman lebih dengan bos perempuan... memang betul apa yang dinyatakan di atas... dan sebenarnya selesa kerja dengan bos lelaki lagi... Apa pun memang ada pro dan kontranya... cuma bos perempuan ni terlalu straight sangat...ikut protokol...dan lebih takut dengan pegawai atasan.. tu buatkan segalanya ikut prosedur... lelaki ni berani dan bertindak ikut rasionalnya... dan untungnya, bila dapat bos bersikap "Family Men"... 

23 Januari 2017

HUKUM WANITA MELANCONG DAN MUSAFIR TANPA MAHRAM

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Hukum Wanita Melancong dan Musafir Tanpa Mahram | Zaman sekarang dah moden, dan wanita semakin berani dan berdikari… Mampu bergerak sendiri tanpa ditemani sesiapa…  Bukan sahaja atas dasar kerja bahkan zaman sekarang wanita mampu bergerak sendiri melancong hingga ke luar negara secara bersendirian tanpa ada teman... Memang dari segi uruf, adat kita itu perkara biasa di zaman moden, tapi apa sahaja yang kita buat ada panduan dan syariatnya dalam Islam. Bagaimana status hukumnya wanita yang melancong, musafir seorang diri tanpa ditemani mahramnya???



Ikuti penjelasannya:

Pendapat Pertama:

Wanita dilarang bermusafir kecuali bersama-sama dengan suami atau mahram. Kerana dalam hadis yang disepakati kesahihannya menyebut:
لا تسافر المرأة ثلاثة أيام إلا مع ذي محرم
"Janganlah seorang wanita bermusafir perjalanan tiga hari kecuali kecuali bersama mahram". Direkod dalam Sahih Bukhari (no: 1036) dan Muslim (no: 1338).

Larangan ini adalah meliputi semua bentuk perjalanan yang dinamakan musafir. (Syarah Sahih Muslim oleh Nawawi 9/103).

Berdasarkan hadis ini, haram seseorang wanita keluar musafir tanpa ditemani suami atau mahram, walaupun dia keluar bersama dengan wanita-wanita muslimah lain.

Kata Imam Nawawi tentang hukum wanita bermusafir untuk selain haji wajib, seperti haji sunat, urusan perniagaan, lawatan dan lain-lain. Katanya: "Setengah ulama mengatakan harus dengan ditemani wanita-wanita yang dipercayai, seperti masalah haji Islam. Dan Jumhur mengatakan hukumnya adalah HARAM kecuali ditemani suami atau mahram. Inilah pendapat yang sahih berdasarkan hadis-hadis yang sahih". (Syarah Muslim 9/104).

Dalam masalah wanita bermusafir untuk mengerjakan haji, tetapi tidak ada mahram, ada pendapat yang mengharuskan jika dia bersama wanita lain yang dipercayai, dan perjalanannya dijamin selamat.
Pendapat ini dipilih dalam mazhab Syafie dan beliau menukilkan pendapat ini daripada Aisyah, Ibn Umar dan Ibn Zubair r.a. (rujuk Al-Umm 2/127)

Diriwayatkan juga Aisyah r.a. berkata, "Bukan semua wanita ada mahram". (Musannaf Ibn Abi Syaibah no: 15176).

Kelonggaran Wanita Bermusafir Tanpa Ditemani Mahram

Ringkasan kepada fatwa / artikel yang diambil dari Laman Ustaz Zaharuddin, yang mewakili pandangan ulama’ yang membenarkan wanita bermusafir tanpa ditemani Mahram.

Kesimpulan fatwa Syiekh Saami al-Majid : Terdapat ramai ulama’ yang melarang wanita bermusafir tanpa ditemani Mahram. Bagi mereka, walaupun keadaan sekarang sudah berubah, aman didalam perjalanan, larang tersebut tidak diangkat. Ada yang menyamakan ruhsah (keringanan) solat Qasar kepada orang yang sedang bermusafir, dimana keringanan ini tidak pun dilupuskan walaupun keadaan musafir sekarang tidak seteruk dahulu (zaman bermusafir menggunakan unta dan berjalan kaki).

Namun demikian, ada dikalangan ulama’ yang membenarkannya. Ulama Malik, al-Auza’ie, dan beberapa orang dikalangan ulama’ Syafie mengatakan bahawa perlunya Mahram menemani wanita tersebut bukanlah menjadi syarat wajibnya Haji (wanita bermusafir menunaikan Haji tanpa Mahram). Hanya menjadi syarat adalah selamat di dalam perjalanan. Selamat perjalanan boleh dicapai dengan ditemani Mahram, atau kumpulan Wanita yang dipercayai. Ada dikalangan ulama’ menyebut, jika wujudnya faktor “selamat didalam perjalanan”, maka tidak perlu lagi orang menemaninya.

Dibolehkan lagi terutamanya apabila Wanita tersebut sukar mendapatkan Mahram dan beliau selamat didalam perjalanan. WA.

Berikut adalah fatwa penuhnya  boleh baca DI SINI

KESIMPULAN
Walaupun ada yang mengharuskan wanita bermusafir seorang diri, tetapi sebaiknya dan digalakkan janganlah pergi seorang diri. Bawalah teman dan rakan yang sama jantina untuk menemani jika bagi wanita yang belum kahwin... Bagi wanita yang dah berkahwin, wajib ditemani mahram iaitu suami atau wanita lain dengan izin suami... Ini kerana, untuk mengelak diri kita daripada fitnah dan bahaya dalam perjalanan. 

21 Januari 2017

Sedekah Paling Besar Ganjaran Pahala

Sedekah Paling Besar Ganjaran Pahala

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



أَبُو هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيُّ الصَّدَقَةِ أَعْظَمُ أَجْرًا قَالَ أَنْ تَصَدَّقَ وَأَنْتَ صَحِيحٌ شَحِيحٌ تَخْشَى الْفَقْرَ وَتَأْمُلُ الْغِنَى وَلَا تُمْهِلُ حَتَّى إِذَا بَلَغَتْ الْحُلْقُومَ قُلْتَ لِفُلَانٍ كَذَا وَلِفُلَانٍ كَذَا وَقَدْ كَانَ لِفُلَان

Abu Hurairah radliallahu 'anhu berkata,: "Seorang laki-laki datang kepada Nabi SAW dan berkata,: "Wahai Rasulullah, sedekah apakah yang paling besar pahalanya?". Baginda menjawab: "Kamu bersedekah ketika kamu dalam keadaan sihat dan kikir, takut menjadi fakir dan berangan-angan jadi orang kaya. Maka janganlah kamu menunda-nundanya hingga tiba nyawamu berada di halkum. Lalu kamu berkata, yang ini milik si polan dan yang itu milik si polan. Padahal harta itu sudah menjadi milik si polan (ahli warisnya). (HR Bukhari No: 1330)

Sumber: google images


Pengajaran:

1. Sedekah yang paling besar pahalanya ialah sedekah ketika kita sihat dan berasa sayang dengan harta tersebut malah kita bimbang harta akan berkurangan apabila bersedekah dan kita pula berhasrat dengan mengumpul harta itu untuk menjadi kaya.

2. Bersedekah perlu disegerakan.  Jangan ditunda kerana bimbang kematian menjemput kita!.

3. Segera bersedekah, jangan tunggu nyawa dah sampai dihalkum. – bila kita mati, harta yang ditinggalkan akan menjadi harta waris untuk difaraidkan, bukan milik kita. Bila ia menjadi hak orang lain, ia tidak mendatangkan manfaat kepada si mati.

JOM merebut peluang mendapat ganjaran pahala sedekah yang besar dengan bersedekah ketika kita sihat, ketika kita sayang kepada harta dan ketika kita bercita-cita untuk menjadi kaya dengan harta tersebut. 

Yang kekal menjadi milik kita sehingga hari kiamat ialah sesuatu yang kita sumbangkan kepada orang lain. Itulah antara harta yang akan menjadi aset pahala kita. 

Bersifat RAHMAH dengan memiliki sifat dermawan untuk menyumbang dan bersedekah.

Sumber: telegram.me/hadisharian_ikram

20 Januari 2017

18 TIP PENGGUNA HALAL BIJAK

18 TIP PENGGUNA HALAL BIJAK

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

ADAKAH KITA PENGGUNA HALAL YANG BIJAK??? 

PENGGUNA HALAL YANG BIJAK AKAN LAKUKAN 18 PERKARA INI:



1. Gunakan yang diyakini halal.

2. Halal: Syarat utama doa dimakbulkan.

3. Tinggalkan yang haram. Jauhi yang syubhah.

4. Halal haram bergantung kepada sumber dan cara prosesnya.

5. Tanggungjawab ibu bapa pastikan semuanya halal untuk anak-anak.

6. Pengguna terutama pendidik perlu menguasai ilmu halal haram.

7. Pastikan ada logo halal, baru beli.

8. Kenali ciri-ciri logo halal Malaysia. Jika tiada logo halal Malaysia, pastikan ada logo halal 'Diiktiraf JAKIM' (untuk produk import)

9. Pilih restoran atau hotel yang ada logo Halal Malaysia.

10. Baca maklumat di label terlebih dahulu.

11. Baca dan kenali bahan ramuan jika tiada logo halal.

12. Tiada logo atau ungkapan halal, maka tiada tindakan penguatkuasaan.

13. Semak status produk atau premis halal di www.halal.gov.my

14. Muat turun aplikasi Halal Square di Playstore atau Appstore untuk carian restoran halal berdekatan.

15. Jangan jadi penviral halal palsu.

16. Amalkan 3S (Semak Sebelum Sebar)

17. Yakini Halal Malaysia

18. Hubungi 03 8892 5000 (Bahagian Hab Halal JAKIM).

Oleh: Ustaz Mohd Amri Abdullah
Penolong Pengarah Kanan
Bahagian Hab Halal, JAKIM.

Sumber: Majalah al-Ustaz no. 47

18 Januari 2017

JAGA AIB RUMAHTANGGA YA KAWAN-KAWAN!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


ISTERI DERHAKA DI FACEBOOK BANYAK...
SELAIN YANG JENIS SUKA TAYANG AURAT...
YANG JENIS POST PASAL SUAMI PUN BANYAK...


Semak balik apa yang kita post...

Hal suami isteri memang kena hati-hati post kat facebook..

Antara ciri-ciri mengaibkan suami:

Suami tak pandai masak
Suami tak romantik
Suami salah beli barang dapur
Suami salah beli ubat


Dan pelbagai lagi kesalahan yang lain...

Nauzubillah...
Jom kita sama-sama semak post kita...

Suami juga wajib semak post-post isteri ya... 
Ambil tahu apa yang isteri buat di laman sosial... 
Sebab dosa isteri, suami pun terpalit sama,,, nak kena jawab semua tu kat akhirat nanti... 



SEKADAR PERINGATAN DAN RENUNGAN BERSAMA
BUAT

PARA ISTERI AKHIR ZAMAN YANG IMPIANNYA INGIN MENJADI ISTERI SOLEHAH

PERMOHONAN PERKAHWINAN ONLINE

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) akan menggunapakai sepenuhnya Sistem Pengurusan Perkahwinan Islam Malaysia (SPPIM) bagi permohonan kebenaran berkahwin bermula pada 16 Januari 2017 (Isnin).

Permohonan kebenaran berkahwin secara online boleh dibuat melalui laman sesawang www.sppim.gov.my.

Sebarang pertanyaan berkaitan, sila hubungi Bahagian Perkahwinan dan Pembangunan Keluarga, JAWI Kuala Lumpur di talian 03-22749333.


Permohonan Kebenaran Berkahwin Online

Pasangan yang ingin melangsungkan pernikahan mestilah melakukan permohonan dan mendapatkan kebenaran berkahwin melalui Pejabat Agama Islam Daerah (PAID) di negeri masing-masing. Permohonan Kebenaran Berkahwin Online adalah satu inisiatif Jakim dengan kerjasama Jabatan Agama Islam negeri - negeri bagi tujuan memberikan kemudahan kepada masyarakat umumnya dan pasangan yang ingin melangsungkan perkahwinan khususnya memohon kebenaran pernikahan.

Permohonan Kebenaran Berkahwin Online pada masa ini hanya meliputi permohonan yang dibuat di Negeri Sembilan, Melaka, Perlis, Kedah, Perak dan Wilayah Persekutuan namun kemudahan ini akan terus diperluaskan bagi merangkumi negeri-negeri lain di dalam masa yang terdekat.

Mudah sungguh sekarang.. segalanya online saja... Ni makluman untuk pasangan yang nak kahwin la.. dah boleh mohon online... tak payah nak pergi pejabat agama... jadi mudah dah.. kat tempat kerja atau kat rumah pun boleh buat permohonan... Kat Johor tak de lagi sistem ni... sebab kat Johor ada temuduga bakal pengantin sebelum nak diluluskan permohonan perkahwinan... MF tahu sebab pernah teman kawan MF nak kahwin satu masa dulu... rasanya masih guna pakai la kot Program Keluarga Sakinah tu... dan ianya hanya di Johor.

HUKUM TIDUR SELEPAS SUBUH!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Soalan:

Hukum tidur selepas subuh serta dalil-dalil dan bagaimana kesannya kepada pekerja yang bekerja di awal waktu malam hingga lewat subuh?

Jawapan:                                                  

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.

Tiada nas yang jelas menghalang seseorang untuk tidur selepas subuh. Oleh itu, hukum tidur selepas subuh kekal harus kerana tiada dalil yang menghalangnya.

Meskipun tiada nas yang menghalang untuk tidur selepas subuh namun terdapat banyak galakan untuk menghidupkan amalan selepas subuh. Dalam sebuah hadis, Nabi SAW telah bersabda:

اللَّهُمَّ بَارِكْ لِأُمَّتِي فِي بُكُورِهَا وَكَانَ إِذَا بَعَثَ سَرِيَّةً أَوْ جَيْشًا بَعَثَهُمْ فِي أَوَّلِ النَّهَارِ ‏.‏ وَكَانَ صَخْرٌ رَجُلاً تَاجِرًا وَكَانَ يَبْعَثُ تِجَارَتَهُ مِنْ أَوَّلِ النَّهَارِ فَأَثْرَى وَكَثُرَ مَالُهُ. ‏‏  

Maksudnya: Wahai Tuhan kami, berkatilah untuk umatku pada awal waktu pagi. Adalah Nabi SAW, jika Baginda menghantar briged tentera, Baginda akan menghantarnya di awal siang. Adalah Sakhr itu seorang peniaga dan beliau memulakan perniagaannya di awal siang maka telah bertambah hartanya (mendapat keuntungan).

Riwayat Abu Daud (2606). Syeikh Al-Albaani menilainya Sahih.



Dalam sebuah hadis yang lain, diriwayatkan bahawa Nabi SAW telah menghidupkan pagi selepas subuh dengan duduk berzikir sehingga terbitnya matahari. Daripada Jabirah bin Samurah RA:

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا صَلَّى الفَجْرَ قَعَدَ فِي مُصَلَّاهُ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ

Maksudnya: Adalah Nabi SAW apabila selesai solat Fajar, Baginda duduk di tempat solatnya sehingga matahari terbit.

Hadis riwayat Al-Tirmizi (585) dalam Sunannya. Menurut beliau, hadis ini hasan sahih.



Begitu juga dengan sebuah hadis daripada Anas Bin Malik RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ صَلَّى الغَدَاةَ فِي جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ، ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ

Maksudnya: Siapa yang solat al-Ghadah (yakni solat Subuh) secara berjemaah kemudian duduk berzikir sehingga terbit matahari, lalu bersolat dua rakaat adalah baginya pahala haji dan umrah.

Hadis riwayat al-Tirmizi (586) dalam Sunannya. Menurut beliau, hadis ini hasan gharib.



Jelas melalui hadis-hadis di atas, Nabi SAW amat menitikberatkan mengenai pengurusan masa lebih-lebih lagi di awal pagi bagi seseorang muslim. Ini dilihat dengan amalan yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW dari segi berzikir mahupun keluar kerja untuk mencari rezeki dan disebabkan oleh itu juga para ulama’ amat menjaga waktu selepas subuh mereka agar dipenuhi dengan perkara yang berfaedah lagi berpahala.

Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani Rahimahullah menyebutkan di dalam kitabnya Fath al-Bari yang mana telah disebutkan bahawa rezeki itu dibahagi-bahagikan selepas solat subuh dan amalan-amalan diangkat dipenghujung waktu siang. Bagi siapa yang pada waktu tersebut dalam ketaatan, maka akan diberkati  rezeki dan amalannya.[1]

Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah Rahimahullah di dalam kitabnya Zaad al-Ma’ad pula menyebutkan bahawa tidur waktu subuh menghalang rezeki kerana pada waktu itu adalah waktu meminta padanya makhluk hidup akan rezeki dan ianya adalah waktu di mana dibahagi-bahagikan rezeki dan tidur pada waktu tersebut adalah dilarang kecuali berlaku sesuatu yang tidak dapat dielakkan ataupun darurat.[2] Kami juga dikhabarkan bahawa Buya Hamka juga tidur selepas subuh.

Setakat pengamatan kami juga, hadis-hadis yang menceritakan tentang larangan serta cemuhan bagi mereka yang tidur selepas subuh tidak terlepas dari kritikan sama ada terlalu lemah statusnya ataupun bertaraf palsu.


Kesimpulan

Kami mendapati bahawa tiada larangan melalui nas yang jelas mengenai pengharaman tidur selepas subuh. Oleh itu, tiada halangan bagi mereka yang ingin tidur selepas subuh namun yang terbaiknya adalah dengan meninggalkannya berdasarkan hadis-hadis yang menunjukkan kelebihan menghidupkan waktu selepas subuh.

Pernah ditanyakan kepada al-Imam Malik Rahimahullah mengenai tidur selepas solat subuh maka jawab al-Imam Malik:

“Aku tidak mengetahui akan pengharamannya. Disebutkan bahawa bumi mengeluarkan bunyi yang kuat dari tidurnya ulama’ pada waktu dhuha kerana takut mereka lalai pada waktu tersebut”.[3]

Makanya, tidak menjadi satu kesalahan bagi mereka yang bekerja malam dan terpaksa tidur pada siangnya selepas subuh kerana telah menjadi sebahagian dari tugasnya untuk bekerja pada waktu malam lalu berehat pada waktu paginya demi menjalankan tugas pada keesokan malamnya pula.

Wallahu a’lam.


Rujukan:
[1] Lihat Fath al-Bari Syarh Sahih al-Bukhari. Dar al-Ma’rifah, (2/37).
[2] Lihat Zaad al-Ma’ad. Muassasah al-Risalah, (4/222).
[3] Lihat Al-Fawakihu al-Dawani ‘ala Risalah Ibn Abi Zaid al-Qairawani, (1/198).
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan


Sumber: google images

TAPI ORANG KITA PANDANG MACAM SATU DOSA BESAR JE TIDUR LEPAS SUBUH... SIAP PERNAH MF TENGOK ADA ORANG BERTEKAK KAT FACEBOOK PASAL NI... KALAU DAH ORANG TU KERJA KILANG SHIF MALAM.. KENA LA TIDUR SIANG KAN... KADANG ORANG KITA NAMPAK SESUATU SUNNAH TU MACAM HUKUM WAJIB PULA.. PEPANDAI BUAT HUKUM SENDIRI KAN...