21 Mac 2017

DOSA MENIPU ANAK!!!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


ADAKAH ISLAM MEMBOLEH KITA MENIPU KANAK-KANAK????

"Adik, tolong ambilkan air untuh abah..."

*Buat tak tahu sebab khusyuk tengok upin ipin..

"Kalau adik ambilkan, abah bagi adik coklat cadbury yang adik suka.." 

"Wahhh..adik dah lama tak makan coklat tu!"

Lalu anak kecil itu pergi ke dapur dan membawakan segelas air.

"Nah airnya, bak coklat adik..."

"Ahhh..lega tekak abah, coklat adik tu takde sekarang..nantilah kita beli ye."

"Alaaaa...ingatkan ada!" rungut anaknya sambil menarik muka tanda tidak puas hati. Dia kemudiannya kembali menonton televisyen. 
..........
BOLEHKAH KITA MENIPU ANAK?

Selalu situasi ini berlaku dan kita lakukan kepada anak kecil bukan? Kita menggunakan helah dan hadiah untuk menyuruh mereka melakukan sesuatu.

Perbuatan ini tiada salahnya, tapi tahukah anda jika anda tidak memberi apa yang anda katakan bermakna anda telah menipunya dan perbuatan menipu kanak-kanak termasuk salah satu dosa.

Ya, dosa yang orang ramai terlepas pandang . Yang selalu ibu bapa & orang dewasa lakukan.

Dalam hadith riwayat Abu Daud, Abdullah bin Amir pernah dipanggil oleh ibunya untuk diberikan sesuatu lalu Nabi bertanya kepada ibu Abdullah bin Amir apakah yang akan dia berikan kepada anak kecil itu..

Wanita itu menjawab kurma kemudian Baginda memberi peringatan, jika dia tidak memberikan kepada anaknya, maka dia dikira berdusta.

Dalam hadith riwayat Ahmad, baginda mengatakan:

من قال لصبي تعال هاك ثم لم يعطه فهي كذبة
"Sesiapa yang mengatakan kepada budak kecil 'Kesini, ambil ini' kemudian dia tidak memberikannya maka dia dikira berdusta.

Sebahagian orang menipu kanak-kanak kerana mereka biasanya tidak menuntut kembali janji itu sedangkan hakikatnya perbuatan ini meletakkan pelakunya dalam perbuatan menipu. [Al-Dhiya' al-Lami' min al-Khutab al-Jawami' 7/514]

Islam menyuruh agar menanam sifat jujur dan benar dalam diri kanak-kanak sehingga mereka menjadi sama seperti itu dan itu semua disampaikan melalui perbuatan dan percakapan. [Mausu'ah al-Akhlaq al-Islamiyyah 1/342]

Buat ibubapa dan sekalian orang dewasa, mari kita tanam dalam diri kita selepas ini:

• Menipu budak-budak sama seperti menipu orang dewasa.

•Janji dengan budak-budak perlu ditunaikan.

Wallahua'lam.
..........

Ustaz Ad-Dien Abdul Kadir

Sumber: https://t.me/KemusykilanAgama

Jika nak berjanji dengan anak-anak wajib tepati... Tapi biasa kami suami isteri gunakan perkataan nanti... Sebab kat situ maknanya lepas sesuatu pertolongan tapi tak nyatakan bila... Biasanya tak pernah lagi tak tunaikan... Jika tak dapat tunaikan kami akan ceritakan kepada anak-anak sebab kenapa tak dapat nak tunaikan janji tersebut... Dan mungkin diganti dengan ganjaran yang lain... 

Hati-hati berjanji dengan anak-anak.. sebab otak mereka sentiasa ingat apa yang kita janjikan... Jangan sesekali mungkir walaupun mereka tak mengerti... 

5 RESEPI MUDAH UNTUK ANAK-ANAK YANG DEMAM, SELSEMA DAN BATUK!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Bila anak demam mula hilang selera makan.. risau dengan berat yang susut... Baru-baru ni pun anak MF baru baik demam kan... susut betul badannya. 

Jadi, MF nak kongsikan 5  menu pilihan untuk anak-anak yang sedang dijangkiti penyakit demam, selesema dan sakit tekak.

1. Sup Ayam Tanpa Minyak

Bahan-bahan

500 gram tulang ayam
1 sudu besar bawang besar (dihiris)
Air secukupnya

Cara memasak

1. Rebus tulang ayam dengan air dan bawang.

2. Masak dengan api perlahan sehingga isi ayam luruh daripada tulang.

3. Sejukkan, tapis dan simpan dalam peti ais apabila sudah sejuk.

4. Anda boleh buang minyak di permukaan sup dengan mudah apabila ia telah sejuk.

5. Panaskan terlebih dahulu sebelum dihidangkan.

Sup ini sesuai untuk anak-anak yang demam bagi membolehkan mereka terus mendapat cukup cecair dalam badan bagi mengelakkan berlaku pernyahidratan.

2. Bubur Ikan

Bahan-bahan

Secawan beras
Sekeping isi ikan
1 cm halia (dihiris nipis)

Cara memasak

1. Cuci bersih beras, kemudian masak dalam air yang secukupnya dalam api perlahan sehingga menjadi bubur.

2. Dalam kuali berasingan, tumis hirisan halia kemudian masukkan isi ikan yang sudah dipotong dadu.

3. Selepas bubur siap, masukkan tumisan ikan ke dalam bubur.

4. Siap untuk dimakan.

Bubur berkhasiat ini sesuai sekiranya anak anda mempunyai masalah sakit tekak yang menyukarkan dia mengunyah makanan keras.




3. Pisang Lenyek & Aiskrim

Bahan-bahan

Sebiji pisang masak
1 skup aiskrim vanila

Cara menyediakan

1. Lenyek pisang menggunakan garfu.

2. Letak aiskrim di atas pinggan dan susun pisang di sekelilingnya.

Anak anda tetap mendapat khasiat daripada pisang dan aiskrim vanila walaupun ketika dia sedang sakit tekak.

4. Sup Ikan & Tofu

Bahan-bahan

250 gm isi ikan (potong bentuk kiub)
2 biji telur (dipukul)
1 keping tofu lembut (potong bentuk kiub)
1 liter stok ayam
75 gm cendawan (dipotong)
2 sudu besar lobak merah (dipotong dadu)
2 sudu besar tepung jagung
1 sudu kecil jus lemon
Sedikit garam, serbuk lada putih, beberapa titis minyak bijak dan kicap untuk perasa

Cara memasak

1. Perap ikan dengan sedikit garam dan jus lemon.

2. Masukkan tepung  jagung dalam beg plastik. Masukkan ikan dan goncangkan beg sehingga ikan tersalut dengan tepung jagung.

3. Panaskan stok ayam dan masukkan ikan, tofu dan sayuran. Biarkan mereneh kira-kira lima minit.

4. Tambahkan perasa dan biarkan mereneh lima minit lagi.

5. Masukkan telur yang telah dipukul dan kacau dalam sup.

6. Sedap dihidangkan bersama nasi lembut yang panas.

Selera anak yang sakit mungkin boleh dibangkitkan kembali dengan hidangan menyelerakan ini.

5. Kastard Telur

Bahan-bahan

Sebiji telur
120 ml susu
1 sudu kecil gula
2 sudu kecil esen vanila

Cara memasak

1. Pukul telur dengan gula.

2. Tambahkan susu dan esen vanila.

3. Masukkan adunan dalam mangkuk kecil atau acuan. Kukus kira-kira 30 minit sehingga ia masak.

Pencuci mulut ini mungkin digemari oleh anak yang enggan makan ketika tidak sihat.


Best pula tengok resepi ni.. rasa mak budak pun nak makan sekali kan.. 


Sumber rujukan: Karangkraf.com

17 Mac 2017

10 Perangai Anak-kecik Yang Buatkan Mak Bapak Geram, Tapi Bila Ingat Senyum Sendiri!

10 Perangai Anak-kecik Yang Buatkan Mak Bapak Geram, Tapi Bila Ingat Senyum Sendiri!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Perjalanan membesarkan anak satu moment indah buat ibu bapa.. sebab tu mak bapak sekarang, kamera handphone tak lepas tangan bila ada anak.. sebab ada masa yang dijangka akan ada moment indah itu dicipta tanpa sengaja oleh anak-anak ini...

Ini, 10 perkara yang biasa anak-anak buat, yang buatkan mak bapak geram, tapi ingat-ingat balik buatkan kita senyum seorangan kan.. hehe..

1. Tiba-tiba berbogel sebab nak masuk bilik air
Mentang-mentang dia dah pandai buka baju dan seluar sendiri termasuk 'pampers', suka hati dia bogel sambil beritahu nak mandi. Alasan sebenar sebab nak main air.

2. Asyik nak tukar baju
Mama mesti nak naik 'angin' bila si kecil asyik nak tukar baju dan seluar. Baru pakaikan baju bersih, dia dah minta tukar baju lain.

3. Mengamuk dalam masa 2 saat
Tengah asyik bermain, tiba-tiba ada yang tak kena dan terus mengamuk, lepas tu tak sampai 5 saat dah 'ok' balik.

4. Melukis di mana-mana dia suka
Walaupun sudah dimarah dan dia sudah minta maaf serta berjanji tak buat lagi tapi anda masih akan terjumpa lukisan kecil di sudut-sudut rumah.

5. Tukar fikiran tentang sesuatu perkara tanpa amaran
Jangan ingat kalau hari ini si kecil gemar makanan yang anda masak, esok dia akan suka lagi. Mungkin esok hari dia mengamuk tak mahu makan.

6. Ingat semua perkara
Kalau ada sesuatu perkara yang dia sangat suka, si kecil akan ingat sampai bila-bila dan tak boleh 'move on'. Dia akan sebut perkara itu bila-bila masa sahaja.


7. Korek hidung
Sepanjang masa bila-bila masa dia suka.

8. Sangat 'drama queen'
Kadangkala mudah sangat sentap! Pantang tersilap sikit, cepat sahaja mengamuk walaupun anda cuma mematahkan sebiji pisang jadi separuh supaya dia senang makan!

9. Tertidur pada waktu yang tak kena
Bila suruh tidur, dia berkeras tak nak. Bila anda nak keluar rumah, elok masuk kereta si kecil pun terus tertidur. Sudahnya bila sampai ke destinasi, dia mengamuk sebab kena kejut.

10. Buat sepah
Ada sahaja idea dia untuk buat sepah di rumah walaupun tiada barang mainan depan mata. Memang kreatif sungguh!

Semestinya, kanak-kanak normal akan buat perkara ni kan.. memang kita geram.. tambah-tambah bab sepah dan conteng dinding... Peristiwa memalukan korek hidup depan cashier masa nak bayar barang ... huhu... malu kott... hehe... tapi itulah.. moment indah tu, akan jadi kenangan berharga bila anak-anak dah besar nanti kan..





 MF doakan mereka yang berusaha mendapatkan zuriat akan merasai moment ni satu hari nanti... Jangan putus asa okey.. Allah know the best for you...


Rujukan: karangkraf.com

14 Mac 2017

Contoh Mudah Didik Anak Cintai Ilmu Allah!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Didiklah anak anak menyintai ilmu...

7 tahun pertama
didik lah anak anak mencintai ilmu dengan kita menjadi insan bersyukur

sedari lahir, sebarang perubahan perkembangan anak, syukur pada Allah
ucaplah ALHAMDULILLAH
di hadapannya supaya dia mendengar pujian nama Allah yang Maha Pemberi

pabila anak semakin besar,
tanamkan keseronokan dalam menuntut ilmu;
tika peringkat ini, anak anak hanya mahukan keseronokan dan kegembiraan

"wahhhhh, 😱😱😱
kakak dah pandai minta nasi, ALHAMDULILLAH"

"wahhh😱😱😱, abang dah tau itu bunyi azan, ALHAMDULILLAH"

"wahh😱😱😱, adik pandai la buka baju sendiri nak mandi, ALHAMDULILLAH, buka baju bila abah suruh je tau, nak g mandi, malu lah kalau buka baju depan orang.."


Sumber: google images

kemudian, anak mengorak langkah ke sekolah..

erm... ni peringkat kita perlu perbaiki dari diri kita.

ilmu dibelajar supaya memberi manfaat pada diri dan orang sekeliling, dan hanya,
hanya
kerana Allah yang Maha Mengetahui

jangan di letakkan ujian sebagai fokus utama.

pemahaman anak
perubahan pada diri anak
penambah baikan sikap
akhlak
bahasa
anak anak selepas mendapat ilmu di sekolah

"soleh, soleh belajar apa hari ni? "
"belajar, setiap amalan bermula dari niat"
"ALHAMDULILLAH, bermula hari ni, kene cantikkan niat kerana Allah tau.. sem9ga Allah redha atas diri kita dan ibu abah, dapat kita sama sama masuk syurga. abah dengan ibu nak masuk syurga, dengan semua anak anak ibu"

ok, dari situasi atas, kita
1) menggalakkan ilmu yang baik
2) membawa kembali ilmu kepada Allah
3) meletakkan target/sasaran hidup dari ilmu kerana Allah dan bermatlamatkan syurga Allah

kan indah tu
kerana Allah bermatlamatkan syurga Nya

cuba serap dan manfaat konsep yang sama pada setiap hari, setiap ilmu yang anak anak kita belajar...

yang penting, kita juga. hari aku belajar sesuatu dari alam maya,

ya Allah, semoga ilmu ini memberi manfaat kepada diri ku dan insan sekelilingku di dunia dan akhirat.

jom cinta ilmu
tuntut ilmu bermanfaat
memanfaatkan ilmu
untuk dunia dan akhirat.


Nukilan asal: Kredit: @SebutirBintangMerah
Sumber: telegram.me @pendidik4u

13 Mac 2017

Cara Nak Ajar Anak Tidur Sendiri

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Cara Nak Ajar Anak Tidur Sendiri | Pisahkan anak tidur sendiri adalah salah satu hukum yang Islam tetapkan untuk menjaga sosialisasi dalam hubungan kekeluargaan.

Umur yang sepatutnya dipisahkan laling lewat iaitu 7 tahun... Tapi alhamdulillah... MF berjaya pisahkan anak dari tempat tidur masa umur 2 tahun... Dan umur 3 tahun sepenuhnya tidur sendiri... Alhamdulillah...

Takde rahsia menarik... Cuma MF boleh la kongsikan beberapa perkara yang kami suami isteri buat untuk pastikan anak-anak tidur di bilik sendiri...

Tahun lepas kami dah berpindah ke rumah sendiri... Jadi, antara perkara utama kami buat ialah deko bilik anak-anak. Alhamdulillah.. Hikmah Allah berikan kami anak sama jantina... Tak perlu nak sediakan banyak bilik.. Satu bilik dan dekorasi untuk dua anak.. Dan akan datang adik kecil pula jadinya... Akan dekorasi lagi untuk jadikan  satu bilik untuk tiga beradik.

Puas mencari dekorasi menarik untuk pastikan anak tidur sendiri... Akhirnya... Bulan lepas dapat susunan bilik yang menarik untuk diorang tidur sendiri... Nampak luas dan selesa...

Perkara pertama... Kami cat.. Cat ikut warna kegemaran mereka... Dan kalau boleh guna warna yang ceria dan terang... Sebab jiwa anak-anak ni mood happy je sokmo...


Lepas cat susun atur bilik... Susunlah supaya bilik tu nampak luas dan selesa walaupun hakikatnya bilik tu sempit je..

Kalau boleh bilik anak-anak ni kena minimumkan perabot... Sebab diorang kreatif dan suka bermain.

Untuk hiasan dinding.. Kami hias dengan tampalan perkataan suku kata... Dan poster pembelajaran... Inilah konsep belajar sambil bermain.

Untuk tambahkan keseronokan... Belikan cadar ikut cartoon kesukaan anak-anak... Macam anak MF suka tengok doraemon.. Jadi kami beli dua set cadar doraemon.. Ikut warna kegemaran masing-masing...

Antara kemudahan lain... Kami pasangkan siap tv di dinding dan siap dengan koleksi kartun dan movie yang telah ditapis oleh kami sebagai ibu bapa.. Jadi, diorang boleh tengok tv sambil  bermain. Selain tu... Tv tu juga kami on setiap malam untuk pasangkan zikir sepanjang malam...

Kami juga sediakan mainan dalam bekas khas untuk elakkan anak-anak sepahkan mainan dan selepas main terus kemas...

Alhamdulillah.. Sekarang ni selain dapat asingkan tempat tidur... Dapat juga kurangkan aktiviti sepah mainan... Tak la penat sangat mengemas... Lagipun suami MF memang tegas... Tak boleh sepahkan mainan selain dalam bilik diorang... Jadi, ringan sikit tugas disitu...

Selain tu, tips lain.. Pujuk dan slow2.. Jangan paksa anak... Memula kita teman.... Bacakan bedtime stories... Bila dah terlelap kita biarkanlah... Memula tu memang anak akan bangun tengah malam dan cari mak bapaknye... Tapi lama lama nanti... Bila biasa dah takde masalah lagi...

Itu antara cara kami suami isteri train anak-anak tidur sendiri sejak dari awal usia selepas putus susu...

Islam memang mewajibkan tidur berasingan untuk jaga batasan pergaulan dalam keluarga... Dan supaya ibu bapa ada privasi antara suami isteri.