18 Julai 2017

Roti Naik Harga?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Roti Naik Harga? | Tadi kat tempat kerja ada rakan sekerja bagitau katanya roti naik harga... Terkejut... Hah! Naik? Ye ke.. tak tau pula... Padahal MF ni dok beli roti hari-hari... Terutamanya roti Gardenia... 

Mencari gali kat Google kesahihannya... Betul ke naik harga... Jumpa berita ini di Sinar Harian Online... 

Screenshot from Sinar Harian Online

Tanyakan suami, tak tau pula dia sebab belum beli roti yang terbaru ni... Roti 50gram tu jarang beli... Tu yang tak tau pula... 




Ini pula harga roti Gardenia yang dibeli sebelum ni... Hijau tu roti gandum, merah dan kuning roti putih biasa... Ha...a.. Ada perbandingan harga... Tapi tak sure Pula roti apa... Haha... Sebab lepas tanggalkan... Terbiar je label ni... Plastik roti disimpulkan aje... 

Apa pun... Nanti tengok semula lah.. betul ke naik harga... Itulah.. tau makan aje... Tak perasan pula bab harga... MF ni kalau bab makan jarang pula nak kira harga ... Tu yang tak kisah sangat pasal harga bab makan ni... Tambah pula kalau anak suka .. lagi lah tak kisah sangat tu .... 

14 Jun 2017

LORONG TAMBAH NILAI PLUS DITUTUP! | SILA TAMBAH NILAI TOUCH N GO SEBELUM BALIK RAYA BAGI PENGGUNA PLUS

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



LORONG TAMBAH NILAI PLUS DITUTUP! | Persediaan raya... amacam... dah tak sabar nak balik kampung ni... MF dah 6 bulan tak balik kampung... hhu.. tinggal di perantauan beginilah... jauh pula tu... selalu doa supaya kaya .. boleh balik selalu... takpe.. Allah tak makbulkan lagi.. sabar je la kan.. inshaAllah, Allah dengar..

Semestinya nak balik kampung, kami adalah pengguna Lebuhraya Utara Selatan (PLUS Highway). Jadinya, segala info kena ambil tahu... 

Nak semak harga tol semasa website highway PLUS terbaca notis penting yang dikeluarkan oleh PLUS.. iaitu

PLUS TUTUP SEMUA LORONG TAMBAH NILAI UNTUK BANTU LANCARKAN PERJALANAN TRAFIK DI PLAZA TOL PADA MUSIM PERAYAAN


Fuhh.. nasib juga bawa awal notis ni... kalau tak mau tak keluar tol nanti.. haha... 


Sumber: google images

Berikut MF kongsikan Notis Penuh dari PLUS.

PLUS TUTUP SEMUA LORONG TAMBAH NILAI UNTUK BANTU LANCARKAN PERJALANAN TRAFIK DI PLAZA TOL PADA MUSIM PERAYAAN


Bagi membantu melancarkan lagi pergerakan trafik pada cuti perayaan Hari Raya Aidilfitri yang akan datang, PLUS Malaysia Berhad (PLUS) akan menutup semua Lorong Tambah Nilai di plaza tol. Langkah ini juga bertujuan untuk mengurangkan kesesakan yang disebabkan oleh orang ramai beratur di lorong tambah nilai di plaza tol.

Kesemua 134 LorongTambah Nilai di plaza tol di lebuh raya PLUS akan ditutup kepada orang ramai mulai 22 Jun hingga 2 Julai yang akan datang.

Justeru itu, PLUS mengingatkan orang ramai supaya memastikan kad PLUSMiles atau kad Touch 'n Go mereka mempunyai baki yang mencukupi menjelang cuti perayaan Aidilfitri yang akan datang.

PLUS juga menasihatkan orang ramai supaya menambah nilai kad masing-masing di kira-kira 9,200 lokasi tambah nilai lain di seluruh negara. Ia termasuklah di mesin ATM, kedai serbaneka 24-jam, stesen-stesen minyak dan lain-lain lagi.

Orang ramai juga boleh menambah nilai kad mereka di stesen-stesen minyak yang beroperasi di kawasan-kawasan rehat (R&R) di sepanjang lebih raya.

Selain daripada itu, pusat-pusat khidmat pelanggan PLUS akan dibuka di antara jam 7:00 pagi hingga 10:00 malam setiap hari (termasuk Sabtu, Ahad dan Cuti Umum) untuk membolehkan orang ramai membuat urusan tambah nilai di plaza-plaza tol terpilih.

PLUS menjangkakan trafik yang menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan bersempena dengan cuti perayaan Hari Raya Aidilfitri yang akan datang meningkat kepada 21 peratus berbanding hari-hari biasa.

Jadi, sila topup awal-awal ye touch n go anda sebelum masuk highway plus... Sekarang dah takde lorong tunai, apatah lagi dengan lorong tambah nilai pun ditutup juga... Jadi, bagi kengkawan yang tahu, sebarkan info ini... Untuk perjalanan yang lebih lancar. 

Harap balik raya, tak hadap jem yang teruk.. mudah dan lancar perjalanan... Insha Allah.. dan harap juga, memandu tu ingat orang lain juga nak raya dengan keluarga dan jangan pentingkan diri sendiri... 

Suami MF mengatakan kerisauan juga nak balik ni... dengan eksiden sana sini kan.. kadang kita dah berjaga, orang lain pula tak beringat... Mf kata banyakkan doa... Jom kempen baca doa naik kenderaan, kita pakat tampal doa naik kenderaan pada cermin belakang kereta... orang boleh baca bagi yang terlupa supaya semua selamat sampai ke destinasi dan kampung tercinta. 


Jangan lupa download aplikasi di Play Store dan Apps Store untuk dapatkan info cepat dari Highway PLUS. Boleh download [DI SINI]

09 Jun 2017

Di Mana Nak Bayar Zakat Fitrah? Di Tempat Kerja Atau Di Kampung?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Di Mana Nak Bayar Zakat Fitrah? Di Tempat Kerja Atau Di Kampung? | Isu ni menjadi persoalan juga ni.. nak bayar kat mana ni???  Sebaiknya nak bayar di mana? Kat tempat kita beraya atau di tempat kita bekerja? 

Jom ikuti penjelasan dari Mufti Wilayah Persekutuan tentang persoalan:

DI MANA ZAKAT FITRAH PERLU DIBAYAR?


Jawapan:

Sehari dua ini riuh isu zakat fitrah di mana perlu dibayar.  Maka ramailah tokoh ilmuan dan ulama mengemukakan pendapat masing-masing. Isunya sama ada pembayaran itu di tempat kerja atau di negeri pemilik harta itu. Saya akan cuba kupaskan isu ini seperti berikut:

Definisi Zakat Fitrah

Disandarkan zakat kepada fitrah kerana wajibnya. Dikatakan dengan lafaz fitrah seolah-olah kembali kepada kejadian asalnya. Lihat Qamus al-Muhith dan lain-lain. Imam an-Nawawi menyebut perkataan fitrah merupakan istilah bagi fuqaha yang telah menjadi hakikat syara’ mengikut pendapat yang terpilih seperti solat dan zakat.

Zakat fitrah pada istilahnya ialah sedekah yang wajib dikeluarkan selepas berbuka untuk beraya dan selesainya Ramadan. Lihat Haasyiah as-Syalabi Syarh al-Zailaie (1/306) dan Nail al-Maarib (1/255).

Waktu Wajib Zakat Fitrah

Para ulama telah khilaf kepada beberapa pendapat antaranya:

Mazhab Hanafi menyatakan waktu wajib zakat fitrah bila keluarnya fajar pada hari raya. Ini juga salah satu pendapat yang ditashihkan oleh Mazhab Maliki.

Mazhab Syafie mengikut yang azhar dan Hanbali berpendapat bahawa waktu wajib zakat fitrah bermula dengan tenggelamnya matahari pada hari akhir Ramadan (malam Raya). Ia juga pendapat sebahagian Mazhab Maliki.

Waktu Yang Wajib Ditunaikan

Para ulama telah khilaf kepada beberapa pendapat:

Jumhur Hanafi berpendapat waktu menunaikan zakat fitrah bersifat keluasan.

Al-Hasan bin Ziyad dari ulama Hanafi berpendapat waktu menunaikannya bersifat setempat dan terhad seperti korban. Justeru siapa yang menunaikannya selepas hari raya tanpa uzur, ia dianggap sebagai berdosa. Pendapat ini juga adalah pendapat Mazhab Maliki, Syafie, dan Hanbali.

Mengeluarkan Sebelum Waktu Wajib

Dalam hal ini para ulama telah khilaf kepada beberapa pendapat:

Mazhab Maliki dan Hanbali berpendapat harus mendahulukannya daripada waktunya dua hari berdasarkan kepada kenyataan Ibn Umar R.Anhuma berkata:
كَانُوا يُعْطُونَ صَدَقَةَ الفِطْر قَبْلَ العِيدِ بِيَومٍ او يَوْمَينِ

Maksudnya : “Mereka di kalangan sahabat menunaikan zakat fitrah sebelum hari raya sehari atau dua hari.”

Pendapat Mazhab Syafie sunat dikeluarkannya sebelum solat hari raya dan makruh mentakhirkannya sehingga selesai solat.

Al-Hasan bin Ziyad berpendapat harus menunaiknnya daripada waktu setahun atau dua tahun sama seperti zakat. (Ini pendapat syaz dan asing)

Pendapat sebahagian ulama Hanafi bahawa harus mendahuluinya hanya pada bulan Ramadan sahaja. Inilah pendapat yang ditashihkan dalam Mazhab Hanafi dan juga dalam Mazhab al-Syafie.

Di mana nak bayar zakat

Di Mana Zakat Fitrah Perlu Dibayar


Setelah meneliti pendapat makanya zakat fitrah wajib dibayar berdasarkan kepada di mana seseorang itu berada ketika masuknya waktu wajib untuk zakat fitrah iaitu bermula pada malam hari raya sehingga sampai sebelum solat hari raya. Walaupun begitu, melihat kepada realiti semasa, saya lebih cenderung kepada pendapat ihtiyat iaitu kita mengawalkan sedikit masa pembayaran sama ada sehari atau dua hari mengikut apa yang dilakukan oleh para sahabat.

Justeru jika ketika itu beliau masih berada di tempat kerja dan belum pulang ke kampung, lebih elok baginya untuk dia bayar di tempat kerjanya kerana ia bersifat yakin dan tahqiq sedangkan kepulangannya ke kampung masih lagi dalam bentuk sangkaan dzan yang mungkin tidak berlaku.

Begitu juga dengan pembayaran awal boleh menyelesaikan tanggungjawab dengan sebaik mungkin dan bukan dalam bentuk tergopoh gapah atau mungkin berlaku sebarang halangan yang menyebabkan terlepasnya daripada menunaikan zakat fitrah pada waktu wajibnya.

Berkenaan Dengan Kenyataan Imam an-Nawawi Dalam al-Majmu’

Imam Nawawi R.A menyatakan :

إذا كان في وقت وجوب زكاة الفطر...في بلد ومالُه في آخر فأيّهما يُعتبر؟ فيه وجهان : (أحدهما) بلد المال كزكاة المال (وأصحهما) بلد ربِّ المال. ممّنْ صحّحه المصنّف في التنبيه والجرجاني في التحرير والغزالي والبغوى والرافعي وآخرون.

Maksudnya : "Jika seseorang itu sewaktu zakat fitrah wajib (ke atasnya) berada di sebuah negeri, manakala hartanya berada di negeri lain, maka negeri mana satukah yang diambil kira ketika membayar zakat fitrah?”

Terdapat dua pandangan; salah satunya : yang diambil kira ialah negeri tempat di mana harta itu berada sama seperti zakat harta yang perlu dikeluarkan di tempat di mana harta itu berada.

Pendapat paling sahih daripada kedua-dua pandangan ini ialah yang diambil kira ialah negeri tempat di mana empunya harta berada.

Antara mereka yang mentashihkannya (pendapat yang paling sahih), ialah pengarang Imam Asy-Syirazi dalam kitabnya at-Tanbih, al-Jurjani dalam kitabnya at-Tahrir, al-Ghazali, al-Baghawi, al-Rafi'e dan lain-lain.

Ulasan

Isu ini berkaitan antara seseorang yang perlu membayar zakat berada di satu negeri sedangkan hartanya berada di negeri lain. Justeru, berkenaan dengan zakat fitrah pula pada ghalibnya seseorang mempunyai duit atau harta bagi menunaikannya. Jadi isu ini berlainan daripada apa yang dibincangkan iaitu tempat mana yang perlu dibayar zakat fitrah. Makanya kita nyatakan pada waktu wajib di mana ia berada dan kami mentarjihkan agar zakat fitrah ditunaikan lebih awal daripada waktu wajib sehari atau dua hari seperti kenyataan Ibn Umar R.Anhuma.

Penutup

Semoga penjelasan ini akan dapat menyelesaikan maksud di mana zakat fitrah wajib dibayar dan saya ulangi sekali lagi bahawa kewajipan tersebut bergantung di mana dia berada pada waktu wajib zakat ditunaikan iaitu bermula pada malam raya sehingga sebelum solat hari raya. Walaupun begitu boleh kita bayar sehari atau dua hari sebelum hari raya seperti yang dilakukan oleh para sahabat. Marilah sama-sama kita mencari keredhaan Allah dalam bulan Ramadan yang penuh keberkatan ini agar kita meraih ketaqwaan.

Sumber: Facebook Bahagian Dakwah JAKIM

Jadi, kat mana nak raya tahun ni??? Disitulah kita bayar zakat... Tapi kat mana-mana bayar pun boleh asalkan bayar.. jangan dok susah hati... Kang dok sibuk nak bayar kat mana, alih-alih tak bayar langsung. 

06 Jun 2017

Hukum Jual Beli Emas Online

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


SOALAN:

Assalamualaikum wbt, 

Bagaimana hukum menjual dan membeli emas secara online? Duit dah dibayar tetapi barang emas diperolehi selepas beberapa hari disebabkan proses penghantaran melalui pos. Mohon pencerahan Dr.

Terma kasih. 

JAWAPAN:

Waalaikumussalam wbt,

Kami cenderung kepada pendapat bahawa transaksi sedemikian jangan dilakukan. Ini kerana salah satu syarat perniagaan barang ribawi berbentuk emas ini ialah mewajibkan taqabudh, yakni penyerahan antara kedua-dua item yang terlibat dalam transaksi sebelum kedua-dua pihak bertransaksi berpisah daripada majlis akad. Hal ini untuk mengelak riba nasiah. Penyerahan ini boleh dilakukan secara hukmi, seperti perwakilan dan juga hissi, yakni secara pegangan fizikal.  Al-Barra’ bin `Azib dan Zaid bin Arqam pernah bertanyakan Rasulullah SAW tentang hukum pertukaran matawang. Baginda menjawab:

إِنْ كَانَ يَدًا بِيَدٍ فَلاَ بَأْسَ، وَإِنْ كَانَ نَسَاءً فَلاَ يَصْلُحُ

Maksudnya: Jika dilakukan secara tangan dengan tangan (saling mengambil) maka tidak mengapa, manakala jika secara bertangguh itu tidak baik (yakni, dilarang).

Hadis riwayat al-Bukhari 2060.

Kami juga menyarankan agar mengelakkan diri daripada mencari khilaf-khilaf dalam perkara ini. Gunalah mimbar warak, dan pergilah ke daerah pegangan yang lebih yakin, selamat, betul dan tepat.

Wallahua`lam.

Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan
Sumber: google images

Sekarang ni, orang banyak buat jual beli emas secara online... Sama jual beli barang kemas untuk perhiasan wanita ataupun kepingan emas sebagai pelaburan dan simpanan... Sebaiknya beli secara akad yang sah dan jelas bukan secara online. 

MF sendiri tak pernah beli online.. Emas ni berharga... risau kalau beli online... baik beli terus di kedai... Kalau jenis pelaburan terus kepada dealer yang sah dan kalau Public Gold boleh aje beli di Pejabat Pos seluruh Malaysia. Jadi, elakkan beli online ye kalau barang kemas ni ya... elak jatuh hukum riba... 

30 Mei 2017

Ibu Mengandung dan Menyusu Anak Tak Wajib Berpuasa???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ibu Mengandung dan Menyusu Anak Tak Wajib Berpuasa??? | Kecoh ni.. kecoh... viral bermula sejak puasa... Mula bertebaran di Facebook pasal ibu Mengandung dan menyusukan anak tak diwajibkan berpuasa... 

Golongan yang reti agama .. belajar ilmu betul memang tak kan share viral tu sebab ada salah dari segi hukum... Bahkan kami juga tak meleraikan kekusutan tu sebab nanti kena hentam la... Biasa dah.. MF pernah betulkan satu statement hukum pun kena cop Ustazah Facebook... 

Apa yang salahnya... Salahnya sebab ... Statement awal "ibu mengandung dan menyusu anak tak diwajibkan berpuasa" dan statement Dan ayat tu dikuatkan lagi... "Islam itu tak memaksa bahkan memudahkan" begitulah lebih kurang ayatnya ya... 

Why??? Kenapa salah..

Memang salah la. Sebab takde dalil pun kata ibu Mengandung dan menyusukan tak wajib puasa.... 

Ok... Back to basic... 

Siapa yang wajib puasa??? 

Ada 4 golongan: 

(1) Islam, 
(2) Berakal, 
(3) Sudah baligh,
(4) Bebas dari uzur syarie. (Berhadas besar)

Ok... Jika diteliti syarat di atas tiada pun ibu Mengandung dan menyusu tak wajib puasa kan..

Baik..ini pula kenyataan yang dikeluarkan oleh Mufti Wilayah Persekutuan... 

Perempuan hamil dan yang menyusukan anak diberikan keringanan untuk berbuka atau tidak berpuasa. Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam Fiqh al-Siyam tidak menukilkan sebarang syarat khas untuk perempuan yang hamil untuk tidak berpuasa kerana tidak terdapat sebarang dalil mengenainya. Walaubagaimanapun, terdapat dalil umum dalam isu ini:

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ وَضَعَ عَنِ الْمُسَافِرِ شَطْرَ الصَّلَاةِ، وَعَنِ الْمُسَافِرِ وَالْحَامِلِ

 وَالْمُرْضِعِ الصَّوْمَ، أَوِ الصِّيَامَ

Maksudnya: “Sesungguhnya Allah meringankan daripada orang yang musafir dengan separuh solat dan meringankan daripada  puasa bagi perempuan hamil dan menyusukan anaknya.”

          (Riwayat al-Nasaie (2775) dan Ibn Majah (1667))

           
Pun begitu, ada khilaf mengenai apakah perlu perempuan berkenaan menggantikan puasa atau tidak. Berikut perbezaan pendapat secara ringkas:

Pertama: Mazhab Hanafi: Jika perempuan hamil atau menyusu yang meninggalkan puasa, wajib mengqada’kan puasa sahaja.  Pendapat ini juga dinyatakan oleh al-Hasan, Atha’ al-Nakhaie, al-Zuhri, al-Auzair, Sufyan dan juga al-Thauri.

Kedua: Mazhab Syafi’i dan Hanbali: Wajib qada’ dan perlu membayar fidyah bagi perempuan hamil atau menyusu yang meninggalkan puasa jika mereka takut kesihatan janin atau anaknya.

Ketiga: Mazhab Maliki: Wajib mengqada’ dan fidyah hanya dikenakan kepada yang meninggalkan puasa kerana menyusukan bayi tidak kepada yang hamil.

Keempat: Pendapat sahabat antaranya Ibn Abbas, Ibn Umar, Ibn Sirin: Jika kedua-duanya yakni perempuan yang hamil dan menyusu bimbang ke atas dirinya atau anaknya maka bolehlah ia berbuka dan membayar fidyah sahaja berdasarkan umum ayat

وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ

Maksudnya: “Dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin.”

(Surah al-Baqarah: 184)


Berdasarkan kesemua pendapat mazhab ini, Sheikh Attiyyah Saqr dalam Seen Wa Jeem Lil-Mar’atil-Muslimah (soal jawab muslimah) mengatakan boleh saja memilih salah satu dari pendapat di atas. Namun Dr Yusuf Qaradhawi mengatakan pendapat yang rajih ialah pendapat yang dikemukakan oleh Ibn Abbas R.Anhuma.

Tarjih

Selepas meneliti dalil, kami lebih cenderung kepada pendapat mazhab Syafie dan Hanbali yang menyatakan hendaklah qadha sahaja jika kedua-duanya bimbang terhadap diri sendiri sahaja. Sebaliknya jika juga dibimbangi terhadap anak dan dirinya maka hendaklah diqadha dan membayar fidyah. Pendapat ini juga adalah pendapat jumhur dengan berkata sepertimana kaedah: Hukum memberi makan kekal kepada hak yang tidak mampu berpuasa.

Imam al-Turmuzi berkata: “Dan amalan di sisi ahli ilmu kebanyakannya bahawa perempuan tersebut boleh berbuka dengan memberi makan orang miskin sebagai fidyah dan juga qadha.”

Artikel penuh: Baca SINI


Ibu Mengandung dan Menyusu Anak Tak Wajib Berpuasa???


Menurut Imam Syafie, rukhsah puasa iaitu kelonggaran untuk berbuka puasa kepada ibu menyusu (sama seperti ibu hamil) atas  dua sebab iaitu:-
  1. Risau tentang keselamatan dirinya
  2. Risau tentang keselamatan anaknya


Dari Anas R.A.:

“Rasulullah S.A.W bersabda ‘Sesungguhnya Allah SWT telah mengangkat puasa orang yang bermusafir (bole berbuka) dan telah mengurangkan solatnya (qasar), dan diangkat puasa(boleh berbuka) orang yang hamil dan menyusukan anaknya‘.”

Ibu menyusu yang mengalami kekurangan susu tidak perlu memberikan anaknya formula semata-mata kerana nak terus berpuasa, kerana ibadah di bulan Ramadhan ni bukan semata-mata berlapar dahaga (puasa) tapi ia lebih lagi. Rukhsah juga satu ibadah berdasarkan hadis:

“Sesungguhnya Allah menyukai rukhsah-Nya dilaksanakan sebagaimana Allah membenci maksiat dilakukan” (HR Ahmad)

Akan tetapi, tak semua ibu menyusu yang kurang susu semasa puasa boleh berbuka. Ibu yang wajib meneruskan puasa:
  • Ibu yang dah campur susu, kerana anaknya memang dah minum susu formula.
  • Ibu yang ada stok susu berbotol-botol, kerana anaknya masih ada bekalan susu ibu untuk diminum.


Jadi, bukanlah sewenang-wenangnya ibu menyusu dan mengandung tu tidak berpuasa... Yang pasti hukumnya tetap WAJIB berpuasa... Melainkan jika disahkan doktor dan pakar perubatan... Ibu itu kalau berpuasa adalah mudaratnya kepada diri atau anaknya... Tapi kebanyakan doktor pakar luar negara sekalipun mengesahkan puasa sangat baik untuk diet ibu Mengandung dan menyusu anak... Dan sebenarnya puasa tak buatkan susu ibu terjejas pun bahkan lebih berkualiti... Yang buat susu ibu terjejas mind set kita kata.. puasa buatkan susu sikit.... 


Jangan ambil mudah... Jangan ingat dah bayar fidyah dah lepas dah... Itu khilaf... Sebaiknya, qada'juga... Sebab kadang nafsu kata... Eh.. bayar je la senang.. settle... Bahkan fidyah ni lebih rumit dari zakat... Sebab sebaiknya kita bayar terus kepada orang miskin dengan memberi makanan asasi ikut jumlah hari yang ditinggalkan... Cuma ulama kontemporari mengharuskan ganti dengan duit yang sama nilai... 

Sebelum nak nyatakan hukum... Baik rujuk kepada yang pakar... Jangan jadi macam drama yang viral dulu tu sampaikan mufti kena berfatwa... 

Jadi, kesimpulannya Ibu mengandung dan menyusu wajib Berpuasa seperti mukallaf yang lain ... Cuma diberikan kelonggaran untuk berbuka puasa jika mudarat kepada diri atau anaknya... Jangan salah faham disitu... Semoga bermanfaat...