28 Mac 2017

5 Punca Hormon Wanita Tak Stabil!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Punca Hormon Wanita Tak Stabil!


Setiap manusia Allah ciptakan hormon badan.. dan setiap hormon ni ada la fungsinya yang tersendiri...  Tapi hormon badan kita ni boleh berubah dan jadi tak stabil jika gaya hidup kita berubah juga... Ada 5 punca utama yang menyebabkan hormon tak stabil yang biasa dialami oleh majoriti manusia.



1. Stress
Stress bukan sahaja  buatkan hormon tak stabil tapi menyebabkan pelbagai penyakit fizikal dan mental. Jadi, kena belajar kawal stress untuk kembalikan kestabilan hormon badan.

2. Tak Cukup Tidur
Bila tak cukup tidur mula lah badan rasa lesu dan macam-macam penyakit lain datang. Bila dah jadi mak ni lagilah tak dapat nak tidur dengan cukup.. tidur ala kadar aje.. tengah malam mesti terbangun dan memang akan bangun kan... Jadi, kena rehat waktu siang juga kalau nak stabilkan balik hormon badan. 

3. Gaya pemakanan yang tidak sihat
Waktu makan yang tak teratur dan kurang ambil makanan yang tak berkhasiat. Walau makan supplement Mahal sekalipun tapi pemakanan tak jaga tak kan beri kesan pada badan. Cuma supplement mampu jadi penambah tenaga dan sebagainya. 

4. Banyak ambil minuman berkafein
Nampaknya bagi orang sukakan coklat, kopi dan teh kena seimbangkan dan jangan ambil berlebihan setiap hari... Hmmm.. nampak gayanya MF kena ubah juga yang ni.. ambil bila perlu sahaja.. 

5. Kurang ambil makanan bersumberkan omega-3
Makanan yang kaya omega ni biasanya ada pada ikan... Jadi, kena lebihkan ikan dari ayam.. dan sebenanrnya zaman sekarang ni pun ikan lebih sihat sebab ayam sekarang banyak cucuk-cucuk kecuali ayam organik tapi tak semua tempat ada jual ayam ni kan... 

Jadi, itulah 5 punca utama kenapa hormon wanita berubah dan stabil.. dan dari entry ni MF mula faham kenapa rasa kelainan pada diri sendiri tahun ni. next entry MF akan kongsikan kesan disebalik ketidakseimbangan hormon ini kepada tubuh kita pula... Semoga bermanfaat.

20 Mac 2017

7 AIR AJAIB UNTUK BUANG TOKSIN DALAM BADAN!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Badan penuh toksin... Apa itu toksin.. toksin ni macam racun la dalam badan... Ada tanda-tanda tertentu yang boleh kita kenal pasti yang badan kita penuh toksin.. antaranya:


1. Sering rasa letih
Walau pun cukup tidur tapi anda tetap rasa mengantuk dan kurang bertenaga.

2. Berat badan sukar turun
Sudah bersenam sudah, makan pun dikawal tapi berat badan tak juga kurang.

3. Mulut berbau
Walau pun sudah memberus gigi, berkumur dan makan gula-gula getah tapi mulut masih berbau. Bau mulut memang ada kaitan dengan masalah pencernaan yang mengganggu proses penyingkiran toksin dari tubuh.

4. Sembelit
Usus menyingkirkan banyak racun setiap hari dari tubuh kita. Tapi ketika sembelit, tubuh menyimpan semua racun tersebut, yang akan memberi kesan negatif pada kesihatan. Sembelit ini akan menyebabkan sakit kepala, lenguh badan dan keletihan.

5. Daya ingatan dan tumpuan yang lemah
Selain itu anda juga kerap rasa cemas.

6. Alahan dan masalah sinus
Ini kerana sistem imun yang lemah. Boleh jadi juga anda jadi sensitif kepada bau terutama wangian.

7. Masalah kulit
Jerawat, ruam, dan masalah kulit lainnya mungkin menandakan tubuh anda banyak toksin. Awas juga jika mata bengkak atau mengalami psoriasis. Ia boleh jadi tanda bahawa kandungan racun dalam tubuh sudah terlalu banyak.



Toksin ni boleh disingkirkan dengan detox air semulajadi... Tak susah pun.. di sini MF nak kongsikan ada 7 jenis air ajaib untuk detox, buang toksin dalam badan dan sekaligus dapat turunkan berat badan juga. 

Cara paling mudah adalah dengan meminum air. Minimum 6 hingga 8 gelas air sehari mampu memberikan hidrasi yang cukup untuk badan dan juga menjadikan organ dalaman anda lebih sihat. Tetapi kadang-kadang air kosong semata-mata tidak mencukupi.

Jadi kita tambah sedikit nutrien ekstra pada air minuman biasa tu dan tingkatkan kebaikannya! 

1. Air halia

Cara membuat: Satukan air dan halia dalam periuk saiz sederhana di atas api tinggi, biarkan sehingga mendidih. Kemudian perlahankan api dan biar ia mereneh selama 15 minit dan tapiskan setelah selesai.

Kebaikan: Air halia memang tidak boleh disangkal kebaikannya. Ia boleh digunakan sebagai air rawatan untuk senggugut, kembung perut, angin, mual-mual dan muntah-muntah yang selalunya dikaitkan dengan sakit lain. Minum air halia dapat membantu mengurangkan keradangan, bengkak sendi dan juga kesakitan yang dikaitkan dengan penyakit osteoarthritis dan rheumatism.

2. Air timun

Cara membuat: Buang kulit timun tetapi jangan buangkan semua. Tinggalkan sedikit. Buang kedua-dua hujung kemudian potong setengah mengikut panjangnya. Potong kecil (1/2 inci). Campurkan air dan timun tersebut dalam jug besar dan biarkan selama 1 jam. Lebih sedap jika dihidangkan bersama ais.

Kebaikan: Air ini bagus untuk otot; timun mengandungi silica yang mana ia merupakan mineral yang diperlukan untuk menjamin kesihatan tisu penghubung ini. Ia juga boleh memastikan kulit anda bersih dan gebu.

3. Air ros (untuk kegunaan luaran sahaja)

Cara membuat: Pilih ris yang segar dan wangi. Mula dengan mencuci mereka dan cabut kesemua kelopak. Masukkan kelopak ros ke dalam periuk dan masukkan air secukupnya. Tutup periuk dan hangatkan (jangan samapi mendidih!). Tapis dan simpan air dalam balang kaca.

Kebaikan: Air ros membantu maintain keseimbangan pH kulit dan juga mengawal minyak berlebihan. Ia juga memiliki properti anti-radang yang membantu mengurangkan kemerahan kulit, menghilangkan jerawat, dermatitis dan juga eczema. Boleh juga digunakan pada rambut untuk rambut lebih lembut dan bersinar.

4. Air beras

Cara membuat: Rendam beras dalam air selama tiga jam. Selepas tiga jam, didihkan campuran ini kemudian perlahankan api dan biarkan ia selama 30 minit sebelum tutup api. Pastikan ia sejuk dahulu sebelum anda pureekan campuran ini. Tapis menggunakan kain atau penapis halus.

Kebaikan: Air beras boleh menjadi pembilas rambut yang baik. Apabila ia dicampur dengan sabun castile, ia boleh menjadi syampu yang natural. Ia juga sesuai digunakan sebagai toner. Air beras boleh menjadikan rambut lebih bersinar, kulit halus dan bebas-cela dan juga baik untuk kesihatan apabila diminum.

5. Air pudina

Cara membuat: Isi air ke dalam jug. Campurkan hirisan lemon dan daun pudina bersama dalam satu mangkuk, isi air dan kacau. Masukkan campuran ini ke dalam jag air dan sejukkan dalam peti sejuk. Kacau sekali sehari selama 2 - 3 hari sehingga air itu sebati dan bergabung dengan baik.

Kebaikan: Daun pudina adalah appetizer yang baik atau pembersih palate dan juga membaiki sistem penghadaman. Ia juga mempu mengurangkan sakit perut yang berpunca dari ketidakhadaman atau radang perut. Jika perut anda sakit, minum air pudina boleh memberikan kelegaan.

6. Air lemon

Cara membuat: 1/2 cawan jus lemon + 2 sudu besar air panas + air sejuk (secukupnya).

Kebaikan: Lemon mengandungi vitamin C, walaupun tidak tinggi tetapi cukup untuk badan. Ia juga mengandungi potassium. Meminum air lemon setiap pagi sebelum sarapan mampu memberikan tubuh badan anda peluang untuk menyerap vitamin dengan lebih mudah. Lemon juga mampu meningkatkan sistem imunisasi anda.

7. Air madu

Cara membuat: Isi air panas dalam mug + 1 - 2 sudu besar madu. Kacau sehingga sebati.

Kebaikan: Air madu yang diambil setiap pagi boleh membantu anda menurunkan berat badan. Ia juga boleh meningkatkan sistem imunisasi anda, mencegah alergi, melegakan sakit tekak, membuang angin dan detoks badan anda.

Memang mudah sangat nak buat.. bahan pun mudah nak dapat.. cuma jadikan air itu berperisa je... sekurang-kurangnya bila berperisa tu kita minum lebih sikit kan... resepi ni sesuai untuk mereka yang tak suka air kosong... Selamat mencuba!

Sumber rujukan: Hijabista

03 Oktober 2016

AWAS! INI 10 KESAN PADA KESIHATAN JIKA AMAL MAKAN CHIA SEED!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Nampak, ramai dok update pasal chia seed.. benda apa lah kan... nampak macam selasih, dua kali tengok macam habbatus sauda... Apa sebenarnya chia seed?

Biji Chia atau chia seeds adalah antara herba paling sihat yang nutrisi penting untuk tubuh dan otak. Biji hitam dan putih kecil ini dijadikan sebagai makanan kesihatan bagi kaum Maya dan Aztec. Malah Chia adalah perkataan dari suku Maya yang bererti kekuatan.

Biji Chia ada yang berwarna hitam dan ada yang berwarna putih. Namun begitu kandungan nutrisi yang diberikan sama sahaja. Keduanya berasal dari keluarga tumbuhan yang sama tetapi ditanam di tempat yang berbeza.

Biji Chia turut mengandungi sejumlah zink, vitamin B3 (niasin), kalium, vitamin B1 (tiamina) dan vitamin B2. Kandungan nutrisinya amat hebat. Boleh dikatakan hanya satu auns biji ini membekalkan hanya lebih kurang 137 kalori dan satu gram karbohidrat yang boleh dicerna.

Sumber: google images


Biji selasih dan chia seeds, hampir sama rupanya tapi ada 2 perbezaan ketara. 

1. Cara Penyediaan 
Biji selasih hanya boleh digunakan setelah direndam di dalam air selama beberapa waktu. Sedangkan, bagi  Chia seed pula, ianya boleh digunakan  dengan cara, hanya ditaburkan atau dicampurkan saja ke jus, yogurt, pudding, salad,  rawfood, malahan  ke dalam nasi putih juga, atau dengan cara hanya direndamkan ke air putih biasa selama beberapa saat saja.

2. Perbezaan Warna
Biji selasih itu warnanya adalah hitam saja. Apabila terkena air, akan muncul selaput putih jernih yang menyeliputi menyelimuti biji selasih. Tetapi bagi chia seed pula, ianya mempunyai banyak warna iaitu berwarna hitam, coklat, kelabu dan juga putih. Apabila terkena air,  akan muncul juga selaput putih menyelimuti biji chia.

Pengambilan dan amalan chia seed memberi kesan kepada kesihatan tubuh badan. Antaranya:

1. Anti keradangan
Salah satu manfaat chia seed yang cukup penting adalah sebagai anti keradangan. Perkataan 'chia' berasal dari kata 'chian', yang bererti berminyak. Chia seed adalah biji berminyak yang dilengkapi dengan asid lemak omega-3. Sebagai salah satu sumber tumbuhan terkaya dari omega-3 dan asid alpha-linolenic, chia seed mengubati berbagai gangguan kesihatan. Chia seed melawan radikal bebas, mengurangkan keradangan dan menurunkan kolesterol.

2. Kaya Mineral
Chia seed kaya dengan kalsium, magnesium, fosforus, dan mangan. Semua mineral ini sangat penting untuk menjalankan fungsi tubuh yang benar dan menentang tekanan darah tinggi. Ia juga memberikan tenaga yang cukup untuk proses metabolisme tubuh. Chia seed adalah rahsia yang lazat untuk meningkatkan sistem kekebalan tubuh.

3. Kaya Serat
Serat makanan membantu mengurangkan kolesterol, keradangan dan sembelit. Chia seed merupakan sumber serat makanan yang sangat baik. Dua sudu makan chia seed menyediakan lebih daripada satu pertiga pengambilan serat harian yang diperlukan. Pengambilan rutin ini akan menamatkan masalah ketika di tandas.

4. Bersifat Antioksidan
Chia seed kaya akan antioksidan yang membantu melindungi tubuh dari pigmentasi, sel karsinogenik dan melambatkan penuaan. Jadi tak payah dah nak beli krim anti kedut yang mahal-mahal tu...

5. Mengawal Kadar Gula Darah
Manfaat chia seed lain yang tak kalah penting adalah mengawal kadar gula darah. Peningkatan kadar gula darah adalah salah satu dari banyak masalah kesihatan utama pada masa ini. Chia seed adalah salah satu makanan terbaik yang dapat mengawal kadar gula darah. Chia seed membantu mengurangkan rintangan insulin dalam tubuh. Orang yang ada diabetes, bagus amalkan ni..

6. Mengenyangkan
Saraf rasa kenyang mempunyai tempat khusus di otak, yang memberitahu sama ada perut  telah penuh atau tidak. Saraf rasa kenyang mengawal rasa lapar dan kenyang, serta dapat membantu mengawal nafsu makan. Kombinasi serat, protein dan nutrisi lain, semua bertanggung jawab atas kesan mengenyangkan dari chia seed. Mengambil chia seed adalah cara yang sihat untuk diet, sesuai untuk orang yang nak kuruskan badan.

7. Bebas Gluten
Chia seed tidak mengandungi gluten, yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit termasuk celiac, yang merosakkan lapisan usus. Chia seed adalah alternatif sihat untuk menukar makanan yang kaya gluten.

8. Sumber Protein yang Sangat Baik
Protein adalah salah satu nutrisi paling penting yang diperlukan setiap orang. Chia seed tidak hanya mengandungi jumlah ALA (asid alfa-linolenik) tertinggi diantara tumbuhan lain, tetapi ia juga merupakan sumber terkaya dari protein tumbuh-tumbuhan. Ini adalah makanan yang harus dimiliki oleh para vegetarian. Chia seed adalah pengganti yang sempurna untuk telur dan daging dalam diet harian.

9. Mudah Untuk Dicerna
Salah satu manfaat chia seed untuk kesihatan yang paling berkesan adalah ia mudah dicerna, tidak seperti biji lain yang juga tinggi asid lemak omega-3, serat, dan mineral. Tidak perlu untuk menggiling biji chia terlebih dahulu untuk mendapatkan nutrisinya.

10. Dislipidemia
Chia seed mengandungi jumlah serat dan asid lemak omega-3 yang tinggi, di mana kedua-duanya membantu menurunkan kolesterol. Chia seed meningkatkan kolesterol baik (HDL) dan mengurangkan kolesterol buruk (LDL) dalam tubuh. Amalkan selalu chia seed dalam diet untuk menjaga kesihatan jantung.

Cara Makan Biji Chia
Biji Chia boleh dimakan mentah kerana ia memiliki rasa kekacang yang sedap. Boleh direndam dalam jus buah mahupun air kosong. Amat sesuai dicampurkan dengan bubur dan puding. Selain itu, biji Chia juga boleh dijadikan sebagai bahan tambahan dalam membuat roti, kek dan biskut. Jumlah yang dicadangkan adalah lebih kurang 20 gram setiap kali makan.

Rasa macam nak cuba makan la pula... kat lazada pun ada jual.. dok survey-survey kan... boleh tahan la harga... takdelah mahal.. tapi nak kata murah.. murah lagi la biji selasih.. 

Sumber: Pembacaan di internet

26 September 2016

Kebaikan Sup Ayam Kepada Pesakit Demam Selesema!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Waktu kita demam, selera makan turut hilang... mulut rasa payau... nak makan pun tak lalu... Nak mengunyah rasa malas... Kalau boleh nak yang buh dalam mulut dan telan... Sebab tu, bubur dan sup antara menu orang sakit... Sakit kaki pun buat sup juga... sebab badan kita ni, sakit sikit tapi rasa satu badan sakit kan... Sup terbaik yang disyorkan oleh pengamal perubatan ialah sup ayam... 

Ni Sup Kaki Ayam Pernah MF buat masa kurang sihat awal tahun lalu akibat alahan... 


Ikuti apa kata doktor mengenai kebaikan sup ayam kepada pesakit demam selesema.

Sup ayam yang panas adalah hidangan yang boleh dibuat dengan mudah di rumah dan sangat baik diberikan kepada anak yang mengalami demam dan selsema. 
Saya mencadangkan agar tidak perlu gunakan minyak untuk menumis bahan-bahan tumisan. Hanya masukkan bahan tumisan dalam air yang medidih dalam periuk, bersama ayam yang telah dipotong dan herba-herba yang lain. Potongan daging ayam sendiri akan menghasilkan minyak yang berkhasiat di dalam sup itu. 
Dalam 2000, para saintis di University of Nebraska Medical Center mengkaji kesan tindakbalas sup ayam kepada kesan keradangan (inflammatory response). 
Mereka mendapati bahawa terdapat beberapa komponen dalam sup ayam yang dapat menghentikan kesan keradangan dalam tubuh, dengan itu mempercepatkan proses penyembuhan. (rujuk: Rennard BO, Ertl RF, Gossman GL, Robbins RA, Rennard SI (October 2000). "Chicken soup inhibits neutrophil chemotaxis in vitro". Chest 118 (4): 1150–7)
Dalam satu kajian lain di Mount Sinai mendapati bahawa hidangan sup ayam yang panas membantu peredaran udara dalam hidung dengan baik dan mencairkan lendiran hingus yang pekat dalam hidung. 
Sop ayam juga merangsang pergerakan dan sel-sel cilia yang berada di sepanjang saluran pernafasan, dengan ini memudahkan kahak yang pekat dikeluarkan dari hidung dan tekak, seperti yang dilaporkan dalam tahun 1998 di dalam ‘Coping With Allergies and Asthma’. 
Walau hasil kajian-kajian ini tidak begitu sahih, namun hidangan sup ayam yang panas mempunyai banyak nutrisi, meningkat hidrasi dan membuka selera kepada pesakit yang mengalami demam dan selsema. 
Tidak rugi mencuba dan ia tidak memudaratkan.
Sumber: http://drzubaidi.com/blog
Entry ni mengingatkan sup ayam halia resepi en.somi buat masa MF dalam pantang... Fuhh.. sedap betul sup tu suami buat... Sup ikan merah dan sup ayam halia tu... haishhh... buatkan MF teringat-ingat betul... ni rasa nak request minta suami masakkan lagi nih... hehe...  

20 September 2016

Air Yang Boleh Diminum Ketika Berpantang!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Air, zaman berpantang sangat diperlukan... Kalau ikut orang zaman dahulu... Cara pantang lama... Ibu berpantang ni tak digalakkan minum banyak air... Takut kembang urat... Mak MF kata... Minum air pun bersukat... Minum air lepas makan sahaja... Waktu lain.. Kalau nak minum secawan je...

Fuhh... Straight betul peraturan berpantang zaman dulu... Tapi zaman sekarang tak leh nak ikut dah cara tuh... Tambah dengan cuaca dan nak menyusu lagi kan... Tambah dengan penyakit Jaundice lagi.. Jadi,  ibu berpantang digalakkan minum banyak air...

Antara air yang digalakkan minum oleh ibu berpantang ialah...

Jus lobak merah
Baik untuk mata... Tambah mak-mak zaman sekarang ni kan..takde nak pantang macam dulu... Kalau dulu, ibu berpantang dilarang membaca, menjahit, tengok tv dll... Tapi zaman sekarang.. Hadap pc, gadjet dan tv..tambah kalau Blogger macam MF ni kan... Memang hadap la kan... Hehe... Jadi, jus carrot sesuai untuk ibu dalam pantang. 

Air suam
Sumber air utama dalam berpantang..  Kenapa air suam... Sebab kalau air sejuk takut badan masuk angin...Dan tak bagus untuk wanita dalam pantang.. Kembang dan sakit urat saraf nanti... Tak sekarang tapi mungkin akan datang... 

Susu coklat
Ni minuman kegemaran MF masa berpantang..  Macam ketagih pula rasanya... MF biasa bancuh susu coklat suam... Susu tepung biasa tambah dengan oligo... Bancuh suam atau panas.. Cicah dengan biskut kering... Fuhh.. Sedap kan.. 

Susu kambing 
MF tak lalu plak nak telan susu kambing tanpa perisa..  Jadi, yang biasa MF ambil ialah kopi susu kambing 5 dalam 1 keluaran Bioasli... Alhamdulillah... Sedap dan berkhasiat..  Tapi takdelah ambil selalu..  Dua hari sekali je.. Atau bila rasa nak minum dan ubah selera je...

Madu
Tak dinafikan...madu ni penawar dan pengganti gula... Tapi kalau tak tahan panas.. Jangan pula amalkan selalu... Macam MF amalkan susu kambing tu.. Dah ada madu sekali.. 

Itu 5 jenis minuman yang digalakkan minum oleh ibu berpantang... Elakkan ais dan minuman sejuk... Teh pun tak digalakkan.. Walaupun ada yang tak alah... Tapi teh ni bersifat sejuk dan berangin... Kecuali ada teh herba untuk lepas bersalin itu tak masuk dalam kategori teh biasa la kan...  

Air yang mencukupi akan menyegarkan tubuh dan memperbanyakkan susu badan. 

07 September 2016

WW | Kenali Jenis Selesema dan Hingus Anak!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Panduan untuk ibu bapa...
Tak semua selesema perlukan antibiotik... 

04 Ogos 2016

16 TANDA BADAN KURANG KALSIUM!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


INFO KESIHATAN:
sumber: google images

JOM SEMAK DIRI KITA, ADA TAK TANDA-TANDA NI:
  1. Mengalami gusi / gigi berdarah
  2. Sering berasa gemuruh
  3. Kolestrol dalam darah meningkat
  4. Mengalami Rheumatoid arthritis
  5. Tulang reput (osteoporosis)
  6. Mengalami kekejangan otot
  7. Sering berasa kebas kaki/tangan
  8. Sering sakit kepala/migrain
  9. Rasa susah tidur/tidak lena tidur
  10. Sering mengalami stress
  11. Mengalami sakit sendi/sakit pinggang
  12. Mengalami tekanan darah tinggi
  13. Gigi reput
  14. Kuku senang patah
  15. Ekzema
  16. Hyperaktif



KEPERLUAN KALSIUM IKUT UMUR:


IBU MENGANDUNG DAN MENYUSUKAN PERLUKAN LEBIH KALSIUM!

MAKANAN YANG KAYA DENGAN KALSIUM >>>BACA SINI<<<

01 Ogos 2016

Minyak dan Sos Terbaik Untuk Menumis dan Memasak!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Biasanya, untuk menumis, kita guna minyak sawit atau minyak biasa. MF pula guna minyak bunga matahari. Tapi selepas terbaca status oleh Dr. Zubaidi di Facebook yang mengatakan bahawa minyak bunga matahari lebih tinggi kolestrol berbanding minyak sawit... buatkan MF terfikir nak guna minyak lain selain minyak sawit untuk menumis. Takde tujuan lain, melainkan untuk kesihatan seisi keluarga. 

Hari ni, MF terbaca artikel di Majalah RASA, minyak yang baik untuk menumis dan memberi rasa harum dan sedap ialah minyak bijan... dan masakan tu jadi lebih sedap bila digabungkan dengan sos ikan... 
sumber: google images

Minyak bijan banyak digunakan di dalam resipi Tionghua, Korea dan Jepun. Baunya harum dan agak kuat. Kita dengan mudah akan mengecam jika sesuatu resipi ada minyak bijan di dalamnya.

Selalunya minyak bijan dan biji bijan juga digunakan untuk membuat dimsum dan bebola bijan. Minyak bijan juga tinggi khasiatnya. Pakar herba ada mengatakan minyak bijan mengandungi ciri-ciri anti kanser dan anti bakteria.

Antara Kebaikan Minyak Bijan untuk Kesihatan ialah:

Pencegahan Diabetes
Menurut kajian, minyak bijan dikatakan dapat mengurangkan kedua-dua tekanan darah dan glukosa pada penghidap diabetes. Sebuah penyelidikan dari American Journal of Clinical Nutrition juga menunjukkan keberkesanan minyak bijan membantu perawatan kencing manis.

Mengurangkan Tekanan Darah
Kandungan magnesium dalam minyak bijan menunjukkan ia membantu menurunkan hipertensi atau tekanan darah.

Kesihatan Jantung
Biji bijan mengandungi nutrien semula jadi di dalamnya yang membantu mencegah serangan jantung.

Anti Kanser
Selain itu, pengambilan biji bijan dapat mengurangkan risiko kanser. Lebih baik lagi, biji bijan kaya dengan serat yang dapat membantu proses penghadaman dan mengelakkan serangan kanser usus.

sumber: google images


Sos ikan pula sebagai penyedap rasa sesuatu masakan. MF tak pernah lagi masak dan guna sos ikan dalam masakan. Tapi rasa nak mencuba lah lepas ni... Tambahan pula, dah dapat resepi untuk buat sos ikan sendiri. 

Sos ikan atau nampla pula adalah sejenis penambah perisa makanan seperti di dalam menu nasi goreng, mi goreng dan tomyam. Diperbuat daripada ikan yang dijerukkan dengan garam dan diambil jusnya sahaja. Lebih besar ikan yang digunakan lebih mahal harga sos ikannya.

Rasanya agak masin dan ada masanya resipi yang menggunakan sos ikan di dalamnya tidak memerlukan garam. Sos ikan atau sos sotong mempunyai haruman yang lebih kurang sama tetapi rasanya agak berbeza. Sos sotong lebih ‘berlemak’ manakala sos ikan agak masin. Campuran sos ikan di dalam resipi kerabu juga boleh membangkitkan rasanya. Walaupun begitu, pengambilannya tidaklah digalakkan kerana rasanya yang masin.


RESEPI SOS IKAN NAMPLA

Biarkan ada sedikit ruang pada bekas kedap udara anda ketika memerap ikan kerana jumlah air akan bertambah semasa proses mengawet.

BAHAN-BAHAN:
600gm ikan tenggiri
5 ulas bawang putih | dicincang kasar
1 biji limau nipis | diambil jusnya
5 helai daun salam
2 sudu kecil lada hitam
2 cawan air masak
1 sudu besar garam kasar

CARA MEMBUAT:
1.    Potong kecil ikan tenggiri. Ketepikan,.
2.    Kemudian dalam satu bekas kedap udara, campurkan air masak bersama garam. Larutkan.
3.    Masukkan semua bahan ke dalam bekas dan tutup rapat. Biarkan selama 2-3 minggu.
4.   Selepas tempoh mengawet, tapis air dan simpan di dalam botol. Simpan di dalam peti ais untuk tahan lama.

*Sos ikan ini boleh bertahan selama 4-6 bulan.

Kesimpulannya, penggunaan minyak bijan dan sos ikan bertujuan untuk menyedapkan sesuatu masakan. Penggunaannya mungkin tidak sesuai untuk semua jenis resipi. Guna ikut citarasa dan secara sederhana. 

Menarik dua bahan masakan ni... Rasa nak mencuba juga guna dalam masakan... Minyak bijan untuk lebih khasiat dan sos ikan boleh ganti garam... Kalau masak sayur mesti sedap juga ni kan.. ada kelainan. 

Diolah daripada: Majalah RASA

25 Julai 2016

Mandikan Anak Ketika Demam | Ramai Ibu Bapa Buat Kesilapan Ini

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Terbaca artikel seorang Doktor kanak-kanak... Yang berpengalaman mengenai demam anak-anak...

Sebelum ni bila anak kita demam, kita biasa mandikan dengan air sejuk atau ambil ais lapkan badan untuk sejukkan badan dan turunkan suhu dengan cepat... Rupanya...cara kita tu salah... Patutlah demam susah nak reda kan...

Jadi, MF nak kongsikan  ilmu kesihatan kanak-kanak yang ditulis oleh Dr Abdul Rahim di Facebook beliau.

ILMU KESIHATAN. Artikel 374.
" Doc Boleh tak Anak saya Mandi Ketika Demam?" 
Soalan di atas banyak di soal pesakit doc ketika doc merawat pesakit-pesakit doc di Klinik doc. Doc rasa tanggungjawap memberi penjelasan dibawah supaya insyallah anak bangsa doc PANDAI jaga anak ketika mereka DEMAM. Harap JANGAN PENGARUH orang sekeliling...tapi doc harap anda BERTINDAK dengan ada ILMU dan amal cara yg BETUL...OK!! 
1. Apa tu DEMAM?Demam adalah naiknya suhu badan dr suhu normal 36-37.5 Celcius....iaitu lebih 37.5 °C. Demam sebagai pertahanan badan si bayi jika ada serangan bakteri/virus. Ketika ni suhu badan naik automatik sebab si comel sedang bergusti sendiri melawan infeksi tu. Itulah kita sebagai emak bapa relax je le jika bayi tu tetap aktif bermain, minum dan makan OK. Tak perlu berinya ubat penurun panas. Biarkan saja tubuhnya bekerja secara alami. 
2. Doc senaraikan cara-cara menurunkan suhu tubuh bila DEMAM. 
A. Gunakan kain tuala kecil di basahkan dgn AIR PANAS SUAM (Tapid Sponging) lalu diletak di dahi, perut, leher, ketiak dan celah paha. Air hangat suam ni bantu pembuluh darah di kulit mengembang lalu membuka pori-pori dan mudahkan mengeluarkan panas dari dalam tubuh.

B.***Adalah satu KESILAPAN jika anda:
1. Menggunakan air sejuk, air AIS, atau KETUL AIS...sebab hal ni bukannya menurunkan suhu tubuh tapi MENINGKAT lagi suhu badan, kerana air yang dingin menyebabkan pembuluh darah dikulit mengecut sehingga panas yang dibawa darah ke kulit terhalang. 
2.Apa tah lagi bila DEMAM ada yang suruh mandikan anak dengan AIR SEJUK. Kesian si anak lagi mengigil serta lagi  naik demamnya. Kalau nak buat esperimen...hihihi jika kita emak ayah DEMAM....cuba pi terus MANDI AIR SEJUK......Pijak lantai bilik air pun dah mengetar...apatah lagi MANDI AIR SEJUK!! Kalau PERIOK YANG PANAS JIKA DIBASUH AKAN BERASAP...Biar periok tu sejuk dulu...baru basuhkan....bukan?? 
3. Hindari menyelimuti Si Comel yang demam atau memakaikan baju yang tebal seperti jaket atau pakaian ketat yang dapat meningkatkan suhu badan. Sebaiknya gunakan pakaian yg tipis dan longgar, yang dapat menyerap peluh sehingga suhu badan Si Comel menurun ke normal. 
4.Demam paksa badan mengeluarkan cairan lebih banyak...seperti peluh dan kencing. Maka rajin-rajinlah menyusu atau beri air yg banyak kepada bayi anda untuk elak dehidrasi. Lagi banyak cairan diberi maka lagi banyak cairan keluar melalui urin yang juga menolong menurunkan suhu badan yang panas!!. 
5. Kalau nak dimandikan juga bayi/kanak yang panas di BOLEHKAN! tapi air yang digunakan harus air yang hangat suam, JANGAN air SEJUK. Dengan begitu tubuh jadi segar dan nyaman. Setelah mandi, keringkan tubuh dengan kain tuala dan terus cepat tutup badan dengan pakaian. 
6. Anak tak perlu mkn ubat jika ia demam tapi boleh main, makan minum seperti biasa. Hanya jeram jelum anggota badannya dengan air panas  suam. Ubat diberikan jika suhu badannya mencapai lebih dr 38 °C. Kalau bayi/anak anda DEMAM PERPANJANGAN lebih 2 hari....dan kelihatan lesu, hilang selera mkn minum, panas kejang, susah bernafas, muncul bintik merah atau biru di tangan, muntah, cirit,...ini tanda INFEKSI KUMAN/VIRUS yg tubuh bayi/kanak TAK DAPAT MELAWAN....segeralah bawa ke doktor. 
Doctor akan siasat punca panas dan infeksi tersebut. Mungkin antibiotik diperlukan
* Nasihat doc. Segera rawat DEMAM ANAK ANDA. ELAKNYA drp SAWAN PANAS 

Drp.
Dr. Abdul Rahim
Klinik Abdul Rahim
Bayan Lepas. Penang.
04- 6444181.

Selepas baca artikel ni, ramai juga ibu bapa yang keliru... Tapi bila baca komen-komen, dah ada yang cuba dan buat kaedah ni... Memang lebih berkesan berbanding mandikan dengan air sejuk atau ais... Bagi MF, maksud air suam tu ialah betul air suam... Tapi jika di hospital atau klinik, air paip biasa tu memadai... kalau kat hospital biasanya, ada dua jenis air kan untuk laraskan kat paip tu... MF pergi kebanyakan hospital kerajaan pun ada... tanda merah dan biru... Kalau buka paip hala ke kanan tu sejuk, ke kiri tu panas... Jadi,biasa MF buka ke kiri,untuk rasa suam-suam... 

Analogi yang diberikan oleh doktor tu juga ada logiknya... Jadi, lepas ni kita boleh ubah tradisi dan amalan ni... Kita jelum dengan tuala suam dan hangat sedikit berbanding air sejuk... Dan sememangnya mandi dengan air suam lebih menyegarkan badan berbanding mandi dengan sejuk walaupun ketika tu cuaca panas membahang. 

30 Jun 2016

Pati Ikan Haruan Tak Digalakkan Ambil Selepas Pembedahan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kembali menjadi viral mengenai pati ikan haruan dan kesannya... pernah juga MF kongsikan pengalaman orang serta pengalaman kakak ipar MF sendri yang pernah amalkan pati ikan haruan dan gamat selepas pembedahan bersalin kedua-dua anaknya... boleh baca entry tu DI SINI.

Bila isu ni timbul... mulalah wujud persoalan dan pertikaian dari orang yang tak setuju dengan pandangan dan pendapat ini...bahkan nak MF berikan bukti saintifik pula.. takpe.. kita cuba kumpul info dan pengalaman orang yang pernah amalkan pati ikan haruan dan gamat ni...

MF nak kongsi, MF takde pengalaman menjalani pembedahan dan kalau boleh memang tak nak dibedah... moga dipermudahkan urusan MF jika MF mengandung dan bersalin lagi... cuma luka kecil semasa bersalin tu biasa la kan... tapi MF hanya ambil ikan haruan segar... dimasak sendiri oleh mak dan suami MF semasa MF berpantang... jadi, pati ikan haruan memang tak pernah amal.

Apa pun... kajian demi kajian di jalankan terutama di UPM dan USM membuktikan, ikan haruan memang ada agen penyembuh semula jadi... bahkan di UPM telah mengeluarkan sejenis krim ikan haruan untuk sembuhkan luka dan penyakit kulit.


Petua orang Melayu pun menyarankan ibu selepas bersalin mengamalkan makan ikan haruan. Kalau nak cepat luka itu sembuh amalkan makan ikan haruan. Ikan haruan sememangnya sinonim dengan penyebuh berkesan luka terutama selepas bersalin.

Antara sebab ikan haruan cepat sembuhkan luka dalaman adalah seperti berikut:

1. Ikan haruan adalah sumber semula jadi untuk proses penyembuhan luka.

2. Mengikut kajian, ikan haruan mengandungi albumin iaitu sejenis protein yang mempercepatkan penyembuhan luka. Terdapat kira-kira 60 - 70 peratus protein di dalam ikan ini.

3. Kandungan protein ikan haruan lebih tinggi daripada sumber protein lain seperti telur, ayam mahupun daging.

4. Ikan haruan mengandungi lemak yang rendah, iaitu kira-kira 20 peratus daripada berat badannya.

5. Ikan haruan memiliki sifat anti-radang, penahan sakit, anti-bakteria dan penyembuhan luka.

6. Ekstrak ikan haruan dapat menyembuh, memulih, menahan sakit dan memperbaiki sel untuk pulih semula.

7. Menerusi penyelidikan yang dilakukan di Hospital Royal Perth, Australia, ekstrak haruan dapat membantu mempercepat pembekuan darah.

Cara membuat ekstrak pati ikan haruan:

1. Rebus ikan haruan sehingga seluruh patinya keluar.

2. Tos untuk mengasingkan pati dan minum seperti air.

3. Bagi mengelakkan bau hanyir, tambahkan sedikit limau nipis atau halia di dalam rebusan.

Selain direbus, ikan haruan juga boleh dimasak sup dan dikukus. Elakkan daripada menggoreng atau membakar ikan haruan bagi mengelakkan khasiatnya hilang. Penggunaan minyak ketika menggoreng juga boleh meningkatkan kadar lemak pada ikan. Padahal ikan ini kadar lemak dan kolesterolnya sangat rendah.

 Sumber: majalah Pa&Ma

Pengalaman dari orang yang pernah makan pati ikan haruan.. jangan amalkan pati ikan haruan ni secara kerap ataupun sebaik selesai pembedahan. Makan pati ni selepas dua minggu. Sebabnya, pesanan doktor yang merawat...

Ekstrak pati ikan haruan ni akan mempercepatkan proses penyembuhan. Cepat dari biasa... ni yang menyebabkan daging yang luka cepat bercantum...dan kadang ada yang bercantum dengan usus. Dan ini diakui sendiri oleh kakak ipar MF juga.

Sebab tu lah disarankan minum selepas dua minggu pembedahan. Maknanya, biarkan luka tu bercantum sendiri dulu.. kemudian baru kita makan ikan haruan untuk cepatkan luka tu baik dari dalam...

Jadi, nak kata pati Ikan haruan dan gamat ni tak bagus tak juga. Sebab ada khasiat lah orang buat dan jual... cuma cara kita guna dan amal tu kena betul. Lagipun amalkan secara sederhana. Jangan terlalu taksub nak cepat sembuh... telan hari-hari... tu yang boleh beri kesan jangka panjang..

Tapi MF sarankan, amalkan ikan haruan segar. Masak sendiri... itu lebih baik dari beli yang telah diproses... kita pun tak tahu bahan apa yang dimasukkan dalam pati tu sebab nak bagi tahan lama dan hilang baunya kan... mesti ada campuran bahan herba atau bahan kimia yang lain juga kan.. jadi amalkan ikan haruan yang segar itu lebih baik... Sebelum bersalin tu dah boleh survey dah kat mana ada jual ikan haruan segar ni... dan deal dengan penjual untuk memudahkan kita dapatkan bila kita memerlukan.

23 Jun 2016

[UPDATE] Risau Dengan DIFTERIA | Amalkan DOA Ini!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Difteria, bunyinya pelik tapi ianya merupakan satu penyakit berbahaya. Mengundang maut!!! Zaman MF hidup masa kanak-kanak dulu, tak pernah dengar penyakit nih... Tapi muncul semula penyakit ni... Kalau ikut kajian, akhir zaman memang akan muncul penyakit pelik-pelik... Sebab tu jugalah diciptakan vaksin sebagai pencegahan awal. Tapi dikatakan sebab wujud gerakan anti-vaksin yang menular zaman sekarang ni, menyebabkan penyakit pelik dan virus yang berbahaya mudah menyerang manusia. 

Memang tengah kecoh juga dengan penyakit di laman sosial... Kecohnya terjadi, sebab dah ada tiga kes di Melaka dan kes yang sama telah di kesan di Kedah... Fuh... seram dengar... sebab penyakit ni merebak dengan mudah dan cepat... dan yang mudah berjangkit ialah kanak-kanak. 

Jom kenali apa itu Ditfteria...

APA ITU DIFTERIA
Difteria adalah penyakit yang disebabkan oleh bakteria Corynebacterium diphteriae. Ia tersebar melalui titisan cecair pernafasan. Bakteria ini menjangkiti tekak (tonsil dan farinks) dan menghasilkan toksin yang menyebabkan keradangan di sekitar tekak dan bengkak leher yang boleh menyebabkan pesakit sukar bernafas. Toksin ini juga boleh menyerap ke dalam darah, melumpuhkan saraf dan menyebabkan keradangan jantung (miokarditis) yang menyebabkan kematian. Jangkitan difteria mempunyai kadar kematian yang tinggi, iaitu antara 25 ke 50%.




Difteria disebabkan oleh jangkitan bakteria Corynebacterium diphtheria. Ia tersebar melalui titisan cecair pernafasan. Bakteria ini akan menjangkiti tekak (tonsil dan farinks) dan menghasilkan toksin yang menyebabkan keradangan di sekitar tekak dan bengkak leher yang boleh menyebabkan pesakit sukar bernafas. Toksin ini juga boleh menyerap ke dalam darah, melumpuhkan saraf dan menyebabkan keradangan jantung (miokarditis).

Beza Tonsil dan Difteria

Tanda dan simptom
Bentuk pernafasan memiliki tempoh pengeraman 2–5 hari. Permulaan penyakit biasanya secara perlahan-lahan. 
Simptom termasuk lesu, demam, sakit kerongkong serdahana dan masaalah menelan ("Dysphagia"). Kanak-kanak yang dijangkiti mengalami simptom yang termasuk mual, muntah, sejuk, dan demam yang tinggi, sungguhpun sesetengah tidak menunjukkan simptom sehingga jangkitan telah berkembang lanjut. Dalam 10% kes pesakit mengalami bengkak di bahagian leher, biasanya digelar "leher lembu/bull neck." Kes ini biasanya dikaitkan dengan risiko kematian yang lebih tinggi.

Tambahan kepada simptom pada tempat jangkitan (sakit kerongkong), pesakit mungkin mengalami tanda-tanda lebih umum, seperti lesu, pucat, dan degupan jantung pantas ("Tachycardia"). Simptom ini disebabkan oleh toksin yang dibebaskan oleh bakteria. Tekanan darah rendah mungkin terjadi pada pesakit sebegini. Kesan jangka panjang toksin difteria termasuk kardiomyopathi and peripheral neuropathy (sensory type). Bentuk luka difteria sering kali merupakan jangkitan kedua penyakit kulit sedia ada. Tanda-tanda jangkitan difteria bentuk luka menonjol purata selepas tujuh hari selepas kemunculan penyakit kulit utama.

Pencegahan:
Vaksin difteria terkandung dalam vaksin lima (5) serangkai, DTaP-IPV//Hib (Difteria, Pertusis, Tetanus, Polio dan Haemophilus influenzae type b). Ia diberikan pada usia 2, 3, 5 dan 18 bulan. Liputan imunisasi yang melebihi 95% dalam komuniti akan memberi imuniti kelompok (herd immunity) dan melindungi kanak-kanak daripada dijangkiti bakteria ini. Kanak-kanak yang telah menerima imunisasi lengkap hanya akan mengalami gejala ringan apabila dijangkiti dan terlindung dari komplikasi.

Sejak pelalian difteria dimasukkan ke dalam Program Imunisasi Kanak-kanak Kebangsaan pada tahun 1972, kejadian penyakit difteria telah menurun dengan sangat drastik. Dalam tempoh lima (5) tahun kebelakangan ini, bilangan kes difteria yang paling tinggi di Malaysia adalah pada tahun 2013, iaitu empat (4) kes termasuk dua (2) kematian dilaporkan dengan kadar insiden 0.01 per 100,000 penduduk.

Pada masa kini, imunisasi difteria terkandung dalam vaksin lima (5) serangkai, DTaP-IPV//Hib (Difteria, Pertusis, Tetanus, Polio dan Haemophilus Influenza Type B). Ia diberikan pada umur 2, 3 dan 5 bulan sebagai prime dose (dos utama) dan 18 bulan sebagai dos tambahan. Liputan imunisasi yang melebihi 95% dalam komuniti akan memberi imuniti kelompok dan melindungi kanak-kanak daripada dijangkiti bakteria ini. Kanak-kanak yang telah menerima imunisasi lengkap hanya akan mengalami gejala ringan.

Di Malaysia, pesakit yang disyaki difteria akan diberi antitoksin dengan segera tanpa menunggu keputusan ujian makmal kerana sebaran toksin ke seluruh tubuh boleh mengancam nyawa. Lazimnya seorang kes difteria memerlukan tujuh (7) hingga lapan (8) vial antitoksin dengan kos RM500 per vial; berbanding dengan kos vaksin hanya RM34 satu dos dan dapat melindungi daripada lima (5) jenis penyakit.

Jangkitan difteria mempunyai kadar kematian yang sangat tinggi. Ia menunjukkan betapa bahayanya penyakit ini dan betapa mustahaknya kanak-kanak diberi imunisasi difteria. Justeru, ibubapa disarankan untuk memastikan anak mereka telah mendapat imunisasi lima (5) serangkai prime dos yang lengkap. Tindakan bijak kita akan menyelamatkan anak-anak daripada komplikasi jangkitan difteria ini.

Kesan Dipteria
Dipththeria boleh diubati dengan antibiotik. Tetapi masalah dengan penyakit ini ialah:
1. Ia merebak dengan pantas dalam masa yang singkat.
2. Kumannya membebaskan toksin yang merosakkan saraf, jantung dan ginjal dgn cepat.

Bagi kanak-kanak yang dijangkiti dan dikesan lebih awal, sebelum toksin itu merosakkan organ, ia dapat dirawat dgn antibiotik.

Bagi kanak-kanak yang telah mengalami kesan toksin itu, rawatannya lebih kompleks dan mahal. Harga ubat anti-toksin dipththeria ialah RM500 dan perlu diberikan 7 kali. Tiada jaminan untuk sembuh. Jika sembuh pun mungkin mengalami kecacatan dalaman. Kanak-kanak itu menderita sepanjang hayat. -Dr Zubaidi Ahmad-

Sumber: KKM, Wikipedia

Rupanya, penyakit ni bukan penyakit baru, tapi berulang semula selepas wujud golongan anti-vaksin. Maknanya, pencegahan awal ialah vaksin... Usaha awal untuk biarkan penyakit ini merebak ialah vaksin.. tapi bila ada yang menolak... maknanya ada yang mudah terjangkit... Tu yang kita risau... Orang yang kena vaksin, risiko tu rendah nak kena penyakit ni.. tapi tetap boleh kena... 

Vaksin tak menjadikan seseorang tu kebal dengan penyakit sebab sakit, ajal maut tu Allah punya kuasa kan... Tapi sebagai manusia, Allah kita kena usaha dan elak. Zaman sekarang ni banyak virus dah wujud... jadi, kena ada usaha untuk mencegahnya. 

MF malas nak ulas bab golongan anti-vaksin tu... Debat dengan deme, sampai bila pun tak habis... Tapi kita mohonlah perlindungan Allah kan.. moga keluarga dan anak-anak kita dilindungi Allah... Risau juga memikirkan anak-anak yang bakal terdedah dengan dunia luar... rasa nak kurung kat rumah, buat homeschooling je kan... Tapi apa pun Allah ada kan.. kena tawakal dan usaha sedaya mungkin supaya anak-anak kita dilindungi dari bala dan bahaya. 
Amalkan doa ini setiap pagi dan petang terutama semasa keluar rumah...
Daripada Uthman bin Affan (RA): Mana-mana hamba Allah (SWT) yang membaca tiap-tiap pagi dan petang hari (bacaan di atas) sebanyak tiga kali insyaAllah tidak akan ditimpa keatasnya bahaya. 
(Hadith riwayat Abu Daud dan Tirmidzi)

Ni dah nak raya, elakkan bawa anak pergi tempat yang sesak dan ramai orang seperti bazar atau tempat shopping... Kalau nak shopping pergi sendiri atau gunalah shopping online je la kan... Peringatan juga yang dalam pantang tu... janganlah bawa baby pergi pasaraya zaman banyak virus ni... kesiann... Itulah yang Mf boleh pesan.. selebihnya sendiri lah mau ingat kan.. masing-masing jaga diri... Moga kita dilindungi.. 

10 Mei 2016

1001 Khasiat Delima Yang Patut Kita Tahu!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Buah delima kaya dengan pelbagai nutrisi semulajadi yang sangat baik untuk kesihatan luaran dan dalaman tubuh badan. Antaranya:-

  1. Mempunyai kandungan anti oksida yang lebih tinggi daripada beri asai (acai berry) ataupun teh hijau.
  2. Mempunyai kadar Vitamin C yang tinggi, dalam 100ml mengadungi 16 peratus kadar keperluan harian seseorang.
  3. Mempunyai kadar Vitamin K yang tinggi, dimana boleh membantu kesihatan tulang.
  4. Mngandungi Vitamin B yang mana boleh membantu badan memproses protein, karbohidrat dan lemak.
  5. Mengandungi manganese untuk membantu perbentukan struktur tulang semasa proses metabolik dan potasium yang boleh mengkalkan fungsi selular dan mengawal kadar bendalir dalam badan.
  6. Mengandungi kadar fosforus, magnesium, kalsium, zink dan zat besi yang tinggi. 
  7. Kandungan lemak dan kolestrol dalam buah ini sangat sedikit.
  8. Hanya mempunyai 130-150 kalori, yang mana 105 kalori tersebut daripada biji (kita kebiasaannya tak makan biji tersebut).
  9. Mempunyai kadar kalori sedemikian kerana mengadungi minyak tidak tepu, gula dan karbohidrat. 
  10. Mengandungi serat dan protein.

Buah delima sudah digunakan dalam bidang perubatan di Timur Tengah sejak dahulu lagi. Pada masa itu, ia digunakan sebagai tonik untuk menyembuhkan penyakit ringan seperti ulser dan cirit-birit.

Jus buah delima mengandungi anti oksida seperti anthocyanin dan asid ellagik, gallic acids, dan flavanoids seperti quercetin yang mana boleh melindungi daripada kencing manis (diabetes), sakit jantung, osteoarthritis dan beberapa jenis kanser yang lain.

Khasiat Buah Delima Dari Sudut Kecantikan

Pengembalikan sel Buah delima boleh melindungi epidermis dan dermis kulit dengan membantu pengembalian sel kulit, menolong perbentukan semula tisu-tisu badan, penyembuhkan luka-luka dan memperbanyakkan peredaran darah ke kulit.

Minyak dalam biji buah delima juga memainkan peranan dalam menguatkan dan membantu lapisan epidermis kulit. Hal ini kerana bijinya juga mengandungi kadar nutrisi yang tinggi.

Melindungi Daripada Cahaya Matahari. Buah delima dapat melindungi kulit daripada sun burn dan merawat sebarang masalah kulit disebabkan terlalu kerap terdedah dengan cahaya matahari. Tambahan lagi, ia boleh melindungi kulit daripada radikal bebas matahari, yang boleb menyebabkan kanser. Minyak dalam buah delima mempunyai anti oksida yang boleh membantut perbentukan tumor dan barah kulit.

Lambatkan Proses Penuaan. Pemakanan buah delima boleh mengelakkan daripada hyper pigmentation, bintik-bintik penuaan, bintik-bintik hitam, garis muka dan wrinkles yang biasanya disebabkan oleh pendedahan yang terlalu banyak kepada cahaya matahari.

Mengekalkan Awet Muda. Buah delima mempunyai kandungan yang boleh melembutkan kulit dan wajah serta menghasilkan elastin dan kolagen tambahan yang boleh mengembalikan keanjalan kulit.

Memulihkan Kulit Yang Kering. Buah delima ada kalanya diekstrakkan dalam produk-produk kecantikan kerana ia mempunyai struktur molekul yang boleh masuk ke dalam lapisan kulit dan memberikan kelembapan tambahan.

Buah delima mengandungi punicic acid, satu bentuk omega 3 yang mengekalkan tahap kelembapan pada kulit.

Merawat Muka Berminyak dan Berjerawat. Buah delima sangat berguna kepada kulit yang berminyak dan berjerawat juga. Sapukan perahan buah delima pada permukaan kulit yang terjejas boleh mengurangkan perbentukan serum dan mengawal perbentukan jerawat. Tambahan lagi, buah ini juga boleh mengurangkan kesan parut disebabkan jerawat.

Buah Delima Sebagai Face Mask. Campurkan 1 sudu teh powdered green papaya, grape seed oil, dan grape seed extract dengan 2 sudu teh perahan delima. Kemudian sapukan pada muka. Biarkannya selama sejam dan bilas dengan air yang bersih.

Merawat Keguguran Rambut. Minum jus delima secara berkala boleh menguatkan akar rambut. Hal ini boleh mengelakkan masalah keguguran rambut, lantas memberikan anda rambut yang sihat.


Khasiat Buah Delima Dari Sudut Kesihatan

Menghilangkan Radikal Bebas. Delima mengandungi kadar anti oksida yang tinggi seperti hydrolysable tannis dan polyphenols yang mana boleh mengurangkan kesan radikal bebas dalam badan.

Melindungi Kesihatan Jantung. Delima membantu membuang plak pada saluran darah dan membuatkan arteri lebih fleksibel. Dengan ini, dapat mengurangkan masalah saluran darah. Pada masa mengurangkan risiko artherosclerosis, iaitu punca utama masalah jantung. Bapa MF amalkan pati delima setiap hari, untuk mengurangkan kolestrol dalam darah dan alhamdulillah, lebih sihat dan kuat jantungnya...disamping jaga pemakanan yang lain. Jadi, pati delima baik sebagai supplement harian untuk pesakit jantung.

Pengambilan jus buah delima boleh mengurangkan tahap kolestrol buruk (LDL) dan meningkatkan kolestrol baik (HDL), yang mana boleh meningkatkan tahap kesihatan jantung dan mengurangkan risiko masalah kardiovaskular (jantung). MF nak konsisten amalkan beri pati delima untuk suami sebab suami mempunyai kandungan kolestrol yang tinggi dalam darah. 

Melawan Kanser. Buah delima mengandungi anti oksida yang mana sangat efektif dalam melawan beberapa jenis kanser, termasuklah kanser payu dara, prostat dan kulit. Selain itu, anti oksida juga memainkan peranan untuk melawan sesetengah penyakit yang lain.

Bahan anti oksida akan menyebabkan perbentukan sel darah merah untuk menyahtoksinkan badan dan membentuk sistem daya tahan badan lebih baik.

Delima juga dipercayai boleh memberikan apoptosis, satu proses di mana sel itu akan memusnahkan diri sendiri. Pengambilan segelas jus delima setiap hari boleh membantut perbentukan sel kanser dalam kanser prostat. Tambahan lagi, ia juga boleh menghalang aromatase, satu enzim yang memainkan peranan yang penting dalam perbentukan kanser payu dara.

Membantu Sistem Penghadaman. Delima membantu sistem badan mengeluarkan enzim dengan sifat anti-bakteria yang boleb membantu sistem penghadaman dan melawan pelbagai penyakit makanan yang dimakan. Buah delima juga boleh merawat sembelit.

Cara pengambilannya adalah dengan mencampur 1 sudu teh madu dan 1 sudu teh perahan/jus buah delima ke dalam satu gelas.

Meningkatkan Selera Makan. Buah delima sangat sesuai untuk kanak-kanak yang tidak mempunyai selera makan. Ibu bapa digalakkan memberikan mereka minum segelas jus delima. Ini boleh membantu mereka untuk lebih berselera untuk makan. Pernah cuba beri pada anak-anak, tapi tak suka pula dia. Nak kena cari jus delima yang lebih sedap agaknya. 

Menyembuhkan Anemia. Anemia merupakan satu masalah kesihatan disebabkan oleh kekurangan sel darah merah dalam badan. Buah delima mempunyai kadar zat besi yang tinggi. Ini boleh meningkatkan kandungan hemoglobin dalam darah, dan lantas menyembuhkan penyakit anemia.

Mengurangkan Inflamasi. Delima mengandungi Vitamin C yang mana merupakan satu bahan anti-inflamasi. Ini boleh membantu mengawal dan mengurangkan penyakit asma, sakit tekat, batuk dan bersin.

Membantu Peredaran Darah. Buah delima juga sering digunakan untuk melegakan masalah darah tersumbat dalam saluran darah. Perkara ini boleh disebabkan oleh sesorang itu tidak mengamalkan pemakanan yang baik dan mungkin juga kerana merokok.

Membantu Mengurangkan Berat Badan. Kajian menunjukkan bahawa buah delima mempunyai khasiat semulajadi yang boleh mencuci badan dari dalam, detox dan membantu pembakaran lemak yang tidak digunakan. Oleh itu, buah delima sangat sesuai dijadikan satu makanan amalan setiap hari bagi sesiapa yang ingin mengurangkan berat badan.

Mengawal Kadar Gula Dalam Darah. Walaupun buah delima mengandungi fruktos, ia tidak meningkatkan kadar gula dalam darah sepertimana buah-buah yang lain. Kajian menunjukkan bahawa tiada peningkatan gula dalam darah bagi pesakit kencing manis yang mengamalkan pemakanan/peminuman buah delima setiap hari selama 2 minggu.

Mengawal Tekanan Darah. Buah delima juga boleh mengurangkan tekanan darah tinggi. Jus buah tersebut boleh mengurangkan inflamasi pada saluran darah bagi pesakit masalah jantung. Ia merupakan aspirin semula jadi, yang mana boleh mengelakkan perbentukan gumpalan darah.

Menghalang Perbentukan Plak. Jus buah delima boleh digunakan sebagai pembersih mulut, seperti mana yang dijual komersial di luar sana. Beberapa kandungan dalam buah tersebut mempunyai sifat anti plak yang tinggi. Boleh ganti listerin macam ni kan.

Kajian menunjukkan bahawa buah delima boleh mengurangkan plak pada mulut (disebabkan oleh perbentukan organisma) sebanyak 84%.

Khasiat Buah Delima Kepada Lelaki

Mengurangkan Risiko Mati Pucuk. Pemakanan dan peminuman buah delima secara berkala boleh mengurangkan risiko kanser prostat, mati pucuk ataupun atherosclerosis. Kandungan anti oksidanya yang tinggi boleh mengelakkan anda daripada risiko penyakit-penyakit tersebut.

Merawat Kanser Prostat. Kajian menunjukkan bahawa dengan pengambilan buah delima boleh mengurangkan dan dalam beberapa kes boleh menyembuhkan pesakit kanser prostat.

Khasiat Buah Delima Kepada Perempuan

Memberikan Kesihatan Ketika Mengandung. Buah delima mengandungi niacin, asid folik, potassium, kalsium, vitamin c, zat besi dan serat yang tinggi. Kandungan ini boleh mengekalkan tahap kesihatan wanita yang sedang mengandung dan perkembangan bayi.

Sifat buah delima yang anti inflamasi mengekalkan peredaran darah, sangat baik untuk perkembangan fetus bayi. Selain itu, buah delima mempunyai potassiun yang mana boleh mengelakkan kekejangan semasa mengandung. Pengambilan buah delima secara berkala oleh ibu yang mengandung boleh mengurangkan risiko kelahiran tak cukup bulan.

Pengambilan jus delima semasa mengandung boleh mengurangkan kekejangan dan masalah tidur yang biasanya dialami oleh wanita mengandung. Delima juga boleh meningkatkan kadar peredaran darah ke janin, yang mana boleh mengurangkan risiko kerosakan otak.

Buah delima juga antara makanan tambahan terbaik untuk meningkatkan dan mengekalkan tahap hemoglobin darah ketika mengandung. Tak perlu nak telan pil itu ini, amalkan pengambilan pati delima untuk tingkatkan Hb ketika mengandung. Ini pengalaman sebenar MF... Pernah Hb turun paras 10.3, alhamdulillah selepas amalkan pati delima naik ke paras 12.3.. alhamdulillah dengan izin Allah. 

Mengurangkan Risiko Kanser Payu Dara. Kajian menunjukkan bahawa kandungan ellagitannins dalam buah delima boleh mengelakkan perkembangan sel kanser payu dara.

Kajian Untuk Membuktikan Bahawa Buah Delima Betul-betul Berkhasiat.

1. Kanser Prostat

Satu kajian pada 2006 telah menemui bahawa meminum 227ml jus buah delima setiap hari boleh melambatkan perkembangan kanser prostat lelaki. Namun, walaupun kajian tersebut dilakukan dengan penuh teliti, terdapat beberapa pihak yang tidak bersetuju dan meminta beberapa kajian tambahan untuk menyokong penemuan ini.

2. Arteri yang sempit (Carotid Artery Stenosis)

Satu kajian telah dilakukan pada 2004 tentang pesakit Carotid artery stenosis, mendapati bahawa pengambilan 50ml jus delima setiap hari selama 3 tahun boleh mengurangkan kesan buruk kolestrol kepada arteri sebanyak 50%, dan boleh menghalang perbentukan kolestrol dalam badan. Memang sangat diakui... Kesan kepada bapa MF sendiri.. pernah jalani pembedahan masukkan spring ke dalam saluran arteri jantungnya pada tahun 2010... Alhamdulillah... selepas pembedahan, konsisten amal minum pati delima setiap hari, dua sudu makan sebagai supplement harian... Alhamdulillah.. sekarang dah 6 tahun nampak sihat, dah boleh kayuh basikal ke pekan, buat kerja pertukangan... walaupun tak seaktif dulu, tapi sekurang-kurangnya nampak lebih sihat. Alhamdulillah...dengan izin Allah juga... Moga bapa MF terus diberikan kesihatan yang baik walaupun di hujung usia. 

3. Masalah Jantung

Satu kajian telah dibuat pada 2005 ke atas 45 pesakit yang mempunyai masalah jantung. Mereka diberi minum 238ml jus delima selama 3 bulan dan hasilnya sangat memberansangkan. Peredaran darah mereka semakin baik dan risiko sakit jantung semakin berkurang.

Pantang Larang Untuk Pengamalan Buah Delima

Untuk amalkan pengambilan Jus Delima atau Pati Delima atau Buah Delima, pastikan patuh kepada pantang larang ini. Jika salah amal boleh bagi kesan negatif pula.

1. Jus delima tidak digalakkan diambil oleh orang yang sedang mengalami selesema, batuk, cirit birit ataupun penyakit yang berkaitan.

2. Jus delima mempunyai anti oksida yang boleh merendahkan tekanan darah. Oleh itu, sekiranya sedang mengambil ubat tekanan darah dari doktor,  tidak digalakkan untuk meminum jus delima ini. Hal ini kerana berbuat demikian boleh menyebabkan mendapat tekanan darah yang sangat rendah (hypotension).

3. Orang yang mempunyai alahan pada sesetengah tumbuhan dan asma ada kemungkinan mempunyai alahan pada buah ini. Alahan yang biasa adalah muntah, mata berasa gatal dan kesukaran bernafas.

4. Buah delima boleh mengganggu kesan beberapa ubat, terutamanya ubat kolestrol.

Sumber rujukan dan olahan dari: http://www.panduansaya.com/

Buah Delima Juga disebut dalam beberapa ayat al-Quran dan hadis... Jadi sudah pasti ini membuktikan buah delima memang mempunyai pelbagai khasiat untuk manusia. 

Firman Allah s.w.t dalam surah Al-An’am ayat 141 yang bermaksud:
Dan Dialah yang menjadikan kebun-kebun yang bersusun dan kebun-kebun yang tidak bersusun, pokok kurma, tanaman-tanaman yang berlainan rasanya, pokok zaitun, dan pokok delima yang serupa atau yang tidak serupa. Makanlah buahnya jika telah berbuah dan bayarlah zakatnya di hari kalian memetiknya. Dan janganlah kalian melampaui batas, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas . (Al-An’am : 141)

Sabda Nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud:
Makanlah delima dengan kulitnya kerana sesungguhnya buah delima baik untuk penghadaman perut (Diriwayatkan Ahmad, Baihaqi dan Ibnu Sunni)

Sabda Nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud:
Tidaklah buah delima yang ada pada kalian sekarang ini, melainkan sebahagian daripada buah delima dari syurga. (Diriwayatkan oleh Al-Dzabi)

Sabda Nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud:
Makanlah buah delima dengan isinya, kerana ia dapat mencuci penghadaman.(Diriwayatkan oleh Imam Ahmad)

Nak dapatkan buah delima agak susah, jadi ambil inisiatif amalkan pati delima gulsan. Pati delima ni berbeza dari jus... Jus delima mungkin dicampur dengan gula dan ada yang tidak. Tapi pati delima ni, betul-betul perahan buah delima. Memang rasa dan bau buah delima asli serta rasanya yang sedikit masam. Harganya pun murah dan senang didapati di kebanyakan kiosk dan toko jamu dan kesihatan. Cuma, sekarang ni kurang konsisten. Moga dengan pembacaan, perkongsian ilmu ni, meningkatkan motivasi diri sendiri untuk lebih konsisten amalkan makan pati delima. Nak lebih baik, memang amalkan buahnya tu kan.. Tapi kena ikut musim dan tempat tertentu, jadi amalkan yang mana kita rasa boleh amal. Selebihnya doa dan tawakal kerana semuanya dengan izin Allah jua. 

16 Mac 2016

WW | Sihat ke Tidak Buah Pinggang Kita Sebenarnya?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Organ penting...
Tak ramai kesian padanya...
Itulah buah pinggang...
Memang ada penderma...
Tapi susah nak dapat...


Jika ada tanda, jangan berlengah...
Rawat sebelum parah...

17 Februari 2016

WW | TANDA-TANDA AWAL PENYAKIT KANSER

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Sebut kanser,semua orang seram... sebab tiada ubat yang dapat menyembuhkan melainkan dengan izin Allah...

Klik Gambar Untuk Lebih Jelas

RAWATAN AWAL, INSHA ALLAH DAPAT MENYELAMATKAN NYAWA.

03 Februari 2016

ZIKA Vs DENGGI

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Virus baru dari nyamuk...
Kalau dulu virus JE, Sekarang ni nama cantik macam nama perempuan...  Berbahaya... Nama ZIKA...

Virus ni dari nyamuk... Tapi ada beza dengan Denggi...




Gejala dan tandanya hampir sama dengan demam denggi... Sebab dibawa oleh nyamuk yang sama iaitu nyamuk Aedes.... Cuma virus nyamuk tu bawa yang lain... Ikut jenis spesis nyamuk aedes tu la... 

Virus ni bahaya... Sebab jika terkena pada ibu mengandung... Boleh menyebabkan kecacatan kepada janin/bayi... Iaitu kemungkinan dan risiko melahirkan bayi berkepala kecil. 

Jadi, kalau demam tu... Cepat-cepat bawa ke hospital... Tanda demam tu sama macam demam denggi juga... Cuma kerja doktor lebih la sikit kali ni... Kena diagnos, jenis virus yang dibawa oleh nyamuk tuh... 

Nyamuk... Makhluk Allah yang kecil je... Tapi mampu tumbangkan orang yang paling kuat di dunia... Ahli bina badan atau juara angkat berat pun boleh kalah dengan nyamuk nih kalau sekali dia gigit.. 

Jadi, moralnya... Nak salahkan nyamuk tak boleh... Tapi salahkan kita la... Kenapa bagi peluang kepada nyamuk tu membiak kalau dah tahu dia bahaya kan... Jaga la kebersihan... Jangan buang sampah merata... Itu yang nyamuk tu nak pesan sebenarnya...  

Sama-sama lah kita doa juga moga Allah lindungi kita dari sebarang penyakit dan bahaya... 

02 Februari 2016

8 Punca Anak Sakit Perut dan Cara Mengatasinya!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Si kakak sering mengadu sakit perut kat sekolah... Hati mula risau bila bab perut ni... Sebab kat organ perut tu banyak organ lain... Aduhai... Mula la hati rasa tak sedap... Mencari dan terus mencari ilmu... Apa pun... Mungkin juga kecacingan... 

Namun begitu, hanya mampu doa dan tawakal moga Allah lindungi kakak... Nak sedapkan hati sendiri kan...  
Sumber: Google images 

Laura Jana, MD, jurucakap American Academy of Pediatrics, menjelaskan sejumlah kecil ini... Ada 8 penyebab sakit perut pada anak yang paling umum dan cara mengatasinya... 

Bila si kecil ... 

1. Kembung dan kejang perut 
Punca: Kelebihan makan dan / atau gas
Saran: Kompres dengan air hangat dan usap-usap perutnya dengan lembut. 

2. Sakit perut dan perutnya keras 
Punca: Sembelit 
Saran: Jus pir atau prun yang dicairkan atau ubat sembelit yang dijual di farmasi; lebih banyak makan serat 

3.Mual, muntah, cirit-birit, demam, dan menggigil
Punca: Flu perut 
Saran: Berikan banyak cecair dan makanan yang cair (seperti sup) untuk mencegah dehidrasi atau kekurangan cecair badan.

4. Kejang perut, muntah, cirit-birit, dan sering demam 
Punca: Keracunan makanan
Saran: Perbanyak pemberian cecair untuk mencegah dehidrasi.

5. Buang angin, muntah, atau sakit perut selepas makan hasil olahan susu
Punca: Intoleransi laktosa 
Saran: Pilih susu dan keju yang bebas laktosa. Atau, minum pil Lactaid sebelum makan hasil olahan susu (sesuai petunjuk doktor).

6. Sakit perut yang disertai radang tekak dan sesekali demam 
Punca: Jangkitan tekak (akibat bakteria streptokokus)
Saran: Temui doktor, kerana umumnya perlu minum antibiotik.

7. Sakit hebat di sekitar pusat atau perut bahagian kanan 
Punca: Usus buntu
Saran: Terus bawa ke doktor atau UGD.

8. Sakit perut yang tak dapat dijelaskan, padahal anak seolah-olah 'sihat' 
Punca: Tekanan 
Saran: Cari punca dan penyelesaiannya (mungkin jadual sekolah dan jadual terlalu padat?). Boleh juga, membawanya ke pakar psikologi. Stress pun boleh sebabkan anak sakit perut.

Sumber: parenting.co.id

Jadi, moga tanda ni boleh jadi panduan untuk pantau si anak... Moga baik-baik sahaja... Moga juga kakak dilindungi Allah...  Aduhai... Anak sakit... Mak tak boleh tidur lena... Risau dan Macam-macam fikir...