18 Julai 2017

Roti Naik Harga?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Roti Naik Harga? | Tadi kat tempat kerja ada rakan sekerja bagitau katanya roti naik harga... Terkejut... Hah! Naik? Ye ke.. tak tau pula... Padahal MF ni dok beli roti hari-hari... Terutamanya roti Gardenia... 

Mencari gali kat Google kesahihannya... Betul ke naik harga... Jumpa berita ini di Sinar Harian Online... 

Screenshot from Sinar Harian Online

Tanyakan suami, tak tau pula dia sebab belum beli roti yang terbaru ni... Roti 50gram tu jarang beli... Tu yang tak tau pula... 




Ini pula harga roti Gardenia yang dibeli sebelum ni... Hijau tu roti gandum, merah dan kuning roti putih biasa... Ha...a.. Ada perbandingan harga... Tapi tak sure Pula roti apa... Haha... Sebab lepas tanggalkan... Terbiar je label ni... Plastik roti disimpulkan aje... 

Apa pun... Nanti tengok semula lah.. betul ke naik harga... Itulah.. tau makan aje... Tak perasan pula bab harga... MF ni kalau bab makan jarang pula nak kira harga ... Tu yang tak kisah sangat pasal harga bab makan ni... Tambah pula kalau anak suka .. lagi lah tak kisah sangat tu .... 

14 Jun 2017

LORONG TAMBAH NILAI PLUS DITUTUP! | SILA TAMBAH NILAI TOUCH N GO SEBELUM BALIK RAYA BAGI PENGGUNA PLUS

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



LORONG TAMBAH NILAI PLUS DITUTUP! | Persediaan raya... amacam... dah tak sabar nak balik kampung ni... MF dah 6 bulan tak balik kampung... hhu.. tinggal di perantauan beginilah... jauh pula tu... selalu doa supaya kaya .. boleh balik selalu... takpe.. Allah tak makbulkan lagi.. sabar je la kan.. inshaAllah, Allah dengar..

Semestinya nak balik kampung, kami adalah pengguna Lebuhraya Utara Selatan (PLUS Highway). Jadinya, segala info kena ambil tahu... 

Nak semak harga tol semasa website highway PLUS terbaca notis penting yang dikeluarkan oleh PLUS.. iaitu

PLUS TUTUP SEMUA LORONG TAMBAH NILAI UNTUK BANTU LANCARKAN PERJALANAN TRAFIK DI PLAZA TOL PADA MUSIM PERAYAAN


Fuhh.. nasib juga bawa awal notis ni... kalau tak mau tak keluar tol nanti.. haha... 


Sumber: google images

Berikut MF kongsikan Notis Penuh dari PLUS.

PLUS TUTUP SEMUA LORONG TAMBAH NILAI UNTUK BANTU LANCARKAN PERJALANAN TRAFIK DI PLAZA TOL PADA MUSIM PERAYAAN


Bagi membantu melancarkan lagi pergerakan trafik pada cuti perayaan Hari Raya Aidilfitri yang akan datang, PLUS Malaysia Berhad (PLUS) akan menutup semua Lorong Tambah Nilai di plaza tol. Langkah ini juga bertujuan untuk mengurangkan kesesakan yang disebabkan oleh orang ramai beratur di lorong tambah nilai di plaza tol.

Kesemua 134 LorongTambah Nilai di plaza tol di lebuh raya PLUS akan ditutup kepada orang ramai mulai 22 Jun hingga 2 Julai yang akan datang.

Justeru itu, PLUS mengingatkan orang ramai supaya memastikan kad PLUSMiles atau kad Touch 'n Go mereka mempunyai baki yang mencukupi menjelang cuti perayaan Aidilfitri yang akan datang.

PLUS juga menasihatkan orang ramai supaya menambah nilai kad masing-masing di kira-kira 9,200 lokasi tambah nilai lain di seluruh negara. Ia termasuklah di mesin ATM, kedai serbaneka 24-jam, stesen-stesen minyak dan lain-lain lagi.

Orang ramai juga boleh menambah nilai kad mereka di stesen-stesen minyak yang beroperasi di kawasan-kawasan rehat (R&R) di sepanjang lebih raya.

Selain daripada itu, pusat-pusat khidmat pelanggan PLUS akan dibuka di antara jam 7:00 pagi hingga 10:00 malam setiap hari (termasuk Sabtu, Ahad dan Cuti Umum) untuk membolehkan orang ramai membuat urusan tambah nilai di plaza-plaza tol terpilih.

PLUS menjangkakan trafik yang menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan bersempena dengan cuti perayaan Hari Raya Aidilfitri yang akan datang meningkat kepada 21 peratus berbanding hari-hari biasa.

Jadi, sila topup awal-awal ye touch n go anda sebelum masuk highway plus... Sekarang dah takde lorong tunai, apatah lagi dengan lorong tambah nilai pun ditutup juga... Jadi, bagi kengkawan yang tahu, sebarkan info ini... Untuk perjalanan yang lebih lancar. 

Harap balik raya, tak hadap jem yang teruk.. mudah dan lancar perjalanan... Insha Allah.. dan harap juga, memandu tu ingat orang lain juga nak raya dengan keluarga dan jangan pentingkan diri sendiri... 

Suami MF mengatakan kerisauan juga nak balik ni... dengan eksiden sana sini kan.. kadang kita dah berjaga, orang lain pula tak beringat... Mf kata banyakkan doa... Jom kempen baca doa naik kenderaan, kita pakat tampal doa naik kenderaan pada cermin belakang kereta... orang boleh baca bagi yang terlupa supaya semua selamat sampai ke destinasi dan kampung tercinta. 


Jangan lupa download aplikasi di Play Store dan Apps Store untuk dapatkan info cepat dari Highway PLUS. Boleh download [DI SINI]

09 Jun 2017

Di Mana Nak Bayar Zakat Fitrah? Di Tempat Kerja Atau Di Kampung?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Di Mana Nak Bayar Zakat Fitrah? Di Tempat Kerja Atau Di Kampung? | Isu ni menjadi persoalan juga ni.. nak bayar kat mana ni???  Sebaiknya nak bayar di mana? Kat tempat kita beraya atau di tempat kita bekerja? 

Jom ikuti penjelasan dari Mufti Wilayah Persekutuan tentang persoalan:

DI MANA ZAKAT FITRAH PERLU DIBAYAR?


Jawapan:

Sehari dua ini riuh isu zakat fitrah di mana perlu dibayar.  Maka ramailah tokoh ilmuan dan ulama mengemukakan pendapat masing-masing. Isunya sama ada pembayaran itu di tempat kerja atau di negeri pemilik harta itu. Saya akan cuba kupaskan isu ini seperti berikut:

Definisi Zakat Fitrah

Disandarkan zakat kepada fitrah kerana wajibnya. Dikatakan dengan lafaz fitrah seolah-olah kembali kepada kejadian asalnya. Lihat Qamus al-Muhith dan lain-lain. Imam an-Nawawi menyebut perkataan fitrah merupakan istilah bagi fuqaha yang telah menjadi hakikat syara’ mengikut pendapat yang terpilih seperti solat dan zakat.

Zakat fitrah pada istilahnya ialah sedekah yang wajib dikeluarkan selepas berbuka untuk beraya dan selesainya Ramadan. Lihat Haasyiah as-Syalabi Syarh al-Zailaie (1/306) dan Nail al-Maarib (1/255).

Waktu Wajib Zakat Fitrah

Para ulama telah khilaf kepada beberapa pendapat antaranya:

Mazhab Hanafi menyatakan waktu wajib zakat fitrah bila keluarnya fajar pada hari raya. Ini juga salah satu pendapat yang ditashihkan oleh Mazhab Maliki.

Mazhab Syafie mengikut yang azhar dan Hanbali berpendapat bahawa waktu wajib zakat fitrah bermula dengan tenggelamnya matahari pada hari akhir Ramadan (malam Raya). Ia juga pendapat sebahagian Mazhab Maliki.

Waktu Yang Wajib Ditunaikan

Para ulama telah khilaf kepada beberapa pendapat:

Jumhur Hanafi berpendapat waktu menunaikan zakat fitrah bersifat keluasan.

Al-Hasan bin Ziyad dari ulama Hanafi berpendapat waktu menunaikannya bersifat setempat dan terhad seperti korban. Justeru siapa yang menunaikannya selepas hari raya tanpa uzur, ia dianggap sebagai berdosa. Pendapat ini juga adalah pendapat Mazhab Maliki, Syafie, dan Hanbali.

Mengeluarkan Sebelum Waktu Wajib

Dalam hal ini para ulama telah khilaf kepada beberapa pendapat:

Mazhab Maliki dan Hanbali berpendapat harus mendahulukannya daripada waktunya dua hari berdasarkan kepada kenyataan Ibn Umar R.Anhuma berkata:
كَانُوا يُعْطُونَ صَدَقَةَ الفِطْر قَبْلَ العِيدِ بِيَومٍ او يَوْمَينِ

Maksudnya : “Mereka di kalangan sahabat menunaikan zakat fitrah sebelum hari raya sehari atau dua hari.”

Pendapat Mazhab Syafie sunat dikeluarkannya sebelum solat hari raya dan makruh mentakhirkannya sehingga selesai solat.

Al-Hasan bin Ziyad berpendapat harus menunaiknnya daripada waktu setahun atau dua tahun sama seperti zakat. (Ini pendapat syaz dan asing)

Pendapat sebahagian ulama Hanafi bahawa harus mendahuluinya hanya pada bulan Ramadan sahaja. Inilah pendapat yang ditashihkan dalam Mazhab Hanafi dan juga dalam Mazhab al-Syafie.

Di mana nak bayar zakat

Di Mana Zakat Fitrah Perlu Dibayar


Setelah meneliti pendapat makanya zakat fitrah wajib dibayar berdasarkan kepada di mana seseorang itu berada ketika masuknya waktu wajib untuk zakat fitrah iaitu bermula pada malam hari raya sehingga sampai sebelum solat hari raya. Walaupun begitu, melihat kepada realiti semasa, saya lebih cenderung kepada pendapat ihtiyat iaitu kita mengawalkan sedikit masa pembayaran sama ada sehari atau dua hari mengikut apa yang dilakukan oleh para sahabat.

Justeru jika ketika itu beliau masih berada di tempat kerja dan belum pulang ke kampung, lebih elok baginya untuk dia bayar di tempat kerjanya kerana ia bersifat yakin dan tahqiq sedangkan kepulangannya ke kampung masih lagi dalam bentuk sangkaan dzan yang mungkin tidak berlaku.

Begitu juga dengan pembayaran awal boleh menyelesaikan tanggungjawab dengan sebaik mungkin dan bukan dalam bentuk tergopoh gapah atau mungkin berlaku sebarang halangan yang menyebabkan terlepasnya daripada menunaikan zakat fitrah pada waktu wajibnya.

Berkenaan Dengan Kenyataan Imam an-Nawawi Dalam al-Majmu’

Imam Nawawi R.A menyatakan :

إذا كان في وقت وجوب زكاة الفطر...في بلد ومالُه في آخر فأيّهما يُعتبر؟ فيه وجهان : (أحدهما) بلد المال كزكاة المال (وأصحهما) بلد ربِّ المال. ممّنْ صحّحه المصنّف في التنبيه والجرجاني في التحرير والغزالي والبغوى والرافعي وآخرون.

Maksudnya : "Jika seseorang itu sewaktu zakat fitrah wajib (ke atasnya) berada di sebuah negeri, manakala hartanya berada di negeri lain, maka negeri mana satukah yang diambil kira ketika membayar zakat fitrah?”

Terdapat dua pandangan; salah satunya : yang diambil kira ialah negeri tempat di mana harta itu berada sama seperti zakat harta yang perlu dikeluarkan di tempat di mana harta itu berada.

Pendapat paling sahih daripada kedua-dua pandangan ini ialah yang diambil kira ialah negeri tempat di mana empunya harta berada.

Antara mereka yang mentashihkannya (pendapat yang paling sahih), ialah pengarang Imam Asy-Syirazi dalam kitabnya at-Tanbih, al-Jurjani dalam kitabnya at-Tahrir, al-Ghazali, al-Baghawi, al-Rafi'e dan lain-lain.

Ulasan

Isu ini berkaitan antara seseorang yang perlu membayar zakat berada di satu negeri sedangkan hartanya berada di negeri lain. Justeru, berkenaan dengan zakat fitrah pula pada ghalibnya seseorang mempunyai duit atau harta bagi menunaikannya. Jadi isu ini berlainan daripada apa yang dibincangkan iaitu tempat mana yang perlu dibayar zakat fitrah. Makanya kita nyatakan pada waktu wajib di mana ia berada dan kami mentarjihkan agar zakat fitrah ditunaikan lebih awal daripada waktu wajib sehari atau dua hari seperti kenyataan Ibn Umar R.Anhuma.

Penutup

Semoga penjelasan ini akan dapat menyelesaikan maksud di mana zakat fitrah wajib dibayar dan saya ulangi sekali lagi bahawa kewajipan tersebut bergantung di mana dia berada pada waktu wajib zakat ditunaikan iaitu bermula pada malam raya sehingga sebelum solat hari raya. Walaupun begitu boleh kita bayar sehari atau dua hari sebelum hari raya seperti yang dilakukan oleh para sahabat. Marilah sama-sama kita mencari keredhaan Allah dalam bulan Ramadan yang penuh keberkatan ini agar kita meraih ketaqwaan.

Sumber: Facebook Bahagian Dakwah JAKIM

Jadi, kat mana nak raya tahun ni??? Disitulah kita bayar zakat... Tapi kat mana-mana bayar pun boleh asalkan bayar.. jangan dok susah hati... Kang dok sibuk nak bayar kat mana, alih-alih tak bayar langsung. 

06 Jun 2017

Hukum Jual Beli Emas Online

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


SOALAN:

Assalamualaikum wbt, 

Bagaimana hukum menjual dan membeli emas secara online? Duit dah dibayar tetapi barang emas diperolehi selepas beberapa hari disebabkan proses penghantaran melalui pos. Mohon pencerahan Dr.

Terma kasih. 

JAWAPAN:

Waalaikumussalam wbt,

Kami cenderung kepada pendapat bahawa transaksi sedemikian jangan dilakukan. Ini kerana salah satu syarat perniagaan barang ribawi berbentuk emas ini ialah mewajibkan taqabudh, yakni penyerahan antara kedua-dua item yang terlibat dalam transaksi sebelum kedua-dua pihak bertransaksi berpisah daripada majlis akad. Hal ini untuk mengelak riba nasiah. Penyerahan ini boleh dilakukan secara hukmi, seperti perwakilan dan juga hissi, yakni secara pegangan fizikal.  Al-Barra’ bin `Azib dan Zaid bin Arqam pernah bertanyakan Rasulullah SAW tentang hukum pertukaran matawang. Baginda menjawab:

إِنْ كَانَ يَدًا بِيَدٍ فَلاَ بَأْسَ، وَإِنْ كَانَ نَسَاءً فَلاَ يَصْلُحُ

Maksudnya: Jika dilakukan secara tangan dengan tangan (saling mengambil) maka tidak mengapa, manakala jika secara bertangguh itu tidak baik (yakni, dilarang).

Hadis riwayat al-Bukhari 2060.

Kami juga menyarankan agar mengelakkan diri daripada mencari khilaf-khilaf dalam perkara ini. Gunalah mimbar warak, dan pergilah ke daerah pegangan yang lebih yakin, selamat, betul dan tepat.

Wallahua`lam.

Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan
Sumber: google images

Sekarang ni, orang banyak buat jual beli emas secara online... Sama jual beli barang kemas untuk perhiasan wanita ataupun kepingan emas sebagai pelaburan dan simpanan... Sebaiknya beli secara akad yang sah dan jelas bukan secara online. 

MF sendiri tak pernah beli online.. Emas ni berharga... risau kalau beli online... baik beli terus di kedai... Kalau jenis pelaburan terus kepada dealer yang sah dan kalau Public Gold boleh aje beli di Pejabat Pos seluruh Malaysia. Jadi, elakkan beli online ye kalau barang kemas ni ya... elak jatuh hukum riba... 

30 Mei 2017

Ibu Mengandung dan Menyusu Anak Tak Wajib Berpuasa???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ibu Mengandung dan Menyusu Anak Tak Wajib Berpuasa??? | Kecoh ni.. kecoh... viral bermula sejak puasa... Mula bertebaran di Facebook pasal ibu Mengandung dan menyusukan anak tak diwajibkan berpuasa... 

Golongan yang reti agama .. belajar ilmu betul memang tak kan share viral tu sebab ada salah dari segi hukum... Bahkan kami juga tak meleraikan kekusutan tu sebab nanti kena hentam la... Biasa dah.. MF pernah betulkan satu statement hukum pun kena cop Ustazah Facebook... 

Apa yang salahnya... Salahnya sebab ... Statement awal "ibu mengandung dan menyusu anak tak diwajibkan berpuasa" dan statement Dan ayat tu dikuatkan lagi... "Islam itu tak memaksa bahkan memudahkan" begitulah lebih kurang ayatnya ya... 

Why??? Kenapa salah..

Memang salah la. Sebab takde dalil pun kata ibu Mengandung dan menyusukan tak wajib puasa.... 

Ok... Back to basic... 

Siapa yang wajib puasa??? 

Ada 4 golongan: 

(1) Islam, 
(2) Berakal, 
(3) Sudah baligh,
(4) Bebas dari uzur syarie. (Berhadas besar)

Ok... Jika diteliti syarat di atas tiada pun ibu Mengandung dan menyusu tak wajib puasa kan..

Baik..ini pula kenyataan yang dikeluarkan oleh Mufti Wilayah Persekutuan... 

Perempuan hamil dan yang menyusukan anak diberikan keringanan untuk berbuka atau tidak berpuasa. Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam Fiqh al-Siyam tidak menukilkan sebarang syarat khas untuk perempuan yang hamil untuk tidak berpuasa kerana tidak terdapat sebarang dalil mengenainya. Walaubagaimanapun, terdapat dalil umum dalam isu ini:

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ وَضَعَ عَنِ الْمُسَافِرِ شَطْرَ الصَّلَاةِ، وَعَنِ الْمُسَافِرِ وَالْحَامِلِ

 وَالْمُرْضِعِ الصَّوْمَ، أَوِ الصِّيَامَ

Maksudnya: “Sesungguhnya Allah meringankan daripada orang yang musafir dengan separuh solat dan meringankan daripada  puasa bagi perempuan hamil dan menyusukan anaknya.”

          (Riwayat al-Nasaie (2775) dan Ibn Majah (1667))

           
Pun begitu, ada khilaf mengenai apakah perlu perempuan berkenaan menggantikan puasa atau tidak. Berikut perbezaan pendapat secara ringkas:

Pertama: Mazhab Hanafi: Jika perempuan hamil atau menyusu yang meninggalkan puasa, wajib mengqada’kan puasa sahaja.  Pendapat ini juga dinyatakan oleh al-Hasan, Atha’ al-Nakhaie, al-Zuhri, al-Auzair, Sufyan dan juga al-Thauri.

Kedua: Mazhab Syafi’i dan Hanbali: Wajib qada’ dan perlu membayar fidyah bagi perempuan hamil atau menyusu yang meninggalkan puasa jika mereka takut kesihatan janin atau anaknya.

Ketiga: Mazhab Maliki: Wajib mengqada’ dan fidyah hanya dikenakan kepada yang meninggalkan puasa kerana menyusukan bayi tidak kepada yang hamil.

Keempat: Pendapat sahabat antaranya Ibn Abbas, Ibn Umar, Ibn Sirin: Jika kedua-duanya yakni perempuan yang hamil dan menyusu bimbang ke atas dirinya atau anaknya maka bolehlah ia berbuka dan membayar fidyah sahaja berdasarkan umum ayat

وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ

Maksudnya: “Dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin.”

(Surah al-Baqarah: 184)


Berdasarkan kesemua pendapat mazhab ini, Sheikh Attiyyah Saqr dalam Seen Wa Jeem Lil-Mar’atil-Muslimah (soal jawab muslimah) mengatakan boleh saja memilih salah satu dari pendapat di atas. Namun Dr Yusuf Qaradhawi mengatakan pendapat yang rajih ialah pendapat yang dikemukakan oleh Ibn Abbas R.Anhuma.

Tarjih

Selepas meneliti dalil, kami lebih cenderung kepada pendapat mazhab Syafie dan Hanbali yang menyatakan hendaklah qadha sahaja jika kedua-duanya bimbang terhadap diri sendiri sahaja. Sebaliknya jika juga dibimbangi terhadap anak dan dirinya maka hendaklah diqadha dan membayar fidyah. Pendapat ini juga adalah pendapat jumhur dengan berkata sepertimana kaedah: Hukum memberi makan kekal kepada hak yang tidak mampu berpuasa.

Imam al-Turmuzi berkata: “Dan amalan di sisi ahli ilmu kebanyakannya bahawa perempuan tersebut boleh berbuka dengan memberi makan orang miskin sebagai fidyah dan juga qadha.”

Artikel penuh: Baca SINI


Ibu Mengandung dan Menyusu Anak Tak Wajib Berpuasa???


Menurut Imam Syafie, rukhsah puasa iaitu kelonggaran untuk berbuka puasa kepada ibu menyusu (sama seperti ibu hamil) atas  dua sebab iaitu:-
  1. Risau tentang keselamatan dirinya
  2. Risau tentang keselamatan anaknya


Dari Anas R.A.:

“Rasulullah S.A.W bersabda ‘Sesungguhnya Allah SWT telah mengangkat puasa orang yang bermusafir (bole berbuka) dan telah mengurangkan solatnya (qasar), dan diangkat puasa(boleh berbuka) orang yang hamil dan menyusukan anaknya‘.”

Ibu menyusu yang mengalami kekurangan susu tidak perlu memberikan anaknya formula semata-mata kerana nak terus berpuasa, kerana ibadah di bulan Ramadhan ni bukan semata-mata berlapar dahaga (puasa) tapi ia lebih lagi. Rukhsah juga satu ibadah berdasarkan hadis:

“Sesungguhnya Allah menyukai rukhsah-Nya dilaksanakan sebagaimana Allah membenci maksiat dilakukan” (HR Ahmad)

Akan tetapi, tak semua ibu menyusu yang kurang susu semasa puasa boleh berbuka. Ibu yang wajib meneruskan puasa:
  • Ibu yang dah campur susu, kerana anaknya memang dah minum susu formula.
  • Ibu yang ada stok susu berbotol-botol, kerana anaknya masih ada bekalan susu ibu untuk diminum.


Jadi, bukanlah sewenang-wenangnya ibu menyusu dan mengandung tu tidak berpuasa... Yang pasti hukumnya tetap WAJIB berpuasa... Melainkan jika disahkan doktor dan pakar perubatan... Ibu itu kalau berpuasa adalah mudaratnya kepada diri atau anaknya... Tapi kebanyakan doktor pakar luar negara sekalipun mengesahkan puasa sangat baik untuk diet ibu Mengandung dan menyusu anak... Dan sebenarnya puasa tak buatkan susu ibu terjejas pun bahkan lebih berkualiti... Yang buat susu ibu terjejas mind set kita kata.. puasa buatkan susu sikit.... 


Jangan ambil mudah... Jangan ingat dah bayar fidyah dah lepas dah... Itu khilaf... Sebaiknya, qada'juga... Sebab kadang nafsu kata... Eh.. bayar je la senang.. settle... Bahkan fidyah ni lebih rumit dari zakat... Sebab sebaiknya kita bayar terus kepada orang miskin dengan memberi makanan asasi ikut jumlah hari yang ditinggalkan... Cuma ulama kontemporari mengharuskan ganti dengan duit yang sama nilai... 

Sebelum nak nyatakan hukum... Baik rujuk kepada yang pakar... Jangan jadi macam drama yang viral dulu tu sampaikan mufti kena berfatwa... 

Jadi, kesimpulannya Ibu mengandung dan menyusu wajib Berpuasa seperti mukallaf yang lain ... Cuma diberikan kelonggaran untuk berbuka puasa jika mudarat kepada diri atau anaknya... Jangan salah faham disitu... Semoga bermanfaat...

24 Mei 2017

"Kalau Ko Kalah Kena Belanja Makan"

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Apakah hukum bersukan berdua seperti bermain bowling, tennis, badminton atau lainnya dan sesiapa yang KALAH perlu belanja makan. ? 

Saya jawab hukumnya adalah JUDI kerana wujud elemen 'zero sum game'. Walaupun penyertaan kelihatan tiada yuran tapi hakikatnya ia beryuran kerana kedua-dua pihak berpotensi dibebani dengan KOS makanan yang tidak pula diketahui jumlahnya. 

Hal seperti ini telah wujud sejak zaman dahulu kala lagi, hingga ia dicatatkan contoh sepertinya oleh ulama silam dengan kata :-

لا يجوز لأنه في معنى القمار نحو أن يقول أحدهما لصاحبه : إن سبقتني فلك عليّ كذا , وإن سبقتك فلي عليه كذا فقبل الآخر

Ertinya : "Tidak harus ( haram) kerana terdapat dalamnya erti atau unsur judi seumpama seorang berkata kepada rakannya : Sekiranya engkau tewaskan aku maka bagiku hadiah itu dariku, dan jika aku menewaskanmu, mestilah engkau memberinya kepadaku, lalu kedua-duanya bersetuju"( Badai As-Sonaie; Al-Kasani)

Ia adalah judi walaupun ada unsur usaha dari kedua belah pihak dan bukan permainan nasib semata. Unsur judinya datang dari sudut hadiah, seolah-olah kedua-dua pihak meletakkan sejumlah wang untuk membyaar sewa gelanggang, hanya yang kalah akan terkena. Ia tetap judi walaupun kedua-dua pihak redha meredhainya. Tiada redha dalam perihal haram.

Namun jika hanya salah seorang yang menjanjikan hadiah, seorang lagi tidak, hukumnya berubah menjadi harus atau halal. Ia adalah pendapat mazhab Al-Hanafi, Syafie dan Hanbali (Rujuk kitab Tabyin Al-Haqaiq, Az-Zaila'ie, 6/227 ; Qawanin Al-Ahkam, Ibn Juzai, hlm 177 ; Hasyiah Al-Qalyubi, 4/266 ; Al-Insaf, Al-Mardawi, 6/93 )   
Wallahu 'alam.

Sumber Channel Telegram DrZaharuddinAbdRahman



Unsur berjudi dalam tak sedar ni mempengaruhi hidup para pelajar sekarang... Banyak kali juga anak murid sendiri ajak bertaruh begini.. tapi MF tak layan. 

"Kalau Ustazah tak pecaya, jom kita bertaruh.." 
"Kalau saya betul, ustazah kena belanja saya makan."

Ini antara ayat biasa la MF dapat bila berlawan kata dengan anak murid. Nampak macam biasa tapi ianya satu unsur perjudian... Jadi, berhati-hati... guna kan pengukuhan yang lain untuk tambah keyakinan orang bukan dengan unsur judi begini. 

17 Mei 2017

5 Tips Elak Serangan "Wanna Cry Ransomware" Virus

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Virus terkini yang berbahaya dan mengancam dunia masa kini... Virus ni menyerang kebanyakan pengguna Windows... Jadi yang guna OS selamat la... sebab setakat ni takde laporan lagi kan.. Lagipun OS ni memang ketat kawalan keselamatannya... huhu... Lepas ni kena himpun duit la beli Macbook pula. 

Kenapa Virus ni berbahaya? Boleh baca >>> SINI <<<

Jadi MF nak kongsikan antara langkap yang boleh kita ambil bagi pengguna Windows untuk elak dari serangan virus ini... Terutama yang suka shopping online dan buat perbankan online... (Blogger memang banyak la berurusan data online ni kan... Paypal lah... dan segala macam klik ada... jadi, beware!!!

============================================================


Peringatan Penting Buat semua, terutama Pengguna Windows!
Serangan "Wanna Cry Ransomware" Virus.
Sekiranya terkena virus ini, semua data kita akan di "encrypt" atau ditukar ke format yang tidak boleh dibaca, dan kita akan diminta membayar wang tebusan untuk dapatkan data semula.

Elak dari menggunakan Public Wifi di hotel / kafe atau mana-mana lokasi dalam masa terdekat.

Also be very diligent when clicking on websites and downloading from emails.
The problem is getting very very serious.????
Attacks on 99 countries so far. 

?? To be safe, 

Ini Apa yang perlu dilakukan:

1) Untuk pengguna windows - windows telah release new update today - quickly update windows anda. 
Jika Windows anda versi "pirate", dan tidak dapat update, komputer anda berisiko tinggi. 

2) Elakkan guna public wifi buat masa ini ??, di hotel, cafe atau mana2 lokasi) 

3) Buat 'backup' sekerap yang mungkin untuk data anda. Boleh gunakan 'online shared folder' juga seperti Google Drive & Dropbox. 
Dan simpan satu salinan backup dalam harddisk (offline) juga.

4) Pastikan guna antivirus dalam komputer (pelaburan yang penting). Dan update antivirus dengan kerap. 
Antivirus boleh dibeli secara Online juga. 
Seperti Antivirus Kaspersky, Antivirus Eset dll. 

5) Elakkan klik link dari emel yang tidak dikenali. 
Berhati2 juga bila buka 'attachment' di emel. 


Phone Call:
Office Hours: 1-300-88-2999 24x7 (Emergency): +6019 - 266 5850 Calls to MyCERT and the Cyber999 Hotline is monitored during the business hours (9:00 AM – 6:00 PM)

Moga membantu. 
Click Icon Share dengan ahli keluarga & sahabat.

Sumber: http://www.fb.com/mindaTrafik

Jika ada hard disk, pendrive dan CD gunalah semula... buat back-up data penting dalam komputer... Mujurlah juga kami memang suka simpan dalam hard disk segala gambar peribadi ni... Komputer agak kosong la... kecuali yang baru download. Kadang cara lama lebih selamat berbanding cara moden... jadi sesiapa simpan gambar dalam internet tu jangan fikir semuanya akan selamat selamanya ya.. 

15 Mei 2017

Amaran Dan Nasihat Mengenai Ancaman Serangan Siber Ransomware 'Wannacry'

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Amaran Dan Nasihat Mengenai Ancaman Serangan Siber Ransomware 'Wannacry'

⚠⚠⚠⚠⚠⚠⚠⚠


Dapat info dari Channel JAKIM dan juga link share di group telegram... Ancaman cyber terbaru dan paling dasyat dalam sejarah jenayah cyber. 


Sumber: Astro Awani

Sumber: Channel JAKIM
Sumber: Channel JAKIM

Jenayaah cyber ini yang terbesar dan impaknya sangat dasyat. MF juga ada terbaca info ni akhbar Kosmo tadi... Jenayah mula menyerang Jumaat lalu.. 

Dahsyatnya tu sebab sistem si penjenayah ni guna, dia godam sistem kerajaan... Kerajaan tak boleh masuk sistem tu kecuali bayar duit untuk masuk balik dalam sistem tu... Bukan takat tu je.. Kalau diorang bayar, dia boleh dapatkan data pembayar termasuk akaun bank dan duit-duit tu semua.

Katanya penjenayah ni berpunca di London, tak tau la nak kata kan... Tapi dia dah serang 100 buah negara. Antara negara yang dah kena ialah di Rusia, India dan Indonesia. 

Antara agensi kerajaan yang kena ialah sistem di hospital, dan agensi kerajaan yang lain. Kalau kat Malaysia ni kebanyakan agensi kerajaan memang guna data. Memang bahaya betul serangan kali ni. 

Jadi, untuk langkah keselamatan... boleh rujuk gambar di atas... ada beberapa link dan ip address yang perlu kita sekat dan berhati-hati.. 

Itulah bahayanya zaman sekarang ni.. Jangan asyik sangat dengan dunia cyber dan media sosial... Banyak bahayanya... Penjenayah ni kita tak kenal macam mana rupa... Kalau dulu boleh nampak muka... sekarang ni muka tu bertopengkan orang lain... 

Jadi, hati-hati kongsi personal data.. kongsi gambar dan sebagainya... Jangan mudah percaya dengan orang di alam maya.. 

19 April 2017

Kemalangan di Baling, 5 Beradik Jadi Yatim Piatu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Allahu... Sedih betul baca berita kemalangan yang menyebabkan empat anak menjadi yatim piatu... Walaupun tak kenal tapi melibatkan anak-anak kecil buatkan hati ini cepat tersentuh... 

Tengok berita di TV9 semalam terasa sebak sangat... Lihat anak-anak arwah yang masih kecil.. bertambah sedih, dikatakan dalam berita semalam arwah isterinya sedang mengandung pula tu... 


Baling: Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Ibu Pejabat Polis Daerah Baling dan isterinya maut manakala empat anak mereka cedera selepas kereta mereka terbabit dalam kemalangan di Kampung Teluk Teduri Jalan Baru Kupang-Baling, hari ini. 
Dalam kejadian 7 pagi itu, Asisten Superintendan Mohd Noor Mat Yaub, 38, memandu kereta Toyota Passo bersama isteri Suriya Abdul Rahman, 37, serta empat anak berusia antara enam hingga 11 tahun. 
Difahamkan ketika kejadian, mangsa dalam perjalanan menghantar isterinya yang mengajar di Sekolah Kebangsaan Teluk Teduri. 
Menurut sumber, setiba di lokasi kejadian, mangsa memberhentikan keretanya untuk membelok ke kiri apabila tiba-tiba sebuah pikap Toyota Hilux dari arah Baling, merempuh belakang kereta mangsa. 
“Akibat rempuhan itu kereta mangsa melungsur masuk ke laluan bertentangan dan dilanggar kereta Honda City yang datang dari arah Kupang ke Baling. 
“Pertembungan itu menyebabkan pasangan suami isteri terbabit cedera parah dan meninggal dunia di tempat kejadian manakala pemandu kereta Honda City turut cedera parah dan dihantar ke Hospital Baling untuk rawatan," katanya. 
Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam Jabatan Bomba dan Penyelamat Kedah, Penguasa Bomba Nur Hafizah Muhammad Lukman berkata, pihaknya menerima panggilan berhubung kejadian pada 7.13 pagi dan jentera pertama dari Balai Bomba dan Penyelamat Baling tiba 7.32 pagi. 
Menurutnya, kemalangan membabitkan tiga kenderaan dan operasi menyelamat dan membersihkan kawasan kemalangan dijalankan.
Sumber: Harian Metro Online

Itulah risiko bila berada atas jalan raya.. macam mempertaruhkan nyawa di hujung tanduk dah rupanya... 

Kita dah berhati-hati, tapi orang lain pula yang tak beringat... Tapi terkejut juga, rupanya pemandu Hilux tu perempuan dan berita terbaru MF baca katanya pemandu tu positif dadah... Hmmm... Agaknya wanita ni p telan ubat kot pepagi kan... 

Tapi memang tak dinafikan seram betul tengok pemandu perempuan memandu zaman sekarang.. dah tu kita hon, buat muka tak puas hati pula tu... Bukan nak mengaku salah... 
Patut la kerajaan Arab Saudi haramkan wanita memandu... Agaknya kalau kat Malaysia buat camtu, mau mengamuk pompuan kat Malaysia ni... Tapi tu lah, bila wanita dapat stereng mulalah memandu ikut emosi... Akibatnya...Orang yang tak bersalah menjadi mangsa...

Update:
Tapi MF tak kata salah perempuan 100% yang mengakibatkan kemalangan jalan raya... Ada je lelaki.. tapi lelaki ni memang tak dinafikan dah bawa kereta macam mana... Tapi wanita kan lembut lembut sifatnya, tapi bila dapat stereng tu dah hilang kelembutannya... Faham dak... Jangan la nak sentap pula... Bukan nak hukum semua... Ada ja yang bawa berhemah tak kira lelaki ke perempuan tapi ye lah.. kita yang berhemah ni kadang jadi mangsa keadaan dek mereka yang tak ingat dunia bila memandu... Tapi maaf kata... Yang MF jumpa jenis tu memang perempuan la... Sebab tu MF geram sebab MF pun perempuan juga.

Salam takziah dan al-Fatihah buat arwah... Moga Allah Pelihara anak-anak yatim piatu ini... Moga mereka menjadi anak-anak yang kuat dan tabah dalam kehidupan.... 😔😔😔

16 April 2017

Kerja 2 Minggu Saja Dalam Bulan Puasa Tahun Ni!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kerja 2 Minggu Saja Dalam Bulan Puasa Tahun Ni! | Semakin menghampiri dah bulan yang penuh berkat dan penuh Rahmah... Iaitu bulan Ramadhan... Kat Facebook dan media sosial yang lain pun mula sebut pasal bulan puasa...Cuma bab berniaga je la mula sebut pasal promosi raya... Hmmm... Biasa la... Tapi rasa macam awal sangat pula belum Rejab dah sebut raya... 

Rasa seronok sikit tahun ni...Puasa tahun ni banyak dok di rumah... Kerja hanya dua minggu je.. tapi ni bagi yang bergelar guru je la ye... Maaf bagi yang kerja lain... sebab puasa mula bila mula cuti sekolah... Kerja dua minggu, lepas tu cuti lagi seminggu untuk sambut hari raya... 




Cuti??? Kami cikgu cuma cuti tak pergi kerja di sekolah.. tapi MF yakin... Cuti sekolah pertengahan tahun ni majoriti cikgu akan bekerja di rumah iaitu tanda soalan pereksa... Itu memang rutin biasa bila cuti sekolah... 

Cuma tahun ni mungkin tak de yang bercuti sini sana melainkan balik kampung untuk berpuasa bersama orang tua sekeluarga... MF Tahun Ni memang raya kat Utara, jadi memang tak balik la awal puasa... Sebab perjalanan utara selatan yang jauh kan... Jadi kami balik raya je nanti... Insha Allah... Moga Allah permudahkan perancangan... 

Bagi mak-mak yang ada anak sekolah dah boleh plan la nak buat apa untuk anak-anak sempena cuti sekolah ni dalam bulan puasa pula tu... Cadangan MF biasakan mereka dengan tadarus, kelas mengaji dan aktiviti yang bermanfaat... Bila mereka terbiasa insha Allah terisi masa diorang... Takdelah asyik tengok tv, tidur dan lain-lain aktiviti yang membosankan mereka... Sekadar cadangan je la... MF pun dah mula fikir juga ni aktiviti untuk anak-anak MF ni.... Tahun ni kakak dah 6 tahun, dah boleh latih dia puasa sikit-sikit... Insha Allah... 

Tu dia... Macam-macam plan haaa... Tak tau la Jadi ke tak.. tawakal aje la kan..  moga Allah permudahkan... 

14 April 2017

Saja Nak Tayang Body...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Zaman sekarang... Jalan tak larat nak tunduk, bahkan tak larat nak tutup mata.. kalau keluar rumah je memang tak lepas dari buat dosa... Sebab perempuan tambah isteri digalakkan sangat selfie cantik-cantik dan whatsapp kat suami suami suami tengok gambar yang berpahala bukan dosa... 

Bukan nak kata, tapi bab aurat ni... Auchhh... Susah betul nak kata... Rakan setugas pun kadang tak mampu nak tegur... Apatah lagi saudara... Mampu nasihatkan secara umum saja... Adoii.. lemahnya iman kita... 


Kadang tertanya... Orang perempuan yang suka pakai baju ketat, seksi ni sebab memang tak tau hukum atau buat tak tau.. atau memang saja nak tayang body.. Sebab dia rasa body dia cantik... Tapi tak juga kan... Tengok zaman sekarang... Badan tak cantik mana pun tetap pakai menonjol juga kan.. 

Tapi andai​ yang tak tau.. meh sini nak bagi tau..  baca sikit la hukum yang dikeluarkan oleh Mufti Wilayah Persekutuan ni.

sumber: google images


HUKUM PEREMPUAN BERPAKAIAN MENAMPAKKAN BENTUK TUBUH DAN HUKUM BAGI ORANG YANG SENGAJA MELIHAT AURAT ORANG LAIN

SOALAN

Apakah hukumnya di sisi Islam bagi orang perempuan berpakaian menampakkan bentuk tubuh dan apakah hukumnya bagi orang yang sengaja melihat aurat orang?



JAWAPAN

Dalam menjawab persoalan ini, saya kemukakan beberapa noktah:

Menampakkan tubuh dengan berpakaian seperti itu tidak dibolehkan dalam Islam kerana melanggar adab berpakaian yang yang sepatutunya longgar bagi perempuan.

Melihat aurat orang lain secara sengaja hukumnya adalah berdosa dengan nas al-Quran dan hadis. Mengikut pendapat yang rajah dan sahih suara perempuan bukanlah aurat. Ia hanya dikira sebagai aurat jika suara berkenaan digunakan untuk perkara yang boleh menarik perhatian kaum lelaki.

Kami menukilkan pendapat Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam kitabnya al-Halal Wa al-Haram Fi al-Islam berkenaan dengan ciri pakaian yang sepatutnya dipakai oleh wanita, antara lain katanya:

 *-Pakaian wanita muslimah hendaklah bersopan sebagaimana yang diajarkan oleh Islam. Manakala pakaian ala Islam ialah kesemua pakaian yang terkumpul padanya sifat-sifat ini:

  -Pakaian itu hendaklah menutup aurat semua badan wanita keuali apa yang dibolehkan oleh al-Quran dan anggotanya yang ternampak yang menurut qaul yang diberatkan, iaitu wajah dan kedua tapak tangan sahaja.

  -Pakaian itu bukan dari jenis yang jarang, sehingga dapat menampakkan apa yang dibelakangnya kerana Nabi SAW bersabda:
صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا، قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ، وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلاَتٌ، مَائِلاَتٌ رُؤُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ المَائِلَةِ ، لاَ يَدْخُلْنَ الجَنَّةَ وَلاَ يَجِدْنَ رِيحَهَا، وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا 

 Riwayat Muslim (2128).

Maksudnya: “Dua golongan termasuk ahli neraka ialah wanita-wanita yang berpakaian separuh bogel (kerana memakai pakaian yang nipis atau yang menampakkan susuk badan), yang berjalan dengan berlenggang lenggok (seperti perjalanan seorang pelacur), yang kepalanya terhuyung-hayang laksana kelana unta yang bergoyang-goyang, wanita-wanita itu tidak akan memasuki syurga, sedangkan bau syurga itu akan tercium dalam jarak sekian dan sekian.”

Ini kerana pakaian wanita itu tidak berfungsi menutup tubuhnya kerana terlalu nipis sehingga ternampak badannya yang berkeadaan seperti dia tidak berpakaian sama sekali.

Satu peristiwa datang serombongan kaum wanita dari suku Bani Tamim untuk menziarahi Saidatina Aisyah RA dengan berpakaian nipis, maka Saidatina Aisyah RA secara terang-terangan berkata kepada mereka: “Jika kamu sekalian dari wanita mukmin iaitu beriman dengan sebebar-benar iman, maka pakaian-pakaian yang kamu pakai ini bukanlah dari pakaian orang yang beriman.”

Dalam peristiwa lain, datang beberapa orang wanita membawa seorang pengantin perempuan yang memakai tudung yang nipis, sehingga kelihatan perhiasan kepalanya, maka Saidatina Aisyah RA berkata: “Wanita yang memakai seperti ini, ialah wanita yang tidak beriman.”

 *-Pakaian itu tidak terlalu sempit sehingga melekat pada semua anggota badan, dan kerana itu ternampaklah susuk badan wanita itu, meskipun pakaian itu tidak nipis seperti pakaian moden masa kini. Maka pemakai pakaian seperti ini tidak terlepas dari maksud hadis di atas sebagai wanita-wanita yang separuh bogel bahkan pakaian seperti ini tidak terlepas dari maksud hadis di atas sebagai wanita-wanita yang separuh bogel bahkan pakaian seperti ini lebih mudah memberi fitnah kepada pemakainya.

 *-Pakaian itu bukan dibuat khusus untuk kaum lelaki seperti pakaian pantelon atau seluar ketat dan sebagainya yang sudah terkenal pada masa kini, kerana Rasulullah SAW pernah melaknat wanita-wanita yang menyerupai lelaki sebagaimana Baginda melaknat lelaki yang menyerupai wanita. Demikian Baginda melarang wanita memakai pakaian lelaki dan lelaki memakai pakaian wanita.

 *-Jangan sampai pakaian itu sudah terkenal sebagai
pakaian orang-orang kafir dari kaum Yahudi, kaum Nasrani dan kaum Wathani penyembah api dan berhala kerana keinginan hendak meniru atau menyerupai orang-orang ini sangat dilarang oleh Islam yang mahukan lelaki dan wanitanya berlainan dari mereka dan bebas dalam bentuk dan rupa. Kerana itulah Islam memerintahkan kita supaya bersikap berbeza daripada orang-orang kafir itu dalam banyak hal yang mana disimpulkan oleh Rasulullah SAW:
مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ

Maksudnya: “Siapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka samalah dia seperti mereka.”

Riwayat Ahmad (8/44), Abu Daud (4031) dan al-Tabarani (8/179)

 *-Wanita muslimah hendaklah bersopan santun dalam perjalanannya dan dalam bicaranya menjauhi minat orang dalam segala gerak geri badannya dan penonjolan wajahnya kerana sikapnya bergaya dan menggoda itu adalah tabiat perempuan lacur dan bukan dari tingkah laku wanita muslimah. Firman Allah SWT:

فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً

Maksudnya: Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (sentiasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu). (Surah al-Ahzab: 32)

 *-Jangan sekali-kali wanita muslimah itu sengaja menarik perhatian lelaki kepada apa yang disembunyikan dari perhiasan dirinya dengan memakai wangian macam mana sekalipun atau memakai benda-benda yang berbunyi dalam rentak langkah kakinya atau seumpamanya. Allah SWT berfirman:

وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا

Maksudnya: Dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka. (Surah al-Nur: 31)

Pada zaman jahiliah, apabila seseorang wanita itu berjalan dengan menghentak-hentak kaki supaya menarik perhatian orang ramai agar mereka memperdengarkan gelang kakinya, maka perbuatan seperti itu boleh menghidupkan khayalan lelaki yang menyimpan gelora nafsu syahwat yang jahat terhadap wanita itu. Perbuatan seperti itu menunjukkan bahawa wanita itu menyimpan niat buruk untuk menarik dan minat golongan lelaki terhadapnya.

Dalam maksud ini juga, dari segi hukumnya apabila seorang wanita memakai wangian dan bau-bauan yang mengharumkan sesiapa sahaja yang menghidunya untuk membangkitkan nafsu dan menarik perhatian lelaki kepadanya. Rasulullah SAW bersabda:

إِذَا اسْتَعْطَرَتِ المَرْاةُ فَمَرَّتْ عَلَى الْقَوْمِ لِيَجِدُوا رِيحَهَا فَهِيَ كَذَا وَكَذَا

Maksudnya:  “Apabila seseorang wanita itu memakai wangian, lalu dia melintas tempat perkumpulan (lelaki), maka dia begini dan begini..” -Riwayat Abu Daud (4713)-

Dan riwayat yang lain menyebut:

كُلُّ عَيْنٍ زَانِيَةٌ وَالمْرَاْةُ إِذَا اسْتَعْطَرَتْ فَمَرَّتْ بِالْمَجْلِسِ فَهِيَ كَذَا وَكَذَا يَعْنِي زَانِيَةً

Maksudnya: “Setiap mata melakukan zina. Apabila wanita memakai wangian, lalu dia melintasi tempat duduk sekumpulan orang lelaki supaya mereka tercium baunya, maka dia samalah seperti wanita pelacur.” -Riwayat al-Tirmizi (2786)-

Kesimpulannya, kita tahu bahawa islam tidak memaksa kaum wanita supaya duduk di dalam rumah sahaja dan tidak keluar dari rumahnya melainkan kubur, sebagaimana yang didakwakan oleh sesetengah orang.

Bahkan wanita Islam membenarkan wanita keluar untuk menunaikan solat, mencari ilmu serta memenuhi keperluan dirinya serta kepentingan agama dan dunianya dibolehkan. Sebagaimana contoh, yang dilakukan oleh isteri-isteri para sahabat dan generasi yang akan datang selepas mereka dikira dari sebaik-baik zaman. Di antara mereka, ada yang keluar untuk menyertai kaum lelaki dalam peperangan dalam penaklukan yang dipimpin oleh Rasulullah SAW sendiri berterusan kepada zaman para khalifah yang empat dan pemimpin-pemimpin Islam yang lain. Rasulullah SAW bersabda kepada isterinya Saudah RA:

قَدْ أَذِنَ الله لَكُنَّ أَنْ تَخْرُجْنَ لَحِوَائِجِكُنَّ

Maksudnya: “Sebenarnya Allah telah membenarkan kamu (kaum wanita) keluar untuk memenuhi urusan-urusan kamu.”
- Riwayat al-Bukhari (5237) -

Dan sabdanya lagi:

إِذَا اسْتأذَنَتْ اِمْرَأَةُ أَحَدِكُمْ إِلَى المَسْجِدِ فَلاَ يَمْنَعَهَا

Maksudnya: “Apabila salah seorang isteri kamu meminta izin pergi ke masjid, maka janganlah melarangnya.” -Riwayat al-Bukhari (5238) -

Dan sabdanya lagi:

لاَ تَمْنَعُوْا إِمَاءَ اللهِ مَسَاجِدَ اللهِ

Maksudnya: “Janganlah kamu melarang hamba-hamba Allah (iaitu kaum wanitanya) dari pergi ke rumah-rumah Allah (masjid).” -Riwayat Muslim (442)-

Akhukum fillah,

Sumber: 
Datuk Dr. Zulkifli bin Mohamad al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan


Moga kita lebih faham dan ambil berat bab aurat nih... Selain rukun Islam yang 5 ...Aurat juga wajib hukumnya... Nak tak nak kena ikut selagi kita hidup di dunia yang menumpang... Orang kata, kita ni menumpang di bumi Allah je.. jadi buatlah cara orang menumpang ye dak... 

Harap dapat faham dengan jelas... Islam suruh tutup aurat sebab nak jaga kita juga... Tapi itulah kita... Tak nak ikut hukum, tapi bila dah jadi salahkan orang lain... Sebelum nak salahkan orang, baik muhasabah diri dulu kan... 

Memanglah menutup aurat tu bukan bermakna orang itu baik... Tapi orang yang baik mesti menutup aurat kan... Sebab kalau kita baik dengan Allah kita mesti dengar perintah Dia kan... 

Moga bermanfaat... 

12 April 2017

24hb April Ni Wajib Cuti!!!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ada apa dengan 24hb April ni??? Tengok kat kalendar hanya ada cuti Israk Mikraj bagi je.. Bagi negeri-negeri yang ambil cuti Israk Mikraj ni.. memang la cuti.. tapi sebenarnya... Yang lebih penting ... 24hb ni diumumkan sebagai Cuti Umum satu negara... Jadi, wajib cuti... Tak kira kerajaan ke swasta wajib cuti... 

Putrajaya: Majikan wajib memberi cuti kepada pekerja pada 24 April ini sempena pertabalan Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V, kata Menteri Sumber Manusia Datuk Seri Richard Riot Jaem. 
Beliau berkata, kerajaan Persekutuan telah mengisytiharkan 24 April sebagai hari kelepasan am sempena pertabalan Seri Paduka di mana cuti itu telah diisytiharkan mengikut Seksyen 8, Akta Hari Kelepasan 1951 dan diwartakan pada 3 April. 
"Oleh itu, cuti ini adalah termaktub sebagai hari cuti umum yang wajib diberi kepada pekerja menurut Seksyen 60D (1) (b) Akta Kerja 1955," katanya dalam kenyataan hari ini. 
Riot berkata, berdasarkan Seksyen 60D (1A) Akta Kerja 1955 itu, majikan boleh menggantikan hari lain sebagai cuti ganti umum bergaji. 
"Majikan dikehendaki memberitahu pekerja mereka sama ada memilih tarikh 24 April sebagai hari cuti umum atau menggantikannya dengan tarikh lain. Sekiranya tiada penggantian hari lain, pekerja yang bekerja pada tarikh tersebut layak menerima kadar gaji bagi cuti umum," katanya. 
Riot berkata, memandangkan 24 April adalah cuti umum negeri sempena hari Israk dan Mikraj di Kedah, Negeri Sembilan dan Perlis, majikan yang memilih hari Israk dan Mikraj sebagai cuti umum di syarikat mereka perlu mematuhi kehendak Seksyen 60D(1)(b)(ii) Akta Kerja 1955. 
Seksyen itu menyatakan apabila cuti umum jatuh pada satu hari cuti umum yang lain, maka hari kerja berikutnya hendaklah diisytihar sebagai hari cuti umum bergaji, katanya. 
"Dengan itu, 25 April adalah hari cuti umum negeri bagi Kedah, Negeri Sembilan dan Perlis," katanya.
Sumber - Harian Metro

Untung la bagi negeri yang amik cuti Israk Mikraj.. dapat dua hari cuti... Hehe... Dan bagi kerja swasta... Majikan wajib cuti.. kalau tak bagi cuti kena bayar double la sebab cuti umum... Jika majikan ingkar boleh report dan majikan la yang kena tindakan nanti.. jangan main-main... 

16 Februari 2017

7 SYARAT DOA MUDAH DIMAKBULKAN ALLAH!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Isu valet doa buatkan MF terus nak kongsi ilmu sikit tentang doa... MF ada juga terbaca ayat copywriting kat page tu... Serius kalau baca, memang boleh terpedaya dengan tawaran admin page tu... 

Tapi sebenarnya, dalam Islam ni simple... dan kita jangan susahkan... yang pertama sekali kena yakin bahawa Allah ada di mana sahaja... 

Kita boleh sahaja bayar dengan duit dan minta orang doakan di hadapan Ka'abah tapi sebelum tu teliti dulu 7 syarat ini untuk pastikan doa kita mudah makbul.

Antara syaratnya:

#1 Makan yang Halal, Jauhi yang Haram

Rasulullah s.a.w bersabda, “Hai Sa’ad (bin Abu Waqqash), makanlah makanan yang baik-baik, niscaya engkau menjadi orang yang doanya dikabulkan.”

Rasulullah mengisahkan seseorang yang rambutnya acak-acakan dan berdebu lalu menengadahkan tangannya ke langit untuk berdoa, “Ya Rabi, ya Rabi.’ Padahal, makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan keluarganya diberi makan dari sumber yang haram. Bagaimana doanya akan dikabulkan?” [HR Muslim, At-Tirmidzi, dan Ahmad]

Semakin banyak masuk makanan haram — termasuk dari hasil riba (bunga)– semakin kecil doa kita diterima.

Rasulullah berkata, “Wahai Sa’ad, perbaikilah (murnikanlah) makananmu, niscaya kamu menjadi orang yang terkabul do’anya. Demi yang jiwa Muhammad dalam genggamanNya. Sesungguhnya seorang hamba melontarkan sesuap makanan yang haram ke dalam perutnya maka tidak akan diterima amal kebaikannya selama empat puluh hari. Siapapun yang dagingnya tumbuh dari yang haram maka api neraka lebih layak membakarnya.” (HR. Ath-Thabrani)

Rasulullah pernah menjelaskan dosa-dosa riba. Dan yang paling ringan adalah seperti bersetubuh dengan ibu sendiri.

“Riba itu memiliki tujuh puluh pintu dan yang paling ringan adalah seperti seseorang yang bersetubuh dengan ibunya sendiri.” (Riwayat Ibnu Majah). [ Riba dan Makanan Haram Menutup Semua Pintu Doamu!]

Jadi, walaupun berdoa depan Ka'abah tapi dari sumber dan rezeki yang haram... tiada gunanya.

#2 Berprasangka Baik Pada Allah

Berdoa itu meminta segala sesuatu di hadapan Allah yang Maha Agung. Maka jangan pernah sesekali buruk sangka terhadap Allah S.W.T. Bersangka baiklah apabila berdoa kepadaNya, jangan ada keraguan terhadapNya.

Sesungguhnya Allah berfirman: “Aku akan mengikuti persangkaan hambaKu kepadaKu. dan Aku selalu menyertainya apabila ia berdo’a kepadaKu.” [HR. Bukhari dan Muslim]

Yakin Allah akan makbulkan doa kita tepat pada masanya... 

#3 Beradab Ketika Berdoa dengan Merendahkan Suara

Menghadap Allah dengan penuh harapan, perasaan rendah hati dan khusyuk. Mulakanlah memuji Allah atau selawat kepada Rasulullah s.a.w.

Sesungguhnya Allah mempunyai malaikat yang mewakili-Nya bagi barangsiapa yang berdo’a dengan berkata: “Yaa arhamarraahimiin. Maka siapa saja yang menyebutnya 3 kali, maka menjawablah malaikat itu: Sesungguhnya Allah arhamarraahimiin telah (berkenan) mengabulkan permohonanmu. Maka mintalah kepadaNya.” [HR. Hakim]

Telah diterima dari Abu Musa Asy-ari bahwa ketika orang-orang mendoa dengan suara keras beliau bersabda; “Hai manusia! berdoalah dengan suara perlahan, kerana kamu tidaklah menyeru orang yang tuli ataupun berada di tempat yang jauh. yang kamu seru itu ialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat, dan tempat kamu memohon itu lebih dekat lagi kepada salah seorangmu dari leher kendaraannya! Hai Abdullah bin Qeis! Maukah kamu kutunjuki sebuah kalimat yang merupakan salah satu perbendaharaan surga? Yaitu: ‘Laa haula walaa Quwwata illaabillaah’.”

Macam kita la kan.. nak mohon cuti dari bos.. pastu pergi tengking-tengking bos, agak-agak dapat cuti??? Begitulah juga... nak mohon sesuatu dari Allah, biarlah penuh adabnya.


Sumber: google images

#4 Doa Tidak Keluar Dari yang Disyariatkan

Sesungguhnya pada doa yang keluar dari yang disyariatkan itu ada pelanggaran atau padanya ada sesuatu yang lebih besar dari itu. Berdoa kepada selain Allah maka keberadaan pada doa itu mengandung kesyirikan seperti meminta pertolongan kepada selain Allah.

#5 Ikhlas
Kelima, seorang yang berdoa harus mengikhlaskan (ditujukan) hanya kepada Allah di dalam do’anya, mengikhlaskan niat kerana Allah, mengikhlaskan aqidah (keyakinan) kepada Allah maka keberadaan orang yang berdoa harus mengikhlaskan do’anya hanya kepada Allah.

Misalnya; “Doa seorang Muslim untuk saudaranya (sesama muslim) dari tempat yang jauh (tanpa diketahuinya) akan dikabulkan.” [HR. Muslim]

#6 Doa Para Pemimpin Yang Adil, Anak Yatim dan Orang Teraniaya

Di antara doa yang tidak akan ditolak Allah adalah; “Orang yang berpuasa, pemimpin yang adil, dan orang yang teraniaya.” [HR. Tirmidzi]

#7 Tahu Kunci Waktu dan Tempat Dikabulkannya Doa

Imam Muslim meriwayatkan dari dari Jabir ia berkata; Saya mendengar Nabi s.a.w bersabda: “Sesungguhnya di waktu malam terdapat suatu saat, tidaklah seorang muslim mendapati saat itu, lalu ia memohon kebaikan kepada Allah ‘azza wajalla baik kebaikan dunia maupun akhirat, kecuali Allah memperkenankannya. Demikian itu terjadi pada setiap malam.”

Di antara tempat-tempat ustajab untuk berdoa, adalah: Di Multazam. Dari Ibnu Abbas r.a bahwa Rasulullah bersabda:

“Multazam adalah tempat dikabulkannya doa. Tidak ada satu pun doa seorang hamba di Multazam kecuali akan dikabulkan.” (HR. Ahmad dalam Musnad Imam Ahmad Jilid V, hal. 347).

Rasulullah bersabda: “Tempat antara rumahku dan mimbarku adalah taman dari taman-taman surga.” (HR. Muslim).

Itulah 7 syarat makbulnya doa... nampaknya dalam valet doa diutamakan syarat ketujuh... tapi yang 6 syarat sebelum tu macam mana... 

Sebenarnya, doa kita dengan Allah direct terus... tiada perantara bahkan tiada hijab... cuma makbul dengan tak cuba kita teliti baliklah syarat-syarat yang keenam tadi tu... Yang penting doa dengan bersungguh dan penuh rendah diri... 

Doa ini, Allah akan makbulkan tepat pada waktunya... 
Allah akan makbulkan doa kita ikut apa yang kita perlu, bukan apa yang kita mahu. 

09 Februari 2017

Iman itu bukan hanya diserlahkan dengan Pakaian!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Renungkan kata-kata Ustaz Don Daniyal ni:

"Kunci kepada meningkatnya iman adalah adab dan akhlak.
Hari ni, orang mengaji hukum halal dan haram tetapi tiada akhlak tiada apa-apa makna."

Mendalam maksudnya, realiti di akhir zaman kan... 
Ramai orang berlumba-lumba nak buat kebajikan, kebaikan tapi akhlak dan sekecil-kecil akhlak tak dijaga... 

Contoh mudah, saya bagi berdasarkan pengalaman sendiri.. 
Ialah dijalan raya dan kedai makan...

Situasi 1:
si pemandu yang keretanya mahal namun ada sticker Islamik dan juga ucapan kalimah, tapi langgar lampu merah, menghimpit, bawa laju... 

Situasi 2:
Seorang imam masjid, duduk di kedai makan berborak dan mengumpat bersama ahli-ahli masjid yang lain... 

Situasi 3:
Pemandu yang bertudung labuh bahkan berniqab, serta lelakinya berserban... dan ada pula situasi, ternampak seorang suami membaca al-Quran di dalam kereta semasa menunggu si isteri uruskan sesuatu hal.. Namun, ketika memandu, nauzubillah... 

Situasi bukan untuk buka aib orang...saya pun tak nyatakan siapa..cuma secara umumnya, pasti ada yang pernah jumpa kan... jadi, renungan apa persepsi atau apa orang kata bila lihat yang berpakaian islamik ni tak ada adab dan tak jaga adab yang dianggap remeh ni... 



Renungkanlah... kena seimbangkan... bila pakai tudung dan berserban atau bersongkok, maknanya kita bawa imej Islam... jadi janganlah rosakkan agama sendiri kerana sikap kita... 

31 Januari 2017

Harga Minyak Naik 20 Sen Mulai 1 Februari 2017

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Tak tahu la nak senyum suka ke nak menangis...  Haha... 😢😢😢😢

Tapi memang rabak la poket kot... 

Sebelum ni bajet RM120 sebulan untuk duit minyak pergi balik kerja tak termasuk out station ke bengkel, seminar dan sebagainya...  



Pastinya lebih la RM120 kalau dah 20 sen naiknya tu... 

Huhu... Memang ada betullah kata orang Cina... Tahun ayam ni tahun yang mencabar dari segi ekonomi... Waaa... Tapi itu kepercayaan ikut fengsui orang Cina... Tapi kita sebagai orang Islam... Allah lebih tahu segalanya...  

Yang hairan sungguh kan... Dok Johor ni... Elaun Cola rendah... Tapi kos hidup tinggi... Pastu yang pelik sikit... Rate claim tetap kira 70sen 1km... Korang rasa??? Orang kerja kerajaan faham la kan... Kalau yang kerja kerajaan pun terasa beban...  Yang kerja swasta tak payah kata la kan... 

Sekarang ni... Situasinya... Yang senang bertambah senang...  Yang susah bertambah susah... 

Apa pun... Hanya doa je... Usaha selagi boleh... Dan moga Allah berikan kekuatan dan kesihatan untuk teruskan hidup berusaha mencari rezeki halal untuk keluarga... 

Moga dipermudahkan Allah... 

28 Januari 2017

HUKUM MENYAMBUT TAHUN BARU CINA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Di Malaysia banyak perayaan... tiga yang paling besar ialah Perayaan Hari Raya, Tahun Baru Cina dan Deepavali... disebabkan itu dalam kalendar memang ada cuti khas dan cuti sekolah pun lebih lama bagi ketiga-tiga perayaan ini... 

Namun begitu, sebagai orang Islam, kita amat pentingkan bab akidah... Tak semua perayaan kita boleh sambut sebenar... contohnya Krismas... kerana ia berkait dengan agama Kristian... Tapi bagaimana pula dengan Tahun Baru Cina??? 

Jom kita telusuri ilmu berkaitan hukum menyambut Tahun Baru Cina yang telah dikupas oleh Mufti Wilayah Persekutuan, S.S Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri.



Sejarah Tahun Baru Cina

Sejarah terperinci mengenai sejarah sambutan Tahun Baru Cina tidak dapat ditentukan secara pasti namun apabila melihat kepada versi-versi cerita yang ada, terdapat sebuah kisah yang selalu diceritakan mengenai asal-usul sambutan tahun baru ini.

Ianya bermula dengan ketakutan penduduk sebuah kampung yang selalu diburu oleh seekor makhluk mistik yang akan memakan mereka. Dipendekkan cerita terdapat seorang tua yang mencadangkan agar membuat bising dengan bunyi-bunyian seperti pukulan gendang, membakar mercun serta menggantung kertas berwarna merah dan juga menampalkannya pada tingkap rumah kerana dipercayai makhluk itu amat takutkan warna merah dan juga bunyi bising. Cadangan orang tua itu berhasil dan makhluk tersebut melarikan diri dan meraikan kemenangan penduduk kampung itu, maka ianya telah sinonim dengan meraikan tahun baru pada ketika itu.

Secara hakikatnya, sambutan Tahun Baru Cina adalah demi menyambut tahun baru bagi masyarakat Cina mengikut kalendar mereka. Mengikut kalendar Cina, setiap tahun akan diwakili dengan satu zodiak haiwan yang mana pada tahun ini (2016), jatuh pada tahun monyet. Bagi masyarakat Cina, setiap tahun mempunyai kelebihannya yang tersediri berdasarkan zodiak haiwan kalendar Cina. Sambutan Tahun Bari Cina akan berterusan selama 15 hari dan pada hari yang ke lima belas merupakan perayaan pesta tanglung. 



Bagaimana Masyarakat Cina Menyambut Tahun Baru Mereka

Sambutan tahun baru bagi masyarakat Cina adalah sambutan perayaan yang terbesar bagi mereka. Pada waktu inilah akan berkumpulnya sanak-saudara ahli keluarga untuk menyambutnya bersama-sama. Antara amalan serta adat yang berkaitan bagi menyambut tahun baru dapatlah disenaraikan secara ringkas seperti berikut:
  • Ahli keluarga akan membersihkan rumah dan menurut kepercayaan masyarakat Cina ianya bagi menghilangkan hantu dan juga sial.
  • Makan malam bersama pada malam sambutan tahun baru adalah perkara yang sangat penting.
  • Sampul merah (hong bao di dalam bahasa Mandarin/ang pow di dalam bahasa Hokkien) akan diberikan kepada mereka yang belum berkahwin dan tidak mempunyai pekerjaan oleh pasangan yang sudah berkahwin.
  • Warna merah bagi melambangkan nasib dan juga masa hadapan yang baik. Dekorasi rumah juga akan dihiasi dengan hiasan-hiasan yang berwarna merah.
  • Memakan mee yang panjang dengan kepercayaan bahawa semakin panjang mee yang dimakan, semakin panjang umur yang bakal dinikmati. Jika mahu umur yang panjang, jangan dipotong mee tersebut.
  • Memakai pakaian yang berwarna merah dan mengelak dari memakai pakaian berwarna hitam.


Islam & Toleransi Dalam Beragama

Islam tidak pernah menafikan hak agama yang lain bahkan pada zaman Rasulullah SAW sendiri, Baginda hidup bersama masyarakat Yahudi, Nasrani dan juga kaum musyrikin. Secara asasnya Islam menyuruh umatnya berwala' kepada Islam dan barra' dari kekufuran serta merasa bangga dengan pegangan Islam serta menampilkan jati diri muslim sehingga keperibadian dan corak kehidupan dapat dibezakan dari golongan kafir. Firman Allah SWT:



وَمَنۡ أَحۡسَنُ قَوۡلٗا مِّمَّن دَعَآ إِلَى ٱللَّهِ وَعَمِلَ صَٰلِحٗا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ ٱلۡمُسۡلِمِينَ 

Maksudnya: Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: "Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!". (Fussilat: 33)


Melihat kepada hakikat sambutan tahun baru Cina, ianya merupakan satu perayaan adat yang tidak ada kaitannya dengan permasalahan akidah. Ianya semata-mata menyambut tahun baru mengikut kalendar lunar Cina. Ini menjadi kayu pengukur buat seorang muslim dalam bermuamalah dan bergaul bersama orang bukan Islam dengan melihat adakah tindak-tanduknya itu menjurus kepada sikap reda terhadap akidah mereka ataupun hanya perbuatan yang dilakukan atas dasar kemasyarakatan dan hubungan sosial.



Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-78 yang bersidang pada 12 Jun 2007 telah membincangkan Hukum Orang Islam Mengucapkan Tahniah Dan Ucapan Selamat Bersempena Perayaan Agama Bukan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
  • Apa jua amalan atau perlakuan orang Islam dalam hal-hal yang berkaitan dengan perayaan orang bukan Islam sekiranya melibatkan akidah atau iktikad seperti mengiktiraf agama bukan Islam atau menganggap semua agama adalah sama, maka ia ditegah oleh Islam.
  • Walaubagaimanapun sekiranya amalan atau perlakuan tersebut hanya atas dasar kemasyarakatan atau hubungan sosial antara Islam dan bukan Islam untuk tujuan perpaduan, maka ia dibenarkan oleh Islam.
  • Memberi ucapan tahniah dan selamat atau mengirimkan ucapan melalui kad atau alat-alat telekomunikasi seperti e-mail atau sistem pesanan ringkas (sms) dan sebagainya kepada orang bukan Islam sempena dengan perayaan agama mereka adalah harus, dengan syarat ucapan itu tidak mengiktiraf, memuji atau memuliakan agama bukan Islam serta tidak menggunakan sebarang simbol atau lambang keagamaan mereka dalam kiriman ucapan tersebut.
Yee Sang (Mengajukan Ucap Selamat Demi Kemakmuran/Prosperity Toss)

Di Malaysia mahupun Singapura, masyarakat Cina amat sinonim dengan Yee Sang iaitu satu upacara makan bersama yang diadakan bagi mengucapkan kemakmuran. Uniknya Yee Sang ini adalah apabila ianya hanya popular bagi masyarakat Cina di Malaysia dan Singapura dan tidak pula di tanah besar China, Hong Kong dan juga Taiwan.

Yee Sang atau disebut juga Yusheng adalah sebuah hidangan yang sinonim dengan perayaan Tahun Baru Cina di Malaysia. Ia dihidangkan dengan mencampurkan tujuh jenis warna yang berlainan seperti hirisan betik, lobak putih, lobak merah, salmon mentah, kekacang, aneka sayur-sayuran dan aneka sos serta ramuan lain.

Dari kaca mata Islam, makanan yang halal lagi baik maka tidak ada halangan baginya untuk dimakan. Firman Allah SWT:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ كُلُواْ مِمَّا فِي ٱلۡأَرۡضِ حَلَٰلٗا طَيِّبٗا وَلَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَٰتِ ٱلشَّيۡطَٰنِۚ إِنَّهُۥ لَكُمۡ عَدُوّٞ مُّبِينٌ 

Maksudnya: Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.  (Al-Baqarah: 168)

Melihat kepada amalan ini, ianya lebih kepada adat dan tidak ada sangkut pautnya dengan permasalahan akidah dan harus hukumnya bagi umat Islam yang diajak untuk turut serta dalam upacara Yee Sang ini selama mana makanan yang dihidangkan halal dan tidak ada perkaitannya dengan permasalahan akidah baik dari segi ucapan mahupun iktikad terhadap upacara tersebut. Begitu juga selama mana tidak ada unsur-unsur maksiat dalam upacara tersebut. Wallahu a’lam.

Maksud ‘Gong Xi Fa Cai’

"Gong xi fa cai" (Tulisan Cina Tradisional: 恭喜發財; Tulisan Cina Ringkas: 恭喜发财; pinyin: gōngxǐ fācái; Bahasa Kantonis (Yale): gūnghéi faatchòih; bahasa Hokkien (POJ): Kiong-hí hoat-châi; bahasa Hakka: Kung hei fat choi), yang diterjemah sebagai "Tahniah dan semoga mendapat rezeki". Ungkapan ini yang sering tersalah angggap sebagai bersinonim dengan "Selamat tahun baru" mula digunakan berabad-abad lalu. Dua aksara pertama ungkapan ini mempunyai kepentingan sejarah yang lebih lama (menurut legenda, ucapan tahniah adalah bagi kejayaan menghadapi raksasa Nian dengan selamat, namun secara praktis ini juga boleh melibatkan kejayaan mengharungi keadaan musim sejuk yang teruk). Melihat kepada maksudnya ini, ianya jelas tidak bermasalah dan tidak bercanggah dengan akidah Islam malah ianya satu ucapan yang amat baik dan melambangkan perpaduan yang erat sesama kita.

Kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan

Dalam sebuah negara yang mempunyai kepelbagaian agama, bangsa yang majmuk, adat dan budaya yang berlainan seperti Malaysia, sudah tentu ia menjadikan kita lebih terbuka dan bertolak ansur (tasamuh dan toleransi) tanpa menggadaikan prinsip-prinsip utama Islam.

Berikut merupakan beberapa garis panduan yang kami cadangkan kepada semua umat Islam yang ingin terlibat dalam sambutan perayaan bangsa lain untuk sama-sama diteliti dan diaplikasikan:

Majlis tersebut tidak disertakan dengan upacara-upacara yang bertentangan dengan akidah Islam.
Maksud “bertentangan dengan akidah Islam” ialah sesuatu perkara, perbuatan, perkataan atau keadaan yang jika dilakukan menyebabkan tercemarnya akidah umat Islam.

Majlis tersebut tidak disertakan dengan perbuatan yang bertentangan dengan syarak.
Maksud “bertentangan dengan syarak” ialah sesuatu perkara, perbuatan, perkataan atau keadaan yang jika dilakukan akan bertentangan dengan ajaran Islam yang diamalkan oleh masyarakat Islam.

Majlis tersebut tidak disertakan dengan “perbuatan yang bercanggah dengan pembinaan akhlak dan budaya masyarakat Islam” di negara ini.
Maksud “bercanggah dengan pembinaan akhlak dan budaya masyarakat Islam” ialah sesuatu perkara, perbuatan, perkataan atau keadaan yang jika dilakukan akan bertentangan dengan nilai dan norma kehidupan masyarakat Islam Negara ini yang berpegang kepada ajaran Islam berdasarkan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Majlis tersebut tidak disertakan dengan perbuatan yang boleh “menyentuh sensitiviti masyarakat Islam”.
Maksud “menyentuh sensitiviti masyarakat Islam” ialah sesuatu perkara, perbuatan, perkataan atau keadaan yang jika dilakukan akan menyinggung perasaan umat Islam tentang kepercayaan dan amalan mereka.

Pihak penganjur dan orang ramai diminta mendapatkan pandangan pihak berkuasa agama sebelum menganjur atau menghadiri majlis perayaan orang yang bukan beragama Islam.
Kami dapati sambutan Tahun Baru Cina yang dilakukan oleh kebanyakan pemimpin masyarakat Cina dan juga disertai oleh pemimpin negara atau negeri yang beragama Islam, masih di ruang lingkup yang dibenarkan oleh Islam. Ini kerana, ia bertujuan untuk menjaga dan memelihara hubungan masyarakat dan lebih kepada hidup dalam kontrak sosial yang diraikan tanpa menggadaikan prinsip agama.

Sumber rujukan: http://www.muftiwp.gov.my/


Kesimpulannya, takde masalah nak sambut Tahun Baru Cina sebab ianya tak berkaitan dengan agama mereka... ianya lebih kepada adat mereka menyambut Tahun Baru bagi kalendar Cina... Tahun ni tahun ayam pula kan... setiap tahun tu ada binatang yang mereka percayai ada tuahnya... 

Korang lahir tahun apa??? MF lahir tahun Harimau... lebih kurang la garang macam harimau tapi sesekali manja macam kucing. hahaha.... harimau dan kucing kan tak jauh bezanya kan... hihi... 

SELAMAT TAHUN BARU CINA BUAT KAUM CINA DI MALAYSIA KHUSUSNYA... 
‘Gong Xi Fa Cai’
恭喜發財