Memaparkan catatan dengan label Ceritaku... Isu Semasa. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Ceritaku... Isu Semasa. Papar semua catatan

18 November 2018

November 18, 2018

Ini Sebab Kenapa Mufti Kata Bitcoin Itu Haram Dalam Islam

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ini Sebab Kenapa Mufti Kata Bitcoin Itu Haram Dalam Islam | Bitcoin, dah lama dah muncul dalam system muamalat di dunia.

Kemunculan Bitcoin menimbulkan persoalan tentang hukum.

Bagi orang yang kisahkan pasal hukum, pasti akan kaji selidik, Tanya pakar ulama, cari dalil yang ada sebelum join Bitcoin.

Bitcoin ni apa?
Bitcoin ni mata wang digital. Tapi ada beberapa buah negara tak iktiraf pun Bitcoin ni sebagai matawang.

Tapi sehingga hari ni ramai yang join Bitcoin ni sebab nilainya yang sangat tinggi.

Orang Islam pun ramai dah join Bitcoin.

Tapi bagi yang memegang kepada hukum... Pasti nak tau hukum kan...

Setelah sekian lama tunggu, akhirnya Mufti Wilayah Persekutuan, keluarkan kenyataan rasmi tentang hukum Bitcoin.

Dalam artikel yang di tulis di web rasmi Mufti Wilayah memang panjang berjela lah... sebab siap dengan bukti, hadis dan segala pendapat dari pelbagai pihak.

Tapi, dalam entry ini MF akan cuba ringkas dan olah sebab bukan semua suka baca panjang-panjang kan.

Ini Sebab Kenapa Mufti Kata Bitcoin Itu Haram Dalam Islam

hukum bitcoin

KEDUDUKAN BITCOIN SEBAGAI MATA WANG

Persoalan samada bitcoin adalah sejenis mata wang atau tidak masih lagi diperdebatkan. Menurut The Economist, Bitcoin menepati 3 ciri-ciri mata wang:

  • sukar diperoleh
  • bekalannya terhad
  • mudah untuk dipastikan (verify).


Setakat kajian ini dilakukan, Bitcoin masih kekal sebagai mata wang kripto yang paling mudah dicairkan dan terbesar di pasaran dari segi aktiviti pengguna dan aktiviti pemaju.

Ia mempunyai jumlah dagangan harian melebihi USD 10 bilion dan penilaian pasaran USD 135 bilion (setakat 18 April 2018).

Dalam Islam, para sarjana meletakkan pelbagai ciri mata wang sama ada ciri fizikal, teknikal dan seumpamanya.

Contoh ciri fizikal ialah senang dibawa, dikira, ketahanan dan seumpamanya.

hukum bitcoin
sumber: google images
Namun ciri penting yang perlu ada sebagai mata wang ialah dua sifat utama:

1. Diterima umum:

Wang hendaklah diterima umum tidak kira dalam sistem ekonomi apa sekali pun bagi berfungsi sebagai alat tukaran.

Imam Malik berkata, andainya kulit dijadikan wang oleh sesuatu masyarakat, maka aku akan haramkan ia ditukar dengan emas secara bertangguh.

Oleh itu, dapat difahami di sini bahawa apa sahaja yang diterima umum sebagai mata wang, maka ia boleh dijadikan wang. Walaupun kulit kambing, bitcoin, garam dan gula. Wang kertas yang ada ketika ini diterima umum, walaupun cuma kertas dan ia disahkan oleh kerajaan.

2. Kestabilan nilai:

Sifat ini sangat penting kepada wang untuk menjalankan fungsi wang. Secara umumnya, nilainya yang stabil dan tidak mudah naik dan turun secara mendadak. Jika mata wang nilainya tidak stabil, maka ia tidak boleh berfungsi sebagai penyimpan nilai.


Risiko Bitcoin

Bitcoin (dan juga mata wang kripto yang lain) merupakan satu produk inovasi moden yang masih baru dalam pasaran, dan sudah pasti ia mempunyai risiko dan masalah yang masih belum diselesaikan hingga sekarang. Antaranya ialah:

1. Naik turun nilai yang sukar dikawal dan dijangka akibat spekulasi berlebihan para pelabur (fluctuation/volatility)

Sewaktu Bitcoin mula-mula diperkenalkan, nilainya tidak melebihi USD1, namun sejak itu ia mula mendapat populariti diseluruh dunia dan nilainya terus meningkat naik.

Bitcoin memulakan tahun 2017 dengan nilai USD 966, dan naik mendadak hingga merekodkan harga tertinggi dalam sejarah pada USD19,850 pada pertengahan Disember, ia tiba-tiba mengalami penurunan mendadak kepada USD12,000 hanya dalam masa beberapa hari.

Namun demikian sejak awal 2018, harga bitcoin mula menunjukkan sedikit kestabilan, dengan konsisten mengekalkan paras USD6000 sejak pertengahan 2018. Sejak tiga bulan belakangan pula, ia berada dalam lingkungan USD 6,300 hingga USD 6,700, menunjukkan tahap kestabilan tertinggi dalam beberapa bulan kebelakangan ini.

Namun ketidakstabilan ini tetap melahirkan kebimbangan bahawa fenomena Bitcoin ini tidak lain hanya seperti buih yang akan pecah pada bila-bila masa. Ketidakstabilan harga Bitcoin ini juga menumbuhkan minat kepada mata wang kripto alternatif yang lain seperti ethereum, litecoin dan XRP.

2. Risiko penggodaman terhadap sistem

Setakat kajian ini dilakukan, kes kecurian terbesar melibatkan bitcoin berlaku pada tahun 2014, apabila pusat dagangan terbesar ketika itu Mt. Gox telah kehilangan sejumlah 850000 bitcoin akibat penggodaman terhadap sistem komputer mereka, dengan nilai kerugian ketika itu berjumlah USD 480 Juta.

Sementara untuk kes terkini pula melibatkan Youbit, sebuah pusat dagangan bitcoin di Korea Selatan yang telah jatuh muflis pada Disember 2017 setelah hampir 4000 bitcoin milik para pelabur dicuri dalam satu siri serangan siber.

Sehingga kajian ini dilakukan, dianggarkan kira-kira 980 000 Bitcoin telah dicuri daripada bursa, dengan kerugian dianggarkan USD 15 Bilion menurut nilai semasa.

3. Dieksploitasi oleh penjenayah untuk kegiatan penggubahan wang haram dan mendanai aktiviti keganasan

Pada Januari 2017, Pusat Pelaporan dan Analisis Transaksi Keuangan (PPATK) yang merupakan satu agensi anti penggubahan wang haram Indonesia melaporkan bahawa Bahrun Naim, salah seorang penyokong Daesh menggunakan bitcoin untuk mendanai aktiviti keganasan kumpulan militan itu di Syria.

Sementara itu pada Disember 2017, sebuah mahkamah persekutuan di New York, Amerika Syarikat (AS) telah mendakwa Zoobia Shahnaz, seorang wanita warga AS kelahiran Pakistan atas tuduhan mendanai aktiviti pengganas Daesh menggunakan saluran bitcoin dan lain-lain mata wang kripto melibatkan dana berjumlah USD 85000.

Jabatan Keadilan (Department of Justice) (AS) dalam kenyataan sama menambah bahawa pertuduhan tersebut masih lagi di peringkat siasatan dan tertuduh belum bersalah selagi belum terbukti.

Namun disebalik kes-kes yang dilaporkan, beberapa pakar masih enggan membuat kesimpulan bahawa mata wang kripto sememangnya satu ancaman secara mutlak dari sudut membantu aktiviti keganasan.

Sebagai contoh, David Carlisle, seorang konsultan bagi Royal United Services Institute (RUSI) yang merupakan badan pemikir bebas tertua dunia dalam bidang pertahanan dan keselamatan antarabangsa menyebut bahawa masih belum jelas samada mata wang kripto akan menjadi sumber dana utama bagi aktiviti pengganas. Bahkan tanpa mata wang kripto sekalipun, mereka telahpun mempunyai banyak sumber kewangan lain yang tidak putus-putus.

Tambah beliau lagi, tanggapan bahawa mata wang kripto adalah satu ancaman besar dari sudut keselamatan memberi gambaran seolah-olah sistem kewangan konvensional sedia ada tidak mempunyai risiko dieksploit ke arah mendanai aktiviti keganasan.

4.  Kemunculan skim-skim pelaburan palsu berasaskan bitcoin dan mata wang kripto

Terdapat banyak skim pelaburan palsu yang menggunakan bitcoin sebagai tarikan kepada pelabur yang telah muncul selaras dengan perkembangan mata wang kripto tersebut sama ada di peringkat nasional mahupun global.

Antara contoh syarikat tersebut ialah Bitkingdom, Ethtrade Malaysia dan Ethtrade Limited, yang berdaftar di Hong Kong, dan syarikat-starikat ini telah tersenarai di dalam Bank Negara Financial Consumer Alert pada 23 Jun 2017.

Pandangan Badan Fatwa dan Sarjana Islam Berkenaan Bitcoin

Secara umumnya, para cendekiawan Islam telah berbeza kepada 3 pandangan dalam menentukan hukum bagi bitcoin ini sepertimana yang berikut:

1.  Pandangan Yang Mengharamkan

Terdapat badan fatwa dan sarjana Islam yang mengharamkan penggunaan bitcoin ini antaranya ialah:

i.  Darul Iftaa’ Misriyyah (Majlis Fatwa Mesir) [66]

Keterlibatan dalam urusan bitcoin adalah tidak dibolehkan dari sudut syarak kerana risikonya yang terlalu besar terhadap individu dan negara. Menurut Mufti Republik Mesir Syeikh Shauqi ‘Allam, bitcoin diharamkan berdasarkan kepada alasan-alasan yang berikut:

(a) Bitcoin tidak menepati syarat untuk diiktiraf sebagai mata wang.

(b) Ia mempunyai unsur jahalah, gharar dan manipulasi yang amat sukar dikawal.

(c) Ia tidak mempunyai nilai sandaran dan tidak dikawal selia mana-mana pihak berautoriti.

(d) Pengeluaran mata wang adalah hak mutlak pemerintah dan institusi kewangan rasmi sesebuah negara.

(e) Ia juga boleh menjadi saluran untuk kegiatan-kegiatan haram dan melanggar undang-undang seperti mendanai aktiviti pengganas (Daesh), penggubahan wang haram dan mengelak daripada membayar cukai (tax evasion).

(f) Ia adalah pelaburan yang berisiko tinggi dan boleh menyebabkan kerugian menyeluruh terhadap pelabur, serta pelabur juga tidak disediakan sebarang ganti rugi atas kerugian tersebut.

ii.  Syeikh Ali Qaradaghi (Setiausaha Agung Kesatuan Ulama Sedunia)

Dalam satu temu bual dengan Aljazeera Mubasher Channel yang disiarkan secara langsung di laman Facebook Aljazeera Mubasher Channel pada 4 Januari 2018, beliau menyatakan bahawa beliau masih belum berbuat sebarang ketetapan akan hukum bitcoin kerana faktor kesamaran yang masih menyelubungi isu ini dan keperluan untuk meneliti lebih lanjut sudut positif dan negatif mata wang digital ini. Beliau tidak bersetuju dengan pandangan yang mengharuskan atau mengharamkan Bitcoin secara mutlak, dan beliau menggesa agar para ulama dan pakar ekonomi mengadakan satu pertemuan khas bagi mencapai satu kata sepakat berkenaan isu ini.

Sistem pengeluaran dan transaksi bitcoin dalam bentuk yang ada pada masa sekarang adalah tidak syar’ie, kerana ia amat terdedah kepada kegiatan-kegiatan haram dan salah guna oleh pihak tertentu, seperti penggubahan wang haram serta menggugat integriti sistem kewangan negara.

Tambah beliau lagi, kebanyakan mata wang kripto yang ada pada masa sekarang tidak menepati syarat-syarat yang perlu dipatuhi untuk sesuatu itu diiktiraf sebagai mata wang:

  • Medium pertukaran (medium of exchange)
  • Penyimpanan nilai (mahkzunan lil tsarwah atau store of value)
  • Ukuran kestabilan (Miqyas lil Qiyam)
  • Ukuran penerimaan umum (Mi’yar li Tadawul)


Menurutnya lagi, bitcoin boleh menjadi harus jika sekiranya penambahbaikan dilakukan terhadapnya dan ditetapkan beberapa dhawabit (parameter) dalam pelaksanaannya. Antara cadangan beliau adalah supaya kerajaan mengiktirafnya dan menjadikannya sebagai mata wang alternatif kepada mata wang sedia ada bagi melindungi para pelabur daripada sebarang kerugian, dan agar kerajaan boleh mengawal selia segala aktiviti berkaitan.

Beliau juga menasihatkan agar umat Islam mengelakkan penglibatan dengan bitcoin buat masa sekarang kerana risikonya yang terlalu besar. Bagi umat Islam yang telah terlibat dengan urusan bitcoin, mereka diminta agar segera menjualkannya, dan mereka berhak menyimpan nilai modal sewaktu membeli bitcoin dan menyedekahkan hasil keuntungan pelaburan bitcoin tersebut (capital gain) kepada mana-mana pihak yang memerlukan.

iii.  Wifaq al-‘Ulama (United Kingdom)

Menurut badan ini, bitcoin adalah tidak dibenarkan atas beberapa faktor, iaitu harganya di pasaran yang sangat tidak stabil, serta kaedah penempaan bitcoin (mining) yang mempunyai unsur perjudian.

iv.  Dr. Ahmad Sufyan Che Abdullah

Beliau secara peribadi menyatakan bitcoin dilihat satu alat baru yang tidak dapat dipastikan identitinya secara khusus sama ada ia berbentuk mata wang atau sebaliknya. Namun, dalam masa yang sama tidak dinafikan terdapat beberapa isu syariah terhadap mata wang ini seperti kadar spekulasi yang tinggi, mudah berlaku penyelewangan dan penipuan, tiada sandaran, tiada kawalan daripada pihak berautoriti dan sebagainya. Oleh itu, disebabkan faktor-faktor tersebut, beliau berpandangan bitcoin tidak diharuskan bagi menjaga kepentingan masyarakat awam.

2. Pandangan Yang Mengharuskan

Sebahagian sarjana lain pula mengharuskan penggunaan mata wang ini antaranya:

a. Datuk Dr. Mohd Daud Bakar (Pengerusi Eksekufti Amanie Advisors) dan Pengerusi Lembaga Penasihat Syariah BNM dan Pengerusi Lembaga Penasihat Syariah SC)

Dalam satu pembentangan dalam program ‘Cryptocurrency, Blockchain & Distributed Ledger Technology: Synergizing Technology & Shariah’ di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia pada 29 November 2017, beliau menyimpulkan bahawa Bitcoin adalah patuh syariah, namun depan mata wang kripto tersebut masih lagi tidak jelas. Beliau berpandangan pelaburan dalam Bitcoin adalah harus, dan keuntungan yang diperoleh dikenakan zakat. (yang main bitcoin wajib bayar zakat jika korang kata bitcoin itu harus dengan berpegang kepada pandangan ini)

Beliau telah menolak hujah kalangan yang tidak bersetuju dengan Bitcoin bahawa ia mempunyai elemen gharar (ketidakpastian / ketidakjelasan) kerana nilai yang sangat tidak stabil dan kemungkinan sistem mata wang digital itu sendiri akan runtuh (collapse) pada bila-bila masa.

Beliau berkata risiko (khatar), tidak mempunyai kesan ke atas hukum sesuatu perkara, dan ia harus dibezakan dengan gharar yang memberi kesan ke atas hukum. Risiko adalah perkara yang normal dalam setiap perkara sama ada pelaburan, perniagaan dan apa jua bidang.

Volatility bitcoin pula tidak boleh dijadikan ‘illah kepada pengharaman bitcoin dan ia tidak memainkan peranan dalam menentukan status Sharia-compliancy sesuatu perkara. Beliau memberi contoh emas, yang mana nilainya adalah sangat tidak stabil, namun ia tidak bermakna jual belinya perlu diharamkan. Langkah yang perlu diambil adalah memperkenalkan peraturan dan regulasi untuk mengawal kestabilan nilai dan mengurus transaksinya. Hal yang sama juga harus diperkenalkan untuk bitcoin.

Dalam satu artikelnya yang lain, beliau sekali lagi menegaskan bahawa mata wang kripto adalah patuh syariah dan memenuhi semua syarat mata wang yang digariskan, serta menyatakan naik turunnya nilai mata wang adalah perkara biasa yang ditentukan oleh aspek pasaran dan kepercayaan pengguna. Selain itu, beliau juga menulis bahawa mata wang ini sekurang-kurangnya boleh menjadi mata wang yang sah kepada mereka yang percaya kepada nilaiannya. Berkenaan risiko penggubahan wang haram yang dikaitkan dengan bitcoin pula, beliau menjawab bahawa wang kertas juga terdedah kepada aktiviti pelanggaran undang-undang sebelum beberapa peraturan dan regulasi diperkenalkan bagi menangani masalah tersebut. Beliau percaya minda manusia akan mampu mengawal selia urusan kewangan berasaskan teknologi ini.[71]

b.  Dr. Zaharuddin Abd Rahman (CEO Elzar Shariah Advisory Sdn Bhd)

Dalam rancangan Bismillah Ad-Duha yang disiarkan Astro Oasis pada 23 Disember 2017 lalu, Dr. Zaharuddin telah menyebut beberapa perkara penting berkenaan isu ini. Beliau mengakui telah mencuba sendiri bitcoin ini bagi mendapatkan gambaran yang lebih jelas tentang mata wang kripto ini.

Menurutnya lagi, elemen gharar tidak ditemui pada peringkat penciptaan dan penghasilan bitcoin itu sendiri, tapi ditemui sewaktu peringkat transaksi di bursa (exchange) di mana kita tidak boleh benar-benar memastikan transaksi itu benar-benar telah berlaku tanpa sebarang penipuan.

Seteleh melakukan penelitian, beliau mengatakan bitcoin boleh digunakan dalam urusan jual beli kerana ia menepati ciri-ciri mata wang yang digariskan oleh Islam, namun ia bukanlah satu legal tender iaitu mata wang yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa negara.

Beliau juga mengharuskan menyimpan Bitcoin sekadar untuk menyimpan nilai dan melawan inflasi, dan untuk dijual semula apabila memerlukan wang tunai pada masa hadapan, dan tidak harus disimpan sebagai satu bentuk pelaburan.

Beliau mengingatkan bagi sesiapa yang telah melibatkan diri dengan Bitcoin untuk membayar zakat simpanan apabila cukup haul, selain larangan daripada memperdagangkan Bitcoin kerana ia adalah satu bentuk mata wang yang dilarang daripada diperdagangkan dalam Islam.

Beliau turut menambah kepentingan kajian yang mendalam bagi sesiapa yang ingin melibatkan diri dengan bitcoin atau mana-mana mata wang kripto agar tidak terjebak dengan skim penipuan yang banyak muncul sejak akhir-akhir ini. Akhirnya beliau juga menjangkakan bitcoin akan menjadi lebih stabil pada masa akan datang.

c.  Mufti Muhammad Abu-Bakar

Berdasarkan kajian yang beliau lakukan bertajuk Shariah Analysis of Bitcoin, Cryptocurrency, and Blockchain, beliau cenderung untuk mengharuskan bitcoin dengan beberapa syarat:

Bitcoin hanya diharuskan di negara-negara yang tidak melarang transaksi bitcoin. Adapun jika undang-undang negara tersebut melarang, maka ia turut dilarang daripada sudut syariah.
Bitcoin haruslah dijual beli / digunakan sebagai satu mata wang menurut tujuan asal ia dicipta, dan bukannya sebagai satu aset pelaburan.
Beliau turut menasihatkan pengguna agar berhati-hati dengan sebarang skim penipuan yang cuba memperdaya pengguna dengan menjanjikan keuntungan berlipat ganda atas nama pelaburan bitcoin, serta risiko kerugian yang bakal dihadapi memandangkan ketidakstabilan nilainya di pasaran.

3.  Tawaqquf (belum memberi pandangan secara rasmi)

Terdapat juga pandangan ulama yang bersifat tawaqquf iaitu masih lagi belum memberikan ketetapan pada permasalahan kerana ingin mendapat gambaran yang lebih luas dan menyeluruh antaranya:

International Shari’ah Research Academy for Islamic Finance (ISRA)
Dalam satu kertas kerja yang dibentangkan oleh Dr. Marjan Muhammad [75] di Persidangan Meja Bulat Mata Wang Kripto dan Sistem Kewangan Digital di Dewan Besar IKIM (28 Februari 2018), dikemukakan beberapa pandangan badan fatwa dan sarjana berkenaan isu bitcoin ini. Namun ISRA tidak melakukan sebarang pentarjihan ke atas mana-mana pendapat.[76]


Kesimpulan:


hukum bitcoin
sumber : google images


Mufti Wilayah menyimpulkan bahawa ada beberapa sebab Bitcoin ini haram buat masa ini:

1. Nilai yang tidak stabil.

Didapati mata wang ini tidak menepati ciri-ciri mata wang yang ditetapkan dalam Islam apabila ia tidak mampu menyimpan nilai secara konsisten. Meskipun masyarakat umum boleh menerimanya sebagai mata wang namun ketidakstabilan nilai pada mata wang ini boleh mengundang kemudaratan kepada pengguna pada masa akan datang.

2. Tidak diselia oleh badan yang berautoriti

Ketiadaan badan berautoriti yang mengawal selia mata wang ini juga boleh mengundang pelbagai perkara negatif seterusnya mampu mengganggu-gugat sistem mata wang rasmi dalam sesebuah negara.

3. Bitcoin sebagai aset pelaburan bukan mata wang alternatif

Berdasarkan pemerhatian terhadap amalan semasa, bitcoin lebih dilihat sebagai satu aset pelaburan, dan ia tidak menepati tujuan asal penciptaan bitcoin itu sendiri, iaitu sebagai mata wang alternatif kepada sistem mata wang fiat yang sedia ada.

4. Perlu ada sekatan kerana ada kemudharatan

Justeru, tindakan menyekat penggunaan mata wang ini adalah wajar berdasarkan kepada kaedah Sadd al-Zarai’ (menutup jalan yang boleh membawa kepada kemudaratan) agar ia tidak berlegar di kalangan masyarakat umum. Sesuatu yang asalnya harus boleh dicegah apabila ia ternyata boleh membawa kemudaratan yang lebih besar.

Pemerintah dan badan berautoriti juga berhak untuk menghalang sebarang transaksi bitcoin ini demi memelihara maslahah masyarakat umum. Perkara ini bertepatan dengan kaedah fiqh yang menyebut:

تَصَرُّفُ الْإِمَامِ عَلَى الرَّعِيَّةِ مَنُوطٌ بِالْمَصْلَحَةِ

Maksudnya: Tindakan seseorang pemerintah ke atas rakyat adalah berdasarkan kepada maslahah.

Tidak patuh syariah

Maka mata wang bitcoin dalam bentuk yang ada pada masa sekarang adalah tidak syar’iy kerana ia tidak menepati sepenuhnya ciri-ciri mata wang yang digariskan oleh Islam, dan ia mampu memberikan pelbagai ancaman terhadap kemaslahatan umum.

Hukum Boleh Berubah dari Haram kepada Harus Jika...

Namun begitu, hukum ini boleh berubah jika penambahbaikan dilakukan terhadap bitcoin samada dari sudut pengeluaran, pengawalan harga, sistem keselamatan di bursa dan regulasi untuk mengelakkannya daripada diekploitasi oleh pihak tidak bertanggungjawab.

Berdasarkan hujahan ini juga, Mesyuarat Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan telah memutuskan bahawa Bitcoin yang terdapat pada masa sekarang tidak menepati ciri-ciri mata wang yang telah ditetapkan oleh Islam, diputuskan bahawa Bitcoin mampu mengundang pelbagai kemudaratan terhadap sistem kewangan sesebuah negara. Oleh kerana itu, penggunaan Bitcoin yang ada pada masakini sebagai satu mata wang adalah dilarang bagi memelihara kemaslahatan umum.

Secara ringkas je ni... Bacaan Penuh dengan penjelasan yang padat dan teliti.. boleh baca di link ini:

http://muftiwp.gov.my/ms/artikel/bayan-linnas/2773-bayan-linnas-153-hukum-penggunaan-mata-wang-bitcoin

Jangan malas baca.

Bagi yang hentam mufti... mohon istighfar bebanyak ye... sebab punya lama buat kajian dan selidik nak cari bukti dan dalil sebelum keluarkan artikel ni.

Tapi ada yang mengharuskan... Korang nak ikut yang tu... silakan... Tapi macam dalam artikel di atas... hasilnya wajib bayar zakat bila cukup haul dan nisab.

Jadi, jelas dan terjawab lah persoalan sebelum ni...

Jadi, korang nak join ke tidak...

Tepuk dada tanya iman...

Nak jadi kaya memang mudah... tapi fikirkan juga halal haramnya... sebab akan jadi darah daging kita... dan kesannya turut kena pada ibadah kita...

Fikir-fikirkan... 

03 November 2018

November 03, 2018

72 Perkara MENARIK Dalam Bajet 2019

71 Perkara MENARIK Dalam Bajet 2019 | Semalam pembentangan bajet 2019.
Ntah kenapa, MF perhatikan tahun ni orang tak teruja mana dengan bajet berbanding tahun sebelum ni.

Apa pun, MF tengok juga sekejap...

Tapi, yang syok tu mf boleh pula lupa..

Eh, kenapa bukan PM yang bentang.. Sekali teringat...

Oh, PM dulu merangkap menteri Kewangan sebab tu PM bentang.

Kali ni jawatan tu asing-asing dah.. Haha.. Boleh plak lupa.. 😅😅😅

Dalam Bajet 2019
sumber: google images

71 Perkara MENARIK Dalam Bajet 2019

Bajet 2019 dibentangkan oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng

BERIKUT ialah intipati Belanjawan 2019.

  1. Belanjawan 2019 bertemakan 'Malaysia Wibawa, Ekonomi Dinamik, Rakyat Sejahtera'.
  2. Hutang dan liabiliti sebenar Kerajaan sehingga akhir Jun 2018 adalah RM1,065 bilion, iaitu hampir RM350 bilion lebih tinggi daripada jumlah yang didedahkan secara rasmi oleh Kerajaan terdahulu.
  3. Perincian hutang ini merangkumi RM725.2 bilion hutang langsung Kerajaan Persekutuan, RM155.8 bilion komitmen luar jangka dan RM184.9 bilion liabiliti lain termasuk bayaran pajakan bagi projek Kerjasama Awam Swasta (PPP).
  4. Kerajaan mendapati pentadbiran terdahulu telah secara rahsia membayar hutang 1MDB hampir RM7 bilion sehingga 30 April 2018.
  5. Kerajaan juga mendapati bahawa negara mungkin perlu membayar sehingga RM43.9 bilion lagi bagi menyelesaikan hutang 1MDB ini.
  6. Sehingga 31 Mei 2018, jumlah tunggakan bayaran balik adalah RM35.4 bilion, di mana tunggakan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) adalah sebanyak RM19.4 bilion sementara tunggakan cukai pendapatan berjumlah RM16 bilion
  7. Kerajaan unjur Keluaran Dalam Negara Kasara (KDNK) Berkembang 4.9 peratus pada 2019
  8. Kerajaan akan membentangkan Akta Kebertanggungjawaban Fiskal pada 2021
  9. Kerajaan akan membentangkan Akta Perolehan Kerajaan pada tahun depan
  10. Kerajaan akan melaksanakan perakaunan akruan bagi menggantikan perakaunan asas tunai bermula 2021
  11. Defisit fiskal 2018 dijangka mencapai 3.7 peratus disebabkan komitmen perbelanjaan kerajaan terdahulu
  12. Kerajaan komited laksana langkah konsolidasi fiskal untuk kurangkan defisit kepada 3.4 peratus pada 2019, 3.0 peratus pada 2020 dan 2.8 peratus pada 2021
  13. Kerajaan Persekutuan terus beri jaminan pembiayaan untuk projek infra yang sedang dalam pembinaan seperti MRT2 dan LRT3
  14. Kerajaan akan mewujudkan pejabat pengurusan hutang untuk menyemak dan menguruskan hutang serta liabiliti kerajaa
  15. Projek Landasan Berkembar Lembah Kelang 2 akan ditender semula melalui tender terbuka.
  16. 1MDB dan kerajaan Malaysia tidak akan membayar baki US$4.32 bilion kepada IPIC dan Aabar Investment PJS, dan akan menuntut pemulangan US$1.46 bilion yang telah dibayar
  17. Hutang langsung Kerajaan Persekutuan mencatat RM687 bilion atau 50.7 peratus daripada KDNK pada akhir 2017
  18. Hutang rasmi Kerajaan Persekutuan dijangka mencatat 51.8 peratus daripada KDNK pada 2019
  19. Jumlah liabiliti akan berkurangan kepada 73.5 peratus tahun depan berbanding 74.6 peratus yang dijangka pada akhir 2018
  20. Kerajaan akan mengurangkan pegangan dalam syarikat bukan strategik
  21. Model Kerjasama Awam-Swasta akan dijalankan secara tender terbuka dan bukannya kaedah rundingan terus
  22. Kerajaan merancang melaksanakan penjualan tanah secara berjadual dan berperingkat kepada pembida tertinggi bagi memaksimumkan hasil kepada kerajaan
  23. Kerajaan akan mewujudkan Amanah Pelaburan Hartanah bagi Lapangan Terbang yang pertama di dunia
  24. Kerajaan akan beri pengecualian cukai perkhidmatan kepada perkhidmatan spesifik bermula 1 Jan, 2019
  25. Kerajaan akan perkenalkan sistem kredit untuk potongan cukai mulai 1 Jan, 2019
  26. Kerajaan mencadangkan perkhidmatan yang diimport dikenakan cukai perkhidmatan bagi memastikan penyedia perkhidmatan tempatan mendapat persaingan yang adil mulai 1 Jan, 2019
  27. Penyedia perkhidmatan atas talian asing akan dikehendaki mendaftar dengan kastam, mengenakan dan meremit cukai perkhidmatan mulai 1 Jan, 2020
  28. Kerajaan akan lancar program khas Pengakuan Sukarela untuk pembayar cukai mengisytiharkan sebarang pendapat yang tidak dilaporkan
  29. Malaysia akan melaksanakan Pertukaran Maklumat Secara Automatik dengan pihak percukaian lain yang membolehkan audit dan siasatan
  30. Kerajaan akan mengkaji lebih 130 jenis skim fiskal sokongan pelaburan yang dikendali 32 agensi penggalakan pelaburan bagi memastikan insentif cukai relevan dan tiada pertindihan
  31. Kadar Cukai Keuntungan Harta Tanah dinaikkan kepada 10 peratus daripada lima peratus bagi syarikat, individu bukan warganegara dan bukan pemastautin tetap dalam tahun keenam dan ke atas
  32. Kadar Cukai Keuntungan Harta Tanah (CKHT) untuk warganegara dan penduduk tetap dinaikkan kepada lima peratus
  33. CKHT dikecualikan atas harga hartanah, rumah kos rendah, rumah kos sederhana rendah dan rumah mampu milik berharga di bawah RM200,000
  34. Kadar duti setem bagi pemindahan hartanah bernilai lebih RM1 juta dinaikkan kepada empat peratus
  35. Pilihan kadar cukai maksimum sebanyak RM20,000 yang diperuntukkan di bawah Akta Cukai Aktiviti Perniagaan Labuan 1990 akan dimansuhkan
  36. Lesen kasino dinaikkan kepada RM150 juta setahun daripada RM120 juta setahun
  37. Duti kasino dinaikkan kepada 35 peratus ke atas pendapatan kasar
  38. Lesen mesin ‘dealer’ akan dinaikkan kepada RM50,000 setiap tahun daripada RM10,000 setiap tahun
  39. Duti mesin judi dinaikkan kepada 30 peratus ke atas kutipan kasar
  40. Kerajaan Persekutuan dijangka mengutip hasil sebanyak RM261.8 bilion pada 2019, merangkumi dividen khas Petronas sebanyak RM30 bilion
  41. Kerajaan akan membenarkan platform penjanaan dana masyarakat yang dipacu sektor swasta sebagai alternatif pembelian rumah pertama dan dikawal selia Suruhanjaya Sekuriti
  42. Dana-dana modal teroka yang diurus agensi kerajaan akan diselaraskan bagi memastikan dana disalurkan kepada syarikat berpotensi tinggi sahaja
  43. Dana Pelaburan Berkaitan Kerajaan akan menyediakan geran padanan RM2 bilion untuk melabur dalam dana ekuiti swasta dan dana modal teroka
  44. Kerajaan bercadang menubuhkan Dana Pelaburan Bersama berjumlah RM50 juta untuk melabur bersama pihak swasta melalui platform pembiayaan alternatif
  45. Perintah Pasaran Modal dan Perkhidmatan bagi memperkenalkan rangka kerja baharu untuk meluluskan dan memantau aktiviti jual beli mata wang digital dan pasaran token, akan diwartakan pada awal 2019
  46. Kerajaan akan melaksanakan Pelan Gentian Optik dan Kesalinghubungan Negara dengan peruntukan RM1 bilion
  47. Kerajaan memperuntukkan RM210 juta bagi tempoh 2019 sehingga 2021 untuk menggalakkan peralihan kepada Industri 4.0
  48. Perbadanan Produktiviti Malaysia akan menjalankan program Penilaian Kesediaan untuk bantu 500 syarikat PKS beralih kepada teknologi Industri 4.0
  49. Sebanyak RM2 bilion akan disediakan menerusi Skim Jaminan Pembiayaan Perniagaan bagi menggalakkan PKS membuat pelaburan dalam automasi dan pemodenan
  50. Kerajaan menyediakan dana Transformasi Pendigitalan Industri dengan dana RM3 bilion dan insentif subsidi kadar faedah sebanyak dua peratus
  51. Kerajaan bercadang pengenaan cukai pendapatan pada kadar konsesi 10 peratus ke atas keseluruhan pendapatan statutori berkaitan aktiviti Hab Prinsipal bagi tempoh lima tahun
  52. Kerajaan akan melaksanakan dana pembiayaan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) oleh institusi kewangan komersial sebanyak RM4.5 bilion dengan 60 peratus jaminan Syarikat Jaminan Pembiayaan Perniagaan Bhd
  53. Kadar cukai pendapatan bagi syarikat berpendapatan bercukai sehingga RM500,000 dan PKS dengan modal berbayar kurang RM2.5 juta akan dikurangkan kepada 17 peratus daripada 18 peratus
  54. Exim Bank akan menawarkan kemudahan kredit dan perlindungan takaful kepada pengeksport PKS berjumlah RM2 bilion
  55. Sebanyak RM100 juta akan diperuntukkan bagi menambah baik keupayaan industri PKS dalam industri halal
  56. Skim Pembiayaan PKS patuh Syariah berjumlah RM 1 bilion akan disediakan untuk membiayai pengeksport produk halal oleh institut kewangan Islam dengan kerajaan memberi subsidi kadar keuntungan sebanyak dua peratus
  57. Permodalan Usahawan Nasional Bhd akan sediakan peruntukan sebanyak RM200 juta bagi industri pemborongan dan peruncitan serta premis perniagaan untuk disewa
  58. Sebanyak RM20 juta diperuntukan untuk kempen ‘Beli Barangan Malaysia’
  59. Kerajaan memperuntukkan RM2.46 bilion bagi kerja menaik taraf dan memulihara landasan kereta api
  60. Peruntukan sebanyak RM25 juta disediakan bagi projek Zon Sempadan Khas Ekonomi Kota Perdana di Bukit Kayu Hitam, Kedah
  61. Tanah seluas 380 ekar di Pulau Indah akan dijadikan Zon Perdagangan Bebas dan menjadi sambungan kepada Zon Bebas Pelabuhan Klang
  62. Kerajaan akan laksanakan program Biodiesel B10 bagi sektor pengangkutan dan B7 untuk sektor industri pada 2019
  63. Peruntukan sebanyak RM30 juta disediakan untuk membantu pekebun kecil kelapa sawit mendapatkan pengiktirafan sijil Malaysian Sustainable Palm Oil (MSPO)
  64. Sebanyak RM100 juta diperuntukkan bagi penggunaan teknologi Cuplump Modified Bitumen untuk pembinaan jalan raya di kawasan pelabuhan dan perindustrian secara berperingkat
  65. Kerajaan menyediakan peruntukan Insentif Pengeluaran Getah sebanyak RM50 juta bagi membantu mengurangkan kesan kejatuhan harga getah kepada pekebun kecil
  66. Sebanyak RM47 juta diperuntukkan bagi Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) untuk meningkatkan produktiviti benih, bijirin dan buah-buahan; RM18 juta untuk automasi industri agromakanan; dan RM52 juta untuk program keusahawan dan latihan industri tani
  67. Kerajaan menawarkan insentif Taraf Perintis sebanyak 70 peratus atau Elaun Cukai Pelaburan sebanyak 60 peratus untuk 5 tahun bagi syarikat yang menghasilkan plastik mesra alam berasas bio-resin dan bio-polimer
  68. Dana sebanyak RM2 bilion disediakan di bawah Skim Pembiayaan Teknologi Hijau dengan Kerajaan menampung subsidi kadar faedah dua peratus bagi lima tahun pertama
  69. Belanjawan 2019 memperuntukkan sebanyak RM314.5 bilion dalam perbelanjaan berbanding anggaran RM290.4 bilion pada 2018
  70. Sebanyak RM259.8 bilion adalah bagi perbelanjaan mengurus dan RM54.7 bilion untuk perbelanjaan pembangunan.
  71. Peruntukan untuk Simpanan Luar Jangka pula berjumlah RM2.0 bilion.
  72. Sektor ekonomi menerima peruntukan tertinggi sebanyak RM29.2 bilion, sektor sosial RM15.2 bilion, sektor keselamatan sebanyak RM7.1 bilion dan sektor pentadbiran sebanyak RM3.2 bilion.

Sumber: Astro Awani


Untuk lebih jelas, boleh download penuh ucapan dan belanjawan 2019:

04 Oktober 2018

Oktober 04, 2018

Kronologi 6 Anggota Bomba Lemas Ketika Operasi Menyelamat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Kronologi 6 Anggota Bomba Lemas Ketika Operasi Menyelamat | Terkejut dan sebak... Itulah yang ku rasa.. Sebab semalam tak tengok berita.. Baru tau bila ramai viral kan lagi ini...

Dalam jam 10 baru lah penuh kat Wall pasal berita yang menyedihkan ini.

6 Anggota Bomba Lemas ketika operasi Menyelamat... 


Semoga mereka ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.

Kronologi 6 Anggota Bomba Lemas Ketika Operasi Menyelamat


Jam 1830hrs Pihak bomba dari Cyberjaya seramai 8 anggota sampai tempat kejadian.

Jam 2055hrs anggota scuba penyelam dan penyelamat dari Pelabuhan Klang 4 orang dan dari Shah Alam 6 orang sampai tempat kejadian.

Lebih kurang jam 2115hrs setelah siapkan kelengkapan pihak scuba seramai 6 orang iaitu dari Pelabuhan Kilang 4 orang dan dari Shah Alam 2 orang turun kedalam arus lombong untuk mencari mangsa.

Mereka mengikat tali panjang antara satu sama lain. Dimana dari tebing dihulurkan tali perlahan lahan semasa pihak scuba merapatkan diri ditempat mangsa jatuh.

Oleh kerana arus aliran air lombong kuat, tiba tiba telah tarik kedalam seorang demi seotang kedalam arus tersebut. Semasa tenggelam mereka telah belit antara satu sama lain dan berpusing dalam air.

Kronologi 6 Anggota Bomba Lemas Ketika Operasi Menyelamat

Air yang deras dan kuat juga menyebabkan peralatan menyelam yang mereka pakai tertanggal.

Pihak yang memegang tali diatas tidak dapat tarik hujung tali tersebut kerana arus kuat. Pihak bomba yang berada ditebing telah bertungkus lumus lebih kurang 30 minit untuk menyelamatkan mereka.

Akhirnya berjaya tarik tali tersebut. Malangnya semasa tarik meteka ketepi tebing dapati tiada apa apa tindak balas dari mereka. Para medik dari Putrajaya yang berada ditempat kejadian telah berusaha menyelamatkan mereka.

Malangnya ke enam enam para scuba disahkan meninggal dunia akibat mati lemas ditempat kejadian. Mangsa dihantar ke hospital Serdang untuk siasatan lanjut.

Kronologi 6 Anggota Bomba Lemas Ketika Operasi Menyelamat

Perginya 6 Wira Penyelamat Negara demi tugas, Nyawa & harta benda.. ..Salam Takziah buat keluarga..Al fatihah...

*إنَّا ِللهِ وإنَّا إلَيْهِ رَاجِعُوْن*
*Innalillahi wa inna ilaihi raji'un*

‎ *اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْف*
*“Allahumma firlahu warhamhu wa`afihi wa`fu`anhu"*
_*"Ya Allah, ampunilah dosanya, berilah rahmatMu ke atasnya, sejahtera dan maafkanlah dia.."*_

Kronologi 6 Anggota Bomba Lemas Ketika Operasi Menyelamat

                             *ALFATIHAH*
‎ *بِسْــــــــمِ اٌللَّهِ اٌلرَّحْمَنِ اٌلرَّحِيْـــــــــمِِ*

*◄.اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ العَالَمِينَ ۞ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ۞ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ۞ إيَّاكَ نَعْبُدُ وإيَّاكَ نَسْتَعِينُ ۞ اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ ۞ صِرَاطَ الَّذِينَ أنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّيِنَ.. آمِّي*

Mangsa yang lemas masih belum dijumpai setakat ini.

Semua orang tengah bersedih...

Tapi lagi sedih bila ada mulut puaka mengutuk enam anggota yang berjuang mempertaruhkan nyawa untuk orang lain.

Kalau tak boleh kata yang baik... Jangan cakap.. Diam! Sakit hati baca komen negatif macam tu...

Kalau ahli keluarga arwah yang baca lagilah sedih...

Dalam hal ni.. Kalau pakar sekali pun... Tapi Kun Fayakun... Dah nak jadi, Allah dah takdirkan ajal mereka begitu...

Moga ahli keluarga mereka tabah dan kuat dengan ujian Allah ini...

Al-Fatihah...

#kematiansentiasamenghampirikita

28 September 2018

September 28, 2018

Lagu Nasyid Agama Kedamaian Nyanyian Dato' Aliff Syukri dan Datin Nur Syahida

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Lagu Nasyid Agama Kedamaian Nyanyian Dato' Aliff Syukri dan Datin Nur Syahida | Lepas dikecam akibat lagu Bobo di Mana, selepas minta maaf, akhirnya Dato' Aliff Syukri buat lagu nasyid...

Lagu ni berduet dengan isteri dia sendiri Datin Nur Syahida.

Lagu berjudul Agama Kedamaian adalah hasil idea dari Hafiz Hamidun...

Alhamdulillah... sedap juga lagi ni... lirik yang santai dan musik yang mendayu... sedap didengar...

Kan bagus begitu Dato', ada juga manfaat... orang yang dengar pun senang... dan Dato' pun dapat manfaatnya...

Kalau kita buat kebaikan kan dapat pahalanya...

Jom dengar lagu nasyid Agama Kedamaian...

Lagu Nasyid Agama Kedamaian Nyanyian Dato' Aliff Syukri dan Datin Nur Syahida
sumber: google

Lagu Nasyid Agama Kedamaian Nyanyian Dato' Aliff Syukri dan Datin Nur Syahida



Kalla hadzil ard mataqfii masahah
Lau na'isibila samahah
Wanta'ayasna bihab
Lau tadiqil ardi naskan kalla kolb
                 
Kalla hadzil ard mataqfii masahah
Lau na'isibila samahah
Wanta'ayasna bihab
Lau tadiqil ardi naskan kalla kolb
             
Abtahiyyat wabsalam
Ansyuru ahlal kalam jainuddin yahtirom
Abmahabbat wabtisam
Ansyuru bainil anam hadahu din assalam
               
Hadirlah kedamaian
Sebarkanlah ucapan
Yang penuh kemanisan
         
Kasih sayang
Dan senyuman
Sebarkan seluruh alam
Agama kedamaian

07 September 2018

September 07, 2018

Beza Sebatan Kesalahan Jenayah Syariah dan Sebatan Jenayah Sivil

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Beza Sebatan Kesalahan Jenayah Syariah dan Sebatan Jenayah Sivil | Baru ni kecoh dan viral mengenai tindakan Mahkamah Syariah di Terengganu melaksanakan hukuman sebat kepada Lesbian.

Hukuman sebat yang dijalankan secara terangan di khalayak ramai dengan disaksikan lebih kurang 100 orang.

Alhamdulillah, satu ilmu baru bagi yang kurang arif bab hukum jenayah Islam...

Tapi ada yang pertikaikan...


Baik... hukuman dalam Islam adalah bertujuan mendidik dan memberi pengajaran kepada yang lain. Bukan hukuman semata-mata hukuman.

Bagi jenayah syariah yang dikenakan hukuman sebat ada kategori hudud dan ada kategori takzir.

Kalau ikut hudud memang dah tercatat dalam al-Quran dan hadis... seperti hukuman zina dah ada hukumannya 100 kali sebatan.

Bagi hukuman takzir, bergantung kepada keputusan hakim.

Macam kes lesbian atau dalam istilah jenayah Islam disebut musahaqah, tiada tercatat dalam al-Quran, tapi atas keputusan hakim pesalah dijatuhkan hukuman sebat atau denda atau penjara.

Ramai pertikai... ala... 6 kali je... , ala... slow nya...

itulah indahnya hukuman dalam Islam... bukan nak hukum atau balas bagi sakit... tapi sebagai pengajaran kepada pesalah dan juga bagi yang melihat... sebab tu buat secara terangan.

Ini sangatlah berbeza dengan hukuman sebatan jenayah sivil.

Beza Sebatan Kesalahan Jenayah Syariah dan Sebatan Jenayah Sivil


Syarat yang perlu dipenuhi sebelum hukuman sebat dikenakan:

1. Alat sebatan 

Alat sebatan tidak termasuk pemegangnya, hendaklah daripada jenis yang sama dan dibuat sama ada daripada rotan atau ranting kecil pokok yang tiada ruas atau buku dan panjangnya tidak melebihi 1.22 meter dan tebalnya tidak melebihi 1.25 sentimeter.

2. Tukang sebat

Tukang sebat yang ditugaskan untuk melaksanakan hukuman hendaklah menggunakan alat sebatan dengan kekuatan yang sederhana tanpa mengangkat tangannya melebihi kepalanya supaya tidak melukakan kulit pesalah.

Sebatan boleh dikenakan ke seluruh bahagian tubuh kecuali muka, kepala, perut, dada atau bahagian-bahagian sulit.

3. Pesalah

Sebelum hukuman itu dilaksanakan, pesalah hendaklah diperiksa oleh seorang Pegawai Perubatan Kerajaan untuk diperakui bahawa pesalah itu adalah dalam keadaan kesihatan yang baik untuk menjalani hukuman itu.

Jika pesalah itu sedang hamil, pelaksanaan itu hendaklah ditangguhkan sehingga tamat tempoh dua bulan selepas dia melahirkan anak atau keguguran, mengikut mana-mana yang berkenaan.

Pesalah hendaklah memakai pakaian mengikut hukum syarak.

Pesalah dikenakan pakaian lengkap baju kurung dan tudung serba putih dan  duduk di bangku khas  tanpa penyandar ketika hukuman dijalankan.

Semua syarat-syarat ini perlu dipenuhi sebelum hukuman sebat dilaksanakan dan syarat-syarat ini telah termaktub di dalam Seksyen 125 Enakmen Tatacara Jenayah Syariah (Terengganu) 2001.

Tujuan hukuman sebat dalam Islam

Hukuman sebat ini adalah tujuan untuk mendidik masyarakat dan bukan sekadar menghukum pesalah dan  berpendapat undang-undang jenayah syariah tujuannya adalah untuk mentarbiyah (mendidik) pesalah supaya tidak mengulangi kesalahan yang sama.

Hukuman ini tidak zalim dan mencederakan pesalah sebagaimana sebatan kepada pesalah sivil.

Orang awam menyaksikan hukuman sebat ini, ini adalah sebagai mesej yang jelas dan pencegahan awal supaya jenayah lesbian ini tidak terus berulang.



Sebenarnya, bukan mudah nak laksanakan sesuatu hukuman dalam kesalahan jenayah Syariah... Perlu dapatkan bukti kukuh dan saksi yang benar untuk dijatuhkan sesuatu hukuman. 

Dalam kes ini, pesalah mengaku bersalah, kerana itu hukuman ini dijalankan. Kalau tak mengaku, ianya jadi lebih rumit kerana perlu dapatkan saksi dan bukti sebelum dibicarakan. 

Moga, bertambah ilmu kita semua... Insha Allah... 

06 September 2018

September 06, 2018

Penjelasan : Golongan LGBT Layak Terima Zakat Selangor

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Penjelasan : Golongan LGBT Layak Terima Zakat Selangor | Kecoh betul isu ni kat media sosial semalam...

Ini gara-gara berita dari TV3, yang buat tajuk hangat berita.. "10 Golongan Songsang Layak Terima Zakat".

Ramai lah melatah bila isu ni timbul... Dan semestinya yang kurang usul periksa dan tabayyun.. Cari gali ilmu akan terus share dan mengecam.. Itu memang sikap orang kita kan... 😔


Sebelum nak melenting... Baik baca dulu berita yang sahih...

Cari dulu apa itu golongan Asnaf al-Riqab... Cari dulu penjelasan ulama silam dan ulama kontemporari dalam isu ni... Jangan melenting dulu...

Lepas timbul isu ni barulah keluar penjelasan dari berita sebenar...

 Penjelasan : Golongan LGBT Layak Terima Zakat Selangor

ZAKAT ITU BUKANLAH DIBERI SECARA TERUS KEPADA GOLONGAN LGBT

Mari bertenang dan hadam perlahan-lahan..

Apa itu Asnaf Al-Riqab?

Dari segi bahasa ialah golongan Hamba.

Tahun 2012, Mufti negeri Selangor dah bersidang pun dan keluarkan fatwa tentang golongan Asnaf ni. Tapi kita mana cakna kan... Bila timbul isu baru tahu rupanya dah ada fatwa... 6 tahun yang lalu dah..

Majlis Fatwa Selangor telah memperluas peruntukan terhadap beberapa kategori lagi yang membolehkan peruntukan wang diberi kepada Badan NGO atau Rumah Pemulihan Akhlak bagi menyantuni dan membantu mereka kembali ke jalan Allah dan membebaskan dari belenggu dan gejala permasalahan.

Antara permasalahan yang boleh Badan NGO tuntut ialah seperti:

(A)Terbelenggu dengan dadah:
i. Penagih dadah.
ii. Bekas penagih dadah.

(B) Terbelenggu dengan masalah jenayah syariah:
i. Minum arak.
ii. Zina.
iii. Judi.
iv. Khalwat
v. Buang anak
vi. Mengandung luar nikah.
vii. Mempersendakan Al-Quran dan Hadis.
viii. Sumbang mahram.
ix. Persetubuhan haram.
x. Muncikari (ibu ayam).
xi. Menjual atau memberikan anak kepada orang bukan Islam.
xii. Dan lain-lain yang berkaitan Enakmen Jenayah Syariah (Negeri
Selangor) 1995.

(C) Terbelenggu dengan amalan salah Islam:
i. Tidak solat.
ii. Tidak puasa.
iii. Buang anak.
iv. Usaha ingin bunuh diri.
v. Hidup bersama pelacur.

(D) Terbelenggu dengan gaya hidup sonsang:
i. Pelacur.
ii. Lesbian.
iii. Mak Nyah (Transexual).
iv. Gay.
v. Homoseksual.
vi. Gigolo.

#Sekali lagi #ditegaskan peruntukan #Zakat #AlRiqab diberi kepada #BadanNGO dan #PusatPemulihan yang berdakwah menyantuni golongan ini seperti golongan LGBT atau pekerja seks dan yang berkaitan senarai di atas kembali ke Jalan Allah bagi membantu mereka keluar dari belenggu dan permasalah di atas, Insyallah. WALLAHU A’LAM

Sumber rujukan fatwa Selangor 20 Jun 2012

 Penjelasan dan rujukan dari ahli Terminal Insani.

Penjelasan Mufti Selangor sendiri melalui BERNAMA,

SHAH ALAM, 5 Sept — Golongan yang terbelenggu dengan gaya hidup songsang seperti lesbian, gay, mak nyah dan pelacur merupakan antara penerima bantuan zakat Al-Riqab di Selangor, kata Mufti Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abd Wahid.

Beliau berkata Fatwa Jenis Penerima Asnaf Al Riqab Negeri Selangor itu telah diputuskan oleh Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor pada 14 Mei 2012, atas dasar kebajikan dan kasih sayang dalam Islam supaya golongan ini tidak terpinggir serta merasa seolah-olah didiskriminasi.

“Di dalam fatwa tersebut telah dinyatakan senarai jenis penerima agihan asnaf Al Riqab yang layak menerima bantuan zakat berkenaan melalui perantaraan mana-mana institusi, pusat, NGO (badan bukan kerajaan) lslam dan individu perseorangan, yang dibenarkan oleh undang-undang dan hukum syara’.

“Pihak-pihak ini berfungsi melaksanakan tugas-tugas membebas, mengurus, melindungi, merawat dan memulih asnaf Al Riqab supaya dapat menjalani kehidupan sempurna secara lslam,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Menurut kenyataan itu, antara golongan yang turut tersenarai sebagai penerima asnaf Al Riqab adalah homoseksual, gigolo, biseksual, pengkid, tomboy dan mereka yang bersedudukan dengan orang bukan Islam.

Mohd Tamyes menegaskan golongan lesbian, gay, biseksual, dan transgender atau lebih dikenali sebagai LGBT dianggap sebagai satu penyakit mental dan amat membimbangkan kerana telah melawan fitrah.

Beliau berkata berdasarkan kepada Al-Quran dan Hadith-hadith Rasulullah S.A.W, hukum yang berkaitan dengan LGBT adalah jelas haram serta bertentangan dengan ajaran lslam.

“Melihat kepada impak negatif gejala ini dalam masyarakat, maka Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor telah mengambil inisiatif proaktif dengan memutuskan beberapa panduan hukum yang jelas bagi merungkai persoalan hukum berkaitan isu-isu LGBT.

“Antaranya hukum perkahwinan mak nyah dengan lelaki, hukum menukar jantina mak nyah dan hukum wanita menyerupai lelaki (pengkid).

“Menjadi harapan kami agar masyarakat lebih peka serta perlu lebih penuh keimanan dalam memahami dan melaksanakan hukum-hukum yang telah diputuskan oleh para ulama berautoriti dalam negara kita ini,” katanya. — Bernama

JADI, KAT MANA KATA GOLONGAN NI TERIMA ZAKAT???

Bukan golongan songsang ni yang terima zakat, tapi badan NGO yang membantu memulihkan golongan songsang ini... Yang nak berubah..

Harap jelas dengan isu ni...

Sebenarnya kalau fikir logik.. Tak kan lah diorang ni terima zakat kan... Bukan ada keistimewaan apa pun.. Bahkan lagi kaya..

Cuma... Kita ni cepat sangat melatah... Berita pun saja timbulkan isu.. Tambah kan zaman orang malas baca isi.. Baca tajuk je dah buat kesimpulan sendiri...

Blogger macam MF selalu kena macam ni.. Baca tajuk je, lepas tu kena kecam.. Sedangkan kita dah letak sumber rujukan... 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️


Sedih kan... Tapi nak buat camne.. Itulah realiti akhir zaman.. Fitnah berleluasa sangat dah.. Sampai tak tau mana betul dan salah..

Harap... Kita jenis orang yang relax ye bila ada isu... Cari sumber yang sahih, selidik dan periksa... Jangan cetusan fitnah dan kontroversi. Tak de faedahnya... Kot jenuh nak jawab di akhirat sana...

Sama-sama kita beringat ye.. 

02 September 2018

September 02, 2018

Senarai Barangan Yang Dikecualikan SST

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Senarai Barangan Yang Dikecualikan SST | Hari ni, hari kedua dikecualikan SST, masa belum dilaksana macam-macam cerita juga... Tapi apa pun dah masuk hari kedua perlaksanaan SST.

SST ni dikenakan kepada peniaga... bukan pengguna... Tapi bila peniaga kena automatik la barang naik harga katanya...

Tapi tak semua barang kena cukai SST ni...

Banyak yang dikecualikan juga.. antaranya... boleh rujuk info grafik dibawah..

Senarai Barangan Yang Dikecualikan SST

Senarai Barangan Yang Dikecualikan SST


Dan ada baca, hujung tahun ni banyak lagi dikecualikan...

Dan macam-macam pendapat pasal SST ni...

Bab cukai.. tak kisah pun asalkan tak bebankan rakyat dan duit cukai tu berbalik kepada rakyat semula...

Macam dulu, cukai ada juga, tapi kita nampak... duit cukai tu buat jalan, buat pembangunan itu ini..
Jangan kutip cukai tapi tak nampak ke mana duitnya... itu yang rakyat marah tu...

Harap juga kerajaan mula bertindak dengan peniaga yang ambil kesempatan.

Dengar kata topup pun kena, tapi perkara ni dibidas menteri.. sepatutnya tak terjadi macam tu... Memang syarikat telco kena SST tapi diorang tak boleh kenakan kepada pengguna.. Pengguna topup RM10 tetap dapat RM10...

Tapi takpe la baru 2 hari kan.. moga lebih baik Malaysia kita... tak kira siapa terajunya asalkan dapat bela nasib agama, bangsa dan negara kita...

bukan mudah kan...

kita tadbir rumahtangga pun kadang pening kepala, apa lagi urus satu negara... jangan nak sembang kencang sangat kan...

30 Ogos 2018

Ogos 30, 2018

Apa Itu Produk Sampah?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Apa Itu Produk Sampah? | Sekarang ni para doktor sedang kempen amalkan pemakanan sihat dan gaya hidup seimbang. Elakkan ambil supplements jika tak perlu. Jauhi produk sampah.

Ini mungkin sebab terlalu banyak lambakan produk kesihatan dan kecantikan di pasaran dan media sosial.

Kempen ni memang mendapat tentangan pelbagai pihak lah.. Terutama founder Produk dan juga penjual dan pengedar.

Dulu MF pun tak tau apa itu produk sampah... Tapi lepas baca satu artikel ni.. Baru MF tau apa itu produk sampah yang dimaksudkan oleh para doktor.

Apa itu produk sampah?


Sesetengah produk kecantikan dan kesihatan ada label NOT dan MAL dari Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Tapi faham ke kita dengan label ini...

Maksud Label NOT KKM


NOT - satu label yang menyatakan produk itu berNOTIFIKASI dengan KKM, bukan berdaftar. Pengusaha produk hanya perlu mengisi borang dan mengisytiharkan produk mereka tiada bahan merbahaya, lalu mereka dapat NOT. Tiada ujian makmal.

Kita tak tahu kesan sampingan, dan kita tak tahu keberkesanan. Kalau pengusaha jahat, bila dah dapat NOT, mereka campur dengan bahan terlarang.

Itu yang banyak NOT kena tarik balik. NOT ini biasanya untuk produk kosmetik, yang mana tidak dimakan dan tiada tuntutan kesihatan.

Maksud Label MAL KKM


MAL - satu label untuk produk kesihatan. Untuk mendapatkan MAL, kena lalui ujian makmal dengan makmal yang berkelulusan KKM.

Produk yang ada MAL diuji tiada logam berat, tiada kuman dan tiada bahan terlarang. Namun, kesan sampingan masih boleh berlaku, tiada ujian keberkesanan dan juga produk berMAL masih boleh dicampur cemar.

Paling biasa berlaku produk berMAL ini mempunyai tuntutan melampau atau overclaim. Konon sembuh kencing manis, sembuh kanser dan sebagainya. Ini menipu lagi merapu. Kecuali kalau ubatan hospital yang ada ujian klinikal, ubat-ubat ini ada nombor MAL juga.

Jadi, dari penjelasan di atas, senang kita nak bagi contoh produk sampah.

Apa itu Produk Sampah


Contoh produk sampah

1. Semburan bawah lidah menyembuhkan kencing manis
2. Krim sapuan lutut menyembuhkan ACL
3. Produk tambah ketinggian
4. Jus buahan sunnah menyembuhkan kanser
5. Teh 3 herba menyembuhkan kencing manis
6. Teh detox untuk kuruskan badan
7. Jamu masuk kemaluan untuk perapat
8. Spray kemaluan untuk perapat
9. Pembersih kemaluan untuk perapat
10. Produk suplemen untuk dapatkan zuriat

Cukup lah 10, banyak lagi contoh sampah-sampah yang dijual atas nama kesihatan.

Bukan semua produk suplemen adalah sampah. Jika penjualannya ikut peraturan, tidak ada tuntutan melampau, tidak membahayakan pengguna, maka guna lah dengan indikasi dan cara yang betul.

Cara Memilih Suplemen

Cara pilih suplemen

Kesimpulannya, produk sampah boleh didefinisikan sebagai produk tidak berdaftar ATAU produk yang bertuntutan melampau ATAU produk yang membahayakan pengguna.

Anda jual produk, pastikan tiada 3 perkara di atas, kami tak akan kacau.

Kredit : Facebook Dr Amirul Amzar

Jadi, nak makan supplements doktor tak larang... Tapi pastikan produk tu tak over claim sangat...

Tapi kalau korang rasa dah amalkan pemakanan sihat... Ada zat, protein, karbohidrat dalam sepinggan nasi, cukuplah.. Tak perlu tambah dengan supplements lagi kot.

Kadang kita ni tak larat sikit mula rasa nak makan supplements itu ini...

Tapi sebenarnya, mungkin badan kita tak cukup air.. Tak cukup vitamin.. Tak cukup tidur dan rehat, stress itu punca badan tak larat. Jika cukup semua tu.. Badan kita ok..

Bukan apa.. Makan supplements macam-macam ni kesian juga kat buah pinggang... MF ni konon fikir nak cari juga vitamins... Tapi tak tau la yang mana... Tapi setakat hari ni.. Ok je kalau tak makan pun...

 Amalkan makanan yang biasa je setiap hari.. Jangan stress, dan cukup rehat... Dan pastinya 8 gelas air setiap hari...

Tapi memang dah tak ambil supplements lain.. Kalau vitamins tu masih dalam pertimbangan... Tengoklah jika perlu...

Apa pun.. Buat penjual.. Kalau jual jangan overclaim macam produk ni...

Boxer Ubati penyakit usus
 Bukan dari segi undang-undang je salah.. Dari segi hukum agama pun dah jauh terpesong sangat dah...

Agaknya, dah nak kiamat nanti orang buat baju anti dosa tak pun baju kalis api neraka agaknya... 😏😏😏

24 Ogos 2018

Ogos 24, 2018

HORMATI BINATANG KORBAN

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


JAGA ADAB & HORMATI BINATANG KORBAN


Antara adab sebelum / sewaktu / selepas menyembelih binatang korban yang secara sengaja kita terlupa kerana sangat 'excited', elok-eloklah diberi perhatian...

📽1. Merakam dan memuatnaik gambar (selfie) dengan binatang korban

📽2. Merakam dan memuatnaik video keadaan binatang korban yang dalam keadaan 'nazak'

📽3. Merakam dan memuatnaik gambar (selfie) dengan kepala / bahagian2 tertentu binatang korban yang mungkin sensitif bagi sebahagian pihak / kaum lain

📽4. Merakam dan memuatnaik video keadaan2 yang mengaibkan semasa proses penyembelihan

📽5. Merakam dan memuatnaik gambar binatang korban yang telah disembelih dalam keadaan yang 'menyiksakan' ...dan lain2 lagi.

Jika ingin juga...
Rakam dan ambillah gambar-gambar yang bersopan & boleh menunjukkan keindahan Islam, bukan yang boleh menimbulkan salah faham dan persepsi negatif.

Kembalilah kepada tujuan dan matlamat korban itu sendiri.

#hormatibinatangsembelihan #hormatibinatangkorban #korbanadalahibadah

Sumber : Page Kisah Zakat Malaysia 

_________________________________
Kami ambil petikan dari mufti Pulau Pinang:

Jangan Viral Aksi Binatang Yang Hendak di Sembelih

Umat Islam sepatutnya tidak menjadikan haiwan korban sebagai bahan lawak jenaka, demikian tegas Mufti Pulau Pinang, Datuk Dr Wan Salim Wan Mohd Noor.

Beliau berkata demikian setelah kesal melihat segelintir pengguna laman sosial ‘memviral’ gambar lembu korban sehingga menimbulkan rasa tidak senang hati orang ramai.

“Saya menyeru umat Islam supaya tidak ‘memviral’ gambar gelagat haiwan korban kerana bimbang menimbulkan salah faham serta tanggapan negatif di kalangan masyarakat terutama individu yang ingin memburukkan imej Islam di mata dunia.

“Pada pandangan saya, tindakan ini amat mengecewakan dan jelas masyarakat kita suka berhibur sehingga berlebih-lebihan,” katanya kepada Sinar Harian.

Wan Salim berkata, tidak wajar mengambil gambar haiwan korban dengan pelbagai aksinya ketika disembelih.

“Walaupun tiada dalil yg melarang, namun tidak wajar dilakukan kerana mungkin ada yang menganggapnya sebagai perbuatan kejam.

“Di samping itu cara menyembelih yang tidak mengikut etika atau peraturan yang ditetapkan dalam syariat juga mungkin menambahkan lagi salah faham mengenai ibadat ini,” katanya.

Jelasnya lagi, antara etika penyembelihan haiwan menurut syariat hendaklah dilakukan dalam keadaan haiwan tenang dan tidak menimbulkan rasa takut atau resah.

“Justeru disarankan supaya diletakkan pengadang antara haiwan yang disembelih dengan yang menunggu giliran atau dengan cara menutup penglihatannya.

“Kita ingin menasihatkan juru sembelih supaya terlebih dahulu memahami etika sembelihan menurut syariat supaya dengan itu imej Islam sebagai agama rahmat dapat ditonjolkan kepada umum,” katanya.

Ibadat korban sepatutnya dilaksanakan secara serius dan menurut etika penyembelihan yang ditetapkan dalam syariat kerana tujuannya ialah untuk menghampirkan diri kepada ALLAH SWT.

Beliau berkata, individu yang menganjurkan ibadat berkenaan hendaklah menghayati hikmahnya daripada sudut sejarah dan sosial.

“Hikmah ibadat korban daripada sudut sejarah ialah penghayatan terhadap pengorbanan Nabi dua beranak iaitu Nabi Ibrahim yg sanggup menyembelih putera kesayangannya demi mematuhi perintah ALLAH SWT.

“Manakala hikmah ibadat korban daripada sudut sosial pula ialah memberi makan kepada golongan fakir miskin supaya mereka turut bergembira di hari raya yang mulia ini,” katanya.

Wan Salim mengulas isu berkenaan setelah beberapa pengguna laman sosial yang dilihat begitu seronok memaparkan pelbagai gaya lembu korban.

Menyedihkan apabila sesetengah gambar tersebut menimbulkan rasa lucu di kalangan pengguna laman sosial dan menjadikannya sebagai bahan lawak.

Kredit : Facebook Kisah Zakat Malaysia

28 Julai 2018

Julai 28, 2018

Logo, Tema dan Lagu Sempena Hari Kebangsaan 2018

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Logo, Tema dan Lagu Sempena Hari Kebangsaan 2018 | Bulan Ogos, bulan kelahiran ramai ahli keluarga MF...

Dan bulan Ogos sinonim dengan bulan kebangsaan yang kita tak lepas sambut sejak 60 tahun yang lalu...

Setelah bertahun, sambutan yang MF rasa suram... Tahun ada kelainan bila... Logo, lagu dan tema sambutan Hari Kebangsaan berubah...

Logo Hari Kebangsaan 2018
Logo Hari Kebangsaan 2018 

Logo Hari Kebangsaan 2018

Logo dengan simbol rakyat melakukan gerakan mengangkat tangan dengan satu bentuk hati di hadapan dipilih menjadi logo rasmi.

Logo Hari Kebangsaan 2018
Logo, Tema dan Lagu Sempena Hari Kebangsaan 2018 

Logo itu membawa maksud rakyat Malaysia berbilang bangsa hidup dalam kepelbagaian yang harmoni, bersatu padu, dan terpahat perasaan sayang kepada negara.

Logo adalah hasil ciptaan Nik Zulkifli Nik Hitam, juga yang dipilih Dr Mahathir pada 25 Julai lalu hasil pertandingan terbuka kepada rakyat Malaysia untuk melukis logo Hari Kebangsaan 2018 dan sebanyak 632 logo diterima sebagai penyertaan.

Putrajaya: Lokasi sambutan Hari Kebangsaan

Sambutan hari kebangsaan di Putrajaya
Sambutan Hari Kebangsaan 2018 di Putrajaya 

Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan dipilih sebagai lokasi sambutan Hari Kebangsaan 2018 kerana menjadi simbol kepada pusat pemerintahan kerajaan.

Pemilihan lokasi berkenaan dilakukan oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri.

Tema Hari Kebangsaan 2018 

Sambutan Hari Kebangsaan pada tahun ini bertema 'Sayangi Malaysiaku', yang dipilih bagi meraikan dan mempertingkatkan semangat cintakan negara dalam kalangan rakyat Malaysia.

Logo, Tema dan Lagu Sempena Hari Kebangsaan 2018
Logo, Tema dan Lagu Sempena Hari Kebangsaan 2018 

Lagu Tema Hari Kebangsaan 2018 

Lagu tema hari kebangsaan 2018 ialah dinyanyikan kumpulan Bunkface.

Lagu yang dicipta oleh Sam Bunkface,  dipilih kerana ia bergenre pop dan sangat menarik.

Lagu tema kali ini sedikit berlainan dengan sebelum ini, kerana ia 'catchy' dan ia menunjukkan perubahan kerajaan baharu PH yang begitu bertenaga.

Majlis Pelancaran Bulan Kebangsaan 2018 

Majlis Pelancaran Bulan Kebangsaan dan Kibar Jalur Gemilang 2018 akan diadakan di Padang Kota Lama, Pulau Pinang pada 3 hingga 5 Ogos ini.

Jadi, minggu lagi sekali semua sekolah pun pasti akan buat pelancaran Bulan Kebangsaan. Cikgu Sejarah dah mula plan dah nak buat gimik apa pula kali ni...

Sumber: Facebook Kementerian Penerangan Malaysia 

19 Julai 2018

Julai 19, 2018

Semua Pelajar Berkasut Hitam Tahun Depan - Dr Mazlee Malik

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Semua Pelajar Berkasut Hitam Tahun Depan - Dr Mazlee Malik | Berita yang menggembirakan kaum ibu... Tahun depan insha Allah akan dilaksanakan keseragaman semua pelajar Berkasut Hitam mulai tahun 2019.

Semua Pelajar Berkasut Hitam Tahun Depan - Dr Mazlee Malik
Sumber: Astro Awani
Full video : Tonton SINI

Fuhh.. Pasti mak-mak happy dengar berita nih... Mau tak nya.. Stress hujung minggu tenyeh kasut sekolah.

Harap buat baju warna gelap plak lepas ni.. Biru ke, hijau ke... Tak kisah asalkan  bukan putih. .

Tadi pun penat nak cari pencuci nak bagi putih... Segala petua orang share kat Facebook try buat tak berkesan pun.

Nak cari sabun cap kapak macam mak guna dulu, takde dah jual. Kalau ada pun kualiti dah tak sama macam dulu.

Jadi, harapan supaya baju sekolah ditukar kepada yang berwarna pun ok juga kan... Hehe... 

18 Julai 2018

Julai 18, 2018

Perbezaan SST dan GST

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Perbezaan SST dan GST | Isu besar yang menjadi perdebatan masa kini...

Ada yang faham gini, ada yang faham gitu...

Berdasarkan dari sumber yang boleh dipercayai...



sedikit pencerahan ..

1. Negara kita pernah melaksanakan SST sebelum GST dikuatkuasakan pada April 2015. SST ni apa? SST ialah Sales Tax and Services Tax: dua komponen yang berbeza.
a. Sales Tax dikenakan ke atas pembuat barangan ketika barang itu dijual.
b. Services Tax dikenakan ke atas pembekal perkhidmatan seperti restoran dan hospitaliti.

2. Pada waktu itu, kadar Sales Tax ialah 5%, 10% dan 15%. Ia berbeza mengikut jenis barang, misalnya kereta 10% dan rokok, arak 15%. Manakala Services Tax berkadar 6%.

3. Siapa yang wajib bayar SST? Dua pihak sahaja iaitu pembuat barangan (pengilang) dan pembekal perkhidmatan (talikom, tnb, hospital dan yg sewaktu). Jadi, cukai hanya dikenakan pada satu peringkat sahaja. Misalnya, pembuat kasut menjual kasut kepada pemborong kasut. Jika harga kasut itu ialah RM10 dan Sales Tax ialah 10%, maka pembuat kasut akan jual kepada pemborong kasut pada harga RM11.00 (RM10+1). RM1 itu akan dibayar kepada kerajaan.

4. Begitu juga jika kita makan di KFC, McD misalnya, maka kita kena bayar Services Tax. Menurut Menteri Kewangan, Services Tax akan dikenakan pada kadar 6%. Maka, sepatutnya, harga bagi perkhidmatan sama sahaja seperti era SST lama, GST dan SST baharu. Sebab, rate bagi 3 zaman tersebut adalah sama. Jika ada kenaikan harga, itu adalah disebabkan oleh faktor yang lain.



Perbezaan SST dan GST

Setahu MF yang kurang ilmu ni, SST telah dilaksanakan sejak dahulu lagi..  Semasa perlaksanaan GST, SST tidak dihapuskan...

Peniaga amat merasai beban GST berbanding kita pengguna biasa ni... Ini pengalaman kami sebab selalu berurusan dengan pengeluar dan pengilang besar.

Apa pun... Cukai ni adalah satu sumber pendapatan negara untuk menampung kos pentadbiran yang ada.

Jika GST yang dikutip kita nampak hasilnya ke mana... Rasanya tidaklah rakyat terasa nak marah... Tapi, tak nampak sangat hasilnya tu ke mana...

Apa pun, moga GST kenangan lepas ni.. Jangan sejarah berulang kembali..

Tak payah bising sebab kalau bising di laman sosial, takde apa yang berubah...

Kita doa je yang baik-baik untuk negara kita.. Itu senjata kita yang paling kuat buat orang mukmin...

Hukum Kutip Cukai Dalam Islam

10 Julai 2018

Julai 10, 2018

Apa Blogger Boleh Bantu Isu LGBT?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Apa Blogger Boleh Bantu Isu LGBT? | LGBT, tak nampk serius sangat orang kita nak bantu banteras isu ni...

Geng blogger setakat ni mungkin tak berani nak ambil pusing isu ni...

Tapi MF pasti, mereka tahu isu ni...

LGBT, iaitu Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender merupakan isu negara... Isu sejagat dan isu sosial yang sangat serius ...

Senang kata, golongan pondan, mak nyah, penkid ni jika dulu kita boleh tengok kat lorong-lorong gelap.. Tapi sekarang, golongan ni semakin berleluasa dan berpengaruh di media sosial.

Alah... biarlah... bukan diorang kacau kita pun...

Baik.. MF tulis ni untuk buka mata korang semua bahawa golongan ni bahaya tanpa sedar...

Pengaruh mereka kuat, sebab ada dalam kalangan mereka ni popular, jutawan produk dan sebagainya.

Contohnya, dalam kalangan pelajar sekolah dah ada yang mula menjadi seperti golongan ini...

Ya... pelajar ya.. yang lelaki jadi lembut, mula make up bertudung... ini memang pengakuan bangga pelajar itu sendiri...

Yang perempuan mula jadi pengkid siap ada mak we pula...

Ini pengalaman MF sendiri sebagai guru sekolah...

MF, tak perlu sebut siapa golongan yang songsang ni, sebab memang semua orang tau... kalau sebut tu macam promo la pula kan... Jadi, MF tak nak sebut... tapi korang tau sendiri siapa..

Golongan ni perlu kita benteras, boikot dan ajak kembali ke pangkal jalan sama-sama.

Kita sebagai blogger, wajib ambil tahu dan bantu atasi sebab kita sebahagian masyarakat yang berpengaruh.

Apa Blogger Boleh Bantu Isu LGBT?
Apa Blogger Boleh Bantu Isu LGBT?

Apa Blogger Boleh Bantu Isu LGBT?

Jom blogger, kita kempen supaya boikot golongan ini...

Jangan follow lagi IG atau FB golongan ini...

Jangan beli atau promosi lagi produk golongan ini...

Jangan klik atau share apa sahaja berita dari golongan ini...

Golongan ini golongan yang dilaknat Allah jika mereka tak bertaubat.
Bukan salah pihak kerajaan tak bantu mereka...
Bukan salah ibu bapa mereka, kerana ibu bapa dah berikan yang berikan buat mereka...
Bukan salah cikgu...
Tapi salah mereka, mereka yang memilih jalan itu kerana adanya sokongan dari pihak yang suka, like, share golongan ini... (siap puji cantik tu yang paling teruk tu).

Dah.. cukuplah..
Kita boleh bantu kempen, boikot golongan ini...

Kita beragama Islam kan... masa ni lah kita nak bukti kita Islam kan...
Bukan pada IC, bukan buat tak tau...
Bukan sebab dia tak kacau kita...

Tapi dia akan kacau masa depan anak cucu kita...

Ini ujian Allah untuk kita, sama ada kita nak bantu selesaikan atau tengok saja...

MF suka nak kongsikan coretan Akhi Adif dalam Telegram Channel ni...
Moga kita faham kenapa kita kena benteras golongan pondan, maknyah dan seumpamanya ini..

| LGBT - Gejala Jijik Yang Merosakkan |

"Patutkah kamu melakukan hubungan jenis dengan lelaki dari kalangan manusia, Dan kamu tinggalkan apa yang diciptakan oleh Tuhan kamu untuk kamu dari badan isteri-isteri kamu?" Tanya Nabi Luth a.s kepada kekejian kaumnya yang gemar melakukan hubungan sejenis.

"Diamlah engkau wahai Luth! Jika engkau tidak mahu berhenti daripada mengutuk kami, maka kamu akan kami halau dari negeri ini" Bentak kaumnya yang berang kerana ditegur oleh Nabi Luth a.s diatas kemungkaran yang mereka lakukan.

Nabi Luth a.s membalas: "Sesungguhnya aku dari orang-orang yang bencikan perbuatan kamu yang keji itu".

Disebabkan kedegilan dan kegilaan para kaumnya itu, Nabi Luth a.s pun berdoa memohon kepada Allah SWT, "Wahai Tuhanku, selamatkanlah daku dan keluarga serta pengikut-pengikutku dari apa yang dilakukan oleh golongan (yang jahat) itu."

Maka Allah SWT menyelamatkan Nabi Luth a.s serta pengikut pengikutnya daripada azab yang dahsyat yang menimpa kaumnya disebabkan kekejian dan kemungkaran (melakukan hubungan sejenis) yang telah mereka lakukan. Wal'iyyazubillah.

Kemudian Allah SWT menghancurkan kaum Nabi Luth a.s pada malam hari disaat mereka sedang asyik melakukan perkara yang amat keji dan jijik itu.

Jelas ustaz ketika menceritakan kisah azab ke atas kaum Nabi Luth a.s ini,

"ketika malaikat mengangkat bumi di mana kaum Nabi Luth a.s itu berada, tidak dirasai langsung oleh mereka itu walau sedikit gegaran bumi yang akan menyebabkan mereka tersedar daripada azab Allah SWT yang bakal mereka hadapi".

"Lalu diterbalikkan bumi tersebut sehingga menjadilah kaum Nabi Luth a.s yang ingkar itu ditimpa bumi dan batu batu yang amat dahsyat sehingga mematikan kesemuanya". Sambung ustaz menamatkan cerita.

Hari ini masih lagi terdapat kesan azab pada negeri yang diazab oleh Allah SWT itu. Sememangnya Allah SWT sengaja meninggalkan kesan azab itu sehingga hari ini agar kita umat yang terkemudian ini mengambil pengajaran dan pelajaran daripada kisah tersebut agar kita tidak menjadi seperti mereka.

Malangnya sehingga saat ini masih terdapat ramai golongan yang memilih jalan "songsang" ini sebagai cara hidup mereka samada secara sembunyi sembunyi mahupun terang terangan. Wal'iyyazubillah

Dan yang paling membimbangkan lagi adalah apabila seseorang mengakui secara terang terangan dia seorang "Gay Muslim". Ini amat jelek dan jelas sekali bercanggah dengan agama dan pastinya dia memahami agama dengan akal semata tanpa panduan wahyu Allah SWT.

Aduh! buntu sekali fikiran ini untuk memilih ayat yang benar benar tuntas untuk menyangkal dan memisahkan perkataan "Gay" dengan perkataan "Muslim" ini. Mana mungkin kesucian islam boleh disamakan dengan satu istilah yang cukup jelek bahkan pelakunya dilaknat oleh Allah SWT.

Amat benarlah kata Dr Fadli Ghani, "Allah SWT menurunkan syariat untuk diikuti manusia, pada waktu yang sama manusia dikurniakan akal juga. Kalau semua (manusia) ikut akal, puja akal dan kebebasan akal, beginilah jadinya."

Gejala LGBT ini amat membimbangkan kita pada hari ini. Betapa mudahnya gejala songsang ini berkembang dan dianuti oleh umat manusia terutama di Malaysia adalah berpunca daripada kejahilan hidup mereka yang tidak mahu mengikuti panduan wahyu Allah SWT. Bagi golongan ini, hanya semata mata nafsu dan akal sahaja yang perlu dituruti. Ini amat merosakkan!

Patutlah Allah SWT ada berfirman didalam kitab suciNya yang bermaksud,
"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai." [7:179]

Gejala LGBT ini amat serius dan perlu ditangani oleh semua pihak. Jangan ada diantara kita hanya berpeluk tubuh dengan membiarkan gejala ini terus merebak dikalangan masyarakat kita. Ini kerana kelak kita sendiri yang akan menyesal apabila melihat anak anak kita telah dirosakkan oleh gejala yang jijik ini. Wal'iyyazubillah.

Pihak yang berkuasa lebih lebih lagi amat  penting memainkan peranan untuk membendung gejala yang mendatangkan kemurkaan Allah SWT ini. Jangan dibiarkn mereka sewenang wenangnya menyampaikan ideologi jijik mereka kepada masyarakat. Kekang dan ubatilah mereka!

Azab Allah SWT pasti akan datang menimpa kita jika kita membiarkan mereka terus menerus bebas mengamalkan kehidupan yang songsang lagi jijik ini. Jika pun Allah SWT tidak menterbalikkan bumi kita ini nanti, tetapi azab seperti penyakit AIDS, penyakit kelamin, crisis identity, terputus zuriat, lambakan manusia jahil dan banyak lagi yang akan berlaku. Dan ini sudah cukup untuk merosak dan membinaskan kita serta umat islam yang lain dimasa akan datang. 

Ingatlah! disamping kita membanteras gejala LBGT yang merosak ini, mohonlah kepada Allah SWT agar kita dan ahli keluarga kita serta zuriat keturunan kita tidak dilanda bahkan dijauhkan oleh Allah daripada gejala ini. Wallahu'alam.

#AkhiAdifGorment via Telegram Channel.

09 Julai 2018

Julai 09, 2018

[Gambar] Kronologi 12 Remaja Thai Terperangkap Dalam Gua di Chiang Rai, Thailand

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Kronologi 12 Remaja Thai Terperangkap Dalam Gua di Chiang Rai, Thailand | Siapa yang suka tengok movie pasal bencana alam atau tragedi memang akan ikuti perkembangan apa yang berlaku di Thailand sekarang.

Bukan cerita karut atau lakonan tapi memang the real tragedy berlaku di Thailand.

Bila tengok berita memang rasa macam tonton filem... Usaha menyelamatkan mangsa yang terperangkap dalam gua di Chiang Rai masih dijalankan... Dan usaha sulit tu memang dapat liputan media seluruh dunia.

Sumber: Infografik Berita Harian Online

Kronologi 12 Remaja Thai Terperangkap Dalam Gua di Chiang Rai, Thailand

Seperti yang kita ketahui, kesemua 12 remaja Thai bersama seorang jurulatih yang telah terperangkap di dalam sebuah gua di Chiang Rai, Siam telah ditemui berada di dalam keadaan selamat. Mereka telah ditemui oleh penyelam-penyelam skuba dari England. Ditemui pada hari yang ke 10 setelah kehilangan mereka diketahui. Tetapi masih terdapat masalah besar bagi kesemua mangsa untuk keluar dengan selamat dari gua tersebut. Jarak antara pintu gua dengan tempat mereka sekarang adalah begitu jauh, sekitar 10km. Kalau berjalan keluar macam tu sahaja takdalah susah sangat, cuma penat sahaja kan?

Masalah terbesar bagi para penyelamat sekarang ialah kebanyakan laluan keluar dari tempat mereka berteduh sekarang di penuhi dengan air. Ada yang dengan kedalaman sehingga berpuluh meter. Musim hujan monsun yang melanda Thailand sekarang mengakibatkan kebanyakkan ruangan gua ditemggelami air. Monsun Thai ini baru sahaja bermula dan akan berakhir dalam masa 4 bulan lagi. Setakat ini (kalau baca2lah dan input kawan di sana) cuma ada 2 cadangan bagaimana untuk mengeluarkan mereka semua. Yang pertama dengan membawa mereka seorang demi seorang dengan menggunakan alat2 menyelam skuba dengan tangki oksigen dan satu lagu menunggu air surut dalam masa 4 bulan lagi. Bagi para penyelamat, kedua2nya adalah berisiko besar.



Jarak yang jauh sehingga 10km, laluan2 sempit yang terpaksa diharungi ketika menyelam dan adakalanya tangki oksigen terpaksa dibuka dari badan bagi membolehkan badan dan tangki lepas dari laluan sempit tersebut. Bagi profesional tidak ada masalah tetapi bagi remaja2 tersebut ianya adalah masalah besar. Tentu mereka panik, bila panik macam2 boleh terjadi dan boleh membahayakan mereka dan juga para penyelamat. Kebanyakkan mereka tidak tahu berenang dan ini lebih menyukarkan para penyelamat. Ada juga gambar2 laluan2 sempit yang telah dilalui oleh penyelamat skuba ini dan ianya amat mengerikan, kadang2 muat2 badan aje. Option satu lagu nak tunggu sehingga 4 bulan, apa akan terjadi dengan remaja2 tersebut dalam masa 4 bulan tu? Inilah masalah2 yang sentiasa bermain2 difikiran para penyelamat ini. Mereka juga telah mengusahakan penghantaran pam2 air gergasi di lokasi.

Tetapi menurut para petugas di situ, pam2 air ini tidak begitu bekesan, jumlah isipadu air di dalam gua terlalu tinggi. Kita juga boleh melihat para remaja yang gambar mereka telah tersebar luas, nampak betul kurus, muka masing2 agak cengkung tetapi nampak masih bersemangat. Doktor2 tentera yang berpengalaman dalam hal2 menyelam ini telah pun sampai di kawasan remaja ini berkumpul dan makanan serta lampu2 telah dipasang di kawasan itu. Harap2 mereka semua akan dapat dikeluarkan secepat mungkin. Melihat mereka macam melihat anak remaja kita juga. Kita faham apabila ada para penyelamat Thai ini yang menangis bila kesemuanya dapat ditemui. Tidak dapat dibayangkan bagaimana mereka boleh bertahan selama 10 hari dalam keadaan gelap gelita, tanpa makanan, kesejukan dan yang paling tragik, ketakutan bila air semakin menaik, menaik dan menaik sehingga hanya berbaki kawasan sempit untuk mereka semua bernafas....

Kredit: Facebook Mohd Aznam Abdul Rahman

Memang mencabar betul misi ni...

Memula MF baca nak ajar budak-budak ni menyelam dan berenang, tapi disebabkan remaja masih muda dan dah lama terperangkap, tenaga pun kurang... Jadi, tak boleh guna cara ni...

Usaha lain pula...

Dan semalam, diorang guna cara naikkan seorang demi seorang guna tong oksigen yang dibekalkan dan dengan sokongan tali penyelamat yang dipasang pada laluan lorong gua tersebut...


Alhamdulillah, setakat berita diterima 6 orang dah berjaya dikeluarkan...

Kita doakan mereka semua selamat...