06 April 2017

3 Petua Kesihatan dan Kecantikan Wanita Dengan Daun Pegaga!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

3 Petua Kesihatan dan Kecantikan Wanita Dengan Daun Pegaga! | Daun pegaga, daun herba yang banyak khasiatnya... MF masih mencari benih pokok pegaga nak tanam, sebab susahnya nak cari benih pokok ni.. Kalau dah tumbuh senang membiak pokok ni... 

Pegaga ni banyak khasiat untuk kecantikan dan kesihatan wanita... Dulu MF tak makan pegaga, tapi sekali mak suruh cuba, sedap pula.. Jadi, hingga ke sekarang MF makan pegaga cuma susah nak jumpa.. 

MF nak kongsi beberapa petua lama untuk kecantikan dan kesihatan wanita... dengan menggunakan daun pegaga.


1.Hilangkan bintik hitam
Ambil dalam 10 helai daun pegaga dan cuci dengan sesudu air garam. Selepas itu tumbuk hingga halus lalu dicampurkan dengan air garam dan bedak sejuk. Kemudian tambahkan sedikit air suam. Dah siap! Tempekkan campuran tersebut d sekitar muka pada waktu malam dan bersihkan muka pada esok paginya. Amalkan petua ini setiap malam sehingga bintik-bintik hitam di muka hilang. Amalkan secara konsisten la ye.. sebab petua lama ni kesannya lambat tapi selamat.

2.Serikan wajah
Ambil secekak daun pegaga bersama akarnya. Rebus dengan 2 gelas air sehingga menjadi segelas. Kemudian tapis air rebusan tersebut dan biarkan ia sejuk. Air rebusan ini boleh diminum sekali sehari selepas makan malam. Amalkan 3 kali dalam seminggu. Amalkan selalu... dapat makan ulam selalu pun bagus dah pegaga ni kan.

3.Kecutkan peranakan
Bagi wanita yang alami masalah peranakan kembang atau selepas kedatangan haid boleh la mencuba petua ini. Amalkan beberapa helai pucuk pegaga dan boleh la dimakan buat ulam atau dijadikan ramuan dalam masakan. Contohnya boleh dibuat kerabu, masak lemak, dan pelbagai lagi. Sebab itu daun pegaga sangat bagus dimakan buat ulam bagi wanita yang baru lepas melahirkan. Nyum...nyum... sedapnya kerabu pegaga kan...

30 Mac 2017

10 Tanda Hormon Wanita Tak Stabil

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

10 Tanda Hormon Wanita Tak Stabil | Wanita diciptakan dengan satu makhluk yang istimewa... Iaitu makhluk beremosi.. emosi wanita banyak dipengaruhi oleh hormon badan... Namun begitu kadangkala kita tak perasan hormon badan itu berubah... 

Berikut MF nak kongsikan 10 tanda seseorang wanita itu mengalami perubahan hormon... 

Hot flashes 
Hot flashes adalah gejala menopaus.  Tandanya dengan rasa panas di tubuh selama dua sampai 30 minit. Wajah menjadi merah dan panas jika disentuh. Hal tersebut diakibatkan perubahan hormon, sehingga pembuluh darah melebar serta denyut jantung meningkat

Berat badan naik mendadak
Memang tak banyak bahkan siap diet lagi... dan berolahraga dan kerap bersenam secara teratur, namun berat badan bertambah dan tak turun-turun, hal itu disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon. Jadi, kena stabilkan hormon badan untuk mudahkan penurunan berat badan.

Haid tidak teratur
Pusingan haid tergantung pada perubahan bulanan dalam hormon wanita. Jadi, jika ada perubahan hormon dalam tubuh, maka pusingan haid akan menjadi tidak menentu. Mungkin terlambat haid atau bahkan mengalami pendarahan lebih dari biasa akibat hiperaktiviti hormon.

Berpeluh
Hormon berperanan untuk membuatkan kita merasa sangat panas. Ketika hormon mulai berubah, kita akan berpeluh lebih banyak dan merasa letih.



Mudah marah
Ketika hormon mula tidak seimbang, kita menjadi mudah marah dan tertekan. Jadi, kaum suami kena faham la bila isteri tetiba je moody tu... Maknanya ada yang tak kena dengan hormonnya terutama bila nak datang haid, nifas atau mengandung memang ketara sangat perubahan hormon tu.. 

Kehendak seksual rendah 
Hormon yang tidak seimbang jelas mempengaruhi kehendak seksual wanita. Jika ghairah seksual menurun tidak seperti biasanya, boleh jadi hormon sedang kacau la tu.

Belum berjaya untuk hamil
Jika mencuba untuk hamil selama banyak kali namun belum mendapat hasilnya, maka harus siasat sama ada kot-kot menderita ketidakseimbangan hormon.

Rambut gugur
Salah satu terjadinya pertumbuhan rambut disebabkan oleh hormon. Jika memiliki kadar hormon yang tinggi, pertumbuhan rambut akan cepat dan tebal. Tetapi selama hormon tidak seimbang, mungkin kehilangan banyak rambut. Sebab tu lah waktu menyusu anak memang biasa rambut banyak gugur sebab perubahan hormon.

Kekeringan vagina 
Biasanya permukaan vagina tetap basah dan terlebih pada masa subur. Tetapi jika tiba-tiba perasan vagina kering dan gatal, boleh jadi itu adalah pengaruh rendahnya tingkat hormon.

Kuat Pelupa
Ketika mengalami gangguan hormon, memori aktif di otak akan gagal. Sebab tu mudah menjadi pelupa.


Ini antara tanda perubahan hormon badan... Jadi, jika ada tanda-tanda ini... Mungkin kita boleh berusaha untuk mengenalpasti punca dan elakkan dari berterusan moody... 

23 Mac 2017

Kenapa Orang Perempuan Tak Serik Beranak Ramai?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kenapa Orang Perempuan Tak Serik Beranak Ramai? | Tiba-tiba terfikir nak kongsikan hal ini... Sebab bila ada masalah, pandang je anak rasa tenang sangat.. tak tau nak gambarkan. Mungkin orang lain tak faham kenapa orang perempuan ni sanggup nak beranak ramai... Bahkan lelaki sendiri tak faham, perempuan ni tak serik ke ???

Bagi suami yang nampak sendiri kesakitan isteri bersalin...Baguslah... Bagi yang tak pernah dapat nak teman isterinya... Mungkin tak berapa nak faham sakit tu.. mungkin anggap sakit bersalin tu macam sakit berak sembelit je kot kan.. tak pe ... Orang perempuan faham bahawa lelaki memamng tak kan faham..

Sebenarnya punca dan faktor utama orang perempuan ni tak serik beranak ramai ialah...Berkat Anak itu sendiri!!! Tautan dua jiwa iaitu anak dan ibu itu sukar nak gambarkan dengan perkataan...



Anak ni sumber utama kekuatan bagi seorang isteri dan juga ibu... Kuatnya seorang ibu harungi dugaan dalam rumahtangga bila dia lihat wajah anak-anaknya...

Allah berikan ketenangan kepada seorang ibu bila dia lihat anak dia, hilang masalah dia... Bila di lihat wajah anak dia hilang semua derita hati dia... Bila dia lihat wajah anak dia... Tenang hati dia... Itulah keistimewaan dan keajaiban Allah ciptakan seorang anak kepada seorang ibu...

Berapa ramai Ibu tunggal yang mampu hidup sendiri selepas ditinggalkan suami.... Ramai... Tapi nisbah bapa tunggal agak kurang... Bukan tak ada... Tapi tak seramai ibu tunggal.

Jadi, isteri ni tak kan serik beranak ramai... Sebab anak tu kekuatan dia... Tak larat macam mana pun, tapi sebab anak dia jadi larat... Hebat dan sungguh hebat yang menciptakan hubungan antara ibu dan anak ini... Iaitu kuasa Allah yang maha menciptakan.


Jadi, buat para suami... Hargailah isteri anda... Dia ada anak yang menyebabkan dia boleh move on dalam hidup dia... Tapi suami pula kekuatannya ialah isteri... Jadi, kalau tak hargai isteri... Meranalah badan...

Jadi, fikirkan lah ye... Renung-renungkan... Selamat beramal.

14 Mac 2017

17 PUNCA WANITA NAMPAK TUA DARI USIA SEBENAR

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

17 PUNCA WANITA NAMPAK TUA DARI USIA SEBENAR



1. Tekanan di tempat kerja dan di rumah.
Mau tak stress kan kalau kerja menimbun kan.. penat di tempat kerja membawa ke rumah. Woman no holiday.. so, peranan suami untuk beri holiday kepada isteri jika nak isteri dia nampak muda sokmo. 
 
2. Malass bersenam
Pada MF tak kot sebab MF ni cikgu.. banyak berjalan dan turun naik tangga setiap hari.. bersenam la tu kan.. tapi bagi wanita kerja pejabat kena la cari masa bersenam untuk nampak muda sokmo.
 
3. Suka makan makanan segera.
MF kurang suka makanan segera kecuali kalau betul-betul teringin.
 
4. Suka tidur lewat malam.
Tak suka tapi kadang terpaksa la..selepas selesai semua kerja rumah kan.. kalau tak mampu nak tidur lena.
 
5. Tak suka makan jamuu
Suka jamu moden.. iaitu Inteemor Ephyra... sebab sedap, berkhasiat dan berkesan...serta mudah nak amalkan. 
 
6. Lepas bersalin,tak pantang dengan betul.
Ini pesanan mak... betul pun.. mak MF tu kuat pantang, sebab tu nampak muda macam 40-an walaupun usia sebenarnya dah lebih 60-an.
 
7. Sembelit, susah nak buang air besar. 2 hari sekali jer..
Sejak amalkan jamu dan ephyra...tiada lagi masalah ni.
 
8. Banyak berfikir.
Camne nak buat eh.. memang fikir la kan.. sebab cikgu kan.. waa... 
 
9. Suka makan lewat malam.
Alamak, dah kena control makan malam nampak gayanya ni.. kena makan snek sihat waktu malam kalau lapar. 
 
10. Banyak minum caffein.
Sedihnya sebab memang suka kopi.. nampaknya kena kurangkan lepas ni.
 
11. Kurang berehat ; sibuk uruskan anak.
Camne nak rehat... sebab anak nak kat kita je kan.. layan juga la.. tapi kalau tak larat sangat.. MF angkut anak depan TV, MF baring sambil pantau diorang main.
 
12. Tiada rutin cuci muuka yang betul.
Insha Allah, masih menjaga bab ni... tak selesa betul kalau tak betul-betul cuci muka.
 
13. Suka tidur dengan make up dimuka
Memang akan bersihkan muka sebelum tidur. 
 
14. Tak suka makan sayur dan buah.
Nasib la MF suka makan sayur dan buah. 

15. Diet tak seimbang.
Diet bukan untuk kurus, tapi untuk sihat. Tapi tu la kadang susah nak amalkan secara konsisten.
 
16. Suka makan makanan bergoreng dan berminyak.
Kena kurangkan la lepas ni jawabnya. 
 
17. Kerap kena matahari.
Kena jadi puteri lilin la lepas ni gamaknye.

Kalau nak nampak muda kena la pantang 17 perkara ini... Camne tu? Usaha la mana yang boleh kan... 

09 Mac 2017

[INFO GRAFIK] 13 AMALAN YANG BOLEH DILAKUKAN OLEH WANITA KETIKA HAID DAN NIFAS

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

KETIKA UZUR, KITA DIHALANG DARI SOLAT, PUASA TADARUS DAN AMALAN-AMALAN WAJIB DAN SUNAT YANG LAIN.. TAPI TAK BERMAKNA KITA JAUH DARI ALLAH. WAKTU UZURLAH LAGI BANYAK KENA DEKATKAN DIRI DENGAN ALLAH SUPAYA SYAITAN TAK KACAU... BARULAH TAK MUDAH KENA GANGGUAN SEPERTI HISTERIA ATAUPUN MEROYAN.

BERIKUT MF NAK KONGSIKAN INFO GRAFIK, 13 AMALAN MUDAH YANG WANITA BOLEH LAKUKAN KETIKA HAID DAN NIFAS. JOM BACA DAN AMAL
















Sumber: Kisah Zakat Malaysia

MOGA UZUR BUKAN MENGHALANG KITA DARI MENDEKATKAN DIRI KEPADA ALLAH.. DAN BUKAN PENGHALANG UNTUK KITA KUMPUL PAHALA DAN BEKALAN DI AKHIRAT SANA.