02 Ogos 2017

TAHU TAK APA KESAN BILA WANITA MINUM AIS?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

TAHU TAK APA KESAN BILA WANITA MINUM AIS? | Kenapa kena pantang minum ais, terutama kepada wanita? Bagi wanita yang dah pernah beranak memang kena pantang betul... Bagi anak dara mengurangkan minum minuman berais adalah lebih baik.


Ini 12 Kesan minum ais kepada wanita:

👉 Ais akan menurunkan suhu rahim. Sebab tu, kena pantang betul.. rahim mudah kembang bila kita minum sejuk.

👉 Ais menjejaskan daya pengecutan. Daya pengecutan ini diperlukan untuk mengeluarkan darah haid. Bila rahim kembang, darah haid akan keluar secara tak normal... Itu yang menyebabkan haid tak teratur dan sebagainya.

👉 Ais akan melonggarkan saluran vagina untuk hubungan suami isteri kerana daya pengecutannya telah menurun.

👉 Pengemutan kurang berhasil bila bersama.

👉 Darah nifas susah keluar bagi wanita yang berpantang. Buktinya, waktu kita lepas bersalin, ada beza tak sebelum kita bertungku dengan lepas bertungku... Itu buktinya, rahim kita perlukan haba panas, buku suhu sejuk.

👉 Ais akan membuka peluang bagi bakteria jahat untuk membiak lebih banyak sebab suhu menurun, maka pH juga menurun.

👉 Ais akan menyebabkan rahim mengembang.

👉 Ais akan merendahkan suhu dalam badan.

👉 Ais mengurangkan perjalanan aliran darah.

👉 Ais yang diminum berselang seli dengan makanan akan menyebabkan penghadaman menjadi lambat. Dan ini punca perut buncit.

👉 Ais akan membuatkan makanan yang lambat terhadam menjadi lemak. Ini menjadi punca banyak penyakit yang melibatkan lemak seperti sakit jantung, strok dan sebagainya.

👉 Minum ais berterusan akan menaikkan berat badan. Sebab badan susah nak hadam makanan, lemak mula terkumpul... Jadi, badan pun akan naik dengan jayanya. 

Jadi, wanita yang mementingkan gaya hidup sihat... kurangkan pengambilan ais. Tak guna telan supplement mahal, jika gaya hidup kita dan pemakanan seharian kita tak jaga... 

Ada orang kata, "saya minum ais, badan ok je"... Ye, sekarang ok, tapi tunggu 20 tahun akan datang, tulang lemah, sakit sendi dan urat... Jadi, tak salah kita berpantang sekarang untuk menjanjikan kehidupan sihat sepanjang hayat... Sesekali nak minum tak jadi masalah, tapi yang jenis peminum ais tegar itu ... perlu berwaspada. Tambah pula anak dara... Jaga badan sebelum kahwin ni... untuk kesejahteraan selepas kahwin dan hari tua... sebab kita orang perempuan ni terdedah dengan pelbagai penyakit.. 

07 Jun 2017

Wanita Dalam Pantang Pun Boleh Dapat Pahala Puasa Jika Buat 7 Amalan Mudah Ini

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Wanita Dalam Pantang Pun Boleh Dapat Pahala Puasa Jika Buat 7 Amalan Mudah Ini | Alhamdulillah... Bulan Ramadhan ini ramainya rakan Facebook MF yang bersalin... Jadinya memang sah lah sebulan bulan Ramadhan terlepas dari amalan berpuasa... Tapi jangan risau... Islam tu mudah sangat... Banyak amalan lain yang boleh ibu berpantang buat walaupun berpantang di bulan puasa untuk raih pahala puasa... 


1. Memberi & Menyediakan Ifthar (hidangan berbuka)

Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam Bersabda :

” Barang siapa yang memberi ifthar (hidangan untuk berbuka) orang-orang yang shaum/berpuasa maka baginya pahala seperti orang yang shaum/berpuasa tanpa dikurangi sedikitpun”. (H.R. Bukhari Muslim).

Tak mampu masak, kita belikan... Kirimkan kat anak ke, jiran ke atau sesiapa sahaja... Beli untuk orang lain walaupun kita sendiri pun tak boleh makan... Besar pahalanya. Tak nak ke?

2. Melakukan Khidmat (membantu) Orang Lain

Dari Jabir bin Abdullah ia berkata; Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

“Setiap kebaikan adalah sedekah. Dan di antara bentuk kebaikan adalah kamu menjumpai saudaramu dengan wajah yang menyenangkan. Dan kamu menuangkan air dari bekas airmu ke dalam bejana (cawan) milik saudaramu.”(H.R.At-Tirmidzi)

Semua hal tersebut jika dilakukan kerana Allah tidak akan sia-sia kerana, khidmat termasuk amal soleh dan bahkan wanita boleh mendapatkan pahala yang sama dengan yang berpuasa jika dia melakukan khidmat kepada orang yang berpuasa. Contohnya Khidmat ialah: Menyiapkan makan sahur dan berbuka, berbelanja untuk keperluan makan, mengasuh anak, atau apa sahaja khidmat yang mampu kita buat.

3. Berdoa & Berzikir Tetap Jalan

Walau muslimah ketika berpantang (nifas) atau haid tidak diperbolehkan solat, tapi ketika habis azan sangat dianjurkan untuk berdoa dan berzikir .

“Dari Jabir Bin Abdullah Radhiyallahu Anhu Bahwa” Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam Bersabda:

“Barangsiapa mendengar panggilan azan lalu ia Berdoa ‘Ya Allah Ya Rabb.. Pemilik seruan yang sempurna ini, dan solat yang akan didirikan, kurniakanlah kepada Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam. Wasilah dan keutamaan dan tempatkanlah ia di tempat yang terpuji yang telah Engkau janjikan’ Akan Mendapatkan Syafaatku kelak pada hari kiamat (HR. Bukhari).

Para Fuqaha sepakat pada tiga ibadah iaitu, istighfar, zikir dan doa tidak disyaratkan yang melakukan harus suci dari hadas sama ada hadas besar ataupun hadas kecil. Ertinya seorang wanita yang sedang nifas atau haid, meskipun dia berhadas besar tidak ada larangan baginya untuk beristighfar, zikir dan berdoa sepanjang waktu selama mampu. Jadi, rugilah tak rebut peluang yang ada. Bulan Ramadhan bulan mustajab doa.

4. Mendorong Orang Lain untuk Buat Amal Ibadah dan Kebajikan

Mengingatkan anggota keluarga untuk menunaikan solat sunah terutama solat sunnat dhuha dan solat sunnat qiyamullail.

Dari Abu Mas’ud Al Anshari dia berkata, “Seorang laki-laki datang kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam seraya berkata, “Wahai Rasulullah, jalan kami telah terputus kerana haiwan tungganganku telah mati, oleh kerana itu bawalah saya dengan haiwan tunggangan yang lain.” Maka beliau bersabda: “Saya tidak memiliki (haiwan tunggangan yang lain).” Tiba-tiba ada seorang laki-laki yang berkata, “Wahai Rasulullah, saya dapat menunjukkan seseorang yang dapat membawanya (memperoleh penggantinya).” Maka beliau bersabda: “Barangsiapa dapat menunjukkan suatu kebaikan, maka dia akan mendapatkan pahala seperti orang yang melakukannya.” (H.R. Muslim)


Wanita Dalam Pantang Pun Boleh Dapat Pahala Puasa Jika Buat 7 Amalan Mudah Ini

5. Istighfar & Sedekah

Istighfar dan Sedekah lebih layak diperhatikan dibulan Ramadhan kerana bulan ini adalah bulan yang paling mulia diantara seluruh bulan.

Dari Abdullah bin Umar dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, bahwa beliau bersabda:

“Wahai kaum wanita! Bersedekahlah kamu dan perbanyakkanlah istighfar. Kerana, aku melihat kaum wanitalah yang paling banyak menjadi penghuni Neraka.” (H.R. Muslim)

Secara khusus Rasulullah Shallalahu ‘Alaihi Wasallam menyarankan wanita agar memperbanyak istighfar dan sedekah kerana baginda diperlihatkan bahawa  wanita adalah penghuni neraka yang paling banyak.

6. Tholabul ‘Ilmi (mencari ilmu)

Mencari ilmu termasuk amal soleh yang boleh dilakukan wanita nifas/haid di bulan Ramadhan sama ada dilakukan dengan mendatangi majlis ilmu ataupun mempelajari isi buku. Nak hadiri majlis ilmu tak payah pergi masjid pun boleh ... Buka aje rancangan ilmiah dan juga di YouTube kan banyak ceramah agama dan kuliah yang bermanfaat.

“Barangsiapa menempuh suatu jalan untuk menuntut Ilmu, Nescaya Allah Subhanahu wa Ta’ala menunjukkan jalan menuju Syurga Baginya”. (H.R. Muslim)

“Barangsiapa wafat dalam menuntut Ilmu (dengan maksud) untuk mengidupkan Islam, Maka antara dia dan Nabi-Nabi satu darajat di dalam Syurga.”(H.R. At Thabrani)

7. Menjauhi Larangan Agama

Rasulullah Shalallahu Alaihi wa Sallam bersabda :

“Barangsiapa Tidak meninggalkan perkataan dusta dan ghibah maka tiada ertinya di sisi ALLAH baginya shaum/puasa dari makan dan minum” (HR Bukhari).

Muslimah yang bijak tentunya berupaya memanfaatkan setiap detik ketika bulan Ramadhan walaupun ketika sedang nifas atau haid, dan terhalang menunaikan shaum masih mendapat pahala iaitu dengan berusaha menjauhi segala yang dilarang oleh Agama,dan berusaha menjaga lisan dan selalu berusaha berkata-kata yang manfaat. Tak lupa juga jaga jari dari menulis dan berkongsi cerita yang sia-sia di media sosial. 

Semoga dengan adanya panduan singkat ini, amal ibadah puasa Ramadhan para muslimah tetap sempurna walaupun dalam pantang ataupun haid. Islam itu mudah untuk membantu hamba-Nya beroleh pahala... 

Tahniah buat yang menimang cahayamata di bulan mulia ini... Semoga panduan ini, mampu dimanfaatkan agar wanita berpantang tidak terasa sia-sia di bulan Ramadhan yang barakah ini.

30 Mei 2017

Ibu Mengandung dan Menyusu Anak Tak Wajib Berpuasa???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ibu Mengandung dan Menyusu Anak Tak Wajib Berpuasa??? | Kecoh ni.. kecoh... viral bermula sejak puasa... Mula bertebaran di Facebook pasal ibu Mengandung dan menyusukan anak tak diwajibkan berpuasa... 

Golongan yang reti agama .. belajar ilmu betul memang tak kan share viral tu sebab ada salah dari segi hukum... Bahkan kami juga tak meleraikan kekusutan tu sebab nanti kena hentam la... Biasa dah.. MF pernah betulkan satu statement hukum pun kena cop Ustazah Facebook... 

Apa yang salahnya... Salahnya sebab ... Statement awal "ibu mengandung dan menyusu anak tak diwajibkan berpuasa" dan statement Dan ayat tu dikuatkan lagi... "Islam itu tak memaksa bahkan memudahkan" begitulah lebih kurang ayatnya ya... 

Why??? Kenapa salah..

Memang salah la. Sebab takde dalil pun kata ibu Mengandung dan menyusukan tak wajib puasa.... 

Ok... Back to basic... 

Siapa yang wajib puasa??? 

Ada 4 golongan: 

(1) Islam, 
(2) Berakal, 
(3) Sudah baligh,
(4) Bebas dari uzur syarie. (Berhadas besar)

Ok... Jika diteliti syarat di atas tiada pun ibu Mengandung dan menyusu tak wajib puasa kan..

Baik..ini pula kenyataan yang dikeluarkan oleh Mufti Wilayah Persekutuan... 

Perempuan hamil dan yang menyusukan anak diberikan keringanan untuk berbuka atau tidak berpuasa. Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam Fiqh al-Siyam tidak menukilkan sebarang syarat khas untuk perempuan yang hamil untuk tidak berpuasa kerana tidak terdapat sebarang dalil mengenainya. Walaubagaimanapun, terdapat dalil umum dalam isu ini:

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ وَضَعَ عَنِ الْمُسَافِرِ شَطْرَ الصَّلَاةِ، وَعَنِ الْمُسَافِرِ وَالْحَامِلِ

 وَالْمُرْضِعِ الصَّوْمَ، أَوِ الصِّيَامَ

Maksudnya: “Sesungguhnya Allah meringankan daripada orang yang musafir dengan separuh solat dan meringankan daripada  puasa bagi perempuan hamil dan menyusukan anaknya.”

          (Riwayat al-Nasaie (2775) dan Ibn Majah (1667))

           
Pun begitu, ada khilaf mengenai apakah perlu perempuan berkenaan menggantikan puasa atau tidak. Berikut perbezaan pendapat secara ringkas:

Pertama: Mazhab Hanafi: Jika perempuan hamil atau menyusu yang meninggalkan puasa, wajib mengqada’kan puasa sahaja.  Pendapat ini juga dinyatakan oleh al-Hasan, Atha’ al-Nakhaie, al-Zuhri, al-Auzair, Sufyan dan juga al-Thauri.

Kedua: Mazhab Syafi’i dan Hanbali: Wajib qada’ dan perlu membayar fidyah bagi perempuan hamil atau menyusu yang meninggalkan puasa jika mereka takut kesihatan janin atau anaknya.

Ketiga: Mazhab Maliki: Wajib mengqada’ dan fidyah hanya dikenakan kepada yang meninggalkan puasa kerana menyusukan bayi tidak kepada yang hamil.

Keempat: Pendapat sahabat antaranya Ibn Abbas, Ibn Umar, Ibn Sirin: Jika kedua-duanya yakni perempuan yang hamil dan menyusu bimbang ke atas dirinya atau anaknya maka bolehlah ia berbuka dan membayar fidyah sahaja berdasarkan umum ayat

وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ

Maksudnya: “Dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin.”

(Surah al-Baqarah: 184)


Berdasarkan kesemua pendapat mazhab ini, Sheikh Attiyyah Saqr dalam Seen Wa Jeem Lil-Mar’atil-Muslimah (soal jawab muslimah) mengatakan boleh saja memilih salah satu dari pendapat di atas. Namun Dr Yusuf Qaradhawi mengatakan pendapat yang rajih ialah pendapat yang dikemukakan oleh Ibn Abbas R.Anhuma.

Tarjih

Selepas meneliti dalil, kami lebih cenderung kepada pendapat mazhab Syafie dan Hanbali yang menyatakan hendaklah qadha sahaja jika kedua-duanya bimbang terhadap diri sendiri sahaja. Sebaliknya jika juga dibimbangi terhadap anak dan dirinya maka hendaklah diqadha dan membayar fidyah. Pendapat ini juga adalah pendapat jumhur dengan berkata sepertimana kaedah: Hukum memberi makan kekal kepada hak yang tidak mampu berpuasa.

Imam al-Turmuzi berkata: “Dan amalan di sisi ahli ilmu kebanyakannya bahawa perempuan tersebut boleh berbuka dengan memberi makan orang miskin sebagai fidyah dan juga qadha.”

Artikel penuh: Baca SINI


Ibu Mengandung dan Menyusu Anak Tak Wajib Berpuasa???


Menurut Imam Syafie, rukhsah puasa iaitu kelonggaran untuk berbuka puasa kepada ibu menyusu (sama seperti ibu hamil) atas  dua sebab iaitu:-
  1. Risau tentang keselamatan dirinya
  2. Risau tentang keselamatan anaknya


Dari Anas R.A.:

“Rasulullah S.A.W bersabda ‘Sesungguhnya Allah SWT telah mengangkat puasa orang yang bermusafir (bole berbuka) dan telah mengurangkan solatnya (qasar), dan diangkat puasa(boleh berbuka) orang yang hamil dan menyusukan anaknya‘.”

Ibu menyusu yang mengalami kekurangan susu tidak perlu memberikan anaknya formula semata-mata kerana nak terus berpuasa, kerana ibadah di bulan Ramadhan ni bukan semata-mata berlapar dahaga (puasa) tapi ia lebih lagi. Rukhsah juga satu ibadah berdasarkan hadis:

“Sesungguhnya Allah menyukai rukhsah-Nya dilaksanakan sebagaimana Allah membenci maksiat dilakukan” (HR Ahmad)

Akan tetapi, tak semua ibu menyusu yang kurang susu semasa puasa boleh berbuka. Ibu yang wajib meneruskan puasa:
  • Ibu yang dah campur susu, kerana anaknya memang dah minum susu formula.
  • Ibu yang ada stok susu berbotol-botol, kerana anaknya masih ada bekalan susu ibu untuk diminum.


Jadi, bukanlah sewenang-wenangnya ibu menyusu dan mengandung tu tidak berpuasa... Yang pasti hukumnya tetap WAJIB berpuasa... Melainkan jika disahkan doktor dan pakar perubatan... Ibu itu kalau berpuasa adalah mudaratnya kepada diri atau anaknya... Tapi kebanyakan doktor pakar luar negara sekalipun mengesahkan puasa sangat baik untuk diet ibu Mengandung dan menyusu anak... Dan sebenarnya puasa tak buatkan susu ibu terjejas pun bahkan lebih berkualiti... Yang buat susu ibu terjejas mind set kita kata.. puasa buatkan susu sikit.... 


Jangan ambil mudah... Jangan ingat dah bayar fidyah dah lepas dah... Itu khilaf... Sebaiknya, qada'juga... Sebab kadang nafsu kata... Eh.. bayar je la senang.. settle... Bahkan fidyah ni lebih rumit dari zakat... Sebab sebaiknya kita bayar terus kepada orang miskin dengan memberi makanan asasi ikut jumlah hari yang ditinggalkan... Cuma ulama kontemporari mengharuskan ganti dengan duit yang sama nilai... 

Sebelum nak nyatakan hukum... Baik rujuk kepada yang pakar... Jangan jadi macam drama yang viral dulu tu sampaikan mufti kena berfatwa... 

Jadi, kesimpulannya Ibu mengandung dan menyusu wajib Berpuasa seperti mukallaf yang lain ... Cuma diberikan kelonggaran untuk berbuka puasa jika mudarat kepada diri atau anaknya... Jangan salah faham disitu... Semoga bermanfaat...

21 Mei 2017

Penyelesaian Bagi Wanita Yang Tak Sempat Ganti Puasa Tahun Lepas Kerana Mengandung & Menyusukan Anak!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Wanita masa mengandung syok pula terutama anak pertama... syok puasa penuh... tapi tak syok bila diuji dengan terpaksa tinggal...sebab alahan.. terpaksa tinggal puasa.. tak pun bersalin masa bulan puasa... bercinta tu nak ganti... elok nak ganti dan menyusu anak pula... dah tu mengandung lagi pula... berganda-ganda tu dugaannya tu kan.. jadi cmne tu???? 



ikuti penyelesaiannya menurut penerangan ustaz Salman Ali:

Tidak ada nas al-Qur’an dan al-Sunnah yang kuat (sahih) dan jelas (sarih) menyentuh tentang cara menggantikan puasa bagi perempuan yang meninggalkan puasa kerana sedang mengandung ataupun menyusukan anak.

Disebabkan itu, para ulama’ berbeza pandangan berkaitan tafsiran firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 184 yang bermaksud:

(Puasa yang diwajibkan itu ialah beberapa hari yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit, atau dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain; dan wajib atas orang-orang yang terdaya berpuasa (lalu mereka meninggalkan puasa) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya; dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu), kalau kamu mengetahui.

Terdapat perbahasan terperinci berkaitan maksud ayat ini dikalangan ulama’ namun secara ringkasnya Ibn katsir mengambil pandangan beberapa sahabat seperti Ibn Mas’ud dan ibn Abbas dan merumuskan bahawa diperingkat permulaan disyariatkan puasa ramadhan, sesiapa dikalangan umat Islam yang mampu berpuasa diberi dua pilihan sama ada untuk berpuasa atau menggantikan puasa dengan membayar fidyah sahaja. Sebaliknya orang yang sakit ataupun bermusafir pula boleh berbuka pada bulan ramadhan dan menggantikannya pada selain bulan Ramadhan.

Selepas daripada itu Allah mewajibkan puasa untuk setiap orang yang mampu berpuasa(tidak sakit dan musafir) dan mereka tidak dibenarkan menggantikan puasa dengan membayar fidyah lagi.hukum musafir dan orang sakit dikekalkan seperti asal.

Kata Ibn Abbas sebagaimana diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari:
َوَعَلَى الَّذِينَ يُطَوَّقُونَهُ فَلَا يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ
قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ لَيْسَتْ بِمَنْسُوخَةٍ هُوَ الشَّيْخُ الْكَبِيرُ وَالْمَرْأَةُ الْكَبِيرَةُ لَا يَسْتَطِيعَانِ أَنْ يَصُومَا فَيُطْعِمَانِ مَكَانَ كُلِّ يَوْمٍ مِسْكِينًا
Dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa memberi makan seorang miskin.(Albaqarah:184)

Kata Ibn Abbas: Ayat ini tidak dimansukhkan.Mereka adalah orang tua lelaki dan perempuan yang tidak mempu berpuasa,maka hendaklah mereka memberi makan seorang miskin untuk setiap hari yang ditinggalkan.

Ibn Abbas membacakan Ayat ini dengan perkataan  يُطَوَّقُونَهُ  dan bukannya يُطِيقُونَهُ
يُطِيقُونَهُ  beerti “mampu” (untuk berpuasa)
يُطَوَّقُونَهُ pula beerti “terpaksa bersusah-susahan” (untuk berpuasa).

Secara ringkasnya hukum yang dapat difahami dari perbahasan ini adalah:
1) Orang yang meninggalkan puasa Ramadhan disebabkan sakit ataupun bermusafir hendaklah menggantikan bilangan hari yang ditinggalkan pada bulan-bulan lain.

2) Orang tua dan uzur yang menghadapi kesusahan untuk menunaikan puasa Ramadhan boleh menggantikan puasa mereka dengan memberi makan seorang miskin untuk setiap hari yang ditinggalkan.

Persoalan seterusnya adalah untuk merungkai perempuan yang meninggalkan puasa Ramadhan sebab mengandung ataupun menyusukan anak termasuk dalam ketegori yang mana?: orang sakit ataupun orang tua dan uzur?.

1) Imam al-Syafi’i dan Ahmad berpandangan bahawa orang yang meninggalkan puasa Ramadhan disebabkan mengandung ataupun sedang menyusukan anak hendaklah menggantikan bilangan puasa yang ditinggalkan disamping memberi makan orang miskin sebanyak hari yang ditinggalkan.Ini adalah jalan selamat dan keluar dari dengan menggabungkan kedua-dua keadaan (orang sakit dan musafir serta orang tua dan uzur)

2) Imam Ibn Hazm berpandangan bahawa perempuan yang meninggakan puasa disebabkan mengandung ataupun menyusukan anak tidak perlu menggantikan bilangan hari yang ditinggalkan dan tidak perlu juga memberi makan orang miskin kerana mereka tidak termasuk dalam ketegori yang diperintahkan untuk menggantikan puasa ataupun memberi makan orang miskin. (Al-Muhalla)

Kedua-dua pandangan ini adalah pendirian yang terlalu ketat dan terlalu longgar dalam mengeluarkan hukum dari nas.

Pandangan yang pertengahan adalah menyamakan hukum perempuan mengandung ataupun menyusukan anak dengan salah satu diantara orang sakit ataupun orang tua yang uzur.

1) al-Hasan al-Basri, ’Ata bin Rabah ,al-Dahhak, al-Nakha’I dan al-Zuhri berpandangan bahawa perempuan mengandung atau yang menyusukan anak hanya perlu menggantikan puasa tanpa memberi makan orang miskin. (Tafsir al-Qurtubi)

2) Ibn Abbas berpandangan bahawa mereka hanya diwajibkan memberi makan seorang miskin untuk setiap hari yang ditinggalkan tanpa perlu menggantikan puasa (R.al-Daraqutni dengan sanad yang sahih)

Saya berpandangan bahawa dalam bab ini, pandangan yang paling kuat adalah pandangan Ibn Abbas iaitu perempuan yang meninggalkan puasa Ramadhan kerana mengandung ataupun menyusukan anak hanya perlu memberi makan seorang miskin untuk setiap hari yang ditinggalkan tanpa perlu menggantikan puasa atas alasan berikut:

1) Jika orang tua dan uzur yang meninggalkan puasa kerana kemudharatan diri sendiri dibenarkan sekadar membayar fidyah, sepatutnya ibu mengandung dan menyusukan anak lebih patut kerana mereka meninggalkan puasa kerana kemudaratan orang lain.

2) Bagi perempuan yang meninggalkan puasa untuk tempoh yang panjang kerana mengandung atau menyusukan anak, adalah sesuatu yang sukar bagi kebanyakan mereka menggantikan kesemua bilangan hari yang telah ditinggalkan.

3)Berpegang dengan hadith sahih riwayat al-Bukhari “Permudahkanlah dan janganlah kamu menyusahkan”
Sumber: Facebook Salman Ali


Jadi bagi MF sendiri akan bayar fidyah dan juga qada'... walaupun ustaz ni kata boleh sahaja nak bayar fidyah... untuk cover kedua-duanya... kerana puasa tu wajib bila tak buat kira hutang... hutang dengan manusia wajib dibayar apatah lagi dengan Allah kan... bayar lah lebih moga dapat juga cover yang mana kurang...

Apa pun fidyah ni sebaiknya bayar guna beras ... dan baiknya bayar sendiri kepada orang miskin tersebut... tapi kalau tak dapat... boleh bayar guna duit tapi dengan akad dan kepada orang miskin yang kita sedia maklum... 

06 April 2017

3 Petua Kesihatan dan Kecantikan Wanita Dengan Daun Pegaga!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

3 Petua Kesihatan dan Kecantikan Wanita Dengan Daun Pegaga! | Daun pegaga, daun herba yang banyak khasiatnya... MF masih mencari benih pokok pegaga nak tanam, sebab susahnya nak cari benih pokok ni.. Kalau dah tumbuh senang membiak pokok ni... 

Pegaga ni banyak khasiat untuk kecantikan dan kesihatan wanita... Dulu MF tak makan pegaga, tapi sekali mak suruh cuba, sedap pula.. Jadi, hingga ke sekarang MF makan pegaga cuma susah nak jumpa.. 

MF nak kongsi beberapa petua lama untuk kecantikan dan kesihatan wanita... dengan menggunakan daun pegaga.


1.Hilangkan bintik hitam
Ambil dalam 10 helai daun pegaga dan cuci dengan sesudu air garam. Selepas itu tumbuk hingga halus lalu dicampurkan dengan air garam dan bedak sejuk. Kemudian tambahkan sedikit air suam. Dah siap! Tempekkan campuran tersebut d sekitar muka pada waktu malam dan bersihkan muka pada esok paginya. Amalkan petua ini setiap malam sehingga bintik-bintik hitam di muka hilang. Amalkan secara konsisten la ye.. sebab petua lama ni kesannya lambat tapi selamat.

2.Serikan wajah
Ambil secekak daun pegaga bersama akarnya. Rebus dengan 2 gelas air sehingga menjadi segelas. Kemudian tapis air rebusan tersebut dan biarkan ia sejuk. Air rebusan ini boleh diminum sekali sehari selepas makan malam. Amalkan 3 kali dalam seminggu. Amalkan selalu... dapat makan ulam selalu pun bagus dah pegaga ni kan.

3.Kecutkan peranakan
Bagi wanita yang alami masalah peranakan kembang atau selepas kedatangan haid boleh la mencuba petua ini. Amalkan beberapa helai pucuk pegaga dan boleh la dimakan buat ulam atau dijadikan ramuan dalam masakan. Contohnya boleh dibuat kerabu, masak lemak, dan pelbagai lagi. Sebab itu daun pegaga sangat bagus dimakan buat ulam bagi wanita yang baru lepas melahirkan. Nyum...nyum... sedapnya kerabu pegaga kan...