Memaparkan catatan dengan label Ceritaku. .kesihatan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Ceritaku. .kesihatan. Papar semua catatan

25 November 2018

November 25, 2018

25 Tanda Ini, Menandakan Badan Ada Sesuatu Yang Mungkin Kita Tak Tahu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

25 Tanda Ini, Menandakan Badan Ada Sesuatu Yang Mungkin Kita Tak Tahu | Badan manusia, Allah jadikan cukup kompleks dan lengkap. Semua anggota dan organ dan apa sahaja yang ada kat badan kita ni saling memerlukan dan melengkapi.

Badan kita kan bertindak balas dengan sesuatu keadaan… dan ini yang mungkin kita tak faham dengan bahasa badan kita sendiri…

Doktor ini menjelaskan tanda-tanda badan manusia yang mungkin kita tak tau…

25 Tanda Ini, Menandakan Badan Ada Sesuatu Yang Mungkin Kita Tak Tahu

25 Tanda Ini, Menandakan Badan Ada Sesuatu Yang Mungkin Kita Tak Tahu

1. MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati).


  • Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi. Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.
  • Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
  • Keluar tahi mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
  • Keluar air mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja
  • Ketegangan mata dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.


2. HIDUNG (Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong).


  • Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
  • Hidung sumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
  • Bersin
    • Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
    • Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.


3. BATUK


  • Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
  • Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Biasanya kahak pekat keluar selepas beberapa hari memakan RG.
  • Batuk dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.


4. KERONGKONG


  • Kerongkong kering. Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
  • Sakit kerongkong. Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.


5. BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)


  • Bibir pucat
    • Sistem penghadaman yang lemah.
    • Perut mengandungi angin.
    • Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi. Sepatutnya diperkuatkan fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi.
  • Bibir kering dan pecah. Perut mengandungi banyak bahan toksin.


6. MULUT DAN LIDAH : Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah.


  • Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
  • Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser). Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
  • Mulut berbau busuk . Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.


7. TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang.


  • Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
  • Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.


8. KULIT Berpeluh :


  • Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
  • Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.


9. RUAM DAN BISUL : 


  • Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.


10. KULIT GATAL DENGAN RUAM : 


  • Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.


11. KULIT PECAH DAN BERAIR : 


  • Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.


12. RAMBUT GUGUR : 


  • Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.


13. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI


  • Sakit Sendi
    • Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).
    • Tidak rasa panas Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism).
    • Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.
  • KEBAS TANGAN : Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
  • KEBAS TANGAN KIRI DAN LENGAN : Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
  • KEBAS KAKI : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
  • SAKIT TAPAK KAKI : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
  • SAKIT TUMIT KAKI : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.
  • RASA PANAS DI TAPAK KAKI : Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.
  • GATAL DI CELAH-CELAH JARI KAKI : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).


14. TANDA-TANDA DALAMAN


  • KEPALA. Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.
  • PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.
  • PENING/SAKIT DI BAHAGIAN BELAKANG KEPALA
    • Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
    • Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.
  • SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA :Menandakan penyakit migrain.
  • BISUL TERJADI DI KEPALA Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.
  • RASA PENING YANG MEMUSING Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.


15. MULUT/KERONGKONG/LIDAH


  • LOYA/MUNTAH . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
  • MUNTAH DARAH
    • Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan
    • Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.

16. LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK : 


  • Tanda sakit jantung.


17. KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT . 


  • Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman


18. KENCING


  • KERAP KENCING Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran.
  • AIR KENCING BERKAPUR Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
  • AIR KENCING BERMINYAK : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.
  • AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT : Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.
  • AIR KENCING BERDARAH : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.


19. BUANG AIR BESAR


  • CIRIT-BIRIT/KERAP BUANG AIR BESAR : Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.
  • SEMBELIT: Membersihkan toksin dari usus kecil.
  • NAJIS BERDARAH 
    • Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus. 
    • Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
  • NAJIS BERWARNA HITAM : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.


20. BADAN


  • RASA SAKIT : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.
    • Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.
    • Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
    • Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.
    • Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.
  • BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan
  • BADAN TERASA PANAS . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.
  • BADAN TERASA RINGAN : Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.


21. RASA TAKUT MENGEJUT : 


  • Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.


22. CEPAT NAIK DARAH/MARAH : 


  • Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.


23. RASA BIMBANG DAN TAKUT : 


  • Sistem paru-paru yang lemah.


24. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB :


  • Sistem jantung yang lemah.
  • Sistem saraf otak yang lemah.
  • Masalah pengaliran darah.


25. SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL : 


  • Sistem penghadaman yang lemah.



Sumber (via Facebook):
Pn. Rusnani Omar
Penolong Pendaftar
Unit Keselamatan & kesihatan Pekerjaan
Universiti Malaysia Perlis


Moga dengan perkongsian ini menambahkan ilmu perubatan diri kita dan faham bahasa badan kita sendiri.

dan dengan ilmu ni juga menambahkan keimanan kita bahawa, Allah Maha Bijaksana dalam mencipta sesuatu... 

12 November 2018

November 12, 2018

Panduan Pilih Vitamin C Yang Terbaik

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Panduan Pilih Vitamin C Yang Terbaik | Vitamin C adalah vitamin yang larut dalam air. Ia tidak disimppan dalam tubuh. Jadi ia harus diambil secara berterusan dalam makanan.

Banyak makanan terutamanya buah-buahan yang membekalkan vitamin C.

Antaranya buah oren dan pelbagai jenis limau tempatan, mangga, cili hijau, brokoli,dan tomato.

Ada kalanya pemakanan yang kita makan tidak cukup dengan vitamin C, terutama jika makan makanan yang berproses.

Makanan segar yang kita makan membekalkan sebahagian kecil peratusan yang diperlukan oleh tubuh.

Jika kita mengambil makanan berproses, tiada vitamin yang dapat dibekalkan ke dalam tubuh.

Oleh itu kita perlukan suplemen vitamin C.

Untuk mencapai tahap membantu rawatan, (therapeutic dose) kita memerlukan dos yang lebih tinggi iaitu antara 500 mg dan 1,000 mg vitamin setiap hari.

Dos yang sebegini boleh didapati dari kenanyakan farmasi dan ia bukanlah dos berbahaya.

Doktor Zubaidi Ahmad mencadangkan agar berbincang dengan doktor yang faham tentang penggunaan Vitamin C, agar tidak keliru dengan fakta yang salah selalu diberikan kepada masyarakat.

Panduan Pilih Vitamin C Yang Terbaik

Panduan Pilih Vitamin C Yang Terbaik

Ada beberapa jenis suplemen Vitamin C.

1. Ascorbic acid

Ia boleh didapati dalam bentuk natural atau sintetik. Ia ada dalam bentuk pil kunyah (chewable tablet) atau kapsul, cecair dan powder.

Ia boleh menyebabkan keradangan perut jika diambil dalam dos yang tinggi dan perut yang kosong.

2. Buffered vitamin C

Ia mengandungi garam mineral bersama ascorbic acid.

Kurang berasid dan sesuai untuk mereka yang mempunyai masalah gastritis. Contohnya calsium ascorbate.

3. Vitamin C dengan bioflavonoids

Bioflavonoids adalah komponen tumbuh-tumbuhan yang menambahkan fungsi antioksida pada vitamin C.

Ia juga menambahkan kadar penyerapan vitamin dalam usus.

4. Topical vitamin C

Ia adalah serum yang mengandungi vitamin C yang pekat.

Ia sesuai digunakan sebagai sapuan pada kulit sebagai salah satu cara melambatkan penuaan terutamanya kulit muka.

Semoga bermanfaat.

Kredit : Facebook Dr Zubaidi Ahmad

Boleh la lepas ni cari vitamin yang sesuai.

Ingat nak beli.. Tapi macam confius nak pilih yang mana sesuai... 

Setakat ni MF cuma minum oren je.  Tapi kadang skip tak minum.. Jadi rasa lemau juga.. 

Rasanya kena juga la beli vitamin C sebab banyak manfaat vitamin C terutama untuk stress dan juga kulit. 

04 November 2018

November 04, 2018

Ujian Saringan Mental Online - Uji Tahap Kemurungan Anda!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ujian Saringan Mental Online - Uji Tahap Kemurungan Anda! | Kemurungan satu penyakit. Dan ianya adalah penyakit mental yang berbahaya jika dibiarkan dan tidak dirawat.

Kemurungan ni tak nampak.
Orang perempuan mudah alami penyakit ni.

Tapi kadang kita sendiri tak sedar kita ada penyakit kemurungan ni.

Kemurungan ni adalah disebabkan tekanan yang tidak terkawal.

Ada masalah pendam sendiri.

Akhirnya memakan diri.

Betul Ke mental kita sihat?
Jom buat ujian saringan kemurungan ni.

Jawab beberapa soalan mudah dengan JUJUR.

Dan anda akan terus dapat jawapannya nanti.

Jika tidak normal, boleh bawa keputusan ujian ni kepada klinik kesihatan terdekat untuk rawatan dan kaunseling.

Jangan biarkan...

Sayang diri dan keluarga kita.

Sedihkan kalau biarkan.
Kesannya, itulah yang berlaku...

Mak kelar anak, gantung diri, mak tinggalkan anak dan macam-macam kes tak masuk akal.

Jadi, jom buat ujian ringkas ini..

Ujian Saringan Mental Online - Uji Tahap Kemurungan Anda!

Ujian Saringan Mental Online - Uji Tahap Kemurungan Anda!

Panduan ringkas ujian saringan kesihatan minda oleh Public Health Malaysia.

1⃣ Lakukan ujian saringan kesihatan minda yang disediakan secara atas talian oleh Public Health Malaysia di pautan www.tinyurl.com/phmdass2.


2⃣ Bawa keputusan saringan ke klinik kesihatan atau klinik swasta yang berdekatan. Nyatakan gejala yang dihadapi.

3⃣ Jika perlu, doktor akan merujuk anda ke Jabatan Psikiatri dan Kesihatan Mental yang terdekat.

4⃣ Bawa surat tersebut untuk membuat temujanji bersama doktor di hospital berkenaan.

Harus diingat
1⃣ Ujian DASS merupakan satu saringan, BUKAN DIAGNOSIS

2⃣ TIDAK semua pesakit kemurungan perlu memakan ubat.

3⃣ Mendapatkan RAWATAN dan mengadakan pertemuan berkala BUKAN bererti anda kurang siuman atau gila.

Namun,
1⃣ DASS merupakan saringan kesihatan mental, dan kesihatan mental sama penting untuk dibuat ‘medical check-up’ setiap 6 bulan sekali

2⃣ Jika anda perlu memakan ubat, teruskan dengan saranan doktor untuk mendapatkan kesihatan yang lebih baik.

3⃣ Tidak mengapa untuk mendapatkan rawatan psikiatri kerana kesihatan mental juga sama penting dengan kesihatan fizikal.

Semoga sentiasa dikurniakan kesihatan yang sejahtera dari aspek mental ataupun fizikal.

MF sendiri dah buat ujian saringan ni... Alhamdulillah... Ada sedikit la tahap kemurungan tu...

Ujian Saringan Mental Online - Uji Tahap Kemurungan Anda!
Ujian Saringan Mental Online - Uji Tahap Kemurungan Anda!



Masih boleh dikawal...

Alhamdulillah tiada penyakit mental dan semuanya normal.

Korang cubalah buat ujian ni...
Periksa sendiri..

KLIK URL INI:
www.tinyurl.com/phmdass2.


Jika tak normal jangan panik dan jangan rasa korang ni gila.

Cuma korang perlu kawal..

Amalkan zikir dan al-Quran.. Insha Allah... Penyakit mental dapat dicegah dan dikawal. 

26 Oktober 2018

Oktober 26, 2018

AWAS! 3 BAHAYA MENANTI JIKA SELALU MAKAN LEWAT MALAM

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Perasan tak... Bila tengok drama Melayu... Selalu ada babak makan malam dan dinner...

Sebab itulah budaya di Malaysia iaitu makan makan.

Tapi ada kalanya kita terbabas hingga makan lewat malam.

Kalau betul nak jaga makan... Kita disarankan jalan makan lebih dari jam 8 malam.

8 malam ke atas elakkan ambil makanan berat. Sebab ada kesannya yang mungkin boleh memudaratkan kesihatan kita.



Jadi, kawal makan... Sebab bila umur meningkat... Segalanya meningkat dengan cepat.

Dan penyakit pun senang lekat.

Pesan untuk diri sendiri juga ni... Sebab selalu terbabas makan lewat malam.

Seluar banyak dah sempit.. Senam pun seminggu sekali... Aduhai.  Bila nak insaf ntah ni.. Haha.. 

23 Oktober 2018

Oktober 23, 2018

Cara Lakukan Tuam Untuk Surutkan Bengkak atau Benjol

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Cara Lakukan Tuam Untuk Surutkan Bengkak atau Benjol | Anak-anak yang melasak, memang tak kan terlepas dari alami benjolan akibat jatuh..

Anak MF, yang perempuan semuanya lasak-lasak... Jatuh itu satu kebiasaan dah...

Bila jatuh, jangan cepat panik... Tengok tempat jatuh tu... Ada bengkak atau benjol tak...

Kalau ada benjolan, atau bengkak serta lebam, buat rawatan tuam.

Tapi kena juga tau cara nak tuam barulah boleh merawat... kalau salah cara nanti melarat aje...

Ini, MF kongsikan perkongsian dari Doktor dari Rehabilitasi #MedTweetMY cara melakukan tuam yang betul.

Cara Lakukan Tuam Untuk Surutkan Bengkak atau Benjol
sumber: google images

Cara Lakukan Tuam Untuk Surutkan Bengkak atau Benjol


“Tuam ais ke tuam haba lebih baik untuk surutkan bengkak selepas kecederaan sukan?”

Kedua-dua tuam ais dan haba memberi kesan yang baik kepada pemulihan kecederaan sukan. Namun perlu tahu bila tuam ais atau haba lebih sesuai digunakan.

Tuam ais, atau cryotherapy sesuai untuk kecederaan akut seperti terseliuh, terkehel, otot atau tendon terlebih regang, trauma tumpul pada otot dan sebagainya.

Rawatan ini memanfaatkan reaksi pembuluh darah yang akan mengecut jika didedahkan kepada kesejukan. Reaksi ini akan menyebabkan penurunan bekalan darah dan secara tidak langsung mengurangkan reaksi keradangan. Hal ini mengekang pembentukan bengkak yang teruk.

Selain itu, tuam ais dapat menurunkan aktiviti saraf. Ini boleh memberi kesan kebas lantas mengurangkan kesakitan kepada kawasan kecederaan.

Oleh yang demikian, tempoh yang sesuai untuaman ais adalah pada awal tempoh kecederaan, iaitu sebaik sahaja kecederaan berlaku dan 3 hari berikutnya.

Cara-cara melakukan tuaman ais:

1. Letakkan ais atau pek ais ke dalam balutan tuala kecil.

2. Tuam ais pada bahagian yang tercedera selama 10 minit dan angkat tuaman 5 minit.

3. Ulang langkah 2 selama 4 kitaran.
Boleh ulang set ini 2-3 kali sehari

[ ! ] Elakkan daripada meletakkan ais secara langsung pada kulit atau tuam terlalu lama bagi mengelakkan risiko kecederaan pada kulit, tisu dan saraf.

Tuam haba, atau thermotherapy pula sesuai kecederaan kronik atau kecederaan yang melibatkan kekejangan dam sengal otot. Contoh: silap bantal dan simpul biawak.

Haba memperbaiki aliran darah ke kawasan yang di tuam dan merelakskan otot dan melegakan kesakitan kekejangan otot. Selain itu haba juga menjadikan otot lebih fleksible. Ia memberi efek yang selesa selain mempercepat proses pemulihan.

Tuam haba sesuatu dibuat pada hari ke-4 dan seterusnya selepas kecederaan.

Cara-cara lakukan tuaman haba:


1. Lembabkan tuala dengan air suam atau letakkan pek haba dalam balutan tuala.

2. Tuamkan pada bahagian yang tercedera selama 5 minit, dan berhenti seketika.

3. Ulang langkah beberapa kali sehingga kesakitan lega.

[ ! ] Elak daripada meletakkan sumber haba secara langsung pada kulit atau tuam terlalu lama bagi mengelakkan risiko kecederaan pada kulit. Tuam haba pada awal kecederaan boleh mengakibatkan bengkak yang besar.

Jika ada luka, elakkan lakukan mana-mana tuaman. Berjumpalah dengan doktor jika ada kesangsian berkenaan pilihan tuaman.


Jadi, dah tau cara, jangan salah lagi... paling penting kalau anak jatuh... jangan cepat panik... Dakap dan peluk anak... usap kawasan yang tercedera atau lebam atau bengkak tu sambil selawat banyak-banyak... Kemudian buatlah tuam ni sebagai rawatan awal. Lepas tu dalam masa 24 jam pantau... kalau ada muntah, demam atau sawan dalam masa 24 jam lepas jatuh, terus ke hospital... Tak payah tulis kat FB lagi ye... sebab dah bagitau ni...

Semoga bermanfaat...

Moga Allah lindungi anak-anak kita semua.. insha Allah. 

17 Oktober 2018

Oktober 17, 2018

WW | Senaman Untuk Perut Buncit

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Senaman Untuk Perut Buncit



Sila rajin ye ... 

Sapu la mustajab tapi kalau tak senaman sama je... 

Konsisten... 10 minit sehari... 

Ok.. jom semangat demi kembali longgarkan kain dan seluar.. Jomm.. 

02 Oktober 2018

Oktober 02, 2018

Seksanya Penyakit Angin Dalam Badan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Seksanya Penyakit Angin Dalam Badan | Tengah dok jenjalan dalam dewan sekali pening menonong.. Lepas tu mula sakit belakang terus ke kaki...

Picit sendiri... Terus sendawa...

Fuhh.. Angin menyerang dalam badan...

Siapa pernah kena tau la kan penyakit angin ni kan..

Penyakit ni kadang datang tanpa sebab... Tak makan makanan yang menyebabkan angin pun tetiba kena angin juga...


Kadang kena juga kembung perut dan sebu akibat angin... Tapi paling seksa angin ni serang urat saraf.


Seksanya Penyakit Angin Dalam Badan

Macam Dr. Hafiz Sulaiman kata.. Penyakit angin ni memang takde dalam kajian saintifik tapi ada kebenarannya. Siapa yang alami je tau.

Angin ni sinonim dengan kembung perut la... Sebab tu tanda paling senang nak tau kita kena penyakit angin dalam badan.

Kembung ini biasa datang dengan masalah sistem pencernaan lain seperti gastritis, refluks dan juga perut sensitif.

Bagaimana kembung perut berlaku?


Bakteria "baik" ada di sepanjang saluran sistem pencernaan kita terutamanya banyak di usus besar. Apabila kuman baik mencukupi, gas dihasilkan untuk menolak najis keluar. Namun begitu, berlebihan kuman di usus kecil pula menyebabkan simtom kembung.

Kerosakan salur pencernaan juga menyebabkan kuman membiak di tempat tidak sepatutnya. Contohnya pengambilan makanan dan bahan kimia perosak perut, alkohol, rokok, antibiotik berlebihan mengurangkan asid perut yang sepatutnya membunuh kuman berlebihan ini.

Gangguan sistem pencernaan juga menyebabkan kulat bermaharajalela. Kulat usus berlebihan juga menyebabkan kembung.

Apabila sistem pencernaan menjadi lemah, penyerapan makanan di usus kecil menjadi terganggu. Maka makanan yang susah diserap akan menjadi santapan kuman usus kecil. Kuman usus kecil membiak dan menghasilkan gas menyebabkan kembung!

Penyakit dikaitkan kembung perut:

1) GERD.
2) Penyakit pankreas.
3) Penyakit kencing manis.
4) Penyakit keradangan usus
(IBD seperti Crohn's, UC, diverticulitis)
5) Celiac dan alahan gluten.
6) Liver cirrhosis
7) Hypotiroid.

Antara simtom lain berkait perut kembung :


- Loya dan muntah.
- Gas ( perut berbunyi, kentut, sendawa)
- Cirit.
- Malnutrisi.
- Lemah lesu.
- Berat badan turun mendadak.
- Sakit sendi. Sakit-sakit badan.
- Alahan.
- Sakit kepala.
- Kemurungan (depresi)
serta masalah kesihatan mental lain.


PENYAKIT "ANGIN"


Angin dihasilkan oleh pergerakan salur pencernaan, esofagus, perut, usus kecil dan besar..pergerakan salur ini dinamakan PERISTALSIS.

Pergerakan ni ibarat mengurut-urut jari yang dicucuk untuk cek gula darah..nak bagi keluar darah 😂😂 gitu lah usus kita ni automatik mengurut sendiri untuk keluarkan najis. Makanan pun turun salur pencernaan.

Kalau takde makanan/najis..angin lah yang diurutnya..keluar ikut punggung, jadilah kentut.. keluar ikut mulut, jadi lah sendawa..

Kerap sendawa, kentut, perut berbunyi ialah kerana peningkatan ransangan perut/usus.

Kerana sensitif..

Ransangan kerana peningkatan histamin pada reseptor H1 yang mengawal pergerakan otot usus/perut/esofagus/rahim..


SIMPTOM-SIMPTOM ANGIN BANYAK DALAM BADAN


✔ Rasa lesu , letih, tidak bertenaga
✔ Selalu rasa kebas, lenguh dan sengal
✔ Tapak tangan dan kaki sering berasa sejuk
✔ Mudah dan selalu menguap
✔ Mudah mengantuk walaupun di awal pagi
✔ Sukar bernafas atau nafas pendek
✔ Rasa tegang di bahagian tengkuk dan pinggang
✔ Kulit kering
✔ Muscle spasms ketika jaga atau tidur
✔ Perut berangin atau kembung.
✔ Bila di tepuk terasa seperti gendang.
✔ Perut yang keras dan padat
✔ Sakit kepala dan migrain
✔ Perasaan mudah marah
✔ Hilang selera makan kerana ketidakselesaan perut
✔ Ketidakselesaan badan
✔ Rasa nak muntah dan mual angin
✔ Pedih ulu hati
✔ Gastrik
✔ Ketengangan otot/cramp


JENIS MAKANAN YANG HARUS DI ELAKKAN


Makanan ni bergantung juga kepada tindak balas badan seseorang.

✖Kekacang
✖Sayuran - brokoli, kobis, taugeh, bawang, asparagus, bendi & terung
✖Buah-buahan - Pear, apple, peach
✖Bijirin - Cereal & roti gandum
✖Susu dan produk daripada susu dan keju
✖ Nangka, labu, mee kuning, daging beku, air berkafein & bersoda


Macam mana nak atasi masalah angin ni...


Jangan skip waktu makan... Tapi kalau puasa ada barakah... Tak kan terjadi penyakit angin sebab ada hikmah atau the power of Puasa tu sendiri..

Makan ikut waktu... Pantang makanan yang kita alah dan menyebabkan angin. Kurangkan bercakap... Sebab kita banyak cakap, banyak angin masuk dalam badan.

Berurut dan mandi air hangat boleh tingkatkan kesegaran tubuh dan buang angin dalam badan. Insha Allah dengan izin Allah.

Rujukan : Facebook Dr. Hafiz Sulaiman 

27 September 2018

September 27, 2018

Penjelasan Saintifik Tentang Pantang Makan Laksa Bagi Wanita Lepas Bersalin

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Penjelasan Saintifik Tentang Pantang Makan Laksa Bagi Wanita Lepas Bersalin | Laksa popular sejak dua menjak ni...

Sejak isu pertikaman keyboard antara doktor dan netizen, hingga ke hari ni... belum ada bukti saintifik tentang kesan dan pantang larang laksa kepada wanita lepas bersalin.

Betul ke laksa perlu pantang bagi semua wanita lepas bersalin?

Betul ke laksa ni menyebabkan angin dan bisa badan?

MF memang menunggu jawapan ni dari segi saintifik...

Sebab kesan bisa dan angin tu MF rasa selepas makan laksa, tapi nak berikan penjelasan dari segi bukti sains dan kaitan dengan kesihatan takde pula bukti nak cerita.

Tapi akhirnya, MF jumpa juga penjelasannya dalam satu artikel yang menarik...

Penjelasan tentang kesan laksa terhadap badan sesetengah orang.

Ada yang kata laksa ni bisa sebab kuah dia, ada juga sebab laksa tu sendiri...

Kalau MF, MF akan buat kuah yang simple... cuma rebus ikan dan letakkan cili serta asam garam... makan dengan bihun goreng... Camni MF boleh makan.. Badan MF boleh terima bihun, tapi mee kuning ada juga kesan, cuma tak seteruk kesan laksa... sakit satu badan.

Penjelasan Saintifik Tentang Pantang Makan Laksa Bagi Wanita Lepas Bersalin

Pantang Makan Laksa Bagi Wanita Lepas Bersalin
sumber: google images

Apa sebab kesan yang berbeza-beza ni?

Ini penjelasannya.


KUAH LAKSA

  • Kuah laksa ni diperbuat daripada ikan-ikan yang selalu dikaitkan alahan seperti ikan kembung  dan ikan selayang. Ikan ni ada histamin iaitu bahan penyebab badan jadi sensitif mudah loya, muntah dan simtom “angin” seperti sendawa, kentut, perut berbunyi dan cirit-birit.
  • Lebih lama kuah laksa ini, lebih tinggi kandungan bahan penyebab sensitif.
  • Bagi orang yang takde masalah pencernaan, bahan makanan tinggi histamin ini tiada masalah dimakan malah bermanfaat. Tapi orang yang ada masalah sistem pencernaan yang ada alahan, wanita awal mengandung dan selepas bersalin, sebaiknya elakkan makanan tinggi sensitif ini.

BAHAN-BAHAN DALAM LAKSA

  • Cili: Digolongkan dalam kategori keluarga nightshades. Bagi sesetengah orang yang mempunyai dinding lapisan usus yang lemah, cili mungkin menyebabkan risiko keradangan gastrik dan simtom refluks (angin). Ia juga mungkin menyebabkan keradangan sendi dan saraf bagi sesetengah orang.
  • Asam keping: Kesan berlebihan asam ialah loya, muntah, sakit perut dan sakit kepala. Ia dikatakan mungkin kerana kandungan asid hydrocitric (HCA).
  • Timun: Timun mengandungi kandungan salicylate yang tinggi dan mungkin menimbulkan reaksi bagi mereka yang alah.
  • Daun Kesom: Daun ini mempunyai rekod kes alergi dan tidak mustahil sekiranya reaksi muncul terutamanya ketika badan sangat sensitif selepas bersalin.

LAKSA

  • Laksa jadi "kanji degil" susah diserap jika dicampur lemak daripada santan.
  • Sesetengah penggunaan beras untuk hasilkan laksa kebiasaannya menggunakan beras panjang yang mempunyai kandungan tinggi kanji susah serap (amylose). Adapun terdapat juga kaedah lain hasilkan mee laksa iaitu campur dengan tepung gandum.
  • Panaskan...sejukkan..dan panaskan balik bukanlah memerangkap "angin"...tetapi ia meningkatkan kandungan kanji degil di dalam laksa itu.
  • Apa pun bukan lah bahaya kanji degil ni..sebenarnya ia sangat berkhasiat kerana ia menghasilkan butyrate yang bagus untuk kesihatan usus. Malah kanji degil bagus untuk orang ada kencing manis dan nak kurus kerana kanji ini susah serap jadi tak naikkan gula darah cepat sangat. Cuma kalau sensitif dan ada alahan tu..Mungkin perlu pantang.
Olahan dari sumber: Facebook dan Blog Hafiz Sulaiman

Alhamdulillah, sekarang ni jelas lah, sesetengah bahan makanan ni beri kesan kepada orang tertentu sebab penerimaan dan tindak balas badan kita tak sama. 

Lepas setahun, MF akan cuba makan juga laksa... sama ada dah sampai tempoh yang sesuai atau hormon badan MF dah berubah untuk terima laksa ni... Kalau makan ok, MF akan terus makanlah.. Kalau makan rasa tak ok juga... sambunglah berpantang lagi... 

Itulah kaedah pantang sebenarnya... Pantang sepanjang hayat.. Makan makanan yang sihat untuk badan kita... Bukan pantang macam orang dulu lagi dah... 

Kalau makanan tu bawa mudharat, bukan waktu lepas bersalin je kena pantang, sampai bila-bilalah kena pantang.. maknanya Allah dah tarik nikmat kita.. 

Jadi, jangan nak membawang kalau tengok orang makan makanan tu, tapi kita tak boleh makan, sebab badan dia boleh terima, badan kita tak... begitulah sebaliknya... badan lain-lain ya... 

18 September 2018

September 18, 2018

6 Jenis Makanan dan Minuman Yang Menyebabkan Tua Sebelum Usia

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Sumber: Instagram

Tua.. Tak sesiapa ingin kelihatan tua... Kalau boleh nak sentiasa cantik dan kelihatan muda kan... 

Kalau boleh nak sorok umur sebenar di sebalik rias wajah. 

Tapi pernah tak orang teka umur kita.. Dan umur tekaan tu lagi tua dari usia sebenar... 

Terasa kan...

Tapi sebenarnya... Kulit kita akan kelihatan tua sebab dari cara hidup dan pemakanan kita sendiri.. 

Ada 6 Jenis Makanan dan minuman yang boleh mempercepatkan proses penuaan kulit kita... Terutamanya di wajah kita... 

Jika kita ambil secara berlebihan. 

6 Jenis Makanan dan Minuman Yang Menyebabkan Tua Sebelum Usia


1. Minuman bergula

Mempercepatkan kulit berkedut terutama di bahagian dahi. 

2. Makanan berprotein tinggi

Makanan berprotein tinggi seperti telur, daging... Jika diambil berlebihan boleh menyebabkan rambut kita beruban dengan cepat. 

3. Makanan berminyak

Makanan berminyak yang berlebihan akan menyebabkan kedutan di sekitar mata.

4. Minuman bertenaga / isotonik

Jika diambil berlebihan boleh menyebabkan kerapuhan gigi. 

5. Makanan tinggi garam

Seperti jajan, keropok lekor, jika berlebihan menyebabkan kulit kusam. 

6. Minuman beralkohol. 

Yang ni memang haram bagi umat Islam... Tapi kesannya bagi meminum akan menyebabkan kulit kering. 

Jadi, jauhi minuman yang haram bagi umat Islam ya.. 

Dan untuk jenis yang lain kena kawal supaya tak berlebihan. 

Makan ikut piramid makanan lebih baik... 

Amalkan minum air kosong dan kurangkan makanan berminyak, bergaram dan minuman bergula bukan untuk kurus sihat tapi untuk kulit sihat dan awet muda... 

13 September 2018

September 13, 2018

7 Sebab Sakit Tekak, Makan Belacan Salah Satu Puncanya

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

7 Sebab Sakit Tekak, Makan Belacan Salah Satu Puncanya | Dah lama tak sakit tekak... Gatal dan sakit tekak  naik ke hidung.. Hidung mula berair dan kepala mula berdenyut.. Tonsil mula membengkak...

Itulah gatai sangat makan sambal belacan tak hingat... Haha... Mendapat la kan..

Masih bersisa perit tekak... Tapi penawar perit tekak ni, telan aiskrim vanila.. Insha Allah reda la sikit...


7 Sebab Sakit Tekak, Makan Belacan Salah Satu Puncanya
Tapi ada orang selalu sangat sakit tekak kan... Kenapa berlaku?

7 Sebab Sakit Tekak, Makan Belacan Salah Satu Puncanya

1. Masalah tonsil

Jangkitan pada tonsil atau dipanggil sebagai ‘acute tonsillitis’ akan menyebabkan pesakit mengalami masalah sakit tekak, kesukaran ketika menelan, demam dan gejala berkaitan.

2. Jangkitan pada kawasan tekak

Acute pharyngitis iaitu jangkitan pada bahagian tekak boleh berlaku dan mengakibatkan masalah sakit tekak. Berbagai-bagai puncayang menyebabkan ia boleh berlaku sama ada jangkitan virus, bakteria dan sebagainya.

3. Masalah hidung

Pernah kan kita temui pesakit sinusitis atau resdung turut mengalami masalah sakit tekak? Kerap tidak selesa pada tekak. Rasa ada sesuatu tidak seronok ketika menelan. Mukus daripada hidung akibat masalah resdung yang tidak terkawal boleh mengalir ke belakang dan menyebabkan jangkitan pada tekak juga. Kawal masalah sinus anda!

4. ‘Foreign body’

Kadang-kadang pesakit tak sedar. Selepas makan ada tertinggal tulang ikan pada tekak. Rasa tak selesa dan mencucuk-cucuk pada tekak. Bawa periksa doktor, kami akan keluarkan.

5. Quinsy atau peritonsillar abscess

Pengumpulan nanah pada sekitar kawasan tonsil atau dipanggil ‘quinsy’ boleh berlaku kepada pesakit. Pesakit akan mengalami sakit tekak teramat sangat, sukar menelan, sehingga sukar untuk membuka mulut. Nanah ini perlu dikeluarkan segera.

6. Tonsilolith atau tonsil stone

Anda akan perhati sesuatu keputihan atau tidak normal pada salah satu tonsil anda. Akibat daripada serpihan makanan yang tertinggal atau terlekat pada tonsil, lama-kelamaan ia akan menjadi tonsil stone. Sesetengah pesakit tidak menyedari keadaan ini, namun ada kes dimana pesakit kan mengalami kesakitan teramat sangat. Ia perlu dikeluarkan.

7. Ulser pada tekak.

Ini juga boleh ditemui di kalangan pesakit. Jangkitan kuman, traumatic cause dan sebagainya boleh menyebabkan ia berlaku. Periksa doktor jika anda alami maslah sakit tekak.

Kredit : Facebook Dr. Ezairy M.Sallih


Punca makan belacan boleh sebabkan sakit tekak bagi orang yang ada alahan je... MF ada alahan kepada makanan tertentu...


Lama tak makan sambal belacan kan... Tanggung la sendiri... Gelak kan diri sendiri la kan...

Apa pun... Redha je la.. Itu asbab dengan izin Allah.. Segalanya ketentuan Allah untuk hapuskan dosa kecil kita... #redha. 

03 September 2018

September 03, 2018

Masih Ramai Yang Minum Minuman Potong Kaki Ketika Sarapan Pagi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Jemput Minum “Minuman Potong Kaki”


☑️ Kajian menunjukkan kebanyakan rakyat Malaysia mengambil gula tambahan dalam kuantiti yang BANYAK dan berlebihan menerusi minuman

☑️ Pengambilan gula yang tinggi, obesiti dan tidak aktif dalam aktiviti fizikal merupakan FAKTOR RISIKO untuk penyakit kencing manis

☑️ Setakat ini 20.3% atau hampir 2.8 juta rakyat Malaysia menghidap kencing manis 😱😱

☑️ Penyakit ini akan menyebabkan saraf di kaki kurang sensitif, kulit mudah di jangkiti kulat dan luka sukar sembuh.

☑️ Hal ini menjadi punca kepada komplikasi ULSER DI KAKI

☑️ Menyedihkan, 7% pesakit diabetes terpaksa di potong kaki (amputasi) akibat komplikasi ulser di kaki.

Sumber : Facebook Public Health Malaysia 


Budaya sarapan pagi yang tidak sihat di Malaysia.

Makan nasi lemak, roti canai takde masalah... Tapi pastikan minuman bukan minuman manis.. Ambil air asam, limau atau jus buah itu yang terbaik...

Gaya hidup yang dah sebati dengan masyarakat kita... Payah nak ubah kan kengkadang..

Kalau kita amalkan pemakanan sihat.. Tak perlu lagi suplemen tambahan.


14 Ogos 2018

Ogos 14, 2018

8 Tips Buat Burger Viral Sihat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


8 Tips Buat Burger Viral Sihat | Burger.. H.mm lama tak makan... Burger bukanlah makanan yang sihat untuk dimakan selalu.

Tapi kita boleh hasilkan burger yang sihat sehingga boleh jadi Viral kalau buat 8 tips ni...

8 Tips Buat Burger Viral Sihat

8 Tips Buat Burger Viral Sihat

Tips Menu Burger Yang Lebih Sihat


1. Gunakan roti wholemeal berbanding roti putih

2. Banyakkan sayuran

3. Daging di masak secara panggang bukan di goreng

4. Daging ayam lebih kurang kalori berbanding daging lembu/ kambing

5. Kurangkan penggunaan garam, gula dan perasa

6. Gantikan dengan bahan perasa semulajadi seperti bawang, lada dan rempah

7. Elakkan penggunaan sos, mayonis dan krim keju secara berlebihan. *PENTING

8. Saiz yang optimum

Agak-agak berapa ringgit nak jual ni...

Kalau jual burger bakar berbelas ringgit orang beli... Jadi tak mustahil kalau korang buat burger sihat macam ni dan viral kan... Harga bukan ukuran kan... Tambah pula sedap sebab dibuat dengan seikhlas hati.. Insha Allah... Berkat dan pahala pun dapat... Sebab kita niat nak niaga dan tolong jaga kesihatan orang lain... Insha Allah..


Sumber : Public Health Malaysia 

13 Ogos 2018

Ogos 13, 2018

Yang Banyak Mengadap Komputer dan Gadjet, Amalkan Teknik 20.20.20 Untuk Jaga Mata dari Rabun

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Yang Banyak Mengadap Komputer dan Gadjet, Amalkan Teknik 20.20.20 Untuk Jaga Mata dari Rabun | Kebanyakan pekerjaan hari ini memerlukan kita untuk menggunakan komputer sepanjang hari.

Kerja cikgu ke, nurse ke, kerja pejabat ke... Kebanyakannya guna komputer atau laptop. Bahkan ada juga tak lepas dari mengadap laptop atau tablet ataupun iPad.

Selepas bekerja, mata fokus ke telefon pula. Telefon sekarang kebanyakan smartphone, semua jenis touch screen aje. Tinggi resolusinya. Balik ke rumah, mata di tumpukan ke TV pula.

Ini menyebabkan mata terdedah kepada “sinaran biru” sepanjang hari termasuk di waktu malam. Sebelum tidur pun mengadap phone lagi kan....

Sinaran biru ini telah di ketahui mendatangkan kesan negatif kepada kesihatan.


Kesan Sinaran Biru. 

☑️ Menjejaskan waktu tidur dan menyebabkan memori dan ingatan terganggu
☑️ Merosakkan retina dan menjejaskan penglihatan
☑️ Mungkin boleh menyebabkan katarak
☑️ Mengganggu pembelajaran
☑️ Risiko kegemukan, kanser dan kemurungan

Cara Jaga Mata dengan Teknik 20.20.20

Tips Jaga Mata

Antara saranan yang dicadangkan untuk mengatasi masalah ini adalah dengan mengamalkan tips 20.20.20.

☑️ Setiap 20 minit, hentikan melihat skrin komputer, telefon dan TV
☑️ Lihat objek sejauh 20 kaki
☑️ Selama 20 saat

Mudah je kan... Teknik ringkas yang semua orang boleh buat.

Mengadap laptop dan Gadjet satu rutin harian yang tak terlepas MF akan buat dan pasti buat.

Kalau blogger pun sama juga... Terutama yang buat kerja editing coding dan sebagainya.

Jadi, jangan amalkan mengadap komputer lebih dari 20 minit setiap sesi.

Jaga mata kita, sebab ianya tiada spare part... Kalau ada pun, yang original tu lebih baik kan..

Bagi yang memang sedia rabun, amalkan juga Tips ni supaya power spek tak bertambah lagi...

Sekian, semoga bermanfaat....

Sumber: FB Public Health Malaysia 

19 Julai 2018

Julai 19, 2018

8 Cara Mudah Hilangkan Pening Kepala

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

8 Cara Mudah Hilangkan Pening Kepala | Pening kepala datang tanpa diundang... Kengkang datang pening tu waktu tengah buat kerja...

MF biasa pening waktu tak cukup makan atau tekanan darah rendah. Kalau cukup makan, insha Allah.. Jarang pening kepala.

Apa pun ada tips untuk hilangkan pening kepala dengan mudah.

8 Cara Mudah Hilangkan Pening Kepala


1. Cukup tidur

Kita menjadi pening kepala kerana banyak sebab. Salah satu daripadanya ialah apabila tidak mendapat rehat yang cukup. Pastikan mendapat rehat dan tidur yang cukup. Ia akan memastikan kita mendapat cukup tenaga sebaik sahaja bangun dari tidur.

2. Mandi dan segarkan tubuh.

Perasan atau tidak tubuh kita akan lebih segar sebaik sahaja kita lepas basahkan tubuh dengan air sehingga ke kepala?

Bagi yang beragama Islam, boleh juga mengambil wuduk untuk menenangkan hati. Nak mandi sekali pun boleh supaya segar kembali.

3. Kurangkan minuman berkafein 

Ramai yang mengadu kerap pening kepala apabila mengambil minuman berkafein seperti kopi dan nescafe. Kurangkanlah kalau tak dapat berhenti sekali gus.

Tapi minum kopi kadang boleh redakan pening MF kalau pening tu sebab tak cukup tidur atau mengantuk.

4. Makanan dan minuman bercoklat

Minuman dan makanan bercoklat juga boleh membuatkan kita mudah mengalami pening kepala. Elakkan atau kurangkan jika korang adalah penggemar coklat. Tapi bagi sesetengah orang ianya jadi penawar pula.

5. Hilangkan stress dan tekanan hidup

Tekanan hidup dan stress sering menjadi punca hasil kerja kita tidak secemerlang dan sehebat orang lain in. Ia akan sekadar membuatkan kita tidak fokus kepada apa yang kita kakukan. Carilah penyelesaian setiap tekanan hidup itu. Kawal dan uruskan stress dengan baik.

Mf kalau stress berbual atau main game... Me Time adalah cara terbaik untuk hilangkan stress iaitu dengan buat apa yang kita suka.

6. Bercuti 

Kalau berpeluang, ambillah cuti sehari dua. Kalau dapat seminggu lebih baik. Bukan apa, dengan bercuti ini kita akan dapat semula momentum kerja sebaik sahaja mula kembali berkerja. Tubuh yang sibuk bekerja tanpa henti akan membuatkan kita tepu dan letih dengan setiap kerja. Berehatlah...

7. Cukup air di dalam tubuh

 Ini pun penting. Air sangat penting dalam menjalankan setiap fisiologi tubuh badan kita. Tubuh yang tidak cukup air akan menyebabkan kita gagal menjalankan fungsi tubuh secara optimum.

Pastikan cukup air kosong... Paling kurang 3 liter sehari.

8. Diet dan pemakanan teratur

Pastikan juga mengambil makanan dan diet yang seimbang. Kalau pun hendak mengamalkan diet, biarlah mengikut cara yang betul. Bermakna,tidak boleh skip makan. Sarapan, makan tengah hari dan makan malam mesti diambil. Makan secara kerap adalah lebih baik, namun dalam kuantiti yang sedikit.

Tips Mudah je.. Tapi nak buat dan amal tu mencabar juga kan... Terutama bab nak cukupkan tidur tu.. Haha.. Biasalah mak-mak anak kecil kan...

Olahan dari sumber: Dr. Ezairy M.Sallih 

16 Julai 2018

Julai 16, 2018

9 Khasiat Beras Perang Yang Mungkin Ramai Tak Tahu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


9 Khasiat Beras Perang Yang Mungkin Ramai Tak Tahu | Beras perang, tak sepopular beras basmathi atau beras harian biasa. Tak ramai jadikan beras perang sebagai makanan ruji, sebab tekak kita biasa dah dengan beras putih biasa tu...

Beras perang ni, banyak khasiatnya... MF tau beras ni sebab ianya popular sebab dijadikan makanan utama untuk bayi... Tapi MF tak pernah la cuba untuk anak sendiri... Tapi kalau makanan baby yang dah diproses, antara kandungannya ialah beras perang.

Apa khasiat beras perang???

9 Khasiat Beras Perang Yang Mungkin Ramai Tak Tahu

9 Khasiat Beras Perang Yang Mungkin Ramai Tak Tahu
9 Khasiat Beras Perang Yang Mungkin Ramai Tak Tahu


1. Kandungan Selenium Yang Tinggi

Beras perang kaya dengan selenium yang dipercayai dapat mengurangkan risiko penyakit seperti barah, penyakit jantung dan artritis. Selenium adalah mineral penting yang berupaya meningkatkan imuniti dan ketahanan badan.

2. Kaya Dengan Manganese

Secawan beras perang memberikan 80 peratus keperluan galian mangan (manganese) tubuh kita. Ia membantu tubuh melaraskan lemak serta memberi kebaikan kepada sistem reproduktif (kesuburan) dan saraf.

3. Membantu Menurutkan Berat Badan

Kandungan fiber dalam beras perang memelihara usus kerana ia membantu proses penghadaman. Ia tambahan pemakanan diet yang baik bagi mereka yang mahu melancarkan penghadaman. Beras perang menjadikan kita cepat kenyang, bila mudah kenyang pasti jumlah yang dimakan pun jadi kurang. Jadi, bagus bagi yang nak diet sihat. Boleh beralih kepada beras perang.

4. Elak Risiko Sakit Jantung dan Kolestrol

Selama ni kita tau oat aje yang bantu kurangkan kolestrol dalam darah. Beras perang pun juga boleh juga. Beras perang dikatakan sebagai bijirin penuh kerana ia tidak kehilangan zat penuhnya melalui proses penapisan ‘refining’. Bijirin penuh sudah terbukti dapat mengurangkan pembentukan plak di arteri dan dengan itu mengurangkan risiko penyakit jantung dan tinggi kolestrol.

5. Kaya Anti-Oksidan

Selama ini kita cuma tahu anti oksidan ini terdapat pada buah-buah beri atau sayur-sayuran. Tapi sebenarnya kapasiti anti oksidan beras perang sehebat dengan buah-buahan dan sayur-sayuran.

6. Tinggi Fiber

Ia kaya dengan fiber dan termasuk dalam senarai makanan yang diyakini boleh mengelakkan kanser usus. Kandungan fiber dalam beras perang adalah tinggi. Jadi ia melawan elemen yang boleh menyebabkan kanser dan juga toksin dalam tubuh. Secara langsung ia menghapuskan elemen ini daripada melekat di dinding usus.

 7. Stabilkan Paras Gula Dalam Darah

Beras perang membantu menstabilkan paras gula darah, ini menjadi sumber makanan yang baik untuk pengidap diabetes. Kajian menunjukkan mereka yang makan satu setengah cawan beras perang boleh mengurangkan risiko mendapat diabetes sebanyak 60% berbanding jika memakan nasi putih.

8. Sesuai Sebagai Makanan Bayi

Bijirin beras perang boleh dijadikan makanan bayi kerana padat dengan nutrisi semulajadi dan kandungan fiber. Ia menjadi pilihan yang lebih baik berbanding dengan beras/nasi putih yang telah melalui proses penggilapan.Membantu proses tumbesaran bayi dan kanak-kanak yang memerlukan diet yang kaya dengan dengan kandungan nutrisi. Lepas ni kena tukar kepada beras perang la nampaknya. Lagipun anak MF tu dah tak selera nak makan beras biasa dah.

9. Elak Jangkitan 'Candida Yeast'

Candida yeast adalah sejenis kulat yang hidup di dalam mulut dan sistem usus kita. Kandungan beras perang dikatakan dapat memulihkan sistem penghadaman atau usus yang sensitif daripada ‘pertumbuhan berlebihan’ organisma candida ini.

Terjemahan dari : www.vegkitchen.com


Memang bagus beras perang ni, tapi sepadan juga harganya.
Ada kata ianya tak sedap dan sedikit berbau...
MF tak pernah cuba lagi setakat ni...
Tapi bila baca khasiat ni, macam nak cuba untuk pertama kali nanti... 

12 Julai 2018

Julai 12, 2018

Rahsia Durian Yang Mungkin Ramai Orang Tak Tahu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Rahsia Durian Yang Mungkin Ramai Orang Tak Tahu | Scroll wall Facebook sana sini post gambar durian dan resepi berasaskan durian.

Sampaikan rasa atau bau durian tu seakan-akan keluar dari telefon ni..  😂😂😂

MF ni bukan penggemar durian tapi trauma dan fobia dengan durian...

Dah lebih 10 tahun tak makan durian sejak kes makan durian sampai masuk hospital. Sejak tu MF tak jamah durian langsung kecuali cekodok durian mak MF buat.

Rahsia Durian Yang Mungkin Ramai Orang Tak Tahu

Durian ni banyak juga ceritanya..  Ada yang baik ada yang tak baik.

Tau tak rahsia sebenar buah durian?

Mungkin ada yang tak tau fakta sebenar buah durian ..

Jom kita tengok fakta dan auta di sebalik buat durian.

Sekarang ini musim durian dan durian memang menjadi kegemaran ramai orang di negara kita. Durian adalah pokok buah yang tergolong di dalam keluarga Durio. Perkataan durian adalah berasal daripada kulit buahnya yang berduri. Terdapat lebih kurang 30 spesis pokok durian. Cuma durian daripada spesis Durio zibethinus yang boleh diperolehi di pasaran antarabangsa, manakala spesis-spesis lain hanya terdapat di tempat ianya tumbuh.

Memandangkan buah durian adalah buah yang sangat terkenal dan digemari oleh ramai orang terutama orang Asia, maka terdapat banyak pendapat yang disebarkan oleh orang ramai, ada yang benar dan ada yang tidak benar.

Rahsia Durian Yang Mungkin Ramai Orang Tak Tahu

1. DURIAN BOLEH MENINGKATKAN BERAT BADAN.

Buah durian mempunyai kalori yang tinggi. Sebiji durian yang purata beratnya 1 kg mempunyai jumlah kalori hampir 1400 kalori, jadi mengambil sebiji buah durian sudah meliputi 70% daripada sejumlah 2000 kalori sehari yang disyorkan kepada seorang dewasa. Seulas buah durian mempunyai berat lebih kurang 40 gram ataupun 59 kalori.

2. DURIAN KAYA DENGAN NUTRIN.

Durian kaya dengan potassium, serat, vitamin C dan vitamin B kompleks. Ia juga mengandungi asid amino tryptophan yang juga dikenali sebagai “pil tidur semulajadi” yang mungkin dapat membantu tidur. Durian juga mengandungi kandungan potasium yang lebih tinggi daripada buah pisang.

3. PESAKIT DIABETES MESTI MENGHADKAN PENGAMBILAN DURIAN.

Disebabkan durian mempunyai kandungan gula yang tinggi yakni gula ringkas seperti sukros, fruktos dan glukos (Indek Glisemik yang tinggi), buah ini memang tidak sesuai diambil oleh pesakit diabetes, kecuali jika diambil dalam kuantiti yang sedikit.

4. DURIAN BOLEH MEMBERI TENAGA SEGERA.

Disebabkan oleh kandungan karbohidrat yang tinggi dalam bentuk gula ringkas, ia memang boleh menjadi sumber tenaga segera.

Fakta dan Mitos Buah Durian
Fakta dan Mitos Buah Durian

MITOS MENGENAI DURIAN

Berikut adalah kepercayaan yang salah ataupun mitos mengenai durian.

1. DURIAN MENGANDUNGI KOLESTEROL YANG TINGGI.

Jika dilihat di dalam jadual fakta nutrin buah durian jelas menunjukkan bahawa sebenarnya TIDAK ADA kolesterol di dalamnya.

2. DURIAN ADALAH PANAS DAN PERLU DIAMBIL DENGAN BUAH MANGGIS YANG SEJUK. 

Tidak ada istilah buah sejuk dan panas di dalam perubatan moden. Ianya tidak disokong oleh kajian saintifik. Tabiat mengambil buah durian bersama dengan manggis mungkin disebabkan oleh kedua-dua pokok durian dan manggis mempunyai musim buah yang sama.

3. MEMAKAN DURIAN MENINGKATKAN NAFSU/TENAGA SEK (LIBIDO). 

Tidak ada bukti saintifik yang menyokong dakwaan bahawa durian meningkatkan tenaga seks.

4. MENGAMBIL DURIAN BERSAMA DENGAN BEER BOLEH MEMBUNUH. 

Tidak ada bukti kajian saintifik yang menyokong dakwaan. Meminum alkohol sudah sememangnya memudaratkan, tetapi mengambil alkohol bersama dengan buah durian tidak menambah kemudaratan alkohol jika durian tidak diambil berlebihan. Pengambilan durian dan alkohol yang berlebihan boleh menyebabkan kembong perut dan rasa tidak selesa di bahagian perut sebab organ hati perlu bekerja lebih kuat untuk menjalankan metabolism ke atas lemak dan gula yang terkandung di dalam alkohol dan durian.

Kesimpulannya buah durian memang mempunyai nilai nutrisi yang tinggi, jika diambil secara sederhana boleh menjadi sumber tenaga, mineral dan vitamin yang baik. Ia juga mengandungi lemak monotidaktepu yang lebih baik daripada lemak tepu. Mengambil sebanyak 2-3 ulas sekali makan adalah memadai tetapi disebabkan oleh ketagihan dan obses, orang ramai seringkali memakan buah durian secara berlebihan. Pengambilan durian yang berlebihan tentu tidak baik untuk kesihatan badan.

Kredit : Dr Rushdan Noor 

29 Jun 2018

Jun 29, 2018

Demam Sebab Bengkak Tonsil

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Demam Sebab Bengkak Tonsil | Sejak jadi mak-mak nih, jarang sangat nak demam. Tapi sekali demam memang menghadap la juga.

Biasa demam lepas sekali telan panadol dah reda... Kali ni berlarutan plak.

Rupanya demam sebab bengkak tonsil.

Demam Sebab Bengkak Tonsil

Apa itu Tonsil? 

Tonsil adalah salah satu tisu yang berfungsi untuk melawan kuman yang masuk melalui sama ada saluran pemakanan ataupun saluran hidung.

Bila makanan yang mempunyai kuman itu masuk, ia akan melekat pada tonsil dan disitulah sel imun akan memakan bakteria jahat ini dan menghasilkan antibodi untuk melawan atau menghapus kuman tersebut.

Bahasa mudahnya TONSIL ini ibarat ANTI VIRUS dalam Komputer anda bila anda cucuk pendrive yang ada virus maka anti virus yang anda install dalam computer akan bertindak menghapus virus tersebut, macam tu jugalah dengan TONSIL yang ada pada tubuh kita.

Di mana tonsil kita? 


Ianya berada ditekak anda bahagian kiri dan kanan.

Simptom Bengkak Tonsil

Bila tonsil bengkak akan menyebabkan badan kita sakit. Antaranya simptom tonsil bengkak.


1. Demam yang teruk

2. Sakit tekak hingga pesakit sangat kurang makan dan minum

3. Pesakit nampak terlalu letih

4. Susah bernafas

5. Sakit kepala berdenyut-denyut

6. Sakit pada tulang tertentu dan juga saraf

PUNCA dia adalah disebabkan jangkitan bakteria yang kuat hingga tonsil tak mampu nak lawan bakteria tersebut yang mana kebanyakannya daripada makan makanan yang kotor dan sifatnya panas atau berpunca daripada berlebihan makan makanan LAUT.

Ni yang orang kampung kata makan udang jadi resdung ni. Sebab makanan laut ada merkuri dan juga bakteria dari laut. Kalau tak dicuci bersih itu jadi puncanya juga.


4 Tahap Jangkitan Tonsil 

Ada 4 tahap.
Tahap terakhir adalah berbahaya kerana tonsils telah bercantum ( kissing tonsils) yang boleh menyebabkan sesak nafas yang teruk.

Jika tidak dirawat dengan betul, kuman boleh menyerang organ badan lain seperti buah pinggang, paru paru dan darah. Jadi, jangan ambil mudah.

Bagaimana boleh terjadi tonsilitis?

Kebanyakkan adalah disebabkan oleh virus.

Ada juga disebabkan oleh bakteria.

Bila ada orang lain yang ada jangkitan virus atau bakteria yang bersin atau batuk dan melepaskan berjuta juta kuman ke udara, individu yang bernasib malang akan terkena samada secara terus atau tidak terus.

Terus adalah apabila kuman tu terus masuk ke mulut atau hidung.

Tidak terus adalah seperti apabila kuman tu jatuh di sofa atau permukaan lain dan kita secara tak sengaja tersentuh dengan permukaan tu.

Yang paling senang kena adalah kanak kanak kerana immune mereka masih lemah.

Sebab tu kalau boleh tak payah bawa sangatlah anak anak kecil ke tempat tempat berisiko macam pasar malam, kedai mamak, tempat shopping yang crowded kerana kita taktau orang lain ada sakit apa. Atau pun pergi rumah terbuka. Elakkan kalau boleh tempat yang ramai orang.

Sebab bengkak tonsil adalah satu penyakit berjangkit. Dan masih ramai yang tak pakai tutup mulut bila demam atau batuk.

Demam Sebab Bengkak Tonsil
Demam Sebab Bengkak Tonsil

Demam Sebab Bengkak Tonsil

Rawatan Bengkak Tonsil


Apakah rawatan yang akan diberikan?

Paracetamol atau ibuprofen
 ⁃ Untuk melegakan sakit tekak dan mengurangkan demam.
 ⁃ Panadol tu bukan untuk demam sahaja ok. Ianya juga adalah analgesic iaitu ubat tahan sakit.

Lozenges
 ⁃ Untuk melegakan sakit tekak

Antibiotik
 ⁃ Hanya jika keputusan darah atau tonsils ada tanda tanda jangkitan bakteria
 ⁃ Bukan semua tonsilitis perlukan antibiotik,jadi jangan minta minta antibiotik sangat

Petua merawat bengkak tonsil

  • Rawatan sendiri yang boleh dilakukan adalah:
  • Berkumur dengan air garam 
  • Minum air suam atau ais dengan banyaknya
  • Makan aiskrim untuk memberikan rasa kebas 
  • Makan makanan yang lembut lembut
  • Berhenti merokok 
  • Berehatlah di rumah
  • Jangan bercium cium sangat
  • Untuk bayi yang menyusu badan, teruskan susu badan
  • Untuk bayi yang minum susu formula,jika bayi tak mahu menyusu,jangan paksa. Banyakkan air masak ( untuk bayi lebih 6 bulan). Bayi bawah 6 bulan, sila bawa ke hospital kalau kurang minum. 
  • Jangan lupa periksa pampers bayi setiap 4-6 jam. Kalau kurang air kencing atau tak ada air kencing,tolonglah bawa ke klinik atau hospital segera. Tidak ada air kencing bermaksud bayi dalam keadaan dehidrasi.
  • Kalau di Russia, mereka suka minum madu campur lemon sikit. Minum suam suam. Besttt 
  • Ada yang nak minum air asam jawa, pun tak ada masalah cuma elok banyakkan air masak.

Biasanya, tonsilitis akan sembuh dalam masa 7-10 hari.

Jika masih tidak sembuh dalam seminggu, akan ada rawatan lain seperti tukar antibiotik yang kuat atau mungkin buang sahaja tonsils tersebut.

Jika tonsilitis terlalu kerap terjadi ( sebulan atau dua bulan sekali) atau Ianya mengganggu rutin harian, mungkin doktor akan sarankan untuk buang terus tonsils.

Jadi, jangan buat main kalau sakit tekak dan rasa bengkak pada tekak... Kalau dibiarkan melarat. Dan memang ada yang sampai kena buat pembedahan.

Ikutkan semalam doktor nak bagi antibiotics tapi sebab MF menyusu dia tak bagi la.

Jadi kena la amalkan makanan yang ada fungsi antibiotik semula jadi dan juga probiotic semula jadi.

Lepas ni dah tau punca, tau dah la nak Ken buat apa... Dah masuk hari kedua... Kepala pun masih pening sebab tonsil masih membengkak... Dok telan panadol dan makan aiskrim je la setakat ni... Moga cepat reda... Huhu..

Sesekali Allah bagi sakit tanda Allah sayang... Terima dengan  redha dan tenang. Insha Allah.. Ada hikmahnya.

Sakit ni tanda dosa kita banyak... Allah nak kurangkan dosa kita jadi dia bagi ujian buat kita. Sakit demam adalah salah satunya.

Jadi, jangan sedih kalau demam... Tanda Allah sayang. 

28 Jun 2018

Jun 28, 2018

7 Cara Untuk Pastikan Menu Sihat di Rumah Terbuka

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


7 Cara Untuk Pastikan Menu Sihat di Rumah Terbuka | Raya dah masuk pertengahan. MF yakin start hujung minggu ni ramai dah busy dengan sambutan rumah terbuka Aidilfitri.

MF mulanya rancang nak buat tahun ni... Tapi bajet lari tak dan nak kejar... Hehe...

Bagi yang rancang nak buat RUMAH TERBUKA.. tapi nak nampak LEBIH SIHAT?

Macamana?

7 Cara Untuk Pastikan Menu Sihat di Rumah Terbuka


7 Cara Untuk Pastikan Menu Sihat di Rumah Terbuka
7 Cara Untuk Pastikan Menu Sihat di Rumah Terbuka

1. Sediakan makanan dalam SAIZ YANG KECIL (sekiranya dihidang siap). 

Buh sikit-sikit memang bagus... Bukan nak kedekut tapi boleh elakkan pembaziran juga. Kalau orang nak tambah, minta dia tambah...

2. Sediakan AIR KOSONG (wajib!) 

Yang ni payah nak jumpa... Tapi kalau korang buat rumah terbuka, sediakan air kosong... Mungkin membantu kawan-kawan yang sedang amalkan diet sihat.

3. ASINGKAN GULA untuk minuman panas (seperti teh O & kopi O)

Biar orang yang nak minum tu buh sendiri gula jika diaorang nak minum. Macam hotel style.

4. Hidangkan PELBAGAI JENIS SAYUR bersama hidangan utama. 

Sayur mentah seperti tomato, salad atau boleh juga buat salad sayur atau salah buah sebagai salah satu menu rumah terbuka. Macam kat Pizza Hut tu... Kan menyihatkan tu...

5. Hidangkan PELBAGAI BUAH sebagai pencuci mulut. 

Paling tidak buah oren dan tembikai cukup dah tu... Sebab nak buah lain banyak bajet plak kan.

6. Sediakan pilihan makanan LEBIH SIHAT (contoh; kuah sup berbanding kuah lemak)

Menu seperti soto, bakso atau laksa lebih baik dari hidangkan lontong ataupun lemang rendang yang sudah tentu tinggi kalori.

7. ELAKKAN menghidang asam, jeruk dan gula-gula. 

Setakat ni tak jumpa lagi menu ni kat rumah terbuka... Tapi ini bukan menu sihat.. Jadi tak payah hidang walaupun ramai peminat jeruk.

Rujukan: Buku Makan Sihat di Hari Raya,Bahagian Pemakanan, KKM via Facebook

Buat rumah terbuka Aidilfitri satu amalan mulia sebab jamu orang makan besar pahalanya dan bantu orang jaga kesihatan dengan menu yang sihat kita sediakan berganda lagi pahala. 

20 Jun 2018

Jun 20, 2018

Cirit Birit di Hari Raya

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Cirit Birit di Hari Raya | Hari Raya Aidilfitri nanti, bila dah makan macam-macam makanan dari macam-macam rumah, mudahlah nak kena sakit perut dan cirit birit.

Banyak faktor berlaku cirit birit dan setiap punca masalah ada penyelesaiannya..

Cirit Birit di Hari Raya
Cirit Birit di Hari Raya

Cirit Birit di Hari Raya

Jangan risau! Nah! Nota ringkas cirit birit! 

Sebab-sebab cirit birit:

1. Keracunan makanan
2. Keracunan ubat/dadah
3. Kesan sampingan ubat
4. Jangkitan pada usus
5. Alahan laktosa
6. Mahu MC (cuti Raya tak lulus)

Cara nak elakkan cirit birit:

1. Penyediaan gunakan bahan segar
2. Makanan hendaklah sentiasa ditutup
3. Lebihan makanan simpan di peti sejuk
4. Pinggan mangkuk, sudu garfu, bersih
5. Cuci tangan sebelum makan
6. Pastikan cuti Raya dah lulus

Elak makan ini jika cirit-birit:

1. Terlalu manis
2. Pedas atau berempah
3. Susu
4. Alkohol (tak raya pun elakkan)
5. Kopi
6. Makanan serat tak larut

Elok makan ini jika cirit-birit:

1. Bubur nasi
2. Pisang
3. Biskut kering
4. Roti bakar
5. Air kelapa
6. Sup ayam (tak pedas/berempah)

Ubat cirit-birit di farmasi:

1. Antispasm: buscopan
2. Activated carbon (arang)
3. Anti-diarrhea: lomotil/loperamide
4. Bulking agent: pectin
5. Mucosa protector: smecta
6. Garam rehidrasi (ORS)

Jika cirit-birit, bila kena jumpa doktor?

1. Najis berdarah
2. Najis berlendir
3. Najis hitam legam
4. Cirit-birit lebih 2 hari
5. Demam tinggi
6. Sakit perut kuat

Kenapa perlu jumpa doktor jika ada simptoms tersebut?

1. Appendicitis
2. Rotavirus/Salmonella
3. Kanser
4. Irritable bowel
5. Keracunan yang teruk
6. Macam-macamlah lagi. Biar doktor yang kenal pasti.

OK itu sahaja! Semoga nota ringkas ni membantu! Selamat Hari Raya Aidil Fitri!

Kredit : Dr. Kamarul Ariffin Nor Sadan
Follow telegram : t.me/dr_chaku

Fobia sangat rasa sebab MF pernah alami keracunan makanan. Jadi, bab makan ni sangat berjaga-jaga. Penat sangat kalau kena cirit birit. Tambah pula kita ni menyusu kan anak.. Fuh. Minta simpang, nauzubillah...

Moga di Aidilfitri ni kita sihat sokmo, supaya boleh eratkan silaturahim yang terjalin dengan lebih erat dan akrab. Insya Allah. 

07 Jun 2018

Jun 07, 2018

Ini Kebaikan Berbuka Dengan Buah Tembikai

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ini Kebaikan Berbuka Dengan Buah Tembikai | Buah kurma sinonim dengan juadah wajib berbuka.

Tapi tak semestinya dengan buah kurma je... Sebab orang makan kurma untuk dapat keberkatan dan pahala.

Tapi ada lagi satu makanan yang ternyata banyak juga manfaatnya jika kita ambil ketika berbuka.

Iaitu buah Tembikai...

Sebut Tembikai sedapnya lahai... Terbayang buah Tembikai merah yang berjus tu kan...

Tapi memang bermanfaat buah tembikai dan amat baik diambil ketika berbuka...

Apa manfaatnya? Jom kita ikuti apa kata Doktor tentang manfaat buah Tembikai ketika iftar.

Ini Kebaikan Berbuka Dengan Buah Tembikai 

Khasiat buah Tembikai
Ini Kebaikan Berbuka Dengan Buah Tembikai 

MANFAAT MENGAMBIL TEMBIKAI KETIKA BERBUKA (IFTAR)

Ramai di antara kita yang berpuasa pada bulan Ramadhan mengambil tembikai ketika berbuka puasa (Iftar). Sama ada buah yang dipotong atau diambil sebagai jus tembikai. Tetapi tidak ramai yang tahu manfaat buah tembikai ini.

Ada hadis yang mengatakan bahawa Rasulullah S.A.W pernah memakan buah tembikai. Ini menunjukkan buah tembikai adalah buah yang bernutrisi, selamat dan baik untuk dimakan.

Ada ulama (tidak diketahui sumber) memberitahu wanita yang hamil digalakkan untuk memakan tembikai kerana anak yang bakal dilahirkan akan baik akhlaknya dan sempurna sifatnya.

Mengikut kajian sains pula , buah tembikai ini sangat sesuai dijadikan hidangan pertama ketika berbuka puasa bersama dengan kurma. Satu atau dua ulas tembikai bersama beberapa biji kurma dan segelas air kosong cukup untuk memberikan tenaga segera bagi mereka yang berpuasa.

Tembikai mempunyai Glycemic Index yang tinggi, bermakna penyerapan gula ke dalam darah berlaku dengan pantas. Oleh kerana kita hanya mengambil beberapa ulas saja, ia tidak memudaratkan.

Nasi putih    GI: 72 (tinggi)      150 kalori/100g
Tembikai     GI :72 (tinggi)          30 kalori/100g
Kurma         GI: 42 (rendah)         282 kalori/100g

Semasa menjalankan ibadah puasa, beberapa perubahan fisiologi dalam tubuh akan berlaku. Antaranya enzim yang berada dalam tubuh dikeluarkan secara perlahan-lahan disebabkan kita tidak makan sepanjang hari. Lapisan lendiran yang menyelaputi dinding dalam saluran penghadaman (perut dan usus) menipis. Oleh itu apabila kita berbuka puasa, mulakanlah dengan makanan yang bersifat mudah (simple real food). Antaranya buah-buahan seperti tembikai, anggur, pisang dan betik.

Tembikai mengandungi Vitamin A, C, thiamin, riboflavin, niacin, vitamin B6 dan folate. Vitamin-vitamin ini membantu menstabilkan mood dan menguatkan ingatan. Berbuka puasa dengan tembikai dapat mengekalkan kesihatan tubuh. Ia mengandungi 92% air dan nutrisi yang tinggi, sesuai untuk menghilangkan dahaga ketika berbuka puasa dan menggalakkan perpeluhan ketika musim panas.

Tembikai juga mengandungi sebatian lycopene iaitu sebatian antioksida yang boleh didapati dari buah-buahan berwrna merah seperti tomato. Satu gelas  tebikai mengandungi 10mg lycopene, sementara satu gelas tomato mengandungi 5-6 mg  lycopene. Lycopenen sangat baik untuk merendahkan risiko mendapat penyakit jantung dan osteoporosis, juga membantu mengelakkan penyakit kanser pada payudara dan prostat.

Lycopene juga merupakan antioksida yang bagus diamalkan bagi pesakit  diabetes, katarak, kulit dan juga membantu dalam masalah kesuburan.

Tembikai juga mengandungi sebatian citrulline, yang merangsangkan pengeluaran bahan nitric oxide, yang berfungsi sebagai  merehatkan, melembutkan dan mengembangkan saluran darah yang sangat sesuai diamalkan oleh pesakit yang mengalami mati pucuk (erectile dysfunction) dan tekanan darah tinggi. Bila salur darah mengembang ia mengekalkan perjalanan darah dalam saluran koronari pada jantung.

Selamat berbuka dan Semoga bermanfaat.

#HealthDrZubaidi

Kredit : Facebook Dr. Zubaidi Ahmad

Hmm... Lepas baca artikel ni rasa nak buat just Tembikai untuk berbuka hari ni... Nyum-nyum... Selain jus, apa lagi eh menu yang boleh guna Tembikai???