23 Mac 2017

Kenapa Orang Perempuan Tak Serik Beranak Ramai?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kenapa Orang Perempuan Tak Serik Beranak Ramai? | Tiba-tiba terfikir nak kongsikan hal ini... Sebab bila ada masalah, pandang je anak rasa tenang sangat.. tak tau nak gambarkan. Mungkin orang lain tak faham kenapa orang perempuan ni sanggup nak beranak ramai... Bahkan lelaki sendiri tak faham, perempuan ni tak serik ke ???

Bagi suami yang nampak sendiri kesakitan isteri bersalin...Baguslah... Bagi yang tak pernah dapat nak teman isterinya... Mungkin tak berapa nak faham sakit tu.. mungkin anggap sakit bersalin tu macam sakit berak sembelit je kot kan.. tak pe ... Orang perempuan faham bahawa lelaki memamng tak kan faham..

Sebenarnya punca dan faktor utama orang perempuan ni tak serik beranak ramai ialah...Berkat Anak itu sendiri!!! Tautan dua jiwa iaitu anak dan ibu itu sukar nak gambarkan dengan perkataan...



Anak ni sumber utama kekuatan bagi seorang isteri dan juga ibu... Kuatnya seorang ibu harungi dugaan dalam rumahtangga bila dia lihat wajah anak-anaknya...

Allah berikan ketenangan kepada seorang ibu bila dia lihat anak dia, hilang masalah dia... Bila di lihat wajah anak dia hilang semua derita hati dia... Bila dia lihat wajah anak dia... Tenang hati dia... Itulah keistimewaan dan keajaiban Allah ciptakan seorang anak kepada seorang ibu...

Berapa ramai Ibu tunggal yang mampu hidup sendiri selepas ditinggalkan suami.... Ramai... Tapi nisbah bapa tunggal agak kurang... Bukan tak ada... Tapi tak seramai ibu tunggal.

Jadi, isteri ni tak kan serik beranak ramai... Sebab anak tu kekuatan dia... Tak larat macam mana pun, tapi sebab anak dia jadi larat... Hebat dan sungguh hebat yang menciptakan hubungan antara ibu dan anak ini... Iaitu kuasa Allah yang maha menciptakan.


Jadi, buat para suami... Hargailah isteri anda... Dia ada anak yang menyebabkan dia boleh move on dalam hidup dia... Tapi suami pula kekuatannya ialah isteri... Jadi, kalau tak hargai isteri... Meranalah badan...

Jadi, fikirkan lah ye... Renung-renungkan... Selamat beramal.

14 Mac 2017

17 PUNCA WANITA NAMPAK TUA DARI USIA SEBENAR

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

17 PUNCA WANITA NAMPAK TUA DARI USIA SEBENAR



1. Tekanan di tempat kerja dan di rumah.
Mau tak stress kan kalau kerja menimbun kan.. penat di tempat kerja membawa ke rumah. Woman no holiday.. so, peranan suami untuk beri holiday kepada isteri jika nak isteri dia nampak muda sokmo. 
 
2. Malass bersenam
Pada MF tak kot sebab MF ni cikgu.. banyak berjalan dan turun naik tangga setiap hari.. bersenam la tu kan.. tapi bagi wanita kerja pejabat kena la cari masa bersenam untuk nampak muda sokmo.
 
3. Suka makan makanan segera.
MF kurang suka makanan segera kecuali kalau betul-betul teringin.
 
4. Suka tidur lewat malam.
Tak suka tapi kadang terpaksa la..selepas selesai semua kerja rumah kan.. kalau tak mampu nak tidur lena.
 
5. Tak suka makan jamuu
Suka jamu moden.. iaitu Inteemor Ephyra... sebab sedap, berkhasiat dan berkesan...serta mudah nak amalkan. 
 
6. Lepas bersalin,tak pantang dengan betul.
Ini pesanan mak... betul pun.. mak MF tu kuat pantang, sebab tu nampak muda macam 40-an walaupun usia sebenarnya dah lebih 60-an.
 
7. Sembelit, susah nak buang air besar. 2 hari sekali jer..
Sejak amalkan jamu dan ephyra...tiada lagi masalah ni.
 
8. Banyak berfikir.
Camne nak buat eh.. memang fikir la kan.. sebab cikgu kan.. waa... 
 
9. Suka makan lewat malam.
Alamak, dah kena control makan malam nampak gayanya ni.. kena makan snek sihat waktu malam kalau lapar. 
 
10. Banyak minum caffein.
Sedihnya sebab memang suka kopi.. nampaknya kena kurangkan lepas ni.
 
11. Kurang berehat ; sibuk uruskan anak.
Camne nak rehat... sebab anak nak kat kita je kan.. layan juga la.. tapi kalau tak larat sangat.. MF angkut anak depan TV, MF baring sambil pantau diorang main.
 
12. Tiada rutin cuci muuka yang betul.
Insha Allah, masih menjaga bab ni... tak selesa betul kalau tak betul-betul cuci muka.
 
13. Suka tidur dengan make up dimuka
Memang akan bersihkan muka sebelum tidur. 
 
14. Tak suka makan sayur dan buah.
Nasib la MF suka makan sayur dan buah. 

15. Diet tak seimbang.
Diet bukan untuk kurus, tapi untuk sihat. Tapi tu la kadang susah nak amalkan secara konsisten.
 
16. Suka makan makanan bergoreng dan berminyak.
Kena kurangkan la lepas ni jawabnya. 
 
17. Kerap kena matahari.
Kena jadi puteri lilin la lepas ni gamaknye.

Kalau nak nampak muda kena la pantang 17 perkara ini... Camne tu? Usaha la mana yang boleh kan... 

09 Mac 2017

[INFO GRAFIK] 13 AMALAN YANG BOLEH DILAKUKAN OLEH WANITA KETIKA HAID DAN NIFAS

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

KETIKA UZUR, KITA DIHALANG DARI SOLAT, PUASA TADARUS DAN AMALAN-AMALAN WAJIB DAN SUNAT YANG LAIN.. TAPI TAK BERMAKNA KITA JAUH DARI ALLAH. WAKTU UZURLAH LAGI BANYAK KENA DEKATKAN DIRI DENGAN ALLAH SUPAYA SYAITAN TAK KACAU... BARULAH TAK MUDAH KENA GANGGUAN SEPERTI HISTERIA ATAUPUN MEROYAN.

BERIKUT MF NAK KONGSIKAN INFO GRAFIK, 13 AMALAN MUDAH YANG WANITA BOLEH LAKUKAN KETIKA HAID DAN NIFAS. JOM BACA DAN AMAL
















Sumber: Kisah Zakat Malaysia

MOGA UZUR BUKAN MENGHALANG KITA DARI MENDEKATKAN DIRI KEPADA ALLAH.. DAN BUKAN PENGHALANG UNTUK KITA KUMPUL PAHALA DAN BEKALAN DI AKHIRAT SANA.


09 Februari 2017

5 PENYEBAB WANITA AKAN STRESS HINGGA KELUAR AIR MATA

5 PENYEBAB WANITA AKAN STRESS HINGGA KELUAR AIR MATA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Keadaan hidup hari ini memerlukan wanita tak kira yang belum berkahwin, berstatus isteri, ibu apa lagi ibu tunggal menjadi tabah. Tak boleh cepat stres dan beremosi.

Tapi sungguh pun anda termasuk dalam golongan wanita tabah ini, kajian menunjukkan kita takkan mampu mengelak dari berasa stres bila berdepan dengan lima masalah ini.



Konflik rumah tangga atau dengan insan tersayang
Lebih 70 peratus wanita yang mengalami masalah dalam rumah tangga, percintaan atau perhubungan mengalami masalah stres yang serius. Hingga ada yang mengalami keguguran rambut, haid tidak teratur akibat stres yang memang diketahui akan memberi kesan pada hormon dan kesihatan.

Wanita yang selalu menghabiskan waktu dengan insan yang dicintai dilihat lebih mudah merasai stres begini. Sifat terlalu prihatin atau sensitif turut membuatkan wanita mudah stres begitu juga bila dia berasa kurang kasih sayang atau perhatian.

Masalah dengan anak
Wanita yang sudah berumah tangga dan bergelar ibu perlu menjaga hubungan dengan anak-anak. Ini kerana masalah dengan anak anak begitu cepat menyentuh hati ibu dan mudah menyebabkan seorang ibu itu stres. Itu bagi yang anak yang sudah dewasa.

Bagi yang memiliki anak kecil, masalah berkaitan kesihatan, penjagaan dan pengasuhan anak boleh menimbulkan kerisauan dan stres malah kadang-kadang melampau kepada seorang ibu. Ia boleh menyebabkan mereka tak mampu fokus dalam melakukan pekerjaan.

Kerja rumah yang tak habis
Sekuat apapun seorang wanita kalau sudah dihadapkan pada kerja rumah tangga yang tidak ada habisnya mampu membuatkan mereka tertekan. Apa lagi jika mereka langsung tak punya peluang untuk berehat.

Bebanan tugas dalam pekerjaan
Kerja keras boleh tapi jangan sampai lupa untuk berehat dan menenangkan fikiran. 80 peratus wanita bekerja yang menghabiskan waktu seharian di tempat kerja yang penuh tekanan sangat mudah mengalami tekanan yang serius berbanding mereka yang tahu berehat.

Tak cukup zat
Kekurangat zat atau nutsiri yang diperlukan oleh tubuh sebenarnya mampu menyebabkan seorang wanita ini mengalami stres.

Jadi pastikan dapat khasiat yang diperlukan supaya hormon juga seimbang dan tidak mudah emosi dan stres. Elakkan ambil makanan ringan bila berasa stres kerana ia akan lebih memburukkan keadaan.
Sumber: karangkraf.com

JADI SEKUAT MANA PUN WANITA TU, JIKA DIUJI DENGAN 5 UJIAN NI, PASTI MENGELUARKAN AIR MATA... BUKAN AIR MATA SEDIH TAPI TERTEKAN... 

23 Januari 2017

HUKUM WANITA MELANCONG DAN MUSAFIR TANPA MAHRAM

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Hukum Wanita Melancong dan Musafir Tanpa Mahram | Zaman sekarang dah moden, dan wanita semakin berani dan berdikari… Mampu bergerak sendiri tanpa ditemani sesiapa…  Bukan sahaja atas dasar kerja bahkan zaman sekarang wanita mampu bergerak sendiri melancong hingga ke luar negara secara bersendirian tanpa ada teman... Memang dari segi uruf, adat kita itu perkara biasa di zaman moden, tapi apa sahaja yang kita buat ada panduan dan syariatnya dalam Islam. Bagaimana status hukumnya wanita yang melancong, musafir seorang diri tanpa ditemani mahramnya???



Ikuti penjelasannya:

Pendapat Pertama:

Wanita dilarang bermusafir kecuali bersama-sama dengan suami atau mahram. Kerana dalam hadis yang disepakati kesahihannya menyebut:
لا تسافر المرأة ثلاثة أيام إلا مع ذي محرم
"Janganlah seorang wanita bermusafir perjalanan tiga hari kecuali kecuali bersama mahram". Direkod dalam Sahih Bukhari (no: 1036) dan Muslim (no: 1338).

Larangan ini adalah meliputi semua bentuk perjalanan yang dinamakan musafir. (Syarah Sahih Muslim oleh Nawawi 9/103).

Berdasarkan hadis ini, haram seseorang wanita keluar musafir tanpa ditemani suami atau mahram, walaupun dia keluar bersama dengan wanita-wanita muslimah lain.

Kata Imam Nawawi tentang hukum wanita bermusafir untuk selain haji wajib, seperti haji sunat, urusan perniagaan, lawatan dan lain-lain. Katanya: "Setengah ulama mengatakan harus dengan ditemani wanita-wanita yang dipercayai, seperti masalah haji Islam. Dan Jumhur mengatakan hukumnya adalah HARAM kecuali ditemani suami atau mahram. Inilah pendapat yang sahih berdasarkan hadis-hadis yang sahih". (Syarah Muslim 9/104).

Dalam masalah wanita bermusafir untuk mengerjakan haji, tetapi tidak ada mahram, ada pendapat yang mengharuskan jika dia bersama wanita lain yang dipercayai, dan perjalanannya dijamin selamat.
Pendapat ini dipilih dalam mazhab Syafie dan beliau menukilkan pendapat ini daripada Aisyah, Ibn Umar dan Ibn Zubair r.a. (rujuk Al-Umm 2/127)

Diriwayatkan juga Aisyah r.a. berkata, "Bukan semua wanita ada mahram". (Musannaf Ibn Abi Syaibah no: 15176).

Kelonggaran Wanita Bermusafir Tanpa Ditemani Mahram

Ringkasan kepada fatwa / artikel yang diambil dari Laman Ustaz Zaharuddin, yang mewakili pandangan ulama’ yang membenarkan wanita bermusafir tanpa ditemani Mahram.

Kesimpulan fatwa Syiekh Saami al-Majid : Terdapat ramai ulama’ yang melarang wanita bermusafir tanpa ditemani Mahram. Bagi mereka, walaupun keadaan sekarang sudah berubah, aman didalam perjalanan, larang tersebut tidak diangkat. Ada yang menyamakan ruhsah (keringanan) solat Qasar kepada orang yang sedang bermusafir, dimana keringanan ini tidak pun dilupuskan walaupun keadaan musafir sekarang tidak seteruk dahulu (zaman bermusafir menggunakan unta dan berjalan kaki).

Namun demikian, ada dikalangan ulama’ yang membenarkannya. Ulama Malik, al-Auza’ie, dan beberapa orang dikalangan ulama’ Syafie mengatakan bahawa perlunya Mahram menemani wanita tersebut bukanlah menjadi syarat wajibnya Haji (wanita bermusafir menunaikan Haji tanpa Mahram). Hanya menjadi syarat adalah selamat di dalam perjalanan. Selamat perjalanan boleh dicapai dengan ditemani Mahram, atau kumpulan Wanita yang dipercayai. Ada dikalangan ulama’ menyebut, jika wujudnya faktor “selamat didalam perjalanan”, maka tidak perlu lagi orang menemaninya.

Dibolehkan lagi terutamanya apabila Wanita tersebut sukar mendapatkan Mahram dan beliau selamat didalam perjalanan. WA.

Berikut adalah fatwa penuhnya  boleh baca DI SINI

KESIMPULAN
Walaupun ada yang mengharuskan wanita bermusafir seorang diri, tetapi sebaiknya dan digalakkan janganlah pergi seorang diri. Bawalah teman dan rakan yang sama jantina untuk menemani jika bagi wanita yang belum kahwin... Bagi wanita yang dah berkahwin, wajib ditemani mahram iaitu suami atau wanita lain dengan izin suami... Ini kerana, untuk mengelak diri kita daripada fitnah dan bahaya dalam perjalanan.