16 Februari 2017

7 SYARAT DOA MUDAH DIMAKBULKAN ALLAH!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Isu valet doa buatkan MF terus nak kongsi ilmu sikit tentang doa... MF ada juga terbaca ayat copywriting kat page tu... Serius kalau baca, memang boleh terpedaya dengan tawaran admin page tu... 

Tapi sebenarnya, dalam Islam ni simple... dan kita jangan susahkan... yang pertama sekali kena yakin bahawa Allah ada di mana sahaja... 

Kita boleh sahaja bayar dengan duit dan minta orang doakan di hadapan Ka'abah tapi sebelum tu teliti dulu 7 syarat ini untuk pastikan doa kita mudah makbul.

Antara syaratnya:

#1 Makan yang Halal, Jauhi yang Haram

Rasulullah s.a.w bersabda, “Hai Sa’ad (bin Abu Waqqash), makanlah makanan yang baik-baik, niscaya engkau menjadi orang yang doanya dikabulkan.”

Rasulullah mengisahkan seseorang yang rambutnya acak-acakan dan berdebu lalu menengadahkan tangannya ke langit untuk berdoa, “Ya Rabi, ya Rabi.’ Padahal, makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan keluarganya diberi makan dari sumber yang haram. Bagaimana doanya akan dikabulkan?” [HR Muslim, At-Tirmidzi, dan Ahmad]

Semakin banyak masuk makanan haram — termasuk dari hasil riba (bunga)– semakin kecil doa kita diterima.

Rasulullah berkata, “Wahai Sa’ad, perbaikilah (murnikanlah) makananmu, niscaya kamu menjadi orang yang terkabul do’anya. Demi yang jiwa Muhammad dalam genggamanNya. Sesungguhnya seorang hamba melontarkan sesuap makanan yang haram ke dalam perutnya maka tidak akan diterima amal kebaikannya selama empat puluh hari. Siapapun yang dagingnya tumbuh dari yang haram maka api neraka lebih layak membakarnya.” (HR. Ath-Thabrani)

Rasulullah pernah menjelaskan dosa-dosa riba. Dan yang paling ringan adalah seperti bersetubuh dengan ibu sendiri.

“Riba itu memiliki tujuh puluh pintu dan yang paling ringan adalah seperti seseorang yang bersetubuh dengan ibunya sendiri.” (Riwayat Ibnu Majah). [ Riba dan Makanan Haram Menutup Semua Pintu Doamu!]

Jadi, walaupun berdoa depan Ka'abah tapi dari sumber dan rezeki yang haram... tiada gunanya.

#2 Berprasangka Baik Pada Allah

Berdoa itu meminta segala sesuatu di hadapan Allah yang Maha Agung. Maka jangan pernah sesekali buruk sangka terhadap Allah S.W.T. Bersangka baiklah apabila berdoa kepadaNya, jangan ada keraguan terhadapNya.

Sesungguhnya Allah berfirman: “Aku akan mengikuti persangkaan hambaKu kepadaKu. dan Aku selalu menyertainya apabila ia berdo’a kepadaKu.” [HR. Bukhari dan Muslim]

Yakin Allah akan makbulkan doa kita tepat pada masanya... 

#3 Beradab Ketika Berdoa dengan Merendahkan Suara

Menghadap Allah dengan penuh harapan, perasaan rendah hati dan khusyuk. Mulakanlah memuji Allah atau selawat kepada Rasulullah s.a.w.

Sesungguhnya Allah mempunyai malaikat yang mewakili-Nya bagi barangsiapa yang berdo’a dengan berkata: “Yaa arhamarraahimiin. Maka siapa saja yang menyebutnya 3 kali, maka menjawablah malaikat itu: Sesungguhnya Allah arhamarraahimiin telah (berkenan) mengabulkan permohonanmu. Maka mintalah kepadaNya.” [HR. Hakim]

Telah diterima dari Abu Musa Asy-ari bahwa ketika orang-orang mendoa dengan suara keras beliau bersabda; “Hai manusia! berdoalah dengan suara perlahan, kerana kamu tidaklah menyeru orang yang tuli ataupun berada di tempat yang jauh. yang kamu seru itu ialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat, dan tempat kamu memohon itu lebih dekat lagi kepada salah seorangmu dari leher kendaraannya! Hai Abdullah bin Qeis! Maukah kamu kutunjuki sebuah kalimat yang merupakan salah satu perbendaharaan surga? Yaitu: ‘Laa haula walaa Quwwata illaabillaah’.”

Macam kita la kan.. nak mohon cuti dari bos.. pastu pergi tengking-tengking bos, agak-agak dapat cuti??? Begitulah juga... nak mohon sesuatu dari Allah, biarlah penuh adabnya.


Sumber: google images

#4 Doa Tidak Keluar Dari yang Disyariatkan

Sesungguhnya pada doa yang keluar dari yang disyariatkan itu ada pelanggaran atau padanya ada sesuatu yang lebih besar dari itu. Berdoa kepada selain Allah maka keberadaan pada doa itu mengandung kesyirikan seperti meminta pertolongan kepada selain Allah.

#5 Ikhlas
Kelima, seorang yang berdoa harus mengikhlaskan (ditujukan) hanya kepada Allah di dalam do’anya, mengikhlaskan niat kerana Allah, mengikhlaskan aqidah (keyakinan) kepada Allah maka keberadaan orang yang berdoa harus mengikhlaskan do’anya hanya kepada Allah.

Misalnya; “Doa seorang Muslim untuk saudaranya (sesama muslim) dari tempat yang jauh (tanpa diketahuinya) akan dikabulkan.” [HR. Muslim]

#6 Doa Para Pemimpin Yang Adil, Anak Yatim dan Orang Teraniaya

Di antara doa yang tidak akan ditolak Allah adalah; “Orang yang berpuasa, pemimpin yang adil, dan orang yang teraniaya.” [HR. Tirmidzi]

#7 Tahu Kunci Waktu dan Tempat Dikabulkannya Doa

Imam Muslim meriwayatkan dari dari Jabir ia berkata; Saya mendengar Nabi s.a.w bersabda: “Sesungguhnya di waktu malam terdapat suatu saat, tidaklah seorang muslim mendapati saat itu, lalu ia memohon kebaikan kepada Allah ‘azza wajalla baik kebaikan dunia maupun akhirat, kecuali Allah memperkenankannya. Demikian itu terjadi pada setiap malam.”

Di antara tempat-tempat ustajab untuk berdoa, adalah: Di Multazam. Dari Ibnu Abbas r.a bahwa Rasulullah bersabda:

“Multazam adalah tempat dikabulkannya doa. Tidak ada satu pun doa seorang hamba di Multazam kecuali akan dikabulkan.” (HR. Ahmad dalam Musnad Imam Ahmad Jilid V, hal. 347).

Rasulullah bersabda: “Tempat antara rumahku dan mimbarku adalah taman dari taman-taman surga.” (HR. Muslim).

Itulah 7 syarat makbulnya doa... nampaknya dalam valet doa diutamakan syarat ketujuh... tapi yang 6 syarat sebelum tu macam mana... 

Sebenarnya, doa kita dengan Allah direct terus... tiada perantara bahkan tiada hijab... cuma makbul dengan tak cuba kita teliti baliklah syarat-syarat yang keenam tadi tu... Yang penting doa dengan bersungguh dan penuh rendah diri... 

Doa ini, Allah akan makbulkan tepat pada waktunya... 
Allah akan makbulkan doa kita ikut apa yang kita perlu, bukan apa yang kita mahu. 

09 Februari 2017

Iman itu bukan hanya diserlahkan dengan Pakaian!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Renungkan kata-kata Ustaz Don Daniyal ni:

"Kunci kepada meningkatnya iman adalah adab dan akhlak.
Hari ni, orang mengaji hukum halal dan haram tetapi tiada akhlak tiada apa-apa makna."

Mendalam maksudnya, realiti di akhir zaman kan... 
Ramai orang berlumba-lumba nak buat kebajikan, kebaikan tapi akhlak dan sekecil-kecil akhlak tak dijaga... 

Contoh mudah, saya bagi berdasarkan pengalaman sendiri.. 
Ialah dijalan raya dan kedai makan...

Situasi 1:
si pemandu yang keretanya mahal namun ada sticker Islamik dan juga ucapan kalimah, tapi langgar lampu merah, menghimpit, bawa laju... 

Situasi 2:
Seorang imam masjid, duduk di kedai makan berborak dan mengumpat bersama ahli-ahli masjid yang lain... 

Situasi 3:
Pemandu yang bertudung labuh bahkan berniqab, serta lelakinya berserban... dan ada pula situasi, ternampak seorang suami membaca al-Quran di dalam kereta semasa menunggu si isteri uruskan sesuatu hal.. Namun, ketika memandu, nauzubillah... 

Situasi bukan untuk buka aib orang...saya pun tak nyatakan siapa..cuma secara umumnya, pasti ada yang pernah jumpa kan... jadi, renungan apa persepsi atau apa orang kata bila lihat yang berpakaian islamik ni tak ada adab dan tak jaga adab yang dianggap remeh ni... 



Renungkanlah... kena seimbangkan... bila pakai tudung dan berserban atau bersongkok, maknanya kita bawa imej Islam... jadi janganlah rosakkan agama sendiri kerana sikap kita... 

31 Januari 2017

Harga Minyak Naik 20 Sen Mulai 1 Februari 2017

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Tak tahu la nak senyum suka ke nak menangis...  Haha... 😢😢😢😢

Tapi memang rabak la poket kot... 

Sebelum ni bajet RM120 sebulan untuk duit minyak pergi balik kerja tak termasuk out station ke bengkel, seminar dan sebagainya...  



Pastinya lebih la RM120 kalau dah 20 sen naiknya tu... 

Huhu... Memang ada betullah kata orang Cina... Tahun ayam ni tahun yang mencabar dari segi ekonomi... Waaa... Tapi itu kepercayaan ikut fengsui orang Cina... Tapi kita sebagai orang Islam... Allah lebih tahu segalanya...  

Yang hairan sungguh kan... Dok Johor ni... Elaun Cola rendah... Tapi kos hidup tinggi... Pastu yang pelik sikit... Rate claim tetap kira 70sen 1km... Korang rasa??? Orang kerja kerajaan faham la kan... Kalau yang kerja kerajaan pun terasa beban...  Yang kerja swasta tak payah kata la kan... 

Sekarang ni... Situasinya... Yang senang bertambah senang...  Yang susah bertambah susah... 

Apa pun... Hanya doa je... Usaha selagi boleh... Dan moga Allah berikan kekuatan dan kesihatan untuk teruskan hidup berusaha mencari rezeki halal untuk keluarga... 

Moga dipermudahkan Allah... 

28 Januari 2017

HUKUM MENYAMBUT TAHUN BARU CINA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Di Malaysia banyak perayaan... tiga yang paling besar ialah Perayaan Hari Raya, Tahun Baru Cina dan Deepavali... disebabkan itu dalam kalendar memang ada cuti khas dan cuti sekolah pun lebih lama bagi ketiga-tiga perayaan ini... 

Namun begitu, sebagai orang Islam, kita amat pentingkan bab akidah... Tak semua perayaan kita boleh sambut sebenar... contohnya Krismas... kerana ia berkait dengan agama Kristian... Tapi bagaimana pula dengan Tahun Baru Cina??? 

Jom kita telusuri ilmu berkaitan hukum menyambut Tahun Baru Cina yang telah dikupas oleh Mufti Wilayah Persekutuan, S.S Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri.



Sejarah Tahun Baru Cina

Sejarah terperinci mengenai sejarah sambutan Tahun Baru Cina tidak dapat ditentukan secara pasti namun apabila melihat kepada versi-versi cerita yang ada, terdapat sebuah kisah yang selalu diceritakan mengenai asal-usul sambutan tahun baru ini.

Ianya bermula dengan ketakutan penduduk sebuah kampung yang selalu diburu oleh seekor makhluk mistik yang akan memakan mereka. Dipendekkan cerita terdapat seorang tua yang mencadangkan agar membuat bising dengan bunyi-bunyian seperti pukulan gendang, membakar mercun serta menggantung kertas berwarna merah dan juga menampalkannya pada tingkap rumah kerana dipercayai makhluk itu amat takutkan warna merah dan juga bunyi bising. Cadangan orang tua itu berhasil dan makhluk tersebut melarikan diri dan meraikan kemenangan penduduk kampung itu, maka ianya telah sinonim dengan meraikan tahun baru pada ketika itu.

Secara hakikatnya, sambutan Tahun Baru Cina adalah demi menyambut tahun baru bagi masyarakat Cina mengikut kalendar mereka. Mengikut kalendar Cina, setiap tahun akan diwakili dengan satu zodiak haiwan yang mana pada tahun ini (2016), jatuh pada tahun monyet. Bagi masyarakat Cina, setiap tahun mempunyai kelebihannya yang tersediri berdasarkan zodiak haiwan kalendar Cina. Sambutan Tahun Bari Cina akan berterusan selama 15 hari dan pada hari yang ke lima belas merupakan perayaan pesta tanglung. 



Bagaimana Masyarakat Cina Menyambut Tahun Baru Mereka

Sambutan tahun baru bagi masyarakat Cina adalah sambutan perayaan yang terbesar bagi mereka. Pada waktu inilah akan berkumpulnya sanak-saudara ahli keluarga untuk menyambutnya bersama-sama. Antara amalan serta adat yang berkaitan bagi menyambut tahun baru dapatlah disenaraikan secara ringkas seperti berikut:
  • Ahli keluarga akan membersihkan rumah dan menurut kepercayaan masyarakat Cina ianya bagi menghilangkan hantu dan juga sial.
  • Makan malam bersama pada malam sambutan tahun baru adalah perkara yang sangat penting.
  • Sampul merah (hong bao di dalam bahasa Mandarin/ang pow di dalam bahasa Hokkien) akan diberikan kepada mereka yang belum berkahwin dan tidak mempunyai pekerjaan oleh pasangan yang sudah berkahwin.
  • Warna merah bagi melambangkan nasib dan juga masa hadapan yang baik. Dekorasi rumah juga akan dihiasi dengan hiasan-hiasan yang berwarna merah.
  • Memakan mee yang panjang dengan kepercayaan bahawa semakin panjang mee yang dimakan, semakin panjang umur yang bakal dinikmati. Jika mahu umur yang panjang, jangan dipotong mee tersebut.
  • Memakai pakaian yang berwarna merah dan mengelak dari memakai pakaian berwarna hitam.


Islam & Toleransi Dalam Beragama

Islam tidak pernah menafikan hak agama yang lain bahkan pada zaman Rasulullah SAW sendiri, Baginda hidup bersama masyarakat Yahudi, Nasrani dan juga kaum musyrikin. Secara asasnya Islam menyuruh umatnya berwala' kepada Islam dan barra' dari kekufuran serta merasa bangga dengan pegangan Islam serta menampilkan jati diri muslim sehingga keperibadian dan corak kehidupan dapat dibezakan dari golongan kafir. Firman Allah SWT:



وَمَنۡ أَحۡسَنُ قَوۡلٗا مِّمَّن دَعَآ إِلَى ٱللَّهِ وَعَمِلَ صَٰلِحٗا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ ٱلۡمُسۡلِمِينَ 

Maksudnya: Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: "Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!". (Fussilat: 33)


Melihat kepada hakikat sambutan tahun baru Cina, ianya merupakan satu perayaan adat yang tidak ada kaitannya dengan permasalahan akidah. Ianya semata-mata menyambut tahun baru mengikut kalendar lunar Cina. Ini menjadi kayu pengukur buat seorang muslim dalam bermuamalah dan bergaul bersama orang bukan Islam dengan melihat adakah tindak-tanduknya itu menjurus kepada sikap reda terhadap akidah mereka ataupun hanya perbuatan yang dilakukan atas dasar kemasyarakatan dan hubungan sosial.



Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-78 yang bersidang pada 12 Jun 2007 telah membincangkan Hukum Orang Islam Mengucapkan Tahniah Dan Ucapan Selamat Bersempena Perayaan Agama Bukan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
  • Apa jua amalan atau perlakuan orang Islam dalam hal-hal yang berkaitan dengan perayaan orang bukan Islam sekiranya melibatkan akidah atau iktikad seperti mengiktiraf agama bukan Islam atau menganggap semua agama adalah sama, maka ia ditegah oleh Islam.
  • Walaubagaimanapun sekiranya amalan atau perlakuan tersebut hanya atas dasar kemasyarakatan atau hubungan sosial antara Islam dan bukan Islam untuk tujuan perpaduan, maka ia dibenarkan oleh Islam.
  • Memberi ucapan tahniah dan selamat atau mengirimkan ucapan melalui kad atau alat-alat telekomunikasi seperti e-mail atau sistem pesanan ringkas (sms) dan sebagainya kepada orang bukan Islam sempena dengan perayaan agama mereka adalah harus, dengan syarat ucapan itu tidak mengiktiraf, memuji atau memuliakan agama bukan Islam serta tidak menggunakan sebarang simbol atau lambang keagamaan mereka dalam kiriman ucapan tersebut.
Yee Sang (Mengajukan Ucap Selamat Demi Kemakmuran/Prosperity Toss)

Di Malaysia mahupun Singapura, masyarakat Cina amat sinonim dengan Yee Sang iaitu satu upacara makan bersama yang diadakan bagi mengucapkan kemakmuran. Uniknya Yee Sang ini adalah apabila ianya hanya popular bagi masyarakat Cina di Malaysia dan Singapura dan tidak pula di tanah besar China, Hong Kong dan juga Taiwan.

Yee Sang atau disebut juga Yusheng adalah sebuah hidangan yang sinonim dengan perayaan Tahun Baru Cina di Malaysia. Ia dihidangkan dengan mencampurkan tujuh jenis warna yang berlainan seperti hirisan betik, lobak putih, lobak merah, salmon mentah, kekacang, aneka sayur-sayuran dan aneka sos serta ramuan lain.

Dari kaca mata Islam, makanan yang halal lagi baik maka tidak ada halangan baginya untuk dimakan. Firman Allah SWT:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ كُلُواْ مِمَّا فِي ٱلۡأَرۡضِ حَلَٰلٗا طَيِّبٗا وَلَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَٰتِ ٱلشَّيۡطَٰنِۚ إِنَّهُۥ لَكُمۡ عَدُوّٞ مُّبِينٌ 

Maksudnya: Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.  (Al-Baqarah: 168)

Melihat kepada amalan ini, ianya lebih kepada adat dan tidak ada sangkut pautnya dengan permasalahan akidah dan harus hukumnya bagi umat Islam yang diajak untuk turut serta dalam upacara Yee Sang ini selama mana makanan yang dihidangkan halal dan tidak ada perkaitannya dengan permasalahan akidah baik dari segi ucapan mahupun iktikad terhadap upacara tersebut. Begitu juga selama mana tidak ada unsur-unsur maksiat dalam upacara tersebut. Wallahu a’lam.

Maksud ‘Gong Xi Fa Cai’

"Gong xi fa cai" (Tulisan Cina Tradisional: 恭喜發財; Tulisan Cina Ringkas: 恭喜发财; pinyin: gōngxǐ fācái; Bahasa Kantonis (Yale): gūnghéi faatchòih; bahasa Hokkien (POJ): Kiong-hí hoat-châi; bahasa Hakka: Kung hei fat choi), yang diterjemah sebagai "Tahniah dan semoga mendapat rezeki". Ungkapan ini yang sering tersalah angggap sebagai bersinonim dengan "Selamat tahun baru" mula digunakan berabad-abad lalu. Dua aksara pertama ungkapan ini mempunyai kepentingan sejarah yang lebih lama (menurut legenda, ucapan tahniah adalah bagi kejayaan menghadapi raksasa Nian dengan selamat, namun secara praktis ini juga boleh melibatkan kejayaan mengharungi keadaan musim sejuk yang teruk). Melihat kepada maksudnya ini, ianya jelas tidak bermasalah dan tidak bercanggah dengan akidah Islam malah ianya satu ucapan yang amat baik dan melambangkan perpaduan yang erat sesama kita.

Kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan

Dalam sebuah negara yang mempunyai kepelbagaian agama, bangsa yang majmuk, adat dan budaya yang berlainan seperti Malaysia, sudah tentu ia menjadikan kita lebih terbuka dan bertolak ansur (tasamuh dan toleransi) tanpa menggadaikan prinsip-prinsip utama Islam.

Berikut merupakan beberapa garis panduan yang kami cadangkan kepada semua umat Islam yang ingin terlibat dalam sambutan perayaan bangsa lain untuk sama-sama diteliti dan diaplikasikan:

Majlis tersebut tidak disertakan dengan upacara-upacara yang bertentangan dengan akidah Islam.
Maksud “bertentangan dengan akidah Islam” ialah sesuatu perkara, perbuatan, perkataan atau keadaan yang jika dilakukan menyebabkan tercemarnya akidah umat Islam.

Majlis tersebut tidak disertakan dengan perbuatan yang bertentangan dengan syarak.
Maksud “bertentangan dengan syarak” ialah sesuatu perkara, perbuatan, perkataan atau keadaan yang jika dilakukan akan bertentangan dengan ajaran Islam yang diamalkan oleh masyarakat Islam.

Majlis tersebut tidak disertakan dengan “perbuatan yang bercanggah dengan pembinaan akhlak dan budaya masyarakat Islam” di negara ini.
Maksud “bercanggah dengan pembinaan akhlak dan budaya masyarakat Islam” ialah sesuatu perkara, perbuatan, perkataan atau keadaan yang jika dilakukan akan bertentangan dengan nilai dan norma kehidupan masyarakat Islam Negara ini yang berpegang kepada ajaran Islam berdasarkan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Majlis tersebut tidak disertakan dengan perbuatan yang boleh “menyentuh sensitiviti masyarakat Islam”.
Maksud “menyentuh sensitiviti masyarakat Islam” ialah sesuatu perkara, perbuatan, perkataan atau keadaan yang jika dilakukan akan menyinggung perasaan umat Islam tentang kepercayaan dan amalan mereka.

Pihak penganjur dan orang ramai diminta mendapatkan pandangan pihak berkuasa agama sebelum menganjur atau menghadiri majlis perayaan orang yang bukan beragama Islam.
Kami dapati sambutan Tahun Baru Cina yang dilakukan oleh kebanyakan pemimpin masyarakat Cina dan juga disertai oleh pemimpin negara atau negeri yang beragama Islam, masih di ruang lingkup yang dibenarkan oleh Islam. Ini kerana, ia bertujuan untuk menjaga dan memelihara hubungan masyarakat dan lebih kepada hidup dalam kontrak sosial yang diraikan tanpa menggadaikan prinsip agama.

Sumber rujukan: http://www.muftiwp.gov.my/


Kesimpulannya, takde masalah nak sambut Tahun Baru Cina sebab ianya tak berkaitan dengan agama mereka... ianya lebih kepada adat mereka menyambut Tahun Baru bagi kalendar Cina... Tahun ni tahun ayam pula kan... setiap tahun tu ada binatang yang mereka percayai ada tuahnya... 

Korang lahir tahun apa??? MF lahir tahun Harimau... lebih kurang la garang macam harimau tapi sesekali manja macam kucing. hahaha.... harimau dan kucing kan tak jauh bezanya kan... hihi... 

SELAMAT TAHUN BARU CINA BUAT KAUM CINA DI MALAYSIA KHUSUSNYA... 
‘Gong Xi Fa Cai’
恭喜發財

16 Disember 2016

WANITA TAK PERASAN 15 DOSA NI ADA KAT KEPALA DIA!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ada hadis Nabi s.a.w tentang penghuni neraka… Antara yang banyak menghuni neraka adalah wanita… 

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Aku melihat ke dalam Syurga maka aku melihat kebanyakan penghuninya adalah fuqara’ (orang-orang fakir) dan aku melihat ke dalam Neraka maka aku menyaksikan kebanyakan penghuninya adalah wanita.” (Hadis Riwayat Al- Bukhari dan Muslim)

Wanita ni mudah masuk syurga, tapi senang juga nak masuk neraka… Dosa paling banyak wanita dok buat kat kepala je… Kat kepala wanita ada 15 dosa dah… belum lagi anggota badan yang lain… 


Sumber: google images

Jom..kita koreksi apa dia dosa-dosa yang ada di kepala
Beberapa dosa yang dilakukan manusia terhadap kepalanya, antara lain:

#1. Tidak bertudung/berhijab (menutup aurat)
Allah Swt berfirman, yang ertinya: "Hai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min:" Hendaklah mereka menjulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka ". Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha pengampun lagi Maha penyayang. "(QS. Al-Ahzab: 59).

Allah Ta'ala juga berfirman, yang ertinya: "Katakanlah kepada wanita yang beriman:" Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. "(QS. An Nuur: 24) .

#2. Menyambung rambut / memakai sanggul.
Dari Asma 'binti Abi Bakr, ada seorang perempuan yang menghadap Rasulullah shallallahu' alaihi wa sallam lalu berkata, "Telah kunikahkan anak gadisku setelah itu dia sakit sehingga semua rambut kepalanya gugur dan suaminya memintaku segera mempertemukannya dengan anak gadisku, apakah aku boleh menyambung rambut kepalanya . Rasulullah lantas melaknat perempuan yang menyambung rambut dan perempuan yang meminta agar rambutnya disambung "(HR Bukhari no 5591 dan Muslim no 2122).

#3. Mewarna / menggilap rambut dengan warna hitam.
Dari Ibnu 'Abbas radhiyallahu' anhuma berkata, bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, "Pada akhir zaman nanti akan muncul suatu kaum yang menggilap dengan warna hitam seperti tembolok merpati. Mereka itu tidak akan mencium bau syurga. "(HR. Abu Daud, An Nasa'i, Ibnu Hibban dalam shahihnya, dan Al Hakim. Al Hakim mengatakan bahawa sanad hadis ini sahih. Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wa At Tarhib mengatakan bahawa hadis ini sahih).

Dari Jabir radhiyallahu 'anhu, dia berkata, "Pada hari penaklukan Mekah, Abu Quhafah (ayah Abu Bakar) datang dalam keadaan kepala dan janggutnya telah memutih (seperti kapas, ertinya beliau telah beruban). Lalu Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, "Ubahlah uban ini dengan sesuatu, tetapi hindarilah warna hitam." (HR. Muslim).

#4. Mencabut uban.
Dari 'Amr bin Syu'aib, dari ayahnya, dari datuknya berkata bahawa Rasulullah shallallahu' alaihi wa sallam bersabda, "Janganlah mencabut uban. Tidaklah seorang muslim yang beruban dalam Islam walaupun sehelai, melainkan uban tersebut akan menjadi cahaya baginya pada hari kiamat nanti. "(HR. Abu Daud dan An Nasa'i. Syaikh Al Albani dalam Al Jami 'Ash Shagir mengatakan bahawa hadis ini sahih).
      
#5. Memakai bulu mata palsu.
    
#6. Bersolek/berhias berlebih-lebihan bukan untuk suaminya
    
#7. Merenggangkan / mengikir gigi.
      
#8. Membuat tato
     
#9. Memakai kerudung yang tidak memenuhi syarat hijab.

Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bahkan telah memperingatkan kita dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari Abu Hurairah:
"Ada dua golongan penghuni Neraka yang belum pernah aku lihat sebelumnya, iaitu suatu kaum yang membawa cambuk seperti ekor-ekor lembu betina yang mereka pakai untuk mencambuk manusia; wanita-wanita yang berpakaian (tetapi) telanjang, yang kalau berjalan berlenggak-lenggok menggoyang- goyangkan kepalanya lagi durhaka (tidak ta'at), kepalanya seperti punuk-punuk unta yang meliuk-liuk. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak dapat mencium bau wanginya, padahal bau wanginya itu sudah tercium dari jarak sekian dan sekian. "(Hadits shahih. Riwayat Muslim (no. 2128) dan Ahmad (no. 8673).
    
#10. Memakai rambut palsu.
    
#11. Mencukur rambut menyerupai lelaki atau wanita kafir.

Potongan yang menyerupai potongan lelaki maka hukumnya haram dan dosa besar, sebab Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam melarang kaum wanita yang menyerupai kaum lelaki. Sebagaimana disebutkan dalam hadis, dari Ibn Abbas radliallahu 'anhuma, bahwa beliau berkata: "Rasulullah shallallahu' alaihi wa sallam melaknat kaum lelaki yang menyerupai wanita dan para wanita yang menyerupai lelaki." (Hr Bukhari)
    
#12. Mencukur / mencabut bulu kening.
     
#13. Memakai contact lens berwarna untuk berhias.
Syaikh Muhammad shalih Al-Munajjid hafidzahullah berkata: "... memakai lensa kontak berwana untuk perhiasan (untuk bergaya). Maka hukumnya sama dengan perhiasan, jika digunakan untuk berhias bagi suaminya maka tidak mengapa. Jika digunakan untuk yang lain maka hendaknya tidak menimbulkan fitnah. Dikehendaki juga tidak menimbulkan bahaya (misalnya iritasi dan alergi pada mata, pent) atau menimbulkan unsur penipuan dan kebohongan misalnya menampakkan pada laki-laki yang akan melamar. Dan juga tidak ada unsur mensia-siakan harta (israaf) kerana Allah melarangnya. "[Sumber: http://islamqa.info/ar/ref/926]

    
#14. Pembedahan plastik untuk kecantikan.
Syeikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin ditanya, "Bagaimana hukum melaksanakan pembedahan kecantikan dan hukum mempelajari ilmu kecantikan?" Jawapan beliau, "pembedahan kecantikan (plastik) ini ada dua jenis. Pertama, Pembedahan kecantikan untuk menghilangkan cacat akibat kemalangan atau yang lainnya. Pembedahan seperti ini boleh dilakukan, kerana Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam pernah memberikan keizinan kepada seorang lelaki yang terpotong hidungnya dalam peperangan untuk membuat hidung palsu dari emas. Kedua, pembedahan yang dilakukan bukan untuk menghilangkan cacat, namun hanya untuk menambah kecantikan (supaya bertambah cantik). Pembedahan ini hukumnya haram, tidak boleh dilakukan, kerana dalam sebuah hadis (disebutkan), 'Rasulullah melaknat orang yang menyambung rambut, orang yang minta disambung rambutnya, orang yang membuat tatu, dan orang yang minta dibuatkan tatu.' (HR Bukhari). (Fatawa Al-Mar'ah Al-Muslimah, hlm. 478-479). Sumber: Majalah As-Sunnah, edisi 5, tahun IX, 1426 H/2005 M.

   
#15. Memakai kawat gigi untuk kecantikan / tabarruj.
Syaikh Ibnu Utsaimin pernah ditanya, "Apa hukumnya memperbaiki gigi?" Syaikh menjawab, "Memperbaiki gigi ini dibahagikan kepada dua kategori:
Pertama, jika tujuannya supaya bertambah cantik atau indah, maka ini hukumnya haram. Nabi shalallahu 'alaihi wa sallam melaknat wanita yang menata giginya agar kelihatan lebih indah yang merubah ciptaan Allah. Padahal seorang wanita memerlukan hal yang demikian untuk estetika (keindahan), dengan demikian seorang lelaki lebih layak dilarang daripada wanita.

Kedua, jika seseorang memperbaikinya kerana ada kecacatan, tidak mengapa ia melakukannya. Setengah orang ada suatu kecacatan pada giginya, mungkin pada gigi serinya atau gigi yang lain. Cacat tersebut membuat orang merasa jijik untuk melihatnya. Keadaan yang demikian ini dibenarkan. Hal ini dikategorikan sebagai menghilangkan aib atau cacat bukan termasuk menambah kecantikan. Dalilnya, Nabi shalallahu 'alaihi wa sallam memerintahkan seorang lelaki yang hidungnya terpotong agar menggantikannya dengan hidung palsu dari emas, yang demikian ini termasuk menghilangkan cacat bukan bertujuan untuk mempercantik diri.

Sumber: http://mayapas.blogspot.my

Sumber: Google images

Wahai wanita sekalian, jom muhasabah diri… dalam 15 senarai di atas, mungkin ada yang kita buat… Jadi, tinggalkanlah dan bertaubatlah sebelum terlambat. Dan dalam 15 senarai di atas, lelaki pun ada buat juga… jadi lelaki pun tak terlepas buat 15 dosa di atas. Jadi, sama-sama kita muhasabah diri tak kira lelaki atau perempuan jangan kita jadikan diri kita sebagai bahan bakar api neraka.

Allah s.w.t. berfirmanyang bermaksud :
“Peliharalah dirimu dari Neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu yang disediakan bagi orang-orang kafir.” (Surah Al Baqarah ayat 24)


Dalam amalkan trend dan berfesyen gaya ikut zaman, jangan ketepikan hukum hakam agama... 

15 Disember 2016

PENJELASAN ISU PENUKARAN KAD ATM KEPADA KAD DEBIT!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Selagi tak habis tahun 2016 ni, selagi tu tak selesai kes tukar kad ATM ni... Memang jadi isu hangat juga sebab bank mula sesak dengan orang ramai untuk tukar kad... 

Alhamdulillah, MF dah selesai tukar kad... agak cepat CIMB Bank Taman Melawati buat proses ni... seorang dalam 5 minit je prosesnya... tapi memang beratus orang tunggu untuk tukar kad setiap hari... 

Macam-macam versi kita dengar pasal kes penukaran kad ATM ni.. katanya yang tak pernah atau tak guna debit kad, tak perlu tukar kad... tapi MF tanya kat staff CIMB Bank masa tukar kad, dia kata kalau tak tukar takut nanti kadnya tak boleh guna kat ATM... Tapi bagi Maybank ini versi yang keluar:

Untuk tatapan kengkawan yang x tukarkad bank lagi.. 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Bank Negara Malaysia mengarahkan semua bank upgrade chip ATM card kepada chip Debit Card untuk fungsi pembelian runcit dan online sahaja. Kecuali Agro, Affinbank dan Bank Rakyat sahaja yang tidak terlibat dalam urusan ini.
Mulai 01.01.2017 transaksi pembelian runcit dan online akan di blok jika chip card TIDAK DI TUKAR kepada chip Debit Card. 
Transaksi di mesin ATM boleh berjalan seperti biasa walaupun kad ATM itu tidak di tukar. 
Kad ATM adalah kad yang belum upgrade kepada status Debit Card.
Debit Card ada di cetak pada kad yang di tulis MY DEBIT atau PAYWAVE atau VISA atau MASTER dan ada tarikh luput 5 tahun. 
Denda yang dikenakan RM 12.70 tu bukan denda tapi caj semasa mengikut kadar bank masing-masing. 
BNM arah suruh tukar sebab bank-bank buat promosi FREE untuk menggalakkan orang ramai menggunakan Kad Debit bermula September 2016. Pada Januari 2017 ini akan kembali kepada caj asal iaitu RM12.70 untuk pertukaran Kad ATM kepada Kad Debit. 
Hanya BIMB mengenakan caj RM12.72. 
HARAP MAKLUM SEMUA TENTANG HAL INI. 
Jadi kalau makcik pakcik yang uzur yang memang sekadar guna ATM sahaja, jangan la dipaksa datang ke bank untuk tukar kad. 
Kadang-kadang orang ramai lebih mudah percaya pada viral dan tiada sikap nak bertanya bank tentang kesahihan viral itu. Penuh dalam bank dengan orang tua yang kelihatan uzur. 
TERIMA KASIH
Rabu 14.12.2016
10.30 am
Info face to face : From MAYBANK  
fatasahbab@gmail.com (Sumber: Facebook)

Versi kedua:
Perhatian Pemegang Kad Debit Bank!!!
1.Maybank sebelum 18/12/2016
2.Cimb sebelum 20/12/2016
3.RHB sebelum 31/12/2016
4.BSN dan sebagainya sebelum 31/12/2016 
KAD LAMA ANDA TIDAK AKAN BERFUNGSI SELEPAS TARIKH TERSEBUT
DENDA RM12.70* bagi penukaran kad baru selepas tarikh tersebut.
Sebarkan mesej ini kepada yang lain
Tapi dijelaskan oleh Pihak Maybank:


Penjelasan dari CIMB


Jadi, jelas la kan... penukaran kad hingga 31.12.2016... tarikh- tarikh yang dinyatakan tu kira limit sebelum trafik sesak... proses jadi lambat... siapa la buat cerita ni kan.. 


Tapi yang pasti kad ATM Bank Rakyat tak perlu ditukar ye...

Nak jelaskan camne MF pun tak pasti... tapi kalau yang biasa guna debit kad jangan tunggu last minit... bukan salah bank, tapi salah diri sendiri ye... Tapi bagi mak cik pak cik yang guna ATM untuk keluar duit, tak perlu kot tukar sebab MF sendiri faham yang debit kad tu digunakan untuk transaksi online semasa pembelian barang online ataupun di pasaraya... 

Tapi untuk lebih penjelasan, rujuk pihak bank masing-masing... sebenarnya yang jadi kalut sebab orang suka tunggu dan lihat, last minit baru nak buat... tu yang kadang rasa nak marah sana sini kan... 

Apa pun untuk pengguna CIMB Clicks, lepas buat penukaran kad ATM yang baru, sila buat semula CIMB Clicks di ATM ya.. sebab yang lama dah tak boleh guna... dia minta register no kad yang baru untuk penukaran password... Jadi, baik lepas je tukar kad dan aktifkan kad baru di ATM, buat CIMB Clicks sekali... bagi yang nak buat la.. bagi yang tak nak.. takperlu buat.. 


Untuk penjelasan jangan nak percaya viral.. rujuk laman web sesuatu bank atau Page diorang kat Facebook... jangan mudah percaya viral kat FB atau Whatsapp... 

13 November 2016

JOM LIHAT FENOMENA BULAN BESAR MALAM ESOK! (14 NOVEMBER 2016)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

JOM LIHAT FENOMENA BULAN BESAR MALAM ESOK! | Tak sabar rasanya nak lihat bukti keagungan Allah malam esok... Fenomena yang jarang berlaku macam ni memang wajib tengok dan jangan lepaskan peluang..dan jangan sia-siakannya...kerana fenomena alam seperti ini adalah bukti kekuasaan dan keagungan Allah dan menambahkan keimanan bagi orang-orang yang berfikir. 

Malam esok, iaitu Isnin 14 November 2016 bersamaan 14 Safar 1438 hijrah, dijangka akan berlaku satu fenomena supermoon iaitu bulan besar. 


Fenomena Supermoon adalah satu fenomena astronomi di mana Bulan akan berada di kedudukan paling hampir dengan Bumi (perigee) pada jam 07:24 malam dan seterusnya berada pada fasa penuh atau purnama pada jam 09:54 malam.  
Kejadian ini dikenali sebagai Bulan Penuh Perigee bagi ahli astronomi dan istilah ‘supermoon’ di kalangan masyarakat umum. Fenomena ini boleh dilihat pada 14 November 2016. Keadaan Bulan di kedudukan perigee ketika fasa purnama ini menyebabkan Bulan kelihatan seolah-olah lebih besar dari keadaan biasa. Bagaimanapun saiz fizikal Bulan sebenarnya tidak berubah sama sekali.  
Fenomena supermoon telah berlaku pada 6 Mei 2012, 23 Jun 2013, 10 Ogos 2014 dan 28 September 2015. Bagaimanapun kejadian kali ini merupakan supermoon yang berada pada jarak paling dekat dengan Bumi sejak 68 tahun.  
Maka rakyat Malaysia perlu mengambil kesempatan ini untuk menyaksikannya kerana ianya dijangka berlaku 18 tahun akan datang. -Sumber: ANGKASA-

Sumber dari Berita Harian:

NEW YORK: Fenomena bulan terbesar dan paling terang dalam tempoh hampir 70 tahun boleh disaksikan esok. 
Fenomena 'supermoon' itu menyaksikan bulan penuh berada paling hampir dengan Bumi sejak 1948 dan fenomena sama hanya akan berlaku lagi sehinggalah pada 2034. 
Menurut Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) Amerika Syarikat, orbit bulan sekeliling Bumi agak membujur, menyebabkan kadang-kadang ia dekat dan kadang-kadang ia jauh. Apabila bulan penuh ketika berada paling hampir dengan Bumi, ia dikenali sebagai 'supermoon'. 
Pada perigee, iaitu tahap bulan paling dekat dengan Bumi, ia berada 14 peratus lebih hampir dengan Bumi berbanding apogee, apabila bulan paling jauh dengan planet ini. Esok bulan berada pada tahap paling hampir dengan Bumi selepas senja di India. 
Bulan penuh itu kelihatan lebih besar dan bersinar lebih 30 peratus. "Perbezaan dalam jarak dari satu malam ke malam seterusnya amat kecil. Ia boleh disaksikan pada bila-bila masa selepas matahari terbenam. "Disebabkan ia bulan penuh, ia akan terbit hampir masa yang sama dengan ia tenggelam. 
Anda tidak perlu berjaga sepanjang malam untuk menyaksikannya, melainkan kalau benar-benar mahu berbuat demikian," kata Timbalan Projek Saintis bagi Misi Orbit Pemantauan Bulan (LRO) NASA, Noah Petro.   
Ia adalah 'supermoon' kedua daripada tiga fenomena itu berturut-turut, dan jika awan membayangi pemandangan hujung minggu ini, peluang lain menyaksikan 'supermoon' terakhir adalah pada 14 Disember 2016. - AGENSI

Jadi, mestilah fenomena macam ni tak kan dilepaskan.. MF siap dah buat reminder.. Insha Allah, dah set target tempat yang cantik untuk lihat fenomena ni malam esok... Harap Allah beri ruang dan peluang untuk lihat fenomena ni dan tak hujan atau mendung malam esok... Dan nak tunjukkan kepada anak-anak tentang kekuasaan Allah untuk menambahkan ilmu aqidah buat anak-anak juga... 

Jangan lepaskan peluang ye... Insha Allah, malam esok ramai-ramai kita tengok bulan besar. 

12 November 2016

[VIRAL] MAKSUD SEBENAR NAMA DAMIA! (Updated)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Tertiba dapat whatsapp orang tanya pasal nama Damia.. lorr.. tertinggal kereta pi lagi... terus la search apa yang trending sangat ni... 

Terus la keluar berderet kat Facebook pasal nama ni.. 

Rupanya kes pasal menukaran nama Damia... Ada orang nak tukar nama dia di JPN, JPN pun rujuk mufti... itu yang jadi kecoh kejap..

Sumber: Sinar Harian

GEORGETOWN - Mufti Pulau Pinang, Datuk Dr Wan Salim Wan Mohd Noor mengesahkan telah menerima permohonan pertukaran nama ‘Damia'. 
Jelasnya, pihaknya terpaksa meneliti nama berkenaan setelah dirujuk oleh Jabatan Pendaftaran Negeri  (JPN) Pulau Pinang untuk menjelaskan hal tersebut.
“Seorang yang asal namanya Nur Damia Sufiyya memohon daripada JPN untuk menukar namanya kepada Putri Nur Safiyya. 
“JPN seperti kelazimannya merujuk kepada pihak kami kerana ia melibatkan hal orang Islam, melalui semakan kamus berbahasa Arab dan mendapati perkataan ‘Damia’ bermaksud tempat keluar darah iaitu مخرج الدم,” katanya kepada Sinar Harian. 
Beliau berkata demikian bagi menjelaskan isu surat daripada Jabatan Mufti Pulau Pinang yang menjadi viral di laman sosial termasuk Facebook dan juga WhatsApp. 
Melalui surat bertarikh 7 November 2016 itu, Wan Salim yang mewakili jabatan mufti memberi penjelasan kepada JPN Pulau Pinang bahawa permohonan pertukaran nama baru berkenaan adalah perlu bagi mengelakkan kekeliruan dan fitnah. 
Tulis Wan Salim lagi, ia memandangkan nama sedia ada pada pemohon iaitu Damia, membawa maksud kurang baik iaitu tempat keluarnya darah. 
Surat berkenaan kemudiannya tersebar luas di laman sosial sehingga menjadi perbalahan di kalangan netizen. 
Malah ada ibu-bapa yang mempunyai nama anak Damia tidak bersetuju dan menganggap maksud sebenar Damia ialah bijaksana. 
“Saya pun tidak tahu dari mana mereka ambil makna tersebut kerana beberapa kamus Bahasa Arab yang dirujuk, Damia memberi maksud tempat keluar atau mengalirnya darah.
“Perkataan ini berpangkal daripada perkataan damun (دم) yg bererti darah,” katanya.
Mufti Pulau Pinang itu menegaskan sepatutnya pemberian nama kepada anak perlu dirujuk kepada individu yang lebih arif termasuk alim ulama. 
“Jangan beri nama anak yang sedap didengar sahaja. Malah ada yang berikan nama ‘Bahimah’ (binatang), Zani (penzina), Syarrul Bariyyah (sejahat-jahat makhluk) dan sebagainya. 
“Bagaimanapun, melalui isu ini, ia ditujukan khas kepada kes pemohon saja. Tapi jika orang ramai hendak menukar nama sendiri atau nama anak-anak yang sebelum ini membawa maksud tidak baik, kami alu-alukan dan terpulanglah kepada masing-masing,” katanya. -Sumber: Sinar Harian-

MF juga rujuk isu ni kepada kak ipar MF selaku pengasas Kumpulan Nama-nama Indah Yang Bermakna.. Memang betul apa yang mufti kata tu.,.. Tapi tu la.. dah lama pun kak ipar MF perjelaskan nama tu kat group dia.. bila timbul isu ni dia terpalit sekali..  

Itulah.. nama kan.. sensitif sungguh orang kita ni.. tapi nama pun bukan 100% mempengaruhi akhlak walaupun orang kata sungguh pun nama tu bila dipanggil jadi doa.. Didikan dan faktor sekeliling itu lebih utama... 

Lagi satu, jangan lagi beli buku nama-nama kat pasaran jika betul nak letak nama dalam bahasa Arab.. rujuklah pakar yang arif tentang nama dan bahasa... dan tak wajib pun letak nama dalam bahasa Arab.. buh je nama kenanga ke melati ke macam orang dulu, takde masalah dah kan... 

Apa pun isu ni... bukannya besar sangat.. sampai nak tukar nama pula... kita doa yang baik-baik sudah la.. walaupun kita tahu maksudnya ada yang tak baik... tak pun biarkan aje nama tu dalam kat pengenalan dan tukar nama panggilan kepada yang lebih baik.. 

Tidak perlu berpening kepala menyukarkan NAMA ANAK dengan nama yang luar biasa, terlalu panjang serta pelik. Cukup meletakkan nama mereka pada makna yang baik atau nama-nama para nabi, ummul mukminan, para solehin dan solehat. Kemudian ber'pening'lah dalam merancang dan bertindak menjadikan mereka SEBAIK nama mereka. Agar kita tidak PENING di kemudian hari. 
Dan TIDAK semua nama yang bunyinya arab akan ada ertinya dalam bahasa melayu, kerana sebahagiannya dicampur secara salah dan tatabahasa juga salah hingga tidak mempunyai erti, justeru, tidak perlu rasa kecewa jika ustaz-ustaz gagal memberi makna bagi nama yang pelik, kerana memang tiada sebarang maksud di sebalik nama sebegitu. -Dr Zaharuddin@telegram channel-
Apa pun, bagi yang nak tahu makna nama dalam bahasa Arab boleh rujuk laman web ni:

http://www.almaany.com/en/dict/ar-en/

sebab kak ipar MF pun banyak rujuk web ni untuk cari maksud nama dalam bahasa arab.

Jadi, bab nama ni, biar rujuk yang pakar... jangan nak ikut trend sangat... dan fikir sedalamnya... bagi ibu bapa nak pilih nama anak ada 9 bulan untuk cari dan buat semakan nama.. jadi, sama-sama fikirkan,.


p/s: entry ini atas pandangan dan pendapat peribadi penulis.. tiada kena mengena dengan sesiapa..


Updated

Nama Damia boleh digunakan cuma tukar sahaja dengan sebutan yang betul dan ejaan arabnya iaitu دامياء / Damia' / Damiyak maknanya baik dan berkat.

Sebutan yang sebenarnya perlu diperbetulkan kerana tulisan atau ejaan bahasa ini berlainan tafsirannya jika dieja dengan sistem bahasa yang lain; bahasa Arab, Cina atau Jepun, tidakkah berlainan tafsirannya? Bayangkan pula, mereka yang sama nama pada hakikatnya tapi berbeza ejaan sahaja. Contohnya Muhammad, Mohamed, Mohamad, Mehmech.

Begitu juga ejaan dalam bahasa melayu ada yang dibuang huruf hamzah diakhir kalimah. Contohnya Aulia - Aulia'/Auliyak,
Humaira - Humaira'/Humairak, Zahra - Zahra'/Zahrak, Ulama - Ulama'/Ulamak, Hana - Hana'/Hanak, Damia - Damia'/Damiyak.

Isu nama Damia..
Makna دامية  = Tempat keluar darah
Makna دامياء=kebijaksanaan


Sumber: telegram channel @jaim_melaka

26 Oktober 2016

[TERKINI] HOSPITAL SULTANAH AMINAH TERBAKAR LAGI!!!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Dapat berita lagi... katanya Hospital Sultanah Aminah , JB yang terbakar semalam hari ni terbakar lagi tengah hari tadi... Kali ni di bilik bedah pula... Tiada kemalangan jiwa dilaporkan..

Ini berita yang MF dapat dari 3 sumber...



Sumber: Sinar Harian


Sumber: The Star Online

Ujian sungguh... rasa trauma juga nak ke HSA lepas ni.. tak kan nak kena tutup hospital kan... tapi kalau itu yang terbaik.. sama-sama kita doakan...

Update:
Sumber: Page Ketua Pengarah Kesihatan 


22 Oktober 2016

MINYAK MASAK DIJANGKA TERPUTUS BEKALAN SELAMA 2 MINGGU!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Tadi masa nak memasak, tengok stok minyak masak takde... rupanya suami tak beli..sebab minyak masak 5kg habis katanya...

Baca kat Sinar Harian hari, barulah tahu puncanya.. rupanya, memang orang borong minyak masak, sebab minyak masak bakal naik harga 1 November nanti..

Inilah hadiah selepas bajet 2017...


Berita penuh rujuk Sinar Harian Online


Hadoii... banyak pula naiknya tu...
Nak kena masak sup, panggang je la kot pas ni..
Memang sihat sungguh la tu gayanya...

BR1M naik, GST ada, bayaran khas 500.. Tapi harga barang naik...
Syukurlah kan.. sat g depa kata kita tak bersyukur plak kan..
Berserah dan yakin je lah dengan Allah..
Allah tu ada.. hmmm

21 Oktober 2016

RINGKASAN BAJET 2017!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Tengok ke Bajet tadi??? MF ta tengok pun.. biasalah.. busy petang hari.. siapkan projek dengan anak-anak.. tapi sempat tengok lepas dan hampir habis... baca la juga intipati bajet pada skrin tv tadi.. hmmm... ada berita baik.. ada juga berita yang sama macam tahun lepas... 

Jom lihat intipati Bajet 2017 yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, yang juga Menteri Kewangan petang tadi...

Bajet 2017 bertemakan "Menjamin Perpaduan dan Pertumbuhan Ekonomi, Menghemah Perbelanjaan Inklusif, Mensejahtera Kehidupan Rakyat Seluruh".


  • Bajet 2016 memperuntukkan RM260.8 bilion, peningkatan 3.4 peratus daripada pengubahsuaian Bajet 2016.

  • RM214.8 bilion bagi perbelanjaan mengurus, RM46 bilion untuk perbelanjaan pembangunan

  • RM77.4 bilion untuk emolumen, RM32 bilion untuk perkhidmatan dan bekalan

  • Sektor ekonomi terima agihan tertinggi RM25.9 bilion, diikuti sektor sosial RM12.2 bilion, keselamatan RM5.3 bilion, pentadbiran RM2.5 bilion

  • Hasil kerajaan Persekutuan 2017 dijangka berkembang tiga peratus kepada RM219.7 bilion

  • Sasaran kerajaan untuk defisit fiskal tiga peratus daripada KDNK pada 2017

  • GST hampir RM30 bilion dikutip setakat 19 Okt 2016

  • KDNK PPP per kapita rakyat Malaysia meningkat daripada US$23,100 pada 2012 kepada US$26,891 pada 2015

  • Jumlah pelaburan asing yang diluluskan bagi separuh pertama tahun 2016, adalah lebih RM28 bilion, peningkatan 32 peratus berbanding tempoh sama tahun lepas.

  • Cuti Belajar dengan gaji dibayar penuh bersama biasiswa dipanjangkan kepada Kumpulan Pelaksana

  • Cuti Kuarantin lima hari tanpa rekod kepada penjawat awam yang anaknya sakit dan perlu dikuaratin

  • Menaikkan had kelayakan pinjaman perumahan penjawat awam kepada RM200,000 hingga RM750,000

  • Gred 56 diwujudkan bagi pegawai perubatan pakar dan pegawai pergigian pakar

  • RM1.2 bilion bagi membina dan menaik taraf 616 km jalan kampung dan jambatan bagi meningkatkan jaringan perhubungan kampung, pekan dan bandar

  • RM4.6 bilion bagi menyelenggara jalan negeri, di bawah Sistem Maklumat Rekod-Rekod Jalan Raya Malaysia (MARRIS)

  • RM350 juta bagi membina dan membaik pulih 17,000 unit rumah usang dan daif di kampung terpencil dan penempatan Orang Asli

  • RM800 juta untuk Projek Mesra Rakyat seperti menaik taraf dan membina surau, titi, parit, balai raya, pasar dan gerai perniagaan kecil

  • RM495 juta untuk meneruskan 69 projek Rancangan Tebatan Banjir di seluruh negara

  • RM200 juta untuk bina 5,000 unit MyBeautiful New Home menerusi NBOS bagi B40 pada harga RM40,000-RM50,000 seunit, dengan kerajaan biayai RM20,000

  • RM275 juta bagi membantu meningkatkan peluang pendapatan rakyat, terutamanya kelompok B40

  • Peruntukan subsidi hampir RM10 bilion merangkumi subsidi bahan api, gas memasak, pampasan tol dan pengangkutan awam.

  • BR1M - isi rumah dalam senarai e-Kasih dan berpendapatan bulanan di bawah RM3,000 dinaikkan kepada RM1,200

  • BR1M - isi rumah berpendapatan RM3,000 hingga RM4,000 dinaikkan kepada RM900

  • BR1M - individu bujang berpendapatan di bawah RM2,000 dinaikkan kepada RM450

  • RM4.6 bilion bagi memperkasakan program TVET untuk menghasilkan tenaga kerja tempatan yang memenuhi keperluan industri

  • Kerajaan sediakan tanah di lokasi strategik kepada GLC dan PR1MA untuk membina lebih 30,000 unit rumah berharga antara RM150,000 hingga RM300,000

  • Membina 10,000 unit rumah di bandar untuk disewa oleh golongan muda pada kadar lebih rendah dari kadar pasaran

  • Skim pembayaran akhir khas jenis "step-up" untuk program PR1MA, bagi pembiayaan 1ebih mudah, dengan jum1ah pinjaman mencecah 90 hingga 100 peratus

  • RM100 juta untuk bina UTC di Negeri Sembilan, Perlis, Pulau Pinang dan Selangor, dan RTC di Selangor, Sabah dan Sarawak

  • Pelepasan cukai pendapatan sehingga RM2,500 setiap tahun mulai tahun taksiran 2017 bagi pembelian bahan bacaan, komputer, peralatan, surat khabar bercetak, smartphone dan tablet, langganan internet dan bayaran keahlian gimnasium.

  • RM40 juta bagi inisiatif NBOS Bahasa Inggeris 1Malaysia, Coding di sekolah, Volunteering for International Professional dan Global Entrepreneurship Community 2

  • RM450 juta untuk penganjuran Sukan SEA ke-29 dan Sukan Para ASEAN ke-9 pada tahun 2017

  • RM25 bilion bagi meningkatkan tahap kesihatan rakyat dan kualiti penjagaan kesihatan

  • RM20 juta bagi usaha mengurangkan kesesakan hospital awam menerusi kerjasama swasta dan NGO dengan menyediakan pinjaman mudah bagi pembelian peralatan untuk "non-profit charitable" hospital

  • RM1.3 bilion untuk meningkatkan pengeluaran bahan makanan dengan harga yang kompetitif

  • Geran RM5,000 bagi membeli kenderaan baharu dan menawarkan permit teksi individu, memanfaatkan 12,000 pemandu teksi

  • Menggalakkan B40 (penerima BR1M) menjana pendapatan sebagai pemandu "ride sharing" seperti Uber

  • Meluaskan eVisa ke negara di rantau Balkan dan Asia Selatan bagi mencapai sasaran 32 juta pelancong pada tahun hadapan

  • RM1 bilion bagi meluaskan liputan dan kualiti jalur lebar seluruh negara sehingga 20 megabit sesaat

  • RM570 juta bagi membangunkan semula 120 buah sekolah daif, 60 di Semenanjung, 30 di Sabah dan 30 lagi di Sarawak menggunakan IBS serta menaik taraf 1,800 makmal sains

  • RM478 juta bagi menyiapkan pembinaan 227 buah sekolah, termasuk 8 buah sekolah baharu

  • Diskaun 10 hingga 15 peratus bagi menggalakkan peminjam PTPTN buat bayaran balik bermula 22 Okt 2016 hingga Disember 2017

  • RM55 bilion untuk pelaksanaan projek rel baharu East Coast Rail Line sepanjang 600 km menghubungkan Lembah Klang ke Pantai Timur

  • Kementerian Pertahanan diperuntukkan RM15.1 bilion termasuk RM1.8 bilion untuk menyelenggara aset-aset utama

  • KDN diperuntukkan RM12.8 bilion termasuk RM8.7 bilion kepada PDRM

  • RM2 bilion untuk ehwal wanita dan mengarusperdanakan peranan mereka dalam pembangunan negara dengan program seperti I-KIT, I-KeuNita, program Women Career Comeback

  • Pelepasan cukai baharu sehingga RM1,000 bagi pembelian peralatan penyusuan ibu mulai tahun taksiran 2017 dan dituntut setiap dua tahun

  • RM30 juta bagi menyelaraskan pendidikan tahfiz melalui Dasar Pendidikan Tahfiz Negara

  • RM85 juta bagi program Permata termasuk menubuhkan Pusat Kecemerlangan Top STEM Talents di Akademi Sains Malaysia

  • Akta Kebangkrapan 1967 akan dipinda bagi mereka yang diisytiharkan bangkrap terutama "penjamin sosial" seperti penjamin biasiswa

  • Transformasi Nasional 2050 (TN50) akan dilancarkan bagi memeta hala tuju negara di atas sebuah kanvas yang baharu

  • Bayaran khas RM500 kepada semua penjawat awam dan RM250 kepada pesara kerajaan.

Sumber: BERNAMA


Bajet baru yang menarik perhatian MF ialah perlepasan cukai kepada ibu menyusu dan juga kadar pinjaman pembelian rumah oleh penjawat awam dinaikkan.. tapi tu la.. padan la kan kadar tu naik..harga rumah pun tak pernah turun... Dengar berita pasal ibu menyusu tu pula... Terus pikir nak beli pump elektrik baru.. hehe... 

Korang rasa camne bajet kali ni.. lebih baik atau sebaliknya berbanding tahun 2016???

18 Oktober 2016

Bancian Untuk Wujudkan Aplikasi Semakan Status Perkahwinan Secara Online

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Berikutan kes abang mati ditikam kat Terengganu, ada beberapa netizen bagi cadangan supaya wujudkan aplikasi supaya boleh semak status perkahwinan ataupun semak secara online sahaja tanpa perlu ke Pejabat Agama Negeri.


Borang bancian disebarkan oleh facebook Harian Metro... 

Bancian/undian boleh dibuat di >>>SINI<<<

Tadi, dapat berita di TV alHijrah... pihak jabatan agama terengganu tak bercadang nak wujudkan aplikasi ataupun semakan secara online ni... 

Banyak faktor perlu dipertimbangkan... 

Pendapat MF, kena kaji juga bila internet, online dan dunia tanpa sempadan ni.. kalau nak adakan pun kena ada pastikan selamat dan sebagainya... ye lah... zaman viral ni kan.. semuanya kena ambil kira... 

14 Oktober 2016

Kos Pos Laju Naik Harga Mulai 15 Oktober 2016!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kos Pos Laju Naik Harga Mulai 15 Oktober 2016! | Berita tak baik ni namanya... terutama buat pembeli online tegar macam MF dan juga merangkap pengusaha perniagaan online macam syarikat MF dan suami..

Terkejut bila dapat berita ni.. dari web pos laju dan Facebook juga. Minggu lepas kami pos dua kotak besar dari Johor ke KL hampir RM200 kena cas... Tambah dengan GST lagi kan... Sebab GST dah dilaksanakan pada 1 Oktober yang lepas... Nasib la kan...

Ni tambah dengan pengumuman kenaikan harga pos laju lagi... Naik tak banyak tapi tambah GST rasa banyak dan terbeban juga kalau pos banyak-banyak...

Sumber: Pos Laju

Nak kata tak banyak.. banyak juga naik t.. dari harga RM6.90 kepada RM7.31  Biasa cas pelanggan RM7 je kos pos... lepas ni confirm la depa bising kalau kena kan cas pos lebih... hadoii... kena maklumkan kat pelanggan dan kena sebarkan info ni... terutama yang buat bisnes online.. kalau tak depa bising nanti... 

Sumber: Facebook

Huhu... Ni yang rasa nak buka syarikat penghantaran ni... Memang perkhidmatan bisnes ni dah register.. tapi modal takde nak buat bisnes ni... Kalau tak.. memang buka dah syarikat camni.. 

Tapi tu la kan... Nak merungut lebih tak leh juga sebenarnya... Dengan zaman GST, minyak mahal... Nak bayar gaji minimum kepada pekerja... Kena la faham juga kita ni... Terbeban dan terpaksa.. nak tak nak telan jela kan... Kalau tak nak guna pos laju boleh guna khidmat penghantaran lain seperti Skynet, Gdex, Citylink, Nationwide dan macam-macam lagi... Tak pun p hantaq sendiri... 

Adakah kos ini akan buatkan MF bakal hentikan hobi shopping online... Hehe... Mungkin tidak.. sebab kebanyakan seller tak guna pos laju.. hehe... Selamat sikit la.. 


13 Oktober 2016

Harapan Dalam Bajet 2017!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Semalam tengok tv.. terpandang iklan pasal bajet 2017... Haa...a kan.. dah hujung tahun ni.. mesti la kerajaan kena buat bajet untuk tahun depan...

Bila sebut bajet... Pastilah tertanya-tanya..dan berdebar-debar juga apa perancangan kerajaan untuk pembangunan dan ekonomi negara kan...


Agak-agak apa isu atau fokus dalam bajet 2017 nanti ya... Tapi yang pasti akan disebut ialah bab GST dan BR1M la kan... Namun, isu lain pasti tak ketinggalan... 

Antara yang akan/bakal disebutkan dalam bajet 2017:

1. GST
Siapalah tak kenal GST kan... Sedar tak sedar dah beribu sebenarnya kita bayar GST ni.. huhu.. harapan GST dihapuskan...tapi rasanya tinggal harapan... Dan selepas adanya GST rasa sedikit terbeban la...terutama rakyat marhean macam kita ni kan... Hidup boleh hidup.. tapi cukup makan la kata orang... Nak buat apa pun kena fikir panjang...

2. Bonus
Sebut bajet, mestilah rata-rata penjawat awam harapkan bonus.. MF sebagai penjawat awam... Terus terang tak harapkan... Tapi kalau dah bagi ambil je la kan... Yang penting kerja kita jalan... Dan semestinya..bila sebut bonus..mulalah pekerja swasta rasa terpinggir...tuduh menuduh dan mengata satu sama lain.. hmm... Fikir gini je la.. rezeki tu dari Allah... Dan rezeki tu bukan berupa duit je..

Apa pun.. jom kita lihat  sejarah Bonus Kerajaan Penjawat Awam dari tahun 1993 hingga 2016. Berdasarkan sejarah, bonus kakitangan kerajaan mula diperkenalkan pada tahun 1993 :

Tahun 1993 Bonus satu bulan gaji kakitangan kerajaan (minima RM400)
Tahun 1994 Bonus satu bulan gaji (minima RM600)
Tahun 1995 Bonus satu bulan gaji (minima RM600)
Tahun 1996 Bonus satu bulan gaji (minima RM700)
Tahun 1997 Bonus satu bulan gaji (minima RM700)
Tahun 1998 Bantuan Khas Kewangan RM400
Tahun 1999 Bonus satu bulan gaji kakitangan awam (minima RM1000)
Tahun 2000 Bonus setengah bulan gaji (minima RM500)
Tahun 2001 Bonus setengah bulan gaji (minima RM1000)
Tahun 2002 Bonus satu bulan gaji (minima RM1200)
Tahun 2003 Bonus satu bulan gaji kakitangan awam

Nampaknya tahun 2003 bonus yang paling banyak pernah dinikmati oleh penjawat awam.. malangnya MF tak kerja lagi.. baru nak ambil SPM kot masa tu.. hehe...

Apa pun kalau ada bonus untuk bajet kali ni.. alhamdulillah.. kita tunggu dan lihat je Jumaat minggu depan ye..

3. Kerajaan disaran wujud geran khas bantu PKS tingkat pekerja

4. Kementerian Kesihatan harap tiada pengurangan dalam Bajet 2017

5. Tumpuan kepada sektor Pelancongan
Mesti diberi perhatian juga sebab masih ada lagi rakyat kita di zaman GST suka travel luar negara, padahal kat Malaysia pun banyak tempat menarik... 

6. Pendidikan Kewangan Islam
Sepatutnya... Sistem kewangan sekarang tukar terus kepada kewangan Islam kan.. barulah rakyat tak terbeban.. ni dah la GST tambah dengan interest lagi... Bahkan insurans pun kena GST dan interest lagi.. camne tu..

7. Pengangkutan Awam
Yang ni nampak perkembangan kat area Kl dan Selangor la.. dah ada LRT dan MRT... Antara negeri, nampak ada keretapi laju.. ni dengar kata nak buat dari KL ke Singapura pula... Dan katanya tahun depan la baru nak start buat... Bas dan pengangkutan awam lain banyak di kawasan bandar.. luar bandar kurang diberi tumpuan... Sebab bas teksi dah kurang sebab luar bandar ramai yang guna kereta motor katanya... Tapi kesian la orang yang takde kete motor kan..

8. Sukan
Tahun ni sukan Paralimpik la menyerlah... Dan ramai juga atlet dapat anugerah macam-macam kerajaan bagi.. rezeki depa kan..

9. Jaminan Pekerjaan di Malaysia
Bab ni pun sepatutnya jadi isu penting... Ramai menganggur kot.. dan peluang pekerjaan diberi kepada orang asing... Tu ada yang sanggup berniaga tepi jalan tu..walaupun ada ijazah... 

10. Bekalan Air
Yang ni memang... kena la tumpu lebih sikit.. kat kampung-kampung ada lagi yang tak terima bekalan air bersih... dan ada juga yang terima air, tapi tak bersih terutama air di KL dan Selangor.. seminggu sekali cuci filter A penapis air... Dok JOhor ni air ok sikit... tapi mak oii.. melambung bil..lebih RM50 kot air sahaja... 

11. Nelayan
Moga nasib nelayan terbela... tanpa nelayan kita tak makan ikan dan makanan laut yang lain.

12. Tingkatkan Infrasturuktur Intenet di Sekolah
Yang ni memang patut sesangat... Kalau boleh high speed punya... tak yah dok kalut takut cikgu buka facebook la.. cikgu takde masa nak layan facebook sangat pun.. banyak sangat segala E yang cikgu nak kena kuasai.. tambah sekarang ni ada VLE Frog... pembelajaran guna internet.. dah kalau slow camne.. yang cikgu faham la camne kan.. 

13. Nak Perkenalkan Mata Pelajaran Coding di Sekolah
Ada pro dan contra juga ni.. kalau coding basic untuk bangunkan website tu ok kot...kalau coding untuk bangunkan sistem atau aplikasi kena fikirkan dalam-dalam juga... 

Sumber rujukan: Beritasemasa dan Astro Awani

Apa-apa pun kena tunggu pembentangan bajet 2017 siaran langsung pada 21 Oktober 2016 jam 4 petang di TV1... 

Apa harapan anda pada bajet 2017???