Memaparkan catatan dengan label Perkongsian. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Perkongsian. Papar semua catatan

14 Disember 2018

Disember 14, 2018

14 Etika Makan Cara Rasulullah SAW

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Punya lah lengkapnya Islam sampai cara makan pun diajar dengan cara yang betul.

Kalau nak ikut makan semua orang boleh makan ikut cara yang disukai. Tapi, binatang juga makan.. Tak kan kita sebagai manusia nak ikut macam binatang kan.

Jadi, Nabi s.a.w ajar kita 14 Etika Makan Mengikut Sunnah.

Dan setiap etika ni pasti ada hikmah yang tersembunyi dan sememangnya hikmah itu adalah untuk menjaga diri kita dan kesihatan kita.

Sumber : Google images

14 ETIKA MAKAN CARA RASULULLAH S.A.W.

1. Makanan mesti halal.
2. Makan apabila perlu dan lapar.
3. Berniat apabila makan.
4. Baca Basmallah.
5. Makan makanan yang paling hampir terlebih dahulu.
6. Tidak mengkritik makanan.
7. Makan secara berjemaah, lebih berkat.
8. Tidak bersandar ketika makan.
9. Menjilat jari bagi mencari barakah.
10. Menimbang makanan terlebih dahulu ketika membeli. Tanda perlu perancangan.
11. Membaca Alhamdulillah dan doa selepas makan.
12. Makan dari bahagian tepi terlebih dahulu.
13. Makan 1/3, simpan 1/3 untuk air dan 1/3 lagi untuk pernafasan sihat.
14. Beli makanan dengn wang dan harta halal.

Menurut tulisan Dr. Zaharuddin...
Makanan sunnah adalah yang memberi kesihatan dan kecergasan walau tidak wujud pada zaman Nabi. Jenama makanan sunnah jangan hanya disempitkan kepada apa yang ada di zaman Nabi.

Menjual produk makanan dengan jampi adalah hars dengan syarat pada harga biasa produk yang sama, contoh air mineral biasa RM 1.50, air mineral jampi juga RM 1.50. Ini kerana dalam hadis yang menyebut sahabat mendapat upah atas jampian, adalah apabila terbukti berkesan, justeru selagi belum berkesan, menaikkan harga makanan tersebut adalah dikira syubhah yang membawa penipuan.

Kredit : #DrZaharuddinAbdRahman

11 Disember 2018

Disember 11, 2018

Kisah Teladan - Ini Akibat Jika Terlalu Jaga Bab Halal Haram

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Jaga yang haram dan syubhah, Allah gantikan yang terlebih baik.

Di kota Damsyiq, ada sebuah masjid besar yang bernama Masjid Al-Taubah.

Kira-kira tujuh puluh tahun yang lalu, masjid ini pernah diduduki oleh seorang pemuda, penuntut ilmu yang bernama Sulaim Al-Suyuthi.

Beliau terkenal pandai dalam ilmu agama dan sangat soleh, tetapi ia sangat fakir. Dia tidak memiliki tempat berteduh selain sebuah bilik di dalam masjid Al-Taubah.

Suatu hari, Sulaim merasa sangat lapar.

Sudah dua hari beliau tidak makan dan tidak memiliki apa-apa untuk membeli makanan. Pada hari ketiga, beliau merasa hampir mati.

Otaknya berfikir; apa yang harus dilakukan?

Malah dia berasa telah sampai kepada batasan darurat yang membolehkan dirinya memakan bangkai atau mencuri sesuai keperluan.

Dia memilih untuk mencuri.

Masjid Al-Taubah pada waktu itu berada di tengah-tengah kota raya. Rumah-rumah pada saat itu saling berdekatan dan atapnya saling berhampiran.

Jika seseorang mahu, dia dapat berjalan hingga ke akhir kota dengan melangkah di atas atap-atap rumah.

Syeikh Sulaim segera memanjat dinding masjid.

Dia terus melangkah ke atap rumah penduduk. Dia melihat seorang wanita dari atap tersebut, dia segera menutup matanya dan menjauh.

Kemudian dia tiba ke sebuah rumah kosong, dia mencium dari dalamnya bau sebuah masakan. Bau itu macam magnet yang menarik dirinya untuk turun.

Dia segera melompat ke dalam rumah itu dan terus berlari ke dapur. Dia segera mengangkat penutup kuali dan melihat terung-terung (bazinjan mahsyi) yang sedang dimasak.

Tangannya mengambil salah satu dari terung tersebut dan segera menggigitnya.

Namun sebelum ia berhasil menelan gigitan tersebut, akal dan agamanya kembali.

Hatinya segera berkata, “Auzu billah. Saya seorang pelajar agama yang tinggal di masjid. Tidak patut saya menceroboh rumah orang lain dan mencuri makanannya.”

Dia menjadi sangat menyesal.

Dia lalu beristighfar dan mengembalikan terung yang telah digigitnya itu ke tempatnya semula.

Dia  kembali ke masjid dan duduk di sebuah majlis ilmu. Namun kerana sangat lapar, dia hampir tidak mengerti apa yang didengar.

Setelah majlis itu selesai dan semua orang telah kembali ke rumah masing-masing, tidak ada yang masih berada di dalam masjid kecuali Syeikh Sulaim dengan gurunya.

Dalam keadaan itu seorang wanita berniqab tiba-tiba datang dan berbicara dengan sang guru, suaranya sangat halus.

Kemudian guru itu memanggil Syeikh Sulaim lalu berkata kepadanya, “Perempuan ini memberitahuku bahawa suaminya baru sahaja meninggal dunia. Dan ia seorang yang asing di negeri ini. Tidak ada yang menjaganya selain pak ciknya yang sudah sangat tua.

Dia mewarisi rumah dan semua harta suaminya. Untuk itu, ia meminta dicarikan seorang suami yang dapat menjaga dirinya dari orang-orang jahat. Mahukah engkau menikahinya?”

Syeikh Sulaim berkata, “Ya.”

Lalu Syeikh itu bertanya kepada perempuan itu, “Mahukah engkau menerimanya sebagai suami?”

Ia menjawab, “Ya.”

Pakcik perempuan itu  hadir bersama dua orang saksi. Akad nikah pun dilaksanakan segera.

Syeikh itu lalu berkata, “Bawalah suamimu ini.”

 Perempuan itu lalu memimpinnya ke rumah tempat tinggalnya. Apabila perempuan itu menyingkap niqabnya, ternyata dia adalah seorang wanita yang sangat muda dan cantik.

Juga ternyata, rumah kediamannya adalah rumah yang tadi dicerobohinya.

Isterinya  bertanya, “Mahukah engkau makan?”

 Dia menjawab, “Ya.”

Isterinya segera membuka penutup kuali dan melihat terung-terungnya. Dia segera berkata, “Hairan sekali, siapa yang telah masuk ke rumah dan memakan terungku?”

Syeikh Sulaim segera menangis dan menceritakan kisahnya kepada isterinya.

Isterinya itu segera berkata, “Inilah buah daripada sifat amanah. Engkau meninggalkan sebiji terung yang haram, Allah lalu memberikan kepadamu rumah ini berserta seluruh seisinya melalui cara yang halal.”


Kisah Teladan - Ini Akibat Jika Terlalu Jaga Bab Halal Haram

Kisah ini diceritakan oleh Allahyarham Syeikh Ali Al-Thantawi, seorang ulama besar di Syria yang wafat beberapa tahun lalu, di dalam muzakarahnya.

Beliau berkata, “Cerita ini kisah nyata. Saya sendiri mengenali tokoh-tokohnya dan saya masih ingat perincian ceritanya.”

Masya-Allah, ketika membaca kisah ini saya kembali teringat kota Damsyiq yang penuh dengan ilmu dan keberkatan. Kejadian luar biasa sering terjadi di kota ini bagi orang-orang yang ikhlas menuntut ilmu kerana Allah.

Pengajaran yang terkandung di dalam kisah ini sangat jelas.

Satu biji terung haram yang di tinggalkan kerana Allah akan dibalas dengan rumah besar berserta isinya dan isteri yang cantik di dunia ini.


Kredit:
Jafri Mahmoodi
Dar AlFaizin



Moga kita ambil pengajaran... Berhati-hati bab halal haram sesuatu perkara.

Bukan dalam bab makan sahaja... Tapi juga sumber rezeki kita. 

10 Disember 2018

Disember 10, 2018

Ini Cara dan Adab Nak Panggil Nama Orang

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ini Cara dan Adab Nak Panggil Nama Orang | Tidak elok sekiranya sedang bercakap, kita memperbanyak penggunaan kata ganti nama untuk merujuk seseorang seperti awak/kamu/saudara/anta.

Amat lembut dan lebih harmonis sekiranya kita boleh menukar kata ganti nama dengan menyebut nama mereka sendiri, kerana panggilan nama mereka lebih membawa kepada rasa kasih sayang dan lebih mesra daripada hanya berkata awak/kamu/saudara/anta.

Kata-kata seperti
-kamu silap
-kamu kata
-kamu sebut
-kamu buat

Tidaklah semanis berbanding kita mengungkapkan nama mereka tanpa kita menyebut ganti nama, bahkan kata ganti nama ini kadang-kadang lebih membawa kekasaran berbanding kelembutan.

Seyogianya seseorang menyebut nama pembicara berserta rasa hormat, jika dia mampu menyebut apa-apa panggilan yang menyenangkan pembicara itu lebih baik.

Adab sebegini amat dituntut sekiranya pembicara itu orang yang lebih rendah, seperti orang lebih tua dengan orang muda, para pengetua dengan orang bawahan. Tetapi orang bawah apabila berbicara dengan yang lebih senior, hendaklah mereka menggunakan perkataan-perkataan yang menunjukkan rasa hormat dan panggilan yang beradab.

Adab ini diambil daripada beberapa firman Allah, seperti "Wahai Ahli Kitab" ketika berbicara dengan Ahli Kitab, dan "Wahai orang yang mempunyai mata hati" .

Jauhilah daripada panggilan-panggilan yang buruk kerana nama itu ialah mahkota seseorang.

Kredit: Page Jalan-jalan Cari Ilmu



Ajarlah anak kita dengan adab panggil nama orang ni.. Walaupun dengan kawan sebaya. 

Kadang tengok budak sekarang gelar kan kawan dia macam-macam. 

MF dulu pun selalu digelar dengan gelaran yang tak sedap... Di panggil dengan kata yang tak best. 

Panggil dengan nama... Itu yang terbaik... Sebab tu dulu MF suka guna kata diri aku dalam Entry... Kemudian saya... Dan sekarang ni dengan singkatan nama pena MF... Nampak lebih manis dan sopan kan walaupun orangnya takde lah manis mana.. Hehe... 😁

Jadi... Jomlah kita betulkan nama panggilan yang enak dan sopan... Insha Allah menambah silaturahim. 

P/s: Tapi orang utara.. Kalau dia dah rapat dengan kawan dia.  Dia tak panggil pangkat abang atau kakak dah... 'hang - aku' aje cukup menandakan mereka serasi dalam berkawan.. Kalau kat orang luar dengar. . Macam kurang ajar je kan.. Tapi itulah style dialog orang di sebelah utara... 

08 Disember 2018

Disember 08, 2018

Siapa Best Friend Yang Terbaik?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Siapa Best Friend Yang Terbaik? 

Kawan yang baik umpama:⤵️
Siapa kawan terbaik kita?

MF sendiri takde kawan baik.... Sebab MF jenis kawan dengan semua orang... Takde puak-puak atau kroni punya... Dari zaman sekolah macam tu...

MF rasa kawan terbaik MF sebelum kahwin, mak MF la... Sebab semua kisah MF akan cerita kat mak...

Dah kahwin, kawan terbaik MF ialah suami MF sendiri...

Kalau orang yang tiada hubungan kerabat ni.. Takde kot kawan baik... Sekadar kawan tu adalah....

Kawan terbaik ni yang susah senang bersama kita....

Mampu bimbing kita jadi baik dan berkawan kerana Allah... Insha Allah... Jika ada kawan kita macam tu..  Pegang erat tangannya... Dan sama seiring untuk menggapai redha Allah.. Insha Allah... Untung ada kawan baik...

Rasulullah SAW pun ada kawan baik yang rapat dengan Baginda.... Khulafa ar-Rasyidin itulah kawan dan sahabat baik baginda... Kerana itulah mereka juga dijamin syurga...

Moga sahabat baik kita ni mampu bimbing kita ke arah kebaikan. Jika sebaliknya... Itu bukanlah kawan baik.... Dan Hati-hati berkawan dengannya... 

07 Disember 2018

Disember 07, 2018

Khasiat Teh Serai Yang Mungkin Ramai Tak Tahu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Khasiat Teh Serai Yang Mungkin Ramai Tak Tahu | Serai, semua orang tau dan kenal kan..

Serai ni satu dari bahan masakan sebagai penambah perisa dan pewangi dalam masakan.

Tapi, kita sendiri tak tau... Rupanya ada khasiat yang baik untuk badan si serai ni rupanya.

Khasiat Teh Serai Yang Mungkin Ramai Tak Tahu


Siapa sangka, tumbuhan yang tumbuh merimbun di tepi jalan di Malaysia ini mendapat perhatian hebat di Israel!

Benny Zabidov, seorang ahli botani berasa hairan mengapa begitu ramai pesakit kanser dari seluruh Israel datang menyerbu ladangnya untuk mendapatkan serai.

Rupa rupanya, ia merupakan respon dari penemuan pengkaji dari Ben Gurion University yang menemui kesan antikanser pada serai. Kajian tersebut mendapati aroma dari herba citrus seperti serai mampu membunuh sel kanser tanpa menjejaskan sel sel yang sihat.

Kajian makmal tersebut mendapati, sel kanser yang di kaji di dalam tabung uji "bunuh diri" mengunakan mekanisma apoptosi iaitu sejenis program yang membunuh sel sel secara semula jadi.

Sejak itu, ladang serai beliau perlu menghasilkan beratus ratus kilo serai setiap minggu untuk memenuhi kehendak pasaran tempatan.

⚠ Kajian ini masih di peringkat awal ya, jangan ada pesakit kanser yang enggan dapatkan rawatan semata mata mahu mengambil serai 🙏
.

Selain dari potensi fungsi antikanser, serai juga memiliki pelbagai manfaat dan khasiat lain. 

Manfaat lain serai adalah;

✅ Membantu penghadaman
✅ Mencegah ulser perut
✅ Membantu gejala PMS
✅ Membantu mengawal tekanan darah
✅ Mengurangkan berat badan
✅ Antioksidan
✅ Antikuman
✅ Antiradang

Khasiat Teh Serai Yang Mungkin Ramai Tak Tahu

Cara dapatkan khasiat serai

Tak perlu membeli supplement khas atau jus campuran serai, kita boleh dapatkan manfaat serai dengan hanya mengamalkan teh serai setiap hari.

Sediakan 1 cawan air panas, masukkan 1-3 sudu hirisan serai (segar atau kering). Biar selama 5 minit dan teh serai telah sedia untuk di minum!

Serai tumbuh dengan mudah dan boleh didapati dengan harga yang murah di pasar.

Ianya juga SELAMAT diambil dalam bentuk pemakanan, sapuan ke kulit dan sebagai terapi aroma.

Amazing sungguh khasiat serai !

* Walaubagaimanapun, masih banyak kajian perlu dilakukan untuk mengetahui keberkesanan serai kepada kesihatan khususnya dalam fungsi anti kanser.

Kena dapatkan nasihat doktor sebelum mengamalkan tips ini.

Sumber:
https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-719/lemongrass
https://www.thieme-connect.com/DOI/DOI?10.1055/s-2005-864146
https://www.israel21c.org/fresh-lemon-grass-fields-in-israel-become-mecca-for-cancer-patients/

Kredit: Facebook Public Health Malaysia 

Tak sangka pula ada sifat anti kanser dalam serai ni.

Kalau serai wangi... Tau la.. Khasiatnya untuk halau serangga dan haiwan perosak seperti lipas dan tikus...

Tapi rupanya serai biasa pun berkhasiat juga untuk kita.

Lepas ni nak try pula la teh serai.. Hmmm.. Apa rasanya agaknya... 
Disember 07, 2018

Doa Mohon Kesihatan dan Kelapangan Rezeki

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Doa Mohon Kesihatan dan Kelapangan Rezeki 


Di hari Jumaat kena banyak kan doa...

Salah satu doa yang patut kita minta ialah diberikan kesihatan yang baik...

Kerana...

Jika rezeki banyak tapi tak sihat pun tak de guna juga kan...


Jom kita doa...
Ya Allah ampunilah aku, kasihanilah aku, berikanlah petunjuk kepadaku, dan selamatkan lah aku (dari pelbagai penyakit) dan berikanlah rezeki kepada ku...

Ameen... Ya Rabbal 'alamin.... 

04 Disember 2018

Disember 04, 2018

Doa Agar Dipermudahkan Segala Urusan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Doa Agar Dipermudahkan Segala Urusan | Sekarang ni musim cuti sekolah... 

Mesti pelbagai rancangan dan agenda musim cuti ni kan... 

Ada yang nak kahwin 
Ada yang nak khatan kan anak
Ada yang nak pergi bercuti
Ada yang nak pergi umrah
Ada juga yang nak sambut hari ulang tahun. 

Walau apa pun perancangan kita... 
Jangan lupa... Allah juga merancang untuk kita... 

Jangan lupa sertakan doa dalam merancang sesuatu. 

Di sini... MF kongsikan satu doa dari Nabi Hadis Riwayat An-Nasaie... 

Doa Agar Dipermudahkan Segala Urusan

Doa Agar Dipermudahkan Segala Urusan
Doa Agar Dipermudahkan Segala Urusan

Ya Hayyu Ya Qayyum
Dengan rahmat Mu aku memohon pertolongan,
Perbaikilah seluruh urusanku, 
Dan janganlah Engkau serahkan aku kepada diriku sendiri walau sekelip mata. 

Maksud doa ni... 
Kita mohon Allah mudahkan urusan kita... Dan pandu kita dalam perancangan kita. 
Moga perancangan kita selari dengan perancangan Allah... 

Moga bermanfaat untuk semua... 
Dan semoga Allah permudahkan urusan kita semua... 

Insha Allah... Ameen... 

02 Disember 2018

Disember 02, 2018

Kisah Motivasi - Cuba Buat Macam Ni Untuk Buang Tabiat Buruk

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kisah Motivasi - Cuba Buat Macam Ni Untuk Buang Tabiat Buruk | Tabiat buruk, jika tak menyusahkan orang dan merunsingkan kepala mak bapak takpe kan... Tapi kalau sampai menyusahkan orang... memang tabiat tu kena buang. contohnya suka melepak waktu malam... suka kacau anak dara orang...

Kena buang, dan usaha untuk buang...

Tapikan.. nama pun tabiat kan.. maknanya dah jadi habit... dah biasa... payah nak buang...

Tapi kalau rasa nak buang juga, meh baca kisah ini... ada caranya nak buang tabiat buruk.


Kisah Motivasi - Cuba Buat Macam Ni Untuk Buang Tabiat Buruk

Seorang hartawan runsing memikirkan anaknya yang memiliki beberapa tabiat buruk.

Walaupun belum menimbulkan masalah yang besar, beliau tetap khuatir.
Jika dibiarkan tanpa ditangani, anak lelaki tunggalnya yang akan mewarisi sebahagian besar hartanya serta mengurus perniagaannya bakal bertukar menjadi remaja bermasalah.

Lantas, hartawan tersebut meminta bantuan seorang ahli psikologi sebuah universiti tempatan, iaitu Profesor Hisyam.

Sarjana itu diminta untuk menghabiskan masa hujung minggunya bersama keluarga dan anak hartawan berkenaan di kediaman mereka di sebuah kawasan perumahan elit di pinggir bandar raya Kuala Lumpur.

Pada hari pertama, setelah menghabiskan masa berbual – bual dengan hartawan berkenaan bersama isteri serta anak mereka secara berasingan, maka Profesor Hisyam lebih jelas akan masalah yang berada di hadapannya.

Dalam usaha mengenali remaja tersebut dengan lebih mendalam lagi, Profesor Hisyam membawa remaja itu bersiar – siar di kebun bunga di sekitar rumah hartawan berkenaan.
Kebetulan taman bunganya agak semak dan kurang terurus kerana sudah dua minggu tukang kebun balik ke kampung menziarahi ibunya yang sakit.

Tiba – tiba sarjana psikologi itu menghentikan langkahnya lalu mengajak remaja itu mencabut pokok – pokok kecil yang tumbuh di situ.

Remaja itu memegang tumbuhan kecil itu antara ibu jari dengan jari telunjuknya sebelum mencabutnya.

Sarjana itu kemudiannya meminta dia menarik pokok renek. Remaja itu menarik pokok tersebut dengan kuat dan pokok itu tercabut keluar, beserta keseluruhan akarnya.

“Sekarang, tariklah pohon yang itu,” kata Profesor Hisyam sambil menuding jarinya kea rah semak di hadapan mereka. Maka, dengan menggunakan seluruh kekuatannya, remaja itu menariknya keluar.

“Sekarang tarik yang ini pula,” kata profesor itu sambil menunjukkan sepohon jambu batu. Remaja itu tercengang dan kebingungan.

Sarjana mengulang lagi saranan yang sama; meminta remaja itu memeluk batang pohon tersebut dan cuba untuk menariknya.

“ Buat betul-betul, tarik bersungguh-sungguh,” tekan profesor itu lagi. Remaja itu membuat seperti yang diminta. Namun, walaupun ia menggunakan seluruh tenaga, pohon tersebut tidak juga bergerak.

“Kuat lagi dan jangan mudah berputus asa!” kata Profesor Hisyam.

“Ini mustahil,” kata remaja itu tercungap – cungap keletihan selepas berusaha sehabis tenaga.

Sarjana itu memang menunggu saat-saat keemasan ini untuk mendidik remaja tersebut mengenai tabiat buruknya. “ Maka ia juga seperti tabiat buruk,” kata sarjana itu, “Apabila ia masih baru, maka ia senang untuk dibuang. Tetapi apabila sudah berakar umbi, maka susah untuk dicabut.”

Kata-kata yang ringkas dan tepat itu melekat pada minda remaja itu. Ia sedar akan maksud yang tersirat dan faham bahawa aktiviti sebentar tadi merujuk kepada beberapa tabiat buruknya.

Setelah mengucapkan terima kasih kepada Profesor Hisyam, anak hartawan Kuala Lumpur itu bertekad untuk mengubah kehidupannya.


Moral of the story

Pepatah Melayu ada menyebut “meletur buluh semasa rebungnya,” Ia amat bertepatan sekali dengan paparan di atas. Apa-apa jua tabiat; buruk atau baik lebih mudah dipupuk atau dihakis semasa ia masih di peringkat awal.

Namun, apabila ia sudah bertapak sekian lamanya pada seseorang, tabiat tadi menjadi perkara biasa. Si pelakunya tidak memerlukan apa-apa tenaga atau inisiatif untuk melakukannya.

Seseorang pencuri yang telah lama mencuri menganggap bahawa mencuri sebagai perkara biasa. Dia akan mencuri sebaik ada peluang.

Seseorang yang berbuat baik dan suka menolong orang, tidak akan berasa aman sekiranya peluang menolong seseorang di hadapannya tidak direbut.

Apabila kebiasaan itu (baik atau buru ) berdarah daging pada seseorang, ia sudah menjadi sebahagian daripada orang itu. Pada ketika itu, apa-apa jua perubahan bukan sahaja sukar, malah akan berhadapan dengan tentangan. Justeru, makin sukar untuk diperbaiki.

Ya, sebarang perubahan dan tabiat baik yang mahu dipupuk perlu dibuat semasa seseorang itu masih kanak-kanak lagi.

Sementara itu, apa-apa jua usaha untuk mencegah melaratnya tabiat seseorang mestilah diiktiarkan semasa ia masih di peringkat awal.

Kredit: http://www.klinikmotivasi.com , google images


Ceritakan kisah ini buat anak kita yang ada tabiat buruk. 

dan kisah ini juga pengajaran buat ibu bapa... nak didik anak biar dari kecil. 

umpamanya... bab sampah... 

didiklah anak buang sampah di tempat yang betul sejak kecil... atau..
basuh pinggan selepas makan... 
kemaskan mainan selepas main... 

Insha Allah, jika latih dan latih dan usaha untuk didik jadi baik.. baiklah jadinya... kalau tidak akan jadi sebaliknya. 

Kalau dah sebati... contoh.. dah biasa buang sampah merata-rata... itu akan jadi tabiat... maka susah dah nak bentuk.. 

Kalau dah biasa pandu kereta tak bagi signal... maka terbiasalah begitu hingga menyusahkan orang lain... kannn... 

30 November 2018

November 30, 2018

Ini 8 Makanan Terbaik Untuk Hilangkan Perut Buncit

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)





Ini 8 Makanan Terbaik Untuk Hilangkan Perut Buncit | Buncit satu igauan ngeri bagi wanita. Bagi lelaki, sesetengahnya Nampak seksi.

Tapi kalau perempuan… euwww… buruk rupa… Memang kalau boleh nak sorok sebaiknya.

Cara terbaik nak kuruskan perut adalah senaman secara berkala… Tapia da juga boleh diusaha dengan makan, makanan tertentu untuk kuruskan perut buncit.


Ini 8 Makanan Terbaik Untuk Hilangkan Perut Buncit

1. Tembikai

Tembikai terdiri daripada 91 peratus air. Ini boleh menjadi makanan pembuka selera yang baik. Makan tembikai menjadikan kita kenyang dengan cepat tanpa mengambil sejumlah besar kalori.
American Dietetic Association mendedahkan bahawa tembikai adalah makanan yang sempurna untuk mengurangkan lemak pada perut.
Selain itu, tembikai juga menjadikan kita kenyang lebih lama dan membantu mencegah dehidrasi sebab buah ni banyak air.
Tembikai mengandungi banyak vitamin B1, B6, dan C, potasium, dan magnesium. Jadi, tembikai adalah satu buah yang baik untuk diet rendah kalori dan lemak.

2. Badam

Badam atau almond mengandungi sejumlah lemak yang sihat yang boleh membantu kita makan secara sederhana dan tak makan  terlalu banyak.
Satu kajian dalam American Journal of Clinical Nutrition telah membuktikan bahawa makan badam boleh menahan kelaparan.
Badam mengandungi banyak magnesium yang merupakan komponen penting untuk membina otot.
Badam juga katanya boleh mengurangkan risiko penyakit jantung.
Dan lagi, badam mempunyai kurang kalori, jadi tidak akan menambah lemak ke perut. Oleh itu, makanan ini sangat sesuai untuk dinikmati sebagai makanan ringan.

3. Daun Saderi

Sebut saderi teringat kartun Wonder Pet… hehe…
Saderi adalah salah satu sayuran yang rendah kalori.
Saderi juga mengandungi kalsium dan vitamin C yang boleh mengurangkan berat badan.
Kalau tak suka daun saderi dalam salad atau sup, boleh memprosesnya menjadi jus. Jus daun saderi sangat bagus, terutama sebelum makan tengahari atau makan malam. Tapi MF pilih makan dalam sup atau buat sayur campur… wangi dan sedap…

4. Timun

Timun adalah makanan rendah kalori yang disukai ramai orang.
Setiap 100 gram timun mengandungi kira-kira 96 peratus air dan hanya mempunyai 45 kalori.
Dikatakan makan timun setiap hari adalah satu cara yang sihat yang berkesan untuk membersihkan racun berbahaya dalam tubuh badan. Kira macam detox la kan…
Timun mengandungi banyak mineral, serat, dan vitamin yang baik untuk sistem pencernaan dan secara tidak langsung adalah baik untuk mengurangkan berat badan.

5. Tomato

Tomato yang masak dan mentah baik untuk dimakan setiap hari.
Tomato mengandungi sedikit kalori, tetapi menyimpan sebatian 9-oxo-ODA. Ini dapat membantu mengurangkan lipid dalam darah dan mengawal lemak perut.
Antioksidan kuat yang dipanggil lycopene yang dimiliki oleh tomato juga mempunyai pelbagai manfaat tambahan iaitu mengurangkan kedutan, melawan kanser, dan mengurangkan tahap kolesterol.

6. Alvakado

Alvakado kaya dengan serat yang mampu membantu kenyang lebih lama.
Buah ini merupakan sumber dari asam amino bernama lecithin yang berguna untuk mengendalikan berat badan.
Alvakado juga mengandungi lemak yang sihat, sehingga mampu meningkatkan proses pembakaran lemak perut.
Dan lagi buah ini mempunyai khasiat anti penuaan awal, anti kulat, dan anti-bakteria yang bermanfaat untuk kesihatan dan kecantikan.
Tapi buah ni boleh tahan juga mahal kalau nak amal selalu…

7. Epal

Epal mempunyai limpah serat, flavonoid, fitosterol, dan beta-Karoten, yang akan menjadikan perut terasa kenyang.
 Satu kajian di Brazil, seseorang yang makan tiga biji epal atau lebih setiap hari beratnya berkurangan berbanding yang tidak.
Serat pektin dalam epal dikenali berguna untuk menurunkan berat badan. Malah, pektin ini dapat mengurangkan risiko terkena kanser usus besar.

8. Nenas

Nanas mengandungi enzim bromelain yang mempunyai keupayaan anti-radang. Enzim yang memetabolisma protein berkaitan secara langsung dengan saiz ukuran perut.
Penyelidikan di University of Maryland mendedahkan keupayaan anti-bakteria pada bromelain membantu melawan bakteria yang menyebabkan cirit-birit.
Dan, ia sangat berkesan untuk menyembuhkan gangguan usus. Oleh itu, saiz perut boleh menjadi lebih kecil kerana perut kita bebas dari aduan perut kembung.

8 jenis makanan ni biasa-biasa je… tapi khasiatnya luar biasa..

Lepas ni boleh la penuhkan peti sejuk dengan makanan ini selalu…
Tapi ingat, makan makan juga, tapi senaman tetap kena buat… baru lah dapat kesan yang lebih maksima…

Semoga bermanfaat…


28 November 2018

November 28, 2018

Hati-hati, Ini 45 Nama Alkohol Kategori Arak Yang Mungkin Kita Tak Tahu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Hati-hati, Ini 45 Nama Alkohol Kategori Arak | Arak, semua orang tahu haram.

Tapi zaman sekarang, arak kadang dijual secara berleluasa...

Ada juga digunakan dalam makanan.

Jadi, kena hati-hati...

Nama Alkohol Kategori Arak

Hati-hati, Ini 45 Nama Alkohol Kategori Arak 

Istilah-istilah Bagi Alcoholic Beverages & Bahan Ramuan Makanan Mengandungi Alkohol Dalam Kategori ARAK..

1. Wine -
Hasil fermentasi/pemeraman/penapaian buah-buahan khususnya anggur

2. Beer/Ale -
Hasil fermentasi gandum atau barley

3. Wiski -
Hasil fermentasi bijian/gandum/jagung/barli

4. Brandy -
Sejenis ark yang dihasilkan hasil penyulingan wine

5. Cocktail -
Minuman campuran yang salah satu bahannya mestilah mengandungi minuman beralkohol (istilah international).

6. Rum -
Hasil fermentasi tebu

7. Tuak -
Hasil fermentasi beras atau air kelapa (mengikut kawasan/daerah)

8. Mojito -
Cocktail yang dihasilkan daripada campuran rum, gula, pudina, lime dan sparkling water.

9. Spirits -
Istilah umum bagi arak/ minuman beralkohol

10. Liquor -
Istilah umum bagi arak / minuman beralkohol

11. Pinacolada -
Sejenis cocktail berasaskan  jus nenas yang mengandungi rum.

12. Gin -
Sejenis arak daripada buah 'juniper berries'

13. Bitters -
Minuman beralkohol dengan mempunyai rasa pahit (bitter) drpd herba-herba.

14. Nasih , Baa atau b'a, Nasih , Kinomol , Lihing ,Bahar -
merupakan nama lain bagi arak beras atau tuak dalam bahasa Kadazan.

15. Tequila -
Minuman beralkohol yang dihasilkan daripada 'blue agave plant'

16. Margarita -
Sejenis cocktail yang mengandungi tequila dengan campuran orange-flavoured liqueur dan lime atau lemon juice, sellunya dihidangkan dengan garam pada 'glass rim'.

17.Champagne -
Adalah Sparkling wine, hasil fermentasi wine pada tahap kedua

18. Sake -
Hasil fermentasi beras.

19. Mirin -
Sejenis rice wine yang digunakan dalam masakan.(teriyaki sos mengandungi mirin)

20. Todi -
Arak hasil daripada air kelapa (palm wine)

21. Scotch -
Sejenis wisky dihasilkan di Scotland

22. Amaretto -
Arak Itali berperisa Kacang Badam

23. Calvados -
Apple brandy

24. Chambord -
Black raspberry liqueur

25. Claret -
Light red wine or Bordeaux.

26. Cognac-
Aged, double-distilled wine or fermented fruit juice. Cognac is considered the finest brandy.

27. Cointreau -
French, orange-flavored liqueur.

28. Curacao -
Liqueur made from bitter Seville oranges.

29. Creme de menthe -
Thick and syrupy, sweetened mint liqueur. Comes both clear and green.

30. Framboise -
French raspberry liqueur.

31. Frangelico -
Italian hazelnut liqueur.

32. Galliano -
Golden Italian anise liqueur.

33. Grand Marnier -
French liqueur, orange-flavored.

34. Grappa -
Italian grape brandy.

35. Grenadine -
Pomegranate syrup, sometimes alcoholic.

36. Hard Cider -
Fermented, alcoholic cider.

37. Kahlua -
Syrupy Mexican liqueur made with coffee and cocoa beans.

38. Kirsch (Kirchwasser) -
Colorless liqueur made of cherries.

39. Red Burgundy -
Dry French wine.

40. Schnapps -
Flavored, colorless liquor.

41. Sherry -
Fortified dessert wine, sweet or dry, some with a slightly nutty flavor.

42. Southern Comfort -
Bourbon mixed with peach liqueur.

43. Triple Sec -
Orang-flavored liqueur.

44. Vermouth -
Wine-based drink infused with herbs, sweet or dry.

45. White Burgundy -
Dry French wine.

#BiarTahu
#JanganKeliru
#SemakSebelumSebar

sumber: Hub Halal JAKIM

27 November 2018

November 27, 2018

Keliru dengan Maksud Khalwat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Keliru dengan Maksud Khalwat | Seperti maksud samak dan sertu yang selalu kita keliru, satu lagi pinjaman kata arab, iaitu Khalwat juga satu perkataan yang jadi orang keliru.


Kalau dalam masyarakat kita, sebut je khalwat... maksudnya buat maksiat...
Tapi istilah asal khalwat ini maksudnya bersendirian untuk beribadah kerana Allah...

Khalwat

Keliru dengan Maksud Khalwat

Berkhalwat merupakan kata terbitan daripada perkataan “khalwat” iaitu perkataan pinjaman daripada bahasa Arab “khalwah" kata nama infinitif khala, yakhlu secara literal menunjukkan mahu menyendiri. 
Dalam istilah Arab, ia menunjukkan kesunyian untuk bertafakur terhadap Allah dan supaya mengingati-Nya setiap masa dengan menyebut nama Allah di dalam hati, fikiran atau secara lisan. Dalam bahasa Melayu, ia menyerupai amalan suluk/bersuluk.

Menurut Kamus Bahasa Melayu

Khalwat bermaksud perbuatan mengasingkan dan memencilkan diri, duduk seorang diri dan berdua-duaan di dalam keadaan sumbang di tempat yang terpencil di antara lelaki dan perempuan yang tidak berkahwin (Zainal Abidin Safarwan t.th). Dengan itu dapat difahami bahawa dalam istilah Melayu berkhalwat merangkumi makna pasangan lelaki dan wanita (yang akil baligh yang harus berkahwin) yang menyendiri di tempat yang terpencil. 

Istilah khalwat telah didaftarkan sebagai satu istilah undang-undang yang merujuk kepada kesalahan jenayah syariah.


Jadi, sebenarnya khalwat ni satu ibadah, tapi yang kita faham khalwat ni maksiat...

Harap lepas ni faham tentang penggunaan istilah ni...

Ada dua maksud yang berbeza fahamannya...  
November 27, 2018

4 CARA BERSIHKAN HATI YANG KOTOR

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


4 CARA BERSIHKAN HATI YANG KOTOR | Syekh Ibnu Atha'illah dalam kitab Taj al-'Arus mengatakan: "Terdapat empat perkara yang dapat membantu menjernihkan  hati:

1) Banyak berzikir.
2) Banyak diam.
3) Banyak khalwat.
4) Mengurangi makan dan minum."

Menurut Dr. Muhammad Najdat, sebenarnya Syekh Ibnu Atha'illah mengenalkan kita bagaimana membersihkan dan membeningkan hati.


4 CARA BERSIHKAN HATI YANG KOTOR

1) Banyak berzikir.

Pertama, zikir kepada Allah akan membersihkan hati dari kesesatan dari kebergantungan kepada selain Dia.

Hati yang biasa dan mudah berzikir adalah hati yang mengenali iman, mengenal nikmat ibadah, merasakan manisnya ketaatan, dan memiliki rasa takut kepada Allah.

Hati yang selalu mengingat Allah akan bergetar ketika mendengar nama-Nya disebut,  hati pun semakin lembut dan bersih dari kotoran.

‎للَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ ٱلْحَدِيثِ كِتَٰبًا مُّتَشَٰبِهًا مَّثَانِىَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ ٱلَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ ٱللَّهِ ذَٰلِكَ هُدَى ٱللَّهِ يَهْدِى بِهِۦ مَن يَشَآءُ وَمَن يُضْلِلِ ٱللَّهُ فَمَا لَهُۥ مِنْ هَادٍ

Allah SWT berfirman,:

"Allah telah menurunkan perkataan yang paling baik (yaitu) Al Qur’an yang serupa (mutu ayat-ayatnya) lagi berulang-ulang gementar karenanya kulit orang-orang yang takut kepada Tuhannya, kemudian menjadi tenang kulit dan hati mereka di waktu mengingat Allah. Itulah petunjuk Allah, dengan kitab itu Dia menunjuki siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang disesatkan Allah, maka tidak ada seorangpun pemberi petunjuk baginya." (QS Az-Zumar (39): 23)

Orang yang berzikir mengingat Allah dengan lisannya tidak disebut berzikir jika hatinya tidak ikut berzikir. Hati harus menjadi sumber zikir untuk lisan dan bagian tubuh lainnya.

2) Banyak diam.

Kedua, memperbanyak diam. Tergelincirnya lisan akibat terlalu banyak berbicara dapat berakibat buruk bagi dirinya dan orang lain. Diam adalah emas. Di dalamnya terkandung hikmah yang sangat dalam.

Rasulullah bersabda, "Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Akhir hendaklah mengatakan yang baik atau diam."

Imam Syafii r.a. mengatakan:
Mereka bertanya, "Mengapa kau diam saja saat kau dicaci."

Maka kukatakan padanya:
"Menjawab adalah kunci pintu keburukan. Sedangkan diam di depan orang bodoh adalah kemuliaan. Di dalamnya juga terdapat upaya menjaga kehormatan. Bukankah singa ditakuti meskipun dalam keadaan diam. Sedangkan anjing tak diendahkan, meskipun terus menyalak."

3) Banyak khalwat.

Ketiga, memperbanyak khalwat atau menyendiri. Dalam khalwat kita merenung dan terus berhubungan dengan realiti yang lebih tinggi dan membersihkan hati dari kotoran dunia. Merasa lemah dan tak berdaya, serta merasa hanya Allah-lah satu-satunya tempat bergantung. Hatinya hanya dipenuhi tasbih, takbir, tahlil, serta selawat Nabi.

4) Mengurangi makan dan minum.

Keempat, mengurangi makan dan minum atau dengan memperbanyak puasa sunnah. Dengan begitu kita mematahkan hasrat hawa nafsu, dan melunakkan hati yang keras. Dengan mengurangi makan dan minum sebenarnya kita belajar mengendalikan nafsu badani, mengawal emosi, belajar qanaah dan zuhud.

Imam Al-Ghazali rahimahullah menjelaskan bahwa rasa lapar akan membersihkan hati, membangkitkan tekad, dan menajamkan mata hati. Sebaliknya, rasa kenyang dapat melahirkan ketumpulan dan membutakan hati, dan mengganggu fikiran.

Menurut beliau, rasa lapar juga dapat menghaluskan hati  dan menjernihkannya, sebab hanya dengan hati yang dapat meraih nikmatnya ketaatan, merasakan manfaat dzikir dan nikmatnya bermunajat kepada Allah SWT.

---Disarikan dari Kitab Taj Al-'Arus karya Syekh Ibnu Atha'illah, dengan syarah Dr. Muhammad Najdat.

(Dipetik daripada facebook Ustaz Iqbal Zain)

25 November 2018

November 25, 2018

25 Tanda Ini, Menandakan Badan Ada Sesuatu Yang Mungkin Kita Tak Tahu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

25 Tanda Ini, Menandakan Badan Ada Sesuatu Yang Mungkin Kita Tak Tahu | Badan manusia, Allah jadikan cukup kompleks dan lengkap. Semua anggota dan organ dan apa sahaja yang ada kat badan kita ni saling memerlukan dan melengkapi.

Badan kita kan bertindak balas dengan sesuatu keadaan… dan ini yang mungkin kita tak faham dengan bahasa badan kita sendiri…

Doktor ini menjelaskan tanda-tanda badan manusia yang mungkin kita tak tau…

25 Tanda Ini, Menandakan Badan Ada Sesuatu Yang Mungkin Kita Tak Tahu

25 Tanda Ini, Menandakan Badan Ada Sesuatu Yang Mungkin Kita Tak Tahu

1. MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati).


  • Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi. Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.
  • Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
  • Keluar tahi mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
  • Keluar air mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja
  • Ketegangan mata dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.


2. HIDUNG (Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong).


  • Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
  • Hidung sumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
  • Bersin
    • Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
    • Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.


3. BATUK


  • Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
  • Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Biasanya kahak pekat keluar selepas beberapa hari memakan RG.
  • Batuk dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.


4. KERONGKONG


  • Kerongkong kering. Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
  • Sakit kerongkong. Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.


5. BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)


  • Bibir pucat
    • Sistem penghadaman yang lemah.
    • Perut mengandungi angin.
    • Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi. Sepatutnya diperkuatkan fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi.
  • Bibir kering dan pecah. Perut mengandungi banyak bahan toksin.


6. MULUT DAN LIDAH : Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah.


  • Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
  • Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser). Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
  • Mulut berbau busuk . Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.


7. TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang.


  • Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
  • Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.


8. KULIT Berpeluh :


  • Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
  • Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.


9. RUAM DAN BISUL : 


  • Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.


10. KULIT GATAL DENGAN RUAM : 


  • Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.


11. KULIT PECAH DAN BERAIR : 


  • Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.


12. RAMBUT GUGUR : 


  • Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.


13. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI


  • Sakit Sendi
    • Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).
    • Tidak rasa panas Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism).
    • Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.
  • KEBAS TANGAN : Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
  • KEBAS TANGAN KIRI DAN LENGAN : Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
  • KEBAS KAKI : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
  • SAKIT TAPAK KAKI : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
  • SAKIT TUMIT KAKI : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.
  • RASA PANAS DI TAPAK KAKI : Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.
  • GATAL DI CELAH-CELAH JARI KAKI : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).


14. TANDA-TANDA DALAMAN


  • KEPALA. Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.
  • PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.
  • PENING/SAKIT DI BAHAGIAN BELAKANG KEPALA
    • Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
    • Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.
  • SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA :Menandakan penyakit migrain.
  • BISUL TERJADI DI KEPALA Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.
  • RASA PENING YANG MEMUSING Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.


15. MULUT/KERONGKONG/LIDAH


  • LOYA/MUNTAH . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
  • MUNTAH DARAH
    • Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan
    • Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.

16. LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK : 


  • Tanda sakit jantung.


17. KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT . 


  • Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman


18. KENCING


  • KERAP KENCING Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran.
  • AIR KENCING BERKAPUR Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
  • AIR KENCING BERMINYAK : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.
  • AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT : Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.
  • AIR KENCING BERDARAH : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.


19. BUANG AIR BESAR


  • CIRIT-BIRIT/KERAP BUANG AIR BESAR : Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.
  • SEMBELIT: Membersihkan toksin dari usus kecil.
  • NAJIS BERDARAH 
    • Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus. 
    • Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
  • NAJIS BERWARNA HITAM : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.


20. BADAN


  • RASA SAKIT : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.
    • Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.
    • Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
    • Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.
    • Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.
  • BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan
  • BADAN TERASA PANAS . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.
  • BADAN TERASA RINGAN : Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.


21. RASA TAKUT MENGEJUT : 


  • Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.


22. CEPAT NAIK DARAH/MARAH : 


  • Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.


23. RASA BIMBANG DAN TAKUT : 


  • Sistem paru-paru yang lemah.


24. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB :


  • Sistem jantung yang lemah.
  • Sistem saraf otak yang lemah.
  • Masalah pengaliran darah.


25. SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL : 


  • Sistem penghadaman yang lemah.



Sumber (via Facebook):
Pn. Rusnani Omar
Penolong Pendaftar
Unit Keselamatan & kesihatan Pekerjaan
Universiti Malaysia Perlis


Moga dengan perkongsian ini menambahkan ilmu perubatan diri kita dan faham bahasa badan kita sendiri.

dan dengan ilmu ni juga menambahkan keimanan kita bahawa, Allah Maha Bijaksana dalam mencipta sesuatu... 

24 November 2018

November 24, 2018

Tips Blog - Saiz dan Format Gambar Yang Terbaik Untuk Blog

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Tips Blog - Saiz dan Format Gambar Yang Terbaik Untuk Blog | Lama tak bercerita pasal blog... Kali ni saja la nak kongsikan tips pasal gambar dalam blog.

Gambar memang penting bila up entry dalam blog... sebab orang sekarang, nampak gambar menarik baru berminat nak baca.... Kalau takde gambar... kurang sikit orang nak klik baca.

MF kengkadang, suka jenjalan... dan tengok blog orang...

Kadang ada beberapa la yang buatkan MF rasa perlu perbetulkan bab gambar ni...
terutama gambar dalam entry...

Pemilihan format, saiz dan kapasiti gambar menentu loading blog kita juga.

Jadi, MF share ye, beberapa tips yang boleh kita gunakan bila nak letak gambar dalam entry blog..


sumber: google images

Tips Blog - Saiz dan Format Gambar Yang Terbaik Untuk Blog

Format imej yang ideal untuk blog


Terdapat pelbagai jenis format imej yang tersedia seperti JPEG (JPG), PNG dan GIF. Kebanyakannya, kita menggunakan format fail JPEG tetapi kadang-kadang kita menggunakan PNG dan GIF juga.

Format JPEG - Format JPEG yang terbaik digunakan untuk jenis blog fotografi digital dan format ini adalah yang paling banyak digunakan kerana imej dalam bentuk foto, tetapi tidak jarang juga digunakan untuk blog dan portal selain daripada fotografi. 

Sebagai contoh, banyak blog yang menggunakan format JPEG ialah blog perjalanan, perjalanan, blog resipi dan sebagainya.


Format PNG - Format PNG yang paling biasa digunakan pada blog secara amnya, kerana format imej PNG jenis boleh diedit dan dimampatkan kepada saiz terendah (sekitar 70%) tanpa mengurangkan kualiti imej asal. 

Format PNG biasanya digunakan untuk blog yang mengutamakan prestasi dan kelajuan pemuatan, seperti blog tutorial.


Format GIF - Format jenis ini biasanya menyokong saiz imej kecil, seperti logo dan sebagainya.

Saiz yang sesuai

Untuk saiz imej pos (dimensi) kita boleh menyesuaikannya ke setiap templat blog, sedangkan saiz yang paling ideal adalah seperti berikut.

Template 1 Lajur  Boleh menggunakan gambar atau imej dengan saiz 700 x 360 piksel atau 600 x 400 pixel

2 template kolum  
Boleh menggunakan gambar atau imej dengan saiz 600 x 400 piksel atau 600 x 320 pixel

3 ruangan template  
Boleh menggunakan imej atau gambar 300 x 250

Bagaimana jika dimensi imej tidak sepadan dengan saiz di atas? 

Boleh mengedit imej menggunakan editor imej softare seperti Photoshop atau Microsoft Office Picture Manager atau perisian editor imej lain, buat saiz yang sepadan dengan template anda. 

Nak mudah, guna saja photoscape. 
Kalau kat smartphone MF biasa guna apps Pixlr dan kalau imej tu besar compress dengan apps imej compress. 

Saiz kapasiti imej adalah baik untuk blog

Sebelum kita upload imej dalam entry blog, lebih baik untuk memampatkan imej terlebih dahulu. Tujuannya tak nak bagi Blog jadi slow loading. 

Kaedah ini boleh diatasi melalui alat mampatan imej, saiz kapasiti imej yang ideal ialah 65 - 115 kb. 

Tetapi jika mungkin untuk saiz yang lebih kecil, lebih baik, selagi imej masih jelas.


Itulah penjelasan ringkas tentang saiz imej post blog yang ideal. 

Selain mempercepatkan loading Blog kita, kita dapat mengoptimumkan imej menjadi mesra SEO dan mudah dijejaki oleh enjin carian.

Foto atau imej menghasilkan hampir 35% carian di enjin carian, dengan menggunakan dan mengoptimumkan imej, ia juga akan meningkatkan trafik / pengunjung ke blog kita. 


Jadi, gambar yang korang tangkap tu jangan lupa buat 3 langkah ni sebelum upload masuk entry... 

1. Letakkan watermark pada tempat yang sesuai dalam gambar... Jangan letak besar sangat samapi lindung gambar pula. 

2. Resize gambar guna apa sahaja software yang sesuai. Saiz yang biasa MF guna ialah dengan kelebaran (width) 640 pixel.

3. Compress kan atau kecilkan kapasiti gambar... Kalau satu gambar sampai beratus MB tau ratus KB itu yang buatkan  blog kita lambat loading... Sebaiknya... Compress je bagi jadi puluh-puluh KB je..

Ada apps kalau kat phone... Kalau kat desktop atau pc, ada boleh buat secara online. 

Ini 3 benda MF akan buat sebelum upload ke dalam entry... untuk entry peribadi atau review... atau gambar sendiri...

Kalau gambar google ... just copy aje.. dan kredit kan kepada google images.

Dan tambahan...

Tips SEO dengan Gambar

Jangan lupa juga untuk rename kan ikut tajuk entry kita...

Bila dah upload jangan lupa letakkan title dan alt image Pada property gambar... 

OK.. Itu je MF dapat kongsikan... 

Takde lah pandai mana... MF cuba kongsikan apa yang MF buat dan tahu je... 

Semoga bermanfaat.

22 November 2018

November 22, 2018

9 Tanda Badan Kekurangan Vitamin C

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


9 Tanda Badan Kekurangan Vitamin C | Vitamin C (asid askorbik) melindungi tubuh daripada kekurangan sistem imun. Tubuh memerlukan dos tetap vitamin C untuk cegah penyakit. Vitamin C bukan hanya untuk cantik... tapi penting juga untuk sihat.

Sumber vitamin C banyak terdapat dalam buah.. Tapi kadang kita tak ambil dan mungkin ada yang tak makan buah. Terutamanya kanak-kanak. Dan ini menjadikan orang tu tak mendapat nutrien penting ini dengan secukupnya.

Apabila badan kekurangan vitamin C, gejala-gejalanya dapat diketahui dalam banyak cara. Antaranya:

Tanda kurang vitamin c

 9 Tanda Badan Kekurangan Vitamin C


1. Gusi bengkak dan mudah berdarah

Jika badan kekurangan vitamin C, gusi cenderung membengkak, meradang, dan berdarah dengan mudah. Vitamin C rendah telah dikaitkan dengan periodontitis, penyakit ini membawa kepada jangkitan gusi dan kerosakan yang boleh menyebabkan kehilangan gigi juga.

2. Hujung rambut kering dan berpecah

Akar rambut tidak akan dapat memberi faedah sebanyak yang diperlukan. Kesannya, akan menyebabkan rambut kering dengan hujung berpecah.

Vitamin C membantu dalam pertumbuhan rambut yang lebih cepat, kerana ia membantu tubuh menyerap lebih banyak khasiat.

Kekurangan vitamin C mungkin tidak hanya melambatkan pertumbuhan rambut, ia juga boleh menyebabkan keguguran rambut.

3. Hidung berdarah

Jika korang mengalami hidung berdarah yang kerap,  mungkin mempunyai tahap vitamin “C” yang tidak mencukupi dalam sistem badan korang.

Hidung berdarah juga dikenali sebagai epistaxis, adalah salah satu daripada gejala skurvi, atau keadaan yang menonjolkan kekurangan asid askorbik dalam badan.

4. Kulit kemerahan, kering dan kasar

Kulit kering, kasar, dan merah juga adalah beberapa petunjuk bahawa tidak ada asid askorbik yang mencukupi dalam sistem badan.

Tubuh badan memerlukan vitamin C untuk mensintesiskan kolagen kulit, jadi kulit  tetap kelihatan merah jambu.

Kekurangan vitamin “C” mungkin juga membawa kepada perkembangan keadaan kulit yang disebut keratosis pilaris. 

Walaupun yang paling biasa di kalangan golongan muda, keadaan ini boleh berlaku pada sesiapa sahaja tanpa mengira usia. Ini dapat dilihat dengan patch kasar atau benjolan kecil yang muncul di paha, punggung, lengan atas, dan pipi.

Vitamin c

 5. Anggota badan mudah lebam

Kerana kapilari lemah tanpa vitamin C, mungkin mengakibatkan lebam segera – lebam juga mungkin menunjukkan keadaan kesihatan yang asas.

Jadi, jangan ingat hantu gigit... tapi vitamin C yang kurang rupanya.

6. Parut anda lambat sembuh

Luka mungkin tidak cepat sembuh kerana tidak mempunyai cukup vitamin C yang membantu tisu penghubung mengikat dengan luka.

“C” mempunyai peranan penting dalam pembaikan tisu – Ia juga boleh mencegah jangkitan luka.

7. Sakit dan Bengkak Sendi

Sendi yang membengkak dengan rasa sakit boleh meradang. Ini adalah perkara biasa bagi mereka yang mengalami arthritis rheumatoid.

Orang yang mempunyai paras vitamin C yang rendah mempunyai risiko sebanyak tiga kali untuk mengembangkan penyakit ini berbanding mereka yang mempunyai pengambilan Vitamin C biasa.

8. Mudah terdedah kepada batuk dan selsema

Vitamin C membantu dengan pengeluaran sel darah putih yang menyerang virus dan bakteria. Ia juga antioksidan yang melindungi sel-sel badan dari jangkitan.

Jika badan rendah “C”, mungkin terdedah kepada selesema biasa, dan lemah terhadap virus selesema atau jangkitan tekak.


9. Sentiasa terasa penat dan lemah

Kekurangan vitamin C telah terbukti mempunyai hubungan dengan psikologi juga.

Kajian berasingan di pesakit hospital dan pelajar sekolah menengah dengan kegelisahan menunjukkan bahawa mood mereka menjadi lebih positif sebanyak 34 peratus selepas mengambil makanan tambahan vitamin C.


Kalau tengok ciri dan tanda tu, macam ada je tanda .. kena banyak makan vitamin C la lepas ni... 

20 November 2018

November 20, 2018

Ini Cara Nabi s.a.w Makan Yang Patut Kita Amalkan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ini Cara Nabi s.a.w Makan Yang Patut Kita Amalkan | Nabi Muhammad s.a.w bukan sahaja dilahirkan dan diutuskan sebagai Rasul untuk membetulkan aqidah, tapi juga memperbaiki akhlak.

Sangat detail dan complete dalam al-Quran dan hadis tentang perlaksanaan etika dan adab kita seharian, sampaikan cara makan pun diajar dalam Islam.

Kalau ikut cara ni, bukan sahaja dapat pahala... Tapi dapat keberkatan dan menjadikan badankan sihat dan tidak mudah kena penyakit.

Ini Cara Nabi s.a.w Makan Yang Patut Kita Amalkan


makan ikut sunnah

1. Cara Makan di Meja Makan

عن عمربن ابي سلمة, قال : كُنتُ غُلامًا في حَجْرِ النبي صلى الله عليه وسلم, وكانَتْ يَدِيْ تَطِيشُ في الصَّحْفَةِ, فقال : "ياَ غُلامُ , سَمِّ الله, وكُلْ بِيَمِيْنِك , وكُلْ مِمَّا َلِيْك"(رواه مسلم والطبراني والبيهقى )

Dari umar bin abi salamah ia berkata: “Sewaktu aku kecil pada masa nabi SAW. tanganku selalu bergerak kesana kemari dalam piring makan, kerana itu Nabi berkata: hai Anak sebutlah nama Allah, makanlah dengan tangan kanan engkau, dan makanlah yang ada di sekitarmu”. ( HR. Muslim, thabrani dan baihaqi )


2. Perintah Makan Menggunakan Tangan Kanan

عن ابي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: " اِذَا اَكَلَ اَحَدُكُمْ فَلْيَاْكُلْ بِيَمِيْنِهِ وَاِذَا شَرِبَ فَلْيَشْرَبُ بِيَمِيْنِهِ فَاِنَّ الشَّيْطَانَ يَاْكُلُ بِشِمَالِهِ وَيَشْرَبُ بِشِمَالِهِ ( رواه مسلم والنسائ في السنان الكبرى)

Dari abi hurairah ra dari Nabi SAW bersabda: “ jika salah seorang dari kalian makan, makanlah dengan menggunakan tangan kanan dan jika minum, minumlah juga dengan tangan kanannya. Sesungguhnya syaitan itu makan dengan tangan kirinya dan juga minum dengan tangan kirinya. ( HR. Muslim dan Nasa’i di dalam sunan Kubro)


3. Perintah Makan, Minum, dan Berpakaian Tanpa Berlebihan

عن عمرو بن شعيب عن ابيه عن جده عن النبي صلى الله عليه وسلم , انه قال : كُاُوْا وَشْرَبُواْ وَ الْبَسُوْا وَتَصَدَّقُواْ فِي غَيْرِ سَرَفٍ وَلَا مَخِيْلَةٍ ( رواه البيهقى في شعب الايمان)

Dari umar bin syu’aib dari ayahnya dari kakeknya dari Nabi SAW, sesungguhnya Nabi Bersabda: makanlah, minumlah, berpakaianlah dan bersedekahlah tanpa berlebihan dan sikap sombong.( HR. Baihaqi pada bab iman)


4. Membahagikan Perut Menjadi 3 Bahagian

عن المقدام بن معدي كرب اَنَّ رَسُولَ الله صلى الله عليه وسلم قال: مَا مَلاَءَ اَدَمِيُّ وِعَاءَ شَرًّا مِنْ بَطْنِهِ, بِحَسْبِ ابْنِ اَدَمَ لُقَيْمَةٌ يُقِمْنَ صُلْبَهُ فَاِنْ كَانَ لاَمحَاَلةَ فَاعِلًا فَثُلُثٌ لِطَعَامِه وثُلُثٌ لِشَرَا بِه وثُلُثٌ لِنَفْسِه   ( رواه الترمذى وابن حبان )

Dari miqdam bin ma’dikariba sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda:“Tidaklah seorang anak Adam mengisi sesuatu yang lebih buruk dari perutnya sendiri ,  cukuplah bagi anak adam beberapa suap yang dapat  menegakkan tulang punggungnya, jikapun ingin berbuat lebih, maka sepertiga untuk makanan dan sepertiga untuk minum dan sepertiga lagi untuk nafasnya. ( HR. Tirmidzi dan Ibnu Hibban)

Rumusan
Secara umum tatacara makan dan minim yang baik yang harus dilakukan adalah:

Adab dan Etika ketika Makan


  • Mencuci tangan sebelum makan
  • Membaca basmallah
  • Makan di mulai dari yang berada di sebelah kanan dahulu
  • Mengecilkan suap dan menghaluskan kunyahan
  • Tidak memandang kepada wajah teman makan
  • Ambil makanan yang berhampiran dulu.
  • Tidak sambil bersandar
  • Tidak makan ketika kenyang
  • Mengambil makanan dari sisi piring/wadah
  • Menjilat anak jari ketika selesai makan
  • Membaca hamdallah


Adab dan Etika ketika Minum


  • Memandang kedalam gelas sebelum meminum airnya
  • Membaca basmallah
  • Mengesap air dan tidak menenggaknya
  • Tidak sambil berdiri
  • Membaca hamdallah
November 20, 2018

10 Waktu Terbaik Berselawat Ke Atas Nabi s.a.w

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



10 Waktu Terbaik Berselawat Ke Atas Nabi s.a.w


  1. Sesudah laungan azan
  2. Ketika hendak masuk dan keluar daripada masjid
  3. Dalam solat jenazah.
  4. Dalam takbir hari raya.
  5. Dalam tahiyat ketika solat.
  6. Pada awal dan akhir doa.
  7. Pada hari jumaat sama ada malam atau siang.
  8. Dalam khutbah dan doa qunut.
  9. Ketika orang lain menyebut nama Rasulullah s.a.w.
  10. Di dalam majlis ilmu, ketika dan sebagainya. 


Jom perbanyakkan selawat.

Moga dengan banyak nya selawat ini, kita dipanggil dan rapat dengan Nabi serta mendapat syafaat di akhirat nanti. Insha Allah...


19 November 2018

November 19, 2018

Ini Kelebihan Alunan Selawat Ketika Dodoikan Anak Tidur

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Insha Allah.. Esok bukan sekadar cuti... 

Tapi cuti semata-mata untuk ingat Nabi Muhammad s.a.w... Rasul dan Nabi yang sangat cintakan umatnya. 

Kita ingat tak kat Baginda? 

Kita ni patut bersyukur sangat dilahirkan sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w... 

Sebab salah satu kelebihannya kita akan dapat syafaat di akhirat nanti jika kita... Banyak kan ingat Nabi Muhammad s.a.w. 

Nak ingat Nabi macam mana? 

Mudah saja... 

Dengan perbanyakkan selawat dan salam kepada Baginda. 

Selawat sebagai tanda rindu kepada Baginda ﷺ ☺️

‎💕 اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

‎💕 اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

‎💕 اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

Semoga cinta kita pada baginda ﷺ semakin bertambah dan mendapat syafaatnya dikelak nanti ☺️

Ini Kelebihan Alunan Selawat Ketika Dodoikan Anak Tidur

Banyak kelebihan selawat...

Antaranya :
1. Orang yang banyak selawat antara orang yang paling mulia di akhirat. 

2. Allah akan balas selawat tu dengan 10 kali ganda. 

3. Keutamaan selawat di hari Jumaat. 

4. Selawat kita di dunia tetap akan sampai kepada Rasulullah SAW. 

5. Rasulullah akan menjawab salam orang yang memberi salam kepada Baginda. 

6. Doa tidak makbul tanpa selawat. 

7. 100 kali selawat membuka 100 pintu rahmat. 

Ini Kelebihan Alunan Selawat Ketika Dodoikan Anak Tidur

Selain tu.. 

Kelebihan jika selalu dengarkan selawat kepada anak-anak kecil. (pengalaman sendiri) 

1. Mampu lembutkan hati anak-anak yang kurang dengar cakap. 

2. Mudah untuk kawal marah.

3. Mudah untuk ibu bapa kawal emosi.

4. Anak mudah tidur dan lebih tenang. 

5. Kurang tantrum dan jika tantrum pun ibu tak tantrum sekali... 😅

Selalulah pasang alunan zikir dan selawat dalam rumah. 

Insha Allah... Rumah tangga akan ada kelainannya. 😊
November 19, 2018

10 Rahsia Pucuk Paku Yang Ramai Orang Tak Tahu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

10 Rahsia Pucuk Paku Yang Ramai Orang Tak Tahu | Pucuk paku, makanan hutan yang tumbuh meliar.

Dulu kat kampung, selalu kutip aje kat tepi jalan.

Sekarang ni, nak makan kena beli la kat pasar.

Pucuk paku nampak biasa tapi khasiatnya luar biasa.

Jangan pandang lekeh dengan tumbuhan hutan ni.. Sebab ada khasiat yang tersendiri.

10 Rahsia Pucuk Paku Yang Ramai Orang Tak Tahu

10 Rahsia Pucuk Paku Yang Ramai Orang Tak Tahu

1. Menjaga daya tahan tubuh

Pucuk paku ialah sayur sihat yang dapat menjaga daya tahan tubuh.

Daya tahan tubuh yang baik akan membuat anda memiliki perlindungan yang kuat terhadap serangan penyakit, sehingga tubuh tidak mudah terjangkit penyakit yang mudah merebak.

2. Baik untuk metabolisme tubuh

Membantu metabolisme menjadi normal. Metabolisme yang tak normal menyebabkan penyakit senang datang...

3. Ubat Gout

Khasiat pucuk paku dapat menjadi sumber makanan untuk mengatasi Gout.
Kandungan dalam pucuk paku untuk meredakan gejala gout yang sering menyerang sendi dan juga tulang dengan rasa ngilu yang boleh mengganggu aktiviti seharian.

4. Baik untuk kesihatan tulang

Khasiat pucuk paku baik untuk membuat tulang menjadi lebih sihat.

Apa kriteria penting yang membantu tulang yang sihat itu?
Tidak mudah patah dan tidak mudah terjangkit penyakit, terutama penyakit kemerosotan tulang yang terjadi pada orang yang mengalami osteoporosis. Tulang akan semakin sihat dan juga terjaga.

Bagi yang tidak suka susu... Boleh amal makan pucuk paku.

5. Menyembuhkan luka

Khasiat pucuk paku dapat jadikan bahan sayuran yang mampu menyembuhkan luka.

Sayuran unik yang satu ini akan membantu mempercepat proses penyembuhan luka, terutama dalam membentuk jaringan sel kulit baru untuk menutupi luka.

Kandungan semulajadi dalam sayur ini sangat baik untuk kesihatan kulit.

6. Mencegah penuaan secara semulajadi

Penuaan yang terlalu cepat di usia ketika masih muda akan membuatkan kita hilang kepercayaan pada diri sendiri.

Ni pun akan menyebabkan beberapa jenis penyakit. Cegahlah penuaan ini dengan banyak mengambil sayuran, salah satunya pucuk paku. Sayur ini akan membuat kita nampak awet muda.

7. Menyihatkan mata

Kandungan semulajdi yang ada dalam pucuk paku salah satunya adalah vitamin A. Sayuran unik dan hijau ini mengandungi cukup banyak vitamin A yang baik untuk kesihatan mata.

Selain mencegah iritasi dan kemungkinan penyakit mata lainnya, sayuran ini akan membantu mata dari penyakit rabun.

8. Menurunkan berat badan

Berat badan berlebihan tidak hanya akan membuat badan terlihat gemuk namun juga menyebabkan banyak penyakit kerana kegemukan.

Dengan rajin berolahraga dan mengambil sayur pucuk paku, Insha Allah akan mendapat berat badan yang ideal. Tapi kena konsisten lah baru berjaya.

9. Mencegah hipertensi

Penyakit hipertensi dapat anda cegah sejak awal dengan menggunakan pucuk paku.

Sayuran ini sebaiknya makan setiap hari jika ada mengalami gejala hipertensi.
Khasiatnya yang semulajadi dalam mengawal tekanan darah sehingga tidak akan terjadi kenaikan.

10. Mencegah kenaikan kolesterol

Kolesterol yang berlebih di dalam tubuh menambah banyak risiko gangguan kesihatan, terutama risiko timbulnya banyak penyakit.

Cara yang paling mudah untuk menurunkan kadar kolesterol iaitu dengan mengamalkan sayuran seperti pucuk paku. Mengapa? Kerana sayur ini bersifat anti kolesterol yang tinggi.

Sumber

Jom makan pucuk hutan untuk sihat...

Sedapnya pucuk paku masak lemak kan.. Nyum..... 
November 19, 2018

Harta Vs Ilmu, Yang Mana Nak Pilih?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Di antara HARTA atau ILMU, yang manakah pilihan Anda ??


ILMU - Peninggalan para Anbiya'
HARTA - Peninggalan Firaun, Qarun & kuncu2nya (seumpamanya)

ILMU - Memelihara kita
HARTA - Terpaksa dipelihara

HARTA - Banyak harta, banyaklah musuh
ILMU - Akan lebih banyak rakan & taulan jika semakin banyak ilmu

HARTA - Akan berkurang apabila dibelanjakan
ILMU - Akan bertambah

HARTA - Orang yang berharta kadang2 digelar sbg org bakhil
ILMU - Orang berilmu akan dimuliakan

HARTA - Terpaksa dipelihara daripada dicuri
ILMU - Tidak perlu terpaksa dipelihara daripada dicuri

HARTA - Orang yg mempunyai harta akan dihisab
ILMU - Memberi syafaat kepada tuannya

HARTA - Lama kelamaan akan binasa
ILMU - Tidak akan binasa

HARTA - Akan menjadikan seseorg itu keras hatinya
ILMU - Sebagai penerang & penawar hatinya

HARTA - Manusia kadang2 menjadikan harta sebagai Tuhan
ILMU - Menjadikan manusia lebih mengakui kedhaifan & kehambaan kpd Tuhannya

Sumber: Facebook Bahagian Dakwah Jakim