23 April 2017

Drypers Baru Dah Tebal Balik

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Drypers Baru Dah Tebal Balik | Pernah jadi satu isu viral dulu mengenai Drypers baru.. katanya nipis dan cepat bocor... 

Masa memula kecoh tu MF tak rasa sebab guna stok Drypers yang lama lagi.. hinggalah kami beli yang baru... Betullah memang nipis betul... Mudah bocor sebab nipis kan... 

Sejak tu kami tukar ke Drypers Classic... Si baby Pula tukar ke Momypoko... 

Tapi sejak baby ni alami membuang tak lawas.... Try lah beli balik Drypers... 



Wahh... Nampaknya Drypers dah tebal balik dah.. cuma harganya tak dapat dah la bawah 30, harga pek besar RM33.90 harga kat kedai runcit di tempat MF... Mungkin kat tempat lain lebih murah... 

Ok la Dengan harga tu rasanya... Jadi, lepas ni borong Drypers semula di Lazada... Harga lebih murah dan jimat... Ikutkan Pet Pet murah dan termurah la kat Lazada sekarang ni... Tapi anak-anak MF alergi dengan Pet Pet... Jadi redha je la kan... Asalkan anak-anak selesa.. wang bukan masalahnya kan... 

Jadi, lepas ni guna Drypers balik dan boleh start kumpul point Drypers Club Malaysia semula...  

19 April 2017

13 Tanda Autisme Yang Wajib Ibu Bapa Tahu!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Anak-anak itu istimewa, setiap mereka ada karektornya yang tersendiri.. tapi karektornya yang berbeza tu buatkan kita tetap kena ambil peduli.. mungkin ada yang tak kena dan terlalu istimewa...














Sumber: Mingguan WANITA

Jika ada yang bersikap sebegini lebih baik bertindak cepat.. anak MF dulu memula nak suspek speach dekat, namun Alhamdulillah.. berkat doa dan usaha setiap hari umur dua tahun dia mula bercakap.. sekarang dua tiga tahun dah mula bercakap tak berhenti la pula.. haha.. tapi itu lebih baik kan... Menandakan anak kita normal.. 

Tapi bagi ibu bapa dikurniakan anak istimewa, jangan sedih dan kecewa, setiap anak istimewa​ini ada kelebihannya yang tersendiri... 

11 April 2017

Susah Anak Ramai!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Susah Anak Ramai | Zaman sekarang rata-rata orang memang buat family planning... Bahkan doktor dan hospital sendiri baru lepas bersalin dah sibuk tanya nak buat family planning apa... Doktor sedikit tak suka bila kita kata nak plan secara sendiri saja... Sebab ramai terbabas bila plan sendiri... Tapi sebenarnya takde istilah terbabas sebab semua tu perancangan kita, tapi perancangan Allah sebaliknya. 

Macam-macam sebab orang buat family planning ni... Tapi awas! Jika buat family planning sebab takut tak cukup duit, sebab ekonomi yang sesak.. fikirkan semula.. kerana berdosa jika buat family planning atas faktor ekonomi... Sebagaimana firman Allah... 

Bermaksud: "Dan janganlah kamu sekalian membunuh anak-anak kamu kerana takut miskin. Kami akan memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka." (Surah Al-An'am ayat 151)

Tapi merancang sebab menyusu, kestabilan emosi, jasmani ibu dan Faktor kesihatan tidak mengapa.. itu diharuskan... 

Disebabkan itu, macam satu kepelikan bila dah orang yang beranak ramai ni zaman sekarang... 

Ada juga yang anggap orang anak ramai ni susah... Susah ke??? Memang rasa pelik juga la sebab orang yang mengalami tak rasa begitu tapi orang lain pula rasa kita susah... 

Pengalaman MF sendiri pun pernah, bila keluar berlima dengan anak kecil, orang akan pandang​ je... Macam satu kepelikan je kan... Orang geleng kepala macam susah nak handle... Tapi bagi kami ok saja.... 

Susah tu sebenarnya orang yang melihat... Tapi orang yang merasa terasa bahagia... Bab rezeki anak tak perlu nak fikir sebab akan ada je rezeki mereka... 



Sebenarnya dalam Islam menggalakkan kita anak ramai... 
Banyak dalil-dalil yang menunjukkan bahawa Islam sangat menganjurkan umatnya untuk mempunyai anak bahkan mempunyai anak banyak sebagai mana akan datang keterangannya di fasal ke tiga. Di antara dalil-dalil tersebut ialah firman Allah Subhanahu wa Ta’ala.

وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ

“ …dan carilah apa yang telah ditetapkan Allah untuk kamu (yaitu anak)” [Al-Baqarah/2 : 187]

Abu Hurairah, Ibnu Abbas dan Anas bin Malik dan lain-lain Imam dari kaum Tabi’in menafsirkan ayat di atas dengan anak (Tafsir Ibnu Jarir dan Tafsir Ibnu Katsir di dalam menafsirkan ayat di atas)

Maksudnya : Bahawa Allah Subhanahu wa Ta’ala memerintahkan kita untuk mencari anak dengan jalan bercampur (jima’) suami istri apa yang Allah telah tentukan untuk kamu.

Cukuplah ayat di atas sebagai dalil yang tegas dan terang bahawa Islam memerintahkan mempunyai anak dengan jalan nikah dan bercampur suami-isteri. Dan sekaligus merupakan larangan dan celaan terhadap mereka yang tidak mahu mempunyai anak padahal ada jalan untuk memperolehnya dengan qadar Allah. Maknanya, ada orang dia kahwin sebab nak elak maksiat je, nak halalkan jimak tapi tak nak anak... Konon tak bersedia, sebab nak jaga badan, sebab nak tumpu kat kerja....Dan macam-macam alasan... Dan ada juga ada anak nanti susah la dan macam-macam lagi... 

Dan sabda Beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam.

تَزَوَّجُوا الْوَدُوْدَ الْوَلُوْدَ فَإِنِّيْ مُكَاشِرٌ بِكُمُ الأُمَمَ

“Nikahilah perempuan yang pecinta (yakni yang mencintai suaminya) dan yang dapat mempunyai anak banyak, kerana sesungguhnya aku akan berbangga dengan sebab (banyaknya) kamu di hadapan umat-umat (yang terdahulu)” [Shahih Riwayat Abu Dawud, Nasa’i, Ibnu Hibban dan Hakim dari jalan Ma’qil bin Yasar]

تَزَوَّجُوا الْوَدُوْدَ الْوَلُوْدَ فَإِنِّيْ مُكَاشِرٌ بِكُمُ اْلأَنْبِيَاءَ يَومَ الْقِيَامَةِ

“Nikahilah perempuan yang penyayang dan dapat mempunyai anak banyak kerana sesungguhnya aku akan berbangga dengan sebab banyaknya kamu dihadapan para Nabi nanti pada hari kiamat” [Shahih Riwayat Ahmad, Ibnu Hibban dan Sa’id bin Manshur dari jalan Anas bin Malik]


Hadis yang sangat terkenal di bawah ini yaitu do’a Nabi yang mulia Shallallahu ‘alaihi wa sallam kepada Anas bin Malik.

اَللَّهُمَّ أَكْشِرْ مَالَهُ وَوَلَدَهُ وَبَارِكْ لَهُ فِيْمَا أَعْطَيْتَهُ

Ya Allah! Banyakanlah hartanya dan (banyakanlah) anaknya dan berkahilah apa yang engkau telah berikan kepadanya” [Hadits shahih riwayat Bukhari (7/152, 154, 161, 162 dan Muslim 2/128]

Dalam riwayat yang lain yang juga dikeluarkan oleh Imam Bukhari di kitabnya yang lain di luar kitab Shahih-nya yaitu di kitabnya Adabul Mufrad (no. 653), Nabi yang mulia Shallallahu ‘alaihi wa sallam mendo’akannya.

اَللَّهُمَّ أَكْشِرْ مَالَهُ وَوَلَدَهُ وَأَ طِل حَيَاتَهُ وَا غْفِرْلَهُ

“Ya Allah ! Banyakanlah hartanya dan anaknya, dan panjangkanlah umurnya dan ampunkanlah ia” [Derajad hadits ini Hasan]

Selain itu, ada hikmah juga kenapa perlunya ramai anak kerana anak sebagai pelindung dari api neraka.


عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ دَخَلَتْ امْرَأَةٌ مَعَهَا ابْنَتَانِ لَهَا تَسْأَلُ فَلَمْ تَجِدْ عِنْدِي شَيْئًا غَيْرَ تَمْرَةٍ فَأَعْطَيْتُهَا إِيَّاهَا فَقَسَمَتْهَا بَيْنَ ابْنَتَيْهَا وَلَمْ تَأْكُلْ مِنْهَا ثُمَّ قَامَتْ فَخَرَجَتْ فَدَخَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَيْنَا فَأَخْبَرْتُهُ فَقَالَ مَنْ ابْتُلِيَ مِنْ هَذِهِ الْبَنَاتِ بِشَيْءٍ كُنَّ لَهُ سِتْرًا مِنْ النَّارِ

Dari 'Aisyah RA berkata; Telah datang seorang wanita bersama dua puterinya menemuiku untuk meminta sesuatu namun aku tidak mempunyai apa-apa selain sebutir kurma lalu aku berikan kepadanya. Lalu wanita itu membahagi kurma itu menjadi dua bahagian yang diberikannya untuk kedua puterinya sedangkan dia tidak memakan sedikitpun. Lalu wanita itu berdiri untuk segera pergi. Ketika itulah Nabi SAW datang kepada kami, lalu aku khabarkan masalah itu, maka baginda bersabda: "Siapa yang memberikan sesuatu kepada anak-anak ini (mengurus anak-anak perempuannya), maka mereka akan menjadi pelindung dari api neraka baginya".(HR Bukhari No: 1329) Status Hadis: Sahih

Pengajaran hadis ini... Ibu bapa yang memberi hak-hak anak dengan sebaiknya iaitu menyediakan keperluan asas harian anak-anak seperti makan minum, pakaian dan tempat tinggal, Insha Allah... Anak itu akan jadi pelindung kita dari api neraka di akhirat nanti... 

Ada anak ramai susah... Mungkin nampak susah masa kecil ni aje... Bila dah besar Insha Allah pasti akan senangkan kita... Jangan takut nak beranak lebih... MF baru tiga... InshaAllah ada rezeki akan datang tak kan menolak... Walaupun zaman ekonomi meleset itu bukan alasan tak nak beranak sebab Rezeki tu dari Allah... Bila terciptanya kita, Allah dah tentukan rezeki, ajal maut kita sejak di alam roh lagi... Jadi, atas alasan apa kita nak kata beranak ramai tu susah... 

Yang pelik tu anak kita baru tiga dikatakan dah ramai... Kalau 12 tu takpe la juga nak kata ramai... Tapi seronok dan meriah ramai-ramai... MF 7 beradik.. alahaiii... Kalau balik raya macam kenduri.... Penuh rumah... Bergelimpangan tidur penuh satu rumah... Meriah rasa... Seronok... Alhamdulillah... Dulu mak Pak MF memang kata susah.. sekarang anak-anak dah besar dah lepas rumahtangga... Senang dah... Alhamdulillah.... 

21 Mac 2017

DOSA MENIPU ANAK!!!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


ADAKAH ISLAM MEMBOLEH KITA MENIPU KANAK-KANAK????

"Adik, tolong ambilkan air untuh abah..."

*Buat tak tahu sebab khusyuk tengok upin ipin..

"Kalau adik ambilkan, abah bagi adik coklat cadbury yang adik suka.." 

"Wahhh..adik dah lama tak makan coklat tu!"

Lalu anak kecil itu pergi ke dapur dan membawakan segelas air.

"Nah airnya, bak coklat adik..."

"Ahhh..lega tekak abah, coklat adik tu takde sekarang..nantilah kita beli ye."

"Alaaaa...ingatkan ada!" rungut anaknya sambil menarik muka tanda tidak puas hati. Dia kemudiannya kembali menonton televisyen. 
..........
BOLEHKAH KITA MENIPU ANAK?

Selalu situasi ini berlaku dan kita lakukan kepada anak kecil bukan? Kita menggunakan helah dan hadiah untuk menyuruh mereka melakukan sesuatu.

Perbuatan ini tiada salahnya, tapi tahukah anda jika anda tidak memberi apa yang anda katakan bermakna anda telah menipunya dan perbuatan menipu kanak-kanak termasuk salah satu dosa.

Ya, dosa yang orang ramai terlepas pandang . Yang selalu ibu bapa & orang dewasa lakukan.

Dalam hadith riwayat Abu Daud, Abdullah bin Amir pernah dipanggil oleh ibunya untuk diberikan sesuatu lalu Nabi bertanya kepada ibu Abdullah bin Amir apakah yang akan dia berikan kepada anak kecil itu..

Wanita itu menjawab kurma kemudian Baginda memberi peringatan, jika dia tidak memberikan kepada anaknya, maka dia dikira berdusta.

Dalam hadith riwayat Ahmad, baginda mengatakan:

من قال لصبي تعال هاك ثم لم يعطه فهي كذبة
"Sesiapa yang mengatakan kepada budak kecil 'Kesini, ambil ini' kemudian dia tidak memberikannya maka dia dikira berdusta.

Sebahagian orang menipu kanak-kanak kerana mereka biasanya tidak menuntut kembali janji itu sedangkan hakikatnya perbuatan ini meletakkan pelakunya dalam perbuatan menipu. [Al-Dhiya' al-Lami' min al-Khutab al-Jawami' 7/514]

Islam menyuruh agar menanam sifat jujur dan benar dalam diri kanak-kanak sehingga mereka menjadi sama seperti itu dan itu semua disampaikan melalui perbuatan dan percakapan. [Mausu'ah al-Akhlaq al-Islamiyyah 1/342]

Buat ibubapa dan sekalian orang dewasa, mari kita tanam dalam diri kita selepas ini:

• Menipu budak-budak sama seperti menipu orang dewasa.

•Janji dengan budak-budak perlu ditunaikan.

Wallahua'lam.
..........

Ustaz Ad-Dien Abdul Kadir

Sumber: https://t.me/KemusykilanAgama

Jika nak berjanji dengan anak-anak wajib tepati... Tapi biasa kami suami isteri gunakan perkataan nanti... Sebab kat situ maknanya lepas sesuatu pertolongan tapi tak nyatakan bila... Biasanya tak pernah lagi tak tunaikan... Jika tak dapat tunaikan kami akan ceritakan kepada anak-anak sebab kenapa tak dapat nak tunaikan janji tersebut... Dan mungkin diganti dengan ganjaran yang lain... 

Hati-hati berjanji dengan anak-anak.. sebab otak mereka sentiasa ingat apa yang kita janjikan... Jangan sesekali mungkir walaupun mereka tak mengerti... 

5 RESEPI MUDAH UNTUK ANAK-ANAK YANG DEMAM, SELSEMA DAN BATUK!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Bila anak demam mula hilang selera makan.. risau dengan berat yang susut... Baru-baru ni pun anak MF baru baik demam kan... susut betul badannya. 

Jadi, MF nak kongsikan 5  menu pilihan untuk anak-anak yang sedang dijangkiti penyakit demam, selesema dan sakit tekak.

1. Sup Ayam Tanpa Minyak

Bahan-bahan

500 gram tulang ayam
1 sudu besar bawang besar (dihiris)
Air secukupnya

Cara memasak

1. Rebus tulang ayam dengan air dan bawang.

2. Masak dengan api perlahan sehingga isi ayam luruh daripada tulang.

3. Sejukkan, tapis dan simpan dalam peti ais apabila sudah sejuk.

4. Anda boleh buang minyak di permukaan sup dengan mudah apabila ia telah sejuk.

5. Panaskan terlebih dahulu sebelum dihidangkan.

Sup ini sesuai untuk anak-anak yang demam bagi membolehkan mereka terus mendapat cukup cecair dalam badan bagi mengelakkan berlaku pernyahidratan.

2. Bubur Ikan

Bahan-bahan

Secawan beras
Sekeping isi ikan
1 cm halia (dihiris nipis)

Cara memasak

1. Cuci bersih beras, kemudian masak dalam air yang secukupnya dalam api perlahan sehingga menjadi bubur.

2. Dalam kuali berasingan, tumis hirisan halia kemudian masukkan isi ikan yang sudah dipotong dadu.

3. Selepas bubur siap, masukkan tumisan ikan ke dalam bubur.

4. Siap untuk dimakan.

Bubur berkhasiat ini sesuai sekiranya anak anda mempunyai masalah sakit tekak yang menyukarkan dia mengunyah makanan keras.




3. Pisang Lenyek & Aiskrim

Bahan-bahan

Sebiji pisang masak
1 skup aiskrim vanila

Cara menyediakan

1. Lenyek pisang menggunakan garfu.

2. Letak aiskrim di atas pinggan dan susun pisang di sekelilingnya.

Anak anda tetap mendapat khasiat daripada pisang dan aiskrim vanila walaupun ketika dia sedang sakit tekak.

4. Sup Ikan & Tofu

Bahan-bahan

250 gm isi ikan (potong bentuk kiub)
2 biji telur (dipukul)
1 keping tofu lembut (potong bentuk kiub)
1 liter stok ayam
75 gm cendawan (dipotong)
2 sudu besar lobak merah (dipotong dadu)
2 sudu besar tepung jagung
1 sudu kecil jus lemon
Sedikit garam, serbuk lada putih, beberapa titis minyak bijak dan kicap untuk perasa

Cara memasak

1. Perap ikan dengan sedikit garam dan jus lemon.

2. Masukkan tepung  jagung dalam beg plastik. Masukkan ikan dan goncangkan beg sehingga ikan tersalut dengan tepung jagung.

3. Panaskan stok ayam dan masukkan ikan, tofu dan sayuran. Biarkan mereneh kira-kira lima minit.

4. Tambahkan perasa dan biarkan mereneh lima minit lagi.

5. Masukkan telur yang telah dipukul dan kacau dalam sup.

6. Sedap dihidangkan bersama nasi lembut yang panas.

Selera anak yang sakit mungkin boleh dibangkitkan kembali dengan hidangan menyelerakan ini.

5. Kastard Telur

Bahan-bahan

Sebiji telur
120 ml susu
1 sudu kecil gula
2 sudu kecil esen vanila

Cara memasak

1. Pukul telur dengan gula.

2. Tambahkan susu dan esen vanila.

3. Masukkan adunan dalam mangkuk kecil atau acuan. Kukus kira-kira 30 minit sehingga ia masak.

Pencuci mulut ini mungkin digemari oleh anak yang enggan makan ketika tidak sihat.


Best pula tengok resepi ni.. rasa mak budak pun nak makan sekali kan.. 


Sumber rujukan: Karangkraf.com