15 Mac 2017

[MOTIVASI] INILAH PUNCA DIA KUAT!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


 Ujian setiap orang tak sama dan tak kan sama... dan Allah uji setiap dari kita ikut apa yang kita sanggup... kita rasa lemah tapi terus kuat..dari mana kekuatan itu??? 

Ini punca dari mana datangnya kekuatan itu.

SEBENARNYA, KITA KUAT KERANA ALLAH KUATKAN KITA

Kekadang kita rasa KUAT untuk menghadapi sesuatu yang orang lain belum tentu sekuat kita.
Kita terlupa yang beri KEKUATAN itu adalah Allah عز وجل yang Maha Kuat.
Kita terlupa ada kuasa ghaib yang sering kali membahasakan diri-Nya sebagai "Kami" iaitulah Allah عز وجل

Itulah "Kami" yang menguatkan hati ibu Musa dengan iman sehingga beliau tidak jadi meluahkan penyesalan dan kebimbangan beliau pada anaknya yang telah dialirkan ke Sungai Nil malam semalamnya.
وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَىٰ فَارِغًا ۖ إِن كَادَتْ لَتُبْدِي بِهِ لَوْلَا أَن رَّبَطْنَا عَلَىٰ قَلْبِهَا لِتَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (10)
"Dan (sepeninggalannya) menjadilah hati ibu Musa kosong dari apa jua (melainkan hanya memikirkan Musa); sesungguhnya ia nyaris-nyaris menyatakan perihal anaknya itu dengan berterus-terang jika tidaklah KAMI kuatkan hatinya (dengan perasaan sabar dan tenang tenteram), supaya tetaplah ia dari orang-orang yang percaya (akan janji Allah)." (Al-Qasas, 28 : 10)



**
Ada seseorang bangun pagi ini mahu pergi ke tempat kerja, lalu mendapati ada calar pada keretanya yang sering diletakkannya di tepi jalan luar rumahnya. Dia mahu meluahkan kemarahannya, namun entah mengapa tidak jadi akhirnya. Dia berjaya menenangkan dirinya sendiri. 

Sebenarnya, "Kami" itulah yang menguatkan imannya, lalu kuatlah emosinya dan positiflah fikirannya.

***
Ada seseorang perlu memberi ucapan kepada audiens yang besar. 5 tahun lepas, beliau sangat gemuruh dan tidak mampu memegang mikrofon dengan tenang. Kini, beliau sangat yakin dan sememangnya itulah dia yang kelihatan meyakinkan. 

Sebenarnya, "Kami" itulah yang menguatkan imannya sebelum dan semasa memberi ucapan, lalu kuatlah emosinya dan positiflah fikirannya.

****
IMAN DAN KEYAKINAN DIRI SENTIASA BERKADARAN SELARI.

Iman bertambah, keyakinan diri meningkat.

"Kami" itulah yang memberikan ilham menguatkan iman, emosi dan fikiran ibu Musa.
"Kami" itulah yang terus menerus memberi ilham menguatkan emosi dan fikiran mereka yang beriman.

Janganlah kita tidak tahu menghargai apa yang "Kami" kurniakan kepada kita.

Ucapkanlah الحمد لله sentiasa !

***
Kita mungkin mengatakan ibu Musa kuat kerana janji Allah diwahyukan secara khusus kepada beliau.

Kita bersikap "ekslusif" kepada sejarah yang dibentangkan dalam al-Quran.

Kita tersilap.

Betapa banyak janji Allah diwahyukan secara khusus kepada kita melalui Rasulullah dalam

Kitabullah ini.

Sekurang-kurangnya beleklah al-Baqarah, ayat 216 atau al-Nisa, ayat 19.

Atau sekurang-kurangnya kita menghafaz إن مع العسر يسرا tanpa kita sedar mahalnya janji Allah dalam al-Insyirah tersebut.
ولكنَّ أكثر الناس لا يعلمون (al-Qasas, 13)

Sumber: JAKIM

07 Mac 2017

JIKA SEHELAI DAUN MENUTUP BUMI YANG LUAS...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Mungkinkah sehelai daun yang kecil dapat menutupi bumi yang luas ini?

Menutupi telapak tangan pun sesuatu yang mustahil.

Tapi kalau daun kecil ini melekat di mata kita, maka tertutuplah bumi.

sumber: google images


Begitu juga bila diri kita dilindungi fikiran buruk sekecil apapun, maka kita akan melihat keburukan di mana-mana.

Bahkan Bumi ini pun akan kelihatan buruk.

Jangan pernah menutup mata kita, walau hanya dengan daun yang kecil.

Jangan menutupi diri kita dengan sebuah pikiran buruk, walau hanya bersaiz hujung kuku.

Bila diri kita tertutup, maka tertutuplah semua.

Air yang banyak di lautan luas yang dalam takkan pernah sanggup menenggelamkan sebuah bot kecil yang ada di atasnya, kecuali kalau air itu mula masuk ke dalam perahu.

Demikian juga dengan hidup ini, gosip dan segala penilaian negatif akan sentiasa ada di sekeliling kita.

Namun semuanya itu takkan sanggup menenggelamkan kita, kecuali kita membiarkan semua itu masuk ke dalam fikiran kita.

Menjaga fikiran itu bukanlah tanggungjawab orang lain, melainkan adalah tanggung jawab kita masing-masing.

Kita tidak boleh menyalahkan orang lain untuk setiap masalah yang hadir dalam hidup kita bila kita sendiri tidak bertanggungjawab, kerana sudah membiarkan "sampah" masuk & mengotori hidup kita.

Kita harus menapis apa-apa jua yang masuk melalui fikiran kita sebagai pintu gerbangnya. Bila fikiran kita BAIK, maka akan terasa nyaman hidup kita. Jangan lengah.

-BE POSITIVE-

FIKIR YANG BAIK-BAIK.. INSHA ALLAH YANG BAIK-BAIK AKAN DATANG KEPADA KITA

06 Mac 2017

[MOTIVASI] FALSAFAH DARI POKOK BULUH

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Tahukah anda bahawa pokok buluh tidak akan menunjukkan pertumbuhan selama 5 tahun pertama.

Walaupun setiap hari disiram dan dibaja, tumbuhnya hanya beberapa puluh sentimeter sahaja.

Namun setelah 5 tahun kemudian, pertumbuhan pokok buluh sangat dahsyat dan ukuran nya bukan lagi dalam beberapa sentimeter bahkan meter.

Cepat betul apa yang terjadi pada sebuah pohon buluh ???

Ternyata selama 5 tahun pertama, pokok buluh mengalami pertumbuhan dahsyat pada akar (BUKAN) pada batang, di mana, pokok buluh sedang mempersiapkan asas yang sangat kuat, agar ia boleh menampung ketinggian nya yang berpuluh-puluh meter di kemudian hari.



PENGAJARAN DARI POKOK BULUH 

Jika kita mengalami suatu halangan dan kegagalan, bukan bermakna kita tidak mengalami perkembangan, melainkan kita sedang mengalami pertumbuhan yang luar biasa dalam diri kita.

Ketika kita letih dan hampir menyerah dalam menghadapi dasyatnya ujian kehidupan, jangan pernah terlintas putus harapan.

Ada pepatah Inggeris mengatakan "the hardest part of a rocket to reach orbit is to get through the earth 's gravity" ( "bahagian terberat agar sebuah roket mencapai orbit adalah saat melalui graviti bumi").

Jika kita perhatikan, bahagian peralatan pendukung terbesar yang dibawa oleh sebuah roket adalah jet pendorong untuk melintasi atmosfera dan graviti bumi.

Setelah roket melewati atmosfera, jet pendorong akan dilepas dan roket akan terbang dengan bahan api minimum pada ruang angkasa tanpa berat, melayang ringan, dan tanpa usaha keras.

Demikian pula dengan manusia, bahagian TERBERAT dari sebuah kejayaan adalah ketika awal seseorang memulakan perniagaan dari sebuah perjuangan, kerana segala sesuatu terasa begitu BERAT dan penuh tekanan.

Namun bila ia dapat melepasi batas tertentu, sesungguhnya seseorang dapat merasakan segala kemudahan dan kebebasan dari tekanan dan beban.

Tetapi, ramai orang yang MENYERAH ketika tekanan dan beban dirasakan terlalu berat, bagai sebuah roket yang gagal menembusi atmosfera.

Hamka berkata "kalau hidup sekadar hidup, babi di hutan juga hidup dan kalau kerja sekadar kerja, kera juga bekerja".

Ketika pokok buluh ditiup angin kencang, ia akan merunduk, tetapi setelah angin berlalu, dia akan tegak kembali, laksana perjalanan hidup seorang manusia yang tak pernah lepas dari dugaan dan rintangan.

Maka jadilah seperti pohon buluh !!!

Fleksibiliti pohon buluh mengajar kita sikap hidup yang berpijak pada keteguhan hati dalam menjalani hidup, walaupun ribut dan taufan menerpa.

Tidak ada kata menyerah untuk terus berkembang, tidak ada alasan untuk terpendam dalam keterbatasan, kerana bagaimanapun pertumbuhan demi pertumbuhan harus bermula dari kemampuan untuk mempertahankan diri dalam keadaan yang paling sukar sekalipun.

Pastikan dalam hari-hari akan datang, hidup kita akan  MENJULANG TINGGI dan menjadi PEMBAWA BERKAT bagi sesama manusia, seperti pokok buluh. Berjuang sama-sama, dan akhirnya bersama-sama. 

22 Februari 2017

WW | ASYIK AKU JE YANG KENA ;(

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Tak perlu merasa sedih, kerana Allah bersama kamu
Lumrah manusia, mudah menghukum dan melabelkan kamu kerna ia rasakan dirinya sahaja yang betul
Seoalah olah dia merasakan hidup ini selama lamanya
Seolah olah segala apa yang dia ada sudah cukup dan sempurna
Seolah olah ia merasakan rumah yang kekal abadi itu berbeza luasnya
Seolah olah ia merasakan yang membaluti tubuhnya yang kaku itu berbeza

JANGAN SEDIH YA.. ALLAH ADA... 😊

16 Februari 2017

INI 14 RAHSIA DISEBALIK KESAKITAN YANG KITA ALAMI

INI 14 RAHSIA DISEBALIK KESAKITAN YANG KITA ALAMI

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sakit satu ujian dari Allah... tiada siapa di dunia ni suka kan kesakitan.. semuanya nak sihat, ceria gembira... Tapi kita sebagai hamba Allah tak kan terlepas dari kesakitan hatta doktor sekalipun yang biasa merawat orang akan alami sakit... 

Sebenarnya, tahap sakit kita tu ditentukan oleh kita sendiri iaitu dengan cara penerimaan kita terhadap kesakitan yang kita perolehi... 

Sumber: Google images

KITA APABILA SAKIT AKAN MENGELOH. TETAPI TAHUKAH ANDA HIKMAHNYA DISEBALIK SAKIT ITU?

Apabila Allah SWT memberi kita sakit, ia adalah sesuai dengan daya tahan kita sebagai hamba-Nya, dan banyak hikmahnya :

1) Sakit itu Zikrullah.
Mereka yang diuji dengan sakit lebih sering menyebut nama Allah berbanding di waktu sihatnya.

2) Sakit itu Istighfar.
Kita akan mudah teringat akan dosa kita ketika sakit sehingga mudah bibir untuk beristighfar memohon ampun.

3) Sakit itu Muhasabah.
Orang yang sakit akan lebih banyak waktu untuk merenung diri dalam sepi dan menghitung bekal untuk dibawa apabila kembali ke rahmatullah.

4) Sakit itu Jihad.
Orang yang sakit tidak boleh menyerah kalah, diwajibkan untuk berikhtiar sedaya upaya agar cepat sembuh.

5) Sakit itu Ilmu.
Sakit akan membuat kita mencari ilmu seperti belajar tentang khasiat herba, menghafaz ayat syifa', ruqiyyah dan lain-lain, sebagai penawar dan pendinding dari sakit. Pengalamannya pula lebih menyediakan kita untuk mencorak hidup yang boleh mengelakkan berulangnya penyakit itu. Dan, berkongsi pengalaman ini dengan orang lain.

6) Sakit itu Nasihat.
Mereka yang sakit selalu suka menasihati yang sihat agar menjaga diri. Yang sihat pula menasihati yang sakit agar bersabar.

7) Sakit itu Silaturrahim
Ahli keluarga, sahabat dan jamaah yang jarang berjumpa akan datang menziarahi, penuh senyum, rindu mesra dan dengan buah tangan.

8) Sakit itu gugur dosa.
Anggota badan yang sakit akan mendapat penyucian daripada dosa yang telah dilakukan.

9) Sakit itu Mustajab Doa.
Org yang sakit mustajab doanya. Imam As-Suyuthi mengelilingi kota mencari orang yang sakit agar dapat mendoakannya.

10) Sakit itu menyusahkan Syaitan.
Orang yang sakit apabila diajak maksiat tak mahu dan tak mampu, malah disesalinya.

11) Sakit itu sedikit tertawa dan banyak menangis.
Satu sikap keinsafan yang di sukai oleh Anbiya' dan makhluk di langit.

12) Sakit meningkatkan kualiti ibadah.
Solat org sakit lbh khusyuk terutama dlm rukuk n sujudnya apabila ia banyak bertasbih dan beristghfar, berdoa serta meminta ampun agar sakitnya segera sembuh.

13) Sakit itu mperbaiki akhlak.
Kesombongan terkikis. Sifat tamak dipaksa tunduk. Peribadi akan menjadi santun, lembut dan tawadhu'.

14) Sakit mengingatkan kita akan Mati
Mbuatkan kita sentiasa beringat untuk lebih ber'amal dan beribadat.

Ayuh Zikir, Fikir, Syukur & Sabar. Semoga kita mendapat rahmat dan keampunan daripada Allah s.w.t.

Jadi, jangan mengeluh ketika sakit... sakit tu banyak sangat hikmahnya... Jadi orang yang diuji dengan kesakitan sangat beruntung sebenarnya... 

12 Februari 2017

KEHIDUPAN KITA MACAM AIR KOPI!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

HIKMAH AIR KOPI

Dalam minuman kopi pada dasarnya terdiri dari 4 unsur, iaitu:

1. Kopi
2. Gula
3. Air
4. Rasa 

Jika kopi terlalu pahit
Siapa yang salah?

Gulalah yang di salahkan kerana terlalu sedikit hingga "rasa" kopi tu pahit.

Jika kopi terlalu manis
Siapa pula yang disalahkan?

Gula lagi, kerana terlalu banyak gula hingga "Rasa" kopi tu terlalu manis.

Jika kandungan kopi & gula seimbang, kopinya sedap.

Siapa yang dipuji ?

Tentu semua akan berkata,
Kopi TERBAIKK!!!

Kemana gula? 
Yang membuat "rasa" kopi menjadi SEDAP?

Kemana AIR menjadi pengadun kepada semuanya?



BEGITULAH HIDUP INI.

Orang jarang pernah mengingat dan menghargai kebaikanmu.
Orang hanya melihat kelemahanmu.

Walau demikian, tetaplah menjadi baik sampai ke akhir

Kebaikan tidak memerlukan pengakuan.

Seperti juga barangan bermutu tinggi tidak perlukan kata kata indah seperti IKLAN 
Orang baik tidak perlu membuktikan apa-apa.

Orang baik itu berpegang pada kejujuran hati nurani sendiri.

Tidak perlu menjelaskan apa dan siapa dirimu.
Sebab orang yang memahami kamu, tidak perlu itu.

Sedangkan orang yang hatinya iri dan dengki, tetap tidak akan percaya itu apa yang telah kamu buat

Tetaplah menjadi baik sampai akhir. Cukup dengan  ALLAH Dia yang mencukupkan segalanya.

Sama-sama kita renungkan... 

24 Januari 2017

KISAH ROTI HANGIT

KISAH ROTI HANGIT

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Seorang anak menceritakan:

Setelah sepanjang hari ibu ku melakukan pelbagai kerja yang meletihkan. Ibuku meletak di hadapan ayahku roti bakar, tetapi roti hangit sepenuhnya.

Ayahku menghulur tangan, mengambil cebisan roti sambil tersenyum manis ke arah ibuku.

Kemudian ayahku mengajukan soalan kepadaku, bertanya bagaimana sekolah aku hari itu.

Aku sudah lupa apa jawapan aku padanya. Tetapi yang aku terbayang sampai saat ini, bagaimana aku melihat ayahku menyapu roti dengan butter dan jem, lalu memakannya tanpa bersisa.

Saat aku bangun meninggalkan meja makan aku mendengar ibuku memohon maaf kerana roti hangit ketika dia membakarnya.


Sumber: google images



Dan aku tidak akan lupa jawapan ayahku terhadap permohon maaf ibuku: "Sayang, jangan risau tentang itu.. Memang terkadang abang teringin makan roti yang dibakar lebih lama sedikit, biar ada rasa hangit sedikit.



Ketika lewat malam, saat aku ingin mencium ayah sambil mengucap selamat malam. Aku bertanya, betulkah ayah suka makan roti dibakar sampai hangit."

Ayahku merangkul aku ke dada nya dan berbisik ayat-ayat yang perlu diteliti:

"Anak ku, hari ini ibumu telah melakukan kerja-kerja berat dan ibumu sangat letih.

Lagi pun.. Roti yang dibakar lebih daripada biasa, wahatta rentung sekalipun tidak akan membawa kepada mati.

Hidup ini memang penuh dengan kekurangan, tidak ada orang yang sempurna tanpa ada aib.

Kita perlu belajar membiasakan diri menerima kekurangan pada setengah urusan, kita perlu bersikap terbuka dengan keaiban orang lain.

Ini antara perkara penting dalam membina hubungan dan akan menjamin hubungan kekal utuh.

Jangan sampai roti yang hangit sedikit menjadi punca berkecai hati yang baik. Berilah keuzuran kepada orang lain. Abaikan perkara-perkara remeh.

Asyik membantah akan mematikan kelazatan sesuatu perkara.

Sebab itulah pokok yang ditiup angin berterusan akan kehilangan daun dan berguguran buahnya

Begitulah perumpamaan seseorang yang selalu terdedah kepada kritikan pedas, dia akan menjadi manusia nagetif.

Pujilah kebaikan orang sekeliling kamu, langkauilah kesilapan mereka.

Percakapan yang cantik umpama anak kunci, ia akan menutup mulut tetapi ia membuka hati.

Semoga bermanfaat... untuk renungan kita bersama... :)
Sumber: https://t.me/mumtaz4ummah

04 Januari 2017

03 Januari 2017

13 MOTIVASI KHAS UNTUK GURU

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Hari ni hari pertama persekolahan dibuka bagi negeri-negeri selain Kedah, Kelantan, JOhor dan Terengganu... Alhamdulillah... tahniah.. dan selamat kembali ke sekolah wahai warga pendidik... 

Jadi, MF nak kongsikan sedikit motivasi penyuntik semangat buat guru-guru

Jadikan Point-point ini sebagai Panduan & Muhasabah Diri sama ada dalam keadaan Gembira, Stress dan sebagainya.
_________________________


🔹MOTIVASI PERTAMA janganlah kamu mengambil cuti sakit sedangkan kamu tidak sakit. Kerana kamu telah menghimpun dua ma'siat, yaitu berbohong dan makan wang gaji yang haram. Demi Allah kamu bersusah berserta taqwa & takut kepada Allah SWT lebih baik untukmu.

🔹MOTIVASI KEDUA Terimalah  pelajar-pelajarmu dengan segala kekurangan yang ada pada mereka, kerana mereka bukanlah Malaikat atau Syaitan. Tidak ada jalan untuk kamu lari daripada memperbaiki apa-apa kekurangan atau kesalahan mereka, kerana kamu adalah pendidik dan HARAPAN mereka.

🔹MOTIVASI KETIGA  Tunjukkanlah penghargaanmu terhadap PELAJAR/MURID dan terangkan kelebihan mereka sebagai penuntut ilmu, agar kesan pengajaranmu lebih cepat sampai kelubuk hati mereka.

🔹MOTIVASI KEEMPAT Ingatlah sesungguhnya ramai orang-orang BESAR, disebabkan tunjuk ajarmu itu sebagai Guru, melonjakkan dan menyalakan lagi cita-cita mereka hingga sampai kepuncak. Maka jadilah kamu 'MASTER PLAN' orang-orang besar.

🔹MOTIVASI KELIMA  Baikkanlah layananmu terhadap pelajar-pelajar dan tinggalkanlah kesan yang baik kepada mereka. Berapa ramai daripada guru mendapat do'a kebaikan yang  berterusan, meskipun sudah berada didalam tanah.

🔹MOTIVASI KEENAM  Setiap mata pelajaran boleh dihubung kaitkan dengan pendidikan agama kita dengan mencari kaedah yang bersesuaian.

🔹MOTIVASI KETUJUH Setiap detik yang kamu TERLAMBAT atau kamu tinggalkan kelas sebelum selesai masa tugasmu, itu adalah hak pelajar yang akan dituntut pada hari hisab/akhirat kelak.

🔹MOTIVASI KELAPAN  Berapa ramai daripada guru kerana memberi tunjuk ajar yang baik kepada anak muda, lantas dengan sebab itu dia mendapat do'a yang ikhlas dan kebaikan yang berterusan.
"Ya Allah..!, tambahkan ilmu, rahmati dan berkatilah kepada guru-guru kami yang kuat cergas dan amanah".

🔹MOTIVASI KESEMBILAN Dihadapanmu ada generasi yang jiwa mereka berkobar dengan kesedaran, cintakan ilmu dan semangat yang tinggi. Semoga pengajaranmu menyalakan hati dan cita-cita mereka yang akan membawa KEBAIKAN kepada umat.

🔹MOTIVASI KESEPULUH
Ingatlah sesungguhnya kamu punya anak-anak yang mereka belajar dengan para guru seperti kamu mengajar anak orang lain. Maka ajarlah anak-anak muridmu dengan baik agar anak-anakmu diajar oleh para guru dengan baik pula.
Balasan untukmu sepadan dengan amal perbuatanmu.

🔹MOTIVASI KESEBELAS
Ikhlaskanlah kerjamu kerana Allah, kerana kamu sedang melaksanakan kerja para Nabi. Bila kamu mengharapkan upah daripada kerjamu, maka sesungguhnya semua kerja buatmu itu adalah memberatkan timbangan amal KEBAIKANMU diakhirat nanti.

🔹MOTIVASI KEDUA BELAS
Pesanan  ini  adalah merupakan hadiah BERHARGA kepada para guru agar dapat jadikan amalan untuk mendapatkan kebaikan yang banyak.

🔹MOTIVASI KETIGA BELAS
Sesungguhnya Allah perintahkan kamu untuk menyampaikan amanah kepada yang berhak menerimanya. Dan sesiapa yang terpilih menjadi Guru adalah manusia yang beruntung kerana kerja seorang Guru adalah MULIA.
__________________________
* TERIMA KASIH kepada para Guru,  kerana respon baik yang diberikan.
*Tugas Guru bukan hanya Mengajar tetapi Mendidik.
*Kunci untuk berkhidmat adalah IKHLAS🔹SABAR🔹 ISTIQAMAH🔹
_________________________
ان الله يامركم ان تؤدوا الامانات الى اهلها..👍

Sumber: Telegram

20 Disember 2016

ADAKAH HIDUP KITA INI SATU SURATAN, PILIHAN ATAU KEBETULAN??? BACA KISAH INI!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


" Ustaz, kalau dah takdir Allah tentukan nasib saya celaka, maka saya tetap akan celaka dan akhirnya masuk neraka.

Maka, apa guna semua saya beramal? Saya usaha pun tiada guna kalau sudah ditakdirkan begitu. "

Sering dipersoalkan seperti ini kan?

Lalu seorang ustaz yang berkelulusan Sarjana Usuluddin dari Al-Azhar menjawab,

" Pertama begini, harus kita fahami sebaik-baiknya apa yang dimaksudkan dengan Qada' dan Qadar.

Qada' bermaksud, sesuatu keputusan yang telah ditetapkan oleh Allah, tidak akan dapat diubah lagi.

Contoh, kita dilahirkan jantina perempuan, bangsa Melayu, warganegara Malaysia, lahir dalam keluarga yang sangat miskin.

Lahir-lahir sudah begitu takdirnya. Kita tidak boleh mempertikaikan kenapa aku mesti jadi perempuan? Kenapa tidak lelaki?

Kenapa mesti bangsa Melayu? Kenapa tidak Arab, kan mesti cantik wajah hidung mancung.

Kenapa keluarga miskin? Orang lain lahir kaya?

Tak boleh pertikaikan kerana Allah sudah tetapkan Qada' kita begitu.

Yang namanya Qadar pula, ini yang boleh diubah.

Ia diubah dengan SEBAB ikhtiar pilihan manusia, dan ada AKIBAT dari pilihan tersebut.

Contoh, kita sedar kita dilahirkan miskin. Lalu manusia diberikan akal istimewa oleh Allah untuk berfikir, untuk mengubah dirinya menjadi lebih baik.

Bagaimana dia mencari rezeki, bagaimana dia berusaha sungguh-sungguh untuk keluar dari kepompong kemiskinan dan akhirnya dia berjaya menjadi orang kaya yang hartawan.

Itu adalah dengan SEBAB usahanya, maka AKIBAT atau kesannya dia berjaya menjadi kaya.

Allah sudah menurunkan wahyunya dari langit (Al-Quran dan Sunnah).

Allah sudah siap memberikan garis panduan untuk manusia memilih jalan kebaikan atau keburukan.

Kita berhak pilih, tiada orang boleh paksa kerana setiap keputusan adalah PILIHAN kita sendiri.

Allah akan memudahkan jalan atas pilihan itu.

Kalau kita dengar azan, tapi sebab ralit layan gadget, kita akhirnya lewat sembahyang.

Padahal kita boleh pilih untuk bangun segerakan solat atau terus melayannya?

Tiada orang boleh paksa kita kalau malas solat, malas zikrullah, malas ibadah.

Kita yang pilih. Kita yang pilih.

.

Jika hidayah yang kita pinta, pasti Allah akan tuntun ke arah jalan kebaikan. Dan amalan kebaikan itu akan membawa jalan menuju ke syurga.

Tapi jika hawa nafsu dan kejahatan yang sering diniatkan, maka Allah izinkan juga kejahatan itu berlaku namun Allah tidak redha untuk pilihan tersebut. Dan amalan keburukan itu akan membawa jalan menuju ke neraka.

Setiap pilihan itu akan menghantarkan pelakunya ke arah jalan tersebut.

Setiap orang yang melakukan kebaikan walau sebesar zarah pasti akan dihitung, begitulah sebaliknya.

Dan takdir Qadar ini juga boleh diubah dengan doa.

Misalnya, Nabi Yunus a.s semasa ditelan dalam perut ikan. Baginda banyak berdoa lalu Allah selamatkannya.

Begitu juga kita di saat-saat gelap, buntu, seperti mustahil sudah tiada jalan keluar, maka dengan doa yang sungguh-sungguh itu Allah berikan keajaiban. "

.

" Tapi bagaimana ustaz, kalau kita dah berusaha sesungguhnya untuk sesuatu hal kebaikan, tetapi akhirnya tidak juga berhasil? "

" Maka usah kecewa, kerana itulah takdir Allah yang telah tetapkan. Mungkin kita dilihat gagal dalam ujian itu, tapi Allah sudah siap mengira kesemuanya kan?

Gagal di mata manusia, belum tentu gagal di mata Allah. Redhakan hati, nanti Allah akan bukakan jalan lain yang lebih baik.

Dalil dalam surah Al-Baqarah, mungkin apa yang kamu sukai itu tidak baik untuk kamu, dan begitulah sebaliknya. "

.

" Bagaimana pula tentang hadis yang mengatakan ada seseorang yang beramal dengan amalan syurga sepanjang hidupnya,

Tetapi sejengkal sebelum kematiannya dia melakukan kejahatan lalu dia meninggal dalam kekufuran dan dimasukkan ke neraka. "

" Ya ada hadis sohih tentang kisah itu. Ia tergantung kepada niatnya kerana Allah Maha Alim.

Kan ada yang pertama dihisab kelak iaitu orang yang syahid berjuang fi sabilillah, tapi dia dilempar ke neraka, kenapa?

Allah kata, dia bukan berjuang untuk-Ku, tetapi mahu kepada namanya masyhur disebut-sebut di dunia sebagai syahid.

Begitulah setiap dari kita beramal di atas niat masing-masing. Sebab itu Allah khususkan golongan munafik berada di dasar neraka kenapa?

Kerana munafik ni kadang orang tak kenal sikap mereka yang berpura-pura baik di hadapan manusia, bercakap hebat agama, tapi di belakang sebaliknya.

Allah sahaja yang lebih mengetahui apa yang ada di dada manusia.

Lalu, kita renungkan sahaja pada diri kita.

Mahu memilih jalan ke mana?

Jika niatnya benar kerana Allah, pasti Allah akan tuntun kepada jalan-Nya.

Jika syurga yang didamba, Allah amat tahu kesungguhan dan harapan kita untuk mendapatkan redha-Nya banyak mana.

Meskipun, Allah sudah siap menuliskan semua yang terjadi itu di Luh Mahfuz, dan Allah sememangnya sudah tahu pilihan mana yang kita pilih sepanjang hidup di dunia. "

Subhanallah.

Betapa Allah maha penyayang.

Tiada takdir yang buruk.

Semuanya baik selagi mana jalan yang dipilih 'bersama Allah.'

Renungan Surah Al-Lail ayat 4-10 :

" Sungguh, usahamu memang beraneka macam.

Maka barangsiapa memberikan (hartanya di jalan Allah) dan bertakwa,

Dan membenarkan (adanya pahala) yang terbaik (iaitu syurga),

Maka akan Kami mudahkan baginya jalan menuju kemudahan (kebahagiaan).

Dan adapun orang yang kikir dan merasakan dirinya cukup (tidak perlu pertolongan Allah),

Serta mendustakan (pahala) yang terbaik,

Maka akan Kami mudahkan baginya jalan menuju kesukaran (kesengsaraan). "

P/S: Artikel ni tak pasti kat mana dapat... tapi sangat berinspirasi untuk MF share di sini... mohon mahal tuan yang menulis artikel ini...

Rasa camne lepas baca artikel ni.. dah faham kan apa itu takdir dan usaha... pilihan, sebab dan akibat... bab ni kena faham betul sebab ada kaitan dengan akidah juga...  

12 November 2016

STATISTIK BLOG BULAN OKTOBER 2016

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Lewat keluar entry ni... Sibuk dengan entry lain... Tapi entry ni sebagai pembakar semangat dan juga rujukan buat pengiklan jika nak lihat sejauh mana tahap blog ni...

Bulan Oktober sebenarnya sedikit penurun dalam semua segi... Tapi, masih mampu maintain dari segi Pageview, Unique dan guna Bounce Rate...



Pageview masih maintain 200k untuk tempoh sebulan ini melalui Google Analytic
Dalam dalam sehari boleh dapat 15k ke atas tu pun ikut hari...



Alhamdulillah.. ranking walaupun naik sikit dari 2 minggu lepas tapi ranking malaysia menurun.

Dulu tak pernah terfikir blog ni akan sampai ke tahap ni... Tapi sungguh tak sangka, ianya mampu sampai tahap ni... Jika MF boleh blogger lain pun boleh.. asalkan teruskan berblog tanpa jemu dan putus asa... paling penting, nawaitu.. dan tetapkan matlamat.,.

Terima kasih buat pembaca setia serta silent reader yang memang banyak menyumbang kepada trafik blog ini... terima kasih juga kepada rakan blogger.. Tak lupa juga kepada suami yang terus bagi sokongan dan izin untuk MF terus berblog. 

05 Oktober 2016

WW | KETEPIKAN KEKURANGAN, CARILAH KELEBIHAN!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ada suami tak pandai uruskan rumahtangga; tapi pandai berjenaka memeriahkan suasana.
Ada suami yang jarang hadiahkan isterinya bunga, tapi selalu membelanjakan anak dan isteri dengan makanan istimewa.
Dan ramai juga suami yang tidak reti memujuk, bermain kata, tapi mudah bertoleransi bila diminta bantu sana dan sini.

Jadi,
ketepikan kekurangannya dan ambil kelebihannya... pasti akan rasa bertuah beroleh suami!

26 September 2016

Makin Bertambah Anak, Bertambah Ilmu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Bertambah anak, bertambah ilmu baru dalam hidup kita... Setiap satu perubahan baru dalam kehidupan kita, akan bertambah juga ilmu baru dalam hidup kita kerana guru terbaik dalam hidup kita ialah pengalaman.

Sama juga bila ada anak... bila ada anak, kehidupan kita berubah... masa anak seorang, lain ragamnya... tambah anak kedua, lain pula gayanya... tambah lagi anak... dan lagi... lain pula ragamnya... sebab setiap anak tu Allah jadikan sangat berbeza ragam dan perwatakannya walaupun lahir dari benih yang sama, ditempatkan dalam rahim yang sama...



Pengalaman MF sendiri yang dah tiga anak ni.. cerita pengalaman sendiri la kan.. dan semestinya ianya satu yang indah untuk dikenang...

Kalau nak cerita dari mengandung... sangat berbeza ragam mengandungnya walaupun sama jantina... disebabkan beza ragam tu ramai yang meneka MF ni mengandung anak yang berbeza jantinanya.. terutama masa mengandung kali ketiga nih... dengan bentuk, gaya alahan, gaya selera... ramailah dan majoriti teka anak lelaki.. sekali, anak perempuan... hehe... itulah nak kata... pengalaman tu berbeza...

Sama juga bila dah lahir... ragamnya berbeza... takde yang sama... bahkan kalau anak pertama dan kedua dah besar ni pun bagaikan langit dengan bumi bezanya.. Bila anak kita membesar, dah bersekolah... lain pula pengalamannya... dari kita tak tahu, kita mula kena ambil tahu...

Itulah kuasa Allah yang menciptakan.. Dia cipta berbeza untuk beri kita ilmu baru...kalau sama je.. mesti tak seronok kan.. kita akan bosan.. sebab hidup kita mendatar je... tiada sesuatu yang baru... bila ada sesuatu yang baru... walaupun ianya mencabar.. tapi itulah ilmu baru...pengalaman baru yang menjadikan hidup kita indah dan berwarna-warni...

Begitulah kehidupan kita... kita kena berani berhijrah dan berubah dalam hidup... jangan berada dalam takuk yang lama.. ciptakan yang baru setiap hari.. untuk jadikan hidup kita lebih berseri... 

KABEL PALING KUAT UNTUK LULUS PERMOHONAN PINDAH eG-TUKAR

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Bulan September, bulan dan peluang untuk cikgu cikgi buat permohonan pindah...
Sekarang ni minggu akhir untuk hantar permohonan...

MF pernah mohon sekali, dan alhamdulillah... terus dapat pindah... rezeki... tapi mungkin juga memang Allah dah aturkan begitu... tapi sebenarnya, MF ada kabel kuat sangat untuk dapat lulus pindah ni...

Selain usaha MF, isi borang, sediakan bukti dan alasan kukuh yang jujur, kabel paling kuat MF yang meluluskan permohonan pindah MF ialah:

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.

.
ALLAH


Ya... Allah..
lepas hantar borang, MF berlapang dada... Masa isi, opsyen MF tiada dalam senarai.. tapi isi sahaja, walaupun mulanya berbelah bagi sebab tak berapa nak yakin nak isi.. sebab lampu merah je.. takde kekosongan...

Tapi suami kata, isi aje.. sekurang-kurangnya kita usaha.. dapat tak dapat lain kira...

KABEL PALING KUAT!!!

Redha dan tawakal... seterusnya doa dalam pasrah dan redha bukannya doa dalam harapan dapat...

Alhamdulillah.. redha itu punyai kuasa...kuasa dari Dia yang mengaturkan segala...

[+] Baca: Aku Menangis Bila Allah Tunjukkan Kehebatan Redha dan Tawakal!

Jadi, buat rakan-rakan yang memohon eG-Tukar kali ni... letakkan redha Allah yang utama... kemudian, tawakal dan teruskan berdoa dengan berlapang dada... Allah tahu segala yang terbaik untuk kita.. insha Allah.. semoga berjaya..

17 September 2016

Wanita | 8 Kekurangan Tapi 7 Ada Kekuatan Yang Tiada Tandingan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

SEORANG wanita memiliki kelemahan tersendiri. Terutama bagi wanita muslim yang terikat dengan beberapa aturan dalam agama. Dan itulah mengapa kaum hawa berkata susah menjadi wanita, kerana melihat beberapa aturan ini:

  1. Wanita auratnya lebih susah dijaga (lebih banyak) dibanding lelaki.
  2. Wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mau keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.
  3. Wanita saksinya (apabila menjadi saksi) kurang berbanding lelaki.
  4. Wanita menerima warisan lebih sedikit daripada lelaki.
  5. Wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.
  6. Wanita wajib taat kepada suaminya, sementara suami tak perlu taat pada isterinya.
  7. Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.
  8. Wanita kurang dalam beribadah kerana adanya masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki.

Itu sebabnya mereka tidak henti-hentinya berpromosi untuk “memerdekakan wanita.”



Tapi, lihatlah kelebihan disebalik kelemahan itu. Disebalik kelemahan tersebut wanita memiliki kekuatan yang teramat besar.

  1. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiarkan berselerak bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita.
  2. Wanita perlu taat kepada suami, tetapi tahukah lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama daripada kepada bapanya?
  3. Wanita menerima warisan lebih sedikit daripada lelaki, tetapi tahukah harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya. Sementara apabila lelaki menerima warisan, ia perlu/ wajib juga menggunakan hartanya untuk isteri dan anak-anak.
  4. Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi tahukah bahawa setiap saat dia didoakan oleh segala makhluk, malaikat dan seluruh makhluk Allah di muka bumi ini. Dan tahukah jika ia meninggal dunia kerana melahirkan adalah syahid dan syurga menantinya.
  5. Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita, iaitu: isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya. Ertinya, bagi seorang wanita tanggung jawab terhadapnya ditanggung oleh 4 orang lelaki, iaitu: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.
  6. Seorang wanita boleh memasuki pintu syurga melalui pintu syurga yang mana saja yang disukainya, cukup dengan 4 syarat saja, iaitu: solat 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat kepada suaminya dan menjaga kehormatannya.
  7. Seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah, sementara bagi wanita jika taat akan suaminya, serta menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah, maka ia akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

Masya Allah, demikian sayangnya Allah pada wanita. Namun, kelemahan yang paling nyata bagi seorang wanita itu adalah “wanita selalu lupa betapa berharga dirinya.”

untuk wanita sekalian... hayatilah lagu in... khas untuk wanita akhir zaman yang becita-cita solehah.


25 Ogos 2016

Jangan Jadi Seperti Buaya Yang Diselamatkan Kerbau!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ingat lagi tak kisah sang kancil, kerbau dan buaya... Kalau tak ingat boleh refresh kisahnya dalam video ni...


Kisah dongeng yang penuh pengajaran... 
Walaupun untuk kanak-kanak... Tapi pengajaran sepatutnya diambil oleh orang dewasa juga... 

***********

Dalam hidup... Kita tak boleh hidup berseorangan...

Sekuat mana pun kita...
Sekaya mana pun kita...
Kita tak boleh hidup seorang diri...
Kerana Allah ciptakan kita penuh dengan kelemahan...
Adakalanya kita perlukan pertolongan orang lain...

Justeru..
Jadilah orang yang tahu mengenang budi...

Berbudi dan berbaktilah...
Itu juga sedekah jariah...
Biar tak banyak asalkan ikhlas kerana Allah...

Sehebat mana pun kita...
Pasti sedikit sebanyak kita hidup atas budi orang lain... 

Jadi, jangan bangga diri jika kita peroleh sesuatu kejayaan... 
Kerana mungkin berjayanya kita hari atas budi orang lain... 

Jadilah seperti pokok kelapa bali... 
Walaupun tinggi... Tapi tak lupa diri kerana akarnya tetap mencengkam bumi...

Jangan jadi seperti pokok dedalu...
Menumpang orang...Dan makan orang hingga sama-sama mati.. 

24 Ogos 2016

WW | Hidup Beralasan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Hidup yang banyak Beralasan...
Buatkan kita lemah, lesu dan mundur...

Nak berjaya... 
Jangan cipta alasan... 

Nak seribu daya
Tak nak seribu dalih

29 Julai 2016

TODAY TO DO LIST!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)




TODAY TO DO LIST:

- BREATHE
- DREAM
- SMILE
- LAUGH
- SING
- PLAY
- LOVE

 MAY TODAY BETTER THAN YESTERDAY

10 Julai 2016

Kehidupan Ini Umpama Sifir 7!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

🌹Kata Ustaz🌹

🌹Kita, kehidupan kita dan umur kita adalah seperti SIFIR 7. Sifir ini akan berhenti di tangga ke 9. Kenapa? Jom renungkan.

🌹7x 1= 7
Ketika umur disifir 7x1, kita percaya bahawa bermain merupakan perkara sangat penting. Sebab itu kita suka bermain. Pagi petang siang malam mahu bermain. Kita belum kenal dosa pahala. Kita belum fikir tentang masa depan.

🌹7 x 2=14
Ketika umur kita belasan tahun pula, kita merasakan kebebasan itu lebih penting. Sebab itu kita ingin menyuarakan pendapat sendiri. Ingin suara didengari. Kita banyak memberontak dan sedikit keras kepala. Kita menjadi degil dan tidak mahu mendengar kata.

🌹7 x 3=21
Beranjak kepada umur 20-an, kita berasakan pendidikan dan kerjaya pula penting. Sebab itu kita belajar bersungguh-sungguh untuk memperoleh kerjaya yang setimpal. Kadang-kadang kita berasa menyesal tidak belajar bersungguh-sungguh dahulu. Melihat kawan-kawan mendapat pekerjaan yang baik kita berasa cemburu. Alangkah ruginya kita mempersiakan hidup sebelum ini.

🌹7 x 4= 28
Meningkat kepada umur ini, kita semakin sedar bahawa kewangan itu pula penting. Masa inilah kita sedang membina hidup.

🌹7 x 5= 35
Tahap penting untuk membina keluarga. Ingin membeli kereta, rumah, tanah, aset, melancong dan sebagainya.

🌹7 x6=42
Namun akhirnya, kita akur tatkala memasuki fasa ini. Bahawa usia semakin meningkat. Ini bukan lagi masa untuk berehat. Saat ini saat yang genting. Kita berlumba mngumpul harta.

🌹7 x 7=49
Kita sedar perkara yang paling penting dalam hidup ialah kesihatan. Kekayaaan dan lain-lain tidak bermakna dengan tahap kesihatan yang tidak memuaskan. Pada masa ini darah tinggi, kencing manis, jantung sakit dan lain-lain sedang cuba melamar. Masa inilah kita menyesal kerana sibuk dengan kerjaya sehingga lupa untuk bersenam, menjaga kesihatan ketika umur remaja dan meningkat dewasa.

🌹7 x 8= 56
Memasuki era 50-an, tatkala kita sudah memiliki semua impian, akhirnya kita sedar bahawa perkara yang lagi penting dalam hidup ialah kasih sayang. Kita sedikit kesunyian tatkala anak-anak sudah berkahwin dan tinggal di tempat lain. Anak-anak yang sibuk dengan kerjaya menjadikan kita rindu saat-saat indah bersama mereka di usia kecil. Rumah banglo besar, kereta besar seakan-akan tidak lagi bermakna. Rumah besar kosong dan sunyi sepi.

🌹7 x 9= 63
Kehidupan mesti diteruskan. Tatkala memasuki usia 60-an, kita semakin sedar bahawa hanya amal ibadat perkara yang cukup bermakna sebagai bekalan menuju ke sana. Segala kemewahan dan kebendaan tidak lagi bermakna. Kubur bakal menjemput bila-bila masa. Rumah hampir setiap hari menyatakan selamat tinggal. Mujurlah Allah masih membuka pintu dan menerima taubat yang kita pohon.

🌹🌹🌹kenapa berhenti di sifir 7 x 9? Sebab, kita umat Muhammad saw . Banyak yang berakhir di usia ini. Jika ada pun yang sampai ke sifir seterusnya, ia adalah bonus.

🌹Demikianlah kitaran hidup. Kanak-kanak akan menjadi remaja. Remaja akan menjadi dewasa. Dan dewasa akan melangkah ke alam usia emas. Usia hanyalah pinjaman. Dunia hanyalah pinjaman. Amatlah rugi jika kita mempersiakan hidup dengan perkara yang merugikan dan melalaikan. Terlibat dengan gejala dadah, berkawan dengan rakan yang melalaikan, atau terlalu sibuk dengan kebendaan.

🌹🌹🌹🌹Ingat!! 

Berapa ramai pula yang tak lepas sifir 7. Ada yang berhenti di tangga 1 , banyak juga yang umurnya ditangga ke 3.

🌹Hidup ini hanya sementara sahabat-sahabatku. Kejarlah akhirat sebelum tertiarap. Dunia juga penting. Kerana dengan dunialah kita akan ke akhirat.

🌹Umur yang kita dapat hari ini adalah anugerah dari Allah.

🌹Hargailah dengan banyak mngingati Allah. Kumpulkan bekalan yang akan kita bawa 'ke sana'. Walau ditangga mana pun kita sekarang, jangan tangguh kerana mati itu misteri, tidak akan cepat atau lewat walau sesaat.
Sumber: Facebook

23 Mei 2016

Selalu Tak Sempat??? Ikut Tips Ni!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Masa terasa begitu cepat...
Rasa macam ada banyak benda nak buat tapi tak sempat...
Tapi jika selalu sangat rasa tak sempat...
Jom kita koreksi dan muhasabah masa kita seharian dengan waktu solat kita...


Adakah kita menjaga waktu solat???


Jika tak sempat..
Selalulah dan lazimi diri dengan solat diawal waktu...
Dengar azan terus solat... 
Letak urusan kerja ditepi dan terus tunaikan solat...
Dari situ, kita akan rasa dan tahu... Banyaknya masa yang kita ada... Banyaknya urusan yang kita boleh buat selepas itu.. 

Memang terbukti...dan ternyata sangat... 
Nak belajar urus masa dengan efektif... Jaga waktu solat.. Sebab tu, sangat digalakkan solat diawal waktu.. Kecuali atas sebab-sebab takd dapat dielakkan kita terpaksa lambat kan sedikit waktu solat... 

Bila ada anak ni lagi mencabar nak amalkan solat awal waktu... Kadang dah ambil wuduk.. Anak merengek lah.. Minta itu dan ini..  Tapi semua tu bukan halangan..  Boleh didik anak juga untuk ajak dia solat bersama... 

Tapi bagi yang bujang.. Memang takde halangan banyak untuk solat awal waktu.. Mungkin halangannya kita sendiri yang cipta...  Jadi,  hargailah waktu tak kahwin tu ye..  Buat ibadat dan manfaatkan waktu sebaiknya... 

Biasa kita selalu cakap pasal rezeki yang berkat... 
Masa yang berkat pun ada juga.. Iaitulah masa yang pendek dan singkat tapi kita dapat selesaikan banyak perkara.. Itulah tanda masa kita berkat.. 

Jadi, jom mulai sekarang.. Ramadhan pun dah nak dekat nih.. Kita jadi orang yang tip top tentang penjagaan masa solat. Tak guna juga jika puasa tapi solat dilengah-lengahkan. Kerana Ramadhan mendidik diri kita jadi orang yang berdisiplin dengan masa... Solat dan puasa berpisah jangan...