14 Mac 2017

HUKUM MAKAN DAKWAT SOTONG

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


HUKUM MAKAN DAKWAT SOTONG

Soalan:

Saya berasal dari Terengganu, setelah berhijrah ke Kuala Lumpur saya dapati kelainan yang terdapat pada masakan sotong di sini apabila mereka memasaknya bersama-sama dakwat/pasi sotong tersebut. Maka apakah hukum memakan  sotong bersama-sama dakwat sotong tersebut? Mohon pandangan SS. Mufti.


Jawapan:

Sebelum kami mengemukakan pandangan hukum bagi permasalahan tersebut, dibentangkan terlebih dahulu definisi dan habitat sotong.

Info Sotong
:-

Sotong ialah sejenis haiwan laut dalam keluarga Teuthida, yang mengandungi kira-kira 300 spesies.

Sotong bertulang satu dan mempunyai lapan lengan serta dua tentakel yang biasanya lebih panjang. Sotong dikelaskan di dalam kumpulan cephalopoda, subclass coleoidea, order teuthida.

Terdapat dua suborders yang utama iaitu myopsina dan oegopsina. Oegopsina merupakan kumpulan sotong gergasi (giant squid). Teuthidia merupakan order cephalopod terbesar iaitu sekitar 300 spesies di dalam 29 families.

Pengkaji meramalkan terdapat lebih kurang 200 spesies sotong yang masih belum dikenal pasti.

Ciri-ciri dan Habitat Sotong:-

Habitat sotong berada di wilayah yang berupa laut terbuka atau teluk. Sotong tinggal di habitat sekitar karang, batuan di dasar perairan, dan paparan laut.

Sotong adalah haiwan yang banyak hidup dan aktif bergerak jika bertemukan cahaya, oleh itu sangat mudah bagi nelayan untuk menangkap sotong.

Secara umumnya sotong mempunyai lapan lengan dan dua tentakel. Ada juga jenis sotong yang mempunyai 10 lengan.

Tantakelnya berfungsi untuk menangkap mangsa dan pegangannya dikukuhkan lagi dengan bantuan lengan. Setiap lengan dan tentakelnya mempunyai tiup penyedut bulat yang bertindak sebagai penyedut yang menguatkan pegangan. Lengannya akan membantu menghalakan mangsa ke arah mulut. Kesemua lengannya bersambung terus ke bahagian kepala sotong.

Di kepalanya terdapat sepasang mata yang besar. Mata besarnya memudahkan ia untuk mencari makanan dan mengesan musuh.

Sotong agak menyerupai ikan berdasarkan bentuk badannya serta mempunyai sepasang sirip renang dihujung badan. Gabungan tiub tubuh dan siripnya yang aktif memberikan kelebihan kepada sotong untuk memecut dan berhenti secara tiba-tiba.

Salah satu keistimewaan sotong adalah simpanan dakwat hitamnya. Selalunya sotong memancutkan dakwatnya apabila ia rasa terancam.

Jika pancutan dakwatnya terkena mata, ia akan mengakibatkan pandangan kita menjadi kabur dalam beberapa minit. Dalam tempoh berkenaan sotong sudah mampu untuk melarikan dari dari musuhnya.

Ada spesies sotong yang mampu mengawal pancutan dakwatnya untuk dilepaskan sedikit demi sedikit secara berulang-ulang.

Menurut saintis, sotong merupakan satu spesies yang boleh digunakan sebagai penunjuk kepada kualiti air laut. Sotong dikatakan tidak boleh hidup di kawasan yang tercemar.

Kawasan yang mengandungi sotong menunjukkan kualiti air di kawasan berkenaan adalah baik. Sotong hidup secara berkumpulan dan berpindah randah. Sotong akan mengikuti pola pergerakan makanannya. Ia akan berhenti di kawasan yang selamat dan mempunyai makanan yang cukup.

Sotong juga berhenti di sesuatu lokasi untuk bertelur tetapi tempoh persinggahan berkenaan tidak lama.

Perubahan cuaca terutamanya pemanasan global boleh merencat pertumbuhan dan pembiakan sotong. Sotong dapat mencerna makanannya dengan baik di kawasan sederhana panas.

Pertambahan suhu akan merendahkan kemandirian sotong untuk hidup dan membiak. Pemanasan global juga akan menghadkan kewujudan makanannya seperti anak-anak ikan, udang dan ketam.


Sumber: Google images


Hukum Memakan Sotong dan Pasinya:-

Para ulama telah berbeza pandangan dalam permasalahan ini seperti yang berikut:

Menurut sesetengah ulama mazhab Hanafi, hukum memakan sotong adalah haram kerana sotong bukan tergolongan daripada jenis ikan. Mereka telah berhujah dengan alasan berikut:

Diqiyaskan habitat sotong sama seperti habitat tikus. Ini kerana habitat sotong memakan segala jenis makanan sama ada yang baik dan kotor di dalam laut sertab kadang-kala dijumpai Jakim:
pasir dan kotoran di dalam badan sotong.

Oleh itu, apabila tikus darat diharamkan maka tikus laut (sotong) juga diharamkan.

Selain itu, sotong juga mempunyai dakwat hitam yang kotor dan memakan benda kotor jugak adalah haram.

Namun begitu, ia bukan pandangan majoriti mazhab ini, bahkan terdapat sebahagian ulama mazhab Hanafi yang mengharuskan makan sotong.

Dalam mazhab al-Syafie pula, hukum memakan sotong adalah harus dan ia merupakan sebahagian daripada haiwan laut yang diharuskan untuk dimakan sebagaimana firman Allah SWT:

أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ

Maksudnya: “Dihalalkan bagi kamu buruan (haiwan) laut”

Sabda Nabi SAW:

أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ، يَقُولُ: سَأَلَ رَجُلٌ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنَّا نَرْكَبُ البَحْرَ، وَنَحْمِلُ مَعَنَا القَلِيلَ مِنَ المَاءِ، فَإِنْ تَوَضَّأْنَا بِهِ عَطِشْنَا، أَفَنَتَوَضَّأُ مِنَ الْبَحْرِ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ، الحِلُّ مَيْتَتُهُ»

Maksudnya: “Dari Abu Hurairah berkata; seorang lelaki telah bertanya Rasulullah SAW, katanya: Kami naik kapal laut dan kami bawa air darat sikit sahaja. Jika kami berwudu', kami akan dahaga, apakah boleh kami berwudu guna air laut? Jawab nabi: airnya suci dan bangkainya pun halal”

(Riwayat Tirmizi, no. 69)

Bagi menjawab persoalan tentang hukum memakan pasi sotong, Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu Kali Ke Lima Penggal Ke Sembilan yang bersidang pada 7 Disember 2011 bersetuju untuk mengekalkan keputusan fatwa yang telah dibuat oleh Allahyarham Syed Yusuf bin Ali Az-Zawawi (Mufti pada tahun 1953 hingga 1975 ) iaitu pasi sotong adalah najis kerana cecair tersebut kotor dan berbau busuk jika dibiarkan lama. Cecair ini juga termasuk dalam kategori bahan kumuhan binatang dan orang yang mempunyai selera yang normal tidak akan memakan cecair (pasi) tersebut.


Tarjih:-

Setelah melihat kepada pandangan ulama, kami lebih cenderung berpandangan memakan sotong adalah diharuskan begitu juga dengan pasinya memandangkan ia sebahagian hidupan laut sebagaimana umum nas yang dinyatakan tadi.

Dalam konteks pasi sotong, ia didapati sebahagian daripada anggota sotong yang boleh dimakan dan diambil manfaat daripadanya.

Ini kerana tiada sebarang nas syarak yang jelas melarang memakannya, maka ia tertakluk kepada asal sebagaimana kaedah Fiqh yang menyebut:

 الأصل في الأشياء الإباحة حتى يقوم الدليل على تحريمه

Maksudnya: “Asal pada sesuatu adalah harus sehinggalah terdapatnya dalil yang mengharamkannya”.

Justeru, masakan sotong berserta pasinya juga merupakan sejenis masakan yang telah sedia maklum menjadi uruf setempat.

Oleh itu, ia dikira sebahagian daripada uruf yang diiktiraf pada kaca mata syarak sebagaimana kaedah yang menyebut:

العادة محكمة

Maksudnya: “Adat setempat yang dijadikan sebagai hukum”

Oleh itu, dengan mengambilkira faktor ini, memakan pasi sotong bukanlah merupakan sesuatu yang kotor dan menjijikkan, malah ia telah menjadi uruf setempat sesebuah masyarakat meskipun tidak diterima oleh masyarakat yang lain.

Dipetik dari Laman Web Rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan


Walaupun mufti kata halal...boleh makan..tapi MF tetap tak boleh nak makan... Kalau siang sotong mesti sampai putih bersih... Lagipun dikatakan makanan laut ni kalau tak bersihkan betul boleh sebabkan resdung juga kan.. Jadi, kalau masak makanan laut memang cuci bersih-bersih... .

Tapi memang ada pun resepi sotong masak hitam..dimasak dengan dakwatnya sekali... Cuma sotong ni kalau korek dalam perutnya penuh pasir... Jadi kalau tak bersihkan dalamnya sekali dengan pasir la kita makan..

03 Mac 2017

HUKUM MENCABUT BULU-BULU DIWAJAH | ADAKAH IA TIDAK DIKIRA MENGUBAH CIPTAAN ALLAH?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Tak sangka akan dapat persoalan ni hari ni... macam seolah-olah nak pertikaikan... tapi takpe.. mungkin dia nak tahu kan... Jadi, MF akan bagitau di entry ini... 

Bagaimana pula dengan hujah berkenaan memotong rambut, kuku dan janggut atau misai serta lain2 bulu bagi tujuan kekemasan atau kebersihan? Apakah ia tidak dianggap mengubah kejadian semulajadi? 
Jika memotong atau mengemaskan rambut tidak dianggap melawan kejadian, apakah mengemaskan kening serta lain2 bahagian wajah juga seharusnya dianggap sebagai memenuhi naluri manusia untuk tampil kemas dan bersih? - AK47-


HUKUM MENCABUT BULU-BULU DI WAJAH

Hukum mencabut bulu-bulu diwajah ini termasuklah memotong rambut, memotong janggut dan misai... Dan dari hukum ini kena bahagi kepada dua kategori lelaki dan perempuan

Semestinya kena bezakan antara lelaki dan wanita sebab wajah keduanya pun berbeza kan...

Hukum mencukur dan membentukkan kening ternyata hukumnya HARAM tak kira la lelaki ataupun wanita...

Kenapa haram... Boleh baca hujahnya dalam entry yang pernah MF tulis >>>DI SINI<<<

Bagi bulu lain yang ada diwajah lelaki... Hukumnya sunnah mencukurkan misai dan merapikan janggut... Ini berdasarkan dalil hadis Sahih dari Rasulullah SAW...

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ وَهَنَّادٌ قَالَا حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ أَبِي زَائِدَةَ عَنْ مُصْعَبِ بْنِ شَيْبَةَ عَنْ طَلْقِ بْنِ حَبِيبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الزُّبَيْرِ عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ عَشْرٌ مِنْ الْفِطْرَةِ قَصُّ الشَّارِبِ وَإِعْفَاءُ اللِّحْيَةِ وَالسِّوَاكُ وَالِاسْتِنْشَاقُ وَقَصُّ الْأَظْفَارِ وَغَسْلُ الْبَرَاجِمِ وَنَتْفُ الْإِبْطِ وَحَلْقُ الْعَانَةِ وَانْتِقَاصُ الْمَاءِ قَالَ زَكَرِيَّا قَالَ مُصْعَبٌ وَنَسِيتُ الْعَاشِرَةَ إِلَّا أَنْ تَكُونَ الْمَضْمَضَةَ قَالَ أَبُو عِيسَى انْتِقَاصُ الْمَاءِ الِاسْتِنْجَاءُ بِالْمَاءِ وَفِي الْبَاب عَنْ عَمَّارِ بْنِ يَاسِرٍ وَابْنِ عُمَرَ وَأَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ

Sepuluh hal yang termasuk (sunnah) fitrah, yaitu; mencukur kumis, memanjangkan janggut, bersiwak, Istinsyaq (menghirup air lewat hidung), memotong kuku, membasuh ruas jari, mencabut bulu ketiak, mencukur rambut kemaluan, beristinja` -Mush'ab mengatakan; Saya lupa yang kesepuluh- mungkin berkumur. Abu Isa berkata; Intiqash al-maa` ertinya beristinja` dengan air. Dalam hal ini ada hadits serupa dari Ammar bin Yasir, Ibnu Umar & Abu Hurairah. Abu Isa berkata; Hadits ini hasan. [HR. Tirmidzi No.2681].


حَدَّثَنَا أَحْمَدُ ابْنُ أَبِي رَجَاءٍ حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ سُلَيْمَانَ قَالَ سَمِعْتُ حَنْظَلَةَ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مِنْ الْفِطْرَةِ حَلْقُ الْعَانَةِ وَتَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ وَقَصُّ الشَّارِبِ

Termasuk sunnah-sunnah fitrah adalah mencukur bulu kemaluan, memotong kuku dan mencukur kumis (misai). [HR. Bukhari No.5440].

Tapi bagi wanita pula.. Asal kejadian wanita tiada bulu lain di wajahnya melain bulu kening dan bulu mata. Dan kita tahu kedua bulu ini tak kan mengganggu pun wajah kita sebab Allah jadikan bulu-bulu ini tidak panjang-panjang... Sebab tu dilarang cukur atau ubah...

Tapi ada sesetengah wanita yang hormonnya lain.. Menyebabkan dia ada misai dan janggut tipis... Maka hukumnya harus dia mencukur jika mengaibkan dia.  Seperti menjadi mangsa ejekan dan sebagainya. Ulama berpendapat,  dengan mencukur misai dan janggut yang tumbuh diwajah wanita itu bukanlah bererti mengubah ciptaan Allah tetapi kerana asalnya wanita memang takde janggut dan misai.

Tapi kenapa bulu kening dan bulu mata haram pula... Bukankah ianya atas tujuan nak cantik dan nampak kemas...

Kena faham kat sini.. Bulu mata dan bulu kening tak kan panjang-panjang... Kalau ada pun sesetengah orang Allah jadikan bulu mata dan bulu keningnya lebat... Jadi boleh rapikan dengan sikat... Tapi tak boleh cabut atau lukis hingga nampak bentuk yang lain dari yang asal. Tapi bulu lain yang memang panjang dan akan memanjang kalau tak potong.. Memang kena potong dan sunnah di potong untuk kebersihan dan kekemasan.

Lagi satu, alasan kenapa bulu-bulu lain kena potong sebabnya bulu tu kalau panjang susah untuk kita nak mandi wajib... Tapi bulu kening dan bulu mata tak panjang jadi takde susahnya nak mandi wajib.. Boleh faham dak???

Jadi sangat berbeza sifat kedua jenis bulu yang ada pada muka kita ni kalau nak rangkumkan hukum yang sama.

Lagipun sesuatu hukum tu ulama dah tentukan berdasarkan dalil dan hujah yang sahih... Jadi kenapa kita nak pertikaikan lagi kan..

Jadi, kena faham kenapa itu boleh, ini tak boleh... Mesti ada hikmah dan sebab.. Allah lebih tahu apa yang kita tak ketahui...

Penjelasan bagi hukum memotong rambut bagi wanita ada dalam entry >>>INI<<<

Hukum hakam mengenai rambut: baca SINI

14 Februari 2017

7 ADAB BERGURAU DALAM ISLAM

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Islam itu sangat banyak mengajar tentang adab dan akhlak..sesama manusia.. Termasuk bab bergurau pun ada adab yang digariskan dalam Islam. 

Di antara adab-adab bergurau adalah sebagai berikut:

1. Tidak boleh ada penipuan di dalam bergurau tersebut.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
( وَيْلٌ لِلَّذِى يُحَدِّثُ فَيَكْذِبُ لِيُضْحِكَ بِهِ الْقَوْمَ وَيْلٌ لَهُ وَيْلٌ لَهُ.)
“Celakalah orang yang berbicara kemudian dia berdusta agar suatu kaum tertawa kerananya. Kecelakaan untuknya. Kecelakaan untuknya.”

Pada zaman sekarang ini, banyak orang yang bekerja sebagai pelawak. Kebanyakan mereka tidak boleh menjaga lisannya dari pernipuan. Oleh kerana itu, sebaiknya mereka segera mencari pekerjaan lain yang benar-benar terhindar dari hal yang diharamkan.

Begitu pula kepada para muballigh yang gemar membuat orang tertawa, sudah sepantasnya isi ceramahnya jangan mengada-ada, harus ilmiah dan memiliki rujukan yang boleh dipertanggungjawabkan.



2. Tidak boleh ada unsur penghinaan atau pelecehan terhadap agama Islam
{ وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ (65) لَا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ إِنْ نَعْفُ عَنْ طَائِفَةٍ مِنْكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ (66) }
Maksudnya : “ (65) Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentulah mereka akan manjawab, “Sesungguhnya kami hanyalah bersenda gurau dan bermain-main saja.” Katakanlah: “Apakah dengan Allah, ayat-ayat-Nya dan rasul-Nya kamu selalu berolok-olok?” (66) Tidak usah kamu minta maaf, Kerana kamu kafir sesudah beriman. jika kami memaafkan segolongan kamu (lantaran mereka taubat), nescaya kami akan mengazab golongan (yang lain) disebabkan mereka adalah orang-orang yang selalu berbuat dosa.” (QS At-Taubah : 65-66)

Pada masa ini, banyak orang yang suka mengejek ajaran agama Islam dan menjadikannya sebagai bahan gurauan. Sebagai contoh: penghinaan terhadap janggut dan mengatakan orang yang memanjangkan janggutnya seperti kambing, penghinaan terhadap jilbab dan mengatakan itu hanya pakaian orang gurun, penghinaan terhadap cadar dan mengatakan bahawa itu ciri-ciri teroris, penghinaan terhadap orang yang tidak isbal (mengenakan kain di bawah mata kaki) dan mengatakan bahawa orang itu kebanjiran dan lain-lain.

Berdasarkan ayat di atas orang yang menghina ajaran Islam terancam untuk keluar dari agama Islam, disedari maupun tidak. Oleh kerana itu, jangan sampai kita menganggap remeh permasalahan-permasalahan seperti ini.

3. Tidak boleh ada unsur ghibah dan peremehan terhadap seseorang, suku atau bangsa tertentu 
{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (11) } 

Maksudnya: "Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. dan janganlah suka mencela dirimu sendiridan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertaubat, Maka mereka Itulah orang-orang yang zalim." (QS Al-Hujurat: 11)

4. Tidak boleh mengambil barang orang lain, meskipun bergurau 
(( لاَ يَأْخُذَنَّ أَحَدُكُمْ مَتَاعَ أَخِيهِ لاَعِبًا وَلاَ جَادًّا.)) 
“Tidak boleh seorang dari kalian mengambil barang saudaranya, baik bergurau ataupun serius.” 

Meskipun bergurau, mengambil barang kawan kita dengan tujuan menyembunyikan dan membuat dia pening, hal tersebut tidak dibenarkan di dalam agama Islam. Budak-budak sekolah banyak dok buat camni kan... Pesan kan kepada anak-anak kita supaya tak buat perkara macam ni.

5. Tidak boleh menakut-nakuti orang lain. 
(( لاَ يَحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ يُرَوِّعَ مُسْلِمًا.)) 
“Tidak halal bagi seorang muslim menakut-nakuti muslim yang lain.” 

Terkejutkan orang lain... duduk sembunyi kemudian sergah dia kuat-kuat... bagi dia terkejut. Tak boleh buat macam tu.. buatnya orang tu ada sakit jantung kan..


6. Tidak boleh menghabiskan waktu hanya untuk bergurau 
(( مِنْ حُسْنِ إِسْلاَمِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لاَ يَعْنِيهِ.)) 
“Di antara tanda baiknya keislaman seseorang adalah dia meninggalkan yang tidak bermanfaat baginya.” 

7. Tidak boleh berbicara atau melakukan hal-hal yang melanggar syariat, seperti: menyebutkan ciri-ciri wanita yang tidak halal baginya kepada orang lain, menipu, melaknat dan lain-lain.

Olahan Sumber: muslim.id



Sumber: google images

Itulah 7 adab bergurau yang digariskan dalam Islam. Nak bergurau boleh tapi jangan sentuh sensitiviti orang. Jangan berlebih-lebihan. Tak salah nak buat orang ketawa, tapi biarlah lawak jenaka itu ada satu reality bukannya rekaan semata-mata nak bagi orang gelak. 
Sama-sama kita muhasabah diri. 


p/s: Sebab tu, dah tak tengok rancangan lawak dah la ni.. sebab rupanya dalam Islam haram program macam tu… 

28 Januari 2017

HUKUM MENYAMBUT TAHUN BARU CINA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Di Malaysia banyak perayaan... tiga yang paling besar ialah Perayaan Hari Raya, Tahun Baru Cina dan Deepavali... disebabkan itu dalam kalendar memang ada cuti khas dan cuti sekolah pun lebih lama bagi ketiga-tiga perayaan ini... 

Namun begitu, sebagai orang Islam, kita amat pentingkan bab akidah... Tak semua perayaan kita boleh sambut sebenar... contohnya Krismas... kerana ia berkait dengan agama Kristian... Tapi bagaimana pula dengan Tahun Baru Cina??? 

Jom kita telusuri ilmu berkaitan hukum menyambut Tahun Baru Cina yang telah dikupas oleh Mufti Wilayah Persekutuan, S.S Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri.



Sejarah Tahun Baru Cina

Sejarah terperinci mengenai sejarah sambutan Tahun Baru Cina tidak dapat ditentukan secara pasti namun apabila melihat kepada versi-versi cerita yang ada, terdapat sebuah kisah yang selalu diceritakan mengenai asal-usul sambutan tahun baru ini.

Ianya bermula dengan ketakutan penduduk sebuah kampung yang selalu diburu oleh seekor makhluk mistik yang akan memakan mereka. Dipendekkan cerita terdapat seorang tua yang mencadangkan agar membuat bising dengan bunyi-bunyian seperti pukulan gendang, membakar mercun serta menggantung kertas berwarna merah dan juga menampalkannya pada tingkap rumah kerana dipercayai makhluk itu amat takutkan warna merah dan juga bunyi bising. Cadangan orang tua itu berhasil dan makhluk tersebut melarikan diri dan meraikan kemenangan penduduk kampung itu, maka ianya telah sinonim dengan meraikan tahun baru pada ketika itu.

Secara hakikatnya, sambutan Tahun Baru Cina adalah demi menyambut tahun baru bagi masyarakat Cina mengikut kalendar mereka. Mengikut kalendar Cina, setiap tahun akan diwakili dengan satu zodiak haiwan yang mana pada tahun ini (2016), jatuh pada tahun monyet. Bagi masyarakat Cina, setiap tahun mempunyai kelebihannya yang tersediri berdasarkan zodiak haiwan kalendar Cina. Sambutan Tahun Bari Cina akan berterusan selama 15 hari dan pada hari yang ke lima belas merupakan perayaan pesta tanglung. 



Bagaimana Masyarakat Cina Menyambut Tahun Baru Mereka

Sambutan tahun baru bagi masyarakat Cina adalah sambutan perayaan yang terbesar bagi mereka. Pada waktu inilah akan berkumpulnya sanak-saudara ahli keluarga untuk menyambutnya bersama-sama. Antara amalan serta adat yang berkaitan bagi menyambut tahun baru dapatlah disenaraikan secara ringkas seperti berikut:
  • Ahli keluarga akan membersihkan rumah dan menurut kepercayaan masyarakat Cina ianya bagi menghilangkan hantu dan juga sial.
  • Makan malam bersama pada malam sambutan tahun baru adalah perkara yang sangat penting.
  • Sampul merah (hong bao di dalam bahasa Mandarin/ang pow di dalam bahasa Hokkien) akan diberikan kepada mereka yang belum berkahwin dan tidak mempunyai pekerjaan oleh pasangan yang sudah berkahwin.
  • Warna merah bagi melambangkan nasib dan juga masa hadapan yang baik. Dekorasi rumah juga akan dihiasi dengan hiasan-hiasan yang berwarna merah.
  • Memakan mee yang panjang dengan kepercayaan bahawa semakin panjang mee yang dimakan, semakin panjang umur yang bakal dinikmati. Jika mahu umur yang panjang, jangan dipotong mee tersebut.
  • Memakai pakaian yang berwarna merah dan mengelak dari memakai pakaian berwarna hitam.


Islam & Toleransi Dalam Beragama

Islam tidak pernah menafikan hak agama yang lain bahkan pada zaman Rasulullah SAW sendiri, Baginda hidup bersama masyarakat Yahudi, Nasrani dan juga kaum musyrikin. Secara asasnya Islam menyuruh umatnya berwala' kepada Islam dan barra' dari kekufuran serta merasa bangga dengan pegangan Islam serta menampilkan jati diri muslim sehingga keperibadian dan corak kehidupan dapat dibezakan dari golongan kafir. Firman Allah SWT:



وَمَنۡ أَحۡسَنُ قَوۡلٗا مِّمَّن دَعَآ إِلَى ٱللَّهِ وَعَمِلَ صَٰلِحٗا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ ٱلۡمُسۡلِمِينَ 

Maksudnya: Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: "Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!". (Fussilat: 33)


Melihat kepada hakikat sambutan tahun baru Cina, ianya merupakan satu perayaan adat yang tidak ada kaitannya dengan permasalahan akidah. Ianya semata-mata menyambut tahun baru mengikut kalendar lunar Cina. Ini menjadi kayu pengukur buat seorang muslim dalam bermuamalah dan bergaul bersama orang bukan Islam dengan melihat adakah tindak-tanduknya itu menjurus kepada sikap reda terhadap akidah mereka ataupun hanya perbuatan yang dilakukan atas dasar kemasyarakatan dan hubungan sosial.



Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-78 yang bersidang pada 12 Jun 2007 telah membincangkan Hukum Orang Islam Mengucapkan Tahniah Dan Ucapan Selamat Bersempena Perayaan Agama Bukan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
  • Apa jua amalan atau perlakuan orang Islam dalam hal-hal yang berkaitan dengan perayaan orang bukan Islam sekiranya melibatkan akidah atau iktikad seperti mengiktiraf agama bukan Islam atau menganggap semua agama adalah sama, maka ia ditegah oleh Islam.
  • Walaubagaimanapun sekiranya amalan atau perlakuan tersebut hanya atas dasar kemasyarakatan atau hubungan sosial antara Islam dan bukan Islam untuk tujuan perpaduan, maka ia dibenarkan oleh Islam.
  • Memberi ucapan tahniah dan selamat atau mengirimkan ucapan melalui kad atau alat-alat telekomunikasi seperti e-mail atau sistem pesanan ringkas (sms) dan sebagainya kepada orang bukan Islam sempena dengan perayaan agama mereka adalah harus, dengan syarat ucapan itu tidak mengiktiraf, memuji atau memuliakan agama bukan Islam serta tidak menggunakan sebarang simbol atau lambang keagamaan mereka dalam kiriman ucapan tersebut.
Yee Sang (Mengajukan Ucap Selamat Demi Kemakmuran/Prosperity Toss)

Di Malaysia mahupun Singapura, masyarakat Cina amat sinonim dengan Yee Sang iaitu satu upacara makan bersama yang diadakan bagi mengucapkan kemakmuran. Uniknya Yee Sang ini adalah apabila ianya hanya popular bagi masyarakat Cina di Malaysia dan Singapura dan tidak pula di tanah besar China, Hong Kong dan juga Taiwan.

Yee Sang atau disebut juga Yusheng adalah sebuah hidangan yang sinonim dengan perayaan Tahun Baru Cina di Malaysia. Ia dihidangkan dengan mencampurkan tujuh jenis warna yang berlainan seperti hirisan betik, lobak putih, lobak merah, salmon mentah, kekacang, aneka sayur-sayuran dan aneka sos serta ramuan lain.

Dari kaca mata Islam, makanan yang halal lagi baik maka tidak ada halangan baginya untuk dimakan. Firman Allah SWT:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ كُلُواْ مِمَّا فِي ٱلۡأَرۡضِ حَلَٰلٗا طَيِّبٗا وَلَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَٰتِ ٱلشَّيۡطَٰنِۚ إِنَّهُۥ لَكُمۡ عَدُوّٞ مُّبِينٌ 

Maksudnya: Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.  (Al-Baqarah: 168)

Melihat kepada amalan ini, ianya lebih kepada adat dan tidak ada sangkut pautnya dengan permasalahan akidah dan harus hukumnya bagi umat Islam yang diajak untuk turut serta dalam upacara Yee Sang ini selama mana makanan yang dihidangkan halal dan tidak ada perkaitannya dengan permasalahan akidah baik dari segi ucapan mahupun iktikad terhadap upacara tersebut. Begitu juga selama mana tidak ada unsur-unsur maksiat dalam upacara tersebut. Wallahu a’lam.

Maksud ‘Gong Xi Fa Cai’

"Gong xi fa cai" (Tulisan Cina Tradisional: 恭喜發財; Tulisan Cina Ringkas: 恭喜发财; pinyin: gōngxǐ fācái; Bahasa Kantonis (Yale): gūnghéi faatchòih; bahasa Hokkien (POJ): Kiong-hí hoat-châi; bahasa Hakka: Kung hei fat choi), yang diterjemah sebagai "Tahniah dan semoga mendapat rezeki". Ungkapan ini yang sering tersalah angggap sebagai bersinonim dengan "Selamat tahun baru" mula digunakan berabad-abad lalu. Dua aksara pertama ungkapan ini mempunyai kepentingan sejarah yang lebih lama (menurut legenda, ucapan tahniah adalah bagi kejayaan menghadapi raksasa Nian dengan selamat, namun secara praktis ini juga boleh melibatkan kejayaan mengharungi keadaan musim sejuk yang teruk). Melihat kepada maksudnya ini, ianya jelas tidak bermasalah dan tidak bercanggah dengan akidah Islam malah ianya satu ucapan yang amat baik dan melambangkan perpaduan yang erat sesama kita.

Kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan

Dalam sebuah negara yang mempunyai kepelbagaian agama, bangsa yang majmuk, adat dan budaya yang berlainan seperti Malaysia, sudah tentu ia menjadikan kita lebih terbuka dan bertolak ansur (tasamuh dan toleransi) tanpa menggadaikan prinsip-prinsip utama Islam.

Berikut merupakan beberapa garis panduan yang kami cadangkan kepada semua umat Islam yang ingin terlibat dalam sambutan perayaan bangsa lain untuk sama-sama diteliti dan diaplikasikan:

Majlis tersebut tidak disertakan dengan upacara-upacara yang bertentangan dengan akidah Islam.
Maksud “bertentangan dengan akidah Islam” ialah sesuatu perkara, perbuatan, perkataan atau keadaan yang jika dilakukan menyebabkan tercemarnya akidah umat Islam.

Majlis tersebut tidak disertakan dengan perbuatan yang bertentangan dengan syarak.
Maksud “bertentangan dengan syarak” ialah sesuatu perkara, perbuatan, perkataan atau keadaan yang jika dilakukan akan bertentangan dengan ajaran Islam yang diamalkan oleh masyarakat Islam.

Majlis tersebut tidak disertakan dengan “perbuatan yang bercanggah dengan pembinaan akhlak dan budaya masyarakat Islam” di negara ini.
Maksud “bercanggah dengan pembinaan akhlak dan budaya masyarakat Islam” ialah sesuatu perkara, perbuatan, perkataan atau keadaan yang jika dilakukan akan bertentangan dengan nilai dan norma kehidupan masyarakat Islam Negara ini yang berpegang kepada ajaran Islam berdasarkan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Majlis tersebut tidak disertakan dengan perbuatan yang boleh “menyentuh sensitiviti masyarakat Islam”.
Maksud “menyentuh sensitiviti masyarakat Islam” ialah sesuatu perkara, perbuatan, perkataan atau keadaan yang jika dilakukan akan menyinggung perasaan umat Islam tentang kepercayaan dan amalan mereka.

Pihak penganjur dan orang ramai diminta mendapatkan pandangan pihak berkuasa agama sebelum menganjur atau menghadiri majlis perayaan orang yang bukan beragama Islam.
Kami dapati sambutan Tahun Baru Cina yang dilakukan oleh kebanyakan pemimpin masyarakat Cina dan juga disertai oleh pemimpin negara atau negeri yang beragama Islam, masih di ruang lingkup yang dibenarkan oleh Islam. Ini kerana, ia bertujuan untuk menjaga dan memelihara hubungan masyarakat dan lebih kepada hidup dalam kontrak sosial yang diraikan tanpa menggadaikan prinsip agama.

Sumber rujukan: http://www.muftiwp.gov.my/


Kesimpulannya, takde masalah nak sambut Tahun Baru Cina sebab ianya tak berkaitan dengan agama mereka... ianya lebih kepada adat mereka menyambut Tahun Baru bagi kalendar Cina... Tahun ni tahun ayam pula kan... setiap tahun tu ada binatang yang mereka percayai ada tuahnya... 

Korang lahir tahun apa??? MF lahir tahun Harimau... lebih kurang la garang macam harimau tapi sesekali manja macam kucing. hahaha.... harimau dan kucing kan tak jauh bezanya kan... hihi... 

SELAMAT TAHUN BARU CINA BUAT KAUM CINA DI MALAYSIA KHUSUSNYA... 
‘Gong Xi Fa Cai’
恭喜發財

23 Januari 2017

HUKUM WANITA MELANCONG DAN MUSAFIR TANPA MAHRAM

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Hukum Wanita Melancong dan Musafir Tanpa Mahram | Zaman sekarang dah moden, dan wanita semakin berani dan berdikari… Mampu bergerak sendiri tanpa ditemani sesiapa…  Bukan sahaja atas dasar kerja bahkan zaman sekarang wanita mampu bergerak sendiri melancong hingga ke luar negara secara bersendirian tanpa ada teman... Memang dari segi uruf, adat kita itu perkara biasa di zaman moden, tapi apa sahaja yang kita buat ada panduan dan syariatnya dalam Islam. Bagaimana status hukumnya wanita yang melancong, musafir seorang diri tanpa ditemani mahramnya???



Ikuti penjelasannya:

Pendapat Pertama:

Wanita dilarang bermusafir kecuali bersama-sama dengan suami atau mahram. Kerana dalam hadis yang disepakati kesahihannya menyebut:
لا تسافر المرأة ثلاثة أيام إلا مع ذي محرم
"Janganlah seorang wanita bermusafir perjalanan tiga hari kecuali kecuali bersama mahram". Direkod dalam Sahih Bukhari (no: 1036) dan Muslim (no: 1338).

Larangan ini adalah meliputi semua bentuk perjalanan yang dinamakan musafir. (Syarah Sahih Muslim oleh Nawawi 9/103).

Berdasarkan hadis ini, haram seseorang wanita keluar musafir tanpa ditemani suami atau mahram, walaupun dia keluar bersama dengan wanita-wanita muslimah lain.

Kata Imam Nawawi tentang hukum wanita bermusafir untuk selain haji wajib, seperti haji sunat, urusan perniagaan, lawatan dan lain-lain. Katanya: "Setengah ulama mengatakan harus dengan ditemani wanita-wanita yang dipercayai, seperti masalah haji Islam. Dan Jumhur mengatakan hukumnya adalah HARAM kecuali ditemani suami atau mahram. Inilah pendapat yang sahih berdasarkan hadis-hadis yang sahih". (Syarah Muslim 9/104).

Dalam masalah wanita bermusafir untuk mengerjakan haji, tetapi tidak ada mahram, ada pendapat yang mengharuskan jika dia bersama wanita lain yang dipercayai, dan perjalanannya dijamin selamat.
Pendapat ini dipilih dalam mazhab Syafie dan beliau menukilkan pendapat ini daripada Aisyah, Ibn Umar dan Ibn Zubair r.a. (rujuk Al-Umm 2/127)

Diriwayatkan juga Aisyah r.a. berkata, "Bukan semua wanita ada mahram". (Musannaf Ibn Abi Syaibah no: 15176).

Kelonggaran Wanita Bermusafir Tanpa Ditemani Mahram

Ringkasan kepada fatwa / artikel yang diambil dari Laman Ustaz Zaharuddin, yang mewakili pandangan ulama’ yang membenarkan wanita bermusafir tanpa ditemani Mahram.

Kesimpulan fatwa Syiekh Saami al-Majid : Terdapat ramai ulama’ yang melarang wanita bermusafir tanpa ditemani Mahram. Bagi mereka, walaupun keadaan sekarang sudah berubah, aman didalam perjalanan, larang tersebut tidak diangkat. Ada yang menyamakan ruhsah (keringanan) solat Qasar kepada orang yang sedang bermusafir, dimana keringanan ini tidak pun dilupuskan walaupun keadaan musafir sekarang tidak seteruk dahulu (zaman bermusafir menggunakan unta dan berjalan kaki).

Namun demikian, ada dikalangan ulama’ yang membenarkannya. Ulama Malik, al-Auza’ie, dan beberapa orang dikalangan ulama’ Syafie mengatakan bahawa perlunya Mahram menemani wanita tersebut bukanlah menjadi syarat wajibnya Haji (wanita bermusafir menunaikan Haji tanpa Mahram). Hanya menjadi syarat adalah selamat di dalam perjalanan. Selamat perjalanan boleh dicapai dengan ditemani Mahram, atau kumpulan Wanita yang dipercayai. Ada dikalangan ulama’ menyebut, jika wujudnya faktor “selamat didalam perjalanan”, maka tidak perlu lagi orang menemaninya.

Dibolehkan lagi terutamanya apabila Wanita tersebut sukar mendapatkan Mahram dan beliau selamat didalam perjalanan. WA.

Berikut adalah fatwa penuhnya  boleh baca DI SINI

KESIMPULAN
Walaupun ada yang mengharuskan wanita bermusafir seorang diri, tetapi sebaiknya dan digalakkan janganlah pergi seorang diri. Bawalah teman dan rakan yang sama jantina untuk menemani jika bagi wanita yang belum kahwin... Bagi wanita yang dah berkahwin, wajib ditemani mahram iaitu suami atau wanita lain dengan izin suami... Ini kerana, untuk mengelak diri kita daripada fitnah dan bahaya dalam perjalanan. 

21 Januari 2017

MAIN KUTU HALAL KE HARAM???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


(entry lama yang dikemaskini)
HUKUM MAIN KUTU | Main kutu.. korang pernah main.. bukan kutu rambut... tu parasit.. ni main kutu.. kumpul wang ikut kepala dan dapat balik berdasar cabutan undi.. 


sebenarnya dah lama kan permainan ni.. masa sekolah MF pun pnh main.. tapi dh besar tak main dah.. sebenarnya pernah tak kita tinjau hukum main kutu ni??? ok jom MF kongsikan sedikit isi ringkas yang aku dapat dari Perunding Syariah Ustaz Zaharuddin...


Hukum main kutu, ada tertakluk bawah undang-undang malaysia iaitu. AKTA (LARANGAN) KUMPULAN WANG KUTU 1971.. boleh klik link tu utk tahu pasal akta ni.. 

Dari segi hukum Islam plak..

"Setakat info yang diberikan dan juga menurut pengetahuan saya berkenaan skim 'kutu' ini, secara dasarnya saya lihat urus aturan 'kutu' ini adalah harus. ( Namun keharusan ini telah dibataskan oleh akta wang kutu di atas tadi)"

Ini adalah kerana sebenarnya wang diperolehi oleh seseorang itu hanyalah wangnya sendiri yang terkumpul pada masa akan datang, cumanya keistimewaannya apabila tiba gilirannya maka sebagai ahli dia akan dapat menggunakannya secara 'in advance' disebabkan sumbangan wang dari semua ahli kumpulan. Pembayaran 'In advance' ini dari sudut Islam dilihat sebagai pinjaman tanpa faedah dari semua ahli kumpulan.

Bermakna, setiap bulan semua ahli kumpulan akan menyumbangkan pinjaman yang mana wang pinjamannya itu akan kembali padanya apabila tiba gilirannya.

Namun demi memastikannya halal, perlulah memastikan semua ahli kumpulan boleh dipercayai, dikenali dan membuat aqad bertulis bagi protect kemaslahatan semua. Tanpanya, permainan terdedah kepada penipuan dan gharar.

Aktiviti saling memberi pinjam dengan nilai dan jumlah yang sama adalah harus. Antara hujjahnya adalah seperti berikut :-

Pertama : Keharusan kaedah :-

Kedua : Tidak termasuk dalam bentuk faedah yang dilarang.

Kebanyakkan ulama berpendapat bahawa tindakan ini adalah harus di sisi Syariah atas sebab ia tidak termasuk dalam pinjaman dengan faedah yang dilarang oleh Shariah. Jumlah dan tempoh pinjaman juga adalah serupa. Ini menjadikannya tiada sebarang lebihan manfaat yang boleh menjadikannya haram.

Ketiga : Riba diharamkan disebabkan kerana zalim yang berlaku ke atas satu pihak.

Namun di dalam hal ni tiada sebarang kezaliman berlaku kerana kedua-duanya mendapat jumlah, dan tempoh yang sama, cuma di waktu yang berbeza sahaja.


Perihal Cabutan Untuk Menentukan Giliran

Tepat sekali, permainan 'kutu' akan menjadi semakin bersih dan baik jika giliran telah ditentukan dari awal agar semua pihak tidak tertunggu-tunggu.

Namun, setakat pengamatan saya berdasarkan perbincangan para ulama berkenaan asas 'undian' atau disebut dalam bahasa 'Arab sebagai Qur'ah boleh dilakukan apabila semua pihak mempunyai hak yang sama untuk terpilih. Hukumnya adalah harus dan tiada unsur judi di situ. Nabi Muhammad SAW juga pernah mencabut undi untuk melihat siapa dari kalangan isterinya yang akan terpilih untuk bermusafir bersama baginda SAW.


baca artikel penuh DISINI


Pendapat UAI:

Kuliah Ustaz Azhar Idrus menerangkan hukum sekiranya bermain duit kutu.
Soalan :
Apakah hukum main duit kutu?
HARAM hukumnya sekiranya tidak menyatakan akad lafaz hutang kpd kawan-kawan.
Sekiranya kita penerima duit kutu pada bulan itu, kita perlu katakan :
"Saya berhutang kepada awak semua"
Sekiranya kita bayar bulan-bulan untuk kutu orang lain kita perlu katakan :
"Saya bayar hutang awak"
Manakala jika kita adalah orang terakhir yg dalam pusingan kutu, kita perlu berkata:
"Saya terima hutang awak semua kpd saya"
Sekiranya semua akad-akad ini dilafazkan maka hukum bermain duit kutu adalah HARUS.
Kesimpulannya.. hukum main kutu harus selagi  TAK melanggar syarat dan syariat, cuma dalam akta dan undang MEMANG dilarang jika nak buat perniagaan main kutu.. tapi kita main kecik-kecik je kan.. sesama kengkawan sekerja...so, boleh la main kutu sebab hukumnya HARUS dengan syarat WAJIB BERTULIS DAN AKAD YANG DIPERSETUJUI SAMA MACAM KITA BERHUTANG, WAJIB ADA SAKSI DAN BERTULIS!



p/s: Entry ini diupdate sikit.. pernah diterbitkan pada 10/5/2013... 

06 Januari 2017

ADAKAH FOTO ULTRASOUND RAHIM ITU AURAT?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


AL-KAFI LI AL-FATAWI : SOALAN 417 (27 OKTOBER 2016 M / 26 MUHARRAM 1438 H)

SOALAN:

Salam. Selalunya wanita yang mengandung akan scan perut mereka untuk tengok keadaan bayi dikandung. Apakah hukum share gambar scan perut tersebut di media sosial? Jika Allah menyuruh kita menutup aurat hatta bahagian kulit,inikan pula bila kita menyebarkan apa yang berada disebalik kulit kita terutamanya bahagian yang menjadi aurat.

Jazakumullah Dr.


JAWAPAN:

Waalaikumussalam wbt,

Kami berpendapat hal demikian tidak elok dilakukan kerana bertentangan dengan asal maksud janin itu sendiri. Janin itu berasal daripada perkataan Bahasa Arab yang membawa maksud ‘perkara yang tersembunyi.’ Justeru, tidak patut ditunjuk-tunjuk kepada orang melainkan ada keperluan seperti urusan perubatan dan pengajaran. Dikhuatiri akan mengundang fitnah seperti aib dan sangkaan-sangkaan manusia. Walaubagaimanapun, gambar foto bukanlah seperti aurat fizikal yang haram dilihat secara langsung, melainkan membawa kepada syahwat dan fitnah. Begitu juga organ dalaman manusia seperti hati, jantung dan rahim bukanlah dalam kategori aurat kerana demikian bukanlah makna perhiasan berdasarkan penjelasan Rasulullah SAW dan para sahabat. 

Wallahua’lam.
Daripada : Mufti Wilayah Perseketuan.

16 Disember 2016

HUKUM MEMOTONG BULU MATA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


MF pernah terbaca komen dan petua orang nak lentikkan bulu mata bayi iaitu dengan memotong atau menggunting bulu mata .. konfius sekejap… kalau bulu kening tu tahu la sebab memang jelas haram.. tapi kalau bulu mata boleh ke??? Lagipun bulu mata kan akan tumbuh semula… eh, bulu kening pun akan tumbuh balik bila cukur atau potong kan.. ok.. untuk lebih jelas.. jom baca.. 




Pertanyaan:
Apa hukum mencukur bulu mata?

Jawaban:

Alhamdulillah was shalatu was salamu ‘ala rasulillah, wa ba’du,

Mencukur bulu mata, banyak dilakukan pada bayi. Tujuannya, agar ketika tumbuh lagi boleh lebih lentik. Itulah manusia, rakusnya tidak hanya pada harta, tapi juga pada rupa.

Dari Ibnu Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, beliau mengatakan:

لعن الله الواشمات والمستوشمات، والنامصات والمتنمصات، والمتفلجات للحسن المغيرات خلق الله
“Allah melaknat al-Wasyimah (para tukang masang tato), al-Mustausyimat (orang yang minta ditato), an-Namishat (orang yang mencabut bulu di wajah), dan al-Mutanamishat (orang yang minta dihilangkan bulu di wajah), dan orang yang mereggangkan gigi untuk kecantikan, mereka orang yang mengubah ciptaan Allah.” (HR. Muslim 2125).

Dalam Fatawa Syabakah Islamiyah dinyatakan:
Mencabut bulu mata atau memotongnya, termasuk tindakan menghilangkan bulu di wajah yang hukumnya haram. Dalam Muntaha al-Iradat dinyatakan:

ويحرم النمص، وهو نتف الشعر من الوجه
Haram melakukan an-namsh, yaitu menghilangkan rambut di wajah.

Ibnu Hazm mengatakan:

والنمص هو نتف الشعر من الوجه، فكل من فعلت ذلك في نفسها أو في غيرها فملعونات من الله عز وجل
An-Namshu adalah mencabut bulu di wajah. Semua orang yang  melakukan hal ini pada dirinya sendiri atau orang lain; semuanya mendapat laknat dari Allah yang Maha Mulia.

Akan tetapi, jika ada bulu mata yang membahayakan, misalnya terlalu panjang sehingga mengganggu mata, pada keadaan ini, tidak terlarang untuk mencukur sekadar untuk menghilangkan gangguan.

Rujukan: Fatawa Syabalah Islamiyah, no. 39342
Dijawab oleh Ustadz Ammi Nur Baits (Dewan Pembina www.KonsultasiSyariah.com)


Sumber: https://konsultasisyariah.com/14284-hukum-mencukur-bulu-mata.html

Jadi, jelas kan… memang haram apa-apa perbuatan yang merubah ciptaan Allah dengan tujuan kecantikan semata-mata… Syukurlah dengan apa yang ada.. Allah buat tu dah cantik dah… kalau kita ubah macam kita memperlekehkan ciptaan Allah, sedangkan Allah tahu apa yang terbaik dalam penciptaan-Nya. 

02 Disember 2016

Hukum Melukis Bulu Kening Tanpa Mencukurnya!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Sejak dua menjak ni mula perasan... trend melukis kening... ada lagi yang tak tahu bahawa hukum mencukur kening tu haram...... 

Tapi rupanya, trend terkini melukis kening tebal tanpa lagi mencukurnya... caranya tutup kening asal dengan foundation ataupun concealer... Lepas tu baru lukis semula dengan pencil khas atau celak... 

Jika mencukur jelas haram... tapi bagaimana pula hukum kalau lukis tanpa cukur??? haram juga ke camne... 

Sumber: Google images


Ini penjelasannya...

Hukum cukur kening adalah haram. Manakala hukum mengubah sesuatu ciptaan Allah pula dapat diadaptasi melalui riwayat ini:

Abdullah bin Mas‘ud berkata:
لَعَنَ اللَّهُ الْوَاشِمَاتِ وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ وَالنَّامِصَاتِ وَالْمُتَنَمِّصَاتِ وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ

Maksudnya: Allah melaknat orang yang membuat tatu, yang meminta dibuat tatu untuknya, yang mencabut bulu di muka, yang meminta dicabutkan bulu di mukanya dan orang yang menjarangkan gigi untuk kecantikan yang mana mereka semua telah menukarkan ciptaan Allah.

Berdasarkan kepada riwayat di atas, membuat tatu, mencabut bulu-bulu yang terdapat di muka termasuk kening, menjarangkan gigi merupakan yang dilaknat oleh Allah kerana ia adalah mengubah ciptaanNya. Oleh itu, segala bentuk perbuatan mengubah ciptaan Allah adalah haram.

Manakala,

Jabir bin Abdullah r.a. telah berkata:
بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ طَبِيبًا فَقَطَعَ مِنْهُ عِرْقًا ثُمَّ كَوَاهُ عَلَيْهِ

Maksudnya: Rasulullah s.a.w. telah menghantar seorang doktor kepada Ubay bin Ka‘b lalu doktor itu memotong satu uratnya dan meletakkan besi panas padanya.

Berdasarkan kepada riwayat ini, perbuatan mengubah ciptaan Allah kerana sesuatu keperluan adalah diharuskan. Keperluan yang terkandung dalam riwayat di atas, ialah bagi menyelamatkan nyawa dan menghilang penderitaan dan kesakitan yang dialami oleh pesakit.

Ulama Islam bersepakat bahawa mengubah ciptaan Allah dengan tanpa sebarang tujuan adalah haram.

Kesimpulannya, untuk merubah sesuatu perkara yang ada pada tubuh badan kita, termasuklah melukis kening tanpa mencukurnya adalah dilarang dalam Islam.

Kita juga dikategorikan sebagai orang yang menyembunyikan kebenaran.

Sebab kalau orang tak kenal kita, dia taktahu kening kita mcm mana. Dia ingat kening kita tebal dan cantik. Sedangkan, sebaliknya. Ini termasuk dalam perbuatan menipu. Kalau nak kahwin tetiba masa kahwin kening tebal.. dah lepas kahwin tengok kening cam lain... Tak ke En.somi rasa tertipu camtu...

Islam melarang penuntunya untuk merubah sesuatu yang semulajadi selagimana perkara tersebut tidak mengaibkannya dan membahayakan dirinya. Wallahu'alam

Selain tu, penjelasan dari pihak JAKIM melalui soal jawab dan persoalan agama... Ini pula jawapannya.

Hukumnya adalah harus selagimana tidak timbul perasaan riyak setelah di lukis pada kening. Malah hukumnya juga haram jika dengan cara melukis di kening tersebut sehingga merubah ciptaan asal llahi. Justeru panel nasihatkan agar anda, carilah jalan/kaedah yang  paling sederhana ketika  melukis di kening.Ini kerana Allah telah memberi jaminan bahawa manusia diciptakan dengan sebaik-baik kejadian seperti yang ditegaskan dalam alQuran ,surah al-Tin ayat 4: Yang Bermaksud: “Sesungguhnya manusia itu dijadikan oleh Allah/Pencipta dengan sebaik-baik kejadian”   Sekian, Wallahua'lam...

Kesimpulannya:
Bagi hukumnya haram dan jauhkanlah dari mengubah ciptaan Allah... Syukurlah dengan seadanya... Allah buat kita dah cukup lawa dah.. cukup cantik... Bila kita tutup kecantikan semulajadi dan buat semula seolah-olah kita anggap ni tak pandai nak cipta manusia dengan sebaiknya... Kufur nikmat kata orang.

Tapi ada sesetengah orang dilahirkan tanpa kening...jadi hukumnya harus dia lukis kening sebab kalau dia tak lukis orang nampak pelik nanti jadi aib pula bagi dirinya. Sama juga merapikan dengan meletakkan celak agar nampak kemas...tapi tak tutup kening yang asal...cuma sikat dan oleskan dengan celak supaya nampak tersusun kemas...itu dibolehkan dan harus hukumnya...sebab kita tak sembunyikan kening yang asal.

Jadi cukur ke tak cukur ke...haram juga lah hukumnya... Syukurlah Allah buat kita tu elok dah buat apa nak ubah lagi kan... 

21 Oktober 2016

HUKUM MEMOTONG RAMBUT BAGI WANITA!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Assalamu’alaikum. Ustaz bagaimana hukumnya potong rambut pada wanita?Sebab rambut tu terus memanjang, dan semakin tidak rapi, bolehkah memotong rambut dengan sebab nak merapikan bagi wanita?



Wa’alaikum salam..

Potong rambut bagi wanita ada beberapa keadaan:

1. Potongan yang menyerupai potongan lellaki maka hukumnya haram dan dosa besar, sebab Nabi s.a.w melarang kaum wanita yang menyerupai kaum lelaki . Sebagaimana disebutkan dalam hadis, dari Ibn Abbas r.a, bahawa baginda bersabda:

لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – الْمُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ ، وَالْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ

“Rasulullah s.a.w melaknat kaum lelaki yang menyerupai wanita dan para wanita yang menyerupai lelaki.” (HR. Bukhari)

2. Potongan yang menyerupai potongan khas wanita kafir, maka hukumnya juga haram, kerana tidak boleh menyerupai orang-orang kafir. Sebagaimana disebutkan dalam hadis dari Ibn Umar r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda:

مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ

“Siapa yang meniru-niru (kebiasaan) suatu kaum maka dia termasuk kaum tersebut” (HR. Abu Daud, dan disahihkan al-Albani)

3. Potongan yang tidak menyerupai kaum lelaki dan wanita kafir, hukumnya diperselisihkan ulama, menjadi tiga pendapat; boleh, haram, dan makruh.

Pendapat yang kuat adalah boleh, berdasarkan hadits:

لَيْسَ عَلَى النِّسَاءِ حَلْقٌ ، إِنَّمَا عَلَى النِّسَاءِ التَّقْصِيْرُ

“Wanita tidak boleh mencukur habis rambutnya tetapi boleh memendekkannya.” (Hadis shahih, riwayat Abu Zur’ah dalam Tarikh Dimsyaq 1/88 dan disahihkan al-Albani dalam Ash-Shahihah, no. 605)

Hal yang sama juga difatwakan Syaikh Khalid Al-Muslih. Dalam program Al-Jawab Al-Kafi di channel: Al-Majd, beliau ditanya tentang batasan potong rambut bagi wanita, beliau menjawab:

Hukum asal potong rambut bagi wanita adalah boleh…. Batasan potong rambut bagi wanita adalah selama tidak melanggar dua hal: (1). menyerupai lelaki dan (2). menyerupai orang kafir. Adapun selain itu maka hukumnya boleh.

Diolah dari: konsultasisyariah.com-hukum wanita potong rambut



Jadi... Tak de hal wanita nak berambut pendek asalkan tak menyerupai macam lelaki... Jika isteri pula, wajib minta izin suami... Berdosa jika potong rambut tanpa keizinan suami... Sebab sebagai isteri solehah...tubuh badan isteri adalah hak suami....jadi, kita kena merapikan diri mengikut apa yang sedap pada pandangan suami.

Selain itu... Haram juga menceritakan bab rambut wanita kepada orang lain...sebab rambut dan anggota lain adalah aurat... Walaupun bertutup tapi kalau kita bercerita kepada orang seperti membuka aurat sendiri padahal kita bertudung.... 

20 Oktober 2016

HUTANG PTPTN MENYEBABKAN ROH TERGANTUNG DI LANGIT?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


SOALAN: 

Assalamualaikum wbt, PTPTN orang yg dh bekerja membayar ptptn setiap bulan.krmudiannya mati.dan ada hutang rm16 000 lagi.jadi..rohnya tergantung antara langit dan bumi tak?



JAWAPAN:

Waalaikumussalam wbt,

Wallahua’lam. Dalam hadis ada menyebut daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:

نَفْسُ المُؤْمِنِ مُعَلَّقَةٌ بِدَيْنِهِ حَتَّى يُقْضَى عَنْهُ

Maksudnya: Jiwa (atau roh) orang beriman itu akan tergantung kerana hutangnya sehinggalah seseorang menyelesaikan bagi pihaknya.

Hadis riwayat al-Tirmidzi dalam Sunan (1078) dan al-Syafie dalam Musnad (1/361).

Berkata Imam al-Suyuti: Tergantung bererti ditahan daripada mencapai makamnya yang mulia.

Imam al-Iraqi menyebut: Tergantung bererti urusan roh itu terhenti, tiada hukum baginya sama ada berjaya atau binasa, sehingganya ditilik adakah sesiapa menyelesaikan hutang ke atasnya atau tidak.

Rujuk Tuhfah al-Ahwazi (4/164)

Daripada keterangan di atas dapat difahami bahawa urusan orang yang meninggal dalam keadaan berhutang tidak tentu baik dan buruknya sehinggalah hutangnya selesai. Oleh disebabkan itu, wajib bagi para waris untuk menyelesaikan hutang berkenaan daripada harta si mati, dan harus bagi mereka menggunakan kewangan lain untuk melangsaikan hutang tersebut.

Berkenaan dengan PTPTN, sewajarnya pihak penanya menghubungi pihak PTPTN sendiri untuk memaklumkan hal ini dan berbincang bagaimanakah penyelesaian kepada tersebut seperti tuntutan perlindungan takaful dan sebagainya.

Wallahua’lam.

Sumber: telegram Jakim

Sebab tulah hutang PTPTN ni yang MF settle kan dulu selepas dapat gaji... bayar semua sekali.. sebab tahu dah... kalau tangguh lagi.. tak larat nak bayaq bunga nanti... Apa pun.. yang bayar sikit2 tu bagus.. yang roh tergantung tu sebab tak nak bayar langsung dan takde usaha untuk bayar... Ingat!... Nama pun Pinjaman jadi, wajib bayar balik...

04 Oktober 2016

HUKUM MEMAKAI TANGKAL / BENANG HITAM PADA BAYI

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Walaupun zaman dah moden dengan teknologi, tapi masih ada dalam kalangan masyarakat kita yang suka gantungkan kain hitam atau pakaikan kat lenganbayi. MF pernah tengok dan kat kampung MF masih ada lagi yang amalkan cara ni. 

Biasanya, bayi yang dipakaikan tangkal atau benang hitam ni, bayi yang selalu menangis atau sawan tangis atau juga bayi yang selalu sangat sakit-sakit... MF tak pasti apa yang diletakkan dalam kain hitam tu... tapi macam seram je kan... 

Disebabkan kebiasaan amalan ataupun adat setempat, ramai yang tak ambil kisah dan anggap perkara tu biasa...Tapi yang pasti setiap amalan tu mesti kena rujuk hukum syarak juga kan... Apa hukumnya menggantungkan rantai atau benang hitam pada bayi??? Adakah ianya dibolehkan dalam Islam?

Sumber: google images


Jawapan:
Perbuatan ini sudah menjadi kebiasaan bagi masyarakat Melayu dengan memakaikan benang hitam sebagai tangkal atau ikhtiar bagi mengelakkan bayi terkena gangguan atau pendinding untuk bayi.

Amalan dan kelaziman yang disebut dalam soalan tadi, sebenarnya berten­tangan dengan ajaran Islam. Banyak hadis yang memberi penjelasan, antaranya hadis yang bermaksud: “Uqbah Ibnu ‘Amir berkata, ‘Saya pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, barang siapa yang meng­gantung tangkal (Damimah) maka Allah SWT tidak akan menyempurnakan hajat­nya dan barang siapa yang menggantung objek seperti kulit siput (Wada’ah), maka Allah tidak akan menenteramkannya.’”

Jelas daripada hadis ini Nabi s.a.w. melarang sebarang penggunaan tangkal. Tangkal dirujuk kepada benang, tali atau apa sahaja yang dipakai pada badan, untuk tujuan mendapat faedah yang diharamkan kepada orang yang memakainya.

Dalam hadis lain (mahfumnya ): Rasulullah s.a.w. telah lihat ada satu lilitan seperti gelang (halaqah) yang dipakai di tangan seorang lelaki, lalu baginda bertanya lelaki itu, ‘Apakah yang kamu pakai ini? “Lelaki itu menjawab, “Aku jadikannya sebagai pendinding atau pengadang diriku daripada sebarang kelemahan.”

“Lalu baginda bersabda kepadanya, ‘Sesungguhnya benda-benda seperti ini, tidak akan menambahkan kepada mu melainkan kelemahan jua, buanglah ia kerana sesungguhnya, sekiranya kamu mati dalam keadaan memakai benda seperti ini, kamu akan diserahkan kepada benda itu.” (Hadis riwayat ‘Imran bin Hussain dan Imam Ahmad Ibni Hambal).

Dalam hadis lain (mafhumnya): “Dan Abu Bashir al-Ansari meriwayatkan, pada suatu ketika beliau telah bersama dengan Rasulullah s.a.w. dalam satu perjalanan dengan menunggang unta, maka baginda melihat ada unta-unta yang dipakaikan tangkal kepada unta tersebut.

“Lalu baginda memerintahkan kepada kami, agar apa sahaja rantai, kalungan (qilaadah) yang terdapat pada mana-mana unta hendaklah dipotong dan dibuang.” (Hadis riwayat aI-Bukhari dan Muslim).

Sebab utama mengapa Nabi s.a.w. memerintah dilakukan demikian, sebab utamanya seperti yang disebut oleh Imam Ibnu Jauzi iaitu, orang-orang Arab mem­percayai bahawa dengan memakai tangkal pada unta, akan selamat daripada gangguan. Kepercayaan sedemikian boleh membawa kepada syirik, samalah dengan persoalan yang dikemukakan tadi.

Ingatlah bahawa dengan mengikat benang hitam pada lengan kanak-kanak, atau membuat tangkal dengan simpulan benang pelbagai warna dipakai di leher atau di pinggang kanak-kanak atau orang tua­-tua, atas kepercayaan ia boleh memberi manfaat kepada manusia, kesemuanya dilarang.

Terdapat dalam hadis lain Nabi saw. menyebut (mafhumnya): “Sesiapa yang mengikat simpulan benang lalu meniup kepada benang itu dan dipakai, maka dia telah syirik kepada Allah SWT.”

Oleh yang demikian maka eloklah dihentikan amalan-amalan seperti itu.

Wallahu’alam….
Sumber: Daie Media Sosial

Jadi, bagi yang tahu, mohon tegur-tegurlah golongan mak cik-mak cik yang kadangkala niatnya nak bantu rawat anak kita... tapi kalau rawatan rukyah, perubatan Islam tak jadi masalah... asalkan jangan guna rawatan berunsur pujaan. Tapi kalaupun rawatan guna ayat suci al-Quran, tak perlulah baca kat kain atau tangkal dan gantung pada bayi..cukuplah baca pada air atau minyak dan sapu... dari gantung tangkal. Macam mak MF ada buatkan minyak celak, iaitu minyak yang dibacakan ayat suci..disapu pada bayi kalau waktu bayi dalam pantang nak keluar rumah takut terkena gangguan... Tapi MF jarang sapu.. lagipun MF sapu minyak kasturi Anugerah... selain tu baca sendiri ayat kursi.. mohon perlindungan Allah... itu lebih baik... amalan tu penting..dari pergantungan kepada benda-benda macam tu kan.. takut jatuh khurafat dan syirik pula.. nauzubillah... 

23 September 2016

10 Fakta Penting Kalau Nak Jadi Ibu Susuan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Hari ini ramai ibu-ibu yang bergelar ibu susuan kepada anak orang lain. Anak susuan ialah bayi yang berusia kurang dua tahun dan telah disusukan oleh seseorang wanita yang bukan ibunya sebanyak lima kali penyusuan penuh atau sehingga bayi tersebut kenyang.

Islam membenarkan seorang ibu untuk menyusukan bayi lain kerana dalam sesetengah situasi ia memberikan kebaikan dan memenuhi keperluan tertentu seperti ketika ibu bayi tersebut meninggal dunia sewaktu kelahiran ataupun ibu itu menghidap sakit yang menghalangnya daripada menyusukan anak.

Islam menggalakkan perbuatan tersebut sebagai satu cara dalam melakukan kebajikan  sesama manusia. Nabi Muhammad s.a.w sendiri mempunyai ibu susuan iaitu Tsuwaibah al-Aslamiyah dan Halimah al-Sa'diyah.

Anak sulung MF juga ada ibu susuan iaitu kakak ipar MF sendiri... Masa tu dia teringin nak anak perempuan, jadi memandangkan anak MF perempuan, sebab tu dia susukan supaya jadi anak susuan dia... 

Nak susukan anak orang lain, bukan mudah sebab berkaitan dengan hukum hakam... Jadi, kalau nak cari ibu susuan untuk anak, atau kita sendiri nak jadi ibu susuan, wajib ambil tahu bab hukum hakam berkaitan ibu susuan/anak susuan.

Berikut ialah fakta  tentang status ibu dengan anak susuan daripada Ustaz Mohd Fikri Che Hussain yang mesti difahami dengan betul oleh semua orang Islam.

  1. Jika seorang wanita itu menyusukan seorang bayi, maka bayi itu menjadi anak susuannya dan suaminya, malah dikira sebagai mahram. Tetapi mesti mematuhi dua syarat iaitu:

    • Penyusuan dilakukan ketika usia bayi di bawah dua tahun dengan kiraan kalendar Hijrah. Sekiranya penyusuan berlaku kepada bayi berusia lebih dua tahun, ia tidak dikira sebaga mahram dengan ibu dan ayah susuannya.

    • Wanita itu telah menyusukan bayi berkenaan sebanyak lima kali susuan pada waktu yang terpisah-pisah. Penyusuan yang kurang daripada lima kali susuan tidak membabitkan persoalan mahram.

  2. Jika sudah memenuhi dua syarat, maka bayi yang disusukan oleh ibu susuan menjadi anak susuan. Sekiranya bayi itu lelaki, haram hukumnya untuk mengahwini ibu susuannya.

  3. Anak susuan juga haram mengahwini perempuan yang pernah disusukan oleh ibu susuan yang sama, termasuk anak-anak perempuan dan cucu perempuan daripada ibu susuannya.

  4. Adik-beradik susuan daripada anak kandung ibu susuan dan ayah susuan dikira sebagai mahram muabbad (kekal). Mereka tidak boleh berkahwin, tidak batal wuduk serta batas aurat seperti adik-beradik kandung.

  5. Hubungan dengan ahli keluarga lain seperti ibu saudara, ayah saudara, anak ibu saudara dan sebagainya tetap bukan mahram.

  6. Ayah susuan tidak boleh menjadi wali kepada anak perempuan susuan. Dia masih perlu mendapatkan ayah kandung sebenar sebagai wali perkahwinannya. Jika tidak ditemui makan anak susuan tadi perlu menggunakan khidmat wali hakim.

  7. Anak susuan tidak berhak ke atas harta peninggalan ibu susuannya daripada aspek pembahagian pusaka. Namun dibolehkan jika pemberian harta kepadanya berbentuk hadiah atau wasiat yang tidak melebihi 1/3 dari harta ibu susuannya.

  8. Bagi mengelakkan berlaku perkahwinan di antara ahli keluarga anak susuan, maka ibu susuan mesti memberitahu kepada suami atau keluarga terdekat bahawa dia telah menyusukan bayi tersebut sejak usianya kecil.

  9. Hubungan silaturahim di antara ibu susuan dan anak susuan hendaklah tidak terputus, terutamanya di antara dua belah keluarga tadi.

  10. Ibu susuan mesti menerangkan secara terperinci kepada ahli keluarga terdekat supaya tidak berlaku percampuran perkahwinan dan kekeliruan pada masa akan datang.

Siapakah yang akan menjadi mahram kepada anak susuan secara kekal??? Ini urutannya....

* Ibu yang menyusukannya.
* Suami ibu susuan.
* Ibu bapa kepada ibu susuan.
* Ibu bapa kepada suami ibu susuan.
* Adik-beradik kepada ibu susuan.
* Adik-beradik kepada bapa susuan.
* Anak-anak dan cucu kepada ibu dan bapa susuan.
* Anak-anak dan cucu kepada ibu susuan.
* Anak-anak dan cucu kepada bapa susuan.
Sumber: Karangkraf

Apa pun.. nak jadi ibu susuan atau nak cari anak susuan... kena dapat keizinan kedua belah pihak... 

Boleh Tak Puasa Ganti Hari Jumaat?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



1. Apakah hukum berpuasa pada hari Jumaat sahaja atau Sabtu sahaja atau Ahad sahaja?

Jawapan:

Makruh puasa yang bukan wajib padaa hari Jumaat sahaja atau Sabtu sahaja atau Ahad sahaja. Tidak menjadi makruh jika didahului atau disambung dengan hari yang dahulu atau berikutnya.

Ia juga tidak makruh jika hari Jumaat atau Sabtu atau Ahad itu terjatuh pada hari yang ia biasa berpuasa umpamanya ia berpuas berbilang-bilang sehari puasa dan sehari berbuka (seperti puasa Nabi Daud A.S).

Demikian juga kalau hari-hari tersebut jatuh pada hari-hari yang disunatkan berpuasa seperti Hari Arafah, hari yang ke sembilan Muharam dan hari yang kesepuluhnya (Asyura).

Sumber: Jabatan Mufti Perak


2. Ada yang mengatakan bahawa jika ingin berpuasa pada hari Jumaat, hendaklah berpuasa pada hari Khamis atau Sabtu pada minggu yang sama.

Jawapan:

Puasa sunat boleh ditunaikan mengikut cara yang telah dilaksanakan oleh Rasulullah S.A.W iaitu jika puasa itu dimulai padaa hari Jumaat maka hendaklah diikuti dengan berpuasa pada hari Sabtu.

Ini adalah untuk membezakan cara puasa dalam agama Islam dengan agama Yahudi.

Sumber: JAKIM


3. Ada yang mengatakan bahawa jika ingin berpuasa pada hari Jumaat, hendaklah berpuasa sunat pada hari Khamis atau Sabtu pada minggu yang sama. Adakah benar ianya terhad pada puasa sunat dan apakah hukumnya jika hanya berpuasa ganti pada hari Jumaat sahaja?

Jawapan:

Ya. Berpuasa ganti pada hari Jumaat sahaja tidak digalakkan kerana ia merupakan hari umat Islam memperbanyakkan dan mempelbagaikan ibadat.

Oleh itu, ada hari Jumaat dibolehkn seseorang itu berpuasa tetapi didahulukan dengan puasa pada hari Khamis dan disambung pada hari Sabtu.

Puasa sunat boleh ditunaikan mengikut cara yang telah dilaksanakan oleh Rasulullah S.A.W iaitu jika puasa dimulai pada hari Jumaat maka hendaklah diikuti dengan berpuasa pada hari Sabtu.

Ini adalah untuk membezakan cara berpuasa dalam agama Islam dengan agama Yahudi.

Sumber: islamgrid.gov.my


Kesimpulannya, seelok-eloknya elakkan berpuasa pada hari Jumaat tanpa didahulukan dengan hari Khamis atau disertakan dengan berpuasa pada hari Sabtu. Kalau buat direct terus seminggu tak menjadi masalah... Kalau mula hari Jumaat, esok sabtu kena puasa juga... kena tu maksudnya bukan wajib, tapi supaya hukum puasa kita tak jadi makruh... 

11 September 2016

Bolehkah Beri Daging Korban Kepada Penyembelih Sebagai Upah?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Soalan:

Bolehkah memberikan upah berupa daging korban kepada penyembelih dan juga pelapah daging?


Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.

Terdapat sebuah hadith yang sahih berkenaan persoalan di atas yang mana menunjukkan terdapat larangan untuk diberikan upah kepada penyembelih daripada bahagian daging korban itu. Ianya hadith yang telah diriwayatkan daripada ‘Ali bin Abi Talib RA iaitu:

أَمَرَنِي النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم أَنْ أَقُومَ عَلَى الْبُدْنِ، وَلاَ أُعْطِيَ عَلَيْهَا شَيْئًا فِي جِزَارَتِهَا

Maksudnya: Rasulullah SAW telah mengarahkan aku untuk melakukan sembelihan terhadap unta dan mengarahkan juga kepadaku agar tidak memberi daging daripadanya sebagai upah kepada penyembelih dan juga pelapahnya. [Riwayat Al-Bukhari (1716) & Muslim (1317)]


Manakala di dalam riwayat Muslim terdapat tambahan daripada ‘Ali bin Abi Talib RA yang mengatakan: “Kami memberikan kepada penyembelih dan pelapah upah daripada (harta) kami sendiri”.

Berkenaan hadith di atas, al-Imam al-Son’ani Rahimahullah di dalam kitabnya Subul al-Salam ada memberikan komentar terhadapnya dengan mengatakan:  

“Hadith ini menunjukkan bahawa disedekahkan kulit dan apa yang menutupi binatang korban sepertimana disedekahkan dagingnya. Ianya tidak boleh diberikan kepada penyembelih atau pelapah sedikitpun darinya. Ini kerana termasuk dalam hukum jualan sebabkan kedudukannya sebagai upah. Hukum sembelihan korban sama seperti hukum sembelihan haji di mana daging dan kulitnya tidak boleh dijual juga tidak boleh diberikan kepada penyembelih dan pelapah sedikitpun daripadanya.” [Lihat Subul al-Salam. Dar al-Hadith, 2/537]

Seterusnya, al-Imam al-Nawawi Rahimahullah juga ada menyebutkan di dalam kitabnya al-Minhaj iaitu syarah kepada hadith-hadith di dalam Sahih Muslim dengan mengatakan:

“Tidak dibenarkan untuk memberikan sesuatu daripada bahagian korban kepada al-Jazzar (tukang sembelih) dan inilah mazhab kami dan dengannya juga adalah pendapat ‘Atho, al-Nakha’ie, Malik, Ahmad, Ishak dan dihikayatkan daripada Ibn al-Munzir daripada Ibn Umar daripada Ahmad dan Ishak bahawa dibolehkan untuk menjual kulit sembelihan hadyu dan bersedekah dengan harganya”. [Lihat al-Minhaj Syarh Sahih Muslim. Dar Ihya’ al-Turath al-‘Arabi, 9/65]

Pendapat yang sama juga diulangi oleh al-Imam al-Nawawi di dalam kitabnya yang lain iaitu al-Majmu Syarh al-Muhazzab.

Kesimpulan

Berdasarkan perbincangan di atas dengan melihat kepada dalil dan juga pendapat para ulama’ mengenainya, maka kami katakan di sini bahawa tidak dibolehkan untuk memberikan upah berupa bahagian korban kepada tukang sembelih.

Adapun penyelesaian yang boleh difikirkan untuk diberikan kepada penyembelih adalah berdasarkan perkataan ‘Ali bin Talib RA sepertimana di dalam riwayat Muslim iaitu upah diberikan kepada penyembelih menggunakan harta dari empunya korban/organisasi dan bukannya dari bahagian korban.

Pihak masjid juga boleh menetapkan harga korban termasuk kos pengurusan yang munasabah kepada mereka yang menyertai ibadah korban di sesuatu tempat dan kos pengurusan itu boleh diperuntukkan sebahagiannya kepada tukang sembelih kerana menggunakan kepakarannya dalam urusan tersebut. Begitu juga kos-kos yang perlu ditanggung oleh penyembelih seperti kos pengangkutan dan masa yang telah diperuntukkan.

Adapun daging, maka ianya tidak boleh dijadikan upah buat tukang sembelih. Tetapi, sekiranya tukang sembelih itu sendiri termasuk dari kalangan fakir miskin maka pemberian daging korban kepadanya dibolehkan atas dasar dirinya sebagai seorang fakir miskin di samping upah menyembelih yang diberikan bukan dari bahagian korban. Wallahu a’lam.

Akhukum fillah,

S.S Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri
Sumber: Web Mufti WP