17 Ogos 2017

Antara PASTI dan Pra-Sekolah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Antara PASTI dan Pra-Sekolah | Saja MF nak kongsikan pengalaman anak sekolah. Alhamdulillah, tahun lepas bermula fasa sulung bersekolah. Masa usianya 4 tahun memang dah fikir pasal ni… Selepas berbincang dengan suami, kami sepakat nak hantar anak ke Pusat Asuhan Kanak-kanak Tunas Islam (PASTI). 

Alhamdulillah, selepas mencari PASTI dekat aje dengan rumah kami… sebelum tarikh tutup kami terus buat permohonan dan pendaftaran serta terus bayar yuran tahunan. Bayaran pendahuluan siap pakej dengan buku, uniform dan keperluan lain termasuk makan dalam RM500… Bulanan kena bayar RM80 sahaja. Kira murah sangat la tu kan berbanding taska swasta… 

Anak MF masuk ke PASTI tanpa  kenal ABC, tau sebut aje… Perkara ni dah pun  kami maklum kat guru di PASTI… Alhamdulillah… berkat didikan guru pasti tak sampai 3 bulan sekolah, anak kami boleh kenal huruf. Alhamdulillah. 

Di PASTI,menekankan aspek agama… Banyak amalan doa harian, hadis dan hafalan surrah-surah lazim… Alhamdulillah… cepat dia belajar bab agama ni…terang hati bila selalu dekatkan diri dengan ilmu agama… 

MF tak letakkan harapan yang tinggi..tapi bila periksa akhir tahun ..Alhamdulillah…kakak dapat keputusan yang cukup buat kami rasa syukur. Cuma..tahun lepas dia selalu tak kesekolah sebab tak sihat… Jadi, banyak kerja sekolah tertangguh…jadi setiap hari ada saja kerja sekolah yang dia kena siapkan di rumah… Ini kengkadang buatkan dia takde mood kengkadang.. 

Untuk 6 tahun, lagi sekali kami suami isteri berbincang nak teruskan dia di PASTI atau hantar ke tadika ataupun mohon Pra-Sekolah. Selepas berbincang, sepakat cuba mohon Pra-sekolah. .. Tujuan utama, nak dia sesuaikan diri dengan suasana sekolah yang sebenar sebelum masuk ke Tahun 1.

Tawakal sahaja mohon, sebab nak mohon Pra-sekolah pihak sekolah akan lihat Pendapatan Ibu Bapa… MF dah la cikgu kan… sah-sah la, gaji 3ribu ke atas… tapi mohon aje… kalau dapat Alhamdulillah… tak dapat teruskan aje di PASTI.

Alhamdulillah, permohonan Pra-Sekolah diluluskan. Tahun lepas masih manual..Mohon terus di sekolah… tahun 2018 Pra-Sekolah kena mohon online. .Rupanya, sekolah di tempat tinggal kami ni kalau 6 tahun memang terus serap masuk tanpa pilih… kalau Pra 5 Tahun baru ada pemilihan ikut kelayakan tertentu. 

Antara PASTI dan Pra-Sekolah.

Sudah tentu keduanya berbeza…silibus dan system yang berbeza. Di Pra Sekolah tiada peperiksaan… Tapi, pembelajaran mengikut silibus yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. 

Di Pra Sekolah, menekankan konsep belajar sambil bermain… Memang seronok la.. Anak MF balik rumah happy je, sebab tiada kerja sekolah… Kalau ada pun praktikal membaca. 

Masa masuk Pra, kakak baru kenal huruf  sahaja… Alhamdulillah, bila 3bulan belajar di Pra Sekolah dah mula sebut suku kata… setengah tahun dah pandai membaca… Alhamdulillah… walaupun kakak kuat bermain di rumah…tapi di sekolah, dia betul-betul belajar. 

Masa suami pergi ambil laporan setengah tahun, cikgu terangkan yang kakak layak dan bersedia ke Tahun 1… Alhamdulillah… 

Kini, dah fasa akhir tahun, peringkat akhir pecutan menulis tanpa meniru contoh… Alhamdulillah… kakak antara yang terpilih dalam kelas dia… 

Terus terang, pembelajaran kakak di sekolah sepenuhnya, di rumah MF tak bebankan dia dengan belajar… tapi dia tetap belajar sambil main… Dia suka main cikgu-cikgu dengan adik dia.. Alhamdulillah… pembelajaran tak langsung… 

Jadi, berdasarkan pengalaman ni, MF tak Nampak kekurangan pun mana-mana… PASTI atau Pra Sekolah ada kelebihan… jika di PASTI kakak belajar agama dan ikut seperti pembelajaran Tahun 1 ke atas… Tapi di Pra Sekolah tak ditekankan sangat konsep itu… belajar sambil bermain dan menekankan aspek soft skill….. Alhamdulillah…jadi, MF rasa seimbang keduanya.

MF kongsikan sedikit info tentang PASTI dan Pra Sekolah..sebagai rujukan kepada ibu bapa yang mungkin tengah nak pilih yang mana satu nak tempatkan anak belajar.



Bidang Pengajian Persekolahan PASTI

UNSUR TARBIYYAH 

Penekanan 5 unsur Tarbiyah:
Tarbiyah Imaniyyah (Aqidah)
Tarbiyah Ruhiyyah (Ruh)
Tarbiyah Khuluqiah (Akhlak)
Tarbiyah Aqliah (Intelek)
Tarbiyah Jasadiah (Jasmani)

BIDANG ILMU 

4 bidang ilmu:Ilmu Fardhu Ain
Ilmu Fardhu Kifayah
Ilmu Alat Sumber
Ilmu Komponen

MATA PELAJARAN :Bahasa Melayu
Bahasa Inggeris
Bahasa Arab
Jawi
Matematik
Sains Sosial & Pembangunan Insan
Al Qur‘an
Peribadi Muslim
Pra Penulisan
Pengenalan Asas Komputer

UMUR
PASTI menerima kanak-kanak yang berumur 4, 5, dan 6 tahun.
Masa belajar Mesti mencukupi tiga jam termasuk waktu rehat
Hari Persekolahan Sama seperti hari persekolahan biasa.
Cuti Am dan Cuti Peristiwa Cuti am dan cuti kelepasan berdasarkan takwim Kerajaan Pusat dan Negeri. Di samping itu, PASTI berhak mengambil 5 hari Cuti Peristiwa dalam setahun (contohnya cuti sehari selepas Sukan atau Lawatan) dengan dimaklumkan terlebih dahulu kepada ibubapa pelajar.

Semak cawangan PASTI di Malaysia: http://www.pastimalaysia.com/action-cawangan.html

Pra Sekolah KPM

Kementerian Pelajaran Malaysia mula melaksanakan program pendidikan prasekolah annex pada tahun 1992, sebagai projek rintis berdasarkan keputusan Jemaah Menteri pada 18 Disember 1991 yang telah bersetuju mewujudkan sebanyak 1,131 buah kelas prasekolah. Sementara itu Mesyuarat Jemaah Menteri pada 6 Jun 2001 telah bersetuju supaya KPM meneruskan program peluasan prasekolah mulai tahun 2002. Sejak daripada itu peluasan prasekolah telah dijalankan dari semasa ke semasa mengikut dasar sedia ada, NKRA Pendidikan dan juga cadangan peluasan dalam RM Ke10.

PEMILIHAN MURID

Syarat-syarat kemasukan murid ke kelas parsekolah adalah seperti Surat Siaran Kementerian Pelajaran Malaysia Bil. 2 Tahun 2012 - Hanya untuk Warganegara Malaysia sahaja dan dipilih menerusi JK Pemilihan.

Jawatankuasa Pemilihan murid dianggotai oleh Guru Besar, Penolong Kanan, Guru Prasekolah, Guru Tahap 1 dan 2, PPM dan seorang wakil komuniti.

JENIS-JENIS BANTUAN

  • Bantuan makan murid (RM2.00 sehari bagi Semenanjung / RM2.25 bagi Sabah, Sarawak dan Labuan. Surat Pekeliling Kewangan Bilangan 8 Tahun 2012, Garis Panduan Pengurusan Kewangan Peruntukan Bantuan Persekolahan Kepada Sekolah Berdasarkan Per Kapita Murid)
  • Peruntukan PCG Murid (RM100.00/ murid setahun)
  • Bantuan Kokurikulum (RM25.00/ murid setahun)
  • Bayaran Takaful (RM1.50/ murid setahun)



Semakan Keputusan Permohonan Kemasukan Ke Prasekolah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) Tahun 2018

1. Semakan keputusan boleh dibuat melalui laman sesawang eprasekolah.moe.gov.my atau melalui sekolah yang dimohon. 

2. Rayuan Permohonan 
Bagi permohonan yang tidak berjaya, rayuan boleh dikemukakan melalui laman sesawang eprasekolah.moe.gov.my atau melalui sekolah yang dimohon atau Pejabat Pendidikan Daerah(PPD)/Pejabat Pendidikan Wilayah(PPW) atau Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) bagi negeri yang tiada PPD/PPW mulai 5 Ogos 2017 hingga 20 Ogos 2017.

16 Ogos 2017

Ustazah Ini Kongsikan Tips Mudah Lembutkan Hati Anak Yang Keras dan Degil!

Ustazah Ini Kongsikan Tips Mudah Lembutkan Hati Anak Yang Keras dan Degil!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ustazah Ini Kongsikan Tips Mudah Lembutkan Hati Anak Yang Keras dan Degil! | Anak pelbagai ragam... anak juga satu ujian... jika diuji dengan anak yang keras hati, pening dibuatnya... Masa kecil mungkin dah dididik sebaik mungkin... Tapi bila dewasa, terpengaruh dengan pelbagai cabaran sekeliling, lain wataknya... 

Tapi ada kisah, seorang ustazah yang tak asing lagi, berkongsi tips biasa cara lembutkan hati anak yang degil dan keras ini menjadi lunak dan lembut serta mendengar kata.. 


Ikuti perkongsian ini:


Ustazah Nor Hafizah Musa ada berkongsi cerita yang sangat istimewa.

Satu hari, beliau dijemput memberi ceramah di Pusat Pemulihan Remaja.

Staff di sana dah pesan siap-siap,
Budak-budak ni memang perangai keras kepala,
Buat bodoh,
Tak hormat orang,
Hatta ustaz ustazah pun.

Ustazah agak berdebar,
Tapi ustazah doa banyak-banyak agar Allah permudahkan sesi hari itu.

Memasuki dewan pusat tersebut,
Suasana ternyata berbeza dengan ceramah di tempat lain.

Dipenuhi anak remaja,
Dengan kelakuan yang macam-macam rupa.

Gaya semua takde yang menggambarkan mereka teruja dengan sesi ceramah itu.

Kaki atas kerusi, muka pusing belakang,
Umpama tiada penceramah di depan,
Masing-masing memang tak menyembunyikan perasaan 'loya' dengan sesi ceramah,
Lebih-lebih lagi yang datang adalah penceramah perempuan.

Ustazah beri salam,
Sepi sekali suasananya.

Ustazah cuba beramah mesra,
Namun hambar.

Ustazah terasa sebak didada.
Hilang kata-kata.

Lantas Allah beri ilham.

Ustazah minta semua berselawat.

Namun semua masih menyepi.

Kali ini suara ustazah agak berbunyi tegas.

Kata ustazah,
Mungkin kamu tak suka ustazah,
Mungkin kamu tak suka di sini.

Ustazah tak kisah kalau kamu tak suka ustazah,
Tapi ustazah marah kalau kamu tak hormat Rasulullah.

Kamu kena ingat Rasulullah sayangkan kamu.
Dia kekasih Allah,
Allah kata siapa yang berselawat ke kekasihNya,
Dia akan dicintai Allah dan Rasulnya,
Allah pun sayang Rasulullah,
Kita ni apetah lagi kena sayangkan Baginda.

Nada suara ustazah lancar dan tegas sekali.

Waktu tu,
Masing-masing mula mengubah posisi, mengadap ke hadapan.

Ustazah mulakan selawat,
Perlahan-lahan diikuti remaja-remaja itu,
Dari seorang ke seorang,
Selawat bergema di dalam dewan.

Dan waktu itu,
Allah tunjukkan kemuliaan dan keberkatan selawat tu 'on the spot'.

Sebab Allah dah janji,
Dengan selawat,
Akan dikeluarkan kita dari kerumitan, kesukaran, kepayahan.

Bagaimana keadaan anak-anak tadi yang penuh dengan benci,meluat, tak suka,
Kini bertukar menjadi sayu, tenang.

Dan akhirnya,
Sesi ceramah tadi berlangsung dengan hebat sekali,
Allah muliakan dan berkati sesi itu,
Dapat dilihat raut wajah anak tadi selepas berselawat,
Tenang,
Malah ada yang sayu sehingga mengalir airmata.



Besarnya rahmat selawat,
Menjadikan hati sekeras batu,
Mengalirkan airmata deras dan laju.

Malah,
Anak-anak ni terus mendekati ustazah,
Meluahkan perasaan masing-masing tak semena-mena.

Walaupun sesi dah berakhir,
Mereka minta lagi masa tambahan,
Minta lagi sesi untuk bersama ustazah.

Staff di sana pun terkejut,
Bagaimana ustazah dapat melembutkan hati mereka,
Padahal mereka ini sukar sekali diuruskan.

Disini kita belajar bahawa Selawat ke atas Baginda Rasulullah SAW bukan benda remeh,
Bukan benda yang takde apa,
Tapi selawat tu sendiri memberi
Keamanan,
Ketenangan,
Keberkatan,
Kebahagiaan.

Cintailah kekasih Allah,
Kerana Allah mencintai Baginda seagung-agungnya.

Dari Anas bin Malik r.a. berkata Rasulullah s.a.w. telah bersabda :

“ Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali dan akan dihapuskan daripadanya dosa dan diangkat baginya sepuluh darjat.” [Sila rujuk HR An-Nasaie-1271 ]

Nota :
kupasan dan rumusan dari ceramah Ustazah Nor Hafizah Musa. Mohon maaf andai ada terkurang dalam penulisannya.

Sumber: Telegram Channel @pendidik4u

09 Ogos 2017

Mak Ayah, Jangan Mudah Sumpah Anak!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ibuu..👧
Ayah..👦
Jangan sumpah anak-anak walaupun hatimu tercabar!!
Tahan marahmuu..😓

😶Bila anak-anak mencabar kesabaran ibu dan ayah, mengguriskan hati ,,
Lalu terdetik rasa marah hingga kesudut hati,
Rasa benci dan menyampah,
Maka Hilanglah redho seorang ibu disaat itu.
Hilang jugalah redho Allah pada anak itu.

😔Ingatlah wahai ibu..wahai ayah..

😥Cepat-cepatlah beristighfar,,
 jangan dibiarkan benci dan marah itu bertakhta  walaupun sekejap..
 Dirisaukan ketika itu Allah cabut nyawa kita
Ataupun nyawa anak kita.

😡Maka tergolonglah anak itu dalam golongan anak derhaka,,

😳selayaknya neraka jahannamlah buatnya..
Nauzubillah.

😲Sanggupkah ibu dan ayah biarkan anak yang dikandung itu begitu pengakhiran hidupnya?

✋Sedangkan anak2 itu tidaklah begitu..

👐Sebetulnya ibu dan ayah kembali kepada permulaan kehidupan..

🙌Selidikilah diri kita:

🤔Sejauh mana kita didik mereka dengan ilmu agama?  

🤔Sejauh mana kita dampingi Anak-anak dengan nasihat berguna?

🤔Sehebat mana kasih sayang yang kita curahkan?

🤔Sejauhmana keperihatinan kita pada mereka disaat diperlukan?



⏰Ibu ayah Jangan lupa..

🤡Anak yang terlalu dimanjai juga akan  bersikap degil kelak kerana mereka sukar memahami hak ibubapa.

😡Anak yang sering dimarahi tidak akan ada jati diri, akhirnya sifat itu dilepaskan kembali.

😠Anak melawan cakap kemungkinan kerana diri kita yang selalu melawan dengan orang tua kita

😖Anak jadi liar kerana punca rezeki yang didapati tidak berkat

😒Anak tidak mesra dengan ibu ayah kerana tiada komunikasi yang sempurna.

😟Anak menjadi kurang ajar kerana kurang ketaatan kepada Allah.

😭Anak yang degil bukan kehendaknya kerana pengaruh gangguan jin iblis yang menguasi jiwanya. Rawatlah ia.

⭐️Carilah dimana silap kita dalam mendidik Anak-anak.
Bukan semata-mata mencari salah si anak.

😀Anak-anak itu acuan kita

💪🏻Didiklah dari seawal kejadiannya.

🤗Peluk dan usaplah anak disaat dia memberontak.

🌟Ada sesuatu mesej yang Allah nak kita faham disebalik kesulitan itu.

👌Belajarlah dari kerumitan agar tidak berulang kesilapan.

😍Pupuklah cinta Allah dalam keluarga.

👍Insyaallah..kita tak akan hilang pedoman.

👨‍👩‍👧‍👦Anak-anak jadi soleh solehah kerana punya bimbingan bukan kutukan.

Muhasabah Diri 😔😔

Untuk Peringatan Kita Bersama

Kredit: @Pendidik2u

08 Ogos 2017

Mak Jangan Panik Anak Demam, Buat 7 Perkara Ini Segera!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Mak Jangan Panik Anak Demam, Buat 7 Perkara Ini Segera! | Dah jadi mak, satu rutin biasa merawat anak demam... Tak kisah anak menyusu ibu atau tidak... Demam adalah satu lumrah kita sebagai manusia... Takde manusia tak pernah demam kan...

Demam biasa bukan satu penyakit satu imunisasi badan tengah bekerja dan berfungsi melawan penyakit...

Bila anak demam mak jangan panik... Relax.. Dan buat 7 perkara ini dengan segera...

Ibu wajib buat ni bila anak DEMAM .


1. Pantau Suhu Badan Anak

Sejak ada anak, terus beli termometer... Mula beli yang murah, lepas tu beli yang jenis mahal sikit.. Mudah untuk pantau suhu anak... Suhu 37.5 ke atas dikira demam biasa . Jika paras 37.0 kira dah "lampu kuning" kena berjaga supaya suhu tak meningkat...


2) Pantau tahap aktif anak.

Anak yang aktif lebih melegakan. Bermakna anak rasa badan okay sahaja. Pastikan anak aktif walaupun demam.. Itu lagi mudah demam dia reda sebenarnya...

3) Kerap menyusu dan bagi air masak.

Ini untuk pastikan anak mendapat air yang cukup dan tidak dehidrasi..

4) Kerap basahkan dan lap seluruh badan anak,

terutama di celahan ketiak, kelangkang dan pelipat lengan dan kaki. Ini bantu anak untuk turunkan suhu badan

5)Pakaikan anak baju nipis .

 Baju tebal dan berlengan panjang menyimpan suhu panas  . Elakkan memakaikan anak baju bila demam...

6) Jika suhu badan anak melebihi 38°c boleh bersiap dan bawa ke klinik berhampiran.


7) Jika demam berlarutan hingga 3 hari, bawa anak ke hospital untuk ujian darah.

 Maklumlah sekarang banyak virus berbahaya. Cegah sebelum parah.

Bila boleh bagi ubat demam?
Bila teknik sponge tak berkesan... Boleh bagi ubat demam yang baru dengan dos yang betul...

Ubat bontot boleh bagi tapi pastikan ikut dos yang betul mengikut usia anak.

Kesimpulan :
Bila anak demam, MF akan buat step ini...
1. Segera ambil termometer untuk check suhu

2. Buka baju dan seluar. Biar pakai pampers je...

3. Segera ambil air dalam botol spray dan kain bersih...

4. Sentiasa basahkan celah-celah badan dan kepala... Kepala sentiasa basahkan untuk elakkan panas ke kepala yang boleh sebabkan sawan.

5. Pantau suhu setengah jam sekali...

6. Jika tak turun, beri ubat... Jika lebih 38.5 bagi ubat bontot...

7. Pantau suhu lagi dan dalam masa yang sama sentiasa basahkan badan dan kepala..., jika tiada perubahan selepas 2 jam diberi ubat siap sedia segera ke klinik atau hospital.

DEMAM perkara biasa, tapi tak boleh ambil remeh... Jika demam lebih 3 hari wajib ke hospital atau klinik untuk diuji darah...

Ketika demam, selagi anak aktif, tidak dehidrasi... Masih mampu makan, main dan lawas pencernaan dia... Tak perlu risau sangat...

Tapi, jika demam mendadak, anak terus tak aktif, menangis tiada suara dan tiada air mata, tak makan dan tak menyusu, muntah berterusan, jangan tunggu, jangan Google apatah lagi post soalan Kat group di Facebook.... Segera ke hospital bahagian kecemasan....

Tips jika ada batuk dan selesema...

Bagi bayi bawah setahun, tiada ubat batuk dan selesema kecuali atas nasihat pakar perubatan...

Jadi, ubatnya natural remedi...

Untuk redakan batuk dan selesema... Segeralah bakar bawang putih, lenyek kan dan letak sedikit minyak... Minyak zaitun, minyak kelapa atau minyak masak pun boleh...
Sapu di dada, belakang, tapak kaki anak sambil selawat... Insha Allah... Ada kesannya...

Nak lebih berkesan buat wap bawang putih... Boleh baca infonya di sini...


Itu serba sedikit perkongsian ilmu dari pembacaan dan pengalaman sendiri..

Moga bermanfaat untuk ibu...

13 Julai 2017

Tips Mengatasi Anak Degil dan Tak Nak Dengar Cakap

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Tips Mengatasi Anak Degil dan Tak Nak Dengar Cakap | Anak bila makin membesar makin mencabar.. anak lelaki dengan gayanya, anak perempuan pula dengan gayanya... 

Cabaran utama bila semakin membesar ni ialah bila anak punyai kehendak sendiri dan kurang beri perhatian dan tak dengar cakap kita... MF tak suka guna istilah degil tu sebab nanti jadi doa pula kan... 

Rasa geram sedih dan terasa gagal jadi ibu bapa yang baik... Apa pun kena juga cari ilmu keibubapaan untuk atasi masalah yang dihadapi... 

Alhamdulillah... Terjumpa artikel yang ditulis oleh Dr. Hj. Tengku Asmadi bin Tengku Mohamad... Rasa bahagia sekejap sebab ada panduan untuk diaplikasikan bagi mengatasi masalah yang dihadapi ni... 

Tips Mengatasi Anak Degil dan Tak Nak Dengar Cakap

BETULKAH ANAK SAYA DEGIL, NAKAL DAN TIDAK MAHU MENDENGAR CAKAP?
Untuk anak-anak usia 5 - 6 tahun?
Oleh: Dr. Hj. Tengku Asmadi bin Tengku Mohamad

Ibu bapa seringkali salah faham dan mudah melabel anak-anak secara negatif. Apabila anaknya degil, maka pada anggapan ibu bapa ia adalah tingkah laku yang negatif. Sebenarnya, setiap tingkahlaku anak-anak berbeza sebab mereka akan membesar sebagai individu yang berbeza dari segi watak dan peribadinya.

Degil itu dilihat sebagai negatif disebabkan anak-anak tidak mendengar kata nasihat yang ibu bapa berikan. Sebaliknya, jika dilihat dari satu sudut lain pula, degil itu membuktikan bahawa anak-anak tetap dengan kemahuan dan pendiriannya. Sifat degil sebegini perlu ada jika anak mahu berjaya satu hari nanti. Kejayaan memerlukan seseorang itu berdepan dengan masalah, cabaran dan ujian. Hanya mereka yang degil sahaja yang mampu melepasi semua ini.

Oleh itu, adalah satu kesilapan sekiranya ibu bapa mahu agar sifat degil anak itu dibuang. Sebenarnya, apa yang perlu dilakukan ialah menyalurkan sikap degil ini secara positif dan betul. Anak-anak yang masih kecil tidak mampu bezakan antara degil yang positif dan degil yang negatif. Maka adalah menjadi tanggung jawab ibu bapa untuk membantunya.

Anak yang degil biasanya menunjukkan tingkah laku berikut:

- Suka melakukan sesuatu ikut kehendaknya
- Tidak mendengar arahan atau nasihat
- Persisten dalam melakukan sesuatu hingga berjaya atau selesai - Menunjukkan sikap kepimpinan dan adakalanya macam bos
- Tidak bergantung pada orang lain
- Suka lakukan apa yang dilarang
Setiap kali anak menunjukkan sifat degil, lakukan langkah-langkah berikut:
- Hargai sifat semulajadinya yang degil itu.
- Banyakkan berkomunikasi dan tanya apa yang dia mahu lakukan atau capai
- Beritahu padanya, pasti dia gembira jika dia boleh lakukan sesuatu yang juga membuatkan kita
sebagai ibu bapa gembira
- Berikan dia alternatif untuk salurkan kehendaknya dalam situasi yang sesuai dan tidak
berbahaya
- Puji apabila dia mula mendengar nasihat atau cakap kita

Contoh:
Imran seorang anak yang keras hati (degil). Walau pun telah dinasihati banyak kali, dia tetap akan panjat tepi tangga untuk naik ke atas dan ini membahayakannya.

Ibu : Imran, ibu tahu Imran suka memanjat betul?
Imran : Betul ibu
Ibu : Ibu pun suka apabila Imran memanjat, ia menunjukan bahawa Imran seorang yang berani
dan sukakan cabaran. Agak-agaknya kenapa ibu selalu bising apabila Imran memanjat? Imran : Tak tahu.
Ibu : Cuba Imran fikir apa boleh berlaku jika Imran salah panjat atau terlepas tangan? Imran : Imran akan jatuh.
Ibu : Kalau jatuh sakit tak?
Imran : Sakit.
Ibu : Sebab itulah ibu bising, sebab ibu sayang Imran. Kalau Imran betul-betul suka memanjat ibu akan bawa Imran ke Mall pada hujung minggu ini, dan dalam tu ada tempat untuk kanak-kanak panjat-panjat. Di situ Imran boleh panjat sesuka hati, tetapi kena janji dengan ibu untuk tidak panjat tangga lagi, boleh?
Imran : Betul ker ni ibu?
Ibu : Betul ibu janji.
Imran : Yeay, ok Imran janji takkan panjat di situ lagi.
Ibu : Hah, macam itulah anak ibu. Ibu suka apabila Imran mendengar kata. (Sambil peluk atau usap kepalanya)

Contoh di atas jelas menunjukkan ibu menghargai kedegilan anak, menyatakan sebab kenapa dia dihalang untuk menerukan kelakuannya dan menawarkan alternatif baru untuk disalurkan kesukaan dan bakatnya. Akhir sekali, ibu memuji anak.

Dengan pendekatan sebegitu, anak-anak akan membesar dengan jiwa yang kuat. Mereka memliki kecerdasan emosi (EQ) yang tinggi. Kekuatan emosi membentuk anak-anak yang berakhlak mulia dan memiliki nilai moral yang tinggi. Mereka tidak melakukan perkara yang boleh merosakkan masa depannya. Mereka berfikir sebelum bertindak.

Sumber: Telegram Channel

Tips Mengatasi Anak Degil dan Tak Nak Dengar Cakap

InshaAllah.. akan cuba aplikasi ilmu ni... Memang mencabar sebab anak bila bersekolah dia dah ada kawan... Anak-anak zaman sekarang pula jenis kuat mengikut... Sekali dia tengok iklan, terus dia boleh ikut dan lakonkan semula apa yang dia tengok tu... Memang kebanyakan anak sekarang macam tu.. jenis visual... Sekali pandang terus melekat kat memori dia... 

Sebab tu kat rumah, kena kawal apa yang dia lihat... Tapi kalau kat luar macam mana kan... 

Moga artikel ini dapat bantu kita sebagai ibubapa mendidik dan mengasuh anak kita sebaiknya...supaya menjadi anak yang mendengar kata... 

MF fikir positif... Anak kita ni dia bukan degil atau tak dengar cakap... Tapi dia ada kehendak dan naluri dia sendiri... Sebab tu dia ikut kehendak dia berbanding kehendak kita... Jadi, kita  sebagai ibu bapa kena faham kehendak anak-anak dan didik ikut fitrah yang sepatutnya...berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah... InshaAllah...