Memaparkan catatan dengan label Ceritaku...resipi. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Ceritaku...resipi. Papar semua catatan

30 Disember 2018

Disember 30, 2018

Cara Mudah Buat Steamboat Sendiri Kat Rumah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Cara Mudah Buat Steamboat Sendiri Kat Rumah | Gara-gara bosan makan nasi... Semalam tekad nak makan selain nasi...

Alhamdulillah... Bertahan tak makan nasi... Haha...

Rasa nak terkeluar balik kalau makan nasi... Ntah kenapa kan... Opss.. Tapi bukan sebab mengandung ye.. Jangan nak fikir lain... Haha...

Mungkin niat nak amalkan diet sihat dan kurangkan makan nasi tu.. Menjadikan otak set macam tu...

Sekarang ni, makan nasi sikit je... Sesenduk je.. Lauk banyak.. Sayur banyak... Nak amalkan #sukusukuseparuh katanya..

Jadi, cakap dengan suami.. Apa kata kita buat Steamboat.

Suami pun ikut je.. Dan terus belikan bahan.

MF pula ready bahan untuk buat sos steamboat...

MF buat Steamboat yang paling mudah dan ringkas.

Nak makan Steamboat tak susah... Cuma kena buat sos dia tu aje...

Cara buat Steamboat mudah
Sumber : Google images 

Cara Mudah Buat Steamboat Sendiri Kat Rumah

Cara buat sos steamboat

Bahan-bahannya :

  • 10 biji cili besar merah (buang biji) 
  • 4 ulas bawang putih
  • 5 sudu besar sos ikan
  • 5 sudu besar minyak bijan
  • 5 sudu besar cuka epal (guna cuka biasa pun boleh tapi kurangkan sukatannya sebab nanti terlebih masam)
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar kicap
  • 1 sudu besar sunquick oren
  • 1 sudu kecil tepung jagung (bancuh dengan sedikit air untuk elakkan berketul)
  • 1 Cawan air
  • Gula dan garam secukup rasa
  • Bijan yang disangai (goreng tanpa minyak)
  • Daun ketumbar (optional - MF tak letak pun sebab terlupa nak beli)

Resepi sos steamboat

Cara membuatnya

  1. Kisar cili besar dan bawang putih hingga halus.
  2. Kemudian, masukkan ke dalam periuk. Masukkan juga semua bahan-bahan yang lain kecuali bijan. 
  3. Masak atas api, hingga kuah jadi pekat.
  4. Dah pekat, boleh lah masukkan bijan dan daun ketumbar. 
  5. Siap untuk dimakan bersama sup... 


Untuk sup MF buat perisa Tom yam..

Caranya pun mudah sangat...

  • Didihkan air... 
  • Kemudian masukkan pes tom yam dan sedikit garam. 
  • Kemudian masukkan aje bahan-bahan seafood macam bebola ikan, fishcakes, koktail ayam, bebola daging, isi ketam, sayur kangkung atau apa sahaja je bahan-bahan yang kita rasa nak makan kan.. 


Kemudian didihkan dalam 3 minit hingga masak.

Cara Mudah Buat Steamboat Sendiri Kat Rumah

Dah siap boleh dimakan.

Celur mee atau bihun dan hidangkan bersama sup dan sos steamboat...

Siap...

Memang simple je...
Tapi... Alhamdulillah.. Kenyang...
Berkali mengulang makan hingga ke malam... Puas rasa buat sendiri..

Nak pergi makan kat restoran... Al maklumlah... #makanak4 ni... Ada yang terjun dalam sup nanti... 😂😂😂

Jadi buat sendiri puas hati dan dapat makan berulang kali...

Bahan pun banyak lebih lagi... Insha Allah... Buat lagi lain kali....

Kot ada yang nak cuba.. Boleh lah mencuba ya.. Simple saja kali..

Homemade steamboat dengan Sos steamboat yang mudah...

23 Disember 2018

Disember 23, 2018

Gulai Asam Kepala Ikan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Gulai Asam Kepala Ikan | Lama betul tak share resepi kat blog ni.

Memang mood memasak ke laut sejak mula cuti hari tu... Ni dah lepas cuti dah.. Jadi kenalah memasak semula.

Lama tak memasak, boleh hilang skill... Jadi, kena rajin balik memasak... Kalau tak jenuh la kan nak asah semula.

Hari minggu, tiada apa yang istimewa... Bila suami bawak balik kepala ikan dari pasar.. Takde menu lain yang terlintas melainkan kari.

Tapi rasa bosan makan kari... Dan nak kurangkan menu yang berlemak kan.. Jadi, MF tukar kepada menu Gulai Asam.

Tak susah menu ni... Sama macam kari cuma takde guna santan.

Jom tengok bahan dan cara nak masak menu ni.

Gulai Asam Kepala Ikan

Gulai Asam Kepala Ikan
Gulai Asam Kepala Ikan

Bahan-bahannya:


  • Kepala ikan (cuci bersih, guna asam jawa atau limau untuk hilangkan bau hanyir kepala ikan)


  • Bawang merah (ditumbuk) 
  • Bawang putih (ditumbuk) 
  • Rempah ratus (kulit kayu manis, jintan, buah pelaga, bunga cengkih, lada hitam, bunga lawang dan ketumbar)
  • Daun kari
  • Serbuk kari ikan + 2 sudu besar serbuk kari daging (bancuh dengan air suam hingga jadi pes kari) 
  • Air asam jawa
  • Tomato (dibelah 4)
  • Air 
  • Gula dan garam sebagai perasa.


Cara memasak :


  1. Tumiskan rempah ratus dan daun kari hingga naik bau.
  2. Masukkan bawang yang ditumbuk dan tumis lagi hingga agak garing.
  3. Kemudian, masukkan pes kari, dan tumis hingga agak garing.
  4. Kemudian masukkan kepala ikan dan kacau rata. Lepas tu baru masukkan air secukupnya. Biarkan mendidih. 
  5. Kemudian, masukkan air asam jawa. 
  6. Masukkan tomato, gula dan garam sebagai perasa.
  7. Renehkan hingga tomato agak layu. 
  8. Sedia untuk dihidangkan. 


Senang kan... Tak renyah mana pun..
Rasanya macam gulai... Tapi lain sikit... Rasa masam-masam pedas gitu...

Gulai asam ni kalau makin dipanaskan, makin sedap.

Cubalah... 😊

29 Ogos 2018

Ogos 29, 2018

Cara Masak Bone Broth Sup Untuk Bayi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Cara Masak Bone Broth Sup Untuk Bayi |Bone broth atau bahasa mudahnya sup dari tulang, tak kiralah tulang ayam, lembu, kambing, ikan, bilis.

Tapi nak senang... Guna kaki ayam... Sebab memang confirm tulang aje...

Cara Masak Bone Broth Sup Untuk Bayi

Cara Masak Bone Broth Sup Untuk Bayi

Manfaat Bone Broth Soup


  • Banyak manfaat bone broth ni antaranya:
  • boleh tingkatkan imuniti badan anak-anak.
  • bagus untuk sistem pencernaan
  • melawan jangkitan penyakit, virus dan sebagainya
  • mengurangkan sakit sakit sendi dan keradangan
  • bantu rambut dan kuku yang cantik
  • menguatkan tulang dan sendi


MF gigih juga buat sebagai perasa dalam masakan bayi sebab bayi kan tak boleh makan gula dan garam.

Jadi perasa semula jadi macam ni bagus dan berkhasiat untuk bayi.

Elok gunakan bone broth ni untuk masak masakan bayi terutama buat bubur untuk dia. Atau dalam masakan harian pun kita boleh guna juga, masuk dalam sup ke, dalca, kuah apa sahaja yang sesuai sebagai penambah perisa dan nutrien.

Bahan Untuk Penyediaan Bone Broth


  • Kaki ayam atau rangka ayam (lebih elok beli yang ayam organik) 
  • carrot
  • halia
  • bawang besar
  • bawang putih
  • seleri
  • lemon atau tomato atau sumber masam yang lain
  • bunga lawang 3 sekawan (rempah tumis) 


Cara Membuatnya

Masukkan kaki ayam bersama semua bahan tadi. Dan masak guna pressure cooker. Tapi MF guna periuk biasa.. Reneh je guna stainless Steel... Selama 3 jam ke atas.. Lagi lama lagi bagus.

Nak tau cukup masak, nampak tulang tu dah hampir hancur terlerai dah... Bahan lain dah sebati... Kira elok dah la tu.

Kalau korang guna lemon, perah bila dah masak semua.. Tapi kalau guna tomato rebus je sekali semua... Guna salah satu je.. Lemon atau tomato untuk beri rasa masam...

Tips 

Seeloknya gunakan periuk selain dari aluminium. Periuk nasi tidak sesuai sebab biasanya diperbuat dari aluminium.

Lemon pula diguna untuk bantu melarutkan zat galian dalam tulang. Kalau tak nak lemon boleh ganti dengan tomato atau cuka.

Cara Masak Bone Broth Sup Untuk Bayi

Dah siap masak, tunggu sejuk dan bolehlah isikan dalam bekas kiub ais dan masukkan dalam peti sejuk beku.

Jika nak masak hanya tambahkan je kiub yang telah beku tadi ke dalam masakan. Mudah sangat kan?

Cubalah... Bubur nasi jadi lebih sedap dan wangi... Insha Allah.. Berselera anak makan... 

09 April 2018

April 09, 2018

Resepi Biskut Butter Coklat Mudah, Hanya Guna 5 Bahan.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Resepi Biskut Butter Coklat Mudah, Hanya Guna 5 Bahan | Bila bosan, rasa nak makan kudapan... Nak membeli jajan bukan kegemaran... Lagipun tak baik untuk kesihatan.

Kena masuk dapur buat kudapan mudah untuk keluarga. Projek dapur laki bini bermula...

Resepi Biskut Butter Coklat Mudah, Hanya Guna 5 Bahan.

Resepi Biskut Butter Coklat Mudah, Hanya Guna 5 Bahan.

Bahan-bahan

2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung jagung
1/2 cawan serbuk koko
1 cawan gula kastor
250 gram butter

Untuk hiasan
Coklat cip atau coklat urai

Cara membuatnya :


  1. Ayak tepung jagung, tepung gandum, dan serbuk koko.
Resepi Biskut Butter Coklat Mudah, Hanya Guna 5 Bahan.

  1. Pukul butter dan gula hingga kembang
  2. Masukkan tepung yang diayak sedikit demi sedikit hingga sebati semua.
  3. Gaulkan/pukul hingga agak-agak boleh dikepal.
  4. Bentukkan ikut suka.
  5. Bakar dalam oven dengan suhu 175 darjah Celsius api atas bawah selama 25-30 minit bergantung kepada oven masing-masing. 

Resepi Biskut Butter Coklat Mudah, Hanya Guna 5 Bahan.

MF bentukkan bulat dan tekan guna garpu je... Lepas tu hias dengan coklat rice. Buat dengan anak-anak suka aje depa ni...

Resepi Biskut Butter Coklat Mudah, Hanya Guna 5 Bahan




Mudah kan... Memang sedap kudapan ni... Biskut ni dah masuk list untuk menu kuih raya tahun ni... Hehe...

Selamat mencuba... 

13 November 2017

November 13, 2017

12 Jenis Pisang dan Resepi Yang Bersesuaian Dengan Jenisnya

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

12 Jenis Pisang dan Resepi Yang Bersesuaian Dengan Jenisnya | Pisang, satu buah yang banyak khasiat. Kat Malaysia ni pisang popular sebab macam-macam resepi boleh buat dengan pisang. Dari batang hingga ke pucuk pisang sangat berguna.

Tapi pisang bukan satu jenis, ada banyak... tapi MF terus terang memang tak kenal pisang walaupun dah hidup 30 tahun dah ni... haha... Bahkan tak semua pisang tak sesuai untuk semua jenis resepi... Contohnya, pisang tanduk, tak sesuai nak dimasak gulai ataupun dimakan begitu je... Pisang emas pun tak sesuai dibuat goreng tapi sedap makan begitu saja...

Jadi, sebab tak kenal tu, jom kita kenali pisang yang ada kat Malaysia dan resepi yang sesuai untuk setiap jenis pisang yang ada.

12 Jenis Pisang dan Resepi Yang Bersesuaian Dengan Jenisnya


 1. Pisang Udang

Amat jarang dijumpai.Rasanya lemak manis.Ketika masih muda buah berwarna keunguan/kemerahan seolah-olah udang dibakar.Di situ ia mendapat nama.Akan tetapi dalam masyarakat Melayu kuno pokok pisang ini dikaitkan dengan kisah tahyul. MF pernah tengok juga kat pasar. Memang susah nak jumpa, tapi MF sendiri tak tau apa resepi yang sesuai dengan pisang ni.


 2. Pisang Tanduk


Buahnya besar dan panjang tetapi sikatnya tidak banyak.Tidak sesuai dimakan mentah. Ia sesuai digoreng bersalut tepung.Kerepek pisang tanduk amat laris di pasaran Malaysia walaupun harganya lebih mahal dari kerepek pisang lain.



 3. Pisang Bantan


Bila masak buahnya cepat luruh atau lerai dari sikatnya.Sesuai dijadikan buah pencuci mulut dan amat digemari oleh masayarakat Cina.Ia adalah salah satu jenis pokok pisang yang tumbuh tidak tinggi .


 4. Pisang Emas


Saiz buah pisang ini adalah kecil tetapi rasanya lazat berbanding dengan pisang jenis lain. Apabila ianya ranum, buah serta isinya berwarna kuning keemasan . Buah pisang ini mudah lebam dan bertukar menjadi kehitaman. Setiap tandan mempunyai berat antara 7 hingga 9 kilogram, 6 hingga 7 sikat dengan bilangan 100 hingga 150 biji buah pisang. Panjang buah pisang ini bersaiz 9.0 saentimeter dan lebarnya ialah 3.5 sentimeter. Pokok pisang Emas adalah kecil sahaja. Buahnya tidak mudah tanggal walaupun telah masak dan rasanya sangat manis. Buah yang muda boleh dibuat sayur gulai.Sesuai dimakan mentah apabila masak dan tidak sesuai digoreng.


5. Pisang Abu


Di Sabah pisang ini dipanggil pisang saba. Kononnya dari situlah Sabah mendapat nama.Sesuai digoreng dan jantungnya boleh dimasak sayur.Pokoknya lebih tinggi dari pisang biasa dan mempunyai batang dan tandan yang besar.Pisang yang muda selalunya dijadikan kerepek.

6. Pisang Rastali


Rasanya masam masam manis. Sesuai dijadikan pencuci mulut. Tidak banyak kegunaannya selain dimakan mentah apabila masak ranum.

7. Pisang Nangka


Ia sesuai digoreng mentah atau bersalut tepung. Masyarakat Jawa suka merebus pisang ini yang masih muda dan kemudian ditumbuk bercampur kelapa parut dan gula sebagai hidangan sarapan pagi.Mereka memanggilnya "getuk pisang". Makanan sebegini juga dijadikan bekalan semasa pergi bekerja di kebun suatu waktu dahulu.

8. Pisang Jari Buaya


Setakat ini dikatakan pisang ini tidak banyak gunanya selain diberikan makan kepada ayam ketika masak kerana rasanya yang tidak sedap.

 9. Pisang Berangan


Jenis pisang ini hanya dimakan mentah ketika masak ranum.. Tidak banyak kegunaannya berbanding pisang lain. Ia sangat digemari ramai kerana rasanya yang enak dan sering dieksport keluar negara terutama Singapura. Sungguhpun demikian sekarang sukar mendapatkan pisang ini kerana varieti ini adalah yang pertama diserang penyakit . Pisang berangan masak sesuai dijadikan pencuci mulut termasuk di hotel hotel.

10. Pisang Awak


Pisang ini jarang orang makan mentah apabila masak ranum.Ia sangat popular untuk digoreng tepung dan dimakan panas-panas. Bagi pisang yang telah masak ranum , paling digemari dibuat cucur kodok.Selain itu boleh juga dijadikan serawa ,mertabak pisang ,lempeng pisang dan lepat pisang. Daun pisang awak banyak kegunaannya. Antaranya untuk membungkus tapai, lepat,lopis dan membungkus nasi lemak.nasi ambeng.Suatu masa dahulu, batang pisang ini dijadikan tali untuk mengikat barang yang dibeli di kedai-kedai runcit.

11. Pisang Toman


Pisang toman ini berukuran purata 20 cm panjang.Lebih besar daripada pisang berangan. Ia sesuai untuk digoreng atau dibuat kerepek kerana berukuran besar.Pisang toman agak gebu apabila digoreng.Bagaimana pun jenis pisang ini tidak popular untuk pasaran.Pokoknya tidak berapa tinggi dalam sekitar 2.5 meter. Pisang toman yang digoreng mempunyai rasa  kemasaman sedikit

12. Pisang Embun


Pisang ini juga dikenali sebagai pisang Bunga. Pisang ini berbentuk panjang, pada peringkat permulaannya ianya berwarna hijau dan kemudian berubah menjadi warna kuning pucat. Ianya berkulit tebal dan senang dikupas. Satu tandan pisang Embun yang besar, beratnya boleh menjangkau antara 15 hingga 35 kilogram. Setiap tandan pula mempunyai 7 hingga 9 sikat dengan bilangan 100 hingga 200 biji buah pisang. Manakala setiap sikat pula mengandungi 14 hingga 15 biji buah pisang. Panjang buah pisang ini berukuran 15 hingga 20 sentimeter dan lebarnya 4 sentimeter . Ketinggian pokok pisang jenis ini ialah kira-kira 5 meter.

Sumber: http://pesara1957.blogspot.my/

Tapi sebenarnya ada 25 jenis pisang iaitu..
1) Pisang Abu
2) Pisang abu keling
3) Pisang awak
4) Pisang Berangan
5) Pisang Benggala (Galla)
6) Pisang Bunga
7) Pisang Embun
8) Pisang Kapas
9) Pisang Kari
10) Pisang Kelat Keling
11) Pisang Khaki
12) Pisang Lemak Manis
13) Pisang Lidi
14) Pisang Mas
15) Pisang Merah
16) Pisang Nangka
17) Pisang Nipah
18) Pisang Putar
19) Pisang Rastali
20) Pisang Serendah
21) Pisang Susu
22) Pisang Talang
23) Pisang Tanduk
24) Pisang Tanduk Raja
25) Pisang teratai

100 gram pisang menyediakan
# 1.2 gm protein
# 0.3 gm lemak
# 17 mg kalsium
# 78 mg karotin
# 88 mg kalium
# 27.2 gm karbohidrat
# 0.4 gm fiber
# 116 kcal tenaga.

Ini antara pisang yang ada kat Malaysia... Tapi kalau tengok pokok pisang tetap tak boleh nak kenal jenis pisang... hehe... orang lama-lama tau la itu pokok pisang apa kan...

Gambar: Google images

26 Oktober 2017

Oktober 26, 2017

Ayam Goreng Sweet and Spicy

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ayam Goreng Sweet and Spicy | Alhamdulillah... Hari cuti umum di Johor hari ni... Apa lagi boleh buat melainkan memeriahkan perut dengan makanan yang sedap...

Kali ni resepi dari facebook lagi... Ayam goreng sweet and Spicy...

Tengok bahan mudah dan sedia ada kat rumah... Request suami belikan kepak ayam aje...

Terus aje sediakan bahan yang ada...

Semudah ABC nak buat ayam ni... Bahkan yang MF buat ni MF frozen kan.. Tak terus goreng pun...

Ayam Goreng Sweet and Spicy

Ayam Goreng Sweet and Spicy

Ayam Goreng Sweet and Spicy


Bahan-bahan :

  • Kepak ayam- siang n bersihkan, kalau tak nak guna wings boleh aje tukar part ayam yang korang suka.
  • Kicap manis
  • Sos tiram
  • Madu
  • Sos cili pedas
  • Serbuk cili
  • Serbuk black pepper
  • Bawang putih dan halia
  • Garam dan gula sebagai perasa.


Cara membuatnya :
Campurkan semua bahan dan perap kan dalam 30 minit.. Lagi lama lagi bagus. Macam MF masukkan dalam plastik kedap udara, dan frozen kan dalam peti sejuk... Nak makan, masak aje bila-bila...

Nyah beku kan ayam, bila dah betul-betul nyah beku, goreng dalam minyak yang betul-betul panas.

Ayam Goreng Sweet and Spicy


Dah masak, taburkan dengan daun parsley dan siap untuk dimakan...

Macam MF masak ni kurang pedas... Tapi memang sweet... Tak puas pula buat sikit aje... Hehe... Nak lebih pedas, masukkan lebih sos cili dan serbuk cili...

Mudahkan... Selamat mencuba... 

05 Oktober 2017

Oktober 05, 2017

Skewer Ayam dan Daging Mudah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Skewer Ayam dan Daging Mudah | Resepi tertangguh... belek dalam handphone ada gambar tapi lupa nak update kat blog...

Ini resepi hujung minggu lepas... Bosan makan resepi yang sama... Jadi, olah sikit ala western gitu... Tengok kat Go Shop sedap aje skewer digolek guna Primada 3D Air Fryer. Sekali cuba la kan...

Tapi resepi ni MF buat sendiri,reka sendiri tak cedok kat mana-mana... Bahan pun guna apa yang ada je..


Resepi Skewer Ayam dan Daging


Bahan-bahan

  • Isi ayam dipotong dadu
  • Daging dipotong dadu
  • Bawang besar potong dadu
  • Lada benggala potong dadu
  • Lidi pencucuk



Bahan Perapan:

  • Garam dan gula
  • Kicap pekat
  • Sos tiram
  • Kicap pedas Mahsuri
  • Sos lada hitam
  • Minyak masak



Cara membuatnya:

  • Perapkan isi ayam dan daging dengan bahan perapan 30 minit hingga 1 jam... Lagi lama lagi sedap.
  • Kemudian, cucukan daging dan ayam yang diperap diselang seli dengan bawang dan lada benggala.
  • Bakar dalam oven dengan suhu 170 darjah selama 30 minit bergantung jenis oven. Sebelum bakar, sapu minyak sikit supaya tak nampak kering. Kalau takde oven boleh guna pemanggang ajaib atau pembakar biasa aje... 


Pertama kali buat, rasa tu sedap cuma agak kering sikit la...sebab kurang minyak... Insya Allah, lain kali boleh buat lagi...

Makan dengan sos, mayonis ataupun sos bawang putih dan cheesy sos, memang sedap...

30 Julai 2016

Julai 30, 2016

Resepi Trifle Cocktail Mudah Tapi Sedap!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Hujung minggu... bila masuk ke dapur.. meriah dapur... tambah kalau laki bini pula yang sama-sama kaki masak kan...

Ini projek laki bini, semalam...
Belek-belek dalam almari dapur, ada pula agar-agar... sekali suami suruh masak buat agar-agar...
Dah rebus agar-agar, teringat pula si dia, rancangan Chef Ramadhan dia selalu tonton setiap pagi kat rumah... biasalah.. Mr. Mama kan... sambil bekerja, jaga anak dan tengok tv.... macam suri rumah juga la gayanya... cuma ni suri rumah lelaki... hehe...

Dah teringat resepi puding lapis-lapis tu... MF tahu la itu trifle orang moden panggil... Memang dah lama nak buat.. siap simpan resepi.. tapi tak menjadi lagi... Tapi bila suami isteri bekerjasama.. segalanya jadi mudah...

Dengan semangat membara, dia pergi kedai, belikan bahan yang tak cukup...
Sementara, MF buat kat rumah dengan bahan-bahan sedia ada.



Mudah je nak buat triffle ni sebenarnya... 

Bahan-bahannya ialah:

Bahan A:
1 kek span gulung (MF guna perisa pandan)
1 tin coktail buah (asingkan airnya dan buahnya)

Bahan B:
1 cawan tepung kastard
1/2 cawan gula
1 tin susu cair
air (sukat guna tin susu cair)

Bahan C:
Agar-agar atau serbuk jeli
Air
Gula
Sirap

Cara-caranya:
  1. Potong kek span gulung setebal 1cm atau lebih...terpulang nak lapisan bawah tu tebal atau nipis kan... Kemudian, susun di dalam bekas rata dan tutup semua lapisan bawah...
  2. Renjis air sirap dari coktail buah atas kek span tadi... tujuannya untuk jadikan lebih lembap (moist)
  3. Satukan bahan B dan masak di atas api sambil kacau takut hangus. Masak hingga pekat dan mendidih... atau dah nampak meletup-letup gitu.
  4. Kemudian tuangkan bahan B yang dah masak di atas lapisan kek span tadi. 
  5. Tabur buah coktail rata... dan biarkan sejuk...
  6. Masak Bahan C, sehingga mendidih. Jika guna serbuk jeli, ikut sahaja arahan pada kotak/label. 
  7. Tuangkan bahan C yang masak tadi di atas lapisan yang telah sejuk tadi... 
  8. Sejukkan dulu, kemudian baru masukkan ke dalam peti sejuk untuk rasa yang lebih sedap... 
Nampak macam susah, tapi senang sangat nak buatnya. Trifle ni banyak versi juga... Kalau guna buah segar mungkin lagi sedap... Cara nak susun lapisan tu pun bergantung kepada kreativiti masing-masing... Tapi trifle ni antara desert atau pencuci mulut yang sedap dinikmati waktu petang... Triffle yang kami buat ni menarik dari warnanya.... gabungan tiga warna, hijau, kuning dan merah... 




p/s: Bila perancangan dapat sokongan suami/isteri, itu akan menjadi... kalau sorang-sorang je dok plan memang tak jalan lah jawabnya. 

03 Julai 2016

Julai 03, 2016

Kek Lapis Masam Manis JDT!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Alhamdulillah, tahun ni giliran beraya di Johor... Lumrah sudah bergilir secara adil dan saksama bila kahwin jauh terutama Utara vs Selatan ni... 

Memang ada sesetengah kawan MF, walaupun utara selatan tetap balik kedua-dua belah kampung... Tapi MF tak mampu nak buat macam tu, sebab memerlukan tenaga dan kos yang tinggi dan Alhamdulillah, family MF memahami... Jadi, tak kisah penggiliran setahun sekali beraya tu... 

Opss.. panjang pula muqaddimahnya... 

Memandangkan, raya di Johor, tapi tetiba en.somi teringin nak makan kek lapis sarawak... huwwaaa... mana nak cari... Yang MF tahu kat Plaza Angsana biasa ada la jual dekat nak raya ni kan... Tapi, mesti mahal kan... Jadi, atas inisiatif tu, dia cadangkan untuk buat kek lapis sarawak... Antara perisa yang jadi pilihan dan kegemaran dia ialah masam manis... 

Gigihlah Pn. Isteri mencari resepi di Google.. dah dapat bahan-bahannya, apa lagi, teruslah kami mencari di kedai dekat rumah kami sambil beli barang keperluan dapur yang semakin surut. 


Idea nak buat kek lapis ni, resepinya ikut yang asal, cuma warnanya kami ubah... Ikut warna tema JDT iaitu, putih, merah dan biru... Sebenarnya, banyak gaya resepi kek lapis sarawak ni... Tapi MF ikut resepi ini yang MF rasa paling mudah nak buat!

Bahan-bahan untuk membuat kek lapis masam manis:

BAHAN A
100g Gula Halus
200g Jem Nenas
450g Butter
30g Ovalete
300g Susu Pekat Manis

BAHAN B
10 biji Telur Gred A

BAHAN C
270g Tepung Hong Kong

BAHAN D
Pewarna Hijau, kuning dan merah
2 sudu besar cream cheese
Kepingan Haw Flakes

Cara Cara Menyediakan Resepi Kek Lapis Sarawak
  1. Pukul kesemua Bahan A sehingga kembang dengan kelajuan yang maksima.
  2. Masukkan telur satu persatu sambil dipukul, juga dengan kelajuan sama sehingga habis
  3. Masukkan tepung dan adun dengan kelajuan yang perlahan hanya untuk sebatikan saja.
  4. Bahagikan kepada 3 bahagian di diwarnakan merah, kuning dan hijau. Ini warna asal, tapi kami ubah ikut warna tema JDT. Untuk warna putih, MF tambahkan cream cheese untuk berikan kelainan pada rasa kek. 

Cara-Cara melapis:-
  1. Sapukan sedikit marjerin pada permukaan loyang.
  2. Alaskan dengan kertas minyak.
  3. Sendukkan adunan warna merah ke dalam loyang dan ratakan dengan sudu supaya ia serata tebalnya.
  4. Bakar dalam oven menggunakan api atas sahaja dengan api yang sederhana besar.
  5. Pastikan lapisan telah masak/bertukar warna sedikit anggaran masa 7-10 minit setiap lapisan baru dikeluarkan dari oven. Tapi oven MF ni cepat panas, jadi MF tetapkan suhu 160 dan bakar lapisan pertama selama 10 minit dan lapisan seterusnya selama 5-7 minit sahaja. 
  6. Tekan lapisan kek dengan alat penekan atau gelas yang rata untuk mengeluarkan angin jika ada. Kalau tak, tak perlu pun takpe.
  7. Sapu sedikit butter di atas nya. dan lapiskan dengan Haw Flakes.. terpulang nak susun dan lapiskan macam mana
  8. Ulang step 3-7 diatas untuk Biru, Putih, dan Merah kembali sehingga adunan habis.

TIPS: Pastikan kek benar-benar sejuk sebelum dikeluarkan dari tin.

Masa untuk siapkan kek ni, dalam 3 jam sahaja... Takde lah susah mana pun, cuma agak leceh nak melapis tu... Tapi bila menjadi, memang sangat puas hati.. Ingat nak buat pula lagi satu kek lapis tapi perisa lain pun... 

Alhamdulillah, dapat juga merasa kek lapis sarawak tapi versi johor kali ni... sesiapa nak merasa, meh jemput datang beraya kat rumah kami... :)

16 Januari 2016

Januari 16, 2016

Sup Kaki Ayam dan Sambal Kicap Johor!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Hampir seminggu MF tak memasak... nak buat macam mana badan yang betul-betul tak daya untuk masak... Kadang jeles tengok orang dapat masak, buatkan bekal dan sarapan untuk suami dan anak-anak.. Tak dapat nak tipu hati, MF manusia biasa juga kan... Apa-apa pun redha dan terima kasih buat suami yang memahami...

Semalam, MF dah mula sihat sikit... mungkin berkat doa suami dan sahabat maya MF ni kan... Alhamdulillah MF nak memasak. jemu makan masakan luar... MF rasa dan teringin nak makan sup kaki ayam.. Jadi, pepagi lagi minta suami belikan kaki ayam di pasar. Alhamdulillah dapat la satu kilo kaki ayam yang baik dan segar untuk buat sup. Mulanya nak campur batang saderi, tapi takde pula kat kedai walaupun puas mencari. Akhirnya, campur kentang je la... boleh juga anak-anak makan.

Sambal Kicap Johor

Resepi sup kaki ayam ni, MF tak ciplak mana-mana resepi, ini resepi dan idea kreativiti sendiri.

Bahan-bahan untuk sup kaki ayam:
  • 1 kilo kaki ayam - basuh dan perapkan dengan garam dan serbuk sup
  • 7 ulas bawang putih - ditumbuk
  • 1 ulas bawang besar (tapi yang sederhana besar) - ditumbuk
  • 2 biji cili padi hijau - ditumbuk
  • Sos tiram
  • Serbuk sup
  • Sup bunjut
  • Air
  • Minyak untuk menumis
  • Kentang
  • Daun bawang dan daun sup
  • Garam dan gula


Cara memasak:
  • Tumiskan bawang yang ditumbuk dalam minyak panas
  • Dah naik bau dan agak garing bawang tu, masukkan sos tiram.
  • Kemudian, masukkan kaki ayam yang dah diperap.
  • Gaul sebati, kemudian baru masukkan air untuk dijadikan kuah.
  • Bila mendidih masukkan 1 sudu serbuk sup dan sup bunjut.
  • Biarkan mendidih dan kaki ayam tadi masak.
  • Kemudian masukkan kentang
  • Dah agak empuk kentang, masukkan garam dan sedikit gula.  (tapi MF tak guna gula dah sebab rasa manis dari bawang besar dan kentang dah cukup untuk rasa semulajadi tu.)
  • Dah empuk betul kentang tu, tutup api... kemudian taburkan daun sup dan daun bawang yang telah dipotong halus.


Cara buat Sambal Kicap Johor
  • 11 biji cili padi
  • 2 ulas bawang putih
  • Kicap
  • Garam dan gula

  1. Tumbuk cili padi hingga hancur,
  2. kemudian masukkan bawang dan tumbuk lagi sampai lumat.
  3. Masukkan kicap dan gaul sebati...
  4. Akhir sekali, masukkan garam dan gula...dan kacau rata..
  5. Siap!!! dan boleh dimakan bersama sup kaki ayam.


Alhamdulillah... memang puas hati dapat memasak. Suami tersenyum lebar... Berkali dia puji... Tapi tu la.. bila kita sakit ni kan... terhad kadang nak selalu masak sedap kat suami... Moga terus diberi kesihatan untuk terus berbakti... Apa pun syukur seadanya... kerana MF yakin, kalau kita rasa kita susah, ramai lagi yang lebih susah dari kita kan...

08 Oktober 2015

Oktober 08, 2015

Resepi: Menu Untuk Makan Malam (Supper)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Menu untuk makan malam... Orang kata tak bagus makan larut malam... Tapi dah perut lapar... Tak lena juga nak tidur... Tambah si anak kuat mengempeng... Maka, makan juga di malam hari... Tak sanggup nak der perut tau...

Menu makan malam memang ringkas tapi kenyang...

Dua resepi ringkas untuk menu makan malam yang MF buat...



1. Roti Goreng dengan Telur Cincang Bersos Tiram...
Hadoii... Nama resepi tak main la pendek-pendek kan... Haha.. Ikutlah kan resepi cheq... Mudah sangat nak buat.. Roti Gardenia dipotong empat, pastu goreng dalam minyak yang betul-betul panas... Kalau tak nanti makan roti minyak la jawabnya... Roti jenama lain dikhuatiri akan menyerap minyak jadi guna Gardenia je ye...

Telur tu pula mudah je... Masukkan sikit minyak untuk tumis... Pecahkan dua biji telur... Biarkan dua minit, lepas kacau sampai dia hancur... Masukkan bawang besar dipotong dadu, satu sudu sos tiram pedas, serbuk lada hitam dan sedikit garam... Gaul sebati dalam api yang sederhana... Dah sebati, angkat...

Siap!!! Untuk hidang boleh makan dengan sos dan mayonis... Sedap... Resepi ringkas dan mudah untuk makan malam... Tak terlalu banyak minyak... Roti tu suka yang goreng dari bakar sebab baunya wangi dan ranggup.



2. Roti Goreng dengan Oblong Cincang Pedas
Resipi kedua sama je... Goreng roti tuh... Cuma side menu tu lain... Oblong Pedas Cincang tu memang sedap...

Oblong jenama Ramli MF guna sebab rasa dagingnya... Cincang oblong di atas kuali dengan minyak dan api sederhana... Dah Cincang, masukkan bawang besar dipotong dadu, cili giling, sos cili, sos tiram, garam. Gaul je sampai sebati.. Dah sebati angkat.

Memang kenyang... Alhamdulillah..
Kalau nak buat minum petang atau sarapan pun sesuai juga...

Selamat mencuba... Dan terima kasih sudi baca Resepi untuk Menu Makan Malam MF ni ye... 

07 Julai 2015

Julai 07, 2015

Biskut Raya Mudah dan Sedap!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Dah lama beli buku ni.. sebelum puasa lagi... tapi buatnya entah bila nak datang mood.. hehe

Masuk Fasa akhir Ramadhan, ramai mula sibuk fikirkan hal raya... Hmm... Dalam sibuk-sibuk tu jangan lupa gandakan amal juga... (pesanan untuk diri sendiri juga)

Rata-rata tengah buat persediaan kuih raya.. di pasaran, kuih raya dah mula berlambak...tapi kurang dapat sambutan, sebab harga meningkat disebabkan GST. DAn lagi satu, sekarang ni orang suka buat kuih sendiri... sebab tak susah sangat buat kuih. 

MF pun ada la juga berangan nak buat kuih sendiri.. tapi entah bila nak jadi realiti.. asyik tak sempat aje nak buat tambah main dengan anak-anak yang tengah membesar ni kan... Rasa, macam nak kena cari kat "bukit payung" kot ni.. Tapi kerepek MF dah beli awal.. Beli di Jalan Kebun, masa hantar mak mentua ke rumah kak ipar masa tu.. Murah la juga kerepek kat situ... da yang pasti stok baru. 

Ohoii... panjang mukadimahnya... Nak cerita pasal biskut raya... OK, back to our topic, tahun ni, tiada sangat kuih baru... koleksi tahun ni diperbaharui kuihnya, ditambah cheese, coklat dan upgrade serba sedikit biskut raya yang tahun lepas. 

Sebenarnya, bahan asas untuk semua biskut raya sama je.. Antaranya: Tepung, Tepung kastard, Gula Ising atau gula halus, Marjerin, Telur, tepung jagung. Ni Bahan asas la ni... Lepas tu nak jadikan kuih dan biskut raya tu berbeza, tambahlah cornflakes, nestum, oat, coklat, badam, gajus, cheese, pandan dan sebagainya. Jadi, tak susah buat biskut... bancuh dan pelbagaikan... kemudian terap dan bentuklah apa-apa pun asalkan nampak beza. 

Kuih tradisional nak hampir pupus dah zaman sekrang.. tapi kalau dikampung masih ada... antaranya kuih siput, kuih buah rotan, kuih ros/kuih goyang, bahulu, putu kacang. Kuih tradisional banyak bergoreng dan bakar... Ringkas tetapi agak lama nak siapkan. Tapi tetap sedap. 

Di sini, MF nak kongsikan sumber rujukan anda untuk buat kuih raya dan juga resepi biskut raya:


Selain tu boleh rujuk Panduan Buat Kek dan Biskut untuk hasilkan biskut dan kek yang sedap dihari raya.

Moga bermanfaat... Kuih raya sebagai penyeri meja di hari raya.. ... walaupun kurang sambutan, tapi nak kena ada juga kan.. dan paling sedap ialah.. serdak kuih raya... haha.. yang ni berebut nak makan... sedap tuuu...

02 Jun 2015

Jun 02, 2015

30 Resepi Untuk Sebulan Sepanjang Ramadhan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


30 Resepi Untuk Sebulan Sepanjang Ramadhan! | Ramadhan hampir tiba... Bagi ibu-ibu dan isteri-isteri, mula memikirkan resepi juadah sepanjang Ramadhan kan... Zaman GST, tak boleh lagi nak harapkan bazar sepanjang sebulan... Perlu turun ke dapur.. Sehari satu juadah pun dah cukup.. Kerana Ramadhan, mengajar kita tak membazir dan besederhana dalam menikmati makanan dan rezeki Allah... Di sini, MF nak kongsikan 30 resepi sepanjang bulan Ramadhan... Setiap hari, boleh cuba satu resepi... 


Ayam Panggang Bermadu
Bahan-bahan: 
Cara memasak:
1kg kepak ayam 
1 senduk besar minyak bijan 
2 senduk besar madu (kalau u suka manis, tambahkan lagi ) 
sedikit serbuk lada sulah (sesuka hati, siapa yang suka pedas, tambahlah lagi) 
sedikit garam secukup rasa
1.  Gaulkan ayam bersama madu, minyak bijan, serbuk lada sulah & garam hingga rata. Perapkan semalaman atau lebih dan selepas tu, boleh lah dipanggang ayam tu..... 

Udang Masak Serai Wangi 
Bahan-bahan: 
Cara memasak: 
600 gm udang harimau - digoreng setengah masak
4 batang serai 
100 gm cili kering 
100 gm bawang merah 
100 gm cili merah 
70 gm bawang putih 
70 gm halia muda 
3 sudu besar pati asam jawa 
30 gm belacan bakar 
100 gm pati santan 
Garam dan gula secukup rasa 
1. Kisar halus serai, cili kering, bawang merah, cili merah, bawang putih dan halia muda. 
2. Tumis hingga wangi dan masukkan air asam jawa dan sedikit santan cair. 
3.   Masak atas api sederhana hingga kuah pekat 
4.   Masukkan pati santan dan udang. 
5.   Masak hingga naik bau. 


Ikan Siakap Kukus 
Bahan-bahan: 
Cara memasak:
1 ekor ikan siakap sederhana besar 
3 sudu besar sos tiram 
2 susu besar sos cili 
2 susu besar sos tomato 
1 sudu gula 
4cm halia - dimayang 
3 ulas bawang putih - dimayang 
3 ulas bawang besar - dimayang 
3 tangkai daun sup(saderi) 
1/2 biji limau nipis 
garam secukup rasa 
1. Cuci ikan dan belah dua jangan sampai putus lumur garam dan gula (kurangkan jika tak suka manis). 
2.  Masukkan ikan dalam pinggan bujur, tabur bahan yang dimayang tadi. 
3.   Tuang ketiga-tiga sos tadi. 
4.   Kukus selama 10minit (hingga masak). tabur hirisan daun sup tadi dan perah limau diatasnya. 


Ikan Masak Berlada 
Bahan-bahan: 
Cara memasak:
3 ~ 4 ekor ikan sembilang 
10 biji cili merah - dikisar 
2 batang serai - dititik 
1 ulas bawang besar - dimayang kasar 
2 ulas bawang putih - ditumbuk 
1 inci halia - ditumbuk 
air limau kasturi 
sedikit garam dan gula secukup rasa 
1. Ikan disiang, lumurkan dengan garam dan kunyit. Goreng dan ketepikan. 
2. Dengan menggunakan minyak yang sama tumiskan bawang putih dan halia yang telah ditumbuk tadi. Bila dah berbau harum (garing) masukkan cili merah yang telah dikisar, garam dan gula, kacau dan biar sampai pecah minyak. 
3. Masukkan ikan yang telah digoreng tadi dan gaul hingga sebati. Masukkan bawang besar yang dimayang kasar, kacau hingga agak layu. 
4. Curahkan air perahan limau kasturi sebelum dihidangkan. 

Ikan Kerapu Masak Asam Manis 
Bahan-bahan A: 
Bahan-bahan B: 
Cara memasak:
1 ekor ikan kerapu 
120gram tepung jagung 
1 biji telur ayam 
Sedikit minyak 
(untuk goreng) 
Garam secukup rasa 

5 ulas bawang merah - dikisar 
5 ulas bawang putih - dikisar 
3cm halia 
1 batang serai - dititik 
1 helai daun pandan 
3 sudu cili sos 
1 sudu cili giling 
Sedikit kunyit hidup 
3 sudu tomato sos 
3 cawan air 
Sedikit cuka masak 
Garam secukup rasa 

1.     Gaulkan bahan-bahan A dan goreng hingga rangup. 
2. Untuk sosnya,panaskan sedikit minyak, tumis bawang putih, bawang merah, halia, daun Pandan dan serai sehingga bau naik. 
3.  Masukkan cili giling dan kunyit.kacau sehingga naik minyak. 
4.  Masukkan air, tomato sos,cili sos dan bahan perasa.kacau sehingga mendidih. Tuangkan ke atas ikan yang telah digoreng. 
5. Gorengkan bahan-bahan taburan dengan sedikit minyak ke atas hidangan tadi.
Untuk hiasan: 
1.       Bawang besar, cili merah, gree pepper, nanas dan timun.


Ayam Masak Cendawan Ala Cina 
Bahan-bahan: 
Cara memasak:
1/2 ekor ayam 
8 keping Cendawan hitam - direndam 1/2 jam 
1 inci halia - dihiris 
1 biji bawang besar - dihiris 
6 ulas bawang putih - dicincang 
4 ~ 5 tangkai cili padi 
Sedikit kicap lemak manis 
Sedikit sos tiram 
1.      Ayam dibasuh dan dipotong kecil2. Cendawan yang dah lembut ditoskan, buang tangkainya dan dipotong 4 (memanjang). 
2.      Panaskan minyak dan tumis halia. Bila dah naik bau (halia dah kekuningan) angkat halia dan buang. Kalau tak buang pun tak apa. 
3.      Masukkan bawang besar, bawang putih dan cili padi. Tumis hingga naik bau baru masukkan ayam. Kacau sekejap. 
4.      Masukkan kicap dan sos tiram. Kuantiti kicap terpulang. Tak payah letak garam sebab sos tiram dah memang masin. Kalau untuk yang kuat masin, bolehlah letak garam sedikit. Kacau. 
5.      Selepas tu, masukkan air secukupnya (dalam 2 cawan biasa). 
6.      Bila dah mendidih baru masukkan cendawan. Kecilkan api dan biarkan hingga kuahnya pekat. (biasanya dalam 10 hingga 15 minit).

Pajeri Nenas 
Bahan-bahan: 
Cara memasak:
Rempah tumis (Kulit kayu manis,bunga lawang, pelaga) 
Sedikit serbuk kunyit 
4 biji bawang merah ] 
2 biji bawang putih ] Dihiris memanjang 
Biji sawi 
gula sikit 
garam secukup rasa 
Lada merah/&hijau dibelah memanjang (jgn sampai putus) 
Nenas dipotong bulat dan 4, rebuskan dan ditoskan air 
1.      Tumiskan rempah tumis tadi masukkan bawang merah dan putih, bila naik bau masukle serbuk kunyit. 
2.      Kemudian masuk nenas yg dah siap tos tu, gula sikit dan garam secukup rasa. 
3.      lepas tu masukla pulak lada dan biji sawi (masa masuk lada nie tk usahle sampai lunyai pulak-golek-golekkan ajele kat dlm kuali tu sikit-sikit).


Mee Hailam 
Bahan-bahan: 
Cara memasak:
1 kg mee/kueh teow/mee hoon (6/8 orang) 
6 biji bawang putih (tumbuk/penyekkan) 
rencah ayam/udang/sotong 
sos tiram 
garam secukup rasa 
6 biji cili api 
3 sudu besar tepung jagung (cairkan dalam setengah cawan air sejuk) 
sayur (kobis bunga/sawi/carrot/baby corn) 
1.   Tumiskan bawang putih dan cili api. 
2.   Kalau dah garing letakan rencah, kemudian letak air 3 cawan dan garam secukupnya. 
3.   Masukkan sos tiram setengah botol kecil. 
4.   Kemudian masukkan air tepung jagung utk pekatkan kuah. 
5.   Masukkan sayur2 an dan mee. 


Ketam Bertelur 
Bahan-bahan: 
Cara memasak:
2 ekor ketam yang agak besar dibuang kulit yang keras tu dan dibelah dua. 
3 sudu sos tiram 
3 sudu sos cili 
3 sudu cili yang dah diblend 
7 ulas bawang merah 
1 ulas bawang putih yang agak besar 
sepotong halia 
sebiji telur 
garam 
sedikit gula 
sedikit minyak untuk menumis 
bawang besar 
1.    Tumbuk cili, bawang putih, bawang merah dan halia tumiskan sehingga bangkit baunya 
2.    Masukkan secawan air 
3.    MAsukkan ketam, tutup kuali sehingga 10 minit 
4.    Masukkan segala sos, gula dan garam secukup rasa 
5.    Bila semua dah nampak macam sebati, masukkan telur yang dah dipukul, 
6.    Kacau cepat-cepat supaya telur tak berketul. 


Ayam Kepak Masak Minyak Bijan 
Bahan -bahan: 
Cara memasak:
Beberapa ketul kepak ayam/drumstick ke apa2 lah 
Sesame oil/Minyak bijan 
Serbuk lada hitam 
Fish sauce/Sos ikan 
Bawang putih 5 ulas ( Potong nipis2) 
Sos tiram 

1.    Lumurkan ketul2 ayam tu dgn minyak bijan, sos tiram, sos ikan(jgn banyak sesangat - secukup rase). Campurkan bawang putih yg dihiris. Perapkan lbh kurang 1 jam. 
2.    Sejam kemudian angkat, taburkan serbuk lada hitam (terpulang ikut kepedasan). 
3.    Panaskan oven, Masukkan dalam oven lbh kurang 30 minit. Setiap 10 minit hendaklah tambah sos ikan terhadap ketul ayam tadi. 

Nehari (Kari Kambing Kashmir) 
Bahan-bahan: 
Cara memasak:
1 camca besar garam masala 
4 ulas bawang putih dicincang halus 
2 cm halia dicincang halus sedikit garam 
2 camca kecil serbuk cili 
1 camca besar serbuk ketumbar 
1/2 camca kecil serbuk buah pala 
1 camca besar serbuk jintan kasar 
1 camca besar paparika 
4 labu bawang besar dihiris nipis 
1kg daging kambing didadu ( Bahagian kaki ) 
150ml Tairu 
2 camca besar tomato puri 
1/2 cawan kacang dhal direbus sampai lembut dan dimesin 
1/2 cawan daun ketumbar dicincang halus 
2 biji cili hijau dihiris 
Minyak Vesawit untuk menggoreng 
Air secukupnya 
Garam secukup rasa 
1.    Gaulkan daging kambing dengan sedikit garam dan garam masala dan goreng sebentar. Keluarkan dari periuk dan asingkan. Dalam periuk yang sama tumis bawang besar sampai kuning dan garing lalu di masukkan semula daging tadi. 
2.    Masukkan semua bahan-bahan yang lain ke dalam daging kecuali dhal dan kacau rata dan dikecutkan selama 10 minit. 
3.    Masukkan air dan Dhal didihkan sampai empuk. Tambahkan garam dan taburkan daun ketumbar dan cili hijau. 


Ikan Tiga Rasa 
Bahan-bahan 
Cara memasak:
1 ekor ikan siakap / kerapu 
sedikit bawang putih (ditumbuk) 
1 inci halia 
2 biji tomato (agak masak) 
6 biji cili merah 
10 biji cili padi 
2 sudu sos tiram 
2 sudu sos cili 
1 sudu sos tomato 
sedikit gula, garam 
bhn utk dikisar 
1.       Goreng ikan (spt biasa) garing / separuh garing (terpulang). Toskan minyak.Ketepikan. 
2.       Tumis bawang putih (naik bau) + bhn kisar 
3.       Masukkan semua sos tadi, gula, garam dan sedikit air 
4.       Tuang atas ikan 


Ikan Pari Lemas!!!!
Bahan A: 
Bahan B: 
Bahan C: 
1 bahagian ikan pari yang telah di potong (sederhana besar) 
- di basuh bersih 
- sediakan besen sebagai acuan untuk kertas timah yang boleh di muatkan dengan ikan pari tadi, kemudian lapik dengan kertas timah 3-4 helai, biar tebal sikit supaya tak koyak. Biarkan kertas timah tu besar macam nak balut hemper! supaya senang nak balut ikan pari tu. 
- letak ikan pari ke atas acuan kertas timah. (biarkan dulu ikan tu releks) 

5 biji bawang putih di hiris nipis dan dipotong memanjang (macam batang mancis) 
2 biji bawang besar di belah dua dan di mayang halus 
2 batang serai di mayang halus 
1 helai daun limau purut di koyak empat 
25 biji cili padi di mayang halus 
halia sebesar ibu jari kaki di hiris nipis dan di potong memanjang 
1biji cili besar (merah) di mayang dan dicincang halus 
3 sudu besar minyak masak 
2 sudu besar sos minyak ikan 
sedikit ajinamoto 
1/2 sudu kecil garam 
1/4 sudu kecil gula 
10 biji limau kasturi 

Cara memasak: 
Campurkan kesemua bahan B, dan gaul sehingga rata, kemudian masukkan kedalam bahan A. barulah bahan C di perah keatasnya, balut ikan pari tadi dengan rapi dan kemas. biarkan selama 15 minit untuk dia mesra dengan kesemua bahan-bahan tadi. lepas tu kukus/bakar selama 20 minit 


Tandoori Kurau 
Bahan-bahan: 
Cara:
3 keping ikan kurau 
1 biji liamu purut 
1 sudu besar halia (dicincang halus) 
2 biji bawang putih (dicincang halus) 
5 sudu besar yoghurt 
1 sudu kecil serbuk cili 10 gm serbuk ketumbar 
10 gm jintan halus 
Setangkai daun ketumbar (dipotong halus) 
Garam dan lada hitam secukup rasa 
2 sudu besar minyak sapi 
1.    Gaul bawang putih, halia, yoghurt, serbuk cili, rempah, garam dan lada hitam dalam sebuah mangkuk. 
2.    Ikan kurau dibersihkan dan perap sekurang-kurangnya tiga jam. 
3.    Setelah itu, sapu sedikit minyak sapi dan panggang selama 15 hingga 20 minit. 
4.    Hidangkan bersama roti atau nasi. 


Tom Yam 
Bahan-bahan: 
Cara memasak:
Ayam - 1/4 ekor (dipotong kecil) 
Daging - 250 gm (dipotong kecil) 
Udang - terpulang pada tukang masak 
Bahan A – 
Blenderkan Halia 
3 inci Bawang merah 
6 ulas Cili api 
20 biji (seeloknya yg dah masak berwarna merah) 
Bahan-bahan lain 
Minyak masak - 1/5 cawan 
Serai - 6 btg serai (diketuk) - lebih pun boleh 
Lobak merah - 2 btg (dipotong) 
Bunga kubis - 150 gram 
Putik jagung - 2 bungkus 
Tomato - 3 biji (potong 4) 
Bawang besar - 3 biji (potong 4) 
Daun limau purut - 3 atau 4 helai 
Limau nipis - ambil airnya, dan ikut keperluan 
Batang saleri - 2/3 btg dari sepokok (potong panjang 1/2 in) cili api - diketuk (jika rasa perlu untuk tambahkan kepedasan) 
Sos ikan - dalam 1 atau 2 sudu 
Air 
Garam 
Bahan perasa - jika berminat 
1.    Panaskan minyak dalam periuk, dan tumiskan bahan2 yang dikisar (Bahan A). 
2.    Masukkan juga serai yang telah diketuk. Tumis sehingga pecah minyak.
3.    Masukkan daging yang telah dipotong. Masak sehingga empuk. Dalam proses ini, sedikit air perlu ! 
4.    ditambah, hanya utk menyempokkan daging. 
5.    Bila daging telah empok, masukkan ayam. Masak lagi sehingga ayam 3/4 masak. Tambahkan air hingga paras air tu... 1 1/2 kali ganda dari bahan2 yang ada didalam periuk tu. 
6.    Masukkan udang jika berminat. Masak lagi hingga air mengelegak. 
7.    Masukkan lobak merah, putik jagung dan bunga kobis. Masukkan juga daun limau purut. Cili api yg telah diketuk (pastikan dulu tahap kepedasannya - mungkin anda telah berpuas hati). 
8.    Masukkan jua... tomato dan bawang besar, serta batang saleri. Sos ikan dan garam serta bahan perasa jika berminat. Pastikan mengelegak.... dan tutupkan api. 
9.    Akhir sekali masukkan perahan air limau.... Seimbangkan rasa masin dan masam..... 

Nasi Ayam Hakka 
Bahan-bahan: 
Cara memasak:
1 ekor ayam segar 
Kicap cair (Cap Camel) 
Minyak Bijian Bawang merah 1 biji 
Bawang putih 3 biji 
1 ketul kecil halia 
Beras 2 tin susu 
1 sudu besar garam 
1 sudu kecil Ajinamoto 
Sedikit lada putih 

1.       Rebus ayam sehingga masak. Pastikan ia tidak direbus telalu lama. Kita boleh cucuk paha ayam dengan chopstick, jika ia telah masak, paha ayam dengan senang dapat ditembusi. 
2.       Toskan ayam tersebut dan letak atas pinggan. Kita mesti menabur kicap cair diikuti dengan minyak bijian sewaktu ayam masih panas. 
3.       Biar ayam sejuk sehingga kita nampak minyak dari ayam tekeluar barulah kita memotongnya. Ini untuk megelakkan daging ayam hancur sewaktu kita memotong ketika panas. 
4.       Air rebus ayam digunakan dalam memasak nasi ayam. Pastikan kita tidak memasuk terlalu banyak air rebusan tadi.(Sukatan air selalunya 1 inci lebih dari paras beras) 
5.       Tumiskan halia, bawang putih dan bawang merah (Jangan terlalu garing). 
6.       Masukan tumisan tersebut ke dalam periuk nasi. Taruh garam, Ajinamoto dan lada putih. 
7.       Biar nasi ayam masak dan sajikan selepas setengah jam.

Mee Rebus 
Bahan-bahan: 
Cara memasak:
1 paket mee kuning - celur 
Bahan sayuran: 
50 sen Taugeh - celur 
Sedikit daun sup - hiris nipis 
Sedikit daun bawang - hiris nipis 
Bawang goreng 
4 keping tahu di goreng dan dihiris nipis. 
5 biji Cili hijau - dihiris nipis 
Limau nipis/limau kasturi - di belah dua 
Telur rebus - belah dua 
Bahan-bahan kuah: 
Sedikit minyak untuk menumis 
4 sudu cili kering yang di kisar 
3 biji bawang merah - kisar 
3 sudu lengkuas yang di kisar 
4 batang serai dikisar halus 
2 biji bawang putih - kisar 
RM 3 udang kering - kisar - lagi banyak lagi sedap. 
300gm udang hidup - direbus dan kisar halus 
1 kg ubi keledek merah - direbus dan blender halus 
3 sudu gula atau secukup rasa 
garam secukup rasa 
Sedikit ajinomoto 
4 sudu sos tomato 
Air - agak-agaklah 
1.    Tumiskan bawang merah, bawang putih, lengkuas, serai, cili kering dan udang kering yang telah di kisar hingga naik minyak dan berbau wangi. 
2.    Masukkan udang hidup yang dikisar dan air rebusannya sekali. 
3.    Masukkan keledek yang telah dikisar dan tambahkan air secukupnya. bubuh garam, gula, aji,sos tomato. 
4.    Biarkan mendidih dan siap untuk di hidang dan dimakan.....


Gulai Tempoyak Ikan Kembung 
Bahan-bahan:
Cara memasak:
1 kg ikan kembung (dipotong dua) 
1 ikat taugeh kasar 
1 cawan tempoyak 
1 batang serai 10 biji cili padi 
Serbuk kunyit 
Garam 
1.   Masukkan ikan yang telah dicuci ke dalam periuk bersama cili padi yang telah dikisar dan serai yang telah dititik.
2.   Tempoyak dibancuh dengan sedikit air supaya tidak terlalu pekat. 
3.   Masukkan serbuk kunyit dan garam 
4.   Apabila mendidih, masukkan taugeh. Sedia untuk dihidang.

Ayam Golek Seri Pahang 
Bahan-Bahan: 
Cara memasak:
1 ekor ayam (dibersihkan) 
300 gm bawng merah (dikisar halus) 
5 cm halia (dititik) 
2 sudu besar rempah kari ayam 2 keping asam gelugur 
2 biji kelapa parut (diperah 3 cawan santan) 
Garam dan gula secukup rasa 

1.    Satukan bawang merah, serai, serbuk kari, garam, gula, asam gelugur dan santan di dalam kuali yang besar, kemudian didihkan perlahan-perlahan di atas api yang kecil selama 20 minit. 
2.    Apabila kuah hampir pekat, masukkan ayam dan kacau dari semasa ke semasa sehingga ayam separuh masak.
3.    Angkat ayam kemudian panggang di atas bara api selama 10 minit. Semasa dipanggang, balik-balikkan ayam sambil disiram kuah yang selebihnya. 
4.    Bila masak, bolehlah dihias mengikut citarasa tersendiri. hidangkan bersama minuman, 

Kari Kepala Ikan 
Bahan-bahan: 
Cara memasak:
1 kg kepala ikan 
50 gm bawang merah 
30 gm halia (dikisar) 
30 gm bawang putih (dikisar) 
50 gm cili kering (dikisar) 
50 gm ketumbar 
40 gm serbuk jintan putih 30 gm serbuk kaskas 
10 gm serbuk lada putih 
40 gm serbuk kunyit 
1 liter santan kelapa 
20 gm garam 
10 biji kacang bendi 
6 biji terung 
1.       Tumiskan bawang, halia dan cili kering. Masukkan pula rempah yang telah dicampurkan dengan sedikit air asam jawa. 
2.       Kacau sehingga terbit minyak. Selepas itu masukkan santan, kacau hingga sebati. 
3.       Masukkan pula terung dan bendi, tunggu hingga separuh masak. 
4.       Setelah hampir masak, masukkan pula garam dan serbuk perasa secukup rasa.


Black Pepper Steak 
Bahan-bahan: 
Cara memasak:
1/2 kg daging (sebaik-baiknya batang pinang) 
5 ulas bawang merah 
2 ulas bawang putih 
1/2 inci halia 
1 sudu teh lada hitam biji (boleh juga ganti dengan 1/2 sudu teh lada serbuk, tapi rasanya kurang oomph!) 
1 batang lobak merah (dihiris menyerong setebal 1/2 inci) 
1/2 cawan kicap manis 
1 cawan air 
1 ulas bawang besar (dihiris membulat setebal 1/4 inci) 
1/2 cawan cendawan butang (kalau yang sebiji-sebiji tu, belah dua. Kalau yang dah siap hiris, tak payah buat apa-apa lagi dah)
1 biji buah tomato (dibelah 4 atau 6) 
1/2 sudu teh tepung jagung dicampur dengan 2 sudu besar air (untuk memekatkan kuah) 
1/2 sudu teh gula atau secukup rasa 
2 sudu besar minyak masak 
1.       Daging dihiris lebar dan setebal 1/2 inci. Bersihkan dan ketepikan. 
2.       Kisar halus bawang merah, bawang putih, halia dan lada hitam. 
3.       Masukkan daging, bahan dikisar, lobak merah, kicap manis dan air ke dalam periuk yang dalam. 
4.       Masak atas api sederhana / kecil sehingga daging empuk (pastikan kuahnya tak kering dan tambah air, jika perlu). 
5.       Sementara daging dimasak, goreng bawang besar hingga layu. Angkat dan ketepikan. Ulangi langkah ini dengan buah tomato. 
6.       Apabila daging dah empuk, masukkan bawang besar dan tomato berserta minyaknya, cendawan butang, campuran tepung jagung dan gula secukup rasa. 
7.       Masak atas api kecil selama 3 - 5 minit lagi. 
8.       Siap untuk dihidang.
Tips: 
1.       Stik ini enak dimakan bersama "garlic toast" dan french fries. 

Gulai Tempoyak Ikan Kembung 
Bahan-bahan: 
Cara memasak:
1 kg ikan kembung (dipotong dua) 
1 ikat taugeh kasar 
1 cawan tempoyak 
1 batang serai 10 biji cili padi 
Serbuk kunyit 
Garam 

1.    Masukkan ikan yang telah dicuci ke dalam periuk bersama cili padi yang telah dikisar dan serai yang telah dititik.
2.    Tempoyak dibancuh dengan sedikit air supaya tidak terlalu pekat. 
3.    Masukkan serbuk kunyit dan garam 
4.    Apabila mendidih, masukkan taugeh. Sedia untuk dihidang. 

Asam Pedas Tumis (Melaka) 
Bahan-bahan: 
Cara memasak:
ikan serkut/tenggiri/siakap/kembung/pari/sembilang/keli tapi masak asam ni kalo melaka(sebelah merlimau)suka ikan parang rasanya lebih sedap.ikan parang 
7/8 ulas bawang merah 
2 ulas bawang putih 
sebesar ibu jari kaki belacan 
kunyit hidup sebesar ibu jari tangan (boleh juga gunakan kunyit serbuk) 
air asam jawa 
cili yang telah diblander(dapat yang digiling lebih sedap) 
2 sudu besar kerisik(kelapa goreng) 
sedikit halba 
sedikit halia (sebesar separuh ibu jari)- agak-agak kuah dan ikan banyak mana. 
garam secukup rasa 
perasa ajinomoto jika suka. 

1.       Kunyit hidup dan bawg putih ditumbuk lumat. 
2.       kemudian masukkan bwg merah ...tumbuk separuh lumat...masukkan belacan tumbukkan juga. 
3.       Panaskan periuk dan minyak untuk menumis. 
4.       Setelah minyak panas masukkan halba (lebih kurang 4/5 biji)tak boleh banyak nanti pahit.halba untuk naik bau wanginya. 
5.       Masukkan bawang merah,putih,belacan,kunyit,yang telah ditumbuk tadi.kacau. 
6.       Masukkan cili yang telah diblander(7/8 sudu besar-tengoklah pekat ke cair cili mesin tu)kkacau sebati masukkan kerisik. 
7.       Tumiskan dengan api sederhana sehingga garing (macam buat sambal)atau cili berubah warna sedikit merah hitam. 
8.       Setelah garing masukkan air asam jawa.tambah air biasa tengoklah nak kuahnya banyak mana /sesuai ngan ikan. 
9.       Kacau biar bahan tumis tadi sebati ngan kuah. 
10.   Masukkan ikan.kemudian masukkan halia yang telah ditumbuk sedikit(usah ditumbuk lumat)atau dihiris halus. 
11.   Didihkan kuah...masukkan garam dan perasa.
Tips : 
Masak asam sebenarnya rasa asam(masam kuahnya) dengan pedasnya mestilah seimbang.Ikannya mesti segar. Gunalah ikan parang next time guna ikan lain...rasalah bezanya anda akan tahu....Tumisan lada dan bawangnya mesti garing (jangan sampai hangit) jika tak tak sedap... 

Soto Ayam 

Bahan A 
Bahan B 
Bahan c 
1 ekor ayam di potong ikut suka 
3 biji bawang besar (potong 4) 
5 ulas bawang putih (di ketuk je) 
2 inci halia (di mayang) 
2 ketul sub bunjut (cap apa pun tak kisah) 
sedikit kayu kayan (bunga cengkeh, bunga lawang, kayu manis) 

10 bijik bawang merah 

Daun sup dan daun Bawang 
Di potong dan masukkan dalam sup tu. 
Sambal kicap 
Bahan-bahan: 
20 bijik cili api 
2 bijik limau kasturi (kalau limau nipis 2 belah) 
2 ulas bawang putih 
kicap 
sikit gula 
Cara memasak:
Cara memasak:
Cara memasak:
1.    Semua bahan A nie hendaklah direbus 
2.    Bila ayam dah empuk dan semua bahan tu dah sebati masukkan la garam, pak aji, gula sikit.

1.       Bawang ni di goreng dengan minyak baru (minyak yang belum digunakan) minyak ni agak2 , jangan banyak sangat 
2.       Bila dah kuning tuangkan bawang ngan minyak tu kedalam sup yang dah masak tu. 
3.       Tutup periuk sup supaya naik bau wangi bawang.
1.    Tumbuk cili ngan bawang putih , bila dah lumat 
2.    Masukkan dalam mangkuk, selepas itu tuang kicap, gula dan perahkan limau. 
3.    Sedia untuk dimakan .


NASI PAPRIK 
Bahan-bahan:
Cara memasak:
5 pinggan nasi putih panas 
1/2 kilo isi ayam/daging 
6 biji cili api, dihiris 
3 ulas bawang merah, dimayang halus 
2 ulas bawang putih, dimayang 
1/2 btg serai dihiris 
5 sudu sos cili 
2 sudu sos tomato 
1 sudu sos tiram 
3 btg kacang panjang dipotong 
2 sudu bawang goreng 
Garam secukup rasa 
sedikit minyak masak 
1.       Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih. Bila kekuningan, masukkan cili api. Masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram, serai dan sedikit air selepas menggelegak, masukkan isi ayam/daging. 
2.       Masukkan garam secukup rasa kemudian kacang panjang dan nasi putih. Goreng selama 3 minit. hidangkan.


Nasi Dagang 
Bahan-bahan: 
Cara memasak:
5 cawan beras nasi dagang ATAU (3 cawan beras pulut + 2 cawan beras biasa) 
2 cawan santan pekat 
4 cawan santan cair 
2 sudu besar halba 
10 ulas bawang merah kecil, mayang halus 
6 ulas bawang putih, mayang halus 
1½ inci halia, dihiris halus (seperti batang mancis) 
Garam dan gula secukup rasa. 

1.    Didihkan air didalam periuk kukusan 
2.    Gaul beras dan santan cair dengan sedikit gula dan garam 
3.    Alaskan kukusan dengan kain kapas yang bersih (seelok-eloknya dua inci melebihi paras bekas pengukus 
4.    Masukkan beras yang sudah bersantan kedalam pengukus dan kukus sehingga beras masak 
5.    Keluarkan beras yang sudah masak, masukkan ke dalam sebuah mangkuk besar 
6.    Semasa masih panas panas, gaul rata-rata dengan santan pekat (masuk sedikit-sedikit), bawang merah, bawang putih, halia dan halba. Sesuaikan gula dan garamnya. 
7.    Hidang panas-panas bersama kuah dan sambal kelapa.
Gulai ikan tongkol (atau ayam) untuk nasi dagang 
Bahan A
Bahan B
Cara memasak:
Dua ekor ikan tongkol sederhana besar 
5 keping asam gelugor 
2 inci halia, ditumbuk kasar 
3 ulas bawang merah kecil, ditumbuk kasar 
3 ulas bawang putih, ditumbuk kasar 
Sesudu makan garam dan sesudu teh gula 
Air untuk merebus (sekadar menutup ikan, lebihkan seinci) 

Santan pekat dari satu biji kelapa 
3 keping asam gelugor 
5 ulas bawang merah kecil, ditumbuk 
4 ulas bawang putih, ditumbuk 
1 inci halia, ditumbuk 
Satu peket rempah kari Adabi, dibuat pes 
Satu sudu makan cili boh (kalau tak suka pedas, tinggalkan) 
1 cawan santan cair, dibancuh dengan sesudu makan asam jawa. 
2 sudu makan gula merah/ kabung/ melaka (atau kalau di Kelantan dipanggil "manisan") 
Garam secukup rasa 
Minyak untuk menumis 

Rebus bahan A sehingga masak, dan renihkan selama setengah jam, kemudian ambil ikan sahaja dan ketepikan. 
Pijarkan minyak di dalam periuk 
Tumiskan bawang, bawang putih dan halia, sehingga naik bau 
Masukkan rempah kari dan cili boh (jika guna) dan goreng sehingga keluar minyak 
Masukkan santan cair yang telah dicampur dengan asam jawa dan ikan (ketepikan sekeping untuk sambal kelapa). Biarkan mendidih 
Masukkan santan pekat dan asam gelugor 
Bila mendidih masukkan gula merah 
Masukkan garam dan sesuaikan rasanya (kalau sudah masam, keluarkan asam gelugor) 
Biarkan renih selama 15 minit sebelum dihidangkan bersama nasi dagang.
Sambal kelapa untuk Nasi Dagang 
Bahan-bahan: 
Cara memasak: 
Kelapa parut (sebiji), disangrai sehingga perang 
4 sudu makan gula kabung (manisan) 
Sekeping ikan tongkol rebus, asingkan isinya sahaja 

Tumbuk semua bahan-bahan sedikit demi sedikit. Pastikan kelapa tidak pecah minyaknya. Kalau tidak suka terlalu manis boleh kurangkan gulanya. Hidangkan nasi dagang dengan gulai ikan tongkol dan sambal kelapa. Boleh juga dimakan dengan sambal tumis dan acar timun. 

Mee Bandung Muar (resepi asli Muar) 
Bahan-bahan:
Cara memasak:
1 kg mee kuning 
10 tangkai cili kering (buang biji dan rebus, toskan)
1 labu bawang putih (diketuk) 
5 biji bawang merah 
½ cawan udang kering, direbus dengan secawan air (alternatively boleh guna sotong rendam, rebus juga, ini style Mee Bandung Tanjung Agas, Muar) 
½ cawan udang hidup 
1 cawan daging rebus (dipotong nipis) 
Sawi (sukatan ikut suka, potong anggaran 1 inci) 
Kobis (sukatan ikut suka, hiris kasar) 
¾ - 1 cawan gula pasir 
3 - 4 cawan air rebusan daging 
1 sudu makan sos tiram 
Telur ayam (mengikut jumlah hidangan) 
Garam secukup rasa 
Minyak untuk menumis 
Lain lain perencah e.g. daging ayam, fishballs, sotong, bunga kobis, hati rebus boleh dimasukkan mengikut individual preference. 
Daun sadri & daun bawang, jika suka (dihiris) 


1.   Blend cili kering, udang kering & air rebusannya, gula, bawang putih & bawang merah. 
2.   Pijarkan sedikit minyak didalam kuali 
3.   Tumiskan bahan bahan yang dikisar. Jangan sampai garing 
4.   Masukkan sos tiram 
5.   Masukkan udang, daging rebus (dan bahan no. 15 jika ada). 
6.   Masukkan batang sawi dan air rebusan daging dan garam. Biar sehingga pekat.

Tips
1.   Untuk menghidang (Mee bandung ni tak sedap masak in bulk, so kenalah "bancuh" sepinggan-sepinggan.)
1.   Ambil sedikit kuah (dan rencahnya untuk satu orang makan) 
2.   Panaskan kuah dan masukkan sebiji telur, sehingga separuh keras. 
3.   Masukkan sayur dan bila agak lembut, masukkan mee kuning untuk satu orang makan 
4.   Masukkan kedalam mangkuk leper, telur letak diatas, taburkan daun sup & daun bawang, jika suka. 
5.   Hidangkan.

Gulai nenas ikan kering orang utara 
Bahan-bahan:
Cara memasak :
1 paket serbuk kari ikan / ikan kering 
1 biji nenas 
Isi / tulang ikan talang kering 
Santan 
garam 
bawang merah 
daun kari 
minyak untuk menumis 

1.    Ikan talang direndam. 
2.    Rebus nenas yang telah dipotong bersama-sama dengan serbok kari sehingga hampir kering dengan api sederhana. Kemudian masukkan santan dan ikan talang tadi biarkan mendidih. 
3.    Ketepikan. Garam bubuh kemudian sebab gulai tersebut mungkin telah masin dari isi ikan talang tersebut.(Rasa dulu) 
4.    Bawang merah dimayang kemudian ditumis didalam kuali bersama-sama dengan daun kari. 
5.    Setelah garing masukkan bawang bersama-sama minyak tadi ke dalam gulai ikan tadi. 
6.    Kacau sebentar kemudian tutup periuk tadi. 
7.    Siap dan boleh dimakan. 

Ayam Bercili masak ketumbar 
Bahan-bahan:
Cara memasak:
1/2 kg ayam 
Serbuk kunyit gaulkan 
Sedikit garam 
6 biji bawang kecil 
3 ulas bawang putihditumbuk lumat 
sedikit halia 
4 sudu besar biji ketumbar 
1 sudu kecil jintan manis di mesin halus 
4 sudu besar cili mesin/cili boh 
2 asam keping 

1.   Goreng ayam sehingga garing. Setelah garing bolehlah diangkat dan ketepikan. 
2.   Tumiskan bahan yang telah ditumbuk lumat sehingga naik bau kedalam minyak lebihan ayam tadi (agak-agak minyak dengan bahan yang hendak dibuat sambalnya). 
3.   Masukkan cili mesin/cili boh sehingga pecah minyak. 
4.   Kemudian masukkan ketumbar dan jintan manis yang telah dimesin. Jika nampak pekat tuangkan sedikit air (Gunakan api yang sederhana). 
5.   Masukkan asam keping, sedikit garam dan sedikit gula. Kemudian masukkan ayam yang telah digoreng tadi dan gaulkan. Hidangkan 

Ayam Masak Lomak Cili Api Nogori Style 
Bahan-bahan: 
Cara memasak:
1 ekor ayam (ayam kampung/ayam daging biasa (ayam bandar)) 
30 ulas cili api/padi (ikut suka - kalau tak tahan pedas boleh kurangkan sikit) 
1 inci kunyit hidup 
2-3 batang serai (dititik) 
santan (dr sebiji kelapa) 
2-3 ulas bawang putih & merah (utk ayam bandar saja - hilangkan bau hanyir)

1.   Tumbuk cili api + kunyit hidup + bawang putih & merah selumat2nya.. 
2.   Bahan g tadi digaulkan dgn ayam didlm kuali beserta serai yang dititik 
3.   Kecutkan ayam vdengan bahan2 tadi supaya mesra hingga kering airnya
4.   Masukkan santan dan kacau supaya tidak terbit minyak 
5.   Perisakan dgn garam (serbuk perasa tak perlu..nanti tak pure) 
6.   Tunggu hingga kuah menggelegak dan lepas tu bolehlah ditutup apinya..
Nota:
Kalau suka kentang, boleh masukkan selepas masukkan santan kedalam kuali dan kecilkan api supaya ia
cepat empuk.

Boleh la cuba satu persatu kan... Setiap hari satu, mesti menarik Ramadhan kali ni... Cukuplah sehari satu, banyak-banyak takut tak termakan dan membazir kan... Selamat mencuba...


Diedit dari Whatsapp Group