Memaparkan catatan dengan label Ceritaku... kenangan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Ceritaku... kenangan. Papar semua catatan

16 Januari 2019

Januari 16, 2019

Trending : #10yearschallege

Penuh wall di Facebook dan Instagram dengan #10yearschallege.


Biasalah... Benda-benda camni memang orang suka tiru.. Cabaran yang dikatakan mencabar sangat ni kan...


10 Years Challenge ni kita cabaran untuk lihat perbezaan 10 tahun tentang diri sendiri. 


Jika nak kata cabaran untuk lihat perbezaan tu, bohong sangat kalau takde beza ye dak... 

MF juga sangatlah berbeza...

10 years challenge

#10yearschallege

Sepuluh tahun dulu... 

Tahun 2009... 

MF seorang pelajar Universiti...

Single dan hati telah dimiliki... Hujung tahun yang sama telah di risik dan diberi tanda. 

Tapi tetap berdikari sendiri...

Masa tu hanya reti bertudung bawal dah tudung labuh bulat. 

Berat masa tu kurus sangat... BMI pun underweight. 

Baju saiz XS. 

Dalam proses ambil lesen memandu. 

Menetap di Johor untuk menuntut ilmu. 

Tapi rasa seronok... Walaupun jauh dari keluarga... Masih menjaga tatasusila dan maruah keluarga.

Masa ni belum jadi blogger... 

10 years challenge

10 tahun kemudian... 

2019...

Dah jadi suri hati Mr. MAMA untuk tahun yang kesembilan. 

Dah jadi ibu kepada 4 anak... 

Dah 8 tahun jadi tenaga pendidik di sebuah sekolah menengah. 

Dah 2 buah sekolah pernah memberi khidmat. 

Berat pun dah bertambah... BMI dah normal. 

Baju dah pakai saiz M.

Dah jadi pemandu wanita solo. Teman setia Vivi. 

Yang masih sama..menetap di Johor untuk memberi ilmu... 

Sekarang dah jadi blogger separuh masa... Dah 5 Tahun jadi blogger yang lebih serius... 

Itu je kot yang boleh MF nampak perbezaan untuk #10yearschallege.


Bagus cabaran begini... Dan jangan lupa.. Cabar diri juga...


Selama 10 ni...

 Adakah iman kita makin bertambah baik?

Adakah pakaian kita bertambah elok dan mengikut syariat?

Adakah ibadah kita bertambah hebat. 

Adakah akhlak kita mengikut sunnah?

Kita seimbang... Aspek fizikal... Dan juga spiritual... Jika semakin cantik rupanya paras.. Akhlak juga biarlah seiring cantik... 

Jika kurang teruskan untuk jadi lebih baik untuk 10 tahun akan datang jika dipanjangkan umur... Insha Allah... 

Dan paling penting... Semoga sepanjang 10 tahun itu... Allah redha dengan apa yang kita buat... Insha Allah... 

12 Januari 2019

Januari 12, 2019

Bila Sesekali Ke Pasar Malam

Lama betul tak Shopping...

Window shopping pun sebulan sekali je... Tapi kan.. Mana boleh.. Nak Juga shopping walaupun sen tak  berapa nak ada...


Alhamdulillah... Yakin dengan rezeki Allah kan... 

Petang tadi, bawa anak jenjalan.. Main layang-layang...


Singgah pasar malam... 

MF memang tak pergi.. Suami je pergi.. Kami tunggu dalam kereta je dengan anak-anak...


Memula suami pergi beli... Keropok lekor, kuih denderam dan sate je.. 


Sekali makan.. Aihh.. Sedap pula... 

Tapi teruskan dulu pergi riadah... 

Lepas riadah... Singgah lagi sekali... Sekali.. Bertambah pula dibelinya en.somi... 


Kuih denderam, keropok lekor siap goreng dan yang mentah pun ada, lepas tu tambah lagi kuih pau panas dan juga air kelapa pandan...

Kisah pasar malam

Fuhh.. Sesekali ke pasar malam kan.. Penuh jari... 

Alhamdulillah.. Rezeki Allah... 


Si kakak tengok.. Banyak makanan... 

Dia pun tanya.. Kenapa ummi beli banyak-banyak... Nanti habis duit.


Ummi pun menjawab dengan suara bass yang mendatar... 


"Inilah rezeki Allah kakak... Ummi tak pernah berkira bab makan... Makanlah selagi ada rezeki kita..."


Alhamdulillah... Ini juga rezeki anak-anak... Alhamdulillah.. Kami hanya menumpang rezeki anak-anak je ni.. Jadi, kenapa kita nak berkira dengan anak-anak kan...


Korang selalu ke pergi pasar malam. 

Biasanya beli apa?


MF biasa beli makan je lah.. Yang lain tu kurang menarik... 


Tapi dok kl dulu suka beli ikan segar... Sebab tu je waktu nak dapat ikan murah dan segar... 


Pasar malam.. Masih relevan walaupun dah nak jengah tahun 2020 kan... 

07 Januari 2019

Januari 07, 2019

Sup Ayam Resepi Ibu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Sup Ayam Resepi Ibu | Salah satu nikmat terindah balik kampung ialah dapat menikmati air tangan ibu. Memang sejak kahwin ni sentiasa rindukan masakan mak.

Masakan mak adalah yang tersedap kan sepanjang kita hidup. Walaupun masakan tu cuma tak seberapa pun.

Ada beberapa resepi yang MF akan buat sendiri bila teringatkan mak..

Rasanya memang tak kan sama walaupun resepinya sama.

Antara yang mak banyak masakkan bila kami balik kampung ialah sup ayam.

Sup Ayam je pun... Tapi yang mak masak memang sedap. Boleh habis nasi sepinggan.

Ni resepi sup ayam mak kami...

Sup Ayam Resepi Ibu

Bahan-bahannya 

Ayam
Bawang merah 
Bawang Putih 
Halia
Sup bunjut
Serai
Cili besar
Saderi
Kentang
Asam keping
Air
Gula dan garam sebagai perasa

Resepi sup ayam simple
Sup Ayam Resepi Ibu


Cara membuat 

  1. Didihkan air dalam periuk. 
  2. Masukkan ayam dan semua bahan kecuali kentang, saderi dan cili hingga mendidih... 
  3. Kemudian, dah mendidih barulah masukkan kentang dan saderi.
  4. Dah agak nak empuk, masukkan cili, asam keping, gula dan garam. 
  5. Kacau dan biarkan mendidih hingga semuanya masak. 

Siap untuk dihidang... 

Senang je... Istimewa sebab takde guna minyak tumis... 

04 September 2016

September 04, 2016

Tanda-tanda Badan Ada DNA BISNES

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Bagi yang buat bisnes, pernah tak fikir kenapa korang buat bisnes sekarang... Pernah tak korang terfikir, dan ajak kawan buat bisnes tapi bisnes dia tak menjadi pun walaupun banyak bisnes dia cuma... semuanya ada kaitan dengan DNA Bisnes...


Dalam diri kita ada satu yang mendorong kita untuk bisnes.. bakat ni bukan boleh dipupuk melainkan ianya dikurniakan kepada orang betul-betul berbakat. 

MF dan suami rupanya ada bakat berbisnes dari kecil... 
MF masa zaman sekolah suka jual... antaranya jual jeruk buah cermai... memang laku dan sentiasa habis... buah jambu batu pun pernah MF jual dan kawan-kawan beli... bahkan MF pernah beli jam tangan sendiri hasil jualan jeruk yang MF kumpul setiap hari... 

Suami MF pun ada bakat yang sama... Suami jual buah potong masa zaman dia sekolah dulu... dan bakat tu terserlah bila dia selalu jual beli dengan kawan dia...

Jadi, tak hairanlah, sekarang ni kami ada syarikat dan produk sendiri... rupanya bakat tu dari kecil lagi dah ada... alhamdulillah..

Bakat dan DNA bisnes ni tak semua orang ada... jadi, jangan anggap semua orang berpotensi untuk jadi bisnesman... kerana ada orang dia boleh menjual... tapi tak kekal lama... ada orang dia tak tahu dia ada bakat ni.. jadi kenangkan kembali.. zaman sekolah dan kanak-kanak dulu ada tak suka berniaga walaupun secaara kecil-kecilan...

12 Ogos 2016

Ogos 12, 2016

Cekodok Gula Merah!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Sarapan mengimbau kenangan....
Idea en.somi... Sarapan ringkas tapi bermakna...
Cekodok Gula Merah

Tak susah nak buatnya...
Cuma kalau resepi asal mak MF, bahan asasnya tepung gandum, dan gula merah...
Tapi MF dah tambah bahan lain untuk rasakan lain sikit...


Bahan-bahan untuk buat cekodok Gula Merah...
Tepung gandum, gula merah, sedikit gula pasir, secubit garam, 1 sudu kecil serbuk penaik, 1 sudu baking soda, air suam untuk bancuh...

Cara membuatnya :
Masukkan semua bahan dalam bekas, bancuh dengan air suam hingga sebati... Bancuhan jangan lembik sangat dan jangan pekat sangat... Agak-agak boleh buat jemput-jemput la ye..

MF kalau buat memang biasa guna tangan.. Tak reti guna sudu... Guna tangan lebih cantik bentuknya... Bulat-bulat je...

Sarapan ringkas tapi mengimbau kenangan... Sebab mak MF biasa buatkan sarapan cekodok setiap pagi... Suami pun sama juga... Biasa sarapan cekodok je masa zaman kanak-kanak dulu... 

04 Januari 2016

Januari 04, 2016

Masih Ada Yang Guna Benda Alah Ni...

Tak sangka datang sekolah baru ada lagi papan hijau... Tulis guna kapur tulis..

Lagend ni...
Susah nak jumpa zaman ni...
Kira sekolah luar bandar ada lagi guna ni...

Sekolah bandar dah tukar ke papan putih dah...

Dah guna tadi, terus rasa nak batuk.. Huhu.. Memang patut la sekolah sekarang guna papan putih...

Habuk kapur tu buatkan MF rasa nak kena asma dah... Huhu... Tapi dah ada...kena la guna... Kena minta budak tolong padam kan... Kalau MF yang padam mau kena penat camni...

Apa pun.. Papan tulis ni menggamit kenangan bersekolah dulu... Hehe.. Paling tak boleh lupa... Kena baling dengan kapur kalau bersembang masa cikgu mengajar...  Hehe..  MF tak pernah kena kawan MF la yang kena... Hehe...


02 Januari 2016

Januari 02, 2016

Hadiah Kenangan Dari Tuan Rumah!

Merantau tapi tak rasa sebagai perantau... Itulah yang MF rasa masa tinggal menyewa di Gombak, KL tiga tahun lepas...

Setelah berhempas pulas cari rumah sewa, lepas dua tahun jadi masyarakat setinggan, kami dapat rumah sewa di sebuah kampung di Gombak...

Alhamdulillah... Rezeki anak MF yang tak jadi... Pernah MF ceritakan di

Alhamdulillah... Di dalam persekitaran yang terjaga, tuan rumah yang mesra....termasuk anak-anaknya juga... Kami ibarat keluarga... Jiran tetangga yang ramah mesra buatkan kami tak rasa macam perantau...

Masa nak pindah rasa sedih juga la... Sebab nak bina semula kejiranan tu ambil masa... Tapi Rezeki di KL sampai takat tu je... Jadi, tahun baru akhirnya ikut suami kembali ke tempat asalnya...

Namun, tak sangka...tuan rumah bukan hanya tinggalkan kenangan tapi turut hadiahkan telekung yang selesa ni untuk MF... Terkejut dan terharu dengan kebaikannya... Moga Allah pelihara kebaikannya...

Tu lah... Kenangan sangat dok kat KL tu... Namun, rezeki kami setakat 2015 sahaja... Cukuplah lima tahun hidup di kota... Kini, tenang hidup di dalam alam semulajadi yang tak sibuk lagi...

Apa pun banyak kenangan dan suka duka di KL tu... Alhamdulillah... Pengalaman indah untuk dikenang...


29 Disember 2015

Disember 29, 2015

PASTI | Selesai Urusan Persekolahan Kakak!

Alhamdulillah... Selesai sudah urusan persekolahan kakak hari sabtu yang lepas...

Siap daftar dan bayar.... Setelah bertangguh beberapa minggu... Dipermudahkan juga Sabtu lepas...

MF dan suami buat keputusan bersama, sekolah pilihan untuk beri pendidikan awal kepada si kakak... Akhirnya pilih PASTI untuk pengenalan dan pengetahuan ilmu agama untuk si kakak...

Walaupun MF ustazah tapi MF tak mampu nak ajar sendiri... Sebab si kakak tak nak mengikut apa MF ajar... Haha... Jadi, MF ambil keputusan untuk cari sekolah PASTI.

Keputusan ni selepas pindah... Memang tak risau sebab kawasan perumahan kami tu banyak tadika dan PASTI yang berdekatan...

Jadi, cari kat Google alamat dan nombor telefon untuk berhubung sebab nak tanya pasal pendaftaran. Alhamdulillah... Pendaftaran masih dibuka sampai hujung tahun... Ye lah... Tadika banyak kan... Jadi, banyak persaingan... Ibu bapa banyak pilihan... Dan semestinya pelajar tak ramai... Tu yang pendaftarannya lama...

PASTI yang MF pilih tu tak ramai... Dalam 10 orang je kot... Jadi, cikgu dia boleh fokus mengajar...

Kakak memang teruja... Tiada istilah takut nak ke sekolah... Tapi tu masa kita teman dia ke sekolah... Harap ok la masa hari pertama tinggalkan dia di sekolah... 

Selain faktor nak bagi lebih ilmu agama... Kami pilih PASTI sebab dekat dengan rumah..  Kemudian yuran bulanan yang rendah... Sebulan RM70 je yuran bulanannya...  Alhamdulillah...  Bukan tak mampu nak bagi yang tinggi, tapi jika ada yang lebih baik kan...

Alhamdulillah.. Selesai bab sekolah kakak... Dengan cikgu pun takde masalah... Apa masalah MF terus je Whatsapp cikgu dia... Moga dipermudahkan urusan sekolah kakak... Dan bermulalah episod kena uruskan anak bangun pagi... Sebab MF pun dah bersekolah pagi mulai tahun depan...

Sebelum ni bangun pagi relax je... Siap layan blog... Tapi tak dapat la tahun depan nak layan blog pepagi... Tak nampak lagi gaya macam mana nak layan blog ni... Sebab kerja lebih sikit untuk tahun depan... Apa-apa pun moga dipermudahkan Allah... Kita fokuskan apa yang lebih utama kan... Jadi, jangan marah la kalau MF abaikan blog dan rakan blogger MF tahun depan... Tanggungjawab lain lebih utama...


28 Disember 2015

Disember 28, 2015

Segalanya Baru Di Tahun Baru!

Sekadar coretan peribadi untuk diabadikan dalam blog yang tak seberapa ni...

Alhamdulillah... Hari ni bermulalah episod baru di tempat kerja yang baru dengan suasana baru, rakan sekerja dan pentadbiran yang baru...

MF rasa, satu transformasi yang totally berbeza dengan sekolah lama MF di bandar metropolitan Kuala Lumpur dulu...

Jika dulu sekolah besar... Sekarang sekolah kecil sahaja...
Jika dulu sekolah bandar... Sekarang sekolah luar bandar...
Jika dulu pelajarnya ramai lebih seribu orang, sekarang pelajarnya tak lebih 300 orang...
Jika dulu hanya ajar menengah rendah...sekarang kena ajar menengah atas yang teratas... Fuhh.. Gaya macam naik pangkat mendadak... Tak pasal kena cari buku, study balik sukatan menengah atas pula nih...
Jika dulu rakan sekerja 100 orang lebih... Sekarang rakan sekerja termasuk staff sokongan hanya 30 orang lebih...
Jika dulu lihat hutan batu.. Kini lihat kehijauan gunung ganang yang tenang dan sejuk.. Jauh dari kesibukan kota...
Jika dulu dikelilingi dengan rakan sekerja majoriti perempuan... Kini majoritinya lelaki...

Memang transformasi betul... Nak kata kejutan budaya ye juga lah.... Cara kerja yang berbeza...  segalanya baru dan berbeza di tahun baru...

Apa pun... MF bersangka baik dengan Allah..  MF yakin... Apa yang Allah beri itu yang terbaik... Walaupun masa mohon sekolah lain...tapi dapat sekolah lain... MF redha... Sekurang-kurangnya MF lulus permohonan tukar berbanding kawan lain kan... Syukur di situ...

Baru sehari pergi sekolah kan.. Masih banyak yang perlu dipelajari.. MF kena sesuaikan diri dengan persekitaran yang ramai rakan sekerja lelaki... Sebab MF jenis segan dan pemalu sikit... Adeehhh... Lemah betul bab nih... Tapi tak pe lah... Atas urusan kerja kena la buang rasa malu tapi dalam masa yang sama jaga ikhtilat kan... Insha Allah... 

Apa pun... Harapan di tahun baru.. Adalah selari dengan apa yang MF katakan dalam alasan isi eg-Tukar tuh... Iaitu... Untuk memotivasikan diri dan meningkatkan semangat kerja di tempat baru...

Moga lebih bersemangat di tempat baru... Insya Allah...  moga Allah permudahkan segala urusan...  


26 Disember 2015

Disember 26, 2015

Cara Kilatkan Duit Syiling Zaman Dulu-dulu!

Kenangan betul...
Jumpa duit syiling yang hitam-hitam...
Letak atas tanah... Dan pusingkan dengan tumit kaki... Nanti kilat semula duit syiling tuh... Memang legend...

Siapa pernah buat zaman dulu-dulu??? Sila angkat keyboard...  Hehe...

Memang kenangan betul kan.. Anak zaman sekarang tak tahu dah semua tu... Duit syiling pun tak pandang dah kan..


01 Disember 2015

Disember 01, 2015

Rasa Insaf Nak Shopping Baju!

Tinggal seminggu lagi bakal berhijrah ke dan menetap terus di JDT... Insha Allah...

Mula packing barang sejak tahu penempatan dan kelulusan MF dapat berpindah tu lagi...

Buat secara peringkat...
Minggu ni kira pecutan akhir nak packing barang...
Antara barang yang terakhir nak packing ialah baju bajan...
Baju bajan yang paling banyak tentulah baju MF... Haha... Ingat-ingat dekat suku lori gak la baju bajan MF ni... Tudung je dua plastik hitam... Baju bajan segala jenis pakaian satu plastik dan 3 beg roda...

Rasa insaf nak shopping baju lagi... Haha... Tapi insaf kejap je tu kan... Perempuan dengan shopping la katakan...

Penat mengemas baju...
Suami pun senyum je... Haha... Tak terkata dia... Tambah dengan baju anak-anak perempuan... Memang banyak baju je...

Barang kedua yang banyak ialah pinggan mangkuk....  Tu nasib tak terpengaruh dengan geng Tupperware... Kalau tak masak nak packing...

Barang ketiga yang banyak ialah buku... Biasa la cikgu kan...
Tu pun dah buang separuh yang tak guna...

Baru lima tahun di perantauan...
Kalau puluhan tahun bagaimana la agaknya...


26 November 2015

November 26, 2015

Apa Yang Seronok Sangat Ke SOGO Tu???

Apa yang sangat ke SOGO tu??? Hari Selasa lepas saja jenjalan ke SOGO dengan rakan sekerja lepas habis kerja...

Itu je tempat yang dekat dan merupakan tempat popular tumpuan orang beli barangan jenama luar negara.

Sebut je SOGO siapa yang tak tahu kan. MF dulu masa mula dok KL ni teruja nak pergi, nak tahu apa yang best... Tapi lepas dua tahun la dok KL baru suami bawa kan.. Pertama kali pergi... Hmm... Tengok SALE... Takde la murah mana... Tapi bagi yang suka barangan berjenama kata murah la...

Bagi kita yang pakai jenama pasar malam ni... Telan air liur lah.. Tapi alang dah pergi tu beli la juga kasut Sembonia... Masih ada la kasut tu... Jarang pakai sebab tu la masih elok kot..

Dah tu... Lama pula pergi pula...  Beli handbag..  Sale yang longgok tuh... Dua handbag RM100...  Beli la... Tapi pakai tak lama pun.. Rosak... Hmm.. Terus tak pakai la yang berjenama walaupun sale... Baik beli jenama  pasar malam je la...

Tu la nak kata... SOGO ni jadi tumpuan orang luar dari KL, Orang sekitar KL ni jarang sangat ke SOGO tu... Sebab barangannya takdelah murah mana... Biasa saja...

Strategi perniagaan je tu buat sale... Padahal tu memang harga yang sebenar..  Kalau nak tau cuba tengok jenama yang sama kat Parkson atau Festival City...

Jadi.. Bagi MF ni... Tak sesuai la beli barangan kat SOGO tu... Biasa pakai yang murah... Jadi, memang nak yang murah je... Rasa membazir beli yang mahal... Biarlah tak berjenama pun asalkan ada kan...

Itu pendapat peribadi... Jangan nak sentap plak... Lain orang lain citarasa ya dak... Ikutlah.. Orang suka barangan branded...boleh je g Sogo tuh... Tapi sebenarnya kat pasaraya lain juga ada jual barangan berjenama cuma tak sepopular di SOGO...

Apa pun..  Jagalah adab tatasusila masa ralit membeli tuh.. Jangan sampai anak hilang... Langgar orang tak pandang kiri kanan kan... Adab sebagai perempuan tu kena jaga... Jangan pula hilang akal dah tengok barang...


21 November 2015

November 21, 2015

Aura Suara Seorang Bapa!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

MF punyai dua anak perempuan yang sangat rapat dengan Abi... Sebab masa diorang banyak dengan Abi berbanding MF sendiri... Tapi walaupun rapat dan manja... Tak berani nak melawan cakap... Dah jegil mata... Bunyi "haapppp" dah melalak nangis.   Itulah aura suara seorang bapa kan... Anak respect. 


Tapi kalau mak nih.. Garanglah macam singa pun... 10 kali cakap baru bergerak kot.. Rasa takjub dengan keajaiban ciptaan Allah... Rasa pelik..tapi itulah hakikat... Walaupun ada yang jenis takut kat mak melebihi ayah... Tapi majoritinya begitu... Aura bapa ni lain macam... 

Zaman MF dulu lagilah... Takut nak bertentang muka dengan bapa sendiri... Memang takut... Tapi dah dewasa ni ok je . dulu nak minta duit pun melalui mak... Takut nak cakap sendiri... Tapi sekarang ni dah berani cakap sendiri... Sebab bapa MF ni tegas tapi penyayang sebenarnya... Dia sangat manjakan anak dia sorang ni... Eh... Tapi semua anak-anak yang lain pun manja juga tau... Alhamdulillah...

Hebatkan aura seorang bapa... Sekali cakap je.. Macam lipas kudung buat... Hehe

12 November 2015

November 12, 2015

Pejabat Kecil Di Rumah!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Alhamdulillah.. kerja-kerja pengkeranian sekolah dan marketing bisnes dijalankan di sini...
Alhamdulillah... rezeki Allah... tiada yang berkuasa melainkan semuanya dengan kehendak Dia... Yang penting, tawakal, usaha dan doa... syukur seadanya apa yang Dia kurnia... 



Nota:
Sekadar entry peribadi kenangan untuk diabadikan dalam blog ini... Tiada niat nak menunjuk... Harap yang membaca entry ni, baca dengan positif dan doakan yang baik-baik... Insha Allah, Allah juga akan beri kebaikan bagi orang yang doakan yang baik-baik untuk orang lain.

27 April 2015

April 27, 2015

Latihan Kebakaran | Sedia Menyelamat!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Hari Jumaat lepas, sekolah MF ada buat latihan kebakaran.. Cikgu-cikgu dah ditaklimatkan sebelum hari kejadian... Cuma pelajar je tak tahu...

Tepat jam 3 petang hari Jumaat, loceng panjang dibunyikan... Semua pelajar diminta turun ke dataran... Semua berkumpul ikut kelas masing-masing.

Guru-guru kelas mula mengambil dan menyemak kedatangan... Mengira bilangan murid yang ada... Mana tau kalau tak cukup ke kan... Bilangan tersebut direkodkan...

Fasa kedua latihan, pihak bomba bagi komen dengan latihan hari tersebut. Komennya, latihan tersebut tidak memuaskan... Kerana masa yang diambil cukup lama... Lebih dari 10 minit dikira lama... Rupanya dalam kiraan bomba... Satu tingkat bangunan ialah 1 minit untuk selamatkan diri... Maknanya kena cukup pantas turun dan kosongkan bangunan...

Fasa ketiga,
Demonstrasi memadamkan api... Ramai-ramai tengok cara memadamkan api menggunakan alat pemadam api.

Pesanan dari bomba juga, jika api yang terbakar melibatkan gas atau minyak jangan dipadamkan dengan air... Kerana api lambat terpadam dan boleh menjadi lebih besar...

Kemudian last sekali, beberapa pelajar dipilih untuk mencuba memadamkan api... pengalaman yang menarik untuk pelajar yang terpilih.

Latihan kebakaran dan demonstrasi selesai semua pada waktu rehat... Latihan kebakaran ni antara aktiviti wajib tahunan untuk setiap agensi... Bukan apa sebagai ilmu dan persediaan jika berlaku kebakaran.

25 Februari 2015

Februari 25, 2015

WW ~My First Gadjet~

Laptop pertama yang MF ada...
Berkorban jual lembu kesayangan MF... Demi merantau menuntut ilmu...

Bukan orang senang kan... Berkorban apa yang ada... Untuk segenggam ilmu dunia akhirat... Insha Allah...

Nota: Rindu kat Didi (lembu kesayangan MF)...


23 Februari 2015

Februari 23, 2015

Nikmatnya Cuti!

Nikmatnya cuti...
Itulah yang boleh MF gambarkan cuti singkat kali ni...

Empat hari bercuti... Yang memang betul-betul cuti kali ni...

MF tak balik kampung pun... Atas sebab-sebab tertentu... Kami tak balik kampung... Tambahan dengan dugaan anak demam waktu cuti... Tapi MF rasa cuti kali betul-betul terisi...

Sebabnya, MF kurangkan betul menghadap handphone dan juga laptop... Blog pun MF tutup sebab nak renovate... Tapi Alhamdulillah... Siap juga renovate... Walaupun tak sepenuhnya lagi...

Nikmat betul cuti kali... Walaupun tak balik kampung... Tapi nikmat melayan suami dan anak-anak tu sangat bernilai...

Itulah... Terasa sangat sebab sebelum ni MF dan suami memang sibuk sangat... Hantar anak kat pengasuh dari pagi hingga ke malam.. Jadi, cuti itu kami manfaatkan sebaiknya... Tak jenjalan mana pun... Tapi manfaatkan masa bersama dan beraktiviti di rumah sahaja... Tapi cukup rasa terisi...

Alhamdulillah... Nikmat pinjaman Allah...

Psstt: nak cari mood update entry macam dulu-dulu...


17 Februari 2015

Februari 17, 2015

Pecah Perut Lihat Keletah Anak-anak!

Anak-anak penawar dan ubat penghilang penat paling mujarab... Tapi kadangkala penambah penat pun ada... Tapi...penat itu nikmat bila lihat keletah anak-anak...

Pecah perut ketawakan gelagat si adik dan si kakak tadi...

Si adik yang comot makan biskut coklat air tangan ummi...

Si ummi cepat-cepat ambil telefon untuk rakamkan gambar sebagai kenangan... Apalagi... Si kakak pun nak bergambar sekali...

Pabila si kakak yang sibuk berposing untuk dirakamnya... Si adik ambil kesempatan 'merampas' biskut coklat ditangan kakak...

Kakak menjerit dan teruk lari merajuk... Alahai adik... Kuat betul menyakat si kakak...

Pecah ketawa ummi... Hadoii la adik... Makin bijak menyakat si kakak... Si kakak pula makin kuat la merajuknya... Habis sangat mereport je kat ummi... Ummi menerima laporan dengan senyuman... Serta nasihat sahaja...

Alahai anak... Cepat betul masa berlalu... Rasa baru je mengandung dan melahirkan...

Terima kasih Allah atas anugerah dan nikmat pinjaman-Mu...


Nota:
Coretan sebagai kenangan....


08 Februari 2015

Februari 08, 2015

Eh! Terlupa, Semalam Hari Ulang Tahunnya...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Hari ni baru teringat... eh! semalam la hari ulang tahunnya... mujur teringat...


 07 Februari 2011 hingga 07 Februari 2015

07 Februari 2011, itulah detik permulaan MF dalam bidang kerjaya sebagai guru... 07 Februari 2011 dilantik, tapi 08 Februari 2011 baru masuk daftar nama di sekolah yang MF ditempatkan... Alhamdulillah... dah empat tahun MF berkhidmat untuk sekolah yang MF mengajar sekarang... dan tahun ni merupakan tahun pertama batch MF ajar akan ambil keputusan SPM... debarannya MF pun terasa... tertunggu-tunggu result SPM pelajar-pelajar MF untuk batch pertama MF dipostingkan..

Masih jauh perjalanan...
Moga terus diberikan kesabaran dan kekuatan untuk mendidik dan mencurahkan ilmu yang ada walaupun semakin hari, semakin mencabar...

Suka duka...onak ranjau tak kan MF lupa... moga setiap cabaran mematangkan dan mendewasakan diri ini...