16 Februari 2017

Bezanya Cara Perempuan dan Lelaki Bercakap, Sebab Tu Suami Isteri Salah Faham!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Lelaki dan wanita Allah ciptakan berbeza... beza sungguh... bukan dari segi zahir je.. batin pun sama.. dari segenap aspek memang berbeza... tapi Allah jadikan lelaki dan wanita berpasangan...boleh hidup bersama.. 

Lelaki dan wanita boleh jadi salah faham... sebab perbezaan kefahaman... Dalam komunikasi lisan, lelaki lebih banyak menggunakan otak kiri; wanita pula menggunakan otak kanan dan kiri. Ini menunjukkan wanita mempunyai lebih kapasiti dan kompleksiti dalam penggunaan bahasa. Sebab tu juga wanita ni banyak bercakap.



Selain itu, cara berkomunikasi lelaki dan wanita juga berbeza dalam perkara-perkara berikut:

1. Sekumpulan wanita boleh bercakap pada masa yang sama kerana wanita bercakap dan mendengar lebih pantas berbanding lelaki.
Wanita kalau 4 orang bersembang, 4 4 akan bercakap.. sebab dia boleh dengar dan cakap.. tapi kalau lelaki, sorang cakap, sorang dengar.. sebab tu juga suami isteri boleh jadi salah faham... Bila isteri cakap suami diam.. isteri akan kata "saya cakap ni, kenapa awak diam?". Tapi kalau suami pula bercakap, dan isteri bercakap juga.. akan jadi "saya tengah cakap ni, boleh tak awak diam?".


2. Wanita bercakap dalam nada yang lebih perlahan serta menggunakan pitch dan lenggok untuk menekankan sesuatu. Nada percakapan lelaki lebih kuat dan menggunakan kelantangan untuk memberi penekanan. Yang ni tak berapa relevan zaman sekarang... sebab kalau tengok pitch wanita la ni.. sama naik dah dengan lelaki kalau nak beri penekanan... kecuali kalau bos wanita.. tapi ada juga bos wanita guna pitch tinggi untuk tegaskan sesuatu.

3. Lelaki lebih cenderung membuat keputusan sendiri berbanding wanita yang memilih kata sepakat. Tapi wanita sekarang dah boleh buat keputusan sendiri.. tapi bagi isteri wajib ya bincang dengan suami walau apa sekali pun hatta jika guna duit isteri sendiri.. itu sebagai tanda hormat isteri kepada suami.

4. Bercerita tentang perasaan, kehidupan peribadi dan perhubungan adalah sukar bagi lelaki berbanding wanita kerana ia menggambarkan kelemahan dan merendahkan status mereka sebagai jantina yang dominan. Sebab tu, page luahan hati dan perasaan ni memang didominasi wanita.

5. Dalam perbualan, wanita suka membuat perkaitan; lelaki pula suka berdebat. Ada benarnya.

6. Wanita menunjukkan keprihatinan dan cuba mewujudkan empati dan sokongan kepada orang lain, manakala lelaki cuba untuk membetulkan keadaan dan memberi nasihat. Setuju!

7. Wanita lebih gemar mengambil masa untuk berbincang dan meneroka semua aspek akan sesuatu topik. Lelaki pula mahu menyelesaikan masalah dengan cepat dan selalunya tidak mengkaji situasi sepenuhnya. Teramat setuju dengan fakta ini.

8. Salah satu cara wanita mengukuhkan perhubungan ialah dengan membincangkan masalah dan meminta pandangan orang lain. Tapi dalam hal dan masalah rumahtangga, sila rujuk yang pakar ye.. bukan pandangan orang di media sosial... nanti lagi memburukkan keadaaan...

Sumber rujukan: Karangkraf.com

Jadi wanita dan lelaki diciptakan berbeza untuk saling melengkapi... Hebatnya ciptaan Allah..

05 Januari 2017

FAKTA: WANITA MALAYSIA HIDUP LEBIH LAMA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sumber: Info Grafik HMetro
Statistik dari Jabatan Perangkaan Malaysia...

Ada betulnya juga sebab kalau tengok bab Jaga kesihatan ni wanita yang lebih... Dan ambil berat... lelaki ada juga... tapi tak ramai...

Dan sebenarnya... ianya menuju kepada untuk membenarkan sabda Nabi s.a.w tentang akhir zaman iaitu wanita lebih ramai dari lelaki... 

25 Oktober 2016

INILAH 10 PERKARA YANG BERLAKU DI DUNIA INTERNET DALAM MASA 1 MINIT!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Internet, dunia tanpa sempadan... Sejak bila anda kenal internet??? MF kenal internet masa umur 19 tahun iaitu semasa berada di tingkatan 6 atas. Tu pun sebab nak buat kerja kursus dan itulah juga pertama kali MF ke Cyber Cafe untuk guna internet. Namun tak sangka juga, MF kini pengguna tegar internet tapi takdelah ketagih sampai tak tentu arah kalau tak dapat internet kan. Masih boleh hidup lagi tanpa internet. Dan tak sangka juga MF jumpa jodoh pun melalui internet. Itulah serba sedikit fakta MF dan internet.

Jom kita lihat beberapa fakta menarik pasal internet, dan apa yang berlaku di dunia maya dalam masa 1 minit!



Berikut adalah berlaku di internet dalam tempoh setiap 60 saat atau pun 1 minit. 
  1. 204.000.000 email dikirim setiap 60 saat
  2. Setiap 60 saat, 4.000.000 orang melakukan pencarian di mesin pencari Google.
  3. Pengguna Facebook mengeluarkan 2.460.000 content setiap 60 saat.
  4. Pengguna WhatsApp berkongsi 347.222 gambar setiap 60 saat.
  5. 277.000 tweet ditweet setiap 60 saat.
  6. Ada 216.000 gambar yang dimuatnaik ke Instagram dalam waktu 60 saat.
  7. Laman perdagangan online multinasional, Amazon.com menghasilkan pendapatan sebanyak $83.000 hanya dalam waktu 60 saat.
  8. Pengguna Apple memuatnaik 48.000 aplikasi setiap 60 saat.
  9. Dalam 60 saat, pengguna Skype saling terhubung bersamaan dengan 23.300 jam.
  10. Setiap 60 saat, pengguna YouTube memuatnaik video yang jika dikira secara keseluruhan memiliki durasi 72 jam.
Sumber: Sinar FM

Sebab itulah dunia internet disebut dunia tanpa sempadan... berjuta orang guna internet seluruh dunia... ini rekod dalam seminit.. bayangkan kalau sehari camne.. kira sendiri...

"USTAZAH, MACAM MANA SUSU IBU TERJADI?"

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

"USTAZAH, MACAM MANA SUSU IBU TERJADI?" | MF tak rasa ini soalan sensitif, tapi satu pengetahuan sains yang berkaitan dengan aqidah Islam. 

Soalan ni pernah MF dapat masa ajar mata pelajaran agama. Nak jawab tak reti tapi MF minta diorang refer guru sains mereka. Persoalan juga? Macam mana susu ibu terjadi??? Bukan ada kilang susu pun.. kalau belah dada pun bukan ada susu, tapi darah... tapi bila bayi isap keluar susu, hebatkan Allah... 

Ini ceritanya bagaimana susu ibu terjadi.


Dalam setiap payudara terdapat kelenjar susu, iaitu organ yang menghasilkan susu badan. Kelenjar susu jugak terdapat tugas masing masing dalam penghasilan susu.

Alveoli adalah tempat untuk menghasilkan susu, Alveoli merupakan kelompok kelompok kantung kecil seperti buah anggur. 

Alveoli juga dikelilingi otot otot kecil yang menekannya untuk mengeluarkan susu masuk ke dalam duktul.

Duktul ialah salur salur kecil yang mengalirkan susu daripada alveoli ke dalam duktus susu utama.

Duktus Susu adalah jaringan rumit salur salur kecil yang membawa susu daripada duktul dan alveoli terus kepada bayi. Duktus susu sebagai penyedut-penyedut minuman kecil yang kesemua hujungnya terletak di puting payudara dan mengalirkan susu ke dalam mulut bayi.

Duktus ini membesar dan jumlahnya bertambah semasa hamil. Kira-kira sembilan duktus dalam setiap payudara menjelang masa mula menyusukan.


Ketika ibu sedang hamil, sesetengah ibu mungkin ternampak beberapa titik susu keluar daripada payudara. Pada trimester kedua lagi sistem pembuatan susu ibu telah bersedia. Disebabkan itulah ibu boleh menyusukan bayi walaupun bayi lahir pramatang.

Selepas bayi dilahirkan dan plasenta (uri) juga telah dikeluarkan, tahap hormon estrogen dan progesteron dalam badan mula jatuh. Ini memberi laluan kepada hormon prolaktin untuk dilepaskan daripada kelenjar pituitari yang terletak di dalam otak.

Hormon prolaktin pula memberi isyarat kepada badan supaya menghasilkan banyak susu untuk diberi kepada bayi. Prolaktin lah yang memberi ibu rasa lebih sifat keibuan dan sesetengah pakar memanggilnya hormon keibuan.
Diolah dari: BeautyHealth4U

Proses ini bukan sahaja terjadi pada manusia, tetapi haiwan mamalia yang lain. Hebat sungguh Allah ciptakan sesuatu kejadian tu kan... Sebab itulah setitis air susu ibu itu berharga dan tak mampu dibalas oleh si anak. Kerana itu, layaklah syurga itu dibawah telapak kaki ibu.

21 Julai 2016

Telinga Lelaki Pekak Sebelah???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Pernah tak suami anda buat tak tahu bila anda panggil atau minta tolong sesuatu... Kadang geram kena ulang dua tiga kali... Pekak ke hapa??? Ok, jom baca penjelasan ini

Telinga Lelaki Pekak Sebelah? 


Wahai isteri, jika suami anda sedang menonton TV, apalagi siaran yang dia minat. Jangan jerit terlolong-lolong panggil dia dari dapur atau tempat yang jauh walaupun keadaan cemas atau kecemasan.

Sebab telinganya hanya fokus kepada tempat di mana matanya pandang sahaja. Ada kajian sains mengatakan orang lelaki hanya guna satu telinga sahaja. Sama ada kanan atau kiri. 

Oleh itu telinga yang satu itulah dia hanya mendengar panggilan atau bunyi yang berada di dalam kawasan pemandangan matanya sahaja. Lain daripada itu dia tidak dengar.

Cadangan saya kepada isteri, jika hendak memanggil suami yang sedang fokus membuat sesuatu kerja. Berjalanlah ke arahnya dengan tenang. Bila sudah dekat, tepuk bahunya, Bila dia pandang ke muka anda, barulah anda bercakap dengannya. Dengan ini dia boleh dengar apa yang anda cakapkan kerana matanya melihat anda.

Sebaliknya, telinga orang perempuan memang dijadikan "stereo" menggunakan kedua-dua telinga dan berupaya mendengar pelbagai sumber bunyi kelilingnya terutama sekali bunyi yang ada kaitan dengan pecakapan manusia. Oleh itu, wahai suami, jangan mengumpat isteri walaupun pada masa itu dia berada di dalam "toilet". Dia masih boleh dengar dengan jelas butiran umpatan suami. ;)

Sabor je lah... ^____^ 

Dipetik dari :
Pak Utih's Page.

Sumber : JK PEKA IKRAM 

17 Julai 2016

15 Fakta Mengenai Orang Berdarah O!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Jenis darah menentukan personaliti seseorang... Betul atau kebetulan... Tapi ini hanya kajian yang dijalankan... Dan ianya ada betul tak betulnya la kan....

Sekadar suka untuk berkongsi... Selain mengenal personaliti seseorang...

Dalam keluarga... Suami MF berdarah O.... Jika dulu dia seorang penderma darah tegar hingga dianugerahkan sijil khas tapi lepas kena makan ubat khas untuk redakan migrain... Terus dah tak boleh nak derma dah sekarang..

Apa pun Jom kita tengok personaliti orang berdarah O




Ada tak ciri-ciri ni pada anda atau orang yang anda kenal berdarah O? Kalau ada mungkin itu juga kebetulan... Mungkin juga ada kebenarannya...  Ini semua ketentuan Allah juga sebab Allah Yang menjadikan... 

11 April 2016

10 Soalan Ini Untuk Menentukan Jantina Bayi Semasa Hamil!

10 Soalan Ini Untuk Menentukan Jantina Bayi Semasa Hamil!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kuiz yang dibina ni berdasarkan kajian dan fakta oleh beberapa pakar perbidanan luar negara... 
Setiap soalan kuiz, perlu dijawab secara spontan oleh si ibu... 

Jom lihat, apa soalannya... (jawapannya, hanya YA atau TIDAK)

1. Adakah anda berusia lebih daripada 35 tahun?
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

2. Adakah anda tinggal serumah dengan ayah bayi anda ketika anda jatuh hamil?
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

3. Adakah ayah bayi anda berusia lebih daripada 40 tahun?
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

4. Berapakah anak-anak yang sudah ada?
(a) Tiada
(b) Satu
(c) Dua atau lebih

5. Adakah diet anda tinggi- atau rendah-kalori ketika anda jatuh hamil? (Contoh macam setiap hari makan nasi lemak, yang berkuah lemak tu kira tinggi kalori la tu)
(a) Tinggi
(b) Sederhana
(c) Rendah

6. Adakah ayah bayi anda bekerja sebagai: juruterbang, penyelam laut dalam, anak kapal selam, pekerja kilang papan, pekerja kilang tepung?
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

7. Adakah anda mengalami stres sebelum anda hamil?
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

8. Adakah anda hamil selepas ovulasi anda dicetuskan dengan rawatan hormon? (Contoh rawatan kesuburan)
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

9. Dalam kehamilan anda, pernahkan anda mengalami mabuk kehamilan yang teruk (hiperemesis gravidarum)?
(a) Tidak
(b) Ya, tetapi tidak perlu rawatan atau dirawat di rumah
(c) Ya, saya masuk hospital untuk rawatan

10. Adakah anda dilahirkan di iklim tropika dan hidup dalam iklim tropika apabila anda jatuh hamil? (Hanya jawab ya jika jawapannya ya untuk kedua-dua bahagian.) Jika di Malaysia ni semestinya iklim tropika kan. Tapi jika waktu hamil tu selain di Malaysia maknnya bukan YA la jawapannya.
JAWAPAN: (YA / TIDAK)


Ok, dah jawab 10 soalan ni.. Jom lihat perincian keputusannnya, sama ada bakal dapat anak lelaki atau perempuan. 

Adakah anda berusia lebih daripada 35 tahun?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Ada kajian menunjukkan bahawa lebih tua usia anda ketika jatuh hamil, lebih besar kemungkinan anda untuk mendapat anak perempuan. Jantina bayi sebahagiannya dikawal oleh tahap hormon gonadotropin, dan ini menurun apabila umur meningkat. 

Adakah anda tinggal serumah dengan ayah bayi anda ketika anda jatuh hamil?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki 
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Satu kajian besar yang meneliti 86,000 orang menunjukkan 51.5 peratus kelahiran anak lelaki bagi mereka yang hidup dengan pasangan atau rakan kongsi sebelum konsepsi atau kelahiran bayi, dan 49.9 peratus kelahiran anak lelaki bagi mereka yang tidak.

Adakah ayah bayi anda berusia lebih daripada 40 tahun?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Nampaknya lebih tua usia ayah, lebih kurang kemungkinan sperma lelaki akan menyuburkan telur dan sperma perempuan memenangi perlumbaan itu. Bukti terbaru menunjukkan kualiti sperma merosot dengan umur dan lelaki yang lebih tua menghasilkan lebih sedikit sperma.

Berapakah anak-anak yang sudah ada?
Tiada: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Satu: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Dua atau lebih: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Kajian menunjukkan bahawa lebih ramai anak-anak anda, lebih besar kemungkinan anda akan mendapat anak perempuan. Ini boleh dikaitkan dengan fakta bahawa lebih banyak kali anda hamil, lebih tinggi tahap hormon gonadotropin anda. Ini nampaknya berkait dengan peluang yang lebih tinggi mendapat anak perempuan.

Adakah diet anda tinggi- atau rendah-kalori ketika anda jatuh hamil?
Tinggi: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki
Sederhana: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Rendah: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Satu kajian membahagikan 740 wanita British ke dalam kumpulan-kumpulan mengikut pengambilan kalori mereka. 56 peratus yang mempunyai pengambilan tenaga yang paling tinggi melahirkan bayi lelaki. 45 peratus dengan pengambilan tenaga yang paling rendah melahirkan bayi lelaki. Pengambilan kalori purata bagi wanita-wanita yang melahirkan bayi lelaki adalah 2,413. Pengambilan kalori purata bagi wanita-wanita yang melahirkan bayi perempuan adalah 2,283. Ia telah dicadangkan bahawa badan kita hanya melaburkan tenaga untuk anak lelaki (yang lebih lemah dan mengikut statistik kurang cenderung untuk terus hidup) apabila terdapat banyak makanan. Pada masa kebuluran atau pengeluaran makanan rendah kita lebih cenderung mendapat bayi perempuan, yang lebih kuat. Ingat, sama ada anda mengandung bayi lelaki atau perempuan, diet yang sihat adalah sangat penting sebelum dan semasa anda hamil.

Adakah ayah bayi anda bekerja sebagai: juruterbang, penyelam laut dalam, anak kapal selam, pekerja kilang papan, pekerja kilang tepung?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Beberapa kajian telah meneliti pekerjaan bapa dan kaitannya dengan nisbah lelaki dan perempuan. Pekerjaan yang melibatkan stres atau bahan pencemar nampaknya menghasilkan lebih ramai anak perempuan. Tetapi ini adalah kajian-kajian berskala kecil yang hanya meneliti pekerjaan tertentu.

Adakah anda mengalami stres sebelum anda hamil?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Kita tahu lebih banyak kanak-kanak lelaki dilahirkan pada masa penuh stres seperti selepas perang, dan penyelidikan setakat ini nampaknya mengesahkannya. Satu teori adalah bahawa tahap tekanan tinggi ibu menyebabkan peningkatan tahap testosteron dan kortisol. Ini boleh membawa kepada perubahan dalam telur yang memudahkan penembusan oleh sperma lelaki. Bagaimana ini berlaku, tiada siapa yang pasti, tetapi memang masih terdapat banyak misteri mengenai saat persenyawaan.

Adakah anda hamil selepas ovulasi anda dicetuskan dengan rawatan hormon?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Kajian yang dijalankan di kalangan wanita yang menggunakan rawatan hormon, seperti Clomid, untuk mendorong ovulasi menunjukkan bahawa anda adalah sedikit lebih cenderung untuk mendapat anak perempuan jika hormon buatan digunakan.

Dalam kehamilan anda, pernahkan anda mengalami mabuk kehamilan yang teruk (hiperemesis gravidarum)?
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Ya, tetapi tidak perlu rawatan atau dirawat di rumah: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Ya, saya masuk hospital untuk rawatan: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan

Adakah anda dilahirkan di iklim tropika dan hidup dalam iklim tropika apabila anda jatuh hamil? (Hanya jawab ya jika jawapannya ya untuk kedua-dua bahagian.)
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Tinjauan global data kelahiran menunjukkan lebih kanak-kanak perempuan yang dilahirkan di kawasan tropika daripada tempat lain di dunia. Ahli-ahli sains tidak pasti mengapa. Satu teori yang mungkin adalah bahawa ia adalah kesan hormon melatonin, yang telah terbukti menyebabkan perubahan dalam sistem pembiakan haiwan sebagai tindak balas kepada kepanjangan hari. Lebih ramai perempuan dilahirkan apabila siang hari lebih panjang. Mungkin juga yang suhu tinggi mengubah bilangan sperma lelaki atau perempuan dalam air mani.
Sumber: Baby Center Dot Com

Ha... dah jawab kan.. dah tahu ke jawapannya.. tapi ni hanya kajian ye.. tak la 100% betul.. nak sahih kena tunggu lahir la juga kan.. sebab scan pun kadang nampak tak nampak walapun 3D atau 4D ataupun 5D... hehe.. Apap pun, lelaki atau perempuan asalkan bayi yang kita kandung sempurna dan sihat serta selamat dilahirkan. 

18 Februari 2016

Fahami Perangai Perempuan, Sebelum Kahwini Perempuan!

Fahami Perangai Perempuan, Sebelum Kahwini Perempuan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Allah ciptakan manusia berpasangan... Pasangan kita pula adalah berlawanan jantina dan kontra dengan kita. Sangat bebeza lelaki dan perempuan... Jadi, bukan mudah nak faham dan nak wujudkan persamaan tu... Nak setiap pasangan perlu berusaha untuk memahami pasangan masing-masing, agar wujud kasih sayang yang unik dan sejati...

Yang paling susah nak faham ialah perempuan... Lelaki yang tak dapat nak faham perempuan, boleh timbulkan isu pergaduhan walaupun sebab isu yang remeh temeh.  Oleh itu, bagi lelaki cubalah kenali dan fahami wanita.

Sumber: google images

Di sini, ada 16 sifat umum yang majoriti ada pada perempuan masa kini.

1. Perempuan ni jenis yang teliti, jangan sesekali tersasul atau terlepas cakap. Apa yang lelaki sebut, sampai akhir nyawa pun dia ingat!


2. Perempuan suka benda yang menyakitkan atau merumitkan asalkan mereka nampak cantik. Contoh mudah, sanggup belit tudung berjam-jam dan pakai kasut tumit tinggi walau hakikatnya 'seksa'.


3. Jangan sesekali buat wanita terluka cara pahit, sebab dendam wanita dua kali ganda bahaya daripada kaum lelaki.


4. Perempuan payah nak puas dengan apa yang dia ada. Jadi berusahalah sampai hati wanita gembira. Maklum saja perempuan ada 9 nafsu dan 1 akal. Tolong faham...


5. Perempuan suka pendam perasaan sampai kadang-kadang makan diri. Dan kadang akhirnya dia yang merana.


6. Ya, perempuan cukup sensitif bab berat badan. Jadi nak komen lebih bab perkataan GEMUK, tolong susun ayat. Tak payah niat nak bergurau sangat!


7. Perempuan suka benda yang cantik dan wangi. Nak dia terpikat, jagalah semua yang patut dijaga jadi wangi. Baru cepat leh 'ngam'.


8. Mungkin nampak lemah, tapi hakikatnya air mata yang mengalir di pipi itulah yang jadi kekuatan mereka.


9. Kelemahan perempuan adalah perempuan lain. Ini kerana mereka cepat merasa iri hati. Jadi tak payahlah rajin nak puji perempuan lain lebih atau zaman sekarang main 'LIKE' gambar wanita lain di media sosial. Kecil hati dia nanti, anda juga yang penat nak pujuk.


10. Matang macam mana pun perempuan, mesti terselit jiwa 'kebudak-budakan' sebab perempuan sifatnya 'baby' sampai ke tua.


11. Perempuan suka lelaki mesej dia dulu walau hanya guna satu perkataan. Itu tanda kau tetap ingat dia.


12. Perempuan senang merajuk tetapi susah nak marah tanpa sebab. Tapi kalau dah marah guna ayat pujuk macam mana pun dah tak 'makan saman'. Sebab perkara kecil pun boleh buat perempuan petik cerita 100 tahun dulu. Hmm... harap berjaga-jaga.


13. Cakap dimulut tak akan sama dengan dalam hati. Mungkin katanya 'OK' tapi sebenarnya langsung tak ok. Ini kes harap lelaki memahami.


14. Perempuan suka bagi petunjuk dekat orang yang mereka sayang tentang apa yang mereka suka. Konon nak berkias. Kalau dia dah sebut tu, mesti dia dah suka.


15. Perempuan banyak fikir, kadang perkara yang belum tentu jadi pun dia boleh bayangkan. Akhirnya 'terbabas' dan jadi stres.


16. Perempuan paling suka makan. Lepas tu mulut bising kata berat naik. Sabar ya, itu kes normal.

waa... susah je kan nak faham... Tapi hati perempuan lembut sangat... mudah diserap dengan pelbagai perasaan... Kadang dari mimik muka pasangannya, dia boleh tarik mimik muka yang lebih dari pasangan tu sendiri... Jadi, jangan nak kata perempuan jangan fikir yang bukan-bukan kerana wanita memang akan fikir yang bukan-bukan kalau lelaki mula buat yang bukan-bukan... hehe... 

15 Januari 2016

10 Fakta Mengandung Itu Menyeronokkan!

10 Fakta Mengandung Itu Menyeronokkan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Mengandung, siapa yang tak nak.. wanita yang berkahwin pasti nak rasainya... Namun, ada wanita yang mengalami alahan teruk rasa serik nak mengandung... Tapi sebenarnya, mengandung tu fitrah wanita, rasa serik tu biasa, tambah fobia bila berlaku komplikasi semasa melahirkan...

10 Fakta ini, pasti buatkan ibu mengandung tersenyum dan bagi yang dah lepas bersalin, rasa nak mengandung lagi...


1. Hanya 5% bayi yang lahir pada tarikh EDD (Estimated Due Date) mereka. Kebanyakannya lahir antara minggu ke 37 dan 42 kehamilan. Anak sulung MF lahir 2 minggu awal, anak kedua pula lahir satu hari awal dari EDD.

2. Sehingga bersalin, rahim ibu akan mengembang 500 kali ganda dari saiz normal untuk menampung kandungannya. Seram je kan... tapi itulah hakikat... perut kita boleh menegang dengan dasyatnya.

3. Purata darah yang hilang melalui proses kelahiran normal adalah 500ml. Inilah pengorbanan ibu... Darah banyak hilang...

4. Kira-kira 80% wanita mengalami sindrom “Baby Blues” semasa dua minggu terawal selepas bersalin disebabkan oleh perubahan hormon badan. Kalau anak sulung tu memang terasa la... sebab pengalaman pertama... Macam pening lalat dan blurr pun ada... macam tak sangka dan tak tahu nak buat apa... Sebab tu, biasa kalau bersalin sulung, majoriti pilih berpantang rumah mak sendiri kan...

5. Hanya 1 daripada 10 wanita mengalami pecah air ketuban sebelum proses bersalin bermula. Kebanyakan wanita hanya akan mengalaminya apabila mereka telah bersedia untuk meneran keluar bayi. Hanya anak sulung, anak kedua kelahiran yang sangat natural... hehe...

6. Badan manusia hanya mampu menanggung kesakitan sehingga 45 Del. Tetapi semasa bersalin ibu akan mengalami sehingga 57 Del yang bersamaan dengan 20 tulang dipatahkan serentak. errkkk... Seram betul baca nih.. siapa pernah patah tulang??? macam mana kalau 1 je tulang yang patah??? Tapi wanita bersalin 20 tulang patah serentak... Jangan bayangkan...

7. Apabila seorang ibu mula sakit hendak bersalin, tercatatlah pahala jihad baginya. Insha Allah, kerana itulah syurga dibawah telapak kaki ibu.

8. Apabila seorang ibu melahirkan anak, terhapuslah dosa-dosa kecil bagi wanita itu. Sebab tu masa sebelum melahirkan, mohon ampun dan jangan lupa buat solat taubat juga.

9. Wanita lepas bersalin sama seperti bayi baru lahir yang bersih dan suci daripada dosa-dosa lalu. Insha Allah, indahkan ...

10. Tetap cantik biarpun perut semakin membesar. Jangan risau tentang penampilan yang semakin berubah kerana ada suami yang suka bentuk badan isteri yang dianggap lebih seksi ketika mengandung. Yang betul... ustaz MF kata kalau nak isteri nak cantik, mengandung-mengandung lah selalu, sebab wanita nampak cantik ketika mengandung... hehe
Sumber: Karangkraf


Mengandung tu best, sekalipun alahan tapi hilang bila menatap wajah si kecil dan comel.. Malah mula rindu moment indah bila telatah si kecil semakin hari semakin mencuit hati... 

MF doakan semua wanita yang berkahwin tapi belum pernah merasainya, akan merasainya suatu hari nanti.. insha Allah, janji Allah itu pasti.

11 Disember 2015

Rahsia Lubang Hidung

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Manusia diciptakan dengan dua lubang hidung kanan dan kiri yang lebih sering menghirup dan menghembuskan udara secara serentak. Tapi tahukah anda bila lubang hidung kanan dan kiri mempunyai fungsi berbeza?

Lubang hidung kanan dan kiri masing-masing mempunyai fungsi yang berbeza. Menghembuskan nafas dari masing-masing lubang pun mempunyai khasiat penyembuhan yang berbeza.


Setiap lubang hidung ketika beroperasi secara bebas dapat mempengaruhi kimia tubuh dengan cara yang berbeza. Ketika kedua lubang hidung bekerja secara bersamaan, kimia tubuh juga mengalami perubahan.

Lubang hidung kanan sering diibaratkan sebagai matahari yang mempunyai watak panas. Lubang hidung kanan berfungsi mengeluarkan udara panas dalam tubuh, sehingga dapat meningkatkan rembesan asid.

Lubang hidung kiri diibaratkan sebagai bulan yang mengeluarkan udara sejuk. Menghembuskan udara dari lubang hidung kiri boleh meningkatkan pengeluaran alkali (alkali).

Baik lubang hidung kanan dan kiri berkaitan dengan sisi berlawanan dari belahan otak dan lobus penciuman. Hidung berada dalam kenalan langsung dengan hipotalamus melalui jalur dengan lobus pencium di otak. Hipotalamus adalah sebahagian daripada sistem limbik, yang berkaitan dengan emosi dan motivasi.

Lubang hidung melalui proses respirasi dihubungkan dengan respons neuromotor dan dengan sistem saraf autonomi. Respons neuromotor ini mempengaruhi bahagian otak (hemisphere) dan juga aktiviti kimia otak, yang pada akhirnya mempengaruhi semua fungsi tubuh.

Bernafas melalui lubang hidung kiri mempengaruhi aktiviti kortikal otak di sebelah kanan, dan sebaliknya. Belahan otak kanan yang dipengaruhi oleh dominasi lubang hidung sebelah kiri, berkaitan dengan kemampuan emosi, visual, kelonggaran dan kegiatan yang bersifat feminin.

Sedangkan belahan otak kiri, yang dirangsang oleh dominasi lubang hidung kanan, dihubungkan dengan aktiviti lisan, lebih bertenaga dan rasional.

Fungsi masing-masing lubang hidung boleh dirasakan pada saat proses penyembuhan. Contoh masing-masing fungsi lubang hidung antara lain:

Bernafas dominan lubang hidung kanan
• Meredakan sakit kepala
• Dapat membantu menyembuhkan gangguan pencernaan kronik
• Meringankan susah buang air besar (sembelit) dan susah makan

Bernafas dominan lubang hidung kiri
• Dapat meredakan tekanan
• Panduan masalah tidur (insomnia). Caranya, berbaring di sisi kanan dan bernafas dengan lubang hidung kiri (menurup lubang hidung kanan) selama 25 hingga 30 minit.
(Sumber: detikhealth.com)

Korek hidung satu nikmat yang Allah bagi juga. tapi nak buat dikhalayak ramai.. orang kata kotor dan tak sopan ... tapi yang Allah larang buat dikhalayak ramai umpamanya menayangkan aurat tu tak rasa kotor dan tak sopan pula yer... hmmm... #muhasabahdiri

10 Disember 2015

Presiden Termiskin Di Dunia!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Jose Mujica mungkin tergolong manusia yang jarang berlaku. Sudah memikirkan negara, dia tak mau menerima gajinya secara penuh. Dia malah menyumbangkan 90 peratus daripada gajinya untuk fakir miskin. Hidup lelaki ini sungguh mudah. Rumahnya di tengah ladang.


Baju-baju yang habis dicuci bergantung tak keruan di laman berumput liar. Hanya dua polisi yang berjaga yang menandakan lelaki itu orang penting. Selain ada juga Manuela, anjing berkaki tiga yang setia. Inilah Presiden Uruguay, Jose Mujica. Gaya hidupnya memang tak seperti ahli politik kebanyakan. Apalagi pemimpin negara-negara lain yang lebih senang hidup bermewah-mewah. Yang tentu saja menghabiskan berjuta bahkan bermiliar wang negara.

Mujica memang beza dengan pemimpin negara lain. Dia menolak rumah dinas yang disediakan negara. Padahal rumah kerajaan itu tergolong mewah, yang jelas selesa untuk hidup sebagai presiden. Tapi dia malah memilih tinggal di rumah isterinya yang hanya berjalan tanah di luar ibu negara Uruguay, Montevideo.

Bersama isterinya, Mujica mengerjakan tanah mereka sendiri. Bunga-bunga tumbuh di pekarangan rumah sederhana. Air yang mereka gunakan sehari-hari pun berasal dari sumur di laman. Bukan air bekalan syarikat air minum seperti di bandar-bandar. Mujica mungkin tergolong manusia yang jarang berlaku.

Sudah memikirkan negara, dia tak mau menerima gajinya secara penuh. Dia malah menyumbangkan 90 peratus daripada gaji bulanannya, atau sekitar Rp 138.972.000, (RM42411.76) untuk amal-amal. Kerana gaya hidup inilah dia mendapat gelaran presiden termiskin di dunia. "Saya mungkin kelihatan seperti lelaki tua yang eksentrik. Tapi inilah pilihan, "kata Mujica dikutip Dream dari laman BBC.

"Saya sudah hidup seperti ini hampir seluruh hidup saya. Saya boleh hidup dengan apa yang saya punya, "kata beliau sambil duduk di sebuah kerusi tua di taman itu. Dengan hanya menerima 10 peratus gaji, bermakna setiap bulan Mujica hanya menerima pendapatan kira-kira Rp 8.9 juta (RM2716.12) sahaja. Jumlah tersebut sama dengan rata-rata pendapatan warga Uruguay.

Sementara yang 90 peratus dia dermakan untuk usahawan kecil dan fakir miskin. Laporan harta kekayaan pejabat negara Mujica empat tahun silam hanya sekitar Rp 20.8 juta (RM6374.39). Harta itu merupakan nilai dari kereta tua miliknya, Volkswagen Beetle keluaran 1987.

Pada tahun ini, dia menambah setengah dari aset isterinya dalam laporan harta pejabat negara. Harta itu berupa tanah, traktor, dan rumah yang nilainya mencapai RM8.7 juta. Jumlah itu tidaklah banyak untuk saiz pejabat Uruguay.

Kekayaan Mujica hanya dua pertiga harta Timbalan Presiden Danilo Astori dan hanya satu pertiga daripada kekayaan bekas Presiden Tabaré Vasquez. Mujica terpilih pada 2009. Pada tahun 1960-an dan 1970-an, dia menghabiskan waktunya dalam laskar gerila Tupamaros, sebuah kumpulan bersenjata sayap kiri yang diilhamkan oleh revolusi Cuba. Pada zaman itu, dia ditembak enam kali dan menghabiskan 14 tahun penjara.

Semasa ditahan, dia mengalami penyeksaan dan terpencil, sehingga dia dibebaskan pada tahun 1985, ketika Uruguay kembali ke masa demokrasi. Lelaki kelahiran 20 Mei 1935 itu menambah, masa-masa di penjara itulah yang telah membentuk pandangan hidupnya.

"Saya dipanggil 'presiden termiskin', tapi saya tidak merasa miskin. Orang miskin adalah mereka yang hanya bekerja untuk mencuba memelihara gaya hidup yang mahal, dan selalu ingin berlebih-lebihan, "katanya. Menurut dia, pilihan hidup ini merupakan masalah kebebasan.

"Jika anda tidak mempunyai banyak harta, maka anda tidak perlu bekerja sepanjang hidup anda seperti seorang budak untuk mempertahankan mereka, dan kerana itu anda mempunyai lebih banyak masa untuk diri sendiri," tambah beliau. Tak hanya di dalam negeri. Mujica juga menunjukkan kehidupan bersahaja saat bergaul dengan presiden-presiden negara lain.

Dalam pelbagai forum dunia, dia selalu memperjuangkan nasib negara miskin. Dia juga sangat peduli dengan kelangsungan alam sekitar. Mujica menuding para pemimpin dunia mempunyai "obsesi buta untuk mencapai pertumbuhan dengan pengambilan, seolah-olah sebaliknya akan bererti akhir dari dunia."
Sumber: dream.co.id

Info lanjut mengenai presiden termiskin ini boleh baca di sini.

Pemimpin Islam zaman Nabi s.a.w dan para sahabat pun terkenal dengan sifat zuhudnya... Walaupun ada harta tapi lebih pentingkan rakyat dan negara... Jauh bezanya kan dengan apa yang kita hadapi pemimpin akhir zaman sekarang ni kan... hmmm... Pemimpin senang lenang, rakyat tanggung beban.. 

09 Disember 2015

15 November 2015

15 Fakta Cinta Suami Isteri Itu Menyihatkan Badan!!!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Cinta adalah anugerah.. Cinta itu juga fitrah... Tak sempurna iman seseorang jika tiada rasa cinta. Cinta yang paling agung, ialah cinta sejati kepada Ilahi...

Cinta dunia, manusia boleh leka.. Cinta tanpa iman bawa sengsara.. Tapi cinta manusia kerana Allah bawa bahagia.. Bahkan.. Kajian juga menemukan cinta suami isteri yang membahagiakan dapat menjadkan suami isteri lebih sihat.



1. Kajian yang dilakukan oleh University of Pittsburg pada tahun lepas mendapati bahawa wanita yang mempunyai hubungan perkahwinan yang baik, boleh mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular berbanding mereka yang mempunyai hubungan  yang retak.

2. Kajian oleh National Longitudinal Mortality yang dijalankan ke atas lebih sejuta orang sejak 1979, menunjukkan bahawa mereka yang berkahwin hidup lebih lama, kurang diserang penyakit jantung, risiko kanser yang rendah dan kurang  diserang pneumonia berbanding mereka yang masih bujang.

3. Hubungan asmara yang hebat, percutian romantik dan komunikasi yang baik antara pasangan, ditambah dengan diet rendah kolesterol serta waktu rehat yang lebih lama mampu mengubah kesihatan anda kini dan selamanya.

4. Ramai pakar berpendapat, sentuhan mesra yang dilakukan setiap hari bukan sahaja membantu merapatkan hubungan tetapi juga menyihatkan minda dan fizikal anda.

5. Para doktor dari University of North Carolina membuktikan bahawa pelukan yang diberikan mampu menurunkan tekanan darah dan meningkatkan kadar oksitosin (oxytocin), hormon yang memberikan kelegaan terutamanya semasa bersalin, menyusukan anak dan mencapai orgasme.

6. Kajian telah dijalankan ke atas pasangan yang diarahkan untuk duduk bersentuhan kulit sambil berbual selama 10 minit, kemudiannya berpelukan, setelah itu, para pengkaji mendapati bahawa perubahan positif dalam tekanan darah dan oksitosin. Namun, kuasa pelukan mesra yang kerap dilakukan lebih hebat.

7. Hormon oksitosin membantu wanita menjadi lebih mesra dengan persekitarannya. Namun, kebaikan paling besarnya lebih bersifat fizikal. Menyusukan bayi pastinya mempunyai kaitan dengan berkurangnya kadar kanser payudara dan melambatkan pertumbuhan sel kanser. Dalam erti kata lain, oksitosin berkaitan dengan kesihatan emosi, begitu juga dengan hubungan fizikal bersama pasangan.

8. Kajian yang dilakukan oleh Carl J.Chartneski, PhD, seorang profesor psikologi di Wilkes University dan penulis bersama buku Feeling Good is Good for You menyatakan bahawa melakukan hubungan seksual secara mingguan mungkin membantu tetapi melakukannya dengan kerap bukanlah sesuatu yang sihat.

9. Kajian dari University of Sheffield di England yang telah menemu bual 28 orang peserta yang telah berkahwin sekurang-kurangnya 20 tahun mendapati hubungan seksual yang konsisten terus memainkan peranan dalam sesebuah perkahwinan. Menurut Sharron Hinchliff, PhD, pakar psikiatri yang menjalankan kajian tersebut, majoriti daripada peserta merasakan bahawa hubungan seksual membantu dalam meluahkan rasa cinta, komitmen dan kepercayaan.

10. Walaupun hubungan seksual baik tetapi para pengkaji menyatakan bahawa hubungan seksual hanyalah salah satu aspek dalam perhubungan. Keajaiban sebenar dalam sesuatu hubungan ialah ikatan mesra yang erat.

11. Rasa ‘bersatu’ yang dialami semasa senang dan susah merupakan satu sifat yang dikenali sebagai ‘penyatuan mutlak’ oleh Brian Baker, pakar psikiatri dari University of Toronto.

12. Kajiannya membuktikan bahawa ikatan mesra ini lebih memainkan peranan terhadap kebahagiaan dan kesihatan berbanding kehidupan seksual yang baik. Kajian beliau melibatkan 229 orang dewasa yang mengalami stres kerja. Walaupun mereka menghidapi tekanan darah tinggi pada peringkat awal, tetapi pasangan yang mempunyai ikatan rumah tangga yang mesra menunjukkan penurunan dalam sistolik tekanan darah sebanyak 2.5mm/Hg dalam masa 12 bulan.

13. Sesebuah hubungan cinta tidak akan lengkap tanpa perselisihan faham. Kebanyakan wanita beranggapan boleh mengubah tabiat lelaki, namun itu tidak bermakna sesebuah hubungan cinta juga harus berubah.

14. Pasangan yang berselisih faham perlu belajar untuk menghangatkan interaksi dengan menggantikan pertengkaran mulut yang sinis dengan komen yang lebih membina.

15. Konflik dalam hubungan cinta adalah normal dan menyihatkan kerana ia merangsang sesuatu hubungan. Namun, ada perbezaan antara konflik yang sihat dengan konflik yang menurunkan imuniti anda. Pasangan yang tidak bahagia akan menghadapi konflik dengan bergaduh besar sehingga menyebabkan degupan jantung yang laju dan menghalang pasangan tersebut untuk mencapai persetujuan dan penyelesaian.
Sumber: Karangkraf

Mungkin ada benarnya... Ada orang sebelum kahwin asyik mudah sakit, demam dan sebagainya.. Tapi lepas kahwin dengan izin Allah.. Sihat seperti tiada penyakit. Ye benar, cinta menjadikan seseorang yang lemah jadi kuat... Dan berdasarkan fakta di atas, perkahwinan mesti dipupuk dengan cinta...bukan seks semata-mata.. begitulah hebatnya Allah menciptakan manusia hidup berpasang-pasangan.

28 Oktober 2015

WW | 7 Complicated Facts About Women!

Sumber: Facebook

Memang Complicated...  Yang buatkan lelaki susah nak faham orang perempuan kan...

Paling lelaki tak faham... Perempuan dok depan almari baju, pastu cakap "takde baju nak pakai." hehehe


26 Oktober 2015

Kenapa Kalau Kenyang Mesti Mengantuk?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kenapa Kalau Kenyang Mesti Mengantuk? | Alhamdulillah.. Hari ni hujan turun membasahi bumi KL dan kebanyakan negeri di Malaysia... Alhamdulillah... Rasa sejuk sikit walaupun jerebu tak nampak reda sangat. 

Bila hujan, mata mula layu kuyu... Minda mula fikir tilam bantal dan conforter yang lembut.. Adeehhh... Mengantuknya... 

Pagi tadi pun mengantuk sangat... Tak pernah rasa mengantuk macam tu... Tapi yang jadi punca mengantuk ialah makan... Sarapan tadi, suami sediakan nasi lemak dan air coklat panas.. Berselera makan... Tapi, lepas je sampai ke perut... Mata dah kuyu.. Tak boleh nak buka dah... Memang gaya macam ular sawa baru lepas menelan mangsa... Tapi, tak leh nak tido sebab anak-anak dah bangun dah kan... 

Kenapa mengantuk sangat lepas makan... Asal kenyang perut je mata mula kuyu.... 

Ok... Meh kita baca fakta sains... Kenapa asal perut kenyang mata pun mula kuyu... 
Sumber: Google images

Biasanya rasa mengantuk ini muncul setelah kita makan makanan yang banyak mengandungi karbohidrat. Karbohidrat kemudian diubah menjadi glukosa di dalam badan sebagai sumber tenaga.

Glukosa boleh digunakan badan jika telah masuk ke dalam sel-sel tubuh yang memerlukannya. Untuk masuk ke dalam sel, glukosa memerlukan suatu hormon yang dihasilkan oleh kelenjar pankreas bernama insulin.

Hormon insulin ini merangsang pembentukan suatu asid amino (komponen penyusun protein) yang bernama tryptophan. Selanjutnya triptofan boleh diubah menjadi senyawa melatonin danserotonin. Kedua bahan neurotransmitter (kompaun yang mempengaruhi kerja otak) ini akan membuat kita merasa mengantuk.

Selain karbohidrat, lemak juga merupakan sumber glukosa sehingga penggunaan banyak lemak juga boleh menyebabkan mengantuk.

Pendapat yang lain mengatakan kita menjadi mengantuk selepas makan banyak kerana aliran darah akan lebih banyak ke saluran pencernaan kita. Semakin banyak makanan yang kita makan, maka semakin banyak darah yang mengalir ke saluran pencernaan kita.

Akibatnya, aliran darah ke otak dan organ-organ lain menjadi berkurang. Hal ini juga menyebabkan bekalan oksigen untuk otak dan organ-organ lain berkurang sehingga kita menjadi lemas dan mengantuk.

Berdasarkan kajian, ada suatu sel khusus di otak bernama orexinyang bertanggungjawab pada pembakaran kalori dan keadaan terjaga. Sel ini dihambat oleh glukosa dan distimulasi oleh protein.

Maka, setelah kita mengambil makanan yang banyak mengandung karbohidrat kita jadi mengantuk kerana sel ini tidak aktif. Begitu juga sebaliknya, setelah kita mengambil makanan yang banyak mengandung protein, kita justru akan terjaga.

Tips Elak Rasa Mengantuk

Untuk mengelakkan rasa mengantuk selepas makan, maka sebaiknya jangan makan sehingga terlalu kenyang. Perbanyak jumlah pengambilan protein dan kurangkan jumlah pengambilan karbohidrat. Kurangkan makanan berkanji dan yang mengandungi gula seperti roti, muffin, pasta, cake.

Pilihlah sumber protein dengan lemak rendah seperti tahu, tempe, kacang-kacangan, ikan, dan daging ayam tanpa kulit, dan lain-lain.
Sumber: sainsme
Sumber: Google Images

Jadi, dah tahu la sebab kenapa mengantuk sangat pagi tadi... Lepas ni insaf dah nak makan nasi lemak dengan air coklat... Huhu... Tak larat nak lawan mengantuk dah... Hehe... Gaya macam kena suntik ubat tidur gitu... adehhh... 

09 September 2015

WW | Beza Lelaki dan Perempuan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Perlunya memahami perbezaan ini, agar kita belajar dan memahami antara satu sama lain...

Dari masa mencari jodoh, MF dah belajar bab ni.. Sehingga kini masih belajar untuk lebih memahami perbezaan ini... Kerana bukan untuk cari apa beza kita, tapi untul saling melengkapi satu sama lain.

26 Mei 2015

AWAS!!! Ini Tanda Awal Penyakit Buah Pinggang Yang Mungkin Kita Tak Tahu!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Tanda Awal Penyakit Buah Pinggang! | Buah pinggang atau ginjal satu organ penting dalam badan... Ianya bertindak sebagai organ perkumuhan yang penting untuk memproses bendalir dan sisa toksik yang tidak diperlukan oleh badan. Antara fungsi buah pinggang:

  • Kilang penapis yang bekerja sepanjang masa. Ia menapis kira-kira 200 liter darah sehari untuk menyingkir bahan buangan dan air berlebihan daripada badan menerusi air kencing.
  • Mengawal jumlah cecair dan elektrolit dalam badan, 
  • Mengawal tekanan darah, ­
  • Membantu penghasilan sel darah merah dengan mengeluarkan hormon eritropoietin yang penting dalam proses pembentukan darah
  • Mengekalkan kesihatan tulang dengan mengawal tahap kalsium serta fosforus dalam darah.

Kebanyakan dari kita tak menyedari bahawa kita hidap sakit ini sehinggalah dah teruk baru dapat tahu. Sakit buah pinggang hanya dapat diketahui melalui pemeriksaan darah. Namun begitu, tanda awal dan siptom-siptom yang berlaku boleh dijadiikan satu aras tanda sebagai langkah dan tindakan untuk berwaspada dengan penyakit ini... 
  1. Perhatikan perubahan dalam pembuangan air kencing. Lihat pada kekerapan pembuangan air kencing samada kencing dengan kerap atau kurang kerap dari kebiasaan. Perhatikan juga jika terdapatnya darah di dalam air kencing.

  2. Mengalami keletihan sepanjang masa. Kegagalan buah pinggang tidak dapat menghasilkan hormon yang mencukupi untuk tubuh menghasilkan sel darah merah. Tanda penghasilan sel darah merah yang mencukupi boleh menyebabkan anemia dan akibatnya pesakit akan mengalami keletihan yang melampau.

  3. Mengalami pembengkakan pada salah satu anggota di tubuh badan. Buah pinggang yang sihat akan berfungsi untuk mengeluarkan bendalir yang berlebihan dari badan. Dan sebaliknya akan berlaku sekiranya buah pinggang  mengalami kegagalan.

  4. Mengalami ruam dan kegatalan. Kegagalan buah pinggang untuk mengeluarkan sisa-sisa buangan dari tubuh akan menyebabkan pesakit mengalami kegatalan yang teruk.

  5. Perhatikan sekiranya ada rasa seperti logam di dalam mulut. Ini adalah salah satu tanda-tanda awal kegagalan buah pinggang. Ianya juga berlaku disebabkan oleh terkumpulnya sisa buangan di dalam darah.

  6. Mengalami loya dan muntah-muntah. Ini juga disebabkan oleh pengumpulan sisa-sisa buangan di dalam darah.

  7. Berasa sejuk sepanjang masa. Mereka yang mengalami anemia mungkin akan berasa kesejukan sepanjang masa walaupun dalam cuaca yang panas.

  8. Merasa kesukaran untuk bernafas. Ini tanda awal penyakit buah pinggang yang mungkin disebabkan oleh anemia atau pengumpulan bendalir di dalam paru-paru.

  9. Merasa sakit di bahagian belakang atau tepi sebelah bawah. Ini  adalah tempat terletaknya buah pinggang. Beberapa bentuk penyakit buah pinggang boleh menyebabkan ketumbuhan yang akan mewujudkan rasa sakit pada buah pinggang.

  10. Kerap berasa pening kepala. Ini boleh disebabkan oleh anemia yang mengakibatkan kekurangan oksigen di dalam otak.
Ada juga gejala lain penyakit buah pinggang:
  • Berat badan menurun tanpa sebab.
  • Rasa loya atau muntah.
  • Letih, lesu atau sakit belakang.
  • Penukaran kekerapan atau corak pembuangan air kencing.
  • Air kencing yang me­ngandungi darah.
  • Rasa pedih ketika membuang air kencing.
  • Bengkak pada muka, kaki dan abdomen.
  • Kesukaran untuk tidur malam.
Penyakit buah pinggang, boleh dicegah dengan amalan berikut:
  • Pemakanan seimbang.
  • Minum sekurang-kurangnya dua liter air sehari.
  • Berhenti merokok.
  • Makan ubat selepas mendapat nasihat doktor. Paling penting, elakkan ubat yang tidak perlu termasuk ubat untuk menguruskan badan.
  • Kekalkan berat badan seimbang.
  • Bersenam setiap hari sekurangnya-kurangnya 30 minit.
Sayangi buah pinggang kita.. jaga makan. dan jangan makan makanan dan ubat-ubat serta supplement berat.. kesian buah pinggang nak proses... Buah pinggang kita anugerah Allah yang tiada spare part nya.. Kalau ada pun susah nak dapat kan.. 
Sumber: HMetro, Malaysiakini, utm.my


Nota:
Salah seorang blogger yang hidap penyakit ini ialah +TunSha Ayunie  Moga Sya tabah dan kuat hadapi serta terima 'hadiah' Allah ni dengan redha dan positif.. insha Allah, ada hikmah yang Allah telah sediakan untuk Sya... MF doakan sya cepat sembuh.. 

21 Mei 2015

10 Fakta Persahabatan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Dalam hidup kita... Tak dapat lari dari berkawan... Orang yang takde kawan..digelar kera sumbang... Setiap orang perlukan kawan. Sunyi hidup tanpa kawan kan.. kata pujangga.. Berkawan biar beribu...berkasih biar satu... 

Kawan yang rapat digelar sahabat... Sahabat sangat tinggi darjat dari kawan.. Kerana mereka istimewa lebih dari kawan.. Ada beberapa fakta persahabatan yang patut kita tahu.. Antaranya: 

1. Dalam kehidupan, secara purata seseorang itu akan memiliki 396 individu yang boleh digelar rakan. Namun dikatakan hanya 1 dalam 12 atau 33 persahabatan akan kekal lama. Rakan merujuk kepada kenalan yang kita selalu berinteraksi manakala sahabat atau kawan baik pula adalah kawan yang kita sering berkongsi cerita, suka dan duka bersama tanpa mengira jarak.

2. Satu hasil kajian oleh Flinders University Australia mengatakan mereka yang berusia 70 tahun ke atas mempunyai rangkaian persahabatan yang luas akan hidup 22 peratus lebih lama berbanding mereka yang tidak mempunyai ramai kawan.

3. Kaum lelaki berjumpa rakan mereka setiap lima hari manakala wanita bertemu rakan mereka mereka setiap 3.5 hari. Kedua-dua jantina bagaimanapun berjumpa sahabat baik mereka hanya sekali dalam lapan minggu.

4. Ada yang mengatakan jika kita sudah berkawan dan sering berhubung dengan seseorang itu selama tujuh tahun, persahabatan itu akan berkekalan untuk seumur hidup.

5. Tidak mempunyai rakan rapat atau seseorang yang digelar sahabat boleh menjadi punca kepada masalah ketagihan rokok atau makan berlebihan yang menyebabkan obesiti.

6. Persahabatan me­ngurangkan masalah tekanan dan membantu tubuh pulih lebih cepat daripada penyakit atau kesakitan seperti masalah atritis, kanser dan penyakit jantung.

7. Mengetahui apa yang tidak disukai rakan kita boleh menjadikan per­sahabatan lebih bertahan lama. Pendapat ini hasil kajian pakar psikologi Dr Charity Friesen selepas menjalankan kajian terhadap ribuan pelajar universiti dan anak muda.

8. Kajian mendapati kaum perempuan yang mempunyai rakan baik pada usia kecil lebih gembira apabila menjadi wanita dewasa.

9. Ada yang berpendapat lelaki dan perempuan tidak mungkin berkawan baik kerana akan jatuh cinta. Satu kajian daripada University of Wisconsin mengatakan kaum adam lebih cenderung jatuh cinta terhadap kawan baik perempuan mereka dan selalu berpendapat kawan perempuan itu juga sukakannya lebih daripada seorang kawan.

10. Saintis mendapati aktiviti otak antara dua sahabat baik adalah sama. Jika melihat rakan dalam kecemasan atau kesusahan otak sahabat yang satu lagi akan bertindak dalam aktiviti sama dan ia menunjukkan satu hubungan persahabatan yang dalam.

Sumber: Harian Metro


Berkawanlah... Kerana apa yang kita ada sekarang mungkin atas doa kawan.. Jangan sombong dengan kawan... Kerana suatu hari kita mungkin perlukan dia... MF sedih ada kawan boleh jadi putus kawan sebab beza pendapat... Aduhai kawan.. Sayang sekali...kerana kamu ikut emosi.. beza pendapat itu lumrah dalam berkawan kan...

MF sukakan persahabatan... Sahabat yang setia sekarang ialah suami MF sendiri... Jika sebelum kahwin ialah ibu dan bapa MF sendiri... Tapi kini.. MF punyai ribuan kawan di alam maya... Yang MF pasti sentiasa support MF kan.. Terima kasih banyak kawan... Terima kasih atas doa kalian... Moga persahabatan kita dirahmati dan berkekalan hingga ke syurga.. Ameen.. 

05 Mei 2015

Mitos dan Fakta Tentang Coklat

Sumber: google images

Mengapa ramai orang suka memakan coklat dan 'candies' yang lain? Sudah tentunya mereka sukakan rasanya! Terdapat banyak jenis perisa dalam pasaran sekarang. 'Candies' dalam bentuk bar yang enak dan mempunyai pelbagai ciri dan perisa, coklat di dalam kotak dengan harga dan inti yang berlainan dan blok coklat, susu, separuh manis atau tidak manis.

Penyelidikan yang dijalankan telah membuktikan khasiat dan kebaikan koko dengan tahap kalorie yang dianggap normal untuk semua penduduk.

Coklat dan koko memang menjadi kesukaan ramai orang di dunia ini. Marilah kita lihat sejauh manakah kebenaran ini.

MITOS Coklat yang mengandungi koko adalah makanan yang tidak berkhasiat.
FAKTA Satu bar 1.5 auns coklat susu menyumbang kandungan peratus berikut kepada nilai pemakanan harian yang disyorkan (USRDA): Kalcium - 9%; Riboflavin - 9%; Protein - 6%; Zat Besi - 3%; Vitamin A - 2.4%; Thiamine - 2%. Nilai khasiatnya akan bertambah jika kacang atau mentega kacang dicampurkan. Coklat sungguh berkhasiat.

MITOS Coklat adalah sumber utama 'dietary sugar' untuk kanak-kanak.
FAKTA Kajian yang dijalankan di Michigan State University menunjukkan bahawa kurang MITOSdaripada 3 peratus daripada jumlah pengambilan gula oleh kanak-kanak diperolehi dari coklat dan lain-lain konfeksyen.

MITOS
Coklat mengandungi sodium yang tinggi.
FAKTA
Satu bar 1.5 auns.coklat yang tidak manis atau separuh manis hanya mengandungi 1.5 mg sodium; satu bar coklat susu - 40 mg. Cuba bangdingkan dengan: 1 cawan susu - 122 mg; 1 keping roti gandum - 132 mg dan 1 auns keju swiss yang mengandungi 440mg sodium.

MITOS 
Coklat menyebabkan kerosakan gigi.
FAKTA 
Kajian telah mendapati bahawa satu daripada bahan yang terdapat dalam serbuk koko menghalang pembiakan bakteria yang akan membentuk plak gigi. Oleh itu coklat bukanlah penyebab jerawat. Sebenarnya, faktor pemakanan tidak mempunyai kesan atau bukan merupakan punca langsung terhadap jerawat tetapi ia adalah keadaan kulit yang disebabkan oleh aliran keluar minyak yang berlebihan.

MITOS 
Kafein dalam coklat menyebabkan kanak-kanak terangsang dan menyebabkan mereka terlalu aktif.
FAKTA 
Satu auns coklat adalah 5 milligrams. Satu cawan kopi mengandungi antara 93 dan 153 milligrams dan bagi teh pula ia bergantung kepada berapa lama ia dibuat, mengandungi antara 28 dan 44 milligram kafein secawan. Ada juga minuman ringan yang mengandungi antara 32-65 milligrams bagi satu tin seberat 12 auns. Anda terpaksa memakan banyak bar coklat (lebih kurang 50 - 1.5 auns bar coklat) barulah anda boleh menyalahkan coklat kalau anda tidak nyenyak tidur.

MITOS 
Memakan coklat dan lain-lain konfeksyen adalah penyebab utama kegemukan kanak-kanak.
FAKTA 
Kajian menunjukkan kanak-kanak obes mengambil gula yang kurang tetapi lebih kepada lemak dan protein.

Sumber: internet.

23 Mac 2015

11 Tabiat Lelaki Pemalas!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sumber: fb

11 Tabiat Lelaki Pemalas:

# Tidak mencuci pakaian
# Tidak mengemas rumah
# Tidak membasuh pinggan
# Tidak menggosok baju
# Tidak bercukur
# Rambut kusut (tapi tengok orang sekarang memang rambut tak bersikat, pakai gel je..)
# Tidak datang ke pejabat/kuliah
# Tidak mencuci kenderaan
# Tidak menjaga penampilan diri
# Tidak suka membaca
# Tidak bangun awal pagi

Sesiapa ada ciri-ciri ni, sejak dari bujang, memang akan terbawa sampai dah kahwin... Bila sesuatu tu dah jadi tabiat memang susah la nak ubah... Orang lain tak boleh ubah, melainkan diri sendiri.. 

Ingat! Ciri-ciri ni, buatkan anda tiada pasangan!